ORDONANTA DE URGENTA Nr. 244 din 28 noiembrie 2000 * Republicata
privind siguranta barajelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 96 din 4 februarie 2002
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 466/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 428 din 31 iulie 2001, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 244/2000 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 633 din 6 decembrie 2000 si a fost
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 466/2001.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Dreptul de realizare si de exploatare in siguranta a barajelor, precum
si obligatiile corespunzatoare rezultate din actele normative privind protectia
mediului vor fi exercitate in conformitate cu prevederile prezentei ordonante
de urgenta, precum si cu prevederile conventiilor internationale la care
Romania este parte.
(2) Respectarea exigentelor de performanta referitoare la siguranta
barajelor este obligatorie in toate etapele de realizare si de exploatare a
acestora: proiectare, executie, exploatare in perioada de executie, exploatare
curenta si postutilizare sau abandonare.
(3) Evaluarea starii de siguranta in exploatare si verificarea respectarii
exigentelor de performanta referitoare la siguranta barajelor se realizeaza de
experti si specialisti atestati de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei si certificati/avizati de Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin urmatorii termeni se
intelege:
a) baraj - orice lucrare hidrotehnica avand o structura existenta sau
propusa, care este capabila sa asigure acumularea, permanenta sau nepermanenta,
de apa, de deseuri industriale lichide sau solide depuse subacvatic (din
industria chimica, industria energetica si din iazurile de decantare din
industria miniera), a caror rupere poate produce pierderea necontrolata a
continutului acumulat, cu efecte negative deosebit de importante asupra
mediului social, economic si/sau natural. Notiunea de baraj cuprinde:
1. totalitatea elementelor constructive realizate, inclusiv constructiile
si instalatiile-anexa aferente acestuia, precum si cele naturale, terenul de
fundatie si versantii care asigura acumularea, reprezentand cuveta lacului de
acumulare;
2. barajele si digurile care realizeaza retentii permanente sau
nepermanente de apa;
3. lucrarile hidrotehnice speciale (centrale hidroelectrice si ecluze din
frontul barat, derivatii cu nivel liber realizate in rambleu, rezervoare
supraterane cu volume de peste 5.000 mc si conducte fortate);
4. barajele si digurile care realizeaza depozite de deseuri industriale;
b) categorie de importanta a barajelor - clasificare bazata pe
cuantificarea riscului unui baraj, utilizandu-se un sistem de criterii, indici
si notari, conform metodologiei de incadrare in categorii de importanta
aprobate prin ordin comun al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei si ministrului apelor si protectiei mediului.
In functie de valoarea indicelui de risc asociat barajului, care pentru
barajele cu risc acceptabil are o valoare adimensionala, mai mica sau egala cu
1, barajele se incadreaza in una dintre urmatoarele categorii de importanta:
- A - baraj de importanta exceptionala;
- B - baraj de importanta deosebita;
- C - baraj de importanta normala;
- D - baraj de importanta redusa.
In cazul unei valori a indicelui de risc asociat barajului mai mare de 1,
riscul este inacceptabil, iar barajul nu poate fi exploatat;
c) baraj cu risc sporit - baraj care este declarat de Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului ca fiind cu potential crescut privind consecintele produse
asupra populatiei, proprietatii si mediului, in cazul cedarii;
d) expert certificat/avizat - expert tehnic sau specialist verificator de
proiecte, atestat de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
pentru constructii hidrotehnice in domeniile A7 (rezistenta si stabilitatea la
solicitari statice, dinamice, inclusiv la cele seismice, pentru constructii si
amenajari hidrotehnice) si B5 (siguranta in exploatare pentru constructii si
amenajari hidrotehnice) si certificat/avizat de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului pentru evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor;
e) CONSIB - Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si Lucrarilor
Hidrotehnice, infiintata conform legii;
f) detinator de baraj - persoana juridica cu orice titlu, care are in
pastrare, proprietate si/sau administrare un baraj.
Art. 3
(1) Incadrarea in categorii de importanta a barajelor reprezinta o
obligatie legala a detinatorilor/administratorilor cu orice titlu, denumiti in
continuare detinatori de baraje, si este utilizata pentru:
a) stabilirea tipului de urmarire in timp a barajelor - speciala sau
curenta -, in conformitate cu rigorile impuse de sistemul calitatii in
constructii;
b) ierarhizarea barajelor in vederea stabilirii programelor de evaluare a
starii de siguranta in exploatare a acestora;
c) stabilirea listei cuprinzand barajele cu risc sporit;
d) stabilirea atributiilor de verificare si control al barajelor, care
revin Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului;
e) stabilirea obligatiilor ce revin detinatorilor de baraje, precum si
altor persoane juridice si fizice privind siguranta in exploatare a acestor tipuri
de lucrari si luarea masurilor corespunzatoare de reducere a riscului.
(2) La stabilirea categoriei de importanta a barajelor detinatorii acestor
tipuri de lucrari, Ministerul Apelor si Protectiei Mediului si Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, vor tine seama de:
a) caracteristicile tehnice ale lucrarii, furnizate de detinator;
b) necesitatea protectiei populatiei, a proprietatii si a mediului
impotriva consecintelor potentiale produse in cazul cedarii acestor lucrari;
c) marimea pagubelor potentiale sau a prejudiciului pe care il poate aduce
un accident la barajul respectiv;
d) costul masurilor de siguranta impuse si daca acestea sunt acceptabile
sub aspectul eficientei economice;
e) impactul social-economic in cazul ruperii unui baraj;
f) modul in care barajul este proiectat, construit, exploatat, reparat,
afectat in timpul exploatarii, inspectat periodic, mentinut in exploatare,
postutilizat sau abandonat;
g) modul in care apa si deseul industrial lichid ori depus hidraulic sunt
acumulate in cuveta lacului de acumulare;
h) persoana care a avut responsabilitatea proiectarii, constructiei,
repararii, exploatarii, inspectiei, deciziei de postutilizare sau de abandonare
a barajului.
(3) In scopul protectiei populatiei, a proprietatii si a mediului
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului poate majora categoria de importanta a
unui baraj fata de cea declarata de detinator si il poate declara cu risc
sporit. Lista cuprinzand barajele cu risc sporit si cele cu categorie de
importanta majorata se aproba prin ordin al conducatorului acestei autoritati.
(4) Metodologiile privind stabilirea categoriilor de importanta a barajelor
si metodologiile de evaluare a starii de siguranta in exploatare a barajelor se
aproba prin ordin comun al ministrului apelor si protectiei mediului si
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, pe baza avizului
tehnic consultativ al CONSIB.
Art. 4
(1) Stabilirea exigentelor de performanta care definesc sistemul calitatii
in domeniul constructiilor de baraje, procedurile si reglementarile tehnice,
precum si controlul respectarii acestora sunt asigurate de Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului.
(2) Reglementarile si procedurile cu caracter general, aferente sistemului
calitatii in domeniul constructiilor de baraje, se stabilesc prin ordine comune
ale conducatorilor autoritatilor mentionate la alin. (1).
(3) Normele tehnice aferente asigurarii calitatii in constructiile de
baraje se elaboreaza de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei si se aproba prin ordin al ministrului.
(4) Normele tehnice referitoare la comportarea in exploatare, expertizarea
proiectelor si regimul de exploatare in siguranta a barajelor se aproba prin
ordin al ministrului apelor si protectiei mediului. Iazurile de decantare din
industria miniera se realizeaza, se exploateaza si se conserva conform normelor
specifice intocmite prin grija Ministerului Industriei si Resurselor si
aprobate prin ordine comune ale ministrului apelor si protectiei mediului,
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei si ministrul
industriei si resurselor.
(5) Aspectele tehnice ale reglementarilor si normelor, precum si
prioritatile de intocmire a acestora sunt avizate de CONSIB.
(6) Prevederile alin. (3) se aplica si in cazul iazurilor de decantare
miniere care isi inceteaza activitatea la expirarea licentei de concesionare.
(7) Expertii certificati/avizati pentru evaluarea starii de siguranta in
exploatare a barajelor isi desfasoara activitatea in baza regulamentului
privind organizarea si certificarea corpului de experti si a procedurii de
avizare a specialistilor pentru evaluarea starii de siguranta a barajelor din
categoriile de importanta C si D. Regulamentul si procedura se elaboreaza de
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului si se aproba prin ordin al
conducatorului acestuia.
(8) Certificarea personalului de exploatare privind activitatea de urmarire
a comportarii in timp a barajelor se efectueaza in baza regulamentului
specific. Regulamentul se elaboreaza de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului si se aproba prin ordin al conducatorului acestuia.
Art. 5
(1) Detinatorii cu orice titlu de baraje sunt direct responsabili de
realizarea si de mentinerea sigurantei in exploatare a acestora in conformitate
cu prevederile prezentei ordonante de urgenta.
(2) Pentru barajele existente la care nu exista sau nu este cunoscut un
proprietar sau administrator legal rolul de detinator revine administratiei
publice locale - comuna, oras, municipiu, judet - pe teritoriul careia se
gasesc acestea, la cererea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului sau/si a
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
CAP. 2
Regimul de folosire a barajelor
Art. 6
(1) Pentru barajele noi sau in cazul interventiilor constructive care
modifica parametrii de baza ai barajelor existente detinatorii acestora sunt
obligati sa obtina de la Ministerul Apelor si Protectiei Mediului acordul de
functionare in siguranta.
(2) Prin exceptie, ministrul apelor si protectiei mediului stabileste prin
ordin ca pentru lucrarile incadrate in categoriile de importanta C si D acordul
de functionare in siguranta sa fie emis de unitatile teritoriale ale
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, pe baza avizului unui expert
certificat/avizat.
(3) Acordul de functionare in siguranta se refera la incadrarea in categorii
de importanta a barajului, la adoptarea solutiilor de proiectare, la conditiile
de amplasament si la respectarea normelor si reglementarilor legale, precum si
a experientei in domeniu.
(4) Acordul de functionare in siguranta este obligatoriu pentru obtinerea
autorizatiei de constructie.
Art. 7
(1) Pentru barajele aflate in exploatare sau in faza provizorie de punere
in exploatare detinatorul acestora este obligat sa obtina o autorizatie de
functionare in conditii de siguranta, emisa de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului, pe baza recomandarilor din documentatia avizata de expertul
certificat.
(2) Prin exceptie, la recomandarea CONSIB, pentru lucrarile incadrate in
categoriile de importanta C si D autorizatia de functionare in conditii de
siguranta se poate emite de catre unitatile teritoriale ale Ministerului Apelor
si Protectiei Mediului, pe baza unei documentatii privind starea de siguranta
avizate de expertul certificat.
(3) Autorizatia de functionare in conditii de siguranta certifica
indeplinirea exigentelor de performanta in perioada de exploatare si este
obligatorie pentru obtinerea autorizatiilor de gospodarire a apelor si de
protectie a mediului.
(4) Autorizatia de functionare in conditii de siguranta se emite pe o durata
determinata, stabilita prin autorizatie, de maximum 10 ani si se reinnoieste la
expirare sau in cazul producerii unor incidente ori accidente in exploatare.
Art. 8
Procedurile si competentele de emitere a acordului de functionare in
siguranta si a autorizatiei de functionare in conditii de siguranta pentru
baraje se aproba prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului, pe
baza avizului tehnic consultativ al CONSIB.
Art. 9
(1) Exploatarea barajelor, indiferent de destinatia acestora, de catre
detinatorii cu orice titlu fara autorizatia de functionare in conditii de
siguranta prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta este interzisa.
(2) Indeplinirea conditiilor de exploatare in conditii de siguranta
prevazute prin expertize avizate de CONSIB sau a conditiilor stabilite prin
ordine ale ministrului apelor si protectiei mediului si ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei este obligatorie.
Art. 10
(1) Detinatorii de baraje sunt obligati sa urmareasca comportarea in timp a
acestor constructii pe baza unor proiecte specializate, elaborate prin grija
acestora.
(2) Proiectele de urmarire a comportarii in timp a barajelor trebuie sa
respecte reglementarile generale in domeniu, prevazute de legislatia in vigoare
si de normativele tehnice specifice, precum si elementele stabilite la
proiectare sau prin evaluarile periodice ale starii de siguranta.
(3) Activitatea de urmarire a comportarii in timp a barajelor se
organizeaza pe 3 niveluri, astfel:
a) nivelul I, cuprinzand inspectiile vizuale, masuratorile la aparate de
masura si control si interpretarea primara a rezultatelor - depasirea unor
valori de atentie si alarma -, realizate de personalul de exploatare cu sarcini
specifice, certificat de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului;
b) nivelul II, cuprinzand sinteza periodica a observatiilor, a
masuratorilor si a inspectiilor tehnice anuale si interpretarea acestora din
punct de vedere al sigurantei barajului, realizata prin grija detinatorului de
specialisti care intocmesc rapoarte sintetice anuale;
c) nivelul III, cuprinzand analiza si avizarea rapoartelor de sinteza
anuale, realizate de o comisie de urmarire a comportarii in timp a barajelor,
organizata de catre detinator, a carei componenta este avizata de CONSIB si
aprobata de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului; in cazul detinatorilor
care nu organizeaza comisii proprii, analiza si avizarea rapoartelor anuale vor
fi realizate fie de comisiile aprobate ale altor detinatori, fie de grupuri de
specialisti aprobati de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, cu avizul
tehnic consultativ al CONSIB.
(4) Rapoartele anuale privind comportarea si siguranta in exploatare a
barajelor aflate in administrarea unui detinator sunt analizate in cadrul
evaluarii periodice a sigurantei, iar indeplinirea corecta din punct de vedere
legal, tehnic si organizatoric a obligatiilor prevazute in proiectele de
urmarire a comportarii in timp a constructiilor conditioneaza emiterea
autorizatiei de functionare in conditii de siguranta sau reinnoirea acesteia.
(5) Nerespectarea proiectului de urmarire a comportarii in timp a
constructiilor atrage suspendarea autorizatiei de functionare in conditii de
siguranta pe o perioada de 30 de zile, timp in care trebuie realizata
conformarea cu proiectul.
Art. 11
Pentru prevenirea unor accidente sau a unor avarii datorate sabotajelor,
vandalismului ori unor actiuni iresponsabile detinatorii de baraje cu risc
sporit sunt obligati sa organizeze si sa realizeze un sistem de securitate si
paza a barajelor, aprobat de inspectoratele judetene de protectie civila*).
------------
*) Conform art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 88/2001 privind
infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare pentru
situatii de urgenta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
544 din 1 septembrie 2001, serviciile publice comunitare profesioniste se
infiinteaza in subordinea consiliilor judetene prin preluarea de la Ministerul
de Interne a structurilor unificate ale inspectoratelor de protectie civila, a
grupurilor si brigazilor de pompieri militari.
Art. 12
(1) In scopul asigurarii protectiei si sigurantei barajelor se interzice
realizarea unor constructii, depozite, amenajari sau a altor activitati in
ampriza barajelor ori in zonele de protectie stabilite la aprobarea proiectului
sau conform prevederilor legale.
(2) Realizarea de lucrari de traversare a barajelor sau in zonele lor de
protectie se poate face in baza permisului de traversare obtinut conform
procedurii emise de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului.
Art. 13
In cazul trecerii in conservare, al postutilizarii sau al abandonarii unui
baraj, detinatorul acestuia va intocmi o documentatie distincta. Detinatorul va
stabili si va asigura, pe cheltuiala proprie, lucrarile si masurile de
incadrare intr-o categorie de folosinta posibila a barajului sau va demola
constructia, cu asigurarea corespunzatoare a curgerii apelor, inclusiv a apelor
maxime, in sectiunea barata initial. Procedura de trecere in conservare,
postutilizare sau abandonare a barajelor se elaboreaza de Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului si se aproba prin ordin.
Art. 14
Detinatorii cu orice titlu de baraje au obligatia de a declara public
caracteristicile generale, categoria de importanta si gradul de risc asociat
acestora. Declaratia se efectueaza conform procedurii care se elaboreaza de
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului si se aproba prin ordin.
CAP. 3
Controlul in domeniul sigurantei barajelor
Art. 15
Controlul indeplinirii exigentelor de performanta si al respectarii
prevederilor legale aferente sigurantei barajelor se face de Ministerul Apelor
si Protectiei Mediului sau de imputerniciti ai acestuia.
Art. 16
Controlul indeplinirii exigentelor de performanta privind calitatea in
constructii, stabilite prin Legea nr. 10/1995, se face de catre Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei sau de catre organele
teritoriale ale acestuia.
Art. 17
Controlul curent al activitatii de urmarire a comportarii in timp a
barajelor va fi asigurat de imputernicitii Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului si ai Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 18
In scopul indeplinirii atributiilor de control imputernicitii cu drept de
control, dupa declinarea identitatii si calitatii, au dreptul:
a) de acces la baraje, indiferent de detinatorul si destinatia acestora,
pentru a face constatari privind respectarea prevederilor prezentei ordonante
de urgenta si ale reglementarilor ce decurg din aceasta;
b) de a controla existenta si functionalitatea aparaturii de masura si
control prevazute pentru urmarirea comportarii in timp a barajelor, in
conformitate cu prevederile proiectelor specifice;
c) de a constata contraventii si de a aplica sanctiuni conform
competentelor acordate.
Art. 19
Pentru efectuarea controlului in unitatile cu regim special de acces
imputernicitii cu drept de control vor primi aprobare si din partea autoritatii
publice centrale care coordoneaza unitatile respective.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 20
Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta atrage raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 21
Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) functionarea barajelor fara autorizatie de functionare in siguranta si
fara proiect de urmarire a comportarii in timp a constructiei;
b) neindeplinirea conditiilor de siguranta prevazute prin ordine ale
ministrului apelor si protectiei mediului si ale ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei;
c) nerespectarea prevederilor acordului de functionare in siguranta si
nerespectarea prevederilor autorizatiei de functionare in conditii de
siguranta;
d) realizarea unor constructii, depozite, amenajari sau a altor activitati
in ampriza barajelor ori in zonele de protectie;
e) nerealizarea remedierilor in termenul prevazut de prezenta ordonanta de
urgenta, in cazul suspendarii autorizatiei de functionare in conditii de
siguranta;
f) abandonarea unui baraj fara proiect de abandonare si conservare elaborat
de un expert certificat/avizat;
g) declararea eronata a caracteristicilor barajului in scopul obtinerii de
avantaje;
h) neindeplinirea prevederilor legale privind reevaluarea sigurantei
barajelor existente;
i) nerealizarea sistemului de securitate si paza prevazut de prezenta
ordonanta de urgenta;
j) neindeplinirea conditiilor de exploatare in siguranta stabilite prin
ordine ale ministrului apelor si protectiei mediului si/sau ale ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei.
Art. 22
(1) Contraventiile prevazute la art. 21, savarsite de persoane fizice, se
sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 50.000.000 lei la 500.000.000 lei cele prevazute la art.
21 lit. a), b), c), d), g) si h);
b) cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei cele prevazute la art.
21 lit. e), f), i) si j).
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) pot fi aplicate si persoanelor
juridice.
(3) Cuantumul amenzilor va fi actualizat prin hotarare a Guvernului.
Art. 23
Constituie infractiuni urmatoarele fapte:
a) executarea barajelor fara acordul de functionare in siguranta a
barajului;
b) functionarea barajelor fara autorizatie de functionare in conditii de
siguranta, punand in pericol populatia si mediul;
c) nedeclararea barajelor detinute si a caracteristicilor acestora;
d) neindeplinirea masurilor stabilite prin expertize avizate de CONSIB,
daca fapta pune in pericol siguranta constructiei si produce urmari grave
pentru populatie sau pentru factorii de mediu;
e) deteriorarea sau distrugerea aparaturii de masura si control montate in
baraje, precum si folosirea unei aparaturi neetalonate.
Art. 24
Infractiunile prevazute la art. 23 se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni
la 3 ani sau cu amenda.
Art. 25
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 22
se fac de inspectori din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului si
de imputerniciti ai acestuia.
Art. 26
Infractiunile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta se constata de
organele abilitate, precum si de personalul prevazut la art. 17, care
inainteaza actul de constatare la organul local de cercetare penala.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 27
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Ministerul Apelor si Protectiei Mediului va elabora
regulamentul privind organizarea si certificarea corpurilor de experti,
respectiv procedura de avizare a expertilor si a specialistilor pentru
intocmirea evaluarii starii de siguranta in exploatare a barajelor, care vor fi
aprobate prin ordin al ministrului.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Ministerul Apelor si Protectiei Mediului va elabora
procedura de autorizare, care va fi aprobata prin ordin al ministrului.
Art. 28
(1) In termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a procedurilor de
autorizare detinatorii cu orice titlu ai barajelor sunt obligati sa declare la
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului lucrarile detinute si incadrarea lor
in categorii de importanta, in vederea esalonarii obtinerii autorizarilor.
(2) Depunerea documentatiei pentru obtinerea autorizatiei de functionare in
siguranta a barajului se va face la termenele stabilite prin ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului, in baza esalonarii propuse de
CONSIB.
Art. 29
Detinatorii cu orice titlu ai barajelor aflate in exploatare, care in urma
evaluarii starii de siguranta nu indeplinesc exigentele de performanta necesare
pentru obtinerea autorizatiei de functionare in conditii de siguranta decat
dupa realizarea unor masuri si lucrari propuse prin raportul de evaluare a
starii de siguranta, sunt obligati sa realizeze aceste exigente de performanta
in termenul stabilit de comun acord cu reprezentantii Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului si ai Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, dar nu mai tarziu de 2 ani de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 30
(1) Nerealizarea prevederilor art. 28 conduce imediat la introducerea
restrictiilor de exploatare si, dupa caz, la declansarea operatiunilor de
abandonare.
(2) Pentru barajele care prezinta un indice de risc asociat inacceptabil va
fi declansata operatiunea de abandonare.
(3) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Ministerul Apelor si Protectiei Mediului va elabora
metodologia de declarare a operatiunilor de abandonare a barajelor, care va fi
aprobata prin ordin al ministrului.
Art. 31
(1) Detinatorul barajului are obligatia sa tina o fisa de evidenta a
barajului*) cuprinzand datele importante privind constructia si evenimentele
care au avut loc in timp. Fisa actualizata va fi transmisa anual la Ministerul
Apelor si Protectiei Mediului, impreuna cu un raport privind starea barajului.
La fiecare 2 ani raportul va fi completat cu o analiza aprofundata a
comportarii in timp a barajului.
(2) In cazul barajelor utilizate pentru alimentari cu apa sau al barajelor
care realizeaza acumulari de apa in scopuri multiple, detinatorul cu orice
titlu al barajului va transmite Ministerului Apelor si Protectiei Mediului un
raport privind prima umplere a lacului de acumulare realizat prin barajul
respectiv.
*) Conform art. III din Legea nr. 466/2001 continutul fisei de evidenta se
va stabili prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului, in termen
de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acestei legi.