ORDIN Nr. 2219
din 10 decembrie 2010
pentru modificarea Ordinului
ministrului apelor si protectiei mediului nr. 105/2003 privind aprobarea
Instructiunilor de organizare si functionare a comisiilor de avizare a
documentatiilor de evaluare a starii de siguranta in exploatare a barajelor -
NTLH - 040 si aprobarea componentelor nominale ale comisiei centrale si
comisiilor teritoriale de avizare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 4 din 4 ianuarie 2011
Având în vedere Referatul nr. 123.273/AAdin 15
octombrie 2010 al Direcţiei amenajarea bazinelor hidrografice din cadrul
Autorităţii pentru Inundaţii şi Managementul Apelor,
în baza prevederilor art. 6-8 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranţa barajelor, republicată, şi ale art.
48, 62, 64, 68 şi 110 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi
completările ulterioare, şi a avizului tehnic consultativ al Biroului operativ
al Comisiei Naţionale pentru Siguranţa Barajelor şi Lucrărilor Hidrotehnice -
CONSIBdindatade24 iunie 2010,
în temeiul art. 15 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.635/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Pădurilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi pădurilor emite prezentul ordin.
Art. I. - Ordinul
ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 105/2003 privind aprobarea
Instrucţiunilor de organizare şi funcţionare a comisiilor de avizare a
documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a barajelor-
NTLH - 040 şi aprobarea componenţelor nominale ale comisiei centrale şi
comisiilor teritoriale de avizare, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 346 din 21 mai 2003, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică după cum urmează:
1. Titlul va avea următorul cuprins:
„ORDIN
privind aprobarea Instrucţiunilor de organizare
şi funcţionare a comisiilor de avizare a documentaţiilor de evaluare a stării
de siguranţă în exploatare a barajelor- NTLH-040"
2. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - Pentru barajele încadrate în categoriile de
importanţă A şi B, competenţele de emitere a acordului de funcţionare în
siguranţă şi a autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranţă, precum şi
organizarea comisiei centrale de avizare revin autorităţii publice centrale din
domeniul apelor, conform prevederilor Instrucţiunilor de organizare şi
funcţionare a comisiilor de avizare a documentaţiilor de evaluare a stării de
siguranţă în exploatare a barajelor - NTLH - 040, prevăzute în anexa nr.
1."
3. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Pentru barajele încadrate în categoriile de
importanţă C şi D, competenţele de emitere a acordului de funcţionare în
siguranţă şi a autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranţă, precum şi
organizarea comisiilor de avizare teritoriale revin Administraţiei Naţionale
«Apele Române» şi administraţiilor bazinale de apă aflate în subordinea sa,
conform prevederilor Instrucţiunilor de organizare şi funcţionare a comisiilor de
avizare a documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a
barajelor - NTLH - 040, prevăzute în anexa nr. 1."
4. Articolele 4 şi 5 se abrogă.
5. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Componenţa nominală a comisiei centrale de avizare,
precum şi a comisiilor de avizare teritoriale se propune de direcţia care
gestionează problemele de siguranţă a construcţiilor hidrotehnice din cadrul
autorităţii publice centrale din domeniul apelor şi se aprobă prin ordin al
conducătorului acesteia în baza avizului Biroului operativ al Comisiei
Naţionale pentru Siguranţa Barajelor şi Lucrărilor Hidrotehnice, denumit în
continuare B.6. CONSIB."'
6. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
„Art. 7. -Anexa nr. 1 face parte integrantă din
prezentul ordin."
7. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - Direcţia care gestionează problemele de
siguranţă a construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale
din domeniul apelor, Administraţia Naţională «Apele Române» şi administraţiile
bazinale de apă aflate în subordinea sa vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin."
8. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - Instrucţiunile prevăzute la art. 1 se aplică
şi documentaţiilor de expertiză tehnică a stării de siguranţă în exploatare a
barajelor evidenţiate cu risc crescut de avariere, rapoartelor de expertiză,
documentaţiilor de contraexpertiză efectuate ca urmare a contestaţiilor
formulate de beneficiar sau de organele abilitate să controleze siguranţa
barajelor, dispuse de Comisia Naţională pentru Siguranţa Barajelor şi
Lucrărilor Hidrotehnice CONSIB, organism consultativ care funcţionează pe lângă
autoritatea publică centrală din domeniul apelor, sau de B.O. CONSIB, precum şi
documentaţiilor întocmite în conformitate cu prevederile Procedurii de trecere
în conservare, postutilizare sau abandonare a barajelor - NTLH - 033, aprobată
prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 119/2002."
9. Articolul 11 se abrogă.
10. Anexa nr. 1 se înlocuieşte cu anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
11. Anexele nr. 2-8 se abrogă.
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul mediului şi pădurilor,
Cristian Apostol,
secretar de stat
ANEXA
(Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 105/2003)
INSTRUCŢIUNI
de organizare şi funcţionare a comisiilor de avizare
a documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a barajelor-
NTLH - 040
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - (1) Se supun prevederilor prezentelor
instrucţiuni barajele aflate în toate etapele de realizare şi de exploatare a
acestora: proiectare, execuţie, exploatare în perioada de execuţie, punere sub
sarcină, exploatare curentă, postutilizare, conservare sau abandonare/dezafectare,
încadrate în categorii de importanţă conform Metodologiei privind stabilirea
categoriilor de importanţă a barajelor- NTLH - 021, aprobată prin Ordinul
ministrului apelor şi protecţiei mediului şi al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor şi locuinţei nr. 115/288/2002, denumite în continuare baraje.
(2) Potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
244/2000 privind siguranţa barajelor, republicată, prin noţiunea baraj se înţelege
orice lucrare hidrotehnică având o structură existentă sau propusă, care este
capabilă să asigure acumularea, permanentă sau nepermanentă, de apă, de deşeuri
industriale lichide sau solide depuse prin metode hidraulice, precum şi
lucrările hidrotehnice speciale, a căror rupere poate produce pierderea
necontrolată a conţinutului acumulat, cu efecte negative deosebit de importante
asupra mediului social, economic şi/sau natural.
Art. 2. - (1) Conform Procedurii de emitere a acordului
şi autorizaţiei de funcţionare în siguranţă a barajelor - NTLH - 032, aprobată
prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 118/2002, pentru
orice baraj aflat în exploatare sau în fază provizorie de punere în exploatare,
denumit în continuare baraj existent, deţinătorul cu orice titlu al
acestuia este obligat să obţină autorizaţia de funcţionare în condiţii de
siguranţă a barajului, denumită în continuare autorizaţie.
(2) Pentru proiectele barajelor noi sau în cazul
proiectelor pentru intervenţii constructive care modifică parametrii de bază ai
barajelor existente, pentru proiectele lucrărilor de conservare, postutilizare
sau abandonare/dezafectare a unor baraje existente, pentru proiectele de
închidere a unor depozite de deşeuri industriale, precum şi alte proiecte
asemenea, denumite în continuare proiecte de lucrări la baraje, deţinătorii
cu orice titlu sau titularii de investiţie sunt obligaţi să obţină acordul
privind respectarea exigenţelor de performanţă referitoare la siguranţa
barajelor pentru soluţia tehnică prevăzută în proiectul respectiv (acordul de
funcţionare în siguranţă), denumit în continuare acord.
(3) Pentru barajele existente şi proiectele de lucrări
la baraje care sunt încadrate în categoriile de importanţă A şi B, competenţele
de emitere a autorizaţiei şi a acordului revin autorităţii publice centrale din
domeniul apelor, iar pentru barajele existente şi proiectele de lucrări la
baraje încadrate în categoriile de importanţă C şi D, competenţele respective
revin Administraţiei Naţionale „Apele Române", prin administraţiile bazinale
de apă aflate în subordinea sa, unităţi denumite în continuare autorităţi
competente. Pentru barajele existente şi proiectele de lucrări la baraje
încadrate în categoriile de importanţă C şi D administrate de administraţiile
bazinale de apă, autoritatea competentă este Administraţia Naţională „Apele
Române".
Art. 3. - (1) Autorizaţia de funcţionare în condiţii de
siguranţă pentru barajele existente, respectiv acordul de funcţionare în
siguranţă pentru proiectele de lucrări la baraje se obţin de la autoritatea
competentă pe baza documentaţiei de evaluare a stării de siguranţă în
exploatare a barajului pentru barajele existente sau a referatului de
expertizare-avizare a proiectelor de lucrări la baraje, întocmite, semnate şi
ştampilate de un expert certificat/avizat de autoritatea publică centrală din
domeniul apelor, şi a avizului favorabil asupra acestor documentaţii, emis de o
comisie de avizare, constituită conform prevederilor prezentelor instrucţiuni.
Eliberarea autorizaţiei/ acordului se efectuează de autoritatea competentă după
achitarea tarifelor stabilite în condiţiile prevăzute de lege.
(2) Documentaţiile de evaluare a stării de siguranţă
în exploatare a barajelor existente şi referatele de expertizare-avizare a
proiectelor de lucrări la baraje, denumite în continuare documentaţii de
expertiză a siguranţei barajelor, reprezintă expertiza tehnică cu caracter
special privind evaluarea stării de funcţionare în condiţii de siguranţă a
barajului efectuată conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
244/2000, republicată, expertiză pe care deţinătorii de baraje cu orice titlu
au obligaţia să o efectueze la termenele stabilite prin lege, indiferent de
mărimea barajului sau de folosinţele acestuia, în conformitate cu prevederile
art. 64 alin. (2) şi ale art. 68 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările
şi completările ulterioare.
(3) In conformitate cu prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 244/2000, republicată, documentaţiile de expertiză a
siguranţei barajelor se întocmesc de experţi tehnici sau specialişti
verificatori de proiecte atestaţi de autoritatea publică centrală din domeniul
lucrărilor publice pentru exigenţe specifice construcţiilor şi amenajărilor
hidrotehnice (A7, B5) şi certificaţi/avizaţi de autoritatea publică centrală
din domeniul apelor pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a
barajelor, denumiţi în continuare experţi.
(4) Experţii care întocmesc documentaţii de expertiză
a siguranţei barajelor sunt certificaţi, respectiv avizaţi în conformitate cu
Regulamentul privind organizarea şi certificarea corpului de experţi pentru
evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în
categoriile de importanţă Aşi B - NTLH - 014 şi cu Procedura de avizare a
specialiştilor pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor
încadrate în categoriile de importanţă C şi D - NTLH - 015, aprobate prin
Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 114/2002, cu modificările
ulterioare.
Art. 4. - (1) Documentaţiile de expertiză a siguranţei
barajelor existente necesare pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare în
condiţii de siguranţă se elaborează de către experţi, în conformitate cu
Metodologia privind evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor şi
lacurilor de acumulare - NTLH - 022 sau, după caz, cu Metodologia privind
evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor şi digurilor care
realizează depozite de deşeuri industriale - NTLH - 023, aprobate prin Ordinul
ministrului apelor şi protecţiei mediului şi al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor şi locuinţei nr. 116/289/2002. In cazul documentaţiilor de
expertiză a siguranţei lucrărilor hidrotehnice speciale, experţii vor adapta în
mod corespunzător metodologiile mai sus amintite.
(2) Documentaţiile privind respectarea exigenţelor de
performanţă referitoare la siguranţa barajelor necesare pentru obţinerea
acordului se elaborează de către experţi prin adaptarea în mod corespunzător a
metodologiilor de mai sus, sub forma unor referate de expertizare-avizare
pentru soluţia tehnică prevăzută în proiectul de lucrări la baraje.
(3) Documentaţiile de expertiză a siguranţei barajelor
se avizează în cadrul unei comisii de avizare, respectiv la comisia centrală de
avizare sau la una dintre comisiile de avizare teritoriale, conform încadrării
barajelor respective în categorii de importanţă şi amplasamentului acestora în
cadrul districtelor de bazine hidrografice stabilite la nivel naţional pentru
fiecare administraţie bazinală de apă, denumite în continuare comisie de
avizare.
Art. 5. - (1) In funcţie de concluziile analizei,
comisia de avizare emite un aviz privind documentaţia de evaluare a stării de
siguranţă în exploatare a barajului existent, cu una dintre următoarele
recomandări:
a) emiterea autorizaţiei de funcţionare în condiţii
de siguranţă, la parametrii nominali, fără restricţii, pentru o perioadă de
timp determinată;
b) emiterea autorizaţiei de funcţionare în condiţii
de siguranţă, cu restricţii (se vor preciza restricţiile), pentru o perioadă de
timp determinată;
c) emiterea autorizaţiei de funcţionare în condiţii
de siguranţă, pe o durată de timp limitată, necesară realizării unor măsuri
care nu condiţionează starea de siguranţă a barajului existent;
d) emiterea acordului de funcţionare în siguranţă
pentru realizarea unor lucrări care nu modifică parametrii de bază, dar
condiţionează starea de siguranţă a barajului existent;
e) realizarea unor lucrări care condiţionează starea
de siguranţă a barajului existent, într-un termen stabilit de comisie, pe baza
unei documentaţii pentru care se va solicita acordul de funcţionare în
siguranţă;
f) completarea sau modificarea documentaţiei în
vederea reavizării.
(2) In funcţie de concluziile analizei, comisia de
avizare emite un aviz privind referatul de expertizare-avizare a proiectelor de
lucrări la baraje, cu una dintre următoarele recomandări:
a) emiterea acordului de funcţionare în siguranţă
pentru soluţia tehnică prevăzută în documentaţia de proiectare;
b) completarea sau modificarea documentaţiei în
vederea reavizării.
(3) In cazul în care comisia de avizare nu agreează
concluziile documentaţiei de expertiză a siguranţei barajelor, poate respinge
documentaţia şi poate solicita efectuarea unei contraexpertize de către alt
expert, costurile aferente acesteia fiind suportate de deţinătorul cu orice
titlu sau titularul de investiţie.
(4) In alte situaţii decât cele menţionate la alin.
(1)-(3), concluziile şi recomandările comisiei de avizare se consemnează
într-un raport-decizie corespunzător situaţiei analizate, semnat de
preşedintele comisiei de avizare.
Art. 6. - (1) In situaţia menţionată la art. 5 alin (1)
lit. c), după finalizarea măsurilor care nu condiţionează starea de siguranţă a
barajului existent, expertul va întocmi, prin grija deţinătorului cu orice
titlu al barajului, un raport de conformare prin care se confirmă execuţia
măsurilor recomandate, care se asimilează cu documentaţia de expertiză a
siguranţei barajului. Pe baza analizei acestui raport, comisia de avizare poate
prelungi durata de valabilitate a autorizaţiei de funcţionare în condiţii de
siguranţă.
(2) In cazul unei documentaţii întocmite cu mai mult de
un an înainte de data transmiterii acesteia pentru avizare la autoritatea
competentă, deţinătorul cu orice titlu al barajului va comanda expertului care
a întocmit documentaţia sau altui expert elaborarea unui raport de conformare.
(3) In cazul confirmării concluziilor din documentaţia
iniţială, raportul de conformare va face parte integrantă din documentaţia
transmisă pentru avizare la autoritatea competentă. în cazul în care expertul
constată că s-au produs evenimente recente de natură să modifice starea de
siguranţă în funcţionare a barajului, deţinătorul cu orice titlu al barajului
va realiza măsurile şi lucrările de punere în siguranţă ale barajului propuse
de expert, urmând apoi procedura de la art. 5 alin. (1). (4) Raportul de
conformare se elaborează de către expert în urma inspecţiei în teren şi va face
referire la următoarele aspecte, după caz:
a) definirea obiectului raportului;
b) îndeplinirea recomandărilor stabilite de comisia de
avizare;
c) modificări intervenite în starea barajului faţă de
expertizele anterioare;
d) apreciere generală asupra stării de siguranţă a
barajului în situaţia actuală;
e) concluzii şi recomandări.
Art. 7. - Avizul este obligatoriu pentru ca
autorităţile competente să emită acordul sau autorizaţia pentru un baraj sau,
după caz, să ia decizia ce se impune, conform legii.
Art. 8. - (1) Autorizaţia certifică îndeplinirea
exigenţelor de performanţă în perioada de exploatare şi este obligatorie pentru
obţinerea autorizaţiilor de gospodărirea apelor şi de mediu.
(2) Pentru barajele existente autorizaţia se emite
astfel:
a) pe o perioadă determinată de maximum 7 ani pentru
baraje, diguri şi cuvetele lacurilor de acumulare, inclusiv pentru
construcţiile şi instalaţiile-anexă aferente acestora;
b) pe o perioadă determinată de maximum 5 ani pentru
baraje şi diguri care realizează depozite de deşeuri industriale;
c) pe o perioadă determinată de maximum 7 ani pentru
lucrări hidrotehnice speciale.
(3) La expirarea termenului de valabilitate,
autorizaţia se reînnoieşte la solicitarea deţinătorului cu orice titlu al
barajului, în baza unei documentaţii complete întocmite de un expert conform
prevederilor NTLH - 022, NTLH - 023 sau, după caz, în conformitate cu normele
specifice existente adaptate în mod corespunzător pentru lucrările hidrotehnice
speciale.
(4) In cazul producerii unor accidente sau incidente de
natură să afecteze siguranţa lucrării, autorizaţia pentru barajul respectiv se
suspendă, avizul aferent fiind, de asemenea, suspendat de drept.
Art. 9. - (1) Acordul se referă la încadrarea în
categoria de importanţă a barajului conform legii, la adaptarea soluţiilor de
proiectare la condiţiile de amplasament şi la respectarea normelor şi
reglementărilor legale în vigoare, precum şi a celor mai bune practici
inginereşti din domeniu. Acordul este obligatoriu pentru obţinerea avizului de
gospodărirea apelor şi a acordului de mediu.
(2) Acordul îşi menţine valabilitatea pe toată durata
de realizare a lucrărilor, dar nu mai mult de 5 ani de la data emiterii, cu
condiţia respectării tuturor prevederilor cuprinse în acesta. Dacă execuţia
lucrărilor nu a început în termen de 2 ani de la data emiterii acordului,
acesta îşi pierde valabilitatea.
(3) Acordul poate fi reînnoit de către autoritatea
competentă dacă se respectă integral prevederile documentaţiei pentru care s-a
emis acordul iniţial, respectiv dacă deţinătorul cu orice titlu sau titularul
de investiţie prezintă un referat de expertizare-avizare actualizat asupra
documentaţiei iniţiale şi a situaţiei existente la data respectivă, întocmit de
un expert.
(4) Acordul este valabil numai pentru soluţia tehnică
avizată şi se suspendă la modificările aduse acestei soluţii. In cazul unor
modificări aduse soluţiei iniţiale din proiect, deţinătorul cu orice titlu sau
titularul de investiţie trebuie să obţină un nou acord urmând procedura legală.
Art. 10. - (1) Coordonarea, îndrumarea şi urmărirea
activităţii de evaluare a siguranţei barajelor existente, în construcţie şi
noi, este realizată de Comisia Naţională pentru Siguranţa Barajelor şi Lucrări
Hidrotehnice - CONSIB, care funcţionează ca organism consultativ pe
lângă autoritatea publică centrală din domeniul apelor. Regulamentul de
organizare şi funcţionare al CONSIB, precum şi componenţa acesteia se aprobă
prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor.
(2) Pentru rezolvarea problemelor curente şi luarea
deciziilor operative între şedinţele comisiei naţionale, CONSIB desemnează un
birou operativ, denumit în continuare B.O. CONSIB, compus din 11 membri.
B.O. CONSIB este condus de un preşedinte executiv, are un vicepreşedinte
executiv şi un secretar. Secretariatul B.O. CONSIB este asigurat de direcţia
care gestionează problemele de siguranţă a construcţiilor hidrotehnice din
cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor.
(3) Comisia centrală de avizare şi comisiile de
avizare teritoriale îsi desfăşoară activităţile sub coordonarea B.O. CONSIB.
(4) CONSIB sau B.O. CONSIB poate dispune expertizarea
barajelor evidenţiate cu risc crescut de avariere, efectuarea de
contraexpertize ca urmare a contestaţiilor formulate de beneficiar sau de
autorităţile abilitate cu controlul siguranţei construcţiilor şi alte asemenea.
Aceste documentaţii se analizează în cadrul comisiilor de avizare în regim de
urgenţă.
CAPITOLUL II
Organizarea şi competenţele comisiilor de avizare
Art. 11. - (1) Avizarea documentaţiilor de
expertiză a siguranţei barajelor încadrate în categoriile de importanţă Aşi B
se realizează în cadrul comisiei centrale de avizare, organism consultativ sub
coordonarea B.O. CONSIB. Avizarea documentaţiilor de expertiză a siguranţei
barajelor încadrate în categoriile de importanţă C şi D se realizează în cadrul
a 4 comisii de avizare teritoriale, organisme consultative aflate în
coordonarea comisiei centrale de avizare, organizate de către Administraţia
Naţională „Apele Române".
(2) Componenţa nominală a comisiei centrale şi a celor
teritoriale de avizare şi structura organizatorică a acestora se stabilesc de
direcţia care gestionează problemele de siguranţă a construcţiilor hidrotehnice
din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor şi se aprobă prin
ordin al conducătorului acesteia în baza avizului B.O. CONSIB.
Art. 12. - (1) Comisia centrală de avizare are
următoarea structură organizatorică:
a) un preşedinte, care reprezintă conducerea
autorităţii publice centrale din domeniul apelor;
b) un vicepreşedinte;
c) maximum 15 membri, reprezentând: B.O. CONSIB, corpul
experţilor, unităţile de învăţământ superior tehnic de specialitate, unităţile
de proiectare, cercetare şi execuţie din domeniu, şeful secretariatului;
d) maximum 5 membri supleanţi, care asigură aceeaşi
reprezentare cu cea menţionată la lit. c).
(2) Secretariatul comisiei centrale de avizare este
format din 5-9 membri, inclusiv şeful secretariatului. Pentru fiecare
documentaţie supusă avizării se nominalizează un secretar.
(3) Secretariatul comisiei centrale de avizare este
asigurat de personalul de specialitate al direcţiei care gestionează problemele
de siguranţă a construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice
centrale din domeniul apelor.
(4) Comisia centrală de avizare are un cont pentru
siguranţa barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B, gestionat de
un casier numit prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale
„Apele Române", cu avizul B.O. CONSIB.
Art. 13. - (1) Fiecare comisie de avizare teritorială
are următoarea structură organizatorică:
a) un preşedinte, care reprezintă conducerea
Administraţiei Naţionale „Apele Române";
b) maximum 2 vicepreşedinţi, dintre care unul
reprezintă autoritatea publică centrală din domeniul apelor;
c) maximum 13 membri, reprezentând: administraţiile
bazinale de apă ale districtelor hidrografice aferente comisiei teritoriale
respective, experţi, unităţile de învăţământ superior tehnic de specialitate,
unităţile de proiectare, cercetare şi execuţie din domeniu, şeful
secretariatului;
d) maximum 5 membri supleanţi, care asigură aceeaşi
reprezentare cu cea menţionată la lit. c).
(2) Secretariatul unei comisii de avizare teritoriale
este format din 5-9 membri, specialişti din cadrul administraţiilor bazinale de
apă ale districtelor hidrografice aferente comisiei respective. Şeful
secretariatului este nominalizat de administraţia bazinală de apă a
districtului hidrografic unde este sediul comisiei teritoriale respective.
Pentru fiecare documentaţie supusă avizării se nominalizează un secretar.
(3) Fiecare comisie de avizare teritorială are câte un
cont pentru siguranţa barajelor încadrate în categoriile de importanţă C şi D,
gestionat de câte un casier numit prin decizie a directorului general al
Administraţiei Naţionale „Apele Române", cu avizul B.O. CONSIB.
Art. 14. - (1) Administraţia Naţională „Apele
Române" organizează avizarea documentaţiilor de expertiză a siguranţei
barajelor în cadrul a 4 comisii de avizare teritoriale, denumite în continuare comisii
teritoriale, după cum urmează:
I. Comisia teritorială Transilvania, cu sediul la
Târgu Mureş, aferentă barajelor din districtele hidrografice Someş - Tisa,
Crişuri, Mureş, Banat;
II. Comisia teritorială Muntenia Vest, cu sediul la
Piteşti, aferentă barajelor din districtele hidrografice Jiu, Olt, Argeş -
Vedea;
III. Comisia teritorială Muntenia Est, cu sediul la
Buzău, aferentă barajelor din districtele hidrografice Buzău - Ialomiţa,
Dobrogea - Litoral;
IV Comisia teritorială Moldova, cu sediul la laşi,
aferentă barajelor din districtele hidrografice Siret, Prut-Bârlad.
(2) Sediile secretariatelor comisiilor teritoriale sunt
organizate la sediile administraţiilor bazinale de apă ale districtelor
hidrografice din subordinea Administaţiei Naţionale „Apele Române", precizate
la alin. (1), fiecare administraţie bazinală de apă având unul sau mai mulţi
membri nominalizaţi în funcţie de numărul barajelor din districtul hidrografic
respectiv.
Art. 15. - La şedinţele de avizare ale comisiilor de
avizare participă în calitate de invitaţi:
a) deţinătorul cu orice titlu sau titularul de
investiţie al barajului ori delegatul acestuia, cu împuternicire pentru
participarea la avizare, a cărui prezenţă este obligatorie;
b) expertul care a elaborat documentaţia de expertiză
a siguranţei barajului, a cărui prezenţă este obligatorie;
c) expertul care a întocmit referatul de conformitate
asupra documentaţiei de expertiză a barajului;
d) reprezentantul administraţiei bazinale de apă a
districtului hidrografic pe rază căruia se află amplasat barajul analizat, care
va prezenta punctul de vedere asupra documentaţiei supuse avizării;
e) alţi invitaţi, nominalizaţi de secretariat.
Art. 16. - Comisiile de avizare sunt constituite
statutar prin prezenţa obligatorie a preşedintelui sau a unui vicepreşedinte şi
a cel puţin două treimi din numărul total al membrilor, având în vedere, după
caz, şi numărul de membri supleanţi. Deciziile comisiei de avizare se iau prin
vot deschis, cu majoritatea simplă a membrilor prezenţi la şedinţa de avizare.
Art. 17. - Componenţa nominală a comisiilor de avizare
se va actualiza periodic prin ordin al conducătorului autorităţii publice
centrale din domeniul apelor, pentru a reflecta modificările structurilor
administrative.
CAPITOLUL III
Procedura de avizare
Art. 18. - Cererea de avizare şi documentaţia completă
de expertiză a siguranţei barajului sunt înaintate de deţinătorul cu orice
titlu sau titularul de investiţie către autoritatea competentă. Cererea de
avizare se întocmeşte conform modelului din anexa nr. 1.
Art. 19. - O documentaţie completă de expertiză a
siguranţei barajului depusă în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare în
condiţii de siguranţă sau în vederea reînnoirii acesteia cuprinde:
1. documentaţia de expertiză a siguranţei barajului, din
care să rezulte explicit recomandările expertului privind situaţia analizată -
2 exemplare;
2. datele de identificare ale barajului necesare
completării avizului, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2;
3. fişa de evidenţă a barajului, actualizată la data la
care se solicită avizarea, cu număr de înregistrare, semnată şi ştampilată de
deţinătorul cu orice titlu;
4. proiectul de urmărire specială, pentru barajele
din categoriile de importanţă A şi B, respectiv instrucţiunile de urmărire
curentă pentru barajele din categoriile de importanţă C şi D, în conformitate
cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului nr. 645/2003 pentru aprobarea reglementării tehnice „Normativ pentru
urmărirea comportării construcţiilor hidrotehnice", indicativ NP-087-03 -
două exemplare;
5. referat tehnic întocmit de administraţia bazinală
de apă a districtului hidrografic unde se află barajul care se avizează, cu
analiza critică a documentaţiei de expertiză a siguranţei barajului;
6. formatul electronic al documentaţiei de expertiză
a siguranţei barajului, pe suport magnetic.
Art. 20. - O documentaţie completă de expertiză a
siguranţei barajului depusă în vederea obţinerii acordului privind respectarea
exigenţelor de performanţă referitoare la siguranţa barajelor pentru soluţia
tehnică prevăzută în proiectul respectiv - acordul de funcţionare în siguranţă
- sau pentru reînnoirea acestuia cuprinde:
1. referatul de expertizare-avizare pentru soluţia
tehnică prevăzută în proiectul de lucrări la baraje întocmit de un expert -
două exemplare;
2. proiectul tehnic pentru lucrări la baraj, în faza
studiu de fezabilitate. Se depune proiectul tehnic, dacă acesta se elaborează
în fază unică;
3. datele de identificare ale barajului necesare completării
avizului, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2;
4. fişa de evidenţă a barajului, actualizată la data la
care se solicită avizarea, cu număr de înregistrare, semnată şi ştampilată de
deţinătorul cu orice titlu;
5. referat tehnic întocmit de administraţia bazinală
de apă a districtului hidrografic unde se află barajul care se avizează, cu
analiza critică a documentaţiei de expertiză a siguranţei barajului;
6. formatul electronic al documentaţiei de expertiză
a siguranţei barajului, pe suport magnetic.
Art. 21. - (1) Pentru ca o documentaţie completă de
expertiză a siguranţei barajului să poată fi analizată în cadrul unei comisii
de avizare, secretariatul va analiza documentaţia respectivă şi va întocmi un
referat de avizare. Referatul de avizare va prezenta sintetic datele tehnice
ale barajului şi concluziile expertului, va constata că documentaţia este
completă conform metodologiilor specifice, va propune nominalizarea unui
raportor din cadrul corpurilor de experţi în domeniul în care se încadrează
barajul respectiv şi va propune analizarea acesteia în cadrul comisiei, în
vederea avizării.
(2) In cazul unei documentaţii incomplete, în termen de
15 zile de la data înregistrării cererii de avizare şi a primirii
documentaţiei, autoritatea competentă va informa, în scris, deţinătorul cu
orice titlu sau titularul de investiţie asupra completărilor necesare pentru
supunerea documentaţiei la avizare.
Art. 22. - (1) In cazul documentaţiei complete pentru
un baraj încadrat în una dintre categoriile de importanţă A sau B,
secretariatul comisiei centrale de avizare comunică deţinătorului cu orice
titlu sau titularului de investiţie, în termen de 60 de zile de la data
depunerii documentaţiei complete, data şi locul desfăşurării şedinţei de
avizare, precum şi alte precizări privind procedura de avizare.
(2) In cazul documentaţiei complete pentru un baraj
încadrat în una dintre categoriile de importanţă C sau D, autoritatea
competentă transmite două exemplare din documentaţie împreună cu referatul de
avizare la comisia teritorială aferentă. Secretariatul comisiei teritoriale
comunică deţinătorului cu orice titlu sau titularului de investiţie, în termen
de 60 de zile de la data depunerii documentaţiei complete, data şi locul
desfăşurării şedinţei de avizare, precum şi alte precizări privind procedura de
avizare.
Art. 23. - (1) Pentru a constata conformitatea
întocmirii documentaţiei de expertiză a siguranţei barajului în baza
prevederilor metodologiilor specifice, raportorul va analiza documentaţia
respectivă şi va întocmi un referat de conformitate.
(2) Referatul de conformitate se întocmeşte şi pentru
rapoartele de conformare la propunerea secretariatului şi cu aprobarea
preşedintelui sau vicepreşedintelui comisiei de avizare.
(3) In referatul de conformitate raportorul va face o
analiză critică a documentaţiei de expertiză a siguranţei barajului şi va
prezenta propria opinie privind starea de siguranţă a acestuia.
(4) Raportorii vor fi propuşi astfel încât să fie
antrenaţi în mod echitabil toţi experţii, iar un raportor să nu întocmească mai
mult de 3 referate de conformitate în cadrul unei şedinţe de avizare, având în
vedere toate documentaţiile analizate în şedinţa respectivă. Stabilirea
raportorilor se face cu consultarea B.O. CONSIB pentru comisia centrală sau a
vicepreşedintelui care reprezintă autoritatea publică centrală din domeniul
apelor pentru comisiile de avizare teritoriale.
(5) Secretariatul comisiei de avizare transmite
raportorului un exemplar din documentaţia de expertiză a siguranţei barajului
şi o copie a referatului de avizare în vederea întocmirii referatului de
conformitate. Documentaţia se restituie împreună cu referatul întocmit de
raportor.
(6) Raportorii prezintă referatele de conformitate în
cadrul şedinţelor comisiilor de avizare a documentaţiilor respective.
Prezentarea referatelor de conformitate se poate face şi prin alţi experţi
delegaţi cu împuternicire pentru participarea la şedinţa comisiei de avizare.
Art. 24. - (1) Programarea unei şedinţe de avizare se
efectuează prin grija secretariatului comisiei de avizare cu cel puţin 14 zile
înainte de data desfăşurării.
(2) Organizarea unei şedinţe de avizare se realizează
prin grija secretariatului comisiei de avizare.
(3) Ordinea de zi, locul şi frecvenţa şedinţelor
comisiilor de avizare sunt stabilite din iniţiativa proprie a fiecărei comisii
de avizare, în funcţie de documentaţiile primite pentru avizare sau la
termenele stabilite de B.O. CONSIB.
(4) Şedinţele comisiilor de avizare se pot desfăşura şi
în alt loc decât la sediul comisiei de avizare respective în funcţie de
repartiţia zonală a lucrărilor analizate.
(5) In cazul în care schimbarea locului de desfăşurare
a şedinţei de avizare se face la propunerea unui deţinător cu orice titlu sau
titular de investiţie al unui baraj, acesta va suporta integral cheltuielile
necesare organizării, inclusiv cele de transport ale comisiei de avizare.
Art. 25. - (1) Avizul se emite în două exemplare egal
valabile, după modelul din anexa nr. 2. Exemplarul nr. 1 al avizului se
transmite la deţinătorul cu orice titlu sau titularul de investiţie, iar
exemplarul nr. 2 al avizului se păstrează la comisia de avizare. Avizul se
emite în maximum 30 de zile de la data ţinerii şedinţei de avizare şi se
eliberează în baza documentului de plată a tarifului aprobat conform
prevederilor legale.
(2) In baza recomandărilor din avizul emis,
autoritatea competentă va emite autorizaţia de funcţionare în condiţii de
siguranţă a barajului sau acordul de funcţionare în siguranţă pentru baraj.
(3) Autorizaţia de funcţionare în condiţii de
siguranţă, respectiv acordul de funcţionare în siguranţă se emit în două
exemplare egal valabile, conform modelului prevăzut în anexele nr. 3 şi 4, în
baza documentului de plată a tarifului aprobat conform prevederilor legale.
Exemplarul nr. 1 se transmite deţinătorului cu orice titlu sau titularului de
investiţie, iar exemplarul nr. 2 se păstrează la autoritatea competentă.
(4) După finalizarea procedurii de avizare şi
emiterea autorizaţiei sau acordului, un exemplar din documentaţia de expertiză
a siguranţei barajului şi, după caz, din proiectul de urmărire specială sau
instrucţiunile de urmărire curentă, cu viză spre neschimbare, se transmite
deţinătorului cu orice titlu sau titularului de investiţie, iar al doilea
exemplar şi toate celelalte documente se păstrează la autoritatea competentă.
Ştampila va purta denumirea autorităţii competente, denumirea comisiei de
avizare, sintagma „AVIZAT" şi data avizării.
(5) In cazul pierderii sau deteriorării avizului,
acordului sau autorizaţiei de funcţionare în siguranţă, deţinătorul cu orice
titlu sau titularul de investiţie poate solicita eliberarea unei copii de la
autoritatea competentă.
(6) Exemplarele din documentaţii care rămân la
autoritatea competentă se arhivează, iar avizul, autorizaţia sau acordul,
precum şi fişa de evidenţă a barajului şi alte documente ulterioare privind
siguranţa în exploatare a barajului respectiv se păstrează în dosare de
obiectiv. Dosarele de obiectiv şi documentaţiile arhivate se păstrează pe
întreaga durată de existenţă a barajului.
CAPITOLUL IV
Atribuţiile comisiilor de avizare
Art. 26. - Comisiile de avizare au următoarele
atribuţii:
1. analizează şi avizează documentaţiile de expertiză
a siguranţei barajelor, precum şi alte documente asemenea;
2. emit avize sau rapoarte-decizie pentru
documentaţiile de expertiză a siguranţei barajelor în conformitate cu
situaţiile menţionate la art. 5;
3. recomandă trecerea unui baraj în procedură de
conservare, postutilizare sau abandonare/dezafectare, inclusiv a termenului de
realizare a acestei proceduri;
4. verifică eventuale situaţii de conflicte de interese
în care s-ar putea afla experţii elaboratori ai documentaţiei de expertiză a
siguranţei unui baraj sau raportorii;
5. verifică şi validează încadrarea unui baraj într-o
categorie de importanţă;
6. verifică şi validează lista actualizată a barajelor
din aria proprie de competenţă, componentă a Registrul Naţional al Barajelor
din România - REBAR;
7. analizează, prin rapoarte semestriale care se vor
înainta către B.O. CONSIB, activitatea comisiei şi starea de siguranţă a
barajelor din aria proprie de competenţă şi propune măsuri şi termene pentru
îmbunătăţirea acestora. Un raport anual va fi prezentat în şedinţa anuală a
CONSIB;
8. propune B.O. CONSIB modificări ale reglementărilor
din domeniul siguranţei barajelor;
9. propune B.O. CONSIB măsuri de natură să
îmbunătăţească activitatea comisiei;
10. analizează şi verifică rapoartele financiare
periodice întocmite de casierul comisiei;
11. analizează şi verifică bugetul de venituri şi
cheltuieli al comisiei;
12. duce la îndeplinire solicitările şi sarcinile
trasate de B.O. CONSIB în legătură cu domeniul siguranţei barajelor.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 27. - (1) In cazul producerii unor evenimente de
natură să modifice starea de siguranţă în funcţionare a unui baraj, deţinătorul
cu orice titlu sau titularul de investiţie este obligat să informeze imediat
autoritatea competentă.
(2) In termen de 60 de zile de la data producerii
evenimentelor de la alin. (1), deţinătorul cu orice titlu sau titularul de
investiţie va prezenta la autoritatea competentă un raport tehnic al unui
expert, referitor la siguranţa barajului, bazat pe o inspecţie în teren a lucrărilor.
Raportul tehnic se asimilează cu documentaţia de expertiză a siguranţei
barajului şi va fi analizat în şedinţa comisiei de avizare. In funcţie de
recomandările expertului şi ale membrilor, comisia poate decide:
a) continuarea exploatării în conformitate cu
recomandările actelor de reglementare emise şi încetarea situaţiei de
suspendare a acestora;
b) continuarea exploatării cu emiterea unor noi acte
de reglementare, care vor include noile recomandări, inclusiv privind
realizarea unor măsuri structurale. Finalizarea acestor măsuri şi refacerea
condiţiilor de siguranţă se vor confirma printr-un raport de conformare al unui
expert;
c) sistarea exploatării sau introducerea unor
restricţii în exploatare pentru realizarea unor măsuri structurale care nu se
pot realiza în alte condiţii şi pentru care este necesară obţinerea unui acord.
Finalizarea acestor măsuri şi refacerea condiţiilor de siguranţă se vor
confirma printr-un raport de conformare al unui expert, după care comisia de
avizare poate analiza oportunitatea reluării exploatării, cu emiterea actelor
de reglementare necesare;
d) declanşarea procedurilor de conservare,
postutilizare sau abandonare/dezafectare.
(3) Pentru situaţiile prezentate la alin. (2),
deţinătorul cu orice titlu sau titularul de investiţie va achita tarifele
pentru avizare în cadrul comisiei. In situaţia menţionată la alin. (2) lit. c)
se va urma procedura necesară emiterii acordului, pentru care se vor percepe
tarifele normale.
(4) Dacă evenimentele de natură să modifice starea de
siguranţă în funcţionare au afectat un baraj reglementat din punctul de vedere
al siguranţei, raportul tehnic menţionat la alin. (2) este în responsabilitatea
expertului care a întocmit documentaţia de expertiză a siguranţei barajului şi
pe baza căreia a fost emisă, după caz, autorizaţia sau acordul.
Art. 28. - (1) In cazul în care un baraj îşi schimbă
deţinătorul cu orice titlu sau titularul de investiţie conform prevederilor
legale în vigoare, toate actele de reglementare din domeniul siguranţei barajelor
emise de comisiile de avizare şi autorităţile competente pot fi transferate
către noul deţinător sau titular de investiţie, cu păstrarea termenelor de
valabilitate iniţial prevăzute.
(2) Transferul actelor de reglementare din domeniul
siguranţei barajelor se face de către autoritatea competentă cu avizul comisiei
de avizare, pe baza următoarelor documente, depuse la autoritatea competentă:
a) cerere de transfer, care va menţiona datele de
identificare ale noului deţinător sau titular de investiţie;
b) document din care să reiasă calitatea de deţinător
cu orice titlu sau titular de investiţie a solicitantului actelor de
reglementare;
c) raport tehnic al unui expert privind starea
tehnică, funcţională şi de siguranţă în exploatare a barajului, realizat după
inspecţia în teren - 2 exemplare;
d) fişa de evidenţă a barajului, actualizată.
(3) Transferul de aviz, autorizaţie sau acord se face
cu aceleaşi tarife ca pentru procedura normală de obţinere sau reînnoire a
actelor de reglementare din domeniul siguranţei barajelor, aprobate conform
prevederilor legale.
Art. 29. - (1) Pentru barajele aflate în competenţa de
avizare şi autorizare a comisiei centrale de avizare, cuantumul tarifelor se
stabileşte şi se actualizează prin ordin al conducătorului autorităţii publice
centrale din domeniul apelor.
(2) Pentru barajele aflate în competenţa de avizare
şi autorizare a comisiilor de avizare teritoriale, cuantumul tarifelor se
stabileşte şi se actualizează în conformitate cu prevederile Legii nr.
107/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Membrii comisiei centrale de avizare, ai
secretariatului, casierul şi raportorul beneficiază de o indemnizaţie de
şedinţă al cărei cuantum se stabileşte prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale din domeniul apelor, iar în cazul comisiilor de avizare
teritoriale, membrii acesteia, ai secretariatului, casierul şi raportorul
beneficiază de o indemnizaţie de şedinţă al cărei cuantum se stabileşte prin
decizie a conducătorului Administraţiei Naţionale „Apele Române".
Art. 30. - Membrii comisiilor de avizare sunt obligaţi
să respecte secretul profesional asupra informaţiilor cuprinse în
documentaţiile de expertiză a siguranţei barajelor, în cazurile speciale
prevăzute de legislaţia în vigoare.
Art. 31. - Contestaţiile deţinătorilor cu orice titlu
sau ale titularilor de investiţie ai barajelor privind deciziile comisiilor de
avizare se formulează în scris şi se adresează preşedintelui CONSIB.
Art. 32. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentele instrucţiuni.
ANEXA Nr. 1 la instrucţiuni
Modelul cererii pentru avizarea documentaţiei de
expertiză a siguranţei barajului
Către Autoritatea Publică Centrală din Domeniul Apelor1
a) Subsemnatul, (numele şi prenumele solicitantului)
.............................................................., posesor al
buletinului de identitate/cărţii de identitate seria......... nr.............,
codul numeric personal..........................................., cu domiciliul
în localitatea...............................,
str.............................. nr.........., bl.........., sc.......,
ap.............Judeţul/sectorul....................,
tel........................., fax................;
b) (denumirea instituţiei, persoană juridică)
................................................................................................,
înmatriculat la registrul comerţului cu nr........................., cod unic
de înregistrare............................, cu sediulîn localitatea....................................,
str.............................................nr.........., bl..............,
sc........., ap...............Judeţul/sectorul.......................,
tel..............................fax................, reprezentată prin (numele
şi
prenumele)...........................................................................,
în calitate de2...........................................................................,
solicită:
AVIZ
privind documentaţia de expertiză a siguranţei
barajului3 amplasat pe râul.................................., pe
teritoriul localităţii..........................................
judeţul............................., în vederea emiterii.............................................4
Anexăm documentaţia completă de expertiză a siguranţei
barajului conform prevederilor NTLH-040/2003, cu modificările şi completările
ulterioare.
Data............................
L.S.
Reprezentant legal,
....................................
(nume, prenume, funcţie)
1 Se detaliază
conform denumirii actuale. Pentru barajele din categoriile de importanţă C şi D
se trece denumirea actuală a autorităţii competente din cadrul Administraţiei
Naţionale „Apele Române".
2 Se va specifica
forma de deţinere cu orice titlu sau de titular de investiţie.
3 Se va detalia în
baza art. 3 alin. (2), art. 6 alin. (1) şi art. 27 alin. (2) din instrucţiuni,
conform denumirii complete a documentaţiei depuse spre avizare.
4 Se va specifica
dacă documentaţia este depusă pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare în
condiţii de siguranţă sau a acordului de funcţionare în siguranţă, reînnoirea,
transferul acestora sau pentru alte situaţii.
ANEXA Nr. 2 la instrucţiuni
Modelul avizului privind documentaţia de evaluare a
stării de siguranţă a barajelor
AUTORITATEA PUBLICĂ CENTRALĂ DIN DOMENIUL APELOR1
Comisia centrală2 de avizare a
documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a barajelor
AVIZ
Nr..............din.................
privind documentaţia de expertiză a siguranţei
barajului3 amplasat pe râul......................., pe teritoriul
localităţii...............judeţul.......................
In conformitate cu prevederile art. 6 şi 7 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranţa barajelor, republicată,
ale Procedurii de emitere a acordului şi autorizaţiei de funcţionare în
siguranţă a barajelor - NTLH-032, aprobată prin Ordinul ministrului apelor şi
protecţiei mediului nr. 118/2002, NTLH-033/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Instrucţiunilor de organizare şi funcţionare a
comisiilor de avizare a documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în
exploatare a barajelor - NTLH-040/2003, aprobate prin Ordinul ministrului
apelor şi protecţiei mediului nr. 105/2003, cu modificările şi completările
ulterioare şi ale Ordinului nr.....din data de..........., emis de conducătorul
autorităţii publice centrale din domeniul apelor, privind aprobarea componenţei
nominale a comisiei centrale şi a comisiilor teritoriale de avizare a documentaţiilor
de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a barajelor,
în urma solicitării (deţinătorul cu orice titlu sau
titularul de investiţie al barajului)
.........................................................................................................................
nr............................din data
de........................................, înregistrată la (autoritatea
competentă)..........................................................................................
cu nr..................................................din data
de.........................................................., comisia centrală2
de avizare a documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a
barajelor a avizat în şedinţa din data de.......................documentaţia de
expertiză a siguranţei barajului3, având următoarele date de
identificare şi caracteristici
1. denumirea
barajului:..................................................................................
2. amplasamentul: (cursul de apă, bazinul hidrografic,
codul cadastral, localitatea proximă, judeţul)
..........................................................................................
3. unitatea deţinătoare (deţinătorul cu orice titlu
sau titularul de investiţie al barajului)
...............................................................................
4. regimul juridic: (se trece regimul juridic, după
caz, probat de documente
doveditoare)......................................................................................................................
5. date privind proiectantul şi constructorul, conform
fişei de evidenţă a barajului, actualizată, anexată cererii menţionate mai
sus:........................................
6. folosinţe asigurate:.................................................................................
7. categoria de importanţă (validată de comisia de
avizare):..............................................................................................;
8. expert elaborator al documentaţiei de expertiză a
siguranţei barajului: (nume, prenume, date de identificare document de
atestare)
..........................................................................;
9. concluziile şi recomandările expertului referitoare
la funcţionarea în siguranţă a barajului:
........................................................................
............................................................................................................
.
10. expert raportor la documentaţia de expertiză a
siguranţei barajului: (nume, prenume, date de identificare document de
atestare) ..............................................;
11. concluziile şi recomandările expertului
raportor:...................................................................................................................................
Documentaţia de expertiză a siguranţei barajului3
este prezentată în anexa nr. 1 la aviz. Referatul de conformitate este
prezentat în anexa nr. 2 la aviz.
Având în vedere concluziile şi recomandările desprinse
în urma analizei din cadrul şedinţei de avizare, consemnate în Procesul-verbal
nr.............../............., prezentat în anexa nr. 3 la aviz, comisia de
avizare emite următorul
AVIZ
privind documentaţia de expertiză a siguranţei
barajului3, cu recomandarea4:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din
prezentul aviz.
Preşedintele comisiei de avizare,
.....................................................
(semnătura şi parafa comisiei de avizare)
Avizul a fost emis în două exemplare, egal valabile.
Exemplarul nr. 1 din 2 (Exemplarul nr. 2 din 2)5
1 Se detaliază
conform denumirii actuale. Pentru barajele din categoriile de importanţă C şi D
se trece denumirea actuală a autorităţii competente din cadrul Administraţiei
Naţionale „Apele Române".
2 Comisia
teritorială pentru barajele din categoriile de importanţă C şi D.
3 Se va detalia în
baza art. 3 alin. (2), art. 6 alin. (1) şi art. 27 alin (2) din instrucţiuni,
conform denumirii complete a documentaţiei depuse spre avizare.
4 Se va detalia
conform art. 5 alin. (1) şi (2), art. 27 şi 28.
5 Exemplarul nr. 2
din 2 al avizului se contrasemnează de vicepreşedintele comisiei de avizare şi
şeful secretariatului.
NOTĂ:
Un exemplar din aviz, împreună cu documentaţia de
expertiză a siguranţei barajului, cu semnătura, data şi parafa autorităţii
competente şi a comisiei de avizare, cu viză spre neschimbare, precum şi
anexele nr. 2 şi 3 se transmit deţinătorului cu orice titlu sau titularului de
investiţie al barajului.
Al doilea exemplar din documentaţiile menţionate mai
sus, împreună cu exemplarul nr. 2 al avizului, se păstrează la autoritatea
competentă şi se constituie în dosar de obiectiv, conform prevederilor
NTLH-040/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
ANEXA Nr. 3 la instrucţiuni
Modelul autorizaţiei de funcţionare în condiţii de
siguranţă pentru baraje
AUTORITATEA PUBLICĂ CENTRALĂ DIN DOMENIUL APELOR1
AUTORIZAŢIE
Nr.......din.........
de funcţionare în condiţii de siguranţă pentru2:
......................................................................
In conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranţa barajelor, republicată, ale
Procedurii de emitere a acordului şi autorizaţiei de funcţionare în siguranţă a
barajelor - NTLH-032, aprobată prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei
mediului nr. 118/2002, NTLH-033/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Instrucţiunilor de organizare şi funcţionare a comisiilor de avizare
a documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a barajelor -
NTLH-040, aprobate prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr.
105/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordinului
nr..............................din data
de.................................................., emis de conducătorul
autorităţii publice centrale din domeniul apelor, privind aprobarea componenţei
nominale a comisiei centrale şi a comisiilor teritoriale de avizare a documentaţiilor
de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a barajelor,
în urma solicitării(deţinătorul cu orice titlu sau
titularul de investiţie al barajului)
...........................................................................................
...................... nr..........................din data
de............................................., înregistrată la(autoritatea
competentă) .............................................
........................................ cu nr....................din data
de...........................................,
în baza Avizului nr..............................din
data de.............................................., emis de comisia centrală3
de avizare a documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a
barajelor, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta
autorizaţie,
autoritatea publică centrală din domeniul apelor1
emite
AUTORIZAŢIA DE FUNCŢIONARE ÎN CONDIŢII DE
SIGURANŢĂ4
pentru2....................................................
De la caz la caz se va completa cu precizările:
- FĂRĂ restricţii/CU următoarele restricţii5:..............................................;
- cu obligativitatea realizării următoarelor măsuri6:....................................;
- pentru o perioadă de timp de7.............................................................
Reprezentantul conducerii autorităţii publice
centrale din domeniul apelor8,
........................................................................................................................
(semnătura şi parafa autorităţii competente)
Autorizaţia a fost emisă în două exemplare, egal
valabile.
Exemplarul nr. 1 din 2 (Exemplarul nr. 2 din 2)
1 Se detaliază
conform denumirii actuale. Pentru barajele din categoriile de importanţă C şi D
se trece denumirea actuală a autorităţii competente din cadrul Administraţiei
Naţionale „Apele Române".
2 Se va detalia
denumirea lucrării hidrotehnice aflate sub incidenţa legislaţiei din domeniul
siguranţei barajelor, inclusiv datele de amplasament (curs de apă, bazin
hidrografic, localitate, judeţ).
3 Comisia
teritorială pentru barajele din categoriile de importanţă C şi D.
4 Se va detalia
conform art. 5 alin. (1) şi art. 27 şi 28 din instrucţiuni.
5 Se vor detalia
restricţiile.
6 Se vor detalia
măsurile recomandate de comisia de avizare, care nu condiţionează starea de
siguranţă.
7 Se va specifica
durata de timp autorizată.
8 Se detaliază
conform denumirii actuale. Pentru barajele din categoriile de importanţă C şi D
se trece directorul autorităţii competente din cadrul Administraţiei Naţionale
„Apele Române" sau directorul general în cazul barajelor din administrare
proprie.
ANEXA Nr. 4 la Instrucţiuni
Modelul acordului de funcţionare în siguranţă pentru
baraje
AUTORITATEA PUBLICĂ CENTRALĂ DIN DOMENIUL APELOR1
ACORD
Nr.......din.........
de funcţionare în siguranţă pentru2:
..........................................................
In conformitate cu prevederile art. 6 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranţa barajelor, republicată, ale
Procedurii de emitere a acordului şi autorizaţiei de funcţionare în siguranţă a
barajelor - NTLH-032, aprobată prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului
nr. 118/2002, NTLH-033/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale
Instrucţiunilor de organizare şi funcţionare a comisiilor de avizare a
documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a barajelor,
NTLH-040/2003, aprobate prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului
nr. 105/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordinului
nr.............................din
data.................................................., emis de conducătorul
autorităţii publice centrale din domeniul apelor, privind aprobarea componenţei
nominale a comisiei centrale şi a comisiilor teritoriale de avizare a
documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a barajelor,
în urma solicitării (deţinătorul cu orice titlu sau
titularul de investiţie al barajului)
..............................................................................nr...............................din
data de..............................., înregistrată la(autoritatea competentă)
.......................................................cu
nr.................din data de..............., în baza Avizului
nr.................................. din data
de..........................................., emis de comisia centrală3
de avizare a documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a
barajelor prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta
autorizaţie,
autoritatea publică centrală din domeniul apelor1
emite
ACORDUL DE FUNCŢIONARE ÎN SIGURANŢĂ4
pentru2....................................................
De la caz la caz se va completa cu precizările:
- baraj nou;
- intervenţii constructive la baraj existent.
Reprezentantul conducerii autorităţii publice
centrale din domeniul apelor5,
.......................................................................................................................
(semnătura şi parafa autorităţii competente)
Acordul a fost emis în două exemplare, egal valabile.
Exemplarul nr. 1 din 2 (Exemplarul nr. 2 din 2)
1 Se detaliază
conform denumirii actuale. Pentru barajele din categoriile de importanţă C şi D
se trece denumirea actuală a autorităţii competente din cadrul Administraţiei
Naţionale „Apele Române".
2 Se va detalia
denumirea lucrării hidrotehnice aflate sub incidenţa legislaţiei din domeniul
siguranţei barajelor, inclusiv datele de amplasament (curs de apă, bazin
hidrografic, localitate, judeţ), precum şi ale documentaţiei de proiectare, în
conformitate cu art. 2 alin. (2) din instrucţiuni.
3 Comisia
teritorială pentru barajele din categoriile de importanţă C şi D.
4 Se va detalia
conform art. 5 alin. (1) şi (2), art. 27 şi 28 din instrucţiuni.
5 Se detaliază
conform denumirii actuale. Pentru barajele din categoriile de importanţă C şi D
se trece directorul autorităţii competente din cadrul Administraţiei Naţionale
„Apele Române" sau directorul general în cazul barajelor din administrare
proprie.