ORDIN
Nr. 441 din 31 mai 2000
privind aprobarea Normelor metodologice nr. GH/2.617/2000 de aplicare a
Ordonantei Guvernului nr. 22/1992 privind finantarea ocrotirii sanatatii
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 419 din 1 septembrie 2000
Ministru de stat, ministrul sanatatii,
in temeiul art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 22/1992 privind finantarea
ocrotirii sanatatii, aprobata prin Legea nr. 114/1992, cu modificarile si
completarile ulterioare, si al Hotararii Guvernului nr. 244/1997 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si
completarile ulterioare,
avand in vedere avizul Ministerului Finantelor nr. 17.323/240.879 din 17 mai
2000 si Referatul Directiei generale a bugetului de stat din cadrul
Ministerului Sanatatii nr. GH/4.074 din 30 mai 2000,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice nr. GH/2.617/2000 de aplicare a Ordonantei
Guvernului nr. 22/1992 privind finantarea ocrotirii sanatatii, aprobata prin
Legea nr. 114/1992, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazute in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Normele
metodologice nr. 182.879/1992 privind finantarea ocrotirii sanatatii, potrivit
Ordonantei Guvernului nr. 22/1992, emise de Ministerul Sanatatii, publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 309 din 27 noiembrie 1992.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministru de stat, ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
ANEXA 1
MINISTERUL SANATATII
Nr. GH/2.617/2000
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 22/1992 privind finantarea ocrotirii
sanatatii
I. Dispozitii generale
Prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1992 privind finantarea ocrotirii
sanatatii aprobata prin Legea nr. 114/1992, cu modificarile si completarile
ulterioare, denumita in continuare Ordonanta Guvernului nr. 22/1992, au fost
stabilite sursele din care se finanteaza ocrotirea sanatatii pe baza bugetelor
de venituri si cheltuieli, intocmite si aprobate, potrivit prezentelor norme
metodologice.
Operatiunile de incasari si plati ale institutiilor publice din sectorul
sanitar se efectueaza prin conturile deschise la unitatile teritoriale ale
trezoreriei statului.
II. Finantarea ocrotirii sanatatii din bugetul Fondului de asigurari
sociale de sanatate
2.1. Din mijloacele bugetului Fondului de asigurari sociale de sanatate
care este administrat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si de casele
de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, Casa
Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si
Autoritatii Judecatoresti si de Casa Asigurarilor de Sanatate a
Transporturilor, dupa caz, se finanteaza, in temeiul art. 12 din Legea nr.
145/1997 privind asigurarile sociale de sanatate, cu modificarile si
completarile ulterioare, cheltuielile pentru ocrotirea sanatatii care privesc:
a) servicii de asistenta medicala preventiva si de promovare a sanatatii,
inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;
b) servicii medicale ambulatorii;
c) servicii medicale spitalicesti;
d) servicii de asistenta stomatologica;
e) servicii medicale de urgenta;
f) servicii medicale complementare pentru reabilitare;
g) asistenta medicala, pre-, intra- si postnatala;
h) ingrijiri medicale la domiciliu;
i) medicamente, materiale sanitare, proteze si orteze.
2.2. Finantarea cheltuielilor din bugetul Fondului de asigurari sociale de
sanatate se asigura pe baza de contracte incheiate de furnizorii de servicii
medicale cu casele de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice,
Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti si cu Casa Asigurarilor de
Sanatate a Transporturilor, dupa caz.
2.3. Spitalele, in calitate de furnizori de servicii medicale, urmaresc ca
prin contractele incheiate cu casele de asigurari de sanatate, ca beneficiari
ai serviciilor medicale in numele asiguratilor, sa-si acopere din veniturile
incasate cheltuielile necesare pentru acordarea asistentei medicale.
2.4. Conducerea spitalelor are obligatia sa elaboreze anual, in faza de
proiect si in faza definitiva, bugetul de venituri si cheltuieli, al carui
model este prevazut in anexa nr. 1, in care se cuprind venituri proprii din
prestarea de servicii medicale pe baza de contract, venituri obtinute de la
persoanele fizice si juridice in conditiile legii, venituri din asocieri
investitionale in profil medical sau medico-social, precum si din sume alocate
de la bugetul de stat si bugetele locale, in conditiile legii, din donatii si
sponsorizari.
In limita tipului de surse de venituri prevazute in buget se stabilesc si
cheltuielile, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, asigurandu-se
functionarea fiecarui spital in exercitiul financiar respectiv.
Indicatorii din buget se stabilesc pe baza de calcule de fundamentare
analitice, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, atat la venituri, cat si
la cheltuieli.
Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste in conditii de echilibru
financiar si asigura functionarea spitalului pe principiul autonomiei
financiare.
2.5. Bugetul de venituri si cheltuieli al spitalului se aproba inainte de
inceperea exercitiului bugetar de catre directia de sanatate publica judeteana,
respectiv a municipiului Bucuresti, si reprezinta baza in limita careia se
desfasoara activitatea financiara. Un exemplar, in copie, se prezinta unitatii
trezoreriei statului, la care spitalul are conturile deschise.
O data cu bugetul de venituri si cheltuieli se aproba si cheltuielile de
capital, care se finanteaza potrivit metodologiei aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor nr. 2.487/1996 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind finantarea investitiilor institutiilor publice prin trezoreria statului
si a Normelor metodologice privind aplicarea de catre trezoreriile statului a
mecanismului de finantare a investitiilor institutiilor publice, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 355 din 30 decembrie 1996, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Directorul spitalului indeplineste, in domeniul intocmirii si executarii
bugetului de venituri si cheltuieli, respectiv al gestiunii financiare,
atributiile ordonatorului tertiar de credite, prevazute in Legea nr. 72/1996
privind finantele publice, cu modificarile ulterioare.
Angajarea cheltuielilor de catre directorul spitalului se efectueaza, in
toate cazurile, pe baza documentelor legale, vizate pentru controlul financiar
preventiv intern exercitat conform reglementarilor in vigoare, in limita
prevederilor de cheltuieli aprobate in buget.
Platile se efectueaza, in toate cazurile, pe baza de documente semnate de
directorul spitalului cu prima semnatura si de contabilul-sef cu a doua
semnatura.
2.6. Operatiunile de incasari si plati se efectueaza de catre spitale prin
trezoreria statului in raza careia au sediul fiscal.
Pentru efectuarea operatiunilor financiare spitalele solicita trezoreriei
statului deschiderea contului 50.41 "Disponibil din activitatea sanitara
conform Legii nr. 145/1997", in care se inregistreaza, pe baza de
documente, in credit sumele incasate, iar in debit, sumele reprezentand platile
dispuse de spital.
Pentru operatiunile efectuate in baza bugetului de venituri si cheltuieli
si inregistrate in contul 50.41 unitatile trezoreriei statului elibereaza
spitalelor extrase de cont, impreuna cu documentele care au stat la baza
inregistrarilor.
Contabilul-sef are obligatia sa verifice din punct de vedere al
corectitudinii operatiunile inregistrate in extrasul de cont, iar pentru
eventualele diferente sau neconcordante rezultate va sesiza, operativ, unitatea
trezoreriei statului, urmarind solutionarea cat mai urgenta a acestora.
2.7. Conducerea fiecarui spital are obligatia de a organiza contabilitatea
incasarii veniturilor si efectuarii cheltuielilor, precum si a gestionarii
valorilor materiale, potrivit planului de conturi pentru institutiile publice.
Executia bugetului de venituri si cheltuieli se va urmari cu ajutorul
contabilitatii, astfel:
a) veniturile realizate se evidentiaza in creditul conturilor 527
"Venituri din activitatea sanitara conform Legii nr. 145/1997" si 592
"Venituri din alocatii cu destinatie speciala", cu desfasurarea pe
capitole si subcapitole;
b) platile de casa dispuse cu ordine de plata, precum si ridicarile de
numerar din cont pe baza de cec se inregistreaza in creditul conturilor 127
"Disponibil din activitatea sanitara conform Legii nr. 145/1997" si
192 "Disponibil din alocatii bugetare cu destinatie speciala", pe
subdiviziunile clasificatiei bugetare, pe capitole, subcapitole, titluri,
articole si alineate;
c) cheltuielile efective se evidentiaza in debitul conturilor 427
"Cheltuieli din activitatea sanitara conform Legii nr. 145/1997" si
492 "Cheltuieli din alocatii cu destinatie speciala", cu desfasurarea
pe capitole, subcapitole, titluri, articole si alineate.
III. Finantarea ocrotirii sanatatii de la bugetul de stat
3.1. Potrivit dispozitiilor legale in vigoare, din bugetul Ministerului
Sanatatii se asigura:
a) cheltuielile proprii, cheltuielile de intretinere si functionare ale
unitatilor sanitare finantate integral din bugetul de stat si, dupa caz, din
bugetul Fondului special pentru sanatate publica, prevazute la pct. I din anexa
la Hotararea Guvernului nr. 546/1999 privind finantarea unitatilor sanitare din
subordinea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) finantarea programelor nationale de sanatate, in limita sumelor aprobate
anual prin legea bugetului de stat;
c) constructii noi pentru unitati sanitare, modernizarea, transformarea si
extinderea constructiilor sanitare existente, precum si consolidarea cladirilor
aflate in administrarea Ministerului Sanatatii;
d) achizitionarea de aparatura medicala de mare performanta pentru
unitatile sanitare finantate prin sistemul de asigurari sociale de sanatate;
e) finantarea activitatii de diagnostic, curative si de reabilitare de
importanta nationala pentru recuperarea capacitatii de munca, prevazuta prin
ordin al ministrului sanatatii care se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I;
f) actiuni de sanatate privind:
f.i. finantarea suplimentara a activitatii de invatamant si de cercetare
din cadrul spitalelor cu sectii clinice care sunt finantate prin sistemul de
asigurari sociale de sanatate, in conditiile aprobate prin legea anuala a
bugetului de stat;
f.2. finantarea dispensarelor medicale din gradinite, scoli, unitati de
invatamant superior;
f.3. finantarea cabinetelor de medicina sportiva;
f.4. finantarea unor reparatii capitale;
f.5. finantarea sectiilor si cabinetelor de medicina muncii (boli
profesionale), care nu au personalitate juridica si functioneaza in structura unitatilor
sanitare cu personalitate juridica finantate din venituri extrabugetare
provenite inclusiv din Fondul de asigurari sociale de sanatate;
f.6. finantarea creselor fara personalitate juridica;
f.7. finantarea altor activitati si unitati prevazute de dispozitiile
legale in vigoare.
3.2. Pentru fiecare institutie direct subordonata ministrul sanatatii
aproba anual bugetul de venituri si cheltuieli, al carui model este prevazut in
anexa nr. 2, cu repartizarea pe trimestre, in care sunt cuprinse creditele
bugetare necesare pentru finantarea actiunilor aferente exercitiului bugetar
respectiv.
In bugetul aprobat cheltuielile se cuprind la capitolul 58.01
"Sanatate", cu desfasurarea pe subcapitole, iar in cadrul acestora,
pe titluri, articole si alineate. De asemenea, in bugetul aprobat se vor
defalca intr-o anexa distincta creditele bugetare aprobate pentru actiunile
prevazute la pct. 3.1. lit. b) si f).
3.3. Potrivit prevederilor Legii nr. 72/1996 privind finantele publice, cu
modificarile ulterioare, cheltuielile bugetului de stat se finanteaza si se
executa prin ordonatorii de credite, astfel:
a) la nivelul Ministerului Sanatatii ministrul sanatatii este ordonator
principal de credite;
b) la nivelul directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si al Institutului National de Hematologie
Transfuzionala directorii directiilor de sanatate publica si, respectiv,
directorul institutului sunt ordonatori secundari de credite;
c) la nivelul institutiilor direct subordonate care au personalitate
juridica conducatorul institutiei este ordonator tertiar de credite.
3.4. Finantarea cheltuielilor din bugetul de stat se asigura astfel:
3.4.1. Fiecare dintre ordonatorii secundari sau tertiari de credite din
subordine, prevazuti la pct. 3.3 lit. b) si c), prezinta Ministerului Sanatatii
lunar, pana la data de 20 a lunii in curs, cererea fundamentata privind
necesarul de credite bugetare pentru luna urmatoare, conform modelului cuprins
in anexa nr. 3.
3.4.2. Ministerul Sanatatii repartizeaza lunar credite bugetare, prin
formular dispozitie bugetara, ordonatorilor secundari si ordonatorilor tertiari
de credite direct subordonati.
Pentru cheltuielile proprii Ministerul Sanatatii isi repartizeaza creditele
bugetare aferente acestora, cu acelasi tip de document.
3.4.3. Repartizarea creditelor bugetare se efectueaza de Ministerul
Sanatatii prin sistemul trezoreriei centrale din cadrul Ministerului Finantelor
si se deruleaza prin urmatorul flux:
a) dispozitiile bugetare de repartizare a creditelor bugetare sunt
prezentate Directiei generale a trezoreriei si contabilitatii publice din
Ministerul Finantelor, care le transmite prin posta speciala unitatilor de
trezorerie teritoriale la care ordonatorii de credite au conturile deschise;
b) la primirea dispozitiilor bugetare unitatile trezoreriei statului
inregistreaza in contul 01 "Credite deschise si repartizate pe seama
ordonatorilor finantati din bugetul de stat", care se desfasoara in
conturi analitice, pe capitole si titluri ale clasificatiei bugetare, deschise
pe seama unitatilor respective.
In acelasi timp Ministerul Sanatatii transmite fiecarui ordonator secundar
sau tertiar de credite un exemplar din dispozitia bugetara, care reprezinta comunicarea
finantarii bugetare pentru luna respectiva.
3.4.4. Repartizarea creditelor bugetare se efectueaza pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare, si anume capitole si titluri.
3.4.5. Ordonatorii de credite angajeaza cheltuielile in limita creditelor
bugetare deschise pe subdiviziunile prevazute la pct. 3.4.4, precum si pe
celelalte subdiviziuni aprobate in bugetul propriu, si anume articole si
alineate.
In toate documentele de cheltuieli se vor inscrie distinct, cu ocazia vizei
de control financiar preventiv intern, subdiviziunea clasificatiei bugetare la
care se incadreaza cheltuielile respective, precum si disponibilul de credite
bugetare la subdiviziunea respectiva la data angajarii.
Platile se efectueaza pe baza de ordin de plata tip trezoreria statului,
avand ca temei documentele justificative aprobate si vizate de persoanele in
drept.
3.4.6. In vederea urmaririi utilizarii creditelor bugetare in volumul si
destinatia stabilite prin bugetul de stat, unitatile sanitare din subordinea
Ministerului Sanatatii solicita la unitatea trezoreriei statului in raza careia
isi au sediul fiscal deschiderea urmatoarelor conturi:
- Contul 01 "Credite deschise si repartizate pe seama ordonatorilor
finantati din bugetul de stat"
Acest cont este in afara bilantului si evidentiaza in conturi analitice
creditele bugetare repartizate pe capitol, titlu si pe fiecare institutie
publica;
- Contul 23 "Cheltuielile bugetului de stat", cont de bilant,
care se desfasoara pe conturi analitice deschise pentru fiecare institutie pe
capitol si titlu, in care se inregistreaza platile de casa efectuate pe baza
ordinelor de plata prezentate de ordonatorii de credite.
Conturile care privesc creditele bugetare si platile de casa din bugetul de
stat se deschid si se formeaza din urmatoarele coduri: codul contului sintetic
(01 sau 23), codul capitolului de cheltuieli bugetare (58
"Sanatate"), codul titlului de cheltuieli (02 "Cheltuieli de
personal", 20 "Cheltuieli materiale si servicii", 38
"Transferuri", 70 "Cheltuieli de capital" etc.) si codul
fiscal al institutiei publice.
Conturile de disponibil se deschid si se formeaza din codul contului de
disponibil (cod 30 sau 50) si codul fiscal al institutiei respective.
Unitatile trezoreriei statului accepta plati dispuse de ordonatorii de
credite numai in limita disponibilitatilor de credite bugetare existente in
conturile deschise pe subdiviziuni ale clasificatiei bugetare, care se
stabilesc prin programul informatic ca diferenta intre creditele repartizate si
inregistrate in contul corespunzator (cont 01) si soldul platilor de casa
evidentiate in contul analitic de cheltuieli deschis pe subdiviziunile
corespunzatoare.
3.4.7. Finantarea de la bugetul de stat a programelor nationale de sanatate
si a celorlalte actiuni prevazute la pct. 3.1 se efectueaza de Ministerul
Sanatatii in functie de regimul de finantare a unitatilor, astfel:
3.4.7.1. In cazul derularii programelor prin unitatile din subordinea
Ministerului Sanatatii finantate integral de la bugetul de stat si din Fondul
special pentru sanatate publica, finantarea se asigura de Ministerul Sanatatii,
potrivit bugetului aprobat, prin repartizarea de credite bugetare pe capitole,
titluri si programe, pe seama directiilor de sanatate publica sau a unitatilor
sanitare direct subordonate, dupa caz. Operatiunea de repartizare a creditelor
bugetare se efectueaza potrivit normelor Ministerului Finantelor.
Creditele bugetare se utilizeaza si se evidentiaza de catre ordonatorii de
credite secundari sau tertiari, dupa caz, pe subdiviziunile clasificatiei
bugetare.
3.4.7.2. In cazul in care programele nationale de sanatate si celelalte
actiuni de sanatate se deruleaza prin institute medicale sau unitati sanitare
cu activitate de cercetare si invatamant desemnate de Ministerul Sanatatii sau
in structura carora functioneaza unitatile respective, finantarea se asigura
din creditele bugetare aprobate in bugetul Ministerului Sanatatii la capitolul
58.01 "Sanatate" titlul 38 "Transferuri" articolul 40 alineatul
44 "Programe pentru sanatate", articolul 40 alineatul 60
"Transferuri pentru actiuni de sanatate", articolul 40 alineatul 79
"Transferuri pentru aparatura medicala de mare performanta".
In acest scop finantarea se deruleaza astfel:
a) Ministerul Sanatatii repartizeaza creditele bugetare pe seama
directiilor de sanatate publica, pe capitole si titluri;
b) pe baza cererilor de fonduri prezentate de spitale sau de celelalte
unitati prin care se realizeaza programe nationale de sanatate sau actiuni de
sanatate directiile de sanatate publica vireaza, cu ordin de plata, alocatiile
bugetare din contul de cheltuieli al bugetului de stat in contul 50.47
"Disponibil din alocatii bugetare cu destinatie speciala", deschis pe
seama spitalului prin care se realizeaza programul.
Spitalele au obligatia sa utilizeze fondurile primite numai pentru
cheltuielile cuprinse in programele nationale de sanatate, precum si pentru
celelalte actiuni, asigurand evidenta distincta a platilor de casa si a
cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare functionale
(capitole si subcapitole) si economice (titluri, articole si alineate);
c) Ministerul Sanatatii vireaza sume cu ordin de plata institutelor
medicale sau unitatilor desemnate sa coordoneze si sa finanteze programe
nationale de sanatate sau alte actiuni sanitare, pe baza cererilor fundamentate
prezentate de catre acestea.
Sumele se vireaza in contul 50.47 "Disponibil din alocatii bugetare cu
destinatie speciala", deschis la trezoreria statului pe seama unitatilor
beneficiare.
3.4.8. Finantarea de la bugetul de stat prin Ministerul Sanatatii a
investitiilor reprezentand constructii noi pentru unitati sanitare,
modernizarea, transformarea si extinderea constructiilor sanitare existente,
consolidarea cladirilor aflate in administrarea Ministerului Sanatatii, precum
si a aparaturii medicale de mare performanta pentru unitatile sanitare
finantate prin sistemul de asigurari sociale de sanatate se deruleaza astfel:
a) directia de sanatate publica judeteana, respectiv a municipiului
Bucuresti, aloca spitalelor respective, pe baza de ordin de plata, din
creditele repartizate la capitolul 58.01 "Sanatate" titlul 70
"Cheltuieli de capital" si titlul 40.79 "Transferuri pentru
aparatura medicala de mare performanta" suma necesara pentru realizarea
investitiilor respective;
b) suma se vireaza spitalului in contul 50.47 "Disponibil din alocatii
bugetare cu destinatie speciala", deschis la trezoreria statului. O data
cu virarea sumei se transmite spitalului si lista de investitii aprobata de
ordonatorul principal de credite.
3.4.9. Sumele primite de la bugetul de stat se regularizeaza cu acest buget
la incheierea exercitiului financiar, la termenul stabilit prin normele
metodologice ale Ministerului Finantelor, astfel:
a) pe baza executiei de la finele anului financiar spitalele stabilesc
diferenta dintre sumele primite si platile de casa la actiunile respective;
b) spitalele vireaza cu ordin de plata disponibilul de alocatii bugetare in
contul directiei de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, de la care s-au primit sumele respective.
Aceasta operatiune se inregistreaza in contabilitatea spitalului prin
diminuarea alocatiilor primite de la bugetul de stat, pe fiecare subdiviziune.
IV. Finantarea ocrotirii sanatatii din bugetele locale
4.1. Potrivit dispozitiilor legale in vigoare, din bugetele locale se
finanteaza:
a) cheltuielile materiale si cele privind prestarile de servicii, cu
exceptia celor pentru medicamente si materiale sanitare aferente creselor;
b) cheltuielile pentru drepturile donatorilor de sange, ce se acorda
potrivit Legii nr. 4/1995 privind donarea de sange, utilizarea terapeutica a
sangelui uman si organizarea transfuzionala in Romania;
c) alte cheltuieli care se suporta in conformitate cu prevederile Legii
asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Propunerile se prezinta pe formularul prevazut in anexa nr. 2, care se
completeaza in mod corespunzator.
4.2. Finantarea se asigura pe baza creditelor deschise in limita bugetului
aprobat fiecarei unitati din bugetul local respectiv, operatiuni care se
deruleaza astfel:
a) unitatile solicita lunar consiliului local respectiv deschiderea si
repartizarea creditelor din bugetul local pentru necesarul de cheltuieli
aferent lunii urmatoare, care se stabileste pe baza bugetului aprobat si a
documentelor de plata scadente;
b) ordonatorii principali de credite finantati din bugetul local deschid
credite pe seama creselor, precum si a centrelor de transfuzie pentru plata
donatorilor de sange, care se incadreaza la subcapitolul "Alte
actiuni" la unitatile trezoreriei statului, in contul 02 "Credite
deschise si repartizate pe seama ordonatorilor tertiari finantati din bugetele
locale", cu desfasurare pe capitol si titluri ale clasificatiei bugetare;
c) in limita creditelor repartizate cresele si centrele de transfuzie
angajeaza si efectueaza plati potrivit destinatiei stabilite, scop in care
solicita trezoreriei statului deschiderea contului 24 "Cheltuielile
bugetelor locale", in care se inregistreaza platile dispuse de ordonatorul
de credite in conturi analitice deschise pe capitol si titlurile clasificatiei bugetelor
locale.
V. Finantarea ocrotirii sanatatii din veniturile proprii ale unitatilor
sanitare finantate in regim extrabugetar
5.1. Unitatile sanitare care isi desfasoara activitatea pe baza de
contracte pentru servicii sanitare realizeaza venituri proprii potrivit Legii
nr. 146/1999 privind organizarea, functionarea si finantarea spitalelor, Legii
asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare, si contractului-cadru aprobat prin hotarare a Guvernului.
Veniturile proprii se incaseaza atat prin casieria proprie, cat si prin
virare in contul 50.41 "Disponibil din activitatea sanitara, conform Legii
nr. 145/1997", deschis la trezoreria statului.
5.2. Veniturile rezultate din serviciile medicale prestate, contributii,
donatii, sponsorizari se cuprind de catre unitatile sanitare in bugetul propriu
de venituri si cheltuieli, fiind utilizate la acoperirea cheltuielilor de
functionare a unitatilor sanitare respective.
VI. Finantarea ocrotirii sanatatii din bugetul Fondului special pentru
sanatate publica
6.1. In conformitate cu prevederile art. 3 din Ordonanta Guvernului nr.
22/1992, la dispozitia Ministerului Sanatatii se constituie Fondul special
pentru sanatate publica, destinat finantarii cheltuielilor care privesc
ocrotirea sanatatii.
6.2. Fondul special pentru sanatate publica se gestioneaza de catre
Ministerul Sanatatii, pe baza bugetului de venituri si cheltuieli aprobat ca
anexa la bugetul de stat.
6.2.1. Veniturile bugetului Fondului special pentru sanatate publica se
constituie din urmatoarele surse:
a) taxa asupra activitatilor daunatoare sanatatii, in care se cuprind: cota
de 12% aplicata asupra incasarilor persoanelor juridice, realizate din actiuni
publicitare la produsele din tutun, tigari si bauturi alcoolice, cota de 2% din
sumele realizate de persoanele juridice din vanzarile de produse din tutun,
tigari si bauturi alcoolice, dupa deducerea accizelor si a taxei pe valoarea
adaugata, datorate bugetului de stat;
b) cota de 25% din amenzile aplicate pentru exercitarea inspectiei sanitare
de stat;
c) sumele rezultate din valorificarea bunurilor din dotarea unitatilor
sanitare;
d) veniturile proprii ale Ministerului Sanatatii si institutiilor sanitare
publice finantate integral de la bugetul de stat, prevazute in anexa nr. 4.
De asemenea, in veniturile Fondului special pentru sanatate publica se
cuprind si incasarile din contributiile restante la 31 decembrie 1997 ale
persoanelor fizice si juridice la Fondul special pentru sanatate publica,
precum si majorarile de intarziere aferente acestora.
Agentii economici care comercializeaza produse din tutun, tigari si bauturi
alcoolice achizitionate de la producatori, importatori sau angrosisti vor
aplica cota de 2% asupra adaosului comercial realizat din vanzarea acestor
produse, dupa deducerea accizelor si a taxei pe valoarea adaugata, datorate
bugetului de stat.
6.2.2. In limita veniturilor din buget se prevad cheltuielile Fondului
special pentru sanatate publica pe subdiviziunile clasificatiei functionale,
respectiv pe capitole si subcapitole, si pe subdiviziunile clasificatiei
economice, respectiv pe titluri, articole si alineate.
6.2.3. Bugetul Fondului special pentru sanatate publica se aproba si se
repartizeaza de ministrul sanatatii, dupa aprobarea bugetului de stat prin
lege, directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, si unitatilor direct subordonate finantate integral de la bugetul de
stat, conform anexei nr. 5.
Un exemplar din buget (copie) se prezinta unitatii trezoreriei statului la
care sunt deschise conturile.
In bugetele directiilor de sanatate publica se prevad veniturile pe surse
ce se realizeaza la nivelul fiecarui judet si al municipiului Bucuresti,
varsamintele la Ministerul Sanatatii, precum si cheltuielile pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare care se efectueaza in cursul exercitiului financiar si
sumele alimentate de Ministerul Sanatatii.
6.3. Bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului special pentru sanatate
publica se executa la nivelul fiecarui judet si al municipiului Bucuresti prin
directiile de sanatate publica judetene, respectiv directia de sanatate publica
a municipiului Bucuresti, precum si prin celelalte institutii sanitare publice
finantate integral de la bugetul de stat.
Mecanismul de executie a bugetului de venituri si cheltuieli al Fondului
special pentru sanatate publica cuprinde incasarea veniturilor, efectuarea
cheltuielilor si contabilitatea operatiunilor de incasari si plati si se
deruleaza astfel:
6.3.1. Veniturile Fondului special pentru sanatate publica se incaseaza la
nivel teritorial de catre directiile de sanatate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, iar institutiile sanitare publice finantate integral de
la bugetul de stat incaseaza numai veniturile proprii prevazute in anexa nr. 4;
incasarea sumelor se face prin contul 30.06 "Disponibil din Fondul special
pentru sanatate publica", deschis la trezoreria statului.
In contabilitatea trezoreriei statului acest cont se crediteaza cu:
a) sumele incasate reprezentand venituri proprii ale directiilor de
sanatate publica si ale unitatilor finantate integral de la bugetul de stat,
inclusiv cele depuse in numerar la casieria trezoreriei;
b) sumele virate de agentii economici reprezentand achitarea obligatiilor
catre fond;
c) sumele primite prin redistribuire de la Ministerul Sanatatii;
d) alte venituri incasate potrivit normelor legale in vigoare
si se debiteaza cu:
a) sumele virate Ministerului Sanatatii;
b) platile dispuse pe baza de ordine de plata pentru efectuarea de
cheltuieli.
6.3.2. Veniturile fondului se incaseaza astfel:
6.3.2.1. Prin casieria Ministerului Sanatatii, a directiei de sanatate
publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau a institutiilor
sanitare publice finantate integral de la bugetul de stat.
Veniturile proprii rezultate din activitatea unitatilor finantate integral
de la bugetul de stat, prevazute in anexa nr. 4, se incaseaza de la persoanele
fizice in numerar, prin depunerea sumelor datorate direct la casierie, pentru
care se elibereaza chitante care reprezinta actul doveditor. Veniturile proprii
incasate prin casierie se depun a doua zi in contul 30.06 "Disponibil din
Fondul special pentru sanatate publica", deschis la trezoreria statului,
fiind interzisa utilizarea acestora direct pentru cheltuieli.
Directiile de sanatate publica si celelalte institutii sanitare publice
finantate integral de la bugetul de stat vor organiza efectuarea operatiunilor
de incasari prin casieria proprie, potrivit legii.
6.3.2.2. Directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, vor incasa de la persoanele fizice cu domiciliul in unitatile
administrativ-teritoriale respective taxele pentru eliberarea de autorizatii si
de alte inscrisuri de catre Ministerul Sanatatii, operatiune care se efectueaza
astfel:
a) persoana fizica declara pe propria raspundere cuantumul taxei ce urmeaza
sa fie platita in contul Ministerului Sanatatii;
b) casieria elibereaza chitanta in care se inscriu toate elementele de
identificare a platitorului, precum si obiectul platii;
c) sumele incasate se depun in contul 30.06 "Disponibil din Fondul
special pentru sanatate publica", dupa care se vireaza saptamanal
Ministerului Sanatatii.
Pe versoul ordinului de plata se va mentiona in mod distinct "Taxe
incasate pentru serviciile prestate de Ministerul Sanatatii".
Persoanele fizice vor anexa la cererile prezentate Ministerului Sanatatii chitanta
de plata a taxei.
6.3.2.3. Prin virare in contul fondului:
1. Persoanele juridice au datoria de a calcula si de a vira sumele datorate
fondului, in cotele prevazute la pct. 6.2.1. lit. a), in contul 30.06
"Disponibil din Fondul special pentru sanatate publica", deschis pe
seama directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, la trezoreria municipiului resedinta de judet sau a municipiului
Bucuresti, dupa caz.
In acelasi cont se vireaza si contributiile restante la 31 decembrie 1997
ale persoanelor fizice si juridice la Fondul special pentru sanatate publica,
precum si majorarile de intarziere aferente calculate si datorate.
Virarea se efectueaza lunar, pana la data de 15 a lunii urmatoare, cu ordin
de plata tip trezoreria statului.
2. In conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 22/1992, pentru nevirarea la termen a sumelor datorate Fondului special
pentru sanatate publica se aplica majorari de intarziere la nivelul celor
stabilite pentru impozitele si taxele datorate bugetului de stat. Majorarile de
intarziere incasate constituie venituri ale Fondului special pentru sanatate
publica.
Majorarile de intarziere se vireaza de persoanele juridice, cu ordin de
plata, in contul 30.06 "Disponibil din Fondul special pentru sanatate
publica", deschis la trezoreria statului din municipiul resedinta de judet
pe seama directiei de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti.
3. Amenzile aplicate prin procesele-verbale de contraventie de organele
imputernicite de Ministerul Sanatatii pentru exercitarea inspectiei sanitare de
stat se vor vira in intregime, cu ordin de plata, de catre contravenient in
contul 30.06 "Disponibil din Fondul special pentru sanatate publica",
deschis pe seama directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, la trezoreria teritoriala respectiva sau in numerar la
casieria directiei teritoriale de sanatate publica, dupa caz.
Directiile teritoriale de sanatate publica au obligatia ca in termen de 3
zile lucratoare de la primirea sumelor in cont sa defalcheze cota de 75%, iar
suma rezultata se vireaza la bugetul de stat in contul 20.22.01.03
"Venituri din amenzi si alte sanctiuni aplicate potrivit dispozitiilor
legale", deschis la trezoreria statului.
Diferenta de 25% din amenzile incasate ramane ca sursa de venit a Fondului
special pentru sanatate publica.
In cazul in care amenda a fost incasata prin casieria proprie a directiei
de sanatate publica, defalcarea cotei de 75% pentru bugetul de stat se
efectueaza o data cu depunerea incasarilor la casieria trezoreriei pentru
contul 30.06 "Disponibil din Fondul special pentru sanatate publica".
4. Unitatile sanitare din subordinea Ministerului Sanatatii, cu exceptia
celor care functioneaza pe baza de contracte de servicii medicale, au obligatia
sa vireze sumele rezultate din valorificarea, in conditiile legii, a bunurilor
aflate in dotare in contul Fondului special pentru sanatate publica.
Operatiunea de virare se efectueaza lunar, in termen de 10 zile de la expirarea
lunii precedente, cu ordin de plata tip trezorerie, in contul Ministerului
Sanatatii sau al directiei de sanatate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, in functie de subordonare, si anume: 30.06
"Disponibil din Fondul special pentru sanatate publica", deschis la
trezoreria municipiului resedinta de judet sau a municipiului Bucuresti.
6.3.3. Directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, si celelalte unitati finantate integral de la bugetul de stat vor
asigura, dupa caz, contabilitatea incasarii veniturilor cu ajutorul conturilor:
141 "Disponibil din Fondul special pentru sanatate publica"
341 "Fond special pentru sanatate publica"
441 "Cheltuieli din Fondul special pentru sanatate publica".
6.3.3.1. Contul 141 "Disponibil din Fondul special pentru sanatate
publica" se desfasoara pe urmatoarele conturi analitice de gradul III:
141.01 "Disponibil din venituri proprii", in care se
inregistreaza sumele incasate pe baza de documente care privesc veniturile
proprii prevazute in anexa nr. 4, precum si platile efectuate pe baza ordinelor
de plata. Pentru platile efectuate din acest cont se conduce evidenta analitica
pe titluri, articole si alineate;
141.02 "Disponibil din veniturile Fondului special pentru sanatate
publica care se vireaza Ministerului Sanatatii", in care se evidentiaza pe
baza de documente sumele incasate din sursele prevazute la pct. 6.2.1. lit. a)
- d), precum si restantele din anii precedenti;
141.03 "Disponibil din sumele primite de la Ministerul Sanatatii
pentru efectuarea de cheltuieli". In acest cont se inregistreaza sumele
primite de la Ministerul Sanatatii, precum si platile efectuate in limita
prevederilor bugetare. Pentru plati acest cont se desfasoara in conturi
analitice deschise pe capitole, subcapitole, titluri si in cadrul acestora pe
articole si alineate.
6.3.3.2. Contul 341 "Fond special pentru sanatate publica" se
desfasoara pe conturile analitice corespunzatoare surselor de venituri ale
Fondului special pentru sanatate publica prevazute in bugetul aprobat, si
anume:
341.01 "Taxa asupra activitatilor daunatoare sanatatii" din cota
de 12% asupra incasarilor din actiuni publicitare la produsele din tutun,
tigari si bauturi alcoolice;
341.02 "Taxa asupra activitatilor daunatoare sanatatii" din cota
de 2% asupra incasarilor din vanzarea produselor din tutun, tigari si bauturi
alcoolice;
341.03 "Sume rezultate din valorificarea bunurilor din dotarea
unitatilor sanitare";
341.04 "Venituri din cota de 25% din amenzile aplicate";
341.05 "Venituri proprii ale unitatilor finantate integral de la
bugetul de stat"; in conturile analitice de gradul IV se evidentiaza
fiecare sursa prevazuta in anexa nr. 4;
341.06 "Incasari din contributiile restante la 31 decembrie
1997".
6.3.3.3. Contul 441 "Cheltuieli din Fondul special pentru sanatate
publica", in care se inregistreaza pe baza de documente justificative
cheltuielile efective potrivit bugetului aprobat. In cadrul acestui cont se
deschid conturi analitice pe capitole, subcapitole, titluri, articole si
alineate.
6.3.3.4. Functionarea conturilor prevazute la pct. 6.3.3.1, 6.3.3.2 si
6.3.3.3 este asemanatoare conturilor pentru disponibilitati, fonduri si
cheltuieli din fonduri cu destinatie speciala (conturile 119, 421 si 337)
prevazute in planul de conturi pentru institutiile de stat si in instructiunile
de aplicare a acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 324/1984
privind planul de conturi pentru institutiile de stat si instructiunile de
aplicare a acestuia, cu modificarile ulterioare.
6.3.3.5. Obligatiile persoanelor juridice catre Fondul special pentru
sanatate publica, prevazute la pct. 6.2.1. lit. a), se inregistreaza de catre
directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in
contul extrabilantier 981 intitulat "Obligatiile de plata ale agentilor
economici catre Fondul special pentru sanatate publica", care se desfasoara
in trei conturi analitice, si anume:
981.1 "Obligatii din cota de 12% asupra incasarilor din actiuni
publicitare la produsele de tutun, tigari si bauturi alcoolice";
981.2 "Obligatii din cota de 2% din sumele realizate din vanzarea de
produse din tutun, tigari si bauturi alcoolice";
981.3 "Obligatii din contributii restante la 31.12.1997 ale
persoanelor fizice si juridice".
Inregistrarea in conturile extrabilantiere se efectueaza pe baza
"Decontului privind obligatiile de plata pe trimestrul ....... la Fondul
special pentru sanatate publica", prevazut in anexa nr. 2 la Hotararea
Guvernului nr. 108/1998 privind executarea creantelor la Fondul initial de
asigurari sociale de sanatate si Fondul special pentru sanatate.
Conturile prevazute la alin. 1 se debiteaza cu suma obligatiilor comunicate
de agentii economici si se crediteaza cu sumele incasate, dupa inregistrarea
acestora in debitul contului 141.02 "Disponibil din veniturile Fondului
special pentru sanatate publica care se vireaza Ministerului Sanatatii"
prin creditul conturilor 341.01 si 341.02.
6.3.4. Directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, au obligatia sa vireze in contul Ministerului Sanatatii sumele
incasate conform pct. 6.2.1 lit. a) - c) si sumele restante din anii precedenti
si evidentiate in contul analitic 141.02 "Disponibil din veniturile
Fondului special pentru sanatate publica care se vireaza Ministerului
Sanatatii", astfel: incasarile evidentiate saptamanal, pana in ultima zi
lucratoare (vinerea), se vireaza in ziua de luni, cu ordin de plata, in contul
30.06.426.64.56, deschis pe seama Ministerului Sanatatii la Directia de
trezorerie a municipiului Bucuresti.
6.3.5. Pentru angajarea si efectuarea cheltuielilor din Fondul special pentru
sanatate publica directorul directiei de sanatate publica indeplineste
atributiile ordonatorului secundar de credite, prevazute de Legea privind
finantele publice nr. 72/1996, cu modificarile ulterioare, iar conducatorii
celorlalte unitati care au personalitate juridica, pe cele ale ordonatorului
tertiar de credite.
Cheltuielile se efectueaza in toate cazurile in limita prevederilor din
bugetul Fondului special pentru sanatate publica, cu respectarea destinatiei
acestora, pe baza de documente legale aprobate de ordonatorul secundar sau
tertiar de credite, dupa caz, si vizate pentru controlul financiar preventiv
intern.
Directiile de sanatate publica si celelalte unitati finantate integral de
la bugetul de stat pot angaja si efectua cheltuieli in limita veniturilor
proprii incasate si evidentiate in contul 141.01 "Disponibil din venituri
proprii", precum si din sumele puse la dispozitie de Ministerul Sanatatii
si evidentiate in contul 141.03 "Disponibil din sumele primite de la Ministerul
Sanatatii pentru efectuarea de cheltuieli".
In cazul investitiilor care se executa la nivelul spitalelor, conform pct.
3.1 lit. c), sumele se vireaza cu ordin de plata in contul spitalelor 50.47
"Disponibil din alocatii bugetare cu destinatie speciala", iar sumele
ramase disponibile la finele anului financiar se regularizeaza cu Fondul
special pentru sanatate publica in conditiile pct. 3.4.9.
6.4. Pentru efectuarea cheltuielilor aprobate prin bugetul Fondului special
pentru sanatate publica directiile de sanatate publica si institutiile sanitare
direct subordonate finantate integral de la bugetul de stat vor solicita
Ministerului Sanatatii sumele in completarea veniturilor proprii, necesare
pentru acoperirea platilor.
Cererea de fonduri se prezinta lunar, pana la data de 20 pentru necesarul
lunii urmatoare, conform modelului prevazut in anexa nr. 6.
Ministerul Sanatatii, dupa analiza si aprobare, vireaza sumele cu ordin de
plata in contul 30.06 "Disponibil din Fondul special pentru sanatate
publica", deschis pe seama directiilor de sanatate publica si a
institutiilor sanitare publice finantate integral de la bugetul de stat, dupa
caz.
6.5. Controlul asupra incasarii veniturilor Fondului special pentru
sanatate publica
6.5.1. In baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 22/1992, Ministerul
Sanatatii, prin organele proprii sau prin imputerniciti, exercita controlul
persoanelor fizice si juridice cu privire la calculul si virarea obligatiilor
catre bugetul Fondului special pentru sanatate publica.
Pentru neplata la termenele stabilite a sumelor cuvenite Fondului special
pentru sanatate publica organele prevazute la alin. 1 au dreptul sa aplice
majorari de intarziere la nivelul celor stabilite pentru impozitele si taxele
datorate bugetului de stat.
6.5.2. In cazul neplatii la termen de catre persoanele fizice sau juridice
a sumelor datorate Ministerul Sanatatii si organele sale abilitate au dreptul
sa aplice procedura de executare silita prevazuta de reglementarile in vigoare.
6.6. Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezentele norme
metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
- Model -
MINISTERUL SANATATII
Spitalul .......................
Se aproba
Ordonator de credite,
BUGET DE VENITURI SI CHELTUIELI
pentru anul .............................
Capitolul .........................
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Subcapitol
B - Titlu/articol
C - Alineat
- mii lei -
_______________________________________________________________________________
A B C Denumirea Prevederi din care repartizate
indicatorilor anuale pe trimestre:
________________________
Trim. Trim. Trim. Trim.
I II III IV
_______________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8
_______________________________________________________________________________
1.1. Venituri proprii si
asimilate
a) Venituri din contractele
incheiate cu casele de
asigurari de sanatate
b) Alte venituri din activitatea
proprie
c) Alocatii din bugetul local
1.2. Alocatii de la bugetul de
stat - Total,
din care pentru:
a) programe de sanatate
b) aparatura medicala de mare
performanta
c) alte actiuni sanitare, din care
pentru:
- invatamant
- cercetare
- dispensare scolare
- cabinete de medicina sportiva
- reparatii capitale
- alte actiuni
1. TOTAL VENITURI (1.1 + 1.2)
1.1. Venituri proprii si
02 *) 2.1. Cheltuieli privind
functionarea spitalelor
Cheltuieli de personal
20 Cheltuieli materiale si servicii
70 Cheltuieli de capital
*) 2.2. Cheltuieli din alocatii
de la bugetul de stat
Cheltuieli pentru programe de
sanatate
02 Cheltuieli de personal
20 Cheltuieli materiale si servicii
Cheltuieli de capital
Cheltuieli pentru aparatura
medicala de mare performanta
Cheltuieli pentru actiuni de
sanatate
Cheltuieli de personal
Cheltuieli materiale si servicii
*) 2. TOTAL CHELTUIELI
(2.1 + 2.2)
3. EXCEDENT (1 - 2)
_______________________________________________________________________________
Director, Director adjunct financiar,
____________
*) Cheltuielile se inscriu pe subcapitole si in cadrul acestora, pe
titluri, articole si alineate. Formularul se completeaza in functie de situatia
fiecarui spital.
ANEXA 2
la normele metodologice
- Model -
MINISTERUL SANATATII
Unitatea .......................
Se aproba
Ordonator de credite,
BUGET DE VENITURI SI CHELTUIELI
privind cheltuielile finantate din bugetul de stat pe anul ............
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Capitol
B - Subcapitol
C - Titlu/articol
D - Alineat
- mii lei -
___________________________________________________________________________
A B C D Denumirea indicatorilor Prevederi din care repartizate
financiari potrivit anuale pe trimestre:
clasificatiei bugetare ________________________
Trim. Trim. Trim. Trim.
I II III IV
___________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
TOTAL:
___________________________________________________________________________
Pentru cheltuielile de capital se anexeaza si se aproba lista cuprinzand
investitiile pe structura listei aprobate anual in bugetul de stat.
Director, Director adjunct financiar,
ANEXA 3
la normele metodologice
- Model -
MINISTERUL SANATATII
Unitatea .......................
Se aproba
Ordonator de credite,
NOTA DE FUNDAMENTARE
a necesarului de credite bugetare pentru luna .............. 2000
Capitolul 58.01 "Sanatate"
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Codul clasificatiei bugetare
B - Disponibil de credite bugetare
C - Necesar de cheltuieli pentru luna urmatoare
D - Credite bugetare de repartizat
- mii lei -
_______________________________________________________________________________
A Denumirea titlului Prevederi Credite Plati B C D
de cheltuieli de credite bugetare efectuate
bugetare*) repartizate pana la
pana la finele
finele lunii in
lunii in curs*)
curs*)
_______________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 = 6 - 5
_______________________________________________________________________________
TOTAL:
02 Cheltuieli de personal
20 Cheltuieli materiale
38 Transferuri,
din care:
- programe de sanatate
- actiuni de sanatate
70 Cheltuieli de capital
_______________________________________________________________________________
*) Cumulate de la inceputul anului pana la finele lunii pentru care se
solicita creditele.
*) Pentru luna in curs platile se stabilesc pe baza celor efective
inregistrate pana la data de 20, iar pentru perioada pana la finele lunii se
estimeaza.
Director, Director adjunct financiar,
ANEXA 4
la normele metodologice
VENITURILE PROPRII
ale Ministerului Sanatatii si ale institutiilor sanitare publice finantate
integral de la bugetul de stat
I. Veniturile proprii ale Ministerului Sanatatii si ale institutiilor
sanitare publice finantate integral de la bugetul de stat, prevazute in anexa
la Ordonanta Guvernului nr. 22/1992 privind finantarea ocrotirii sanatatii,
aprobata prin Legea nr. 114/1992, cu modificarile si completarile ulterioare,
si in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999 privind produsele
medicamentoase de uz uman:
1. consultatii, tratamente, investigatii si alte servicii medicale acordate
conform legii;
2. prestatii medico-sanitare pentru regii autonome, societati comerciale,
institutii publice ori alte persoane juridice sau fizice, potrivit
reglementarilor in vigoare;
3. examene medicale si psihologice pentru obtinerea de certificate
medicale, cu exceptia certificatelor pentru incapacitate temporara de munca si
a celor solicitate de categoriile de persoane scutite de la plata acestor
examene, prevazute prin reglementarile legale speciale;
4. contributia lunara a parintilor sau a tutorilor legali pentru
intretinerea copiilor in crese;
5. taxa pentru examene si concursuri organizate de unitatile sanitare sau
de unitatile cu retea proprie;
6. inchirieri si concesionari, conform prevederilor legale;
7. taxe pentru examenele medico-legale, conform legii;
8. activitatea colectivelor de cercetare din sistemul de sanatate publica;
9. contravaloarea sangelui si a produselor labile si stabile din sange si
plasma, stabilita prin ordin al ministrului sanatatii, livrate de centrele de
transfuzii de sange judetene si al municipiului Bucuresti;
10. consultanta si asistenta tehnica in domeniul sanitar;
11. eliberarea de autorizatii, avize si alte acte oficiale, conform legii,
pentru persoanele fizice si juridice;
12. valorificarea bunurilor aflate in dotare catre persoane fizice sau
juridice, in conditiile legii;
13. sumele incasate de Ministerul Sanatatii in vederea eliberarii
autorizatiei de functionare pentru unitatile de productie a produselor
medicamentoase, depozitele farmaceutice, farmacii si drogherii. Pentru
depozitele farmaceutice, farmacii si drogherii suma pentru reautorizare va fi
jumatate din suma prevazuta pentru autorizare;
14. sumele incasate de Ministerul Sanatatii pentru efectuarea inspectiei in
vederea autorizarii de functionare pentru unitatile de productie a produselor
medicamentoase, depozitele farmaceutice, farmacii si drogherii.
II. Veniturile proprii prevazute la art. 26 alin. (4) din Ordonanta
Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activitatii si functionarea
institutiilor de medicina legala
Sumele realizate din incasarile proprii, conform legii, raman la dispozitia
institutiilor de medicina legala, in raport cu competenta lor teritoriala,
urmand sa fie utilizate, conform prevederilor legale, pe destinatiile aprobate
prin legea bugetului de stat, pentru Fondul special de sanatate.
ANEXA 5
la normele metodologice
- Model -
MINISTERUL SANATATII
Unitatea .......................
Se aproba
Ordonator de credite,
BUGET DE VENITURI SI CHELTUIELI
al Fondului special pentru sanatate publica
pentru anul .............
la capitolul ............
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Subcapitol
B - Titlu/articol
C - Alineat
- mii lei -
_______________________________________________________________________________
A B C Denumirea Prevederi din care repartizate
indicatorilor anuale pe trimestre:
________________________
Trim. Trim. Trim. Trim.
I II III IV
_______________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8
_______________________________________________________________________________
1.1. VENITURI - TOTAL
a) Taxa asupra activitatilor
daunatoare sanatatii
b) Cota de 25% din amenzile
aplicate pentru exercitarea
inspectiei sanitare de stat
c) Sumele rezultate din
valorificarea bunurilor din
dotarea unitatilor sanitare
d) Venituri proprii ale
unitatilor finantate de la
bugetul de stat
e) Contributii restante la
31 decembrie 1997
f) Taxe incasate pentru
serviciile prestate de
Ministerul Sanatatii
1.2. Varsaminte la Ministerul
Sanatatii [a), b), c), e)]
1.3. Venituri ramase la
dispozitia unitatii [d)]
1.4. Sume primite de la
Ministerul Sanatatii in
completarea veniturilor
proprii
1.5. Total surse pentru
acoperirea cheltuielilor
(3 + 4)
2. CHELTUIELI - TOTAL*)
_______________________________________________________________________________
*) Cheltuielile se desfasoara pe capitol, subcapitol si in cadrul acestora,
pe titluri, articole si alineate, potrivit clasificatiei bugetare.
Pentru cheltuielile de capital se anexeaza si se aproba lista cuprinzand
investitiile pe structura listei aprobate anual in bugetul de stat.
Director, Director adjunct financiar,
ANEXA 6
la normele metodologice
- Model -
MINISTERUL SANATATII
Unitatea .......................
Se aproba
Ordonator de credite,
NOTA DE FUNDAMENTARE
a sumelor necesare de alocat din Fondul special pentru sanatate publica pentru
luna ............. 2000
___________________________________________________________________________
Nr. Denumirea indicatorilor Suma
crt. (mii lei)
___________________________________________________________________________
1. Prevederi de cheltuieli cumulate de la inceputul anului
pana la finele lunii in curs
2. Plati de casa cumulate pana la finele lunii in curs
3. Plati necesare pentru luna ....................
4. Total plati de casa
5. Sume primite de la Ministerul Sanatatii pentru efectuarea
de cheltuieli pana la finele lunii in curs
6. Diferenta fonduri de virat de catre Ministerul Sanatatii
(4 - 5), din care:
- cheltuieli de personal
- cheltuieli materiale
- cheltuieli de capital
___________________________________________________________________________
Director, Director adjunct financiar,