NORMA
Nr. 182879 din 3 noiembrie 1992
privind finantarea ocrotirii sanatatii, potrivit Ordonantei Guvernului nr.
22/1992
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 309 din 27 noiembrie 1992
In baza art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 22 din 21 august 1992 privind
finantarea ocrotirii sanatatii, se emit urmatoarele norme metodologice:
I. Modul de finantare a ocrotirii sanatatii
1. Finantarea ocrotirii sanatatii din bugetul de stat si bugetele locale se
efectueaza pe baza creditelor bugetare aprobate, in conditiile legii, precum si
a normelor privind executia de casa a bugetului de stat.
2. Finantarea ocrotirii sanatatii se asigura si din fondul special pentru
sanatate, care se constituie, potrivit art. 1, 3 si 4 din ordonanta mentionata
mai sus, din urmatoarele surse:
a) cota de 2% datorata de persoanele juridice si fizice care utilizeaza
personal salariat, calculata asupra castigului brut realizat de salariati,
conform legii. Aceasta cota este inclusa in contributia de asigurari sociale;
b) cota de 10% din valoarea incasarilor realizate de persoanele juridice
din actiuni publicitare la produsele din tutun, tigari si bauturi alcoolice;
c) cota 1% din valoarea veniturilor realizate de persoanele juridice din
vanzarile de produse din tutun, tigari si bauturi alcoolice;
d) contributia diferentiata in functie de veniturile realizate de
persoanele fizice care nu sunt cuprinse intr-un sistem de asigurari sociale;
e) venituri realizate din activitatea unitatilor sanitare prevazute in
anexa nr. 1 la ordonanta.
II. Modul de incasare a veniturilor fondului special pentru sanatate
3. Persoanele juridice si fizice care utilizeaza personal salariat contribuie
cu o cota de 2% calculata asupra castigului brut realizat lunar de salariatii
respectivi. Suma rezultata se cuprinde in contributia de asigurari sociale si
se varsa in anul 1992, o data cu aceasta, in contul bugetului de asigurari
sociale deschis la bancile comerciale.
Incepand cu data de 1 ianuarie 1993, contributia de 2% datorata de
persoanele fizice si juridice se vireaza Ministerului Sanatatii, o data cu
lichidarea drepturilor de salarii pe luna expirata. Operatiunea de virare se
efectueaza cu dispozitie de plata in contul 64.39. "Disponibil din fondul
special pentru sanatate" deschis pe seama directiilor sanitare judetene si
a municipiului Bucuresti la sucursalele Bancii Comerciale Romane - S.A.
Banca platitoare, unde persoana juridica sau fizica are deschis contul,
solicita si verifica dispozitia de plata pentru aceasta contributie. Pe
dispozitia de plata in spatiul rezervat "obiectului platii" se va
inscrie: "contributia 2% castig brut realizat ........... lei".
Persoanele care utilizeaza personal salariat pot achita in numerar
contributia de 2% la casieria directiilor sanitare, pe baza de chitanta.
4. Persoanele juridice, Radioteleviziunea, agentiile de publicitate,
administratiile ziarelor si alte persoane juridice care realizeaza incasari din
actiuni de publicitate pentru produsele din tutun, tigari si bauturi alcoolice
au obligatia ca din incasarile respective sa vireze in contul fondului special
pentru sanatate o cota de 10%. Sumele incasate vor fi evidentiate distinct in contabilitatea
persoanelor juridice respective si vor fi virate in contul 64.39. al
directiilor sanitare, deschis la sucursalele judetene si a municipiului
Bucuresti ale Bancii Comerciale Romane - S.A.
5. Agentii economici producatori si agentii economici importatori de
produse din tutun, tigari si bauturi alcoolice au obligatia de a varsa in
contul fondului special pentru sanatate 64.39. deschis la sucursalele judetene
si a municipiului Bucuresti ale Bancii Comerciale Romane -S.A. pe seama
directiilor sanitare, o cota de 1% calculata asupra sumelor realizate din
vanzarea produselor respective.
6. Agentii economici care realizeaza venituri din vanzarile de produse din
tutun, tigari si bauturi alcoolice contribuie cu o cota de 1% din valoarea
adaosului comercial al acestora si au obligatia de a varsa aceasta contributie
in acelasi cont prevazut la pct. 5.
7. Sumele datorate si prevazute la pct. 4, 5 si 6 de mai sus se varsa,
trimestrial, pana in ziua de 15 a lunii urmatoare trimestrului expirat.
In cazul in care persoanele juridice mentionate la pct. 4, 5 si 6 de mai
sus nu efectueaza varsamintele la termenul stabilit, se aplica o majorare de
0,2% pentru fiecare zi de intarziere, dar nu mai mult decat cuantumul sumei
datorate. Majorarile calculate potrivit alineatului precedent se vireaza in
acelasi cont ca si contributia datorata de persoanele juridice mentionate la
pct. 4, 5 si 6.
8. In contabilitatea persoanelor juridice sau fizice care utilizeaza
personal salariat, contributia lunara de 2% inclusa in contributia de asigurari
sociale se inregistreaza in debitul contului 431 "Contributia la asigurari
sociale" prin creditul contului 499 "Creditori" analitic
distinct.
9. In contabilitatea agentilor economici care realizeaza incasari din actiuni
publicitare la produsele din tutun, tigari si bauturi alcoolice, sau care
realizeaza venituri din vanzarile de produse din tutun, tigari si bauturi
alcoolice, contributia de 10%, respectiv 1%, datorata, potrivit legii, la
fondul special pentru sanatate se evidentiaza in debitul contului 750
"Beneficii si pierderi" prin creditul contului 499
"Creditori" analitic distinct.
10. Persoanele fizice care nu sunt cuprinse intr-un sistem de asigurari
sociale pot beneficia de aceleasi drepturi privind ocrotirea sanatatii ca si
salariatii, cu conditia sa contribuie la fondul special pentru sanatate astfel:
- persoanele ale caror venituri brute depasesc 50.000 lei lunar (600.000
lei anual si peste aceasta suma) contribuie cu o cota de 4% din veniturile
realizate;
- persoanele ale caror venituri brute sunt sub 50.000 lei lunar ( sub
600.000 lei anual) contribuie cu o cota de 2% din veniturile realizate, dar nu
mai putin de 2% din salariul de baza minim brut pe tara.
Nivelul contributiei se stabileste de catre unitatile teritoriale
nominalizate de directiile sanitare judetene si a municipiului Bucuresti, pe
baza actelor doveditoare eliberate de organele financiare teritoriale, din care
sa rezulte venitul brut lunar sau anual, dupa caz.
O data cu stabilirea si incasarea contributiei, unitatile sanitare
respective vor elibera persoanelor fizice o legitimatie medicala tip, potrivit
modelului din anexa. In legitimatie se vor inscrie si membrii de familie care
sunt in intretinerea contribuabilului si care vor beneficia de servicii
medicale, in aceleasi conditii.
Legitimatia se inscrie, in ordine cronologica, intr-un registru special
(parafat de directorul institutiei si contabilul sef), in care se inscrie:
- numele si prenumele persoanei pentru care s-a eliberat legitimatia;
- domiciliul;
- actul de identitate;
- venitul brut anual si suma achitata.
Legitimatia se elibereaza o data cu plata primei contributii si reprezinta
documentul justificativ pentru a beneficia de servicii medicale gratuite si de
compensarea de 50% din valoarea medicamentelor si a costului protezelor
prescrise in ambulatoriu.
Personalul unitatilor sanitare are obligatia ca la solicitarea serviciilor
medicale (consultatii, internari, tratamente etc.) sa verifice plata
contributiei datorata de persoanele in cauza, care trebuie sa rezulte din
legitimatia medicala tip.
In cazul in care persoanele prevazute la pct. 10 nu fac dovada achitarii
contributiei datorate la zi vor suporta costul asistentei medicale acordate la
tarifele stabilite de Ministerul Sanatatii, pentru bolnavii platitori, cetateni
romani.
Contributia persoanelor prevazute la pct. 10 se achita pana la data de 10 a
lunii urmatoare pentru luna precedenta la unitatile teritoriale care au
eliberat legitimatiile medicale tip. Pentru sumele incasate, institutia
sanitara elibereaza chitante (formular tipizat) dupa care inscrie in
legitimatia medicala tip numarul si data chitantei, precum si suma incasata.
In cazurile speciale, contributia se poate incasa si la internarea in
spital, in care scop se procedeaza conform alineatului precedent.
Sumele incasate de institutiile sanitare se vireaza in contul 64.39.
"Disponibil din fondul special pentru sanatate" deschis pe seama
directiilor sanitare judetene si a municipiului Bucuresti la sucursalele Bancii
Comerciale Romane - S.A.
11. Pensionarii, somerii si persoanele care nu pot realiza venituri si
membrii de familie aflati in intretinerea acestora si alte categorii prevazute
de lege se scutesc, pe baza actelor doveditoare, de plata contributiei
prevazute mai sus.
12. Veniturile realizate din activitatea unitatilor sanitare prevazute in
anexa nr. 1 la Ordonanta nr. 22/1992 se incaseaza si se retin de catre acestea
potrivit bugetului fondului special aprobat. Evidentierea in contabilitate se
face potrivit prezentelor norme.
III. Utilizarea fondului special pentru sanatate la nivelul Ministerului
Sanatatii
13. Fondul special pentru sanatate constituit din veniturile incasate prin
directiile sanitare se formeaza si se utilizeaza astfel:
a) directiile sanitare vor vira lunar, pana la data de 10 a lunii urmatoare
in contul Ministerului Sanatatii, 64.39., deschis la sucursala municipiului
Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A., sumele incasate in contul special
(64.39.);
b) Ministerul Sanatatii va finanta cheltuielile privind ocrotirea
sanatatii, potrivit bugetelor anuale de venituri si cheltuieli aprobate
potrivit normelor in vigoare;
c) sumele puse la dispozitie de catre Ministerul Sanatatii din fondul
special pentru sanatate se utilizeaza de catre institutiile sanitare, potrivit
regulilor aplicate pentru creditele bugetare prevazute de Legea nr. 10/1991
privind finantele publice;
d) disponibilitatile fondului special pentru sanatate ramase la finele
anului se raporteaza in anul urmator si se utilizeaza in conditiile legii.
14. In contabilitatea Ministerului Sanatatii si a unitatilor subordonate,
veniturile si cheltuielile acestui fond se evidentiaza cu ajutorul conturilor:
- contul 141 "Disponibil din fondul special pentru sanatate";
- contul 341 "Fond special pentru sanatate";
- contul 441 "Cheltuieli din fondul special pentru sanatate".
Functiunea conturilor respective este asemanatoare conturilor pentru
disponibilitati, fonduri si cheltuieli din fonduri cu destinatie speciala (cont
119, 337 si 421) prevazute in Planul de conturi pentru institutiile de stat si
Instructiunile de aplicare a acestuia aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor nr. 324/1984, cu modificarile ulterioare.
Soldurile conturilor respective se raporteaza in bilantul contabil pentru
"institutiile publice" astfel:
- contul 141 - in subsolul pag. 3 la codul 506 si se cuprinde la codul 134;
- contul 341 - in subsolul pag. 6 la codul 507 si se cuprinde la codul 277;
- contul 441 - in subsolul pag. 4 la codul 508 si se cuprinde la codul 162.
Veniturile, cheltuielile, precum si soldul acestui fond la sfarsitul
perioadei de raportare se evidentiaza si in anexa nr. 15 la bilant, pe randul
14. Totodata, Ministerul Sanatatii intocmeste contul de executie a fondului
special pentru sanatate in care se cuprind veniturile si cheltuielile acestuia
pe structura bugetului aprobat.
15. Controlul asupra varsarii de catre agentii economici si persoanele
fizice a veniturilor la fondul special pentru sanatate se efectueaza de catre
organele de control ale Ministerului Economiei si Finantelor si organele de
control ale Ministerului Sanatatii, dupa caz.
Organele de control ale Ministerului Economiei si Finantelor, o data cu
verificarea indeplinirii obligatiilor catre bugetul de stat de catre agentii
economici, vor urmari si modul in care au fost varsate sumele prevazute de
Ordonanta Guvernului nr. 22/1992.
Ministrul sanatatii,
Mircea Maiorescu
Contrasemneaza:
Ministrul economiei
si finantelor,
George Danielescu
Ministrul bugetului,
veniturilor statului si
controlului financiar,
Florian Bercea
ANEXA 1
MINISTERUL SANATATII
Unitatea sanitara ...............................
LEGITIMATIE DE ASISTENTA MEDICALA
NR. .......... din ..................
Numele si prenumele ............... ...............
Domiciliul ........................................
Buletin de identitate seria ........ nr. ..........
eliberat de ....................la data ...........
Membrii de familie ................................
Director.
L.S.
199....... nr. chitantei, 199..... nr. chitantei,
suma si data achitarii suma si data achitarii
Luna
I ................... | ........................
II ................... | ........................
III ................... | ........................
IV ................... | ........................
V ................... | ........................
VI ................... | ........................
VII ................... | ........................
VIII ................... | ........................
IX ................... | ........................
X ................... | ........................
XI ................... | ........................
XII ................... | ........................