LEGE
Nr. 467 din 4 noiembrie 2004
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 14/2003 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1057 din 15 noiembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 14/2003 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 63 din 1 februarie 2003, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 4 alineatul (1), litera v) va avea urmatorul cuprins:
"v) autorizeaza persoanele juridice de drept public sau de drept
privat sa desfasoare activitati in domeniul protectiei speciale a persoanelor
cu handicap si sa infiinteze centre-pilot, centre de ingrijire si asistenta,
centre de recuperare si reabilitare, centre de integrare prin terapie
ocupationala, centre de zi, precum si alte tipuri de centre;".
2. Dupa articolul 4 se introduc articolele 4^1 - 4^6, cu urmatorul cuprins:
"Art. 4^1
In intelesul prezentei ordonante, prin programe de interes national se
intelege acele programe care contribuie la:
a) realizarea obiectivelor de reformare a sistemului de servicii si
institutii destinate ingrijirii adultilor cu handicap;
b) asigurarea functionarii adecvate a sistemului prevazut la lit. a), in
vederea imbunatatirii indicatorilor de performanta a respectivelor servicii si
institutii.
Art. 4^2
(1) Autoritatea poate finanta sau, dupa caz, cofinanta urmatoarele tipuri
de programe de interes national pentru protectia adultilor cu handicap:
a) programe specifice de implementare a Strategiei nationale privind
protectia speciala si integrarea sociala a persoanelor cu handicap din Romania;
b) programe de urgenta pentru depasirea unor situatii de criza, in vederea
asigurarii ingrijirii adultilor cu handicap, determinate fie de calamitati
naturale, fie de imposibilitatea unor autoritati locale de a asigura din
bugetul propriu sumele necesare in vederea ingrijirii acestora, precum si, dupa
caz, pentru interventii cu caracter umanitar;
c) orice alte programe corespunzatoare domeniului de activitate al
Autoritatii.
(2) Programele de interes national prevazute la alin. (1) lit. a),
complementare actiunilor finantate la nivel local, pot avea urmatoarele
obiective generale:
a) realizarea investitiilor necesare pentru dezvoltarea, diversificarea,
restructurarea si buna functionare a serviciilor si institutiilor care asigura
ingrijirea adultilor cu handicap;
b) realizarea de studii, cercetari si publicatii in cadrul domeniului sau
de activitate;
c) formarea initiala si continua a personalului care isi desfasoara
activitatea in cadrul serviciilor si institutiilor ce asigura ingrijirea
adultilor cu handicap;
d) informarea opiniei publice despre drepturile adultilor cu handicap prin
campanii de mediatizare;
e) orice alte obiective corespunzatoare domeniului de activitate al
Autoritatii.
Art. 4^3
Programele de interes national se aproba prin hotarare a Guvernului, pe
baza fundamentarilor elaborate de Autoritate.
Art. 4^4
(1) Finantarea sau, dupa caz, cofinantarea programelor de interes national
se asigura din urmatoarele surse:
a) bugetul de stat;
b) credite externe rambursabile si nerambursabile, din surse guvernamentale
si neguvernamentale;
c) donatii, sponsorizari si alte surse, in conditiile legii.
(2) Sumele alocate din sursele prevazute la alin. (1) vor fi cuprinse in
bugetul propriu al Autoritatii.
Art. 4^5
(1) In scopul finantarii programelor de interes national, Autoritatea este
autorizata sa aloce fonduri din bugetul propriu:
a) serviciilor publice de asistenta sociala din subordinea consiliilor
judetene si a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
b) organismelor private autorizate, potrivit legii.
(2) Alocarea fondurilor potrivit alin. (1) se face pe baza de conventii
incheiate cu consiliile judetene si cu consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, respectiv cu organismele private autorizate potrivit
legii.
Art. 4^6
Autoritatea este autorizata sa finanteze proiecte din cadrul programelor de
interes national din domeniul sau de activitate ce urmeaza sa fie realizate, pe
baza de conventie, in colaborare cu ministere, cu alte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale, precum si cu alte autoritati sau
institutii publice."
3. La articolul 8, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Numarul maxim de posturi pentru aparatul central al Autoritatii este de
78, exclusiv presedintele si vicepresedintele, iar pentru unitatile subordonate
este de 135."
4. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) In structura Autoritatii functioneaza Comisia superioara de expertiza
medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti, denumita in continuare
Comisia superioara, cu activitate decizionala in solutionarea contestatiilor la
certificatele de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap, emise de
comisiile judetene sau ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2) Comisia superioara se numeste prin ordin al presedintelui Autoritatii
si are urmatoarea componenta:
a) presedinte, medic specialist in expertiza medicala si recuperarea
capacitatii de munca, interne sau sanatate publica, absolvent de cursuri de
management in domeniul sociomedical cu durata de cel putin un an;
b) doi medici specialisti, propusi de Ministerul Sanatatii, in urmatoarele
specialitati, in functie de afectiunea care produce handicapul: interne,
chirurgie-ortopedie, oftalmologie, psihiatrie, neurologie;
c) un reprezentant desemnat de Consiliul National al Dizabilitatii din
Romania;
d) un psiholog sau un asistent social.
(3) In cadrul Comisiei superioare se pot constitui comisii de specialitate,
in functie de afectiunile care produc handicapul, prin ordin al presedintelui
Autoritatii.
(4) Presedintele Comisiei superioare se angajeaza prin concurs, in
conditiile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile ulterioare.
(5) Membrii Comisiei superioare, cu exceptia presedintelui, au dreptul la o
indemnizatie de sedinta. Cuantumul lunar brut al indemnizatiilor de sedinta,
pentru fiecare membru al Comisiei superioare, nu poate depasi 20% din
indemnizatia presedintelui Autoritatii si se acorda proportional cu numarul de
sedinte la care a participat in luna respectiva.
(6) Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei superioare se
aproba prin ordin al presedintelui Autoritatii.
(7) Activitatea de secretariat a Comisiei superioare este asigurata de un
operator calculator si de 2 secretari, angajati prin concurs, in conditiile
legii."
5. La articolul 11 alineatul (2), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) verifica realizarea obligatiei legale a autoritatilor si
institutiilor de a asigura accesibilitatea persoanelor cu handicap si aplica
sanctiunile prevazute de lege;".
6. La articolul 11, dupa alineatul (5) se introduc alineatele (5^1) si
(5^2) cu urmatorul cuprins:
"(5^1) In fiecare judet functioneaza un inspector care se afla in
subordinea directa a inspectorului-sef de la nivelul regional.
(5^2) Inspectorii sunt numiti pe baza de concurs organizat de Autoritate
prin ordin al presedintelui acesteia."
7. La articolul 11, alineatul (6) va avea urmatorul cuprins:
"(6) Statul de functii, precum si regulamentul de organizare si
functionare ale Inspectiilor se aproba prin ordin al presedintelui Autoritatii,
cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei."
8. La articolul 12, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Statul de functii, precum si regulamentul de organizare si
functionare ale Institutului se aproba prin ordin al presedintelui
Autoritatii."
9. La articolul 13, alineatele (7) - (9) vor avea urmatorul cuprins:
"(7) Comisiile se infiinteaza prin hotarare a consiliilor judetene,
respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, si au
urmatoarea componenta:
a) un presedinte, medic specialist in expertiza medicala si recuperarea
capacitatii de munca, interne sau sanatate publica, absolvent de cursuri de
management in domeniul sociomedical cu durata de cel putin un an;
b) doi medici specialisti, propusi de directia de sanatate publica
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, in urmatoarele specialitati, in
functie de afectiunea care produce handicapul: interne, chirurgie-ortopedie,
oftalmologie, psihiatrie, neurologie;
c) un reprezentant desemnat de organizatiile neguvernamentale, care
desfasoara activitati de protectie speciala a persoanelor cu handicap, cu
avizul Consiliului National al Dizabilitatii din Romania;
d) un psiholog sau un asistent social.
(8) Presedintele Comisiei, fara a fi functionar public, face parte din
structura de personal a serviciului public de asistenta sociala.
(9) Membrii Comisiilor au dreptul la o indemnizatie de sedinta, cu exceptia
presedintelui. Cuantumul lunar brut al indemnizatiilor de sedinta, pentru
fiecare membru al Comisiilor, nu poate depasi 20% din indemnizatia
presedintelui consiliului judetean, respectiv primarilor sectoarelor
municipiului Bucuresti, si se acorda proportional cu numarul de sedinte la care
a participat in luna respectiva."
10. La articolul 13, dupa alineatul (10) se introduce alineatul (11) cu
urmatorul cuprins:
"(11) Activitatea de secretariat a comisiilor judetene si a comisiilor
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti este asigurata de un operator
calculator si de 2 secretari, care fac parte din structura de personal a directiei
generale de asistenta sociala si protectia copilului din subordinea consiliilor
judetene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti."
11. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Autoritatea, consiliile judetene si, respectiv, consiliile locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti au obligatia de a asigura conditii
corespunzatoare de functionare a Inspectiilor, astfel incat sa se evite
aglomeratiile, tratamentul nedemn si intarzierea rezolvarii cererilor
cetatenilor, precum si conditii de accesibilitate pentru persoanele cu
handicap."
12. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Autoritatea utilizeaza un parc propriu de mijloace de transport, format din
4 autoturisme pentru aparatul propriu si 55 de autoturisme repartizate
Inspectiilor si inspectorilor judeteni. Consumul lunar normat de carburanti se
stabileste potrivit dispozitiilor legale in vigoare."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 14/2003 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, se va
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI,
NICOLAE VACAROIU