LEGE
Nr. 52 din 21 ianuarie 2003
privind transparenta decizionala in administratia publica
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 70 din 3 februarie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege stabileste regulile procedurale minimale aplicabile
pentru asigurarea transparentei decizionale in cadrul autoritatilor
administratiei publice centrale si locale, alese sau numite, precum si al altor
institutii publice care utilizeaza resurse financiare publice, in raporturile
stabilite intre ele cu cetatenii si asociatiile legal constituite ale acestora.
(2) Legea are drept scop:
a) sa sporeasca gradul de responsabilitate a administratiei publice fata de
cetatean, ca beneficiar al deciziei administrative;
b) sa stimuleze participarea activa a cetatenilor in procesul de luare a
deciziilor administrative si in procesul de elaborare a actelor normative;
c) sa sporeasca gradul de transparenta la nivelul intregii administratii
publice.
Art. 2
Principiile care stau la baza prezentei legi sunt urmatoarele:
a) informarea in prealabil, din oficiu, a persoanelor asupra problemelor de
interes public care urmeaza sa fie dezbatute de autoritatile administratiei
publice centrale si locale, precum si asupra proiectelor de acte normative;
b) consultarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite, la
initiativa autoritatilor publice, in procesul de elaborare a proiectelor de
acte normative;
c) participarea activa a cetatenilor la luarea deciziilor administrative si
in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative, cu respectarea
urmatoarelor reguli:
1. sedintele autoritatilor si institutiilor publice care fac obiectul
prezentei legi sunt publice, in conditiile legii;
2. dezbaterile vor fi consemnate si facute publice;
3. minutele acestor sedinte vor fi inregistrate, arhivate si facute
publice, in conditiile legii.
Art. 3
In sensul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel:
a) act normativ - actul emis sau adoptat de o autoritate publica, cu
aplicabilitate generala;
b) luarea deciziei - procesul deliberativ desfasurat de autoritatile
publice;
c) elaborarea de acte normative - procedura de redactare a unui proiect de
act normativ anterior supunerii spre adoptare;
d) recomandare - orice punct de vedere, sugestie, propunere sau opinie,
exprimata verbal sau in scris, primita de catre autoritatile publice de la
orice persoana interesata in procesul de luare a deciziilor si in procesul de
elaborare a actelor normative;
e) obligatia de transparenta - obligatia autoritatilor administratiei
publice de a informa si de a supune dezbaterii publice proiectele de acte
normative, de a permite accesul la luarea deciziilor administrative si la
minutele sedintelor publice;
f) asociatie legal constituita - orice organizatie civica, sindicala,
patronala sau orice alt grup asociativ de reprezentare civica;
g) minuta - documentul scris in care se consemneaza in rezumat punctele de
vedere exprimate de participanti la o sedinta, precum si rezultatul
dezbaterilor;
h) ordine de precadere - ordinea care determina prioritatea participarii la
sedintele publice, in raport cu interesul manifestat fata de subiectul
sedintei;
i) sedinta publica - sedinta desfasurata in cadrul autoritatilor
administratiei publice si la care are acces orice persoana interesata.
Art. 4
Autoritatile administratiei publice obligate sa respecte dispozitiile
prezentei legi sunt:
a) autoritatile administratiei publice centrale: ministerele, alte organe
centrale ale administratiei publice din subordinea Guvernului sau a
ministerelor, serviciile publice descentralizate ale acestora, precum si
autoritatile administrative autonome;
b) autoritatile administratiei publice locale: consiliile judetene,
consiliile locale, primarii, institutiile si serviciile publice de interes
local sau judetean.
Art. 5
Prevederile prezentei legi nu se aplica procesului de elaborare a actelor
normative si sedintelor in care sunt prezentate informatii privind:
a) apararea nationala, siguranta nationala si ordinea publica, interesele
strategice economice si politice ale tarii, precum si deliberarile
autoritatilor, daca fac parte din categoria informatiilor clasificate, potrivit
legii;
b) valorile, termenele de realizare si datele tehnico-economice ale
activitatilor comerciale sau financiare, daca publicarea acestora aduce
atingere principiului concurentei loiale, potrivit legii;
c) datele personale, potrivit legii.
CAP. 2
Proceduri privind participarea cetatenilor si a asociatiilor legal
constituite la procesul de elaborare a actelor normative si la procesul de
luare a deciziilor
SECTIUNEA 1
Dispozitii privind participarea la procesul de elaborare a actelor
normative
Art. 6
(1) In cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative
autoritatea administratiei publice are obligatia sa publice un anunt referitor
la aceasta actiune in site-ul propriu, sa-l afiseze la sediul propriu, intr-un
spatiu accesibil publicului, si sa-l transmita catre mass-media centrala sau
locala, dupa caz. Autoritatea administratiei publice va transmite proiectele de
acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea
acestor informatii.
(2) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus
la cunostinta publicului, in conditiile alin. (1), cu cel putin 30 de zile
inainte de supunerea spre analiza, avizare si adoptare de catre autoritatile
publice. Anuntul va cuprinde o nota de fundamentare, o expunere de motive sau,
dupa caz, un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ
propus, textul complet al proiectului actului respectiv, precum si termenul
limita, locul si modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris
propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act
normativ.
(3) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu
relevanta asupra mediului de afaceri se transmite de catre initiator
asociatiilor de afaceri si altor asociatii legal constituite, pe domenii
specifice de activitate, in termenul prevazut la alin. (2).
(4) La publicarea anuntului autoritatea administratiei publice va stabili o
perioada de cel putin 10 zile pentru a primi in scris propuneri, sugestii sau
opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
(5) Conducatorul autoritatii publice va desemna o persoana din cadrul
institutiei, responsabila pentru relatia cu societatea civila, care sa
primeasca propunerile, sugestiile si opiniile persoanelor interesate cu privire
la proiectul de act normativ propus.
(6) Proiectul de act normativ se transmite spre analiza si avizare
autoritatilor publice interesate numai dupa definitivare, pe baza observatiilor
si propunerilor formulate potrivit alin. (4).
(7) Autoritatea publica in cauza este obligata sa decida organizarea unei
intalniri in care sa se dezbata public proiectul de act normativ, daca acest
lucru a fost cerut in scris de catre o asociatie legal constituita sau de catre
o alta autoritate publica.
(8) In toate cazurile in care se organizeaza dezbateri publice, acestea
trebuie sa se desfasoare in cel mult 10 zile de la publicarea datei si locului
unde urmeaza sa fie organizate. Autoritatea publica in cauza trebuie sa
analizeze toate recomandarile referitoare la proiectul de act normativ in
discutie.
(9) In cazul reglementarii unei situatii care, din cauza circumstantelor
sale exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii
unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se
supun adoptarii in procedura de urgenta prevazuta de reglementarile in vigoare.
SECTIUNEA a 2-a
Dispozitii privind participarea la procesul de luare a deciziilor
Art. 7
(1) Participarea persoanelor interesate la lucrarile sedintelor publice se
va face in urmatoarele conditii:
a) anuntul privind sedinta publica se afiseaza la sediul autoritatii
publice, inserat in site-ul propriu si se transmite catre mass-media, cu cel
putin 3 zile inainte de desfasurare;
b) acest anunt trebuie adus la cunostinta cetatenilor si a asociatiilor
legal constituite care au prezentat sugestii si propuneri in scris, cu valoare
de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes public care
urmeaza sa fie abordat in sedinta publica;
c) anuntul va contine data, ora si locul de desfasurare a sedintei publice,
precum si ordinea de zi.
(2) Difuzarea anuntului si invitarea speciala a unor persoane la sedinta
publica sunt in sarcina responsabilului desemnat pentru relatia cu societatea
civila.
(3) Participarea persoanelor interesate la sedintele publice se va face in
limita locurilor disponibile in sala de sedinte, in ordinea de precadere data
de interesul asociatiilor legal constituite in raport cu subiectul sedintei
publice, stabilita de persoana care prezideaza sedinta publica.
(4) Ordinea de precadere nu poate limita accesul mass-media la sedintele
publice.
Art. 8
Persoana care prezideaza sedinta publica ofera invitatilor si persoanelor
care participa din proprie initiativa posibilitatea de a se exprima cu privire
la problemele aflate pe ordinea de zi.
Art. 9
(1) Adoptarea deciziilor administrative tine de competenta exclusiva a
autoritatilor publice.
(2) Punctele de vedere exprimate in cadrul sedintelor publice de persoanele
mentionate la art. 8 au valoare de recomandare.
Art. 10
Minuta sedintei publice, incluzand si votul fiecarui membru, cu exceptia
cazurilor in care s-a hotarat vot secret, va fi afisata la sediul autoritatii
publice in cauza si publicata in site-ul propriu.
Art. 11
(1) Autoritatile publice prevazute la art. 4 sunt obligate sa elaboreze si
sa arhiveze minutele sedintelor publice. Atunci cand se considera necesar,
sedintele publice pot fi inregistrate.
(2) Inregistrarile sedintelor publice, cu exceptia celor prevazute la art.
6, vor fi facute publice, la cerere, in conditiile Legii nr. 544/2001 privind
liberul acces la informatiile de interes public.
Art. 12
(1) Autoritatile publice prevazute la art. 4 sunt obligate sa intocmeasca
si sa faca public un raport anual privind transparenta decizionala, care va
cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
a) numarul total al recomandarilor primite;
b) numarul total al recomandarilor incluse in proiectele de acte normative
si in continutul deciziilor luate;
c) numarul participantilor la sedintele publice;
d) numarul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de acte
normative;
e) situatia cazurilor in care autoritatea publica a fost actionata in
justitie pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi;
f) evaluarea proprie a parteneriatului cu cetatenii si asociatiile legal
constituite ale acestora;
g) numarul sedintelor care nu au fost publice si motivatia restrictionarii
accesului.
(2) Raportul anual privind transparenta decizionala va fi facut public in
site-ul propriu, prin afisare la sediul propriu intr-un spatiu accesibil
publicului sau prin prezentare in sedinta publica.
CAP. 3
Sanctiuni
Art. 13
(1) Orice persoana care se considera vatamata in drepturile sale, prevazute
de prezenta lege, poate face plangere in conditiile Legii contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Plangerea si recursul se judeca in procedura de urgenta si sunt scutite
de taxa de timbru.
Art. 14
Constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza, potrivit prevederilor
Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si
completarile ulterioare, sau, dupa caz, potrivit legislatiei muncii, fapta
functionarului care, din motive contrare legii, nu permite accesul persoanelor
la sedintele publice sau impiedica implicarea persoanelor interesate in
procesul de elaborare a actelor normative de interes public, in conditiile
prezentei legi.
Art. 15
Persoanele care asista la sedintele publice, invitate sau din proprie
initiativa, trebuie sa respecte regulamentul de organizare si functionare a
autoritatii publice. In cazul in care presedintele de sedinta constata ca o
persoana a incalcat regulamentul, va dispune avertizarea si, in ultima instanta,
evacuarea acesteia.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 16
(1) Prezenta lege intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitii contrare
se abroga.
Art. 17
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
autoritatile publice si celelalte persoane juridice prevazute la art. 4 sunt
obligate sa isi modifice regulamentul de organizare si functionare in
conformitate cu prevederile prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 decembrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 19
decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC