LEGE
Nr. 494 din 12 noiembrie 2004
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 83/2004 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1092 din 24 noiembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 83 din 19 august 2004 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, adoptata in temeiul
art. 1 pct. I.2 din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 793 din 27
august 2004, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I, dupa punctul 3 se introduc punctele 3^1 si 3^2 cu
urmatorul cuprins:
"3^1. La articolul 11, dupa alineatul (1) se introduc alineatele (1^1)
si (1^2) cu urmatorul cuprins:
<<(1^1) Autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie
efectuata de un contribuabil declarat inactiv prin ordin al presedintelui
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(1^2) De asemenea, nu sunt luate in considerare de autoritatile fiscale
tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv prin ordin al presedintelui
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Procedura de declarare a
contribuabililor inactivi va fi stabilita prin ordin. Lista contribuabililor
declarati inactivi va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va fi adusa la cunostinta publica, in conformitate cu cerintele prevazute
prin ordin.>>
3^2. Dupa articolul 12 se introduce articolul 12^1 cu urmatorul cuprins:
<<Art. 12^1
Se interzice cesionarea ori instrainarea sub orice forma a actiunilor, cu
exceptia celor care fac obiectul tranzactiilor pe piata de capital ori a
partilor sociale sau a activelor fixe ale contribuabililor, fara a fi adusa la
cunostinta autoritatii fiscale competente, in vederea efectuarii controlului
financiar-fiscal, cu cel putin 60 de zile inainte de realizarea operatiunii de
cesionare sau instrainare.>>"
2. La articolul I, dupa punctul 6 se introduce punctul 6^1 cu urmatorul
cuprins:
"6^1. La articolul 19, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
<<(3) In cazul contribuabililor care produc bunuri mobile si imobile,
executa lucrari sau presteaza servicii, valorificate pe baza unui contract cu
plata in rate, se poate opta ca veniturile aferente contractului sa fie luate
in calcul la determinarea profitului impozabil, pe masura ce ratele devin
scadente, conform contractului. Cheltuielile corespunzatoare acestor venituri
sunt deductibile la aceleasi termene scadente, proportional cu valoarea ratei
inregistrate in valoarea totala a contractului. Optiunea se exercita in
momentul livrarii bunurilor, executarii lucrarilor sau prestarii serviciilor si
este irevocabila.>>"
3. La articolul I, dupa punctul 12 se introduce punctul 12^1 cu urmatorul
cuprins:
"12^1. La articolul 21 alineatul (4), dupa litera p) se introduce
litera r) cu urmatorul cuprins:
<<r) cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, care au la baza
un document emis de un contribuabil inactiv al carui certificat de inregistrare
fiscala a fost suspendat in baza ordinului presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala.>>"
4. La articolul I, dupa punctul 13 se introduce punctul 13^1 cu urmatorul
cuprins:
"13^1. La articolul 22 alineatul (1), dupa litera j) se introduce
litera k) cu urmatorul cuprins:
<<k) provizioanele pentru inchiderea si urmarirea postinchidere a
depozitelor de deseuri, constituite de contribuabilii care desfasoara
activitati de depozitare a deseurilor, potrivit legii, in limita sumei
stabilite prin proiectul pentru inchiderea si urmarirea postinchidere a
depozitului, corespunzatoare cotei-parti din tarifele de depozitare
percepute.>>"
5. La articolul I, dupa punctul 14 se introduce punctul 14^1 cu urmatorul
cuprins:
"14^1. La articolul 23, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 23
(1) Cheltuielile cu dobanzile sunt integral deductibile in cazul in care
gradul de indatorare a capitalului este mai mic sau egal cu trei. Gradul de
indatorare a capitalului se determina ca raport intre capitalul imprumutat cu
termen de rambursare peste un an si capitalul propriu, ca medie a valorilor
existente la inceputul anului si sfarsitul perioadei pentru care se determina
impozitul pe profit. Prin capital imprumutat se intelege totalul creditelor si
imprumuturilor cu termen de rambursare peste un an, potrivit clauzelor contractuale.>>"
6. La articolul I punctul 15, alineatul (2) al articolului 23 va avea
urmatorul cuprins:
"(2) In conditiile in care gradul de indatorare a capitalului este
peste trei, cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs
valutar sunt nedeductibile. Acestea se reporteaza in perioada urmatoare, in
conditiile alin. (1), pana la deductibilitatea integrala a acestora."
7. La articolul I, dupa punctul 30 se introduce punctul 30^1 cu urmatorul
cuprins:
"30^1. La articolul 38, alineatele (1) si (11) vor avea urmatorul
cuprins:
<<Art. 38
(1) In cazul persoanelor juridice care au obtinut, inainte de 1 iulie 2003,
certificatul permanent de investitor in zona defavorizata, scutirea de impozit
pe profitul aferent investitiilor noi se aplica in continuare pe perioada
existentei zonei defavorizate.
...........................................................................
(11) Compania Nationala "Aeroportul International Henri Coanda -
Otopeni" - S.A. beneficiaza de scutire de la plata impozitului pe profit
pana la data de 31 decembrie 2006.>>"
8. La articolul I, dupa punctul 48 se introduce punctul 48^1 cu urmatorul
cuprins:
"48^1. La articolul 58 alineatul (2), litera a) va avea urmatorul
cuprins:
<<a) la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea baremului
lunar prevazut la art. 43 alin. (1), respectiv alin. (3), asupra bazei de
calcul determinate ca diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin
deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii si a cheltuielilor
profesionale, aferente unei luni, si urmatoarele:
- deducerile personale acordate pentru luna respectiva;
- cotizatia sindicala platita in luna respectiva.>>"
9. La articolul I, dupa punctul 64 se introduce punctul 64^1 cu urmatorul
cuprins:
"64^1. La articolul 86 alineatul (1), litera g) va avea urmatorul
cuprins:
<<g) cotizatia de sindicat platita potrivit legislatiei in materie
pentru alte cazuri decat cele prevazute la art. 58 si 61.>>"
10. La articolul I punctul 68, alineatul (5) al articolului 116 va avea
urmatorul cuprins:
"(5) Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii
venitului si se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii
urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine
si se varsa, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei
valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil in ziua retinerii
impozitului pentru nerezidenti."
11. La articolul I punctul 73, alineatul (1) al articolului 123 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 123
(1) Impozitul pe reprezentanta pentru un an fiscal este egal cu
echivalentul in lei al sumei de 4.000 euro, stabilita pentru un an fiscal, la
cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei,
valabil in ziua in care se efectueaza plata impozitului catre bugetul de
stat."
12. La articolul I punctul 78 articolul 155, alineatul (1) va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 155
(1) Orice persoana impozabila, inregistrata ca platitor de taxa pe valoarea
adaugata, are obligatia sa emita factura fiscala pentru livrarile de bunuri sau
prestarile de servicii efectuate, catre fiecare beneficiar. Persoanele
impozabile, care nu sunt inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata, precum si contribuabilii inactivi, ale caror certificate de
inregistrare fiscala au fost suspendate prin ordin al presedintelui Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, nu au dreptul sa emita facturi fiscale si
nici sa inscrie taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si/sau
prestarile de servicii efectuate catre alta persoana, in orice documente emise.
In situatia in care contribuabilii inactivi mentionati emit facturi fiscale sau
alte documente legal aprobate, beneficiarii nu au dreptul sa isi exercite
dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in documentele
respective. Prin norme se stabilesc situatiile in care factura fiscala poate fi
emisa si de alta persoana decat cea care efectueaza livrarea de bunuri.
Persoanele impozabile cu regim mixt nu au obligatia sa emita facturi fiscale
pentru operatiunile scutite fara drept de deducere sau care nu se cuprind in
sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata; in functie de specificul
activitatii, acestea pot emite alte documente prevazute de lege pentru
operatiunile scutite fara drept de deducere sau care nu se cuprind in sfera de
aplicare a taxei pe valoarea adaugata. In situatia in care persoanele
impozabile cu regim mixt utilizeaza factura fiscala pentru evidentierea
livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii scutite fara drept de deducere
sau care nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata,
acestea au obligatia sa inscrie in dreptul operatiunii mentiunea <<scutit
fara drept de deducere>> sau <<neimpozabil>>."
13. La articolul I punctul 82 articolul 160^1, alineatele (2) si (5) vor
avea urmatorul cuprins:
"(2) Bunurile pentru care se aplica masurile simplificate sunt:
a) deseurile si resturile de metale feroase si neferoase, precum si
materiile prime secundare rezultate din valorificarea acestora, astfel cum sunt
definite de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile, republicata, cu modificarile ulterioare;
b) terenurile de orice fel;
c) cladirile de orice fel sau parti de cladire. Este considerata cladire
orice constructie legata nemijlocit de sol;
d) materialul lemnos. Prin normele metodologice de aplicare a Codului
fiscal se vor nominaliza bunurile care se incadreaza in categoria materialului
lemnos;
e) animalele vii.
...........................................................................
(5) De aplicarea prevederilor prezentului articol sunt responsabili atat furnizorii,
cat si beneficiarii. In situatia in care furnizorul nu a mentionat
<<taxare inversa>> in facturile fiscale emise pentru bunurile care
se incadreaza la alin. (2), beneficiarul este obligat sa aplice taxare inversa,
respectiv sa nu faca plata taxei pe valoarea adaugata catre furnizor, sa
inscrie din proprie initiativa mentiunea <<taxare inversa>> in
factura fiscala si sa indeplineasca obligatiile prevazute la alin. (3)."
14. La articolul I, dupa punctul 85 se introduce punctul 85^1 cu urmatorul
cuprins:
"85^1. La articolul 175 alineatul (1), litera i) va avea urmatorul
cuprins:
<<i) produsele cu codurile: NC 2902 11 00; 2902 19 80; 2902 20 00;
2902 30 00; 2902 41 00; 2902 42 00; 2902 43 00 si 2902 44 00;>>".
15. La articolul I punctul 90 articolul 180, litera b) va avea urmatorul
cuprins:
"b) locul este amplasat, construit si echipat astfel incat sa se
previna scoaterea produselor accizabile din acest loc fara plata accizelor.
Locul trebuie sa fie strict delimitat - acces propriu, imprejmuire -, iar
activitatea ce se desfasoara in acest loc sa fie independenta de alte
activitati desfasurate de societatea care solicita autorizarea ca antrepozit
fiscal. Locul trebuie sa beneficieze de contorizarea individuala a utilitatilor
necesare desfasurarii activitatii. Locurile destinate productiei de alcool
etilic, de distilate si de bauturi alcoolice trebuie sa fie dotate cu mijloace
de masurare legale pentru determinarea cantitatii si concentratiei alcoolice,
avizate de Biroul Roman de Metrologie Legala. Locurile destinate productiei de
alcool etilic si distilate, ca materie prima, trebuie sa fie dotate cu un
sistem de supraveghere prin camere video a punctelor unde sunt amplasate
contoarele si rezervoarele de alcool si distilate, precum si a cailor de acces
in antrepozitul fiscal. Locurile destinate productiei de uleiuri minerale
trebuie sa fie dotate cu mijloace de masurare a debitului volumic sau
masic."
16. La articolul I punctul 92 articolul 183, litera i^2) va avea urmatorul
cuprins:
"i^2) pentru productia de alcool, distilate si bauturi alcoolice
distilate sa depuna la autoritatea fiscala competenta certificatul ISO 9001, in
conditiile stabilite prin norme."
17. La articolul I, dupa punctul 93 se introduce punctul 93^1 cu urmatorul
cuprins:
"93^1. La art. 185, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
<<(2) Autoritatea fiscala competenta anuleaza autorizatia pentru un
antrepozit fiscal, atunci cand i-au fost oferite informatii inexacte sau
incomplete in legatura cu autorizarea antrepozitului fiscal, precum si in cazul
in care s-a pronuntat o hotarare definitiva si irevocabila pentru savarsirea
unor infractiuni la regimul produselor accizabile.>>"
18. La articolul I punctul 94 articolul 185, alineatul (3^1) va avea urmatorul
cuprins:
"(3^1) La propunerea organelor de control, autoritatea fiscala
competenta suspenda autorizatia pentru un antrepozit fiscal astfel:
a) pe o perioada de 1 - 6 luni, in cazul in care s-a constatat savarsirea
uneia dintre faptele contraventionale ce atrag suspendarea autorizatiei;
b) pana la solutionarea definitiva a cauzei penale in cazul in care a fost
facuta o sesizare penala referitoare la faptele incriminate ca infractiuni la
regimul produselor accizabile."
19. La articolul I, dupa punctul 94 se introduc punctele 94^1 si 94^2, cu
urmatorul cuprins:
"94^1. La articolul 185, alineatele (4) si (5) vor avea urmatorul
cuprins:
<<(4) Daca autoritatea fiscala competenta hotaraste suspendarea,
revocarea sau anularea autorizatiei de antrepozit fiscal, aceasta va trimite
catre antrepozitarul detinator al autorizatiei o notificare cu privire la
aceasta decizie.
(5) Antrepozitarul autorizat nemultumit poate contesta decizia de
suspendare, revocare sau anulare a autorizatiei pentru un antrepozit fiscal,
potrivit legislatiei in vigoare.>>
94^2. La articolul 185, dupa alineatul (5) se introduc alineatele (5^1) si
(5^2), cu urmatorul cuprins:
<<(5^1) Decizia de suspendare, revocare sau anulare a autorizatiei de
antrepozit fiscal isi produce efecte de la data comunicarii.
(5^2) In situatia in care antrepozitarul autorizat contesta decizia de
suspendare, revocare sau anulare a autorizatiei de antrepozit fiscal, efectul
deciziei se suspenda.>>"
20. La articolul I punctul 95 articolul 185, dupa alineatul (7) se
introduce alineatul (7^1) cu urmatorul cuprins:
"(7^1) In cazul revocarii autorizatiei, cererea pentru o noua
autorizatie poate fi depusa numai dupa o perioada de cel putin 6 luni de la
data revocarii."
21. La articolul I punctul 95 articolul 185, alineatul (8) va avea
urmatorul cuprins:
"(8) Antrepozitarii autorizati, carora le-a fost suspendata, revocata
sau anulata autorizatia si care detin stocuri de produse accizabile la data
suspendarii, revocarii ori anularii autorizatiei, pot valorifica produsele
inregistrate in stoc - materii prime, semifabricate, produse finite - numai cu
acordul autoritatii fiscale competente, in conditiile prevazute de norme."
22. La articolul I, dupa punctul 101 se introduce punctul 101^1 cu
urmatorul cuprins:
"101^1. La articolul 207, literele k) si n) vor avea urmatorul
cuprins:
<<k) aparate de luat imagini fixe si alte camere video cu
inregistrare cu codul NC 8525 40, cu exceptia aparatelor fotografice numerice
digitale cu codul NC 8525 40 11;
...........................................................................
n) arme de vanatoare si arme de uz individual, altele decat cele de uz
militar sau de sport, cu codurile: NC 9302 00 00; 9303; 9304 00 00;>>".
23. La articolul I, dupa punctul 102 se introduce punctul 102^1 cu
urmatorul cuprins:
"102^1. La articolul 208 alineatul (4) punctul 7, denumirea produsului
sau a grupei de produse va avea urmatorul cuprins:
<<7. Aparate de luat imagini fixe si alte camere video cu
inregistrare.>>"
24. La articolul I, dupa punctul 102^1 se introduce punctul 102^2 cu
urmatorul cuprins:
"102^2. La articolul 219, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
<<(3) Platitorii au obligatia sa tina evidenta accizelor si a
impozitului la titeiul si la gazele naturale din productia interna, dupa caz,
conform prevederilor din norme, si sa depuna anual deconturile privind accizele
si impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna, conform dispozitiilor
legale privind obligatiile de plata la bugetul de stat, pana la data de 30
aprilie a anului urmator celui de raportare.>>"
25. La articolul I, dupa punctul 104 se introduce punctul 104^1 cu
urmatorul cuprins:
"104^1. La articolul 221, dupa alineatul (1) se introduce alineatul
(1^1) cu urmatorul cuprins:
<<(1^1) Nu intra sub incidenta prevederilor alin. (1) si pot fi
antrepozite fiscale de depozitare spatiile detinute de terminalul petrolier
maritim, precum si depozitele detinute de antrepozitarul autorizat pentru
productie, in afara antrepozitului fiscal de productie, atat timp cat
proprietarul uleiurilor minerale ramane acest antrepozitar
autorizat.>>"
26. La articolul I, dupa punctul 105 se introduce punctul 105^1 cu
urmatorul cuprins:
"105^1. La articolul 221, dupa alineatul (4) se introduce alineatul
(5) cu urmatorul cuprins:
<<(5) Prin derogare de la prevederile art. 192 si 193, pana la data
de 1 ianuarie 2007, eliberarea banderolelor fiscale pentru bauturile alcoolice
se realizeaza numai daca producatorul va prezenta dovada platii in contul
bugetului de stat a unei sume echivalente cu valoarea accizelor corespunzatoare
cantitatilor de produse pentru care s-au solicitat marcaje.>>"
27. La articolul I, dupa punctul 105^1 se introduce punctul 105^2 cu
urmatorul cuprins:
"105^2. Alineatul (3) al articolului 237 si articolul 238 se
abroga."
28. La articolul I, punctul 108 va avea urmatorul cuprins:
"108. Articolul 243 se abroga."
29. La articolul I, dupa punctul 108 se introduce punctul 108^1 cu
urmatorul cuprins:
"108^1. Articolul 244 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 244
Intarzierea la plata a accizelor cu mai mult de 5 zile de la termenul legal
atrage suspendarea autorizatiei antrepozitarului si inchiderea activitatii
acestuia pana la plata sumelor restante.>>"
30. La articolul I, dupa punctul 109 se introduce punctul 109^1 cu
urmatorul cuprins:
"109^1. Articolul 245 se abroga."
31. La articolul I, dupa punctul 109^1 se introduce punctul 109^2 cu
urmatorul cuprins:
"109^2. La articolul 249, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
<<(3) Pentru cladirile proprietate publica sau privata a statului ori
a unitatilor administrativ-teritoriale, concesionate, inchiriate, date in administrare
ori in folosinta, dupa caz, impozitul pe cladiri reprezinta sarcina fiscala a
concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare sau de
folosinta, dupa caz.>>"
32. La articolul I, dupa punctul 110 se introduce punctul 110^1 cu
urmatorul cuprins:
"110^1. La articolul 250 alineatul (1), punctul 2 va avea urmatorul
cuprins:
<<2. cladirile care, potrivit legii, sunt clasate ca monumente
istorice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare,
precum si de folosinta acestora;>>".
33. La articolul I, dupa punctul 111 se introduce punctul 111^1 cu
urmatorul cuprins:
"111^1. La articolul 256, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
<<(3) Pentru terenurile proprietate publica sau privata a statului
ori a unitatilor administrativ-teritoriale, concesionate, inchiriate, date in
administrare ori in folosinta, dupa caz, impozitul pe teren reprezinta sarcina
fiscala a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare
sau de folosinta, dupa caz.>>"
34. La articolul I, dupa punctul 115 se introduce punctul 115^1 cu
urmatorul cuprins:
"115^1. Articolul 283 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 283
(1) Consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau
consiliile judetene, dupa caz, pot institui taxe pentru utilizarea temporara a
locurilor publice si pentru vizitarea muzeelor, caselor memoriale, monumentelor
istorice de arhitectura si arheologice si altele asemenea.
(2) Consiliile locale pot institui taxe pentru detinerea sau utilizarea
echipamentelor si utilajelor destinate obtinerii de venituri care folosesc
infrastructura publica locala, pe raza localitatii unde acestea sunt utilizate,
precum si taxe pentru activitatile cu impact asupra mediului inconjurator.
(3) Taxele prevazute la alin. (1) si (2) se calculeaza si se platesc in
conformitate cu procedurile aprobate de autoritatile deliberative
interesate.>>"
35. La articolul I, dupa punctul 116 se introduc punctele 116^1 si 116^2,
cu urmatorul cuprins:
"116^1. La articolul 284, dupa alineatul (7) se introduce alineatul
(7^1) cu urmatorul cuprins:
<<(7^1) Scutirea de la plata taxei asupra mijloacelor de transport se
aplica doar pentru un singur mijloc de transport, la alegerea persoanelor fizice
prevazute la alin. (1) si (2).>>
116^2. La articolul 284, alineatul (11) va avea urmatorul cuprins:
<<(11) Nu se datoreaza taxa asupra succesiunii, prevazuta de
Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea
notariala, republicata, cu modificarile ulterioare, daca incheierea procedurii
succesorale a fost facuta in termen de un an de la data decesului autorului
bunurilor. Aceasta taxa nu se datoreaza nici in cazul autorilor decedati
anterior datei de 1 ianuarie 2005, daca incheierea procedurii succesorale a
fost facuta pana la data de 31 decembrie 2005 inclusiv.>>"
36. La articolul I punctul 119, articolul 287 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 287
Peste nivelul impozitelor si taxelor locale prevazute in prezentul titlu,
consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau consiliile
judetene, dupa caz, pot modifica anual impozitele si taxele locale, fara
discriminare intre categoriile de contribuabili, in termenul prevazut de art.
288 alin. (1), in functie de conditiile specifice zonei, cu exceptia taxelor
prevazute la art. 263 alin. (4) si (5) si la art. 295 alin. (11) lit. b) -
d)."
37. La articolul I, dupa punctul 119 se introduce punctul 119^1 cu
urmatorul cuprins:
"119^1. Articolul 288 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 288
(1) Consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si
consiliile judetene adopta hotarari privind impozitele si taxele locale pentru
anul fiscal urmator in termen de 45 de zile lucratoare de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a hotararii Guvernului prevazute la
art. 292.
(2) Primarii, primarul general si presedintii consiliilor judetene asigura
publicarea corespunzatoare a oricarei hotarari in materie de impozite si taxe
locale adoptate de autoritatile deliberative respective.>>"
38. La articolul I, dupa punctul 120 se introduc punctele 120^1 si 120^2,
cu urmatorul cuprins:
"120^1. Dupa articolul 296 se introduce titlul IX^1 cu urmatoarea
denumire:
<<Infractiuni>>
120^2. La titlul IX^1 se introduce articolul 296^1 cu urmatorul cuprins:
<<Art. 296^1
(1) Constituie infractiuni urmatoarele fapte:
a) cesionarea sau instrainarea sub orice forma a actiunilor, cu exceptia
celor care fac obiectul tranzactiilor pe piata de capital ori a partilor
sociale sau a activelor fixe ale contribuabililor, fara a fi adusa la
cunostinta autoritatii fiscale competente, in vederea efectuarii controlului
financiar-fiscal, cu cel putin 60 de zile inainte de realizarea operatiunii de
cesionare sau instrainare;
b) producerea de produse accizabile ce intra sub incidenta sistemului de
antrepozitare fiscala in afara unui antrepozit fiscal autorizat de catre
autoritatea fiscala competenta;
c) achizitionarea de alcool etilic si de distilate de la alti furnizori
decat antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatorii autorizati de
astfel de produse, potrivit titlului VII;
d) utilizarea alcoolului brut, alcoolului etilic de sinteza si a alcoolului
tehnic ca materie prima pentru fabricarea bauturilor alcoolice de orice fel;
e) achizitionarea de uleiuri minerale rezultate din prelucrarea titeiului
sau a altor materii prime, care provin pe circuitul economic de la alti
furnizori decat antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatorii
autorizati potrivit titlului VII;
f) livrarea de uleiuri minerale de catre antrepozitarii autorizati pentru
productie fara prezentarea de catre cumparator, persoana juridica, a
documentului de plata care sa ateste virarea la bugetul de stat a valorii
accizelor aferente cantitatii ce urmeaza a fi facturate;
g) comercializarea uleiurilor minerale neaccizabile, rezultate din
prelucrarea titeiului sau a altor materii prime, care au punctul de
inflamabilitate sub 85 grade C, altfel decat direct catre utilizatorii finali
care folosesc aceste produse in scop industrial;
h) marcarea cu marcaje false a produselor accizabile supuse marcarii ori
detinerea in antrepozitul fiscal a produselor marcate in acest fel;
i) impiedicarea sub orice forma a organului de control de a efectua
verificari inopinate in antrepozitele fiscale;
j) livrarea reziduurilor de uleiuri minerale catre alti clienti decat
antrepozitele fiscale de productie, autorizate sa le colecteze si sa le
prelucreze, ori fara viza reprezentantului organului fiscal teritorial aplicata
pe documentul de livrare;
k) achizitionarea de catre antrepozitele fiscale de productie a
reziduurilor de uleiuri minerale de la alti furnizori decat unitatile care le
obtin din exploatare ori fara viza reprezentantului organului fiscal teritorial
aplicata pe documentul de livrare.
(2) Infractiunile prevazute la alin. (1) se pedepsesc astfel:
a) cu inchisoare de la 1 an la 3 ani, cele prevazute la lit. c), d), e), g)
si i);
b) cu inchisoare de la 2 ani la 7 ani, cele prevazute la lit. b), f) si h);
c) cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani, cele prevazute la lit. a), j) si
k).
(3) Dupa constatarea faptelor prevazute la alin. (1) lit. c) - i) si k) organul
de control competent dispune oprirea activitatii, sigilarea instalatiei si
inainteaza actul de control autoritatii fiscale care a emis autorizatia, cu
propunerea de suspendare a autorizatiei de antrepozit fiscal.>>"
39. La articolul I punctul 121 articolul 298 alineatul (1), punctul 43^1 se
abroga.
40. La articolul III se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
"(2) Ca exceptie de la prevederile alin. (1), autoritatile
deliberative ale administratiei publice locale pot stabili impozitele si taxele
locale pentru anul 2005 intre limitele si in conditiile prezentei ordonante,
coroborate cu cele ale Hotararii Guvernului nr. 783/2004 privind aprobarea
nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitele si taxele locale si alte
taxe asimilate acestora, precum si pentru amenzile care se
indexeaza/ajusteaza/actualizeaza anual pe baza ratei inflatiei, aplicabile in
anul fiscal 2005, in termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la data
publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU