LEGE
Nr. 87 din 22 septembrie 1995
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Turkmenistan, semnata
la Bucuresti la 16 noiembrie 1994
ACT EMIS DE: PARLAMENT
PUBLICATA IN: MONITORUL OFICIAL NR. 221 din 26 septembrie 1995
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Turkmenistan, semnata la
Bucuresti la 16 noiembrie 1994.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 7 iunie 1995, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
ION SOLCANU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 11
septembrie 1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
IOAN GAVRA
CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Turkmenistan
Romania si Turkmenistan, animate de dorinta de a facilita dezvoltarea
relatiilor prietenesti dintre cele doua state,
in scopul intaririi colaborarii lor economice, comerciale,
tehnico-stiintifice, culturale si in alte domenii,
dorind sa reglementeze relatiile lor consulare,
au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si au convenit asupra
urmatoarelor:
CAP. 1
Definitii
Art. 1
In prezenta conventie, expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
1. prin expresia postconsular se intelege orice consulat general, consulat,
viceconsulat sau agentie consulara;
2. prin expresia circumscriptie consulara se intelege teritoriul atribuit
postului consular pentru exercitarea functiilor consulare;
3. prin expresia sef al postului consular se intelege persoana numita sa
conduca postul consular;
4. prin expresia functionar consular se intelege orice persoana, inclusiv
seful postului consular, care exercita functiile consulare;
5. prin expresia angajat consular se intelege persoana care indeplineste,
in cadrul postului consular, functii administrative sau tehnice;
6. prin expresia membru al personalului de serviciu se intelege orice
persoana afectata serviciului casnic al unui post consular;
7. prin expresia membru de familie al sefului postului consular sau al
membrului personalului consular se intelege persoana aflata in legatura directa
de rudenie cu acestia si care gospodaresc impreuna (sot, sotie, copii,
parinti);
8. prin expresia membrii personalului consular se intelege functionarii
consulari, cu exceptia sefului postului consular, angajatii consulari si
membrii personalului de serviciu;
9. prin expresia membru al personalului particular se intelege persoana
angajata in serviciul particular al unui membru al postului consular;
10. prin expresia localuri consulare se intelege cladirile sau partile din
cladiri, inclusiv resedinta sefului postului consular, precum si terenul
aferent acestora, care sunt folosite exclusiv pentru scopuri consulare,
indiferent in proprietatea cui se afla;
11. prin expresia arhive consulare se intelege toate hartiile oficiale,
documentele, corespondenta, cartile, mijloacele tehnice de inregistrare si
utilizare a informatiilor, precum si cifrul, codurile si orice alte mijloace
destinate pastrarii si conservarii lor;
12. prin expresia nava se intelege orice mijloc de navigatie care este
autorizat sa arboreze pavilionul statului trimitator in conformitate cu
legislatia acestuia, cu exceptia navelor militare;
13. prin expresia aeronava se intelege orice aparat de zbor, inregistrat in
statul trimitator si care are dreptul sa poarte insemnele de identificare ale
acestui stat, cu exceptia aeronavelor militare.
Art. 2
Infiintarea posturilor consulare
1. Statul trimitator poate sa infiinteze un post consular in statul de
resedinta numai cu consimtamantul acestui stat.
2. Sediul postului consular, rangul sau si circumscriptia sa consulara sunt
stabilite prin acordul dintre statul trimitator si statul de resedinta.
3. Orice schimbari ulterioare referitoare la sediul postului consular, la
rangul acestuia sau la circumscriptia consulara trebuie sa se faca, de
asemenea, prin acordul dintre statul trimitator si statul de resedinta.
Art. 3
Patenta consulara si exequaturul
1. In vederea numirii sefului postului consular, statul trimitator trebuie
sa obtina, pe cale diplomatica, acordul prealabil al statului de resedinta.
2. Dupa primirea acordului mentionat la alin. 1 al prezentului articol,
statul trimitator trimite Ministerului Afacerilor Externe al statului de
resedinta, prin misiunea sa diplomatica, patenta consulara.
In patenta consulara se indica numele si prenumele sefului postului
consular, clasa acestuia, circumscriptia consulara in care isi va exercita
functiile, precum si sediul postului consular.
3. Seful postului consular este admis sa-si exercite functiile sale numai
dupa ce statul de resedinta i-a eliberat exequaturul. Exequaturul se elibereaza
in cel mai scurt timp posibil.
4. Pana la eliberarea exequaturului, statul de resedinta poate admite ca,
in mod provizoriu, seful postului consular sa exercite functiile sale. In acest
caz, prevederile prezentei conventii ii sunt aplicabile.
5. Dupa admiterea, chiar cu titlu provizoriu, a sefului postului consular,
statul de resedinta informeaza despre aceasta autoritatile corespunzatoare din
circumscriptia consulara si ia masurile necesare ca acesta sa isi poata
indeplini functiile.
Art. 4
Exercitarea temporara a functiilor sefului postului consular
1. Daca seful postului consular este impiedicat, din orice cauza, sa isi
exercite functiile sale sau daca functia de sef al postului consular devine,
temporar, vacanta, statul trimitator poate imputernici cu conducerea provizorie
a postului consular pe un functionar consular din cadrul aceluiasi post
consular sau din cadrul altui post consular al sau, stabilit in statul de
resedinta, ori pe unul dintre membrii personalului diplomatic de la misiunea sa
diplomatica din acel stat.
2. Numele si prenumele persoanei imputernicite sa conduca, temporar, postul
consular vor fi notificate, in prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al
statului de resedinta.
3. Persoana care conduce, temporar, postul consular se bucura de
drepturile, privilegiile si imunitatile care sunt acordate prin prezenta
conventie sefului postului consular.
Art. 5
Declararea unui functionar consular ca persona non grata
1. Statul de resedinta poate oricand sa instiinteze, pe cale diplomatica,
statul trimitator ca un functionar consular este persona non grata sau ca un
angajat consular sau un membru al personalului de serviciu a devenit nedorit.
In acest caz, statul trimitator trebuie sa recheme persoana in cauza sau sa
dispuna incetarea activitatii acesteia la postul consular.
2. Daca statul trimitator nu indeplineste aceasta obligatie intr-un termen
rezonabil, statul de resedinta poate retrage exequaturul sau orice alt permis,
daca priveste pe seful postului consular, sau sa anunte statul trimitator, pe cale
diplomatica, ca refuza sa recunoasca persoana in cauza ca membru al
personalului consular, daca este vorba de un functionar consular, de un angajat
consular sau de un membru al personalului de serviciu.
3. In oricare dintre cazurile mentionate la alin. 1 si 2 ale prezentului
articol, statul de resedinta nu este obligat sa motiveze decizia sa.
Art. 6
Notificarea catre statul de resedinta a numirilor, sosirilor si plecarilor
Statul trimitator notifica Ministerului Afacerilor Externe al statului de
resedinta:
(1) numirea membrilor personalului consular, sosirea si plecarea lor
definitiva sau incetarea functiilor lor la postul consular, precum si orice
alte modificari privind statutul lor, care s-au produs in timpul serviciului
lor;
(2) sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie care
gospodareste impreuna cu un membru al personalului consular si, daca este
cazul, faptul ca o persoana devine sau inceteaza de a mai fi membru de familie;
(3) sosirea si plecarea definitiva a membrilor personalului particular si,
daca este cazul, incetarea serviciului lor in aceasta calitate;
(4) angajarea si incetarea calitatii de membru al personalului consular sau
de membru al personalului particular a persoanelor domiciliate in statul de
resedinta, care au dreptul la privilegii si imunitati.
Art. 7
Eliberarea documentelor de identitate
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta elibereaza, gratuit,
fiecarui functionar consular un document care atesta identitatea si functia
acestuia.
2. Prevederile alin. 1 se refera, de asemenea, si la angajatii postului
consular, la membrii personalului de serviciu si la membrii personalului
particular, cu conditia ca aceste persoane sa nu aiba cetatenia statului de
resedinta si domiciliul permanent in acest stat.
Art. 8
Cetatenia functionarilor consulari
Functionarii consulari, cu exceptia consulilor onorifici, pot fi numiti
numai cetateni ai statului trimitator, care nu au domiciliul in statul de
resedinta si nu exercita in acest stat, in afara atributiilor lor oficiale,
nici o alta activitate aducatoare de venituri.
CAP. 2
Functii consulare
Art. 9
Functiile postului consular
Functiile postului consular constau indeosebi in:
(1) sa protejeze in statul de resedinta si sa apere drepturile si
interesele statului trimitator, ale cetatenilor si persoanelor sale juridice,
in conformitate cu normele dreptului international;
(2) sa favorizeze dezvoltarea relatiilor economice, comerciale, culturale,
stiintifice si turistice dintre statul trimitator si statul de resedinta si sa
promoveze in toate domeniile legaturile prietenesti dintre ele.
Art. 10
Protectia si asistenta consulara
1. Functionarul consular are dreptul sa acorde protectie si asistenta
consulara cetatenilor si persoanelor juridice ale statului trimitator, sa
comunice cu acestea, sa le faca recomandari si, daca este cazul, sa le acorde
sprijin pentru realizarea drepturilor de care acestia se bucura, in
conformitate cu legile statului de resedinta sau cu acordurile in vigoare intre
cele doua state.
2. Cetateanul statului trimitator are dreptul, de asemenea, sa ia legatura
cu functionarul consular si sa-l viziteze, fara nici o ingradire.
Art. 11
Exercitarea functiilor consulare
1. Functiile consulare sunt exercitate de functionarii consulari ai
statului trimitator.
2. In caz de necesitate, functiile consulare ale postului consular pot fi
indeplinite de un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice a
statului trimitator in statul de resedinta, aceasta fara a aduce atingere
drepturilor si obligatiilor ce revin membrilor personalului diplomatic.
Numele si prenumele membrului personalului diplomatic caruia i se
incredinteaza indeplinirea de functii consulare trebuie notificate, in
prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta.
3. Functiile consulare se indeplinesc in cadrul circumscriptiei consulare.
Exercitarea lor in afara circumscriptiei consulare se poate face numai cu
consimtamantul statului de resedinta.
Art. 12
Legatura cu autoritatile statului de resedinta
Functionarul consular are dreptul ca, in exercitarea functiilor sale
prevazute in prezenta conventie, sa se adreseze:
(1) autoritatilor locale din circumscriptia consulara;
(2) autoritatilor centrale ale statului de resedinta, daca si in masura in
care legile si uzantele statului de resedinta admit aceasta.
Art. 13
Exercitarea de functii consulare pentru state terte
Functionarul consular poate sa exercite functii consulare in numele unor
state terte, cu acordul statului de resedinta sau daca acesta nu se opune.
Art. 14
Inregistrarea cetatenilor statului trimitator
1. Functionarul consular are dreptul sa-i inregistreze pe cetatenii
statului trimitator aflati in circumscriptia consulara.
2. Inregistrarea facuta de functionarul consular nu-i scuteste pe cetatenii
statului trimitator de obligatia respectarii formalitatilor impuse strainilor
de legile statului de resedinta.
Art. 15
Reprezentarea in fata autoritatilor statului de resedinta
1. Functionarul consular are dreptul sa ia masuri, in conformitate cu
legile statului de resedinta, pentru asigurarea reprezentarii corespunzatoare a
cetatenilor statului trimitator in fata instantelor judecatoresti sau a altor
autoritati ale statului de resedinta. El poate, in conformitate cu legile
statului de resedinta, sa solicite adoptarea de masuri temporare pentru
apararea drepturilor si intereselor legale ale cetatenilor statului sau, daca
acestia absenteaza sau daca, din alte motive intemeiate, nu sunt in masura
sa-si apere singuri drepturile si interesele lor legitime.
2. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa solicite instantelor
judecatoresti sau altor autoritati ale statului de resedinta amanarea
examinarii cauzei care priveste pe cetateanul statului trimitator, pana cand
acesta va fi informat si are posibilitatea de a se apara, singur sau prin
reprezentant.
3. Reprezentarea prevazuta la alin. 1 al prezentului articol inceteaza cand
persoanele reprezentate numesc un imputernicit al lor sau cand preiau personal
apararea drepturilor si intereselor lor legitime.
4. Daca un cetatean al statului trimitator este implicat intr-un accident
de circulatie, autoritatile statului de resedinta il vor informa, fara
intarziere, pe functionarul consular despre aceasta.
La cererea functionarului consular, autoritatile statului de resedinta ii
vor transmite informatii complete asupra accidentului.
Art. 16
Protectia cetatenilor statului trimitator
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta informeaza
functionarul consular despre arestarea sau retinerea, sub orice forma, a unui
cetatean al statului trimitator, in cel mai scurt timp posibil, dar nu mai mult
de 3 zile de la data arestarii sau retinerii acestuia.
2. Functionarul consular are dreptul, in conformitate cu legile statului de
resedinta, sa primeasca corespondenta sau alte trimiteri de la cetateanul
statului sau aflat in stare de arest, in asteptarea judecarii, sau de la cel
care este retinut, sub orice alta forma, si sa faca demersurile necesare pentru
a i se acorda asistenta juridica si a fi reprezentat corespunzator.
Functionarul consular are dreptul ca, in conformitate cu legile statului de
resedinta, sa viziteze pe cetateanul statului trimitator, aflat in stare de
arest sau care este retinut sub orice alta forma, sau care executa o pedeapsa
privativa de libertate si sa comunice cu acesta; acest drept se exercita in
termen de 5 zile de la luarea masurii arestarii sau retinerii.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze
neintarziat, pe cetateanul statului trimitator despre dreptul sau de a lua
legatura cu functionarul consular, conform prevederilor acestui articol.
Art. 17
Functii referitoare la pasapoarte si vize
Functionarul consular are dreptul:
(1) sa elibereze cetatenilor statului trimitator pasapoarte ori alte
documente de calatorie, sa le reinnoiasca, sa le prelungeasca, sa le anuleze
sau sa faca orice mentiuni in acestea;
(2) sa acorde vize de intrare-iesire ori de tranzit persoanelor care doresc
sa viziteze sau sa tranziteze teritoriul statului trimitator.
Art. 18
Functii in legatura cu cetatenia si inregistrarea actelor de stare civila
Functionarul consular are dreptul:
1. sa primeasca cereri referitoare la cetatenie;
2. sa inregistreze nasterile sau decesele cetatenilor statului trimitator
si sa elibereze certificatele corespunzatoare;
3. sa incheie casatorii, potrivit legii statului trimitator, daca aceasta
nu contravine legislatiei statului de resedinta.
4. Functionarul consular informeaza autoritatile competente ale statului de
resedinta despre inregistrarea nasterilor, deceselor si casatoriilor, facute la
postul consular, daca aceasta este ceruta de legile statului de resedinta.
5. Prevederile alin. 1, 2 si 3 ale prezentului articol nu scutesc
persoanele in cauza de obligatia de a respecta formalitatile cerute de legile
statului de resedinta.
6. Daca autoritatile statului de resedinta sunt informate ca pe teritoriul
acestui stat a decedat un cetatean al statului trimitator, ele trebuie sa
anunte despre aceasta, fara intarziere, postul consular corespunzator.
Art. 19
Functii referitoare la tutela sau curatela
1. Functionarul consular are dreptul sa se adreseze autoritatilor statului
de resedinta pentru instituirea tutelei sau curatelei cetatenilor statului
trimitator, aflati in statul de resedinta, si sa propuna persoana care sa fie
numita tutore sau curator.
2. Daca autoritatile statului de resedinta au cunostinta ca este necesara
instituirea tutelei sau curatelei pentru un cetatean al statului trimitator,
ele vor informa functionarul consular despre aceasta, intr-un termen cat mai
scurt posibil.
Art. 20
Functii notariale
1. Functionarul consular are dreptul, in conformitate cu legile statului de
resedinta:
- sa primeasca, sa inregistreze, sa intocmeasca si sa autentifice
declaratii ale cetatenilor statului trimitator;
- sa primeasca, sa inregistreze, sa intocmeasca si sa autentifice
testamente sau alte inscrisuri ale cetatenilor statului trimitator, care se
refera la bunuri mobile;
- sa primeasca, sa inregistreze, sa intocmeasca si sa autentifice
inscrisuri care se refera la orice act juridic intocmit de cetatenii statului
trimitator, afara de cazul in care acestea se refera la transferarea sau
restrangerea, sub orice forma, a drepturilor reale asupra imobilelor situate in
statul de resedinta;
- sa legalizeze sigiliile si semnaturile de pe actele si documentele cu
caracter juridic si de pe alte inscrisuri care emana de la autoritatile
statului trimitator sau de la statul de resedinta;
- sa legalizeze copiile si sa certifice traducerile actelor si
inscrisurilor cu caracter juridic, precum si a extraselor din acestea;
- sa primeasca, spre pastrare, actele sau inscrisurile apartinand
cetatenilor statului trimitator ori adresate acestora.
2. Functiile prevazute la alin. 1 al prezentului articol pot fi indeplinite
la sediul postului consular sau in alt loc, daca persoana interesata nu se
poate prezenta la postul consular din motive intemeiate.
Art. 21
Functii referitoare la drepturile patrimoniale ale cetatenilor
1. Autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere, postul
consular despre decesul unui cetatean al statului trimitator si ii vor comunica
toate datele de care dispun privind activul succesoral, mostenitorii legali,
legatarii, precum si despre existenta unui testament.
2. Autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere, postul
consular despre deschiderea unei succesiuni in statul de resedinta, cand
mostenitorul legal sau legatarul este cetatean al statului trimitator.
3. Daca postul consular afla de existenta succesiunilor mentionate la alin.
1 si 2 ale prezentului articol inainte ca ele sa fie cunoscute de autoritatile
statului de resedinta, el va informa, fara intarziere, aceste autoritati.
4. Autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere, postul
consular despre masurile luate sau pe care intentioneaza sa le ia pentru
evaluarea si conservarea succesiunilor mentionate la alin. 1 si 2 ale
prezentului articol.
Functionarul consular poate solicita autoritatilor statului de resedinta sa
adopte masurile corespunzatoare pentru conservarea succesiunii.
5. Functionarul consular poate, de asemenea, in concordanta cu legile
statului de resedinta:
- sa ia masuri pentru conservarea si administrarea bunurilor succesorale
care apartin cetatenilor statului trimitator;
- sa urmareasca transferul sumelor de bani sau transmiterea catre cetatenii
statului trimitator a bunurilor.
6. Sumele de bani, celelalte bunuri, precum si inscrisurile care atesta
dobandirea proprietatii apartinand cetateanului statului trimitator, care nu se
afla in statul de resedinta si nu este reprezentat, se transmit de catre
autoritatile statului de resedinta postului consular al statului trimitator, in
scopul predarii lor beneficiarului. Postul consular poate primi si transfera
sumele de bani sau bunurile transmise, daca acestea au fost consemnate in
documente confirmate de autoritatile statului de resedinta si daca s-au platit
sau s-a garantat plata tuturor impozitelor prevazute in legislatia statului de
resedinta si exista acordul autoritatilor statului de resedinta pentru
efectuarea acestui transfer.
7. Daca un cetatean al statului trimitator, aflat temporar sau in tranzit
pe teritoriul statului de resedinta, a decedat, sumele de bani si bunurile sale
personale se transmit, temporar, postului consular.
Scoaterea din statul de resedinta a acestor bunuri, care nu sunt interzise
la export, altele decat cele dobandite in statul trimitator, se face in
conformitate cu legile statului de resedinta.
8. Postul consular al statului trimitator elibereaza autoritatilor sau
persoanelor interesate un document care confirma primirea banilor sau a
bunurilor predate in conformitate cu prevederile alin. 6 si 7 din acest
articol.
9. Cetatenii statului trimitator se bucura de aceleasi drepturi ca si
cetatenii statului de resedinta in ceea ce priveste dobandirea drepturilor
succesorale si a bunurilor succesorale.
10. Functiile postului consular, prevazute la art. 20 din prezenta conventie,
se exercita, in privinta bunurilor si a drepturilor unei persoane decedate,
numai daca nu contravin prevederilor prezentului articol.
Art. 22
Functii in materie de navigatie
1. Functionarul consular are dreptul sa acorde orice sprijin si asistenta
navei statului trimitator, care intra intr-un port sau in alt loc de ancorare a
navelor.
2. Functionarul consular se poate urca la bordul navei imediat ce este
aprobata comunicarea libera cu coasta, iar capitanul vasului si membrii
echipajului pot sa ia legatura cu functionarul consular.
3. Functionarul consular se poate adresa, pentru sprijin autoritatilor
competente ale statului de resedinta in orice probleme legate de indeplinirea
functiilor sale in privinta navei statului trimitator, a capitanului si a
membrilor echipajului acestei nave.
4. Functionarul consular are dreptul:
- fara a aduce atingere drepturilor autoritatilor statului de resedinta, sa
efectueze cercetari in legatura cu orice fapte petrecute pe nava statului
trimitator in timp ce aceasta se afla in cursa sau era ancorata intr-un port,
sa puna intrebari capitanului sau oricarui membru al echipajului navei statului
trimitator, sa verifice documentele de bord, sa primeasca declaratii in
legatura cu incarcatura navei si locul de destinatie, sa faca demersuri pentru
facilitarea intrarii, stationarii si plecarii navei din port;
- fara a aduce atingere competentei autoritatilor statului de resedinta, sa
ia masurile necesare pentru solutionarea neintelegerilor dintre comandant si
orice membru al echipajului, inclusiv cele referitoare la conditiile de munca
pe nava, in masura in care legislatia statului trimitator prevede aceasta;
- sa ia masuri pentru spitalizarea si pentru repatrierea capitanului sau a
oricarui membru al echipajului navei;
- sa primeasca, sa intocmeasca, sa inregistreze sau sa certifice orice
declaratie sau document prevazut de legislatia statului trimitator in privinta
navelor;
- sa elibereze certificate provizorii care dau dreptul navei achizitionate
sau construite sa navigheze sub pavilionul statului trimitator, in conformitate
cu legislatia acestui stat.
5. In cazul in care instantele judecatoresti sau alte autoritati competente
ale statului de resedinta intentioneaza sa ia masuri de constrangere sau sa
efectueze acte de urmarire penala la bordul navei statului trimitator,
autoritatile competente ale statului de resedinta il vor instiinta pe
functionarul consular. Aceasta instiintare va fi facuta inainte de luarea unor
asemenea masuri, astfel incat functionarul consular sa poata fi prezent la
efectuarea acestora. Daca functionarul consular nu a fost de fata, autoritatile
competente ale statului de resedinta ii vor prezenta, la cerere, o informare
completa in legatura cu cele petrecute.
Functionarul consular va fi instiintat, in prealabil, si in cazul in care
capitanul sau un membru al echipajului navei urmeaza sa fie interogat pe uscat
de catre autoritatile competente ale statului de resedinta.
Prevederile acestui alineat nu se aplica in ceea ce priveste controlul
vamal, sanitar sau al documentelor de trecere a frontierei, precum si in
privinta oricaror actiuni intreprinse la cererea sau cu acordul capitanului
navei.
6. Autoritatile statului de resedinta il vor informa, in cel mai scurt
timp, pe functionarul consular daca o nava a statului trimitator a esuat sau a
naufragiat, a suferit orice alta avarie in limitele apelor teritoriale ale
statului de resedinta sau daca un obiect, facand parte din incarcatura navei
avariate, proprietate a unui cetatean al statului trimitator, a fost gasit pe
tarm sau in apropierea coastei statului de resedinta ori a fost adus in portul
acestui stat. De asemenea, ele vor comunica functionarului consular masurile
luate pentru salvarea membrilor echipajului si a pasagerilor, incarcaturii si a
altor bunuri aflate la bordul navei sau care au apartinut navei, ori au facut
parte din incarcatura acesteia si au fost separate de ea.
7. Functionarul consular poate acorda orice asistenta unei asemenea nave, membrilor
echipajului si pasagerilor; in acest scop, el se poate adresa autoritatilor
competente ale statului de resedinta, care vor acorda sprijinul necesar.
Functionarul consular poate sa intreprinda masuri pentru repararea navei
sau se poate adresa autoritatilor competente ale statului de resedinta cu
rugamintea de a-l sprijini in realizarea acestora sau ca ele sa intreprinda ori
sa continue asemenea masuri.
8. Daca nava avariata sau orice obiect care a apartinut unei asemenea nave
au fost gasite in apropierea sau pe coasta statului de resedinta si au fost
aduse in portul acestui stat si capitanul navei, proprietarul ei sau
imputernicitul acestuia ori societatile de asigurare corespunzatoare nu au
posibilitatea de a intreprinde masuri pentru pastrarea sau dispunerea de o
asemenea nava sau de obiectul gasit, functionarul consular este considerat
imputernicit sa intreprinda, in numele proprietarului navei, asemenea masuri pe
care le-ar fi putut intreprinde insusi proprietarul. Aceste prevederi se aplica
in mod corespunzator oricarui obiect care face parte din incarcatura navei si
este proprietatea unui cetatean al statului trimitator.
9. Daca orice obiect, care face parte din incarcatura navei avariate a unui
stat tert si este proprietatea unui cetatean al statului trimitator, este gasit
pe tarm sau in apropierea tarmului statului de resedinta si capitanul navei,
proprietarul obiectului, imputernicitul sau societatile de asigurare
corespunzatoare nu pot intreprinde masuri pentru conservarea sau instrainarea
unui asemenea obiect, functionarul consular este considerat imputernicit sa ia,
in numele proprietarului, asemenea masuri pe care le-ar fi putut lua insusi
proprietarul.
Art. 23
Functii in materie de navigatie aeriana
Prevederile art. 22 al prezentei conventii se aplica, in mod corespunzator,
si navigatiei aeriene, fara a aduce atingere altor intelegeri in vigoare intre
cele doua state.
Art. 24
Alte functii consulare
Functionarul consular poate indeplini si alte functii consulare
incredintate de statul trimitator, neprevazute in prezenta conventie, daca
statul de resedinta, care trebuie sa fie informat despre aceasta, permite
indeplinirea lor sau nu are obiectii.
CAP. 3
Privilegii si imunitati
Art. 25
Protectia activitatii postului consular
Statul de resedinta ia toate masurile necesare pentru asigurarea
conditiilor de functionare normala a postului consular, de exercitare a
functiilor de catre membrii personalului consular, precum si pentru asigurarea
imunitatilor si privilegiilor prevazute in prezenta conventie.
Art. 26
Folosirea drapelului national si a stemei
1. Scutul cu stema tarii statului trimitator si inscriptia cu denumirea
postului consular, in limba statului trimitator si a statului de resedinta, pot
fi fixate pe cladirea postului consular si pe resedinta sefului postului
consular.
2. Drapelul statului trimitator poate fi arborat pe cladirea postului
consular, la resedinta sefului postului consular si, de asemenea, pe mijloacele
de transport folosite de seful postului consular pentru indeplinirea functiilor
oficiale.
3. Exercitarea drepturilor prevazute in prezentul articol se face in
conformitate cu legile, reglementarile si uzantele statului de resedinta.
Art. 27
Procurarea de localuri
1. Statul trimitator poate dobandi in statul de resedinta, in proprietate
sau cu chirie, in forma si in conditiile stabilite de legile statului de
resedinta, terenuri, cladiri sau parti din cladiri, poate sa construiasca
cladiri si sa amenajeze terenurile necesare pentru amplasarea localurilor
consulare, precum si a locuintelor membrilor postului consular.
2. Statul de resedinta va sprijini statul trimitator in obtinerea
terenurilor, localurilor sau a partilor din localuri pentru scopurile prevazute
la alin. 1 al prezentului articol.
3. Prevederile acestui articol nu scutesc statul trimitator de obligatia
respectarii legilor si regulamentelor statului de resedinta, referitoare la
sistematizare, aplicabile in zona unde sunt situate terenurile, cladirile sau
partile din cladirile respective.
Art. 28
Inviolabilitatea personala
1. Functionarii consulari si membrii lor de familie, care gospodaresc
impreuna cu acestia, se bucura de inviolabilitatea personala. Ei nu vor fi
supusi arestului sau retinerii sub nici o forma.
Aceste prevederi nu se aplica persoanelor mentionate in art. 45 din
prezenta conventie.
2. Statul de resedinta este obligat sa-i trateze cu respectul cuvenit pe
functionarii consulari, angajatii consulari si membrii lor de familie care
gospodaresc impreuna cu acestia si sa intreprinda masurile corespunzatoare
pentru a preveni orice atingere adusa persoanei, libertatii sau demnitatii
acestora.
Art. 29
Inviolabilitatea localurilor consulare si a resedintei sefului postului
consular
1. Localurile consulare si resedinta sefului postului consular sunt
inviolabile.
2. Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in localurile
consulare fara acordul sefului postului consular ori al sefului misiunii
diplomatice a statului trimitator in statul de resedinta sau al unei persoane
desemnate de catre unul dintre acestia.
Aceste prevederi se extind si la resedinta sefului postului consular.
3. Statul de resedinta ia masurile necesare pentru a asigura protectia
localurilor consulare, pentru a opri intrarea fortata in acestea, precum si
pentru a impiedica orice actiune care le-ar deteriora sau ar aduce atingere
demnitatii postului consular.
4. Bunurile folosite exclusiv de postul consular, inclusiv mijloacele sale
de transport, indiferent in a cui proprietate se afla, nu sunt supuse
rechizitiei, confiscarii sau altor masuri care ar impiedica activitatea normala
a postului consular; mijloacele de transport aflate in afara postului consular
nu pot fi supuse perchezitiei din partea autoritatilor statului de resedinta,
fara acordul sefului postului consular sau al sefului misiunii diplomatice a
statului trimitator.
Art. 30
Scutirea statului trimitator de impozite si taxe
Statul trimitator este scutit in statul de resedinta de orice impozite si
taxe, nationale sau locale, pentru:
- terenurile, cladirile si partile din cladiri, care sunt proprietatea
statului trimitator sau sunt inchiriate de el sau in numele sau si care sunt folosite
pentru indeplinirea activitatii consulare ori ca locuinte pentru functionarii
consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu, cu exceptia
platilor pentru serviciile prestate;
- actele si documentele necesare pentru dobandirea unor astfel de imobile,
daca statul trimitator le procura exclusiv pentru scopuri consulare;
- mijloacele de transport si orice bunuri mobile, care sunt proprietatea
sau se afla in folosinta statului trimitator si sunt utilizate in scopuri
exclusiv consulare.
Art. 31
Inviolabilitatea arhivelor consulare
Arhivele consulare sunt inviolabile in orice moment si indiferent in ce loc
s-ar afla.
Art. 32
Libertatea de comunicare
1. Postul consular are dreptul sa comunice cu guvernul statului trimitator,
cu misiunile diplomatice si cu posturile consulare ale acestuia, situate in
statul de resedinta sau in alte state.
Statul de resedinta asigura, in acest scop, conditiile necesare.
Postul consular poate folosi toate mijloacele obisnuite de comunicare,
cifrul, curierii diplomatici si consulari, valizele diplomatice si consulare.
2. La folosirea mijloacelor obisnuite de legatura, postului consular i se
aplica aceleasi tarife ca si misiunii diplomatice.
Postul consular poate instala si utiliza o statie de radioemisie numai cu
acordul statului de resedinta.
3. Corespondenta oficiala a postului consular, indiferent de mijloacele de
comunicare folosite, valizele consulare, prevazute cu semne exterioare vizibile
ce indica caracterul lor oficial, sunt inviolabile; ele nu pot fi supuse
controlului si nu pot fi retinute de autoritatile statului de resedinta.
4. Curier consular poate fi numai un cetatean al statului trimitator, care
insa sa nu aiba domiciliul permanent in statul de resedinta. Statul de
resedinta asigura curierului consular conditiile pentru indeplinirea
obligatiilor sale si pentru a se bucura de aceleasi drepturi, privilegii si
imunitati ca si curierii diplomatici.
5. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului navei sau aeronavei
statutul trimitator. Acesta trebuie sa aiba un document oficial care sa indice
numarul coletelor din care se compune valiza consulara; el insa nu este
considerat curier consular. Functionarul consular poate sa preia valiza consulara
direct si nestanjenit de la comandantul navei sau al aeronavei, precum si sa-i
predea o asemenea valiza.
Art. 33
Libertatea de deplasare
Functionarul consular, angajatul consular si membrii personalului de
serviciu au dreptul sa se deplaseze liber pe teritoriul statului de resedinta,
cu exceptia zonelor in care accesul strainilor este interzis sau limitat.
Art. 34
Taxe consulare si impozite
1. Postul consular poate percepe taxe consulare pe teritoriul statului de
resedinta, in conformitate cu legile si reglementarile statului trimitator.
2. Taxele percepute sunt scutite in statul de resedinta de orice impozite.
Art. 35
Imunitatea de jurisdictie a functionarului consular
1. Functionarul consular se bucura de imunitatea de jurisdictie penala a
statului de resedinta. El se bucura, de asemenea, de imunitatea de jurisdictie
civila si administrativa a acestuia, cu exceptia:
- actiunilor reale privind un imobil particular, situat pe teritoriul
statului de resedinta, afara de cazul in care functionarul consular nu il
poseda in contul statului trimitator pentru realizarea scopurilor postului
consular;
- actiunilor privind o succesiune, in care functionarul consular figureaza
ca executor testamentar, administrator, mostenitor sau legatar si nu in numele
statului trimitator;
- actiunilor care rezulta din incheierea unui contract de catre un
functionar consular, pe care acesta nu l-a incheiat, in mod expres sau
implicit, in calitatea sa de mandatar al statului trimitator;
- actiunilor intentate de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident
cauzat in statul de resedinta de un vehicul.
2. Fata de functionarul consular nu poate fi luata nici o masura de
executare, in afara de cazurile prevazute la alin. 1 din prezentul articol si
numai daca executarea poate avea loc fara a se aduce atingere inviolabilitatii
persoanei sau locuintei sale.
Art. 36
Imunitatea de jurisdictie a angajatului consular
Angajatul consular beneficiaza de imunitatea de jurisdictie in materie
penala, civila si administrativa a statului de resedinta numai pentru actele
indeplinite in exercitarea functiilor sale oficiale.
Aceste prevederi nu se aplica persoanelor mentionate la art. 45 din
prezenta conventie.
Art. 37
Imunitatea de jurisdictie a membrilor personalului de serviciu
Membrii personalului de serviciu beneficiaza de imunitatea de jurisdictie
penala, civila si administrativa a statului de resedinta numai pentru actele
indeplinite in exercitarea atributiilor lor de serviciu.
Aceste prevederi nu se aplica persoanelor mentionate la art. 45 din
prezenta conventie.
Art. 38
Imunitatea de jurisdictie a membrilor de familie
Imunitatile prevazute la art. 35, 36 si 37 din prezenta conventie pentru functionarii
consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu se extind,
in mod corespunzator, in ceea ce priveste pe membrii lor de familie, care
gospodaresc impreuna cu acestia.
Art. 39
Depunerea de marturie
1. Autoritatile statului de resedinta pot solicita functionarilor
consulari, angajatilor consulari si membrilor personalului de serviciu sa
depuna marturie in cauzele penale sau administrative.
Functionarii consulari pot refuza depunerea de marturie in fata instantelor
judecatoresti si a autoritatilor administrative, fara ca pentru acesta sa se ia
vreo masura coercitiva.
2. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu nu pot refuza
depunerea de marturie, afara de cazul in care sunt intrebati in legatura cu
fapte indeplinite in exercitarea obligatiilor lor de serviciu.
3. Autoritatile care solicita o declaratie de la membrii personalului
consular trebuie sa se abtina de a interveni in probleme care privesc
activitatea oficiala a acestora. O asemenea declaratie, acolo unde este posibil
si daca exista deja consimtamantul functionarului consular, poate fi luata, in
scris sau oral, la postul consular sau la domiciliul membrilor personalului
consular, in asa fel incat sa nu fie impiedicata, in nici un fel, indeplinirea
sarcinilor oficiale ale acestor persoane.
4. Functionarul consular, care a consimtit sa depuna marturie, are dreptul
ca in locul juramantului obligatoriu sa dea o declaratie solemna.
Art. 40
Scutirea de prestatii personale si de alte obligatii
Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu, precum si membrii lor de familie, care gospodaresc impreuna cu
acestia, sunt scutiti in statul de resedinta de orice prestatii obligatorii.
Prevederile acestui articol nu se aplica persoanelor mentionate la art. 45
din prezenta conventie.
Art. 41
Scutirea membrilor postului consular de impozite si taxe
1. Functionarii consulari si angajatii consulari, precum si membrii lor de
familie care gospodaresc impreuna cu acestia sunt scutiti in statul de
resedinta de orice impozite si taxe, nationale si locale.
2. Scutirile prevazute la alin. 1 din prezentul articol nu se refera la:
- impozitele indirecte, care sunt in mod normal cuprinse in pretul
marfurilor si in tariful serviciilor;
- impozitele si taxele asupra bunurilor imobile, proprietate personala,
situate pe teritoriul statului de resedinta;
- impozitele si taxele pentru succesiunile sau bunurile procurate in statul
de resedinta, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 43 din prezenta
conventie;
- impozitele si taxele asupra veniturilor de orice natura, care isi au
sursa in statul de resedinta, cu exceptia salariilor primite pentru activitatea
lor oficiala;
- impozitele si taxele pentru tranzactii si documente care se refera la
aceste tranzactii, inclusiv taxe de orice fel impuse sau incasate pentru
asemenea tranzactii;
- taxele pentru serviciile prestate.
3. Statul de resedinta scuteste personalul de serviciu de plata oricaror
impozite pe salariile primite pentru activitatea lor oficiala.
4. Functionarii consulari si angajatii consulari, care folosesc personal
privat, a carui retributie nu este scutita in statul de resedinta de impozitul
pe venit, trebuie sa respecte obligatiile pe care legile statului de resedinta
le impun in materie de percepere a impozitului pe venit.
5. Prevederile alin. 1 si 3 ale prezentului articol nu se aplica
persoanelor mentionate la art. 45 din prezenta conventie.
Art. 42
Scutirea de control si de taxe vamale
1. Statul de resedinta permite statului trimitator sa introduca si sa
scoata, cu scutire de taxe si de control vamal, toate bunurile, inclusiv
automobilele destinate folosintei postului consular, cu exceptia cheltuielilor
de depozitare, transport si a cheltuielilor pentru servicii similare.
2. Functionarul consular poate sa importe in statul de resedinta, fara
control vamal si fara taxe si impozite vamale, si sa exporte bagajele sale,
lucrurile personale si alte obiecte, inclusiv automobile, care sunt afectate
folosintei sale sau a membrilor familiei sale cu care gospodareste impreuna.
3. Angajatii consulari sau membrii personalului de serviciu beneficiaza de
drepturile prevazute la alin. 2 al prezentului articol numai pentru obiectele
importate cu ocazia primei lor instalari.
4. Prezentul articol nu poate fi interpretat in sensul ca ar permite
importul in statul de resedinta sau exportul din acesta al bunurilor care sunt
interzise importului sau exportului de catre legile statului de resedinta.
5. Bagajele personale ale functionarilor consulari nu sunt supuse
controlului vamal; acestea pot fi controlate numai daca exista motive serioase
sa se creada ca ele contin alte bunuri decat cele prevazute la alin. 2 al
prezentului articol sau bunuri interzise la import sau export, ori care sunt
supuse unor masuri de carantina, conform legilor si reglementarilor statului de
resedinta. Intr-un asemenea caz, controlul poate avea loc numai in prezenta
functionarului consular sau a unui membru al familiei sale. Daca functionarul
consular refuza sa supuna controlului bagajele sale, acestea se retrimit la
origine.
Art. 43
Succesiunea unui membru al postului consular sau a unui membru al familiei
sale
In cazul decesului unui membru al postului consular sau al unui membru al
familiei acestuia care gospodareste impreuna cu acesta, statul de resedinta:
- permite transferarea bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia celor
care au fost dobandite in statul de resedinta si care fac obiectul unei
prohibitii la export in momentul decesului;
- scuteste bunurile mobile succesorale de orice impozite si taxe, cu
conditia ca aceste bunuri sa se fi gasit pe teritoriul statului de resedinta
numai datorita prezentei defunctului in calitate de membru al personalului
consular.
Art. 44
Renuntarea la imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la imunitatea de jurisdictie a unui
membru al personalului consular si a membrilor sai de familie care gospodaresc
impreuna cu acesta. In toate cazurile, renuntarea trebuie sa fie expresa si
facuta in forma scrisa. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o
actiune civila nu inseamna renuntarea la imunitatea privind executarea
hotararii, pentru care se cere o renuntare expresa.
2. Daca functionarul consular sau o alta persoana care beneficiaza de
imunitatea de jurisdictie a statului de resedinta, conform art. 35, 36, 37 si
38 din prezenta conventie, intenteaza o actiune, acestia nu mai pot invoca
imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala, direct legata
de cererea principala.
Art. 45
Exceptii de la privilegii si imunitati
Privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie, cu exceptia
alin. 2 al art. 39 si cu exceptia art. 43, nu se aplica membrilor postului
consular si membrilor de familie ai acestora care gospodaresc impreuna cu
acestia, daca sunt cetateni ai statului de resedinta sau domiciliaza in acest
stat.
Art. 46
Inceputul si incetarea privilegiilor si imunitatilor consulare
1. Functionarul consular, angajatul consular sau membrii personalului de
serviciu beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute de prezenta
conventie de la data intrarii lor pe teritoriul statului de resedinta, pentru a
ajunge la post, iar daca se gasesc deja pe acest teritoriu, din momentul
intrarii lor in functie la postul consular.
2. Membrii de familie ai sefului postului consular si ai membrilor
personalului consular, care gospodaresc impreuna cu ei, beneficiaza de privilegiile
si imunitatile prevazute in prezenta conventie, incepand cu una dintre datele
urmatoare: aceea de cand membrul respectiv al personalului consular se bucura
de privilegii si imunitati conform alin. 1 al prezentului articol; aceea a
intrarii lor pe teritoriul statului de resedinta sau aceea la care ei au
devenit membri ai acestei familii.
3. Cand functiile unui membru al personalului consular inceteaza,
privilegiile si imunitatile sale, precum si acelea ale membrilor familiei sale
care gospodaresc impreuna cu el, inceteaza, in mod normal, in momentul in care
persoana in cauza paraseste teritoriul statului de resedinta sau la expirarea
unui termen rezonabil care i-a fost acordat in acest scop.
4. Imunitatile si privilegiile membrilor familiei sefului postului consular
sau ale membrilor de familie ai membrilor personalului consular inceteaza din
momentul cand ei au incetat sa mai aiba aceasta calitate. Cu toate acestea,
daca persoanele respective trebuie sa paraseasca teritoriul statului de resedinta
intr-un termen rezonabil, ele se bucura de imunitati si privilegii pana la
iesirea lor din acest stat.
5. Totusi, in ceea ce priveste actele savarsite de functionarii consulari
sau de angajatii consulari in exercitarea functiilor lor, imunitatea de jurisdictie
subzista fara limita de durata.
6. In caz de deces al sefului postului consular sau al unui membru al
personalului consular, membrii familiei sale care gospodareau impreuna cu
acestia continua sa se bucure de privilegiile si imunitatile de care
beneficiaza, pana la una dintre datele urmatoare: aceea la care ei parasesc
teritoriul statului de resedinta sau la expirarea unui termen rezonabil care le
va fi fost acordat in acest scop.
Art. 47
Asigurarea pentru pagubele cauzate tertilor
Beneficiarii de imunitati si privilegii, potrivit prezentei conventii, sunt
obligati sa respecte prevederile legilor si reglementarilor statului de
resedinta referitoare la asigurarea pentru pagubele cauzate tertilor, ca urmare
a folosirii oricarui mijloc de transport terestru, naval sau aerian.
Art. 48
Indeplinirea functiilor consulare de catre un membru al personalului
diplomatic
Indeplinirea functiilor consulare de catre un membru al personalului
diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimitator in statul de resedinta
nu aduce atingere, in nici un fel, imunitatilor si privilegiilor sale
diplomatice, chiar daca exercita functii consulare cu titlu temporar.
Art. 49
Respectarea legilor si reglementarilor statului de resedinta
1. Fara a aduce atingere privilegiilor si imunitatilor prevazute in
prezenta conventie, persoanele beneficiare de aceste imunitati si privilegii au
obligatia de a respecta legile si reglementarile statului de resedinta si de a
nu se amesteca in treburile interne ale acestui stat.
2. Imunitatile, privilegiile si facilitatile prevazute pentru functionarii
consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu vor fi
folosite exclusiv pentru indeplinirea functiilor lor oficiale.
3. Localurile consulare vor fi folosite numai pentru scopuri consulare.
Art. 50
Numirea consulilor onorifici
Numirea consulilor onorifici se face de catre fiecare stat potrivit
legislatiei sale si in conformitate cu prevederile articolelor corespunzatoare
ale Conventiei cu privire la relatiile consulare, de la Viena, din anul 1963.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 51
Ratificarea, intrarea in vigoare si incetarea efectelor
1. Prezenta conventie este supusa ratificarii si intra in vigoare in a 30-a
zi dupa efectuarea schimbului instrumentelor de ratificare.
2. Prezenta conventie ramane in vigoare pana la expirarea termenului de 6
luni, calculat de la data cand una dintre parti informeaza, in forma scrisa,
cealalta parte despre intentia de a o denunta.
Incheiata la Bucuresti la 16 noiembrie 1994, in doua exemplare originale,
fiecare in limbile: romana, turkmena si rusa, textele avand aceeasi valoare.
In caz de divergenta de interpretare intre textul in limba romana si cel in
limba turkmena, va prevala textul in limba rusa.
Pentru
Romania,
Teodor Viorel Melescanu,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe
Pentru
Turkmenistan,
Sihmuradov Boris Orazovici,
vicepresedinte
al Cabinetului de Ministri