LEGE
Nr. 504 din 11 iulie 2002
Legea audiovizualului
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 534 din 22 iulie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In sensul prezentei legi, termenii utilizati au urmatorul inteles:
a) difuzare - transmisia initiala prin fir sau prin unde radioelectrice,
inclusiv prin satelit, in forma codata sau necodata, a serviciilor de programe
destinate publicului; difuzarea include si comunicarea programelor intre
persoanele fizice sau juridice detinatoare de licenta audiovizuala sau aviz de
retransmisie, in scopul redifuzarii catre public, fara a cuprinde serviciile de
comunicatii care furnizeaza informatii ori alte mesaje pe baza de cerere
individuala, cum ar fi: telecopierea, bazele de date electronice si alte
servicii similare;
b) retransmisie - captarea si transmiterea simultana a serviciilor de
programe sau a unor parti importante din asemenea servicii, prin orice mijloace
tehnice, in integralitatea lor si fara nici o modificare, difuzate de
radiodifuzori si destinate receptionarii de catre public;
c) radiodifuzor - persoana fizica sau juridica avand responsabilitatea
editoriala pentru alcatuirea serviciilor de programe destinate receptionarii de
catre public si care asigura difuzarea acestora direct sau prin intermediul
unui tert;
d) serviciu de programe - ansamblul programelor de radiodifuziune si
televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii
specifice, furnizat de un radiodifuzor;
e) comunicare audiovizuala - punerea la dispozitie publicului, in general,
sau unor categorii de public, prin orice mijloc de comunicatie electronica, de
semne, semnale, texte, sunete, informatii sau mesaje de orice natura, care nu
au caracterul unei corespondente private;
f) program sau emisiune - o comunicare audiovizuala identificabila, in
cadrul unei succesiuni orare a serviciului de programe, prin titlu, continut,
forma sau autor;
g) distribuitor de servicii - orice persoana care constituie si pune la
dispozitie publicului o oferta de servicii de programe pe cale radioelectrica
terestra sau prin satelit, prin orice mijloc de comunicatie electronica,
inclusiv prin satelit, pe baza de relatii contractuale cu radiodifuzorii ori cu
alti distribuitori;
h) publicitate - orice forma de mesaj, difuzat fie in baza unui contract cu
o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, in schimbul unui tarif sau
al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale,
mestesugaresti, profesionale, cu scopul de a promova furnizarea de bunuri,
inclusiv imobile si necorporale, sau prestarea de servicii contra cost, fie
difuzat in scopuri autopromotionale;
i) publicitate mascata - prezentarea in programe, prin cuvinte, sunete sau
imagini, a bunurilor, serviciilor, denumirilor, marcilor comerciale sau
activitatilor unui producator de bunuri ori prestator de servicii, daca aceasta
prezentare este facuta in mod intentionat de radiodifuzor, in scop publicitar
nedeclarat, si care poate crea confuzie in randul publicului cu privire la
adevaratul sau scop; o asemenea forma de prezentare este considerata
intentionata mai ales atunci cand este facuta in schimbul unor avantaje
materiale, a unor servicii reciproce sau al altor beneficii cu efect similar;
j) teleshopping - difuzarea catre public a unor oferte comerciale directe
privind furnizarea contra cost a unor bunuri, inclusiv bunuri imobiliare si
necorporale, sau, dupa caz, prestarea unor servicii;
k) sponsorizare - orice contributie facuta de o persoana fizica sau
juridica neimplicata in activitati de radiodifuziune sau de televiziune ori in
producerea operelor audiovizuale, daca aceasta contributie este destinata
finantarii programelor audiovizuale, in scopul promovarii propriului nume, a
marcii comerciale, a imaginii sau a propriilor activitati ori produse;
l) drepturi de exclusivitate - drepturile obtinute de catre un
radiodifuzor, in temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment
si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se
desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi
vizati, in vederea difuzarii televizate exclusive de catre acest radiodifuzor,
pe o zona geografica determinata;
m) eveniment de importanta majora - orice eveniment, organizat sau
neorganizat, care poate prezenta interes pentru o parte importanta a publicului
si care este cuprins in lista aprobata de Consiliul National al Audiovizualului;
n) licenta audiovizuala - actul juridic prin care Consiliul National al
Audiovizualului acorda unui radiodifuzor aflat in jurisdictia Romaniei dreptul
de a difuza, intr-o zona determinata, un anume serviciu de programe;
o) licenta de emisie - actul juridic prin care Autoritatea Nationala de
Reglementare in Comunicatii acorda titularului de licenta audiovizuala, in
conditiile stabilite de aceasta, dreptul de a utiliza, pentru o perioada
determinata, una sau mai multe frecvente radioelectrice, dupa caz, in
conformitate cu licenta audiovizuala;
p) autorizatie de retransmisie - actul juridic prin care Consiliul National
al Audiovizualului acorda dreptul de retransmisie pe teritoriul Romaniei a unui
serviciu de programe care nu se incadreaza in prevederile art. 75 alin. (1) si
(2).
Art. 2
(1) Dreptul de difuzare si dreptul de retransmisie a oricarui serviciu de
programe, ale unui radiodifuzor, respectiv distribuitor de servicii, care se
afla sub jurisdictia Romaniei, sunt recunoscute si garantate in conditiile
prezentei legi.
(2) Se considera radiodifuzor aflat sub jurisdictia Romaniei:
a) orice radiodifuzor stabilit in Romania in conformitate cu prevederile
alin. (3);
b) orice radiodifuzor care indeplineste conditiile prevazute la alin. (4).
(3) In intelesul prezentei legi, un radiodifuzor este considerat a fi
stabilit in Romania daca indeplineste una dintre urmatoarele conditii:
a) radiodifuzorul are sediul principal in Romania, iar deciziile editoriale
asupra serviciilor de programe sunt luate in Romania;
b) sediul principal al radiodifuzorului se afla in Romania si o parte
majoritara a fortei de munca implicate in activitatea de difuzare lucreaza in
Romania;
c) deciziile editoriale asupra serviciilor de programe se iau in Romania si
o parte majoritara a fortei de munca implicate in activitatea de difuzare
lucreaza in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene in care
radiodifuzorul isi are sediul;
d) in cazul in care, prin aplicarea criteriilor prevazute la lit. b) si c),
nu se poate stabili daca o parte majoritara a fortei de munca implicate in
activitatea de difuzare opereaza in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii
Europene, se va considera ca radiodifuzorul este stabilit in Romania in cazul
in care si-a inceput transmisiile pentru prima data in Romania, mentinand in
prezent o legatura stabila si efectiva cu economia Romaniei.
(4) Radiodifuzorii carora nu li se aplica nici unul dintre criteriile
prevazute la alin. (3) sunt considerati a fi in jurisdictia Romaniei daca se
afla in una dintre situatiile urmatoare:
a) utilizeaza o frecventa acordata de Romania, prin autoritatea publica
competenta;
b) utilizeaza o capacitate de satelit apartinand Romaniei;
c) utilizeaza o legatura ascendenta la satelit situata pe teritoriul
Romaniei.
(5) Daca in stabilirea jurisdictiei aplicabile criteriile prevazute la
alin. (3) si (4) nu sunt relevante, atunci radiodifuzorul va fi considerat in
afara jurisdictiei Romaniei.
Art. 3
(1) Prin difuzarea si retransmisia serviciilor de programe se realizeaza si
se asigura pluralismul politic si social, diversitatea culturala, lingvistica
si religioasa, informarea, educarea si divertismentul publicului, cu
respectarea libertatilor si a drepturilor fundamentale ale omului.
(2) Toti radiodifuzorii au obligatia sa asigure informarea obiectiva a
publicului prin prezentarea corecta a faptelor si evenimentelor si sa
favorizeze libera formare a opiniilor.
(3) Raspunderea pentru continutul serviciilor de programe difuzate revine,
in conditiile legii, radiodifuzorului, realizatorului sau autorului, dupa caz.
Art. 4
Prezenta lege recunoaste si garanteaza dreptul oricarei persoane de a
receptiona liber serviciile de programe de televiziune si radiodifuziune
oferite publicului de catre radiodifuzorii aflati sub jurisdictia Romaniei si a
statelor membre ale Uniunii Europene.
Art. 5
(1) Libertatea de difuzare pe teritoriul Romaniei a serviciilor de programe
televizate si radiodifuzate ale radiodifuzorilor aflati sub jurisdictia
statelor membre ale Uniunii Europene este recunoscuta si garantata prin
prezenta lege.
(2) Optiunea oricarei persoane cu privire la programele si serviciile
oferite de radiodifuzori sau de distribuitorii de servicii este secreta si nu
poate fi comunicata unui tert decat cu acordul persoanei respective.
Art. 6
(1) Cenzura de orice fel asupra comunicarii audiovizuale este interzisa.
(2) Independenta editoriala a radiodifuzorilor este recunoscuta si
garantata de prezenta lege.
(3) Sunt interzise ingerinte de orice fel in continutul, forma sau
modalitatile de prezentare a elementelor serviciilor de programe, din partea
autoritatilor publice sau a oricaror persoane fizice sau juridice, romane ori
straine.
(4) Nu constituie ingerinte normele de reglementare emise de Consiliul
National al Audiovizualului in aplicarea prezentei legi si cu respectarea
dispozitiilor legale, precum si a normelor privind drepturile omului, prevazute
in conventiile si tratatele ratificate de Romania.
(5) Nu constituie ingerinte prevederile cuprinse in codurile de conduita
profesionala pe care jurnalistii si radiodifuzorii le adopta si pe care le
aplica in cadrul mecanismelor si structurilor de autoreglementare a activitatii
lor, daca nu contravin dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 7
(1) Caracterul confidential al surselor de informare utilizate in
conceperea sau elaborarea de stiri, de emisiuni sau de alte elemente ale
serviciilor de programe este garantat de prezenta lege.
(2) Orice jurnalist sau realizator de programe este liber sa nu dezvaluie
date de natura sa identifice sursa informatiilor obtinute in legatura directa
cu activitatea sa profesionala.
(3) Se considera date de natura sa identifice o sursa urmatoarele:
a) numele si datele personale, precum si vocea sau imaginea unei surse;
b) circumstantele concrete ale obtinerii informatiilor de catre jurnalist;
c) partea nepublicata a informatiei furnizate de sursa jurnalistului;
d) datele cu caracter personal ale jurnalistului sau radiodifuzorului,
legate de activitatea pentru obtinerea informatiilor difuzate.
(4) Confidentialitatea surselor de informare obliga, in schimb, la asumarea
raspunderii pentru corectitudinea informatiilor furnizate.
(5) Persoanele care, prin efectul relatiilor lor profesionale cu
jurnalistii, iau cunostinta de informatii de natura sa identifice o sursa prin
colectarea, tratarea editoriala sau publicarea acestor informatii, beneficiaza
de aceeasi protectie ca jurnalistii.
(6) Dezvaluirea unei surse de informare poate fi dispusa de instantele
judecatoresti numai daca aceasta este necesara pentru apararea sigurantei
nationale sau a ordinii publice, precum si in masura in care aceasta dezvaluire
este necesara pentru solutionarea cauzei aflate in fata instantei
judecatoresti, atunci cand:
a) nu exista sau au fost epuizate masuri alternative la divulgare cu efect
similar;
b) interesul legitim al divulgarii depaseste interesul legitim al nedivulgarii.
Art. 8
(1) Autoritatile publice abilitate asigura, la cerere:
a) protectia jurnalistilor in cazul in care acestia sunt supusi unor
presiuni sau amenintari de natura sa impiedice ori sa restranga in mod efectiv
libera exercitare a profesiei lor;
b) protectia sediilor si a localurilor radiodifuzorilor, in cazul in care
acestea sunt supuse unor amenintari de natura sa impiedice sau sa afecteze
libera desfasurare a activitatii lor.
(2) Protectia jurnalistilor si a sediilor sau a localurilor
radiodifuzorilor, in conditiile alin. (1), nu trebuie sa devina pretext pentru
a impiedica sau a restrange libera exercitare a profesiunii ori a activitatii
acestora.
Art. 9
Desfasurarea de perchezitii in sediile sau localurile radiodifuzorilor nu
trebuie sa prejudicieze libera exprimare a jurnalistilor si nici nu poate
suspenda difuzarea programelor.
CAP. 2
Consiliul National al Audiovizualului
Art. 10
(1) Consiliul National al Audiovizualului, denumit in continuare Consiliu,
este autoritate publica autonoma sub control parlamentar si garantul
interesului public in domeniul comunicarii audiovizuale.
(2) Consiliul este autoritate unica de reglementare in domeniul serviciilor
de programe audiovizuale, in conditiile si cu respectarea prevederilor
prezentei legi.
(3) In calitate de garant al interesului public in domeniul comunicarii
audiovizuale Consiliul are obligatia sa asigure:
a) respectarea exprimarii pluraliste de idei si de opinii in cadrul
continutului serviciilor de programe transmise de radiodifuzorii aflati sub
jurisdictia Romaniei;
b) pluralismul surselor de informare a publicului;
c) incurajarea liberei concurente;
d) un raport echilibrat intre serviciile nationale de radiodifuziune si
serviciile locale, regionale ori tematice;
e) protejarea demnitatii umane si protejarea minorilor;
f) protejarea culturii si a limbii romane, a culturii si limbilor
minoritatilor nationale;
g) transparenta mijloacelor de comunicare in masa din sectorul audiovizual;
h) transparenta activitatii proprii.
(4) Consiliul isi exercita dreptul de control asupra continutului
programelor oferite de radiodifuzori numai dupa comunicarea publica a acestor
programe.
(5) Controlul exercitat de Consiliu asupra continutului serviciilor de
programe oferite de radiodifuzori si a ofertei de servicii de programe
asigurate de distribuitorii de servicii se realizeaza, de regula, periodic si
ori de cate ori Consiliul considera ca este necesar sau primeste o plangere cu
privire la nerespectarea de catre un radiodifuzor a prevederilor legale, a
normelor de reglementare in domeniu sau a obligatiilor inscrise in licenta
audiovizuala.
(6) Consiliul este obligat sa sesizeze autoritatile competente cu privire
la aparitia sau existenta unor practici restrictive de concurenta, a abuzului
de pozitie dominanta sau a concentrarilor economice, precum si cu privire la
orice alte incalcari ale prevederilor legale care nu intra in competenta sa.
Art. 11
(1) Consiliul este compus din 11 membri si este numit de Parlament, la
propunerea:
a) Senatului: 3 membri;
b) Camerei Deputatilor: 3 membri;
c) Presedintelui Romaniei: 2 membri;
d) Guvernului: 3 membri.
(2) Propunerile nominalizeaza candidatul pentru postul de titular, precum
si candidatul pentru postul de supleant si se inainteaza birourilor permanente
ale celor doua Camere, in termen de 15 zile de la data declansarii procedurii
de numire.
(3) Birourile permanente ale celor doua Camere inainteaza propunerile
comisiilor permanente de specialitate, in vederea audierii candidatilor in
sedinta comuna.
(4) In urma audierii comisiile permanente de specialitate intocmesc un aviz
comun pe care il prezinta in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului.
(5) Candidaturile se aproba cu votul majoritatii deputatilor si
senatorilor.
(6) Membrii Consiliului sunt garanti ai interesului public si nu reprezinta
autoritatea care i-a propus.
(7) Durata mandatului membrilor Consiliului este de 4 ani, iar numirea
acestora se face esalonat, in functie de expirarea mandatului.
(8) In cazul in care un loc in Consiliu devine vacant inaintea expirarii
mandatului, acesta va fi ocupat de supleant pana la expirarea mandatului
initial de 4 ani.
Art. 12
(1) Membrii Consiliului au functie de demnitate publica asimilata functiei
de secretar de stat.
(2) Calitatea de membru al Consiliului este incompatibila cu functiile
publice sau private, cu exceptia celor didactice, daca nu dau nastere unor conflicte
de interese.
(3) In timpul exercitarii mandatului membrii Consiliului nu pot face parte
din partide sau din alte structuri politice.
(4) Membrii Consiliului nu au dreptul sa detina actiuni sau parti sociale,
direct sau indirect, la societati comerciale cu activitati in domenii in care
ei s-ar afla in conflict de interese cu calitatea de membru al Consiliului.
(5) Membrii Consiliului care, in momentul numirii, se afla in una dintre
situatiile prevazute la alin. (2) - (4) au la dispozitie un termen de cel mult
3 luni pentru renuntarea la calitatea sau la actiunile respective, perioada in
care nu au drept de vot in cadrul Consiliului.
(6) In cazul nerespectarii prevederilor prezentului articol persoana in
cauza este demisa de drept, locul sau devenind vacant, urmand sa fie ocupat de
supleant, la propunerea comisiilor permanente de specialitate ale
Parlamentului.
Art. 13
(1) Membrii Consiliului pot fi demisi, la propunerea comisiilor de
specialitate ale Parlamentului, in urmatoarele situatii:
a) in cazul incapacitatii de a-si exercita functia pentru o perioada mai
mare de 6 luni;
b) in cazul unei condamnari penale aplicate printr-o hotarare
judecatoreasca ramasa definitiva.
(2) In scopul aplicarii prevederilor alin. (1) Consiliul sesizeaza
Parlamentul.
Art. 14
(1) Consiliul este condus de un presedinte, asimilat functiei de ministru,
numit prin votul Parlamentului, dintre membrii Consiliului, la propunerea
acestora. Mandatul este de 2 ani si poate fi reinnoit o singura data.
(2) In absenta presedintelui conducerea Consiliului este asigurata de
vicepresedinte.
(3) Vicepresedintele este ales prin vot secret, de catre Consiliu, in
prezenta a cel putin 9 membri ai acestuia, pentru un mandat de 2 ani.
(4) Daca functia de presedinte sau vicepresedinte devine vacanta, se
procedeaza la alegerea, in conditiile alin. (1) si (3), a unui presedinte,
respectiv vicepresedinte.
Art. 15
(1) In indeplinirea functiilor si a atributiilor ce ii revin potrivit
prezentei legi, Consiliul emite decizii, instructiuni si recomandari, in
prezenta a cel putin 8 membri si cu votul a cel putin 6 membri.
(2) Sedintele Consiliului sunt publice, cu exceptia cazului in care se
propune presedintele si se alege vicepresedintele, in conformitate cu
prevederile art. 14 alin. (1) si (3).
(3) Votul este totdeauna deschis, cu exceptia situatiilor prevazute la art.
14 alin. (1) si (3).
(4) Exprimarea fiecarui vot deschis este insotita de motivarea acestuia.
(5) Deciziile Consiliului, inclusiv motivarea acestora, se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(6) Instructiunile si recomandarile emise de Consiliu se fac publice.
(7) Actele cu caracter normativ emise de Consiliu pot fi contestate la
instanta de contencios administrativ de catre orice persoana care se considera
prejudiciata de acestea.
Art. 16
(1) Activitatea Consiliului este finantata de la bugetul de stat si din
venituri extrabugetare.
(2) Presedintele Consiliului este ordonator principal de credite.
Art. 17
(1) Consiliul este autorizat:
a) sa stabileasca conditiile, criteriile si procedura pentru acordarea
licentelor audiovizuale;
b) sa stabileasca procedura de acordare a autorizatiei de retransmisie;
c) sa elibereze licente audiovizuale si autorizatii de retransmisie pentru
exploatarea serviciilor de programe de radiodifuziune si televiziune si sa
emita decizii de autorizare audiovizuala;
d) sa emita, in aplicarea dispozitiilor prezentei legi, decizii cu caracter
de norme de reglementare in vederea realizarii atributiilor sale prevazute
expres in prezenta lege si, cu precadere, cu privire la:
- asigurarea informarii corecte a opiniei publice;
- urmarirea exprimarii corecte in limba romana si in limbile minoritatilor
nationale;
- asigurarea echidistantei si a pluralismului;
- transmiterea informatiilor si a comunicatelor oficiale ale autoritatilor
publice cu privire la calamitati naturale, starea de necesitate sau de urgenta,
starea de asediu ori de conflict armat;
- protectia minorilor;
- apararea demnitatii umane;
- politici nediscriminatorii cu privire la rasa, sex, nationalitate,
religie, convingeri politice si orientari sexuale;
- exercitarea dreptului la replica;
- publicitate, inclusiv publicitatea electorala, si teleshopping;
- sponsorizare;
- programarea si difuzarea emisiunilor ori programelor privind campaniile
electorale;
- responsabilitatile culturale ale radiodifuzorilor;
e) sa elaboreze instructiuni si sa emita recomandari pentru desfasurarea
activitatilor in domeniul comunicarii audiovizuale.
(2) Consiliul este consultat in procesul de definire a pozitiei Romaniei si
poate participa, prin reprezentanti, la negocierile internationale cu privire la
domeniul audiovizual.
(3) Consiliul este consultat cu privire la toate proiectele de acte
normative prin care se reglementeaza activitati din domeniul audiovizual ori in
legatura cu acesta.
(4) Consiliul este autorizat sa solicite si sa primeasca de la
radiodifuzori si distribuitori de servicii de programe audiovizuale orice date,
informatii si documente care privesc indeplinirea atributiilor sale, avand
obligatia sa pastreze confidentialitatea datelor care nu au caracter public.
Art. 18
(1) Consiliul isi elaboreaza propriul regulament de organizare si
functionare, care se aproba cu votul majoritatii membrilor sai.
(2) In vederea exercitarii atributiilor Consiliul isi constituie o
structura functionala proprie, inclusiv structuri teritoriale de control si
monitorizare, care sunt prevazute in regulamentul propriu de organizare si
functionare.
(3) Personalul de specialitate al Consiliului este alcatuit din functionari
publici si personal incadrat cu contract individual de munca, salarizati
potrivit prevederilor art. 98.
(4) Functionarii publici din cadrul Consiliului nu pot fi membri in
consiliile de administratie ale radiodifuzorilor publici sau privati, in
organele de conducere ale radiodifuzorilor si nici nu pot sa exercite functii
sau sa detina actiuni ori parti sociale intr-o societate comerciala titulara a
unei licente audiovizuale.
(5) In scopul aplicarii dispozitiilor alin. (4), functionarii publici din
cadrul Consiliului vor depune la presedintele Consiliului o declaratie de
conformare pe propria raspundere.
Art. 19
(1) In vederea stabilirii strategiei in domeniul utilizarii frecventelor
radioelectrice, a Planului national de frecvente radioelectrice alocate
comunicarii audiovizuale si pentru analizarea problemelor legate de utilizarea
spectrului radioelectric destinat comunicarii audiovizuale, precum si a celor
privind noile dezvoltari tehnologice cu impact asupra comunicarii audiovizuale,
se instituie o comisie mixta consultativa, compusa din 3 membri propusi de Consiliu
si 3 membri propusi de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii.
(2) Comisia mixta consultativa adopta propriul regulament de organizare si
functionare, care va fi aprobat de conducerile celor doua autoritati.
Art. 20
(1) Activitatea Consiliului este analizata de catre Parlament, prin
dezbaterea raportului anual, care se prezinta pentru anul anterior, si ori de
cate ori comisiile de specialitate ale Parlamentului solicita presedintelui
Consiliului rapoarte specifice.
(2) Raportul anual de activitate a Consiliului se depune la comisiile de
specialitate ale Parlamentului, pana la data de 15 aprilie.
(3) In situatia in care comisiile de specialitate resping raportul anual al
Consiliului, acesta este obligat ca in termen de 30 de zile sa prezinte
comisiilor reunite un program de masuri concrete pentru remedierea lipsurilor
semnalate, program ce va fi depus spre dezbatere si aprobare comisiilor de
specialitate ale Parlamentului.
(4) Raportul comisiilor de specialitate asupra raportului anual de
activitate a Consiliului si, dupa caz, programul de masuri se supun dezbaterii
in plenul Camerelor reunite ale Parlamentului, in prezenta membrilor
Consiliului.
(5) Membrii Consiliului au obligatia sa isi insuseasca concluziile
rezultate in urma dezbaterilor si sa isi asume raspunderea pentru indeplinirea
programului de masuri stabilit prin hotarare a Parlamentului.
(6) Raportul comisiilor de specialitate se refera la legalitatea
activitatilor Consiliului, precum si la corectitudinea si transparenta
operatiunilor financiare.
(7) In indeplinirea misiunii sale de garant al interesului public Consiliul
are obligatia de a publica rapoarte periodice privind modul in care isi
exercita atributiile.
CAP. 3
Continutul comunicarii audiovizuale
Art. 21
(1) Evenimentele de importanta majora pot fi difuzate in exclusivitate
numai daca difuzarea nu priveaza o parte importanta a publicului din Romania de
posibilitatea de a le urmari in direct sau in transmisie decalata in cadrul
unui serviciu de programe cu acces liber.
(2) Lista evenimentelor considerate de importanta majora se stabileste prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Consiliului, si va fi comunicata Comisiei
Europene; modificarile ulterioare urmeaza aceeasi procedura. In perioada de
preaderare la Uniunea Europeana lista isi va produce efectele dupa publicarea
hotararii Guvernului in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Prin hotararea Guvernului mentionata la alin. (2) se precizeaza
procentul din populatie care reprezinta o parte importanta a publicului; prin
aceeasi hotarare se stabileste pentru fiecare eveniment de importanta majora
daca difuzarea in direct a acestuia se va face in tot sau in parte, ori daca,
acolo unde interesul public o cere, difuzarea decalata a acestuia se va face in
tot sau in parte.
(4) Exercitarea de catre radiodifuzorii aflati in jurisdictia Romaniei a
drepturilor exclusive de difuzare a unor evenimente declarate de un stat membru
al Uniunii Europene ca fiind de importanta majora si care sunt cuprinse in
lista publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nu poate priva o parte
importanta a publicului din respectivul stat de posibilitatea de a urmari acele
evenimente, in direct sau decalat, conform prevederilor stabilite de acel stat
membru.
Art. 22
(1) De la data aderarii orice radiodifuzor aflat in jurisdictia Romaniei va
rezerva operelor europene o proportie majoritara din timpul sau de difuzare, cu
exceptia timpului consacrat informatiilor, manifestarilor sportive, jocurilor,
publicitatii, precum si serviciilor de teletext si teleshopping.
(2) Pana la data aderarii va fi rezervata o proportie semnificativa
operelor audiovizuale romanesti. Aceasta proportie, avand in vedere
responsabilitatile informationale, educationale, culturale si de divertisment
ale radiodifuzorului fata de publicul sau, va fi realizata progresiv, pe baza
unor criterii corespunzatoare.
(3) Consiliul va urmari aplicarea prevederilor alin. (1) si (2).
(4) Mecanismele complete ale masurilor de implementare vor fi stabilite de
Consiliu.
Art. 23
(1) In sensul prezentei legi, sunt opere europene:
a) opere originare din Romania sau din statele membre ale Uniunii Europene;
b) opere originare din terte state europene care sunt parte la Conventia
europeana privind televiziunea transfrontiera, care indeplinesc conditiile
prevazute la alin. (3);
c) opere originare din alte state europene si care indeplinesc conditiile
mentionate la alin. (4).
(2) Prevederile alin. (1) lit. b) si c) sunt aplicabile sub rezerva
neadoptarii de catre statele respective a unor masuri discriminatorii impotriva
operelor provenite din Romania sau din statele membre ale Uniunii Europene.
(3) Operele mentionate la alin. (1) lit. a) si b) sunt opere realizate in
principal de catre autori si lucratori rezidenti in unul dintre statele
respective, care indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:
a) sunt realizate de unul sau mai multi producatori stabiliti in unul sau
mai multe dintre statele respective;
b) productia acestor opere este supervizata si controlata efectiv de catre
unul sau mai multi producatori stabiliti in unul sau mai multe dintre statele
respective;
c) contributia coproducatorilor din aceste state la totalul costurilor de
coproductie este preponderenta, iar coproductia nu este controlata de unul sau
mai multi producatori stabiliti in afara statelor respective.
(4) Operele mentionate la alin. (1) lit. c) sunt opere realizate exclusiv
sau in coproductie cu producatori stabiliti in unul sau mai multe terte state
europene cu care Romania sau Uniunea Europeana a incheiat acorduri referitoare
la sectorul audiovizual, daca aceste opere sunt realizate in principal de catre
autori si lucratori rezidenti in unul sau mai multe state europene.
(5) Operele care nu sunt considerate opere europene in sensul alin. (1),
dar care sunt realizate in baza unor tratate bilaterale de coproductie
incheiate cu terte tari, vor fi considerate opere europene, in scopul aplicarii
prevederilor prezentei legi, daca coproducatorii din Romania sau din statele
membre ale Uniunii Europene furnizeaza un procent majoritar din totalul
costurilor productiei, iar aceasta nu este controlata de unul sau mai multi
producatori stabiliti in afara Romaniei si a statelor membre ale Uniunii
Europene.
(6) Operele care nu sunt opere europene in sensul alin. (1) si (5), dar
care sunt realizate in principal de catre autori si lucratori rezidenti in
Romania sau in statele membre ale Uniunii Europene, vor fi considerate opere
europene, in scopul aplicarii prezentei legi, intr-un procent corespunzator
procentului contributiei coproducatorilor din Romania sau din statele membre
ale Uniunii Europene la totalul costurilor de productie.
Art. 24
(1) Orice radiodifuzor aflat sub jurisdictia Romaniei va rezerva operelor
europene create de producatori independenti fata de acei radiodifuzori cel
putin 10% din timpul sau de difuzare, cu exceptia timpului consacrat
informatiilor, manifestarilor sportive, jocurilor, publicitatii, precum si
serviciilor de teletext si teleshopping, sau cel putin 10% din bugetul sau de
programe.
(2) In operele europene create de producatori independenti va fi inclusa o
proportie corespunzatoare de opere recente, respectiv de opere difuzate in
urmatorii 5 ani dupa producerea lor.
(3) Un producator este independent fata de un anumit radiodifuzor daca
activitatea sa de realizare a unor productii audiovizuale este sustinuta
financiar intr-o proportie mai mica de 25% din aceleasi surse cu serviciul de
programe in cadrul caruia se difuzeaza productia sa si daca detine mai putin de
25% din capitalul societatii care finanteaza serviciul de programe in cauza.
Art. 25
Prevederile art. 22 - 24 nu se vor aplica serviciilor de programe destinate
unei audiente locale, asigurate de radiodifuzori care nu fac parte dintr-o
retea nationala.
Art. 26
Difuzarea unei opere cinematografice se poate face numai in perioadele
anume prevazute in contractele incheiate cu detinatorii drepturilor de autor.
Art. 27
(1) Publicitatea si teleshoppingul se difuzeaza grupat, trebuie sa fie usor
de identificat prin marcaje corespunzatoare si trebuie sa fie separate de alte
parti ale serviciului de programe prin semnale optice si acustice.
(2) Spoturile publicitare si de teleshopping pot fi difuzate izolat numai
in cazuri exceptionale stabilite ca atare de Consiliu.
(3) Tehnicile subliminale sunt interzise in publicitate si teleshopping.
(4) Publicitatea mascata si teleshoppingul mascat sunt interzise.
Art. 28
(1) Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromotionale sau
de teleshopping, se poate face numai intre programe. Daca se respecta
conditiile prevazute la alin. (4) - (7), spoturile de publicitate sau de teleshopping
pot fi inserate si in timpul unui program, astfel incat:
a) integritatea si valoarea programului respectiv sa nu fie prejudiciate,
tinandu-se seama de pauzele firesti ale acestuia si de durata si natura lui;
b) drepturile de autor sa nu fie prejudiciate.
(2) Societatea Romana de Radiodifuziune si Societatea Romana de
Televiziune, in calitate de servicii publice, pot insera spoturi publicitare,
inclusiv autopromotionale sau de teleshopping, numai intre programe.
(3) In cadrul programelor alcatuite din parti autonome sau in cadrul
difuzarii unor competitii sportive ori a altor evenimente sau emisiuni
structurate similar, care contin pauze, spoturile de publicitate si
teleshopping pot fi introduse doar intre parti sau in pauze.
(4) Difuzarea operelor audiovizuale, cum sunt filmele cinematografice sau
filmele realizate pentru televiziune, cu exceptia serialelor, foiletoanelor,
programelor distractive si a documentarelor, daca durata lor programata este
mai mare de 45 de minute, poate fi intrerupta o singura data pentru fiecare
interval de 45 de minute; o noua intrerupere este permisa numai daca durata lor
programata este cu cel putin 20 de minute mai mare decat doua sau mai multe
perioade complete de 45 de minute.
(5) Daca un program de televiziune, altul decat cele mentionate la alin.
(3), este intrerupt de spoturi de publicitate sau de teleshopping, trebuie sa
existe un interval de minimum 20 de minute intre doua pauze publicitare
succesive in interiorul programului respectiv.
(6) Este interzisa inserarea de publicitate sau teleshopping in cadrul
difuzarii oficierii unui serviciu religios.
(7) Programele de stiri si reportajele de politica interna, documentarele,
programele religioase si programele pentru copii, a caror durata programata
este mai mica de 30 de minute, nu pot fi intrerupte de publicitate sau
teleshopping; daca durata programata a acestora este de cel putin 30 de minute,
atunci se vor aplica, corespunzator, dispozitiile alin. (5).
Art. 29
(1) Publicitatea, inclusiv publicitatea autopromotionala, si teleshoppingul
trebuie sa respecte urmatoarele conditii:
a) sa nu afecteze dezvoltarea fizica, psihica sau morala a minorilor;
b) sa nu prejudicieze demnitatea umana;
c) sa nu includa nici o forma de discriminare pe motiv de rasa, religie,
nationalitate, sex sau orientare sexuala;
d) sa nu aduca ofensa convingerilor religioase sau politice ale
telespectatorilor si radioascultatorilor;
e) sa nu stimuleze comportamente daunatoare sanatatii sau sigurantei
populatiei;
f) sa nu stimuleze comportamente daunatoare mediului;
g) sa nu stimuleze comportamente indecente sau imorale;
h) sa nu promoveze, direct sau indirect, practici oculte.
(2) Publicitatea si teleshoppingul care aduc atingere intereselor legale
ale consumatorilor sunt interzise.
Art. 30
Orice forma de publicitate sau teleshopping pentru tigari sau pentru alte
produse din tutun este interzisa.
Art. 31
Publicitatea sau teleshoppingul pentru produsele medicale si tratamentele
medicale pentru care este necesara o prescriptie medicala este interzis.
Art. 32
Publicitatea si teleshopping-ul pentru bauturi alcoolice trebuie sa
respecte urmatoarele conditii:
a) sa nu fie adresate minorilor sau sa nu prezinte minori consumand bauturi
alcoolice;
b) sa nu stabileasca o legatura intre consumul de alcool si imbunatatirea
calitatilor fizice, psihice sau a abilitatii in conducerea de vehicule;
c) sa nu sugereze ca prin consumul de alcool se pot obtine performante
sociale sau sexuale;
d) sa nu sugereze ca alcoolul are calitati terapeutice sau ca acesta este
stimulent, sedativ sau mijloc de rezolvare a problemelor personale;
e) sa nu incurajeze consumul exagerat de alcool si sa nu puna intr-o lumina
negativa consumul moderat sau abtinerea de la consumul de bauturi alcoolice;
f) sa nu prezinte drept o calitate continutul ridicat in alcool al
bauturilor.
Art. 33
(1) Publicitatea nu trebuie sa provoace nici o dauna morala, fizica sau intelectuala
minorilor si, in special:
a) sa nu instige in mod direct minorii sa cumpere un produs sau serviciu,
prin exploatarea lipsei de experienta sau a credulitatii acestora;
b) sa nu incurajeze in mod direct minorii sa isi convinga parintii sau pe
alte persoane sa cumpere bunurile sau serviciile care fac obiectul
publicitatii;
c) sa nu exploateze increderea speciala pe care minorii o au in parinti,
profesori sau alte persoane;
d) sa nu prezinte in mod nejustificat minori in situatii periculoase.
(2) Teleshoppingul trebuie sa respecte conditiile mentionate la alin. (1)
si sa nu incite minorii sa incheie contracte pentru vanzarea sau inchirierea de
bunuri ori servicii.
Art. 34
(1) Programele sponsorizate trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) continutul si programarea acestora nu trebuie, in nici o circumstanta,
sa fie influentate de sponsor, astfel incat sa nu fie afectate independenta
editoriala si responsabilitatea radiodifuzorului in raport cu programele respective;
b) denumirea sau marca sponsorului trebuie sa fie distinct evidentiata ca
atare pe parcursul programelor respective;
c) sa nu incurajeze achizitionarea sau inchirierea produselor ori a
serviciilor sponsorului sau ale unui tert, in particular prin referiri
promotionale speciale la aceste produse ori servicii.
(2) Nici un program nu poate fi sponsorizat de catre persoane fizice sau
juridice a caror activitate principala este fabricarea sau comercializarea
tigarilor ori a altor produse din tutun.
(3) Sponsorizarea programelor de catre persoane ale caror activitati includ
fabricarea ori comercializarea produselor medicale sau a tratamentelor medicale
se poate face numai prin promovarea numelui sau a imaginii persoanei
respective.
(4) Programele de stiri si emisiunile informative pe teme politice nu pot
fi sponsorizate.
Art. 35
(1) Timpul de difuzare dedicat publicitatii, cu exceptia ferestrelor de
teleshopping prevazute la art. 36, nu poate depasi 15% din timpul de difuzare,
iar impreuna cu spoturile de teleshopping nu poate depasi 20% din timpul zilnic
de difuzare.
(2) Durata spoturilor de publicitate si a spoturilor de teleshopping nu
poate depasi 12 minute din timpul oricarei ore date; in cazul televiziunii
publice durata acestora nu poate depasi 8 minute din timpul oricarei ore date.
(3) In vederea aplicarii dispozitiilor prezentului articol publicitatea nu
include:
a) anunturile facute de radiodifuzor in legatura cu propriile programe si
produsele auxiliare direct derivate din aceste programe;
b) anunturile de interes public si apelurile in scopuri caritabile
transmise in mod gratuit.
Art. 36
(1) Ferestrele dedicate transmisiei teleshoppingului de catre un serviciu
de programe care nu este dedicat exclusiv teleshoppingului trebuie sa aiba o
durata neintrerupta de minimum 15 minute.
(2) Numarul maxim de ferestre va fi de 8 pe zi; durata lor cumulata nu va
depasi 3 ore zilnic. Acestea trebuie sa fie delimitate prin semnale optice sau
acustice corespunzatoare.
Art. 37
Dispozitiile prezentei legi se vor aplica in mod corespunzator serviciilor
de programe dedicate exclusiv teleshoppingului, inclusiv in ceea ce priveste
limitarea duratei publicitatii, in conditiile art. 35 alin. (1).
Art. 38
Dispozitiile prezentei legi se vor aplica in mod corespunzator serviciilor
de programe dedicate exclusiv autopromovarii, inclusiv cu privire la limitarea
duratei celorlalte forme de publicitate, in conditiile art. 35 alin. (1) si
(2).
Art. 39
(1) Este interzisa difuzarea de programe care pot afecta grav dezvoltarea
fizica, mentala sau morala a minorilor, in special programele care contin
pornografie sau violenta nejustificata.
(2) Difuzarea programelor care pot afecta dezvoltarea fizica, mentala sau
morala a minorilor se poate face numai daca, prin alegerea intervalului orar de
difuzare sau datorita mijloacelor tehnice necesare receptiei, minorii nu au
acces audio sau video la programele respective.
(3) Difuzarea programelor prevazute la alin. (2) se poate face numai dupa
prezentarea unei atentionari acustice sau grafice, pe toata durata programului
asigurandu-se prezenta unui simbol vizual de avertizare.
Art. 40
Este interzisa difuzarea de programe care contin orice forma de incitare la
ura pe considerente de rasa, religie, nationalitate, sex sau orientare sexuala.
Art. 41
(1) Orice persoana fizica sau juridica, indiferent de nationalitate, ale
carei drepturi sau interese legitime, in special reputatia si imaginea publica,
au fost lezate prin prezentarea de fapte inexacte in cadrul unui program,
beneficiaza de dreptul la replica sau la rectificare.
(2) Consiliul va adopta procedura necesara exercitarii efective a dreptului
la replica sau la rectificare, precum si orice alte masuri necesare, inclusiv
sanctiuni, in vederea garantarii dreptului la replica sau la rectificare intr-o
limita rezonabila de timp de la primirea cererii solicitantului.
(3) Difuzarea rectificarii sau acordarea dreptului la replica nu exclude
dreptul persoanei lezate sa se adreseze instantelor judecatoresti.
Art. 42
(1) Pentru incurajarea si facilitarea exprimarii pluraliste a curentelor de
opinie radiodifuzorii au obligatia de a reflecta campaniile electorale in mod
echitabil, echilibrat si impartial.
(2) In aplicarea corecta a prevederilor alin. (1) Consiliul va emite norme
cu caracter obligatoriu, va controla respectarea prevederilor legale si ale
normelor emise si va sanctiona incalcarea acestora.
CAP. 4
Regimul juridic al proprietatii in domeniul audiovizualului
Art. 43
(1) Radiodifuzorii sunt persoane de drept public sau privat.
(2) Regimul radiodifuzorilor de drept public se reglementeaza prin lege
organica.
(3) Radiodifuzorii de drept privat, care sunt persoane juridice, se
constituie si functioneaza sub forma societatilor comerciale.
(4) Dreptul de proprietate asupra actiunilor sau a partilor sociale se
poate transfera in conformitate cu prevederile prezentei legi si cu conditia sa
nu aduca atingere drepturilor si obligatiilor prevazute in licenta sau
licentele detinute de societatea comerciala respectiva.
(5) Orice persoana fizica sau juridica ce detine sau dobandeste o cota
egala sau mai mare de 10% din capitalul ori drepturile de vot ale unei societati
comerciale titulare de licenta audiovizuala ori de licenta de emisie sau ale
unei societati care controleaza o societate titulara a unei astfel de licente
are obligatia de a notifica aceasta situatie Consiliului, in termen de o luna
de la data la care a ajuns la aceasta cota.
(6) Actiunile reprezentand capitalul social al societatilor comerciale pe
actiuni nu pot fi decat nominative.
(7) Este interzisa utilizarea numelui unei alte persoane, in orice mod, de
catre o societate comerciala care solicita acordarea unei licente audiovizuale
ori de emisie sau a oricarei alte autorizatii privind un serviciu de comunicare
audiovizuala ori care controleaza o societate titulara a unei astfel de licente
ori autorizatii, in scopul eludarii prevederilor prezentei legi.
Art. 44
(1) Pentru a proteja pluralismul si diversitatea culturala, concentrarea
proprietatii si extinderea cotei de audienta in domeniul audiovizualului sunt
limitate la dimensiuni care sa asigure eficienta economica, dar care sa nu genereze
aparitia de pozitii dominante in formarea opiniei publice.
(2) In intelesul prezentei legi si pentru determinarea cotei de piata a
serviciilor de programe, se considera ca:
a) piata serviciilor de programe de televiziune cuprinde toate serviciile
de programe difuzate la nivel national de radiodifuzorii aflati in jurisdictia
Romaniei, inclusiv serviciile publice de programe de televiziune cu acoperire
nationala;
b) piata serviciilor de programe de radiodifuziune sonora cuprinde toate
serviciile de programe difuzate la nivel national de radiodifuzorii aflati in
jurisdictia Romaniei, inclusiv serviciile publice de programe de radiodifuziune
cu acoperire nationala.
(3) Se considera ca un radiodifuzor detine o pozitie dominanta in formarea
opiniei publice, la nivel national, in cazul in care cota sa de piata depaseste
30% din piata serviciilor de programe difuzate la nivel national.
(4) Determinarea cotei de piata a fiecarui radiodifuzor national, regional
si local se face anual, prin media cotei de piata inregistrata in cursul anului
respectiv, pe toata durata de difuzare.
(5) Masurarea cotelor de piata se realizeaza prin sistem electronic.
(6) Audienta si cotele de piata ale posturilor de radio se masoara prin
procedura intervievarii directe.
(7) Prevederile alin. (3) nu se aplica serviciilor publice de
radiodifuziune si televiziune.
(8) O persoana fizica sau juridica, romana sau straina, poate detine cel
mult doua licente audiovizuale de acelasi tip in aceeasi unitate administrativ-teritoriala
sau zona, fara posibilitatea de a detine exclusivitatea.
(9) O persoana fizica sau juridica poate fi investitor ori actionar
majoritar, direct sau indirect, la o singura societate de comunicatie
audiovizuala, iar la altele poate detine cel mult 20% din capitalul social.
(10) In sensul prezentei legi:
a) licenta de emisie nationala da dreptul la o difuzare a carei zona
geografica de acoperire cuprinde o audienta potentiala de peste 60% din
populatia recenzata a tarii;
b) licenta de emisie regionala da dreptul la o difuzare a carei zona
geografica de acoperire reprezinta o audienta potentiala cuprinsa intre 3% si
20% din populatia recenzata de pe teritoriul a 3 pana la 8 judete;
c) licenta de emisie locala este licenta a carei zona geografica de
acoperire si a carei audienta potentiala sunt mai mici decat cele prevazute
pentru o licenta regionala;
d) licentele acordate pentru municipiul Bucuresti sunt considerate licente
locale.
Art. 45
(1) Masurarea audientelor si a cotelor de piata va fi realizata in
conformitate cu standardele si uzantele internationale de institutii
specializate desemnate prin licitatie.
(2) Licitatia va fi organizata de catre o comisie formata din 5
reprezentanti ai radiodifuzorilor, 5 reprezentanti ai agentilor de publicitate
si 5 reprezentanti ai Consiliului.
(3) Prima licitatie se va organiza in cel mult un an de la intrarea in
vigoare a prezentei legi, iar urmatoarele se vor organiza din 4 in 4 ani.
(4) Consiliul va beneficia in mod gratuit de rezultatele masuratorilor.
Art. 46
(1) La nivel regional si local determinarea pozitiei dominante in formarea
opiniei publice se face luandu-se in considerare cota de piata a serviciilor de
programe de televiziune si a serviciilor de programe de radiodifuziune sonora,
cu acoperire regionala sau locala.
(2) Se considera ca un radiodifuzor detine o pozitie dominanta in formarea
opiniei publice, la nivel regional sau local, in cazul in care cota de piata
cumulata a serviciilor de programe de televiziune si/sau, dupa caz, de
radiodifuziune difuzate in zona respectiva depaseste 25%, cumulat, din piata
serviciilor de programe de televiziune si de radiodifuziune difuzate la nivel
regional sau local.
(3) Pentru determinarea cotei de piata a fiecarui radiodifuzor se aplica
prevederile art. 44 alin. (4) - (6).
Art. 47
(1) Prin derogare de la prevederile art. 43 se pot acorda licente
audiovizuale autoritatilor publice locale, cu conditia:
a) sa nu existe nici o alta licenta audiovizuala pentru un serviciu de
programe local;
b) sa ofere exclusiv servicii de informare privind comunitatea respectiva.
(2) In cazul acordarii unei alte licente audiovizuale licenta acordata in
conditiile alin. (1) se retrage de drept.
Art. 48
Orice persoana juridica titulara a unei licente audiovizuale are obligatia
de a pune in permanenta la dispozitie publicului urmatoarele categorii de
informatii:
a) denumirea, statutul juridic si sediul social;
b) numele reprezentantului legal si ale principalilor asociati ori
actionari;
c) numele persoanelor responsabile de conducerea societatii comerciale si
ale celor care isi asuma, in principal, responsabilitatea editoriala;
d) lista publicatiilor editate de persoana juridica respectiva si lista
celorlalte servicii de programe pe care le asigura.
Art. 49
Functionarea radiodifuzorilor este supusa regulilor de transparenta,
potrivit carora persoanele care exploateaza un serviciu de programe sunt
obligate sa aduca la cunostinta Consiliului urmatoarele:
a) schimbarile intervenite in cursul exploatarii serviciului in ceea ce
priveste categoriile de date mentionate la art. 48;
b) alte categorii de date privind functionarea serviciului, dupa intrarea
acestuia in activitate.
CAP. 5
Licente si autorizatii
Art. 50
Difuzarea unui serviciu de programe de catre un radiodifuzor aflat in
jurisdictia Romaniei se poate face numai in baza licentei audiovizuale si, dupa
caz, si a licentei de emisie.
Art. 51
Procedura si conditiile de eliberare si modificare a licentei audiovizuale
se stabilesc prin decizie a Consiliului.
Art. 52
(1) Licenta audiovizuala se elibereaza fie in baza unui concurs, in cazul
unui serviciu de programe difuzat pe cale radioelectrica terestra, fie in baza
unei decizii a Consiliului, in cazul unui serviciu de programe difuzat prin
orice alte mijloace de telecomunicatii.
(2) La concursul pentru obtinerea licentei audiovizuale pot participa numai
solicitantii care au obtinut, in prealabil, avizul tehnic eliberat de
Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii, in conditiile stabilite
de aceasta.
(3) Licentele audiovizuale pentru serviciile publice de radiodifuziune si
de televiziune se elibereaza fara concurs.
(4) Difuzarea pe cale radioelectrica terestra a serviciilor publice de
radiodifuziune si de televiziune se realizeaza de catre un operator de retele
de telecomunicatii, in baza licentei acordate acestuia de Autoritatea Nationala
de Reglementare in Comunicatii.
Art. 53
Nu pot solicita licenta audiovizuala societatile comerciale in care un
asociat sau un actionar care detine o cota mai mare de 10% din capitalul ori
din drepturile de vot ale societatii a fost condamnat penal prin hotarare
judecatoreasca ramasa definitiva.
Art. 54
Licenta audiovizuala cuprinde:
a) numarul licentei;
b) datele de identificare a titularului acesteia;
c) tipul serviciului de programe;
d) denumirea si elementele de identificare ale serviciului de programe;
e) formatul de principiu al serviciului de programe si structura
programelor;
f) zona de difuzare;
g) perioada de valabilitate;
h) taxele si tarifele care trebuie achitate;
i) mijlocul de telecomunicatii folosit pentru difuzare si detinatorul
acestuia;
j) frecventa sau frecventele asignate, dupa caz.
Art. 55
(1) Licenta audiovizuala se acorda pentru o perioada de 9 ani, atat in
domeniul radiodifuziunii sonore, cat si in cel al televiziunii.
(2) Termenul curge:
a) de la data obtinerii autorizatiei tehnice de functionare, in cazul
difuzarii pe cale radioelectrica terestra;
b) de la data obtinerii deciziei de autorizare audiovizuala, in cazul
difuzarii prin orice alte mijloace de telecomunicatii.
(3) Licenta poate fi prelungita pentru o perioada de inca 9 ani, in
conditiile stabilite de Consiliu.
Art. 56
(1) Licenta audiovizuala poate fi cedata catre un tert numai cu acordul
Consiliului si cu asumarea de catre noul titular a tuturor obligatiilor decurgand
din licenta.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) licentele acordate
institutiilor de invatamant, cultelor si autoritatilor administratiei publice.
(3) Decizia Consiliului va fi emisa in termen de 30 de zile de la data
solicitarii.
Art. 57
(1) Licenta audiovizuala se retrage de catre Consiliu in urmatoarele
situatii:
a) titularul nu incepe difuzarea serviciului de programe, in conditiile
stabilite prin licenta, in termen de 12 luni de la obtinerea licentei
audiovizuale, cu exceptia cazului in care difuzarea se face pe cale
radioelectrica terestra; Consiliul poate acorda o prelungire de inca 6 luni in
situatii justificate;
b) titularul inceteaza sa difuzeze serviciul de programe pentru care i s-a
acordat licenta audiovizuala mai mult de 45 de zile, pentru motive de natura
tehnica, si mai mult de 96 de ore, pentru orice alte motive;
c) ca urmare a incalcarii normelor privind regimul proprietatii in
audiovizual, pana la incadrarea in cota de piata admisa;
d) titularul nu depune la Consiliu, in termen de 6 luni de la data
aplicarii unei amenzi, dovada achitarii acesteia;
e) la cererea titularului.
(2) Licenta audiovizuala pentru difuzarea serviciului de programe pe cale
radioelectrica terestra se retrage si in urmatoarele situatii:
a) titularul nu obtine, din motive care ii sunt imputabile, decizia de
autorizare audiovizuala, in termen de 60 de zile de la data obtinerii
autorizatiei tehnice de functionare;
b) ca urmare a retragerii licentei de emisie.
Art. 58
(1) Difuzarea serviciului de programe poate incepe dupa obtinerea deciziei
de autorizare audiovizuala.
(2) Decizia de autorizare audiovizuala se acorda de Consiliu, in termen de
30 de zile de la data obtinerii de catre titularul de licenta audiovizuala a
documentului de autorizare corespunzator, emis de Autoritatea Nationala de
Reglementare in Comunicatii.
Art. 59
(1) In cazul in care difuzarea unui serviciu de programe implica utilizarea
unei frecvente radioelectrice terestre, aceasta se face in baza licentei
audiovizuale, precum si a licentei de emisie, care se acorda, in mod
obligatoriu, de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii
titularului de licenta audiovizuala, in conditiile prezentei legi.
(2) Sunt interzise operarea si exploatarea licentelor audiovizuale de catre
alte persoane decat detinatorii de drept ai acestora.
Art. 60
Procedura si conditiile de eliberare si modificare a licentei de emisie se
stabilesc de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii.
Art. 61
(1) Licenta de emisie se acorda pentru o perioada de 9 ani, atat in
domeniul radiodifuziunii sonore, cat si in cel al televiziunii.
(2) Termenul curge de la data emiterii autorizatiei tehnice de functionare.
(3) Licenta poate fi prelungita pentru inca o perioada de 9 ani, in
conditiile stabilite de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii.
Art. 62
(1) Titularul licentei de emisie are obligatia de a plati anual, anticipat,
un tarif de utilizare a spectrului, stabilit de Autoritatea Nationala de
Reglementare in Comunicatii.
(2) In cazul in care titularul licentei de emisie utilizeaza retele de
emisie inchiriate, plata tarifului de utilizare a spectrului cade in sarcina
proprietarului retelei.
(3) Obligatia de plata a tarifului corespunzator primului an de emisie
devine scadenta in 15 zile de la obtinerea licentei de emisie.
(4) Tariful prevazut la alin. (1) se achita Inspectoratului General pentru
Comunicatii si Tehnologia Informatiei.
(5) Dispozitiile prezentului articol nu se aplica serviciilor publice de
radiodifuziune si televiziune.
Art. 63
Monitorizarea si controlul parametrilor prevazuti in licenta de emisie fata
de reglementarile tehnice in vigoare din domeniul radiocomunicatiilor,
respectiv monitorizarea si controlul acestora pe parcursul perioadei de
valabilitate a licentei, se realizeaza, direct sau prin intermediul unei alte
persoane juridice de drept public sau privat, de Autoritatea Nationala de
Reglementare in Comunicatii, in baza unei proceduri stabilite de aceasta.
Art. 64
Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii poate modifica, din
motive tehnice sau din motive ce tin de schimbarea Planului national de alocare
a frecventelor, frecventa si datele tehnice ale acesteia, prevazute in licenta
de emisie, fara intreruperea serviciului si cu asigurarea unei receptii de
calitate echivalenta.
Art. 65
Licenta de emisie se retrage de Autoritatea Nationala de Reglementare in
Comunicatii in urmatoarele situatii:
a) titularul nu obtine, din motive care ii sunt imputabile, autorizatia
tehnica de functionare in termen de 12 luni de la data obtinerii licentei de
emisie;
b) titularul nu obtine, din motive care ii sunt imputabile, decizia de autorizare
audiovizuala in termen de cel mult 60 de zile de la data obtinerii autorizatiei
tehnice de functionare;
c) pentru incalcarea obligatiilor prevazute in licenta de emisie;
d) ca urmare a retragerii licentei audiovizuale;
e) titularul nu depune la Autoritatea Nationala de Reglementare in
Comunicatii, in termen de 45 de zile de la scadenta obligatiei anuale de plata,
dovada achitarii tarifului de utilizare a spectrului, aferent anului respectiv;
f) titularul nu depune la Autoritatea Nationala de Reglementare in
Comunicatii, in termen de 6 luni de la data aplicarii unei amenzi, dovada
achitarii acesteia;
g) la cererea titularului;
h) inceteaza sa mai emita pentru mai mult de 45 de zile, pentru motive de
natura tehnica, si mai mult de 96 de ore, din orice alte motive.
Art. 66
Licenta de emisie poate fi cedata catre un tert numai impreuna cu licenta
audiovizuala, cu acordul prealabil al Consiliului si al Autoritatii Nationale
de Reglementare in Comunicatii si cu asumarea de catre noul titular a tuturor
obligatiilor decurgand din licente.
Art. 67
In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Consiliul va elabora strategia de acoperire a teritoriului national cu servicii
de programe audiovizuale si va nominaliza regiunile si localitatile acoperite
de acestea si o va trimite Autoritatii Nationale de Reglementare in
Comunicatii.
Art. 68
In scopul garantarii interesului public Consiliul revizuieste anual
strategia de acoperire a teritoriului national cu servicii de programe
audiovizuale.
Art. 69
(1) Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii elaboreaza Planul
national al frecventelor radioelectrice, denumit in continuare Plan.
(2) Prin Plan se face stabilirea frecventelor destinate difuzarii
serviciilor de programe audiovizuale.
(3) Planul este elaborat in termen de 6 luni de la primirea strategiei de
acoperire a teritoriului national cu servicii de programe audiovizuale, cu
respectarea tratatelor si a acordurilor internationale la care Romania este
parte.
Art. 70
Planul va cuprinde toate frecventele, precum si datele tehnice asociate,
pentru difuzarea serviciilor de programe audiovizuale destinate publicului, cu
precizarea caracterului local, regional sau national al acestora.
Art. 71
Prin Plan sunt disponibile cel putin 4 retele nationale de radiodifuziune
sonora si 3 retele nationale de radiodifuziune televizata, care se asigneaza
astfel:
a) 2 retele nationale in FM destinate radiodifuzorului public - Societatea
Romana de Radiodifuziune, in banda CCIR, o retea nationala in AM, o retea
pentru posturile regionale si locale in AM si FM, precum si frecvente de emisie
in banda de unde ultrascurte, pentru difuzarea emisiunilor pentru strainatate;
b) 2 retele destinate radiodifuzorilor de radiodifuziune privati;
c) 2 retele destinate radiodifuzorului public - Societatea Romana de
Televiziune;
d) o retea destinata radiodifuzorilor de televiziune privati.
Art. 72
Planul se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de
30 de zile de la aprobare.
Art. 73
Utilizarea statiilor de emisie sau a retelelor de telecomunicatii aflate
sub jurisdictia Romaniei, in scopul difuzarii sau retransmisiei oricarui
serviciu de programe pe, respectiv de pe teritoriul Romaniei, se poate face
numai dupa obtinerea autorizatiei tehnice de functionare a acestora, de la
Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii, pe baza procedurii
stabilite de aceasta.
Art. 74
(1) Retransmisia de servicii de programe de catre distribuitorii de
servicii se va face numai pe baza avizului eliberat de Consiliu.
(2) Pentru obtinerea avizului distribuitorii au obligatia de a comunica
Consiliului structura ofertei de servicii de programe retransmise.
(3) Distribuitorii de servicii au obligatia de a notifica in prealabil
Consiliului orice modificare in structura ofertei de servicii de programe
retransmise.
(4) Consiliul retrage avizul prevazut la alin. (1) in cazul in care un
distribuitor de servicii retransmite un serviciu de programe fara detinerea
drepturilor de retransmisie.
Art. 75
(1) Retransmisia oricarui serviciu de programe, difuzat legal de catre
radiodifuzori aflati sub jurisdictia Romaniei sau sub jurisdictia unui stat cu
care Romania a incheiat un acord international de libera retransmisie in
domeniul audiovizualului, este libera, in conditiile legii.
(2) Retransmisia pe teritoriul Romaniei a serviciilor de programe, difuzate
de catre radiodifuzori aflati sub jurisdictia statelor membre ale Uniunii
Europene si receptionate pe teritoriul acestor state, este libera si nu
necesita nici o autorizare prealabila.
(3) Consiliul poate restrange temporar dreptul de libera retransmisie a
unui anumit serviciu de programe provenind din statele membre ale Uniunii
Europene, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) serviciul de programe incalca explicit, semnificativ si grav prevederile
art. 39 sau 40;
b) pe parcursul ultimelor 12 luni radiodifuzorul a mai incalcat de cel
putin doua ori prevederile art. 39 sau 40;
c) Consiliul a notificat in scris radiodifuzorului in cauza si Comisiei
Europene respectivele incalcari si despre masurile pe care intentioneaza sa le
adopte in cazul in care o asemenea incalcare se produce din nou;
d) consultarile cu statul de pe teritoriul caruia se face transmisia si cu
Comisia Europeana nu s-au concretizat intr-o intelegere amiabila in termen de
15 zile de la notificarea prevazuta la lit. c), iar incalcarea in cauza persista.
Art. 76
Orice distribuitor de servicii care retransmite un serviciu de programe
care se incadreaza in prevederile art. 75 alin. (1) si (2) va notifica
Consiliului statul sub jurisdictia caruia se afla radiodifuzorul respectiv si,
dupa caz, acceptul de retransmisie acordat.
Art. 77
Retransmisia unui serviciu de programe care nu se incadreaza in prevederile
art. 75 alin. (1) si (2) se poate face numai in baza autorizatiei de
retransmisie.
Art. 78
Orice persoana interesata poate cere Consiliului eliberarea unei
autorizatii de retransmisie pentru un anumit serviciu de programe.
Art. 79
Procedura de eliberare, modificare si de retragere a autorizatiei de
retransmisie se stabileste prin decizie a Consiliului.
Art. 80
Retransmisia oricarui serviciu de programe care a obtinut autorizatie de
retransmisie se poate face liber, de catre orice distribuitor de servicii, fara
nici o autorizare prealabila, in conditiile art. 74.
Art. 81
Consiliul va publica anual lista cuprinzand serviciile de programe care
beneficiaza de autorizatia de retransmisie.
Art. 82
(1) Orice distribuitor care retransmite servicii de programe prin retele de
telecomunicatii are obligatia sa includa in oferta sa serviciile de programe
ale Societatii Romane de Televiziune destinate publicului din Romania, precum
si alte servicii de programe, libere la retransmisie si fara conditionari
tehnice sau financiare ale radiodifuzorilor privati, aflati sub jurisdictia
Romaniei, in limita a 25% din numarul total de servicii de programe distribuite
prin reteaua respectiva.
(2) In limita posibilitatilor, distribuitorii care retransmit servicii de
programe prin retele de telecomunicatii vor include in ofertele lor de programe
canalul TVR Cultural, cu conditia alocarii fondurilor necesare catre Societatea
Romana de Televiziune, pentru folosirea gratuita a decodoarelor.
(3) In mediul rural, pentru retele cu mai putin de 100 de abonati
Societatea Romana de Televiziune poate asigura gratuit receptia programelor
publice, in vederea retransmisiei.
(4) In localitatile in care o minoritate nationala reprezinta o pondere mai
mare de 20% distribuitorii vor asigura si servicii de transmitere a programelor
care sunt libere la retransmisie, in limba minoritatii respective.
(5) In limita posibilitatilor, distribuitorii care retransmit servicii de
programe prin retele de telecomunicatii vor include in ofertele lor de programe
serviciile publice ale Societatii Romane de Radiodifuziune, ale unui program de
radiodifuziune national si ale unui program de radiodifuziune local, private.
CAP. 6
Limitele dreptului de exclusivitate
Art. 83
Orice persoana are dreptul de a primi informatii pe cale audio sau
audiovizuala cu privire la orice problema sau eveniment de interes public.
Art. 84
In acest scop intinderea dreptului de exclusivitate dobandit prin contract
de un radiodifuzor, numit in continuare radiodifuzor primar, este limitata de
dreptul oricarui alt radiodifuzor, numit in continuare radiodifuzor secundar,
de a difuza extrase cu privire la eveniment, cu conditia sa nu il prejudicieze
pe autor sau pe titularul drepturilor de exploatare, dupa cum urmeaza:
a) prin inregistrarea semnalului unui radiodifuzor primar in scopul
difuzarii unui extras;
b) prin asigurarea de catre organizator sau de alte persoane indreptatite a
accesului radiodifuzorului secundar la locurile in care se desfasoara
evenimentul de interes public, pentru realizarea propriilor inregistrari in
scopul editarii unui extras.
Art. 85
(1) Extrasul reprezinta o scurta succesiune de imagini si sunete cu privire
la un eveniment de interes public, in scopul informarii publicului asupra
aspectelor esentiale ale evenimentului respectiv.
(2) Daca un eveniment de interes general este alcatuit din mai multe
elemente autonome din punct de vedere organizatoric, fiecare element va fi
considerat un eveniment de interes public.
(3) Daca un eveniment de interes general se deruleaza pe parcursul mai
multor zile, radiodifuzorii secundari au dreptul la difuzarea unui singur
extras pentru fiecare zi.
(4) Indiferent de alcatuirea si desfasurarea evenimentului de interes
general, durata extrasului nu va putea depasi 3 minute.
(5) Extrasele vor fi utilizate numai in cadrul buletinelor informative
obisnuite.
(6) Toate elementele programului sau ale inregistrarii neutilizate pentru
realizarea extrasului vor fi distruse de radiodifuzorul secundar dupa difuzarea
extrasului.
(7) In cazul in care extrasul este realizat prin inregistrarea semnalului
unui radiodifuzor primar, el trebuie sa mentioneze numele acestuia sau sa
contina sigla lui, cu exceptia cazului in care radiodifuzorii implicati decid
altfel.
(8) Extrasul nu poate fi difuzat inainte ca radiodifuzorul primar sa fi
difuzat evenimentul, cu exceptia cazului in care radiodifuzorul primar nu
difuzeaza evenimentul timp de 24 de ore de la producerea lui.
(9) Un extras difuzat nu poate fi redifuzat decat daca exista o legatura
directa intre continutul sau si un alt eveniment de actualitate.
Art. 86
Sub rezerva altor aranjamente convenite intre parti, radiodifuzorii primari
nu vor putea impune radiodifuzorilor secundari plata dreptului de difuzare a
unui extras.
CAP. 7
Contraventii si sanctiuni
Art. 87
Orice clauze contractuale, indiferent de parti, care incalca, in domeniul
audiovizualului, dreptul publicului de a primi informatii de interes public si
libera concurenta sunt nule.
Art. 88
(1) Supravegherea aplicarii, controlul indeplinirii obligatiilor si
sanctionarea incalcarii prevederilor prezentei legi revin Consiliului, cu
exceptia prevederilor art. 1 lit. o), art. 62, 63 si 73, ale caror respectare,
supraveghere, control si, respectiv, sanctionare a incalcarii revin de drept Autoritatii
Nationale de Reglementare in Comunicatii, in conformitate cu atributiile pe
care le are, conform legii.
(2) Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii poate delega
exercitarea atributiilor ce ii revin potrivit prevederilor alin. (1) unei alte
persoane juridice de drept public cu atributii de supraveghere si control in
domeniul telecomunicatiilor.
(3) In exercitarea atributiilor de supraveghere personalul de control poate
solicita radiodifuzorilor sau distribuitorilor de servicii informatiile
necesare in aplicarea prezentei legi, precizand temeiul legal si scopul
solicitarii, si poate stabili termene pana la care aceste informatii sa fie
furnizate, sub sanctiunea prevazuta de prezenta lege.
Art. 89
Exercitarea activitatii de control prevazute la art. 88 se realizeaza, in
conditiile prezentei legi, astfel:
a) din oficiu;
b) la cererea unei autoritati publice;
c) ca urmare a plangerii depuse de o persoana fizica sau juridica afectata
in mod direct prin incalcarea prevederilor prezentei legi.
Art. 90
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) difuzarea unei opere cinematografice in afara perioadelor prevazute in
contractele incheiate cu detinatorii drepturilor de autor;
b) utilizarea de tehnici subliminale in cadrul publicitatii sau
teleshoppingului;
c) utilizarea publicitatii mascate sau a teleshoppingului mascat;
d) programarea si difuzarea de programe, cu incalcarea prevederilor art. 28
alin. (6) si (7), art. 29 - 33, art. 34 alin. (2) - (4), art. 39 alin. (1),
art. 40 si ale art. 85 alin. (4) - (9);
e) retransmisia de catre un distribuitor a unui serviciu de programe care
nu se incadreaza in prevederile art. 75 alin. (1) si (2) si nu a obtinut
autorizatia de retransmisie;
f) retransmisia de catre distribuitori a serviciilor de programe, cu
incalcarea art. 74 si 82;
g) emiterea pe alta frecventa sau nerespectarea datelor tehnice, a zonei
ori a parametrilor tehnici prevazuti in licenta de emisie;
h) difuzarea unui serviciu de programe in afara zonei specificate in
licenta audiovizuala;
i) nerespectarea prevederilor legale privind acordarea dreptului la
replica;
j) difuzarea unui serviciu de programe fara a detine, dupa caz, licenta
audiovizuala, decizie de autorizare audiovizuala, licenta de emisie sau
autorizatie tehnica de functionare;
k) exploatarea licentelor audiovizuale de catre alte persoane decat
titularii de drept ai acestora.
(2) Faptele prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000
lei la 500.000.000 lei.
(3) In cazul in care Consiliul decide ca efectele unei fapte prevazute la
alin. (1) sunt minore, va adresa o somatie publica de intrare in legalitate.
(4) Individualizarea sanctiunii in cazul savarsirii uneia dintre contraventiile
prevazute in prezenta lege se face tinandu-se seama de gravitatea faptei, de
efectele acesteia, precum si de sanctiunile primite anterior, pe o perioada de
cel mult un an.
Art. 91
(1) Incalcarea de catre radiodifuzori sau distribuitorii de servicii a
prevederilor prezentei legi, altele decat cele prevazute la art. 90, sau a
deciziilor cu caracter de norme de reglementare emise de Consiliu constituie
contraventie.
(2) In cazul in care se constata savarsirea uneia dintre faptele prevazute
la alin. (1), Consiliul sau, dupa caz, Autoritatea Nationala de Reglementare in
Comunicatii va emite, pana la aplicarea amenzii, o somatie de intrare in
legalitate, cu termene precise.
(3) In cazul in care radiodifuzorul sau distribuitorul de servicii nu intra
in legalitate in termenul si in conditiile stabilite prin somatie sau incalca
din nou aceste prevederi, se aplica o amenda contraventionala de la 25.000.000
lei la 250.000.000 lei.
Art. 92
Cuantumul amenzilor contraventionale prevazute la art. 90 si 91 poate fi
actualizat prin hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicelui
inflatiei.
Art. 93
(1) Sanctiunile pentru incalcarea dispozitiilor prezentei legi se aplica de
Consiliu sau de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii, precum si
de catre personalul de control anume imputernicit al persoanei juridice de
drept public prevazute la art. 88 alin. (2).
(2) Deciziile luate in conditiile alin. (1) pot fi atacate la instanta de
contencios administrativ, potrivit legii, in termen de 15 zile de la
comunicare.
(3) Decizia luata in conditiile alin. (1) si neatacata in termenul prevazut
la alin. (2) constituie, de drept, titlu executoriu.
Art. 94
Contraventiilor prevazute la art. 90 si 91 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 95
(1) In cazul in care savarsirea uneia dintre contraventiile prevazute la
art. 90 si 91 aduce prejudicii grave interesului public, Consiliul poate decide
aplicarea uneia dintre urmatoarele sanctiuni:
a) reducerea cu pana la jumatate a termenului de valabilitate a licentei
audiovizuale;
b) retragerea licentei audiovizuale.
(2) Deciziile luate in conditiile alin. (1) pot fi atacate la instanta de
contencios administrativ, potrivit legii, in termen de 15 zile de la
comunicare.
Art. 96
(1) Constituie infractiuni si se pedepsesc cu amenda penala intre 1.000.000
lei si 30.000.000 lei urmatoarele fapte:
a) emiterea sau retransmiterea de programe fara licenta audiovizuala,
licenta de emisie sau autorizatie de retransmisie;
b) emiterea pe alta frecventa sau cu o putere radianta mai mare, dintr-un
alt amplasament decat cele prevazute in decizia de emisie, daca autorul faptei
nu se conformeaza de indata somatiei emise de Autoritatea Nationala de
Reglementare in Comunicatii;
c) producerea, importul, distribuirea, vanzarea, inchirierea, detinerea,
instalarea, intretinerea si inlocuirea, in scop comercial, a dispozitivelor
ilicite de decodificare, utilizate pentru serviciile audiovizuale cu acces
conditionat.
(2) Somarea se poate face prin orice mijloc de comunicatie si prin
difuzare, de cei care exploateaza retele publice de radiodifuziune si
televiziune.
(3) Difuzarea se face in mod gratuit, in cel mult 30 de minute de la
solicitare.
(4) In cazul savarsirii infractiunilor prevazute la alin. (1) lit. a) si c)
instanta poate dispune si confiscarea echipamentului tehnic.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 97
(1) Licentele de emisie pentru comunicatia audiovizuala pe cale
radioelectrica, acordate in baza prevederilor Legii audiovizualului nr.
48/1992, cu modificarile si completarile ulterioare, isi pastreaza
valabilitatea, in conditiile legii, pana la expirarea de drept a termenelor
pentru care au fost acordate.
(2) Deciziile cu caracter normativ emise de Consiliu in temeiul art. 32
alin. (1) din Legea nr. 48/1992, cu modificarile si completarile ulterioare,
isi pastreaza valabilitatea timp de cel mult un an de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi.
(3) Licentele de emisie pentru radiodifuziune sau televiziune transmisa
prin cablu, in sensul art. 22 din Legea nr. 48/1992, cu modificarile si completarile
ulterioare, isi pastreaza valabilitatea, in conditiile legii.
Art. 98
(1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, salarizarea
functionarilor publici si a personalului incadrat cu contract individual de
munca in Consiliu se face la nivelul corespunzator celorlalte autoritati
publice autonome aflate sub controlul Parlamentului, conform anexei nr. I pct.
II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de
stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul
bugetar, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Pe langa salariul de baza si sporurile prevazute de legislatia muncii,
personalul aparatului propriu al Consiliului beneficiaza si de urmatoarele
sporuri:
- spor de stabilitate de 5 - 20% din salariul de baza; pentru persoane cu o
vechime in institutie de cel putin 2 ani, 5%, si pentru fiecare an in plus cate
3%, fara a depasi un spor total de 20%;
- premiu individual lunar constituit prin aplicarea unei cote de 20% asupra
fondului de salarii aprobat anual prin buget;
- premiu anual corespunzator salariului de baza realizat in ultima luna a
anului pentru care se face plata.
Art. 99
Legea audiovizualului nr. 48/1992, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 104 din 25 mai 1992, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA