LEGE
Nr. 466 din 18 iulie 2001
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 244/2000 privind
siguranta barajelor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 428 din 31 iulie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 244 din 28 noiembrie 2000
privind siguranta barajelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 633 din 6 decembrie 2000, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul 1, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Evaluarea starii de siguranta in exploatare si verificarea
respectarii exigentelor de performanta referitoare la siguranta barajelor se
realizeaza de experti si specialisti atestati de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei si certificati/avizati de Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului."
2. La articolul 2, literele a), b), c) si d) vor avea urmatorul cuprins:
"a) baraj - orice lucrare hidrotehnica avand o structura existenta sau
propusa, care este capabila sa asigure acumularea, permanenta sau nepermanenta,
de apa, de deseuri industriale lichide sau solide depuse subacvatic (din
industria chimica, industria energetica si din iazurile de decantare din
industria miniera), a caror rupere poate produce pierderea necontrolata a
continutului acumulat, cu efecte negative deosebit de importante asupra
mediului social, economic si/sau natural. Notiunea de baraj cuprinde:
1. totalitatea elementelor constructive realizate, inclusiv constructiile
si instalatiile-anexa aferente acestuia, precum si cele naturale, terenul de
fundatie si versantii care asigura acumularea, reprezentand cuveta lacului de
acumulare;
2. barajele si digurile care realizeaza retentii permanente sau
nepermanente de apa;
3. lucrarile hidrotehnice speciale (centrale hidroelectrice si ecluze din
frontul barat, derivatii cu nivel liber realizate in rambleu, rezervoare
supraterane cu volume de peste 5.000 mc si conducte fortate);
4. barajele si digurile care realizeaza depozite de deseuri industriale;
b) categorie de importanta a barajelor - clasificare bazata pe
cuantificarea riscului unui baraj, utilizandu-se un sistem de criterii, indici
si notari, conform metodologiei de incadrare in categorii de importanta
aprobate prin ordin comun al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei si ministrului apelor si protectiei mediului.
In functie de valoarea indicelui de risc asociat barajului, care pentru
barajele cu risc acceptabil are o valoare adimensionala, mai mica sau egala cu
1, barajele se incadreaza in una dintre urmatoarele categorii de importanta:
- A - baraj de importanta exceptionala;
- B - baraj de importanta deosebita;
- C - baraj de importanta normala;
- D - baraj de importanta redusa.
In cazul unei valori a indicelui de risc asociat barajului mai mare de 1,
riscul este inacceptabil, iar barajul nu poate fi exploatat;
c) baraj cu risc sporit - baraj care este declarat de Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului ca fiind cu potential crescut privind consecintele produse
asupra populatiei, proprietatii si mediului, in cazul cedarii;
d) expert certificat/avizat - expert tehnic sau specialist verificator de
proiecte, atestat de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei pentru constructii hidrotehnice in domeniile A7 (rezistenta si
stabilitatea la solicitari statice, dinamice, inclusiv la cele seismice, pentru
constructii si amenajari hidrotehnice) si B5 (siguranta in exploatare pentru
constructii si amenajari hidrotehnice) si certificat/avizat de Ministerul
Apelor si Protectiei Mediului pentru evaluarea starii de siguranta in
exploatare a barajelor;"
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Incadrarea in categorii de importanta a barajelor reprezinta o
obligatie legala a detinatorilor/administratorilor cu orice titlu, denumiti in
continuare detinatori de baraje, si este utilizata pentru:
a) stabilirea tipului de urmarire in timp a barajelor - speciala sau
curenta -, in conformitate cu rigorile impuse de sistemul calitatii in
constructii;
b) ierarhizarea barajelor in vederea stabilirii programelor de evaluare a
starii de siguranta in exploatare a acestora;
c) stabilirea listei cuprinzand barajele cu risc sporit;
d) stabilirea atributiilor de verificare si control al barajelor, care
revin Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului;
e) stabilirea obligatiilor ce revin detinatorilor de baraje, precum si
altor persoane juridice si fizice privind siguranta in exploatare a acestor
tipuri de lucrari si luarea masurilor corespunzatoare de reducere a riscului.
(2) La stabilirea categoriei de importanta a barajelor detinatorii acestor
tipuri de lucrari, Ministerul Apelor si Protectiei Mediului si Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, vor tine seama de:
a) caracteristicile tehnice ale lucrarii, furnizate de detinator;
b) necesitatea protectiei populatiei, a proprietatii si a mediului
impotriva consecintelor potentiale produse in cazul cedarii acestor lucrari;
c) marimea pagubelor potentiale sau a prejudiciului pe care il poate aduce
un accident la barajul respectiv;
d) costul masurilor de siguranta impuse si daca acestea sunt acceptabile
sub aspectul eficientei economice;
e) impactul social-economic in cazul ruperii unui baraj;
f) modul in care barajul este proiectat, construit, exploatat, reparat,
afectat in timpul exploatarii, inspectat periodic, mentinut in exploatare,
postutilizat sau abandonat;
g) modul in care apa si deseul industrial lichid ori depus hidraulic sunt
acumulate in cuveta lacului de acumulare;
h) persoana care a avut responsabilitatea proiectarii, constructiei,
repararii, exploatarii, inspectiei, deciziei de postutilizare sau de abandonare
a barajului.
(3) In scopul protectiei populatiei, a proprietatii si a mediului
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului poate majora categoria de importanta a
unui baraj fata de cea declarata de detinator si il poate declara cu risc
sporit. Lista cuprinzand barajele cu risc sporit si cele cu categorie de
importanta majorata se aproba prin ordin al conducatorului acestei autoritati.
(4) Metodologiile privind stabilirea categoriilor de importanta a barajelor
si metodologiile de evaluare a starii de siguranta in exploatare a barajelor se
aproba prin ordin comun al ministrului apelor si protectiei mediului si
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, pe baza avizului
tehnic consultativ al CONSIB."
4. La articolul 4, alineatele (1), (3), (4), (7) si (8) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 4
(1) Stabilirea exigentelor de performanta care definesc sistemul calitatii
in domeniul constructiilor de baraje, procedurile si reglementarile tehnice,
precum si controlul respectarii acestora sunt asigurate de Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si de Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului.
...............................................................................
(3) Normele tehnice aferente asigurarii calitatii in constructiile de
baraje se elaboreaza de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei si se aproba prin ordin al ministrului.
(4) Normele tehnice referitoare la comportarea in exploatare, expertizarea
proiectelor si regimul de exploatare in siguranta a barajelor se aproba prin
ordin al ministrului apelor si protectiei mediului. Iazurile de decantare din
industria miniera se realizeaza, se exploateaza si se conserva conform normelor
specifice intocmite prin grija Ministerului Industriei si Resurselor si
aprobate prin ordine comune ale ministrului apelor si protectiei mediului,
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei si ministrului
industriei si resurselor.
...............................................................................
(7) Expertii certificati/avizati pentru evaluarea starii de siguranta in
exploatare a barajelor isi desfasoara activitatea in baza regulamentului
privind organizarea si certificarea corpului de experti si a procedurii de
avizare a specialistilor pentru evaluarea starii de siguranta a barajelor din
categoriile de importanta C si D. Regulamentul si procedura se elaboreaza de
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului si se aproba prin ordin al
conducatorului acestuia.
(8) Certificarea personalului de exploatare privind activitatea de urmarire
a comportarii in timp a barajelor se efectueaza in baza regulamentului
specific. Regulamentul se elaboreaza de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului si se aproba prin ordin al conducatorului acestuia."
5. La articolul 5, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru barajele existente la care nu exista sau nu este cunoscut
un proprietar sau administrator legal rolul de detinator revine administratiei
publice locale - comuna, oras, municipiu, judet - pe teritoriul careia se
gasesc acestea, la cererea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului sau/si a
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei."
6. La articolul 6, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Pentru barajele noi sau in cazul interventiilor constructive care
modifica parametrii de baza ai barajelor existente detinatorii acestora sunt
obligati sa obtina de la Ministerul Apelor si Protectiei Mediului acordul de
functionare in siguranta.
(2) Prin exceptie, ministrul apelor si protectiei mediului stabileste prin
ordin ca pentru lucrarile incadrate in categoriile de importanta C si D acordul
de functionare in siguranta sa fie emis de unitatile teritoriale ale
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, pe baza avizului unui expert
certificat/avizat."
7. La articolul 7, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Pentru barajele aflate in exploatare sau in faza provizorie de punere
in exploatare detinatorul acestora este obligat sa obtina o autorizatie de
functionare in conditii de siguranta, emisa de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului, pe baza recomandarilor din documentatia avizata de expertul
certificat.
(2) Prin exceptie, la recomandarea CONSIB, pentru lucrarile incadrate in
categoriile de importanta C si D autorizatia de functionare in conditii de
siguranta se poate emite de catre unitatile teritoriale ale Ministerului Apelor
si Protectiei Mediului, pe baza unei documentatii privind starea de siguranta
avizate de expertul certificat."
8. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Procedurile si competentele de emitere a acordului de functionare in
siguranta si a autorizatiei de functionare in conditii de siguranta pentru
baraje se aproba prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului, pe
baza avizului tehnic consultativ al CONSIB."
9. La articolul 9, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Indeplinirea conditiilor de exploatare in conditii de siguranta
prevazute prin expertize avizate de CONSIB sau a conditiilor stabilite prin
ordine ale ministrului apelor si protectiei mediului si ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei este obligatorie."
10. La articolul 10, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Activitatea de urmarire a comportarii in timp a barajelor se
organizeaza pe 3 niveluri, astfel:
a) nivelul I, cuprinzand inspectiile vizuale, masuratorile la aparate de
masura si control si interpretarea primara a rezultatelor - depasirea unor
valori de atentie si alarma -, realizate de personalul de exploatare cu sarcini
specifice, certificat de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului;
b) nivelul II, cuprinzand sinteza periodica a observatiilor, a
masuratorilor si a inspectiilor tehnice anuale si interpretarea acestora din
punct de vedere al sigurantei barajului, realizata prin grija detinatorului de
specialisti care intocmesc raportate sintetice anuale;
c) nivelul III, cuprinzand analiza si avizarea rapoartelor de sinteza
anuale, realizate de o comisie de urmarire a comportarii in timp a barajelor,
organizata de catre detinator, a carei componenta este avizata de CONSIB si
aprobata de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului; in cazul detinatorilor
care nu organizeaza comisii proprii, analiza si avizarea rapoartelor anuale vor
fi realizate fie de comisiile aprobate ale altor detinatori, fie de grupuri de
specialisti aprobati de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, cu avizul
tehnic consultativ al CONSIB."
11. La articolul 12 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
"(2) Realizarea de lucrari de traversare a barajelor sau in zonele lor
de protectie se poate face in baza permisului de traversare obtinut conform
procedurii emise de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului."
12. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
In cazul trecerii in conservare, al postutilizarii sau al abandonarii unui
baraj, detinatorul acestuia va intocmi o documentatie distincta. Detinatorul va
stabili si va asigura, pe cheltuiala proprie, lucrarile si masurile de
incadrare intr-o categorie de folosinta posibila a barajului sau va demola
constructia, cu asigurarea corespunzatoare a curgerii apelor, inclusiv a apelor
maxime, in sectiunea barata initial. Procedura de trecere in conservare,
postutilizare sau abandonare a barajelor se elaboreaza de Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului si se aproba prin ordin."
13. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Detinatorii cu orice titlu de baraje au obligatia de a declara public
caracteristicile generale, categoria de importanta si gradul de risc asociat
acestora. Declaratia se efectueaza conform procedurii care se elaboreaza de
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului si se aproba prin ordin."
14. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Controlul indeplinirii exigentelor de performanta si al respectarii
prevederilor legale aferente sigurantei barajelor se face de Ministerul Apelor
si Protectiei Mediului sau de imputerniciti ai acestuia."
15. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Controlul indeplinirii exigentelor de performanta privind calitatea in
constructii, stabilite prin Legea nr. 10/1995, se face de catre Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei sau de catre organele
teritoriale ale acestuia."
16. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Controlul curent al activitatii de urmarire a comportarii in timp a
barajelor va fi asigurat de imputernicitii Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului si ai Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei."
17. La articolul 21, literele b) si k) vor avea urmatorul cuprins:
"b) neindeplinirea conditiilor de siguranta prevazute prin ordine ale
ministrului apelor si protectiei mediului si ale ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei;
...............................................................................
k) neindeplinirea conditiilor de exploatare in siguranta stabilite prin
ordine ale ministrului apelor si protectiei mediului si/sau ale ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei;"
18. La articolul 21, litera c) se abroga.
19. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Contraventiile prevazute la art. 21, savarsite de persoane fizice, se
sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 50.000.000 lei la 500.000.000 lei cele prevazute la art.
21 lit. a), b), d), e), h) si i);
b) cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei cele prevazute la art.
21 lit. f), g), j) si k).
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) pot fi aplicate si persoanelor
juridice.
(3) Cuantumul amenzilor va fi actualizat prin hotarare a Guvernului."
20. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Constituie infractiuni urmatoarele fapte:
a) executarea barajelor fara acordul de functionare in siguranta a
barajului;
b) functionarea barajelor fara autorizatie de functionare in conditii de
siguranta, punand in pericol populatia si mediul;
c) nedeclararea barajelor detinute si a caracteristicilor acestora;
d) neindeplinirea masurilor stabilite prin expertize avizate de CONSIB,
daca fapta pune in pericol siguranta constructiei si produce urmari grave
pentru populatie sau pentru factorii de mediu;
e) deteriorarea sau distrugerea aparaturii de masura si control montate in
baraje, precum si folosirea unei aparaturi neetalonate."
21. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 22
se fac de inspectori din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului si
de imputerniciti ai acestuia."
22. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Ministerul Apelor si Protectiei Mediului va elabora
regulamentul privind organizarea si certificarea corpurilor de experti,
respectiv procedura de avizare a expertilor si a specialistilor pentru
intocmirea evaluarii starii de siguranta in exploatare a barajelor, care vor fi
aprobate prin ordin al ministrului.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Ministerul Apelor si Protectiei Mediului va elabora
procedura de autorizare, care va fi aprobata prin ordin al ministrului."
23. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
(1) In termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a procedurilor de
autorizare detinatorii cu orice titlu ai barajelor sunt obligati sa declare la
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului lucrarile detinute si incadrarea lor
in categorii de importanta, in vederea esalonarii obtinerii autorizarilor.
(2) Depunerea documentatiei pentru obtinerea autorizatiei de functionare in
siguranta a barajului se va face la termenele stabilite prin ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului, in baza esalonarii propuse de
CONSIB."
24. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Detinatorii cu orice titlu ai barajelor aflate in exploatare, care in urma
evaluarii starii de siguranta nu indeplinesc exigentele de performanta necesare
pentru obtinerea autorizatiei de functionare in conditii de siguranta decat
dupa realizarea unor masuri si lucrari propuse prin raportul de evaluare a
starii de siguranta, sunt obligati sa realizeze aceste exigente de performanta
in termenul stabilit de comun acord cu reprezentantii Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului si ai Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, dar nu mai tarziu de 2 ani de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta."
25. La articolul 30, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) Nerealizarea prevederilor art. 28 conduce imediat la introducerea
restrictiilor de exploatare si, dupa caz, la declansarea operatiunilor de
abandonare.
...............................................................................
(3) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Ministerul Apelor si Protectiei Mediului va elabora
metodologia de declarare a operatiunilor de abandonare a barajelor, care va fi
aprobata prin ordin al ministrului."
26. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
(1) Detinatorul barajului are obligatia sa tina o fisa de evidenta a
barajului cuprinzand datele importante privind constructia si evenimentele care
au avut loc in timp. Fisa actualizata va fi transmisa anual la Ministerul
Apelor si Protectiei Mediului, impreuna cu un raport privind starea barajului.
La fiecare 2 ani raportul va fi completat cu o analiza aprofundata a
comportarii in timp a barajului.
(2) In cazul barajelor utilizate pentru alimentari cu apa sau al barajelor
care realizeaza acumulari de apa in scopuri multiple, detinatorul cu orice
titlu al barajului va transmite Ministerului Apelor si Protectiei Mediului un
raport privind prima umplere a lacului de acumulare realizat prin barajul
respectiv."
Art. 2
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranta barajelor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 633 din 6 decembrie
2000, cu modificarile aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Art. 3
Continutul fisei de evidenta se va stabili prin ordin al ministrului apelor
si protectiei mediului in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 28 iunie
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 28 iunie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU