NORMA
Nr. 2 din 30 ianuarie 2004
privind raportarea statistica la Banca Nationala a Romaniei a unor operatiuni
valutare
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 127 din 12 februarie 2004
Avand in vedere prevederile art. 12 si 51 din Legea nr. 101/1998 privind
Statutul Bancii Nationale a Romaniei, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si prevederile art. 38 alin. 1 din Legea nr. 58/1998 privind
activitatea bancara, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 50 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale
a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare,
Banca Nationala a Romaniei emite prezenta norma.
Art. 1
Persoanele juridice rezidente si sucursalele din Romania ale institutiilor
de credit persoane juridice straine, care efectueaza schimb valutar cu numerar
si substitute de numerar pentru persoanele fizice in conformitate cu
Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/2004 privind efectuarea
operatiunilor valutare, au obligatia raportarii atat letric, cat si in format
electronic a acestor tranzactii la Banca Nationala a Romaniei - Directia
statistica, lunar, pana la data de 10 a lunii urmatoare celei pentru care se
face raportarea, conform anexei nr. 1.
Art. 2
(1) Persoanele juridice rezidente, care au conturi deschise in strainatate,
in conformitate cu prevederile Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr.
1/2004 privind efectuarea operatiunilor valutare, au obligatia sa raporteze
letric la Banca Nationala a Romaniei - Directia statistica tranzactiile
efectuate prin aceste conturi, lunar, pana la data de 20 a lunii urmatoare
celei pentru care se face raportarea, conform anexei nr. 2.
(2) Obligatia raportarii tranzactiilor efectuate prin conturile deschise in
strainatate revine si persoanelor juridice rezidente exceptate de la autorizare
conform Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/2004 privind
efectuarea operatiunilor valutare. Pentru ambasade, consulate sau alte
reprezentante ale Romaniei in strainatate, agentii, birouri ale persoanelor
juridice romane, care nu sunt inregistrate ca persoane juridice in strainatate
si alte asemenea entitati, obligatia de raportare revine persoanei juridice
rezidente de care acestea apartin.
(3) Institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele din
Romania ale institutiilor de credit persoane juridice straine, denumite in
continuare institutii de credit, nu raporteaza in baza prezentului articol.
Art. 3
Institutiile de credit vor raporta lunar la Banca Nationala a Romaniei -
Directia statistica soldurile din ultima zi bancara a fiecarei luni pentru
conturile curente si de depozit in moneda nationala (leu) detinute de nerezidenti.
Datele se raporteaza agregat pe fiecare tip de cont si se transmit prin reteaua
de comunicatii interbancare (RCI), pana cel tarziu in data de 10 a lunii
urmatoare celei pentru care se face raportarea, conform anexei nr. 3.
Art. 4
(1) Persoanele juridice si fizice rezidente care detin cel putin 10% din
capitalul social al unei companii nerezidente sunt considerate investitori
directi in strainatate si au obligatia notificarii acestei investitii la Banca
Nationala a Romaniei - Directia statistica.
(2) Notificarea investitiei se va efectua prin completarea si transmiterea
letrica a formularului prezentat in anexa nr. 4, in cel mult 30 de zile
calendaristice de la data dobandirii dreptului de proprietate asupra a cel
putin 10% din capitalul social subscris al companiei nerezidente respective.
(3) Rezidentii care, la data intrarii in vigoare a prezentei norme, au deja
calitatea de investitori directi in strainatate au de asemenea obligatia
notificarii investitiei respective, in cel mult 30 de zile calendaristice.
Art. 5
(1) La efectuarea platilor in valuta catre nerezidenti, clientii
institutiilor de credit, rezidenti, au obligatia de a completa formularul
"Dispozitie/declaratie de plata externa (DPE)", pus la dispozitie de
institutia de credit prin intermediul careia se efectueaza plata sau prezentat
acesteia de catre ordonatorul platii. Formularul DPE, prezentat in anexa nr. 5,
se completeaza in doua exemplare, dintre care unul pentru institutia de credit
si celalalt pentru ordonatorul platii.
(2) In cazul platilor ordonate prin sistem computerizat (electronic
banking) sau prin alte modalitati de teletransmisie, clientii ordonatori au
obligatia punerii la dispozitia institutiilor de credit a formularului DPE
completat, in maximum 10 zile calendaristice de la efectuarea platii.
(3) In cazul ridicarilor de valuta in numerar din conturi deschise la
institutii de credit, pentru plati catre nerezidenti, inclusiv cheltuieli
pentru deplasari externe, formularul DPE se completeaza numai de catre
persoanele juridice.
(4) Pentru platile efectuate in cadrul unui acreditiv, formularul se
utilizeaza in calitate de declaratie de plata externa. Formularul se va
completa in maximum 15 zile calendaristice de la efectuarea platii, de catre client
sau institutia de credit, in functie de procedura stabilita de comun acord, cu
respectarea instructiunilor de completare.
Art. 6
(1) Clientii institutiilor de credit, rezidenti, au obligatia sa completeze
formularul "Declaratie de incasare externa (DIE)", prezentat in anexa
nr. 6, in cel mult 10 zile calendaristice de la creditarea conturilor lor cu
sumele in valuta incasate de la nerezidenti.
(2) Formularul DIE se completeaza pentru toate tipurile de tranzactii, in
doua exemplare, dintre care unul pentru institutia de credit si celalalt pentru
client.
Art. 7
Anexele nr. 1 - 6*) constituie parte integranta a prezentei norme.
------------
*) Anexele nr. 1 - 6 sunt reproduse in facsimil.
Art. 8
(1) Banca Nationala a Romaniei, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare, asigura confidentialitatea datelor individuale raportate.
(2) Raspunderea pentru corectitudinea datelor si informatiilor raportate in
conformitate cu prevederile art. 1, 2, 3 si 4 revine persoanei rezidente
raportoare.
(3) Raspunderea pentru corectitudinea datelor si informatiilor completate
in formularele DPE si DIE revine clientilor institutiilor de credit, titulari
ai operatiunilor respective. Institutiile de credit au obligatia sa urmareasca
completarea formularelor DPE si DIE de catre clientii acestora.
(4) Nerespectarea prevederilor prezentei norme intra sub incidenta art. 60
din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si a art. 69 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 9
Prezenta norma intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Emil Iota Ghizari
ANEXA 1
CSV
Denumire .....................................................
Cod unic de inregistrare .....................................
Cod statistic atribuit de B.N.R. .............................
Localitate .................. Str. ................ Nr. ......
Bl. ...... Ap. ...... Sector ............. Judet .............
Telefon ............. Fax ............... E-mail .............
Operatiuni
de schimb valutar efectuate in luna ........... anul ...........
______________________________________________________________________________
|Nr. | Felul valutei | Cumparari | Cumparari | Vanzari | Vanzari
|
|crt.| | de la | de la | catre | catre
|
| | | persoane | institutii | persoane | institutii
|
| | | fizice | de credit | fizice | de credit
|
|____|________________________|___________|____________|__________|____________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5
|
|____|________________________|___________|____________|__________|____________|
| 1 | EURO | | | |
|
|____|________________________|___________|____________|__________|____________|
| 2 | Dolari S.U.A. | | | |
|
|____|________________________|___________|____________|__________|____________|
| 3 | Total alte valute | | | |
|
| | (in echivalent EURO*)) | | | |
|
|____|________________________|___________|____________|__________|____________|
*) Transformarea in echivalent EURO a valutelor tranzactionate se
efectueaza pe baza cursurilor pietei valutare comunicate de Banca Nationala a
Romaniei in ziua precedenta celei in care s-au efectuat tranzactiile.
NOTA
Raportarea se efectueaza centralizat, pentru toate subunitatile persoanei
juridice sau ale sucursalei din Romania a institutiei de credit persoana
juridica straina.
Casele centrale ale cooperativelor de credit vor raporta centralizat date
atat pentru activitatea proprie, cat si pentru cooperativele din retea.
CSV verso
DESCRIEREA
tranzactiilor valutare in luna .............. anul .......
______________________________________________________________________________
|Nr. | Denumire tranzactie | Moneda | Valoare
|
|crt. | | |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
| 1 | 2 | 3 | 4
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|A | CUMPARARI DE VALUTA | |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|1 | Sume in valuta cumparate - total | in echivalent EURO |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
| | din care: | |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|1.1 | de la institutii de credit | in echivalent EURO |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|1.2 | de la persoane fizice rezidente | in echivalent EURO |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|1.3 | de la nerezidenti - total | in echivalent EURO |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
| | din care, pe tara de domiciliu: | |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|1.3.1| tara 1 | in echivalent EURO |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
| : | : | in echivalent EURO |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|1.3.n| tara n | in echivalent EURO | |
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|B | VANZARI DE VALUTA | |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|2 | Sume in valuta vandute - total | in echivalent EURO |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
| | din care: | |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|2.1 | institutiilor de credit | in echivalent EURO |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|2.2 | persoanelor fizice rezidente | in echivalent EURO |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|2.3 | nerezidentilor - total | in echivalent EURO |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
| | din care, pe tara de domiciliu: | |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|2.3.1| tara 1 | in echivalent EURO |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
| : | : | in echivalent EURO |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
|2.3.m| tara m | in echivalent EURO |
|
|_____|_________________________________________|____________________|_________|
NOTA:
- Transformarea in echivalent EURO a valutelor tranzactionate se efectueaza
pe baza cursurilor pietei valutare comunicate de Banca Nationala a Romaniei in
ziua precedenta celei in care s-au efectuat tranzactiile.
- Cumpararile si vanzarile de valuta in relatia cu nerezidentii (pozitiile
1.3 si 2.3) se vor detalia pe tarile de domiciliu ale nerezidentilor, stabilite
in baza pasaportului prezentat.
Semnatura autorizata Stampila
Datele completate pe acest formular sunt confidentiale conform prevederilor
legale in vigoare.
ANEXA 2
_______________________
CRS | Referinta: .......... |
| (Atribuita de B.N.R.) |
|_______________________|
RAPORTAREA STATISTICA A OPERATIUNILOR DERULATE
PRIN CONTURI DESCHISE IN STRAINATATE
pentru luna ................ anul ........
______________________________________________________________________________
| I. DATE DE IDENTIFICARE REZIDENT
|
| Denumire ...............................................................
|
| Cod unic de inregistrare ................ Cod CAEN .....................
|
| Judet ............................. Localitate .........................
|
| Str. ...................... Nr. ...... Bl. ....... Sc. ..... Ap. .......
|
| Sector .............. Cod postal ............. Telefon .................
|
| Fax ................................... E-mail .........................
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| II. OPERATIUNI DERULATE
|
| 1. Soldul conturilor in strainatate
|
| la inceputul lunii de raportare: ............ in valuta .............
|
| 2. Tranzactii:
|
| Incasari
|
|Nr. | Descrierea tranzactiei | Tara de | Suma
|
|crt.| | provenienta |
|
| | | a incasarii |
|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
| In cazul in care numarul de randuri din tabel este insuficient, se vor
anexa|
|pagini suplimentare.
|
|______________________________________________________________________________|
| Plati
|
|Nr. | Descrierea tranzactiei | Tara de | Suma
|
|crt.| | destinatie | |
| | | a platii |
|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
|____|_________________________________________|______________|________________|
| In cazul in care numarul de randuri din tabel este insuficient, se vor
anexa|
|pagini suplimentare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3. Soldul conturilor in strainatate la sfarsitul lunii de raportare:
|
| ...........................
|
|______________________________________________________________________________|
NOTA
- Cod CAEN: Se completeaza codul CAEN al activitatii principale din
certificatul de inregistrare al persoanei juridice.
- La pozitiile 1 si 3, soldul reprezinta suma soldurilor conturilor
deschise in aceeasi valuta.
- Soldul la inceputul lunii de raportare trebuie sa fie egal cu soldul
final din luna precedenta.
Numele si prenumele Semnatura autorizata: Data ___/__/_____
(inclusiv stampila) (zz/ll/aaaa)
Functia
________________________________________________________________________________
Datele completate pe acest formular sunt confidentiale conform prevederilor
legale in vigoare.
Exemple de tranzactii:
Incasari din:
- activitati de constructii montaj;
- proiecte de arhitectura;
- consultanta, studii de fezabilitate;
- servicii de proiectare pentru constructii;
- transport de marfuri (se va specifica modalitatea de transport: maritim,
aerian, feroviar, rutier);
- transport de pasageri (se va specifica modalitatea de transport: maritim,
aerian, feroviar, rutier);
- prestari servicii in domeniul informatic;
- patente si drepturi de licenta, drepturi de utilizare a manuscriselor si
programelor de calculator etc.;
- chirii imobile, masini;
- comisioane pentru subscrierea si plasamentul emisiunilor, brokeraj si
rascumpararea titlurilor;
- dobanzi pentru depozite;
- dobanzi la conturi curente;
- dividende;
- intrari (trageri) din credite financiare primite de la nerezidenti;
- vanzarea de valori mobiliare emise de nerezidenti;
- vanzarea de valori mobiliare emise de rezidenti;
- alimentari cu sume in valuta prin transfer din tara;
- alimentari cu sume in valuta din alte conturi deschise in strainatate;
- incasare sold "netting-account".
Plati pentru:
- achizitionarea de masini, echipamente, piese de schimb etc.;
- transport de marfuri (se va specifica modalitatea de transport: maritim,
aerian, feroviar, rutier);
- transport de pasageri (se va specifica modalitatea de transport: maritim,
aerian, feroviar, rutier);
- cazare;
- asigurari de bunuri;
- asigurari medicale;
- chirie imobile, masini;
- cheltuieli de intretinere si functionare a sediilor din strainatate;
- traduceri;
- consultanta juridica;
- consultanta manageriala si economica (de ex. referitor la strategia si
politica firmelor, planificarea, structurarea si controlul unei organizatii);
- servicii de telecomunicatii;
- taxe si impozite prevazute de legislatia locala;
- intretinerea si functionarea sucursalei in strainatate;
- comisioane pentru subscrierea si plasamentul emisiunilor, brokeraj si
rascumpararea titlurilor;
- comisioane bancare;
- dobanzi platite pentru creditele primite de la nerezidenti;
- dividende;
- drepturi de personal (salarii, CAS etc.) platite angajatilor romani;
- drepturi de personal (salarii, CAS etc.) platite angajatilor straini;
- rate de capital aferente creditelor primite de la nerezidenti
- cumparari de actiuni emise de nerezidenti;
- cumparari de obligatiuni, bilete la ordin, alte titluri de credit emise
de nerezidenti;
- repatrierea sumelor in valuta in conturi din tara;
- alimentarea cu sume in valuta a altor conturi deschise in strainatate;
- plata sold "netting-account".
Raportarea statistica a operatiunilor derulate prin conturi deschise in
strainatate
Modul de completare a formularului CRS
Se va completa cate un formular CRS pentru conturile deschise in strainatate
in aceeasi valuta.
Valuta:
Se va completa denumirea valutei in care sunt deschise conturile.
Soldul conturilor in strainatate la inceputul lunii de raportare:
Soldul initial al lunii de raportare trebuie sa fie egal cu soldul final al
lunii precedente.
In situatia in care pe parcursul lunii de raportare nu are loc nici o
tranzactie prin conturile respective, formularul se transmite la Banca
Nationala a Romaniei - Directia Statistica, urmarindu-se corelatia soldurilor:
soldul final al lunii curente este egal cu soldul initial al lunii curente.
Tranzactii derulate prin aceste conturi:
- Incasarile si platile derulate intre detinatorul rezident al conturilor
si tertii nerezidenti si rezidenti (exemple de astfel de tranzactii sunt redate
pe verso-ul formularului CRS);
- Alimentarile conturilor din strainatate cu sume provenite din conturi ale
titularului la institutii de credit din Romania;
- Alimentarile conturilor din strainatate cu sume provenite din alte
conturi;
- Repatrierile de valuta din acest cont, in conturi ale titularului la
institutii de credit din Romania.
Tranzactiile de natura diferita se completeaza individual; tranzactiile de
aceeasi natura, derulate cu nerezidenti din aceeasi tara, se raporteaza
agregat.
Pentru fiecare tranzactie sau grup de tranzactii se va inregistra tara de
destinatie sau de provenienta a platii/incasarii si suma.
Alte obligatii de raportare ale rezidentilor in situatiile in care dispun
alimentari din Romania ale conturilor din strainatate, sau in cazul
repatrierilor de valuta din aceste conturi:
- In cazul in care un rezident dispune alimentarea contului sau deschis la
o institutie de credit nerezidenta, acesta va trebui sa completeze la
institutia sa de credit din Romania un formular Dispozitie/Declaratie de plata
externa (DPE); la rubrica natura tranzactiei va specifica: "alimentare
cont deschis in strainatate";
- In cazul in care un rezident repatriaza sume dintr-un cont deschis la o
institutie de credit nerezidenta, va completa la institutia de credit din
Romania prin care incaseaza banii un formular Declaratie de incasare valutara
(DIE); raportorul va mentiona la rubrica natura tranzactiei: "repatriere
de valuta din cont deschis in strainatate". Atunci cand rezidentul
lichideaza contul din strainatate si repatriaza banii detinuti la institutia de
credit nerezidenta, va completa un formular DIE, in care va specifica la
rubrica natura tranzactiei: "lichidare cont deschis in strainatate".
Tara de provenienta a incasarii/Tara de destinatie a platii, poate fi
diferita de Tara in care functioneaza contul.
Soldul conturilor in strainatate la sfarsitul lunii de raportare:
Se calculeaza astfel:
Soldul conturilor la inceputul lunii de raportare + Incasari - Plati.
Soldul la sfarsitul lunii de raportare va constitui soldul initial al lunii
urmatoare.
ANEXA 3
CLN
Denumire institutie de credit ....................
Data raportarii: __/__/____ [zz/ll/aaaa]
Soldurile conturilor in lei detinute de nerezidenti
luna ................ anul ......
mil. lei
____________________________________________________
|Nr. | Tipul conturilor | Sold |
|crt.| | |
|____|____________________|__________________________|
| 1. | Conturi curente | |
|____|____________________|__________________________|
| 2. | Conturi de depozit | |
|____|____________________|__________________________|
Semnatura autorizata Stampila
ANEXA 4
IDRS
NOTIFICARE PRIVIND INVESTITIILE DIRECTE ALE REZIDENTILOR IN STRAINATATE
______________________________________________________________________________
| I. REZIDENT (investitor direct in strainatate)
|
|______________________________________________________________________________|
| DATE DE IDENTIFICARE
|
|______________________________________________________________________________|
|1| Denumire companie/Nume: |2| Cod unic de inregistrare: |3| Forma juridica:
|
|_| |_| Cod numeric personal: |_|
|
|____________________________|_____________________________|___________________|
|4| Localitate: |6| Strada/nr./bloc/sc./ap.: |7| Judet:
|
|_| |_| |_|
|
|______________________|_________________________________________|_____________|
|5| Cod postal: | |
|
|_|____________________|_________________________________________|_____________|
|8| Numar telefon: |9| Numar fax: |10| E-mail:
|
|_|________________________|_|____________________|__|_________________________|
| CARACTERISTICI ALE FIRMEI REZIDENTE |
|______________________________________________________________________________|
| ACTIVITATE |11| Clasa CAEN | Cod:
|
| ECONOMICA |__| |___________________________________________|
| PRINCIPALA | | Denumire:
|
|______________|___________________|___________________________________________|
| |12| Capital social |13| Cifra de afaceri |14| Numar mediu de
|
| MARIME FIRMA |__| subscris |__| (mii lei): |__| salariati:
|
| | (mii lei): | |
|
|______________|_____________________|_____________________|___________________|
______________________________________________________________________________
| II. FIRMA NEREZIDENTA (obiect al investitiei directe)
|
|______________________________________________________________________________|
|1| Denumire: |2| Tara:
|
|_|___________________________________________|_|______________________________|
|3| Participatia la |4| Valoarea participatiei |5| Sector de activitate
|
|_| capitalul subscris |_| (in valuta): |_| (se completeaza asimilat
|
| al firmei (%): | | unei diviziuni CAEN):
|
|______________________|__________________________|____________________________|
______________________________________________________________________________
| III. PERSOANA CARE COMPLETEAZA ACEST FORMULAR
|
|______________________________________________________________________________|
|1| Nume si prenume: |2| Functie: |
|_| |_|
|
|____________________________________________|_________________________________|
|3| Numar telefon: |4| Numar fax: |5| E-mail:
|
|_| |_| |_|
|
|____________________________|_________________________|_______________________|
Data: |____| |____| |______|
ZZ LL AAAA Semnatura autorizata si stampila
________________________________
________________________________________________________________________________
Datele completate in prezentul formular sunt confidentiale si se utilizeaza
numai in scopuri statistice.
ANEXA 5
DPE
_______________________________
DISPOZITIE/DECLARATIE DE PLATA EXTERNA | Se va completa de catre banca
|
|_______________________________|
| Referinta
|
| bancara
|
|_______________________________|
________________________________________________________________________________
_
1. Ordonator |_| Cod unic
de inregistrare
_
Denumire/Nume si prenume ______________________ |_| CNP
________________________
Cod CAEN ________________ Localitate ____________ Str.
_________________________
Nr. ______ Telefon _________________ Fax ________ e-mail
_______________________
________________________________________________________________________________
2. Banca ordonatorului
Denumire
_______________________________________________________________________
Sucursala/Agentia/... ___________________________ Cod
__________________________
________________________________________________________________________________
3. Suma ordonata sau platita
____________________________ ____________________ Valuta _____________
(in cifre) (in litere)
din care, plati pe tipuri de tranzactii:
________________________________________________________________________________
Nr. | Valoarea | Cod* | Descrierea tranzactiei | Data | Nr. din
crt.| tranzactiei | tranzactie | pentru care se dispune/| livrarii | Registrul
| | | efectueaza plata | | datoriei
| | | | | externe
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
In cazul in care numarul de randuri din tabel este insuficient, se vor
anexa pagini suplimentare.
________________________________________________________________________________
4. INSTRUCTIUNI ALE CLIENTULUI PRIVIND PLATA
_ _ _ _ _
|_| spot |_| SWIFT/telegrafic |_| numerar |_| cec |_| incasso
_ _ _ _
|_| urgent |_| confirmare a |_| ordin de plata |_|
acreditiv
instructiunii nr. __________
telefonice/
electronice
Documente:
_
|_| contracte ___________________ Plata din cont nr.
_
|_| facturi _____________________ _____________________
_
|_| DVI _________________________
_ _ _ _
|_| Anexa continand lista Comisioane si speze: |_| OUR |_| BEN |_|
SHA
altor documente necesare
efectuarii platii
________________________________________________________________________________
5. Banca beneficiarului | 6. Beneficiar
Denumire ___________________________ | Nr. cont ______________________________
Adresa _____________________________ | Denumire/Nume _________________________
_____________________________ | Adresa ________________________________
Tara _______________________________ | ________________________________
| Tara __________________________________
______________________________________| Mesaj pentru beneficiar
7. Tara partenerului din contractul |
extern __________________________ |
______________________________________|_________________________________________
8. Informatiile completate pe acest | 9. SE COMPLETEAZA DE CATRE BANCA
formular sunt reale si complete. | ORDONATORULUI
| Dispozitia de plata a fost
| executata.
Semnatura autorizata |
a ordonatorului _____________________ | Data valutei ____________________
| Data _____________________
Data ____________ Stampila | Semnatura si stampila lucratorului
ordonatorului | bancar
______________________________________|_________________________________________
*) Optional, se completeaza de catre banca
Instructiuni pentru completare
Formularul DISPOZITIE/DECLARATIE DE PLATA (DPE) se utilizeaza, dupa caz,
pentru ordonarea unei plati, respectiv pentru declararea unei plati efectuate
in cadrul unui acreditiv.
DPE se completeaza lizibil, manual cu majuscule sau computerizat, in doua
exemplare (un exemplar pentru banca si un exemplar pentru client). Datele din
formular se utilizeaza si pentru elaborarea balantei de plati.
Caseta 1. La "Cod CAEN" se completeaza codul CAEN al activitatii
principale din certificatul de inregistrare al persoanei juridice.
Caseta 3. Atat suma ordonata cat si cea platita in cadrul unui acreditiv se
defalca pe tranzactii, completandu-se pentru fiecare tranzactie valoarea si,
dupa caz, data livrarii si/sau numarul din Registrul datoriei externe (publice
sau private). Suma poate face obiectul platii mai multor facturi, contracte
etc. catre acelasi beneficiar.
Data livrarii se va completa numai in cazul importurilor de bunuri.
Exemple de tranzactii pentru care se dispune sau s-a efectuat plata:
- Import de bunuri (avansuri, plati la livrare, plati dupa livrare);
- Transport de bunuri sau persoane pe modalitati de transport: transport
feroviar, auto, maritim, fluvial sau aerian;
- Constructii si antreprenoriat in Romania sau in strainatate;
- Investitii directe in capitalul social al unor firme din strainatate
(participare la capital social de 10% sau mai mult);
- Lichidarea investitiilor nerezidentilor;
- Donatii, mosteniri si alte transferuri fara contraprestatie;
- Comisioane aferente creditelor primite de la nerezidenti;
- Avans leasing financiar;
- Dobanzi aferente creditelor primite de la nerezidenti;
- Rate de capital aferente creditelor primite de la nerezidenti. Se va
inscrie termenul (pana la un an inclusiv sau peste un an) si tipul creditului
(credit financiar sau comercial, leasing financiar s.a.);
- Dividende;
- Dobanzi aferente valorilor mobiliare (obligatiuni si altele) emise de
rezidenti;
- Credite acordate nerezidentilor. Se va specifica termenul (pana la un an
inclusiv sau peste un an) si tipul creditului acordat (credit financiar); Se va
completa "credit investitie directa" daca intre creditor si debitor
exista o relatie de investitie directa (detinerea de 10% si peste din capitalul
social);
- Achizitionarea de valori mobiliare emise de nerezidenti, specifice pietei
de capital (cumparare de actiuni reprezentand pana la 10% din capitalul social,
obligatiuni sau alte titluri de credit cu scadenta initiala, de regula, mai
mare de un an) sau ale pietei monetare (efecte de comert, instrumente derivate,
titluri de stat, precum si orice alte valori mobiliare cu scadente initiale, de
regula mai mici de un an);
- Rascumparari de valori mobiliare romanesti, instrumente ale pietei de
capital sau ale pietei monetare.
Caseta 7. Se completeaza in cazul in care tara partenerului din contractul
extern difera de tara beneficiarului platii.
Datele completate pe acest formular sunt confidentiale conform prevederilor
legale in vigoare.
ANEXA 6
DIE
_______________________________
DECLARATIE DE INCASARE EXTERNA | Se va completa de catre banca |
|_______________________________|
| Referinta |
| bancara |
|_______________________________|
________________________________________________________________________________
_
1. Beneficiar |_| Cod unic
de inregistrare
_
Denumire/Nume si prenume _______________________ |_| CNP
_______________________
Cod CAEN ________________ Localitate ____________ Str. _________________________
Nr. ______ Telefon _________________ Fax ________ e-mail
_______________________
________________________________________________________________________________
2. Banca beneficiarului
Denumire _______________________________________________________________________
Sucursala/Agentia/... ___________________________ Cod
__________________________
________________________________________________________________________________
3. Suma incasata
______________________ ___________________ Valuta _____________
(in cifre) (in litere)
din care, incasari pe tipuri de tranzactii:
________________________________________________________________________________
Nr. | Valoarea | Cod* | Descrierea tranzactiei | Data | Nr. din
crt.| tranzactiei | tranzactie | pentru care s-a | livrarii | Registrul
| | | incasat suma | | datoriei
| | | | | externe
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
____|_____________|____________|________________________|__________|____________
In cazul in care numarul de randuri din tabel este insuficient, se vor anexa
pagini suplimentare.
________________________________________________________________________________
5. Tara ordonatorului platii | 6. Tara partenerului din contractul
_________________________ | extern ____________________________
______________________________________|_________________________________________
7. Informatiile completate pe acest | 8. SE COMPLETEAZA DE CATRE BANCA
formular sunt reale si complete. | BENEFICIARULUI
|
Semnatura autorizata | Data valutei ___________________
a beneficiarului ___________________ |
|
Data _______________ Stampila | Data ___________ Semnatura si stampila
beneficiarului | lucratorului bancar
______________________________________|_________________________________________
*) Optional, se completeaza de catre banca.
Instructiuni pentru completare
Formularul DECLARATIE DE INCASARE EXTERNA (DIE) se completeaza lizibil,
manual cu majuscule sau computerizat, in doua exemplare (un exemplar pentru
banca si un exemplar pentru beneficiar). Datele din formular se utilizeaza
pentru elaborarea balantei de plati.
Caseta 1. La "Cod CAEN" se completeaza codul CAEN al activitatii
principale din certificatul de inregistrare al persoanei juridice.
Caseta 3. Suma incasata se defalca pe tranzactii, completandu-se pentru
fiecare tranzactie valoarea si dupa caz, data livrarii si/sau numarul din
Registrul datoriei externe (publice sau private). Suma incasata poate face
obiectul incasarii mai multor facturi, contracte etc. de catre acelasi
beneficiar.
Data livrarii se va completa numai in cazul exporturilor de bunuri.
Exemple de tranzactii pentru care se fac incasari:
- Export de bunuri (avansuri, incasari la livrare, incasari dupa livrare);
- Transport de bunuri sau persoane pe modalitati de transport: transport
feroviar, auto, maritim, fluvial sau aerian;
- Constructii si antreprenoriat, in Romania sau in strainatate;
- Servicii turistice oferite nerezidentilor: cazare, masa etc.
- Servicii juridice, de consultanta, de reclama, de cercetare etc.
- Investitii directe in capitalul social al firmelor din Romania
(participare la capital social de 10% sau mai mult);
- Lichidarea investitiilor rezidentilor;
- Donatii, mosteniri, transferuri fara contraprestatie;
- Comisioane aferente creditelor acordate nerezidentilor;
- Dobanzi aferente creditelor acordate nerezidentilor;
- Rate de capital aferente creditelor acordate nerezidentilor. Se va
inscrie termenul (pana la un an inclusiv sau peste un an) si tipul creditului
primit (credit financiar sau comercial);
- Dividende;
- Dobanzi aferente valorilor mobiliare (obligatiuni si altele) emise de
nerezidenti;
- Credite primite de la nerezidenti. Se va specifica termenul (pana la un
an inclusiv sau peste un an) si tipul creditului primit (credit financiar sau
comercial). Se va completa "credit investitie directa" daca intre
creditor si debitor exista a relatie de investitie directa (detinerea de 10% si
peste din capitalul social);
- Achizitionarea de valori mobiliare emise de rezidenti, specifice pietei
de capital (cumparare actiuni reprezentand pana la 10% din capitalul social,
obligatiuni sau alte titluri de credit cu scadenta initiala, de regula mai mare
de un an) sau ale pietei monetare (efecte de comert, instrumente derivate,
titluri de stat, precum si orice alte valori mobiliare cu scadente initiale, de
regula mai mici de un an);
- Vanzari de valori mobiliare emise de nerezidenti, instrumente ale pietei
de capital sau ale pietei monetare.
Caseta 6. Se completeaza in cazul in care tara partenerului din contractul
extern difera de tara ordonatorului platii.
Datele completate pe acest formular sunt confidentiale conform prevederilor
legale in vigoare.