ORDONANTA DE URGENTA Nr. 156 din 19 octombrie 1999
pentru ratificarea Addendumului la Memorandumul de finantare RO 9803.02
"Sprijin pentru reforma din domeniul protectiei copilului", semnat la
Bucuresti la 15 iulie 1999 intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 516 din 25 octombrie 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
ARTICOL UNIC
Se ratifica Addendumul la Memorandumul de finantare RO 9803.02
"Sprijin pentru reforma din domeniul protectiei copilului", semnat la
Bucuresti la 15 iulie 1999 intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
p. Ministru delegat
pe langa primul-ministru
pentru integrare europeana,
Aurel Ciobanu Dordea,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Ion Pascu,
secretar de stat
Departamentul
pentru Protectia Copilului
Cristian Tabacaru,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ADDENDUM*)
la Memorandumul de finantare RO 9803.02 "Sprijin pentru reforma din
domeniul protectiei copilului"
*) Traducere.
In cadrul asistentei financiare PHARE acordate Romaniei, addendumul
prezentat mai jos prevede dupa cum urmeaza:
Art. 1
Natura si obiectul
Scopul realocarii este de a modifica obiectivul urmarit de componenta RO
9803.02 "Sprijin pentru reforma din domeniul protectiei copilului"
din cadrul Memorandumului de finantare RO 9803-9807 "Programul national
Romania". Alocarea bugetara pentru aceasta componenta va ramane de 10
milioane euro.
Art. 2
Angajamentul Comunitatii
Modificarea memorandumului de finantare initial este descrisa in anexa care
face parte integranta din prezentul addendum.
Art. 3
Toti ceilalti termeni si conditiile memorandumului de finantare initial
raman neschimbate.
Art. 4
Numarul de exemplare
Addendumul este redactat in doua exemplare in limba engleza.
Art. 5
Intrarea in vigoare
Addendumul va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele parti.
Semnat la Bucuresti la 15 iulie 1999.
Pentru Beneficiar,
Alexandru Herlea,
ministru pentru integrare europeana
Pentru Comunitate,
p. Seful Delegatiei Comisiei Europene
in Romania,
Andre Lys,
insarcinat cu afaceri ad-interim
Anexa: Dispozitii speciale
ANEXA 1
DISPOZITII SPECIALE
Amendamentele la memorandumul de finantare referitor doar la obiectivul nr.
1, al doilea proiect "Sprijin pentru reforma din domeniul protectiei
copilului"
1. Obiective, descriere si conditionari
Scopul celui de-al doilea proiect consta in asistenta acordata Guvernului
Romaniei pentru punerea in aplicare a unei strategii corespunzatoare privind
reforma protectiei copilului. Punctul de plecare al acestei strategii de
reforma este interesul copilului, asa cum este prevazut in Conventia Natiunilor
Unite privind drepturile copilului.
Obiectivele sunt urmatoarele: dezvoltarea unor servicii noi, alternative
(de exemplu: nerezidential) specializate pentru protectia copilului si
intarirea capacitatii institutionale la nivel judetean;
restructurarea/rationalizarea institutiilor rezidentiale; armonizarea cadrului
legal (de asemenea, cu privire la legislatia internationala referitoare la
protectia copilului); intarirea capacitatii de organizare a autoritatii
centrale pentru protectia copilului; dezvoltarea unui sistem national de
monitorizare si evaluare pentru protectia copilului.
Din cauza crizei economice din Romania, autoritatile publice centrale si
locale nu au posibilitatea finantarii costurilor institutiilor de protectie a
copilului. Pentru a preveni colapsul din sectorul protectiei copilului este
inclusa o activitate suplimentara care acorda pe termen scurt un important
ajutor de urgenta direct (alimente, produse igienice, medicamente, combustibil
de incalzit). O parte din suma totala alocata, reprezentand 5 milioane euro, va
fi utilizata in scopul acordarii de asistenta Guvernului Romaniei pentru
dezvoltarea ulterioara a politicii sale de protectie a copilului.
Aceste obiective sunt in conformitate cu Programul national de adoptare a
acquisului. In urmatorii ani, in Romania ar trebui sa intre in functiune o
diversitate de servicii privind protectia copilului. Pentru copiii aflati in
dificultate - fie ei cu handicap, infestati cu virusul HIV, fara familie sau
casa sau in alt fel dezavantajati - si familiile lor se prevede accesul liber
si total la aceste servicii oferite sub auspiciile fiecarui consiliu judetean.
Prima problema este aceea a sustinerii financiare pe termen lung a
costurilor de functionare a institutiilor si a costurilor reformei.
Departamentul pentru Protectia Copilului (D.P.C.) trebuie, de asemenea, sa aiba
capacitatea de a-si indeplini rolul; astfel, D.P.C. va fi obligat sa isi
estimeze masurile de intarire a capacitatii si structurii sale pentru a
facilita implementarea pe termen scurt si mediu, precum si a rolului sau
strategic pe termen lung. O evaluare mult mai detaliata va fi executata pe
parcursul programului, care urmeaza sa aduca propuneri specifice bazate pe
reconsiderarea rolului D.P.C. si pe analiza situatiei existente. O atentie
speciala trebuie acordata asigurarii unei coordonari adecvate a D.P.C. si a
altor ministere implicate in protectia copilului.
2. Bugetul (in milioane euro)
____________________________________________________________________________
Proiectul nr. Titlul proiectului Alocare CI*) Investitii
bugetara (indicativ) (indicativ)
____________________________________________________________________________
RO 9803.02 Sprijin pentru reforma 10,00 2,97 7,03
din domeniul protectiei
copilului
____________________________________________________________________________
*) CI - constructie institutionala.
3. Punerea in aplicare a aranjamentelor
Programul va fi administrat in concordanta cu procedurile Sistemului de
implementare descentralizat PHARE (SID). Coordonatorul national al asistentei
(CNA) va avea intreaga responsabilitate pentru programarea, monitorizarea si
implementarea programelor PHARE.
Fondul national (FN) din Ministerul Finantelor, administrat de
responsabilul national cu autorizarea (RNA), va superviza administrarea
financiara a programului si va raspunde de raportul financiar inaintat Comisiei
Europene. Un control financiar specific va fi exercitat de autoritatea
nationala de control financiar, cu competenta pentru implementarea programului.
Comisia va transfera fonduri Fondului national, in conformitate cu
memorandumul de intelegere semnat intre Comisie si Guvernul Romaniei in toamna
anului 1998. Fondurile vor fi transferate pe baza cererilor formulate de
responsabilul national cu autorizarea (RNA). Dupa semnarea memorandumului de
finantare, o plata de pana la 14,9 milioane euro va fi transferata Fondului
national, plata care reprezinta 20% din valoarea programului, excluzand suma
care poate fi contractata direct de catre Comisie. Vor fi facute patru
realimentari, fiecare in suma de pana la 14,9 milioane euro sau pana la limita
superioara a bugetului, care suma este mai mica. Prima alimentare va fi facuta
in momentul in care 10% din buget, excluzand suma care poate fi contractata
direct de la Comisie, a fost platit de catre agentiile de implementare si
Oficiul de plati si contractare PHARE (OPCP). A doua alimentare poate fi ceruta
in momentul in care 30% din totalul bugetului in vigoare a fost platit.
Procentul de tragere pentru cea de-a treia alimentare este de 50%, iar pentru
cea de-a patra si ultima alimentare este atunci cand 70% este platit. Cu
exceptia cazului in care exista autorizarea prealabila expresa din partea
serviciilor centrale ale Comisiei Europene, nici o solicitare de realimentare
nu poate fi facuta, daca totalitatea fondurilor depozitate in Fondul national
si agentiile de implementare exced 10% din totalul bugetului in vigoare la data
intelegerii. In eventualitatea in care suma ce urmeaza sa fie contractata
direct de catre Comisie este mai mica de 30% din totalul sumei prevazute in
prezentul memorandum de finantare, sumele care vor fi transferate Fondului
national trebuie sa fie ajustate in mod corespunzator. In mod exceptional, RNA
poate cere un avans mai mare de 20%, in conformitate cu procedurile prevazute
in memorandumul de intelegere amintit mai sus.
In cazul componentei RO 9803.02 "Sprijin pentru reforma din domeniul
protectiei copilului", se impune o extrema urgenta. Chiar imediat dupa
semnarea Addendumului la memorandumul de finantare, Comisia va transfera
fondurile pentru intreaga valoare a ajutorului de baza pentru proiectul
respectiv (5 milioane euro) direct catre OPCP. Aceasta este o masura
exceptionala, datorita faptului ca Fondul national nu este inca operational. Un
cont separat, purtator de dobanda in euro, va fi deschis si administrat de
catre OPCP in cadrul unui sistem separat de contabilitate. Dobanzile la toate
conturile vor fi raportate Comisiei Europene in mod regulat si trebuie sa fie
returnate Comisiei Europene. Oricum, dobanzile pot fi reinvestite numai in
cazul in care Comisia Europeana autorizeaza acest lucru. Indata ce Fondul
national va fi operational, avansul acordat Fondului national va fi ajustat in
baza fondurilor deja transferate catre OPCP in cadrul proiectului RO 9803.02.
Contractarile vor fi facute de catre OPCP prin intermediul acordului direct
cu una sau mai multe organizatii neguvernamentale, cu o federatie a
organizatiilor neguvernamentale ori cu una sau mai multe agentii, atestate
pentru achizitii, si se vor desfasura pe baza termenilor de referinta care
urmeaza a fi aprobati de catre Delegatia Comisiei Europene in Romania. In
raport cu acestea nu se va putea cere subordonarea planurilor strategice sau a
programelor de lucru. Un responsabil cu autorizarea programului (RAP) va fi
nominalizat pentru program de catre partile semnatare ale memorandumului de
finantare.
Agentia de implementare (AI) va fi responsabila pentru proiect, dupa cum
urmeaza:
_________________________________________________________________________
Proiectul nr. Titlul proiectului Agentia de implementare
_________________________________________________________________________
RO 9803.02 Sprijin pentru reforma din
domeniul protectiei copilului OPCP
_________________________________________________________________________
4. Monitorizare si evaluare
Va fi constituit un comitet comun de monitorizare (CCM). Acesta va cuprinde
responsabilul national cu autorizarea, coordonatorul national al asistentei si
Comisia Europeana. Comitetul comun de monitorizare se va intruni cel putin o
data pe an pentru a analiza toate programele PHARE finantate, pentru a putea
aprecia progresul inregistrat fata de obiectivele prevazute in memorandumurile
de finantare si in Parteneriatul de aderare.
Comitetul comun de monitorizare va fi asistat de subcomitetele de monitorizare
(SCM) si va include coordonatorul national al asistentei (CNA), responsabilul
cu autorizarea programului pentru fiecare agentie de implementare (si al OPCP,
dupa caz) si serviciile Comisiei Europene. Subcomitetele de monitorizare vor
analiza in detaliu progresul fiecarui program, inclusiv componentele si
contractele sale, pe baza unor rapoarte periodice de evaluare si monitorizare
realizate cu asistenta unui consultant strain (in conformitate cu prevederile
Manualului SID), si vor face recomandari asupra aspectelor legate de
administrare si proiectare, asigurand ca toate acestea sunt puse in aplicare.
Subcomitetele de monitorizare vor raporta Comitetului comun de monitorizare,
caruia ii vor inainta rapoarte detaliate referitoare la toate programele PHARE
finantate.
5. Audit si evaluare
Conturile si operatiunile Fondului national si, dupa caz, OPCP si toate
agentiile de implementare relevante pot sta la dispozitia Comisiei, fara a leza
responsabilitatile Comisiei si ale Curtii de Conturi a Uniunii Europene, astfel
cum se face referire in cadrul Conditiilor generale ale memorandumului de
finantare atasat la Acordul-cadru.
Serviciile Comisiei Europene trebuie sa asigure ca o evaluare ulterioara
este efectuata dupa incheierea programului.
6. Afisare/publicitate
Responsabilul cu autorizarea programului (RAP) va raspunde de indeplinirea
masurilor necesare pentru a asigura o publicitate specifica pentru toate
activitatile finantate prin programe. Acest lucru se va face in stransa legatura
cu Delegatia Comisiei Europene in Romania.
7. Conditii speciale
Asistenta comunitara va fi conditionata de respectarea angajamentelor
Romaniei fata de Acordul european, a pasilor urmatori spre atingerea
Criteriilor de la Copenhaga si a progresului in implementarea Parteneriatului
de aderare. Incalcarea acestor conditii generale ar putea conduce la o decizie
a Consiliului Europei de suspendare a asistentei financiare.