LEGE
Nr. 489 din 1 octombrie 2001
privind ratificarea Contractului de finantare dintre Romania, Banca Europeana
de Investitii si Consiliul General al Municipiului Bucuresti pentru finantarea
Proiectului privind infrastructura urbana in Bucuresti, semnat la Luxemburg la
18 decembrie 2000 si la Bucuresti la 19 decembrie 2000
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 636 din 10 octombrie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Contractul de finantare dintre Romania, Banca Europeana de
Investitii si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in valoare de 110
milioane euro, pentru finantarea Proiectului privind infrastructura urbana in
Bucuresti, semnat la Luxemburg la 18 decembrie 2000 si la Bucuresti la 19
decembrie 2000.
Art. 2
(1) Finantarea proiectului se va asigura pe intreaga perioada de executie
din imprumutul Bancii Europene de Investitii si din fonduri de la bugetul de
stat, conform planului de finantare anexat la acordul de imprumut subsidiar
mentionat la art. 3.
(2) Contributia Romaniei la realizarea proiectului, reprezentand sumele
necesare pentru finantarea investitiei, achitarea taxelor vamale, cheltuielilor
neprevazute si a oricaror impozite si taxe datorate si platibile in Romania, va
fi prevazuta anual prin legea bugetului de stat, ca pozitie distincta si
globala, pe seama transferurilor de la bugetul de stat catre bugetele locale
pentru investitii finantate partial din imprumuturi externe.
(3) Echivalentul in valuta al platii in lei reprezentand contributia partii
romane la finantarea proiectului este cel valabil la data incheierii
contractului de finantare si poate fi modificat pe parcursul executarii
lucrarilor cu diferentele rezultate din actualizarea valorii totale a
proiectului in functie de evolutia indicelui preturilor de consum total,
comunicat de Institutul National de Statistica. Cheltuielile suplimentare
rezultate ca urmare a actualizarii, precum si eventualele depasiri provenite
din modificarea unor reglementari legale in domeniul impozitelor si taxelor
aferente realizarii proiectului, pe parcursul derularii acestuia, se asigura
din transferuri de la bugetul de stat catre bugetul Consiliului General al
Municipiului Bucuresti pentru investitii finantate partial din imprumuturi
externe.
Art. 3
Implementarea proiectului se va realiza de catre Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, impreuna cu Regia Autonoma de Transport Bucuresti si cu
Regia Autonoma de Distributie a Energiei Termice, cu care Ministerul Finantelor
Publice va incheia un acord de imprumut subsidiar prin care li se vor delega
acestora intreaga autoritate si responsabilitate privind utilizarea
imprumutului si modul de realizare a proiectului, rambursarea ratelor de
capital, plata dobanzilor si a altor costuri ale imprumutului.
Art. 4
(1) Achitarea dobanzii aferente imprumutului pe perioada constructiei se va
asigura de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti din transferuri de
la bugetul de stat, aprobate pentru investitii finantate partial din
imprumuturi externe, prin prevederea anuala a sumelor necesare in bugetul
propriu la partea de cheltuieli, la subcapitolul "Rambursari de
imprumuturi externe pentru investitii".
(2) Rambursarea imprumutului, achitarea dobanzilor si a altor costuri
aferente imprumutului pentru perioada 10 iunie 2006 - 10 decembrie 2015 vor fi
suportate de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti din veniturile
proprii ale acestuia, avand obligatia sa prevada anual, pana la terminarea
rambursarii imprumutului, in bugetul propriu la partea de cheltuieli, la
subcapitolul "Rambursari de imprumuturi externe pentru investitii",
sumele necesare cu aceasta destinatie.
Art. 5
Pentru scopurile proiectului se aproba ca din sumele si in limita
imprumutului Bancii Europene de Investitii Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, Regia Autonoma de Transport Bucuresti si Regia Autonoma de
Distributie a Energiei Termice sa efectueze, daca este cazul, plati in valuta
aferente contractelor adjudecate persoanelor fizice si juridice rezidente.
Art. 6
Se autorizeaza Guvernul Romaniei ca, prin Ministerul Finantelor Publice si
de comun acord cu Banca Europeana de Investitii si Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, sa introduca pe parcursul utilizarii imprumutului, in
raport cu conditiile concrete de derulare a contractului de finantare mentionat
la art. 1, amendamente la continutul acestuia care privesc realocari de
fonduri, modificari in structura imprumutului pe componente, modificari de
termene, precum si orice alte modificari care nu sunt de natura sa sporeasca
obligatiile financiare ale Romaniei fata de Banca Europeana de Investitii sau
sa determine noi conditionalitati economice fata de cele convenite initial
intre parti.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27 august
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 10 septembrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
BANCA EUROPEANA DE INVESTITII
FI Nr. 20.882
Agora nr. 20.000.434
ROMANIA - PROIECTUL PRIVIND INFRASTRUCTURA URBANA IN BUCURESTI
CONTRACT DE FINANTARE
intre Romania, Banca Europeana de Investitii si Consiliul General al
Municipiului Bucuresti*)
*) Traducere.
Prezentul contract este incheiat intre:
Romania, reprezentata de Ministerul Finantelor, cu sediul in Romania,
municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, reprezentat prin domnul
Valentin Lazea, secretar de stat, denumita in continuare Imprumutatul, ca prima
parte;
Banca Europeana de Investitii, cu sediul central in Marele Ducat al
Luxemburgului, Luxemburg-Kirchberg, bd Konrad Adenauer nr. 100, reprezentata
prin domnul Konstantin J. Andreopoulos, consilier general adjunct, si domnul
Guido Bruch, sef de divizie, denumita in continuare Banca, ca a doua parte; si
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, cu sediul in Romania,
municipiul Bucuresti, bd Regina Elisabeta nr. 47, sectorul 5, reprezentat prin
domnul Traian Basescu, primar general al municipiului Bucuresti, denumit in
continuare Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca a treia parte.
Avand in vedere ca:
1. La data de 1 februarie 1993 Comunitatile Europene si Imprumutatul au
incheiat Acordul european de asociere intre Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de o parte, si Romania, pe de alta parte (denumit in
continuare acord european).
2. In cadrul acordului european si in conformitate cu Decizia Consiliului
nr. 2000/24 CE din 22 decembrie 1999, Consiliul Guvernatorilor Bancii a
autorizat la data de 28 martie 2000 acordarea de imprumuturi pentru proiecte de
investitii in Romania.
3. La datele de 4/5 iunie 1997 un acord-cadru (denumit in continuare
acord-cadru) referitor la cooperarea financiara mentionata a fost semnat de
catre Imprumutat si Banca si este aplicabil acestui contract.
4. Imprumutatul a propus initierea unui proiect (denumit in continuare
Proiect) care urmeaza sa fie realizat de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti si care consta in mai multe lucrari civile si alte investitii de
reabilitare urbana in vederea imbunatatirii situatiei mediului si a
infrastructurii in orasul Bucuresti, dupa cum se specifica mai detaliat in
descrierea tehnica prezentata in anexa A la prezentul contract (denumita in
continuare Descrierea tehnica).
5. Consiliul General al Municipiului Bucuresti este responsabil pentru
coordonarea tuturor activitatilor Proiectului, precum si pentru executarea
Proiectului prin intermediul Directiei generale pentru transporturi si drumuri,
al operatorului municipal de distributie a energiei termice (denumit in
continuare RADET) si al operatorului de transport public urban municipal
(denumit in continuare RATB).
6. Costul total al Proiectului, astfel cum a fost estimat de Banca, este de
220.000.000 EUR (doua sute douazeci milioane euro), incluzand cheltuieli
neprevazute, dobanda pe perioada constructiei si taxe vamale, dar excluzand
impozite si taxe.
7. Costul Proiectului urmeaza sa fie finantat astfel:
__________________________________________________________________________
Contributia de la bugetul de stat si alte fonduri EUR 110.000.000
__________________________________________________________________________
Imprumutul Bancii EUR 110.000.000
__________________________________________________________________________
TOTAL: EUR 220.000.000
__________________________________________________________________________
8. In consecinta, Imprumutatul a solicitat Bancii un imprumut in suma
echivalenta cu 110.000.000 EUR (o suta zece milioane euro).
9. In baza art. 3 din acordul-cadru Imprumutatul a fost de acord ca dobanda
si toate celelalte plati datorate Bancii si care apar ca urmare a activitatilor
avute in vedere in acordul-cadru, precum si activele si veniturile Bancii
legate de astfel de activitati vor fi scutite de impozite.
10. In baza art. 4 din acordul-cadru Imprumutatul a fost de acord ca, pe
intreaga perioada a oricarei operatiuni financiare incheiate in conformitate cu
acordul-cadru, Imprumutatul:
a) va asigura:
(i) ca beneficiarii sa poata schimba in orice valuta convertibila, la
cursul de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului,
necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Bancii in legatura cu
imprumuturile si garantiile referitoare la orice proiect; si
(ii) ca aceste sume sa fie transferabile liber, imediat si efectiv; si
b) va asigura:
(i) ca Banca sa poata schimba in orice valuta liber convertibila, la cursul
de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului, primite
de Banca cu titlu de plati aferente unor imprumuturi si garantii sau oricarei
alte activitati, si ca Banca sa poata transfera liber, imediat si efectiv
sumele astfel schimbate; sau, daca Banca va opta astfel,
(ii) ca aceasta sa poata dispune liber de astfel de sume pe teritoriul
Imprumutatului.
11. Convinsa ca prezenta operatiune corespunde scopului functiilor sale si
este conforma cu scopurile acordului-cadru si tinand seama de aspectele
mentionate anterior, Banca a decis sa dea curs solicitarii Imprumutatului,
acordandu-i un credit in suma echivalenta cu 110.000.000 EUR (o suta zece
milioane euro).
12. Domnul Valentin Lazea, secretar de stat, este deplin autorizat,
potrivit conditiilor stabilite in documentul I anexat, sa semneze acest contract
in numele Imprumutatului si domnul Traian Basescu, primar general al
municipiului Bucuresti, este deplin autorizat, potrivit conditiilor stabilite
in documentul II anexat, sa semneze acest contract in numele Consiliului
General al Municipiului Bucuresti.
13. Euro este moneda comuna a statelor membre ale Uniunii Europene, care
participa la a treia etapa a Uniunii economice si monetare europene (UEM).
14. Reglementarea Consiliului (CE) nr. 1.103/97 din 17 iunie 1997 si
Reglementarea Consiliului (CE) nr. 974/98 din 3 mai 1998 au stabilit anumite
aspecte referitoare la introducerea monedei euro.
15. Referirile din prezentul contract la articole, preambul, paragrafe,
subparagrafe, alineate, anexe si documente anexate reprezinta referiri facute
la articolele, preambulul, paragrafele, subparagrafele, alineatele, anexele si
documentele anexate ale acestui contract.
Drept care s-a convenit prin prezentul contract dupa cum urmeaza:
Art. 1
Trageri
1.01. Suma creditului
Prin acest contract Banca acorda Imprumutatului, iar Imprumutatul accepta,
un credit (denumit in continuare credit) in suma echivalenta cu 110.000.000 EUR
(o suta zece milioane euro), care urmeaza sa fie utilizat exclusiv pentru
finantarea partiala a costurilor Proiectului.
1.02. Proceduri de tragere
A. Creditul va fi pus la dispozitie Consiliului General al Municipiului
Bucuresti pentru a fi utilizat, in numele Imprumutatului, in cel mult 20 de
transe (denumite in continuare transe si fiecare denumita transa). Fiecare
transa va avea o valoare de cel putin echivalentul a 5 milioane euro (cu
exceptia ultimei transe) si nu va depasi echivalentul a 15 milioane euro.
B. Tragerea fiecarei transe se va efectua in baza unei cereri scrise
(denumita in continuare cerere) din partea Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, in numele Imprumutatului, potrivit conditiilor mentionate in
paragraful 1.04. Fiecare cerere:
a) va specifica suma solicitata pentru tragere in cadrul transei;
b) va specifica valuta in care Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
in numele Imprumutatului, solicita sa fie trasa transa, ca fiind o valuta la
care se face referire in paragraful 1.03;
c) va specifica rata dobanzii aplicabile, daca este cazul, indicata
anterior Consiliului General al Municipiului Bucuresti, in numele
Imprumutatului, de catre Banca, fara nici un angajament din partea Bancii;
d) va specifica data la care se prefera sa se faca tragerea, fiind inteles
ca Banca poate elibera transa in termen de cel mult 4 luni calendaristice de la
data cererii; si
e) va fi insotita de documente justificative relevante necesare conform
prevederilor subparagrafului 1.04 C.
Nici o cerere nu va putea fi efectuata dupa data de 28 februarie 2006. Sub
rezerva prevederilor subparagrafului 1.02 C, fiecare cerere este irevocabila.
C. Cu 10 - 15 zile inainte de data tragerii transei Banca va remite
Imprumutatului si Consiliului General al Municipiului Bucuresti, daca cererea
este conforma cu prevederile subparagrafului 1.02 B si in masura in care
documentele justificative relevante puse la dispozitie in conformitate cu
prevederile subparagrafului 1.02 B alin. e) sunt acceptabile pentru Banca, o
notificare (denumita in continuare aviz de tragere) care:
a) va confirma valoarea si valuta transei, specificate in cerere;
b) va specifica rata dobanzii aplicabila transei potrivit prevederilor
paragrafului 3.01; si
c) va specifica data tragerii transei.
In cazul in care unul sau mai multe elemente specificate in avizul de
tragere nu sunt conforme cu elementul corespunzator din cerere, Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, in numele Imprumutatului, poate revoca
cererea printr-o notificare catre Banca intr-un interval de 3 zile lucratoare
in Luxemburg, ulterior primirii avizului de tragere, si, ca urmare, cererii si
avizului de tragere nu li se va da curs.
D. Tragerea va fi efectuata in acel cont bancar, pe numele si in contul
Imprumutatului sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa cum
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in numele Imprumutatului, va
instiinta Banca cu cel putin 8 zile inainte de data efectuarii tragerii.
1.03. Valuta tragerii
Sub rezerva existentei disponibilitatilor, Banca va elibera fiecare transa
in valuta pentru care Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in numele
Imprumutatului, si-a exprimat o preferinta. Fiecare valuta de tragere va fi
euro, o valuta a unuia dintre statele membre ale Bancii, care nu participa la
etapa a treia a UEM, sau orice alta valuta care este tranzactionata pe scara
larga pe principalele piete valutare.
Pentru calculul sumelor ce urmeaza sa fie trase intr-o alta valuta decat
euro Banca va aplica cursul de schimb de referinta calculat si publicat de
Banca Centrala Europeana din Frankfurt sau, in lipsa acestuia, cursul de schimb
care prevaleaza pe orice alta piata financiara aleasa de Banca, intr-un
interval de 15 zile anterior datei efectuarii tragerii, dupa cum va decide
Banca.
1.04. Conditii de tragere
A. Tragerea primei transe, in conformitate cu prevederile paragrafului
1.02, va fi conditionata de indeplinirea in mod satisfacator pentru Banca a
urmatoarelor conditii, si anume ca inainte de data primei cereri:
a) un consilier juridic al Imprumutatului sa fi emis un aviz juridic
privind semnarea corespunzatoare a acestui contract de catre Imprumutat si
privind documentele relevante, in forma si continutul acceptabile pentru Banca;
b) un consilier juridic al Consiliului General al Municipiului Bucuresti sa
fi emis un aviz juridic privind semnarea corespunzatoare a acestui contract de
catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti si privind documentele
relevante, in forma si continutul acceptabile pentru Banca;
c) toate aprobarile necesare privind controlul schimbului valutar (daca
exista) vor fi fost obtinute, pentru a permite Consiliului General al
Municipiului Bucuresti sa primeasca dupa aceea trageri in conditiile
prezentului contract si pentru a permite Imprumutatului sa ramburseze
imprumutul (astfel cum este definit in paragraful 2.01) si sa plateasca dobanda
si toate celelalte sume datorate conform prezentului contract; aceste aprobari
trebuie sa se extinda si asupra deschiderii si mentinerii conturilor in care
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in numele Imprumutatului, solicita
Bancii sa disponibilizeze creditul;
d) Banca sa fi primit documente justificative in limba engleza, care sa
ateste ca Imprumutatul a autorizat si a imputernicit in mod legal Consiliul
General al Municipiului Bucuresti pentru a solicita si a primi trageri in
conformitate cu prezentul contract, in numele si pe seama Imprumutatului;
e) Banca sa fi primit documente satisfacatoare referitoare la persoana sau
persoanele autorizate sa semneze cererile si specimenul de semnatura
autentificat al unei/unor astfel de persoane;
f) Banca sa fi primit documente satisfacatoare in legatura cu infiintarea
in cadrul Consiliului General al Municipiului Bucuresti a unui departament la
care se face referire in subparagraful 6.11 A, precum si a unei unitati de
implementare a proiectului, cu o structura adecvata, care sa realizeze
Proiectul;
g) Banca sa fi primit dovezi satisfacatoare privind angajarea
consultantilor in conformitate cu prevederile paragrafului 6.10;
h) Banca sa fi primit dovezi satisfacatoare in limba engleza, in legatura
cu imputernicirea de semnare a acestui contract de catre domnii Valentin Lazea
si Traian Basescu, in numele Imprumutatului si, respectiv, in numele
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, si o copie de pe rezolutia
satisfacatoare prin care se autorizeaza Consiliul General al Municipiului
Bucuresti sa semneze acest contract.
Daca o cerere pentru tragerea primei transe este efectuata inainte de
primirea de catre Banca a unor dovezi satisfacatoare pentru ea, demonstrand ca
aceste conditii au fost indeplinite, o astfel de cerere va fi considerata ca
fiind primita de Banca la acea data la care conditiile vor fi fost indeplinite.
B. Tragerea fiecarei transe ulterioare primei transe va fi conditionata de
primirea de catre Banca, inainte sau chiar la data cererii respective, a unor
dovezi la care se face referire in subparagraful 1.04 C.
In plus fiecare tragere se va face cu conditia ca Banca sa fie convinsa
permanent ca suficiente fonduri continua sa fie asigurate in concordanta cu
prevederile paragrafului 6.07, astfel incat sa se asigure realizarea si
terminarea la timp a Proiectului.
Fiecare tragere, inclusiv tragerea primei transe, va fi mai departe
conditionata de:
a) aprobarea de catre autoritatile competente in domeniul mediului a
lucrarilor care urmeaza sa fie finantate din sumele respectivei trageri;
b) primirea de catre Banca a unei/unor copii de pe raportul/rapoartele
satisfacator/satisfacatoare pentru aceasta, intocmit/intocmite de catre
consultanti in conformitate cu prevederile subparagrafului 6.10 B si
referitor/referitoare la acea parte a Proiectului pentru care este solicitata
tragerea.
C. In decurs de 90 de zile de la tragerea oricarei transe Consiliul General
al Municipiului Bucuresti va remite Bancii documente satisfacatoare pentru
aceasta, demonstrand ca Consiliul General al Municipiului Bucuresti a efectuat
cheltuieli (excluzand impozite si taxe vamale platibile in Romania) pentru
articolele finantate de Banca, in conformitate cu Descrierea tehnica, pentru o
suma globala egala cu toate transele trase anterior, mai putin o suma de
2.000.000 EUR, cu exceptia ultimei trageri.
Daca pentru Banca vreo parte a documentelor nu este satisfacatoare, aceasta
poate elibera proportional mai putin decat suma solicitata, fara a contraveni
astfel termenilor subparagrafului 1.02 A.
D. Pentru calcularea echivalentului in euro al sumelor cheltuite Banca va
aplica cursul de schimb in vigoare cu 30 de zile inainte de data cererii.
E. Daca vreo parte a documentelor furnizate de Consiliul General al
Municipiului Bucuresti nu este satisfacatoare pentru Banca, aceasta poate fie
sa actioneze in concordanta cu prevederile ultimei fraze din subparagraful 1.04
A, fie sa elibereze proportional mai putin decat suma solicitata.
1.05. Anularea creditului
In cazul in care costul Proiectului va fi mai mic decat cifra mentionata in
preambul, Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului si
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, sa anuleze creditul proportional
cu suma redusa. Imprumutatul poate oricand, printr-o notificare adresata
Bancii, sa anuleze integral sau partial orice suma netrasa din credit, cu
conditia ca, daca Imprumutatul anuleaza orice transa care a facut obiectul unui
aviz de tragere si care nu a fost revocata in conformitate cu prevederile
subparagrafului 1.02 C, va plati un comision calculat asupra sumei anulate, la
o rata uniforma egala cu jumatate din rata dobanzii aplicabila unei astfel de
transe.
Dupa data de 1 iunie 2006 Banca poate oricand, printr-o notificare adresata
Imprumutatului si Consiliului General al Municipiului Bucuresti, sa anuleze
orice parte a creditului pentru care nu s-a efectuat nici o tragere.
1.06. Anularea si suspendarea creditului
Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului si Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, sa anuleze integral sau partial, in orice
moment si cu efect imediat, partea netrasa din credit:
a) ca urmare a aparitiei oricarui eveniment mentionat in subparagraful
10.01 A sau 10.01 B; sau
b) daca vor surveni situatii exceptionale care vor afecta negativ accesul
Bancii pe pietele de capital nationale sau internationale relevante.
Alternativ, daca a survenit o situatie dintre cele descrise la alin. a) sau
b) de mai sus si in opinia Bancii aceasta are un caracter temporar, Banca poate
suspenda integral sau partial, printr-o notificare adresata Imprumutatului si
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, partea netrasa din credit.
Intr-un astfel de caz suspendarea va continua pana cand Banca va instiinta
Imprumutatul si Consiliul General al Municipiului Bucuresti ca este din nou in
masura sa emita un aviz de tragere pentru acea parte din credit. Suspendarea nu
va implica nici o extindere a datei de anulare prevazute la paragraful 1.05.
Totusi Banca nu va fi indreptatita sa anuleze sau sa suspende, in temeiul
prevederilor alin. b) al acestui paragraf, nici o transa care a facut obiectul
unui aviz de tragere.
Partea netrasa din credit va fi considerata anulata daca Banca solicita
rambursarea in baza art. 10.
In cazul in care creditul este anulat in temeiul alin. a) de mai sus,
Imprumutatul va plati un comision pentru suma anulata a oricarei transe netrase
care a facut obiectul unui aviz de tragere, la o rata anuala de 0,75%,
calculata de la data avizului de tragere respectiv pana la data anularii.
1.07. Valuta comisioanelor
Comisioanele datorate de Imprumutat Bancii, in baza prezentului articol,
vor fi calculate si platibile in euro.
Art. 2
Imprumutul
2.01. Suma imprumutului
Imprumutul (denumit in continuare imprumut) va cuprinde totalul sumelor in
valutele disponibilizate de Banca, astfel cum au fost notificate de Banca cu
ocazia tragerii fiecarei transe.
2.02. Valuta de rambursare
Fiecare rambursare care cade sub incidenta prevederilor art. 4 sau, dupa
caz, ale art. 10 va fi efectuata in valutele in care au fost efectuate
tragerile si in proportiile in care acestea sunt cuprinse in soldul
imprumutului.
2.03. Valuta dobanzii si a altor obligatii de plata
Dobanda si celelalte obligatii de plata datorate conform prevederilor art.
3, 4 si 10 vor fi calculate si platibile proportional in fiecare valuta in care
imprumutul este rambursabil.
Orice alta plata va fi efectuata in valuta specificata de Banca, avand in
vedere valuta in care s-au efectuat cheltuielile ce urmeaza sa fie rambursate
prin acea plata.
2.04. Notificari ale Bancii
Dupa tragerea fiecarei transe Banca va transmite Imprumutatului si
Consiliului General al Municipiului Bucuresti o situatie rezumativa in care sa
se precizeze suma, data tragerii si rata dobanzii ale si pentru acea transa.
Art. 3
Dobanda
3.01. Rata dobanzii
A. Soldul nerambursat al oricarei transe va fi purtator de dobanda la rata
specificata in avizul de tragere aferent transei respective, care va fi rata
dobanzii aplicabila la data emiterii avizului de tragere pentru imprumuturile
denominate in valuta respectiva si acordate de Banca imprumutatilor sai in
aceleasi conditii de rambursare si de plata a dobanzii ca cele pentru transa in
cauza.
B. Dobanda va fi platibila semestrial la datele specificate in paragraful
5.03.
3.02. Dobanda la sumele restante
Fara a contraveni prevederilor art. 10 si ca exceptie de la cele ale
paragrafului 3.01, pentru orice suma restanta platibila in conditiile acestui
contract se va cumula dobanda de la data scadentei pana la data efectiva a
platii, la o rata anuala calculata dupa cum urmeaza:
a) pentru o suma datorata din orice transa, la o rata egala cu suma a:
(i) 2,5% (doi virgula cinci procente); si
(ii) rata relevanta specificata conform paragrafului 3.01; si
b) pentru orice alta suma, la o rata egala cu suma a:
(i) 2,5% (doi virgula cinci procente); si
(ii) rata dobanzii perceputa de Banca la data scadentei pentru imprumuturi
acordate in valuta in cauza pe termen de 15 ani.
Aceasta dobanda este platibila in aceeasi valuta ca si suma restanta asupra
careia se aplica.
Art. 4
Rambursarea
4.01. Rambursarea normala
Imprumutatul va rambursa imprumutul conform graficului de amortizare
prezentat in anexa B.
4.02. Rambursarea anticipata voluntara
A. Imprumutatul poate rambursa anticipat integral sau partial o transa, in
baza unei comunicari scrise (denumita in continuare notificare de rambursare
anticipata) in care se specifica suma (suma rambursata anticipat) care urmeaza
sa fie rambursata anticipat si data propusa pentru rambursarea anticipata (data
rambursarii anticipate), care va fi o data specificata in paragraful 5.03
(fiecare fiind o data de plata). Notificarea de rambursare anticipata va fi
transmisa Bancii cu cel putin o luna inainte de data rambursarii anticipate. Rambursarea
anticipata va fi conditionata de plata de catre Imprumutat a unei compensatii,
daca este cazul, datorata Bancii in conformitate cu prevederile subparagrafelor
4.02 B si 4.02 C.
B. Suma compensatiei va fi suma dobanzii neincasate de Banca pentru fiecare
semestru incheiat la datele de plata succesive, ulterioare datei rambursarii
anticipate, calculata dupa cum se specifica in urmatorul subparagraf si
diminuata in conformitate cu prevederile subparagrafului 4.02 C.
Suma neachitata va fi calculata ca fiind suma prin care:
x) dobanda care ar fi fost platibila in timpul acelui semestru cu privire
la transa sau partea din transa de rambursat anticipat depaseste
y) dobanda care ar fi fost astfel platibila in timpul acelui semestru daca
ar fi fost calculata la rata de referinta; in acest scop rata de referinta
inseamna rata anuala a dobanzii (diminuata cu 15 puncte procentuale) pe care
Banca o stabileste cu o luna inainte de data rambursarii anticipate ca fiind
rata standard pentru un imprumut acordat de Banca din sursele proprii
imprumutatilor sai, denominata in valuta transei respective, avand aceleasi
caracteristici financiare ca si transa care urmeaza sa fie rambursata
anticipat, in special avand aceeasi periodicitate pentru plata dobanzii,
aceeasi perioada ramasa pana la scadenta si acelasi tip de rambursare.
Rata dobanzii pe care Banca, urmand procedurile stabilite de Consiliul
Directorilor Bancii, o percepe pentru un imprumut este in conformitate cu
statutul Bancii si este determinata pe baza conditiilor care prevaleaza pe
piata de capital.
C. Fiecare suma calculata in acest mod va fi diminuata la data rambursarii
anticipate prin aplicarea unei rate de discont egale cu rata determinata
conform alin. y) al subparagrafului 4.02 B.
D. Banca va comunica Imprumutatului suma compensatiei datorate sau, dupa
caz, inexistenta compensatiei. Daca pana la ora 5 p.m. ora Luxemburgului la
data notificarii Imprumutatul nu confirma in scris intentia sa de a efectua
rambursarea anticipata in conditiile comunicate de Banca, notificarea de
rambursare anticipata va ramane fara efect. Cu exceptia cazului anterior
mentionat, Imprumutatul va avea obligatia de a efectua plata in conformitate cu
notificarea de rambursare anticipata si de a plati dobanda acumulata la suma
rambursata anticipat, precum si orice alta suma datorata conform prevederilor
prezentului paragraf.
4.03. Rambursarea anticipata obligatorie
A. Daca Imprumutatul ramburseaza anticipat in mod voluntar, partial sau
integral, orice alt imprumut contractat initial pe o perioada mai mare de 5
ani, Banca poate solicita rambursarea anticipata a unei astfel de parti din
suma imprumutului nerambursat, ca suma rambursata anticipat, datorata pentru
suma totala nerambursata a tuturor acelor imprumuturi.
Banca va transmite Imprumutatului cererea sa, daca este cazul, in termen de
4 saptamani de la primirea notificarii respective, conform prevederilor
subparagrafului 8.02 a). Orice suma ceruta de Banca va fi platita, impreuna cu
dobanda acumulata, la data indicata de Banca, data care nu va precede datei
rambursarii anticipate a celuilalt imprumut.
Rambursarea anticipata a unui imprumut printr-un nou imprumut cu termen de
rambursare cel putin la fel de mare ca termenul neexpirat al imprumutului
rambursat anticipat nu va fi considerata rambursare anticipata.
B. In cazul in care costul total al Proiectului se va situa semnificativ
sub cifra specificata in preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a
imprumutului proportional cu suma reprezentand diferenta.
4.04. Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform
prevederilor prezentului articol
Rambursarea anticipata va fi efectuata in toate valutele imprumutului,
proportional cu sumele respective nerambursate, exceptand cazul in care
Imprumutatul poate alege, in locul rambursarii anticipate conform prevederilor
paragrafului 4.02, rambursarea intr-o transa a intregii sume datorate.
In cazul rambursarii anticipate partiale in toate valutele, pentru fiecare
suma rambursata anticipat se va aplica o reducere pro rata a fiecarei rate
ramase de rambursat.
Dispozitiile prezentului articol nu vor contraveni prevederilor art. 10.
Art. 5
Platile
5.01. Locul platii
Fiecare suma platibila de Imprumutat conform acestui contract va fi platita
in contul respectiv comunicat Imprumutatului si Consiliului General al
Municipiului Bucuresti de catre Banca. Banca va indica contul cu cel putin 15
zile inainte de data scadentei pentru prima plata pe care o va face Imprumutatul
si va comunica orice schimbare a contului cu cel putin 15 zile inainte de data
primei plati la care se aplica modificarea.
Aceasta perioada de notificare nu se aplica in cazul platilor efectuate in
baza art. 10.
5.02. Calculul platilor referitoare la o fractiune de an
Orice suma datorata de Imprumutat ca dobanda, comision sau in alt mod,
conform acestui contract, si calculata pentru orice fractiune din an va fi
calculata pe baza unui an de 360 de zile si a unei luni de 30 de zile.
5.03. Datele de plata
Sumele datorate semestrial conform acestui contract sunt platibile Bancii
in fiecare an la datele de 10 iunie si 10 decembrie.
Orice plata scadenta intr-o zi nelucratoare va fi platibila in ziua imediat
urmatoare care este zi lucratoare. Zi lucratoare inseamna o zi in care bancile
sunt deschise pentru tranzactii in centrul financiar al tarii a carei moneda
nationala este moneda sumei in care se face plata, cu mentiunea ca in cazul
monedei euro zi lucratoare inseamna ziua in care instructiunile de creditare
sau de transfer in euro se prelucreaza prin sistemul de decontare euro denumit
Sistemul rapid automat transeuropean cu privire la decontarile brute in timp
real (TARGET).
Alte sume datorate conform prezentului contract sunt platibile in termen de
7 zile lucratoare de la primirea de catre Imprumutat a cererii emise de Banca.
O suma datorata de Imprumutat va fi considerata platita in momentul in care
aceasta este primita de Banca.
Art. 6
Angajamente speciale
6.01. Utilizarea imprumutului si a altor fonduri
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in numele Imprumutatului, va
utiliza sumele imprumutului si alte fonduri mentionate in planul de finantare
descris in preambul exclusiv pentru executia Proiectului.
6.02. Finalizarea Proiectului
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in numele Imprumutatului, se
angajeaza sa realizeze Proiectul in conformitate cu Descrierea tehnica si sa il
finalizeze pana la datele specificate in aceasta, dupa cum acestea pot fi
modificate periodic cu aprobarea Bancii.
6.03. Costul majorat al Proiectului
In cazul in care costul Proiectului depaseste cifra estimata prezentata la
pct. 5 din preambul, Imprumutatul si/sau Consiliul General al Municipiului
Bucuresti vor/va obtine finantare pentru a acoperi depasirea costului, fara a
apela la Banca, astfel incat Consiliul General al Municipiului Bucuresti sa
poata finaliza Proiectul in conformitate cu Descrierea tehnica. Planurile
pentru finantarea costului suplimentar vor fi inaintate Bancii in timp util
pentru aprobare.
6.04. Procedura de licitatie
Consiliul General al Municipiului Bucuresti se angajeaza sa achizitioneze
bunuri, servicii si sa comande lucrari pentru Proiect, acolo unde este cazul si
in mod satisfacator pentru Banca, prin licitatie internationala deschisa
participantilor din toate tarile.
6.05. Asigurare
Atata timp cat imprumutul este nerambursat Consiliul General al
Municipiului Bucuresti va asigura in mod adecvat toate lucrarile si proprietatile
care fac parte din Proiect, in conformitate cu practica normala pentru lucrari
similare de interes public.
6.06. Intretinerea
Atata timp cat imprumutul este nerambursat Consiliul General al
Municipiului Bucuresti se va asigura ca toate proprietatile ce fac parte din
Proiect sunt intretinute si reparate, ca li se vor face reparatii capitale si
vor fi reinnoite, dupa cum va fi necesar, pentru a fi pastrate in buna stare de
functionare.
6.07. Alocarea fondurilor
Imprumutatul si Consiliul General al Municipiului Bucuresti se angajeaza sa
aloce anual suficiente fonduri bugetare si/sau alte resurse financiare pentru
Proiect, in scopul de a asigura contributia la planul de finantare a
Proiectului pentru suma neacoperita de imprumut si de a permite terminarea la
timp a Proiectului in conformitate cu Descrierea tehnica.
6.08. Programarea financiara si auditarea conturilor
A. In vederea stabilirii unui sistem bugetar programat si a consolidarii
intregului proces de executie bugetara Consiliul General al Municipiului
Bucuresti se angajeaza sa pregateasca in fiecare an un program pe 3 ani de
cheltuieli de capital circulant si un plan de finantare pertinent, precum si
previziuni financiare si de trezorerie.
B. Consiliul General al Municipiului Bucuresti va determina RADET si RATB
sa isi auditeze anual conturile, bugetul si situatiile financiare, in
conformitate cu standardele contabile internationale, de catre o firma de audit
de reputatie internationala acceptabila pentru Banca.
6.09. Functionarea Proiectului
Atata timp cat imprumutul este nerambursat si daca Banca nu va fi convenit
altfel in scris, Consiliul General al Municipiului Bucuresti va pastra si va
determina RADET si RATB sa pastreze titlul de proprietate si posesiunea asupra
activelor care fac parte din Proiect sau, dupa cum este necesar, sa inlocuiasca
si sa reinnoiasca aceste active si va mentine Proiectul in functionare continua
in conformitate cu scopul sau initial.
Banca poate sa nu isi dea acordul numai in cazul in care actiunea propusa
ar prejudicia interesele acesteia in calitate de creditor al Imprumutatului sau
ar face ca Proiectul sa devina neeligibil pentru finantare din partea Bancii.
6.10. Servicii de consultanta
A. Consiliul General al Municipiului Bucuresti se obliga sa angajeze
consultanti, prin procedurile de selectie satisfacatoare pentru Banca, ale
caror calificare, experienta si termeni de referinta vor fi satisfacatoare
pentru Banca, in urmatoarele scopuri:
a) sa asigure asistenta Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
RADET si RATB, dupa cum va fi cazul, pentru proiectare si specificatiile pentru
Proiect si pentru pregatirea documentelor de licitatie relevante, care vor
include recomandarile rapoartelor la care se face referire in subparagraful
6.10 B si vor fi satisfacatoare pentru Banca;
b) sa asigure asistenta Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
RADET si RATB in cazul licitatiilor pentru lucrarile si serviciile legate de
Proiect;
c) sa certifice situatiile de cheltuieli efectuate la care se face referire
in subparagraful 1.04 C;
d) sa supervizeze si sa raporteze implementarea Proiectului.
B. Consiliul General al Municipiului Bucuresti se obliga in mod egal sa
angajeze consultanti satisfacatori pentru Banca pentru a intocmi studiile
finale de fezabilitate pentru pasajul suprateran Basarab si parcarea de la Gara
de Nord, componente ale Proiectului la care se face referire in Descrierea
tehnica, inclusiv estimarile costurilor finale si planurile de implementare,
precum si propunerile privind reorganizarea traficului si a parcarilor stradale
si reguli pentru zona din vecinatatea acestor noi infrastructuri.
6.11. Angajamente speciale
A. Pentru a corespunde scopurilor si cerintelor finantatorilor
internationali si pentru a facilita participarea lor la investitii in proiecte
municipale realizate in orasul Bucuresti Consiliul General al Municipiului
Bucuresti se obliga sa infiinteze un departament in cadrul schemei sale
organizatorice, care sa fie responsabil de coordonarea si managementul tuturor
activitatilor de investitii initiate de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti si finantate prin credite externe. Acest departament va fi
responsabil de coordonarea si supervizarea tuturor activitatilor desfasurate in
cadrul Proiectului.
B. Consiliul General al Municipiului Bucuresti se angajeaza sa stabileasca
si sa remita Bancii pana cel mai tarziu la sfarsitul anului 2002 modalitati
adecvate de operare a parcarii de la Gara de Nord la care se face referire in
Descrierea tehnica. Aranjamentul organizatoric si comercial si structura
corespunzatoare a tarifelor vor trebui stabilite. In cazul in care selectia si
recrutarea unui operator privat sau concesionarea vor fi considerate necesare,
specificatiile de licitatii si graficul de realizare, precum si aranjamentele
contractuale pertinente avute in vedere vor fi de asemenea definite.
C. Inainte de inceperea implementarii componentei Proiectului privind
modernizarea tramvaielor, la care se face referire in Descrierea tehnica,
Consiliul General al Municipiului Bucuresti se angajeaza sa determine RATB sa
elaboreze si sa remita Bancii, in vederea analizei si aprobarii, norme de
asigurare a calitatii, impreuna cu o programare a aplicarii acestora, care se
refera la cerintele de siguranta si de protectie a mediului in atelierele de
lucru pentru tramvaie ale RATB.
D. Consiliul General al Municipiului Bucuresti se angajeaza sa determine
RADET sa elaboreze planuri anuale de furnizare si de implementare a componentei
referitoare la contorizarea vanzarii de caldura si apa potabila, cuprinsa in
Proiect, la care se face referire in Descrierea tehnica.
E. Consiliul General al Municipiului Bucuresti se angajeaza sa dezvolte o
strategie de intretinere a drumurilor urbane in Bucuresti, care sa tina seama
de dimensiunile tehnice, economice si financiare/bugetare, si sa stabileasca si
sa remita Bancii un program anual de intretinere a drumurilor urbane pentru
orasul Bucuresti, inclusiv o lista detaliata cuprinzand actiunile de
intretinere a drumurilor care urmeaza sa fie realizate.
6.12. Prevederi privind mediul
Atata timp cat imprumutul este nerambursat Consiliul General al
Municipiului Bucuresti va face astfel incat si va determina RADET si RATB:
a) sa realizeze activitatile sale/lor in conformitate cu legislatia
aplicabila privind mediul si cu standardele Uniunii Europene referitoare la
protectia mediului, dupa cum pot fi amendate sau modificate, sa asigure si sa
pastreze toate autorizatiile guvernamentale necesare, aplicabile acestui scop;
b) sa execute toate lucrarile de intretinere, constructie si reabilitare si
sa aplice politicile de atenuare a impactului asupra mediului, care pot fi
necesare Proiectului, in conformitate cu o buna practica pentru utilitati si cu
standardele la care se face referire la alin. a) al acestui paragraf;
c) sa realizeze toate lucrarile de intretinere si reabilitare pentru
facilitatile Proiectului, care pot fi solicitate de autoritatile competente; si
d) sa se asigure ca se vor achizitiona pentru Proiect numai acele
echipamente noi care nu contin nici un material sau nici o substanta (cum ar
fi: PCB, haloizi sau azbest) care ar putea avea efecte nocive asupra mediului.
6.13. Vizite
A. Imprumutatul si Consiliul General al Municipiului Bucuresti inteleg ca
Banca poate fi obligata sa divulge Curtii de Conturi a Comunitatilor Europene
(denumita in continuare Curtea de Conturi) acele documente referitoare la
Imprumutat, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si la Proiect, atunci
cand sunt necesare pentru indeplinirea sarcinilor Curtii de Conturi, in
concordanta cu legislatia Uniunii Europene.
B. Imprumutatul si Consiliul General al Municipiului Bucuresti vor permite,
iar Consiliul General al Municipiului Bucuresti va determina RADET si RATB sa
permita persoanelor desemnate de Banca, care pot fi insotite de reprezentanti
ai Curtii de Conturi, sa viziteze amplasamentele, instalatiile si lucrarile
incluse in Proiect si sa faca verificarile pe care le doresc. In acest scop
Imprumutatul si Consiliul General al Municipiului Bucuresti le vor acorda sau
se vor asigura ca li se va acorda toata asistenta necesara. Cu ocazia unei
astfel de vizite reprezentantii Curtii de Conturi pot solicita Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, RADET sau RATB sa prezinte documentele care
cad sub incidenta subparagrafului 6.13 A.
Art. 7
Garantii
7.01. Garantii
Daca Imprumutatul va acorda unei terte parti vreo garantie pentru
indeplinirea oricareia dintre obligatiile sale privind datoria externa sau
orice fel de preferinta ori prioritate in legatura cu acestea, Imprumutatul,
daca Banca va solicita, va furniza Bancii o garantie echivalenta pentru
indeplinirea obligatiilor sale in cadrul prezentului contract sau va acorda
Bancii o preferinta ori o prioritate echivalenta.
Imprumutatul confirma ca in prezent nu exista nici o astfel de garantie,
preferinta sau prioritate.
Art. 8
Informatii
8.01. Informatii privind Proiectul
Consiliul General al Municipiului Bucuresti:
a) se va asigura ca evidentele sale prezinta toate operatiunile referitoare
la finantarea si realizarea Proiectului;
b) va transmite Bancii, in limba engleza sau in traducere in limba engleza:
(i) un raport privind implementarea Proiectului, care va fi avizat de
consultantii mentionati in subparagraful 6.10 A, pana la data de 30 iunie 2001
si ulterior, trimestrial, pana la terminarea Proiectului;
(ii) un raport privind terminarea Proiectului, la 6 luni dupa incheierea
acestuia; si
(iii) periodic, orice documente suplimentare sau informatii privind
finantarea, implementarea si functionarea Proiectului, dupa cum Banca poate
solicita in mod rezonabil, aceste rapoarte fiind avizate de consultantii
mentionati in subparagraful 6.10 A;
c) va supune spre aprobare Bancii, fara intarziere, orice modificare majora
in planurile generale, graficul de executie, planurile de finantare sau in
programul de cheltuieli ale Proiectului, in legatura cu aspectele facute
cunoscute Bancii inainte de semnarea acestui contract;
d) va informa Banca in timp util despre orice situatie care impune
consimtamantul acesteia, in conformitate cu prevederile paragrafului 6.09; si
e) va informa in general Banca despre orice fapt sau eveniment cunoscut
care poate prejudicia in mod substantial sau poate afecta conditiile executarii
ori functionarii Proiectului.
8.02. Informatii privind Imprumutatul
Imprumutatul va informa Banca:
a) imediat despre orice hotarare luata de el din orice motiv sau despre
orice situatie care il obliga ori despre orice cerere care i s-a facut de a
rambursa anticipat orice imprumut acordat initial pentru o perioada mai mare de
5 ani;
b) imediat despre orice intentie din partea sa de a acorda in favoarea unei
terte parti orice garantie pentru oricare dintre activele sale; sau
c) in general despre orice situatie sau eveniment care ar putea impiedica
indeplinirea oricarei obligatii a Imprumutatului care decurge din acest
contract sau ar prejudicia in mod substantial ori ar afecta conditiile
executarii sau functionarii Proiectului.
8.03. Informatii privind Consiliul General al Municipiului Bucuresti
A. Consiliul General al Municipiului Bucuresti va furniza Bancii inaintea
sfarsitului fiecarui an:
a) documentatia referitoare la programul financiar, conform prevederilor
subparagrafului 6.08 A; si
b) documentatia tehnica, conform prevederilor subparagrafelor 6.11 D si
6.11 E.
B. Consiliul General al Municipiului Bucuresti va determina RADET si RATB:
a) sa remita anual Bancii, la o luna de la publicare, rapoartele lor
anuale, bilantul, contul de profit si pierderi si raportul auditorilor intocmit
in concordanta cu standardele contabile internationale; si
b) sa informeze Banca:
(i) imediat in legatura cu orice modificare adusa documentelor lor de baza
si cu orice schimbare a statutului legal si a mandatului lor; sau
(ii) in general despre orice situatie sau eveniment care ar putea impiedica
indeplinirea oricareia dintre obligatiile lor asumate in cadrul acestui
contract.
Art. 9
Speze si cheltuieli
9.01. Impozite, taxe si comisioane
Imprumutatul si/sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti vor/va
plati toate impozitele, taxele, comisioanele si alte impuneri de orice natura,
inclusiv taxe de timbru si taxe de inregistrare, aferente semnarii sau
implementarii acestui contract ori a oricarui document legat de acesta si
aferente acordarii oricarei garantii pentru imprumut.
Imprumutatul va rambursa integral capitalul si va plati dobanda,
comisioanele si alte sume datorate in baza acestui contract, brut, fara
deducerea vreunei impuneri nationale sau locale de orice natura, cu conditia
ca, daca Imprumutatul este obligat prin lege sa faca orice astfel de deducere,
acesta va majora suma de plata catre Banca, astfel incat dupa deducere suma
neta primita de Banca sa fie echivalenta cu suma datorata.
9.02. Alte speze
Imprumutatul va suporta orice costuri profesionale, bancare, de transfer
sau de schimb valutar, ocazionate de semnarea sau de implementarea acestui
contract ori a documentelor legate de acesta si de acordarea oricarei garantii
pentru imprumut.
Art. 10
Rambursarea anticipata datorata unui caz de culpa
10.01. Dreptul de a solicita rambursarea
Imprumutatul va rambursa imprumutul sau orice parte a acestuia anticipat,
pe baza cererii facute in acest sens de Banca:
A. imediat:
a) daca vreo informatie majora sau vreun document remis Bancii de catre sau
in numele Imprumutatului ori al Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
in legatura cu negocierea acestui contract sau in timpul cat acesta este in
vigoare, se dovedeste incorect in orice detaliu semnificativ;
b) daca Imprumutatul nu ramburseaza la data scadentei orice parte din
imprumut, nu plateste dobanda la acesta sau nu efectueaza orice alta plata
catre Banca, dupa cum este prevazut in prezentul contract;
c) daca, din cauza oricarei neindepliniri a obligatiilor in legatura cu
acesta, Imprumutatului sau Consiliului General al Municipiului Bucuresti i se
cere sa ramburseze anticipat orice imprumut acordat initial pentru un termen
mai mare de 5 ani;
d) daca survine vreun eveniment sau vreo situatie care este posibil sa
pericliteze indeplinirea obligatiilor de plata care decurg din imprumut sau sa
afecteze negativ orice garantie acordata pentru acesta;
e) daca vreo obligatie asumata de Imprumutat si la care se face referire la
pct. 9 si 10 din preambul inceteaza sa fie indeplinita cu privire la orice
imprumut acordat oricarui imprumutat din Romania din resursele Bancii sau ale
Uniunii Europene;
f) daca Imprumutatul, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, RADET
sau RATB nu isi va indeplini orice obligatie cu privire la orice alt imprumut
acordat de Banca din resursele Bancii sau ale Uniunii Europene; sau
g) (i) daca un executor intra in posesia oricarei parti a activelor
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, RADET sau RATB ori un creditor,
lichidator sau administrator este desemnat pentru orice parte a acestora; sau
(ii) daca orice poprire, executare, sechestru sau alt procedeu este initiat
ori aplicat asupra proprietatii Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
RADET sau RATB;
B. la expirarea unei perioade rezonabile, specificata de Banca intr-o
comunicare catre Imprumutat, fara ca problema sa fi fost remediata in mod
satisfacator pentru Banca:
a) daca Imprumutatul sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti nu
indeplineste vreo obligatie care rezulta din acest contract, alta decat cea
mentionata in subparagraful 10.01 A alin. b); sau
b) daca vreun element important prevazut in preambul se modifica in mod
substantial sau se dovedeste eronat si daca modificarea fie prejudiciaza
interesul Bancii ca imprumutator al Imprumutatului, fie afecteaza negativ
implementarea sau functionarea Proiectului.
10.02. Alte drepturi legale
Prevederile paragrafului 10.01 nu vor limita nici un alt drept legal al
Bancii de a solicita rambursarea anticipata a imprumutului.
10.03. Daune
In cazul solicitarii de rambursare anticipata conform prevederilor
paragrafului 10.01, Imprumutatul va plati Bancii o suma calculata la data la
care s-a facut solicitarea, oricare este mai mare dintre:
a) o suma calculata conform prevederilor subparagrafului 4.02 A, aplicata
sumei care a devenit scadenta si platibila si cu efect de la data scadentei
specificata in notificarea Bancii privind solicitarea; si
b) o suma calculata la o rata anuala de 0,25% de la data solicitarii pana
la data la care fiecare rata de rambursare a sumei solicitate ar fi fost
rambursabila daca nu ar fi fost facuta solicitarea.
10.04. Nederogari
Neinitierea sau initierea cu intarziere de catre Banca a oricarei actiuni
in exercitarea oricaruia dintre drepturile sale conform prevederilor
prezentului articol nu va fi considerata ca o renuntare la un astfel de drept.
10.05. Utilizarea sumelor primite
Sumele primite ca urmare a unei cereri formulate conform prevederilor
prezentului articol vor fi utilizate in primul rand pentru plata daunelor, a
comisioanelor si dobanzii, in aceasta ordine, si in al doilea rand pentru
reducerea ratelor nerambursate in ordinea inversa a scadentei. Acestea se vor
aplica intre transe, dupa cum va considera Banca.
Art. 11
Legea si jurisdictia
11.01. Legea
Acest contract si intocmirea, interpretarea si validitatea lui vor fi
guvernate de legea franceza.
Locul incheierii acestui contract este sediul central al Bancii.
11.02. Jurisdictia
Toate litigiile privind acest contract vor fi supuse Curtii de Justitie a
Comunitatilor Europene (Curtea).
Partile la acest contract renunta, conform prezentului articol, la orice
imunitate sau drept de a obiecta fata de jurisdictia Curtii.
O decizie a Curtii, emisa conform prevederilor prezentului paragraf, va fi
definitiva si obligatorie pentru parti, fara restrictie sau rezerva.
11.03. Dovada sumelor datorate
In orice actiune juridica ce decurge din acest contract certificarea de
catre Banca a oricarei sume datorate Bancii potrivit acestui contract va
constitui dovada prima facie a unei astfel de sume.
Art. 12
Clauze finale
12.01. Notificari
Notificarile si alte comunicari transmise in legatura cu prezentul contract
vor fi trimise la adresele mentionate la pct. 1 de mai jos, cu exceptia
notificarilor catre Imprumutat si Consiliul General al Municipiului Bucuresti
in legatura cu litigiile in curs sau in declansare, care vor fi trimise la
adresele specificate la pct. 2 de mai jos, unde Imprumutatul si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti isi aleg sediul:
- pentru Banca:
1. bd Konrad Adenauer nr. 100, L-2950 Luxemburg-Kirchberg, Marele Ducat al
Luxemburgului;
- pentru Imprumutat:
1. str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, RO-70060, Bucuresti, Romania;
2. Misiunea Romaniei la Comunitatile Europene, 107, rue Gabrielle, B-1180
Bruxelles, Belgia;
- pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti:
1. bd Regina Elisabeta nr. 47, sectorul 5, Bucuresti, Romania;
2. Misiunea Romaniei la Comunitatile Europene, 107, rue Gabrielle, B-1180
Bruxelles, Belgia.
Fiecare parte poate sa comunice celeilalte parti schimbarea adresei sale
mentionate mai sus, cu conditia ca adresele specificate la pct. 2 de mai sus
pot fi schimbate numai cu alta adresa din cadrul Uniunii Europene.
12.02. Forma notificarii
Notificarile si alte comunicari pentru care sunt mentionate in acest
contract perioade fixe sau care fixeaza ele insele perioade obligatorii pentru
destinatar vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandata, telegrama,
telex sau prin orice alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada
primirii de catre destinatar. Data inregistrarii sau, dupa caz, data declarata
a primirii documentului transmis va fi concludenta pentru determinarea unei
perioade.
12.03. Preambul, anexe si documente anexate
Preambulul si urmatoarele anexe fac parte din acest contract:
- anexa A "Descrierea tehnica";
- anexa B "Graficul de amortizare".
Urmatoarele documente sunt anexate la prezentul contract:
- documentul I "Imputernicirea pentru semnare din partea
Imprumutatului";
- documentul II "Imputernicirea pentru semnare din partea Consiliului
General al Municipiului Bucuresti".
Ca urmare, partile la prezentul contract au convenit ca acesta sa fie
semnat in 4 exemplare originale in limba engleza, fiecare pagina fiind semnata
cu initiale in numele Imprumutatului de doamna Mioara Ionescu, director
general, in numele Bancii de domnul Richard Schnopfhagen, consilier, si in
numele Consiliului General al Municipiului Bucuresti de domnul Radu Dinulescu,
sef al Departamentului juridic.
Semnat pentru si in numele Romaniei,
Valentin Lazea
Semnat pentru si in numele Bancii Europene de Investitii,
Konstantin J. Andreopoulos
Guido Bruch
Semnat pentru si in numele
Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
Traian Basescu
Luxemburg, 18 decembrie 2000.
Bucuresti, 19 decembrie 2000.
ANEXA A
DESCRIEREA TEHNICA
Romania - Proiectul privind infrastructura urbana in Bucuresti
Proiectul are 5 componente, dupa cum urmeaza:
- Pasajul suprateran Basarab - constructia unui nou pasaj suprateran
deasupra liniilor ferate din Gara de Nord, care leaga doua sectiuni ale
drumului de centura interior. Vor fi instalate linii de tramvai pe pasajul suprateran
si va fi creata o noua statie de tramvai deasupra liniilor ferate, avand
legaturi pietonale cu statia de cale ferata. Investitia include rampe de acces,
modificari in reteaua sinelor de tramvai in apropierea pasajului suprateran,
schimbari minore la statia de metrou Basarab si adaptari ale diferitelor retele
din zona. Studiul final de fezabilitate pentru pasajul suprateran Basarab
trebuie sa includa propuneri detaliate pentru imbunatatiri in traficul din
vecinatatea noii infrastructuri. Costul total al acestei componente a fost
estimat de Consiliul General al Municipiului Bucuresti la circa 67,8 milioane
EUR.
- Facilitatea de parcare de la Gara de Nord - construirea unei facilitati
de parcare subterana ca parte a unui concept mai larg pentru o organizare
imbunatatita a unuia dintre nodurile de transport intermodal major. Proiectul
promotorului consta intr-o facilitate pe 3 niveluri care asigura 1.602 spatii
de parcare. Trebuie pregatit un studiu de fezabilitate pentru reorganizarea
traficului si a parcarii in zona Garii de Nord, luandu-se in considerare
respectarea regulilor de parcare pe carosabil. Costul total al acestei
componente a fost estimat de Consiliul General al Municipiului Bucuresti la
circa 23 milioane EUR.
- Reabilitarea drumurilor urbane - reabilitarea a 60 de sectiuni de drum
selectate in oras, conform planurilor municipale pentru anii 2001 si 2002. Un
program de mentinere a drumurilor urbane pentru orasul Bucuresti va fi stabilit
pe baza unui studiu detaliat, a carui strategie trebuie sa tina seama de
dimensiunile tehnice, economice si financiar-bugetare. Costul total al acestei
componente a fost estimat de Consiliul General al Municipiului Bucuresti la
circa 32,4 milioane EUR.
- Modernizarea tramvaielor - modernizarea a 126 de vagoane simple TATRA T4R
in 63 de tramvaie simplu articulate, incluzand: reinnoirea boghiurilor si
motoarelor electrice, noi carcase de aluminiu cu elemente lipite si usi pe
ambele parti, un nou design interior si exterior, o noua comanda de tractiune realizata
cu variator de tensiune continua si noi frane. Instalarea a 3.000 de unitati de
taxare-validatoare de generatie noua in cadrul intregului parc de tramvaie,
compatibile pe deplin cu cele din restul sistemului de transport public din
Bucuresti. Costul total al acestei componente a fost estimat de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti la circa 46,3 milioane EUR.
- Contorizarea vanzarii de caldura si apa potabila - achizitionarea si
instalarea a 2 contoare si a 4 valve la fiecare dintre cele 15.000 de scari in
6.000 de blocuri cu apartamente. Contoarele vor fi conectate la centrele de
distributie si la departamentul de facturare al operatorului municipal de
distributie a caldurii.
Scheme stimulative, cum ar fi imprumuturi cu rate reduse si stimulente
fiscale, trebuie promovate pentru consumatorii casnici in vederea finantarii
micilor investitii pentru conservarea caldurii si a apei calde curente. Costul
total al acestei componente a fost estimat de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti la circa 50,5 milioane EUR.
Costurile totale indicate mai sus includ cheltuieli neprevazute, dobanda pe
perioada constructiei si taxe vamale, dar exclud impozite si taxe. Aceste
costuri sunt simple estimari si unele ajustari pot rezulta ca o consecinta a
detaliilor de proiectare, a licitatiilor si cheltuielilor neprevazute de
implementare.
Proiectul va fi incheiat si va deveni pe deplin operational in conformitate
cu urmatorul calendar:
- pasajul suprateran Basarab: inainte de sfarsitul anului 2004;
- parcarea de la Gara de Nord: mijlocul anului 2004;
- reabilitarea drumurilor urbane: mijlocul anului 2003;
- modernizarea materialului rulant: inainte de sfarsitul anului 2005;
- instalarea contoarelor pentru caldura: inainte de sfarsitul anului 2003.
ANEXA B
GRAFIC DE AMORTIZARE
Romania - Proiectul privind infrastructura urbana in Bucuresti
___________________________________________________________
Data scadenta a ratei Sume de rambursat exprimate
de rambursat ca procent din imprumut
___________________________________________________________
1. 10 iunie 2006 5%
2. 10 decembrie 2006 5%
3. 10 iunie 2007 5%
4. 10 decembrie 2007 5%
5. 10 iunie 2008 5%
6. 10 decembrie 2008 5%
7. 10 iunie 2009 5%
8. 10 decembrie 2009 5%
9. 10 iunie 2010 5%
10. 10 decembrie 2010 5%
11. 10 iunie 2011 5%
12. 10 decembrie 2011 5%
13. 10 iunie 2012 5%
14. 10 decembrie 2012 5%
15. 10 iunie 2013 5%
16. 10 decembrie 2013 5%
17. 10 iunie 2014 5%
18. 10 decembrie 2014 5%
19. 10 iunie 2015 5%
20. 10 decembrie 2015 5%
___________________________________________________________
Domnului Valentin Lazea, secretar de stat
Ministerul Finantelor
Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5
Bucuresti
Romania
Domnului Traian Basescu, primar general al municipiului Bucuresti
Consiliul General al Municipiului Bucuresti
Bd Regina Elisabeta nr. 47, sectorul 5
Bucuresti
Romania
Luxemburg, 18 decembrie 2000 JU/Ops/RS
Ref: Romania - Proiectul privind infrastructura urbana in Bucuresti
Contract de finantare din 18/19 decembrie 2000 pentru o suma echivalenta cu
110 milioane euro (contract de finantare)
Stimati domni,
Referitor la paragraful 6.04 din contractul de finantare mentionat mai sus,
dorim sa va aducem la cunostinta ca pentru a fi acceptabile pentru Banca
Europeana de Investitii toate documentele de licitatie trebuie insotite de
versiunea in limba engleza si ca in cazul unor dispute aceasta versiune va
prevala.
De asemenea, va aducem la cunostinta ca, in conformitate cu politica Bancii
Europene de Investitii, clauzele privind preferintele locale nu sunt permise.
De asemenea, dorim sa va informam ca Proiectul, astfel cum este descris in
anexa A, include serviciile de consultanta solicitate conform paragrafului
6.10.
Va rugam sa confirmati acordul dumneavoastra in legatura cu cele de mai
sus, prin semnarea si datarea acestei scrisori.
Cu stima
Banca Europeana de Investitii,
Konstantin J. Andreopoulos
Guido Bruch
De acord
pentru si in numele Romaniei,
Valentin Lazea
19 decembrie 2000.
De acord
pentru si in numele Consiliului General
al Municipiului Bucuresti,
Traian Basescu
19 decembrie 2000.