LEGE
Nr. 57 din 24 martie 2004
pentru ratificarea Acordului-cadru dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare in nume propriu si ca imputernicit al
Fondului Special de Carbon (Umbrella Agreement), din domeniul schimbarilor
climatice, semnat la Bucuresti la 12 mai 2003 si la Washington la 11 iunie 2003
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 356 din 22 aprilie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul-cadru dintre Romania si Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare in nume propriu si ca imputernicit al Fondului
Special de Carbon (Umbrella Agreement), din domeniul schimbarilor climatice,
semnat la Bucuresti la 12 mai 2003 si la Washington la 11 iunie 2003.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 17
februarie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 8 martie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
ACORD-CADRU
intre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare in
nume propriu si ca imputernicit al Fondului Special de Carbon*)
*) Traducere.
Prezentul acord (acord) este semnat la data de 11 iunie 2003 de catre
Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD sau
Imputernicit) in nume propriu si ca imputernicit al Fondului Special de Carbon
(PCF) in temeiul Instrumentului PCF.
Avand in vedere ca:
(A) in temeiul Hotararii nr. 99-1 a directorilor executivi ai BIRD din 20
iulie 1999 a fost creat Fondul Special de Carbon avand drept scop: (i)
demonstrarea modului in care proiectele in cadrul carora se realizeaza
tranzactii de unitati de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera, in
vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de sera, pot contribui la o
dezvoltare durabila a tarilor in curs de dezvoltare si cu economii in
tranzitie; (ii) schimbul de cunostinte dobandite in cursul operatiunilor PCF in
randul tuturor partilor interesate; si (iii) demonstrarea modului in care BIRD,
abordand in acelasi timp problemele globale de mediu, poate colabora pe baza de
parteneriat atat cu sectorul public, cat si cu cel privat in vederea
mobilizarii de noi resurse pentru statele membre care solicita imprumuturi;
(B) Romania a ratificat Conventia-cadru a Natiunilor Unite privind
schimbarile climatice (UNFCCC) la 6 mai 1994, iar la 2 februarie 2001 a
ratificat Protocolul la aceasta conventie, adoptat la 11 decembrie 1997 la cea
de-a treia Conferinta a partilor la UNFCCC, care a avut loc la Kyoto, Japonia
(Protocolul de la Kyoto);
(C) Romania a confirmat sprijinul pentru Protocolul de la Kyoto si pentru
mecanismele stabilite la art. 6 din acest protocol si a exprimat interesul si
pentru dezvoltarea altor proiecte cu implementare in comun, in baza art. 6 din
Protocolul de la Kyoto si pentru transferul de reducere a emisiilor, generat
prin aceste proiecte, ca unitati de cantitate atribuita si/sau unitati de
reducere a emisiilor catre participanti,
partile la acord au convenit urmatoarele:
Art. 1
Definitii. Interpretare. Titluri. Anexe
Sectiunea 1.01
Definitii
In afara cazului in care contextul reclama contrariul, urmatorii termeni
scrisi cu initiala majuscula vor avea urmatoarea semnificatie ori de cate ori
vor fi utilizati in cuprinsul acestui acord si in preambulul acestuia:
(i) Entitate independenta acreditata semnifica o Terta parte independenta
acreditata de catre Comitetul de supervizare a art. 6 pentru a stabili, printre
altele, daca un proiect si reducerea rezultata a emisiilor antropogene de catre
surse sau cresterea stocarii antropogene prin structuri naturale absorbante, ca
urmare a proiectului, intrunesc conditiile prevazute in art. 6 din Protocolul
de la Kyoto;
(ii) Comitetul de supervizare a art. 6 sau Comitetul de supervizare
semnifica comitetul ce urmeaza a fi infiintat de catre COP/MOP pe baza
indreptarului adoptat de COP/MOP in scopul aplicarii art. 6 din Protocolul de
la Kyoto, pentru supervizarea, intre altele, a verificarii ERU generate de
orice proiect dezvoltat conform prevederilor art. 6 din Protocolul de la Kyoto;
(iii) Cantitate atribuita semnifica cantitatea de gaze cu efect de sera pe
care Romania o poate emite conform angajamentului din Protocolul de la Kyoto in
prima perioada de angajament de limitare si reducere cantitativa a emisiilor
din acest protocol;
(iv) Unitate de Cantitate atribuita sau AAU reprezinta o unitate generata
pe baza prevederilor corespunzatoare din anexa la hotararea COP referitoare la
modalitatile de calcul al cantitatilor atribuite si este egala cu echivalentul
unei tone metrice de bioxid de carbon, calculata pe baza potentialului de
incalzire globala, stabilita prin Hotararea 2/CP.3 sau revizuita ulterior
conform art. 5 din Protocolul de la Kyoto;
(v) Nivel de baza semnifica scenariul care reprezinta in mod plauzibil
emisiile antropogene la surse ale gazelor cu efect de sera, care s-ar produce
in absenta activitatilor proiectului, in conformitate cu toate reglementarile,
indreptarele si modalitatile de calcul adoptate pe baza cadrului de
reglementare al UNFCCC si/sau Protocolului de la Kyoto;
(vi) Fonduri de carbon semnifica fonduri de custodie administrate de BIRD
in principal pentru achizitionarea de ER in scopul prevazut de art. 6 sau 12
din Protocolul de la Kyoto si repartizarea cu tarile gazda a beneficiilor
rezultate din aceasta;
(vii) Certificare sau certificat semnifica asigurarea data in scris de
catre o Terta parte independenta, conform careia, intr-o anumita perioada de
timp, prin activitatea unui proiect s-au realizat reduceri verificate ale
emisiilor antropogene de catre surse sau cresteri ale stocarii antropogene prin
structuri naturale absorbante ale Gazelor cu efect de sera;
(viii) COP semnifica Conferinta partilor la UNFCCC;
(ix) COP/MOP semnifica Conferinta partilor la UNFCCC care serveste drept
reuniune a partilor la Protocolul de la Kyoto;
(x) Decizia 2/CP.3 semnifica Decizia a doua adoptata la cea de-a treia
sesiune COP privind "Probleme metodologice referitoare la Protocolul de la
Kyoto";
(xi) Stabilire sau stabilit semnifica verificarea realizata de catre
Comitetul de supervizare a art. 6 sau de catre o Terta parte independenta a
unui proiect cu scopul daca acesta si reducerea emisiilor respective respecta
prevederile art. 6 din Protocolul de la Kyoto si ale tuturor indreptarelor
adoptate pe baza acestuia;
(xii) Data intrarii in vigoare semnifica data la care prezentul acord intra
in vigoare conform prevederilor sectiunii 10.03 a acestui acord;
(xiii) Reducerea emisiilor sau ERs semnifica reducerea emisiilor si
cresterea eliminarii antropogene prin capacitati naturale absorbante a Gazelor
cu efect de sera generate de fiecare proiect suplimentar fata de Nivelul de
baza aplicabil si confirmate prin Certificare;
(xiv) Acord de achizitionare a reducerilor de emisii semnifica un acord
intre Imputernicit si Entitatea proiectului avand drept scop achizitia de
reduceri de emisii rezultate, conform art. 6 din Protocolul de la Kyoto, pe
baza activitatilor proiectului in Romania;
(xv) Unitate de reducere a emisiilor sau ERU reprezinta unitatea emisa pe
baza prevederilor corespunzatoare din anexa deciziei COP privind modalitatile
de calcul al cantitatilor atribuite si este egala cu echivalentul unei tone
metrice de bioxid de carbon, calculata pe baza potentialului de incalzire
globala, definita prin Hotararea 2/CP.3 sau revizuita ulterior in conformitate
cu art. 5 din Protocolul de la Kyoto;
(xvi) Gaze cu efect de sera sau GHG (Greenhouse Gases) semnifica cele sase
gaze prevazute in anexa A la Protocolul de la Kyoto, si anume: bioxid de
carbon, metan, oxid de azot, hidrofluorocarburi, perfluorocarburi si
hexafluorura de sulf;
(xvii) Comitetul Statului gazda semnifica comitetul statului gazda care
face recomandari Imputernicitului conform prevederilor art. VII din
Instrumentul PCF;
(xviii) BIRD va avea semnificatia prevazuta in preambulul la prezentul
acord;
(xix) Terta parte independenta semnifica o entitate, precum o societate de
audit de mediu, care actioneaza independent de Imputernicit, Romania si
Entitatea proiectului;
(xx) Implementare in comun semnifica mecanismul stabilit prin art. 6 din
Protocolul de la Kyoto pentru transferul si achizitia de ERU intre tarile
prevazute in anexa nr. I la UNFCCC;
(xxi) Protocolul de la Kyoto va avea semnificatia prevazuta in preambulul
la prezentul acord;
(xxii) Entitate legala reprezinta o entitate, autorizata de Romania sa
participe, cu respectarea prevederilor art. 6 din Protocolul de la Kyoto, la
realizarea proiectului si in actiunile care includ generarea, achizitia si
transferul de unitati de reducere a emisiilor;
(xxiii) Scrisoare de aprobare este o scrisoare emisa de Romania in
conformitate cu sectiunea 2.01 si cu anexa la prezentul acord;
(xxiv) Gaj semnifica ipotecile, garantiile, sarcinile, privilegiile si
prioritatile de orice fel;
(xxv) Monitorizare semnifica activitatile prin care Entitatea proiectului
sau o alta persoana colecteaza si inregistreaza, conform termenilor prevazuti
intr-un Plan de monitorizare, datele de evaluare a reducerii privind emisiile
de GHG sau cresterii eliminarii antropogene a GHG prin structuri naturale
absorbante, ca urmare a dezvoltarii proiectului respectiv;
(xxvi) Plan de monitorizare reprezinta obligatiile de monitorizare si
verificare a reducerilor de GHG realizate prin Proiect, in conformitate cu
prevederile indreptarelor, regulilor si modalitatilor de calcul adoptate in
baza UNFCCC si a Protocolului de la Kyoto;
(xxvii) Participanti semnifica Participantii la PCF si toti sau oricare
dintre participantii din sectorul privat sau cei din sectorul public care au
incheiat un acord de participare conform prevederilor actului constitutiv al
unui alt Fond de carbon;
(xxviii) Partile sunt Statul gazda si Imputernicitul, referirea la fiecare
dintre ele individual facandu-se prin termenul parte;
(xxix) PCF sau Fondul Special de Carbon (Prototype Carbon Fund) va avea
semnificatia prevazuta in preambulul la prezentul acord;
(xxx) Instrumentul PCF este actul juridic prin care se infiinteaza Fondul
Special al Carbonului conform aprobarii date de directorii executivi ai BIRD
prin Hotararea nr. 99-1 din 20 iulie 1999, cu amendamentele ce ii pot fi aduse
periodic;
(xxxi) Participanti PCF semnifica toti sau oricare dintre participantii din
sectorul privat sau din cel public, care au incheiat un acord de participare
conform termenilor Instrumentului PCF, sau orice cesionar al acestuia, conform
termenilor Instrumentului PCF;
(xxxii) Proiect semnifica orice proiect pentru care: (i) Romania a emis o
Scrisoare de aprobare, si (ii) Imputernicitul a incheiat un acord cu Entitatea
proiectului avand drept obiectiv obtinerea - pentru Participanti - a
reducerilor de emisii rezultate in urma activitatilor Proiectului;
(xxxiii) Documentul de conceptie a Proiectului semnifica documentul unui anumit
proiect cuprinzand toate informatiile necesare unei Terte parti independente
pentru a stabili daca proiectul (i) a fost aprobat de partile implicate in
Proiect, (ii) va duce la realizarea unor reduceri de emisii suplimentare, (iii)
are un Nivel de baza corespunzator si un Plan de monitorizare;
(xxxiv) Entitatea Proiectului semnifica un sponsor privat sau public al
proiectului care va incheia cu Imputernicitul un acord de cumparare a
reducerilor de emisii;
(xxxv) Unitate de eliminare sau RMU semnifica o unitate de reducere a
emisiilor, generata de cresterea eliminarii antropogene prin capacitati
naturale absorbante si stabilita conform prevederilor corespunzatoare din anexa
la decizia COP referitoare la modalitatile de calcul al cantitatilor atribuite,
care este egala cu echivalentul unei tone metrice de bioxid de carbon,
calculata pe baza potentialului de incalzire globala, stabilita prin Hotararea
2/CP.3 sau revizuita ulterior conform art. 5 din Protocolul de la Kyoto;
(xxxvi) Data incetarii valabilitatii este 30 iunie 2013;
(xxxvii) Imputernicitul va avea semnificatia prevazuta in preambulul la
prezentul acord;
(xxxviii) UNFCCC va avea semnificatia prevazuta in preambulul la prezentul
acord;
(xxxix) UNCITRAL semnifica Comisia ONU pentru drept comercial
international;
(xl) Dolari SUA sau US$ este moneda oficiala a SUA;
(xli) Validare semnifica procesul prin care se stabileste, daca un Proiect
respecta prevederile corespunzatoare ale art. 6 din Protocolul de la Kyoto si
ale oricarui indreptar adoptat in baza acestuia; este realizata pe baza
Documentului de conceptie a Proiectului;
(xlii) Raport de validare semnifica raportul elaborat de o Terta parte
independenta in care sunt prezentate rezultatele validarii;
(xliii) Verificare semnifica evaluarea independenta periodica si stabilirea
ex-post, de catre o Terta parte independenta, pentru perioada respectiva, a
reducerii emisiilor antropogene de catre surse sau cresterea eliminarii
antropogene prin structuri naturale absorbante rezultate din activitatea
Proiectului, conform art. 6; toate in conformitate cu indreptarele,
reglementarile si modalitatile de calcul adoptate in baza cadrului de
reglementare al UNFCCC si/sau Protocolului de la Kyoto;
(xliv) Raport de verificare semnifica un raport elaborat de o Terta parte
independenta in urma unei verificari, care prezinta constatarile procesului de
verificare si consemneaza, printre altele, volumul real al reducerii emisiilor
sau cresterii eliminarii antropogene prin structuri naturale absorbante a
Gazelor cu efect de sera; si
(xlv) Politicile si procedurile de grup ale Bancii Mondiale semnifica
politicile si procedurile operationale ale institutiei Grupului Bancii
Mondiale, pe baza carora se va efectua revizuirea Proiectului din punctul de
vedere al mediului natural si social si care vor fi in vigoare la momentul unei
astfel de revizuiri, precum si politicile si procedurile operationale ale BIRD
din alte domenii.
Sectiunea 1.02
Interpretare. Titluri. Anexa
a) Interpretarea termenilor prezentului acord trebuie sa se faca in
concordanta cu UNFCCC, Protocolul de la Kyoto si cu orice hotarari, indreptare,
modalitati de calcul si proceduri adoptate in baza sus-mentionatelor documente,
precum si a Instrumentului PCF, care pot fi modificate sau completate periodic.
b) Toti termenii definiti in acest acord au semnificatiile atribuite prin
acord acestora, iar aceste semnificatii se aplica in mod egal formelor de
singular, cat si celor de plural ale termenilor respectivi. Trebuie considerat
ca dupa termenii "includ", "include" si
"inclusiv" urmeaza "fara limita", chiar daca aceste cuvinte
sau unele avand un inteles asemanator nu apar efectiv. Termenii
"scris", "scrisi" si alti termeni comparabili se refera la
tiparire, scriere la masina, litografiere sau alte mijloace de reproducere a
cuvintelor intr-o forma vizibila, cu exceptia postei electronice. Orice act
juridic (instrument) sau lege definita prin sau la care se face referire in
prezentul acord semnifica un instrument juridic care poate fi periodic
modificat sau completat si, inclusiv, supus acceptarii sau denuntarii (in cazul
instrumentelor) si (in cazul legilor) succesiunii pentru legile comparative
subsecvente si include (in cazul instrumentelor) referintele la toate anexele
atasate acestora. Referirile la o persoana cuprind, in afara cazului in care
contextul reclama contrariul, si succesorii sau cesionarii acesteia. Orice
termen a carui definitie in prezentul acord se face prin referire la vreun act
juridic sau vreo lege are semnificatia respectiva, indiferent daca acel act
juridic sau acea lege este sau nu in vigoare. Termenii "trebuie" si
"va" au aceeasi forta si acelasi efect. Termenii "despre
aceasta", "alaturat", "in continuare" si termeni
comparabili acestora se refera la intregul act juridic in care sunt utilizati
acesti termeni si nu la un anume articol, o anume sectiune sau alta
subdiviziune a acesteia ori la documentele anexate respectivului act juridic.
Referirile intr-un instrument la "articol", "sectiune" sau
alta diviziune ori alt document anexat sunt, cu exceptia cazului in care
contextul reclama contrariul, cele la un articol, sectiune sau subdiviziune ori
un document anexat la un astfel de instrument. Referirea la unul dintre sexe
este, in afara cazului in care contextul reclama contrariul, o referire la
ambele sexe, iar referirile la singular cuprind, in afara cazurilor in care
contextul impune contrariul, si pluralul, si invers.
c) Titlurile articolelor si sectiunilor au fost introduse pentru a facilita
referirile la acestea si nu vor fi luate in considerare in interpretarea
prezentului acord.
d) Anexa la prezentul acord face parte integranta din acesta.
e) Orice Scrisoare de aprobare emisa de Romania in conformitate cu
prevederile prezentului acord va face parte integranta din acord.
Art. 2
Achizitionarea reducerilor de emisii rezultate din activitatile Proiectului
Sectiunea 2.01
Activitatile Proiectului. Achizitionarea de ER. Scrisori de aprobare
a) Romania va propune Imputernicitului, iar Imputernicitul va analiza, in
vederea achizitionarii de reduceri de emisii, activitatile proiectului capabile
sa genereze reduceri ale emisiilor in sensul prevederilor art. 6 din Protocolul
de la Kyoto, avand drept obiectiv achizitionarea de reduceri de emisii pentru
Participantii PCF sau participantii la alte Fonduri de carbon.
b) In termen de 30 (treizeci) de zile de la primirea propunerilor pentru o
activitate a proiectului conform sectiunii 2.01 a), Imputernicitul fie va
accepta activitatea proiectului pentru a fi dezvoltata in continuare, fie o va
respinge. Acceptarea de catre Imputernicit a activitatii unui proiect pentru a
fi dezvoltata in continuare nu presupune nici un angajament cu privire la
cumpararea de reduceri de emisii rezultate din activitatea proiectului.
c) Pentru acele activitati ale proiectului care sunt propuse
Imputernicitului - conform sectiunii 2.01 a) de mai sus - si care sunt
considerate satisfacatoare de catre Imputernicit, Romania va emite, la
solicitarea Imputernicitului, o Scrisoare de aprobare - a carei forma si al
carei continut sunt prezentate in anexa la prezentul acord - in termen de 30
(treizeci) de zile de la solicitarea in scris a unei asemenea scrisori de catre
Imputernicit.
d) Partile convin ca activitatile proiectului ce urmeaza a fi propuse in
baza sectiunii 2.01 a) de mai sus vor trebui sa intruneasca criteriile de
selectie a proiectelor PCF si politicile si procedurile operationale pertinente
ale Grupului Bancii Mondiale, in concordanta cu prevederile sectiunii 3.4 a
Instrumentelor PCF.
Sectiunea 2.02
Verificarea si atestarea reducerilor de emisii
a) Reducerile de emisii de gaze cu efect de sera generate de fiecare
proiect vor fi verificate conform unui Plan de monitorizare si certificate
periodic in conditiile prevazute in fiecare Acord de achizitionare a
reducerilor de emisii.
b) Dupa fiecare verificare, Imputernicitul va cere Tertei parti
independente care realizeaza verificarea sa intocmeasca un Raport de verificare
care sa cuprinda, printre altele: (i) precizarea cantitatii reducerii emisiilor
de gaze cu efect de sera, verificate si certificate, generate de proiect in
perioada respectiva, si (ii) alte aspecte ce pot fi prevazute prin UNFCCC si
Protocolul de la Kyoto, inclusiv prin orice hotarari adoptate conform
respectivelor acorduri.
c) In eventualitatea ca Romania este eligibila, conform Protocolului de la
Kyoto si oricaror hotarari adoptate conform respectivului protocol, pentru
verificarea plusului de reduceri de emisii generate prin proiectele aprobate de
Romania, partile la prezentul acord ar putea conveni sa renunte la sectiunea
2.02 b) a acestui acord.
d) In cazul in care Romania, conform prevederilor cuprinse in UNFCCC sau/si
in Protocolul de la Kyoto si deciziilor adoptate in cadrul acestor instrumente,
este eligibila sa transfere ERU, va genera si va transfera dupa anul 2008
cantitatea de ERU echivalenta cantitatii verificate de reduceri de emisii,
obtinuta de fiecare proiect si achizitionata de administrator, catre sau la
ordinul Participantilor prin intermediul registrelor nationale. Va distribui
ERU catre Participanti pe baza instructiunilor date de administrator.
e) Pe perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentului acord
si cea a stabilirii registrului national de catre Romania, conform paragrafului
4 al art. 7 din Protocolul de la Kyoto si prevederilor cuprinse in indreptarul
adoptat in baza acestuia, Romania este de acord sa pastreze in rezerva, ca
garantie pentru livrarea acestor ER, o cantitate de AAU echivalenta cu
cantitatea de ER generate de proiecte, achizitionate de Imputernicit si
verificate de o Terta parte independenta.
f) Imediat dupa infiintarea in Romania a unui registru national conform
paragrafului 4 al art. 7 din Protocolul de la Kyoto si prevederilor
indreptarului adoptat pe baza acestuia si pana la inceputul anului 2008,
aceasta va genera si va transfera cantitatea de AAU echivalenta cu cantitatea
de ER verificata, generata de fiecare proiect, achizitionata de Imputernicit la
ordinul sau sau la cel al Participantilor PCF catre Participantii la alte
Fonduri de carbon, prin intermediul registrelor nationale sau/si in conturile
acestora. Ea va repartiza AAU Participantilor conform instructiunilor Imputernicitului.
g) In eventualitatea in care Romania nu va putea genera si transfera ERU in
unul dintre anii cuprinsi intre 2008 si 2012, ea este de acord sa pastreze in
rezerva o cantitate de AAU echivalenta cu cantitatea de ER verificata, generata
de proiecte, achizitionata de Imputernicit, si sa transforme aceasta cantitate
de AAU in ERU pe care sa o transfere Participantilor sau la ordinul acestora
catre Participantii la alte Fonduri de carbon, dupa ce situatia care a facut ca
Romania sa nu poata genera si transfera ERU a incetat sa mai existe.
h) Pana la adoptarea deciziilor in cadrul de reglementare general al UNFCCC
si/sau Protocolului de la Kyoto cu privire la RMU, in sensul prezentului acord,
RMU vor fi incluse in orice referire la AAU si ERU.
i) Romania va acorda asistenta necesara pentru verificarea, certificarea
emiterii si transferului de ER intr-o cantitate echivalenta cu cantitatea
verificata de ER generate prin proiecte si achizitionate de Imputernicit.
j) Costurile verificarii si certificarii vor fi suportate de Imputernicit,
cu exceptia cazului sectiunii 2.02 c), si vor fi recuperate prin pretul de
achizitie ce urmeaza a fi platit in baza fiecarui Acord de achizitie a
reducerilor de emisii.
Art. 3
Declaratii si garantii
Sectiunea 3.01
Declaratii si garantii ale Imputernicitului
Imputernicitul declara si garanteaza ca, la data prezentului acord:
a) dispune de toate prerogativele legale si deplina autoritate pentru
incheierea prezentului acord si realizarii termenilor, conditiilor si
prevederilor sale. Prezentul acord constituie o obligatie legala ferma care
angajeaza Imputernicitul si se aplica conform termenilor prevazuti in cuprinsul
sau. Nu exista actiuni, procese sau proceduri care sa fie introduse sau, dupa
stiinta Imputernicitului, ameninta sa fie introduse impotriva Imputernicitului
ori care sa afecteze Imputernicitul la vreo instanta judiciara sau la vreun
organ administrativ ori tribunal de arbitraj, care s-ar putea repercuta negativ
din punct de vedere material asupra capacitatii Imputernicitului de a respecta
si a se achita de obligatiile ce-i revin in baza acestui acord. Incheierea,
prezentarea si realizarea acestui acord de catre Imputernicit nu vor contraveni
nici unei prevederi si nu vor incalca vreun alt acord, tratat sau act juridic
la care este parte ori pe care trebuie sa-l respecte sau de care el ori
proprietatile sale sa fie legate;
b) isi va indeplini toate obligatiile ce-i revin in baza acordurilor de
achizitionare a reducerilor de emisii incheiate pentru proiectele derulate in
Romania, inclusiv, dar fara a se limita la efectuarea la timp a platilor
conform acordurilor de achizitionare a reducerilor de emisii;
c) va pregati si va dezvolta in Romania numai proiectele prezentate de
Romania in conformitate cu prevederile sectiunii 2.01;
d) va incheia un Acord de achizitionare a reducerilor de emisii numai
pentru proiectele pentru care Romania a emis o Scrisoare de aprobare, conform
prevederilor sectiunii 2.01.
Sectiunea 3.02
Declaratiile si garantiile Romaniei
Romania declara si garanteaza la data prezentului acord ca:
a) nu exista procese sau proceduri care sa fie introduse ori, dupa stiinta
Romaniei, ameninta sa fie introduse impotriva Romaniei sau care sa afecteze
Romania la vreo instanta judiciara ori la vreun organ administrativ sau
tribunal de arbitraj, care s-ar putea repercuta negativ din punct de vedere
material asupra capacitatii Romaniei de a respecta si a se achita de
obligatiile ce-i revin in baza acestui acord. Aplicarea si realizarea acestui
acord de catre Romania nu vor contraveni nici unei prevederi si nu vor incalca
vreun alt acord, tratat sau act juridic la care este parte sau pe care trebuie
sa-l respecte ori de care ea sau proprietatile sale sunt legate;
b) este conform cu obligatiile ce ii revin prin UNFCCC, Protocolul de la
Kyoto si orice alte hotarari adoptate in baza acestor instrumente.
Art. 4
Obligatii ale Romaniei
Sectiunea 4.01
Obligatii legate de fiecare proiect
Romania convine prin prezentul acord ca, pentru fiecare proiect:
a) sa acorde toate avizele necesare conform legislatiei nationale pentru ca
Entitatea proiectului sa poata asigura realizarea acestuia si sa nu impiedice
in mod intentionat desfasurarea si realizarea proiectului;
b) sa coopereze pe deplin cu Imputernicitul, Participantii PCF, orice Terta
parte independenta si Comitetul de supervizare a art. 6, dupa cum va fi nevoie,
pentru a asigura verificarea si certificarea corespunzatoare a reducerilor
emisiilor de gaze cu efect de sera in conformitate cu UNFCCC, Protocolul de la
Kyoto, precum si cu orice alte hotarari adoptate pe baza acestor acorduri, si
sa transfere sau sa autorizeze transferul catre Imputernicit ori, la ordinul
acestuia, catre Participanti al ER astfel certificate;
c) sa nu elibereze sau sa nu transfere ori sa nu autorizeze eliberarea sau
transferul catre o alta parte sau sa nu gajeze in vreun fel reducerile de
emisii generate de proiect si vandute, transferate si predate Imputernicitului
pe baza Acordului de achizitionare a reducerilor de emisii cu entitatea
proiectului;
d) in urma unei notificari din partea Imputernicitului, sa acorde oricarei
persoane care efectueaza validarea, oricarui verificator si certificator,
oricarui membru al personalului sau unui alt reprezentant autorizat al
Imputernicitului, precum si oricaror reprezentanti acreditati ai
Participantilor PCF acces pe teritoriul sau in scopurile prevazute prin
prezentul acord, in concordanta cu legislatia nationala a Romaniei.
Sectiunea 4.02
Respectarea prevederilor UNFCCC si ale Protocolului de la Kyoto
Romania va continua sa respecte prevederile UNFCCC si ale Protocolului de
la Kyoto. In acest sens, Romania este de acord:
a) sa isi respecte in continuare obligatiile ce-i revin pe baza UNFCCC si a
Protocolului de la Kyoto, precum si a oricarei hotarari adoptate in baza
acestor acorduri;
b) sa asigure ca, pe durata specificata in Scrisoarea de aprobare, nu va fi
impiedicata, prin actele sau omisiunile sale, sa transfere cantitatea convenita
de unitati de reducere a emisiilor generate de proiect;
c) sa asigure ca, pana ce ER generate de proiect vor fi livrate
Participantilor PCF sau Participantilor la alte Fonduri de carbon, nu va impiedica
prin propriile acte sau omisiuni Entitatea proiectului de a verifica reducerile
de emisii generale de proiecte;
d) sa aduca la cunostinta Secretariatului UNFCCC, nu mai tarziu de momentul
intrarii in vigoare a Protocolului de la Kyoto: (i) punctul focal desemnat
pentru aprobarea proiectelor in baza paragrafului 1 lit. a) a art. 6 din
Protocolul de la Kyoto; si (ii) indreptarul si procedurile nationale pentru
aprobarea proiectelor conform art. 6 din Protocolul de la Kyoto, inclusiv
analiza observatiilor grupurilor interesate, precum si monitorizarea si
verificarea.
Art. 5
Obligatiile Imputernicitului
Sectiunea 5.01
Obligatiile Imputernicitului
Imputernicitul convine prin prezenta:
a) sa colaboreze cu Romania si fiecare Terta parte independenta pentru a
asigura o verificare si certificare corespunzatoare si transferul reducerilor
de emisii in conformitate cu UNFCCC, Protocolul de la Kyoto si orice alte
decizii adoptate in baza acestor acorduri;
b) sa aduca la cunostinta Romaniei orice acorduri pe care Imputernicitul
le-a incheiat cu Entitatea proiectului in scopul obtinerii, pentru
Participantii PCF, de reduceri de emisii rezultate in urma fiecarui proiect;
c) sa caute sa asigure satisfacerea de catre fiecare Terta parte
independenta care realizeaza verificarea si certificarea in sensul prezentului
acord a tuturor obligatiilor privind informatiile prevazute prin Protocolul de
la Kyoto si oricare dintre hotararile adoptate in baza acestuia; in mod
deosebit sa solicite Tertei parti independente sa informeze Romania asupra
oricaror cantitati de ER rezultate si verificate in cadrul fiecarui proiect; si
d) sa isi indeplineasca obligatiile prevazute prin prezentul acord.
Art. 6
Situatii de nerespectare din partea Romaniei. Remedii
Sectiunea 6.01
Situatii de nerespectare
Fiecare dintre urmatoarele situatii constituie o nerespectare din partea
Romaniei:
a) retragerea sau prezentarea unei notificari scrise de retragere a
Romaniei din UNFCCC sau din Protocolul de la Kyoto ori excluderea Romaniei din
anexa nr. I la UNFCCC sau din anexa B la Protocolul de la Kyoto;
b) incalcarea oricarei declaratii, garantii sau conventii a Romaniei,
prevazute prin acest acord.
Sectiunea 6.02
Notificare si rezolvare
a) La aparitia oricareia dintre situatiile de nerespectare prevazute in
sectiunea 6.01, Imputernicitul va transmite Romaniei o notificare cu precizarea
situatiei sau a imprejurarilor survenite care constituie cauza notificarii.
b) In afara imprejurarilor sau situatiilor prevazute in sectiunea 6.01 a)
(pentru care nu se prevede un timp de solutionare), Romania va avea la
dispozitie 30 (treizeci) de zile de la data notificarii pentru a rezolva
nerespectarile notificate, daca Partile nu convin de comun acord sa
prelungeasca perioada de rezolvare a nerespectarii. In cazul in care Romania nu
va putea demonstra intr-un mod satisfacator Imputernicitului ca toate
nerespectarile au fost rezolvate in cele 30 (treizeci) de zile sau in
intervalul de timp convenit de comun acord, Imputernicitul va fi indreptatit sa
solicite remediile prevazute in sectiunea 6.03.
Sectiunea 6.03
Remedii
In urma aparitiei unei situatii de nerespectare prevazute in sectiunea 6.01
si nerezolvarii acestei situatii de catre Romania conform prevederilor
sectiunii 6.02, Imputernicitul poate opta pentru denuntarea prezentului acord,
iar aceasta se va realiza prin intermediul unei notificari scrise adresate
Romaniei.
Art. 7
Situatii de nerespectare din partea Imputernicitului. Remedii
Sectiunea 7.01
Situatii de nerespectare din partea Imputernicitului
Incalcarea oricarei declaratii, garantii sau conventii de catre
Imputernicit, prevazute prin prezentul acord, va constitui o situatie de
nerespectare din partea Imputernicitului.
Sectiunea 7.02
Notificare si rezolvare
a) La aparitia oricareia dintre situatiile de nerespectare prevazute in
sectiunea 7.01, Romania va transmite Imputernicitului o notificare cu
precizarea situatiei sau a imprejurarilor survenite care constituie cauza
notificarii.
b) Imputernicitul va avea la dispozitie 30 (treizeci) de zile de la data
notificarii pentru a rezolva nerespectarea, daca Partile nu convin de comun
acord sa prelungeasca perioada de rezolvare a nerespectarii. In cazul in care
Imputernicitul nu va putea demonstra intr-un mod satisfacator Romaniei ca toate
nerespectarile au fost rezolvate in cele 30 (treizeci) de zile sau in
intervalul de timp convenit de comun acord, Romania va fi indreptatita sa
solicite remediile prevazute in sectiunea 7.03.
Sectiunea 7.03
Remedii
In urma aparitiei unei situatii de nerespectare prevazute in sectiunea 7.01
si nerezolvarii acestei situatii de catre Imputernicit conform prevederilor
sectiunii 7.02, Romania poate denunta prezentul acord prin intermediul unei
notificari scrise adresate Imputernicitului.
Art. 8
Colaborarea si informarea
Sectiunea 8.01
Colaborarea si informarea
Romania si Imputernicitul trebuie sa colaboreze deplin in vederea
realizarii obiectivelor prezentului acord. In acest scop, Romania si
Imputernicitul:
a) trebuie sa realizeze periodic, la solicitarea oricareia dintre parti, un
schimb de observatii asupra evolutiei fiecarui proiect, obiectivului prezentului
acord si obligatiilor ce revin fiecarei parti la acest acord si sa puna la
dispozitie celeilalte parti toate aceste informatii solicitate in mod
rezonabil; si
b) trebuie sa se informeze reciproc cu promptitudine asupra oricarei
situatii intervenite sau care ameninta sa intervina, in problemele la care se
face referire in paragraful a) de mai sus.
Sectiunea 8.02
Tratamentul aplicat informatiilor si comunicarea acestora
a) Fiecare parte la prezentul acord poate comunica sau divulga unor terte
parti informatii care nu constituie obiectul drepturilor de proprietate
referitoare la prezentul acord si orice proiect sau activitate a unui proiect
realizata in cadrul acestui acord, precum si orice informatie necesara in
sensul prevederilor UNFCCC si ale Protocolului de la Kyoto, precum si al
oricareia dintre hotararile adoptate pe baza acestor acorduri.
b) Imputernicitul si cei care lucreaza pe baza de contract pentru acesta
trebuie sa aiba acces la si pot asigura Participantilor, Tertei parti independente
numite si Comitetului din Statul gazda acces la detaliile fiecarui proiect, pe
masura elaborarii acestuia, si la orice informatie necesara verificarii ER
generate de proiecte, in sensul prevederilor UNFCCC si ale Protocolului de la
Kyoto, ale oricaror decizii adoptate pe baza acestor acorduri.
Art. 9
Prevederi diverse
Sectiunea 9.01
Aplicare
Drepturile si obligatiile ce revin Romaniei si Imputernicitului prin
prezentul acord vor fi valabile si trebuie sa se aplice in conformitate cu
termenii acestora, chiar daca legea oricarui stat sau a subdiviziunii politice
a acestuia prevede contrariul. Nici Romania, nici Imputernicitul nu trebuie sa
fie indreptatiti la introducerea unei actiuni decurgand din sau avand legatura
cu prezentul acord pentru a pretinde ca vreo prevedere a acestui acord nu are
valabilitate sau nu se aplica datorita vreunei prevederi din Statutul
Imputernicitului sau Instrumentul PCF.
Sectiunea 9.02
Neexercitarea drepturilor
Nici o amanare in exercitarea sau neexercitarea vreunui drept, vreunei
prerogative sau vreunui remediu ce revine oricarei parti prin prezentul acord
nu va trebui sa afecteze un astfel de drept, o astfel de prerogativa sau un
astfel de remediu si nici sa constituie un motiv de renuntare la acesta. Nici o
actiune a unei astfel de parti, referitoare la orice nerespectare sau orice
recunoastere a nerespectarii de catre aceasta, nu va afecta sau vatama vreun
drept, vreo prerogativa ori vreun remediu al (a) unei astfel de parti pentru o
alta nerespectare sau una ulterioara.
Sectiunea 9.03
Arbitrajul
a) Ambele parti trebuie sa incerce solutionarea oricarui diferend
determinat de interpretarea sau aplicarea acestui acord si in legatura cu
transferul de AAU si ERU cu sprijinul Secretariatului UNFCCC.
b) In eventualitatea nesolutionarii diferendului in conformitate cu
sectiunea 9.03 a), acesta trebuie supus arbitrajului in conformitate cu
regulile de arbitraj UNCITRAL in vigoare. Arbitrii vor fi in numar de 3, numiti
de secretarul general al Curtii Permanente de Arbitraj de la Haga. Procedura de
arbitraj se va desfasura in limba engleza.
Sectiunea 9.04
Amendamente aduse acordului
In afara cazului in care se prevede contrariul, acest Acord nu va putea fi
modificat si completat decat pe baza unui acord scris incheiat intre
Imputernicit si Romania.
Sectiunea 9.05
Capacitatea BIRD. Privilegii si imunitati
a) Romania este de acord sa urmareasca doar activele PCF si ale oricarui
alt fond de carbon administrat de BIRD caruia BIRD i-a cesionat drepturile ce-i
revin prin prezentul acord, conform sectiunii 10.06, pentru executarea oricaror
obligatii, datorii sau creante decurgand ori avand legatura cu acest acord sau
oricare proiect, intrucat nici Imputernicitul, nici BIRD, nici vreuna dintre
entitatile afiliate acestuia, Participantii sau alti beneficiari ai PCF (sau ai
oricarui alt fond de carbon, dupa cum va fi cazul), nici vreunul dintre membrii
cu functii de raspundere ai acestora, directori, functionari, parteneri, membri
sau actionari nu isi asuma ori nu va fi tinut raspunzator personal pentru vreo
obligatie, datorie sau creanta asumata sau decurgand din acest acord, in numele
PCF sau al oricarui alt fond de carbon administrat de BIRD caruia BIRD i-a cesionat
drepturile ce-i revin prin prezentul acord.
b) In eventualitatea desfiintarii PCF inainte de 30 iunie 2012,
Imputernicitul va incheia activitatile fondului, conform sectiunii 15.2 a
Instrumentului PCF, inclusiv achitarea sau asigurarea corespunzatoare a
achitarii tuturor obligatiilor fondului.
c) Nici o formulare din cuprinsul prezentului acord nu trebuie considerata
a reprezenta o renuntare la vreunul dintre privilegiile si imunitatile
Romaniei, Imputernicitului, sau - acolo unde este cazul - Participantilor sau
persoanelor cu functii de raspundere, salariatilor, reprezentantilor ori
agentilor acestora, in conformitate cu statutul BIRD sau orice lege aplicabila.
Toate aceste privilegii si imunitati sunt rezervate in mod expres.
Sectiunea 9.06
Notificarile
Orice notificare, comunicare, solicitare sau corespondenta ceruta ori
permisa conform prezentului acord se va face in scris in limba engleza (ceea ce
inseamna ca orice astfel de comunicare intr-o alta limba decat engleza va avea
valabilitate si efect) si va fi predata personal sau prin curier, posta sau fax
la adresa si numerele indicate mai jos.
Pentru Romania:
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului
Bd. Libertatii nr. 12, sectorul 5, Bucuresti, Romania
Telex:
Fax: +40-21-312 42 27
Pentru Imputernicit:
Prototype Carbon Fund
1818 H Street, N.W.
Washington, D.C. 20433
United States of America
Adresa telegrafica: INTBAFRAD
Washington, D.C.
Telex: 248423 (MCI) sau 64145 (MCI)
Fax: (202) 477-6391
Sectiunea 9.07
Actiune in numele Romaniei sau al Imputernicitului
a) In sensul sectiunii 9.08, prin prezenta se desemneaza Ministerul Apelor
si Protectiei Mediului din Romania ca reprezentant al Romaniei, iar
vicepresedintele BIRD pentru dezvoltare durabila din punct de vedere ecologic
si social, ca reprezentant al Imputernicitului.
b) Orice actiune necesara sau care poate fi intreprinsa, precum si orice
documente necesare ori care se pot incheia in temeiul acestui acord in numele
Romaniei (sau al Imputernicitului) poate fi intreprinsa sau pot fi incheiate de
catre reprezentantul Romaniei (sau al Imputernicitului) desemnat in acest acord
in sensul prevederilor prezentei sectiuni sau de orice persoana autorizata in
acest sens in scris de acest reprezentant.
c) Reprezentantul Statului gazda va emite Scrisoarea de aprobare in
concordanta cu sectiunea 2.01 c) a prezentului acord si va autoriza entitatile
legale sa participe la proiecte conform art. 6 din Protocolul de la Kyoto si in
actiunile care includ generarea si achizitia de unitati de reducere a
emisiilor.
Sectiunea 9.08
Dovada autoritatii
Partile trebuie sa furnizeze reciproc dovezi suficiente ale autoritatii
persoanei sau persoanelor care vor intreprinde, in numele lor, actiuni sau care
vor incheia documente necesare ori care pot fi intreprinse sau incheiate de
Partile respective in cadrul acestui acord, precum si specimenul de semnatura
autentificata al fiecarei asemenea persoane.
Art. 10
Data intrarii in vigoare. Perioada de valabilitate. Incetarea
Sectiunea 10.01
Conditii premergatoare intrarii in vigoare a prezentului acord
Prezentul acord va intra in vigoare la data prezentarii unor dovezi
satisfacatoare Imputernicitului, care sa demonstreze ca acest acord a fost in
mod corespunzator ratificat de catre Romania si ca, in urma ratificarii de
catre Romania si a semnarii sale de catre Imputernicit, acest acord va produce
efecte juridice, valabile, obligatorii pentru fiecare dintre Partile acordului.
Sectiunea 10.02
Avize juridice sau certificate
In cadrul dovezilor furnizate conform sectiunii 10.01, Imputernicitului i
se va furniza un aviz care sa il satisfaca din partea unui consilier juridic
acceptat de Imputernicit sau, in cazul in care Imputernicitul va solicita, un
certificat care sa il satisfaca din partea unei oficialitati competente a
Romaniei, care sa demonstreze ca prezentul acord a fost corespunzator ratificat
de catre Statul gazda si produce efecte juridice, valabile, obligatorii pentru
Romania, in conformitate cu prevederile sale.
Sectiunea 10.03
Intrarea in vigoare. Perioada de valabilitate
Prezentul acord va intra in vigoare la data la care Imputernicitul va face
cunoscuta Romaniei acceptarea dovezii prevazute in sectiunea 10.02 si, in afara
cazului in care va inceta inainte de termen conform prevederilor sale, va
ramane in vigoare pana la data incetarii valabilitatii sale.
Sectiunea 10.04
Neintrarea in vigoare
In cazul in care prezentul acord nu intra in vigoare in termen de 180 (una
suta optzeci) de zile de la data semnarii, acest acord si toate obligatiile ce
revin Partilor prin acesta se vor stinge, in afara cazului in care
Imputernicitul, analizand motivele intarzierii, stabileste unilateral o noua
data, in sensul prezentei sectiuni. O astfel de data ulterioara va fi imediat
comunicata de Imputernicit Romaniei.
Sectiunea 10.05
Aplicarea unor prevederi ulterior incetarii
Daca una dintre parti hotaraste sa-si exercite drepturile prevazute in
sectiunea 6.03 sau 7.03, prevederile sectiunilor 8.02 si 9.05 se vor aplica si
dupa ce acest acord va inceta.
Sectiunea 10.06
Cesiunea
a) Romania nu poate ceda, delega sau revoca drepturile ori obligatiile ce
ii revin prin acest acord nici unei parti fara acceptul scris obtinut in
prealabil din partea Imputernicitului, accept care nu va fi refuzat in mod
nejustificat. In absenta acestui accept, orice pretins transfer va fi
considerat nul si fara efect.
b) In legatura cu orice Acord de achizitionare a reducerilor de emisii
incheiat de BIRD in numele Fondului Special de Carbon, BIRD va incheia un
astfel de acord nu in nume propriu, ci ca Imputernicit al Fondului Special de
Carbon. Ambele Parti recunosc ca BIRD poate conveni sa actioneze ca
Imputernicit si al altor fonduri de carbon. In acest caz, BIRD va cesiona
drepturile ce-i revin in baza prezentului acord in nume propriu catre BIRD, in
calitate de Imputernicit al unor alte asemenea fonduri. In acest caz, BIRD
poate incheia si acorduri de achizitionare a reducerilor de emisii in calitate
de Imputernicit al unor alte asemenea fonduri.
c) In afara cazului prevazut in sectiunea 10.06 b), Imputernicitul nu isi
poate cesiona obligatiile ce-i revin prin prezentul acord unei alte parti fara
consimtamantul scris obtinut in prealabil din partea Romaniei, consimtamant
care nu va fi refuzat in mod nerezonabil. Imputernicitul poate oricand cesiona
toate sau o parte din drepturile ce-i revin prin acest acord uneia sau mai
multor parti, caz in care Romania va continua sa isi indeplineasca obligatiile
ce-i revin prin acest acord in beneficiul cesionarului sau cesionarilor,
intelegandu-se ca orice referire la Imputernicit sau la PCF ori la
Participantii din cadrul prezentului acord va fi, in urma unei astfel de
cesiuni, o referire la acest cesionar sau acesti cesionari. O astfel de cesiune
va fi imediat anuntata de Imputernicit Romaniei.
Prezentul acord a fost semnat in doua exemplare originale, in limba
engleza.
Drept care subsemnatii, pe deplin autorizati, am semnat prezentul acord.
[ROMANIA] Banca Internationala pentru
Reconstructie si
Dezvoltare,
ca Imputernicit al Fondului
Special de Carbon
Prin Petru Lificiu,
ministrul apelor si protectiei mediului Prin Andrew Vorkink,
director,
Unitatea Europa Centrala
si de Sud
Regiunea Europa si Asia
Centrala
ANEXA 1
MODELUL SCRISORII DE APROBARE
Catre: [__________] Carbon Fund
The World Bank
1818 H Street NW
Washington DC 20433
U.S.A.
[loc,
data*1)]
Stimate _________________*2),
Ref.: [_________] Carbon Fund, [titlul proiectului propus*3)]
1. Doresc sa ma refer la solicitarea [Entitatii proiectului*4)] ca
sus-mentionatul proiect sa fie luat in considerare pentru finantare din Fondul
de Carbon ................ infiintat de Banca Internationala pentru Reconstructie
si Dezvoltare (BIRD). Doresc, de asemenea, sa ma refer la Acordul-cadru dintre
Romania si BIRD in nume propriu si ca Imputernicit al Fondului Special de
Carbon din [data].
2. Romania apreciaza ca PCF are ca obiectiv furnizarea de resurse proiectelor
care vor genera reduceri ale emisiilor de gaze cu efect de sera si este de
asteptat ca, la timpul potrivit, aceste reduceri sa devina eligibile pentru
inregistrare in sensul art. 6 din Protocolul de la Kyoto la Conventia ONU
asupra schimbarilor climatice (UN Convention on Climate Change - UNFCCC)
conform termenilor UNFCCC. De asemenea, Romania apreciaza ca PCF este conceput
sa furnizeze resurse pentru proiectele generatoare de reduceri de emisii
atestate independent, anterior inceputului perioadei de angajament stabilite
prin art. 3 din Protocolul de la Kyoto.
3. Ca reprezentant autorizat al Romaniei, confirm prin prezenta ca Romania
este de acord cu dezvoltarea in continuare a [titlul proiectului*5)] si aproba
acest proiect in sensul prevederilor art. 6 din Protocolul de la Kyoto. Romania
considera ca proiectul va ajuta la realizarea unei dezvoltari durabile si
autorizeaza Imputernicitul (si Participantii PCF, daca este cazul) si
[Entitatea proiectului] sa ia parte, sub responsabilitatea sa, la actiuni care
duc la generarea, transferul sau achizitionarea de reduceri de emisii rezultate
din acest proiect, fiind de acord sa intreprinda masurile necesare prevazute in
acest sens prin UNFCCC si Protocolul de la Kyoto.
4. Ca reprezentant autorizat al Romaniei mai confirm urmatoarele:
a) prin aceasta sustinere si aprobare Romania se angajeaza sa acorde
asistenta necesara in sensul prevederilor UNFCCC, cum ar fi verificarea si
atestarea reducerii emisiilor de gaze cu efect de sera rezultate prin acest
proiect, in sensul art. 6 din Protocolul de la Kyoto, in conformitate cu
UNFCCC, Protocolul de la Kyoto si hotararile adoptate pe baza acestor acorduri;
b) reducerile de emisii care vor fi generate prin [titlul proiectului] nu
au fost vandute, cedate sau transferate vreunei parti [in afara celei la care
se face referire in paragraful b) al acestei sectiuni], nici nu sunt grevate de
vreun gaj;
c) Romania va emite si va transfera o cantitate de ................ unitati
de cantitate atribuita si/sau unitati de reducere a emisiilor generate prin
acest proiect conform acordului-cadru;
d) Romania va tine in rezerva pentru transfer o cantitate de ..............
unitati din cantitatea atribuita, generate prin acest proiect conform
acordului-cadru;
e) Romania a comunicat Secretariatului UNFCCC si Comitetului de supervizare
a art. 6 intentia sa de a transfera din cantitatea atribuita o cantitate
reprezentand echivalentul a ........... .
5. Romania prezinta urmatoarele asigurari:
a) [Entitatea proiectului] nu va intampina intarzieri nejustificate in
obtinerea acceptului sau aprobarilor necesare pentru [titlul proiectului],
datorita amestecului ilegal al vreunei autoritati din administratia publica;
b) nu va avea loc nici o expropriere a bunurilor [Entitatii proiectului]
incluse in proiect, in perioada in care acordul ce urmeaza a fi incheiat intre
Imputernicit si [Entitatea proiectului] pentru vanzarea si predarea reducerilor
de emisii va fi in vigoare.
6. Avand in vedere interesul manifestat de Secretariatul UNFCCC in aceasta
problema, ii voi transmite o copie a acestei scrisori.
7. Aceasta scrisoare de aprobare este redactata in ........ exemplare
originale in limba engleza.
Cu stima,
________________________*6)
[Numele semnatarului*7)]
[Titulatura*8)]
------------
*1) De completat.
*2) De completat.
*3) De introdus titlul proiectului.
*4) De introdus denumirea entitatii proiectului.
*5) De introdus titlul proiectului.
*6) Semnatura reprezentantului autorizat al tarii gazda.
*7) De introdus numele reprezentantului autorizat al tarii gazda.
*8) De introdus titulatura reprezentantului autorizat al tarii gazda.