LEGE Nr. 98
din 8 aprilie 2009
pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 28/2008 privind registrul agricol
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 253 din 16 aprilie 2009
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanţa Guvernului nr. 28 din 27 august 2008 privind registrul
agricol, adoptată în temeiul art. 1 pct. III.10 din Legea nr. 142/2008 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 628 din 29 august 2008, cu următoarele modificări şi completări:
1. La articolul 1,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) In scopul asigurării unei evidenţe
unitare cu privire la categoriile de folosinţă a terenurilor, a mijloacelor de
producţie agricolă şi a efectivelor de animale care contribuie la dezvoltarea
agriculturii şi buna utilizare a resurselor locale, autorităţile administraţiei
publice locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor organizează întocmirea
şi ţinerea la zi a registrului agricol, pe suport hârtie şi în format
electronic, conform formularelor registrului agricol aprobate prin hotărâre a
Guvernului, pe unităţi administrativ-teritoriale şi pe localităţi componente
ale acestora."
2. Articolul 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - In înţelesul prezentei ordonanţe, prin animale se înţelege următoarele specii:
bovine, porcine, ovine, caprine, cabaline, măgari, catâri, iepuri de casă,
animale de blană, păsări, familii de albine, precum şi alte animale domestice
sau sălbatice crescute în captivitate, în condiţiile legii, ce fac obiectul
înscrierii în registrul agricol."
3. La articolul 3
alineatul (1), literele c), d), f) şi g) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
,,c) efectivele de animale, pe specii şi categorii, existente la începutul fiecărui an; evoluţia
anuală a efectivelor de bovine, porcine, ovine, caprine, cabaline, măgari,
catâri, iepuri de casă, animale de blană, păsări, familii de albine, precum şi
alte animale domestice sau sălbatice crescute în captivitate, în condiţiile
legii, ce fac obiectul înscrierii în registrul agricol;
d) clădirile cu destinaţia de locuinţă şi
construcţii-anexe;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
f) mijloacele de transport cu
tracţiune mecanică, respectiv: tractoarele, autovehicule pentru transportat
mărfuri, maşinile şi utilajele pentru agricultură şi silvicultură;
g) orice instalaţii pentru agricultură şi
silvicultură."
4. La articolul 4,
litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) numărul de gospodării ale populaţiei, de clădiri
cu destinaţia de locuinţă şi construcţii-anexe, de mijloace de transport cu
tracţiune mecanică şi/sau animală, precum şi de utilaje şi instalaţii pentru
agricultură şi silvicultură;".
5. La articolul 5,
alineatele (2), (3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) In registrul agricol se înscriu gospodăriile
populaţiei, cu tot terenul în proprietate şi cel pe care îl utilizează în
arendă, în parte, în asociere sau sub alte forme, după caz, clădirile cu destinaţia de locuinţă şi
construcţiile-anexe, animalele pe care le deţin pe raza unei localităţi,
indiferent de domiciliul proprietarului.
(3) La comune se înscriu în registrul agricol toate
gospodăriile populaţiei, chiar dacă nu deţin terenuri agricole şi silvice,
animale sau clădiri cu destinaţia de locuinţă şi construcţii-anexe. De
asemenea, toate gospodăriile populaţiei din localităţi care aparţin din punct
de vedere administrativ de oraşe, municipii ori de sectoare ale municipiului
Bucureşti, stabilite potrivit legii, se înscriu în registrul agricol deţinut de
aceste unităţi administrativ-teritoriale, respectiv subdiviziuni
administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(5) Persoanele care nu au domiciliul în localitate,
inclusiv persoanele cu domiciliul în altă ţară, dar care au pe raza localităţii
terenuri, animale sau clădiri cu destinaţia de locuinţă şi construcţii-anexe
vor fi înscrise în registrul agricol după gospodăriile persoanelor care au
domiciliul în localitate şi după ce s-au lăsat file libere pentru gospodăriile
care se vor forma ulterior datei întocmirii registrului."
6. La articolul 6,
alineatele (1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Primarii comunelor, oraşelor,
municipiilor şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti iau măsuri pentru
întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol, pe suport hârtie şi în
format electronic, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe, pentru
asigurarea împotriva degradării, distrugerii sau sustragerii acestuia, precum
şi pentru furnizarea datelor din registru, cu respectarea prevederilor legale.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(4) Registrul agricol, atât cel pe suport hârtie, cât
şi cel în format electronic, se reînnoieşte o dată la 5 ani, realizându-se în
mod obligatoriu corespondenţa la nivelul aceleiaşi autorităţi a administraţiei
publice locale atât cu poziţia din registrul agricol pentru perioada
anterioară, cât şi cu numărul din rolul nominal unic ce îl priveşte pe
contribuabilul respectiv. In situaţia în care în perioada anterioară gospodăria
în cauză nu a avut deschisă poziţie în registrul agricol, se face menţiunea
«poziţie nouă»."
7. La articolul 7,
alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Prefecţii şi împuterniciţii acestora
sunt responsabili de respectarea prevederilor legale cu privire la întocmirea
şi ţinerea evidenţei registrului agricol, iar primarii şi secretarii comunelor,
oraşelor, municipiului şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti, după caz, sunt
responsabili cu privire la înscrierea corectă a datelor înscrise în acestea.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(3) Instituţiile publice prevăzute la alin. (2)
elaborează norme tehnice privind completarea registrului agricol, aprobate prin
ordin comun al conducătorilor instituţiilor respective, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a
legii de aprobare a prezentei ordonanţe."
8. La articolul 9, alineatele
(2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Secretarul comunei, oraşului, municipiului şi al
sectorului municipiului Bucureşti, după caz, coordonează, verifică şi răspunde
de modul de completare şi ţinere la zi a registrului agricol.
(3) Orice modificare a datelor înscrise în registrul
agricol se face numai cu acordul scris al secretarului comunei, oraşului,
municipiului şi al sectorului municipiului Bucureşti, după caz."
9. La articolul 10,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In prezenţa celor care fac declaraţia privind
patrimoniul agricol, persoanele desemnate la alin. (1) vor verifica, prin
confruntarea cu evidenţa tehnico-operativă de care dispun, exactitatea datelor
înscrise în registrul agricol şi răspund împreună cu secretarul comunei,
oraşului, municipiului şi al sectorului municipiului Bucureşti, după caz, şi cu
persoana însărcinată cu completarea registrului agricol
de realitatea datelor înregistrate."
10. La articolul 11
alineatul (1), literele a)-c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) 5 ianuarie-1 martie, pentru datele anuale privind
membrii gospodăriei, terenul aflat în proprietate şi cel pe care îl utilizează,
clădirile cu destinaţia de locuinţă, construcţiile-anexe şi mijloacele de transport
cu tracţiune animală şi mecanică, maşinile, utilajele şi instalaţiile pentru
agricultură şi silvicultură, efectivele de animale existente în
gospodărie/unitatea cu personalitate juridică la începutul fiecărui an, precum
şi modificările intervenite în cursul anului precedent în efectivele de animale
pe care le deţin, ca urmare a vânzării-cumpărării, a produşilor obţinuţi, a
morţii sau sacrificării animalelor ori a altor intrări-ieşiri;
b) 1-31 mai, pentru datele
privind modul de folosinţă a terenului, suprafeţele cuvenite, numărul pomilor
în anul agricol respectiv;
c) persoanele fizice şi
juridice au obligaţia să declare date pentru a fi înscrise în registrul agricol
şi în afara acestor intervale de timp, în cazul în care au intervenit
modificări în proprietate, în termen de 30 de zile de la apariţia
modificării."
11. La articolul 12,
literele a)-c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) până la 1 martie, pentru datele privind evoluţia
efectivelor de animale pe întregul an precedent;
b) până la 31 mai, pentru datele privind construcţiile
noi (clădiri cu destinaţia de locuinţă şi construcţii-anexe), mijloacele de
transport, utilajele şi instalaţiile pentru agricultură şi silvicultură;
c) până la 30 iunie, pentru datele privind modul de
folosinţă a terenului, suprafeţele cultivate şi numărul pomilor pentru anul
agricol respectiv."
12. Articolul 15 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - Obligaţiile cu privire la registrul agricol
vor fi aduse la cunoştinţa cetăţenilor prin grija secretarului comunei,
oraşului, municipiului şi al sectorului municipiului Bucureşti, după caz."
13. Articolul 16 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Datele
centralizate pe comune, oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti
se comunică de către secretarii comunelor, oraşelor, municipiilor şi ai
sectoarelor municipiului Bucureşti şi se trimit, după caz, atât direcţiilor
teritoriale de statistică, cât şi direcţiilor judeţene pentru agricultură şi
dezvoltare rurală, la termenele prevăzute în normele tehnice de completare a
registrului agricol, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic,
conform formularelor elaborate de Institutul Naţional de Statistică, după caz.
(2) Comunicarea datelor centralizate se face sub
semnătura primarului şi a secretarului comunei, oraşului, municipiului şi al
sectorului municipiului Bucureşti, după caz.
(3) Datele primare înscrise în registrele agricole ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale sectoarelor municipiului
Bucureşti se transmit în format electronic atât la direcţiile teritoriale de
statistică, cât şi la direcţiile agricole pentru dezvoltare rurală, la
termenele prevăzute în normele tehnice."
14. La articolul 20,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Neurmărirea de
către secretarul comunei, oraşului, municipiului şi al sectorului municipiului
Bucureşti, după caz, a modului cum îşi îndeplineşte sarcinile personalul cu
atribuţii privind completarea datelor în registrul agricol sau a modului de
păstrare a acestuia se sancţionează cu amendă de la 50 lei la 250 lei."
15. Articolul 21 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - Sumele provenite
din aplicarea amenzilor prevăzute la art. 20 se fac venit la bugetele locale
ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti,
după caz."
16. Articolul 23 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - Cheltuielile privind
tipărirea şi difuzarea registrelor agricole se vor suporta din bugetele locale
ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti,
după caz."
17. Articolul 24 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 24. - Legislaţia subsecventă Ordonanţei
Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol rămâne în vigoare până la
înlocuirea acesteia în condiţiile prezentei ordonanţe."
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA