ORDONANTA
URGENTA Nr. 116 din 29 decembrie 2009
pentru instituirea unor
masuri privind activitatea de înregistrare în registrul comertului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 926 din 30 decembrie 2009
Ţinând cont de necesitatea remedierii cât mai urgente a
blocajului existent la oficiile registrului comerţului, care duce la
nerespectarea drepturilor comercianţilor, cu consecinţe deosebit de periculoase
pentru circuitul comercial,
cunoscând faptul că funcţionarea eficientă a
registrului comerţului în subordinea Ministerului Justiţiei constituie premisa
esenţială a derulării unor programe de cooperare judiciară europeană extrem de
importante, precum E-Justice sau N-Lex,
având în vedere contextul social economic actual care
impune, pe de o parte, o decongestionare a activităţii judiciare prin luarea
unor măsuri energice de remediere a supraîncărcării instanţelor şi, pe de altă
parte, o fluidizare a procedurilor aferente activităţii comerciale,
pentru asigurarea respectării termenelor de eliberare a
certificatelor de înregistrare, de înscriere de menţiuni şi a documentelor
aferente, de soluţionare a cererilor de înregistrare în registrul comerţului,
ca imperativ al derulării în condiţii corespunzătoare, cu respectarea legii, a
activităţii comercianţilor,
având în vedere că registrul comerţului este un
instrument esenţial pentru securitatea circuitului comercial, ce contribuie în
mod substanţial la dezvoltarea unui climat de loialitate şi credibilitate la
nivelul mediului de afaceri,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - Prin derogare de la prevederile Legii nr.
26/1990 privind registrul comerţului, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de la prevederile
celorlalte acte normative incidente, competenţa de soluţionare a cererilor de
înregistrare în registrul comerţului şi, după caz, a altor cereri aflate în
competenţa de soluţionare a judecătorului delegat, pe o perioadă de maximum 6
luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, aparţine
directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau
persoanei sau persoanelor desemnate de către directorul general al Oficiului
Naţional al Registrului Comerţului.
Art. 2. - Cererile de înregistrare depuse la oficiile
registrului comerţului de pe lângă tribunale şi nesoluţionate până la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă vor fi soluţionate,
potrivit art. 1, de către directorul oficiului registrului comerţului de pe
lângă tribunal şi/sau de către persoana sau persoanele desemnate, urmând a fi
avute în vedere şi termenele de soluţionare anterior acordate.
Art. 3. - (1) Cererile formulate de Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului prin oficiile registrului comerţului de pe lângă
tribunale care anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă
erau în competenţa de soluţionare a judecătorului delegat se înaintează secţiei
comerciale a tribunalului în a cărui circumscripţie îşi are sediul comerciantul,
urmând a fi soluţionate de urgenţă şi cu precădere.
(2) Constatarea dizolvării de drept potrivit art. 30
din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în
registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi
persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la
autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările
ulterioare, aparţine secţiei comerciale a tribunalului în a cărui
circumscripţie îşi are sediul comerciantul, care se va pronunţa la cererea
Oficiului Naţional al Registrului Comerţului sau a oricărei persoane
interesate.
(3) Radierea din registrul comerţului ca urmare a
dizolvării în temeiul art. 237 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi al art. 30 şi 31 din Legea nr.
359/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se dispune de secţia
comercială a tribunalului în a cărui circumscripţie îşi are sediul
comerciantul.
(4) Competenţa de numire a lichidatorului în situaţiile
prevăzute la art. 237 alin. (7) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi la art. 31 alin. (4) din Legea nr.
359/2004, cu modificările şi completările ulterioare, aparţine secţiei
comerciale a tribunalului în a cărui circumscripţie îşi are sediul
comerciantul.
(5) In cazurile prevăzute la alin. (2) şi (3),
hotărârea tribunalului este supusă numai recursului.
Art. 4. - (1) In cazul fuziunii, inclusiv al fuziunii
transfrontaliere, şi în cazul divizării, competenţa de verificare a legalităţii
hotărârii asupra fuziunii/divizării, precum şi, după caz, a actului constitutiv
ori a actului modificator şi de a dispune înregistrarea acestora în registrul
comerţului aparţine secţiei comerciale a tribunalului în circumscripţia căruia
se află sediul comerciantului.
(2) Hotărârea de fuziune şi actul constitutiv al
societăţilor rezultate sau, după caz, actul modificator al societăţii
absorbante se depun la oficiul registrului comerţului, care le înaintează, în
termen de 24 de ore de la primire, instanţei competente conform prevederilor
alin. (1).
(3) Cererea se soluţionează potrivit dispoziţiilor art.
331-339 din Codul de procedură civilă.
Art. 5. - In cazul fuziunii transfrontaliere, atribuţiile
de verificare a legalităţii procedurii pe care o urmează societăţile
participante la fuziune - persoane juridice române sau societăţile europene cu
sediul social în România - şi, dacă este cazul, societatea nou-înfiinţată -
persoană juridică română sau societate europeană cu sediul social în România -
aparţin directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal
şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate de către directorul general al
Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, cu excepţia atribuţiilor
prevăzute la art. 25113 şi 25114 din Legea nr. 31/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care vor fi exercitate
de tribunal, secţia comercială. Pentru cererile aflate în competenţa de
soluţionare a tribunalului, art. 4 se aplică în mod corespunzător.
Art. 6. - (1) In soluţionarea cererilor potrivit art. 1
şi 2, directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau
persoana sau persoanele desemnate pronunţă rezoluţii prin care se dispune
autorizarea constituirii societăţilor comerciale, efectuarea tuturor
înregistrărilor în registrul comerţului, a publicităţii, precum şi
înregistrarea în registrul comerţului a declaraţiilor-tip pe propria răspundere
şi a datelor cuprinse în acestea, după caz, conform prevederilor legale în
vigoare.
(2) Rezoluţiile pronunţate în temeiul prezentului act
normativ sunt executorii de drept.
(3) Impotriva rezoluţiei directorului şi/sau persoanei
sau persoanelor desemnate se poate formula plângere în termen de 15 zile de la
pronunţare pentru părţi şi de la data publicării rezoluţiei sau a actului
modificator al actului constitutiv în Monitorul Oficial al României, Partea a
IV-a, pentru orice alte persoane interesate.
(4) Plângerea se depune şi se menţionează în registrul
comerţului unde s-a făcut înregistrarea. In termen de 3 zile de la data
depunerii, oficiul registrului comerţului înaintează plângerea secţiei
comerciale a tribunalului în a cărui circumscripţie se află sediul
comerciantului.
(5) Plângerea formulată împotriva rezoluţiilor
directorului oficiului registrului comerţului şi/sau persoanei sau persoanelor
desemnate se soluţionează de urgenţă şi cu precădere, în condiţiile dreptului
comun.
Art. 7. - (1) Procedura de soluţionare a cererilor de
înregistrare prevăzute la art. 1 şi 2 nu are caracter contradictoriu şi nu se
desfăşoară în şedinţă publică, cu excepţia cazului în care în mod expres se
solicită acest lucru de către partea care a depus cererea sau reprezentantul
acesteia, situaţie în care se va organiza audienţă publică pentru susţinerea
cererii înainte de soluţionare.
(2) Când pentru lămurirea unor împrejurări de fapt,
directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau
persoana sau persoanele desemnată/desemnate consideră necesar să cunoască părerea
unor specialişti, poate/pot să dispună efectuarea unei expertize, în contul
părţilor, precum şi prezentarea oricăror alte dovezi. In acelaşi scop, părţile
pot fi invitate să se prezinte la oficiul registrului comerţului.
(3) Inscrisurile noi în susţinerea cererilor de
înregistrare se depun la oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal,
prin registratura generală, cu cel puţin o zi înainte de data soluţionării.
(4) In condiţiile în care cererile de înregistrare şi
documentele depuse în susţinerea acestora nu îndeplinesc condiţiile prevăzute
de lege, se acordă un termen de amânare de cel mult 15 zile libere, fără a se
lua în considerare ziua când a început şi ziua când s-a sfârşit termenul. La
cererea motivată a solicitantului, termenul de 15 zile poate fi prelungit o
singură dată, cu maximum 15 zile.
(5) Comunicarea rezoluţiilor de amânare se realizează
prin afişare la sediul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi
pe site-ul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
(6) Dacă în termenul prevăzut la alin. (3) solicitantul
nu îşi îndeplineşte obligaţiile dispuse prin rezoluţia de amânare a
directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau a
persoanei sau persoanelor desemnate, cererile de înregistrare urmează a fi
respinse.
(7) In situaţia în care la cererile de înregistrare
sunt depuse cereri de intervenţie, directorul oficiului registrului comerţului
de pe lângă tribunal şi/sau persoana sau persoanele desemnate va/vor transmite
dosarul secţiei comerciale a tribunalului în a cărui circumscripţie îşi are
sediul comerciantul, unde vor fi soluţionate de urgenţă şi cu precădere.
Art. 8. - (1) Pe durata de aplicare a prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, prin
oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, nu încasează taxa
judiciară de timbru şi, după caz, contravaloarea timbrului judiciar.
(2) Pe perioada menţionată la alin. (1) se folosesc
formularele-tip aflate în uz la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
de urgenţă.
Art. 9. -In cazul cererilor de înregistrare depuse la
registrul comerţului până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă şi nesoluţionate, dacă informaţiile din cazierul fiscal au expirat sau
urmează să expire, oficiile registrului comerţului vor solicita reconfirmarea
acestora direcţiilor teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală. Această operaţiune este scutită de piata oricăror taxe/tarife.
Art. 10. - (1) In exercitarea atribuţiilor prevăzute de
prezenta ordonanţă de urgenţă, directorul oficiului registrului comerţului
şi/sau persoana ori persoanele desemnată/desemnate nu poate/nu pot fi supuse
niciunei restricţii, presiuni, constrângeri sau intimidări din partea unei
autorităţi ori a unei persoane fizice sau juridice.
(2) Solicitantul, aşa cum este definit de Legea nr.
359/2004, cu modificările şi completările ulterioare, răspunde pentru
legalitatea, autenticitatea, exactitatea datelor cuprinse în cererile de
înregistrare şi în documentele depuse în susţinerea acestora.
(3) Sancţionarea directorului oficiului registrului
comerţului şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate pentru săvârşirea unor
abateri în legătură cu îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă se va face numai cu avizul directorului general al
Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
Art. 11. - (1) In termen de 15 zile lucrătoare de la
intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, directorul general al
Oficiului Naţional al Registrului Comerţului va emite deciziile de desemnare a
directorilor şi, după caz, a altor persoane din cadrul instituţiei, care vor
îndeplini atribuţiile de soluţionare a cererilor prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă.
(2) In cazul în care volumul de activitate o impune,
persoanele menţionate la alin. (1), cu excepţia directorilor şi directorilor
adjuncţi, vor exercita pe perioada desemnării exclusiv atribuţiile de
soluţionare a cererilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, urmând ca
restul atribuţiilor care le revin potrivit fişei postului să fie redistribuite
în mod corespunzător celuilalt personal din cadrul oficiilor.
(3) Persoanele desemnate potrivit alin. (1) să
îndeplinească atribuţiile de soluţionare a cererilor prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă sunt salarizate, în baza deciziei directorului general al
Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, pe perioada exercitării efective
a acestor atribuţii, la nivelul de salarizare al directorului oficiului
registrului comerţului în care îşi desfăşoară activitatea.
(4) Funcţiile de conducere din cadrul Oficiului
Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului şi
persoanele desemnate, cu studii de specialitate juridică, beneficiază de
vechime în specialitate juridică.
Art.12. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare în 15 zile de la publicarea sa în Monitorul Oficial al României, Partea
I, şi se aplică până la reglementarea activităţii de înregistrare în registrul
comerţului efectuată de registratori comerciali.
(2) In termen de 6 luni de la data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul va adopta, la propunerea
Ministerului Justiţiei, proiectul de lege privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea profesiei de registrator comercial.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu