LEGE
Nr. 9 din 20 iunie 1973
privind protectia mediului inconjurator
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 91 din 23 iunie 1973
Indeplinirea obiectivului fundamental al politicii Partidului Comunist
Roman - satisfacerea tot mai completa a necesitatilor materiale si spirituale
ale intregului popor - impune ca dezvoltarea multilaterala a fortelor de
productie, avand la baza valorificarea superioara a resurselor materiale si
umane ale tarii si folosirea din plin a cuceririlor progresului
tehnico-stiintific contemporan, sa se desfasoare in conditiile protejarii
mediului inconjurator, factor de importanta vitala pentru societatea noastra.
Pentru realizarea protectiei mediului inconjurator a devenit necesar ca,
odata cu infaptuirea amplului program de dezvoltare economico-sociala a tarii
stabilit de Congresul al X-lea al partidului, sa se adopte un ansamblu de
masuri a caror aplicare sa asigure mentinerea si imbunatatirea calitatii
mediului, corespunzator cerintelor ocrotirii naturii si desfasurarii armonioase
a vietii umane.
In scopul aplicarii, in mod unitar, in cadrul unei politici de stat, a
masurilor necesare pentru protectia mediului inconjurator,
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In Republica Socialista Romania protectia mediului inconjurator constituie
o problema de interes national.
Protectia mediului inconjurator este parte integranta, de importanta
deosebita, a activitatii generale de dezvoltare economico-sociala planificata a
tarii, in concordanta cu principiile fundamentale ale politicii partidului si
statului privind constituirea societatii socialiste multilateral dezvoltate.
Art. 2
Infaptuirea politicii de protectie a mediului inconjurator este o
indatorire de baza permanenta, a organelor si organizatiilor de stat,
cooperatiste si a celorlalte organe si organizatii obstesti, a tuturor
cetatenilor.
Art. 3
Mediul inconjurator, in intelesul prezentei legi, este constituit din
totalitatea factorilor naturali si a celor creati prin activitati umane care,
in stransa interactiune, influenteaza echilibrul ecologic, determina conditiile
de viata pentru om, de dezvoltare a societatii.
Echilibrul ecologic reprezinta raportul relativ stabil creat in decursul
vremii intre diferitele grupe de plante, animale si microorganisme precum si
interactiunea acestora cu conditiile mediului in care traiesc.
Art. 4
Protectia mediului inconjurator are ca scop pastrarea echilibrului
ecologic, mentinerea si ameliorarea calitatii factorilor naturali, dezvoltarea
valorilor naturale ale tarii, asigurarea unor conditii de viata si de munca tot
mai bune generatiilor actuale si viitoare.
Protectia mediului inconjurator se realizeaza prin utilizarea rationala a
resurselor naturale, prevenirea si combaterea poluarii mediului inconjurator si
a efectelor daunatoare ale fenomenelor naturale.
Art. 5
Poluarea mediului inconjurator, in intelesul prezentei legi, consta in
acele actiuni care pot produce ruperea echilibrului ecologic sau sa dauneze
sanatatii, linistii si starii de confort a oamenilor ori sa provoace pagube
economice nationale, prin modificarea calitatii factorilor naturali sau creati
prin activitati umane.
Art. 6
Factorii naturali ai mediului inconjurator supusi protectiei, in conditiile
legii, sunt:
a) aerul;
b) apele;
c) solul si subsolul;
d) padurile si orice alta vegetatie terestra si acvatica;
e) fauna terestra si acvatica;
f) rezervatiile si monumentele naturii.
Asezarile omenesti si ceilalti factori creati prin activitati umane sunt,
de asemenea, supusi protectiei.
Art. 7
In vederea protectiei mediului inconjurator, organele si organizatiile de
stat, cooperatiste si celelalte organe si organizatii obstesti, potrivit
atributiilor ce le revin in conformitate cu reglementarile in vigoare, sunt
obligate, in principal:
a) sa foloseasca rational resursele naturale, prin valorificarea
superioara, cu inalta eficienta economica, a acestora in concordanta cu
cerintele de mentinere si imbunatatire a calitatii mediului inconjurator,
asigurand conditiile de refacere si dezvoltare a resurselor naturale regenerabile;
b) sa asigure imbinarea organica a criteriilor de eficienta economica cu
cele de ordin social in activitatea de sistematizare a teritoriului si a
localitatilor urbane si rurale in acord cu masurile de protectie a mediului
inconjurator;
c) sa adopte tehnologii de productie care nu duc la poluarea mediului
inconjurator sau sa echipeze instalatiile tehnologice generatoare de poluanti
cu dispozitive si instalatii eficiente, pentru prevenirea poluarii ori
reducerea poluantilor la limitele admisibile stabilite prin norme legale de
protectie a mediului inconjurator;
d) sa ia masuri pentru prevenirea sau limitarea efectelor daunatoare ale
fenomenelor naturale asupra mediului inconjurator;
e) sa recupereze si sa valorifice substantele utilizabile continute de
deseurile ori reziduurile provenite din activitati economico-sociale;
f) sa retina, sa neutralizeze si sa depoziteze reziduurile nerecuperabile
in conditiile stabilite prin norme legale de protectie a calitatii factorilor
de mediu;
g) sa produca si sa foloseasca mijloace de transport care nu polueaza aerul
ori ceilalti factori de mediu sau sa asigure echiparea acestora cu dispozitive
de reducere a nocivitatii gazelor de esapament si a zgomotului la limitele
admisibile stabilite prin normele legale de protectie a mediului inconjurator;
h) sa produca pesticide si alte substante chimice cu nocivitate si
remanenta cat mai redusa si sa ia masuri pentru folosirea lor rationala;
i) sa asigure dezvoltarea cercetarii stiintifice cu privire la protectia
mediului inconjurator;
j) sa adopte masuri corespunzatoare pentru ridicarea continua a nivelului
de instruire si educare a tuturor cetatenilor tarii, in vederea participarii
lor active la infaptuirea politicii partidului si statului privind protectia
mediului inconjurator;
k) sa promoveze larg actiunile de cooperare internationala tehnica,
economica si stiintifica in domeniul protectiei mediului inconjurator.
CAP. 2
Protectia factorilor mediului inconjurator
Sectiunea I
Protectia aerului
Art. 8
In scopul asigurarii protectiei aerului, este interzisa evacuarea in
atmosfera a substantelor daunatoare sub forma de gaze, vapori, aerosoli,
particule solide si altele, peste limitele stabilite prin reglementarile in
vigoare.
Este interzisa, de asemenea, dare in exploatare de noi unitati sau
dezvoltarea unitatilor existente, care prin activitate lor pot constitui surse
de poluare a aerului, fara instalatii si dispozitive in stare de functionare
corespunzatoare pentru retinerea si neutralizarea substantelor poluante ori
fara alte lucrari sau masuri care sa asigure respectarea conditiilor de
protectie a calitatii aerului, stabilite de organele de specialitate.
Art. 9
In vederea protectiei aerului, organele si organizatiile de stat,
cooperatiste si celelalte organizatii obstesti sunt obligate:
a) sa amplaseze obiectivele economico-sociale, care in cazul unor
defectiuni tehnice la instalatiile tehnologice sau la cele de prevenire si
combatere a poluarii pot dauna calitatii aerului, numai in zonele in care
consecintele defectiunilor sunt minime;
b) sa adopte tehnologii de productie care nu polueaza aerul sau, cand
aceasta nu este posibil, sa echipeze instalatiile tehnologice generatoare de
poluanti, inca de la punerea lor in functiune, cu dispozitive si instalatii
pentru prevenirea poluarii aerului;
c) sa perfectioneze procesele tehnologice din intreprinderi pentru
reducerea cantitatii de poluanti;
d) sa asigure exploatarea rationala a instalatiilor tehnologice generatoare
de poluanti si a instalatiilor si dispozitivelor de prevenire a poluarii
aerului;
e) sa recupereze si sa valorifice substantele reziduale utilizabile care
direct sau indirect pot polua aerul, iar pe cele neutilizabile sa le retina si
depoziteze in conditii de protectie a mediului inconjurator;
f) sa adopte sisteme si mijloace de transport rutiere, feroviare, navale si
aeriene care nu provoaca poluarea aerului sau, cand aceasta nu este posibil, sa
echipeze mijloacele de transport, inca de la punerea lor in functiune, cu
dispozitive de neutralizare a substantelor poluante in limitele admisibile
stabilite de organele in drept;
g) sa ia orice alte masuri, potrivit dispozitiilor legale, in vederea
protectiei aerului.
Art. 10
Organizatiile socialiste producatoare de motoare cu ardere interna, precum
si cele care executa lucrari de reparatii ori intretinere a acestora, sunt
obligate sa dea garantie ca, in conditiile si pe durata de exploatare ce le vor
stabili si aduce la cunostinta beneficiarilor, motoarele vor functiona
corespunzator normelor privind protectia mediului inconjurator.
Organele de stat care, potrivit legii, autoriza functionarea si efectueaza
controlul tehnic al instalatiilor tehnologice, nu vor autoriza functionarea
instalatiilor generatoare de substante daunatoare decat in cazul in care
constata ca sunt intrunite conditiile de respectare a normelor legale privind
protectia aerului.
De asemenea, organele de stat care exercita controlul tehnic al mijloacelor
de transport vor certifica intrunirea conditiilor tehnice necesare circulatiei
acestora numai in cazul in care sunt respectate normele legale referitoare la
compozitia gazelor de esapare.
Sectiunea a II-a
Protectia apelor
Art. 11
Sunt supuse protectiei prin lege, ca resurse pentru aprovizionarea
populatiei si satisfacerea celorlalte nevoi ale economiei nationale, precum si
ca mediu de viata acvatica, apele de suprafata si subterane, apele maritime
interioare si cele ale marii teritoriale.
Sunt, de asemenea, supuse protectiei albiile, cuvetele si malurile apelor
de suprafata, faleza si plaja marii, fundul apelor maritime interioare si ale
marii teritoriale, platoul continental, precum si lucrarile existente si care
se construiesc pe ape sau in legatura cu acestea.
Art. 12
Organele si organizatiile de stat, cooperatiste si celelalte organizatii
obstesti, precum si toti locuitorii tarii, au datoria, dupa caz, sa asigure
protectia apelor prin:
a) desfasurarea coordonata a actiunilor necesare pentru conservarea,
dezvoltarea si valorificarea optima a resurselor de apa pe baza planurilor de
amenajare a bazinelor hidrografice si a planului general de amenajare a apelor
din teritoriul tarii;
b) folosirea rationala a apei, cu respectarea reglementarilor legale
stabilite de organele de specialitate, urmarirea micsorarii continue a
consumurilor tehnologice si evitarea risipei de apa in toate domeniile, precum
si cresterea gradului de reutilizare a apei;
c) realizarea si dare in functiune, in termenele planificate, a lucrarilor,
instalatiilor si dispozitivelor destinate prevenirii si combaterii poluarii
apelor, exploatarea la parametrii proiectati a acestora;
d) intretinerea si exploatarea, potrivit prevederilor legale, a lucrarilor
de captare, acumulare, scurgere si folosire a apelor, a lucrarilor de protectie
a albiilor si malurilor, a celor de prevenire si combatere a actiunii
distructive a apelor, precum si a sistemelor de irigatii;
e) apararea apelor prin orice alte masuri impotriva poluarii, astfel ca
acestea sa poata fi folosite in scopurile necesare populatiei, economiei si
pentru ocrotirea vietii acvatice.
Art. 13
Sunt interzise evacuarea, aruncarea sau injectarea, in apele de suprafata,
subterane, apele maritime interioare si in apele marii teritoriale, de ape
uzate, deseuri, reziduuri sau produse de orice fel, care contin substante in
stare solida, lichida sau gazoasa, bacterii sau microbi, in cantitati si
concentratii ce pot schimba caracteristicile apei, facind-o astfel daunatoare
sanatatii populatiei, florei si faunei, sau improprii unei folosiri rationale.
Sunt, de asemenea, interzise folosirea, transportul, manipularea si
depozitarea de orice substante sau reziduuri in conditii care pot duce la
poluarea apelor, prin scurgerea directa sau indirecta a acestora in ape.
Evacuarea, aruncarea sau injectarea, in apele supuse protectiei, a apelor
uzate, deseurilor, reziduurilor sau produselor de orice fel, precum si
desfasurarea activitatilor economico-sociale ce pot modifica regimul de
scurgere sau calitatea apelor, sunt admise numai in conditiile stabilite de
organele de specialitate, potrivit prevederilor legale.
Art. 14
Este interzisa darea in exploatare de noi unitati sau dezvoltarea unitatilor
existente care, prin activitatea lor, pot constitui surse de poluare a apelor,
fara statii si instalatii de epurare in stare de functionare corespunzatoare
ori fara alte lucrari sau masuri care sa asigure respectarea conditiilor legale
de protectie a calitatii apelor.
Organele de stat care, potrivit legii, avizeaza executarea si autoriza
functionarea lucrarilor ce se construiesc pe ape sau au legatura cu apele, nu
vor autoriza darea in exploatare ori functionarea acestor lucrari decat in
cazul in care constata ca sunt intrunite conditiile de respectare a normelor
legale privind protectia apelor.
Organele de specialitate pot impune unitatilor industriale care se
alimenteaza cu apa din surse de suprafata sa evacueze, in amonte de propria lor
captare, apele uzate epurate.
Art. 15
Unitatile industriale care evacueaza apele uzate, indirect, prin retele de
canalizare ale altor unitati sau ale localitatilor sunt obligate sa asigure
preepurarea apelor uzate proprii, astfel incat sa se previna degradarea
retelelor de canalizare sau perturbarea functionarii statiei finale de epurare.
Sectiunea a III-a
Protectia solului si subsolului
A. Protectia solului
Art. 16
Solul se protejeaza prin utilizarea rationala a terenurilor si prin masuri
de prevenire a degradarii acestora.
Utilizarea rationala a terenurilor se va realiza in baza planurilor de
sistematizare a teritoriului, a localitatilor urbane si rurale, precum si a
lucrarilor de zonare a productiei agricole si silvice, in functie de conditiile
pedoclimatice, in concordanta cu prioritatile generale ale dezvoltarii
economico-sociale a tarii.
Art. 17
Schimbarea categoriilor de folosinta a terenurilor agricole si din fondul
forestier poate fi facuta numai in conditiile prevazute de lege.
Amplasarea obiectivelor industriale, agrozootehnice, social-culturale si a
constructiilor de locuinte se va face, de regula, in perimetrul construibil al
oraselor sau in vatra satelor, precum si pe terenuri ce nu pot fi folosite
economic pentru productia agricola.
Organizatiile de stat si cooperatiste carora li se atribuie temporar
terenuri agricole sau din fondul forestier, pentru alte folosinte, sunt
obligate sa efectueze lucrarile necesare stabilite de organele de specialitate
pentru ca, la expirarea termenelor de atribuire, terenurile respective sa fie
predate in conditii corespunzatoare reintroducerii lor in circuitul economic.
Art. 18
Pentru mentinerea si ameliorarea calitatii solului si a potentialului sau
productiv, posesorii de terenuri cu orice titlu sunt obligati sa efectueze
lucrari, stabilite de organele de specialitate, de prevenire si combatere a
eroziunii, a alunecarilor de teren, inmlastinirii, excesului de umiditate,
inundatiilor, saraturarii si a altor efecte daunatoare, cauzate de fenomene
naturale sau de activitati economico-sociale, precum si sa execute lucrari
tehnice agricole ori silvice cu respectarea reglementarilor in vigoare.
Art. 19
Depozitarea, aruncarea, deversarea sau imprastierea unor materii utile, a
deseurilor ori reziduurilor solide, lichide sau gazoase, precum si a
substantelor radioactive, provenite din activitatile industriale, agricole si
din alte activitati economico-sociale, care pot duce la poluarea solului, sunt
admise numai in zonele si perimetrele repartizate in acest scop si cu
respectarea reglementarilor in vigoare cu privire la protectia mediului
inconjurator.
Art. 20
Organizatiile de stat, cooperatiste si celelalte organizatii obstesti,
precum si persoanele fizice care utilizeaza pesticide sau alte substante
chimice nocive, sunt obligate sa foloseasca pentru combaterea bolilor,
daunatorilor, buruienilor, fertilizarea solului sau in alte scopuri numai
produse autorizate de organele de specialitate legal imputernicite.
Folosirea pesticidelor si a altor substante chimice nocive in procesele de
productie din agricultura si silvicultura se face sub supravegherea organelor
de specialitate, cu respectarea intocmai a indicatiilor acestora.
Metodele de folosire a pesticidelor sau a altor substante chimice nocive,
precum si cantitatile utilizate, nu trebuie sa aiba ca efect imediat sau de
durata depasirea limitelor care ar putea influenta negativ insusirile solului
sau ale celorlalti factori de mediu, echilibrul ecologic sau sanatatea
oamenilor.
B. Protectia subsolului si a resurselor sale naturale
Art. 21
In scopul protectiei resurselor naturale ale subsolului, a platoului
continental, a zacamintelor de ape minerale, a lacurilor terapeutice si a
acumularilor de namol terapeutic, organizatiile de stat sau cooperatiste vor
executa lucrarile geologice si cele de extractie a substantelor minerale utile
sau exploatarea acestor resurse numai pe baza reglementarilor legale, tinand
seama de:
a) prevederile planurilor anuale si de perspectiva pentru dezvoltarea
economiei nationale;
b) asigurarea conditiilor de refacere a resurselor naturale regenerabile si
a unui raport corespunzator intre volumul rezervelor deschise si al celor
pregatite pentru exploatare;
c) valorificarea superioara a materiilor prime extrase, prin inlaturarea
pierderilor in procesul tehnologic de extractie, preparare si folosire;
d) exploatarea rationala a zacamintelor de ape minerale, a lacurilor
terapeutice, a acumularilor de namol terapeutic si asigurarea perimetrelor de
protectie hidrologica a acestora;
e) adoptarea de masuri pentru a preveni degradarea mediului inconjurator ca
urmare a lucrarilor de extractie a materiilor prime care pot pune in pericol
stabilitatea terenurilor, a constructiilor, a altor obiective economice sau
sanatatea populatiei.
Art. 22
Sunt interzise aruncarea, evacuarea, imprastierea sau injectarea de
reziduuri solide, lichide ori gazoase, a substantelor radioactive, rezultate
din activitatile economico-sociale, al caror continut si concentratii de
poluanti pot duce la poluarea zacamintelor de ape minerale, a lacurilor
terapeutice si a acumularilor de namol terapeutic, facindu-le improprii
folosintelor stabilite de organele de specialitate.
Manipularea, transportul, depozitarea, evacuarea sau injectarea unor
materii utile sau reziduuri solide, lichide sau gazoase, a substantelor
radioactive, provenite din activitati economico-sociale si care pot duce la
poluarea subsolului sau a platoului continental, sunt admise numai cu
respectarea reglementarilor legale stabilite de organele de stat competente.
Sectiunea a IV-a
Protectia padurilor si a altor forme de vegetatie
Art. 23
Protejarea padurilor, ca unul dintre principalii factori ai mediului
inconjurator, se va realiza prin:
a) corelarea volumului masei lemnoase ce se exploateaza anual, pe ansamblu
si pe fiecare unitate de productie silvica, cu cota normala de taiere stabilita
prin amenajamentele silvice, tinandu-se seama de structura masei lemnoase
respective;
b) reimpadurirea suprafetelor exploatate, impadurirea terenurilor care nu
pot fi utilizate economic in alt mod;
c) extinderea tratamentelor intensive de gospodarire a padurilor;
d) aplicarea sustinuta a celorlalte masuri tehnice prevazute in
amenajamentele silvice.
In elaborarea amenajamentelor silvice se va urmari imbinarea judicioasa a
masurilor de sporire a potentialului productiv al padurilor cu cele de
mentinere si ameliorare a functiilor ce le are vegetatia forestiera in
protectia mediului inconjurator, indeosebi pentru regularizarea debitului
natural al apelor, diminuarea scurgerilor de suprafata, ameliorarea terenurilor
degradate, combaterea eroziunii solului si a calamitatilor, prevenirea
alunecarilor de teren, atenuarea extremelor climatice, imbunatatirea calitatii
aerului si infrumusetarea peisajului.
Art. 24
Este interzisa desfasurarea de activitati economico-sociale in conditii ce
pot dauna refacerii si dezvoltarii vegetatiei forestiere.
Pasunatul animalelor domestice, activitatile privind exploatarea masei
lemnoase, electrificarea, explorarea si exploatarea resurselor subsolului,
turismul, sportul, recrearea, agrementul si altele asemenea se pot desfasura in
cuprinsul fondului forestier numai cu respectarea reglementarilor legale
stabilite de organele de specialitate competente.
Suprafata totala a padurilor nu poate fi micsorata decat in conditiile
prevazute de lege.
Art. 25
In vederea asigurarii conditiilor de agrement, recreatie, turism,
infrumusetare a peisajului, imbunatatire a calitatii aerului si de protectie
impotriva zgomotului, comitetele executive ale consiliilor populare,
organizatiile de stat cooperatiste si celelalte organizatii obstesti, precum si
persoanele fizice, sunt obligate, fiecare in sfera lor de activitate:
a) sa extinda spatiile verzi in interiorul si in jurul localitatilor, in
conformitate cu planurile de sistematizare, si sa asigure amenajarea
corespunzatoare a acestora;
b) sa efectueze lucrari de intretinere a spatiilor verzi in acord cu
cerintele tehnice stabilite de organele de specialitate;
c) sa cultive, dupa caz, pomi si arbusti fructiferi, alte plante agricole,
arbori, flori si alte plante ornamentale, pe marginea cailor de comunicatii terestre,
indeosebi pe traseele turistice, in jurul cladirilor si in alte locuri unde
exista terenuri ce pot fi destinate acestor scopuri.
Este interzisa distrugerea si degradarea instalatiilor, amenajarilor,
arborilor si celorlalte forme de vegetatie din cuprinsul spatiilor verzi si din
celelalte locuri prevazute in alin. 1.
Micsorarea spatiilor verzi, precum si taierea arborilor sau a pomilor
aflati in cuprinsul spatiilor verzi sau in celelalte locuri prevazute in alin.
1 nu se pot face decat cu aprobarea organelor de stat competente.
Art. 26
In explorarea si exploatarea florei si vegetatiei spontane, terestre si
acvatice, de interes stiintific ori economic, sunt interzise metodele care
impiedica regenerarea si dezvoltarea lor normala sau care influenteaza negativ
echilibrul ecologic.
Sectiunea a V-a
Protectia faunei terestre si acvatice
Art. 27
Fauna terestra si acvatica constituie o bogatie a tarii prin rolul sau in
mentinerea echilibrului ecologic si in satisfacerea necesitatilor economiei
nationale.
Protectia faunei se va realiza prin masuri speciale de conservare si prin
rationalizarea exploatarii speciilor de animale care formeaza obiectul unor
interese economice sau stiintifice, potrivit reglementarilor legale.
Art. 28
Organele si organizatiile de stat, cooperatiste si celelalte organizatii
obstesti, precum si persoanele fizice, sunt obligate, in sfera lor de
activitate, sa ia masuri pentru combaterea agentilor poluanti toxici,
microbieni sau de alta natura care pot determina perturbari directe sau
indirecte asupra dezvoltarii normale a faunei.
Art. 29
In scopul protectiei faunei autohtone, sunt interzise:
a) naturalizarea sau tinerea in captivitate a faunei salbatice fara
autorizatie eliberata de organele de stat competente;
b) comercializarea faunei salbatice, cu exceptia schimburilor de animale
vii intre gradini zoologice ori de piese intre muzee, efectuate cu avizul
organelor de specialitate ale Academiei Republicii Socialiste Romania;
c) introducerea oricarei specii de fauna straina in natura salbatica a
tarii, fara avizul organelor competente;
d) combaterea daunatorilor, bolilor, precum si a speciilor de animale ori
pasari rapitoare prin metode a caror folosire, fara asigurarea luarii masurilor
de protectie stabilite prin dispozitii legale, ar putea provoca pagube altor
specii ale faunei.
Vanatoarea si pescuitul sunt admise numai cu respectarea dispozitiilor
legale in vigoare.
Sectiunea a VI-a
Protectia rezervatiilor si a monumentelor naturii
Art. 30
Pot fi declarate rezervatii ori monumente ale naturii si fac obiect de
protectie, in aceasta calitate, acele zone de terenuri sau de ape, precum si
acele obiective naturale, distincte, care se impun a fi conservate si transmise
generatiilor viitoare datorita importantei lor stiintifice, estetice sau
raritatii.
Rezervatiile si monumentele naturii se pot constitui in:
a) parcuri nationale, care cuprind suprafete de teren si de ape ce
pastreaza nemodificat cadrul natural cu flora si fauna sa, destinate cercetarii
stiintifice, recreatiei si turismului;
b) parcuri naturale, care cuprind suprafete de teren in care se urmareste
mentinerea peisajului natural existent si a folosintelor actuale, cu
posibilitati de restrangere a acestor folosinte in viitor;
c) rezervatii naturale, ce cuprind suprafete de teren si de ape destinate
conservarii unor medii de viata caracteristice si care pot fi de interes
zoologic, botanic, forestier, paleontologic, geologic, speologic, limnologic,
marin sau mixt;
d) rezervatii stiintifice, ce includ suprafete de teren si de ape, de
intinderi variate destinate cercetarilor stiintifice de specialitate si
conservarii fondului genetic autohton;
e) rezervatii peisagistice in care sunt cuprinse asociatii de vegetatie sau
forme de relief de mare valoare estetica, prin a caror conservare se urmareste
integritatea frumusetilor naturale;
f) monumente ale naturii reprezentand asociatii sau specii de plante si de
animale rare sau pe cale de disparitie, arbori seculari, fenomene geologice
unice - pesteri, martori de eroziune, chei, cursuri de apa, cascade si altele
asemenea - precum si locuri fosilifere situate in afara sau in interiorul
perimetrelor constituite, potrivit lit. a) - e).
Art. 31
Calitatea de "rezervatiei" sau "monument al naturii" se
atribuie sau se retrage de Consiliul de Stat pentru obiectivele mentionate la
art. 30 lit. a), b) si c) si de Consiliul de Ministri pentru obiectivele de la
lit. d), e) si f), la propunerea Academiei Republicii Socialiste Romania,
facuta din initiativa proprie sau la cererea comitetelor executive ale
consiliilor populare, a organizatiilor socialiste ori la sesizarea persoanelor
fizice.
Propunerea de atribuire sau retragere a calitatii de rezervatie sau
monument al naturii trebuie sa fie fundamentata prin cercetari stiintifice de
specialitate, efectuate de academie sau de alte institutii competente
solicitate de aceasta si avizata de organul prevazut de lege.
Art. 32
In cuprinsul rezervatiilor sau asupra monumentelor naturii se interzice
desfasurarea oricarei activitati ce poate duce la degradarea sau modificarea
aspectului initial al peisajului, a componentei faunei si florei sau a
echilibrului ecologic, in afara de cazurile in care organul prevazut de lege va
aproba, in mod exceptional si in baza unor cercetari de specialitate,
exercitarea unor astfel de activitati.
Art. 33
Organele si organizatiile de stat, organizatiile cooperatiste, precum si
alti detinatori care au in administrare sau in proprietate rezervatii ori
monumente ale naturii sunt obligate sa le conserve, sa le intretina si sa le
asigure paza, potrivit reglementarilor legale.
Sectiunea a VII-a
Protectia asezarilor omenesti si a celorlalti factori de mediu creati prin
activitati umane
Art. 34
In scopul asigurarii unor conditii cat mai bune de viata si de munca pentru
populatie, se vor intreprinde masuri specifice de combatere a poluarii produse
de activitatile economico-sociale si de procesele biologice asupra factorilor
naturali si a celor creati prin activitati umane ai mediului inconjurator din
intermediul asezarilor omenesti si din jurul acestora.
Art. 35
Pentru realizarea protectiei mediului inconjurator in asezarilor omenesti,
organele centrale si locale ale administratiei de stat, precum si toate
organizatiile socialiste, sunt obligate sa asigure:
a) dezvoltarea economico-sociala si tehnico-edilitara a localitatilor
urbane si rurale, in stransa corelare cu masurile de protectie a mediului
inconjurator;
b) coordonarea, in cadrul sistematizarii teritoriale, a masurilor de
protectie a mediului din localitatile urbane si rurale si din jurul acestora,
prin stabilirea judicioasa in raport cu zonele de locuit din asezarile
omenesti, a amplasamentelor zonelor industriale, zonelor de odihna, recreatie
si turism, a cailor si sistemelor de transport, precum si a instalatiilor si
depozitelor pentru deseuri si reziduuri.
Art. 36
In cazurile in care la poluarea mediului inconjurator contribuie mai multe
obiective economico-sociale, amplasarea de noi unitati sau dezvoltarea celor
existente, precum si echiparea acestora cu mijloacele de retinere si
neutralizare a poluantilor, se fac cu acordul comitetelor executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, care asigura
coordonarea pe plan local a masurilor si lucrarilor de protectie a mediului.
Unitatile care se construiesc sau se dezvolta nu pot fi date in exploatare
fara instalatii sau dispozitive in stare de functionare corespunzatoare pentru
epurarea si neutralizarea substantelor poluante ori fara realizarea altor
lucrari sau masuri care sa asigure respectarea protectiei calitatii mediului
inconjurator.
Art. 37
Pentru prevenirea si combaterea poluarii mediului inconjurator in
localitatile urbane si rurale si in cuprinsul teritoriului din jurul acestora,
consiliile populare judetene, municipale, orasenesti si comunale vor lua
urmatoarele masuri:
a) construirea de retele de canalizare si statii pentru epurarea apelor
uzate, treptat in toate localitatile, precum si marirea capacitatii acestora pe
masura introducerii si extinderii alimentarii centralizate cu apa, intr-o
conceptie unitara, pe baza de programe elaborate in acest scop;
b) perfectionarea organizarii si dirijarii circulatiei, modernizarea
mijloacelor de transport si a cailor de circulatie;
c) imbunatatirea sistemului de coletare, transport si neutralizare a
deseurilor si reziduurilor menajere si industriale, amenajarea de statii pentru
recuperarea si valorificarea sau distrugerea acestora;
d) dimensionarea potrivit normelor legale in vigoare, precum si amplasarea
grupata in ansamblurile de locuit, a terenurilor de sport, locurilor de joaca
pentru copii, de agrement si a spatiilor verzi, asigurandu-se conditii de
liniste si odihna locatarilor din jurul acestora.
Depozitarea, aruncarea sau evacuarea reziduurilor menajere si industriale
in interiorul asezarilor omenesti si in jurul acestora sunt permise numai in
locurile destinate acestui scop si cu respectarea reglementarilor legale.
Folosirea transportului, manipularea si depozitarea, in interiorul
asezarilor omenesti si in jurul acestora, a substantelor radioactive si a celor
puternic toxice, nu pot fi efectuate decat cu asigurarea unor conditii speciale
de prevenire a poluarii mediului inconjurator, stabilite de organele de
specialitate.
Art. 38
Este interzisa circulatia mijloacelor de transport care elimina substante
poluante peste limitele stabilite prin normele legale.
Comitetele executive ale consiliilor populare, prin organele militiei, pot
interzice temporar sau permanent accesul tuturor autovehiculelor sau numai a
unor categorii de autovehicule in anumite zone aglomerate, de locuit sau
destinate odihnei si agrementului.
Art. 39
Este interzisa producerea de zgomote cu intensitati peste limitele
admisibile stabilite prin normele legale.
De asemenea, este interzisa desfasurarea in zonele de locuit de activitati
in aer liber sau in spatii amenajate neizolate fonic corespunzator, care prin
zgomotul ce-l produc pot dauna linistii si odihnei locatarilor.
Organizatiile de stat, cooperatiste si celelalte organizatii obstesti
precum si persoanele fizice, sunt obligate, in sfera lor de activitate sa ia masuri
pentru reducerea sub limitele admisibile a intensitatii zgomotului produs de
instalatiile si utilajele industriale si de constructii, mijloacele de
transport si orice alte surse producatoare de zgomot continuu sau intermitent.
Art. 40
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene, municipale,
orasenesti si comunale vor avea in vedere realizarea treptata a devierii
circulatiei de mare intensitate in afara zonelor populate, precum si a altor
masuri si lucrari pentru reducerea zgomotului produs de mijloacele de
transport.
Art. 41
Organele de stat care, potrivit legii, efectueaza controlul nivelului de
zgomot produs de mijloacele de transport, dispozitive si instalatii de orice
fel vor autoriza functionarea acestora numai daca sunt intrunite conditiile
tehnice de protectie impotriva zgomotului.
CAP. 3
Sarcini ce revin organelor centrale si locale ale administratiei de stat,
organizatiilor cooperatiste si altor organizatii obstesti
Art. 42
Infaptuirea politicii partidului si statului cu privire la protectia
mediului inconjurator se realizeaza de organele si organizatiile de stat,
cooperatiste si celelalte organe si organizatii obstesti.
Art. 43
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, organele centrale ale organizatiilor cooperatiste si celorlalte
organizatii obstesti, care au in subordine unitati economice si sociale a caror
activitate poate dauna mediului inconjurator, au urmatoarele sarcini:
a) sa stabilesca si sa aplice masurile ce se impun pentru desfasurarea
activitatii unitatilor existente, cu respectarea normelor legale de protectie a
mediului inconjurator;
b) sa asigure, pentru noile unitati sau dezvoltarea celor existente,
concomitent cu desfasurarea lucrarilor de cercetare si proiectare a
tehnologiilor de productie, determinarea cu precizie a nocivitatii poluantilor
rezultati, precum si stabilirea si includerea in proiecte a procedeelor de
retinere sau neutralizare a acestora;
c) sa ia masuri ca la stabilirea amplasamentelor pentru noile unitati de
productie sa se asigure protejarea cu precadere, a zonelor de locuit din
asezarile omenesti;
d) sa asigure in calitate de beneficiari de investitii, mijloacele
materiale si financiare pentru realizarea lucrarilor si masurilor necesare
protectiei mediului inconjurator, precum si pentru urmarirea emisiilor de
poluanti la sursa;
e) sa ia masuri ca, la intocmirea graficelor de esalonare a investitiilor
si in executarea acestora, constructorii si beneficiarii sa stabileasca si sa
realizeze darea in functiune a mijloacelor pentru protectia mediului
inconjurator concomitent cu obiectivele, capacitatile si actiunile de
investitii productive sau social-culturale;
f) sa asigure functionarea la parametrii proiectati si perfectionarea
instalatiilor, utilajelor si dispozitivelor de protectie a mediului
inconjurator;
g) sa ia masuri ca personalul unitatilor din subordine sa-si insuseasca
cunostintele de protectie a mediului inconjurator in legatura cu activitatile
pe care le desfasoara.
Art. 44
Conducerile ministerelor si celorlalte organe centrale ale administratiei
de stat, cooperatiste si celorlalte organizatii obstesti, conducerile
organizatiilor socialiste, precum si comitetele executive ale consiliilor
populare, care au in subordine unitati ce desfasoara activitati economico -
sociale, raspund direct de respectarea prevederilor legale privind conservarea,
folosirea rationala si regenerarea resurselor naturale, de gasirea cailor
pentru readucerea in circuitul economic a deseurilor si reziduurilor
valorificabile, de echiparea unitatilor cu instalatii pentru retinerea si
neutralizarea poluantilor precum si de asigurarea respectarii celorlalte
dispozitii legale privind protectia mediului inconjurator.
Art. 45
Ministerul Sanatatii are urmatoarele sarcini cu privire la protectia
mediului inconjurator:
a) urmareste evolutia starii de sanatate a populatiei in relatie cu
modificarile calitatii factorilor mediului inconjurator si ia masurile care se
impun, potrivit legii;
b) stabileste, din punct de vedere al protectiei sanatatii populatiei norme
de igiena privind limitele maxime admisibile ale substantelor poluante si ale
zgomotului din mediul inconjurator, precum si conditiile de potabilitate a apei
destinate satisfacerii nevoilor populatiei;
c) stabileste, impreuna cu Consiliul national al apelor, reglementari
necesare in aplicarea legii si norme tehnice pentru protectia sanitara a
surselor si instalatiilor centrale de alimentare cu apa potabila;
d) stabileste, impreuna cu Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare
si Apelor, Ministerul Economiei Forestiere si Materialelor de Constructii si
Ministerul Minelor, Petrolului si Geologiei, norme de instituire a perimetrelor
de protectie a statiunilor balneare si climatice, precum si de protectie a
fondului balnear;
e) propune organelor competente masuri de prevenire si combatere a poluarii
mediului inconjurator in vederea protejarii sanatatii populatiei;
f) controleaza prin organele sale de specialitate respectarea normelor de
igiena privind mediul inconjurator.
Art. 46
Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare si Apelor stabileste norme
tehnice si reglementari necesare in aplicarea legii si asigura controlul in
domeniul protectiei solului, utilizarii pesticidelor si altor substante chimice
in procesele de productie din agricultura, al protectiei fondului piscicol si
al aplicarii masurilor fitosanitare si sanitar - veterinare.
Art. 47
Consiliul national al apelor stabileste norme tehnice cu privire la
calitatea apelor, reglementeaza conditiile de autorizare a evacuarii si
injectarii de ape uzate si alte materii care pot produce poluarea apelor,
urmareste sistematic calitatea apelor si exercita in conditiile legii, controlul
aplicarii masurilor de gospodarire si de protectie a calitatii apelor.
Art. 48
Ministerul Minelor, Petrolului si Geologiei stabileste masurile necesare
pentru protectia zacamintelor minerale utile si asigura controlul respectarii
normelor de protectie a subsolului.
Art. 49
Ministerul Economiei Forestiere si Materialelor de Constructii stabileste
norme tehnice si reglementari necesare in aplicarea legii si asigura controlul
cu privire la protectia padurilor, a celeilalte vegetatii terestre si acvatice
din cuprinsul fondului forestier, a fondului de vanatoare si a celui de pescuit
din apele curgatoare si lacurile de munte, inclusiv cele de acumulare, precum
si cu privire la utilizarea in silvicultura a pesticidelor si a altor substante
chimice nocive.
Art. 50
Academia Republicii Socialiste Romania stabileste normele specifice privind
conservarea, intretinerea, explorarea stiintifica si paza rezervatiilor si
monumentelor naturii si, impreuna cu comitetele executive ale consiliilor
populare, asigura controlul respectarii dispozitiilor legale in acest domeniu.
Art. 51
Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara stabileste norme tehnice si
reglementari necesare in aplicarea legii si asigura controlul respectarii
prevederilor legale cu privire la protectia mediului inconjurator impotriva
poluarii radioactive.
Art. 52
Ministerul Industriei Chimice va stabili si aplica tehnologii imbunatatite
de producere a carburantilor si lubrifiantilor, actualizind standardele de
calitate a acestora, potrivit normelor de prevenire a poluarii aerului.
Ministerul Industriei Chimice, in colaborare cu Ministerul Agriculturii,
Industriei Alimentare si Apelor si Ministerul Sanatatii, va organiza cercetarea
si producerea de pesticide cu un grad cat mai redus de nocivitate pentru om si
mediul inconjurator si de remanenta in sol sau in produsele agroalimentare.
Art. 53
Ministerul Industriei Constructiilor de Masini-unelte si Electrotehnicii si
Ministerul Industriei Constructiilor de Masini Grele, impreuna cu celelalte
ministere si organe centrale interesate, vor lua masuri pentru asimilarea si
producerea in tara a utilajelor, instalatiilor si dispozitivelor de protectie a
mediului inconjurator si a aparatelor de masura si control al poluarii
mediului.
Art. 54
Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie, in colaborare cu
ministerele, alte organe centrale, Academia Republicii Socialiste Romania,
celelalte academii de stiinta si cu institutiile de invatamant superior,
asigura pe baza de programe prioritare, dezvoltarea cercetarilor cu privire la
protectia mediului inconjurator.
Prin aceste programe vor fi promovate in special, tehnologii de productie
prin care sa se reduca poluarea la sursa, procedee de recuperare si valorificare
a substantelor reziduale utilizabile, procedee eficiente de retinere sau
neutralizare a poluantilor, precum si cercetari privind cunoasterea
mecanismelor echilibrului ecologic.
Art. 55
Ministerul Educatiei si Invatamantului ia masuri ca prin programele
analitice ale invatamantului de toate gradele sa se asigure predarea, in mod
corespunzator, de cunostinte referitoare la prevenirea si combaterea poluarii
mediului inconjurator, precum si la ocrotirea naturii.
Consiliul Culturii si Educatiei Socialiste va asigura, potrivit
atributiilor sale, desfasurarea unei activitati sistematice de informare si
educare a oamenilor muncii de la orase si sate in scopul cunoasterii cailor si
mijloacelor de prevenire si combatere a poluarii mediului inconjurator, pentru
pastrarea si apararea frumusetilor naturale ale tarii.
Art. 56
Ministerul de Interne, prin organele de specialitate ale militiei, asigura
controlul concentratiei poluantilor din gazele esapate si intensitatea
zgomotului produs de autovehicule la garaje, ateliere de reparatii si
intretinere si pe drumurile publice, retinind certificatele de inmatriculare a
autovehiculelor care depasesc normele legale de protectie a mediului, pana la
inlaturarea cauzelor care au determinat aceasta si luand masuri in vederea
aplicarii si a altor sanctiuni legale.
Art. 57
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene, municipale,
orasenesti si comunale, in domeniul protectiei mediului inconjurator, au
urmatoarele sarcini:
a) adopta, in colaborare cu organele centrale de specialitate, masurile ce
se impun pentru protectia mediului inconjurator in raza lor teritorial -
administrativa;
b) controleaza modul cum organizatiile socialiste indeplinesc masurile
stabilite si folosesc fondurile de investitii destinate protejarii si
imbunatatirii calitatii factorilor de mediu;
c) adopta masurile ce se impun a fi luate in conditiile specifice, pentru
protectia calitatii factorilor naturali si a celor creati prin activitati umane
ai mediului inconjurator din interiorul asezarilor omenesti si in jurul
acestora;
d) organizeaza si controleaza aplicarea masurilor de salubrizare a oraselor
si comunelor, de amenajare si intretinere a spatiilor verzi, a parcurilor,
oglinzilor de apa, strazilor, drumurilor si a podurilor si altele;
e) analizeaza modul cum se aplica prevederile legale cu privire la
protectia mediului inconjurator si raporteaza periodic, consiliilor populare.
Art. 58
Se recomanda Uniunii Generale a Sindicatelor si celorlalte organizatii
obstesti sa militeze pentru formarea unei opinii de masa in randurile oamenilor
muncii si sa participe la activitatea de control obstesc in domeniul protectiei
mediului inconjurator.
Art. 59
Se recomanda Uniunii Tineretului Comunist si Consiliului National al
Organizatiei Pionierilor sa organizeze actiuni pentru cunoasterea de catre
tineret si copii a surselor de degradare a mediului si a mijloacelor de
combatere si sa sprijine efectiv organele si organizatiile de stat si
cooperatiste pentru luarea masurilor privind protectia mediului inconjurator.
Art. 60
Presa, radioul si televiziunea vor asigura informarea larga a publicului cu
privire la fenomenele de poluare a mediului inconjurator si la masurile
necesare pentru inlaturarea lor, contribuind la crearea unui puternic curent de
opinie si desfasurand o activitate educativa sustinuta in acest domeniu.
Art. 61
Organele imputernicite de lege sa exercite controlul aplicarii masurilor
pentru protectia mediului inconjurator pot dispune oprirea functionarii unor
obiective economico-sociale, total sau partial, in situatiile si pe timpul in
care poluarea produsa de acesta depaseste limitele legale si ameninta grav
sanatatea populatiei sau creeaza pagube economiei nationale.
Intreruperea functionarii va fi precedata de anuntarea organului in
subordinea caruia se afla obiectivul respectiv.
Luarea masurilor de intrerupere a functionarii nu exclude posibilitatea
aplicarii altor sanctiuni prevazute de lege.
CAP. 4
Coordonarea activitatii de protectie a mediului inconjurator
Art. 62
In scopul coordonarii si indrumarii in mod unitar a activitatilor de
protectie a mediului inconjurator se infiinteaza Consiliul National pentru
Protectia Mediului Inconjurator, organ central de specialitate, larg
reprezentativ, subordonat Consiliului de Ministri.
Art. 63
Consiliul National pentru Protectia Mediului Inconjurator analizeaza
rezultatele actiunilor intreprinse pentru protectia mediului inconjurator si
prezinta Consiliului de Ministri propuneri cu privire la directiile si
principalele masuri de imbunatatire a activitatii de protectie a mediului.
Art. 64
Consiliul National pentru Protectia Mediului Inconjurator prezinta
Consiliului de Stat al Republicii Socialiste Romania rapoarte cu privire la
realizarea politicii partidului si statului in domeniul protectiei mediului
inconjurator.
Art. 65
Consiliul National pentru Protectia Mediului Inconjurator are, in
principal, urmatoarele atributii:
a) coordoneaza si sprijina activitatea desfasurata de catre organele
centrale si locale ale administratiei de stat in domeniul protectiei mediului
inconjurator;
b) intocmeste, cu sprijinul celorlalte organe centrale, studii cu privire
la mediul inconjurator, la stadiul aplicarii si la eficienta masurilor de
protectie a mediului si prezinta propuneri de imbunatatire a activitatii in
acest domeniu;
c) elaboreaza, pe baza prognozelor, programe de ansamblu cu privire la
protectia mediului inconjurator si indruma ministerele si celelalte organe
centrale in elaborarea programelor pentru protectia mediului inconjurator in
domeniile de activitate de care raspund;
d) avizeaza actele normative privind protectia mediului inconjurator
elaborate de catre organele centrale ale administratiei de stat si poate initia
proiecte de acte normative in acest domeniu;
e) coordoneaza elaborarea de catre ministere si celelalte organe centrale a
normelor tehnice de competenta lor si stabileste, cu sprijinul acestora,
normele tehnice de aplicabilitate generala cu privire la protectia mediului
inconjurator;
f) stabileste, pe baza propunerilor organelor centrale si locale de stat cu
sarcini de control in domeniul protectiei mediului inconjurator, sistemul de
supraveghere, prin metode unitare, a calitatii factorilor de mediu, pe intreg
teritoriul tarii;
g) urmareste si analizeaza modul in care organele centrale si locale ale
administratiei de stat realizeaza sarcinile ce le revin cu privire la protectia
mediului inconjurator;
h) avizeaza propunerile de atribuire sau retragere a calitatii de
rezervatie ori monument al naturii si aproba desfasurarea de activitati in
legatura cu acestea, potrivit prevederilor legii;
i) intretine, in domeniul sau de activitate, relatii de colaborare si
cooperare cu organizatii similare din alte state si cu organizatii
internationale; asigura, impreuna cu organele si institutiile ce desfasoara
activitati in domeniul protectie mediului inconjurator, pregatirea si
participarea la actiuni internationale de specialitate, precum si aplicarea
conventiilor internationale in legatura cu protectia mediului la care tara
noastra este parte.
Art. 66
Consiliul National pentru Protectia Mediului Inconjurator este alcatuit din
70-80 membri.
In consiliul national sunt numiti oameni de stiinta, cercetatori,
proiectanti, cadre didactice, medici, ingineri si alti specialisti a caror
activitate este legata de problemele protectiei mediului inconjurator,
reprezentanti ai conducerilor unor ministere, altor organe centrale, ai
Academiei Republicii Socialiste Romania, ai academiilor de stiinte si ai unor
organe centrale ale organizatiilor cooperatiste si altor organizatii obstesti,
precum si unii membri ai organelor teritoriale pentru protectia mediului inconjurator.
Componenta si modul de functionare a consiliului national se stabilesc, la
propunerea Consiliului de Ministri, prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 67
Consiliul National pentru Protectia Mediului Inconjurator isi desfasoara
lucrarile in plen si in comisii de specialitate.
Art. 68
Componenta consiliilor de specialitate se aproba in plenul Consiliului
National pentru Protectia Mediului Inconjurator.
Art. 69
Consiliul National pentru Protectia Mediului Inconjurator are in
coordonarea sa un presedinte, un vicepresedinte si un secretar al consiliului,
care, impreuna cu presedintii comisiilor de specialitate, alcatuiesc Biroul
executiv al Consiliului National pentru Protectia Mediului Inconjurator.
Presedintele, vicepresedintele si secretarul Consiliului National pentru
Protectia Mediului Inconjurator se numesc prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 70
Pentru indrumarea si coordonarea activitatii privind protectia mediului
inconjurator pe raza teritorial-administrativa a judetelor si a municipiului
Bucuresti, se infiinteaza comisii pentru protectia mediului inconjurator,
organe subordonate Consiliului National pentru Protectia Mediului Inconjurator
si comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti.
Comisiile pentru protectia mediului inconjurator sunt numite prin hotarari
ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti.
Presedintii comisiilor se numesc dintre vicepresedintii comitetelor
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti.
In comisiile pentru protectia mediului inconjurator sunt numiti oameni de
stiinta, cadre de cercetare, de proiectare si didactice, medici, ingineri si
alti specialisti a caror activitate este legata de problemele protectiei
mediului inconjurator, precum si cadre de conducere ale organelor si
organizatiilor de stat, cooperatiste si altor organizatii obstesti.
Art. 71
Comisiile judetene si a municipiului Bucuresti pentru protectia mediului inconjurator
au urmatoarele atributii principale:
a) coordoneaza si indruma activitatea de protectie a mediului inconjurator
pe raza teritorial-administrativa a judetelor si a municipiului Bucuresti;
b) intocmesc, cu sprijinul altor organe din unitatea
teritorial-administrativa, studii cu privire la evolutia calitatii factorilor
de mediu si fac propuneri de masuri, pe care le supun aprobarii comitetelor
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti;
c) urmaresc si analizeaza modul in care organizatiile socialiste ce
desfasoara activitate pe raza teritorial-administrativa a judetelor si a
municipiului Bucuresti realizeaza sarcinile ce le revin cu privire la protectia
mediului inconjurator;
d) sprijina organizatiile socialiste din unitatea teritorial-administrativa
in determinarea cauzelor care duc la modificarea mediului inconjurator si in
stabilirea solutiilor pentru inlaturarea acestora;
e) examineaza, sub raportul protectiei mediului inconjurator, planurile de
sistematizare teritoriala, si a localitatilor urbane si rurale de pe cuprinsul
unitatii teritorial-administrative si prezinta propuneri comitetelor executive
ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti;
f) urmaresc si sprijina aplicarea masurilor de conservare, intretinere si
paza a rezervatiilor si monumentelor naturii.
Art. 72
Consiliul national si comisiile judetene si a municipiului Bucuresti
analizeaza, in plenul lor, modul in care se respecta normele legale cu privire
la protectia mediului inconjurator si, in cazul cand constata abateri, dau
indicatii obligatorii organizatiilor socialiste care au incalcat reglementarile
in vigoare, pentru luarea de masuri in vederea respectarii legii, sesizand
totodata organele competente sa ia masuri de aplicare a sanctiunilor legale.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 73
Incalcarea dispozitiilor legale cu privire la protectia mediului
inconjurator atrage raspunderea disciplinara, materiala, civila,
contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 74
Constituie contraventie, daca faptele nu sunt savarsite in astfel de
conditii incat, potrivit legii penale, sunt considerate infractiuni, incalcarea
dispozitiilor prevazute in art. 10 alin. 1, art. 15, art. 18, art. 20 alin. 1,
art. 24 alin. 2, art. 25 alin. 3, art. 26, art. 28, art. 29, art. 32, art. 33,
art. 39 alin. 3 si art. 41, de catre cei carora le revin sarcini in legatura cu
luarea masurilor sau cu respectarea obligatiilor la care se refera aceste
dispozitii.
Contraventiile savarsite prin incalcarea dispozitiilor art. 10 alin. 1,
art. 18, art. 24 alin. 2, art. 25 alin. 3, art. 26, art. 28, art. 29, art. 33,
art. 39 alin. 3 si art. 41 se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 5.000 lei,
iar cele savarsite prin incalcarea dispozitiilor art. 15, art. 20 alin. 1, si
art. 32 se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 la 10.000 lei.
Sanctiunile pot fi aplicate si persoanelor juridice.
Art. 75
Contraventiile prevazute in art. 74 se constata de personalul de
specialitate anume imputernicit al organelor centrale care au, potrivit legii,
sarcini de control in domeniul protectiei mediului inconjurator, al comitetelor
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, de
primari, precum si de catre ofiteri si subofiteri de militie.
Odata cu constatarea contraventiei agentul constatator aplica si sanctiuni.
Art. 76
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia.
Plangerea, insotita de copia de pe procesul-verbal, se depune la organul
din care face parte agentul constatator, care o inainteaza spre solutionare
judecatoriei in a carei raza teritoriala s-a savarsit contraventia.
In masura in care prezenta lege nu dispune, contraventiilor prevazute in
art. 74 le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor.
Art. 77
Evacuarea in atmosfera a substantelor daunatoare sub forma de gaze, vapori,
aerosoli, particule solide, precum si producerea de zgomote peste limitele
stabilite de normele legale, care pun in pericol sanatatea ori integritatea
corporala a oamenilor sau produc pagube economiei nationale, constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
Art. 78
Depozitarea, aruncarea ori evacuarea reziduurilor menajere sau a celor
industriale, fara respectarea normelor legale, daca prin aceasta se pune in
pericol sanatatea ori integritatea corporala a oamenilor sau se produce o
paguba economiei nationale, constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda.
Art. 79
Incalcarea dispozitiilor cuprinse in art. 8 alin. 2, art. 10 alin. 2 si 3,
art. 14 alin. 1 si 2, precum si a celor cuprinse in art. 36 alin. 2, constituie
infractiune ce se pedepseste, dupa caz, potrivit art. 248 sau 249 din Codul
penal, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 80
La obiectivele economico-sociale si capacitatile de productie aflate in
functiune la data intrarii in vigoare a prezentei legi fara a avea asigurate
conditii tehnice pentru protejarea calitatii mediului inconjurator, se vor
construi, extinde sau aduce in stare de functionare corespunzatoare, dupa caz,
instalatiile sau dispozitivele necesare combaterii poluarii mediului
inconjurator, in mod esalonat, potrivit unor programe elaborate in acest scop
de catre organele centrale si locale interesate, cu acordul Consiliului National
pentru Protectia Mediului Inconjurator.
Consiliul National pentru Protectia Mediului Inconjurator va urmari modul
in care organele centrale si locale aduc la indeplinire programele stabilite.
Art. 81
Rezervatiile si monumentele naturii, declarate astfel prin dispozitii
legale pana la intrarea in vigoare a prezentei legi, isi pastreaza aceasta
calitate.
Art. 82
Prevederile prezentei legi intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea
ei in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.