ORDONANTA Nr.
28 din 27 august 2008
privind registrul agricol
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 628 din 29 august 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. III.10 din Legea nr. 142/2008 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) In scopul asigurării unei evidenţe
unitare cu privire la categoriile de folosinţă a terenurilor, a mijloacelor de
producţie agricolă şi a efectivelor de animale care contribuie la dezvoltarea
agriculturii şi buna utilizare a resurselor locale, autorităţile administraţiei
publice locale ale comunelor, ale oraşelor şi ale municipiilor organizează
întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol, pe suport hârtie şi în
format electronic, conform formularelor registrului agricol aprobate prin
hotărâre a Guvernului, pe unităţi administrativ-teritoriale şi pe localităţi componente
ale acestora.
(2) Prin localităţi
componente, în sensul prezentei ordonanţe, se
înţelege:
a) satele componente ale
comunelor, inclusiv satele reşedinţă de comună;
b) satele aparţinând oraşelor şi municipiilor;
c) localităţile componente ale oraşelor şi
municipiilor.
(3) La nivelul municipiului Bucureşti registrul
agricol se organizează pe sectoare, responsabilitatea în acest sens revenind
autorităţilor administraţiei publice locale ale sectoarelor municipiului
Bucureşti.
Art. 2. - In înţelesul prezentei ordonanţe, prin animale se înţelege următoarele specii:
bovine, porcine, ovine, caprine, cabaline, măgari, catâri, iepuri de casă,
animale de blană, păsări, familii de albine, precum şi altele ce fac obiectul
înscrierii în registrul agricol.
Art. 3. - (1) Registrul agricol constituie documentul
oficial de evidenţă primară unitară, în care se înscriu date cu privire la
gospodăriile populaţiei şi la societăţile/asociaţiile agricole, precum şi la
orice alte persoane fizice şi/sau juridice care au teren în
proprietate/folosinţă şi/sau animale, şi anume:
a) capul gospodăriei şi membrii acesteia, după caz;
reprezentantul legal al societăţii/asociaţiei agricole sau al persoanei
juridice care are teren în proprietate/folosinţă;
b) terenurile pe care le deţin în proprietate sau
folosinţă, pe categorii de folosinţă, suprafeţe cultivate cu principalele
culturi şi numărul de pomi, pe specii. Pentru terenurile înscrise în cartea
funciară se va menţiona numărul cadastral sau topografic şi numărul de carte
funciară, după caz;
c) efectivele de animale, pe specii şi categorii,
existente la începutul fiecărui an; evoluţia anuală a efectivelor de bovine,
porcine, ovine, caprine, cabaline, măgari, catâri, iepuri de casă, animale de
blană, păsări, familii de albine şi altele ce fac obiectul înregistrării în
registrul agricol;
d) clădirile utilizate ca locuinţă şi celelalte
construcţii-anexe;
e) mijloacele de transport cu tracţiune animală;
f) mijloacele de transport cu tracţiune mecanică,
respectiv: tractoarele, autovehicule pentru transportat mărfuri, maşinile şi
utilajele pentru agricultură;
g) orice instalaţii pentru agricultură.
(2) Fiecare proprietate situată în intravilanul
localităţilor se identifică, potrivit nomenclaturii stradale, prin adresa
acesteia, individualizată prin denumirea proprie a străzii şi a numărului
poştal atribuit.
(3) In cazul blocurilor de locuinţe,
precum şi în cel al clădirilor alipite situate în cadrul aceleiaşi curţi-lot de
teren, care au un sistem constructiv şi arhitectonic unitar şi în care sunt
situate mai multe apartamente, datele despre domiciliu/reşedinţă/sediu cuprind
strada, numărul, blocul, scara, etajul, apartamentul.
(4) Fiecare proprietate situată în extravilanul
localităţilor, atât în cazul clădirilor, cât şi în cel al terenurilor, cu sau
fără construcţii, se identifică prin denumirea parcelei, numărul topografic al
parcelei/tarlalei/solei, acolo unde este posibil, sau prin denumirea locului,
potrivit toponimiei/denumirii specifice zonei respective, astfel cum este
cunoscută de localnici.
(5) Terenurile, cu sau fără construcţii, situate în
intravilanul localităţilor sau în extravilan, care sunt înscrise în cartea
funciară, se identifică prin numărul cadastral sau topografic şi numărul de
carte funciară, după caz, potrivit prevederilor Legii cadastrului şi a
publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată.
Art. 4. - Pe baza datelor
cuprinse în registrul agricol, pe gospodării ale populaţiei, se organizează
evidenţa centralizată pe fiecare comună, oraş, municipiu şi sector al
municipiului Bucureşti privind:
a) numărul de gospodării ale populaţiei, de clădiri
utilizate ca locuinţă şi construcţii-anexe, de mijloace de transport cu
tracţiune mecanică şi/sau animală, precum şi de utilaje şi instalaţii pentru
agricultură;
b) modul de folosinţă a terenurilor, suprafeţele
cultivate cu principalele culturi; numărul de pomi fructiferi, pe specii;
c) efectivele de animale, pe specii şi categorii, la
începutul fiecărui an, precum şi evoluţia anuală a acestor efective.
Art. 5. - (1) Se consideră gospodărie, în sensul
prezentei ordonanţe, totalitatea membrilor de familie, rudelor sau a altor
persoane care locuiesc şi gospodăresc împreună, având buget comun, şi care,
după caz, lucrează împreună terenul sau întreţin animalele, consumă şi
valorifică în mod comun produsele agricole obţinute.
(2) In registrul agricol se înscriu gospodăriile
populaţiei, cu tot terenul în proprietate şi cel pe care îl utilizează în
arendă, în parte, în asociere sau sub alte forme, după caz, clădirile utilizate
ca locuinţă şi construcţiile-anexe şi animalele pe care le deţin pe raza unei
localităţi, indiferent de domiciliul proprietarului.
(3) La comune se înscriu în registrul agricol toate
gospodăriile populaţiei, chiar dacă nu deţin terenuri agricole şi silvice,
animale sau clădiri utilizate ca locuinţă şi construcţii-anexe. De asemenea,
toate gospodăriile populaţiei din localităţi care aparţin din punct de vedere
administrativ de oraşe, municipii ori de sectoare ale municipiului Bucureşti,
stabilite potrivit legii, se înscriu în registrul agricol deţinut de aceste
unităţi administrativ-teritoriale, respectiv subdiviziuni
administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti.
(4) La oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului
Bucureşti se înscriu în registrul agricol numai gospodăriile care deţin
terenuri agricole şi silvice, precum şi acelea care deţin animale pe raza lor
administrativ-teritorială.
(5) Persoanele care nu au domiciliul în localitate,
inclusiv persoanele cu domiciliul în altă ţară, dar care au pe raza localităţii
terenuri, animale sau clădiri utilizate ca locuinţă şi construcţii-anexe vor fi
înscrise în registrul agricol după gospodăriile persoanelor care au domiciliul
în localitate şi după ce s-au lăsat file libere pentru gospodăriile care se vor
forma ulterior datei întocmirii registrului.
(6) Cu privire la situaţia juridică a terenului, se
vor lăsa file libere pentru înscrierea modificărilor care intervin pe parcursul
unui an ulterior datei întocmirii registrului agricol, ca efect al
dobândirii/transmiterii dreptului de proprietate/folosinţă ori al schimbării
categoriei de folosinţă. Pentru imobilele intabulate, actualizarea situaţiei
juridice se va face în baza extrasului de carte funciară de informare eliberat
părţilor după înscrierea în cartea funciară a actelor în cauză.
CAPITOLUL II
Organizarea, completarea, controlul şi centralizarea datelor din registrul agricol
Art. 6. - (1) Primarii comunelor, ai oraşelor, ai
municipiilor şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti iau măsuri pentru
întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol, pe suport hârtie şi în
format electronic, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe, pentru
asigurarea împotriva degradării, distrugerii sau sustragerii acestuia, precum
şi pentru furnizarea datelor din registru, cu respectarea prevederilor legale.
(2) Registrul agricol pe suport hârtie, având
caracterul unui document oficial care constituie o
sursă importantă de informaţii, va fi numerotat, parafat, sigilat, paginile
sunt legate corespunzător, evitându-se desprinderea filelor datorită utilizării
îndelungate a registrului agricol, şi va fi înregistrat în registrul de
intrare-ieşire de la nivelul autorităţii executive a administraţiei publice
locale respective.
(3) Registrul agricol gestionat în format electronic
conform formularelor registrului agricol aprobate prin hotărâre a Guvernului se
ţine în baza unui program informatic contractat de fiecare unitate
administrativ-teritorială, cu respectarea prevederilor legale privind achiziţiile
publice.
(4) Registrul agricol, atât cel pe suport hârtie, cât
şi cel în format electronic, se deschide pe o perioadă de 5 ani, realizându-se
în mod obligatoriu corespondenţa la nivelul aceleiaşi autorităţi a
administraţiei publice locale atât cu poziţia din registrul agricol pentru
perioada anterioară, cât şi cu numărul din rolul nominal unic ce îl priveşte pe
contribuabilul respectiv. In situaţia în care în perioada anterioară gospodăria
în cauză nu a avut deschisă poziţie în registrul agricol, se face menţiunea
„poziţie nouă".
(5) Orice entitate ce face obiectul înscrierii în
registrul agricol are obligatoriu menţiunea privind codul de identificare
fiscală, atribuit potrivit legii.
(6) Registrul agricol constituie:
a) sursă de date pentru înfăptuirea pe plan local a
unor politici în domeniile: fiscal, agrar, al protecţiei sociale,
edilitar-urbanistic, sanitar, şcolar şi altele
asemenea;
b) bază de date pentru satisfacerea unor solicitări
ale cetăţenilor, cum ar fi: eliberarea documentelor doveditoare privind
proprietatea asupra animalelor şi păsărilor, în vederea vânzării în târguri şi
oboare, privind calitatea de producător agricol, în vederea vânzării produselor
la piaţă, privind starea materială pentru situaţii de protecţie socială, pentru
obţinerea unor drepturi materiale şi/sau băneşti şi altele asemenea;
c) sursă administrativă de date pentru sistemul
informaţional statistic, pentru pregătirea şi organizarea recensămintelor,
pentru organizarea unui sistem de anchete prin sondaj şi altele asemenea.
(7) Furnizarea datelor cu caracter personal în cazul
persoanelor fizice care fac obiectul înregistrării în registrul agricol se asigură prin grija serviciilor
publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor, la cererea primarilor, în
scopul exercitării atribuţiilor legale, fără plata vreunei taxe sau a vreunui
tarif, organizarea registrului agricol având caracterul unei acţiuni de interes
public.
Art. 7. - (1) Prefecţii şi împuterniciţii acestora sunt
responsabili de respectarea prevederilor legale cu privire la întocmirea şi
ţinerea evidenţei registrului agricol, iar primarii şi secretarii comunelor, ai
oraşelor, ai municipiului sau ai sectoarelor municipiului Bucureşti, după caz,
sunt responsabili cu privire la înscrierea corectă a datelor înscrise în
acestea.
(2) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, Ministerul Economiei şi
Finanţelor, Institutul Naţional de Statistică asigură, prin acţiuni comune,
elaborarea actelor normative pentru îndrumarea şi controlul lucrărilor privind
întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol. De asemenea, pot participa,
la solicitarea instituţiei prefectului, la acţiuni comune de îndrumare şi
control privind întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol, persoane
desemnate de către conducerea acestor instituţii publice.
(3) Instituţiile publice prevăzute la alin. (2)
elaborează norme tehnice privind completarea registrului agricol, aprobate prin
ordin comun al conducătorilor instituţiilor respective.
(4) Instituţia prefectului, prin prefect şi
împuterniciţii acestuia, efectuează şi răspunde de controlul lucrărilor privind
întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol şi de realitatea datelor
înscrise în acesta, constată contravenţiile şi aplică amenzile personalului cu
atribuţii în gestionarea registrului agricol, conform prevederilor prezentei
ordonanţe.
Art. 8. - (1) Inscrierea datelor în registrul agricol
în a cărui rază administrativ-teritorială îşi are domiciliul capul gospodăriei
se face pe baza declaraţiei date pe propria răspundere de capul gospodăriei
sau, în lipsa acestuia, de un alt membru major al gospodăriei care dispune de
capacitate deplină de exerciţiu. Pentru persoanele juridice datele se înscriu
în registrul agricol pe baza declaraţiilor date de reprezentantul legal
respectiv, însoţite de documente.
(2) Persoanele care nu au
domiciliul în localitate au obligaţia să trimită declaraţia prevăzută la alin.
(1) prin poştă, cu confirmare de primire, pe cheltuiala lor, sau vor putea face
declaraţii prin procură.
(3) In cazul indiviziunii, oricare dintre coindivizari va putea da declaraţia în condiţiile alin. (1) sau, după caz,
ale alin. (2).
Art. 9. - (1) Inscrierea datelor în registrul agricol
se face la comune, oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti de
către persoanele cărora le revin, prin dispoziţie a primarului respectiv,
sarcina completării, ţinerii la zi a registrului agricol atât pe suport hârtie,
cât şi în format electronic, precum şi a centralizării datelor.
(2) Secretarul comunei, al oraşului, al municipiului
sau al sectorului municipiului Bucureşti, după caz, coordonează, verifică şi
răspunde de modul de completare şi ţinere la zi a registrului agricol.
(3) Orice modificare a datelor înscrise în registrul
agricol se face numai cu acordul scris al secretarului comunei, al oraşului, al
municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, după caz.
Art. 10. - (1) La completarea registrului agricol cu
datele privind efectivele de animale va participa un medic veterinar
împuternicit de circumscripţia sanitar-veterinară şi/sau un zootehnist de la centrele agricole comunale.
(2) In prezenţa celor care fac declaraţia privind
patrimoniul agricol, persoanele desemnate la alin. (1) vor verifica, prin
confruntarea cu evidenţa tehnico-operativă de care dispun, exactitatea datelor
înscrise în registrul agricol şi răspund împreună cu secretarul comunei, al
oraşului, al municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, după caz,
şi cu persoana însărcinată cu
completarea registrului agricol de realitatea datelor înregistrate.
(3) La înscrierea şi centralizarea datelor privind
categoria de folosinţă a terenului participă şi o persoană din structura
funcţională a serviciilor comunitare pentru cadastru şi agricultură, constituite
la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 13/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea serviciilor comunitare pentru cadastru şi agricultură, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 39/2002, iar veridicitatea datelor se poate stabili
şi prin verificări încrucişate pe baza evidenţelor existente în cadrul Agenţiei
de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, prin consultarea specialiştilor din
cadrul compartimentelor de specialitate ale acesteia.
(4) Armonizarea datelor din registrul agricol cu cele
din evidenţa oficiului de cadastru şi publicitate imobiliară judeţean sau al
municipiului Bucureşti se va face conform unei proceduri stabilite la nivel
naţional prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative.
Art. 11. - (1) Perioadele la care persoanele fizice şi juridice au obligaţia să declare datele pentru înscrierea
în registrul agricol sunt următoarele:
a) 5-20 ianuarie, pentru datele anuale privind membrii
gospodăriei, terenul aflat în proprietate şi cel pe care îl utilizează,
clădirile utilizate ca locuinţă, construcţiile-anexe şi mijloacele de transport
cu tracţiune animală şi mecanică, maşinile, utilajele şi instalaţiile pentru
agricultură, efectivele de animale existente în gospodărie/unitatea cu
personalitate juridică la începutul fiecărui an, precum şi modificările
intervenite în cursul anului precedent în efectivele de animale pe care le
deţin, ca urmare a vânzării-cumpărării, a produşilor obţinuţi, a morţii sau sacrificării
animalelor ori a altor intrări-ieşiri;
b) 1-15 mai, pentru datele privind
modul de folosinţă a terenului, suprafeţele cultivate, numărul pomilor în anul
agricol respectiv;
c) persoanele fizice şi juridice au obligaţia să
declare date pentru a fi înscrise în registrul agricol şi în afara acestor
intervale de timp, în cazul în care au intervenit modificări în patrimoniul
agricol, în termen de 30 de zile de la apariţia modificării.
(2) In cazul în care persoanele fizice sau cele
juridice nu fac declaraţiile la termenele prevăzute la alin. (1), se consideră
că nu au intervenit niciun fel de modificări, fapt pentru care în registrul
agricol se reportează din oficiu datele din anul precedent, cu menţiunea
corespunzătoare la rubrica „semnătura declarantului".
Art. 12. - Centralizarea datelor pe comună, oraş,
municipiu şi sector al municipiului Bucureşti se va face în următoarele
perioade:
a) până la 30 ianuarie, pentru datele privind
evoluţia efectivelor de animale pe întregul an precedent;
b) până la 15 februarie, pentru datele privind
construcţiile noi (clădiri utilizate ca locuinţă şi construcţiile-anexe),
mijloacele de transport, utilajele şi instalaţiile pentru agricultură;
c) până la 15 iunie, pentru datele privind modul de
folosinţă a terenului, suprafeţele cultivate şi numărul pomilor pentru anul
agricol respectiv.
Art. 13. - (1) Concomitent cu
înscrierea datelor în registrul agricol se colectează informaţii prin sondaj de
la gospodării cu privire la producţia vegetală, animală, precum şi cu privire
la producţia apicolă şi efectivul de familii de albine.
(2) Metodologia sondajului va
fi reglementată prin normele tehnice privind completarea registrului agricol,
care se vor aproba prin ordin comun al conducătorilor instituţiilor publice prevăzute
la art. 7 alin. (2), în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe.
(3) Pe baza acestor informaţii şi a altor date
furnizate de organele tehnice agricole se determină, pe comună, oraş, municipiu şi sector al municipiului
Bucureşti, producţia vegetală, animală, precum şi producţia apicolă şi
efectivul de familii de albine din gospodăriile populaţiei.
Art. 14. - Persoanele fizice şi juridice sunt obligate
să declare, în termenele prevăzute la art. 11, date corecte şi complete, în
vederea înscrierii acestora în registrul agricol.
Art. 15. - Obligaţiile cu privire la registrul agricol
vor fi aduse la cunoştinţa cetăţenilor prin grija secretarului comunei, al
oraşului, al municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, după caz.
CAPITOLUL III
Raportarea datelor din registrul agricol
Art. 16. - (1) Datele
centralizate pe comune, oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti
se comunică de către secretarii comunelor, ai oraşelor, ai municipiilor sau ai
sectoarelor municipiului Bucureşti, după caz, direcţiilor teritoriale de
statistică, la termenele prevăzute în normele tehnice de completare a
registrului agricol, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic,
conform formularelor elaborate de Institutul Naţional de Statistică, după caz.
(2) Comunicarea datelor centralizate se face sub semnătura primarului şi a secretarului comunei, al oraşului, al
municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, după caz.
(3) Datele primare înscrise în registrele agricole
ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale sectoarelor municipiului
Bucureşti se transmit în format electronic la direcţiile teritoriale de
statistică, la termenele prevăzute în normele tehnice.
Art. 17. - Direcţiile teritoriale de statistică, în
colaborare cu direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală, verifică şi
centralizează pe judeţe şi, respectiv, pe municipiul Bucureşti datele primite
şi le transmit Institutului Naţional de Statistică şi prefecţilor, la termenele
stabilite în sistemul informaţional statistic.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 18. - Registrul agricol se
elaborează pentru o perioadă de 5 ani, datele completându-se anual potrivit
formularelor aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 19. - Incălcarea prevederilor cuprinse în prezenta
ordonanţă atrage răspunderea disciplinară, contravenţională, civilă sau penală,
după caz.
Art. 20. - (1) Declararea de date neconforme cu
realitatea, refuzul de declarare, degradarea, distrugerea sau sustragerea
integrală sau parţială a datelor din registrul agricol, refuzul de a prezenta
primarului, prefectului şi persoanelor împuternicite de aceştia documentele şi
evidenţele necesare în vederea verificării realităţii datelor, nedeclararea la
termenele stabilite şi în forma solicitată a datelor care fac obiectul
registrului agricol, precum şi neîndeplinirea de către personalul din aparatul
de specialitate al primarului cu atribuţii în domeniu a obligaţiilor ce decurg
din prezenta ordonanţă constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de
la 100 lei la 500 lei în cazul persoanelor fizice, iar în cazul persoanelor
juridice, cu amendă de la 300 lei la 1.500 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către:
a) primar sau persoanele împuternicite de acesta, în
cazul persoanelor fizice/juridice obligate să declare date şi informaţii;
b) prefect sau persoanele împuternicite de prefect, în
cazul personalului din aparatul de specialitate al primarului cu atribuţii în
domeniul completării registrului agricol.
Art. 21. - Sumele provenite din aplicarea amenzilor
prevăzute la art. 20 se fac venit la bugetele locale ale comunelor, ale
oraşelor, ale municipiilor şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, după caz.
Art. 22. - Prevederile art. 20 referitoare la
contravenţii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 23. - Cheltuielile privind tipărirea şi difuzarea
registrelor agricole se vor suporta din bugetele locale ale comunelor, ale
oraşelor, ale municipiilor sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti, după
caz.
Art. 24. - Legislaţia subsecventă Ordonanţei Guvernului
nr. 1/1992 privind registrul agricol rămâne în vigoare până la elaborarea
legislaţiei în condiţiile prezentei ordonanţe.
Art. 25. - La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 60 din 7 aprilie 1992.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Dacian Cioloş
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian