ORDONANTA
URGENTA Nr. 181 din 25 noiembrie 2008
pentru modificarea si
completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 809 din 3 decembrie 2008
La 11 decembrie 2007 a fost adoptată Directiva
2007/65/CE de modificare a Directivei televiziunii fără frontiere, devenită
astfel Directiva serviciilor mass-media audiovizuale.
Aceasta constituie un răspuns la noile evoluţii
tehnologice şi creează condiţii de stabilire a cadrului normativ pentru toate
serviciile media audiovizuale, indiferent de suportul tehnic utilizat,
asigurând reguli de bază unitare atât pentru serviciile clasice de televiziune,
analogică sau digitală, cât şi pentru serviciile media audiovizuale la cerere
ori cele de televiziune mobilă.
Directiva introduce, în principal, următoarele noutăţi:
- relaxarea regimului publicităţii, prin admiterea unor
noi procedee - plasarea de produse, publicitatea pe ecran partajat,
publicitatea virtuală - care vor oferi posturilor de televiziune surse
suplimentare de venituri, cu potenţial benefic achiziţiei de programe de calitate;
- asigurarea unui nivel adecvat de protecţie a
dezvoltării fizice, mentale şi morale a minorilor şi a demnităţii umane;
- asigurarea dreptului persoanelor cu handicap şi al
persoanelor în vârstă de a li se furniza servicii media audiovizuale accesibile lor;
- promovarea producţiei şi distribuţiei de opere
europene;
- dreptul de acces al posturilor de televiziune la
extrase scurte de la evenimente de actualitate pentru care există o
exclusivitate;
- încurajarea proceselor de coreglementare şi autoreglementare, ca instrumente ce pot avea un rol
important în asigurarea unui nivel ridicat de protecţie a publicului.
Potrivit calendarului de adoptare a actelor normative
de transpunere a directivelor comunitare în vigoare, România are obligaţia
transpunerii prevederilor Directivei 2007/65/CE în legislaţia internă, ceea ce
impune adoptarea de modificări substanţiale şi urgente în Legea audiovizualului
nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Calendarul proceselor de transpunere a Directivei 2007/65/CE în legislaţia internă a altor state ale
Uniunii Europene ne indică avansul substanţial al majorităţii acestora faţă de
stadiul în care se găseşte România în acest moment. Proiectul oferă pentru
prima dată un cadru legal şi instituţional coerent pentru începerea procesului
de trecere la televiziunea digitală, proces care trebuie finalizat, conform
deciziei Comisiei Europene, înainte de 1 ianuarie 2012, data-limită pentru
încetarea emisiei în sistem analogic.
Necesitatea adoptării unor măsuri de urgenţă în domeniu
este impusă şi de faptul că România va trebui să recupereze un decalaj
semnificativ faţă de toate celelalte state membre, pentru a fi în măsură să
respecte termenul fixat de Comisia Europeană pentru extincţia transmisiilor în sistem analogic.
Pentru a permite dezvoltarea rapidă a televiziunii
digitale terestre, se propun norme privind acordarea licenţelor audiovizuale
digitale. Regulile propuse ţin cont de utilizarea în comun, în cadrul fiecărui
multiplex, de către mai mulţi radiodifuzori licenţiaţi a unor frecvenţe care se
constituie în reţele naţionale, regionale şi locale. Se au în vedere, în
special, protejarea pluralismului şi a diversităţii media, dezvoltarea ofertei
actuale de programe, precum şi stabilirea garanţiilor necesare tranziţiei către
televiziunea digitală terestră, plecându-se de la premisa, unanim acceptată în
Europa, conform căreia succesul acestei tranziţii este preponderent determinat
de consistenţa şi calitatea ofertei de conţinut a programelor şi, în subsidiar,
de îmbunătăţirea condiţiilor tehnice de transmisie şi de recepţie.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea audiovizualului
nr. 504/2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. Articolul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. -In sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. serviciu media audiovizual - serviciu aflat sub responsabilitatea editorială a unui furnizor
de servicii media, al cărui obiectiv principal este furnizarea de programe în
scop informativ, de divertisment sau educativ pentru
publicul larg. Un astfel de serviciu media audiovizual este fie un serviciu de
programe de televiziune/radiodifuziune, astfel cum este definit la pct. 2, fie
un serviciu media audiovizual la cerere, astfel cum este definit la pct. 3, şi/sau un serviciu media care constituie o comunicare
comercială audiovizuală, astfel cum este definită la pct. 15;
2. serviciu de programe de televiziune/radiodifuziune
- serviciu media audiovizual liniar prestat de un radiodifuzor, în care programele sunt difuzate în succesiune continuă, indiferent de
modalitatea tehnică utilizată, având un conţinut şi un orar prestabilite,
pentru vizionarea/audierea simultană de programe, pe baza unei grile de
programe, sub o anumită denumire şi identificat printr-o siglă, în cazul
televiziunii, sau printr-un semnal sonor, în cazul radiodifuziunii;
3. serviciu media audiovizual la cerere - un serviciu media audiovizual neliniar, în care vizionarea de
programe se face la cererea individuală a utilizatorului şi la momentul ales de
acesta, prestat de un furnizor de servicii media pe baza unui catalog de
programe selecţionate şi puse la dispoziţie de către furnizorul de servicii
media;
4. program - ansamblu de
imagini în mişcare, cu sau fără sunet, care constituie un întreg identificabil
prin titlu, conţinut, formă sau autor, în cadrul unei grile ori al unui catalog
realizat de un furnizor de servicii media audiovizuale, având forma şi
conţinutul serviciilor de televiziune sau fiind comparabil ca formă şi conţinut
cu acestea;
5. serviciu generalist de televiziune sau de
radiodifuziune - serviciu care difuzează cumulat
şi în proporţii echilibrate programe audiovizuale cu conţinut informativ,
educativ şi de divertisment, în principalele domenii de interes şi care se
adresează majorităţii publicului;
6. serviciu comunitar de televiziune sau de
radiodifuziune - serviciu care difuzează programe
audiovizuale dedicate unui public aparţinând unei comunităţi specifice;
7. serviciu tematic de televiziune sau de
radiodifuziune - serviciu care difuzează programe
audiovizuale dedicate preponderent unui anumit domeniu şi care se adresează
unui segment al publicului;
8. serviciu de teletext -
totalitatea informaţiilor puse la dispoziţia publicului sub formă de text,
codificate în interiorul semnalului de imagine, care pot fi accesate cu
ajutorul unui decodor standard al receptorului TV în momentul, pe durata şi
pentru conţinutul ales;
9. serviciu de videotext - totalitatea mesajelor puse la dispoziţia publicului sub formă de
text sau semne grafice, în cadrul unei grile ori al unui catalog, realizate de
un furnizor de servicii media audiovizuale, având forma şi conţinutul transmisiunilor
de televiziune sau fiind comparabil ca formă şi conţinut cu acestea;
10. retransmisie -
captarea şi transmiterea simultană a serviciilor media audiovizuale liniare,
furnizate de radiodifuzori şi destinate recepţionării de către public, prin orice
mijloace tehnice, în integralitatea lor şi fără nicio modificare a
conţinutului;
11. responsabilitate editorială - exercitarea unui control
efectiv asupra selecţionării programelor şi asupra organizării acestora, fie
într-o grilă cronologică, în cazul transmisiilor de televiziune, fie într-un
catalog, în cazul serviciilor media audiovizuale la cerere. In sensul
dispoziţiilor prezentei legi, responsabilitatea editorială nu implică, prin
sine şi în mod necesar, un alt tip de răspundere juridică pentru conţinutul
serviciilor furnizate;
12. furnizor de servicii media - persoană fizică sau juridică având responsabilitate editorială
pentru alegerea conţinutului audiovizual al serviciului media audiovizual şi
care stabileşte modul de organizare a acestuia;
13. radiodifuzor -
furnizor de servicii media audiovizuale în domeniul serviciilor de programe de
televiziune şi/sau de radiodifuziune;
14. distribuitor de servicii - orice persoană care constituie şi pune la dispoziţia publicului o
ofertă de servicii de programe prin retransmisie, pe bază de relaţii
contractuale cu radiodifuzorii ori cu alţi distribuitori;
15. comunicare
comercială audiovizuală - mesaje sonore sau în
imagini, cu sau fără sunet, care sunt destinate să promoveze, direct ori
indirect, bunurile, serviciile sau imaginea unei persoane fizice ori juridice
care desfăşoară o activitate economică. Mesajele respective însoţesc sau sunt
incluse într-un program în schimbul unei plăţi ori contraprestaţii sau în
scopul autopromovării. Formele de comunicaţii comerciale audiovizuale includ
publicitatea radiodifuzată şi televizată, sponsorizarea, teleshoppingul,
plasarea de produse şi alte forme de publicitate;
16. comunicare audiovizuală
cu conţinut comercial mascat - reprezentarea prin
cuvinte sau imagini a bunurilor, serviciilor, numelui, mărcii ori activităţilor
unui producător de bunuri sau furnizor de servicii în cadrul programelor, în
cazul în care o astfel de reprezentare este destinată de către furnizorul de
servicii media audiovizuale unor scopuri publicitare nedeclarate şi poate
induce în eroare publicul cu privire la natura sa. Astfel de reprezentări sunt
considerate intenţionate mai ales atunci când se fac în schimbul unei plăţi sau
al unei contraprestaţii;
17. publicitate televizată - orice formă de mesaj difuzat fie în schimbul unei plăţi, fie al
unei contraprestaţii sau difuzat în scopuri de autopromovare, de către o
persoană fizică ori juridică,
publică sau privată, în legătură cu o activitate comercială, ramură de
activitate, meserie ori profesie, pentru a promova furnizarea de bunuri şi
servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi şi obligaţii;
18. publicitate
subliminală - orice publicitate care utilizează
stimuli prea slabi pentru a putea fi percepuţi în mod conştient, dar care poate
influenţa comportamentul economic al publicului;
19. sponsorizare - orice
contribuţie a unei persoane juridice publice sau private ori a unei persoane
fizice neangajate în activităţi de furnizare de servicii media audiovizuale sau
în realizarea de opere audiovizuale, la finanţarea de programe media
audiovizuale în vederea promovării numelui, mărcii, imaginii, activităţii ori produselor proprii;
20. teleshopping -
oferta directă transmisă publicului în vederea furnizării de bunuri sau
servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi şi obligaţii, în schimbul unei
plăţi;
21. plasare de produse -
orice formă de comunicare comercială audiovizuală constând în includerea unui
produs, serviciu sau a mărcilor acestora ori în referirea la acestea, prin
inserarea în cadrul unui program, în schimbul unei plăţi sau contraprestaţii;
22. telepromovare -
formă de publicitate realizată prin inserarea în programe a unor secvenţe
dedicate promovării, de către prezentatorii programelor, a unuia sau a mai
multor produse ori servicii, secvenţele fiind separate de celelalte părţi ale
programului prin mijloace optice şi/sau acustice;
23. publicitate interactivă
- tehnică de difuzare a publicităţii televizate
care permite telespectatorului să opteze pentru accesul la publicitate prin
intermediul unui serviciu media audiovizual nelinear, la momentul, pe durata şi
la conţinutul publicitar ales de acesta;
24. publicitate prin ecran partajat - tehnică de difuzare a publicităţii televizate, inclusiv a
autopromovării, sau a elementelor de identificare a sponsorului, care constă în
difuzarea televizată simultană a conţinutului editorial şi a conţinutului
publicitar sau a mesajului relativ la sponsor, acestea din urmă fiind demarcate
prin mijloace optice şi/sau acustice, astfel încât natura lor să fie evidentă
pentru public;
25. publicitate virtuală - tehnică de difuzare a publicităţii televizate care constă în
prelucrarea imaginii, în cazul difuzării de transmisii ale unor evenimente,
prin înlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse în incinta în care se
desfăşoară respectivele evenimente cu mesaje publicitare introduse de
radiodifuzor sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje în orice
zonă a imaginii transmise;
26. sponsorizare virtuală - tehnică de difuzare a elementelor de identificare a sponsorului,
care constă în prelucrarea imaginii, în cazul difuzării de transmisii ale unor
evenimente, prin înlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse în incinta
în care se desfăşoară respectivele evenimente cu mesaje relative la sponsori,
introduse de radiodifuzor sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de
mesaje în orice zonă a imaginii transmise;
27. durată programată - interval de timp care însumează durata efectivă a programului sau
a tranşei de program şi durata publicităţii televizate, difuzată, după caz, în
interiorul acestora;
28. drepturi de exclusivitate - drepturile obţinute de către un radiodifuzor, în temeiul unui
contract, de la organizatorul unui eveniment şi/sau de la proprietarul ori,
după caz, administratorul locului unde se desfăşoară evenimentul, de la autori
şi de la alţi deţinători de drepturi în cauză, în vederea difuzării televizate
exclusive de către acest radiodifuzor, pe o zonă geografică determinată;
29. eveniment de importanţă
majoră - orice eveniment care poate prezenta
interes pentru o parte importantă a publicului şi care este cuprins în lista
aprobată prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Consiliului Naţional al
Audiovizualului;
30. licenţă audiovizuală - actul juridic emis în baza deciziei Consiliului Naţional al
Audiovizualului, prin care se acordă unui radiodifuzor aflat în jurisdicţia
României dreptul de a difuza, într-o zonă determinată, un anume serviciu de
programe; în funcţie de modalitatea tehnică de transmisie, licenţa audiovizuală
poate fi analogică sau digitală;
31. licenţă de emisie - actul juridic prin care Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii
acordă titularului de licenţă audiovizuală sau, după caz, operatorului de
multiplex de radiodifuziune/televiziune, în condiţiile stabilite de aceasta,
dreptul de a utiliza, pentru o perioadă determinată, una sau mai multe
frecvenţe radioelectrice, după caz, în conformitate cu licenţa audiovizuală; în
funcţie de modalitatea tehnică utilizată, licenţa de emisie poate fi analogică
sau digitală;
32. autorizaţie de
retransmisie - actul juridic emis în baza deciziei
Consiliului Naţional al Audiovizualului, prin care se acordă dreptul de
retransmisie pe teritoriul României a unui serviciu de programe care nu se
încadrează în prevederile art. 75 alin. (1)şi (2);
33. reţea de comunicaţii
electronice - sistem de transmisie care permite
transportul semnalelor electrice prin cablu, unde
radio, mijloace optice sau electromagnetice, constituit în reţele de
comunicaţii prin satelit, reţele terestre fixe şi mobile, inclusiv cele
utilizate pentru difuzarea serviciilor de programe audiovizuale, indiferent de
tipul de informaţie transmisă;
34. multiplex digital terestru - grup de programe şi servicii audiovizuale transmise prin emisie
radioelectrică terestră, utilizând modulaţie digitală în limitele unui canal de
televiziune standard, având acoperire naţională ori regională prin folosirea
unuia sau mai multor canale/frecvenţe radioelectrice;
35. operator de multiplex de
radiodifuziune/televiziune - persoană fizică sau
juridică, română ori străină, care deţine licenţă de emisie digitală şi are
dreptul de a opera o reţea/staţie de radiodifuziune sonoră sau de televiziune,
în condiţiile legii, în scopul difuzării programelor audiovizuale şi a
serviciilor auxiliare acestora;
36. codare - procedeu de
prezentare a informaţiei în format electronic printr-o serie de impulsuri
discrete având forma unor serii numerice;
37. criptare -
modalitate de modificare a unui flux de informaţii în format electronic după un
algoritm prestabilit, în vederea protejării acesteia la transmisia prin medii
nesigure, reconstituirea informaţiei iniţiale fiind posibilă doar prin
folosirea algoritmului iniţial;
38. sistem cu acces
condiţionat - orice modalitate tehnică sau
dispozitiv prin intermediul căruia accesul sub o formă inteligibilă la un
serviciu protejat de difuzare a programelor de radio ori de televiziune se
poate face în mod restricţionat, pe bază de abonament sau pe baza altei forme
de autorizare individuală prealabilă."
2. După articolul 1
se introduce un nou articol, articolul 11, cu următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) In sensul prezentei legi,
prin opere europene se înţelege:
a) opere provenind din statele membre ale Uniunii
Europene;
b) opere provenind din state
europene terţe - părţi la Convenţia Europeană a Consiliului Europei privind
televiziunea transfrontieră, care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (3);
c) opere coproduse în cadrul unor acorduri privind
sectorul audiovizual încheiate între Comunitatea Europeană şi state terţe şi
care îndeplinesc condiţiile prevăzute în fiecare dintre acordurile respective.
(2) Definiţiile prevăzute la
alin. (1) lit. b) şi c) sunt aplicabile numai în cazul operelor provenind din
statele membre care nu fac obiectul unor măsuri discriminatorii în ţările terţe
în cauză.
(3) Operele prevăzute la alin.
(1) lit. a) şi b) sunt opere realizate în cea mai mare parte cu contribuţia
unor autori şi personal,
rezidenţi în unul sau mai multe dintre statele respective, cu condiţia ca
acestea să îndeplinească una dintre următoarele cerinţe:
a) sunt realizate de către unul
ori mai mulţi producători stabiliţi în unul sau mai multe
dintre statele respective;
b) producţia acestor opere este
supervizată şi controlată efectiv de către unul ori mai mulţi producători
stabiliţi în unul sau mai multe dintre statele respective;
c) contribuţia coproducătorilor
din aceste state la totalul costurilor de coproducţie este preponderentă, iar
coproducţia nu este controlată de unul sau mai mulţi producători stabiliţi în
afara statelor respective.
(4) Operele care nu sunt opere europene în sensul
prevederilor alin. (1), dar care sunt realizate în cadrul
unor tratate bilaterale de coproducţie încheiate între state membre şi ţări
terţe, sunt considerate ca fiind opere europene, cu condiţia ca un procent
majoritar din totalul costurilor de producţie să fie acoperit de către
coproducătorii din Comunitatea Europeană şi ca producţia să nu fie controlată
de unul sau mai mulţi producători stabiliţi în afara teritoriului statelor
membre."
3. Articolul 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Dreptul de furnizare şi dreptul de
retransmisie a oricărui serviciu media audiovizual ale unui furnizor de
servicii media audiovizuale care se află sub jurisdicţia României sunt recunoscute
şi garantate în condiţiile prezentei legi.
(2) Se consideră furnizor de
servicii media audiovizuale aflat sub jurisdicţia
României:
a) orice furnizor de servicii media audiovizuale
stabilit în România în conformitate cu prevederile alin. (3);
b) orice furnizor de servicii
media audiovizuale care îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (4).
(3) In înţelesul prezentei legi, un furnizor de
servicii media audiovizuale este considerat a fi stabilit în România dacă
îndeplineşte una dintre următoarele condiţii:
a) furnizorul de servicii media audiovizuale are sediul
principal în România, iar deciziile editoriale asupra serviciilor media
audiovizuale sunt luate în România;
b) sediul principal al
furnizorului de servicii media audiovizuale se află în România şi o parte
majoritară a forţei de muncă implicate în activitatea de furnizare de servicii
media audiovizuale lucrează în România;
c) deciziile editoriale asupra
serviciilor media audiovizuale se iau în România şi o parte majoritară a forţei
de muncă implicate în activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale
lucrează în România;
d) dacă personalul implicat în
activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucrează în România şi
într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi, aplicând criteriile prevăzute
la lit. b) şi c), nu se poate stabili dacă cea mai mare parte a personalului
implicat în activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucrează în
România sau în acel stat membru al Uniunii Europene, furnizorul de servicii media
audiovizuale este considerat ca având sediul în România dacă sediul său
principal este în România;
e) dacă cea mai mare parte a
personalului implicat în activitatea de furnizare de servicii media
audiovizuale nu lucrează nici în România şi nici într-un alt stat membru al
Uniunii Europene, furnizorul de servicii media audiovizuale va fi considerat ca
având sediul în România dacă şi-a început pentru prima oară activitatea în
România şi menţine în prezent o legătură stabilă şi efectivă cu economia României.
(4) Furnizorii de servicii
media audiovizuale cărora nu li se aplică niciunul dintre criteriile prevăzute
la alin. (3) sunt consideraţi a fi în jurisdicţia României dacă se află în una
dintre situaţiile următoare:
a) utilizează o staţie de emisie de la sol spre o
capacitate de satelit aparţinând României;
b) deşi nu utilizează o staţie de emisie de la sol spre
o capacitate satelitară aparţinând României, utilizează o capacitate de satelit
aparţinând României.
(5) Dacă în stabilirea jurisdicţiei aplicabile
criteriile prevăzute la alin. (3) şi (4) nu sunt relevante, atunci
radiodifuzorul va fi considerat în afara jurisdicţiei României."
4. Articolul 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Prin difuzarea şi retransmisia
serviciilor de programe se
realizează şi se asigură pluralismul politic şi social, diversitatea culturală,
lingvistică şi religioasă, informarea, educarea şi divertismentul publicului,
cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului.
(2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au
obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă
a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
(3) Răspunderea pentru
conţinutul serviciilor de programe difuzate, inclusiv al comunicărilor
comerciale audiovizuale, revine, în condiţiile legii, furnizorului de servicii
media audiovizuale, realizatorului sau autorului, după caz."
5. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Prezenta lege recunoaşte şi garantează
dreptul oricărei persoane de
a recepţiona liber serviciile media audiovizuale oferite publicului de către
furnizorii de servicii media audiovizuale aflaţi sub jurisdicţia României şi a
statelor membre ale Uniunii Europene."
6. Articolul 5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Libertatea de furnizare pe teritoriul
României a serviciilor media audiovizuale ale
furnizorilor de servicii media audiovizuale aflaţi sub jurisdicţia statelor
membre ale Uniunii Europene este recunoscută şi garantată prin prezenta lege.
(2) Opţiunea oricărei persoane cu privire la programele
şi serviciile oferite de furnizorii de servicii media audiovizuale sau de
distribuitorii de servicii este secretă şi nu poate fi comunicată unui terţ
decât cu acordul persoanei respective."
7. Articolul 6 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Cenzura de orice fel asupra comunicării audiovizuale este interzisă.
(2) Independenţa editorială a
furnizorilor de servicii media audiovizuale este recunoscută şi garantată de
prezenta lege.
(3) Sunt interzise ingerinţe de
orice fel în conţinutul, forma sau modalităţile de prezentare a elementelor
serviciilor media audiovizuale, din partea autorităţilor publice sau a oricăror
persoane fizice sau juridice, române ori străine.
(4) Nu constituie ingerinţe
deciziile şi instrucţiunile având caracter normativ, emise de Consiliul
Naţional al Audiovizualului în aplicarea prezentei legi şi cu respectarea
dispoziţiilor legale, precum şi a normelor privind drepturile omului, prevăzute
în convenţiile şi tratatele ratificate de România.
(5) Nu constituie ingerinţe
prevederile cuprinse în codurile de conduită profesională pe care jurnaliştii
şi furnizorii de servicii media audiovizuale le adoptă şi pe care le aplică în
cadrul mecanismelor şi structurilor de autoreglementare a activităţii lor, dacă
nu contravin dispoziţiilor legale în vigoare."
8. Articolul 10 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Consiliul Naţional al Audiovizualului,
denumit în continuare Consiliul, este autoritate publică autonomă sub control parlamentar şi
garantul interesului public în domeniul comunicării audiovizuale.
(2) Consiliul este autoritate
unică de reglementare în domeniul serviciilor media audiovizuale, în condiţiile
şi cu respectarea prevederilor prezentei legi.
(3) In calitate de garant al
interesului public în domeniul comunicării audiovizuale, Consiliul are
obligaţia să asigure:
a) respectarea exprimării
pluraliste de idei şi de opinii în cadrul conţinutului serviciilor media
audiovizuale transmise de furnizorii de servicii media audiovizuale aflaţi sub
jurisdicţia României;
b) pluralismul surselor de informare a publicului;
c) încurajarea liberei concurenţe;
d) un raport echilibrat între
serviciile de programe cu acoperire naţională şi serviciile locale, regionale
ori tematice;
e) protejarea demnităţii umane, a dreptului la propria
imagine şi protejarea minorilor;
f) protejarea culturii şi a
limbii române, a culturii şi limbilor minorităţilor naţionale;
g) transparenţa mijloacelor de
comunicare în masă din sectorul audiovizual;
h) transparenţa activităţii proprii;
i) creşterea nivelului de sensibilizare a opiniei
publice în legătură cu utilizarea serviciilor media audiovizuale în mod
eficient şi în condiţii de siguranţă, prin dezvoltarea şi promovarea educaţiei
pentru media la nivelul tuturor categoriilor sociale;
j) încurajarea coreglementării şi autoreglementării în
domeniul audiovizual;
k) încurajarea furnizorilor de servicii media
audiovizuale în vederea asigurării de condiţii ca serviciile furnizate să
devină accesibile persoanelor cu deficienţe de văz sau de auz;
l) monitorizarea serviciilor de
programe şi a serviciilor media audiovizuale la cerere, în vederea respectării
de către acestea a prevederilor legale în materie.
(4) Consiliul îşi exercită dreptul de control asupra
conţinutului programelor oferite de furnizorii de servicii media audiovizuale
numai după comunicarea publică a acestor programe.
(5) Controlul exercitat de
Consiliu asupra conţinutului serviciilor de programe oferite de furnizorii de
servicii media audiovizuale şi asupra ofertei de servicii de programe asigurate
de distribuitorii de servicii se realizează, de regulă, periodic şi ori de câte
ori Consiliul consideră că este necesar sau primeşte o plângere cu privire la
nerespectarea de către un furnizor a prevederilor legale, a normelor de
reglementare în domeniu ori a obligaţiilor înscrise în licenţa audiovizuală.
(6) Consiliul este obligat să sesizeze autorităţile
competente cu privire la apariţia sau existenţa unor practici restrictive de
concurenţă, a abuzului de poziţie dominantă sau a concentrărilor economice,
precum şi cu privire la orice alte încălcări ale prevederilor legale care nu
intră în competenţa sa."
9. La articolul 16,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Activitatea Consiliului este finanţată
de la bugetul de stat."
10. La articolul 17
alineatul (1), literele a), c) şi d) şi alineatele (3) şi (4) se modifică şi
vor avea următorul cuprins:
,,a) să stabilească condiţiile, criteriile şi procedura
pentru acordarea licenţelor audiovizuale analogice şi digitale;"
........................................................................................................................................................................ .......................................................
c) să elibereze licenţe
audiovizuale analogice şi digitale şi autorizaţii de retransmisie pentru
exploatarea serviciilor de programe de radiodifuziune şi televiziune şi să
emită decizii de autorizare audiovizuală;
d) să emită, în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi,
decizii cu caracter de norme de reglementare în vederea realizării atribuţiilor
sale prevăzute expres în prezenta lege şi, cu precădere, cu privire la:
1. asigurarea informării corecte a opiniei publice;
2. urmărirea exprimării corecte
în limba română şi în limbile minorităţilor naţionale;
3. asigurarea echidistanţei şi a pluralismului;
4. transmiterea informaţiilor
şi a comunicatelor oficiale ale autorităţilor publice cu privire la calamităţi
naturale, starea de necesitate sau de urgenţă, starea de asediu ori de conflict
armat;
5. protecţia minorilor;
6. apărarea demnităţii umane şi
a dreptului la propria imagine;
7. politici nediscriminatorii
cu privire la rasă, sex, naţionalitate, religie, convingeri politice şi
orientări sexuale;
8. exercitarea dreptului la
replică, rectificare şi alte măsuri echivalente;
9. comunicări comerciale
audiovizuale, inclusiv publicitate, plasare de produse, publicitate electorală
şi teleshopping;
10. sponsorizare;
11. principiile şi regulile de
desfăşurare a campaniilor electorale şi a celor pentru referendum, în
serviciile de programe audiovizuale;
12. responsabilităţile
culturale ale furnizorilor de servicii media
audiovizuale.
........................................................................................................................................................................ .......................................................
(3) Consiliul este consultat cu privire la toate
proiectele de acte normative prin care se reglementează
activităţi din domeniul audiovizual ori în legătură cu acesta, avizul
Consiliului fiind obligatoriu.
(4) Consiliul este autorizat să
solicite şi să primească de la furnizorii şi distribuitorii de servicii de
programe audiovizuale orice date, informaţii şi documente care privesc
îndeplinirea atribuţiilor sale, având obligaţia să păstreze confidenţialitatea
datelor care nu au caracter public."
11. La articolul 18,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Funcţionarii publici din cadrul Consiliului nu pot
fi membri în consiliile de administraţie ori în organele de conducere ale
furnizorilor şi distribuitorilor de servicii de programe audiovizuale şi nici
nu pot să exercite funcţii sau să deţină acţiuni ori părţi sociale într-o
societate comercială titulară a unei licenţe audiovizuale."
12. Articolul 23 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Serviciile media audiovizuale la cerere promovează, dacă este posibil şi cu mijloace corespunzătoare,
producţia de opere europene şi accesul la acestea. O astfel de promovare poate
consta, printre altele, în contribuţia financiară a acestor servicii la
producţia şi achiziţionarea de drepturi asupra operelor europene sau în
procentul şi/sau ponderea deţinute de operele europene în cadrul catalogului de programe oferite.
(2) Guvernul, prin intermediul Consiliului, prezintă
rapoarte Comisiei, până cel mai târziu la 19 decembrie 2011 şi, ulterior, la
fiecare 4 ani, asupra punerii în aplicare a prevederilor alin. (1)."
13. Articolul 25 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - Prevederile art. 22 şi 24 nu se aplică
serviciilor de programe
destinate unei audienţe locale, asigurate de radiodifuzori care nu fac parte
dintr-o reţea naţională."
14. După articolul 26
se introduce un nou articol, articolul 261, cu următorul cuprins:
„Art. 261. - (1)
Pentru încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie,
radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod
echitabil, echilibrat şi imparţial.
(2) In aplicarea corectă a prevederilor alin. (1),
Consiliul emite norme cu caracter obligatoriu, controlează respectarea
prevederilor legale şi ale normelor emise şi sancţionează încălcarea
acestora."
15. După articolul 261 se introduce titlul unui nou
capitol, capitolul III1, cu
următorul cuprins:
„CAPITOLUL III 1
Comunicări comerciale audiovizuale"
16. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 27. - (1) Publicitatea televizată şi
teleshoppingul se difuzează grupat, trebuie să fie uşor de identificat şi
trebuie să fie separate de alte părţi ale serviciului de programe. Fără a aduce
atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin
mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată
şi teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor.
(2) Spoturile publicitare şi de teleshopping izolate,
altele decât cele difuzate în cadrul transmisiilor sportive, constituie o
excepţie şi pot fi difuzate numai în cazuri stabilite ca atare de Consiliu."
17. La articolul 28,
alineatele (4), (5) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(4) Difuzarea programelor de ştiri şi a operelor
audiovizuale, cum sunt filmele cinematografice sau filmele realizate pentru
televiziune, cu excepţia serialelor, foiletoanelorşi a documentarelor, poate fi
întreruptă de publicitate televizată şi/sau de spoturi de teleshopping o
singură dată în timpul unei durate programate de cel puţin 30 de minute.
(5) Difuzarea programelor pentru copii poate fi
întreruptă de publicitate televizată şi/sau de teleshopping o singură dată în
timpul unei durate programate de 30 de minute, cu condiţia ca durata programată
să depăşească 30 de minute.
........................................................................................................................................................................ .......................................................
(7) Programele de ştiri şi reportajele de politică
internă, documentarele, programele religioase şi programele pentru copii, a
căror durată programată este mai mică de 30 de minute, nu pot fi întrerupte de
publicitate sau teleshopping; dacă durata programată a acestora este de cel
puţin 30 de minute, atunci se vor aplica în mod corespunzător dispoziţiile
alin. (4)-(6)."
18. Articolul 29 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 29. - (1) Comunicările comerciale audiovizuale
difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte
următoarele condiţii:
a) să poată fi uşor
identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat
fiind interzise;
b) să nu facă uz de tehnici
subliminale;
c) să nu prejudicieze demnitatea umană;
d) să nu includă nicio formă de discriminare pe motiv
de rasă, etnie, naţionalitate, religie, credinţă, handicap, vârstă, sex sau
orientare sexuală;
e) să nu aducă ofensă convingerilor religioase sau
politice ale telespectatorilor şi radioascultătorilor;
f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii
sau siguranţei populaţiei;
g) să nu stimuleze comportamente dăunătoare mediului;
h) să nu stimuleze comportamente indecente sau imorale; i) să nu promoveze, direct sau indirect, practici oculte.
(2) Comunicările comerciale
audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală
minorilor şi, în special:
a) să nu instige în mod direct minorii să cumpere un
produs sau serviciu, prin exploatarea lipsei de experienţă ori a credulităţii
acestora;
b) să nu încurajeze în mod
direct minorii să îşi convingă părinţii sau pe alte persoane să cumpere
bunurile ori serviciile care fac obiectul publicităţii;
c) să nu exploateze încrederea specială pe care minorii
o au în părinţi, profesori sau alte persoane;
d) să nu prezinte în mod
nejustificat minori în situaţii periculoase.
(3) Comunicările comerciale
audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise.
(4) Comunicările comerciale
audiovizuale pentru băuturi alcoolice nu pot încuraja consumul excesiv al
băuturilor respective şi nu pot viza în mod special minorii.
(5) Orice formă de comunicare
comercială audiovizuală pentru ţigări şi alte produse pe bază de tutun este
interzisă.
(6) Comunicările comerciale
audiovizuale destinate produselor şi tratamentelor medicale disponibile numai
pe bază de prescripţie medicală sunt interzise.
(7) Comunicările comerciale audiovizuale care aduc
atingere intereselor legale ale consumatorilor sunt interzise.
(8) Furnizorii de servicii
media audiovizuale sunt încurajaţi să dezvolte coduri de conduită privind
comunicările comerciale audiovizuale inadecvate, cu precădere privind pe cele
care însoţesc programele pentru copii sau sunt incluse în acestea, referitoare
în special la mâncăruri şi băuturi ce conţin substanţe cu efect nutriţional sau
fiziologic cu conţinut bogat în grăsimi, acizi graşi, sare şi zahăr,
nerecomandate într-un regim alimentar echilibrat."
19. Articolul 30 se
abrogă.
20. Articolul 31 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 31. - (1) Plasarea de produse este interzisă.
(2) Prin excepţie de la
prevederile alin. (1), plasarea de produse este permisă:
a) în opere cinematografice, filme şi seriale realizate
pentru prezentarea în cadrul unor servicii media audiovizuale, programe de
sport şi de divertisment;
b) în cazul în care nu se
efectuează o plată, ci doar se furnizează anumite bunuri sau servicii cu titlu
gratuit, cum ar fi producţia de elemente de recuzită ori premii, în vederea
includerii acestora în program.
(3) Excepţia prevăzută la alin. (2) lit. a) nu se
aplică în cazul programelor pentru copii.
(4) Programele în care este
cuprinsă o plasare de produs trebuie să îndeplinească cumulativ cel puţin
următoarele condiţii:
a) conţinutul şi, în cazul transmisiilor de televiziune,
intervalul orar afectat acestora să nu fie în nicio situaţie influenţate
într-un mod care să afecteze responsabilitatea şi independenţa editorială a
furnizorului de servicii media audiovizuale;
b) să nu încurajeze în mod direct cumpărarea sau închirierea
de produse ori servicii, mai ales prin menţiuni exprese cu caracter promoţional
la produsele sau serviciile respective;
c) să nu scoată în evidenţă în
mod exagerat produsele în cauză.
(5) Programele în care sunt inserate
plasări de produse trebuie să cuprindă informaţii clare privind existenţa
acestora, fiind identificate corespunzător atât la început, cât şi la sfârşit,
precum şi la reluarea după o pauză publicitară, astfel încât să se evite orice
confuzie din partea telespectatorului.
(6) Cerinţele prevăzute la
alin. (5) nu se aplică acelor programe care nu au fost nici produse, nici
comandate de către furnizorul de servicii media audiovizuale sau de către o
societate afiliată acestuia.
(7) Se interzic plasarea de ţigări
ori alte produse din tutun sau de produse ale unor operatori economici al căror
obiect principal de activitate îl constituie fabricarea ori vânzarea unor
astfel de produse, precum şi plasarea de produse sau tratamente medicale
disponibile numai pe bază de prescripţie medicală."
21. Articolul 33 se
abrogă.
22. La articolul 34,
alineatele (1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 34. - (1) Programele sponsorizate trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
a) conţinutul şi programarea acestora nu trebuie în
nicio circumstanţă să fie influenţate de sponsor, astfel încât să nu fie afectate independenţa editorială şi
responsabilitatea furnizorului de servicii media în raport cu programele
respective;
b) să fie menţionată existenţa unui acord de
sponsorizare, semnalată prin denumirea, marca şi/sau produsele/serviciile
sponsorului, prezentate în mod adecvat la începutul, în cuprinsul şi/sau la
sfârşitul acestora;
c) să nu încurajeze în mod
direct achiziţionarea sau închirierea produselor ori a serviciilor sponsorului
sau ale unui terţ, în particular prin referiri promoţionale speciale la aceste
produse ori servicii.
........................................................................................................................................................................ .......................................................
(4) Se interzice sponsorizarea unui serviciu de
programe în integralitatea sa, precum şi a programelor de ştiri, de analize şi
dezbatere pe teme politice şi/sau economice de actualitate."
23. Articolul 35 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 35. - (1) Proporţia de
spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi
20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice durata acestora nu
poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu
se aplică în cazul anunţurilor radiodifuzorului în legătură cu propriile sale
programe şi cu produsele auxiliare derivate direct din acestea, al anunţurilor
de sponsorizare şi al plasărilor de produse."
24. Articolul 36 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 36. - (1) Ferestrele dedicate transmisiei teleshoppingului de către un serviciu de programe care nu este
dedicat exclusiv teleshoppingului trebuie să aibă o durată neîntreruptă de
minimum 15 minute.
(2) Numărul maxim de ferestre
va fi de 8 pe zi; durata lor cumulată nu va depăşi 3 ore zilnic. Acestea
trebuie să fie clar delimitate şi identificate prin semnale optice şi acustice
corespunzătoare.
(3) Teleshoppingul nu trebuie
să incite minorii să încheie contracte pentru vânzarea
sau închirierea de bunuri ori servicii.
(4) Se interzic teleshoppingul
pentru produsele medicamentoase care intră sub incidenţa autorizaţiei de punere
pe piaţă, prevăzută la titlul XVII, cap. III, secţiunea 1 din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi teleshoppingul tratamentelor medicale."
25. Articolul 37 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 37. - (1) Dispoziţiile prezentei legi se vor
aplica în mod corespunzător
serviciilor de programe dedicate exclusiv publicităţii şi teleshoppingului,
precum şi serviciilor de programe dedicate exclusiv autopromovării.
(2) Dispoziţiile privind promovarea operelor europene,
precum şi cele privind poziţia, proporţia, durata şi periodicitatea
transmiterii publicităţii şi teleshoppingului nu se aplică în cazul serviciilor
de programe prevăzute la alin. (1)."
26. Articolul 38 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 38. - Consiliul este autorizat să stabilească
alte condiţii decât cele
prevăzute la art. 28 alin. (4) - (7) şi art. 35 cu privire la serviciile de
programe de televiziune destinate exclusiv teritoriului naţional şi care nu pot
fi recepţionate, direct sau indirect, de către publicul din unul ori mai multe
alte state membre ale Uniunii Europene."
27. După articolul 38
se introduce titlul unui nou capitol, capitolul III2, cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL III2
Protecţia minorilor"
28. Articolul 39 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 39. - (1) Este interzisă
difuzarea, în cadrul serviciilor de programe de televiziune şi de
radiodifuziune, de programe care pot afecta grav dezvoltarea fizică, mentală
sau morală a minorilor, în
special programele care conţin pornografie sau violenţă nejustificată.
(2) Difuzarea în cadrul
serviciilor de programe de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care
pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face
numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare ori datorită
mijloacelor tehnice necesare recepţiei, minorii nu au acces audio sau video la
programele respective.
(3) Difuzarea într-o formă necodată a programelor
prevăzute la alin. (2) se poate face numai după prezentarea unei atenţionări
acustice sau grafice, pe toată durata programului asigurându-se prezenţa unui
simbol vizual de avertizare."
29. După articolul 39
se introduce un nou articol, articolul 391, cu următorul cuprins:
„Art. 391. -In cadrul serviciilor media
audiovizuale la cerere, programele care ar putea afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi puse la dispoziţie
numai dacă se asigură măsuri de restricţionare a accesului, astfel ca minorii
să nu poată vedea ori auzi, în mod normal, programele respective."
30. După articolul 391 se introduce titlul unui nou
capitol, capitolul III3, cu
următorul cuprins:
„CAPITOLUL III3
Dreptul la replică"
31. Articolul 42 se
abrogă.
32. La articolul 43,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 43. - (1) Radiodifuzorii sunt persoane juridice de drept public sau privat, fundaţii ori asociaţii fără scop
patrimonial recunoscute ca fiind de utilitate publică, precum şi persoane
fizice autorizate conform legii.
(2) Organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de
radio şi televiziune se reglementează prin lege organică."
33. Articolul 44 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 44. - (1) Pentru a proteja pluralismul şi
diversitatea culturală,
concentrarea proprietăţii şi extinderea cotei de audienţă în domeniul
audiovizualului sunt limitate la dimensiuni care să asigure eficienţa
economică, dar care să nu genereze apariţia de poziţii preponderente în
formarea opiniei publice.
(2) In înţelesul prezentei legi şi pentru determinarea
cotei de audienţă a serviciilor de programe, se consideră că:
a) piaţa serviciilor de
programe de televiziune cu acoperire naţională cuprinde
toate serviciile de programe difuzate la nivel naţional de radiodifuzorii
aflaţi în jurisdicţia României, inclusiv serviciile publice de programe de
televiziune;
b) piaţa serviciilor de
programe de radiodifuziune cu acoperire naţională cuprinde
toate serviciile de programe difuzate la nivel naţional de radiodifuzorii
aflaţi în jurisdicţia României, inclusiv serviciile publice de programe de
radiodifuziune;
c) piaţa serviciilor de
programe de televiziune şi/sau de radiodifuziune la nivel regional şi local cuprinde toate serviciile de programe difuzate în zona respectivă;
d) servicii de programe cu
pondere semnificativă în formarea opineipublice sunt
serviciile de programe generaliste, de ştiri, de
analize şi dezbatere pe teme politice şi/sau economice de actualitate;
e) piaţa semnificativă cuprinde totalitatea serviciilor de radiodifuziune, respectiv de
televiziune, prevăzute la lit. d), difuzate într-o anumită arie geografică;
f) cota de audienţă sau market share reprezintă cota de
piaţă atribuită unui anumit serviciu de programe, determinată în condiţiile prevăzute
la art. 45.
(3) In procedura de evaluare a
poziţiei preponderente în formarea opiniei publice, unei persoane fizice sau
juridice i se vor lua în considerare acele servicii de programe din categoria
celor definite la alin. (2) lit. d) pe care aceasta fie le furnizează în calitate de titulară de licenţă
audiovizuală, fie la care aceasta deţine, direct sau indirect, o cotă mai mare
de 20% din capitalul ori drepturile de vot ale unei societăţi titulare de
licenţă audiovizuală.
(4) In procedura de evaluare a
poziţiei preponderente în formarea opiniei publice se vor cuantifica şi
influenţele determinate de legăturile de familie personale care se vor lua în
considerare potrivit legislaţiei existente în domeniul comercial şi
economico-financiar.
(5) In sensul prezentei legi, prin familie se înţelege soţ, rude sau afini până la gradul al doilea inclusiv.
(6) Se consideră că o persoană
fizică sau juridică deţine o poziţie preponderentă în formarea opiniei publice
în cazul în care cota de audienţă ponderată a serviciilor de programe ce îi
sunt atribuite depăşeşte 30% din piaţa semnificativă.
(7) Determinarea cotei de
audienţă a fiecărui serviciu de programe naţional, regional şi local se face
anual, prin media cotei de audienţă înregistrate în cursul anului respectiv, pe
toată durata de difuzare.
(8) Cota de audienţă ponderată
a serviciilor de programe atribuite unei persoane fizice sau juridice
reprezintă suma cotelor de audienţă ale fiecăruia dintre serviciile de programe
prevăzute la alin. (3), ponderate cu cota de capital ori a dreptului de vot
deţinută de respectiva persoană.
(9) Consiliul iniţiază
procedura de evaluare a poziţiei preponderente în formarea opiniei publice a
unei persoane fizice sau juridice în cazul existenţei unor indicii temeinice
privind atingerea limitei prevăzute la alin. (6).
(10) In condiţiile în care Consiliul Concurenţei
identifică prin decizie o practică anticoncurenţială (înţelegere sau abuz de
poziţie dominantă), respectiv autorizează o concentrare economică în domeniul
serviciilor media audiovizuale, Consiliul procedează potrivit prevederilor
alin. (9).
(11) La solicitarea Consiliului, institutul desemnat potrivit dispoziţiilor art. 45 are obligaţia să efectueze
măsurători ad-hoc impuse prin procedura de evaluare a poziţiei preponderente în
formarea opiniei publice. Serviciile de programe care nu sunt incluse în
sistemele de măsurare a audienţei, dar care trebuie incluse în evaluare, se
supun unor măsurători ad-hoc pentru o perioadă de 3 luni; în situaţia
confirmării depăşirii cotei de audienţă admise se aplică prevederile art. 46.
(12) In sensul prezentei legi:
a) licenţa audiovizuală
naţională dă dreptul la o difuzare a aceluiaşi program într-o zonă geografică
ce cuprinde o audienţă potenţială de peste 60% în cazul radiodifuziunii,
respectiv 70% în cazul televiziunii, din populaţia recenzată a ţării;
b) licenţa audiovizuală
regională dă dreptul la o difuzare a aceluiaşi program pe teritoriul unuia sau
al mai multor judeţe, fără a realiza însă acoperirile prevăzute la lit. a);
c) licenţa audiovizuală locală
este licenţa a cărei zonă de acoperire este mai mică decât cea prevăzută pentru
o licenţă audiovizuală regională, servind o singură comunitate locală;
d) licenţele audiovizuale acordate pentru municipiul
Bucureşti şi care nu fac parte din reţele naţionale sau regionale de
radiodifuziune şi de televiziune sunt considerate licenţe locale.
(13) Cazurile prevăzute la
alin. (12) lit. a) şi b) care nu sunt efectul unei atribuiri iniţiale de
licenţe naţionale/regionale, ci rezultă prin cumul de licenţe locale, se
constată ca atare de către Consiliu din proprie iniţiativă sau la solicitarea
expresă a radiodifuzorului titular al licenţelor, cu modificarea
corespunzătoare a datelor licenţei."
34. Articolul 46 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 46. - (1) In situaţia în care se constată că o
persoană fizică sau juridică
deţine o poziţie preponderentă în formarea opiniei publice depăşind cota de audienţă admisă la art. 44 alin. (6), Consiliul adresează
radiodifuzorilor cu pondere majoră în formarea acesteia o somaţie vizând încadrarea în cota de
audienţă admisă şi termenul în care aceasta trebuie realizată.
(2) La expirarea termenului din somaţie se va realiza o
nouă evaluare, iar în situaţia în care depăşirea cotei de audienţă persistă,
Consiliul dispune măsuri concrete privind diminuarea unora dintre cotele de
participaţie ori a numărului de licenţe deţinute, la alegerea persoanei fizice
sau juridice în cauză, într-un termen de 3 luni.
(3) Dacă şi după expirarea
acestui termen poziţia preponderentă se menţine, pentru licenţa în care
persoana fizică sau juridică în cauză deţine cota de participaţie cea mai mare,
se consideră că sunt îndeplinite condiţiile pentru aplicarea prevederilor art.
57 alin. (1) lit. c).
(4) Radiodifuzorii au obligaţia să coopereze la
determinarea cotei de audienţă prin comunicarea tuturor informaţiilor
solicitate de Consiliu. Refuzul comunicării datelor solicitate sau prezentarea
unor date false conduce la aplicarea prevederilor art. 57 alin. (1) lit.
c)."
35. Articolul 48 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 48. - Furnizorii de servicii media audiovizuale au
obligaţia de a asigura accesul simplu, direct şi
permanent al publicului la cel puţin următoarele categorii de informaţii:
a) denumirea, statutul juridic şi sediul social;
b) numele reprezentantului
legal şi structura acţionariatului până la nivel de persoană fizică şi
juridică, asociat sau acţionar care deţine o cotă mai mare de 20% din capitalul
social ori drepturile de vot ale unei societăţi titulare de licenţă
audiovizuală;
c) numele persoanelor responsabile de conducerea
societăţii comerciale şi ale celor care îşi asumă, în principal,
responsabilitatea editorială;
d) coordonatele furnizorului de servicii mass-media,
inclusiv adresa de poştă electronică sau a site-ului internet la care acesta
poate fi contactat rapid, direct şi efectiv;
e) lista publicaţiilor editate de persoana juridică
respectivă şi lista celorlalte servicii de programe pe care le asigură;
f) bilanţul financiar-contabil,
precum şi contul de profit şi pierderi;
g) organismele de reglementare sau de supraveghere
competente."
36. Articolul 49 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 49. - Funcţionarea furnizorilor de servicii media audiovizuale este supusă regulilor de
transparenţă, potrivit cărora persoanele care exploatează un serviciu media
audiovizual sunt obligate să aducă la cunoştinţă Consiliului următoarele:
a) schimbările intervenite în
cursul exploatării serviciului în ceea ce priveşte categoriile de date
menţionate la art. 48, în maximum 30 de zile de la producerea acestora;
b) alte categorii de date privind funcţionarea
serviciului, după intrarea acestuia în activitate."
37. Articolul 50 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 50. - Furnizarea unui serviciu de programe de
către un radiodifuzor aflat
în jurisdicţia României se poate face numai în baza licenţei audiovizuale
analogice sau a licenţei audiovizuale digitale şi, după caz, a licenţei de
emisie analogică sau a licenţei de emisie digitală."
38. Articolul 51 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 51. - Procedura şi condiţiile de eliberare şi
modificare a licenţei
audiovizuale se stabilesc prin decizie a Consiliului. Solicitanţii au obligaţia
să depună declaraţii notariale, emise la momentul solicitării licenţei
audiovizuale, prin care societatea comercială care solicită acordarea licenţei,
precum şi fiecare asociat sau acţionar care deţine o cotă mai mare de 20% din
capitalul social ori drepturile de vot ale unei societăţi titulare de licenţă
audiovizuală declară pe propria răspundere dacă este investitor sau acţionar direct ori indirect la alte societăţi comerciale de comunicaţie audiovizuală, cu precizarea procentului deţinut din capitalul social al acestora."
39. Articolul 52 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 52. - (1) Licenţa audiovizuală analogică sau
digitală se eliberează fie în baza unui concurs, în cazul unui serviciu de
programe difuzat pe cale radioelectrică terestră, fie în baza unei decizii a
Consiliului, în cazul unui serviciu de programe difuzat prin orice tip de
reţele de comunicaţii electronice.
(2) Consiliul va elabora reglementări speciale, cu
respectarea prevederilor din strategia de tranziţie de la analogic la digital,
cuprinzând criteriile şi modalităţile conform cărora, prin excepţie de la
prevederile alin. (1), pentru serviciile de programe de televiziune difuzate pe
cale radioelectrică terestră, licenţa audiovizuală digitală se eliberează în
baza unei decizii pentru radiodifuzorii care:
a) deţin o licenţă analogică şi se obligă să continue
difuzarea serviciului şi în regim de emisie digitală;
b) urmează să înceteze în mod obligatoriu emisia
analogică sau a căror emisie analogică nu va mai fi protejată şi care se obligă
să treacă la emisia digitală.
(3) Acordarea licenţelor
audiovizuale digitale în cadrul aceluiaşi multiplex conferă radiodifuzorilor
dreptul de a opta pentru operatorul de multiplex care va opera emisia; acesta
poate fi şi unul dintre radiodifuzorii din cadrul multiplexului sau o societate
comercială constituită de către aceştia. Opţiunea trebuie notificată
Consiliului şi Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii, în termen de 6 luni de
la primirea licenţei audiovizuale, în vederea consemnării operatorului de multiplex
în licenţa audiovizuală şi acordării acestuia a licenţei de emisie.
(4) Licenţele audiovizuale
analogice sau digitale pentru serviciile publice de radiodifuziune şi de
televiziune se eliberează fără concurs.
(5) Difuzarea pe cale
radioelectrică terestră a serviciilor publice de radiodifuziune şi de
televiziune se realizează de către un operator de reţele de telecomunicaţii, în
baza licenţei acordate acestuia de către Autoritatea Naţională pentru
Comunicaţii."
40. Articolul 54 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 54. - (1) Licenţa audiovizuală analogică sau
digitală cuprinde:
a) numărul licenţei;
b) datele de identificare a titularului acesteia, precum şi structura acţionariatului până la nivel de persoană
fizică şi juridică, asociat sau acţionar care deţine o cotă mai mare de 20% din
capitalul social ori drepturile de vot ale unei societăţi titulare de licenţă
audiovizuală;
c) tipul serviciului de programe;
d) denumirea şi elementele de identificare ale
serviciului de programe;
e) formatul de principiu al serviciului de programe şi
structura programelor;
f) zona de difuzare;
g) perioada de valabilitate;
h) taxele şi tarifele care trebuie achitate;
i) mijlocul de telecomunicaţii folosit pentru difuzare
şi deţinătorul acestuia;
j) frecvenţa/frecvenţele sau canalul/canalele asignate,
după caz;
k) multiplexul digital în care se încadrează licenţa şi
nominalizarea programelor cuprinse în acesta.
(2) Furnizorii de servicii
media audiovizuale au obligaţia să comunice Consiliului orice modificare intervenită
în documentele şi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b)
şi e), în termen de 30 de zile de la data apariţiei modificării, anexând spre notificare noile documente."
41. La articolul 55,
alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 55. - (1) Licenţa audiovizuală analogică sau
digitală se acordă pentru o perioadă de 9 ani, atât în domeniul radiodifuziunii
sonore, cât şi în cel al televiziunii.
........................................................................................................................................................................ ......................................................
(3) Licenţa audiovizuală analogică sau digitală poate
fi prelungită din 9 în 9 ani, la cerere, în condiţiile stabilite de
Consiliu."
42. La articolul 56,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 56. - (1) Licenţa audiovizuală analogică sau
digitală poate fi cedată către un terţ numai cu acordul Consiliului şi cu
asumarea de către noul titular a tuturor obligaţiilor decurgând din
licenţă."
43. La articolul 57
alineatul (1), literele a)-c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) titularul nu începe difuzarea serviciului de
programe, în condiţiile stabilite prin licenţă, în termen de 12 luni de la
obţinerea licenţei audiovizuale; Consiliul poate acorda două prelungiri
succesive de câte 6 luni în situaţii justificate;
b) titularul încetează să
difuzeze serviciul de programe pentru care i s-a acordat licenţa audiovizuală
mai mult de 90 de zile, pentru motive de natură tehnică, şi mai mult de 96 de
ore, pentru orice alte motive;
c) ca urmare a încălcării normelor privind regimul
proprietăţii în audiovizual, prevăzute la art. 46, si a nerespectării
dispoziţiilor art. 56;".
44. La articolul 58,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Decizia de autorizare audiovizuală se acordă de
Consiliu, în termen de 30 de zile de la data obţinerii de către titularul de
licenţă audiovizuală a documentului de autorizare corespunzător, emis de
Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii."
45. Articolul 59 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 59. - (1) In cazul în care difuzarea unui serviciu
de programe implică utilizarea unei frecvenţe
radioelectrice terestre pentru emisie analogică, aceasta se face în baza
licenţei audiovizuale, precum şi a licenţei de emisie analogică, care se
acordă, în mod obligatoriu, de Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii
titularului de licenţă audiovizuală, în condiţiile prezentei legi.
(2) In cazul în care difuzarea
unui serviciu de programe implică utilizarea unei frecvenţe radioelectrice
terestre pentru emisie digitală, aceasta se face în baza licenţei audiovizuale
digitale, precum şi a licenţei de emisie digitală care se acordă, în mod obligatoriu,
de Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii astfel:
a) titularului de licenţă
audiovizuală digitală, atunci când emisia digitală terestră implică difuzarea
numai a programelor titularului de licenţă audiovizuală digitală sau
operatorului de radiodifuziune/televiziune (multiplex) desemnat de Consiliu pe
baza opţiunii titularului de licenţă audiovizuală digitală, conform
prevederilor art. 52 alin. (3);
b) titularului de licenţă
audiovizuală digitală desemnat de Consiliu în urma opţiunii formulate de către
radiodifuzorii care au primit licenţe audiovizuale digitale în cadrul unui
multiplex digital pentru emisie digitală terestră;
c) operatorului de multiplex radiodifuziune/televiziune
desemnat de Consiliu în urma opţiunii formulate de către radiodifuzorii care au
primit licenţe audiovizuale digitale în cadrul unui multiplex digital pentru
emisie digitală terestră.
(3) Sunt interzise operarea şi
exploatarea licenţelor audiovizuale de către alte persoane decât deţinătorii de
drept ai acestora."
46. Articolul 60 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 60. - Procedura şi condiţiile de eliberare şi
modificare a licenţei de emisie se stabilesc de Autoritatea Naţională pentru
Comunicaţii."
47. La articolul 61,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Licenţa poate fi prelungită, la cerere, din 9 în 9
ani, în condiţiile stabilite de Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii."
48. La articolul 62,
alineatele (1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 62. - (1) Titularul
licenţei de emisie are obligaţia de a plăti anual, anticipat, un tarif de
utilizare a spectrului, stabilit de Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii.
........................................................................................................................................................................ ......................................................
(4) Tariful prevăzut la alin. (1) se achită către
Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii."
49. Articolul 63 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 63. - Monitorizarea şi controlul parametrilor
prevăzuţi în licenţa de emisie faţă de reglementările tehnice în vigoare din
domeniul radiocomunicaţiilor, respectiv monitorizarea şi controlul acestora pe
parcursul perioadei de valabilitate a licenţei se realizează, direct sau prin
intermediul unei alte persoane juridice de drept public ori privat, de către
Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii, în baza unei proceduri stabilite de
aceasta."
50. Articolul 64 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 64. -Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii
poate modifica, din motive
tehnice sau din motive ce ţin de schimbarea Planului naţional de alocare a
frecvenţelor, frecvenţa şi datele tehnice ale acesteia, prevăzute în licenţa de
emisie, fără întreruperea serviciului şi cu asigurarea unei recepţii de
calitate echivalentă."
51. Articolul 65 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 65. - Licenţa de emisie se retrage de către
Autoritatea Naţională pentru
Comunicaţii în următoarele situaţii:
a) pentru încălcarea
obligaţiilor prevăzute în licenţa de emisie, în cazul nerespectării somaţiei de
reintrare în legalitate;
b) ca urmare a retragerii licenţei audiovizuale;
c) titularul nu depune la Autoritatea Naţională pentru
Comunicaţii, în termen de 45 de zile de la scadenţa obligaţiei anuale de plată,
dovada achitării tarifului de utilizare a spectrului,
aferent anului respectiv;
d) titularul nu depune la Autoritatea Naţională pentru
Comunicaţii, în termen de 6 luni de la data aplicării unei amenzi, dovada
achitării acesteia;
e) la cererea titularului."
52. Articolul 66 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 66. - (1) Licenţa de emisie poate fi cedată către
un terţ numai împreună cu
licenţa audiovizuală, cu acordul prealabil al Consiliului şi al Autorităţii
Naţionale pentru Comunicaţii şi cu asumarea de către noul titular a tuturor
obligaţiilor decurgând din licenţe.
(2) Licenţa de emisie digitală care operează un
multiplex poate fi cedată unui terţ numai cu acordul Autorităţii Naţionale
pentru Comunicaţii şi al radiodifuzorilor care posedă licenţele audiovizuale
digitale în cadrul multiplexului digital operat prin intermediul licenţei de
emisie digitală în cauză şi numai cu asumarea de către noul titular a tuturor
obligaţiilor decurgând din licenţă."
53. Articolul 73 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 73. - Utilizarea
staţiilor de emisie sau a reţelelor de telecomunicaţii aflate sub jurisdicţia României, în scopul
difuzării sau retransmisiei oricărui serviciu de programe pe, respectiv de pe
teritoriul României, se poate face numai după obţinerea autorizaţiei tehnice de
funcţionare a acestora de la Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii, pe baza
procedurii stabilite de aceasta."
54. La articolul 74,
alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Distribuitorii de servicii pot modifica structura
ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului.
(4) Consiliul retrage avizul prevăzut la alin. (1) în
cazul în care un distribuitor de servicii retransmite fără drept un serviciu de
programe."
55. La articolul 74,
după alineatul (4) se introduce un nou alineat,
alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Persoana care intenţionează să furnizeze servicii
media audiovizuale la cerere are obligaţia să transmită către Consiliu, cu cel
puţin 7 zile înainte de începerea activităţii, o notificare cu privire la
această intenţie, care trebuie să conţină cel puţin datele menţionate la art.
48 lit. a)-c)."
56. După articolul 75
se introduce un nou articol, articolul 751, cu următorul cuprins:
„Art. 751. - (1) In cazul unui serviciu media audiovizual la cerere provenind din statele membre ale Uniunii
Europene, Consiliul poate restrânge temporar dreptul de liberă retransmisie
dacă o astfel de măsură este necesară pentru unul dintre motivele următoare:
a) ordine publică, în special
prevenirea, investigarea, depistarea şi urmărirea infracţiunilor, inclusiv
protecţia minorilor şi lupta împotriva incitării la ură pe motiv de rasă, sex,
religie sau naţionalitate şi împotriva încălcării demnităţii umane privind
persoane fizice;
b) protecţia sănătăţii publice;
c) securitatea publică, inclusiv protecţia securităţii
şi apărării naţionale;
d) protecţia consumatorilor, inclusiv a investitorilor.
(2) Măsura prevăzută la alin.
(1) poate fi luată dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) serviciul media audiovizual
la cerere aduce atingere obiectivelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) sau
dacă acesta prezintă un risc serios şi grav de prejudiciere a acestor
obiective;
b) măsura şi durata restrângerii dreptului la liberă
retransmisie să fie proporţionale cu obiectivele prevăzute la alin. (1) lit.
a)-d);
c) Consiliul a solicitat autorităţii competente din
statul membru al Uniunii Europene sub jurisdicţia căruia se află furnizorul de
servicii să ia măsuri şi aceasta nu a luat măsuri sau măsurile luate au fost inadecvate;
d) Consiliul a notificat în scris Comisiei Europene şi
autorităţii competente din statul membru al Uniunii Europene sub jurisdicţia
căruia se află furnizorul de servicii în cauză intenţia sa de a lua astfel de
măsuri.
(3) In cazuri de urgenţă,
Consiliul poate deroga de la condiţiile prevăzute la alin. (2) lit. c) şi d).
In această situaţie, măsurile sunt notificate Comisiei Europene şi statului
membru al Uniunii Europene sub a cărui jurisdicţie se află furnizorul de
servicii, în cel mai scurt timp posibil, indicând motivul pentru care se
consideră că există o urgenţă.
(4) In cazul în care Comisia Europeană ajunge la
concluzia că măsurile sunt incompatibile cu dreptul comunitar, Consiliul
dispune sistarea măsurilor preconizate sau încetarea de urgenţă a aplicării
acestora."
57. Articolul 76 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 76. - Orice distribuitor de servicii care
retransmite un serviciu de programe care se încadrează
în prevederile art. 75 alin. (1) şi (2) va notifica Consiliului statul sub
jurisdicţia căruia se află radiodifuzorul respectiv şi, după caz, acceptul de
retransmisie acordat, care include parametrii tehnici şi de calitate ai
retransmisiei, stabiliţi între radiodifuzori şi distribuitorii de
servicii."
58. La articolul 82,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 82. - (1) Orice distribuitor care retransmite
servicii de programe prin reţele de telecomunicaţii are obligaţia să includă în
oferta sa serviciile de programe ale Societăţii Române de Televiziune destinate
publicului din România, precum şi alte servicii de programe, libere la
retransmisie şi fără condiţionări tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor
privaţi, aflaţi sub jurisdicţia României, în limita a 25% din numărul total de
servicii de programe distribuite prin reţeaua respectivă, precum şi serviciile
de televiziune a căror obligativitate de retransmitere este stabilită prin
acorduri internaţionale la care România este parte; criteriul de departajare
pentru radiodifuzorii privaţi va fi ordinea descrescătoare a indicelui anual de
audienţă.
(2) Distribuitorii care
retransmit servicii de programe au obligaţia, la nivel regional şi local, să
includă în oferta lor cel puţin două programe regionale şi două programe
locale, acolo unde acestea există; criteriul de departajare va fi ordinea
descrescătoare a audienţei."
59. La articolul 84,
după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu
următorul cuprins:
„(2) Accesul prevăzut la alin. (1) lit. b) garantează
libera alegere pentru radiodifuzori a unor scurte extrase din semnalul
radiodifuzorului care efectuează transmisia, cu identificarea cel puţin a
sursei, cu excepţia cazului în care acest lucru este imposibil din motive
practice.
(3) Ca alternativă, Consiliul
poate stabili un sistem echivalent care să asigure accesul în condiţii corecte,
rezonabile şi nediscriminatorii prin alte mijloace."
60. La articolul 85,
alineatele (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(4) Indiferent de alcătuirea şi desfăşurarea
evenimentului de interes general, durata extrasului nu va putea depăşi 90 de
secunde.
(5) Extrasele pot fi folosite de radiodifuzori numai în
programele de ştiri cel mult 24 de ore de la transmisia originară. In cazul
serviciilor media audiovizuale la cerere, ele pot fi folosite doar în cazul în
care acelaşi program este oferit sub formă de înregistrare de către acelaşi
furnizor de servicii media audiovizuale."
61. La articolul 85,
după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (10), cu următorul cuprins:
„(10) Sub rezerva altor aranjamente convenite între
părţi, radiodifuzorii primari nu vor putea impune radiodifuzorilor secundari
plata dreptului de difuzare a unui extras. In cazul în care se prevăd
compensări, acestea nu pot depăşi costurile suplimentare generate direct de
oferirea accesului."
62. Articolul 86 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 86. - (1) Oricare radiodifuzor
stabilit în spaţiul comunitar
are acces, în condiţii corecte, rezonabile şi nediscriminatorii, la evenimente
de mare interes pentru public transmise în exclusivitate de către un
radiodifuzor aflat sub jurisdicţia României, în scopul realizării de reportaje
scurte de ştiri.
(2) Radiodifuzorul aflat sub jurisdicţia României care
a dobândit drepturi de exclusivitate asupra unui eveniment de mare interes
pentru public are obligaţia de a asigura accesul, în condiţiile alin. (2),
pentru câte un singur radiodifuzor din fiecare stat membru al Uniunii
Europene."
63. Articolul 88 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 88. - (1) Supravegherea respectării,
controlul îndeplinirii
obligaţiilor şi sancţionarea încălcării prevederilor prezentei legi, precum şi
ale deciziilor şi instrucţiunilor cu caracter normativ emise în baza şi pentru
aplicarea ei revin Consiliului, cu excepţia prevederilor art. 62, 63 şi 73, a
căror respectare, supraveghere, control şi, respectiv, sancţionare a încălcării revin de drept Autorităţii
Naţionale pentru Comunicaţii, în conformitate cu atribuţiile pe care le are,
conform legii.
(2) Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii poate
delega exercitarea atribuţiilor ce îi revin potrivit prevederilor alin. (1)
unei alte persoane juridice de drept public cu atribuţii de supraveghere şi
control în domeniul telecomunicaţiilor.
(3) In exercitarea atribuţiilor
de supraveghere personalul de control poate solicita furnizorilor de servicii
media sau distribuitorilor de servicii informaţiile necesare în aplicarea
prezentei legi, precizând temeiul legal şi scopul solicitării, şi poate stabili
termene până la care aceste informaţii să fie furnizate, sub sancţiunea
prevăzută de prezenta lege."
64. La articolul 90,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 90. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte:
a) difuzarea unei opere
cinematografice în afara perioadelor prevăzute în contractele încheiate cu
deţinătorii drepturilor de autor;
b) utilizarea de tehnici
subliminale în cadrul comunicării comerciale audiovizuale;
c) utilizarea comunicării comerciale audiovizuale cu
conţinut publicitar mascat;
d) nerespectarea prevederilor legale privind acordarea
dreptului la replică;
e) difuzarea unui serviciu de
programe în afara zonei specificate în licenţa audiovizuală;
f) exploatarea licenţelor audiovizuale de către alte persoane decât titularii de drept ai acestora;
g) programarea şi furnizarea de
programe, cu încălcarea prevederilor art. 27, art. 28, art. 29 alin. (1)-(7),
art. 31 alin. (7), art. 32, art. 34, art. 35 alin. (1), art. 36, art. 39, art.
40, art. 41 si ale art. 85 alin. (3)-(9);
h) nerespectarea prevederilor art. 17 alin. (4), art.
49, art. 54 alin. (2) şi ale art. 58 alin. (1);
i) retransmisia de către un distribuitor a unui
serviciu de programe care nu se încadrează în prevederile art. 75 alin. (1) şi
(2) şi nu a obţinut autorizaţia de retransmisie;
j) retransmisia de către distribuitori a serviciilor de
programe, cu încălcarea prevederilor art. 74 şi 82;
k) furnizarea unui serviciu media fără a deţine licenţă
audiovizuală sau în lipsa notificării prevăzute la art.
74 alin. (5);
l) refuzul furnizorului sau
distribuitorului de servicii media de a comunica personalului de control, în
condiţiile prevăzute la art. 88 alin. (3), informaţiile solicitate.
(2) Faptele prevăzute la alin. (1) se sancţionează cu
amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei."
65. Articolul 91 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 91. - (1) Constituie contravenţie nerespectarea
de către furnizorii sau
distribuitorii de servicii a dispoziţiilor prezentei legi, prevăzute la art. 3
alin. (1) si (2), art. 22 alin. (1), art. 24 alin. (1) şi (2), art. 261 alin. (1), art. 31 alin. (1),(3),
(4) şi (5), art. 391, art. 48, precum şi ale deciziilor având caracter normativ emise
de Consiliu.
(2) In cazurile prevăzute la
alin. (1) Consiliul va emite o somaţie conţinând condiţii şi termene precise de
intrare în legalitate.
(3) In cazul în care furnizorul sau distribuitorul de
servicii nu intră în legalitate în termenul şi în condiţiile stabilite prin
somaţie sau încalcă din nou aceste prevederi, se aplică o amendă
contravenţională de la 2.500 lei la 50.000 lei."
66. Articolul 911 se abrogă.
67. La articolul 93,
alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 93. - (1) Sancţiunile pentru încălcarea
dispoziţiilor prezentei legi se aplică prin acte emise de Consiliu sau de
Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii, precum şi de către personalul de control anume împuternicit
al persoanei juridice de drept public prevăzute la art. 88 alin. (2).
........................................................................................................................................................................ ......................................................
(3) Actele emise în condiţiile alin. (1) pot fi atacate
la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, potrivit legii, în
termen de 15 zile de la comunicare; termenul de 15 zile nu suspendă de drept
efectele acestora."
68. La articolul 951, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 951. -
Consiliul poate decide retragerea licenţei audiovizuale sau a dreptului de
furnizare a serviciului media audiovizual la cerere, în cazul săvârşirii
repetate de către furnizorul de servicii media a uneia dintre următoarele
fapte:".
69. La articolul 96, alineatul (11) se abrogă.
70. La articolul 96,
alineatele (1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 96. - (1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc
cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei următoarele fapte:
a) emisia de programe fără licenţă de emisie sau
autorizaţie tehnică de funcţionare ori retransmisia de programe cu încălcarea
dispoziţiilor art. 77;
b) emisia pe altă frecvenţă, emisia dintr-un alt
amplasament sau nerespectarea parametrilor ori a condiţiilor din licenţa de
emisie sau din autorizaţia tehnică de funcţionare, dacă autorul faptei nu se
conformează somaţiei emise de Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii.
........................................................................................................................................................................ ......................................................
(4) In cazul săvârşirii infracţiunilor prevăzute la
alin. (1) instanţa poate dispune şi aplicarea dispoziţiilor Codului penal
privind confiscarea specială."
71. După articolul 99
se introduce următoarea menţiune:
„Prezenta lege transpune prevederile Directivei
89/552/CEE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 octombrie 1989
privind coordonarea anumitor dispoziţii stabilite prin acte cu putere de lege
sau norme administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de
servicii mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor media audiovizuale),
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene seria L nr. 298 din 17
octombrie 1989, astfel cum a fost modificată de Directiva 97/36/CEE şi de
Directiva 2007/65/CE."
Art. II. - (1) Dispoziţiile
alin. (2)-(5) ale art. 31 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta
ordonanţă de urgenţă,sunt aplicabile numai programelor produse după 19
decembrie 2009.
(2) Licenţele audiovizuale analogice de televiziune
existente la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă pot fi
prelungite până la data încetării obligatorii a emisiei analogice.
(3) In termen de 12 luni de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei va elabora, în colaborare cu
Ministerul Culturii şi Cultelor, Consiliul Naţional al Audiovizualului şi
Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii, strategia de tranziţie de la analogic
la digital, strategie care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(4) In perioada de tranziţie de
la emisia analogică la cea digitală, Consiliul Naţional al Audiovizualului va
putea să acorde, în situaţii justificate şi pentru perioade limitate, licenţe
audiovizuale digitale pentru proiecte-pilot.
(5) In procesul de elaborare şi implementare a
strategiei de tranziţie de la analogic la digital vor fi adoptate acele soluţii
tehnice care asigură cea mai eficientă utilizare a spectrului de frecvenţe
radioelectrice terestre.
(6) Numărul de licenţe audiovizuale digitale şi tipul
acestora, în sensul prevăzut la art. 44 alin. (10), se stabilesc prin lege după
aprobarea strategiei prevăzute la alin. (3) şi definitivarea planului naţional
al frecvenţelor radioelectrice.
(7) In vederea aplicării prevederilor art. 10 alin. (3)
lit. i) şi I), Consiliului
Naţional al Audiovizualului i se vor aloca suplimentar resursele bugetare
necesare pentru asigurarea personalului, a formării profesionale a acestuia şi
pentru achiziţionarea dotărilor tehnice corespunzătoare.
Art. III. - Dispoziţiile
prezentei ordonanţe de urgenţă se adresează tuturor furnizorilor de servicii
media audiovizuale, aflaţi sub jurisdicţia României, şi se aplică tuturor
serviciilor media audiovizuale, astfel cum sunt ele definite la art. 49 şi 50
din Tratatul Uniunii Europene şi oferite publicului prin reţele de comunicaţii
electronice, în sensul art. 2 lit. (a) din Directiva 2002/21/CE, în
conformitate cu prevederile Directivei 89/552/CEE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 octombrie 1989
privind coordonarea anumitor dispoziţii stabilite prin acte cu putere de lege
sau norme administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de
servicii mass-media audiovizuale, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. IV. - Legea
audiovizualului nr. 504/2002, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta
ordonanţă de urgenţă, se va republica, după aprobarea acesteia prin lege,
dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul culturii şi cultelor,
Demeter Andras Istvan,
secretar de stat
p. Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Constantin Teodorescu,
secretar de stat
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
secretar de stat
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat