ORDONANTA
URGENTA Nr. 188 din 25 noiembrie 2008
pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la
gestionarea fondurilor nerambursabile alocate Romaniei de catre Comunitatea
Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare aferente acestora
ACT EMIS DE: GUVERNUL
ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 814 din 4 decembrie 2008
Având în vedere:
- necesitatea introducerii reglementărilor
financiar-bugetare referitoare la Programul Facilitatea de tranziţie pentru
România, care funcţionează în baza Memorandumului de înţelegere dintre România
şi Comisia Europeană pentru punerea în aplicare a Facilităţii de tranziţie,
având mecanism de derulare similar programului PHARE,
- că neadoptarea în regim de urgenţă a acestui act normativ
creează blocaje în fluxurile financiar-bugetare necesare derulării Programului
Facilitatea de tranziţie pentru România,
- condiţionarea de către serviciile Comisiei Europene a
procesării aplicaţiilor de plată şi transferul fondurilor PHARE către Autoritatea
de Certificare şi Plată de transmiterea noilor formate standard care atestă
stadiul implementării proiectelor,
- că în situaţia neprimirii de la autorităţile de
implementare/beneficiari a documentelor de raportare corecte şi la timp în
vederea transmiterii cererilor de fonduri către Comisia Europeană se produc
blocaje în absorbţia fondurilor PHARE de la Comisie,
- existenţa diferenţelor de curs valutar între cursul
de schimb valabil la data întocmirii titlului de creanţă şi cursul de schimb
utilizat de către societatea bancară la transformarea sumelor în moneda
stabilită în contractul sau acordul de finanţare, în cazul recuperării în altă
monedă a debitelor faţă de bugetul Comunităţii Europene,
- respingerea pretenţiilor agenţiilor de implementare
prin hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile ca urmare a nerestituirii
de către autorităţile de implementare/beneficiari a sumelor plătite în mod
necuvenit, datorită neregulilor identificate,
se impune promovarea prezentului act normativ în regim de urgenţă.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Articol unic. -
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea
fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană,
precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 17 mai 1999, aprobată prin Legea nr. 22/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 1, după
litera a3) se introduce o nouă literă, litera a4), cu următorul cuprins:
,,a4) Memorandumul
de înţelegere dintre România şi Comisia Europeană pentru punerea în aplicare a
Facilităţii de tranziţie, semnat cu România la data de 5 septembrie 2007, a
cărui publicare a fost aprobată prin Ordinul ministrului economiei şi
finanţelor nr. 1.849/2007."
2. La articolul 1, litera b)
se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) contribuţia financiară
a Comunităţii Europene - sume care se transferă Guvernului României de către Comisia Comunităţilor
Europene, cu titlu de asistenţă financiară nerambursabilă acordată României de
către Comunitatea Europeană, potrivit prevederilor Memorandumului de înţelegere
privind înfiinţarea Fondului Naţional pentru PHARE, Memorandumului de
înţelegere dintre România şi Comisia Europeană pentru punerea în aplicare a
Facilităţii de tranziţie, Memorandumului de înţelegere privind utilizarea
Fondului Naţional pentru ISPA, Acordului multianual de finanţare SAPARD şi
prevederilor memorandumurilor de finanţare şi acordurilor anuale de finanţare
încheiate între Comisia Comunităţii Europene şi Guvernul României, în baza
acordului-cadru şi a Acordului multianual de finanţare SAPARD."
3. La articolul 2, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Ministerul Economiei şi Finanţelor este
autorizat să gestioneze contribuţia financiară a Comunităţii Europene, în
condiţiile stabilite prin Memorandumul de înţelegere privind înfiinţarea
Fondului Naţional pentru PHARE, Memorandumul de înţelegere dintre România şi
Comisia Europeană pentru punerea în aplicare a Facilităţii de tranziţie,
Memorandumul de înţelegere privind utilizarea Fondului Naţional pentru ISPA,
Acordul multianual de finanţare SAPARD şi prin memorandumuri de finanţare şi
acorduri anuale de finanţare încheiate sau convenite între Comisia Comunităţii
Europene şi Guvernul României, în baza acordului-cadru şi a Acordului
multianual de finanţare SAPARD."
4. La articolul 5, alineatul (11), literele e) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,e) sume necesare continuării finanţării proiectelor/
programelor PHARE/Facilitatea de tranziţie, ISPA, SAPARD până la recuperarea de
la debitori a sumelor reţinute de Comisia Europeană din fondurile alocate
acestor programe, ca urmare a neachitării unor debite datorate Comunităţii
Europene;
f) sume pentru acoperirea plăţii TVA, aferentă
livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii şi execuţiei de lucrări
finanţate, integral sau parţial, din contribuţia financiară a Uniunii Europene
şi/sau din cofinanţarea aferentă, ai căror beneficiari sunt autorităţi ale
administraţiei publice centrale şi locale, unităţi subordonate, în coordonarea
acestora, organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publică, cu
personalitate juridică, ce funcţionează în domeniul dezvoltării regionale,
organisme neguvernamentale nonprofit, cu personalitate juridică, Compania
Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. si Compania
Naţională de Căi Ferate
«C.F.R.» - S.A, precum şi societăţi comerciale care au calitatea de furnizori
de formare profesională, care desfăşoară numai activităţi scutite de taxa pe
valoarea adăugată, fără drept de deducere, conform prevederilor art.141 alin.
(1) lit. f) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare. Această prevedere nu se aplică altor operatori economici;".
5. La articolul 5, alineatul (31) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(31) La propunerea
structurilor de implementare sau a altor entităţi debitoare către bugetul
Comunităţii Europene, ordonatorul principal de credite are obligaţia să includă
la alineatele de cheltuieli bugetare deja existente (Programe comunitare,
Programe PHARE şi alte programe cu finanţare nerambursabilă, Programe ISPA,
Programe SAPARD):
a) sume necesare achitării către Ministerul Economiei
şi Finanţelor sau direct Comisiei Europene, după caz, a debitelor faţă de Comunitatea
Europeană şi a majorărilor de întârziere aferente acestora, în cazul
neachitării la termen de către contractori/beneficiari a sumelor plătite
necuvenit din contribuţia financiară a Comunităţii Europene, ca urmare a unor nereguli;
b) sume necesare achitării către Ministerul Economiei
şi Finanţelor sau direct Comisiei Europene, după caz, a debitelor faţă de
Comunitatea Europeană şi a majorărilor de întârziere aferente acestora, în
cazul în care acestea nu sunt imputabile
contractorilor/beneficiarilor;
c) sume necesare acoperirii diferenţelor nefavorabile
de curs valutar generate de diferenţe între cursul de schimb valabil la data
întocmirii titlului de creanţă şi cursul de schimb utilizat de către societatea
bancară la transformarea sumelor în moneda stabilită în contractul sau acordul
de finanţare, în cazul recuperării în altă monedă a debitelor faţă de bugetul
Comunităţii Europene;
d) sume rămase neacoperite în cazul pronunţării unor
hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, prin care se resping sau sunt
admise numai parţial pretenţiile structurilor de implementare sau ale altor
entităţi debitoare către bugetul Comunităţii Europene, precum şi sume rămase
nestinse după închiderea procedurii prevăzute de Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei, cu modificările ulterioare."
6. La articolul 5, după
alineatul (31) se introduce un nou alineat, alineatul (32), cu următorul cuprins:
„(32) Alocarea
sumelor prevăzute la alin. (31) în bugetele ordonatorilor principali de
credite se realizează fie cu ocazia legii de rectificare bugetară, fie prin
virări de credite bugetare de la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul
aceluiaşi capitol sau de la alte capitole, după caz, în cursul întregului an,
şi sumele alocate în acest scop nu pot fi realocate pentru alte
destinaţii."
7. La articolul 5,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Sumele plătite de la bugetul de stat în scopul
achitării debitelor şi a majorărilor de întârziere prevăzute la alin. (31) lit. a), precum şi sumele
reprezentând pretenţiile structurilor de implementare sau ale altor entităţi
debitoare către bugetul Comunităţii Europene, stabilite ca urmare a pronunţării
unor hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile sau ca urmare a aplicării
procedurii prevăzute de Legea nr. 85/2006, cu modificările ulterioare, se
recuperează de la contractori/ beneficiari, în conformitate cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor
comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate
necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, şi a Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare."
8. La articolul 5, după
alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) Cu valoarea sumelor plătite şi recuperate în anul
curent, prevăzute la alin. (5), se reîntregesc creditele bugetare ale bugetelor
din care acestea au fost acordate, iar sumele plătite în anul curent şi
recuperate în anii următori se fac venit la bugetul din care acestea au fost
acordate."
9. După articolul 5 se
introduce un nou articol, articolul 51, cu următorul cuprins:
„Art. 51. - (1) In
cadrul programelor PHARE/Facilitatea de tranziţie, autorităţile de
implementare/beneficiarii au obligaţia de a transmite documentele de raportare
la termenele şi în formatele standard de raportare solicitate de către
agenţiile de implementare, completate cu informaţii corecte, complete şi de
calitate corespunzătoare.
(2) In cazul în care autorităţile de
implementare/beneficiarii nu respectă prevederile alin. (1), Ministerul
Economiei şi Finanţelor îşi rezervă dreptul de a transfera fonduri din contribuţia
financiară a Comunităţii Europene şi/sau contribuţia publică naţională către
agenţiile de implementare, numai pentru acele contracte/proiecte pentru care au
fost transmise documentele de raportare întocmite corespunzător.
(3) In situaţia în care Ministerul Economiei şi
Finanţelor aplică prevederile alin.(2), autorităţile de
implementare/beneficiarii sunt răspunzători pentru întârzierile în efectuarea
plăţilor cuvenite contractorilor şi pentru eventualele penalităţi datorate
contractorilor ca urmare a acestor întârzieri.
(4) Sumele necesare efectuării cheltuielilor cu plata
către contractori a penalităţilor prevăzute la alin. (3) se previzionează şi
reflectă în bugetele ordonatorilor de credite în cadrul, în subordonarea sau în
coordonarea cărora funcţionează autorităţile de implementare/beneficiarii de
proiecte sau, după caz, în bugetele beneficiarilor care nu au calitatea de
ordonatori de credite."
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei şi
finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Horvath Anna,
secretar de stat