E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A modificat:
Articolul 2 din actul Legea 603 2003 abrogă OUG 97 2002
Articolul 2 din actul Legea 603 2003 in legatura cu Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 2 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 3 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 adauga dupa articolul 3 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 4 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 5 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 6 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 9 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 10 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 11 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 12 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 13 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 14 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 abrogă articolul 15 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 abrogă articolul 16 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 4 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 17 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 18 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 19 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 adauga dupa articolul 19 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 20 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 21 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 22 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 23 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 24 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 adauga dupa articolul 24 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 25 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 26 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 adauga dupa articolul 26 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 27 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 adauga dupa articolul 28 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 29 din actul Legea 143 1999
Articolul 1 din actul Legea 603 2003 modifica articolul 30 din actul Legea 143 1999
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 603 din 22 decembrie 2003

pentru modificarea si completarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 930 din 23 decembrie 2003


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    Art. 1
    Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
    1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:

    "Definirea, formele si modalitatile de acordare a ajutorului de stat
    Art. 2
    (1) In sensul prezentei legi, ajutorul de stat este orice masura de sprijin acordata de catre stat sau de catre unitatile administrativ-teritoriale, din resurse de stat sau resurse ale unitatilor administrativ-teritoriale, indiferent de forma, care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta, prin favorizarea anumitor intreprinderi, a productiei anumitor bunuri, a prestarii anumitor servicii sau afecteaza comertul dintre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, fiind considerat incompatibil cu un mediu concurential normal.
    (2) Urmatoarele ajutoare de stat sunt compatibile cu un mediu concurential normal si nu sunt supuse obligatiei de notificare, fiind suficient avizul Consiliului Concurentei:
    a) ajutoarele de stat avand caracter social, acordate consumatorilor individuali, cu conditia ca acestea sa fie date fara discriminare in ceea ce priveste originea produselor sau serviciilor implicate;
    b) ajutoarele de stat pentru inlaturarea efectelor cauzate de dezastre naturale sau de evenimente exceptionale.
    (3) Pot fi considerate compatibile numai ajutoarele de stat prevazute la art. 14 care indeplinesc conditiile pentru a fi autorizate, prevazute in regulamentele si instructiunile Consiliului Concurentei.
    (4) Ajutorul de stat se concretizeaza fie intr-un transfer de fonduri publice catre o intreprindere, fie in renuntarea la unele venituri viitoare - certe sau posibile - si care asigura unei intreprinderi un beneficiu de natura economica sau financiara, pe care nu l-ar fi obtinut in absenta acestor masuri. Beneficiile rezultate vor fi considerate ajutor de stat daca ele confera un avantaj anumitor regiuni, anumitor intreprinderi sau productiei anumitor bunuri ori prestarii anumitor servicii.
    (5) Ajutorul de stat poate lua forma unei scheme de ajutor de stat sau a unui ajutor individual.
    (6) Schema de ajutor de stat este un sistem pe baza caruia pot fi acordate alocari specifice individuale intreprinderilor definite in mod general si abstract sau orice sistem pe baza caruia ajutorul, care nu este legat de un anume proiect, poate fi acordat uneia sau mai multor intreprinderi pentru o perioada de timp nedeterminata sau intr-un cuantum nedeterminat.
    (7) Ajutorul de stat individual este orice forma de ajutor de stat care nu este acordat pe baza unei scheme de ajutor.
    (8) Modalitatile de acordare a ajutorului de stat, fara a se limita la acestea, pot fi: subventii; anularea de datorii sau preluarea pierderilor; exceptari, reduceri sau amanari de la plata taxelor si impozitelor; renuntarea la obtinerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv acordarea unor imprumuturi cu dobanzi preferentiale; garantii acordate de stat sau de alte autoritati publice centrale sau locale in conditii preferentiale; participari cu capital ale statului, judetului, orasului, comunei sau ale unor institutii publice, daca rata profitului acestor investitii este mai mica decat cea normala, anticipata de catre un investitor privat prudent; reduceri de pret la bunurile furnizate si la serviciile prestate de catre autoritati publice centrale sau locale sau alte organisme care administreaza surse ale statului ori ale colectivitatilor locale, inclusiv vanzarea unor terenuri apartinand domeniului privat al statului, judetului, orasului, comunei sub pretul pietei."
    2. Dupa litera c) a alineatului (1) al articolului 3 se introduce litera d) cu urmatorul cuprins:
    "d) orice ajutor de stat pentru care a expirat termenul de prescriptie prevazut la art. 19^2."
    3. Dupa articolul 3 se introduc 9 articole noi, articolele 3^1 - 3^9, cu urmatorul cuprins:

    "Definirea ajutorului ilegal
    Art. 3^1
    In sensul prezentei legi, ajutorul ilegal este un ajutor de stat, altul decat unul existent sau exceptat de la obligatia notificarii conform prezentei legi, acordat fara a fi fost autorizat de Consiliul Concurentei sau acordat dupa ce a fost notificat, dar inainte de emiterea unei decizii de catre Consiliul Concurentei in termen legal.

    Definirea ajutorului interzis
    Art. 3^2
    In sensul prezentei legi, ajutorul interzis este ajutorul de stat pentru care Consiliul Concurentei a emis o decizie de interzicere, dar a fost totusi acordat.

    Persoanele interesate
    Art. 3^3
    Persoanele interesate sunt considerate initiatorul ajutorului de stat, furnizorul, beneficiarul ajutorului de stat si orice alta persoana, intreprindere sau asociatie de intreprinderi, incluzand asociatiile comerciale si asociatiile profesionale, afectate prin acordarea unui ajutor de stat.

    Definirea intreprinderii
    Art. 3^4
    In sensul prezentei legi, prin intreprindere se intelege orice persoana fizica sau juridica, indiferent de forma de organizare, care desfasoara activitati in scop lucrativ, total sau partial.

    Definirea intreprinderii publice
    Art. 3^5
    In sensul prezentei legi, prin intreprindere publica se intelege orice intreprindere asupra careia autoritatile publice pot exercita, direct sau indirect, o influenta determinanta in virtutea dreptului lor de proprietate, a participarii lor financiare sau a regulilor care guverneaza activitatea acesteia.

    Definirea initiatorului ajutorului de stat
    Art. 3^6
    In sensul prezentei legi, initiatorul ajutorului de stat este acea autoritate abilitata sa initieze proiecte de acte normative sau administrative ce implica acordarea unor ajutoare de stat. In aceasta sfera se includ si initiativele legislative conform prevederilor Constitutiei Romaniei.

    Definirea intreprinderii publice care activeaza in sectorul industriei prelucratoare
    Art. 3^7
    In sensul prezentei legi, prin intreprindere publica ce activeaza in sectorul industriei prelucratoare se intelege orice intreprindere publica al carei obiect principal de activitate, reprezentand cel putin 50% din totalul cifrei de afaceri anuale, se desfasoara in domeniul industriei prelucratoare. Activitatile care se includ in sectorul industriei prelucratoare sunt cele din Clasificarea activitatilor din economia nationala (CAEN), sectiunea D - Produse ale industriei prelucratoare, subsectiunile DA pana la DN inclusiv;

    Definirea serviciului de interes economic general
    Art. 3^8
    In sensul prezentei legi, prin serviciu de interes economic general se intelege acel serviciu prestat in conditii de piata, pentru care exista obligatii impuse de autoritatile publice privind accesul consumatorilor in mod nediscriminatoriu si/sau alte obligatii impuse;

    Definirea drepturilor exclusive si speciale
    Art. 3^9
    In sensul prezentei legi:
    a) drepturile exclusive se definesc ca fiind drepturile acordate de o autoritate publica unei singure intreprinderi, prin orice instrument legislativ, de reglementare sau administrativ, de a presta un serviciu sau de a desfasura o activitate in cadrul unei zone geografice date;
    b) drepturile speciale se definesc ca fiind drepturile care sunt acordate de o autoritate publica unui numar limitat de intreprinderi, prin orice instrument legislativ, de reglementare sau administrativ care, in cadrul unei zone geografice date:
    - limiteaza la doua sau mai multe numarul intreprinderilor care sunt autorizate sa presteze un serviciu sau sa desfasoare o activitate;
    - desemneaza cateva intreprinderi concurente, autorizate pentru prestarea unui serviciu sau desfasurarea unei activitati;
    - confera avantaje uneia sau mai multor intreprinderi, care afecteaza substantial capacitatea oricarei alte intreprinderi de a presta acelasi serviciu sau de a desfasura aceeasi activitate in aceeasi zona geografica, in conditii substantial echivalente."
    4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 4
    Acordarea ajutoarelor de stat pentru agricultura si piscicultura se realizeaza conform reglementarilor specifice."
    5. Dupa alineatul (1) al articolului 5 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
    "(2) Ajutoarele de stat sub forma de schema sau ajutoare individuale, prevazute in proiecte de acte normative sau in proiecte de acte administrative - legi, ordonante, ordonante de urgenta, hotarari ale Guvernului etc. - se notifica Consiliului Concurentei si se acorda numai dupa autorizarea lor de catre acesta."
    6. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 6
    (1) Orice intentie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor de stat existent se notifica de catre furnizorul si initiatorul ajutorului de stat Consiliului Concurentei, cu exceptia cazului in care este altfel prevazut in prezenta lege sau in reglementarile emise in aplicarea acesteia.
    (2) Notificarea unui ajutor de stat trebuie sa cuprinda informatiile exacte si complete, cerute de Consiliul Concurentei pentru a evalua compatibilitatea ajutorului de stat cu prezenta lege si cu reglementarile emise in aplicarea acesteia.
    (3) Notificarea va deveni efectiva la data cand informatiile cuprinse in notificare sunt exacte si complete.
    (4) In cazul in care Consiliul Concurentei constata ca informatiile cuprinse in notificare sunt inexacte sau incomplete, va cere corectarea sau completarea acestora in termen de 20 de zile de la primirea notificarii."
    7. Alineatul (1) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 9
    (1) Consiliul Concurentei ia una dintre deciziile mentionate la art. 8 alin. (2) - (4), in termen de 60 de zile de la data la care notificarea a devenit efectiva, initiatorul/furnizorul fiind informat asupra acestei date."
    8. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 10
    Consiliul Concurentei poate revoca o decizie luata anterior, dupa prezentarea argumentelor de catre furnizorul si initiatorul ajutorului de stat, cand decizia s-a bazat pe informatii incorecte primite pe parcursul procedurii si care au fost determinante in luarea acesteia."
    9. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 11
    In aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurentei are puterile de investigare prevazute de Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile ulterioare."
    10. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 12
    (1) In cazul unui ajutor de stat nou sau al modificarii unuia existent, Consiliul Concurentei analizeaza masura notificata in conformitate cu dispozitiile prezentei legi si ale reglementarilor emise in aplicarea acesteia."
    11. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 13
    (1) Daca in urma activitatii de supraveghere a ajutoarelor de stat existente, prevazuta la art. 26, se constata ca un ajutor existent denatureaza semnificativ mediul concurential normal sau afecteaza comertul dintre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, Consiliul Concurentei solicita furnizorului de ajutor de stat sa ia masuri corespunzatoare pentru eliminarea incompatibilitatii acestuia. Solicitarea Consiliului Concurentei poate sa includa o recomandare de anulare sau de modificare a ajutorului existent.
    (2) Daca masurile nu sunt luate de catre furnizorul de ajutor, in perioada de timp indicata in solicitare, Consiliul Concurentei poate decide oprirea acordarii ajutorului de stat existent sau poate impune conditii si obligatii menite sa asigure compatibilitatea ajutorului de stat cu dispozitiile prezentei legi. Decizia nu va avea efect retroactiv si trebuie sa permita furnizorului de ajutor o perioada rezonabila de timp pentru a se supune acesteia.
    (3) Procedura prevazuta la alin. (1) si (2) se aplica si in cazul in care beneficiarul nu respecta decizia de autorizare a Consiliului Concurentei."
    12. Alineatele (1) si (3) ale articolului 14 vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 14
    (1) Consiliul Concurentei poate autoriza masuri ce constituie ajutor de stat, conform regulamentelor sau instructiunilor specifice, cum sunt:
    a) ajutor pentru cercetare si dezvoltare;
    b) ajutor pentru intreprinderi mici si mijlocii;
    c) ajutor pentru protectia mediului inconjurator;
    d) ajutor pentru instruirea angajatilor si pentru crearea de noi locuri de munca;
    e) ajutor pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate; ajutorul pentru mentinerea locurilor de munca poate fi considerat ajutor de restructurare;
    f) ajutor pentru dezvoltare regionala;
    g) ajutor general pentru promovarea exporturilor, prin actiuni ca: saptamani nationale, targuri internationale, magazine de prezentare si altele asemenea, cu conditia ca de acestea sa poata beneficia toate intreprinderile interesate;
    h) ajutor pentru promovarea culturii si conservarea patrimoniului cultural;
    i) ajutor pentru proiecte mari de investitii;
    j) orice alt ajutor in conditiile regulamentelor si instructiunilor privind ajutorul de stat ce vor fi emise, cu respectarea legislatiei in vigoare, de catre Consiliul Concurentei.
    ...........................................................................
    (3) Sunt interzise masurile ce constituie ajutor de stat, cum sunt:
    a) ajutor pentru export sau orice ajutor care este conditionat, de drept sau de fapt, de performanta la export, in masura in care un astfel de ajutor poate sa afecteze aplicarea corespunzatoare a acordurilor internationale la care Romania este parte;
    b) ajutor pentru compensarea pierderilor rezultate din activitatea intreprinderilor, direct sau prin scutirea de la plata obligatiilor datorate statului;
    c) masurile de ajutor care sunt astfel aplicate incat creeaza discriminari in favoarea produselor realizate la intern, fata de bunurile similare produse in tari participante la acorduri internationale la care Romania este parte si in care sunt prohibite astfel de discriminari."
    13. Articolele 15 si 16 se abroga.
    14. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
    "Recuperarea, rambursarea sau suspendarea ajutorului ilegal si a ajutorului interzis"
    15. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:

    "Recuperarea, rambursarea sau suspendarea ajutorului ilegal
    Art. 17
    (1) Consiliul Concurentei poate solicita Curtii de apel in a carei circumscriptie teritoriala se afla sediul principal al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor de stat anularea actului administrativ prin care s-a acordat ajutorul ilegal si, pe cale de consecinta, recuperarea, rambursarea sau suspendarea platii oricarui ajutor ilegal.
    (2) Curtea de apel poate dispune, prin ordonanta presedintiala, suspendarea acordarii ajutorului ilegal prevazut de actul administrativ. Ordonanta poate fi atacata cu recurs la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
    (3) In cazul in care Consiliul Concurentei constata ca un ajutor de stat a fost instituit printr-un act normativ cu putere de lege, cu incalcarea prevederilor art. 5 si 6, sesizeaza autoritatea emitenta.
    (4) Consiliul Concurentei informeaza concomitent furnizorul si beneficiarul de ajutor de stat cu privire la sesizarea transmisa autoritatii emitente.
    (5) In termen de 10 zile de la data primirii sesizarii prevazute la alin. (3), autoritatea emitenta este obligata sa ia o decizie cu privire la suspendarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat.
    (6) In termen de 30 de zile de la data primirii sesizarii prevazute la alin. (3), furnizorul si initiatorul sunt obligati sa notifice Consiliului Concurentei in conformitate cu prevederile art. 5 si 6. Autoritatea emitenta, tinand cont de decizia Consiliului Concurentei, va lua o decizie cu privire la modificarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat, respectiv cu privire la recuperarea sau rambursarea ajutoarelor de stat deja acordate."
    16. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:

    "Recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat interzis
    Art. 18
    (1) In cazul in care Consiliul Concurentei emite o decizie de interzicere, ajutorul de stat interzis nu poate face obiectul de reglementare al vreunui act administrativ.
    (2) Daca, dupa emiterea unei decizii de interzicere, ajutorul de stat interzis este totusi acordat in temeiul unui act administrativ, Consiliul Concurentei va cere Curtii de apel in a carei circumscriptie teritoriala se afla sediul principal al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor anularea actului administrativ prin care s-a acordat acesta si, pe cale de consecinta, sa dispuna recuperarea ajutorului de catre furnizor sau rambursarea acestuia de catre beneficiar.
    (3) Consiliul Concurentei poate cere Curtii de apel sa dispuna recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat printr-un act administrativ si in cazul in care nu au fost respectate conditiile sau obligatiile prevazute in decizia de autorizare.
    (4) Daca, dupa emiterea unei decizii de interzicere, ajutorul de stat interzis este totusi acordat in temeiul unui act normativ cu putere de lege, Consiliul Concurentei va sesiza autoritatea emitenta, care, in termen de 30 zile, va lua o decizie cu privire la modificarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat, respectiv cu privire la recuperarea sau rambursarea ajutoarelor de stat deja acordate, tinand cont de decizia Consiliului Concurentei."
    17. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 19
    (1) In cazul unui ajutor de stat ilegal sau interzis, Consiliul Concurentei poate solicita, de asemenea, Curtii de apel sa dispuna recuperarea de catre furnizorul ajutorului sau rambursarea de catre beneficiarul acestuia a dobanzii aferente sumei ajutorului de stat, la o rata propusa de Consiliul Concurentei. O astfel de dobanda poate fi impusa:
    a) in cazul ajutorului interzis, de la data la care ajutorul a fost la dispozitia beneficiarului si pana la recuperarea sa;
    b) in cazul ajutorului ilegal, neautorizat ulterior de catre Consiliul Concurentei, de la data la care ajutorul a fost la dispozitia beneficiarului si pana la recuperarea sa.
    (2) In afara prevederilor alin. (1), orice persoana interesata are dreptul sa pretinda despagubiri pentru prejudiciul cauzat prin acordarea ajutorului de stat cu incalcarea obligatiei de a nu se acorda un astfel de ajutor pana la autorizarea sa de catre Consiliul Concurentei."
    18. Dupa articolul 19 se introduc doua articole noi, articolele 19^1 si 19^2, cu urmatorul cuprins:

    "Procedura in fata instantei
    Art. 19^1
    Actiunile prevazute in prezentul capitol sunt judecate conform procedurii de contencios administrativ.

    Termenul de prescriptie
    Art. 19^2
    (1) Dreptul Consiliului Concurentei de a solicita recuperarea ajutorului de stat este supus unui termen de prescriptie de 10 ani.
    (2) Termenul de prescriptie incepe sa curga din ziua in care ajutorul ilegal/interzis este acordat beneficiarului sub forma de ajutor individual sau de alocare specifica in cadrul schemei de ajutor.
    (3) Orice masura luata de Consiliul Concurentei in legatura cu un ajutor ilegal/interzis intrerupe termenul de prescriptie. Fiecare intrerupere duce la curgerea unui nou termen. Termenul de prescriptie este suspendat atata timp cat cazul se afla pe rol la Curtea de apel sau la Inalta Curte de Casatie si Justitie, dupa caz."
    19. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 20
    Ajutorul acordat unei intreprinderi, intr-o perioada de pana la 3 ani, in valoare totala de 3 miliarde lei, este considerat a fi autorizat si nu cade sub incidenta obligatiei de notificare, in conditiile stabilite prin regulamentul Consiliului Concurentei."
    20. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 21
    (1) Consiliul Concurentei va adopta regulamente de exceptari pe categorii prin care se stabilesc categoriile de ajutoare de stat considerate a fi autorizate si care, in consecinta, nu sunt supuse cerintelor de notificare. Aceste regulamente vor specifica, in mod distinct, pentru fiecare categorie de ajutor de stat:
    a) scopul ajutorului;
    b) categoriile de beneficiari;
    c) pragurile valorice exprimate fie ca intensitate, fie ca marime absoluta;
    d) conditiile legate de cumularea ajutoarelor acordate aceluiasi beneficiar pentru acelasi obiectiv.
    (2) Regulamentele pot stabili:
    a) fixarea de praguri valorice sau alte conditii care sa determine necesitatea notificarii unor alocari specifice de ajutoare;
    b) excluderea anumitor sectoare din domeniul de aplicare a unor astfel de reglementari;
    c) includerea de prevederi care sa fie luate in considerare la analiza compatibilitatii ajutorului exceptat."
    21. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 22
    (1) Consiliul Concurentei poate sa adopte si sa puna in aplicare, de asemenea, regulamente si instructiuni, altele decat cele mentionate la art. 20 si 21, in vederea definirii criteriilor esentiale care trebuie indeplinite pentru autorizarea ajutorului de stat, in special cele referitoare la anumite sectoare ale economiei sau la obiective specifice ale ajutorului de stat.
    (2) Regulamentele, instructiunile si modificarile acestora necesita avizul conform al Consiliului Legislativ, pentru a putea fi adoptate in plenul Consiliului Concurentei si vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei.
    (3) Reglementarile Consiliului Concurentei elaborate in aplicarea prezentei legi pot fi atacate in contencios administrativ la Curtea de apel in a carei raza teritoriala persoana interesata isi are sediul sau domiciliul."
    22. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:

    "Inventarul ajutoarelor de stat
    Art. 23
    Consiliul Concurentei intocmeste inventarul ajutoarelor de stat, care va cuprinde toate schemele de ajutor de stat si ajutoarele individuale existente."
    23. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 24
    (1) Inventarul ajutoarelor de stat se actualizeaza anual de catre Consiliul Concurentei, tinandu-se seama de urmatoarele elemente:
    a) noile scheme de ajutor si noile ajutoare individuale autorizate de Consiliul Concurentei in cursul anului de raportare;
    b) noile scheme de ajutor si noile ajutoare individuale exceptate de la obligatia notificarii catre Consiliul Concurentei.
    (2) Pentru realizarea si actualizarea inventarului, furnizorii de ajutoare de stat, precum si orice alte organisme care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale sunt obligati sa transmita Consiliului Concurentei informatii referitoare la:
    a) natura ajutorului acordat;
    b) conditii impuse la acordarea ajutoarelor, dupa caz;
    c) originea ajutorului;
    d) cuantumul ajutorului de stat acordat defalcat pe fiecare beneficiar;
    e) durata acordarii ajutorului de stat.
    (3) Consiliul Concurentei supravegheaza relatiile financiare dintre autoritati publice si intreprinderi publice, precum si asigurarea transparentei in cadrul intreprinderilor cu drepturi speciale sau exclusive ori carora le-a fost incredintata prestarea unor servicii de interes economic general.
    (4) Furnizorii de ajutor de stat, orice alte organisme care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, precum si beneficiarii de ajutor de stat vor tine o evidenta specifica privind ajutoarele de stat acordate/primite."
    24. Dupa articolul 24 se introduc patru articole noi, articolele 24^1 - 24^4, cu urmatorul cuprins:

    "Obligatia autoritatilor publice
    Art. 24^1
    Autoritatile publice au obligatia sa furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurentei, informatii in legatura cu relatiile financiare existente intre ele si intreprinderile publice.

    Obligatiile intreprinderilor publice
    Art. 24^2
    Intreprinderile publice au urmatoarele obligatii:
    a) sa pastreze timp de 5 ani informatiile referitoare la relatiile financiare care au loc intre ele si autoritatile publice;
    b) sa furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurentei, informatii in legatura cu relatiile financiare existente intre ele si autoritatile publice;
    c) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare ca intreprindere publica, stabilite prin regulament al Consiliului Concurentei.

    Obligatiile intreprinderilor care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive ori care presteaza servicii economice de interes general
    Art. 24^3
    Intreprinderile care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive sau care presteaza servicii economice de interes general au urmatoarele obligatii:
    a) sa furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurentei, informatii privind costurile si veniturile aferente diferitelor activitati, detalii complete asupra metodelor prin care costurile si veniturile sunt alocate diferitelor activitati;
    b) sa pastreze timp de 5 ani informatiile referitoare la relatiile financiare care au loc intre ele si autoritatile publice;
    c) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare stabilite prin regulament al Consiliului Concurentei.

    Obligatiile intreprinderilor publice care actioneaza in sectorul industriei prelucratoare
    Art. 24^4
    Intreprinderile publice care actioneaza in sectorul industriei prelucratoare au urmatoarele obligatii:
    a) sa pastreze timp de 5 ani informatiile referitoare la relatiile financiare care au loc intre ele si autoritatile publice;
    b) sa furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurentei, informatii in legatura cu relatiile financiare existente intre ele si autoritatile publice;
    c) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare stabilite prin regulament al Consiliului Concurentei;
    d) sa transmita, la solicitarea Consiliului Concurentei, un raport care sa cuprinda:
    - situatiile financiare anuale;
    - hotararile si procesele-verbale ale adunarilor generale ale actionarilor si ale sedintelor consiliului de administratie;
    - informatii referitoare la aportul de capital social in actiuni si modalitatea de realizare;
    - informatii referitoare la destinatia dividendelor platite si a profiturilor nedistribuite;
    - informatii legate de primirea de alocatii sau subventii nerambursabile si conditiile in care au fost primite si utilizate;
    - informatii legate de contractarea unor imprumuturi, cu precizarea conditiilor de acordare, a ratei dobanzii si a garantiilor;
    - informatii legate de garantiile acordate de autoritatile publice pentru imprumuturi;
    - informatii legate de apartenenta la un grup de intreprinderi;
    - informatii privind renuntarea de catre stat la sumele care-i sunt datorate;
    - informatii privind sumele primite din donatii si sponsorizari, precum si modul lor de folosire."
    25. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 25
    (1) Autoritatile furnizoare de ajutor de stat isi vor constitui compartimente specializate in domeniul ajutorului de stat, cu atributii in aplicarea prezentei legi si a reglementarilor emise in aplicarea acesteia.
    (2) In cazul elaborarii unei noi scheme de ajutor de stat, precum si al prelungirii sau modificarii unei scheme existente, autoritatile implicate pot solicita asistenta tehnica de specialitate Consiliului Concurentei."
    26. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 26
    (1) In sensul prezentei legi, prin monitorizare se intelege activitatea de supraveghere si control al ajutoarelor de stat existente in derulare, in vederea verificarii respectarii prevederilor actului normativ sau administrativ care le instituie si a deciziilor de autorizare emise de catre Consiliul Concurentei.
    (2) In aplicarea regulamentelor, instructiunilor si deciziilor emise de catre Consiliul Concurentei conform prezentei legi, actiunile de monitorizare se finanteaza prin intocmirea unui raport de monitorizare.
    (3) Obligatia de monitorizare a ajutoarelor de stat revine Consiliului Concurentei.
    (4) In vederea realizarii monitorizarii ajutoarelor de stat, Consiliul Concurentei are urmatoarele atributii:
    a) supravegheaza respectarea de catre furnizorii si beneficiarii de ajutor de stat a prevederilor actelor normative sau administrative prin care se instituie ajutoare de stat;
    b) urmareste aplicarea efectiva a deciziilor de autorizare emise;
    c) verifica respectarea de catre furnizorii si beneficiarii de ajutor de stat a regulilor privind cumulul de ajutoare;
    d) verifica daca ajutoarele de stat acordate se incadreaza in pragurile de intensitate maxima admisibila prevazute de legislatia in domeniu."
    27. Dupa articolul 26 se introduc trei articole noi, articolele 26^1 - 26^3, cu urmatorul cuprins:

    "Procedurile privind raportarea, inventarierea si monitorizarea ajutoarelor de stat
    Art. 26^1
    Procedurile privind raportarea, inventarierea si monitorizarea ajutoarelor de stat, cele privind supravegherea relatiilor financiare prevazute la art. 24 alin. (3) se stabilesc prin regulamente ale Consiliului Concurentei.

    Puterile de investigatie ale personalului imputernicit al Consiliului Concurentei
    Art. 26^2
    (1) In exercitarea atributiilor prevazute de prezenta lege, personalul imputernicit al Consiliului Concurentei are urmatoarele puteri de investigare:
    a) sa solicite furnizorilor de ajutor de stat, organismelor care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, precum si beneficiarilor de ajutor de stat informatiile si documentele care-i sunt necesare, mentionand baza legala si scopul solicitarii si poate stabili termene pana la care aceste informatii si documente sa-i fie furnizate;
    b) sa i se permita accesul, in prezenta reprezentantului legal al beneficiarului de ajutor de stat ori in prezenta altei persoane desemnate de acesta, in orice spatiu in care isi desfasoara activitatea beneficiarul ajutorului de stat;
    c) sa solicite explicatii si declaratii reprezentantilor furnizorilor de ajutor de stat, organismelor care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale si beneficiarilor ajutoarelor de stat, dupa caz;
    d) sa i se permita accesul in timpul controlului, la registre, documente, inscrisuri sau evidente contabile si sa obtina copii de pe acestea.
    (2) Furnizorii, organismele care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, precum si beneficiarii de ajutor de stat, dupa caz, au obligatia de a asigura exercitarea puterilor de investigare conferite de prezenta lege personalului imputernicit al Consiliului Concurentei.
    (3) Procedurile de investigare se stabilesc prin regulament al Consiliului Concurentei.
    (4) La solicitare, personalul imputernicit al Consiliului Concurentei beneficiaza de protectie din partea organelor abilitate ale statului.

    Sanctiuni si contraventii
    Art. 26^3
    (1) Constituie contraventii si vor fi sanctionate cu amenda de catre persoanele imputernicite, in conformitate cu prevederile Legii concurentei nr. 21/1996, cu modificarile ulterioare, urmatoarele fapte:
    a) furnizarea de informatii si documente inexacte sau incomplete, precum si nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate conform prevederilor prezentei legi;
    b) refuzul de a se supune controlului desfasurat conform prevederilor prezentei legi;
    c) refuzul acordarii explicatiilor si furnizarii declaratiilor solicitate conform prezentei legi;
    d) neindeplinirea obligatiilor prevazute de prezenta lege.
    (2) Cuantumurile amenzilor se stabilesc si se actualizeaza prin hotarare a Guvernului.
    (3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) li se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare."
    28. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 27
    Consiliul Concurentei intocmeste un raport anual privind ajutoarele de stat acordate in Romania, pe care il inainteaza spre aprobare Guvernului. Raportul se transmite Comisiei Europene si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in vederea asigurarii transparentei in acest domeniu."
    29. Dupa articolul 28 se introduc doua articole noi, articolele 28^1 si 28^2, cu urmatorul cuprins:

    "Publicarea deciziilor Consiliului Concurentei
    Art. 28^1
    Consiliul Concurentei asigura publicarea deciziilor luate in aplicarea prezentei legi prin orice mijloace de informare, tinand seama de interesul partilor si cu asigurarea protectiei informatiilor secrete de stat sau a informatiilor secrete de serviciu.

    Drepturile persoanelor interesate
    Art. 28^2
    (1) Consiliul Concurentei publica, prin orice mijloace, informatii cu privire la notificarile primite, precum si ordinele privind deschiderea investigatiilor in conformitate cu art. 8 alin. (4).
    (2) Orice persoana interesata poate transmite punctul sau de vedere cu privire la masura fata de care s-a dispus deschiderea investigatiei in conformitate cu art. 8 alin. (4).
    (3) Orice persoana interesata poate informa Consiliul Concurentei cu privire la orice ajutor de stat presupus ilegal sau orice utilizare presupusa abuziva a ajutorului de stat. In cazul in care Consiliul Concurentei, pe baza informatiilor de care dispune, considera ca nu exista motive suficiente pentru a se pronunta asupra cazului, informeaza persoanele interesate asupra acestui fapt.
    (4) La cerere, orice persoana interesata poate obtine o copie a oricarei decizii emise de Consiliul Concurentei."
    30. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 29
    Deciziile Consiliului Concurentei, emise in baza prezentei legi, pot fi atacate de catre persoanele interesate, in termen de 30 de zile de la publicare sau, dupa caz, de la comunicare, in procedura de contencios administrativ, la Curtea de Apel Bucuresti. Hotararea va fi pronuntata fara drept de apel, impotriva ei putand fi declarat recurs la Inalta Curte de Casatie si Justitie."
    31. Alineatul (1) al articolului 30 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 30
    (1) Consiliul Concurentei, furnizorii de ajutor de stat, personalul angajat al acestora, alti functionari publici, precum si alte persoane interesate au obligatia de a nu dezvalui informatiile sau documentele obtinute in aplicarea prezentei legi si care au caracter de informatii secrete de stat sau informatii secrete de serviciu."
    Art. 2
    La data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2002 privind asigurarea transparentei in domeniul ajutorului de stat si al relatiilor financiare dintre autoritatile publice si intreprinderile publice, precum si completarea art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 631 din 26 august 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 18/2003, se abroga.
    Art. 3
    Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 25 noiembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.

                     PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                              VALER DORNEANU

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 15 decembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.

                         p. PRESEDINTELE SENATUI,
                             DORU IOAN TARACILA



SmartCity5

COMENTARII la Legea 603/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 603 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu