ORDONANTA Nr. 83 din 19 august 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 793 din 27 august 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 1 pct. I.2 din
Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 7 alineatul (1) punctul 12, paragraful 2 al literei d) va
avea urmatorul cuprins:
"Daca suma platita de o persoana juridica pentru bunurile sau
serviciile furnizate catre un participant la persoana juridica depaseste pretul
pietei pentru astfel de bunuri sau servicii, atunci diferenta se trateaza drept
dividend. De asemenea, daca suma platita de o persoana juridica pentru bunurile
sau serviciile furnizate in favoarea unui actionar sau asociat al persoanei
juridice este efectuata in scopul personal al acestuia, atunci suma respectiva
este tratata ca dividend."
2. La articolul 7 alineatul (1), punctele 21 si 27 vor avea urmatorul
cuprins:
"21. persoane afiliate - o persoana este afiliata cu alta persoana
daca relatia dintre ele este definita de cel putin unul dintre urmatoarele
cazuri:
a) o persoana fizica este afiliata cu alta persoana fizica, daca acestea
sunt rude pana la gradul al III-lea inclusiv;
b) o persoana fizica este afiliata cu o persoana juridica daca persoana
fizica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate,
minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor
de vot detinute la persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv
persoana juridica;
c) o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca cel putin:
(i) prima persoana juridica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv
detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de
participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca
controleaza persoana juridica;
(ii) a doua persoana juridica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv
detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de
participare sau al drepturilor de vot la prima persoana juridica;
(iii) o persoana juridica terta detine, in mod direct sau indirect,
inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul
titlurilor de participare sau al drepturilor de vot atat la prima persoana
juridica, cat si la cea de-a doua.
...........................................................................
27. proprietate imobiliara - orice teren, cladire sau alta constructie
ridicata ori incorporata intr-un teren;".
3. La articolul 7, alineatul (1) se completeaza cu un nou punct, punctul
33, cu urmatorul cuprins:
"33. valoarea fiscala reprezinta:
a) pentru active si pasive - valoarea de inregistrare in patrimoniu;
b) pentru titlurile de participare - valoarea de achizitie sau de aport,
utilizata pentru calculul castigului sau pierderii, in intelesul impozitului pe
venit ori al impozitului pe profit;
c) pentru mijloace fixe - costul de achizitie, productie sau valoarea de
piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport,
la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul
amortizarii fiscale;
d) pentru provizioane si rezerve - valoarea deductibila la calculul
profitului impozabil."
4. La articolul 15, alineatul (1) se completeaza cu o noua litera, litera
k), cu urmatorul cuprins:
"k) Banca Nationala a Romaniei."
5. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Cotele de impozitare
Cota de impozit pe profit care se aplica asupra profitului impozabil este
de 19%, cu exceptiile prevazute la art. 33 si 38."
6. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Impozit minim pentru baruri de noapte, cluburi de noapte, discoteci,
cazinouri si pariuri sportive
Contribuabilii care desfasoara activitati de natura barurilor de noapte,
cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive,
inclusiv persoanele juridice care realizeaza aceste venituri in baza unui
contract de asociere, si la care impozitul pe profit datorat pentru
activitatile prevazute in acest articol este mai mic decat 5% din veniturile
respective sunt obligati la plata unui impozit de 5% aplicat acestor venituri
realizate."
7. Articolul 19 se completeaza cu un nou alineat, alineatul (5), cu
urmatorul cuprins:
"(5) Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform
principiului pretului pietei libere, potrivit caruia tranzactiile intre
persoanele afiliate se efectueaza in conditiile stabilite sau impuse care nu
trebuie sa difere de relatiile comerciale sau financiare stabilite intre
intreprinderi independente. La stabilirea profiturilor persoanelor afiliate se
au in vedere principiile privind preturile de transfer."
8. La articolul 20, litera c) se abroga.
9. La articolul 21 alineatul (2), literele c), i), j) si n) vor avea
urmatorul cuprins:
"c) cheltuielile reprezentand contributiile pentru asigurarea de
accidente de munca si boli profesionale, potrivit legii, si cheltuielile cu
primele de asigurare pentru asigurarea de riscuri profesionale;
...........................................................................
i) cheltuielile pentru marketing, studiul pietei, promovarea pe pietele
existente sau noi, participarea la targuri si expozitii, la misiuni de afaceri,
editarea de materiale informative proprii;
j) cheltuielile de cercetare, precum si cheltuielile de dezvoltare care nu
indeplinesc conditiile de a fi recunoscute ca imobilizari necorporale din punct
de vedere contabil;
...........................................................................
n) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor
neincasate, in urmatoarele cazuri:
1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii
judecatoresti;
2. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
3. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu
asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
4. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza
intreg patrimoniul."
10. La articolul 21 alineatul (3), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 2%, aplicata
asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr.
53/2003 - Codul muncii, cu modificarile ulterioare. Intra sub incidenta acestei
limite cu prioritate ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru inmormantare,
ajutoarele pentru boli grave sau incurabile si protezele, precum si
cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor activitati sau unitati
aflate in administrarea contribuabililor: gradinite, crese, servicii de
sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si ale accidentelor de munca
pana la internarea intr-o unitate sanitara, muzee, biblioteci, cantine, baze
sportive, cluburi, camine de nefamilisti, precum si pentru scolile pe care le
au sub patronaj. In cadrul acestei limite pot fi deduse si cheltuielile
reprezentand: cadouri in bani sau in natura oferite copiilor minori ai
salariatilor, cadouri in bani sau in natura acordate salariatelor, costul prestatiilor
pentru tratament si odihna, inclusiv transportul, pentru salariatii proprii si
pentru membrii de familie ai acestora, ajutoare pentru salariatii care au
suferit pierderi in gospodarie si contributia la fondurile de interventie ale
asociatiei profesionale a minerilor, ajutorarea copiilor din scoli si centre de
plasament;".
11. La articolul 21 alineatul (3), literele e), j) si k) vor avea urmatorul
cuprins:
"e) cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate de
angajatori, potrivit legii;
...........................................................................
j) cheltuielile efectuate in numele unui angajat, la schemele facultative
de pensii ocupationale, in limita unei sume reprezentand echivalentul in lei a
200 de euro intr-un an fiscal, pentru fiecare participant;
k) cheltuielile cu primele de asigurare private de sanatate, in limita unei
sume reprezentand echivalentul in lei a 200 de euro intr-un an fiscal, pentru
fiecare participant;".
12. La articolul 21 alineatul (4), literele b), i), o) si p) vor avea
urmatorul cuprins:
"b) dobanzile/majorarile de intarziere, amenzile, confiscarile si
penalitatile de intarziere datorate catre autoritatile romane, potrivit
prevederilor legale. Amenzile, dobanzile, penalitatile sau majorarile datorate
catre autoritati straine ori in cadrul contractelor economice incheiate cu
persoane nerezidente si/sau autoritati straine sunt cheltuieli nedeductibile,
cu exceptia majorarilor al caror regim este reglementat prin conventiile de
evitare a dublei impuneri.
...........................................................................
i) cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, cu exceptia celor
prevazute la art. 20 lit. d);
...........................................................................
o) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte
sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit
art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a
creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele
prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n). In aceasta situatie, contribuabilii
care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris
acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea
recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz;
p) cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat efectuate potrivit legii.
Contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat,
potrivit prevederilor legii privind sponsorizarea si ale legii bibliotecilor,
scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente, daca sunt indeplinite
cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt in limita a 3 la mie din cifra de afaceri;
2. nu depasesc mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat.
In limitele respective se incadreaza si cheltuielile de sponsorizare a
bibliotecilor de drept public, in scopul constructiei de localuri, a dotarilor,
achizitiilor de tehnologie a informatiei si de documente specifice, finantarii
programelor de formare continua a bibliotecarilor, schimburilor de specialisti,
a burselor de specializare, a participarii la congrese internationale."
13. La articolul 22 alineatul (1), litera g) se abroga.
14. Articolul 22 se completeaza cu un nou alineat, alineatul (8), cu
urmatorul cuprins:
"(8) Provizioanele constituite pentru creantele asupra clientilor,
inregistrate de catre contribuabili inainte de 1 ianuarie 2004, sunt
deductibile in limitele prevazute la alin. (1) lit. c), in situatia in care
creantele respective indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) nu sunt garantate de alta persoana;
b) sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata
contribuabilului;
c) au fost incluse in veniturile impozabile ale contribuabilului;
d) creanta este detinuta asupra unei persoane juridice pentru care a fost
deschisa procedura falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se
atesta aceasta situatie;
e) nu au mai fost constituite provizioane deductibile fiscal pentru creanta
respectiva."
15. La articolul 23, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) In conditiile in care gradul de indatorare a capitalului este
peste unu, respectiv trei, cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta din
diferentele de curs valutar sunt nedeductibile. Acestea se reporteaza in
perioada urmatoare, in conditiile alin. (1), pana la deductibilitatea lor
integrala."
16. La articolul 23, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul in care cheltuielile din diferentele de curs valutar ale
contribuabilului depasesc veniturile din diferentele de curs valutar, diferenta
va fi tratata ca o cheltuiala cu dobanda, potrivit alin. (1), deductibilitatea
acestei diferente fiind supusa limitei prevazute la alin. (1). Cheltuielile din
diferentele de curs valutar, care se limiteaza potrivit prezentului alineat,
sunt cele aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de
indatorare a capitalului."
17. La articolul 23, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Dobanzile si pierderile din diferente de curs valutar, in
legatura cu imprumuturile obtinute direct sau indirect de la banci
internationale de dezvoltare si organizatii similare, mentionate in norme, si
cele care sunt garantate de stat, precum si cele aferente imprumuturilor
obtinute de la societatile comerciale bancare romane sau straine, sucursalele
bancilor straine, cooperativele de credit, societatile de leasing pentru
operatiuni de leasing, societatile de credit ipotecar si de la persoanele
juridice care acorda credite potrivit legii, nu intra sub incidenta
prevederilor prezentului articol."
18. La articolul 23, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) In cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati, cu exceptia
celor prevazute la alin. (4), dobanzile deductibile sunt limitate la:
a) nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei,
corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei; si
b) nivelul ratei dobanzii anuale de 9%, pentru imprumuturile in valuta.
Acest nivel al ratei dobanzii se aplica la determinarea profitului impozabil
aferent anului fiscal 2004. Nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in
valuta se actualizeaza prin hotarare a Guvernului."
19. La articolul 24, alineatul (10) va avea urmatorul cuprins:
"(10) Cheltuielile aferente achizitionarii de brevete, drepturi de
autor, licente, marci de comert sau fabrica si alte valori similare, precum si
cheltuielile de dezvoltare care din punct de vedere contabil reprezinta
imobilizari necorporale se recupereaza prin intermediul deducerilor de
amortizare liniara pe perioada contractului sau pe durata de utilizare, dupa
caz. Cheltuielile aferente achizitionarii sau producerii programelor
informatice se recupereaza prin intermediul deducerilor de amortizare liniara
pe o perioada de 3 ani. Pentru brevetele de inventie se poate utiliza si metoda
de amortizare degresiva sau accelerata."
20. La articolul 24, alineatul (15) va avea urmatorul cuprins:
"(15) Pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se
determina fara a lua in calcul amortizarea contabila si orice reevaluare
contabila a acestora. Castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea sau din
scoaterea din functiune a acestor mijloace fixe se calculeaza pe baza valorii
fiscale a acestora, care reprezinta valoarea fiscala de intrare a mijloacelor
fixe, diminuata cu amortizarea fiscala. Pentru mijloacele fixe cu valoarea
contabila evidentiata in sold la 31 decembrie 2003, amortizarea se calculeaza
in baza valorii ramase neamortizate, pe durata normala de utilizare ramasa,
folosindu-se metodele de amortizare aplicate pana la aceasta data. Valoarea
ramasa neamortizata, in cazul mijloacelor fixe amortizabile vandute, este
deductibila la calculul profitului impozabil in situatia in care acestea sunt
valorificate prin unitati specializate sau prin licitatie organizata potrivit
legii."
21. La articolul 26, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Contribuabilii care au fost platitori de impozit pe venit si care
anterior au realizat pierdere fiscala intra sub incidenta prevederilor alin.
(1) de la data la care au revenit la sistemul de impozitare reglementat de
prezentul titlu. Aceasta pierdere se recupereaza pe perioada cuprinsa intre
data inregistrarii pierderii fiscale si limita celor 5 ani."
22. La articolul 28, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Intr-o asociere fara personalitate juridica intre doua sau mai
multe persoane juridice romane, veniturile si cheltuielile inregistrate se
atribuie fiecarui asociat, corespunzator cotei de participare din
asociere."
23. Articolul 28 se completeaza cu un nou alineat, alineatul (4), cu
urmatorul cuprins:
"(4) Intr-o asociere fara personalitate juridica cu o persoana
juridica straina si/sau cu persoane fizice nerezidente, precum si cu persoane
fizice romane, persoana juridica romana trebuie sa indeplineasca obligatiile ce
ii revin fiecarui asociat, potrivit prezentului titlu."
24. La articolul 29, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Profitul impozabil se determina in conformitate cu regulile
stabilite in cap. II al prezentului titlu, in urmatoarele conditii:
a) numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent se includ in
veniturile impozabile;
b) numai cheltuielile efectuate in scopul obtinerii acestor venituri se
includ in cheltuielile deductibile."
25. La articolul 29, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Profitul impozabil al sediului permanent se determina prin
tratarea acestuia ca persoana separata si prin utilizarea regulilor preturilor
de transfer la stabilirea pretului de piata al unui transfer facut intre
persoana juridica straina si sediul sau permanent. Atunci cand sediul permanent
nu detine o factura pentru cheltuielile alocate lui de catre sediul sau
principal, celelalte documente justificative trebuie sa includa dovezi privind
suportarea efectiva a costurilor si alocarea rezonabila a acestor costuri catre
sediul permanent utilizand regulile preturilor de transfer."
26. La articolul 31, alineatele (4) si (5) se abroga.
27. La articolul 33, alineatul (8) va avea urmatorul cuprins:
"(8) Prezentul articol se aplica in cazul proprietatilor imobiliare
sau al titlurilor de participare, numai daca sunt indeplinite urmatoarele
conditii:
a) contribuabilul a detinut proprietatea imobiliara sau titlurile de
participare pe o perioada mai mare de 2 ani;
b) persoana care achizitioneaza proprietatea imobiliara sau titlurile de
participare nu este persoana afiliata contribuabilului."
28. La articolul 36, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Impozitul care trebuie retinut se plateste la bugetul de stat
pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se plateste
dividendul. In cazul in care dividendele distribuite nu au fost platite pana la
sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul
pe dividende se plateste pana la data de 31 decembrie a anului respectiv."
29. La articolul 36, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) Cota de impozit pe dividende prevazuta la alin. (2) se aplica si
asupra sumelor distribuite fondurilor deschise de investitii."
30. La articolul 38, alineatele (3) si (9) vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Contribuabilii care isi desfasoara activitatea in zona libera pe
baza de licenta si care pana la data de 1 iulie 2002 au realizat investitii in
zona libera, in active corporale amortizabile utilizate in industria
prelucratoare, in valoare de cel putin 1.000.000 dolari S.U.A., beneficiaza de
scutire de la plata impozitului pe profit, in continuare, pana la data de 31
decembrie 2006. Dispozitiile prezentului alineat nu se mai aplica in situatia
in care survin modificari in structura actionariatului contribuabilului. In
intelesul prezentului alineat, modificare de actionariat in cazul societatilor
cotate se considera a fi o modificare a actionariatului in proportie de mai
mult de 25% din numarul actiunilor, pe parcursul unui an calendaristic.
...........................................................................
(9) Societatea Comerciala <<Automobile Dacia>> - S.A.
beneficiaza de scutire de la plata impozitului pe profit pana la data de 31
decembrie 2006."
31. La articolul 42, dupa litera u) se introduce litera u^1) cu urmatorul
cuprins:
"u^1) prima de stat acordata in conformitate cu prevederile Legii nr.
541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul
locativ, cu modificarile si completarile ulterioare;".
32. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
Barem de impunere
(1) Baremul anual de impunere pentru anul fiscal 2005, pentru calculul
platilor anticipate, este prevazut in urmatorul tabel:
___________________________________________________________
Venitul anual impozabil Impozitul anual
(lei) (lei)
___________________________________________________________
pana la 32.400.000 14%
32.400.001 - 174.000.000 4.536.000 + 26% pentru ceea ce
depaseste suma de 32.400.000 lei
peste 174.000.000 41.352.000 + 38% pentru ceea ce
depaseste suma de 174.000.000 lei
___________________________________________________________
Baremul lunar pentru determinarea impozitului lunar pe veniturile din
salarii si pensii, avand ca baza de calcul baremul anual de mai sus, este:
__________________________________________________________
Venitul lunar impozabil Impozitul lunar
(lei) (lei)
__________________________________________________________
pana la 2.700.000 14%
2.700.001 - 14.500.000 378.000 + 26% pentru ceea ce
depaseste suma de 2.700.000 lei
peste 14.500.000 3.446.000 + 38% pentru ceea ce
depaseste suma de 14.500.000 lei
__________________________________________________________
(2) Pentru anul 2005, impozitul anual se calculeaza prin aplicarea asupra
venitului anual global impozabil a baremului anual prevazut la alin. (1)
corectat, prin ordin al ministrului finantelor publice, cu rata inflatiei
realizate pe anul 2005 diminuata cu 1/2 din rata inflatiei prognozate pe acest
an.
(3) Incepand cu anul fiscal 2006, baremul anual, respectiv lunar, pentru
calculul platilor anticipate cu titlu de impozit se stabileste luandu-se in
calcul 1/2 din rata inflatiei prognozate pentru anul respectiv, aplicata la
baremul de impunere construit pe baza ratei inflatiei realizate pe perioada
ianuarie - octombrie si a prognozei pe lunile noiembrie - decembrie ale anului
precedent. Aceste bareme se aproba prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(4) Incepand cu anul fiscal 2006, baremul anual pentru calculul impozitului
pe venitul anual global impozabil se stabileste prin ordin al ministrului
finantelor publice, pe baza baremului anual prevazut la alin. (3), corectat cu
variatia ratei inflatiei realizate fata de cea prognozata luata deja in calcul
pe perioada impozabila."
33. La articolul 45, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Deducerea personala de baza lunara pentru anul fiscal 2005 este
fixata la suma de 2.000.000 lei pe luna si nu se actualizeaza la inflatie
pentru determinarea bazei de calcul a impozitului datorat pe venitul realizat
in anul fiscal 2005."
34. La articolul 46, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
(1) Deducerea personala de baza lunara, precum si celelalte sume fixe,
exprimate in lei, se stabilesc potrivit procedurii prevazute la art. 43,
incepand cu anul fiscal 2006.
(2) Incepand cu anul fiscal 2006, sumele fixe, exprimate in lei, altele
decat deducerea personala de baza, se stabilesc conform procedurii prevazute la
art. 43 alin. (3)."
35. La articolul 49 alineatul (4), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II,
dupa caz;".
36. La articolul 49 alineatul (5), litera h) va avea urmatorul cuprins:
"h) prima de asigurare pentru asigurarile private de sanatate, in
limita echivalentului in lei a 200 euro anual, pentru o persoana;".
37. La articolul 49, alineatul (8) va avea urmatorul cuprins:
"(8) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente
sunt obligati sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla, cu
respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, si sa
completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte
documente contabile prevazute de legislatia in materie."
38. La articolul 50, alineatul (7) se abroga.
39. La articolul 50, alineatul (9) va avea urmatorul cuprins:
"(9) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net
se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa
conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva."
40. Denumirea marginala a articolului 53 va avea urmatorul cuprins:
"Retinerea la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate pentru
unele venituri din activitati independente."
41. La articolul 53 alineatul (2), litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. a) - e), aplicand
o cota de impunere de 14% la venitul brut;".
42. La articolul 53 alineatul (2), litera d) se abroga.
43. La articolul 56 alineatul (2), litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a
actionarilor, in consiliul de administratie, in comitetul de directie si in
comisia de cenzori;".
44. La articolul 56 alineatul (2), litera i) va avea urmatorul cuprins:
"i) sumele acordate de organizatii nonprofit si de alte entitati
neplatitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori nivelul legal
stabilit pentru indemnizatia primita pe perioada delegarii si detasarii in alta
localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru salariatii
din institutiile publice;".
45. La articolul 56 alineatul (2), dupa litera i) se introduce litera i^1)
cu urmatorul cuprins:
"i^1) indemnizatia administratorilor, precum si suma din profitul net
cuvenite administratorilor societatilor comerciale potrivit actului constitutiv
sau stabilite de adunarea generala a actionarilor;".
46. La articolul 56 alineatul (3), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) imprumuturi nerambursabile;".
47. La articolul 56 alineatul (4), litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in
gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru
bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand
cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor,
contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul
prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii
proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru
salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de
munca.
Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai
angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a
sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite
angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care
valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai
sus, nu depaseste 1.500.000 lei.
Nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile nici
veniturile de natura celor prevazute mai sus, realizate de persoane fizice,
daca aceste venituri sunt primite in baza unor legi speciale si finantate din
buget;".
48. La articolul 56, alineatul (4) se completeaza cu o noua litera, litera
r), cu urmatorul cuprins:
"r) diferenta favorabila dintre dobanda preferentiala stabilita prin
negociere si dobanda practicata pe piata, pentru credite si depozite."
49. La articolul 69, alineatul (1) se completeaza cu o noua litera, litera
e), cu urmatorul cuprins:
"e) venituri din lichidare/dizolvare fara lichidare a unei persoane
juridice."
50. La articolul 69, alineatul (2) se completeaza cu o noua litera, litera
c), cu urmatorul cuprins:
"c) venituri sub forma dobanzilor bonificate la depozitele clientilor
constituite in baza Legii nr. 541/2002 privind economisirea si creditarea in
sistem colectiv pentru domeniul locativ;".
51. Articolul 70 se completeaza cu un nou alineat, alineatul (6), cu
urmatorul cuprins:
"(6) Venitul impozabil realizat din lichidare/dizolvare fara lichidare
a unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in
natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare."
52. La articolul 71, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 71
(1) Veniturile sub forma de dividende, inclusiv sume primite ca urmare a
detinerii de titluri de participare la fondurile inchise de investitii, se
impun cu o cota de 10% din suma acestora. Obligatia calcularii si retinerii
impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice o
data cu plata dividendelor catre actionari sau asociati. Termenul de virare a
impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se
face plata. In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite
actionarilor sau asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat
bilantul contabil, termenul de plata a impozitului pe dividende este pana la
data de 31 decembrie a anului respectiv."
53. La articolul 71 alineatul (3), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) in cazul castigului din transferul dreptului de proprietate asupra
partilor sociale si valorilor mobiliare in cazul societatilor inchise,
obligatia calcularii si retinerii impozitului revine dobanditorului de parti
sociale sau de valori mobiliare, in momentul incheierii tranzactiei, pe baza
contractului incheiat intre parti.
Cand dobanditorul de titluri de valoare nu este o persoana fizica romana cu
domiciliul in Romania, obligatia de calcul si virare a impozitului revine
persoanei fizice romane cu domiciliul in Romania, care realizeaza venitul, daca
dobanditorul nu isi desemneaza un reprezentant fiscal in Romania.
Termenul de virare a impozitului pentru platitorii de astfel de venituri
este pana la data la care se depun documentele pentru transcrierea dreptului de
proprietate asupra partilor sociale sau valorilor mobiliare la registrul
comertului sau in registrul actionarilor, dupa caz, operatiune care nu se poate
efectua fara justificarea virarii impozitului la bugetul de stat.
In situatia in care partile contractante convin ca plata partilor sociale
sau a valorilor mobiliare sa se faca esalonat, termenul de virare a impozitului
pentru platitorii de astfel de venituri este pana la data de 25 inclusiv a
lunii urmatoare celei in care a fost retinut. Transmiterea dreptului de
proprietate asupra partilor sociale sau valorilor mobiliare trebuie inscrisa in
registrul comertului si in registrul asociatilor/actionarilor, dupa caz,
operatiune care nu se poate efectua fara justificarea virarii impozitului la
bugetul de stat."
54. La articolul 71 alineatul (3), literele d), e) si f) vor avea urmatorul
cuprins:
"d) in cazul venitului impozabil obtinut din lichidare/dizolvare fara
lichidare a unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice,
obligatia calcularii si retinerii impozitului revine persoanei juridice.
Termenul de virare a impozitului este pana la data depunerii situatiei
financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmite de lichidatori;
e) impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1% asupra castigului
din transferul titlurilor de valoare, precum si din operatiuni de
vanzare-cumparare de valuta la termen pe baza de contract si orice alte
operatiuni similare;
f) in cazul venitului impozabil definit la art. 70 alin. (6), impozitul se
calculeaza prin aplicarea unei cote de 10%;".
55. La articolul 71 alineatul (3), dupa litera f) se introduce o noua
litera, litera g), cu urmatorul cuprins:
"g) impozitul calculat si retinut la sursa, potrivit lit. e), se
vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei
in care a fost retinut, cu exceptia prevederilor lit. c) si d)."
56. Articolul 73 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 73
Stabilirea venitului impozabil din pensii
Venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin scaderea unei sume
neimpozabile lunare de 9.000.000 lei din venitul din pensii."
57. La articolul 76, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net
se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa
conduca contabilitate in partida simpla, pentru activitatea respectiva."
58. Articolul 79 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 79
Definirea veniturilor din premii si din jocuri de noroc
(1) Veniturile din premii cuprind veniturile din concursuri, altele decat
cele prevazute la art. 42.
(2) Veniturile din jocuri de noroc cuprind castigurile realizate ca urmare
a participarii la jocuri de noroc, inclusiv cele de tip jack-pot definite
conform normelor metodologice, altele decat cele realizate la jocuri de tip
cazino si masini electronice cu castiguri."
59. Articolul 80 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 80
Stabilirea venitului net din premii
Venitul net este diferenta dintre venitul din premii si suma reprezentand
venit neimpozabil."
60. La articolul 81, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Veniturile din jocuri de noroc se impun, prin retinere la sursa,
cu o cota de 20% aplicata asupra venitului brut."
61. La articolul 81, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Nu sunt impozabile veniturile obtinute din premii, in bani si/sau
in natura, sub valoarea sumei neimpozabile stabilita in suma de 8.000.000 lei
pentru fiecare concurs, realizate de acelasi organizator sau platitor."
62. Articolul 82 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 82
Neincluderea in venitul anual global a venitului din premii si din jocuri
de noroc
Venitul net din premii si castigurile din jocuri de noroc nu se cuprind in
venitul anual global, impozitul fiind final."
63. La articolul 84, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 84
(1) Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa de catre
platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 14% asupra venitului brut.
Fac exceptie veniturile prevazute la art. 83 alin. (1) lit. a) pentru care cota
de impunere este de 38% la venitul brut."
64. La articolul 86 alineatul (1), litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) prime de asigurare privata de sanatate, cu exceptia celor
incheiate in scopuri estetice, in limita echivalentului in lei a 200 euro pe
an;".
65. Articolul 101 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 101
Definitivarea impunerii pe anul 2004
Pentru determinarea impozitului pe venitul anual global impozabil, realizat
in anul fiscal 2004, prin ordin al ministrului finantelor publice se va stabili
baremul de impunere obtinut pe baza baremului anual pentru plati anticipate din
anul 2004, respectiv deducerea personala de baza, corectate cu rata inflatiei
realizate, diminuata cu 1/2 din rata inflatiei prognozate in acest an, conform
legislatiei in vigoare in anul 2004."
66. Articolul 102 se abroga.
67. La articolul 115 alineatul (1), litera i) va avea urmatorul cuprins:
"i) venituri din prestarea de servicii de management sau de
consultanta din orice domeniu, daca aceste venituri sunt obtinute de la un
rezident sau daca veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu
permanent in Romania;".
68. La articolul 116, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii
venitului si se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii
urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine
si se varsa in lei la bugetul de stat la cursul de schimb al pietei valutare
comunicat de Banca Nationala a Romaniei din ziua retinerii impozitului pentru
nerezidenti."
69. La articolul 117, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) dobanda la instrumentele/creditele externe, titlurile de creanta
reprezentand credite externe, contractate direct sau prin emisiuni de titluri
ori obligatiuni, precum si dobanda aferenta emisiunilor de titluri de stat pe
piata interna si externa de capital, cu conditia ca aceste instrumente/titluri
sa fie emise si/sau garantate de Guvernul Romaniei, consiliile locale, Banca
Nationala a Romaniei, de banci care actioneaza in calitate de agent al
Guvernului roman."
70. La articolul 118, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Macheta certificatului de rezidenta fiscala pentru rezidentii
romani, precum si termenul de depunere de catre nerezidenti a documentelor de
rezidenta fiscala, emise de autoritatea din statul de rezidenta al acestora, se
stabilesc prin norme."
71. La articolul 119, alineatul (2) se abroga.
72. Articolul 121 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 121
Dispozitii tranzitorii
Veniturile obtinute de partenerii contractuali externi, persoane fizice si
juridice nerezidente si de contractorii independenti ai acestora, din activitati
desfasurate de acestia pentru realizarea obiectivului de investitii
<<Centrala Nuclearoelectrica Cernavoda - Unitatea 2>>, sunt scutite
de impozitul prevazut in prezentul capitol pana la punerea in functiune a
obiectivului de mai sus."
73. La articolul 123, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 123
(1) Impozitul pe reprezentanta pentru un an fiscal este egal cu
echivalentul in lei al sumei de 4.000 euro, stabilita pentru un an fiscal, la
cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei din
ziua in care se efectueaza plata impozitului catre bugetul de stat."
74. La articolul 129, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Nu constituie prestari de servicii cu plata operatiunile constand
in utilizarea temporara a bunurilor care fac parte din activele unei persoane
impozabile, punerea gratuita la dispozitia altor persoane a acestor bunuri
si/sau prestarea de servicii in mod gratuit, efectuate in cadrul actiunilor de
sponsorizare, de mecenat, de protocol sau pentru alte destinatii prevazute de
lege, in conditii stabilite prin norme, precum si aceleasi operatiuni efectuate
in scopuri publicitare sau in scopul stimularii vanzarilor."
75. La articolul 133 alineatul (2) litera c), punctul 11 va avea urmatorul
cuprins:
"11. serviciile furnizate pe cale electronica; sunt considerate
servicii furnizate pe cale electronica: furnizarea si conceperea de site-uri
informatice, mentenanta la distanta a programelor si echipamentelor, furnizarea
de programe informatice - software - si actualizarea acestora, furnizarea de
imagini, de texte si de informatii si punerea la dispozitie de baze de date,
furnizarea de muzica, de filme si de jocuri, inclusiv jocuri de noroc,
transmiterea si difuzarea de emisiuni si evenimente politice, culturale,
artistice, sportive, stiintifice, de divertisment si furnizarea de servicii de
invatamant la distanta. Atunci cand furnizorul de servicii si clientul sau
comunica prin curier electronic, aceasta nu inseamna in sine ca serviciul
furnizat este un serviciu electronic;".
76. La articolul 142, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) importul de bunuri a caror livrare in Romania este in orice
situatie scutita de taxa pe valoarea adaugata;".
77. La articolul 146, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Persoanele impozabile care se incadreaza in prevederile alin. (2)
au obligatia de a depune la organele fiscale teritoriale, pana la data de 25
februarie, o declaratie in care sa mentioneze cifra de afaceri din anul
precedent."
78. La articolul 155, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 155
(1) Orice persoana impozabila, inregistrata ca platitor de taxa pe valoarea
adaugata, are obligatia sa emita factura fiscala pentru livrarile de bunuri sau
prestarile de servicii efectuate catre fiecare beneficiar. Persoanele
impozabile, care nu sunt inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata, nu au dreptul sa emita facturi fiscale si nici sa inscrie taxa pe
valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii
efectuate catre alta persoana, in documentele emise. Prin norme se stabilesc
situatiile in care factura fiscala poate fi emisa si de alta persoana decat cea
care efectueaza livrarea de bunuri. Persoanele impozabile cu regim mixt nu au
obligatia sa emita facturi fiscale pentru operatiunile scutite fara drept de
deducere sau care nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea
adaugata; in functie de specificul activitatii acestea pot emite alte documente
prevazute de lege pentru operatiunile scutite fara drept de deducere sau care
nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata. In situatia in
care persoanele impozabile cu regim mixt utilizeaza factura fiscala pentru
evidentierea livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii scutite fara drept
de deducere sau care nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea
adaugata, au obligatia sa inscrie in dreptul operatiunii mentiunea
<<scutit fara drept de deducere>> sau <<neimpozabil>>."
79. La articolul 155, alineatele (2) si (8) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru livrari de bunuri factura fiscala se emite la data
livrarii de bunuri, iar pentru prestari de servicii, cel mai tarziu pana la
finele lunii in care prestarea a fost efectuata.
...........................................................................
(8) Factura fiscala trebuie sa cuprinda obligatoriu urmatoarele informatii:
a) seria si numarul facturii;
b) data emiterii facturii;
c) numele, adresa si codul de identificare fiscala ale persoanei care emite
factura;
d) numele, adresa si codul de identificare fiscala, dupa caz, ale
beneficiarului de bunuri sau servicii;
e) denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor
prestate;
f) pretul unitar fara taxa pe valoarea adaugata si baza de impozitare
pentru fiecare cota sau scutire;
g) cota de taxa pe valoarea adaugata aplicata sau mentiunile: scutit cu
drept de deducere, scutit fara drept de deducere, neimpozabil, supus regulilor
speciale, dupa caz. Pentru operatiunile supuse taxarii inverse se mentioneaza
obligatoriu <<taxare inversa>>;
h) suma taxei pe valoarea adaugata de plata, pentru operatiunile taxabile,
cu exceptia cazurilor in care se aplica reguli speciale prevazute prin norme
metodologice."
80. La articolul 160 alineatul (1), litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) in cazul in care documentul a fost transmis beneficiarului, fie se
emite un nou document care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din
documentul initial, numarul si data documentului corectat, valorile cu semnul
minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite un
nou document continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite
un document cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data
documentului corectat. Documentele respective se vor inregistra in jurnalul de
vanzari, respectiv de cumparari, si vor fi preluate in deconturile intocmite de
furnizor si, respectiv, de beneficiar, pentru perioada in care a avut loc
corectarea."
81. La articolul 160, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) In situatiile prevazute la art. 138, furnizorii de bunuri si/sau
prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi fiscale sau alte documente
legal aprobate, cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se
diminueaza sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se
majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Documentele respective se
vor inregistra in jurnalul de vanzari, respectiv de cumparari, si vor fi
preluate in deconturile intocmite de furnizor si, respectiv, de beneficiar,
pentru perioada fiscala in care s-a efectuat ajustarea. Pentru operatiunile
prevazute la art. 138 lit. d), beneficiarii nu au obligatia ajustarii taxei
deductibile."
82. Dupa articolul 160 se introduce un nou articol, articolul 160^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 160^1
Masuri de simplificare
(1) Furnizorii si beneficiarii bunurilor prevazute la alin. (2) au obligatia
sa aplice masurile de simplificare prevazute de prezentul articol. Conditia
obligatorie pentru aplicarea masurilor de simplificare este ca atat furnizorul,
cat si beneficiarul sa fie inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata.
(2) Bunurile pentru care se aplica masurile de simplificare sunt: deseurile
si resturile de metale feroase si neferoase, precum si materiile prime
secundare rezultate din valorificarea acestora, astfel cum sunt definite de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor
industriale reciclabile, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si
terenuri si cladiri sau parti de cladire. Este considerata cladire orice
constructie legata nemijlocit de sol.
(3) Pe facturile emise pentru livrarile de bunuri prevazute la alin. (2)
furnizorii sunt obligati sa inscrie mentiunea <<taxare inversa>>.
Furnizorii si beneficiarii evidentiaza taxa pe valoarea adaugata aferenta
acestor livrari, respectiv achizitii, in jurnalele de vanzari si de cumparari
concomitent si o inscriu in decontul de taxa pe valoarea adaugata, atat ca taxa
colectata, cat si ca taxa deductibila, fara a avea loc plati efective intre
cele doua unitati in ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata.
(4) Beneficiarii care sunt platitori de taxa pe valoarea adaugata cu regim
mixt aplica si prevederile art. 147, in functie de destinatia pe care o dau
achizitiilor respective. Furnizorii deduc integral taxa pe valoarea adaugata la
nivelul taxei colectate pentru livrarile de bunuri pentru care au aplicat
mentiunea <<taxare inversa>>, chiar daca sunt platitori de taxa pe
valoarea adaugata cu regim mixt.
(5) Daca furnizorul nu a mentionat <<taxare inversa>> in
facturile fiscale emise pentru bunurile respective, beneficiarul nu este
exonerat de la aplicarea prevederilor din prezentul articol. Beneficiarul
trebuie sa inscrie din proprie initiativa aceasta mentiune si sa nu faca plata
taxei pe valoarea adaugata catre furnizor."
83. La articolul 163, litera h) va avea urmatorul cuprins:
"h) codul NC reprezinta pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau
codul tarifar, conform Nomenclaturii Combinate din Tariful Vamal de Import al
Romaniei valabil in anul 2004."
84. La articolul 168 se introduce alineatul (4) cu urmatorul cuprins:
"(4) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica pentru tuica si
rachiurile de fructe destinate consumului propriu al gospodariilor individuale,
in conditiile stabilite prin norme."
85. La articolul 173 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
"(2) Sunt exceptate de la plata accizelor tuica si rachiurile de
fructe fabricate de persoana fizica si consumate de catre aceasta si membrii
familiei sale, cu conditia sa nu fie vandute."
86. Articolul 176 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 176
Nivelul accizelor
Nivelul accizelor pentru urmatoarele produse este:
_________________________________________________________________________
Nr. Denumirea produsului U.M. Acciza*)
crt. sau a grupei de produse (echivalent
euro/U.M.)
_________________________________________________________________________
0 1 2 3
_________________________________________________________________________
1. Bere, 0,60
din care:
1.1. Bere produsa de producatorii hl/1 grad Plato*1)
independenti cu o capacitate
de productie anuala ce nu
depaseste 200 mii hl 0,38
_________________________________________________________________________
2. Vinuri
2.1. Vinuri linistite hl de produs 0
2.2. Vinuri spumoase 30,00
_________________________________________________________________________
3. Bauturi fermentate, altele decat
bere si vinuri hl de produs
3.1. linistite 0
3.2. spumoase 30,00
_________________________________________________________________________
4. Produse intermediare hl de produs 45,00
_________________________________________________________________________
5. Alcool etilic hl alcool pur*2) 280,00
_________________________________________________________________________
Produse din tutun
_________________________________________________________________________
6. Tigarete 1.000 tigarete 5,73 + 31%
_________________________________________________________________________
7. Tigari si tigari de foi 1.000 bucati 9,00
_________________________________________________________________________
8. Tutun destinat fumatului, din care: kg 17,00
8.1. Tutun destinat rularii in kg 17,00
tigarete
_________________________________________________________________________
Uleiuri minerale
_________________________________________________________________________
9. Benzine cu plumb tona 414,00
1.000 litri 319,00
_________________________________________________________________________
10. Benzine fara plumb tona 353,00
1.000 litri 272,00
_________________________________________________________________________
11. Motorine tona 245,00
1.000 litri 207,00
_________________________________________________________________________
12. Pacura tona 0,00
_________________________________________________________________________
13. Gaze petroliere lichefiate, tona 100,00
din care:
13.1. Utilizate in consum tona 0,00
casnic*3)
_________________________________________________________________________
14. Gaz metan tona 0,00
_________________________________________________________________________
15. Petrol lampant (inclusiv tona 414,00
kerosen)*4)
_________________________________________________________________________
16. Benzen, toluen, xileni si alte tona 414,00
amestecuri de hidrocarburi
aromatice
_________________________________________________________________________
*) Nivelul accizelor armonizate va fi majorat anual incepand cu data de 1
iulie 2004, prin hotarare a Guvernului, in conformitate cu angajamentele
asumate de Romania in procesul de negociere cu Uniunea Europeana, la Capitolul
10 - Impozitarea. O data cu aceasta majorare, se va modifica corespunzator si
nivelul accizei minime prevazut de lege pentru tigarete.
*1) Gradul Plato reprezinta greutatea de zahar exprimata in grame,
continuta in 100 g de solutie masurata la origine, la temperatura de 20 grade/4
grade C.
2) Hl alcool pur reprezinta 100 litri alcool etilic rafinat, cu
concentratia de 100% alcool in volum, la temperatura de 20 grade C, continut
intr-o cantitate data de produs alcoolic.
3) Prin gaze petroliere lichefiate utilizate in consum casnic se intelege
gazele petroliere lichefiate, distribuite in butelii tip aragaz. Buteliile tip
aragaz sunt acele butelii cu o capacitate de pana la maximum 12,5 kg.
4) Petrolul lampant utilizat drept combustibil de persoanele fizice nu se
accizeaza."
87. La articolul 177, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 177
(1) Pentru tigarete, acciza datorata este egala cu suma dintre acciza
specifica si acciza ad valorem, dar nu mai putin de 11,00 euro/1.000 de
tigarete, care reprezinta acciza minima. Cand suma dintre acciza specifica si
acciza ad valorem este mai mica decat acciza minima, se plateste acciza
minima."
88. La articolul 178 se introduce alineatul (7) cu urmatorul cuprins:
"(7) Fac exceptie de la prevederile alin. (3) bauturile alcoolice
supuse sistemului de marcare."
89. La articolul 180, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) locul urmeaza a fi folosit pentru producerea, imbutelierea,
ambalarea, primirea, detinerea, depozitarea si/sau expedierea produselor
accizabile. In cazul unui loc ce va fi autorizat numai ca antrepozit fiscal de
depozitare, cantitatea de produse accizabile depozitata trebuie sa fie mai mare
decat cantitatea pentru care suma accizelor potentiale este de 5.000 euro.
Pentru bauturile alcoolice supuse marcarii, aceasta limita este de 50.000 euro.
Conform prevederilor din norme, cantitatile pot fi diferentiate in functie de
grupa de produse depozitata;".
90. La articolul 180, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) locul este amplasat, construit si echipat astfel incat sa se previna
scoaterea produselor accizabile din acest loc fara plata accizelor. Locul
trebuie sa fie strict delimitat - acces propriu, imprejmuire -, iar activitatea
ce se desfasoara in acest loc sa fie independenta de alte activitati
desfasurate de societatea care solicita autorizarea ca antrepozit fiscal. Locul
trebuie sa beneficieze de utilitati individuale - apa si energie electrica.
Locurile destinate productiei de alcool etilic, de distilate si de bauturi
alcoolice trebuie sa fie dotate cu mijloace de masurare legale pentru
determinarea cantitatii si concentratiei alcoolice, avizate de Biroul Roman de
Metrologie Legala. Locurile destinate productiei de alcool etilic si de
distilate, ca materie prima, trebuie sa fie dotate cu un sistem de supraveghere
prin camere video a punctelor unde sunt amplasate contoarele si rezervoarele de
alcool si distilate, precum si a cailor de acces in antrepozitul fiscal.
Locurile destinate productiei de uleiuri minerale trebuie sa fie dotate cu
mijloace de masurare a debitului volumic sau masic."
91. La articolul 183, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) sa instaleze si sa mentina incuietori, sigilii, instrumente de
masura sau alte instrumente similare adecvate, necesare asigurarii securitatii
produselor accizabile amplasate in antrepozitul fiscal. Antrepozitarii
autorizati pentru productia de produse din grupa alcoolului etilic sunt
obligati sa detina certificate de calibrare, eliberate de un laborator de
metrologie agreat de Biroul Roman de Metrologie Legala, pentru toate
rezervoarele si recipientele in care se depoziteaza materiile prime si
produsele alcoolice rezultate din prelucrarea acestora."
92. La articolul 183, dupa litera i) se introduc literele i^1) si i^2) cu
urmatorul cuprins:
"i^1) sa instiinteze autoritatea fiscala competenta despre orice
modificare adusa datelor initiale in baza carora a fost emisa autorizatia de
antrepozit fiscal, in termen de 15 zile de la data inregistrarii modificarii;
i^2) sa depuna la autoritatea fiscala competenta certificatul ISO 9001, in
conditiile stabilite prin norme;".
93. La articolul 184 se introduce alineatul (3) cu urmatorul cuprins:
"(3) In intelesul prezentului titlu, prin vanzarea afacerii se
intelege schimbarea actionarilor/asociatilor majoritari ai persoanei juridice
autorizate ca antrepozitar, indiferent de modul de organizare si de forma de
proprietate a acestuia."
94. La articolul 185, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (3^1) cu
urmatorul cuprins:
"(3^1) Autoritatea fiscala competenta suspenda autorizatia pentru un
antrepozit fiscal in cazul:
a) detinerii sau comercializarii de catre antrepozitarii autorizati a
produselor accizabile supuse marcarii potrivit prezentului titlu, marcate
necorespunzator sau cu marcaje false, precum si detinerii in afara
antrepozitului fiscal a unor astfel de produse nemarcate si comercializarea
acestora;
b) nerespectarii programului de lucru al antrepozitului fiscal, asa cum a
fost aprobat de autoritatea fiscala competenta;
c) amplasarii mijloacelor de masurare a productiei si a concentratiei de
alcool si distilate in alte locuri decat cele prevazute expres in titlul VIII
sau deteriorarii sigiliilor aplicate de catre supraveghetorul fiscal si
nesesizarii organului fiscal in cazul deteriorarii lor;
d) comercializarii in vrac, pe piata interna, a alcoolului sanitar;
e) circulatiei si comercializarii in vrac a alcoolului etilic rafinat si a
distilatelor in alte scopuri decat cele expres prevazute in titlul VIII.
f) folosirii conductelor mobile, a furtunurilor elastice sau a altor
conducte de acest fel, utilizarii rezervoarelor necalibrate, precum si
amplasarii inaintea contoarelor a unor canele sau robinete prin care se pot
extrage cantitati de alcool sau distilate necontorizate;
g) functionarii instalatiilor de producere a alcoolului etilic sau a
distilatelor in afara programului de lucru aprobat de autoritatea fiscala
competenta."
95. La articolul 185 se introduc alineatele (7) si (8) cu urmatorul
cuprins:
"(7) In cazul anularii autorizatiei, cererea pentru o noua autorizatie
poate fi depusa numai dupa o perioada de cel putin 5 ani de la data anularii.
(8) Antrepozitarii autorizati, carora le-a fost revocata sau anulata
autorizatia si care detin stocuri de produse accizabile la data anularii sau
revocarii autorizatiei, pot valorifica produsele inregistrate in stoc - materii
prime, semifabricate, produse finite - numai cu acordul autoritatii fiscale
competente, in conditiile prevazute de norme."
96. La articolul 193, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 193
(1) Accizele sunt venituri la bugetul de stat. Termenul de plata al
accizelor este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care
acciza devine exigibila."
97. La articolul 193, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul importului unui produs accizabil, care nu este plasat
intr-un regim suspensiv sau intr-un regim vamal de import cu exceptarea de la
plata tuturor sumelor aferente drepturilor de import, prin derogare de la alin.
(1), momentul platii accizelor este momentul inregistrarii declaratiei vamale
de import."
98. La articolul 200, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 200
(1) Sunt scutite de la plata accizelor alcoolul etilic si alte produse alcoolice
prevazute la art. 162, atunci cand sunt:
a) complet denaturate, conform prescriptiilor legale;
b) denaturate si utilizate pentru producerea de produse care nu sunt
destinate consumului uman;
c) utilizate pentru producerea otetului cu codul NC 2209;
d) utilizate pentru producerea de medicamente;
e) utilizate pentru producerea de arome alimentare ce au o concentratie ce
nu depaseste 1,2% in volum, destinate prepararii de alimente sau bauturi
nealcoolice;
f) utilizate in scop medical in spitale si farmacii;
g) utilizate direct sau ca element al produselor semifabricate pentru
producerea de alimente cu sau fara crema, cu conditia ca in fiecare caz
concentratia de alcool sa nu depaseasca 8,5 litri de alcool pur la 100 kg de produs
ce intra in compozitia ciocolatei si 5 litri de alcool pur la 100 kg de produs
ce intra in compozitia altor produse;
h) esantioane pentru analiza sau teste de productie necesare sau in scopuri
stiintifice;
i) utilizate in procedee de fabricatie, cu conditia ca produsul finit sa nu
contina alcool;
j) utilizate pentru producerea unui element care nu este supus accizei;
k) utilizate in industria cosmetica."
99. La articolul 201 alineatul (1), litera i) va avea urmatorul cuprins:
"i) orice ulei mineral achizitionat direct de la agenti economici
producatori, importatori sau distribuitori agreati, utilizat drept combustibil
pentru incalzirea spitalelor, sanatoriilor, azilelor de batrani, orfelinatelor
si altor institutii de asistenta sociala, institutiilor de invatamant si
lacasurilor de cult;".
100. La articolul 204, alineatele (1) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 204
(1) Marcarea produselor se efectueaza prin timbre sau banderole.
...........................................................................
(4) Produsele accizabile marcate cu timbre sau banderole deteriorate sau
marcate altfel decat s-a prevazut la alin. (2) si (3) vor fi considerate ca
nemarcate."
101. La articolul 205, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) Contravaloarea timbrelor pentru marcarea tigaretelor si a altor
produse din tutun, precum si contravaloarea banderolelor pentru marcarea
bauturilor alcoolice se asigura de la bugetul de stat din valoarea accizelor
aferente acestor produse, conform prevederilor din norme."
102. La articolul 208, alineatele (1), (2) si (3) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 208
(1) In cazul cafelei verzi, acciza este egala cu echivalentul in lei a 680
euro pe tona.
(2) In cazul cafelei prajite, inclusiv al cafelei cu inlocuitori, acciza
este egala cu echivalentul in lei a 1.000 euro pe tona.
(3) In cazul cafelei solubile, inclusiv al amestecurilor cu cafea solubila,
acciza este egala cu echivalentul in lei a 4 euro pe kilogram."
103. La articolul 215, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Impozitul pentru gazele naturale din productia interna, provenite
din zacaminte de gaze naturale, din zacaminte de gaze cu condensat si din
zacaminte de titei, se plateste la bugetul de stat de catre agentul economic
autorizat potrivit legii in domeniu prin care se realizeaza livrarea acestor
produse catre consumatorul final."
104. Dupa articolul 220 se introduce un nou articol, articolul 220^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 220^1
Regimul produselor accizabile detinute de agentii economici care
inregistreaza obligatii fiscale restante
(1) Produsele accizabile detinute de agentii economici care inregistreaza
obligatii fiscale restante pot fi valorificate in cadrul procedurii de
executare silita de organele competente, potrivit legii.
(2) Persoanele care dobandesc bunuri accizabile prin valorificare potrivit
alin. (1) trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute de lege, dupa
caz."
105. La articolul 221, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
"(4) Pentru antrepozitarii autorizati, termenul limita de indeplinire
a conditiilor prevazute la art. 180 lit. b) este de 31 martie 2005.
Neindeplinirea acestor conditii atrage dupa sine revocarea autorizatiei."
106. La articolul 239 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
"(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) toate reziduurile de
uleiuri minerale rezultate din exploatare, in alte locatii decat antrepozitele
fiscale de productie, pot fi cedate sau vandute numai in vederea prelucrarii si
numai catre un antrepozit fiscal de productie, in conditiile prevazute de
norme."
107. Articolul 242 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 242
Procedura de import
Efectuarea formalitatilor vamale de import, aferente uleiurilor minerale
prevazute la art. 241, se face prin birourile vamale de control si vamuire la
frontiera, stabilite prin decizia autoritatii vamale, care va fi publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
108. La articolul 243 se introduce alineatul (3) cu urmatorul cuprins:
"(3) Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazul actiunilor
societatilor comerciale care fac obiectul tranzactiilor pe piata de
capital."
109. Dupa articolul 244 se introduce un nou articol, articolul 244^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 244^1
Alte masuri
(1) Agentii economici care doresc sa distribuie si sa comercializeze angro
bauturi alcoolice si produse din tutun sunt obligati ca pana la data de 31
martie 2005 sa se inregistreze la autoritatea fiscala teritoriala si sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa detina spatii de depozitare corespunzatoare, in proprietate, cu
chirie, contract de comodat sau cu orice titlu legal;
b) sa aiba inscrise in obiectul de activitate potrivit Clasificarii
activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobat prin Hotararea Guvernului
nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare, activitatea de comercializare si
distributie angro a bauturilor alcoolice sau activitatea de comercializare si
distributie angro a produselor din tutun;
c) sa se doteze cu mijloacele necesare depistarii marcajelor false sau
contrafacute, in cazul comercializarii de produse supuse marcarii potrivit
titlului VII.
(2) Bauturile alcoolice livrate de agentii economici producatori catre
agentii economici distribuitori sau comercianti angro vor fi insotite si de o
copie a certificatului de marca al producatorului, din care sa rezulte ca marca
ii apartine.
(3) Agentii economici distribuitori si comerciantii angro de bauturi
alcoolice si produse din tutun raspund pentru provenienta nelegala a produselor
detinute si sunt obligati sa verifice autenticitatea facturilor primite."
110. La articolul 250 alineatul (1), punctul 1 va avea urmatorul cuprins:
"1. cladirile proprietate a statului, a unitatilor
administrativ-teritoriale sau a oricaror institutii publice, cu exceptia
incintelor care sunt folosite pentru activitati economice;".
111. La articolul 253, alineatul (6) va avea urmatorul cuprins:
"(6) In cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata in ultimii 3 ani
anteriori anului fiscal de referinta, cota impozitului pe cladiri se stabileste
de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre 5% si 10%
si se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea
persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima
reevaluare. Fac exceptie cladirile care au fost amortizate potrivit legii, in
cazul carora cota impozitului pe cladiri este cea prevazuta la alin. (2)."
112. La articolul 257 alineatul (1), litera g) va avea urmatorul cuprins:
"g) orice teren proprietate a statului, a unitatilor
administrativ-teritoriale sau a altor institutii publice, aferent unei cladiri
al carui titular este oricare din aceste categorii de proprietari, exceptand
suprafetele acestuia folosite pentru activitati economice;".
113. La articolul 257 alineatul (1), litera j) va avea urmatorul cuprins:
"j) terenurile legate de sistemele hidrotehnice, terenurile de
navigatie, terenurile aferente infrastructurii portuare, canalelor navigabile,
inclusiv ecluzele si statiile de pompare aferente acestora, precum si
terenurile aferente lucrarilor de imbunatatiri funciare, pe baza avizului
privind categoria de folosinta a terenului, emis de oficiul judetean de
cadastru si publicitate imobiliara;".
114. Partea introductiva a alineatului (1) al articolului 267 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 267
(1) Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism, in mediul urban,
este egala cu suma stabilita de consiliul local, Consiliul General al
Municipiului Bucuresti sau consiliul judetean, dupa caz, in limitele prevazute
in tabelul urmator:".
115. La articolul 270, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Publicitatea realizata prin mijloace de informare in masa
scrise si audiovizuale, in sensul prezentului articol, corespunde activitatilor
agentiilor de publicitate potrivit Clasificarii activitatilor din economia
nationala - CAEN, cu modificarile ulterioare, respectiv publicitatea realizata
prin ziare si alte tiparituri, precum si prin radio si televiziune."
116. La articolul 284, alineatele (2) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Persoanele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) si art. 4 alin.
(1) din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au
contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 nr. 341/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 654 din 20 iulie
2004, nu datoreaza:
a) impozitul pe cladiri pentru locuinta situata la adresa de domiciliu;
b) impozitul pe teren aferent cladirii prevazute la lit. a);
c) taxa asupra mijloacelor de transport aferenta unui singur autoturism tip
hycomat sau a unui mototriciclu.
...........................................................................
(4) Impozitul pe cladiri, impozitul pe teren, taxa pentru eliberarea unei
autorizatii pentru desfasurarea unei activitati economice nu se datoreaza de
catre persoanele cu handicap grav sau accentuat si persoanele incadrate in
gradul I sau II de invaliditate."
117. Dupa articolul 285 se introduce un nou articol, articolul 285^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 285^1
Scutiri si facilitati pentru persoanele juridice
Elementele infrastructurii feroviare publice, inclusiv terenurile pe care
sunt amplasate, precum si terenurile destinate acestui scop, sunt scutite de la
plata impozitului pe cladiri, a impozitului pe teren si a taxei pentru
eliberarea autorizatiei de construire."
118. La articolul 286, alineatele (3) si (6) vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Consiliul local poate acorda scutire de la plata impozitului pe
cladiri si a impozitului pe teren sau o reducere a acestora pentru persoanele
ale caror venituri lunare sunt mai mici decat salariul minim brut pe tara ori
constau in exclusivitate din indemnizatie de somaj sau ajutor social.
...........................................................................
(6) Consiliul local poate acorda scutirea de la plata impozitului pe teren
sau reducerea acestuia pentru terenul aferent investitiilor derulate in
conformitate cu Legea nr. 332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu
impact semnificativ in economie, cu modificarile ulterioare, pe toata perioada
executarii acestora, pana la punerea in functiune, dar nu mai mult de 3 ani de
la data inceperii lucrarilor si nu mai tarziu de 31 decembrie 2006."
119. Articolul 287 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 287
Majorarea impozitelor si taxelor locale de consiliile locale sau consiliile
judetene
Consiliul local sau consiliul judetean, dupa caz, poate majora anual cu
maximum 20% fata de nivelul stabilit pentru anul 2004, in functie de conditiile
specifice zonei, orice impozit sau taxa locala prevazuta in prezentul titlu, cu
exceptia taxelor prevazute la art. 263 alin. (4) si (5) si art. 295 alin. (11)
lit. b) - d)."
120. Articolul 292 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 292
Indexarea impozitelor si taxelor locale
(1) In cazul oricarui impozit sau taxa locala care consta intr-o anumita
suma in lei sau care este stabilita pe baza unei anumite sume in lei, sumele
respective se indexeaza anual pentru a reflecta rata estimata a inflatiei pentru
anul urmator, daca rata estimata a inflatiei depaseste 5%, cu exceptia taxei
prevazute la art. 263 alin. (4) si (5).
(2) Sumele indexate se initiaza in comun de Ministerul Finantelor Publice
si Ministerul Administratiei si Internelor si se aproba prin hotarare a
Guvernului, emisa pana la data de 30 aprilie, inclusiv, a fiecarui an.
(3) In perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2005 si 1 ianuarie 2011, nivelul
taxei asupra mijloacelor de transport, prevazut la art. 263 alin. (4) si (5),
se majoreaza prin hotarare a Guvernului, in conformitate cu angajamentele
asumate de Romania in procesul de negociere cu Uniunea Europeana, la Capitolul
9 - Politica in domeniul transporturilor, in luna aprilie a fiecarui an cuprins
in perioada, la propunerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului si cu avizul Ministerului Finantelor Publice si Ministerului
Administratiei si Internelor."
121. La articolul 298 alineatul (1), dupa punctul 43 se introduce un nou
punct, punctul 43^1, cu urmatorul cuprins:
"43^1. Litera c) a alineatului (1) al articolului 70 din Legea
educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificarile ulterioare;".
Art. 2
Pentru anul 2005, nivelurile taxei armonizate prevazute la art. 263 alin.
(4) si (5) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile ulterioare, vor fi stabilite
prin hotarare a Guvernului, adoptata in termen de 45 de zile de la data
publicarii prezentelor modificari ale Codului fiscal in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 3
Dupa aprobarea prin lege a prezentei ordonante, Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si cu cele aduse prin
prezenta ordonanta, va fi republicata dandu-se textelor o noua numerotare.
Art. 4
Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu