ORDONANTA URGENTA Nr. 139
din 5 octombrie 2005
privind administrarea
padurilor din Romania
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 939 din 20 octombrie 2005
Prin aplicarea prevederilor Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi
unele măsuri adiacente, cu modificările ulterioare, suprafaţa de pădure
retrocedată individual persoanelor fizice, pentru care nu există obligativitatea
administrării prin legislaţia în vigoare, va fi de circa 1,5 milioane hectare,
aspect ce face greu de realizat controlul aplicării şi respectării regimului
silvic. Aceasta reprezintă o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu
poate fi amânată, condiţie ce impune adoptarea imediată a unui act normativ
care să o reglementeze. În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - Domeniul de aplicare al
prezentei ordonanţe de urgenţă îl constituie toate suprafeţele de pădure
exploatate în regim silvic, indiferent de titularul dreptului de proprietate
asupra acestor suprafeţe.
Art. 2. - (1) În sensul prezentei
ordonanţe de urgenţă, următorii termeni şi expresii se definesc astfel:
a) administrarea pădurilor - totalitatea activităţilor cu caracter
tehnic, economic şi juridic desfăşurate de ocoalele silvice în scopul
asigurării gestionării durabile a pădurilor;
b) gestionarea durabilă a pădurilor - administrarea şi utilizarea
pădurilor astfel încât să îşi menţină şi să îşi amelioreze biodiversitatea,
productivitatea, capacitatea de regenerare, vitalitatea, sănătatea şi în aşa
fel încât să asigure, în prezent şi în viitor, capacitatea de a exercita
funcţiile multiple ecologice, economice şi sociale permanente la nivel local,
regional, naţional şi global, fără a crea prejudicii altor ecosisteme;
c) ocol silvic - unitate care are ca scop principal asigurarea
serviciilor silvice, indiferent de titularii dreptului de proprietate asupra
pădurii. Ocolul silvic poate asigura şi administrarea pădurilor. Suprafeţele
minime de pădure pentru care se constituie ocoale silvice sunt următoarele:
1. în regiunea de câmpie - 3.000 ha;
2. în regiunea de dealuri - 5.000 ha;
3. în regiunea de munte - 7.000 ha;
d) pădure - suprafaţă de teren de cel puţin 0,25 ha, pe care se
găsesc arbori ale căror coroane acoperă cel puţin 10% din suprafaţă. Arborii
trebuie să atingă o înălţime minimă de 5 m la maturitate în condiţii normale de
vegetaţie. Definiţia termenului include şi: pepinierele forestiere şi
plantajele care fac parte integrantă din pădure, drumurile forestiere, căile de
acces, poienile şi alte goluri din pădure, ecosistemele forestiere situate în
parcurile naţionale, parcurile naturale, rezervaţiile naturale şi alte zone
forestiere protejate, perdelele forestiere de protecţie constituite din arbori
ocupând o suprafaţă mai mare de 0,5 ha, cu o lăţime mai mare de 20 m, şi
jnepenişurile din zona alpină;
e) servicii silvice - totalitatea activităţilor cu caracter tehnic
ce se execută de ocolul silvic în scopul aplicării regimului silvic. Serviciile
silvice sunt o componentă a administrării pădurilor;
f) unitate de bază - unitatea teritorială silvică pentru care se
elaborează un amenajament silvic. Delimitarea acesteia se realizează pe limite
naturale şi/sau artificiale permanente, ţinându-se cont de limitele
administrative sau de proprietate, după caz, urmărindu-se includerea de
proprietăţi întregi, nefragmentate, dacă mărimea proprietăţilor nu o impune.
(2) În raport cu folosinţa lor, pădurile sunt păduri de folosinţă
forestieră şi păduri de folosinţă silvopastorală.
(3) Pădurile de folosinţă forestieră sunt constituite din pădurile
incluse în fondul forestier naţional existent la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă şi din vegetaţia forestieră de pe păşunile
împădurite având consistenţa, stabilită în conformitate cu normele tehnice în
domeniu, mai mare de 0,4.
(4) Pădurile de folosinţă silvopastorală sunt constituite din
vegetaţia forestieră cu consistenţa, stabilită în conformitate cu normele
tehnice în domeniu, de cel mult 0,4, situate pe terenuri din afara fondului
forestier naţional existent la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
de urgenţă.
(5) Pentru asigurarea gestionării durabile
a pădurilor, indiferent de forma de proprietate, este obligatorie asigurarea
serviciilor silvice în mod unitar pentru acestea, la nivel naţional.
Art. 3. - (1) Proprietarii pădurilor,
indiferent de forma de proprietate şi de mărimea proprietăţii, sunt obligaţi să
asigure serviciile silvice prin ocoale silvice autorizate.
(2) Responsabilitatea respectării regimului silvic aparţine atât
administratorului, cât şi proprietarului de pădure.
(3) Controlul respectării regimului silvic se asigură de
autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură.
Art. 4. - (1) După forma de proprietate
asupra pădurilor, ocoalele silvice sunt:
a) ocoale silvice de stat - cele care administrează pădurile
proprietate publică a statului. Acestea pot asigura servicii silvice sau
administrarea pădurilor şi pentru alţi proprietari, pe bază de contract;
b) ocoale silvice constituite ca structuri proprii - cele care
asigură servicii silvice pentru pădurile proprietate publică a unităţilor
administrativ-teritoriale, a persoanelor juridice sau a persoanelor fizice care
le-au constituit. Acestea pot asigura administrarea pădurilor respective şi pot
asigura servicii silvice sau pot administra şi pădurile altor proprietari, pe
bază de contract.
(2) Ocoalele silvice constituite ca
structuri proprii au personalitate juridică.
(3) Ocoalele silvice constituite ca structuri proprii, în cazuri
justificate, pot asigura servicii silvice pentru pădurile proprietate publică a
statului, responsabilitatea de administrare a acestora
revenind ocoalelor silvice de stat.
(4) Ocoalele silvice care asigură administrarea unor păduri, precum
şi servicii silvice pentru alte păduri sunt ocoale silvice mixte.
Art. 5. - (1) Pentru toate pădurile
supuse regimului silvic se elaborează amenajamente
silvice.
(2) Amenajamentul silvic se întocmeşte la nivel de unitate de bază.
(3) Amenajamentele silvice sunt de două tipuri:
a) amenajamente de tip I - se întocmeşte un singur amenajament
pentru toate proprietăţile forestiere mai mici de 100 ha/proprietar, cuprinse
în teritoriul administrativ al unei localităţi;
b) amenajamente de tip II - se întocmeşte câte un amenajament
pentru fiecare proprietate forestieră mai mare de 100 ha/proprietar sau pentru
fiecare suprafaţă rezultată prin asocierea proprietarilor, dacă aceasta este
mai mare de 100 ha.
Art. 6. - Autoritatea publică centrală
care răspunde de silvicultură suportă de la bugetul de stat cheltuielile pentru
elaborarea amenajamentelor silvice, în condiţiile legii, după cum urmează:
a) pentru toate amenajamentele de tip I;
b) pentru amenajamentele de tip II, dacă suprafaţa amenajată
provine din proprietăţi ale persoanelor fizice şi/sau juridice asociate în
scopul gospodăririi pădurilor, dacă fiecare proprietate este mai mică de 100
ha.
Art. 7. - În termen de 18 luni de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă ocoalele silvice
prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b), înfiinţate până la această dată, vor
solicita reautorizarea în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 8. - (1) În termen de 6 luni de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă toţi proprietarii ale
căror păduri sunt supuse regimului silvic au obligaţia să asigure prin ocoale
silvice administrarea pădurilor sau să asigure serviciile silvice pentru acestea.
(2) După termenul prevăzut la alin. (1) se autorizează pentru
tăiere numai masă lemnoasă care provine din păduri administrate sau în care
sunt asigurate servicii silvice în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 9. - (1)
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se
interzice efectuarea de studii sumare de amenajare.
(2) Studiile sumare de amenajare şi amenajamentele silvice
întocmite pentru suprafeţe mai mici de 100 ha, aprobate, sau cele pentru care a
fost realizată recepţia finală la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă rămân valabile până la data întocmirii amenajamentului
silvic în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, dar nu mai târziu de data
expirării valabilităţii acestora.
(3) În terenurile forestiere retrocedate ca urmare a aplicării
prevederilor Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi
unele măsuri adiacente, cu modificările ulterioare, după data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ocoalele silvice pot realiza
lucrările prevăzute în amenajamentele silvice în vigoare.
Art. 10. - Atribuţiile ocoalelor
silvice prevăzute la art. 4 privitoare la administrarea silvică, obligaţiile ce
revin deţinătorilor în vederea respectării regimului silvic şi regulamentul de
aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 11. - Proprietarii şi deţinătorii
de păduri, precum şi de ocoale silvice care asigură administrarea sau
serviciile silvice pentru acestea sunt obligaţi să permită accesul organelor de
control al regimului silvic ale statului în pădurile pe care le au în
proprietate, le deţin, respectiv le administrează sau pentru care asigură
servicii silvice.
Art. 12. - Nerespectarea obligaţiei
prevăzute la art. 11 de către proprietarul sau deţinătorul persoană fizică, de
către reprezentantul proprietarului sau al deţinătorului persoană juridică sau
de către reprezentantul ocolului silvic constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei (RON) la 10.000
lei (RON).
Art. 13. - Nerespectarea obligaţiei
prevăzute la art. 7 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la
5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON) şi cu retragerea autorizaţiei de
funcţionare.
Art. 14. -
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se realizează de
personalul împuternicit al autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură şi de personalul împuternicit al structurilor teritoriale de
control al regimului silvic din subordinea autorităţii publice centrale care
răspunde de silvicultură.
Art. 15. - Contravenientul poate
achita, pe loc sau în termen de 48 de ore de la data încheierii
procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din
minimul amenzii prevăzute la art. 12 şi 13, agentul constatator făcând menţiune
despre această posibilitate în procesul-verbal.
Art. 16. - Prevederile referitoare la
contravenţiile de la art. 12-15 se completează cu prevederile Ordonanţei
Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 17. - Articolul 35 din Legea nr.
1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.8 din 12 ianuarie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va
avea următorul cuprins:
"Art. 35. - (1) Ocoalele silvice şi
actualii deţinători răspund de paza şi protecţia vegetaţiei forestiere de pe
terenurile solicitate de foştii proprietari şi după punerea în posesie, până la
formarea structurilor proprii de pază sau de administrare ori până la încheierea
unor contracte de administrare şi pază cu un ocol silvic, dar nu mai târziu de
90 de zile de la data punerii în posesie.
(2) Contravaloarea cheltuielilor aferente acestor servicii, pentru
intervalul de timp prevăzut la alin. (1), se suportă din bugetul de stat."
Art. 18. - Pe data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă art. 2 şi art. 66 alin. 3 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.93 din 8
mai 1996, cu modificările şi completările ulterioare,
art. 8 alin. (1) lit. a) teza a treia şi a patra din Ordonanţa Guvernului
nr.96/1998 privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului
forestier naţional, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.122 din 26 februarie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare, art. I, II şi II1 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr.98/2003 privind unele măsuri de întărire a pazei
pădurilor proprietatea persoanelor fizice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.744 din 23 octombrie
2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 33/2004, art. 14-17 din Ordonanţa
Guvernului nr.77/2004 pentru stimularea asocierii proprietarilor de păduri
private în scopul gospodăririi durabile a acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.791 din 27 august 2004, aprobată cu modificări prin Legea nr.
515/2004, Hotărârea Guvernului nr.564/2005 pentru
aprobarea Instrucţiunilor şi criteriilor privind înfiinţarea, autorizarea şi
funcţionarea ocoalelor silvice care fac obiectul prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr.77/2004 pentru stimularea asocierii proprietarilor de păduri
private în scopul gospodăririi durabile a acestora, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 515/2004, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.565 din
1 iulie 2005, art. 5-7 din Regulamentul privind
constituirea, organizarea şi funcţionarea structurilor silvice proprii,
necesare pentru gospodărirea pădurilor proprietate publică aparţinând
unităţilor administrativ-teritoriale şi a celor proprietate privată, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr.997/1999, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr.597 din 8 decembrie 1999, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale,
Nicolae Flaviu Lazin,
secretar de stat
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu