LEGE
Nr. 504 din 17 noiembrie 2004
privind institutiile publice de spectacole si concerte
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1119 din 29 noiembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza cadrul juridic general al organizarii si
functionarii institutiilor publice de spectacole si concerte.
Art. 2
In sensul prezentei legi:
a) institutiile publice de spectacole si concerte sunt: teatrele,
filarmonicile, orchestrele si ansamblurile artistice care prezinta publicului
spectacole dramatice, lirice, coregrafice, de divertisment, folclorice, de
varietati, de circ, de papusi sau marionete, precum si concertele, indiferent
de gen, sau orice alt tip de reprezentatie in care interpretarile si executiile
artistilor interpreti ori executanti sunt prezentate direct publicului si sunt
finantate din venituri proprii si din subventii de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale, dupa caz;
b) producatorul de spectacole sau concerte este persoana juridica sau
fizica ce isi asuma responsabilitatea producerii spectacolului sau a
concertului si care, in aceasta calitate, asigura mijloacele materiale si
financiare necesare;
c) ansamblul artistic permanent este alcatuit din artisti interpreti sau
executanti angajati cu contract individual de munca;
d) stagiunea este perioada in care o institutie publica de spectacole sau
concerte pregateste si prezinta direct publicului productiile sale artistice;
stagiunea cuprinde, de regula, 10 luni consecutive din doi ani calendaristici,
fiind urmata de o vacanta de doua luni; durata si data inceperii stagiunii se
stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare al institutiei.
Art. 3
Institutiile publice de spectacole si concerte au ca obiectiv principal
promovarea valorilor cultural-artistice, autohtone si universale, pe plan
national si international.
CAP. 2
Organizare si functionare
Art. 4
(1) Institutiile publice de spectacole si concerte au personalitate
juridica, se organizeaza si functioneaza, potrivit prevederilor prezentei legi,
in subordinea autoritatilor administratiei publice centrale sau locale; fiecare
institutie isi elaboreaza propriul regulament de organizare si functionare,
aprobat conform normelor legale in vigoare.
(2) Institutiile publice de spectacole si concerte au deplina autonomie in
stabilirea si realizarea repertoriului, a proiectelor, precum si a programelor
cultural-artistice.
(3) Institutiile publice de spectacole si concerte au in administrare
bunuri mobile si imobile, au acces la cel putin o sala de spectacole sau
concerte cu dotarile tehnice aferente si dispun de mijloace financiare necesare
pentru organizarea si desfasurarea activitatii specifice in conditii care sa
asigure continuitatea, regularitatea, calitatea si accesibilitatea la
spectacolele si concertele prezentate.
Art. 5
(1) Institutiile publice de spectacole si concerte pot fi nationale,
regionale, judetene sau locale.
(2) Incadrarea institutiilor publice de spectacole si concerte conform
prevederilor alin. (1) se face prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 6
(1) Institutiile publice de spectacole sunt, dupa caz:
a) institutii de repertoriu;
b) institutii de proiecte.
(2) Institutiile de repertoriu sunt cele care au cel putin un ansamblu
artistic permanent, capabil sa sustina activitatea unei stagiuni, cu un
portofoliu de cel putin trei spectacole diferite si care realizeaza, in fiecare
stagiune, cel putin doua spectacole noi ce se adauga portofoliului existent sau
inlocuiesc unele dintre componentele acestuia.
(3) Institutiile de proiecte sunt cele care nu au un ansamblu artistic
permanent, dar dispun de resursele logistice si financiare necesare pentru a
realiza spectacole proprii pe care le prezinta in serii determinate, pe durata
unei stagiuni.
Art. 7
Institutiile publice de concerte sunt filarmonici, orchestre sau alte
formatiuni instrumentale, corale ori vocal-instrumentale, care detin un
ansamblu artistic permanent, capabil sa sustina activitatea unei stagiuni de
concerte.
Art. 8
(1) Autoritatile administratiei publice locale pot infiinta institutii
gazda de spectacole.
(2) Institutiile gazda de spectacole nu au un ansamblu artistic permanent
si nu realizeaza productii artistice proprii, dar dispun de resurse logistice
si financiare necesare pentru a gazdui si a sustine reprezentarea unor
spectacole sau concerte realizate de diferiti producatori.
Art. 9
Institutiile publice de spectacole si concerte isi programeaza activitatea
pe stagiuni.
CAP. 3
Finantarea activitatii
Art. 10
Finantarea institutiilor publice de spectacole si concerte se realizeaza
din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale, dupa caz, precum si din alte surse, potrivit prevederilor
prezentei legi.
Art. 11
Finantarea de baza a activitatii institutiilor publice de spectacole, de
repertoriu si de proiecte respecta urmatoarele:
a) cheltuielile de personal si cheltuielile pentru intretinerea,
reabilitarea si dezvoltarea bazei materiale a institutiilor se asigura integral
din subventiile acordate de la bugetul de stat, respectiv de la bugetele
locale, dupa caz;
b) programele si proiectele culturale sunt finantate din subventiile
acordate de la bugetul de stat, respectiv de la bugetele locale, dupa caz, in
corelatie cu veniturile proprii prezumate;
c) veniturile proprii provenite din exercitarea activitatilor specifice se
utilizeaza exclusiv pentru finantarea cheltuielilor aferente proiectelor si
programelor culturale si pentru stimularea personalului;
d) cota ce revine, potrivit reglementarilor in vigoare, din veniturile
proprii provenite din exploatarea unor bunuri aflate in administrare se
utilizeaza exclusiv pentru finantarea cheltuielilor materiale si servicii;
e) finantarea institutiilor gazda se asigura in corelatie cu veniturile
proprii provenite din exploatarea bunurilor aflate in administrare, pentru
acoperirea integrala a cheltuielilor curente si de capital.
Art. 12
(1) Ministerul Culturii si Cultelor, alte autoritati ale administratiei
publice centrale si autoritatile administratiei publice locale pot subventiona
proiecte sau programe culturale, inclusiv turnee, ale institutiilor publice de
spectacole si concerte, indiferent de subordonare, in conditiile prezentei
legi.
(2) Subventiile obtinute potrivit dispozitiilor alin. (1) pot fi folosite
si pentru stimulente pecuniare ce se acorda realizatorilor proiectelor si
programelor culturale.
(3) De prevederile alin. (1) pot beneficia si institutiile private de
spectacole si concerte.
Art. 13
Institutiile publice de spectacole si concerte pot beneficia de bunuri
materiale si fonduri banesti primite sub forma de prestari de servicii, donatii
si sponsorizari, cu respectarea dispozitiilor legale; liberalitatile de orice
fel pot fi acceptate numai daca nu sunt grevate de conditii ori sarcini care
afecteaza autonomia institutiei sau care sunt contrare obiectului sau de
activitate.
CAP. 4
Raporturile de munca
Art. 14
(1) Functionarea institutiilor publice de spectacole si concerte se asigura
prin activitatea personalului angajat cu contract individual de munca, in
functii de specialitate artistica sau tehnica, in functii auxiliare si de
intretinere, precum si prin activitatea unor persoane care participa la
realizarea actului artistic, in baza unor contracte incheiate potrivit
prevederilor legale privind dreptul de autor si drepturile conexe sau in baza
unor conventii reglementate de Codul civil.
(2) Activitatea fiecarui salariat din cadrul institutiei publice de
spectacole si concerte se normeaza potrivit fisei postului.
(3) Pentru personalul artistic si tehnic de specialitate din institutiile
publice de spectacole si concerte, zilele de sambata si duminica sunt
considerate zile lucratoare, ziua de luni fiind zi de repaus.
(4) Activitatea saptamanala a institutiilor de spectacole si concerte este
organizata potrivit contractului colectiv de munca pe ramura, precum si
potrivit regulamentelor de organizare si functionare, proprii fiecarei
institutii.
(5) Activitatea lunara a salariatilor este, de regula, de 20 - 23 de zile
lucratoare, avand cel putin 8 zile de repaus; zilele de repaus care n-au putut
fi acordate vor fi recuperate in lunile urmatoare, compensate potrivit
prevederilor Codului muncii sau adaugate zilelor de concediu.
(6) Concediul anual de odihna pentru personalul din institutiile publice de
spectacole si concerte se acorda in perioada dintre stagiuni.
Art. 15
(1) Personalul contractual al institutiilor publice de spectacole si
concerte, angajat prin contract individual de munca, se incadreaza in functiile
de specialitate prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta
lege.
(2) Criteriile de evaluare a performantelor profesionale individuale,
precum si normarea muncii se stabilesc prin contractul colectiv de munca la
nivel de ramura si, respectiv, de institutie.
Art. 16
(1) In cazul personalului incadrat in functii de specialitate artistica sau
tehnica, contractele individuale de munca se pot incheia:
a) de regula, pe durata nedeterminata;
b) pe durata determinata;
c) pe spectacol sau pe proiect.
(2) Incadrarea personalului prevazut la alin. (1) se face pe baza de
concurs sau examen organizat in conditiile legii.
(3) In cazul contractelor individuale de munca ce se incheie potrivit
prevederilor alin. (1) lit. b) si c), angajarea se poate face si in mod direct,
prin acordul partilor.
(4) In cazul contractelor prevazute la alin. (3), durata acestora se poate
prelungi prin acordul partilor.
(5) Conditionarea ocuparii unui post pe criterii de sex, varsta sau
calitati fizice, prin anunt sau prin concurs la institutiile publice de
spectacole si concerte, se face conform specificului si nevoilor institutiei si
nu constituie contraventie, prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea
tuturor formelor de discriminare, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 48/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 17
(1) Institutiile publice de spectacole si concerte pot incheia contracte
potrivit prevederilor legale privind dreptul de autor si drepturile conexe.
(2) Sumele reprezentand plata drepturilor cuvenite conform prevederilor
alin. (1) se considera cheltuieli aferente programelor si proiectelor culturale
si se prevad ca atare in bugetele de venituri si cheltuieli ale institutiei.
Art. 18
Personalul angajat in functii de specialitate artistica, pe durata
determinata, care nu are domiciliul in localitate si nu beneficiaza de locuinta
de serviciu, poate primi din bugetul institutiei o indemnizatie lunara de
cazare, neimpozabila, in cuantum de pana la 50% din salariul mediu net pe
economie.
CAP. 5
Conducerea activitatii
Art. 19
(1) Conducerea institutiilor publice de spectacole si concerte este
asigurata de directorul general sau, dupa caz, de director.
(2) Prin decizia directorului general sau, dupa caz, a directorului se
infiinteaza Consiliul artistic, format din personalitati culturale din
institutie si din afara acesteia, cu rol consultativ.
(3) Consiliul administrativ, organism cu rol consultativ, este numit prin
decizia directorului general sau, dupa caz, a directorului, potrivit legii, si
este format din:
a) presedinte - directorul general sau, dupa caz, directorul;
b) membri:
- reprezentantul autoritatii tutelare, propus de aceasta;
- directorul artistic;
- directorul administrativ sau, dupa caz, directorul executiv;
- directorul economic sau, dupa caz, contabilul-sef;
- consilierul juridic;
- delegatul sindicatului reprezentativ, propus de acesta.
Art. 20
Directorul general sau, dupa caz, directorul, persoana fizica, este numit
prin concurs, organizat in conditiile legii, pe baza unui contract de
management.
Art. 21
Contractul de management reprezinta acordul partilor si se incheie, in
conformitate cu legislatia in vigoare, in vederea realizarii programului
asumat, in baza unor criterii de performanta cuantificabile.
Art. 22
Sunt parti in contractul de management:
a) autoritatea administratiei publice in subordinea careia este organizata
si functioneaza institutia;
b) directorul general sau, dupa caz, directorul institutiei.
Art. 23
(1) Contractul de management se incheie pentru o perioada de 5 ani, cu
posibilitatea prelungirii, cu acordul partilor, in conditiile indeplinirii
programului asumat, in baza unor criterii de performanta cuantificabile.
(2) Contractul de management poate fi reziliat de parti, in cazul
nerespectarii clauzelor contractuale.
Art. 24
Prin contractul de management, autoritatea administratiei publice asigura
cel putin finantarea prevazuta la art. 11, in raport cu obiectivele si
criteriile de performanta stabilite de parti, pe intreaga durata a contractului
de management.
Art. 25
Contractul-cadru de management, criteriile de performanta cuantificabile,
precum si modalitatile de evaluare a indeplinirii acestora se stabilesc prin
norme metodologice elaborate de Ministerul Culturii si Cultelor si aprobate
prin hotarare a Guvernului.
Art. 26
(1) Activitatea institutiilor publice de spectacole si concerte poate fi
concesionata in baza prevederilor Legii nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor.
(2) Prevederile art. 2 alin. (2) lit. o) din Legea nr. 219/1998 se aplica
numai pe baza normelor metodologice elaborate de Ministerul Culturii si
Cultelor si aprobate prin hotarare a Guvernului, in termen de 6 luni de la
intrarea in vigoare a prezentei legi.
(3) Normele metodologice cuprind cel putin urmatoarele:
a) conditiile de experienta a concesionarilor;
b) prevederea, in caietul de sarcini, a obligatiei de a pastra obiectul
specific al activitatii institutiei, clauzele privind angajatii, precum si
conditiile de accesibilitate la spectacole si concerte.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 27
(1) Contractele individuale de munca incheiate pe perioada nedeterminata
inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi pot fi transformate in contracte
pe perioada determinata, prin acordul partilor, numai dupa 5 ani de la intrarea
in vigoare a prezentei legi.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si persoanelor cu contract pe perioada
nedeterminata, dar care, inaintea intrarii in vigoare a prezentei legi, au fost
detasate in interes personal sau de serviciu ori au contractul de munca
suspendat, in conditiile legii.
Art. 28
Orice modificare a modului de organizare si functionare a institutiilor
publice de spectacole si concerte se aproba prin hotarare a Guvernului sau,
dupa caz, prin hotararea autoritatii administratiei publice tutelare, prin
votul a doua treimi din numarul total de consilieri.
Art. 29
Ministerul Culturii si Cultelor este autoritatea administratiei publice
centrale care, in domeniul institutiilor publice de spectacole si concerte,
urmareste, impreuna cu autoritatile administratiei publice locale, punerea in
aplicare si respectarea reglementarilor de specialitate, precum si a
prevederilor prezentei legi.
Art. 30
Contractele de management incheiate pe perioada determinata raman in
vigoare pana la termenele prevazute in ele, iar cele incheiate pe perioada
nedeterminata vor fi transformate in contracte de management pe perioada
determinata de 5 ani.
Art. 31
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Decretul Marii
Adunari Nationale nr. 19/1959 privind organizarea si functionarea institutiilor
artistice de spectacole, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 3 din 23
ianuarie 1959, si Decretul Consiliului de Stat nr. 703/1973 privind stabilirea
normelor unitare de structura pentru institutiile cultural-educative, publicat
in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 2 din 4 ianuarie 1974, aprobat prin Legea
nr. 26/1974, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 109 din 2 august
1974, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei legi.
Art. 32
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
ANEXA 1
LISTA
functiilor de specialitate in institutiile publice de spectacole si concerte
________________________________________________________________________________
Nr. Functia Nivelul
crt. de
studii
________________________________________________________________________________
1. a) regizor artistic, dirijor, solist (vocal, balet, concertist,
instrumentist), actor, pictor scenograf, consultant artistic,
coregraf, concertmaistru, sef partida, artist instrumentist S
b) maestru (balet-dans, cor, corepetitor), dirijor cor,
producator delegat, impresar artistic S
c) sef orchestra, maestru de studii (balet, canto), secretar
artistic (muzical, literar, relatii publice), operator
imagine, operator sunet, sufleor opera, artist liric opera S
d) artist liric, balerin, dansator, acompaniator, corepetitor,
actor manuitor papusi, sculptor papusi, sufleor teatru,
regizor de culise, artist plastic, machior, peruchier,
montor imagine, editor imagine S
________________________________________________________________________________
2. a) dirijor, sef orchestra, maestru (balet-dans, corepetitor),
concertmaistru, maestru de studii balet, maestru de lumini,
maestru de sunet, regizor scena (culise), secretar platou,
impresar artistic M
b) solist (vocal, balet, concertist, instrumentist), actor,
instrumentist, sufleor opera, corist opera M
c) maestru artist circ, artist circ, maestru (acordor pian,
clavecin, lutier), specialist (orga, instrumente de suflat) M
d) corist, balerin, dansator, corepetitor, actor manuitor papusi,
sculptor papusi, sufleor teatru, artist plastic, machior,
peruchier, montor imagine, operator imagine, editor imagine M
________________________________________________________________________________
3. supraveghetor sala, controlor bilete, garderobier, plasator M, G
________________________________________________________________________________