LEGE
Nr. 603 din 22 decembrie 2003
pentru modificarea si completarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 930 din 23 decembrie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Definirea, formele si modalitatile de acordare a ajutorului de stat
Art. 2
(1) In sensul prezentei legi, ajutorul de stat este orice masura de sprijin
acordata de catre stat sau de catre unitatile administrativ-teritoriale, din
resurse de stat sau resurse ale unitatilor administrativ-teritoriale,
indiferent de forma, care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze
concurenta, prin favorizarea anumitor intreprinderi, a productiei anumitor
bunuri, a prestarii anumitor servicii sau afecteaza comertul dintre Romania si
statele membre ale Uniunii Europene, fiind considerat incompatibil cu un mediu
concurential normal.
(2) Urmatoarele ajutoare de stat sunt compatibile cu un mediu concurential
normal si nu sunt supuse obligatiei de notificare, fiind suficient avizul
Consiliului Concurentei:
a) ajutoarele de stat avand caracter social, acordate consumatorilor
individuali, cu conditia ca acestea sa fie date fara discriminare in ceea ce
priveste originea produselor sau serviciilor implicate;
b) ajutoarele de stat pentru inlaturarea efectelor cauzate de dezastre
naturale sau de evenimente exceptionale.
(3) Pot fi considerate compatibile numai ajutoarele de stat prevazute la art.
14 care indeplinesc conditiile pentru a fi autorizate, prevazute in
regulamentele si instructiunile Consiliului Concurentei.
(4) Ajutorul de stat se concretizeaza fie intr-un transfer de fonduri
publice catre o intreprindere, fie in renuntarea la unele venituri viitoare -
certe sau posibile - si care asigura unei intreprinderi un beneficiu de natura
economica sau financiara, pe care nu l-ar fi obtinut in absenta acestor masuri.
Beneficiile rezultate vor fi considerate ajutor de stat daca ele confera un
avantaj anumitor regiuni, anumitor intreprinderi sau productiei anumitor bunuri
ori prestarii anumitor servicii.
(5) Ajutorul de stat poate lua forma unei scheme de ajutor de stat sau a
unui ajutor individual.
(6) Schema de ajutor de stat este un sistem pe baza caruia pot fi acordate
alocari specifice individuale intreprinderilor definite in mod general si
abstract sau orice sistem pe baza caruia ajutorul, care nu este legat de un
anume proiect, poate fi acordat uneia sau mai multor intreprinderi pentru o
perioada de timp nedeterminata sau intr-un cuantum nedeterminat.
(7) Ajutorul de stat individual este orice forma de ajutor de stat care nu
este acordat pe baza unei scheme de ajutor.
(8) Modalitatile de acordare a ajutorului de stat, fara a se limita la
acestea, pot fi: subventii; anularea de datorii sau preluarea pierderilor;
exceptari, reduceri sau amanari de la plata taxelor si impozitelor; renuntarea
la obtinerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv
acordarea unor imprumuturi cu dobanzi preferentiale; garantii acordate de stat
sau de alte autoritati publice centrale sau locale in conditii preferentiale;
participari cu capital ale statului, judetului, orasului, comunei sau ale unor
institutii publice, daca rata profitului acestor investitii este mai mica decat
cea normala, anticipata de catre un investitor privat prudent; reduceri de pret
la bunurile furnizate si la serviciile prestate de catre autoritati publice
centrale sau locale sau alte organisme care administreaza surse ale statului
ori ale colectivitatilor locale, inclusiv vanzarea unor terenuri apartinand
domeniului privat al statului, judetului, orasului, comunei sub pretul
pietei."
2. Dupa litera c) a alineatului (1) al articolului 3 se introduce litera d)
cu urmatorul cuprins:
"d) orice ajutor de stat pentru care a expirat termenul de prescriptie
prevazut la art. 19^2."
3. Dupa articolul 3 se introduc 9 articole noi, articolele 3^1 - 3^9, cu
urmatorul cuprins:
"Definirea ajutorului ilegal
Art. 3^1
In sensul prezentei legi, ajutorul ilegal este un ajutor de stat, altul
decat unul existent sau exceptat de la obligatia notificarii conform prezentei
legi, acordat fara a fi fost autorizat de Consiliul Concurentei sau acordat
dupa ce a fost notificat, dar inainte de emiterea unei decizii de catre
Consiliul Concurentei in termen legal.
Definirea ajutorului interzis
Art. 3^2
In sensul prezentei legi, ajutorul interzis este ajutorul de stat pentru
care Consiliul Concurentei a emis o decizie de interzicere, dar a fost totusi
acordat.
Persoanele interesate
Art. 3^3
Persoanele interesate sunt considerate initiatorul ajutorului de stat,
furnizorul, beneficiarul ajutorului de stat si orice alta persoana,
intreprindere sau asociatie de intreprinderi, incluzand asociatiile comerciale
si asociatiile profesionale, afectate prin acordarea unui ajutor de stat.
Definirea intreprinderii
Art. 3^4
In sensul prezentei legi, prin intreprindere se intelege orice persoana
fizica sau juridica, indiferent de forma de organizare, care desfasoara
activitati in scop lucrativ, total sau partial.
Definirea intreprinderii publice
Art. 3^5
In sensul prezentei legi, prin intreprindere publica se intelege orice
intreprindere asupra careia autoritatile publice pot exercita, direct sau
indirect, o influenta determinanta in virtutea dreptului lor de proprietate, a
participarii lor financiare sau a regulilor care guverneaza activitatea
acesteia.
Definirea initiatorului ajutorului de stat
Art. 3^6
In sensul prezentei legi, initiatorul ajutorului de stat este acea
autoritate abilitata sa initieze proiecte de acte normative sau administrative
ce implica acordarea unor ajutoare de stat. In aceasta sfera se includ si initiativele
legislative conform prevederilor Constitutiei Romaniei.
Definirea intreprinderii publice care activeaza in sectorul industriei
prelucratoare
Art. 3^7
In sensul prezentei legi, prin intreprindere publica ce activeaza in
sectorul industriei prelucratoare se intelege orice intreprindere publica al
carei obiect principal de activitate, reprezentand cel putin 50% din totalul
cifrei de afaceri anuale, se desfasoara in domeniul industriei prelucratoare.
Activitatile care se includ in sectorul industriei prelucratoare sunt cele din
Clasificarea activitatilor din economia nationala (CAEN), sectiunea D - Produse
ale industriei prelucratoare, subsectiunile DA pana la DN inclusiv;
Definirea serviciului de interes economic general
Art. 3^8
In sensul prezentei legi, prin serviciu de interes economic general se
intelege acel serviciu prestat in conditii de piata, pentru care exista
obligatii impuse de autoritatile publice privind accesul consumatorilor in mod
nediscriminatoriu si/sau alte obligatii impuse;
Definirea drepturilor exclusive si speciale
Art. 3^9
In sensul prezentei legi:
a) drepturile exclusive se definesc ca fiind drepturile acordate de o
autoritate publica unei singure intreprinderi, prin orice instrument
legislativ, de reglementare sau administrativ, de a presta un serviciu sau de a
desfasura o activitate in cadrul unei zone geografice date;
b) drepturile speciale se definesc ca fiind drepturile care sunt acordate
de o autoritate publica unui numar limitat de intreprinderi, prin orice
instrument legislativ, de reglementare sau administrativ care, in cadrul unei
zone geografice date:
- limiteaza la doua sau mai multe numarul intreprinderilor care sunt
autorizate sa presteze un serviciu sau sa desfasoare o activitate;
- desemneaza cateva intreprinderi concurente, autorizate pentru prestarea
unui serviciu sau desfasurarea unei activitati;
- confera avantaje uneia sau mai multor intreprinderi, care afecteaza
substantial capacitatea oricarei alte intreprinderi de a presta acelasi
serviciu sau de a desfasura aceeasi activitate in aceeasi zona geografica, in
conditii substantial echivalente."
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Acordarea ajutoarelor de stat pentru agricultura si piscicultura se
realizeaza conform reglementarilor specifice."
5. Dupa alineatul (1) al articolului 5 se introduce alineatul (2) cu
urmatorul cuprins:
"(2) Ajutoarele de stat sub forma de schema sau ajutoare individuale,
prevazute in proiecte de acte normative sau in proiecte de acte administrative
- legi, ordonante, ordonante de urgenta, hotarari ale Guvernului etc. - se
notifica Consiliului Concurentei si se acorda numai dupa autorizarea lor de
catre acesta."
6. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Orice intentie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un
ajutor de stat existent se notifica de catre furnizorul si initiatorul
ajutorului de stat Consiliului Concurentei, cu exceptia cazului in care este
altfel prevazut in prezenta lege sau in reglementarile emise in aplicarea
acesteia.
(2) Notificarea unui ajutor de stat trebuie sa cuprinda informatiile exacte
si complete, cerute de Consiliul Concurentei pentru a evalua compatibilitatea
ajutorului de stat cu prezenta lege si cu reglementarile emise in aplicarea
acesteia.
(3) Notificarea va deveni efectiva la data cand informatiile cuprinse in
notificare sunt exacte si complete.
(4) In cazul in care Consiliul Concurentei constata ca informatiile cuprinse
in notificare sunt inexacte sau incomplete, va cere corectarea sau completarea
acestora in termen de 20 de zile de la primirea notificarii."
7. Alineatul (1) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Consiliul Concurentei ia una dintre deciziile mentionate la art. 8
alin. (2) - (4), in termen de 60 de zile de la data la care notificarea a
devenit efectiva, initiatorul/furnizorul fiind informat asupra acestei
date."
8. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Consiliul Concurentei poate revoca o decizie luata anterior, dupa
prezentarea argumentelor de catre furnizorul si initiatorul ajutorului de stat,
cand decizia s-a bazat pe informatii incorecte primite pe parcursul procedurii
si care au fost determinante in luarea acesteia."
9. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
In aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurentei are puterile de
investigare prevazute de Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile
ulterioare."
10. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) In cazul unui ajutor de stat nou sau al modificarii unuia existent,
Consiliul Concurentei analizeaza masura notificata in conformitate cu
dispozitiile prezentei legi si ale reglementarilor emise in aplicarea
acesteia."
11. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Daca in urma activitatii de supraveghere a ajutoarelor de stat
existente, prevazuta la art. 26, se constata ca un ajutor existent denatureaza
semnificativ mediul concurential normal sau afecteaza comertul dintre Romania
si statele membre ale Uniunii Europene, Consiliul Concurentei solicita
furnizorului de ajutor de stat sa ia masuri corespunzatoare pentru eliminarea
incompatibilitatii acestuia. Solicitarea Consiliului Concurentei poate sa
includa o recomandare de anulare sau de modificare a ajutorului existent.
(2) Daca masurile nu sunt luate de catre furnizorul de ajutor, in perioada
de timp indicata in solicitare, Consiliul Concurentei poate decide oprirea
acordarii ajutorului de stat existent sau poate impune conditii si obligatii
menite sa asigure compatibilitatea ajutorului de stat cu dispozitiile prezentei
legi. Decizia nu va avea efect retroactiv si trebuie sa permita furnizorului de
ajutor o perioada rezonabila de timp pentru a se supune acesteia.
(3) Procedura prevazuta la alin. (1) si (2) se aplica si in cazul in care
beneficiarul nu respecta decizia de autorizare a Consiliului Concurentei."
12. Alineatele (1) si (3) ale articolului 14 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Consiliul Concurentei poate autoriza masuri ce constituie ajutor de
stat, conform regulamentelor sau instructiunilor specifice, cum sunt:
a) ajutor pentru cercetare si dezvoltare;
b) ajutor pentru intreprinderi mici si mijlocii;
c) ajutor pentru protectia mediului inconjurator;
d) ajutor pentru instruirea angajatilor si pentru crearea de noi locuri de
munca;
e) ajutor pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate;
ajutorul pentru mentinerea locurilor de munca poate fi considerat ajutor de
restructurare;
f) ajutor pentru dezvoltare regionala;
g) ajutor general pentru promovarea exporturilor, prin actiuni ca:
saptamani nationale, targuri internationale, magazine de prezentare si altele
asemenea, cu conditia ca de acestea sa poata beneficia toate intreprinderile
interesate;
h) ajutor pentru promovarea culturii si conservarea patrimoniului cultural;
i) ajutor pentru proiecte mari de investitii;
j) orice alt ajutor in conditiile regulamentelor si instructiunilor privind
ajutorul de stat ce vor fi emise, cu respectarea legislatiei in vigoare, de
catre Consiliul Concurentei.
...........................................................................
(3) Sunt interzise masurile ce constituie ajutor de stat, cum sunt:
a) ajutor pentru export sau orice ajutor care este conditionat, de drept
sau de fapt, de performanta la export, in masura in care un astfel de ajutor
poate sa afecteze aplicarea corespunzatoare a acordurilor internationale la
care Romania este parte;
b) ajutor pentru compensarea pierderilor rezultate din activitatea
intreprinderilor, direct sau prin scutirea de la plata obligatiilor datorate
statului;
c) masurile de ajutor care sunt astfel aplicate incat creeaza discriminari
in favoarea produselor realizate la intern, fata de bunurile similare produse
in tari participante la acorduri internationale la care Romania este parte si
in care sunt prohibite astfel de discriminari."
13. Articolele 15 si 16 se abroga.
14. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"Recuperarea, rambursarea sau suspendarea ajutorului ilegal si a
ajutorului interzis"
15. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Recuperarea, rambursarea sau suspendarea ajutorului ilegal
Art. 17
(1) Consiliul Concurentei poate solicita Curtii de apel in a carei
circumscriptie teritoriala se afla sediul principal al furnizorului sau al
beneficiarului de ajutor de stat anularea actului administrativ prin care s-a
acordat ajutorul ilegal si, pe cale de consecinta, recuperarea, rambursarea sau
suspendarea platii oricarui ajutor ilegal.
(2) Curtea de apel poate dispune, prin ordonanta presedintiala, suspendarea
acordarii ajutorului ilegal prevazut de actul administrativ. Ordonanta poate fi
atacata cu recurs la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(3) In cazul in care Consiliul Concurentei constata ca un ajutor de stat a
fost instituit printr-un act normativ cu putere de lege, cu incalcarea
prevederilor art. 5 si 6, sesizeaza autoritatea emitenta.
(4) Consiliul Concurentei informeaza concomitent furnizorul si beneficiarul
de ajutor de stat cu privire la sesizarea transmisa autoritatii emitente.
(5) In termen de 10 zile de la data primirii sesizarii prevazute la alin.
(3), autoritatea emitenta este obligata sa ia o decizie cu privire la
suspendarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat.
(6) In termen de 30 de zile de la data primirii sesizarii prevazute la
alin. (3), furnizorul si initiatorul sunt obligati sa notifice Consiliului
Concurentei in conformitate cu prevederile art. 5 si 6. Autoritatea emitenta,
tinand cont de decizia Consiliului Concurentei, va lua o decizie cu privire la
modificarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat, respectiv
cu privire la recuperarea sau rambursarea ajutoarelor de stat deja
acordate."
16. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat interzis
Art. 18
(1) In cazul in care Consiliul Concurentei emite o decizie de interzicere,
ajutorul de stat interzis nu poate face obiectul de reglementare al vreunui act
administrativ.
(2) Daca, dupa emiterea unei decizii de interzicere, ajutorul de stat
interzis este totusi acordat in temeiul unui act administrativ, Consiliul
Concurentei va cere Curtii de apel in a carei circumscriptie teritoriala se
afla sediul principal al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor anularea
actului administrativ prin care s-a acordat acesta si, pe cale de consecinta,
sa dispuna recuperarea ajutorului de catre furnizor sau rambursarea acestuia de
catre beneficiar.
(3) Consiliul Concurentei poate cere Curtii de apel sa dispuna recuperarea
sau rambursarea ajutorului de stat printr-un act administrativ si in cazul in
care nu au fost respectate conditiile sau obligatiile prevazute in decizia de
autorizare.
(4) Daca, dupa emiterea unei decizii de interzicere, ajutorul de stat
interzis este totusi acordat in temeiul unui act normativ cu putere de lege,
Consiliul Concurentei va sesiza autoritatea emitenta, care, in termen de 30
zile, va lua o decizie cu privire la modificarea actului normativ prin care s-a
acordat ajutorul de stat, respectiv cu privire la recuperarea sau rambursarea
ajutoarelor de stat deja acordate, tinand cont de decizia Consiliului
Concurentei."
17. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) In cazul unui ajutor de stat ilegal sau interzis, Consiliul Concurentei
poate solicita, de asemenea, Curtii de apel sa dispuna recuperarea de catre
furnizorul ajutorului sau rambursarea de catre beneficiarul acestuia a dobanzii
aferente sumei ajutorului de stat, la o rata propusa de Consiliul Concurentei.
O astfel de dobanda poate fi impusa:
a) in cazul ajutorului interzis, de la data la care ajutorul a fost la
dispozitia beneficiarului si pana la recuperarea sa;
b) in cazul ajutorului ilegal, neautorizat ulterior de catre Consiliul
Concurentei, de la data la care ajutorul a fost la dispozitia beneficiarului si
pana la recuperarea sa.
(2) In afara prevederilor alin. (1), orice persoana interesata are dreptul
sa pretinda despagubiri pentru prejudiciul cauzat prin acordarea ajutorului de
stat cu incalcarea obligatiei de a nu se acorda un astfel de ajutor pana la
autorizarea sa de catre Consiliul Concurentei."
18. Dupa articolul 19 se introduc doua articole noi, articolele 19^1 si
19^2, cu urmatorul cuprins:
"Procedura in fata instantei
Art. 19^1
Actiunile prevazute in prezentul capitol sunt judecate conform procedurii
de contencios administrativ.
Termenul de prescriptie
Art. 19^2
(1) Dreptul Consiliului Concurentei de a solicita recuperarea ajutorului de
stat este supus unui termen de prescriptie de 10 ani.
(2) Termenul de prescriptie incepe sa curga din ziua in care ajutorul
ilegal/interzis este acordat beneficiarului sub forma de ajutor individual sau
de alocare specifica in cadrul schemei de ajutor.
(3) Orice masura luata de Consiliul Concurentei in legatura cu un ajutor
ilegal/interzis intrerupe termenul de prescriptie. Fiecare intrerupere duce la
curgerea unui nou termen. Termenul de prescriptie este suspendat atata timp cat
cazul se afla pe rol la Curtea de apel sau la Inalta Curte de Casatie si
Justitie, dupa caz."
19. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Ajutorul acordat unei intreprinderi, intr-o perioada de pana la 3 ani, in
valoare totala de 3 miliarde lei, este considerat a fi autorizat si nu cade sub
incidenta obligatiei de notificare, in conditiile stabilite prin regulamentul
Consiliului Concurentei."
20. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) Consiliul Concurentei va adopta regulamente de exceptari pe categorii
prin care se stabilesc categoriile de ajutoare de stat considerate a fi
autorizate si care, in consecinta, nu sunt supuse cerintelor de notificare.
Aceste regulamente vor specifica, in mod distinct, pentru fiecare categorie de
ajutor de stat:
a) scopul ajutorului;
b) categoriile de beneficiari;
c) pragurile valorice exprimate fie ca intensitate, fie ca marime absoluta;
d) conditiile legate de cumularea ajutoarelor acordate aceluiasi beneficiar
pentru acelasi obiectiv.
(2) Regulamentele pot stabili:
a) fixarea de praguri valorice sau alte conditii care sa determine
necesitatea notificarii unor alocari specifice de ajutoare;
b) excluderea anumitor sectoare din domeniul de aplicare a unor astfel de
reglementari;
c) includerea de prevederi care sa fie luate in considerare la analiza
compatibilitatii ajutorului exceptat."
21. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Consiliul Concurentei poate sa adopte si sa puna in aplicare, de
asemenea, regulamente si instructiuni, altele decat cele mentionate la art. 20
si 21, in vederea definirii criteriilor esentiale care trebuie indeplinite
pentru autorizarea ajutorului de stat, in special cele referitoare la anumite
sectoare ale economiei sau la obiective specifice ale ajutorului de stat.
(2) Regulamentele, instructiunile si modificarile acestora necesita avizul
conform al Consiliului Legislativ, pentru a putea fi adoptate in plenul
Consiliului Concurentei si vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei.
(3) Reglementarile Consiliului Concurentei elaborate in aplicarea prezentei
legi pot fi atacate in contencios administrativ la Curtea de apel in a carei
raza teritoriala persoana interesata isi are sediul sau domiciliul."
22. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Inventarul ajutoarelor de stat
Art. 23
Consiliul Concurentei intocmeste inventarul ajutoarelor de stat, care va
cuprinde toate schemele de ajutor de stat si ajutoarele individuale
existente."
23. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Inventarul ajutoarelor de stat se actualizeaza anual de catre Consiliul
Concurentei, tinandu-se seama de urmatoarele elemente:
a) noile scheme de ajutor si noile ajutoare individuale autorizate de
Consiliul Concurentei in cursul anului de raportare;
b) noile scheme de ajutor si noile ajutoare individuale exceptate de la
obligatia notificarii catre Consiliul Concurentei.
(2) Pentru realizarea si actualizarea inventarului, furnizorii de ajutoare
de stat, precum si orice alte organisme care administreaza surse ale statului
sau ale colectivitatilor locale sunt obligati sa transmita Consiliului
Concurentei informatii referitoare la:
a) natura ajutorului acordat;
b) conditii impuse la acordarea ajutoarelor, dupa caz;
c) originea ajutorului;
d) cuantumul ajutorului de stat acordat defalcat pe fiecare beneficiar;
e) durata acordarii ajutorului de stat.
(3) Consiliul Concurentei supravegheaza relatiile financiare dintre
autoritati publice si intreprinderi publice, precum si asigurarea transparentei
in cadrul intreprinderilor cu drepturi speciale sau exclusive ori carora le-a
fost incredintata prestarea unor servicii de interes economic general.
(4) Furnizorii de ajutor de stat, orice alte organisme care administreaza
surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, precum si beneficiarii de
ajutor de stat vor tine o evidenta specifica privind ajutoarele de stat
acordate/primite."
24. Dupa articolul 24 se introduc patru articole noi, articolele 24^1 -
24^4, cu urmatorul cuprins:
"Obligatia autoritatilor publice
Art. 24^1
Autoritatile publice au obligatia sa furnizeze, la solicitarea Consiliului
Concurentei, informatii in legatura cu relatiile financiare existente intre ele
si intreprinderile publice.
Obligatiile intreprinderilor publice
Art. 24^2
Intreprinderile publice au urmatoarele obligatii:
a) sa pastreze timp de 5 ani informatiile referitoare la relatiile
financiare care au loc intre ele si autoritatile publice;
b) sa furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurentei, informatii in
legatura cu relatiile financiare existente intre ele si autoritatile publice;
c) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la
incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare ca
intreprindere publica, stabilite prin regulament al Consiliului Concurentei.
Obligatiile intreprinderilor care beneficiaza de drepturi speciale sau
exclusive ori care presteaza servicii economice de interes general
Art. 24^3
Intreprinderile care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive sau
care presteaza servicii economice de interes general au urmatoarele obligatii:
a) sa furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurentei, informatii privind
costurile si veniturile aferente diferitelor activitati, detalii complete
asupra metodelor prin care costurile si veniturile sunt alocate diferitelor
activitati;
b) sa pastreze timp de 5 ani informatiile referitoare la relatiile
financiare care au loc intre ele si autoritatile publice;
c) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la
incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare
stabilite prin regulament al Consiliului Concurentei.
Obligatiile intreprinderilor publice care actioneaza in sectorul industriei
prelucratoare
Art. 24^4
Intreprinderile publice care actioneaza in sectorul industriei
prelucratoare au urmatoarele obligatii:
a) sa pastreze timp de 5 ani informatiile referitoare la relatiile
financiare care au loc intre ele si autoritatile publice;
b) sa furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurentei, informatii in
legatura cu relatiile financiare existente intre ele si autoritatile publice;
c) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la
incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare
stabilite prin regulament al Consiliului Concurentei;
d) sa transmita, la solicitarea Consiliului Concurentei, un raport care sa
cuprinda:
- situatiile financiare anuale;
- hotararile si procesele-verbale ale adunarilor generale ale actionarilor
si ale sedintelor consiliului de administratie;
- informatii referitoare la aportul de capital social in actiuni si
modalitatea de realizare;
- informatii referitoare la destinatia dividendelor platite si a
profiturilor nedistribuite;
- informatii legate de primirea de alocatii sau subventii nerambursabile si
conditiile in care au fost primite si utilizate;
- informatii legate de contractarea unor imprumuturi, cu precizarea
conditiilor de acordare, a ratei dobanzii si a garantiilor;
- informatii legate de garantiile acordate de autoritatile publice pentru
imprumuturi;
- informatii legate de apartenenta la un grup de intreprinderi;
- informatii privind renuntarea de catre stat la sumele care-i sunt
datorate;
- informatii privind sumele primite din donatii si sponsorizari, precum si
modul lor de folosire."
25. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) Autoritatile furnizoare de ajutor de stat isi vor constitui
compartimente specializate in domeniul ajutorului de stat, cu atributii in
aplicarea prezentei legi si a reglementarilor emise in aplicarea acesteia.
(2) In cazul elaborarii unei noi scheme de ajutor de stat, precum si al
prelungirii sau modificarii unei scheme existente, autoritatile implicate pot
solicita asistenta tehnica de specialitate Consiliului Concurentei."
26. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) In sensul prezentei legi, prin monitorizare se intelege activitatea de
supraveghere si control al ajutoarelor de stat existente in derulare, in
vederea verificarii respectarii prevederilor actului normativ sau administrativ
care le instituie si a deciziilor de autorizare emise de catre Consiliul
Concurentei.
(2) In aplicarea regulamentelor, instructiunilor si deciziilor emise de
catre Consiliul Concurentei conform prezentei legi, actiunile de monitorizare
se finanteaza prin intocmirea unui raport de monitorizare.
(3) Obligatia de monitorizare a ajutoarelor de stat revine Consiliului
Concurentei.
(4) In vederea realizarii monitorizarii ajutoarelor de stat, Consiliul
Concurentei are urmatoarele atributii:
a) supravegheaza respectarea de catre furnizorii si beneficiarii de ajutor
de stat a prevederilor actelor normative sau administrative prin care se
instituie ajutoare de stat;
b) urmareste aplicarea efectiva a deciziilor de autorizare emise;
c) verifica respectarea de catre furnizorii si beneficiarii de ajutor de
stat a regulilor privind cumulul de ajutoare;
d) verifica daca ajutoarele de stat acordate se incadreaza in pragurile de
intensitate maxima admisibila prevazute de legislatia in domeniu."
27. Dupa articolul 26 se introduc trei articole noi, articolele 26^1 -
26^3, cu urmatorul cuprins:
"Procedurile privind raportarea, inventarierea si monitorizarea
ajutoarelor de stat
Art. 26^1
Procedurile privind raportarea, inventarierea si monitorizarea ajutoarelor
de stat, cele privind supravegherea relatiilor financiare prevazute la art. 24
alin. (3) se stabilesc prin regulamente ale Consiliului Concurentei.
Puterile de investigatie ale personalului imputernicit al Consiliului
Concurentei
Art. 26^2
(1) In exercitarea atributiilor prevazute de prezenta lege, personalul
imputernicit al Consiliului Concurentei are urmatoarele puteri de investigare:
a) sa solicite furnizorilor de ajutor de stat, organismelor care
administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, precum si
beneficiarilor de ajutor de stat informatiile si documentele care-i sunt
necesare, mentionand baza legala si scopul solicitarii si poate stabili termene
pana la care aceste informatii si documente sa-i fie furnizate;
b) sa i se permita accesul, in prezenta reprezentantului legal al
beneficiarului de ajutor de stat ori in prezenta altei persoane desemnate de
acesta, in orice spatiu in care isi desfasoara activitatea beneficiarul
ajutorului de stat;
c) sa solicite explicatii si declaratii reprezentantilor furnizorilor de
ajutor de stat, organismelor care administreaza surse ale statului sau ale
colectivitatilor locale si beneficiarilor ajutoarelor de stat, dupa caz;
d) sa i se permita accesul in timpul controlului, la registre, documente,
inscrisuri sau evidente contabile si sa obtina copii de pe acestea.
(2) Furnizorii, organismele care administreaza surse ale statului sau ale
colectivitatilor locale, precum si beneficiarii de ajutor de stat, dupa caz, au
obligatia de a asigura exercitarea puterilor de investigare conferite de
prezenta lege personalului imputernicit al Consiliului Concurentei.
(3) Procedurile de investigare se stabilesc prin regulament al Consiliului
Concurentei.
(4) La solicitare, personalul imputernicit al Consiliului Concurentei
beneficiaza de protectie din partea organelor abilitate ale statului.
Sanctiuni si contraventii
Art. 26^3
(1) Constituie contraventii si vor fi sanctionate cu amenda de catre
persoanele imputernicite, in conformitate cu prevederile Legii concurentei nr.
21/1996, cu modificarile ulterioare, urmatoarele fapte:
a) furnizarea de informatii si documente inexacte sau incomplete, precum si
nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate conform prevederilor
prezentei legi;
b) refuzul de a se supune controlului desfasurat conform prevederilor
prezentei legi;
c) refuzul acordarii explicatiilor si furnizarii declaratiilor solicitate
conform prezentei legi;
d) neindeplinirea obligatiilor prevazute de prezenta lege.
(2) Cuantumurile amenzilor se stabilesc si se actualizeaza prin hotarare a
Guvernului.
(3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) li se aplica prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare."
28. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Consiliul Concurentei intocmeste un raport anual privind ajutoarele de stat
acordate in Romania, pe care il inainteaza spre aprobare Guvernului. Raportul
se transmite Comisiei Europene si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, in vederea asigurarii transparentei in acest domeniu."
29. Dupa articolul 28 se introduc doua articole noi, articolele 28^1 si
28^2, cu urmatorul cuprins:
"Publicarea deciziilor Consiliului Concurentei
Art. 28^1
Consiliul Concurentei asigura publicarea deciziilor luate in aplicarea
prezentei legi prin orice mijloace de informare, tinand seama de interesul
partilor si cu asigurarea protectiei informatiilor secrete de stat sau a
informatiilor secrete de serviciu.
Drepturile persoanelor interesate
Art. 28^2
(1) Consiliul Concurentei publica, prin orice mijloace, informatii cu
privire la notificarile primite, precum si ordinele privind deschiderea
investigatiilor in conformitate cu art. 8 alin. (4).
(2) Orice persoana interesata poate transmite punctul sau de vedere cu
privire la masura fata de care s-a dispus deschiderea investigatiei in
conformitate cu art. 8 alin. (4).
(3) Orice persoana interesata poate informa Consiliul Concurentei cu
privire la orice ajutor de stat presupus ilegal sau orice utilizare presupusa
abuziva a ajutorului de stat. In cazul in care Consiliul Concurentei, pe baza
informatiilor de care dispune, considera ca nu exista motive suficiente pentru
a se pronunta asupra cazului, informeaza persoanele interesate asupra acestui
fapt.
(4) La cerere, orice persoana interesata poate obtine o copie a oricarei
decizii emise de Consiliul Concurentei."
30. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Deciziile Consiliului Concurentei, emise in baza prezentei legi, pot fi
atacate de catre persoanele interesate, in termen de 30 de zile de la publicare
sau, dupa caz, de la comunicare, in procedura de contencios administrativ, la
Curtea de Apel Bucuresti. Hotararea va fi pronuntata fara drept de apel,
impotriva ei putand fi declarat recurs la Inalta Curte de Casatie si Justitie."
31. Alineatul (1) al articolului 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) Consiliul Concurentei, furnizorii de ajutor de stat, personalul angajat
al acestora, alti functionari publici, precum si alte persoane interesate au
obligatia de a nu dezvalui informatiile sau documentele obtinute in aplicarea
prezentei legi si care au caracter de informatii secrete de stat sau informatii
secrete de serviciu."
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 97/2002 privind asigurarea transparentei in domeniul ajutorului
de stat si al relatiilor financiare dintre autoritatile publice si
intreprinderile publice, precum si completarea art. 6 din Legea nr. 143/1999
privind ajutorul de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 631 din 26 august 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
18/2003, se abroga.
Art. 3
Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si
completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, se va
republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 25
noiembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 15 decembrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA