ORDONANTA
URGENTA Nr. 116 din 24 octombrie 2007
privind organizarea si
functionarea Agentiei Nationale pentru Prestatii Sociale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 737 din 31 octombrie 2007
In cadrul strategiei Uniunii Europene, definită la
Lisabona, subliniind caracterul pluridimensional al politicilor de incluziune
socială, România s-a angajat prin Legea nr. 47/2006 privind sistemul naţional
de asistenţă socială în direcţia unei abordări globale a politicilor de
dezvoltare socială.
Pentru a completa aceste obiective de coerenţă şi de
transversalitate în domeniul politicilor sociale, Legea nr. 47/2006, care
constituie reglementarea-cadru, prevede realizarea unei noi construcţii
instituţionale, în scopul stabilirii unui mecanism unic de organizare a
sistemului de asistenţă socială, a modalităţilor de finanţare, a tipurilor de
prestaţii, a beneficiarilor şi a nevoilor concrete ale acestora.
In baza prevederilor art. 30 din Legea nr. 47/2006, în subordinea
Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse s-a înfiinţat Agenţia
Naţională pentru Prestaţii Sociale, ca organ de specialitate cu personalitate
juridică, ce are drept scop crearea unui sistem unitar privind administrarea
procesului de acordare a prestaţiilor sociale.
Conform Planului de măsuri prioritare pentru integrare
europeană şi angajamentelor asumate de România, Agenţia Naţională pentru
Prestaţii Sociale trebuie să se organizeze începând cu 1 ianuarie 2008, fapt
pentru care, în vederea organizării şi funcţionării acestei instituţii, este
necesar a se adopta măsuri imediate pentru stabilirea
cadrului normativ.
Totodată, neadoptarea cadrului normativ necesar prin
utilizarea procedurii de legiferare pe calea ordonanţei de urgenţă va conduce
la nerespectarea unor angajamente asumate în vederea integrării României în
Uniunea Europeană, dar şi la imposibilitatea creării sistemului unitar de plată
şi gestiune a tuturor prestaţiilor sociale şi la nemulţumiri în rândul
beneficiarilor. Aceste elemente constituie situaţii extraordinare şi vizează
interesul public.
In temeiul art. 115 alin. (4)
din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Agenţia Naţională
pentru Prestaţii Sociale se organizează şi funcţionează ca organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, cu sediul în
municipiul Bucureşti.
(2) Agenţia Naţională pentru Prestaţii Sociale,
denumită în continuare Agenţie, are în subordine agenţii judeţene pentru prestaţii sociale, respectiv ale
sectoarelor municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii
teritoriale, ca servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridică.
(3) Agenţiile teritoriale, în funcţie de nevoile locale
şi pentru eficientizarea activităţii proprii, pot organiza în subordine unităţi
fără personalitate juridică.
(4) Agenţia se organizează şi funcţionează potrivit
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi ale statutului propriu de
organizare şi funcţionare.
Art. 2. - (1) Agenţia are ca scop administrarea şi
gestionarea tuturor prestaţiilor sociale acordate de la bugetul de stat, aşa
cum sunt ele definite la art. 17 din Legea nr. 47/2006 privind sistemul
naţional de asistenţă socială, într-un sistem unitar de plată.
(2) Agenţia asigură coordonarea, îndrumarea şi
controlul activităţii agenţiilor teritoriale şi a unităţilor din subordine, în
scopul aplicării unitare a legislaţiei în domeniul specific de activitate şi al
realizării atribuţiilor ce le revin acestora, potrivit
legii.
Art. 3. - Finanţarea cheltuielilor privind organizarea
şi funcţionarea Agenţiei se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse.
Art. 4. - Principiile care stau la baza funcţionării
Agenţiei sunt următoarele:
a) solidaritate socială;
b) respectarea drepturilor sociale ale cetăţenilor;
c) asigurarea accesului egal la drepturi sociale, cu
respectarea egalităţii de şanse şi promovarea nediscriminării;
d) protecţia şi respectarea confidenţialităţii datelor
personale;
e) eficienţa în administrarea şi gestionarea
prestaţiilor sociale;
f) facilitarea accesului beneficiarilor la prestaţiile
sociale;
g) asigurarea continuităţii drepturilor şi plăţilor
prestaţiilor sociale pentru beneficiari;
h) asigurarea unei abordări unitare a legislaţiei
privind prestaţiile sociale;
i) transparenţa şi responsabilitatea publică.
Art. 5. -Agenţia aplică politicile şi strategiile din
domeniul asistenţei sociale elaborate de Ministerul Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse, având următoarele obiective principale:
a) administrarea fondurilor alocate de la bugetul de
stat pentru plata prestaţiilor sociale;
b) asigurarea unui sistem eficient şi integrat de
gestionare şi plată a prestaţiilor sociale la nivel naţional;
c) prevenirea fraudei în sistemul de acordare a
prestaţiilor sociale;
d) monitorizarea sumelor cheltuite din bugetul de stat
pentru plata prestaţiilor sociale;
e) organizarea şi asigurarea serviciilor de stabilire,
evidenţă şi plată a prestaţiilor sociale;
f) organizarea şi asigurarea unui sistem de evidenţă
şi evaluare a beneficiarilor de prestaţii sociale;
g) asigurarea furnizării informaţiilor necesare
realizării politicilor şi strategiilor în domeniul asistenţei sociale;
h) facilitarea accesului la
prestaţii sociale al beneficiarilor;
i) gestionarea eficientă a resurselor umane şi
materiale în domeniul său de activitate.
Art. 6. - (1) In vederea realizării obiectivelor sale,
Agenţia încheie anual un contract de gestiune şi performanţă managerială cu
Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, în care sunt stabiliţi
indicatorii de performanţă managerială. Modelul contractului se aprobă prin
ordin al ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse.
(2) Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse
exercită controlul asupra modului în care sunt implementate politicile
naţionale elaborate în domeniul de competenţă al Agenţiei, precum şi asupra
realizării indicatorilor de performanţă managerială.
(3) Preşedintele Agenţiei prezintă ministrului muncii,
familiei şi egalităţii de şanse semestrial rapoarte cu privire la stadiul
îndeplinirii indicatorilor prevăzuţi în contractul de gestiune şi performanţă
managerială.
(4) Raportul anual privind îndeplinirea indicatorilor
de performanţă managerială se prezintă de către preşedintele Agenţiei
ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse pentru aprobare.
CAPITOLUL II
Atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Agenţiei
SECŢIUNEA 1
Atribuţiile Agenţiei
Art. 7. - (1) Pentru realizarea obiectivelor sale, Agenţia are, în principal, următoarele atribuţii:
a) urmăreşte şi asigură aplicarea corectă, unitară şi
nediscriminatorie a legislaţiei privind prestaţiile sociale;
b) elaborează propuneri de îmbunătăţire a cadrului
legislativ din domeniul său de competenţă şi le înaintează Ministerului Muncii,
Familiei şi Egalităţii de Şanse pentru promovare, precum şi altor autorităţi
ale administraţiei publice centrale pentru informare;
c) stabileşte procedurile administrative privind
acordarea prestaţiilor sociale de către agenţiile teritoriale şi elaborează
instrucţiuni de aplicare a prevederilor legislaţiei privind gestiunea
prestaţiilor sociale;
d) fundamentează şi propune Ministerului Muncii,
Familiei şi Egalităţii de Şanse proiectul de buget incluzând fonduri pentru
plata prestaţiilor sociale şi pentru funcţionarea Agenţiei;
e) administrează şi gestionează bugetul propriu,
organizează şi asigură plata prestaţiilor sociale;
f) administrează şi gestionează patrimoniul propriu;
g) prezintă Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii
de Şanse raportul de execuţie bugetară a bugetului alocat;
h) negociază şi încheie acorduri cu instituţii
financiare, în vederea efectuării plăţilor prestaţiilor sociale;
i) elaborează rapoarte şi analize pentru fundamentarea
politicilor şi programelor în domeniul prestaţiilor sociale;
j) elaborează indicatorii statistici aferenţi domeniului
său de competenţă;
k) asigură evidenţa la nivel naţional a tuturor
beneficiarilor din sistemul prestaţiilor sociale;
l) elaborează rapoarte de
activitate şi le transmite Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse;
m) monitorizează şi asigură controlul intern asupra
modului de acordare a prestaţiilor sociale;
n) asigură implementarea, menţinerea şi îmbunătăţirea
sistemelor de management al calităţii în domeniul său de activitate;
o) organizează activităţi de informare a cetăţenilor cu
privire la drepturile la prestaţii sociale;
p) asigură îndrumarea metodologică a agenţiilor
teritoriale şi a unităţilor din subordine cu privire la modul de aplicare a
dispoziţiilor legale în domeniu, cu respectarea politicilor sociale elaborate
de Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse;
q) îndrumă persoanele juridice şi fizice cărora le
revin drepturi şi obligaţii ce decurg din reglementările privind prestaţiile
sociale;
r) asigură reprezentarea în faţa instanţelor
judecătoreşti, în condiţiile legii;
s) asigură reprezentarea în relaţiile cu organismele
similare din străinătate şi orice altă reprezentare în domeniul său de
activitate, la solicitarea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse;
t) asigură pentru activitatea proprie dezvoltarea,
mentenanţa şi protecţia sistemelor automatizate de calcul şi înregistrare, în
special în funcţie de evoluţiile tehnologice;
u) asigură gestiunea bazelor naţionale de date
referitoare la sistemul de informaţii privind prestaţiile sociale;
v) garantează securitatea şi integritatea sistemului de
informaţii, precum şi confidenţialitatea datelor în conformitate cu prevederile
legii;
w) aplică prevederile convenţiilor internaţionale în
domeniu, la care România este parte, inclusiv ansamblul reglementărilor comunitare
în domeniu, şi colaborează cu instituţii similare din Uniunea Europeană;
x) negociază, potrivit mandatului acordat de Ministerul
Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, acorduri bilaterale cu organisme din
alte state, în domeniul său de competenţă;
y) realizează selecţia, stabileşte planul de formare
profesională continuă a personalului propriu şi este responsabilă de punerea
lui în aplicare.
(2) Atribuţiile şi
responsabilităţile Agenţiei sunt cele prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă, precum şi cele prevăzute de statutul de organizare şi funcţionare.
Art. 8. - (1) In realizarea atribuţiilor sale, Agenţia
poate stabili relaţii de parteneriatsau de colaborare cu alte autorităţi şi
instituţii publice şi private, din ţară şi din străinătate, reprezentanţi ai
societăţii civile sau ai partenerilor sociali.
(2) In vederea eficientizării activităţii sale, Agenţia
poate încheia contracte cu persoane fizice sau juridice pentru realizarea unor
activităţi ori servicii în condiţiile legii.
Art. 9. - In realizarea obiectivelor sale, Agenţia
preia atribuţiile şi responsabilităţile de administrare şi gestionare a
prestaţiilor sociale de la compartimentele de specialitate ale Ministerului
Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse şi ale structurilor sale deconcentrate.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Art. 10. - (1) Personalul Agenţiei şi al agenţiilor
teritoriale este format din funcţionari publici cu statut reglementat de Legea
nr. 188/1999, republicată, şi personal încadrat în baza contractului individual
de muncă.
(2) Personalul prevăzut la alin. (1) este salarizat potrivit prevederilor legale aplicabile acestuia.
(3) Atribuţiile şi responsabilităţile personalului
Agenţiei la nivel central şi local se stabilesc prin regulamentul de organizare
şi funcţionare al acesteia, aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei
şi egalităţii de şanse, la propunerea preşedintelui Agenţiei.
Art. 11. - Structura organizatorică şi numărul maxim de
posturi ale Agenţiei atât la nivel central, cât şi la nivel local se stabilesc
prin statutul de organizare şi funcţionare, care se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 12. - (1) Agenţia, pentru îndeplinirea
atribuţiilor sale, preia în administrare bunurile mobile şi imobile şi orice
alte resurse materiale aflate în proprietate publică, de la autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale, în condiţiile legii.
(2) Agenţia deţine în proprietatea privată bunuri
mobile şi imobile provenite din surse proprii, donaţii sau din alte surse,
potrivit legii.
(3) Agenţia preia bunurile mobile şi imobile existente
la actualele direcţii de muncă şi protecţie socială judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 3-a
Conducerea Agenţiei
Art. 13. - (1) Agenţia este condusă de un preşedinte a
cărui funcţie este asimilată celei de secretar de stat.
(2) Preşedintele este numit în funcţie prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse.
(3) Preşedintele beneficiază de drepturile salariale
şi de celelalte drepturi prevăzute de lege pentru funcţia de secretar de stat.
Art. 14. - (1) Conducerea executivă a Agenţiei se
exercită de către un secretar general, înalt funcţionar public numit în
condiţiile legii.
(2) Atribuţiile şi responsabilităţile secretarului
general se stabilesc prin statutul de organizare şi funcţionare al Agenţiei.
Art. 15. - (1) Mandatul preşedintelui este de 4 ani, cu
posibilitatea reînnoirii.
(2) Mandatul preşedintelui încetează la expirarea
perioadei prevăzute la alin. (1), prin revocare la propunerea ministrului
muncii, familiei şi egalităţii de şanse, prin demisie, prin pensionare sau prin
deces.
Art. 16. - (1) Preşedintele are, în principal,
următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) exercită funcţia de ordonator secundar de credite;
b) coordonează activitatea Agenţiei şi a structurilor sale subordonate;
c) răspunde de întreaga activitate a Agenţiei şi a
structurilor subordonate în faţa ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse;
d) propune spre aprobare ministrului muncii, familiei
şi egalităţii de şanse, în condiţiile legii, proiectul de buget incluzând
fonduri pentru plata prestaţiilor sociale şi pentru funcţionarea Agenţiei;
e) propune spre aprobare ministrului muncii, familiei
şi egalităţii de şanse raportul anual de activitate al Agenţiei;
f) aprobă, numeşte, încadrează, modifică, suspendă şi
dispune încetarea raporturilor de serviciu sau de muncă ale personalului din
subordine, în condiţiile legii;
g) aprobă planul de formare profesională continuă a
personalului Agenţiei;
h) aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare al
Agenţiei la nivel central şi local;
i) organizează şi coordonează activitatea de control
intern privind gestionarea şi plata prestaţiilor sociale;
j) evaluează activitatea conducătorilor agenţiilor
teritoriale;
k) reprezintă Agenţia în raporturile cu autorităţile
administraţiei publice, cu alte persoane juridice şi fizice, precum şi cu
organisme din ţară şi din străinătate;
l) dezvoltă relaţii de
colaborare cu instituţii similare din ţară şi din străinătate, în limita
competenţelor prevăzute de lege;
m) asigură promovarea imaginii Agenţiei.
(2) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
emite ordine cu caracter individual şi normativ în domeniul de activitate al
Agenţiei.
(3) Preşedintele Agenţiei poate delega atribuţii
personalului din subordine, în condiţiile legii.
(4) Preşedintele îndeplineşte şi alte atribuţii care se
stabilesc prin statutul propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei.
CAPITOLUL III
Agenţiile teritoriale
Art. 17. - (1) Agenţiile teritoriale au, în principal,
următoarele atribuţii:
a) aplică legislaţia privind acordarea şi plata
prestaţiilor sociale;
b) informează şi îndrumă persoanele juridice şi fizice
cărora le revin drepturi şi obligaţii ce decurg din reglementările privind
prestaţiile sociale;
c) gestionează informaţiile în
vederea efectuării plăţilor prestaţiilor sociale;
d) prelucrează documentaţia aferentă stabilirii
drepturilor la prestaţii sociale, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare;
e) înregistrează datele privind beneficiarii de
prestaţii sociale;
f) utilizează sistemul de informaţii conform cu
instrucţiunile şi instrumentele de gestiune a informaţiei, stabilite de
Agenţie;
g) asigură evidenţa la nivel teritorial a tuturor
beneficiarilor din sistemul prestaţiilor sociale;
h) actualizează baza de date cu
privire la beneficiari şi prestaţiile sociale acordate;
i) asigură caracterul confidenţial al datelor personale
ale solicitanţilor şi beneficiarilor de prestaţii sociale;
j) verifică îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate
privind stabilirea drepturilor la prestaţii sociale;
k) stabilesc dreptul la prestaţii sociale şi efectuează
plata acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
l) recuperează drepturile
încasate necuvenit de beneficiari, în condiţiile legii;
m) fundamentează şi propun
Agenţiei proiectul de buget incluzând fonduri pentru plata prestaţiilor sociale
şi pentru funcţionarea agenţiei teritoriale;
n) administrează bugetul aprobat şi prezintă Agenţiei
raportul de execuţie bugetară;
o) organizează activitatea de evidenţă contabilă a
execuţiei bugetare pentru bugetul alocat;
p) exercită funcţia de ordonatori terţiari de credite;
q) întocmesc rapoarte periodice, precum şi raportul
anual de activitate şi le transmit Agenţiei;
r) elaborează, implementează şi cofinanţează programe
de activitate proprii şi acţiuni specifice privind domeniul său de activitate;
s) furnizează Agenţiei şi altor organisme cu competenţe
în domeniu informaţii în vederea elaborării de studii, rapoarte şi analize în
domeniul lor de activitate;
t) asigură comunicarea
permanentă cu autorităţile, instituţiile şi alte persoane juridice cu
responsabilităţi în domeniul social şi în special cu autorităţile publice
locale şi judeţene;
u) asigură reprezentarea în faţa instanţelor
judecătoreşti, conform legii;
v) asigură caracterul confidenţial al datelor personale
ale solicitanţilor şi beneficiarilor de prestaţii sociale;
w) rezolvă contestaţii, sesizări şi reclamaţii potrivit
competenţelor legale;
x) realizează selecţia şi formarea profesională a
personalului la nivel teritorial, în conformitate cu planul stabilit de Agenţie
în domeniu;
y) editează materiale informative în domeniul lor de
activitate;
z) utilizează orice mijloc de comunicare în masă pentru
promovarea şi informarea asupra drepturilor beneficiarilor.
(2) Atribuţiile şi responsabilităţile agenţiilor
teritoriale sunt cele prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi
cele prevăzute de statutul propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei.
(3) Pentru îndeplinirea atribuţiilor lor, agenţiile
teritoriale cooperează cu autorităţile administraţiei publice locale, cu
organizaţiile guvernamentale, cu societatea civilă, precum şi cu partenerii
sociali.
Art. 18. - (1) Conducerea agenţiei teritoriale se
exercită de către un director executiv, funcţionar public de conducere.
(2) Funcţia de director executiv se ocupă pe bază de
concurs organizat în condiţiile legii.
(3) Directorul executiv este numit prin ordin al
preşedintelui Agenţiei.
Art. 19. - (1) Directorii executivi ai agenţiilor
teritoriale au calitatea de ordonatori terţiari de credite.
(2) Atribuţiile şi responsabilităţile directorilor
executivi se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al
Agenţiei.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 20. - (1) Numărul de posturi cu care funcţionează
Agenţia se asigură, prin redistribuire, în condiţiile legii, din cadrul
compartimentelor de specialitate ale aparatului Ministerului Muncii, Familiei
şi Egalităţii de Şanse şi structurilor sale deconcentrate, precum şi ale
instituţiilor din subordinea ministerului, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat
Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse.
(2) La nivel teritorial, numărul de posturi va fi
repartizat conform criteriilor prevăzute în regulamentul de organizare şi
funcţionare.
(3) Salarizarea personalului încadrat în aparatul central
al Agenţiei se face la nivelul utilizat pentru ministere, iar salarizarea
personalului încadrat la nivel teritorial se face la nivelul utilizat pentru
structurile deconcentrate ale ministerelor, conform reglementărilor legale în
vigoare.
Art. 21. -In termen de 90 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, primul-ministru va numi
preşedintele Agenţiei.
Art. 22. - (1) In termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
Agenţia va prelua de la Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse
atribuţiile şi responsabilităţile legate de administrarea, gestionarea şi plata
prestaţiilor sociale.
(2) Până la preluarea de către Agenţie a atribuţiilor
şi responsabilităţilor legate de administrarea, gestionarea şi plata
prestaţiilor sociale, acestea sunt îndeplinite în continuare de Ministerul
Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse şi de structurile sale deconcentrate.
(3) Odată cu preluarea atribuţiilor şi
responsabilităţilor legate de administrarea, gestionarea şi plata prestaţiilor
sociale, Agenţia se subrogă Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse în toate contractele referitoare la domeniul său de activitate.
Art. 23. -In cazul transferului către Agenţie a
atribuţiilor de administrare, gestionare şi plată a prestaţiilor sociale
efectuate de alte instituţii ale administraţiei publice, acestea sunt obligate
să aloce Agenţiei mijloacele şi resursele umane, materiale şi financiare
necesare.
Art. 24. - Se autorizează Ministerul Economiei şi
Finanţelor să introducă, la propunerea ordonatorilor principali de credite,
modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat şi în volumul şi
structura bugetelor ordonatorilor principali de
credite.
Art. 25. -In termen de 90 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse supune spre aprobare Guvernului statutul propriu de
organizare şi funcţionare al Agenţiei, elaborat la propunerea acesteia.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcurarii
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Jozsef Birtalan
p. Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Liviu Radu,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian