ORDIN
Nr. 105 din 22 aprilie 2003
privind aprobarea Instructiunilor de organizare si functionare a comisiilor de
avizare a documentatiilor de evaluare a starii de siguranta in exploatare a
barajelor - NTLH-040 si aprobarea componentelor nominale ale comisiei centrale
si comisiilor teritoriale de avizare
ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 346 din 21 mai 2003
Avand in vedere prevederile art. 4 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 244/2000 privind siguranta barajelor, aprobata si modificata
prin Legea nr. 466/2001, ale art. 48, 62, 64, 68 si 110 din Legea apelor nr.
107/1996 si ale art. 8 si 13 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in
constructii,
in temeiul prevederilor Ordinului ministrului apelor si protectiei mediului
si al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.
116/289/2002 pentru aprobarea Metodologiei privind evaluarea starii de
siguranta in exploatare a barajelor si lacurilor de acumulare - NTLH-022 si a
Metodologiei privind evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor si
digurilor care realizeaza depozite de deseuri industriale - NTLH-023,
in temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 107/2002
privind infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane",
in baza avizului tehnic consultativ al Biroului Operativ al Comisiei
Nationale pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrari Hidrotehnice din data
de 3 aprilie 2003,
in temeiul prevederilor art. 7 si ale anexei nr. 3 ale Hotararii Guvernului
nr. 17/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului, modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr.
352/2001,
ministrul apelor si protectiei mediului emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile de organizare si functionare a comisiilor de
avizare a documentatiilor de evaluare a starii de siguranta in exploatare a
barajelor - NTLH-040, prevazute in anexa nr. 1 la prezentul ordin.
Art. 2
Pentru barajele incadrate in categoriile de importanta A si B competentele
de emitere a acordului si autorizatiei de functionare in conditii de siguranta
revin Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
Art. 3
Pentru barajele incadrate in categoriile de importanta C si D competentele
de emitere a acordului si autorizatiei de functionare in conditii de siguranta,
precum si organizarea comisiilor teritoriale de avizare pentru aceste baraje
revin Administratiei Nationale "Apele Romane" si directiilor de ape
bazinale aflate in structura sa, conform prevederilor Instructiunilor de
organizare si functionare a comisiilor de avizare a documentatiilor de evaluare
a starii de siguranta in exploatare a barajelor - NTLH-040, prevazute in anexa
nr. 1.
Art. 4
Se aproba modelul de aviz privind documentatia de evaluare a starii de
siguranta in exploatare a barajelor, prevazut in anexa nr. 2.
Art. 5
Se aproba modelul de autorizatie/acord de functionare in siguranta a
barajului, prevazut in anexa nr. 3.
Art. 6
Se aproba componentele nominale ale comisiilor centrale si teritoriale de
avizare a documentatiilor de evaluare a starii de siguranta in exploatare a
barajelor prevazute in anexele nr. 4 - 8 la prezentul ordin.
Art. 7
Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 8
Directia sinteze, cadastru si resurse din cadrul Directiei generale de
gospodarire a apelor din Ministerul Apelor si Protectiei Mediului si
Administratia Nationala "Apele Romane" si directiile de ape bazinale
aflate in structura sa vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 9
Instructiunile prevazute la art. 1 se aplica si pentru documentatiile de
expertiza tehnica a starii de siguranta in exploatare a barajelor evidentiate
cu risc crescut de avariere, rapoartelor de expertiza, documentatiilor de
contraexpertiza efectuate ca urmare a contestatiilor formulate de beneficiar
sau de organele abilitate sa controleze siguranta barajelor, dispuse de Comisia
Nationala pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrari Hidrotehnice de pe
langa Ministerul Apelor si Protectiei Mediului sau de biroul operativ al
acesteia, precum si documentatiilor intocmite in conformitate cu prevederile
Procedurii de trecere in conservare, postutilizare sau abandonare a barajelor -
NTLH-033, aprobate prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr.
119/2002.
Art. 10
Pentru analiza documentatiilor de evaluare a starii de siguranta in
exploatare a barajelor prevazute la art. 9 in cadrul comisiilor de avizare,
pentru emiterea avizului asupra acestor documentatii, precum si pentru emiterea
autorizatiei si acordului de functionare in conditii de siguranta se percep
tarife care se stabilesc in conditiile prevazute de lege, se aproba prin ordin
al ministrului apelor si protectiei mediului, se actualizeaza anual si se
datoreaza Fondului apelor, constituit conform prevederii Legii apelor nr.
107/1996.
Art. 11
Anexele nr. 4 - 8 se pun la dispozitie celor interesati, la cererea scrisa
adresata unitatilor precizate la art. 8.
Art. 12
La data emiterii prezentului ordin, Ordinul ministrului apelor si
protectiei mediului nr. 723/2002 pentru aprobarea Instructiunilor de organizare
si functionare a comisiilor de avizare a documentatiilor de evaluare a starii
de siguranta in exploatare a barajelor - NTLH-040 si Decizia secretarului de
stat pentru ape nr. 15.846/2002 de aprobare a componentei nominale a comisiilor
centrale de avizare a documentatiilor de evaluare a starii de siguranta in
exploatare a barajelor, conform NTLH-040, isi inceteaza valabilitatea.
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
de organizare si functionare a comisiilor de avizare a documentatiilor de
evaluare a starii de siguranta in exploatare a barajelor - NTLH-040
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
(1) Se supun prevederilor prezentelor instructiuni barajele aflate in toate
etapele de realizare si de exploatare: proiectare, executie, exploatare in
perioada de executie, exploatare curenta, postutilizare, conservare sau
abandonare, incadrate in categorii de importanta conform Metodologiei privind
stabilirea categoriilor de importanta a barajelor - NTLH-021, aprobata prin
Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului si al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 115/288/2002, denumite in continuare
baraje.
(2) Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 244/2000 privind
siguranta barajelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
466/2001, prin baraj se intelege orice lucrare hidrotehnica avand o structura
existenta sau propusa, care este capabila sa asigure acumularea, permanenta ori
nepermanenta, de apa, de deseuri industriale lichide sau solide depuse
subacvatic (din industria chimica, industria energetica si din iazurile de
decantare din industria miniera), precum si lucrarile hidrotehnice speciale, a
caror rupere poate produce pierderea necontrolata a continutului acumulat, cu
efecte negative deosebit de importante asupra mediului social, economic si/sau
natural.
Art. 2
(1) Conform Procedurii de emitere a acordului si autorizatiei de
functionare in siguranta a barajelor - NTLH-032, aprobata prin Ordinul
ministrului apelor si protectiei mediului nr. 118/2002, pentru barajele aflate
in exploatare sau in faza provizorie de punere in exploatare detinatorul sau
administratorul acestora, precum si beneficiarii sau titularii de investitie
pentru barajele noi sunt obligati sa obtina de la Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului sau de la unitatile abilitate de minister autorizatia de
functionare in conditii de siguranta.
(2) Pentru barajele noi sau in cazul interventiilor constructive care
modifica parametrii de baza ai barajelor existente, beneficiarul sau titularul
de investitie, in faza de proiectare, este obligat sa obtina acordul de
functionare in conditii de siguranta.
(3) Pentru barajele incadrate in categoriile de importanta A si B
competentele de emitere a acordului si autorizatiei de functionare in conditii
de siguranta revin Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, iar pentru
barajele incadrate in categoriile de importanta C si D competentele revin
Administratiei Nationale "Apele Romane" si directiilor de ape
bazinale aflate in structura sa, conform prevederilor prezentelor instructiuni,
unitati denumite in continuare autoritati competente.
Art. 3
(1) Autorizatia/acordul de functionare in conditii de siguranta se obtine
pe baza documentatiei de evaluare a sigurantei barajului respectiv, semnata de
un expert certificat/avizat de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, a
avizului asupra acestei documentatii si, dupa caz, a proiectului de urmarire a
comportarii in timp a barajului, conform prevederilor Procedurii de emitere a
acordului si autorizatiei de functionare in siguranta a barajelor - NTLH-032,
iar eliberarea autorizatiei/acordului de functionare in conditii de siguranta
se efectueaza dupa achitarea tarifelor stabilite in conditiile prevazute de
lege si aprobate prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
(2) Documentatiile de evaluare a sigurantei barajelor reprezinta concluzia
expertizei tehnice cu caracter special privind starea de exploatare in conditii
de siguranta a barajelor, expertiza pe care, in conformitate cu prevederile
art. 64 alin. (2) si ale art. 68 din Legea apelor nr. 107/1996, detinatorii de
baraje, cu orice titlu, au obligatia sa o efectueze la termenele stabilite prin
lege, indiferent de marimea barajului sau de folosintele acestuia.
(3) In conformitate cu prevederile Legii nr. 466/2001, evaluarea sigurantei
barajelor se realizeaza de experti tehnici atestati de Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995
privind calitatea in constructii si ale actelor normative emise in aplicarea
acestei legi, si certificati/avizati de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului pentru evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor,
denumiti in continuare experti.
(4) Expertii care efectueaza evaluarea sigurantei barajelor sunt
certificati, respectiv avizati, in conformitate cu Regulamentul privind
organizarea si certificarea corpului de experti pentru evaluarea starii de
siguranta in exploatare a barajelor incadrate in categoriile de importanta A si
B - NTLH-014 si cu Procedura de avizare a specialistilor pentru evaluarea
starii de siguranta in exploatare a barajelor incadrate in categoriile de
importanta C si D - NTLH-015, aprobate prin Ordinul ministrului apelor si
protectiei mediului nr. 114/2002.
Art. 4
(1) Documentatiile de evaluare a sigurantei barajelor se efectueaza de
catre experti, in conformitate cu Metodologia privind evaluarea starii de
siguranta in exploatare a barajelor si lacurilor de acumulare - NTLH-022 sau cu
Metodologia privind evaluarea starii de siguranta in exploatare a barajelor si
digurilor care realizeaza depozite de deseuri industriale - NTLH-023, aprobate prin
Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului si al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 116/289/2002 sau, dupa caz, in
conformitate cu normele specifice pentru lucrarile care nu se incadreaza in
metodologiile specificate mai sus, denumite in continuare metodologii
specifice.
(2) Avizarea documentatiilor se efectueaza de catre comisii de avizare
constituite in conformitate cu prevederile prezentelor instructiuni, denumite
astfel in continuare.
(3) In functie de concluziile analizei, comisia de avizare poate emite
avizul privind documentatia de evaluare a starii de siguranta in exploatare a
barajului, pentru barajele existente, respectiv avizul privind proiectul
barajului, pentru barajele noi, precum si avizul pentru celelalte documentatii
prevazute la art. 2 alin. (3), denumit in continuare aviz. Avizul este semnat
de presedintele, vicepresedintele si secretarul comisiei de avizare a
documentatiei pentru barajul respectiv. Comisia de avizare poate solicita
completari la documentatie si reprogrameaza avizarea acesteia sau o poate
respinge fara a fi emis un aviz asupra acesteia.
(4) In cazul unei documentatii in care expertul propune masuri si lucrari
de punere in siguranta a barajului, comisia de avizare avizeaza documentatia,
iar autoritatea competenta comunica detinatorului barajului concluziile din
procesul-verbal al sedintei.
(5) Dupa realizarea masurilor si lucrarilor stabilite in sedinta comisiei
de avizare expertul intocmeste un raport de conformare, prin care confirma
executia acestora, iar comisia de avizare reanalizeaza documentatia in vederea
emiterii avizului. Raportul de conformare face parte integranta din noua
documentatie ce va fi analizata in cadrul comisiei de avizare.
(6) a) In cazul unei documentatii intocmite cu mai mult de un an inainte de
data transmiterii acesteia pentru avizare la autoritatea competenta,
detinatorul barajului va comanda expertului care a intocmit documentatia
elaborarea unui raport de conformare. Raportul se va intocmi ca urmare a unei
inspectii in teren a barajului si va confirma sau va infirma starea tehnica
actuala si de siguranta in exploatare a barajului.
b) In cazul confirmarii concluziilor din documentatia initiala raportul de
conformare va face parte integranta din documentatia ce va fi transmisa pentru
avizare la autoritatea competenta. In cazul in care expertul constata ca s-au
produs evenimente recente de natura sa modifice starea de siguranta in
functionare a barajului, detinatorul barajului va realiza masuri si lucrari de
punere in siguranta a barajului propuse de expert, urmand apoi procedura
prevazuta la alin. (5).
(7) In cazul in care s-au produs evenimente recente de natura sa modifice
starea de siguranta in functionare a barajului, indiferent de data la care s-a
intocmit documentatia de evaluare a sigurantei barajului supus avizarii,
raportul de conformare este obligatoriu sau detinatorul barajului va efectua o
contraexpertiza, conform prevederilor legale.
(8) Avizul este obligatoriu pentru ca autoritatile competente sa emita
autorizatia/acordul de functionare in siguranta a barajului sau, dupa caz, sa
ia decizia ce se impune, conform legii.
(9) Autorizatia de functionare in conditii de siguranta se emite pe o
perioada determinata, de maximum 7 ani pentru barajele din categoria de
importanta A si B si de maximum 10 ani pentru celelalte baraje, durata fiind
stabilita prin autorizatie de autoritatea emitenta, si se reinnoieste la
expirare sau in cazul producerii unor accidente ori incidente in exploatare.
Autorizatia de functionare in conditii de siguranta certifica indeplinirea
exigentelor de performanta in perioada de exploatare si este obligatorie pentru
obtinerea autorizatiei de gospodarire a apelor si de protectia mediului pentru
baraje.
(10) Acordul de functionare in conditii de siguranta se refera la
incadrarea in categoria de importanta a barajului conform legii, la adaptarea
solutiilor de proiectare la conditiile de amplasament si la respectarea
normelor si reglementarilor legale, precum si a experientei in domeniu. Acordul
de functionare in conditii de siguranta isi mentine valabilitatea pe toata
durata executiei lucrarilor, cu conditia respectarii prevederilor cuprinse in
acesta, iar daca o perioada de 2 ani de la data emiterii executia nu a inceput,
acordul isi pierde valabilitatea. Acordul de functionare in conditii de
siguranta poate fi reinnoit numai daca se respecta integral prevederile
documentatiei pentru care s-a emis acordul initial. Acordul de functionare in
siguranta este obligatoriu pentru obtinerea autorizatiei de constructie.
Art. 5
(1) Coordonarea, indrumarea si urmarirea activitatii de evaluare a
sigurantei barajelor existente, in constructie si noi, sunt realizate de
Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrari Hidrotehnice,
denumita in continuare CONSIB, care functioneaza ca organism cu caracter
consultativ pe langa Ministerul Apelor si Protectiei Mediului. CONSIB este
constituita din reprezentanti ai ministerelor, regiilor autonome, societatilor
comerciale de profil si ai institutiilor publice interesate si este condusa de
un presedinte care este ministrul apelor si protectiei mediului.
(2) Pentru rezolvarea problemelor curente si luarea deciziilor operative
intre sedinte CONSIB desemneaza un birou operativ, denumit in continuare
B.O.-CONSIB, compus din 9 membri si condus de un presedinte executiv, care este
secretarul de stat pentru ape din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului.
(3) CONSIB sau B.O.-CONSIB dispune expertizarea barajelor evidentiate cu
risc crescut de avariere si dispune, daca este cazul, efectuarea de
contraexpertize, ca urmare a contestatiilor formulate de beneficiar sau de
autoritatile abilitate cu controlul sigurantei constructiilor. Aceste
documentatii se analizeaza in cadrul comisiilor de avizare in regim de urgenta.
CAP. 2
Organizarea si competentele comisiilor de avizare
Art. 6
Avizarea documentatiilor de evaluare a sigurantei barajelor incadrate in
categoriile de importanta A si B se realizeaza in cadrul comisiei centrale de
avizare, organizata de catre Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, iar
avizarea documentatiilor de evaluare a sigurantei barajelor incadrate in
categoriile de importanta C si D se realizeaza in cadrul comisiilor teritoriale
de avizare, organizate de catre Administratia Nationala "Apele
Romane", denumite in continuare comisii de avizare.
Art. 7
(1) Comisiile de avizare sunt formate din 21 - 24 de membri si membri
supleanti si au urmatoarea structura organizatorica:
- un presedinte;
- un vicepresedinte;
- 13 - 15 membri;
- 5 - 7 membri supleanti;
- un secretar din cadrul unui secretariat format din 4 - 7 membri, dintre
care un sef secretariat (pentru fiecare avizare a unei documentatii, dintre
acestia va fi numit un secretar care devine membru al comisiei de avizare).
(2) Componenta nominala a comisiilor de avizare si structura organizatorica
a acestora se propun de catre Directia sinteze, cadastru si resurse din cadrul
Directiei generale de gospodarire a apelor din Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului si de catre Administratia Nationala "Apele Romane".
(3) Componenta nominala a comisiilor de avizare se vizeaza de secretarul de
stat pentru ape, se analizeaza in cadrul B.O.-CONSIB si se aproba prin ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului pe baza avizului consultativ al
B.O.-CONSIB si a referatului secretarului de stat pentru ape.
Art. 8
(1) Comisia centrala de avizare, denumita in continuare comisia centrala,
este formata din membrii B.O.-CONSIB si din alti specialisti din cadrul
corpurilor de experti certificati de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului
pentru evaluarea sigurantei barajelor incadrate in categoriile de importanta A
si B.
(2) Comisia centrala coopteaza ca membri supleanti specialisti din
domeniile:
a) barajelor, digurilor si cuvetelor lacurilor de acumulare, inclusiv ale
constructiilor si instalatiilor-anexa aferente acestora;
b) digurilor care realizeaza depozite de deseuri industriale;
c) lucrarilor hidrotehnice speciale.
(3) Comisia de avizare a unei documentatii este formata din presedinte,
vicepresedinte, membrii prevazuti la alin. (1) si secretar si se completeaza cu
membrii supleanti prevazuti la alin. (2), pe specificul barajului analizat in
cadrul comisiei de avizare.
(4) Secretariatul comisiei centrale este asigurat de personalul de
specialitate numit din cadrul Directiei sinteze, cadastru si resurse din
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului. Pentru o documentatie supusa
avizarii, aceasta directie va numi un secretar din randul membrilor
secretariatului.
Art. 9
(1) Administratia Nationala "Apele Romane" efectueaza avizarea
documentatiilor de evaluare a sigurantei barajelor in cadrul a 4 comisii teritoriale
de avizare, denumite in continuare comisii teritoriale, organizate in
urmatoarea arondare bazinala:
I. Comisia teritoriala pentru zona Transilvania, cu sediul in municipiul
Cluj-Napoca, aferenta barajelor de pe raza administrativa a Directiei Apelor
Somes - Tisa, Directia Apelor Crisuri, Directiei Apelor Mures si Directiei
Apelor Banat;
II. Comisia teritoriala pentru zona de vest a Munteniei, cu sediul in
municipiul Pitesti, aferenta barajelor de pe raza administrativa a Directiei
Apelor Jiu, Directiei Apelor Olt si Directiei Apelor Arges - Vedea;
III. Comisia teritoriala pentru zona de est a Munteniei, cu sediul in
municipiul Buzau, aferenta barajelor de pe raza administrativa a Directiei
Apelor Ialomita - Buzau si Directiei Apelor Dobrogea - Litoral;
IV. Comisia teritoriala pentru zona Moldova, cu sediul in municipiul Iasi,
aferenta lucrarilor de pe raza administrativa a Directiei Apelor Siret si
Directiei Apelor Prut - Barlad si Exploatarea complexa Stanca - Costesti.
(2) Sediile secretariatelor comisiilor teritoriale sunt la sediile celor
patru directii de ape ale Administratiei Nationale "Apele Romane",
precizate la alin. (1).
Art. 10
(1) Membrii comisiilor teritoriale sunt specialisti din cadrul urmatoarelor
structuri:
a) B.O.-CONSIB;
b) CONSIB;
c) Ministerul Apelor si Protectiei Mediului;
d) Administratia Nationala "Apele Romane", inclusiv din cadrul
directiilor de ape bazinale aflate in structura sa;
e) corpurile de experti certificati/avizati de Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului pentru evaluarea sigurantei barajelor;
f) membri ai inspectoratelor judetene in constructii, ai autoritatilor
publice locale, ai unitatilor detinatoare de baraje, de proiectare si
constructii, dupa caz, din judetul unde este amplasat barajul.
(2) Comisiile teritoriale coopteaza ca membri supleanti specialisti din
domeniile:
a) barajelor, digurilor si cuvetelor lacurilor de acumulare, inclusiv ale
constructiilor si instalatiilor-anexa aferente acestora;
b) digurilor care realizeaza depozite de deseuri industriale;
c) lucrarilor hidrotehnice speciale.
(3) Comisia de avizare a unei documentatii este formata din presedinte,
vicepresedinte, membrii prevazuti la alin. (1) si secretar si se completeaza cu
membrii supleanti prevazuti la alin. (2), pe specificul barajului analizat in
cadrul comisiei de avizare.
(4) Secretariatul comisiilor teritoriale este asigurat de personal de
specialitate numit din cadrul tuturor directiilor de ape bazinale arondate la o
comisie teritoriala si este asigurat, pentru o documentatie supusa avizarii, de
catre o persoana dintre acestia, numita de conducerea directiei.
Art. 11
La sedintele de avizare ale comisiilor de avizare participa in calitate de
invitati:
- delegatul detinatorului barajului, cu competente pentru participarea la
avizare;
- expertul certificat care a elaborat documentatia de evaluare a barajului;
- raportorul care a intocmit referatul de conformitate;
- alti specialisti in domeniu, nominalizati de secretariat.
Art. 12
(1) Comisiile de avizare sunt constituite statutar prin prezenta
obligatorie a presedintelui sau a vicepresedintelui si a cel putin jumatate din
numarul total al membrilor, inclusiv al membrilor supleanti cooptati pentru
avizarea unei documentatii, iar deciziile sunt luate cu cel putin doua treimi
din numarul voturilor celor prezenti.
(2) In cazul in care un membru al comisiei de avizare convocat nu poate
participa la sedinta de avizare, poate delega o alta persoana. In cazul in care
nu se deleaga o alta persoana, secretariatul va completa componenta nominala a
comisiei de avizare cu unul dintre membrii supleanti, pentru a se putea crea
cadrul statutar al sedintei de avizare. Nominalizarea membrilor supleanti se
poate face si telefonic.
(3) Componenta nominala a comisiilor de avizare se va actualiza periodic
prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului, dar nu mai devreme de
2 ani de la prima nominalizare si numai in cazul in care se schimba cel putin
jumatate din membrii comisiilor.
CAP. 3
Procedura de avizare
Art. 13
(1) Cererea de avizare, continand si datele de identificare a barajului
(conform prevederilor modelului de aviz prevazut in anexa nr. 2) si
documentatia completa de evaluare a sigurantei barajului, in doua exemplare,
sunt inaintate de detinator la urmatoarele autoritati competente:
a) Directia sinteze, cadastru si resurse din cadrul Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului, pentru barajele incadrate in categoriile de importanta A
si B;
b) directia de ape bazinale a Administratiei Nationale "Apele
Romane" pe teritoriul careia se afla amplasat barajul, pentru barajele
incadrate in categoriile de importanta C si D.
(2) Prin documentatie completa de evaluare a sigurantei barajului se
intelege:
a) documentatie care sa cuprinda etapele de evaluare a sigurantei barajului
in conformitate cu prevederile metodologiilor specifice si sa contina concluzia
expertului certificat/avizat de minister privind cele trei situatii posibile in
care se afla barajul: poate continua sa fie exploatat in conditii normale,
poate continua sa fie exploatat in conditii de restrictii sau exploatarea
trebuie oprita;
b) fisa de evidenta a barajului, actualizata la momentul in care se
solicita avizarea.
(3) In cazul in care se propune oprirea exploatarii, expertul trebuie sa
recomande si procedura de urmat, respectiv sistarea temporara a exploatarii
pana la realizarea lucrarilor de punere in siguranta a barajului sau propunerea
de trecere in conservare, postutilizare ori abandonare a acestuia.
Art. 14
(1) Pentru ca documentatia de evaluare a sigurantei unui baraj sa poata fi
analizata in cadrul comisiei de avizare, autoritatea compententa va analiza
documentatia respectiva si va intocmi un referat de avizare. In referat se vor
prezenta sintetic datele tehnice ale barajului si concluziile expertului, se va
constata ca documentatia este completa si se va propune data la care sa fie
convocata comisia de avizare sau, dupa caz, se va constata ca documentatia este
incompleta si se vor consemna elementele lipsa.
(2) In cazul unei documentatii incomplete, in termen de 10 zile de la data
inregistrarii cererii si a primirii documentatiei transmise de detinatorul
barajului respectiv, autoritatea competenta ii va comunica acestuia in scris
elementele necesare pentru supunerea documentatiei la avizare.
(3) In cazul in care din documentatia si din concluziile expertului care a
efectuat evaluarea sigurantei barajului rezulta ca barajul respectiv prezinta
risc iminent de cedare sau are probleme grave privind siguranta in exploatare,
autoritatea competenta va informa imediat detinatorul si autoritatile tutelare
de resort si va propune convocarea de urgenta a unei sedinte largite a B.O.-CONSIB
in vederea analizarii situatiei si stabilirii masurilor care se impun.
Art. 15
In cazul documentatiei complete de evaluare a sigurantei barajelor
incadrate in categoriile de importanta C si D, aceasta impreuna cu referatul de
avizare se inainteaza la comisia teritoriala la care este arondata directia de
ape bazinale respectiva. Comisia teritoriala va programa avizarea documentatiei
si va anunta in scris detinatorul barajului.
Art. 16
(1) Pentru a constata conformitatea intocmirii documentatiilor in baza
prevederilor metodologiilor specifice, autoritatea competenta va numi un
raportor care va analiza documentatia de evaluare a sigurantei barajului
respectiv si va intocmi un referat de conformitate.
(2) In referat raportorul va face o prezentare generala a continutului
documentatiei si va prezenta opinia sa pentru una dintre situatiile:
a) documentatia si concluziile expertului sunt suficiente pentru a fi
analizate in cadrul comisiei de avizare;
b) concluziile asupra sigurantei in exploatare a barajului respectiv sunt
diferite de cele ale expertului;
c) documentatia si concluziile expertului nu sunt suficiente pentru analiza
in cadrul comisiei de avizare a starii de siguranta in exploatare a barajului
respectiv, propunand completarea sau respingerea documentatiei sau, dupa caz,
masurile ce se impun pentru rezolvarea situatiei constatate.
(3) Raportorii vor fi propusi de autoritatile competente din randul
membrilor corpurilor de experti certificati de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului, pentru barajele din competenta comisiei centrale, si din randul
membrilor corpurilor de experti certificati/avizati de minister, pentru
barajele din competenta comisiilor teritoriale.
(4) Raportorii vor fi propusi astfel incat sa fie antrenati in mod
echitabil toti membrii corpurilor de experti certificati/avizati de minister,
iar un raportor sa nu efectueze referate de conformitate la mai mult de o
treime din numarul documentatiilor analizate in timpul unui an. Stabilirea raportorilor
se poate face cu consultarea B.O.-CONSIB sau a corpurilor de experti.
(5) Autoritatea competenta transmite raportorului un exemplar din
documentatia de evaluare si o copie a referatului de avizare in vederea
intocmirii referatului de conformitate. Documentatia se restituie autoritatii
competente o data cu referatul intocmit de raportor.
(6) Raportorii prezinta referatele la sedintele de avizare a
documentatiilor respective si participa la analiza si luarea deciziei finale a
comisiei de avizare.
(7) Stabilirea datei unei sedinte de avizare se efectueaza de autoritatea
competenta cu 14 zile inainte, iar convocarea membrilor se face prin grija
secretarului comisiei.
(8) Documentatia aflata la sediul secretariatului comisiei de avizare poate
fi consultata de catre membrii comisiei de avizare imediat dupa convocarea la
sedinta de analiza. De asemenea, acestia pot solicita transmiterea prin fax sau
e-mail a referatului de avizare.
(9) In functie de concluziile referatului de conformitate si analizei
documentatiei, comisia de avizare hotaraste emiterea avizului cu una dintre
recomandarile de mai jos:
a) emiterea autorizatiei/acordului de functionare in siguranta a barajului;
b) emiterea autorizatiei de functionare in conditii de restrictii privind
siguranta barajului;
c) acceptarea documentatiei de evaluare si declansarea procedurii de
conservare, postutilizare sau abandonare a barajului.
(10) In functie de concluziile referatului de conformitate si analizei
documentatiei, comisia de avizare poate solicita completari si reprograma
avizarea documentatiei.
(11) Modelul de aviz definit la art. 4 alin. (5) este prevazut in anexa nr.
2.
(12) Avizul se emite in doua exemplare, egal valabile, dintre care unul se
transmite detinatorului barajului (exemplarul 1) si al doilea exemplar ramane
la autoritatea emitenta (exemplarul 2). In cazul aplicarii procedurii de
emitere a acordului, avizul se emite intr-un singur exemplar si nu se transmite
detinatorului barajului. Avizul se emite in maximum o saptamana de la data
tinerii sedintei.
(13) In termen de 10 zile de la data primirii cererii de autorizare sau a
cererii pentru emiterea acordului de functionare in conditii de siguranta a
barajului, impreuna cu documentele prevazute la art. 22 alin. (2) din NTLH-032,
autoritatea competenta va emite Autorizatia de functionare in conditii de
siguranta a barajului sau Acordul de functionare in conditii de siguranta
pentru proiectul barajului.
(14) Autorizatia/acordul de functionare in conditii de siguranta se emite
in doua exemplare, egal valabile, dintre care un exemplar se transmite
detinatorului barajului (exemplarul 1) si al doilea ramane la autoritatea
emitenta (exemplarul 2). Autorizatia/acordul de functionare in conditii de siguranta
se elibereaza detinatorului in baza documentului de achitare a tarifului
aprobat.
(15) Modelul de autorizatie/acord de functionare in conditii de siguranta
este prevazut in anexa nr. 3.
(16) Dupa terminarea procedurii de avizare si emiterea autorizatiei sau
acordului de functionare in conditii de siguranta, un exemplar din documentatia
de evaluare, stampilat pentru neschimbare, se restituie detinatorului. Stampila
va purta denumirea autoritatii competente, denumirea comisiei de avizare, sintagma
"AVIZAT" si data avizarii.
(17) In cazul pierderii sau distrugerii avizului, autorizatiei sau
acordului de functionare in conditii de siguranta, detinatorul barajului poate
solicita o copie autentificata la autoritatea emitenta.
Art. 17
(1) Exemplarul din documentatie care ramane la autoritatea competenta,
impreuna cu avizul autoritatii competente, autorizatia/acordul de functionare
in conditii de siguranta emisa/emis de aceasta, precum si fisa de evidenta a
barajului, alte documente ulterioare privind siguranta in exploatare a
barajului respectiv se arhiveaza intr-un dosar de obiectiv. Dosarul se
pastreaza la autoritatea emitenta, are regim de "secret de serviciu"
si are termen de pastrare pe toata durata de existenta a barajului.
(2) Dosarele de obiectiv care contin informatii secrete se predau la Biroul
documente secrete al autoritatii competente, conform prevederilor legale.
Art. 18
(1) Ordinea de zi, locul si frecventa sedintelor comisiilor de avizare sunt
stabilite din initiativa proprie a fiecarei comisii de avizare, in functie de
documentatiile primite pentru avizare sau de termenele stabilite prin
programele anuale de esalonare a obtinerii autorizatiilor/acordurilor de
functionare in conditii de siguranta a barajelor, aprobate prin ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului.
(2) O documentatie completa trebuie supusa analizei in cadrul comisiei de
avizare, in maximum 60 de zile de la inregistrarea acesteia la autoritatea
competenta, sau se propune avizarea in regim de urgenta, daca starea de
siguranta a barajului constatata din documentatie impune acest lucru.
(3) In cazul in care, la propunerea detinatorului barajului ce urmeaza a fi
analizat, sedinta de avizare se desfasoara in alt loc decat sediul comisiei de
avizare respective, cheltuielile de transport, cazare si masa ale membrilor
comisiei de avizare sunt asigurate de detinatorul barajului.
CAP. 4
Atributiile comisiilor de avizare
Art. 19
Comisiile de avizare au urmatoarele atributii:
1. Analizeaza si verifica respectarea, in cadrul documentatiei de evaluare
a sigurantei barajelor, a tratarii tuturor punctelor stabilite in continutul
metodologiilor de evaluare, in conformitate cu prevederile metodologiilor
specifice.
2. Emit avize pentru documentatiile de evaluare a starii de siguranta in
exploatare a barajelor care pot primi acordul/autorizatia de functionare in
conditii de siguranta, propunand si perioada pentru care poate fi valabila
autorizatia (acordul).
3. Emit avize pentru documentatiile tehnico-economice de conservare,
postutilizare sau abandonare a barajelor, indiferent de
detinator/administrator.
4. Accepta documentatiile de evaluare a starii de siguranta in exploatare
pentru barajele care nu indeplinesc conditiile de emitere a autorizatiei sau
acordului de functionare in conditii de siguranta, stabilind conditiile
suplimentare pentru reanalizarea documentatiei in cadrul altei sedinte de
avizare.
5. Propun reesalonarea avizarilor pentru documentatiile incomplete, cu
precizarea datelor suplimentare necesare si a termenului stabilit pentru
obtinerea autorizatiei/acordului de functionare in conditii de siguranta.
6. Recomanda trecerea barajului in procedura de conservare, postutilizare
sau abandonare, cu propunerea perioadei de realizare a acesteia.
7. Constata incadrarea in termenele stabilite prin ordin al ministrului
privitor la programul anual de esalonare a obtinerii autorizatiei de
functionare in siguranta a barajului.
8. Verifica daca expertul care a elaborat documentatia de evaluare a
sigurantei barajului nu intra in contradictie cu prevederile legale privind
apartenenta sa la colectivul de elaborare a proiectului, la executia sau
asigurarea exploatarii barajului respectiv.
9. Valideaza incadrarea barajului in categoria de importanta stabilita de
proiectant pentru lucrarile noi sau in curs de executie.
10. Pot contesta incadrarea barajelor existente in categoria de importanta
stabilita de comisiile de urmarire a comportarii in timp ale detinatorilor de
baraje si pot propune schimbarea categoriei de importanta, respectiv a
indicelui de risc asociat respectivului baraj, cu prezentarea motivelor
intemeiate care au condus la aceasta decizie.
11. Solicita, dupa caz, de la comisiile de urmarire a comportarii in timp
ale detinatorilor de baraje la nivel central si teritorial, date suplimentare
pentru asigurarea conformarii cu datele tehnice detinute de acestea si
utilizate in documentatiile de evaluare a starii de functionare in siguranta a
barajelor supuse avizarii.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 20
Contestatiile detinatorilor de baraje asupra deciziilor comisiilor de
avizare vor fi adresate presedintelui executiv al B.O.-CONSIB, pentru
documentatiile aferente barajelor incadrate in categoriile de importanta A si
B, si, respectiv, presedintelui CONSIB pentru documentatiile aferente barajelor
incadrate in categoriile de importanta C si D. Deciziile dispuse de acestia
sunt definitive.
Art. 21
(1) Membrii comisiilor de avizare beneficiaza de o indemnizatie de sedinta
al carei cuantum va fi stabilit prin ordin al ministrului apelor si protectiei
mediului, potrivit art. 20 din Legea nr. 40/1991 cu privire la salarizarea
Presedintelui si Guvernului Romaniei, precum si a personalului Presedintiei,
Guvernului si al celorlalte organe ale puterii executive, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, in raport cu timpul lucrat in afara
programului normal de lucru.
(2) Nivelul tarifelor pentru analiza documentatiilor in vederea eliberarii
avizului, precum si bugetul de venituri si cheltuieli al comisiei de avizare se
stabilesc prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului. Tarifele se
actualizeaza anual pe baza indicelui de inflatie comunicat de Institutul National
de Statistica.
Art. 22
Membrii comisiilor de avizare sunt obligati sa respecte secretul
profesional asupra informatiilor cuprinse in documentatiile de evaluare a
starii de functionare in siguranta a barajelor, in cazurile speciale prevazute
de legislatia in vigoare.
ANEXA 2
(Model de aviz, conform prevederilor NTLH-040)
MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ADMINISTRATIA NATIONALA "APELE ROMANE"
Comisia centrala (teritoriala .......) de avizare a documentatiilor de evaluare
a starii de siguranta in exploatare a barajelor
AVIZ
privind documentatia de evaluare a starii de siguranta in exploatare a
barajului ..................... (faza de proiectare baraj nou sau, dupa caz,
faza de proiectare interventii constructive la barajul existent), amplasat pe
raul .................., pe teritoriul localitatii .............., judetul
..................
nr. ........ din ...............
In conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 244/2000 privind siguranta barajelor, aprobata si modificata prin Legea nr.
466/2001 (art. 6, pentru barajele noi sau in cazul interventiilor constructive
care modifica parametrii de baza ai barajelor existente), ale Procedurii de
emitere a acordului si autorizatiei de functionare in siguranta a barajelor -
NTLH-032, aprobata prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr.
118/2002, si ale Instructiunilor de organizare si functionare a comisiilor de
avizare a documentatiilor de evaluare a starii de siguranta in exploatare a
barajelor - NTLH-040, aprobate prin Ordinul ministrului apelor si protectiei
mediului nr. 105/2003,
in urma solicitarii
.......................................................,
(unitatea detinatoare sau administratorul barajului)
inregistrata la
................................................................
(autoritatea competenta: Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului sau Administratia Nationala "Apele
Romane" - Directia Apelor .......)
cu nr. ......../.........,
Comisia centrala (teritoriala ..........) de avizare a documentatiilor de
evaluare a starii de siguranta in exploatare a barajelor, aprobata prin Ordinul
ministrului apelor si protectiei mediului nr. 105/2003, a avizat in sedinta din
data de ................ starea de siguranta in exploatare a barajului
..............................................................................,
(faza de proiectare baraj nou sau, dupa caz, faza de proiectare
interventii constructive la barajul existent)
avand urmatoarele date de identificare si caracteristici:
1. denumire: ...............................................................
2. amplasament (raul, bazinul hidrografic, codul cadastral, localitatea
proxima, judetul):
.............................................................
3. detinator/administrator/proprietar: .....................................
4. regimul juridic (in administrare/concesiune/proprietate, nr. de inventar
Ministerul Finantelor Publice, nr. hotararii Guvernului, actul de proprietate,
alte documente juridice): ......................................................
5. date privind proiectarea, executia si exploatarea, conform fisei de
evidenta a barajului, actualizata:
.............................................
6. categoria de importanta validata de B.O.-CONSIB:
........................
7. concluziile expertului certificat/avizat privind siguranta in exploatare
a barajului:
...................................................................
Documentatia "Evaluarea finala (preliminara) a starii de siguranta in
exploatare a barajului ..................", dupa caz, Proiectul
................, a fost intocmita de expertul ...............................,
certificat/avizat de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului cu Certificatul
de expert/Avizul nr. ......../........, face obiectul Contractului nr.
......../........, incheiat de
...............................................................................
(detinatorul barajului sau, dupa caz, beneficiarul sau titularul de
investitie)
cu ............................................................................,
(numele expertului sau unitatea care a intocmit documentatia)
si este compusa, de la caz la caz, din ..............................., conform
(nr. volume)
prevederilor NTLH-022 (NTLH-023), dupa caz, normativul ...................., si
cuprinde:
1.
........................................................................;
2. .......................................................................
.
Documentatia .................... este prezentata in anexa nr. 1.
Referatul de conformitate asupra documentatiei sus-mentionate a fost
intocmit de domnul .................., expert
.................................. certificat/avizat de Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului cu Certificatul/Avizul nr. ......./......., este
inregistrat la
................................... cu nr. .......... din ................
(autoritatea competenta)
si este prezentat in anexa nr. 2.
Avand in vedere documentatia prezentata, referatul de conformitate si
concluziile desprinse in urma discutiilor purtate in sedinta de avizare,
consemnate in Procesul-verbal nr. ........../.........., prezentat in anexa nr.
3, comisia de avizare emite urmatorul
AVIZ
privind documentatia de evaluare a starii de siguranta in exploatare a
barajului ....................
cu recomandarea (de la caz la caz):
1. emiterii autorizatiei/acordului de functionare in conditii de siguranta
a barajului (faza de proiectare baraj nou sau, dupa caz, faza de proiectare
interventii constructive la barajul existent), pentru o perioada de ...... ani;
2. emiterii autorizatiei de functionare in conditii de restrictii privind
siguranta in exploatare a barajului, pentru o perioada de .......... ani;
3. acceptarii documentatiei de evaluare a sigurantei barajului si
declansarii procedurii de trecere in conservare, postutilizare sau abandonare a
barajului.
Avizul este valabil pana la data de .....................
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezentul aviz.
Un exemplar din documentatia de evaluare a sigurantei barajului, cu
semnatura, data si parafa autoritatii competente si a comisiei de avizare,
pentru neschimbare, se transmite detinatorului barajului.
Al doilea exemplar din documentatie, impreuna cu o copie a avizului
(exemplarul 2), se pastreaza la
................................................
(autoritatea competenta)
si se constituie in dosar de obiectiv, conform prevederilor NTLH-040.
Secretar de stat pentru ape,
(Director,)
Presedintele comisiei de avizare,
............................................
(semnatura si parafa autoritatii competente)
Vicepresedinte, Secretar,
Avizul a fost emis in doua exemplare, egal valabile (intr-un exemplar,
pentru acord).
Ex. nr. 1 din 2
(Ex. nr. 2 din 2)
ANEXA 3
[Model de autorizatie (acord), conform prevederilor NTLH-040]
MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ADMINISTRATIA NATIONALA "APELE ROMANE"
Directia Apelor ........................
AUTORIZATIE (ACORD)
de functionare in siguranta a barajului ................. (faza de proiectare
pentru baraj nou sau, dupa caz, faza de proiectare pentru interventii
constructive la barajul existent), amplasat pe raul ............., pe
teritoriul localitatii ................, judetul .............
nr. ......... din ..............
In conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 244/2000 privind siguranta barajelor, aprobata si modificata prin Legea nr.
466/2001 (art. 6, pentru barajele noi sau in cazul interventiilor constructive
care modifica parametrii de baza ai barajelor existente), ale Procedurii de
emitere a acordului si autorizatiei de functionare in siguranta a barajelor -
NTLH-032, aprobata prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr.
118/2002, si ale Instructiunilor de organizare si functionare a comisiilor de
avizare a documentatiilor de evaluare a starii de siguranta in exploatare a
barajelor - NTLH-040, aprobate prin Ordinul ministrului apelor si protectiei
mediului nr. 105/2003,
in urma solicitarii
.......................................................,
(unitatea detinatoare sau administratorul barajului)
inregistrata la ................................................................
(autoritatea competenta: Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului sau Administratia Nationala "Apele
Romane" -
Directia Apelor .....................)
cu nr. ......./........,
in baza Avizului nr. ......./.........., emis de Comisia centrala
(teritoriala ............) de avizare a documentatiilor de evaluare a starii de
siguranta in exploatare a barajelor pentru barajul ...................,
amplasat pe raul ................, pe teritoriul localitatii .................,
judetul ...................., prevazut in anexa nr. 1,
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului (Administratia Nationala
"Apele Romane" - Directia Apelor ....................) emite
AUTORIZATIA (ACORDUL)
De la caz la caz se va inscrie:
1. de functionare in siguranta a barajului ................., de pe raul
...................., pentru o perioada de ........ ani, respectiv pana la data
de ................;
2. de functionare in conditii de restrictii privind siguranta in exploatare
a barajului ...................., de pe raul ..................., pentru o
perioada de ....... ani, respectiv pana la data de ..................;
3. de functionare in conditii de siguranta a barajului .................,
faza de proiectare pentru baraj nou sau, dupa caz, faza de proiectare pentru
interventii constructive la barajul existent).
Secretar de stat pentru ape,
(Director,)
...........................................
(semnatura si parafa autoritatii competente)
Autorizatia (Acordul) a fost emisa/emis in doua exemplare, egal valabile.
Ex. nr. 1 din 2
(Ex. nr. 2 din 2)