ORDONANTA
URGENTA Nr. 115 din 23 decembrie 2009
privind stabilirea unor
masuri de reorganizare în cadrul administratiei publice centrale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 919 din 29 decembrie 2009
Având în vedere Hotărârea Parlamentului nr.
39/2009 pentru acordarea încrederii Guvernului, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 907 din 23 decembrie 2009,
luând în considerare necesitatea stabilirii
măsurilor care să permită desfăşurarea, în cel mai
scurt timp, în noul cadru organizatoric, a activităţii Guvernului,
ministerelor, organelor de specialitate ale administraţiei publice
centrale, instituţiilor publice şi structurilor din cadrul
administraţiei publice centrale,
deoarece, în caz contrar, nu se pot asigura punerea în
aplicare a Programului de guvernare acceptat de Parlament şi îndeplinirea
principalului rol al Guvernului de a realiza politica internă şi
externă a ţării şi de a exercita conducerea generală a
administraţiei publice, cu repercusiuni directe asupra
cetăţenilor,
ţinând cont de recesiunea economică
severă care pune în pericol stabilitatea economică a României şi
pentru asigurarea respectării angajamentelor asumate de Guvernul României
cu ocazia negocierilor acordurilor de împrumut cu organismele financiare în
ceea ce priveşte nivelul deficitului bugetului general consolidat, pentru
anul 2010,
elemente care vizează interesul public şi
constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - Se înfiinţează Ministerul
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri prin reorganizarea
Ministerului Economiei şi prin preluarea activităţilor de
comerţ, întreprinderi mici şi mijlocii şi mediu de afaceri
şi a structurilor specializate în aceste domenii de la Ministerul
Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri,
care se desfiinţează.
Art. 2. - Se înfiinţează Ministerul Mediului
şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin
preluarea activităţii privind pădurile şi a structurilor
specializate în acest domeniu de la Ministerul Agriculturii, Pădurilor
şi Dezvoltării Rurale.
Art. 3. - Se înfiinţează Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului prin reorganizarea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi prin preluarea
activităţii şi structurilor specializate în domeniul turismului
de la Ministerul Turismului, care se desfiinţează.
Art. 4. - Se înfiinţează Ministerul Culturii
şi Patrimoniului Naţional prin reorganizarea Ministerului Culturii,
Cultelor şi Patrimoniului Naţional.
Art. 5. - Se înfiinţează Ministerul
Justiţiei prin reorganizarea Ministerului Justiţiei şi
Libertăţilor Cetăţeneşti.
Art. 6. - Se înfiinţează Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului prin
reorganizarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Inovării şi prin preluarea activităţii privind tineretul
şi sportul şi a structurilor specializate în aceste domenii de la
Ministerul Tineretului şi Sportului, care se desfiinţează.
Art. 7. - Se înfiinţează Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale prin reorganizarea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale.
Art. 8. - (1) Se înfiinţează Departamentul
pentru Românii de Pretutindeni - DRP, ca structură cu personalitate
juridică, în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în coordonarea
primului-ministru, prin preluarea activităţii, posturilor şi
personalului Departamentului pentru Relaţiile cu Românii de Pretutindeni
din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
(2) Departamentul pentru Românii de Pretutindeni - DRP
elaborează şi aplică politica în domeniul relaţiilor cu
românii de pretutindeni, în conformitate cu obiectivele majore privind românii
de pretutindeni şi cu programul de guvernare.
Art. 9. - (1) In termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
ministerele nou-înfiinţate, prevăzute la art. 1-7, vor supune
Guvernului spre adoptare proiectele de acte normative pentru reglementarea
măsurilor privind organizarea şi funcţionarea lor.
(2) Organizarea şi funcţionarea
entităţii prevăzute la art. 8 se aprobă prin hotărâre
a Guvernului în termenul prevăzut la alin. (1).
(3) Până la data adoptării
reglementărilor prevăzute la alin. (1), în realizarea măsurilor
şi obiectivelor cuprinse în Programul de guvernare pe perioada 2009-2012,
activitatea ministerelor nou-înfiinţate este supusă
dispoziţiilor cuprinse în actele normative privind organizarea şi
funcţionarea ministerelor care se reorganizează potrivit prezentei
ordonanţe de urgenţă.
Art. 10. - Unităţile care
funcţionează în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea
ministerelor desfiinţate sau ale căror structuri ori
activităţi au fost preluate potrivit prezentei ordonanţe de
urgenţă trec, în mod corespunzător, în subordinea, în
coordonarea sau sub autoritatea ministerelor nou-înfiinţate.
Art. 11. - Ministerele nou-înfiinţate preiau, în
mod corespunzător, toate drepturile şi obligaţiile
instituţiei desfiinţate ori ale structurii sau activităţii
din domeniile preluate, inclusiv personalul şi bunurile mobile şi
imobile aflate în administrarea sau, după caz, în proprietatea acestora,
în conformitate cu prevederile Legii nr. 115/1999 privind responsabilitatea
ministerială, republicată, cu modificările ulterioare, şi
ale Hotărârii Guvernului nr. 2/2001 pentru aprobarea structurii şi
conţinutului protocolului de predare-primire întocmit de membrii Guvernului
şi de conducătorii celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice la expirarea mandatului.
Art. 12. - (1) Efectuarea modificărilor în
execuţia bugetului de stat pe anul 2010, în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă, se va face de către ordonatorii
principali de credite, pe baza protocoalelor de predare-preluare şi a
precizărilor Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Protocoalele de predare-preluare se încheie în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă şi cuprind prevederile bugetare,
execuţia bugetară până la data preluării, structurile de
personal preluate, precum şi celelalte drepturi şi obligaţii
prevăzute la art. 11.
(3) Până la aprobarea legii bugetului de stat pe
anul 2010, finanţarea ministerelor reorganizate conform prezentei
ordonanţe de urgenţă se asigură în cadrul unei limite
lunare de cheltuieli ce nu poate depăşi de regulă 1/12 din
prevederile bugetare ale anului 2009 aferente activităţii
reorganizate.
(4) Incadrarea în limita de cheltuieli stabilită
conform alin. (3) este în responsabilitatea ordonatorilor principali de
credite.
(5) Până la introducerea modificărilor
prevăzute la alin. (1) în bugetul de stat şi în bugetele
ordonatorilor principali de credite, finanţarea acestora se asigură
din bugetele ordonatorilor principali de credite existenţi înainte de
intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(6) Deschiderea creditelor bugetare se efectuează
din bugetele ordonatorilor principali de credite existenţi înainte de intrarea
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi se
aprobă de ordonatorii principali de credite ai ministerelor
înfiinţate în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă.
(7) Personalul instituţiilor ale căror
structuri sau activităţi sunt preluate, respectiv al
instituţiilor care se reorganizează, se comasează ori îşi
încetează activitatea, va fi încadrat în cadrul instituţiilor care
preiau activitatea acestora, beneficiind de drepturile salariale acordate,
potrivit legii, pentru categoriile de funcţii din cadrul
autorităţii sau instituţiei publice.
Art. 13. - Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 25/2007 privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea
aparatului de lucru al Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 270 din 23 aprilie 2007, aprobată cu
modificări şi completări prin Lega nr. 99/2008, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1 alineatul (1), literele c), d)
şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul,
structură cu personalitate juridică, finanţată prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului, condusă de un şef de
departament, cu rang de ministru, numit prin decizie a primului-ministru, care
are calitatea de ordonator terţiar de credite, ajutat de unul sau mai
mulţi secretari de stat; ministrul pentru relaţia cu Parlamentul
participă la şedinţele Guvernului;
d) Aparatul propriu de lucru al viceprim-ministrului,
structură fără personalitate juridică, finanţată
prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, condusă de
Viceprim-ministru, care nu are calitatea de ordonator de credite;
viceprim-ministrul este ajutat în activitatea sa de unul sau mai mulţi
consilieri de stat şi secretari de stat, numiţi, respectiv
eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru, la propunerea
viceprim-ministrului;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
f) Corpul de control al primului-ministru,
structură fără personalitate juridică, finanţată
prin bugetul Secretariatului General al Guvernului şi condusă de un
secretar de stat."
2. La articolul 1 alineatul (1), după litera d)
se introduce o nouă literă, litera d1), cu următorul
cuprins:
,,d1) Departamentul pentru Lupta
Antifraudă - DLAF, structură fără personalitate
juridică, în subordinea primului- ministru, condusă de un secretar de
stat, ajutat de unul sau mai mulţi subsecretari de stat, şi
finanţată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului;".
3. La articolul 1 alineatul (1), după litera g)
se introduc două noi litere, literele g1) şi g2),
cu următorul cuprins:
,,g1) Secretariatul de Stat pentru Culte,
structură cu personalitate juridică, finanţată prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului şi condusă de un secretar de
stat;
g2) Departamentul pentru Românii de
Pretutindeni - DRP, structură cu personalitate juridică,
finanţată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului şi
condusă de un secretar de stat;".
4. Articolul 2 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Primul-ministru, printr-un consilier de
stat, coordonează activitatea următoarelor entităţi:
a) Agenţia Naţională pentru Resurse
Minerale, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţată
integral de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului;
b) Inspectoratul de Stat în Construcţii,
instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, finanţată integral de la bugetul de stat, prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului;
c) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului,
instituţie de specialitate a administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţată
integral de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului;
d) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere
a Spălării Banilor, organ de specialitate al administraţiei
publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului,
finanţat de la bugetul de stat; preşedintele oficiului are calitatea
de ordonator principal de credite;
e) Comisia Naţională pentru Controlul
Activităţilor Nucleare, instituţie publică de interes
naţional, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului,
finanţată integral de la bugetul de stat prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului;
f) Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului
şi Memoria Exilului Românesc, instituţie publică cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţată
integral de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului;
g) Agenţia Naţională Anti-Doping,
instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, finanţată din venituri proprii şi subvenţii de
la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului;
h) Comisia Naţională de Acreditare a
Spitalelor, instituţie publică cu personalitate juridică,
finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la
bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(2) Viceprim-ministrul coordonează:
a) Departamentul pentru Afaceri Europene;
b) Autoritatea Naţională de Reglementare în
Domeniul Energiei;
c) Autoritatea Naţională de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice din subordinea
Ministerului Administraţiei şi Internelor."
Art. 14. - (1) In cadrul Secretariatului General al
Guvernului şi în directa subordonare a secretarului general al Guvernului
se organizează şi funcţionează compartimentul de control
având ca atribuţii verificarea activităţii economico-financiare şi
de resurse umane în cadrul direcţiilor generale, direcţiilor,
serviciilor, birourilor şi compartimentelor din cadrul Secretariatului
General al Guvernului, precum şi al structurilor, organelor de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi
instituţiilor publice finanţate prin bugetul Secretariatului General
al Guvernului.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în
raport cu activitatea Regiei Autonome „Administrarea Patrimoniului Protocolului
de Stat", faţă de care Secretariatul General al Guvernului
îndeplineşte atribuţiile prevăzute de lege pentru ministerul de
resort.
(3) In vederea organizării compartimentului
prevăzut la alin. (1) numărul de posturi aprobat pentru Secretariatul
General al Guvernului se majorează cu 5 posturi.
Art. 15. - Numărul maxim de posturi al aparatului
de lucru al Guvernului se majorează cu numărul de posturi necesare
reîncadrării dispuse prin titluri executorii.
Art. 16. - (1) Actele normative în care sunt
prevăzute ministerele, organele de specialitate ale administraţiei
publice centrale şi instituţiile publice, care se
desfiinţează, se reorganizează ori îşi schimbă
raporturile de subordonare sau de coordonare, după caz, potrivit
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, se modifică în
mod corespunzător.
(2) In cuprinsul actelor normative în vigoare,
următoarele denumiri se înlocuiesc în mod corespunzător prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă, după cum urmează:
a) „Ministerul Economiei" cu „Ministerul
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri";
b) „Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri" cu „Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri";
c) „Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale" cu „Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale" şi cu „Ministerul Mediului şi
Pădurilor", în cazul prevederilor care reglementează activitatea
legată de componenta păduri;
d) „Ministerul Mediului" cu „Ministerul Mediului
şi Pădurilor";
e) „Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei" cu „Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului";
f) „Ministerul Turismului" cu „Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului";
g) „Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional" cu „Ministerul Culturii şi Patrimoniului
Naţional" şi cu „Secretariatul de Stat pentru Culte", în
cazul prevederilor legale care reglementează componenta culte;
h) „Ministerul Justiţiei şi
Libertăţilor Cetăţeneşti" cu „Ministerul
Justiţiei";
i) „Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Inovării" cu „Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului
şi Sportului";
j) „Ministerul Tineretului şi Sportului" cu
„Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului".
Art. 17. - Legea nr. 490/2004 privind stimularea
financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.096 din 24
noiembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Personalul de specialitate care are
şi îndeplineşte efectiv atribuţii în cadrul structurilor care au
ca obiect de activitate gestionarea asistenţei financiare comunitare
acordate României prin instrumentele de preaderare PHARE, ISPA şi SAPARD,
prin instrumente financiare provizorii Facilitatea de tranziţie,
Facilitatea Schengen, prin Fondul de Solidaritate al Uniunii Europene, prin
Fondul European pentru Garantare în Agricultură, Fondul European Agricol
pentru Dezvoltare Rurală, Fondul European pentru Pescuit, prin fondurile
structurale şi de coeziune, Mecanismul Financiar al Spaţiului
Economic European şi Contribuţia financiară elveţiană
pentru coeziunea Uniunii Europene este constituit din personal contractual sau,
după caz, funcţionari publici."
2. La articolul 1, după alineatul (2) se
introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Prin hotărâre a Guvernului,
iniţiată de Secretariatul General al Guvernului, se vor stabili
structurile care au ca obiect de activitate gestionarea asistenţei
financiare comunitare, acordate prin Fondul de Solidaritate al Uniunii
Europene, numărul şi structura posturilor, criteriile de încadrare a
personalului pe funcţii specifice şi procentul ce urmează a fi
acordat personalului potrivit art. 1 şi 2, în funcţie de rezultatele
activităţii proprii, corespunzător atribuţiilor din
fişa postului."
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu