LEGE Nr. 96
din 21 aprilie 2006
privind Statutul deputatilor
si al senatorilor*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 763 din 12 noiembrie 2008
CAPITOLUL I
Principii generale
ARTICOLUL 1
Mandatul reprezentativ
(1) Deputaţii şi senatorii sunt reprezentanţi aleşi ai
poporului român, prin care acesta îşi exercită suveranitatea, în condiţiile
prevăzute de Constituţie şi de legile ţării.
(2) In exercitarea mandatului deputaţii şi senatorii sunt
în serviciul poporului.
(3) Orice mandat imperativ este nul.
CAPITOLUL II
Validarea şi regimul mandatului
ARTICOLUL 2
Procedura validării
(1) Deputaţii şi senatorii intră în exerciţiul
mandatului la data întrunirii legale a Camerei din care fac parte, sub condiţia
validării alegerii şi a depunerii jurământului.
(2) Validarea mandatului de deputat sau de senator se
face în conformitate cu prevederile regulamentului
fiecărei Camere.
ARTICOLUL 3
Jurământul
(1) După constituirea legală a
Camerei Deputaţilor şi a Senatului, fiecare deputat şi fiecare senator depune
în faţa plenului Camerei din care face parte, întrunită în şedinţă solemnă,
jurământul de credinţă faţă de ţară şi popor:
„ Jur credinţă patriei mele România;
Jur să respect Constituţia şi legile ţării;
Jur să apăr democraţia, drepturile şi libertăţile
fundamentale ale cetăţenilor, suveranitatea, independenţa, unitatea şi
integritatea teritorială a României;
Jur să-mi îndeplinesc cu onoare şi fidelitate mandatul
încredinţat de popor;
Aşa să mă ajute Dumnezeu".
(2) Jurământul de credinţă se poate depune şi fără
formula religioasă, care se înlocuieşte cu formula:
„ Jur pe onoare şi conştiinţă" şi aceasta
prefaţează jurământul.
(3) Jurământul scris se
rosteşte solemn, se semnează de fiecare deputat sau senator şi se încredinţează
spre păstrare preşedintelui Camerei.
(4) Refuzul de a depune
jurământul de credinţă atrage de drept invalidarea
mandatului, de care plenul Camerei ia act.
(5) Supleanţii de pe listele
oficiale de aleşi şi care sunt chemaţi să ocupe locurile vacante, în condiţiile
legii electorale, vor depune jurământul de credinţă după validarea mandatului,
potrivit aceleiaşi proceduri şi cu aceleaşi consecinţe juridice.
ARTICOLUL 4
Declaraţia de avere
(1) După întrunirea legală a Camerelor şi înainte de
validarea mandatului, fiecare deputat şi fiecare senator este obligat să depună
declaraţia de avere în condiţiile prevăzute de lege.
(2) Declaraţia de avere se
completează, se datează şi se semnează personal şi se depune la secretarul
general al Camerei Deputaţilor sau al Senatului, care eliberează dovada de
primire, pe care titularul o prezintă Comisiei de validare a mandatelor.
(3) După validarea mandatelor,
declaraţia de avere se publică pe paginile de internet ale Camerei Deputaţilor
şi ale Senatului şi în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
(4) Deputaţii şi senatorii au
obligaţia de a declara averea la începutul şi la încheierea mandatului,
inclusiv la încetarea acestuia înainte de termen. Deputaţii şi senatorii care,
în urma alegerilor, obţin un nou mandat depun numai declaraţia de avere
aferentă începutului de mandat, care va fi considerată şi declaraţie de avere
pentru sfârşitul mandatului anterior.
(5) Deputaţii şi senatorii au
obligaţia de a actualiza anual declaraţia de avere, în situaţia dobândirii unor
bunuri de natura celor prevăzute în anexa la Legea nr. 115/1996 pentru
declararea şi controlul averii demnitarilor, magistraţilor, a unor persoane cu
funcţii de conducere şi de control şi a funcţionarilor publici, cu modificările
şi completările ulterioare.
ARTICOLUL 5
Legitimaţia şi însemnul distinctiv
(1) După constituirea legală a fiecărei Camere,
deputaţilor şi senatorilor li se eliberează legitimaţia de membru al Camerei,
semnată de preşedintele acesteia.
(2) Deputaţii şi senatorii
primesc un însemn distinctiv al calităţii lor de reprezentanţi ai poporului, cu
dreptul de a-l purta pe toată durata mandatului.
(3) Modelul însemnului se stabileşte de Biroul
permanent al fiecărei Camere, iar cheltuielile pentru confecţionarea acestuia
se asigură din bugetul fiecărei Camere.
ARTICOLUL 6
Durata mandatului
Durata mandatului de deputat sau de senator este egală
cu durata mandatului Camerei din care face parte, în afară de cazurile în care
mandatul încetează din alte cauze prevăzute de Constituţie şi de prezenta lege,
înainte de termen.
ARTICOLUL 7
Incetarea mandatului
(1) Calitatea de deputat sau de senator încetează la data întrunirii legale a Camerelor nou-alese sau în caz de
demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de incompatibilitate ori de
deces.
(2) Incetarea mandatului datorită incompatibilităţii se
face prin notificare scrisă, făcută de deputat sau de senator, înaintată Biroului permanent al Camerei din care
face parte şi prezentată plenului Camerei.
(3) In cazul în care deputatul sau senatorul aflat în
stare de incompatibilitate nu notifică în scris acest lucru şi starea de
incompatibilitate continuă să existe, acesta este considerat demis de drept din
funcţia de deputat sau de senator, cu data constatării stării de
incompatibilitate, situaţie care se aduce la cunoştinţa Camerei din care face
parte. Hotărârea Camerei prin care se constată starea de incompatibilitate şi
de vacantare a locului de deputat sau, respectiv, de senator se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Deputatul sau senatorul
poate demisiona prin notificare scrisă adresată preşedintelui Camerei din care
face parte. Preşedintele, în şedinţă publică a plenului Camerei, îl întreabă pe
deputat sau pe senator dacă stăruie în demisie şi, dacă acesta răspunde
afirmativ sau nu se prezintă în şedinţa de plen pentru a răspunde, preşedintele
declară locul vacant. Hotărârea Camerei prin care s-a luat act de vacantarea
locului se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Prevederile alin. (2), (3)
şi (4) se aplică în mod corespunzător şi în celelalte cazuri de încetare a
mandatului de deputat sau de senator, înainte de termen în cazul încetării
mandatului pentru pierderea drepturilor electorale.
(6) Mandatul de deputat sau de
senator se prelungeşte de drept în cazul în care mandatul Camerei din care face
parte se prelungeşte de drept în conformitate cu prevederile art. 63 alin. (1)
şi (4) din Constituţie, republicată.
*) Republicată în temeiul art. II
din Legea nr. 385/2007 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 11 din 7 ianuarie 2008, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al
senatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 3 mai 2006, a fost
rectificată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 418 din 15 mai 2006 şi a mai fost modificată prin
Legea nr. 501/2006 pentru completarea Legii nr. 96/2006 privind Statutul
deputaţilor şi al senatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.051 din 29 decembrie 2006.
ARTICOLUL 8
Regimul juridic
(1) Mandatul de deputat sau de senator se supune
regimului juridic prevăzut de Constituţie şi de prezenta lege, completat cu
dispoziţiile regulamentelor Camerelor Parlamentului.
(2) Mandatul de deputat sau de senator nu poate fi
întrerupt, suspendat sau revocat.
CAPITOLUL III
Principii şi reguli de conduită parlamentară
ARTICOLUL 9
Principiul interesului naţional
Deputaţii şi senatorii au îndatorirea de a acţiona în
interesul întregii naţiuni şi al locuitorilor din circumscripţiile electorale
pe care le reprezintă.
ARTICOLUL 10
Principiul legalităţii şi al bunei-credinţe
(1) Deputaţii şi senatorii, în calitatea lor de
reprezentanţi aleşi ai poporului român, îşi îndeplinesc îndatoririle şi îşi
exercită drepturile în conformitate cu Constituţia, legile ţării şi
regulamentele Camerei Deputaţilor şi Senatului, pe toată durata mandatului pe
care îl deţin.
(2) Deputaţilor şi senatorilor le este interzis să îşi
asume faţă de persoanele fizice sau juridice obligaţii financiare ori de alt
tip, menite să influenţeze exercitarea mandatului cu bună-credinţă, potrivit
propriei conştiinţe.
ARTICOLUL 11
Principiul transparenţei
(1) Deputaţii şi senatorii
trebuie să dea dovadă de transparenţă în activitatea parlamentară.
(2) Deputaţii şi senatorii au
obligaţia menţinerii unui dialog permanent cu cetăţenii pe problemele care îi
interesează şi care rezultă din asumarea şi exercitarea mandatului de
parlamentar.
ARTICOLUL 12
Principiul fidelităţii
Deputaţii şi senatorii sunt datori să manifeste pe
durata exercitării mandatului fidelitate faţă de România şi popor şi respect
faţă de oameni.
ARTICOLUL 13
Respectarea regulamentelor
Deputaţii şi senatorii sunt obligaţi să respecte
prevederile regulamentelor, să se supună normelor de conduită civilizată, de
curtoazie şi de disciplină parlamentară şi să nu aibă atitudini sau să
folosească expresii ori cuvinte injurioase, ofensatoare sau calomnioase.
CAPITOLUL IV
Incompatibilităţi, interdicţii şi declaraţia de
interese
ARTICOLUL 14
Incompatibilităţi cu
caracter general
(1) Nimeni nu poate fi în
acelaşi timp deputat şi senator.
(2) Calitatea de deputat sau de
senator este incompatibilă cu exercitarea oricărei funcţii publice de
autoritate, cu excepţia celei de membru al Guvernului.
ARTICOLUL 15
Incompatibilităţi cu funcţii din economie
(1) Calitatea de deputat sau de
senator este incompatibilă cu următoarele funcţii:
a) preşedinte, vicepreşedinte,
director general, director, administrator, membru al consiliului de
administraţie sau cenzor la societăţi comerciale, inclusiv la bănci ori la alte
instituţii de credit, la societăţi de asigurare şi la cele financiare, precum
şi în instituţii publice;
b) preşedinte sau secretar al
adunărilor generale ale acţionarilor sau asociaţilor la societăţile comerciale
prevăzute la lit. a);
c) reprezentant al statului în
adunările generale ale societăţilor comerciale prevăzute la lit. a);
d) manager sau membru al
consiliilor de administraţie ale regiilor autonome, companiilor şi societăţilor
naţionale;
e) comerciant persoană fizică;
f) membru al unui grup de interes economic, definit
conform legii.
(2) Procedura de constatare a
incompatibilităţii este cea prevăzută în prezenta lege.
ARTICOLUL 16
Alte incompatibilităţi
(1) Calitatea de deputat sau de senator este incompatibilă cu funcţiile şi activităţile persoanelor care
conform statutului lor nu pot face parte din partide politice.
(2) Calitatea de deputat sau de
senator este incompatibilă cu calitatea de membru cu drepturi depline în
Parlamentul European.
(3) Calitatea de deputat sau de
senator este incompatibilă cu o funcţie publică încredinţată de un stat străin,
cu excepţia acelor funcţii prevăzute în acordurile şi convenţiile la care
România este parte.
(4) Alte incompatibilităţi cu
calitatea de deputat sau de senator se pot stabili numai prin lege organică.
ARTICOLUL 17
Interdicţie publicitară
Este interzisă folosirea numelui însoţit de calitatea
de deputat sau de senator în orice acţiune publicitară privitoare la orice societate comercială, financiară ori industrială sau
altele asemenea cu scop lucrativ.
ARTICOLUL 18
Procedura declarării incompatibilităţii
(1) Deputatul sau senatorul
care la data intrării în exerciţiul mandatului şi după validare se află în una
dintre incompatibilităţile prevăzute la art. 15, 16 şi 17 sau în alte legi
speciale va informa în scris, în termen de 15 zile, Biroul permanent al Camerei
din care face parte despre această situaţie.
(2) In termen de 30 de zile de
la expirarea termenului prevăzut la alin. (1), deputatul sau senatorul va opta
între mandatul de deputat sau de senator şi funcţia ori funcţiile
incompatibile, demisionând potrivit opţiunii sale.
(3) După expirarea termenului prevăzut la alin. (2),
dacă nu şi-a exprimat opţiunea, deputatul sau senatorul este considerat
demisionat de drept. Situaţia se aduce la cunoştinţa Camerei, care constată
demisia de drept. Hotărârea Camerei de constatare a demisiei şi declararea
locului vacant se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Orice stare de incompatibilitate survenită în timpul exercitării mandatului de parlamentar
trebuie adusă la cunoştinţa Biroului permanent al Camerei, în scris şi în
termen de 30 de zile de la data intervenirii acesteia.
(5) Procedura de declarare a
stării de incompatibilitate se desfăşoară conform prevederilor prezentei legi şi
ale regulamentului fiecărei Camere.
ARTICOLUL 19
Declaraţia de
interese
Deputaţii şi senatorii au obligaţia ca în termen de 15
zile de la validare să depună la secretarul general al Camerei din care fac
parte declaraţia de interese întocmită pe propria răspundere, în conformitate
cu prevederile legale.
CAPITOLUL V
Imunitatea parlamentară
ARTICOLUL 20
Scopul imunităţii
(1) Imunitatea parlamentară
este ansamblul de dispoziţii legale care asigură deputaţilor şi senatorilor un
regim juridic derogatoriu de la dreptul comun în raporturile lor cu justiţia şi
în scopul de a le garanta independenţa.
(2) Imunitatea parlamentară
este direct şi indisolubil legată de mandatul de deputat sau de senator.
ARTICOLUL 21
Caracterele
imunităţii
(1) Imunitatea parlamentară nu
este susceptibilă de suspendare sau de întrerupere şi nu se poate renunţa la
aceasta. Imunitatea parlamentară este imperativă şi de ordine publică.
(2) Imunitatea parlamentară
poate fi ridicată numai de către Camera din care deputatul sau senatorul face
parte, în conformitate cu prevederile art. 72 din Constituţie, republicată, şi
potrivit procedurii prevăzute de regulamentul fiecărei Camere.
(3) Imunitatea parlamentară
începe odată cu validarea mandatului de deputat sau de senator şi încetează la
data încheierii mandatului, în cazurile şi în condiţiile prevăzute de
Constituţie şi de prezenta lege.
ARTICOLUL 22
Imunitatea pentru opinii politice
Deputaţii şi senatorii nu pot fi traşi la răspundere
juridică pentru voturile sau pentru opiniile politice
exprimate în exercitarea mandatului.
ARTICOLUL 23
Regimul în procesul penal
(1) Deputaţii şi senatorii pot
fi urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu
voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu
pot fi percheziţionaţi, reţinuţi ori arestaţi fără încuviinţarea Camerei din
care fac parte şi numai după ascultarea lor.
(2) Urmărirea şi trimiterea în
judecată penală se pot face numai de către Parchetul de pe lângă Inalta Curte
de Casaţie şi Justiţie. Competenţa de judecată aparţine Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie.
(3) In caz de infracţiune flagrantă, deputaţii sau
senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei. Ministrul justiţiei îl va
informa neîntârziat pe preşedintele Camerei asupra reţinerii şi percheziţiei.
In cazul în care Camera constată că nu există temei pentru reţinere va dispune
imediat revocarea acestei măsuri, cu votul secret al majorităţii membrilor
Camerei. Dispoziţia de revocare a reţinerii se execută de îndată de către
ministrul justiţiei.
(4) Dacă Parlamentul nu este în
sesiune, Camera căreia îi aparţine deputatul sau senatorul în cauză va fi
convocată de urgenţă de către preşedintele acesteia. Biroul permanent al
Camerei este competent a lua de urgenţă măsura provizorie a revocării
reţinerii, pe care o va supune plenului de îndată la întrunirea Camerei.
(5) Deputaţii şi senatorii pot
fi chemaţi în faţa parchetului şi a instanţei de judecată în calitate de
martor. In cazul în care se solicită să depună mărturie asupra unor fapte sau
informaţii de care au luat cunoştinţă în exercitarea mandatului parlamentar,
care au caracter clasificat, mărturia se va depune în condiţiile Legii nr.
182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi
completările ulterioare, şi cu prealabila aprobare a Biroului permanent al
Camerei respective.
ARTICOLUL 24
Procedura în caz de reţinere,
arestare sau percheziţie
(1) Cererea de reţinere,
arestare sau percheziţie a deputatului ori a senatorului se adresează
preşedintelui Camerei din care face parte de către ministrul justiţiei.
(2) Preşedintele Camerei din
care face parte deputatul sau senatorul aduce de îndată cererea la cunoştinţa
Biroului permanent, după care o trimite Comisiei juridice respective, care va
întocmi un raport în termen de 3 zile. Hotărârea Comisiei juridice se adoptă
prin votul secret al majorităţii membrilor săi.
(3) Cererea ministrului justiţiei, însoţită de raportul
Comisiei juridice, se supune spre dezbatere şi adoptare plenului Camerei din
care face parte deputatul sau senatorul, în termen de 5 zile de la depunerea
raportului.
(4) Camera hotărăşte asupra
cererii cu votul secret al majorităţii membrilor săi. Hotărârea Camerei se
comunică de îndată ministrului justiţiei şi se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, în termen
de 3 zile. Data comunicării către ministrul justiţiei este data intrării în
vigoare a hotărârii.
(5) In condiţiile în care Parlamentul se găseşte în
vacanţă, preşedintele Camerei ia măsurile necesare respectării termenelor
prevăzute în prezentul articol.
ARTICOLUL 25
Caracterul hotărârilor Camerelor
Hotărârile Camerei Deputaţilor şi ale Senatului, ca şi
cele ale birourilor permanente respective, adoptate în materie de imunitate
parlamentară, sunt definitive şi executorii, obligatorii faţă de orice
autoritate publică, şi se execută întocmai şi de îndată. Ministrul justiţiei
răspunde de executarea acestor hotărâri.
ARTICOLUL 26
Protecţia autorităţii
(1) Pe durata exercitării mandatului de parlamentar
deputaţii şi senatorii sunt purtători ai autorităţii publice de stat.
(2) Orice faptă prin care se
aduce atingere onoarei ori reputaţiei unui deputat sau senator, ca şi
ameninţarea ori actele de violenţă săvârşite împotriva acestuia, în legătură cu
exercitarea mandatului, se pedepsesc conform dispoziţiilor Codului penal
privind infracţiunile contra autorităţii.
(3) Dispoziţiile alin. (2) se aplică şi în cazurile în
care faptele sunt săvârşite împotriva soţiei sau copiilor deputatului ori
senatorului în scopul de a exercita presiuni sau de a influenţa deciziile
acestuia în exercitarea mandatului.
(4) Protecţia juridică penală
prevăzută la alin. (2) şi (3) se aplică şi după încetarea mandatului dacă
faptele sunt comise în legătură cu exercitarea
acestuia.
ARTICOLUL 27
Regimul mobilizării sau concentrării
Pe durata exercitării mandatului de parlamentar
deputaţii şi senatorii nu pot fi concentraţi sau mobilizaţi.
CAPITOLUL VI
Obligaţiile deputaţilor şi senatorilor
ARTICOLUL 28
Izvorul obligaţiilor
Indatoririle fundamentale şi obligaţiile principale ale
deputaţilor şi senatorilor sunt cele care decurg din Constituţie, lege, din
prezentul statut şi din regulamente.
ARTICOLUL 29
Participarea la şedinţă
(1) Participarea la lucrările
Camerei din care fac parte reprezintă pentru deputaţi şi senatori o obligaţie
legală, morală şi regulamentară.
(2) Se consideră absent motivat
deputatul sau senatorul care:
a) este membru al Guvernului;
b) a primit de la Camera din care face parte sau de la
Parlament o însărcinare care îl reţine în afara
lucrărilor Parlamentului;
c) este în concediu medical;
d) are aprobată motivarea absenţei conform
regulamentelor Camerelor, pentru rezolvarea unor probleme personale sau a celor
ce rezultă din exercitarea mandatului.
(3) Numele deputaţilor şi senatorilor absenţi nemotivat
de la lucrările fiecărei Camere, precum şi din comisiile permanente vor fi
publicate pe paginile de Internet ale acestora, lunar, potrivit procedurii
stabilite de regulamentul fiecărei Camere.
ARTICOLUL 30
Sancţionarea pentru absenţele nemotivate
(1) Deputatul sau senatorul care lipseşte de la 5
şedinţe ale Camerei sau de la 3 şedinţe ale comisiei permanente din care face parte, în aceeaşi sesiune, fără a
avea concediu sau peste concediul aprobat, este obligat să justifice în scris
absenţele.
(2) Deputatul sau senatorul
care nu se conformează prevederilor alin. (1) pierde drepturile la
indemnizaţie, la diurnă şi la celelalte drepturi băneşti, corespunzător
perioadei în care a lipsit.
(3) Regulamentele Camerelor
stabilesc procedurile de urmat pentru executarea prevederilor alin. (1)şi (2),
inclusiv acordarea concediilor cu plata drepturilor băneşti, care nu pot fi mai
mari de 8 zile pe durata unei sesiuni şi care se aprobă de preşedintele Camerei
pentru cele de până la 4 zile şi de Biroul permanent al Camerei pentru cele de
peste 4 zile.
CAPITOLUL VII
Drepturile deputaţilor şi senatorilor în exercitarea mandatului
ARTICOLUL 31
Sfera şi semnificaţia
(1) Drepturile şi libertăţile ce decurg din mandatul de
deputat sau de senator sunt specifice acestei demnităţi publice şi se
fundamentează pe drepturile şi libertăţile generale ale cetăţeanului,
completate cu ceea ce implică în mod special exercitarea mandatului.
(2) Drepturile, libertăţile, ca
şi obligaţiile deputatului sau senatorului sunt politice şi patrimoniale; prin
exercitarea acestora se realizează conţinutul politic al mandatului, precum şi
strategia măsurilor de protecţie a mandatului şi a titularului acestuia.
ARTICOLUL 32
Dreptul de a fi ales în structuri parlamentare
Un deputat sau un senator are dreptul să fie ales, în
condiţiile regulamentului, ca membru al Biroului permanent al Camerei
respective, ca membru sau în conducerea unei comisii permanente, al unei
comisii speciale ori al unei comisii de anchetă.
ARTICOLUL 33
Dreptul de a alege organele de conducere
(1) Organizarea şi funcţionarea fiecărei Camere se
stabilesc prin regulamentul propriu. Resursele financiare ale fiecărei Camere
sunt prevăzute în bugetul propriu pe care şi-l adoptă fiecare Cameră.
(2) Fiecare Cameră îşi alege un birou permanent, în
condiţiile prevăzute de Constituţie şi de regulamente. Pierderea sprijinului
politic atrage încetarea de drept a statutului de membru al Biroului permanent
sau de titular al oricărei funcţii obţinute prin susţinere politică.
(3) Fiecare Cameră îşi constituie comisii permanente şi
poate institui comisii de anchetă sau alte comisii speciale, în condiţiile
prevăzute de regulamente. Camerele îşi pot constitui comisii comune. Condiţiile
de constituire, obiectivele activităţii şi procedurile de lucru ale comisiilor
de orice fel se stabilesc în regulamentul fiecărei Camere şi în regulamentul
şedinţelor comune ale Camerelor sau ad-hoc pentru comisiile speciale ori de
anchetă.
ARTICOLUL 34
Dreptul de asociere în grup parlamentar
Deputaţii şi senatorii se pot organiza în grupuri
parlamentare, potrivit regulamentului fiecărei Camere.
ARTICOLUL 35
Drepturile politice specifice
Principalele drepturi politice ale deputaţilor şi
senatorilor, precum şi obligaţiile corelative acestora sunt următoarele:
a) dreptul la iniţiativă legislativă;
b) dreptul de a iniţia şi de a susţine moţiuni simple
sau de cenzură;
c) dreptul de a iniţia şi de a susţine hotărâri ale
Camerei, în orice problemă de competenţa acesteia;
d) dreptul de a face declaraţii politice, de a pune
întrebări, de a face interpelări şi alte asemenea intervenţii;
e) dreptul de a cere întrunirea în sesiune extraordinară a Camerei sau a structurilor de lucru ale
acesteia;
f) dreptul de a sesiza Curtea Constituţională, potrivit
art. 146 lit. a)-c) din Constituţie, republicată;
g) dreptul de a cere suspendarea din funcţie sau
punerea sub acuzare a Preşedintelui României, în condiţiile art. 95 şi 96 din
Constituţie, republicată;
h) dreptul de a cere punerea sub urmărire penală a
membrilor Guvernului, în condiţiile art. 109 din Constituţie, republicată;
i) dreptul de control parlamentar sub toate formele de exercitare a acestuia, în reglementarea prevăzută de lege şi de
regulamentele parlamentare;
j) dreptul la cuvânt, libertatea de exprimare şi
dreptul de vot.
ARTICOLUL 36
Modalităţi de exercitare
(1) Drepturile pot fi exercitate individual, prin
grupurile parlamentare sau prin numărul de
parlamentari stabilit de Constituţie, potrivit naturii lor juridice.
(2) Drepturile şi libertăţile
se exercită în limitele conţinutului legal al mandatului de parlamentar şi
numai în formele şi cu procedura prevăzute în regulamentul fiecărei Camere şi
în Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului.
(3) Deputaţii şi senatorii pot
exercita funcţii sau activităţi în domeniul didactic, al cercetării ştiinţifice
ori al creaţiei intelectuale, precum şi în alte domenii
stabilite de lege.
CAPITOLUL VIII
Exercitarea mandatului în circumscripţia electorală
ARTICOLUL 37
In activitatea din circumscripţiile electorale
deputaţii şi senatorii au drepturile şi îndeplinesc obligaţiile pe care ie
implică exercitarea legală a mandatului de parlamentar, adaptate în mod
corespunzător naturii şi formelor specifice ale acestei activităţi din
teritoriu.
ARTICOLUL 38
Birourile parlamentare ale deputaţilor şi
senatorilor
(1) In scopul exercitării
mandatului în circumscripţiile electorale, deputaţii şi senatorii primesc lunar
o sumă forfetară din bugetul Camerei Deputaţilor şi, respectiv, al Senatului,
echivalentă cu o indemnizaţie şi jumătate brută a deputatului, respectiv a
senatorului.
(2) In limitele sumei prevăzute
la alin. (1), deputaţii şi senatorii pot organiza, separat sau prin asociere,
birouri parlamentare, ca regulă, în circumscripţiile electorale în care au fost
aleşi.
(3) Deputaţii care reprezintă
organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale pot organiza
birouri parlamentare şi în alte circumscripţii electorale decât cele în care au
fost aleşi. Ceilalţi parlamentari pot organiza, în limita sumei prevăzute la
alin. (1), astfel de birouri parlamentare, la solicitarea partidelor politice
pe lista cărora au candidat, cu aprobarea Biroului permanent al Camerei Deputaţilor sau, după caz,
al Senatului.
(4) In cazul în care spaţiile necesare birourilor
parlamentare nu pot fi asigurate de către autorităţile administraţiei locale,
acestea se pot închiria de la alte persoane juridice
sau fizice.
(5) Chiria aferentă spaţiilor,
cheltuielile de întreţinere, drepturile băneşti ale persoanelor angajate la
birourile parlamentare ale deputaţilor şi senatorilor şi alte cheltuieli
aferente exercitării mandatului se asigură din sumele forfetare alocate
deputaţilor şi senatorilor.
(6) Angajarea personalului
birourilor parlamentare ale deputaţilor şi senatorilor se face prin încheierea
unui contract de muncă pe durată determinată sau a unui contract civil. In
cazul angajării pe baza unui contract de muncă pe durată determinată,
încadrarea salariaţilor se face prin ordin al secretarului general al Camerei
Deputaţilor sau al Senatului, după caz, la propunerea deputaţilor sau a
senatorilor în cauză, iar în cazul contractului civil, acesta se încheie între
deputaţii sau senatorii în cauză şi persoana fizică.
(7) Modul de utilizare şi
justificare a sumei forfetare se stabileşte prin hotărâre a birourilor
permanente reunite ale celor două Camere, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(8) Deputaţii şi senatorii pot
primi cetăţeni în audienţă şi în alte circumscripţii electorale decât cele în
care au fost aleşi, în birourile parlamentare existente, la solicitarea
titularilor acestora, sau în alte spaţii publice corespunzătoare.
ARTICOLUL 39
Obligaţiile autorităţilor locale
(1) Autorităţile publice
locale şi prefecturile sunt obligate să sprijine organizarea şi funcţionarea
birourilor parlamentare ale deputaţilor şi senatorilor, prin asigurarea de
spaţii pentru sedii, procurarea mobilierului necesar, inclusiv prin împrumut de
folosinţă sau închiriere.
(2) Serviciile descentralizate
şi deconcentrate ale ministerelor şi ale autorităţilor centrale de reglementare
sunt obligate să sprijine prin mijloacele specifice ale activităţii lor
organizarea şi funcţionarea legală a birourilor parlamentare ale deputaţilor şi
senatorilor, precum şi activitatea acestora.
ARTICOLUL 40
Diurna de deplasare şi cheltuielile de cazare
(1) Deputaţii şi
senatorii prezenţi la lucrările Parlamentului, care nu au domiciliul în
municipiul Bucureşti, primesc o diurnă de deplasare, pe zi, de 2% din
indemnizaţia lunară prevăzută pentru deputat sau senator.
(2) Deputaţilor şi senatorilor,
care nu au domiciliul în municipiul Bucureşti, li se asigură pe durata
mandatului cazare gratuită sau, la alegere, în cazul în care nu beneficiază de
cazare gratuită, li se acordă, pe noapte, pe bază de declaraţie pe propria
răspundere dată în condiţiile legii, 70% din tariful minim practicat de
unităţile hoteliere şi care este achitat unui deputat sau senator.
(3) De aceleaşi diurnă şi
drepturi de decontare a cazării la unităţi hoteliere, în alte spaţii de cazare
autorizate, sau pe bază de declaraţie conform alin. (2), a 70% din tariful
minim aplicat de unităţile hoteliere şi care este achitat unui deputat sau
senator în municipiul Bucureşti beneficiază deputaţii şi senatorii care:
a) efectuează deplasări în ţară din însărcinarea
preşedintelui Camerei Deputaţilor sau al Senatului, a birourilor permanente ale
celor două Camere, a birourilor comisiilor permanente sau a liderilor
grupurilor parlamentare;
b) nu domiciliază în circumscripţiile electorale în
care au fost aleşi, pe timpul deplasării în aceste circumscripţii, în vederea
îndeplinirii activităţilor legate de desfăşurarea mandatului;
c) se deplasează în circumscripţiile electorale în care
au fost aleşi, în altă localitate decât cea de domiciliu, în vederea
îndeplinirii activităţilor legate de desfăşurarea mandatului;
d) deputaţii care reprezintă
organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, care se
deplasează în alte localităţi din ţară, în afara celei de domiciliu, pentru
activităţile legate de exercitarea mandatului.
(4) Deputaţii şi senatorii care se deplasează în timpul
vacanţelor parlamentare în cadrul circumscripţiilor electorale în care au fost
aleşi, în altă circumscripţie sau la Bucureşti pentru îndeplinirea unor sarcini
legate de exercitarea mandatului beneficiază de diurna de deplasare şi cazare
conform alin. (1) şi (2), în limita numărului de zile stabilit de Biroul
permanent al Camerei Deputaţilor, respectiv de Biroul permanent al Senatului.
CAPITOLUL IX
Alte drepturi patrimoniale ale parlamentarilor
ARTICOLUL 41
Dreptul la indemnizaţie
(1) Deputaţii şi senatorii
primesc, pe durata exercitării mandatului de parlamentar, o indemnizaţie
lunară, stabilită prin lege.
(2) Indemnizaţia se primeşte de
fiecare parlamentar de la data intrării în exerciţiul mandatului, sub condiţia
validării, şi până la data încetării mandatului.
(3) Indemnizaţia lunară are
regimul juridic prevăzut de lege pentru salariu, cu reducerile şi majorările
prevăzute de lege şi de regulamentele celor două Camere.
(4) Indemnizaţiile lunare sunt
impozabile în condiţiile legii. Acestea vor fi actualizate, în aceleaşi
procente, odată cu indexările salariale acordate personalului din sistemul
bugetar, sau prin alte prevederi legale.
(5) Indemnizaţia lunară a
deputaţilor şi senatorilor se cumulează cu pensia sau cu alte venituri şi se
supune impozitului pe venit, conform legii.
(6) După expirarea mandatului, deputaţii şi senatorii
care nu au mai fost aleşi şi nici nu beneficiază de pensie sau de altă sursă de
venit beneficiază în continuare, pe o perioadă de cel mult 3 luni, de o
indemnizaţie tranzitorie din partea Camerei respective.
ARTICOLUL 42
Deputaţii şi senatorii membri ai Guvernului
(1) Deputaţii şi senatorii pot fi numiţi membri ai
Guvernului şi pot fi revocaţi din aceste funcţii în conformitate cu prevederile
Constituţiei şi ale legilor în vigoare.
(2) Deputaţilor şi senatorilor care deţin funcţia de
membru al Guvernului, în perioada exercitării acesteia, li se aplică, în
privinţa salarizării, dispoziţiile Legii nr. 154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru
persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, cu modificările şi
completările ulterioare.
(3) Deputaţii şi senatorii,
membri ai Guvernului, beneficiază de drepturile cuvenite exercitării mandatului
de parlamentar, cu excepţia drepturilor pentru decontul de teritoriu şi a
diurnei de şedinţă.
ARTICOLUL 43
Dreptul la cheltuieli de protocol
(1) Fondul Preşedintelui
Camerei Deputaţilor şi Fondul Preşedintelui Senatului se aprobă anual, prin
bugetul fiecărei Camere.
(2) Fondurile prevăzute la
alin. (1) se constituie pentru ajutoare, recompense, stimulente, contribuţii la
acţiuni umanitare şi burse.
(3) Pentru primirea delegaţiilor străine şi a
invitaţilor din ţară sau din străinătate se constituie Fondul de protocol,
aprobat anual prin bugetul fiecărei Camere. Baremele de cheltuieli pentru
acţiunile de protocol se aprobă de birourile permanente ale Camerei Deputaţilor
şi Senatului.
ARTICOLUL 44
Dreptul la transport gratuit
(1) Deputaţii şi senatorii beneficiază, pe perioada
mandatului, de transport intern gratuit pe liniile aeriene interne, auto,
fluviale şi pe calea ferată, cu orice categorie de trenuri de călători, la
clasa I. Biletele de călătorie
se vor elibera pe baza legitimaţiei de deputat sau de senator.
(2) Deputaţii şi senatorii beneficiază, pe perioada
mandatului, de autoturism pentru deplasări în circumscripţia electorală,
necesar activităţilor legate de exercitarea mandatului.
(3) Deputaţii şi senatorii care
folosesc autoturismul proprietate personală pentru a se deplasa săptămânal din
localitatea unde domiciliază la Bucureşti şi înapoi, cei care au domiciliul în
Bucureşti şi se deplasează, cel mult o dată pe săptămână, în circumscripţia
electorală în care au fost aleşi şi înapoi, precum şi cei care efectuează
deplasări în ţară, ca urmare a sarcinilor trasate de către preşedintele Camerei
Deputaţilor şi, respectiv, al Senatului, de birourile permanente ale celor două
Camere, de comisiile permanente sau de către liderii grupurilor parlamentare,
pentru activităţi legate de exercitarea mandatului, vor primi contravaloarea a
9,5 litri de combustibil la 100 km parcurşi.
(4) De drepturile prevăzute la alin. (3) beneficiază şi
deputaţii şi senatorii care se deplasează din localitatea de domiciliu în
localitatea cea mai apropiată de unde se asigură transportul la Bucureşti şi
înapoi.
(5) La sfârşitul mandatului,
deputaţii şi senatorii care nu au mai fost aleşi mai au dreptul de decontare a
6 călătorii, cu mijloacele prevăzute la alin. (1) sau cu autoturismul
proprietate personală în condiţiile prevăzute la alin. (3), pentru efectuarea
formalităţilor de lichidare, într-o perioadă de maximum 30 de zile.
ARTICOLUL 45
Dreptul la rambursarea cheltuielilor
Cheltuielile efectuate de deputaţi şi de senatori
pentru taxe de poştă şi telecomunicaţii interne, efectuate în exercitarea
mandatului, se decontează până la limita valorică stabilită de Biroul permanent
al Camerei, în funcţie de prevederea bugetară.
ARTICOLUL 46
Dreptul la vechime în muncă
(1) Perioada de exercitare a mandatului de parlamentar
constituie vechime în muncă şi în specialitate, cu
toate drepturile prevăzute de lege.
(2) Pe durata exercitării
mandatului de deputat sau de senator, contractul de muncă sau raportul de
serviciu al titularului se suspendă şi este supus regulilor prevăzute de Codul
muncii şi de Statutul funcţionarilor publici, după caz.
ARTICOLUL 47
Dreptul la asistenţă medicală
Deputaţii şi senatorii beneficiază de medicamente,
asistenţă medicală şi de concedii de boală potrivit reglementării din sistemul
public şi reglementărilor speciale în domeniu.
ARTICOLUL 48
Dreptul la paşaport diplomatic
Deputaţii şi senatorii au dreptul la paşaport
diplomatic.
CAPITOLUL X
Regimul pensionării parlamentarilor
ARTICOLUL 49
Categorii de pensii
(1) Deputaţii şi senatorii, la
împlinirea condiţiilor de pensionare prevăzute de Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările şi completările ulterioare, respectiv stagiul de cotizare şi
vârsta de pensionare, beneficiază de pensie în cuantum prevăzut de art. 82
alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistraţilor, republicată,
cu modificările ulterioare, dacă au deţinut cel puţin trei mandate de
parlamentar.
(2) Prin excepţie de la dispoziţiile
Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la
vârsta de pensionare, la împlinirea vârstei de 63 de ani şi a unui stagiu de
cotizare de 30 de ani, deputaţii şi senatorii beneficiază de pensie în
condiţiile prevăzute la alin. (1).
(3) De pensie beneficiază şi
deputaţii şi senatorii care au deţinut două sau un mandat de parlamentar, caz
în care cuantumul pensiei, calculată conform alin. (1), se diminuează cu 20%
şi, respectiv, 40%.
(4) Pentru mandate incomplete, pensiile prevăzute la
alin. (3) se diminuează sau se majorează în mod proporţional.
(5) La îndeplinirea condiţiilor
de pensionare, deputaţii şi senatorii vor opta pentru pensia calculată conform
alin. (1)-(4) sau pentru pensia calculată în condiţiile Legii nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, ori ale altor
legi speciale din cadrul sistemului public.
(6) Prevederile alin. (1)-(5) se aplică în mod
corespunzător deputaţilor şi senatorilor al căror mandat s-a derulat şi a
expirat în perioada'1990-2004.
(7) Deputaţii şi senatorii nu pot beneficia din
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale decât de o
singură pensie.
(8) Pensiile stabilite conform
prevederilor de mai sus se impozitează în condiţiile legii.
ARTICOLUL 50
(1) Partea din pensie stabilită potrivit art. 49, care
depăşeşte nivelul pensiei rezultate conform Legii nr. 19/2000, cu modificările
si completările ulterioare, se suportă din bugetul de stat.
(2) In condiţiile în care indemnizaţiile deputaţilor şi
senatorilor aflaţi în îndeplinirea mandatului se modifică, pensiile deputaţilor
şi senatorilor se actualizează corespunzător în termen de maximum 6 luni.
ARTICOLUL 51
Regimul juridic prevăzut la art. 49 şi 50 se aplică de
Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale.
CAPITOLUL XI
Regimul disciplinei parlamentare
ARTICOLUL 52
Sfera abaterilor disciplinare
Constituie abateri disciplinare parlamentare
următoarele fapte săvârşite de deputaţi sau de senatori şi dacă, potrivit
legii, nu constituie infracţiuni:
a) încălcarea dispoziţiilor privind îndatoririle
deputaţilor şi ale senatorilor prevăzute de Constituţie şi de prezenta lege;
b) nerespectarea prevederilor
regulamentului Camerei din care fac parte şi a Regulamentului şedinţelor comune
ale Camerei Deputaţilor şi Senatului;
c) exercitarea abuzivă a
mandatului de senator sau de deputat;
d) comportamentul injurios sau calomniator la adresa
unui parlamentar ori a altui demnitar în şedinţele de plen, de comisii sau de
birou ori în afara acestora, dar cu privire la exercitarea mandatului de parlamentar.
ARTICOLUL 53
Sfera sancţiunilor disciplinare
(1) Sancţiunile
disciplinare parlamentare pentru abaterile disciplinare prevăzute la art. 52
sunt următoarele:
a) atenţionarea;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvântului;
d) îndepărtarea din sală pe durata şedinţei;
e) avertismentul;
f) interzicerea de a participa la lucrările Camerei din
care face parte, pe o perioadă de cel mult 30 de zile calendaristice.
(2) In cazul aplicării sancţiunii prevăzute la alin.
(1) lit. f), deputatul sau senatorul în cauză nu beneficiază de drepturile
băneşti şi materiale ce s-ar cuveni pe durata interzicerii participării la
lucrările Camerei respective.
ARTICOLUL 54
Aplicarea sancţiunilor
(1) Sancţiunile
prevăzute la art. 53 alin. (1) lit. a), b) şi c) se aplică de către
preşedintele de şedinţă.
(2) Sancţiunile prevăzute la art. 53 alin. (1) lit. d)
se aplică la solicitarea preşedintelui de şedinţă sau a unui grup parlamentar
de către plenul Camerei prin votul majorităţii celor prezenţi.
(3) Abaterile care implică aplicarea sancţiunilor
prevăzute la art. 53 alin. (1) lit. e) şi f) se constată de către Comisia
juridică a Camerei Deputaţilor sau a Senatului, la sesizarea unui grup
parlamentar ori la sesizarea personală a unui deputat sau senator. Sesizarea se
adresează preşedintelui Camerei respective în termen de cel mult o lună de la
data săvârşirii faptei.
(4) Comisia juridică
soluţionează sesizarea în termen de 10 zile lucrătoare de la înregistrarea ei.
Hotărârea Comisiei se adoptă cu votul majorităţii membrilor săi, în şedinţă
secretă.
(5) Raportul Comisiei se
înaintează de îndată, împreună cu dosarul cauzei, Biroului permanent al Camerei
respective.
(6) Biroul permanent al Camerei
respective soluţionează cauza în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea
raportului. Hotărârea Biroului permanent al Camerei se prezintă în şedinţă
publică a Camerei respective.
ARTICOLUL 55
Contestaţia
(1) Impotriva hotărârii Biroului permanent al Camerei,
care vizează aplicarea sancţiunilor prevăzute de art. 54 alin. (6), se poate
face contestaţie în termen de 15 zile lucrătoare de la data comunicării.
(2) Contestaţia se soluţionează
de către plenul Camerei în termen de 15 zile lucrătoare de la înregistrarea
acesteia, cu votul majorităţii membrilor prezenţi ai Camerei, în şedinţă
secretă.
(3) Hotărârea plenului Camerei este definitivă şi
executorie şi se aduce la cunoştinţă publică în şedinţa de plen.
CAPITOLUL XII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ARTICOLUL 56
Modificarea regulamentelor
(1) Regulamentul Camerei
Deputaţilor, Regulamentul Senatului şi Regulamentul şedinţelor comune ale
Camerei Deputaţilor şi Senatului se vor modifica şi se vor completa în mod corespunzător cu dispoziţiile
prezentei legi şi în conformitate cu deciziile Curţii Constituţionale
pronunţate asupra prevederilor din aceste regulamente şi se vor adapta în mod
corespunzător.
(2) Camerele vor urmări ca reglementările instituite
prin regulamentele proprii să fie concordate şi corelate pe structuri,
competenţe, proceduri şi activităţi.
ARTICOLUL 57
Activitatea Grupului Român al Uniunii
Interparlamentare
(1) Toţi deputaţii şi senatorii, în calitate de membri
ai Grupului Român al Uniunii Interparlamentare (GRUI),
plătesc o cotizaţie individuală lunară la bugetul
Grupului. Cuantumul acestei cotizaţii se stabileşte, se aprobă şi se modifică,
după caz, prin hotărâre a birourilor permanente ale celor două Camere, la
propunerea Comitetului director al GRUI.
(2) Modul de utilizare a fondului GRUI, rezultat din
cotizaţiile individuale ale membrilor săi, se aprobă de birourile permanente
ale celor două Camere, la propunerea Comitetului director şi în conformitate cu
normele metodologice de utilizare a fondului, prevăzute în Statutul GRUI.
ARTICOLUL 58
Modificarea bugetelor
Camera Deputaţilor şi Senatul vor introduce în
structura bugetară modificările ce decurg prin aplicarea prevederilor prezentei
legi.
ARTICOLUL 59
Intrarea în vigoare
Prezenta lege intră în vigoare în conformitate cu art.
78 din Constituţie, republicată, la 3 zile de la publicarea ei în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
ARTICOLUL 60
Aplicarea legii
(1) Comisia comună
specială a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru Statutul deputaţilor şi
senatorilor devine comisie permanentă însărcinată cu interpretarea unitară şi
aplicarea corectă a prevederilor legii, cu precădere a principiilor şi
regulilor de conduită parlamentară şi cu rezolvarea oricăror probleme legate de
aplicarea ei.
(2) Comisia comună permanentă a
Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru Statutul deputaţilor şi senatorilor
prezintă anual, în şedinţa comună a celor două Camere, un raport privind
aplicarea prezentului statut.
ARTICOLUL 61
Incepând cu 1 ianuarie 2007 până la alegerile pentru
Parlamentul European şi validarea mandatelor de membri ai
Parlamentului European, deputaţii şi senatorii români
numiţi prin hotărâre a Parlamentului României ca membri ai Parlamentului
European se consideră în exercitarea unui mandat de membru al Parlamentului
European.
ARTICOLUL 62
Dispoziţiile art. 16 alin. (2) nu se aplică deputaţilor
şi senatorilor menţionaţi la art. 61.
ARTICOLUL 63
Pe perioada 1 ianuarie 2007 până la alegerile pentru
Parlamentul European şi validarea mandatelor de membri ai Parlamentului
European, deputaţii şi senatorii membri ai Parlamentului European se consideră
absenţi motivat în condiţiile art. 29 alin. (2) lit. b).
ARTICOLUL 64
Deputaţii şi senatorii membri ai Parlamentului European,
pe perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2007 şi până la alegerile pentru
Parlamentul European şi validarea mandatelor de membri ai Parlamentului
European, beneficiază de drepturile cuvenite exercitării mandatului de
parlamentar naţional, cu excepţia drepturilor prevăzute la art. 40 alin. (1),
(2) şi alin. (3) lit. a).
ARTICOLUL 65
La data validării mandatelor de membri ai Parlamentului
European, prevederile art. 61-64 îşi încetează de drept efectele.
ARTICOLUL 66
Modificări şi abrogări
(1) La data intrării în
vigoare a prezentei legi se modifică în mod corespunzător art. 61 alin. (3) din
Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare.
(2) La data intrării în vigoare
a prezentei legi, cu privire la senatori şi deputaţi, se abrogă art. 1 alin.
(1) şi (2), art. 16, 17, 18, art. 21 alin. (31)-(8), art. 22, 23, art. 24 alin.
(1), art. 25, 26, 27, 28 şi art. 37 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 53/1991
privind indemnizaţiile şi celelalte drepturi ale deputaţilor şi senatorilor,
precum şi salarizarea personalului din aparatul Parlamentului României,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 23 din 31 ianuarie 1996, cu modificările şi
completările ulterioare, art. 82 alin. (2) din Legea nr. 161/2003 privind unele
măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a
funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea
corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte
dispoziţii contrare.