ORDONANTA DE URGENTA Nr. 149 din 28 septembrie 2000
pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Bulgaria privind aspectele tehnice, financiare, juridice si organizatorice
referitoare la construirea unui nou pod mixt (rutier si feroviar) de frontiera
intre cele doua tari, peste fluviul Dunarea, semnat la Bucuresti la 5 iunie
2000
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 491 din 9 octombrie 2000
In temeiul prevederilor art. 114 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Bulgaria privind aspectele tehnice, financiare, juridice si organizatorice
referitoare la construirea unui nou pod mixt (rutier si feroviar) de frontiera
intre cele doua tari, peste fluviul Dunarea, semnat la Bucuresti la 5 iunie
2000.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministrul transporturilor,
Adrian Marinescu,
secretar de stat
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Eugen Dijmarescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Laszlo Borbely,
secretar de stat
ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Bulgaria privind aspectele
tehnice, financiare, juridice si organizatorice referitoare la construirea unui
nou pod mixt (rutier si feroviar) de frontiera intre cele doua tari, peste
fluviul Dunarea
Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Bulgaria, in calitate de parti
contractante,
recunoscand relatiile de prietenie, cooperare si vecinatate existente intre
cele doua tari si dorind sa promoveze in continuare aceste relatii prin
dezvoltarea infrastructurii de transport ce asigura legaturile dintre cele doua
tari, care are o semnificatie speciala pentru integrarea lor europeana, in
conformitate cu acordurile internationale in vigoare privind imbunatatirea
retelei de transport european si regional,
reafirmand continutul Minutei comune a intalnirii dintre delegatiile
guvernelor roman si bulgar, desfasurata in prezenta Coordonatorului special al
Pactului de stabilitate pentru Europa de Sud-Est, domnul Bodo Hombach, si a
Comisarului european, domnul Gunter Verheugen, la Bruxelles la 7 februarie
2000,
bazandu-se pe intelegerile din Documentul expertilor (Bruxelles, 23
februarie 2000), elaborat de grupurile de experti ai guvernelor Romaniei si
Republicii Bulgaria, precum si ai Comisiei Europene asupra alegerii unui
amplasament exact pentru podul dintre Romania si Bulgaria peste fluviul Dunarea,
pe traseul ramurii sudice a Coridorului paneuropean de transport nr. IV, in
conformitate cu Raportul final privind evaluarea necesitatilor in domeniul
infrastructurii de transport (TINA) din luna octombrie 1999,
hotarate sa aplice Declaratia Guvernului Romaniei si Guvernului Republicii
Bulgaria privind construirea unui pod peste fluviul Dunarea, la Vidin -
Calafat, semnata la 27 martie 2000 la Bucuresti de prim-ministrii celor doua
tari, Excelenta sa domnul Mugur Constantin Isarescu si Excelenta sa domnul Ivan
Kostov,
urmarind sa convina aspectele tehnice, financiare, juridice si
organizatorice referitoare la construirea unui nou pod mixt (rutier si
feroviar) de frontiera intre cele doua tari, peste fluviul Dunarea,
au hotarat urmatoarele:
Art. 1
In intelesul prezentului acord:
- parti contractante inseamna Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Bulgaria;
- teritoriul partii contractante inseamna teritoriul Romaniei sau
teritoriul Republicii Bulgaria;
- Obiectiv inseamna podul propriu-zis si cele doua sisteme de
infrastructura conexa pana la punctele de legatura cu infrastructurile rutiere
si feroviare existente pe teritoriile partilor contractante;
- infrastructura conexa inseamna infrastructura situata pe teritoriile partilor
contractante, care face legatura dintre pod si infrastructurile rutiere si
feroviare de acces existente;
- puncte de legatura inseamna punctele in care infrastructura conexa
intalneste infrastructura de acces existenta;
- infrastructura de acces inseamna infrastructura feroviara si rutiera
existenta pe teritoriile partilor contractante, situata pe traseul Coridorului
de transport paneuropean nr. IV, astfel cum a fost definit in Raportul final
TINA.
Art. 2
1. Partile contractante convin sa construiasca un pod mixt de frontiera
intre Romania si Republica Bulgaria la km 796 +/- 1 km al fluviului Dunarea. Un
amplasament de rezerva este recomandat la km 787 +/- 1 km al fluviului Dunarea,
in cazul in care studiul de proiect ar identifica dificultati neasteptate fata
de amplasamentul preferat.
2. Obiectul prezentului acord este Obiectivul.
Art. 3
1. In decurs de doua luni de la semnarea prezentului acord partea bulgara
va elabora si va coordona, impreuna cu partea romana, cu Comisia Europeana si
cu institutiile finantatoare potentiale, termenii de referinta (TOR) pentru
dezvoltarea proiectului tehnic al Obiectivului.
2. Pe langa termenii de referinta (TOR) sus-mentionati partea bulgara va
elabora si va coordona, impreuna cu partea romana, cu Comisia Europeana si cu
institutiile finantatoare potentiale, Proiectul de calendar pentru proiectarea
si constructia Obiectivului.
3. Fiecare etapa a proiectului tehnic si a constructiei Obiectivului va fi
convenita de comun acord de partile contractante, pe baza de reciprocitate.
4. Proiectul tehnic al Obiectivului va fi conform legislatiei si
standardelor relevante ale Uniunii Europene.
5. Amplasamentul exact al podului, astfel cum rezulta din prevederile art.
2 paragraful 1, in limitele unei arii de 2 km, si profilul sau tipologic in
sectiune transversala vor fi stabilite in final prin planul de amenajare
teritoriala si proiectul preliminar al Obiectivului, cu acordul partilor
contractante.
6. In procesul elaborarii proiectului preliminar va fi facuta o evaluare a
impactului de mediu (EIM), in conformitate cu legislatia in vigoare in Romania
si in Bulgaria, precum si cu directivele Uniunii Europene privind EIM.
Art. 4
Partile contractante vor adopta, pana cel mai tarziu la data intrarii in
functiune a Obiectivului, masuri menite sa evite strangularile de-a lungul
infrastructurii rutiere si feroviare de acces, fiecare pe teritoriul sau, pe
traseul Coridorului de transport paneuropean nr. IV, astfel cum a fost definit prin
Raportul final TINA.
Art. 5
Partile contractante vor conveni infiintarea unui sistem comun de control
vamal la ambele capete ale podului. Controlul vamal comun al transportului
rutier va fi efectuat pe teritoriul roman iar cel al transportului feroviar, pe
teritoriul bulgar. Angajamentul realizarii unui sistem comun de control vamal
va fi stabilit printr-un acord bilateral.
Art. 6
1. Partea bulgara va asigura finantarea pentru proiectul preliminar al
Obiectivului, inclusiv evaluarea impactului de mediu.
2. Partea bulgara va asigura finantarea pentru constructia podului, precum
si pentru proiectul tehnic si constructia infrastructurii conexe de pe
teritoriul bulgar.
Art. 7
Partea romana va asigura finantarea pentru proiectul tehnic si constructia
infrastructurii conexe de pe teritoriul roman.
Art. 8
Toate activitatile prevazute la art. 6 si 7 vor fi desfasurate in
conformitate cu cerintele legislatiei Romaniei si Bulgariei, referitoare la
infrastructura respectiva, precum si cu acquisul comunitar relevant si cu
cerintele institutiilor finantatoare potentiale. Va fi incurajata participarea
firmelor nationale la toate activitatile. Aceste activitati vor fi desfasurate
intr-o maniera deschisa si transparenta.
Art. 9
1. Exploatarea Obiectivului presupune colectarea de taxe, care vor fi
considerate venituri ale partilor contractante. Nivelul taxelor va fi convenit
de partile contractante.
2. Veniturile colectate din exploatarea Obiectivului vor fi distribuite
proportional cu sumele investite de partile contractante pentru proiectarea si
construirea Obiectivului, luandu-se in calcul plata imprumuturilor si a altor
tipuri de finantare a partilor contractante.
3. Fondurile investite de fiecare parte contractanta vor fi calculate pe
baza:
- valorilor indicate in contractele de proiectare tehnica a Obiectivului;
- costurilor finale ale constructiei Obiectivului.
4. Finantarile nerambursabile provenite din fondurile de preaderare ale
Uniunii Europene ar trebui considerate drept contributie a partii contractante
respective.
Art. 10
Fiecare parte contractanta va asigura terenul de constructie pe teritoriul
sau, care va fi exonerat de orice drepturi reale sau de orice alte pretentii de
drept de proprietate ale tertilor (inclusiv pentru facilitatile existente si
instalatiile apartinand Obiectivului) si va facilita accesul la acesta, in
conformitate cu programul de constructie.
Art. 11
1. O data cu punerea podului in functiune:
- Romania va deveni proprietarul acelei parti de pod situate intre malul
romanesc al fluviului si mijlocul podului dintre cele doua maluri;
- Republica Bulgaria va deveni proprietarul acelei parti de pod situate
intre malul bulgaresc al fluviului si mijlocul podului dintre cele doua maluri.
2. Prevederile paragrafului anterior nu vor prejudicia aplicarea
prevederilor art. 9.
3. O data cu punerea in functiune a podului fiecare parte contractanta va
lua masuri de intretinere a acelei parti de pod aflate in proprietatea sa.
Art. 12
1. Partile contractante vor stabili o comisie mixta compusa din
reprezentantii lor, care sa coordoneze toate activitatile referitoare la
proiectarea si construirea Obiectivului, pe baza deciziilor luate de ele in
acest domeniu. Vor putea fi invitati sa ia parte in comisia mixta reprezentanti
ai Comisiei Europene, Pactului de stabilitate pentru Europa de Sud-Est,
Comisiei Dunarii si ai altor organisme implicate in evolutia Obiectivului.
2. Comisia mixta va avea 2 copresedinti, la nivel de adjunct de ministru,
desemnati de fiecare parte contractanta.
3. Comisia mixta va adopta regulile sale de procedura.
4. In vederea facilitarii activitatii sale si pentru a rezolva in mod
eficient problemele specifice, comisia mixta poate, daca se considera necesar,
sa organizeze grupuri de lucru mixte, compuse din membrii sai.
5. Membrilor comisiei mixte si altor persoane autorizate li se va garanta
accesul liber la Obiectiv.
Art. 13
1. In scopul punerii in aplicare a prezentului acord si a altor acorduri
bilaterale subsecvente, in vederea asigurarii accesului la Obiectiv in timpul
tuturor etapelor constructiei, precum si pentru a controla si a conduce
activitatile, fiecare parte contractanta va prezenta celeilalte parti contractante
o lista cu reprezentantii sai autorizati.
2. Fiecare parte contractanta, in conformitate cu legislatia sa, va garanta
reprezentantilor sus-mentionati accesul pe teritoriul sau pentru a desfasura
activitatile necesare referitoare la Obiectiv.
Art. 14
Autoritatile competente ale partilor contractante vor incheia acorduri
bilaterale subsecvente stabilind:
- modul si durata recuperarii complete a fondurilor investite in Obiectiv;
- organismul care va stabili modul de colectare si de distribuire a
veniturilor;
- organismul insarcinat cu auditul general (calcularea si contabilitatea
costurilor etc.);
- valoarea activelor dobandite si aflate in proprietatea Romaniei si
Republicii Bulgaria;
- alte probleme legate de exploatarea, intretinerea si repararea
Obiectivului.
Art. 15
Orice divergente privind interpretarea si/sau punerea in aplicare a
prezentului acord si a acordurilor bilaterale subsecvente vor fi rezolvate de
comisia mixta. In cazul in care comisia mixta nu poate solutiona divergentele,
acestea vor fi solutionate prin negocieri intre partile contractante.
Art. 16
Partile contractante vor transmite copii de pe prezentul acord si de pe
acordurile bilaterale subsecvente Comisiei Europene si Biroului Coordonatorului
special al Pactului de stabilitate pentru Europa de Sud-Est.
Art. 17
1. Prezentul acord va intra in vigoare la data ultimei notificari prin care
partile contractante isi vor fi comunicat reciproc indeplinirea procedurilor
lor legale interne, necesare pentru intrarea acestuia in vigoare.
2. Prezentul acord poate fi modificat sau amendat pe baza unei intelegeri
reciproce scrise intre partile contractante. Amendamentele vor intra in vigoare
in conformitate cu prevederile paragrafului 1.
Art. 18
Prezentul acord se incheie pe o perioada de 20 (douazeci) de ani.
Valabilitatea sa se va prelungi in mod automat pe noi perioade de cate 5
(cinci) ani.
Semnat la Bucuresti la 5 iunie 2000, in doua exemplare originale, fiecare
in limbile romana, bulgara si engleza, toate textele fiind egal autentice.
In caz de divergente de interpretare a acordului textul in limba engleza va
prevala.
Pentru Guvernul Romaniei,
Petre Roman,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe
Pentru Guvernul Republicii Bulgaria,
Nadejda Mihailova,
ministrul afacerilor externe