LEGE Nr. 85
din 2 aprilie 2007
privind unele masuri
prealabile lucrarilor de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la
„Aeroportul International Henri Coanda - Bucuresti"
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 237 din 5 aprilie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - Prezenta lege
stabileşte cadrul juridic pentru luarea unor măsuri de pregătire a executării
lucrărilor de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la „Aeroportul
Internaţional Henri Coandă - Bucureşti".
Art. 2. - (1) Se declară de
utilitate publică toate lucrările de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare
la „Aeroportul Internaţional
Henri Coandă - Bucureşti",
expropriator fiind statul român, prin Compania Naţională „Aeroportul
Internaţional Henri Coandă - Bucureşti"
- S.A., de sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor si Turismului.
(2) In sensul prezentei legi, prin lucrări de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare, denumite în continuare lucrări, se înţelege:
a) împrejmuirea perimetrală a aeroportului;
b) lucrări cuprinse în Programul strategic de
dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la „Aeroportul Internaţional Henri
Coandă - Bucureşti",
aprobat prin Ordonanţa Guvernului nr. 64/1999, aprobată cu modificări prin Legea nr. 220/2002.
(3) Suprafeţele de teren ce
pot fi expropriate în temeiul prezentei legi sunt incluse în perimetrul de
dezvoltare al „Aeroportului Internaţional Henri Coandă -
Bucureşti", delimitat conform Ordonanţei
Guvernului nr. 64/1999, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 220/2002, şi fac parte din intravilanul oraşului Otopeni şi extravilanul
comunei Tunari, aprobate prin planurile urbanistice generale.
Art. 3. - Expropriatorul
întocmeşte o documentaţie tehnico-economică, în conformitate cu prevederile
Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.
7/1996, republicată, pentru fiecare lucrare.
Documentaţia tehnico-economică cuprinde şi date privind încadrarea lucrării în
planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului, documentaţiile cadastrale
care conţin amplasamentul lucrării, delimitarea suprafeţelor şi a
construcţiilor propuse spre expropriere, cu evidenţierea suprafeţelor şi a
construcţiilor rezultate în urma exproprierii, cu indicarea numelor
proprietarilor, stabilite de către persoane autorizate în întocmirea
documentaţiilor cadastrale, precum şi a ofertelor de despăgubire stabilite pe
categorii de imobile de către persoane autorizate în evaluare. Documentaţiile
cadastrale se vizează de către Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară,
după caz.
Art. 4. - (1) Pe baza
documentaţiei tehnico-economice prevăzute la art. 3, Guvernul aprobă, prin hotărâre, amplasamentul lucrării, declanşarea
procedurii de expropriere a imobilelor care constituie amplasamentul, suma
globală estimată a despăgubirilor, sursa de finanţare şi termenul în care
aceasta se virează într-un cont bancar deschis pe numele expropriatorului.
(2) Suma globală a
despăgubirilor pentru imobilele expropriate nu poate fi mai mică decât
cuantumul total al despăgubirilor determinat de către un evaluator autorizat şi
se virează la dispoziţia expropriatorului în cel mult 30
de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii
Guvernului prevăzute la alin. (1).
(3) In situaţia în care, ca
urmare a definitivării proiectului tehnic sau a detaliilor de execuţie,
amplasamentul lucrării se modifică, expropriatorul va proceda la regularizarea
datelor de identificare a imobilelor ce urmează a fi expropriate, cu
respectarea reglementărilor în vigoare.
(4) Suplimentarea sumei
prevăzute la alin. (2) se
poate face prin hotărâre a Guvernului, la cererea motivată a expropriatorului.
Art. 5. - In termen de 15 zile
de la publicarea hotărârii Guvernului prevăzute la art. 4 alin. (1), expropriatorul va demara
următoarele acţiuni:
a) va depune la consiliul local al comunei, oraşului
sau al municipiului pe teritoriul căruia sunt situate imobilele ce urmează a fi
expropriate planurile cuprinzând terenurile şi construcţiile propuse spre
expropriere, cu indicarea numelui proprietarilor, precum şi a ofertelor de
despăgubire, în vederea consultării de către cei interesaţi;
b) va notifica persoanelor fizice sau juridice
titulare de drepturi reale propunerile de expropriere, împreună cu ofertele de
despăgubire, şi va fixa data negocierii în maximum 30 de zile de la data notificării.
Art. 6. - (1) In termen de 5 zile
de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 4 alin. (1) se constituie o comisie de
constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror altor drepturi reale şi de
negociere a cuantumului despăgubirii.
(2) Comisia de constatare a
dreptului de proprietate şi a oricăror altor drepturi reale şi de negociere a
cuantumului despăgubirii este compusă din 3 reprezentanţi ai expropriatorului, la care se adaugă în fiecare
comună, oraş sau municipiu pe teritoriul căruia sunt situate imobilele ce
urmează a fi expropriate primarul localităţii şi un proprietar de imobile din
localitatea respectivă, ales conform prevederilor art. 15
din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru
cauză de utilitate publică.
(3) Comisia de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror altor drepturi reale şi de
negociere a cuantumului despăgubirii, constituită în condiţiile prezentei legi,
se întruneşte în termen de maximum 30 de zile de la constituire şi analizează documentele prezentate de
persoanele fizice sau juridice reprezentând proprietarii şi titularii altor
drepturi reale.
(4) Oferta expropriatorului,
pretenţiile proprietarilor şi ale titularilor altor drepturi reale, prevăzute
la alin. (3), precum şi
susţinerile acestora se vor formula şi depune în scris,
consemnându-se într-un proces-verbal.
(5) Comisia de constatare a
dreptului de proprietate şi a oricăror altor drepturi reale şi de negociere a
cuantumului despăgubirii consemnează în procesul-verbal, dacă este cazul, şi
învoiala dintre părţi, sub semnătura acestora. In procesul-verbal se vor
consemna numele persoanelor fizice sau denumirea persoanelor juridice
reprezentând proprietarii şi titularii altor drepturi reale care nu s-au
prezentat la Comisia de constatare a dreptului de proprietate şi a oricăror
altor drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii.
Art. 7. - In termen de maximum 15 zile de la data întrunirii Comisiei de constatare a dreptului de
proprietate şi a oricăror altor drepturi reale şi de negociere a cuantumului
despăgubirii, pentru toate cazurile în care s-a consemnat în procesul-verbal
acordul părţilor, acesta fiind semnat de ambele părţi, expropriatorul
efectuează plata despăgubirilor pentru imobilele ce urmează a fi expropriate în
orice mod convenit de părţi.
Art. 8. - Pentru toate cazurile
în care, în urma întrunirii Comisiei de constatare a dreptului de proprietate
şi a oricăror altor drepturi reale şi de negociere a cuantumului despăgubirii,
nu s-a ajuns la învoială între părţi asupra cuantumului despăgubirii, precum şi
pentru cazurile în care persoanele notificate nu s-au prezentat pentru negociere,
expropriatorul se adresează instanţelor judecătoreşti, conform prevederilor
Legii nr. 33/1994. Judecarea cauzelor ce au ca obiect
exproprierile pornite în temeiul prezentei legi se
face cu precădere, iar termenele stabilite în cursul judecăţii de către
instanţele învestite nu pot fi mai mari de 7 zile.
Art. 9. - (1) Cererile adresate
instanţei judecătoreşti pentru stabilirea, în contradictoriu cu statul român, a
dreptului de despăgubire pentru expropriere şi a cuantumului acesteia sunt
scutite de taxa judiciară de timbru.
(2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile litigiilor
având ca obiect stabilirea dreptului de proprietate ori a altui drept real asupra imobilelor ce urmează a fi expropriate.
Art. 10. - (1) In cazul în care, în termen de 60 de zile de la notificare, posesorii imobilelor care urmează a fi
expropriate în condiţiile prezentei legi nu au obţinut înscrisurile care
atestă dreptul de proprietate şi celelalte drepturi reale, prin derogare de la
prevederile Legii nr. 7/1996, expropriatorul
va acţiona pe seama şi în numele posesorilor sau al persoanelor îndreptăţite în
vederea obţinerii înscrisurilor care atestă dreptul de proprietate.
(2) Pentru situaţiile prevăzute
la alin. (1), după obţinerea
înscrisurilor care atestă dreptul de proprietate asupra bunurilor imobile ce
urmează a fi expropriate pentru cauză de utilitate publică, procedura de
stabilire a cuantumului despăgubirii şi de expropriere se desfăşoară conform
prevederilor prezentei legi.
Art. 11. - (1) După primirea
notificării şi până la definitivarea exproprierii, orice act de transmitere a
drepturilor reale aferente terenului supus exproprierii către altă persoană
decât expropriatorul este lovit de nulitate absolută, indiferent de forma de
proprietate publică sau privată a vechiului proprietar.
(2) După primirea notificării
de către proprietarul imobilului care urmează a fi expropiat, orice lucrări de
construcţii aflate în curs de realizare vor fi sistate, dacă expropriatorul nu
îşi dă acordul în scris pentru continuarea acestora. In cazul în care
construcţia se realizează de către o altă persoană decât proprietarul, acesta
trebuie să anunţe expropriatorul cu prilejul primirii notificării, dar nu mai
târziu de data stabilită pentru negocierile referitoare la cuantumul despăgubirilor,
şi, pe cheltuiala expropriatorului, să îl notifice imediat pe constructor.
Constructorul, atunci când nu este proprietarul imobilului supus exproprierii,
are dreptul la dezdăunare de către expropriator pentru prejudiciul suferit, pe
calea unei acţiuni distincte şi care nu afectează transferul proprietăţii.
Nerespectarea acestor dispoziţii îl decade pe cel culpabil din dreptul de a fi
dezdăunat pentru cheltuielile efectuate în cazul continuării lucrărilor de
construcţii, iar demolarea sau dezafectarea acestora va fi făcută pe cheltuiala
sa, răspunzând şi pentru eventuale prejudicii cauzate de întârzieri sau pentru
orice alte asemenea probleme apărute din această cauză.
Art. 12. - (1) Autorizaţia de
construire pentru lucrări, în toate cazurile, se emite imediat, potrivit art. 7 alin. (13) din Legea nr. 50/1991 privind
autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
(2) Pe terenurile expropriate
sunt interzise începerea şi/sau continuarea construcţiilor, cu sau fără
autorizaţie, a instalaţiilor sau a altor bunuri imobile de orice natură.
Art. 13. - (1) Scoaterea,
definitivă ori temporară, a terenurilor necesare pentru lucrări de dezvoltare a
infrastructurii aeroportuare din circuitul agricol şi, respectiv, din fondul
forestier naţional se exceptează de la plata taxelor prevăzute la art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv
a taxelor şi a celorlalte sume datorate potrivit art. 55,
56 şi 58 din Legea nr. 26/1996
privind Codul silvic, cu modificările şi completările
ulterioare, şi art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului
forestier naţional, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In vederea asigurării
continuităţii echilibrului ecologic în ţara noastră prin asigurarea
integrităţii fondului forestier naţional, sumele echivalente taxei de scoatere
definitivă din circuitul silvic a terenurilor forestiere, contravaloarea
pierderii de creştere a arboretului, dacă terenul este acoperit cu pădure,
precum şi cheltuielile de instalare a vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a
acesteia până la realizarea stării de masiv, prevăzute de lege, se asigură de
la bugetul de stat, pe bază de programe anuale.
(3) Sumele echivalente taxei
de scoatere definitivă din circuitul silvic a terenurilor forestiere se varsă
în fondul de ameliorare a fondului funciar cu destinaţie silvică aflat la
dispoziţia autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură.
(4) Sumele echivalente
contravalorii pierderii de creştere a arboretului, precum şi cheltuielile de
instalare a vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a acesteia până la
realizarea stării de masiv se varsă în fondul de conservare şi regenerare a
pădurilor, constituit la Regia Naţională a Pădurilor -
Romsilva.
Art. 14. - Transferul
imobilelor din proprietatea privată în proprietatea publică a statului şi în
administrarea expropriatorului operează de drept la data plăţii despăgubirilor
pentru expropriere stabilite prin hotărârea definitivă a comisiei sau, după
caz, prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, în condiţiile
legii.
Art. 15. - Secretarii
unităţilor administrativ-teritoriale în care sunt situate imobilele ce urmează
a fi supuse exproprierii, precum şi notarii publici sunt obligaţi să comunice,
în termen de 5 zile de la
cererea expropriatorului, informaţiile cu privire la deschiderea procedurilor
succesorale.
Art. 16. - (1) Sunt scutite de
la plata taxelor serviciile privind avizarea şi înregistrarea documentaţiilor
cadastral-juridice, precum şi taxele aferente procedurii de intabulare pentru
terenurile necesare realizării lucrărilor de dezvoltare a infrastructurii
aeroportuare.
(2) Nu sunt scutite de la plata
taxelor pentru activităţile notariale şi activităţile desfăşurate de
expropriator atunci când se subrogă în drepturile proprietarului. Aceste din
urmă sume vor fi deduse din despăgubirile acordate, fără a putea depăşi
cuantumul total al despăgubirii.
Art. 17. - Dispoziţiile
prezentei legi se completează în mod corespunzător cu prevederile Legii nr. 33/1994, precum şi cu cele ale Codului
civil şi ale Codului de procedură civilă, în măsura în care nu prevăd altfel.
Art. 18. - In termen de 30 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului va elabora normele metodologice de punere în
aplicare a acesteia, care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VALER DORNEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU