ORDONANTA
URGENTA Nr. 141 din 6 decembrie 2007
pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria
publica
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 873 din 20 decembrie 2007
Având în vedere:
- portofoliul de credite care necesită amendare conform
prevederilor art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind
datoria publică, compus din peste 150 de credite contractate de la bănci
comerciale şi instituţii financiare internaţionale;
- necesitatea prelungirii termenelor prevăzute în
cuprinsul art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007, pentru
amendarea corespunzătoare a acordurilor de împrumut prin introducerea unei
clauze de novaţie cu schimbare de debitor în vederea preluării spre
administrare de către Ministerul Economiei şi Finanţelor a împrumuturilor
contractate cu garanţia statului sau contractate de Ministerul Economiei şi
Finanţelor şi subîmprumutate;
- timpul necesar modificării corespunzătoare a actelor
normative de aprobare sau ratificare a acordurilor de împrumut
contractate direct sau garantate de stat;
- necesitatea creării bazei legale pentru efectuarea
din bugetul de stat a tuturor cheltuielilor ocazionate de amendarea acordurilor
din împrumut,
ţinând cont de faptul că aceste elemente constituie
situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria
publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 439 din 28 iunie 2007, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul
cuprins:
„(31) Contractarea
de împrumuturi pentru finanţarea deficitului şi refinanţarea datoriei publice
se va face pe baza unor proceduri specifice, în funcţie de tipul instrumentului
ales, acestea urmând a fi prevăzute în normele de aplicare a prezentei
ordonanţe de urgenţă."
2. La articolul 4
alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul
cuprins:
,,e) susţinerea balanţei de plăţi în conformitate cu
Regulamentul Consiliului Uniunii Europene nr. 322/2002 de stabilire a unui
mecanism de asistenţă financiară pe termen mediu pentru balanţele de plăţi ale
statelor membre."
3. La articolul 4,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Prin excepţie
de la dispoziţiile alin. (1), ordonatorii principali de credite pot angaja
obligaţii de natura datoriei publice guvernamentale pentru achiziţii în sistem
leasing, pe bază de hotărâre a Guvernului, doar în condiţiile în care
Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de unic administrator al
datoriei publice guvernamentale, acceptă angajarea datoriei publice
guvernamentale de către ordonatorii principali de credite prin alegerea acestui
instrument financiar, pe baza analizei costurilor şi riscurilor, cu asigurarea
respectării obiectivelor şi principiilor strategiei de
administrare a datoriei publice guvernamentale."
4. La articolul 4,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Finanţările rambursabile contractate de la
organismele financiare internaţionale destinate finanţării deficitului
bugetului de stat se aprobă prin lege."
5. La articolul 5
alineatul (3), după litera f) se introduce o nouă literă, litera f1), cu următorul
cuprins:
,,f1) sumele intrate în Trezoreria Statului
în contul împrumuturilor contractate de ordonatorii de credite cu garanţia statului sau contractate de Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate acestora şi preluate spre
administrare de Ministerul Economiei şi Finanţelor potrivit prevederilor art.
14."
6. La articolul 7,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Sumele plătite la scadenţe de Ministerul Economiei
şi Finanţelor, în calitate de împrumutat sau garant, în contul
subîmprumutaţilor ori garantaţilor de stat, ca urmare a lipsei
disponibilităţilor financiare ale acestora, reprezentând rate de capital,
dobânzi, comisioane şi alte costuri, comisioanele datorate şi neachitate la
fondul de risc de către aceştia, majorările de întârziere aferente acestor
categorii de debite, precum şi debitele rezultate din împrumuturile acordate
din contul general al Trezoreriei Statului urmează regimul juridic al
creanţelor fiscale şi se recuperează conform legislaţiei în vigoare privind
colectarea creanţelor fiscale de către organele fiscale în a căror rază
teritorială îşi au domiciliul fiscal subîmprumutatii sau garantaţii de stat, în
baza înscrisurilor întocmite de direcţiile de specialitate din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, prin care se individualizează la data
scadenţei sumele de recuperat şi care constituie, în momentul emiterii, titluri
de creanţă, urmând să devină potrivit legii titluri executorii. In cazul în
care instanţele judecătoreşti s-au pronunţat asupra acestor sume, executarea
silită se efectuează în temeiul hotărârii judecătoreşti definitive şi
irevocabile care, potrivit legii, constituie titlu
executoriu."
7. La articolul 11,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Nerespectarea obligaţiilor de raportare de către
beneficiarii de împrumuturi care constituie datorie publică, conform normelor
emise în acest scop în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000
lei."'
8. Articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 14
(1) Incepând cu anul 2009, Ministerul Economiei şi Finanţelor preia spre administrare următoarele
categorii de acorduri de împrumut, numai după obţinerea acordului
finanţatorului:
a) acorduri de împrumut contractate de ordonatorii
principali de credite cu garanţia statului sau contractate de Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate acestora, pentru care sursa de
rambursare este bugetul de stat, prin bugetul împrumutatului/subîmprumutatului,
bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetul asigurărilor pentru şomaj,
astfel cum este reflectat în actele normative de
ratificare/aprobare a acordului de împrumut;
b) acordurile de împrumut încheiate de Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi operatorii economici cu băncile finanţatoare, în
regim tripartit, pentru care sursa de rambursare este
în integralitate bugetul de stat, prin bugetul ordonatorului principal de credite
coordonator al operatorului economic semnatar al acordului de împrumut, astfel
cum este reflectat în actele normative de ratificare/aprobare a acordului de
împrumut; în cazul în care în actul normativ de
aprobare/ratificare a acestor acorduri se specifică drept sursă de rambursare
sursele proprii ale operatorilor economici şi, în completare, de la bugetul de
stat, se va considera că aceasta este obligaţia de drept a operatorului
economic beneficiar al împrumutului şi, în consecinţă, nu se preia în sarcina
Ministerului Economiei şi Finanţelor pentru scopurile prezentei ordonanţe de
urgenţă;
c) acordurile de împrumut contractate de operatori
economici şi garantate de stat, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, pentru
care sursa de rambursare este în integralitate bugetul de stat, prin bugetul
ordonatorului principal de credite coordonator al operatorului economic
semnatar al acordului de împrumut, astfel cum este reflectat în actele normative de ratificare/aprobare a acordului de împrumut.
(2) Incepând cu anul 2009, în bugetele ordonatorilor
principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de
stat şi bugetului asigurărilor pentru şomaj nu se mai aprobă credite bugetare
destinate plăţii ratelor de capital, dobânzilor, comisioanelor şi altor costuri
aferente împrumuturilor interne şi externe contractate de către ordonatorii
principali de credite şi/sau de operatorii economici cu garanţia statului ori
contractate de către Ministerul Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate
acestora, definite la alin. (1), ale căror surse de rambursare sunt bugetul de
stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetul asigurărilor pentru
şomaj.
(3) In aplicarea prevederilor
alin. (1), Ministerul Economiei şi Finanţelor asigură includerea în bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor - «Acţiuni generale», a
fondurilor necesare efectuării plăţii serviciului datoriei publice aferente
împrumuturilor externe şi interne contractate de către ordonatorii de credite
cu garanţia statului sau contractate de către Ministerul Economiei şi
Finanţelor şi subîmprumutate acestora.
(4) Incepând cu anul 2009, nu se mai includ în bugetele
ordonatorilor principali de credite ai bugetului de
stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetului asigurărilor pentru
şomaj sume alocate din împrumuturile interne şi externe contractate de către
ordonatorii principali de credite şi/sau de operatorii economici cu garanţia
statului ori contractate de către Ministerul Economiei şi Finanţelor şi
subîmprumutate acestora, definite la alin. (1), ale căror surse de rambursare
sunt bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetul
asigurărilor pentru şomaj, cu excepţia sumelor aferente acreditivelor deschise
şi operaţionale şi după data de 1 ianuarie 2009, care vor fi cuprinse în
continuare în bugetul ordonatorului principal de credite ca sume alocate din
intrări de credite externe.
(5) Cheltuielile echivalente valorii sumelor rămase de tras din împrumuturile prevăzute la alin. (4)
vor fi cuprinse în bugetele ordonatorilor principali de credite ai bugetului de
stat, bugetului asigurărilor
sociale de stat şi bugetului asigurărilor pentru şomaj, în cadrul sumelor
alocate de la aceste bugete, cu excepţia sumelor aferente acreditivelor
deschise şi operaţionale şi după data de 1 ianuarie 2009, care vor fi cuprinse
în continuare în bugetul ordonatorului principal de credite ca sume alocate din
intrări de credite externe.
(6) Ministerul Economiei şi
Finanţelor va efectua tragerile din împrumuturile prevăzute la alin. (4) şi va
utiliza sumele respective pentru finanţarea deficitului bugetului de stat şi
pentru efectuarea plăţilor externe în contul datoriei publice guvernamentale.
(7) Obligaţiile financiare rezultate din aplicarea
prevederilor prezentului articol se preiau de către Ministerul Economiei şi
Finanţelor pe bază de protocol de predare-preluare încheiat cu ordonatorii
principali de credite ai bugetelor respective şi/sau cu operatorii economici
care au astfel de obligaţii. Aceste protocoale se vor încheia până cel târziu
la data de 31 decembrie 2008.
(8) Propunerile pentru proiectul bugetului de stat pe
anul 2009, în vederea aplicării prevederilor prezentului articol, se vor face
de către Ministerul Economiei şi Finanţelor în colaborare cu ordonatorii principali
de credite şi/sau cu operatorii economici implicaţi în aplicarea acestor
prevederi.
(9) Până la data de 1 august 2008, acordurile de
împrumut contractate direct sau garantate de stat, precum şi actele normative
de aprobare ori ratificare a acestora se modifică în mod corespunzător, în
vederea aplicării prevederilor prezentului articol. In cazul în care nu se
obţine acordul finanţatorilor, se aplică prevederile din acordurile de împrumut
încheiate cu aceştia şi din actele normative de aprobare sau ratificare a
acordurilor încheiate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă.
(10) Toate cheltuielile ocazionate de amendarea
acordurilor de împrumut contractate direct sau
garantate de stat în baza alin. (9) se asigură din bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor - «Acţiuni generale»."
Art. II. - (1) Incepând
cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, influenţele
financiare rezultate din plata serviciului datoriei publice guvernamentale se
regularizează cu bugetul de stat în termen de cel mult 30 de zile de la data
fiecărei scadenţe.
(2) Pentru influenţele financiare rezultate din plăţi
anterioare intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, regularizarea
se face în continuare, cel târziu până la data ultimei scadenţe a fiecărui
împrumut şi/sau după efectuarea ultimelor regularizări cu finanţatorii, în
cadrul fiecărui împrumut.
(3) Până la efectuarea regularizării cu bugetul de
stat, sumele de natura celor prevăzute la alin. (1) şi (2) se pot păstra
într-un cont deschis la instituţiile de credit derulatoare pe numele şi la
dispoziţia Ministerului Economiei şi Finanţelor şi se fructifică prin acordare de dobânzi.
Art. III. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă alin. (1) al
art. 3 din secţiunea a 2-a a cap. I din Ordonanţa Guvernului nr. 41/2005 privind reglementarea unor
măsuri financiare, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 677 din 28 iulie 2005,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 97/2006, cu modificările şi
completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian