DECIZIE Nr. 274 din 25 septembrie 2003
privind asigurarea informarii corecte a opiniei publice
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 699 din 6 octombrie 2003
Avand in vedere dubla calitate a Consiliului National al Audiovizualului,
de garant al interesului public si de autoritate unica de reglementare in
domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
convinsi ca libertatea de exprimare si asigurarea accesului neingradit la
orice informatie de interes public constituie fundamente esentiale ale unei
societati democrate,
tinand seama de faptul ca exercitarea dreptului la libera exprimare
comporta indatoriri, dar si responsabilitati,
avand in vedere obligatia radiodifuzorilor de a informa in mod obiectiv
publicul prin prezentarea corecta a faptelor si a evenimentelor, precum si
obligatia Consiliului National al Audiovizualului de a apara, in domeniul
programelor audiovizuale, dreptul publicului de a pretinde corectitudine si
respect pentru adevar in tratarea informatiilor difuzate,
in temeiul art. 3 alin. (2) si al art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea
audiovizualului nr. 504/2002,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adopta urmatoarea decizie:
Art. 1
(1) Informarea publicului in probleme controversate de natura politica,
economica, sociala si culturala va respecta urmatoarele principii:
a) favorizarea liberei formari a opiniilor;
b) asigurarea impartialitatii si echilibrului, prin prezentarea
principalelor puncte de vedere aflate in opozitie;
c) asigurarea unei dinstinctii clare intre faptele si opiniile prezentate;
d) evitarea oricaror forme de discriminare, in special pe considerente de
rasa, religie, nationalitate, sex, orientare sexuala sau etnie.
(2) Principiile enuntate la alin. (1) nu exclud posibilitatea
radiodifuzorului de a-si exprima opinia in legatura cu subiectul prezentat.
Art. 2
Comunicarea, comentarea sau punerea in dezbatere, in cadrul serviciilor de
programe, a oricaror informatii referitoare la fapte sau evenimente locale,
nationale ori internationale sau la actiuni hotarate de autoritatile publice
trebuie sa asigure informarea corecta a publicului si sa favorizeze libera formare
a opiniilor.
Art. 3
Radiodifuzorii au obligatia de a asigura in cadrul emisiunilor cu caracter
informativ respectarea urmatoarelor exigente:
a) rigoare si exactitate in redactarea si prezentarea informatiilor, astfel
incat sensul stirilor sa nu fie deformat prin modul de formulare, prin titluri,
prin trunchiere sau prin alte procedee tehnice;
b) acuratete si impartialitate in relatarea stirilor;
c) intre subiectul tratat si imaginile ce insotesc comentariul sa existe o
conexiune reala;
d) sa se asigure distinctia clara dintre reconstituirea faptului cu
ajutorul altor persoane si imaginile si/sau sunetul inregistrate la evenimentul
real;
e) in cazul prezentarii de materiale audiovizuale provenind din surse
externe redactiei, sa se precizeze acest lucru;
f) in enuntarea unor ipoteze sau a unor relatii de cauzalitate privind
producerea unor eventuale catastrofe, sa se solicite si un punct de vedere al
unei persoane cu competenta in domeniu;
g) sondajele de opinie prezentate trebuie sa fie insotite de urmatoarele
informatii:
- denumirea institutiei care a realizat sondajul;
- data sau intervalul in care a fost efectuat sondajul si metodologia
utilizata;
- dimensiunea esantionului si eroarea maxima de esantionare;
- solicitantul sondajului;
h) televotul sau anchetele facute pe strada nu vor fi prezentate ca fiind
reprezentative pentru opinia publica ori pentru un anumit grup social sau
etnic.
Art. 4
(1) In cazul informarii asupra unor accidente, dezastre sau tragedii
colective se va evita accentuarea gratuita a starii de ingrijorare si se vor
cita sursele de informare.
(2) Se vor evita speculatiile asupra evenimentelor tragice, a cauzelor si
consecintelor lor ori prezentarea repetata a unor imagini socante, pentru a nu
provoca temeri inutile sau panica in randul publicului.
(3) Nu se va preciza numele victimelor, pana la comunicarea sau confirmarea
oficiala a acestora.
Art. 5
(1) Radiodifuzorii care dau publicitatii date, informatii, avertizari si
prognoze meteorologice sunt obligati sa precizeze sursa de informare.
(2) Serviciile publice de radio si televiziune sunt obligate sa aduca la
cunostinta publicului, in mod repetat, informatiile, prognozele generale si
avertizarile meteorologice referitoare la fenomenele meteorologice periculoase,
furnizate de Centrul meteorologic national.
Art. 6
In vederea informarii corecte a populatiei despre iminenta producerii unor
dezastre si a zonelor de risc potential, despre masurile de prevenire, de
interventie operativa si de refacere in cazul dezastrelor (calamitati naturale
si alte catastrofe), pentru diminuarea efectelor sociale, economice si
ecologice ale acestora, radiodifuzorii sunt obligati sa confrunte informatiile
primite din surse proprii sau de la colaboratori ocazionali cu informatiile
detinute de autoritatile competente, inainte de a transmite stiri si puncte de
vedere care pot genera panica in randurile populatiei; in cazul in care
versiunile primite difera, se va transmite in mod obligatoriu si informatia
provenita de la sursa autorizata legal, cu mentionarea acesteia.
Art. 7
(1) Informatiile si comunicatele oficiale ale autoritatilor publice cu
privire la dezastre, la starea de urgenta sau la starea de asediu trebuie difuzate
integral si cu prioritate.
(2) In conformitate cu prevederile legale, decretul de instituire a starii
de asediu sau a starii de urgenta, impreuna cu masurile urgente de aplicare, se
aduc neintarziat la cunostinta populatiei; decretul se difuzeaza pe posturile
de radio si de televiziune, in cel mult doua ore de la semnare, si este difuzat
in mod repetat in primele 24 de ore de la instituirea starii de asediu sau de
urgenta.
(3) Informatiile cu privire la starea de asediu sau la starea de urgenta,
cu exceptia celor referitoare la dezastre, se dau publicitatii numai cu avizul
autoritatilor militare.
(4) Pe timpul starii de asediu sau al starii de urgenta radiodifuzorii sunt
obligati sa transmita, cu prioritate, mesajele autoritatilor militare, la
cererea acestora.
Art. 8
(1) Prezenta siglei serviciului de programe de televiziune pe intreaga
durata a difuzarii, cu exceptia timpului afectat publicitatii, este
obligatorie.
(2) Afisarea pe ecran a informatiilor ce se impun pentru precizarea
caracterului transmisiei este obligatorie in urmatoarele cazuri:
a) la transmiterea in direct a unor emisiuni, evenimente sau manifestari,
cu exceptia buletinelor de stiri, se va face mentiunea "transmisiune in
direct" sau "direct" pe intreaga durata a emisiunii sau
transmisiei;
b) la difuzarea in reluare a emisiunilor informative, politice,
social-economice, sportive, culturale, religioase si de divertisment se va face
mentiunea "reluare" sau "in reluare", pe intreaga durata a
difuzarii acestora.
Art. 9
In cazul utilizarii unor imagini si/sau inregistrari sonore de arhiva, in
alte emisiuni decat cele avand caracter retrospectiv declarat, este obligatorie
informarea publicului prin mentiunea "arhiva"; data filmarii sau a
inregistrarii trebuie precizata daca este necesar pentru intelegerea corecta a
informatiei.
Art. 10
(1) Incalcarea prevederilor art. 3 lit. e) - h), ale art. 4 alin. (1) si
(3) si ale art. 5 - 9 se sanctioneaza potrivit dispozitiilor art. 91 din Legea
audiovizualului nr. 504/2002.
(2) In cazul nerespectarii celorlalte dispozitii ale prezentei decizii,
Consiliul National al Audiovizualului va adresa radiodifuzorului o somatie pe
care acesta este obligat sa o comunice publicului in conditiile prevazute in
Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 52 din 4 martie 2003
privind obligatia radiodifuzorilor de a aduce la cunostinta publicului
somatiile si sanctiunile aplicate de Consiliul National al Audiovizualului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 147 din 6 martie
2003.
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Ralu Filip