LEGE
Nr. 482 din 18 noiembrie 2003
pentru ratificarea Instrumentului de amendare, semnat la Copenhaga la 5
februarie 2003, a Conventiei privind infiintarea Biroului European al
Radiocomunicatiilor (BER), incheiata la Haga la 23 iunie 1993
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 865 din 5 decembrie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Instrumentul de amendare, semnat la Copenhaga la 5 februarie
2003, a Conventiei privind infiintarea Biroului European al Radiocomunicatiilor
(BER), incheiata la Haga la 23 iunie 1993.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 11 septembrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 4
noiembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
INSTRUMENT
de amendare a Conventiei pentru infiintarea Biroului European al Radiocomunicatiilor
Partile contractante ale Conventiei pentru infiintarea Biroului European al
Radiocomunicatiilor (BER) (Haga, 1993),
luand in considerare ca Consiliul Biroului European al Radiocomunicatiilor,
la cea de-a 14-a reuniune care a avut loc la Copenhaga intre 8 - 9 aprilie
2002, a adoptat amendamentele la Conventia pentru infiintarea Biroului European
al Radiocomunicatiilor (BER) (Haga, 1993), in conformitate cu prevederile
relevante ale art. 20 din conventia mentionata,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Conventia pentru infiintarea Biroului European al Radiocomunicatiilor (BER)
(Haga, 1993), denumita in continuare Conventia, este amendata, iar versiunea
astfel amendata a textului Conventiei este anexata la acest instrument.
Art. 2
Potrivit prevederilor art. 20 din Conventie, Conventia astfel amendata va
intra in vigoare pentru partile contractante in prima zi a lunii a treia dupa
ce Guvernul Danemarcei a notificat partile contractante asupra primirii
notificarilor de ratificare, acceptare sau aprobare din partea partilor
contractante.
Reprezentantii de mai jos ai partilor contractante, fiind imputerniciti
prin aceasta, au semnat prezentul instrument de amendare a Conventiei pentru
infiintarea Biroului European al Radiocomunicatiilor (BER) (Haga, 1993).
Intocmit la Copenhaga la 17 decembrie 2002, intr-un singur exemplar in
limbile engleza, franceza si germana, fiecare text fiind autentic.
Pentru Republica Austria
Pentru Republica Bulgaria
Pentru Republica Croatia
Pentru Republica Cipru
Pentru Republica Danemarca
Pentru Republica Estonia
Pentru Republica Finlanda
Pentru Republica Franta
Pentru Republica Federala Germania
Pentru Republica Elena
Pentru Republica Ungaria
Pentru Republica Islanda
Pentru Irlanda
Pentru Republica Italiana
Pentru Principatul Liechtenstein
Pentru Marele Ducat al Luxemburgului
Pentru Statul Monaco
Pentru Olanda
Pentru Norvegia
Pentru Republica Polonia
Pentru Republica Portugalia
Pentru Romania
Pentru Republica Slovaca
Pentru Regatul Spaniei
Pentru Regatul Suediei
Pentru Confederatia Elvetiana
Pentru Republica Turca
Pentru Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord
Pentru Statul Vatican
CONVENTIA
pentru infiintarea Biroului European al Comunicatiilor (BEC)
Haga, 23 iunie 1993, amendata ulterior la Copenhaga, 9 aprilie 2002
Statele participante la prezenta conventie, denumite in continuare parti
contractante,
dorind sa infiinteze o institutie permanenta, non-profit, pentru a asista
Conferinta Europeana a Administratiilor Postei si Telecomunicatiilor, denumita
in continuare CEPT, avand sarcina de a consolida relatiile dintre membrii sai,
de a promova cooperarea dintre ei si de a contribui la crearea unei piete
dinamice in domeniul comunicatiilor europene postale si electronice,
considerand ca prezenta conventie constituie textul amendat al Conventiei
pentru infiintarea Biroului European al Radiocomunicatiilor (BER) si ca biroul
infiintat prin prezenta conventie isi va asuma responsabilitatile si sarcinile
Biroului European al Radiocomunicatiilor (BER) si cele ale Biroului European al
Telecomunicatiilor (BET),
au convenit urmatoarele:
Art. 1
Infiintarea Biroului European al Comunicatiilor
(1) Se infiinteaza Biroul European al Comunicatiilor, denumit in continuare
BEC.
(2) Sediul BEC va fi stabilit la Copenhaga, Danemarca.
Art. 2
Scopul BEC
BEC va fi centrul de expertiza in domeniul comunicatiilor postale si
electronice pentru a asista si a oferi consultanta Presedintiei CEPT si
comitetelor CEPT.
Art. 3
Functiile BEC
(1) Functiile majore ale BEC sunt:
1. ofera un centru de expertiza care va actiona ca un punct fundamental,
identificand zonele cu probleme si noi posibilitati in domeniul comunicatiilor
postale si electronice, si ofera consultanta Presedintiei CEPT si comitetelor
CEPT in mod corespunzator;
2. intocmeste planuri pe termen lung in vederea utilizarii resurselor
deficitare folosite in comunicatiile electronice la nivel european;
3. intretine legaturi cu autoritatile nationale, dupa caz;
4. studiaza reglementarile in domeniul comunicatiilor postale si
electronice;
5. ofera consultanta asupra unor subiecte specifice;
6. inregistreaza cele mai importante actiuni ale comitetelor CEPT, precum
si implementarea deciziilor si recomandarilor relevante ale CEPT;
7. ofera comitetelor CEPT rapoarte de statut la intervale regulate;
8. pastreaza legatura cu Uniunea Europeana si cu Asociatia Europeana a
Liberului Schimb;
9. sprijina Presedintia CEPT, printre altele, in mentinerea agendei de
planificare;
10. ofera sprijin si studii pentru comitetele CEPT, printre altele, pentru
propunerea unui program de lucru pentru CEPT in baza agendei de planificare;
11. sprijina grupurile de lucru ale CEPT si echipele de proiect, in special
in programarea reuniunilor specifice de consultanta;
12. este custodele arhivelor CEPT si disemineaza informatiile CEPT, dupa
caz.
(2) In efectuarea functiilor mai sus enumerate, referitoare la reuniunile
de consultanta, BEC va dezvolta si va actualiza procedurile desemnate sa
permita organizatiilor din Europa interesate in folosirea comunicatiilor
postale si electronice - inclusiv departamentelor guvernamentale, operatorilor
publici, producatorilor, utilizatorilor si operatorilor privati de retea,
furnizorilor de service, institutelor de cercetare si organismelor de standardizare
sau organizatiilor care reprezinta asemenea grupuri - sa subscrie informatii
relevante la intervale regulate si sa participe la aceste reuniuni de
consultanta intr-o maniera echitabila in ceea ce priveste interesele lor
specifice.
(3) In completarea functiilor mentionate in paragraful (1), BEC va organiza
sedinte regulate, deschise organizatiilor mentionate in paragraful (2), pentru
a oferi posibilitatea discutarii activitatilor si programelor de lucru viitoare
ale comitetelor CEPT si ale BEC.
Art. 4
Statutul juridic si privilegiile
(1) BEC are personalitate juridica. BEC se bucura de intreaga capacitate
necesara pentru exercitarea functiilor sale si pentru indeplinirea scopurilor
sale si poate, in special:
1. sa incheie contracte;
2. sa achizitioneze, sa inchirieze, sa detina si sa dispuna de proprietati
mobile si imobile;
3. sa fie parte la procedurile juridice;
4. sa incheie contracte cu organizatii de stat sau internationale.
(2) Directorul si personalul BEC au privilegii si imunitati in Danemarca,
astfel cum sunt definite in Acordul cu privire la sediul BEC, incheiat intre
BEC si Guvernul danez.
(3) Alte tari pot oferi privilegii si imunitati similare in sprijinul
activitatilor BEC in astfel de tari, in special in ceea ce priveste imunitatea
jurisdictionala privind cuvintele spuse si scrise, precum si toate actele
realizate de director si de personalul BEC in calitatea lor oficiala.
Art. 5
Organele BEC
BEC este format dintr-un consiliu si un director, asistat de personal.
Art. 6
Consiliul
(1) Consiliul este format din reprezentantii partilor contractante.
(2) Consiliul isi alege presedintele si vicepresedintele care va fi un
reprezentant al unei parti contractante. Durata mandatului este de 3 ani si se
poate reinnoi pentru inca o perioada. Presedintele are autoritatea de a actiona
in numele Consiliului.
(3) Reprezentantii Presedintiei CEPT si ai comitetelor CEPT, Comisia
Europeana si Secretariatul Asociatiei Europene a Liberului Schimb pot participa
in Consiliu avand statut de observatori.
Art. 7
Functiile Consiliului
(1) Consiliul este organismul suprem de decizie al BEC si are ca functii,
in special:
1. sa determine politica BEC in chestiunile tehnice si administrative;
2. sa aprobe programul de lucru, bugetul si conturile;
3. sa determine numarul angajatilor si conditiile lor de angajare;
4. sa numeasca directorul si personalul;
5. sa incheie contracte in numele BEC;
6. sa adopte amendamente la prezenta conventie in concordanta cu art. 15 si
20; si
7. sa ia toate masurile necesare pentru indeplinirea scopurilor stabilite
de BEC in cadrul prezentei conventii.
(2) Consiliul stabileste toate regulile necesare pentru buna functionare a
BEC si a organelor sale.
Art. 8
Regulile de vot
(1) Deciziile Consiliului sunt, in masura posibilitatilor, adoptate prin
consens. Daca nu se poate obtine un consens, Consiliul ia decizia pe baza
majoritatii de doua treimi din voturile ponderate exprimate.
(2) Ponderea voturilor individuale ale Consiliului este conforma cu
dispozitiile din anexa A.
(3) Propunerile de amendare privind prezenta conventie, inclusiv anexele
sale, vor fi examinate doar daca sunt sustinute de cel putin 25% din totalul
voturilor ponderate ale ansamblului partilor contractante.
(4) Pentru toate deciziile Consiliului trebuie sa existe un cvorum in
momentul luarii lor; acest cvorum este:
1. de cel putin doua treimi din totalul voturilor ponderate ale ansamblului
partilor contractante, pentru deciziile referitoare la amendamentele aduse
Conventiei si anexelor la aceasta;
2. de cel putin jumatate din totalul voturilor ponderate ale ansamblului
partilor contractante, pentru toate celelalte decizii.
(5) Observatorii Consiliului pot participa la discutii, dar nu au drept de
vot.
Art. 9
Directorul BEC si personalul
(1) Directorul BEC actioneaza in calitate de reprezentant legal al acestuia
si are mandat, in limitele convenite de Consiliu, sa incheie contracte in
numele BEC. Directorul BEC poate delega autoritatea, partial sau integral,
directorului adjunct.
(2) Directorul BEC este responsabil de buna executare a tuturor
activitatilor interne si externe ale BEC, in conformitate cu prezenta conventie,
cu Acordul privind sediul BEC, cu programul de lucru, cu bugetul, precum si cu
directivele si instructiunile Consiliului.
(3) Consiliul va stabili un set de norme privind personalul.
Art. 10
Programul de lucru
Consiliul va stabili in fiecare an un program de lucru al BEC pentru o
perioada de 3 ani, in baza propunerilor Adunarii CEPT si ale comitetelor CEPT.
Primul an al acestui program va contine suficiente detalii pentru a permite
stabilirea bugetului anual al BEC.
Art. 11
Bugetul si contabilitatea
(1) Anul financiar al BEC incepe in data de 1 ianuarie si se incheie in
data de 31 decembrie a aceluiasi an.
(2) Directorul BEC este insarcinat sa pregateasca bugetul anual si
conturile anuale ale BEC si sa le supuna spre examinare si aprobare
Consiliului.
(3) Bugetul este pregatit luandu-se in considerare nevoile pe care le
impune programul de lucru stabilit in conformitate cu art. 10. Consiliul
stabileste orarul de predare si aprobare a bugetului, astfel incat bugetul sa
fie examinat si aprobat inainte de anul financiar la care se refera.
(4) Consiliul stabileste un set de reguli financiare detaliate. Acestea
trebuie sa contina, printre altele, dispozitii privind orarul de predare si
aprobare a conturilor anuale ale BEC, precum si dispozitii referitoare la
audit.
Art. 12
Contributiile financiare
(1) Cheltuielile de capital si costurile pentru functionarea BEC, cu
exceptia costurilor legate de reuniunile Consiliului, sunt repartizate intre
partile contractante in functie de cotele-parti contributive indicate in
tabelul din anexa A, care este parte integranta a prezentei conventii.
(2) Aceasta nu impiedica BEC ca, in urma deciziei Consiliului, sa efectueze
activitati pentru terti, inclusiv pentru Presedintia CEPT, in baza rambursarii
costurilor.
(3) Costurile aferente reuniunilor Consiliului sunt suportate de partea
contractanta care invita sau, daca nu exista o parte contractanta care invita,
de catre BEC. Cheltuielile de calatorie si diurna vor fi suportate de partile
contractante reprezentate.
Art. 13
Partile contractante
(1) Un stat devine parte contractanta la prezenta conventie fie prin
procedura prevazuta la art. 14, fie prin procedura de la art. 15.
(2) Cota-parte contributiva mentionata in anexa A, in forma sa amendata
conform art. 15, se aplica statului care devine parte contractanta la prezenta
conventie.
Art. 14
Semnatura
(1) Orice stat a carui administratie in domeniul telecomunicatiilor este
membra a CEPT poate deveni parte contractanta prin:
1. semnare fara rezerva in ceea ce priveste ratificarea, acceptarea ori
aprobarea;
sau
2. semnare supusa ratificarii, acceptarii ori aprobarii, urmata de
ratificare, acceptare sau aprobare.
(2) Prezenta conventie este deschisa pentru semnare incepand cu data de 23
iunie 1993 pana in momentul intrarii ei in vigoare si va ramane ulterior
deschisa pentru aderare.
Art. 15
Aderarea
(1) Prezenta conventie este deschisa spre aderare oricarui stat a carui
administratie in domeniul telecomunicatiilor este membra a CEPT.
(2) Dupa consultarea statului care solicita aderarea, Consiliul va adopta
amendamentele necesare la anexa A. Prin derogare de la paragraful (2) al art.
20, acest amendament va intra in vigoare in prima zi a celei de-a doua luni
care urmeaza datei de primire a instrumentului de aderare a acestui stat de
catre Guvernul danez.
(3) Instrumentele de aderare trebuie sa contina acceptarea de catre statul
care adera a amendamentelor la anexa A care au fost adoptate.
Art. 16
Intrarea in vigoare
(1) Prezenta conventie intra in vigoare in prima zi a celei de-a doua luni
care urmeaza datei de primire de catre Guvernul Danemarcei a unui numar
suficient de semnaturi si, daca este necesar, a instrumentelor de ratificare,
acceptare si aprobare din partea unui numar de parti contractante care sa
insumeze un total de cote-parti contributive in valoare de cel putin 80% din
valoarea maxima posibila a cotelor-parti contributive din anexa A.
(2) Dupa intrarea in vigoare a prezentei conventii fiecare parte
contractanta este obligata prin prevederile acesteia, inclusiv amendamentele in
vigoare, din prima zi a celei de-a doua luni care urmeaza primirii de catre
Guvernul Danemarcei a instrumentelor de ratificare, acceptare, aprobare si
aderare a respectivei parti contractante.
Art. 17
Denuntarea
(1) La expirarea unui termen de 2 ani de la intrarea sa in vigoare,
prezenta conventie poate fi denuntata de catre oricare dintre partile
contractante printr-o notificare adresata Guvernului Danemarcei, care va
transmite aceasta notificare Consiliului, partilor contractante si directorului
BEC.
(2) Denuntarea nu va intra in vigoare decat la incheierea unui an financiar
complet, in sensul in care este definit la paragraful (1) al art. 11, urmator
datei de primire a notificarii de catre Guvernul Danemarcei.
Art. 18
Drepturile si obligatiile partilor contractante
(1) Nici o prevedere din prezenta conventie nu va afecta dreptul suveran al
fiecarei parti contractante de a reglementa propriile comunicatii postale si
electronice.
(2) Fiecare parte contractanta care este stat membru al Uniunii Europene va
aplica aceasta conventie in conformitate cu obligatiile care ii revin conform
tratatelor relevante in vigoare.
(3) Nu este autorizata nici o rezerva la prezenta conventie.
Art. 19
Reglementarea diferendelor
Orice diferend referitor la interpretarea sau aplicarea prezentei conventii
si a anexelor la aceasta, care nu se rezolva prin bunele oficii ale
Consiliului, este supus de catre partile implicate arbitrajului, conform
dispozitiilor anexei B care este parte integranta a prezentei conventii.
Art. 20
Amendamente
(1) Consiliul poate adopta amendamente la prezenta conventie, care vor fi
supuse confirmarii scrise din partea tuturor partilor contractante.
(2) Amendamentele vor intra in vigoare pentru toate partile contractante
din prima zi a celei de-a treia luni care urmeaza primirii de catre Guvernul
Danemarcei a notificarii de ratificare, acceptare sau aprobare de catre toate
partile contractante.
Art. 21
Depozitar
(1) Textul original al prezentei conventii, cu amendamentele ulterioare si
cu instrumentele de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, va fi
depozitat in arhivele Guvernului Danemarcei.
(2) Guvernul Danemarcei va furniza cate o copie certificata a prezentei
conventii si textul oricarui amendament adoptat de Consiliu fiecarui stat care
a semnat sau a aderat la prezenta conventie, precum si presedintelui CEPT.
Copii vor fi ulterior trimise spre informare directorului BEC, secretarului
general al Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor, presedintelui Comisiei
Europene si secretarului general al Asociatiei Europene a Liberului Schimb.
(3) Guvernul Danemarcei va notifica toate statele care au semnat sau au
aderat la prezenta conventie, precum si presedintele CEPT asupra tuturor
semnaturilor, ratificarilor, acceptarilor, aprobarilor si denuntarilor, precum
si asupra intrarii in vigoare a prezentei conventii si a fiecarui amendament.
Guvernul Danemarcei va notifica ulterior toate statele care au semnat sau au
aderat la prezenta conventie si presedintele CEPT asupra intrarii in vigoare a
fiecarei aderari.
ANEXA A
Cotele-parti care trebuie sa stea la baza definirii contributiilor
financiare si ale voturilor ponderale
25 cote-parti:
Franta, Germania, Spania, Italia, Regatul Unit al Marii Britanii si
Irlandei de Nord
15 cote-parti:
Elvetia, Olanda
10 cote-parti:
Austria, Norvegia, Belgia, Portugalia, Danemarca, Federatia Rusa, Finlanda,
Suedia, Grecia, Turcia, Luxemburg
5 cote-parti:
Irlanda
1 cota-parte:
[Albania]
[Andorra]
[Azerbaijan]
[Bosnia si Hertegovina]
Bulgaria
Croatia
Cipru
[Republica Ceha]
Estonia
[Macedonia]
Ungaria
Islanda
Vatican
[Latvia]
Liechtenstein
[Lituania]
[Malta]
[Moldova]
Monaco
Polonia
Romania
[San Marino]
Republica Slovaca
[Slovenia]
[Ucraina]
Vatican
Membrii CEPT care nu sunt parti contractante la prezenta conventie sunt
notati in paranteze patrate. Acestia din urma au fost asezati sub cota-parte
corespunzatoare cotei-parti alese din Contractul CEPT.
ANEXA B
Procedura de arbitraj
1. Se va stabili un tribunal arbitral pentru a judeca orice litigiu vizat
de art. 19 din Conventie, conform dispozitiilor din paragrafele urmatoare.
2. Oricare parte la Conventie se poate alatura uneia dintre partile in
litigiu in cadrul arbitrajului.
3. Tribunalul este compus din 3 membri. Fiecare parte in litigiu desemneaza
un arbitru intr-un termen de doua luni, socotind de la data de primire a
cererii formulate de catre una dintre partile contractante de a deferi litigiul
arbitrajului. Primii 2 arbitri trebuie, intr-un termen de 6 luni socotit de la
numirea celui de-al doilea arbitru, sa il desemneze pe cel de-al treilea
arbitru, care va fi presedintele tribunalului. Daca unul din cei 2 arbitri nu a
fost desemnat in termenul prevazut, acest arbitru va fi desemnat, la cererea
uneia dintre cele doua parti contractante, de catre secretarul general al
Curtii Permanente de Arbitraj. Aceeasi procedura se aplica si daca presedintele
tribunalului nu a fost desemnat in termenul prevazut.
4. Tribunalul arbitral stabileste locul sediului sau, precum si propriul
regulament interior.
5. Decizia tribunalului trebuie sa fie conforma dreptului international si
trebuie sa se bazeze pe prevederile Conventiei si pe principiile generale de
drept.
6. Fiecare parte contractanta ia in sarcina sa cheltuielile arbitrului pe
care il va desemna, precum si costul reprezentarii sale in fata tribunalului.
Cheltuielile privind presedintele tribunalului sunt suportate in mod egal de
partile in litigiu.
7. Sentinta arbitrala data de tribunalul arbitral este cea a majoritatii
membrilor sai, care nu se pot abtine de la vot. Aceasta sentinta arbitrala este
definitiva, angajeaza toate partile in litigiu si nu poate sa faca obiectul
nici unui recurs. Partile executa de indata sentinta arbitrala. In caz de
diferend in ceea ce priveste interpretarea sau efectele acesteia, tribunalul
arbitral o va interpreta la cererea uneia dintre partile in litigiu.