ORDONANTA
URGENTA Nr. 136 din 28 octombrie 2008
privind stabilirea unor
masuri pentru salarizarea personalului din invatamant in anul 2008
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 739 din 31 octombrie 2008
Potrivit Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învăţământ, cadrele didactice din învăţământul
preuniversitar şi universitar de stat vor beneficia de următoarele creşteri
salariale:
• 55% profesorii universitari;
• 37% personalul didactic din
învăţământul universitar (conferenţiari, lectori, preparatori etc.) şi din
învăţământul preuniversitar.
Cheltuielile de personal suplimentare generate de
mărirea salariilor cadrelor didactice sunt de:
• 711 milioane lei pentru perioada rămasă din anul
2008, ceea ce reprezintă 0,14% din PIB;
• 4.265 milioane lei pentru întregul an 2009, respectiv
0,74% din PIB.
In actualul context economic mondial extrem de dificil,
care se reflectă şi asupra României, efortul financiar al măririi salariilor
cadrelor didactice nu poate fi susţinut. O astfel de măsură ar obliga la
majorarea deficitului bugetar sau la reducerea drastică a cheltuielilor cu
investiţiile.
Această din urmă variantă are consecinţe extrem de
negative, dintre care menţionăm:
• presiuni, sub diferite
forme, ale celorlalte categorii de personal bugetar şi ale celui din sectorul
privat, pentru alinierea nivelului salariului la cel aprobat pentru personalul
din învăţământ;
• creşterea inevitabilă a salariilor din sectorul
bugetar cu 50%;
• deteriorarea raportului
dintre salariul obţinut în sectorul privat şi cel din sectorul bugetar (în
prezent câştigul mediu brut din sectorul public este cu 30% mai mare decât cel
din sectorul privat), astfel încât se va ajunge ca veniturile salariale medii
din sectorul bugetar să fie aproape duble faţă de cele din sectorul privat;
• creşterea importurilor ca urmare a schimbării
structurii cererii de consum a populaţiei;
• deteriorarea raportului dintre consum şi investiţii,
cu influenţe nefavorabile asupra produsului intern
brut;
• creşterea suplimentară a pensiilor ca urmare a
majorării salariului mediu brut care stă la baza stabilirii punctului de
pensie;
•creşterea câştigului salarial mediu brut lunar din
sectorul bugetar în anul 2009 faţă de media din anul
2008 cu circa 61%;
• creşterea câştigului salarial mediu brut din sectorul
concurenţial cu circa 48%;
• creşterea câştigului salarial mediu brut lunar în
anul 2009 la 2.568 lei faţă de 1.865 lei în scenariul de bază (fără aplicarea
legii).
Majorarea cu 50% a salariilor
tuturor categoriilor de personal care se finanţează din fonduri publice
determină cheltuieli bugetare suplimentare în anul 2009 de circa 21 miliarde
lei, respectiv aproape 4% din PIB, la care dacă s-ar adăuga şi influenţele ce
decurg din creşterea punctului de pensie ar rezulta un efort bugetar total de
36 miliarde lei, respectiv 6,2% din PIB.
In această situaţie, stabilitatea economică a României
nu va mai putea fi asigurată, ducând la irosirea câştigurilor macroeconomice
obţinute în ultimii ani. Riscul de a ne reîntoarce în perioada de stagflaţie,
caracteristică deceniului trecut, trebuie, în aceste condiţii, luat în mod
serios în calcul, având urmări dramatice asupra nivelului de trai al românilor,
pe termen lung.
Aceste majorări salariale vor avea un puternic impact
asupra economiei româneşti. Astfel:
• importante resurse financiare vor fi transferate de
la investiţii către consum;
• masa salarială netă suplimentară faţă de scenariul de
bază va fi de 44 miliarde lei;
• transferul sumei de 44
miliarde lei, reprezentând creşterile neprogramate de venituri medii, de la
investiţii către consum are următoarele consecinţe:
- formarea brută de capital fix scade cu aproape 18
puncte procentuale faţă de scenariul de bază (de la +13% la-5%);
- creşterea economică se reduce cu 4 puncte procentuale
(de la 6% la 2%);
- importurile cresc cu circa 5 miliarde euro, ceea ce
conduce la creşterea ponderii deficitului comercial şi de cont curent în PIB cu
aproape 4 puncte procentuale faţă de scenariul de bază;
• punctul de pensie ar urma să crească la 1 ianuarie
2009 cu încă 37,7% faţă de proiecţia bugetară pe anul 2009, scenariul de bază,
ceea ce ar însemna cheltuieli suplimentare pentru bugetul asigurărilor sociale
de stat de circa 15 miliarde lei, respectiv 2,6% din
PIB;
• rata inflaţiei se va deteriora cu circa 5 puncte procentuale
ca urmare a creşterii salariilor şi a pensiilor, în condiţiile unei
elasticităţi între preţurile de consum şi veniturile populaţiei de circa 0,1,
ceea ce ar conduce ca rata inflaţiei să atingă un nivel de două cifre;
• companiile vor fi obligate să recurgă la
disponibilizări de personal; estimăm că impactul ar putea ajunge la circa
300.000 de salariaţi.
Dezechilibrarea bugetului va duce la o creştere a
deficitului public. Art. 104 din Tratatul de la Maastricht instituind Uniunea
Europeană reglementează o anumită disciplină bugetară, impunându-se statelor
membre o obligaţie generală: aceea de a evita deficitele publice excesive.
Respectarea acestei cerinţe este supravegheată de
Comisia Europeană, care verifică periodic, pe de o parte, raportul dintre
deficitul bugetar şi produsul intern brut, iar pe de altă parte, raportul
dintre datoria publică şi produsul intern brut (PIB). Aceste raporturi nu
trebuie să depăşească „valorile de referinţă" stabilite printr-un protocol
(care este anexă la Tratat) privind procedura aplicabilă în caz de deficit
excesiv (3% din PIB).
Rezultă că asemenea cheltuieli
bugetare excesive pun în pericol pe termen scurt echilibrul bugetar al
României, iar pe termen lung obiectivele României de aderare la zona euro. De
asemenea, România va fi pusă în faţa faptului împlinit de a nu îşi putea
respecta obligaţiile asumate prin aderarea la Uniunea Europeană şi de a încălca
Tratatul de instituire a Uniunii Europene. Reamintim că îndeplinirea
angajamentelor stabilite prin actul de aderare reprezintă o obligaţie prevăzută
de art. 148 din Constituţia României, republicată.
Aliniindu-ne la recomandările Comisiei Europene, dar şi
ale agenţiilor de rating, efectuate cu ocazia evaluărilor periodice,
referitoare la reducerea cheltuielilor bugetare, rezultă că, pentru evitarea
riscurilor semnalate şi, implicit, a riscului declanşării procedurii de deficit
excesiv, este necesară adoptarea unei politici de restrângere a cheltuielilor
bugetare şi de abordare prudentă a deficitului bugetar.
In considerarea faptului că aceste elemente vizează
interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror
reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pentru
reglementarea acestei situaţii.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. -In perioada octombrie-decembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000 a salariilor personalului didactic din
învăţământ se stabileşte după cum urmează:
a) 266,026 lei pentru funcţia prevăzută la art. 1 alin.
(1) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale
ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 221/2008;
b) 299,933 lei pentru funcţiile didactice prevăzute la
art. 1 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 221/2008.
Art. 2. - Valoarea coeficientului de multiplicare 1,000
a salariilor personalului didactic din învăţământ, stabilită prin Legea nr.
221/2008 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile
salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, se va
aplica începând cu plata drepturilor salariale aferente lunii aprilie 2009, în
condiţiile prevăzute de legea unitară de salarizare a personalului din sectorul
bugetar şi ţinând seama de gradul de îndeplinire a criteriilor de performanţă,
de creşterea competitivităţii şi calităţii actului de învăţământ.
Art. 3. - Valoarea coeficientului de multiplicare 1,000
a salariilor personalului didactic din învăţământ,
aplicabilă în perioada ianuarie-martie 2009 inclusiv, se va stabili prin actele
normative care vor reglementa creşterile salariale ce se acordă în anul 2009
personalului din sectorul bugetar.
Art. 4. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă următoarele prevederi din Ordonanţa Guvernului
nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008
personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 82 din 1 februarie
2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008:
- liniuţa a 3-a de la art. 1 alin. (1) lit. a);
- liniuţa a 3-a de la art. 1 alin. (1) lit. c);
- referirile la „valoarea coeficientului de multiplicare
1,000" pentru perioada „octombrie-decembrie
2008" din cadrul anexelor nr. 1.1, 1.2, 2 şi 3.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Anton Anton
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Mariana Câmpeanu
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian