DECIZIE Nr. 40 din 9 martie 2004
privind asigurarea informarii corecte si a pluralismului
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 234 din 17 martie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Avand in vedere dubla calitate a Consiliului National al Audiovizualului,
de garant al interesului public si de autoritate unica de reglementare in
domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
convinsi ca libertatea de exprimare si asigurarea accesului neingradit la
orice informatie de interes public constituie fundamente esentiale ale unei
societati democrate, tinand seama de faptul ca exercitarea dreptului la libera
exprimare comporta indatoriri si responsabilitati,
avand in vedere obligatia radiodifuzorilor de a informa publicul prin
prezentarea corecta si impartiala a faptelor si a evenimentelor, ca si
obligatia Consiliului National al Audiovizualului de a asigura respectarea
exprimarii pluraliste de idei si opinii, precum si pluralismul surselor de
informare a publicului,
in temeiul art. 3 alin. (2) si al art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea
audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adopta urmatoarea decizie:
Art. 1
(1) In programele de stiri informarea in probleme de interes public, de
natura politica, economica, sociala si culturala, trebuie sa respecte
urmatoarele principii:
a) asigurarea impartialitatii, echilibrului si favorizarea liberei formari
a opiniilor prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate in opozitie,
in perioada in care problemele sunt in dezbatere publica;
b) asigurarea unei distinctii clare intre faptele si opiniile prezentate;
c) evitarea oricaror forme de discriminare, in special pe considerente de
rasa, religie, nationalitate, sex, orientare sexuala sau etnie.
(2) Prevederile alin. (1) lit. a) sunt respectate si in cazul in care
punctele de vedere exprimate apartin expertilor, jurnalistilor, reprezentantilor
partidelor neparlamentare, minoritatilor, organizatiilor neguvernamentale,
sindicatelor si patronatelor.
(3) Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate in opozitie se
asigura, de regula, in cadrul aceleiasi emisiuni sau, in mod exceptional, in
emisiunile urmatoare; in cazul in care cei solicitati refuza sa-si precizeze
punctul de vedere, acest fapt se mentioneaza pe post.
Art. 2
Principiile enuntate la alin. (1) al art. 1 nu exclud posibilitatea
radiodifuzorului de a-si exprima opinia in legatura cu subiectul prezentat.
Art. 3
In vederea respectarii si garantarii prevederilor alin. (1) si (2) ale art.
3 din Legea audiovizualului nr. 504/2003, precum si a prevederilor art. 1 din
prezenta decizie, radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni audiovizuale editate,
prezentate, moderate sau realizate de parlamentari, reprezentanti ai
administratiei publice centrale si locale, reprezentanti ai Administratiei
Prezidentiale, persoane cu functii in structura partidelor politice sau purtatori
de cuvant ai acestora, persoane desemnate public sa candideze sau care si-au
anuntat public intentia de a candida la alegerile locale, parlamentare sau
prezidentiale.
Art. 4
(1) In aplicarea art. 1 alin. (1) lit. a), radiodifuzorii aflati sub jurisdictia
Romaniei vor respecta regula celor trei parti, dupa cum urmeaza:
a) o treime din timpul total destinat exprimarii punctelor de vedere ale
reprezentantilor puterii si opozitiei va fi alocata opozitiei parlamentare
(senatori, deputati, persoane cu functii de conducere in partide, primari,
consilieri locali si judeteni);
b) o treime din timpul total destinat exprimarii punctelor de vedere ale
reprezentantilor puterii si opozitiei va fi alocata reprezentantilor
autoritatii publice centrale (primul-ministru, ministri, secretari de stat,
prefecti si purtatori de cuvant ai acestora);
c) o treime din timpul total destinat exprimarii punctelor de vedere ale
reprezentantilor puterii si opozitiei va fi alocata partidelor care formeaza
majoritatea parlamentara (senatori, deputati, persoane cu functii de conducere
in partide, primari, consilieri locali si judeteni).
(2) Se excepteaza de la regula celor trei parti timpul alocat
primului-ministru, atunci cand acesta reprezinta Romania la evenimente
internationale oficiale, interne sau externe.
Art. 5
In emisiunile de dezbatere, de divertisment si sportive reprezentantii
puterii si opozitiei, in cazul in care sunt invitati, vor beneficia de conditii
egale de exprimare.
Art. 6
In cadrul programelor de stiri si dezbateri care abordeaza probleme de
interes public privind minoritatile etnice, religioase sau sexuale se va
prezenta si punctul de vedere al acestora.
Art. 7
Radiodifuzorii trebuie sa precizeze calitatea politica a persoanelor care
isi exprima punctele de vedere in cadrul programelor audiovizuale.
Art. 8
In cadrul emisiunilor cu caracter informativ radiodifuzorii trebuie sa
respecte urmatoarele reguli:
a) rigoare si exactitate in redactarea si prezentarea informatiilor, astfel
incat sensul stirilor sa nu fie deformat prin modul de formulare, prin titluri,
prin trunchiere sau prin alte procedee tehnice;
b) intre subiectul tratat si imaginile ce insotesc comentariul sa existe o
conexiune reala;
c) sa se asigure o distinctie clara intre reconstituirea faptului cu
ajutorul altor persoane si imaginile si/sau sunetul inregistrate la evenimentul
real;
d) in cazul prezentarii de materiale audiovizuale provenind din surse
externe redactiei, sa se precizeze acest lucru;
e) in enuntarea unor ipoteze sau a unor relatii de cauzalitate privind
producerea unor eventuale catastrofe, sa se solicite si un punct de vedere al
unei persoane cu competenta in domeniu;
f) sondajele de opinie prezentate sa fie insotite de urmatoarele
informatii:
- denumirea institutiei care a realizat sondajul;
- data sau intervalul in care a fost efectuat sondajul si metodologia
utilizata;
- dimensiunea esantionului si eroarea maxima de esantionare;
- solicitantul sondajului;
g) televotul sau anchetele facute pe strada sa nu fie prezentate ca fiind
reprezentative pentru opinia publica sau pentru un anumit grup social sau
etnic.
Art. 9
(1) In cazul informarii asupra unor accidente, dezastre sau tragedii colective,
se va evita accentuarea gratuita a starii de ingrijorare si se vor cita sursele
de informare.
(2) Se vor evita speculatiile asupra evenimentelor tragice, a cauzelor si
consecintelor lor ori prezentarea repetata a unor imagini socante, pentru a nu
provoca temeri inutile sau panica in randul publicului.
(3) Nu se va preciza numele victimelor, pana la comunicarea sau confirmarea
oficiala a acestora.
Art. 10
(1) Radiodifuzorii care dau publicitatii date, informatii, avertizari si
prognoze meteorologice sunt obligati sa precizeze sursa de informare.
(2) Serviciile publice de radio si televiziune sunt obligate sa aduca la
cunostinta publicului, in mod repetat, informatiile, prognozele generale si
avertizarile meteorologice referitoare la fenomenele meteorologice periculoase,
furnizate de Centrul meteorologic national.
Art. 11
In vederea informarii corecte a populatiei despre iminenta producerii unor
dezastre si a zonelor de risc potential, despre masurile de prevenire, de
interventie operativa si de refacere in cazul dezastrelor (calamitati naturale
si alte catastrofe), pentru diminuarea efectelor sociale, economice si
ecologice ale acestora radiodifuzorii au obligatia sa confrunte informatiile
primite din surse proprii sau de la colaboratori ocazionali cu informatiile
detinute de autoritatile competente, inainte de a transmite stiri si puncte de
vedere care pot genera panica in randul populatiei; in cazul in care versiunile
primite difera, se va transmite in mod obligatoriu si informatia provenita de
la sursa autorizata legal, cu mentionarea acesteia.
Art. 12
(1) Informatiile si comunicatele oficiale ale autoritatilor publice cu
privire la dezastre, la starea de urgenta sau la starea de asediu se difuzeaza
integral si cu prioritate.
(2) In conformitate cu prevederile legale, decretul de instituire a starii
de asediu sau a starii de urgenta, impreuna cu masurile urgente de aplicare, se
aduc neintarziat la cunostinta populatiei; decretul se difuzeaza pe posturile
de radio si de televiziune in cel mult doua ore de la semnare si este difuzat
in mod repetat in primele 24 de ore de la instituirea starii de asediu sau de
urgenta.
(3) Informatiile cu privire la starea de asediu sau la starea de urgenta,
cu exceptia celor referitoare la dezastre, se dau publicitatii numai cu avizul
autoritatilor militare.
(4) Pe timpul starii de asediu sau al starii de urgenta radiodifuzorii sunt
obligati sa transmita, cu prioritate, mesajele autoritatilor militare, la
cererea acestora.
Art. 13
(1) Prezenta siglei serviciului de programe de televiziune pe intreaga
durata a difuzarii, cu exceptia timpului afectat publicitatii, este
obligatorie.
(2) Afisarea pe ecran a informatiilor ce se impun pentru precizarea
caracterului transmisiei este obligatorie in urmatoarele cazuri:
a) la transmiterea in direct a unor emisiuni, evenimente sau manifestari,
cu exceptia buletinelor de stiri, se va face mentiunea "transmisiune in
direct" sau "direct" pe intreaga durata a emisiunii ori transmisiei;
b) la difuzarea, in reluare, a emisiunilor informative, politice,
social-economice, sportive, culturale, religioase si de divertisment se va face
mentiunea "reluare" sau "in reluare", pe intreaga durata a
difuzarii acestora.
Art. 14
In cazul utilizarii unor imagini si/sau inregistrari sonore de arhiva in
alte emisiuni decat cele avand caracter retrospectiv declarat, este obligatorie
informarea publicului prin mentiunea "arhiva"; data filmarii sau a
inregistrarii trebuie precizata daca este necesara pentru intelegerea corecta a
informatiei.
Art. 15
Incalcarea de catre radiodifuzori a prevederilor prezentei decizii se
sanctioneaza potrivit dispozitiilor art. 91 din Legea nr. 504/2002, cu
modificarile ulterioare.
Art. 16
Incepand cu data publicarii prezentei decizii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, se abroga Decizia Consiliului National al Audiovizualului
nr. 274/2003 privind asigurarea informarii corecte a opiniei publice, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 699 din 6 octombrie 2003, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Radu Filip