DECIZIE Nr. 135 din 10 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin.
(2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de
constructii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 338 din 21 aprilie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 9^1 alin. (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executarii lucrarilor de constructii, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "OMV Romania Mineraloel" - S.R.L. in Dosarul nr.
1.072/C/2004 al Tribunalului Valcea - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, intrucat dispozitiile legale criticate nu incalca
principiul constitutional al liberului acces la justitie si nu restrang nici un
drept constitutional. De asemenea, se mai sustine ca nici prevederile art. 135
alin. (1) lit. a) din Constitutie nu sunt incalcate, acestea, de altfel,
neavand o legatura directa cu obiectul cauzei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.072/C/2004,
Tribunalul Valcea - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9^1 alin. (2) din Legea nr.
50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru
realizarea locuintelor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "OMV
Romania Mineraloel" - S.R.L. intr-o cauza avand ca obiect solutionarea
unui recurs impotriva sentintei prin care s-a dispus oprirea unor lucrari de
construire.
In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 9^1
alin. (2) din Legea nr. 50/1991 contravin dispozitiilor constitutionale ale
art. 21, 24, 45, 53, precum si ale art. 135 alin. (2) lit. a).
In argumentarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate se apreciaza ca
prevederea legala criticata "impune o restrangere a exercitiului unui
drept recunoscut de lege si castigat prin eliberarea autorizatiei de
construire, [iar] aceasta restrangere ce opereaza in mod automat, succesiv
introducerii unei actiuni in anularea autorizatiei, nu poate fi cenzurata de un
judecator care sa aprecieze daca sunt indeplinite conditiile prevazute in art.
53 alin. (1) si (2) al Constitutiei".
Totodata, se arata ca "suspendarea unui act administrativ (asa cum
este autorizatia de constructie) poate avea drept temei fie o dispozitie
legala, fie o hotarare judecatoreasca", insa dispozitiile criticate impun
suspendarea de drept a autorizatiei, "obligandu-l pe judecator sa dispuna
oprirea lucrarilor, fara a-i permite acestuia sa aprecieze temeinicia
motivelor, fara a solicita demonstrarea existentei unor pagube iminente si fara
a preciza un termen rezonabil de solutionare a unei astfel de cereri". In
optica autorului exceptiei, "solutia aleasa de legiuitor [...] deschide
calea abuzului de drept si il transforma pe magistrat intr-un simplu instrument
aflat la indemana petentilor care solicita anularea autorizatiei de
constructie", iar titularul autorizatiei "va intampina dificultati
mari ca urmare a unor actiuni in anularea acesteia provenind din partea unor
terti de rea-credinta, dificultati ce duc la pagube ireparabile, avand in
vedere natura lucrarilor si importanta finalizarii lor la timp".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca "suspendarea
de drept a autorizatiei care face obiectul unei actiuni in anulare introdusa de
un tert, in lipsa garantiilor pe care i le-ar aduce beneficiarului o eventuala
judecare a cererii de suspendare prin hotarare judecatoreasca, poate determina
avantaje specifice concurentei neloiale pentru orice tert care ar intentiona sa
speculeze dispozitiile inechitabile ale normei in discutie". Se mai arata
ca "beneficiarul autorizatiei nu dispune de nici o posibilitate de atac,
creandu-se astfel un mediu concurential inadecvat dezvoltarii economice",
ceea ce este de natura a contraveni prevederilor art. 45 si ale art. 135 alin.
(2) lit. a) din Constitutie.
Totodata, se considera ca legiuitorul "nu face decat sa ridice
suspendarea unui act administrativ extrem de important - autorizatia de
constructie - la rangul de regula", ceea ce contravine prevederilor
constitutionale ale art. 21, 24, 45 si ale art. 135 alin. (2) lit. a).
Tribunalul Valcea - Sectia civila, formulandu-si opinia asupra exceptiei,
apreciaza ca aceasta este neintemeiata. In acest sens se considera ca
prevederile art. 9^1 alin. (2) din Legea nr. 50/1991, prin faptul ca
"ingaduie suspendarea de drept si, pe cale de consecinta, posibilitatea
instantei sesizate asupra nelegalitatii autorizatiei de constructie de a
dispune oprirea lucrarilor pana la solutionarea in fond a cauzei", nu
incalca textul constitutional al art. 21. De asemenea, instanta mai arata ca
"legiuitorul a prevazut in mod expres posibilitatea suspendarii si opririi
lucrarilor de constructii, autorizate de catre autoritatea administrativa
competenta, tocmai pentru a verifica legalitatea autorizatiei de construire, la
solicitarea persoanei fizice sau juridice care invoca neconformitatea acesteia
in conditiile Legii nr. 50/1991 si care justifica un interes legitim pentru
demonstrarea aspectelor de nelegalitate la emiterea autorizatiei".
Potrivit opiniei instantei, nici dreptul la aparare garantat de art. 24 din
Constitutie nu este incalcat, avand in vedere ca "acest drept a fost
exercitat de catre parata in calea de atac a recursului, fata de imprejurarea
ca [...] ordonanta de sistare a lucrarilor a fost data <<fara citarea
partilor>>, asa cum prevede art. 581 alin. (3) din Codul de procedura
civila". In optica instantei, prevederile legale criticate "inlatura
posibilitatea unor aprecieri subiective din partea instantelor atunci cand sunt
sesizate cu astfel de actiuni si se pune problema luarii masurilor de
suspendare si oprire a lucrarilor autorizate, pana la verificarea legalitatii
emiterii autorizatiei de construire"; asadar, legiuitorul a considerat ca
"nu mai este necesara [...] in astfel de faze indeplinirea altor conditii
si cenzurarea lor de catre instanta".
De asemenea, instanta de judecata apreciaza ca prevederile legale criticate
nu incalca nici dispozitiile art. 45, 53 si ale art. 135 alin. (2) lit. a) din
Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca prevederile
legale criticate prevad ca efectele actului administrativ de autorizare sunt
suspendate temporar "tocmai pentru a se evita prejudiciile provocate prin
continuarea lucrarilor de edificare sau de desfiintare a unei constructii, in
baza unei autorizatii contrare legii"; in consecinta, nu se pune problema
ingradirii unor drepturi, ci se "asigura exercitarea lor conform scopului
prevazut de lege".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. In acest sens se arata ca prevederile legale criticate nu
incalca textul art. 21 din Constitutie, avand in vedere faptul ca masurile
prevazute "reprezinta o masura cu caracter temporar, de natura sa asigure
respectarea regulilor disciplinei in constructii, [...], iar partile interesate
au posibilitatea de a exercita caile de atac prevazute de lege, beneficiind
astfel de garantiile procesuale care dau expresie principiului constitutional
al accesului liber la justitie". De asemenea, in punctul de vedere
prezentat se sustine ca dispozitiile art. 9^1 alin. (2) din Legea nr. 50/1991
nu incalca prevederile art. 24, 45, ale art. 135 alin. (2) lit. a) din
Constitutie, iar dispozitiile art. 53 din Constitutie nu au incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata,
il constituie dispozitiile art. 9^1 alin. (2) din Legea nr. 50/1991 privind
autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, introduse prin art.
I pct. 14 din Legea nr. 453/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii si unele
masuri pentru realizarea locuintelor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 431 din 1 august 2001. Ulterior sesizarii Curtii, Legea
nr. 50/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
933 din 13 octombrie 2004, iar solutia legislativa criticata a fost preluata
prin dispozitiile art. 12 alin. (2) ale Legii nr. 50/1991, care au urmatorul
cuprins: "(2) Prin introducerea actiunii autorizatia de construire sau de
desfiintare se suspenda de drept si, pe cale de consecinta, instanta va dispune
oprirea lucrarilor pana la solutionarea in fond a cauzei."
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt art. 21, 24,
45, 53 si art. 135 alin. (2) lit. a). Curtea observa ca autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, desi invoca in sustinerea criticii sale intregul cuprins
al art. 21 si 24, in realitate, se refera numai la dispozitiile art. 21 alin.
(1) - (3) si la cele ale art. 24 alin. (1). Astfel, dispozitiile
constitutionale considerate a fi fost incalcate au urmatorul cuprins:
- Art. 21 alin. (1) - (3): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.";
- Art. 24 alin. (1): "Dreptul la aparare este garantat.";
- Art. 45: "Accesul liber al persoanei la o activitate economica,
libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sunt
garantate.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 135 alin. (2) lit. a): "Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie; [...]."
In esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca
suspendarea de drept a autorizatiei de constructie doar pe baza existentei unei
cereri de anulare a acesteia in fata instantei de contencios administrativ
incalca dispozitiile constitutionale ale art. 21 alin. (1) - (3), ale art. 24
alin. (1), ale art. 45, 53, precum si ale art. 135 alin. (2) lit. a).
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
textul de lege criticat nu incalca dispozitiile art. 21 din Constitutie, ci,
dimpotriva, este o consecinta a acestuia, intrucat suspendarea de drept a
autorizatiei de constructie se impune pentru a evita prejudicierea unor
drepturi sau interese legitime, dupa ce, in prealabil, a fost introdusa o
actiune pentru anularea autorizatiei de constructie. In acest sens, Curtea
retine ca dispozitia legala criticata vizeaza atat protejarea drepturilor si
intereselor legitime ale partilor care solicita instantei de contencios
administrativ anularea autorizatiei de constructie, cat si drepturile si
interesele legitime ale titularului autorizatiei, care, in cazul in care
actiunea va fi admisa, va realiza mai putine pierderi decat in cazul in care,
pe durata actiunii, lucrarile de constructii ar fi continuat.
De asemenea, Curtea constata ca nici prevederile art. 24 alin. (1) din
Constitutie nu sunt incalcate, partilor fiindu-le garantat dreptul la aparare
in cadrul procesului existent.
Referitor la invocarea incalcarii dispozitiilor art. 45 din Constitutie,
care consacra libertatea economica, Curtea observa ca acest text constitutional
garanteaza accesul liber al persoanei la o activitate economica, libera
initiativa si exercitarea acestora "in conditiile legii", astfel
incat stabilirea cadrului de exercitare a acestui drept constitutional este la
latitudinea legiuitorului. In consecinta, nu se poate retine ca textul criticat
incalca dispozitiile art. 45 din Constitutie.
In ceea ce priveste sustinerea ca textul criticat ar incalca obligatia
statului prevazuta de art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, constand in
asigurarea libertatii comertului, a protectiei concurentei loiale si a crearii
cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie, Curtea
observa ca intr-un stat de drept, cum este definit si statul roman, conform art.
1 alin. (3) din Constitutie, nu este de conceput ca libertatea comertului,
protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea
tuturor factorilor de productie sa fie asigurate altfel decat cu stricta
respectare a legii. Prin urmare, Curtea retine ca dispozitiile legale
criticate, vizand respectarea regulilor disciplinei in constructii, nu sunt de
natura a contraveni textului constitutional al art. 135 alin. (2) lit. a).
Privitor la pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 53 din Constitutie,
care prevad posibilitatea restrangerii exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati, Curtea constata ca textul respectiv nu este incident in cauza,
dispozitiile legale criticate prevazand suspendarea de drept a autorizatiei de
constructie sau de desfiintare a unei constructii, cu consecinta opririi
lucrarilor pana la solutionarea in fond a cauzei, iar nu restrangerea unui
drept constitutional.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin.
(2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de
constructii, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "OMV Romania
Mineraloel" - S.R.L. in Dosarul nr. 1.072/C/2004 al Tribunalului Valcea -
Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly