ORDONANTA DE URGENTA Nr. 202 din 18 decembrie 2002
privind gospodarirea integrata a zonei costiere
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 965 din 28 decembrie 2002
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Gospodarirea, protectia, punerea in valoare, dezvoltarea durabila a
zonei costiere si, unde este posibil, restaurarea acesteia reprezinta actiuni
de interes general, avand in vedere varietatea resurselor naturale, comerciale,
ecologice, industriale si estetice, de valoare imediata si potentiala pentru
bunastarea prezenta si viitoare a natiunii, pe care aceasta le detine.
(2) Gospodarirea integrata a zonei costiere se supune dispozitiilor
prezentei ordonante de urgenta, precum si prevederilor din conventiile
internationale la care Romania este parte.
(3) Sunt, de asemenea, supuse dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta,
precum si altor reglementari specifice amenajarile care au legatura cu zona
costiera si care, direct sau indirect, produc modificari temporare ori
definitive asupra calitatii mediului costier.
Art. 2
Prezenta ordonanta de urgenta are ca scop:
a) stabilirea zonei costiere si a masurilor ce se impun pentru asigurarea
integritatii acesteia;
b) garantarea utilizarii publice a zonei costiere romanesti, cu exceptia
situatiilor privind siguranta nationala;
c) reglementarea utilizarii durabile a zonei costiere pe baza principiilor
care asigura protectia mediului, peisajului, mostenirii culturale, istorice si
arheologice;
d) reconstructia si conservarea zonei costiere prin adoptarea de masuri
adecvate;
e) integrarea in cadrul zonei costiere a politicilor de mediu in politicile
sectoriale privind agricultura si silvicultura, energia, resursele minerale,
industria, turismul, pescuitul si acvacultura marina, transporturile si
dezvoltarea zonelor locuite, precum si a politicilor de gospodarire a apelor;
f) asigurarea accesului publicului la informatie si a participarii acestuia
la luarea deciziilor in domeniul gospodaririi integrate a zonei costiere
romanesti.
Art. 3
Protectia zonei costiere presupune apararea integritatii si a scopurilor
generale de utilizare ale acesteia, conservarea trasaturilor si elementelor
sale naturale si prevenirea efectelor negative generate de lucrarile si
instalatiile existente sau care urmeaza a fi executate.
Art. 4
Termenii folositi in prezenta ordonanta de urgenta au semnificatia
stabilita in anexa nr. 1.
Art. 5
(1) Gospodarirea integrata a zonei costiere si dezvoltarea sa durabila se
bazeaza pe respectarea principiilor generale si specifice.
(2) Principiile generale sunt urmatoarele:
a) principiul dezvoltarii durabile: gospodarirea integrata a zonei costiere
trebuie realizata astfel incat sa satisfaca atat necesitatile generatiilor
prezente, cat si ale celor viitoare, toate cu garantarea mentinerii caracteristicilor
ecologice esentiale si a diversitatii biologice, peisagistice si culturale;
b) principiul prevenirii: activitatile economice din zona costiera se vor
desfasura numai in baza unui act tehnico-juridic emis de autoritatile
competente, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, in scopul
impiedicarii degradarii conditiilor ambientale, bunurilor naturale, a
ecosistemelor acvatice si a conditiilor de viata a locuitorilor;
c) principiul precautiei: in lipsa certitudinilor stiintifice autoritatile
competente vor interzice sau vor autoriza temporar, pana la intocmirea
studiilor, activitatile ce ar putea avea drept consecinta producerea de pagube
majore sau ireversibile in zonele de coasta;
d) principiul previziunii: previziunea trebuie facuta avandu-se in vedere
in special schimbarile si tendintele pe termen scurt si lung in materie de
meteorologie si oceanografie;
e) principiul restaurarii: bunurile naturale degradate vor face obiectul
unei restabiliri si restaurari in vederea regenerarii ecosistemelor naturale;
f) principiul "poluatorul plateste": degradarile mediului din
zona costiera fac obiectul unei remedieri din partea celor care le-au cauzat;
g) principiul utilizarii celor mai bune tehnici disponibile si a celor mai
bune practici in domeniul mediului pentru atingerea unui nivel general ridicat
de protectie a mediului din zona costiera;
h) principiul asigurarii accesului publicului la informatia de mediu si a
participarii la luarea deciziilor;
i) principiul cooperarii internationale pentru a asigura gestionarea si
protectia zonei costiere.
(3) Principiile specifice sunt urmatoarele:
a) resursele minerale si biologice marine si terestre din zona costiera vor
fi utilizate durabil si gestionate tinandu-se cont de fragilitatea
ecosistemelor;
b) amenajarea in profunzime a teritoriului, ceea ce presupune favorizarea
prin programele de amenajare si dezvoltare a amenajarilor din spatele zonei
costiere, atat pentru constructii, cat si pentru infrastructuri - transporturi,
circulatie -, in vederea evitarii concentrarii de activitati pe fasia de
teritoriu din vecinatatea imediata a marii;
c) protectia ariilor fragile ale ecosistemelor, habitatelor si speciilor
protejate si periclitate;
d) compatibilitatea dintre diversi utilizatori din zona costiera, ceea ce
se realizeaza printr-o zonare adecvata in planurile de amenajare, care sa
permita exercitarea de activitati compatibile sau separarea celor care sunt
incompatibile;
e) acordarea de prioritati activitatilor care depind de zona costiera, in
special turismului;
f) asigurarea accesului liber la mare.
(4) Principiile generale si specifice enuntate vor fi avute in vedere atat
in momentul elaborarii planurilor si programelor de actiune, cat si cu ocazia
adoptarii de decizii de orice natura in domeniul care face obiectul prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 6
(1) Litoralul si aria maxima costiera apartin domeniului public al statului
si includ:
a) zona dintre limita minima si maxima de inaintare a valurilor in cazul
celor mai puternice furtuni inregistrate.
Aceasta zona include toate portiunile de tarm inundate periodic prin
actiunea valurilor;
b) zona de depozite neconsolidate, formate din nisip, pietris si roci,
incluzand si dunele, indiferent daca sunt sau nu acoperite cu vegetatie,
formate prin actiunea marii, vanturilor dinspre mare sau altor cauze naturale
sau artificiale.
(2) De asemenea, apartin domeniului public al statului:
a) depozitele sedimentare la linia tarmului sau formate prin retragerea
marii, indiferent de cauze;
b) avansarea uscatului, cauzata direct sau indirect de orice fel de lucrare
costiera;
c) uscatul invadat de mare, din orice cauza, devenind o parte a fundului
marii;
d) falezele care sunt in contact cu marea sau cu proprietatea publica a
statului pana la 10 m in spatele crestei falezei;
e) uscatul, delimitat la punctele anterioare, care din orice cauza a
pierdut calitatea sa de plaja sau faleza;
f) insulele formate in marea interioara/teritoriala;
g) lucrarile si instalatiile situate in zona costiera, care constituie
asemenea bunuri;
h) lucrarile si instalatiile de semnalizare ce constituie bunuri apartinand
proprietatii publice a statului, precum si uscatul aferent functionarii
acestora;
i) incintele portuare si lucrarile de protectie a acestora.
(3) Marea teritoriala, resursele naturale ale zonei economice exclusive si
ale platoului continental apartin proprietatii publice a statului, iar
gospodarirea acestora se integreaza in gospodarirea de ansamblu a zonei
costiere.
Art. 7
(1) Pe domeniul public al statului din zona costiera se recunoaste numai
dreptul de exploatare sau utilizare. Nici un drept privat nu se poate opune
proprietatii publice din zona costiera.
(2) Guvernul este imputernicit sa verifice, prin autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului si gospodarirea apelor, statutul legal al
proprietatii in zona costiera si sa actioneze in consecinta pentru respectarea
dreptului proprietatii publice.
(3) Orice hotarare sau decizie a autoritatilor publice locale care incalca
prevederile alin. (1) si (2) este nula de drept.
Art. 8
(1) Stabilirea regimului de folosire a zonei costiere este un drept
exclusiv al Guvernului si se exercita prin autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului si gospodarirea apelor, care va elabora norme si metodologii
specifice. Zonele portuare, zonele militare si de securitate sunt supuse atat
prevederilor prezentei ordonante de urgenta, cat si celor specifice.
(2) Desfasurarea in zona costiera a activitatilor cu impact asupra mediului
se va face in baza actelor tehnico-juridice emise conform legii. La elaborarea
avizelor/acordurilor si autorizatiilor pentru evacuarea in mediul marin de
deseuri continand substante si materiale din grupa celor precizate in anexa nr.
2 se va tine cont de factorii mentionati in anexa nr. 3.
(3) Evacuarea substantelor si materialelor precizate in anexa nr. 2 se
restrictioneaza tinandu-se cont de:
a) concentratia limita admisa a substantelor si materialelor avuta la
evacuare;
b) cantitatea maxima admisa, tinand cont de incarcare si debit, a
substantelor si materialelor pe o perioada de un an sau o perioada de timp
limitata.
Art. 9
(1) Delimitarea domeniului public al statului definit la art. 6 se va
realiza in baza metodologiei elaborate de autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului si gospodarirea apelor si aprobate prin hotarare a
Guvernului, in termen de 120 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(2) La delimitarea domeniului public in zona costiera, atat in zona marina,
cat si in cea terestra, se va tine cont de asigurarea echilibrului mediului, de
necesitatile locale specifice, de natura economica a colectivitatilor locale,
precum si de statutul Deltei Dunarii ca rezervatie a biosferei.
(3) Pentru delimitarea domeniului public in zona costiera, Guvernul, prin
autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea apelor
poate sa execute sau sa autorizeze, inclusiv pe proprietatea privata, lucrari
pentru colectarea datelor necesare delimitarii pe uscat a proprietatii publice
in zona costiera, in conditiile legii.
(4) In cazul in care prin exercitarea actiunilor prevazute la alin. (3)
proprietatea privata este afectata, detinatorul proprietatii acesteia are
dreptul la despagubiri potrivit legii. Fondurile pentru aceste despagubiri se
asigura din alocatii bugetare.
(5) Daca configuratia proprietatii publice in zona costiera se va modifica
ulterior, indiferent din ce cauza, noile delimitari vor fi stabilite conform
prevederilor alin. (1) - (3).
(6) In scopul delimitarii zonei costiere si stabilirii masurilor pentru
protectia mediului zonei costiere, autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului si gospodarirea apelor si autoritatea publica centrala
pentru agricultura, alimentatie si paduri, cu consultarea autoritatilor
administratiei publice locale si a Statului Major al Fortelor Navale, vor
clasifica zona costiera in zone functionale, pe baza unor criterii omogene de
utilizare si de gestiune a spatiului.
(7) Delimitarea zonei costiere se va realiza potrivit planurilor de
amenajare a teritoriului si de urbanism, prin grija autoritatilor publice
locale.
(8) Autoritatile administratiei publice locale si administratorul
proprietatii publice a statului din zona costiera pot executa lucrari pentru a
preveni/repara pagubele cauzate de actiunea marii.
Art. 10
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor, cu sprijinul autoritatilor publice locale, va efectua o inventariere a
componentelor mediului in zona costiera. Datele si informatiile obtinute vor fi
actualizate anual si vor fi tinute la dispozitia publicului, in conditiile legii.
CAP. 2
Regimul de folosire a zonei costiere proprietate publica
SECTIUNEA 1
Regimul de folosire libera, de servituti si de expropriere
Art. 11
(1) Utilizarea zonei costiere aflate in proprietatea publica a statului se
va face in mod liber pentru imbaiere si plaja, plimbare, sporturi nautice,
pescuit sportiv si recreativ, navigatie, in cazurile in care acestea nu
necesita lucrari si/sau instalatii de orice fel.
(2) Utilizarile zonei costiere pentru activitati care implica pericole,
obtinerea de profit sau care necesita lucrari si instalatii sunt permise numai
in limitele prezentei ordonante de urgenta sau ale unor legi speciale.
(3) Administratia publica locala si autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului si gospodarirea apelor pot limita sau interzice circulatia
publicului in zona costiera, in anumite perioade sau in anumite zone
vulnerabile din punct de vedere al protectiei mediului.
Art. 12
Pentru protectia unor zone de mare valoare ecologica sau peisagistica ori a
zonelor de habitat al speciilor protejate, precum si pentru asigurarea
accesului liber la tarm pot fi expropriate cu justa si prealabila despagubire
terenuri si cladiri, in conditiile legii.
Art. 13
(1) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor poate administra terenurile proprietate publica a statului situate in
zona costiera, plajele, cheiurile si zonele de imbaiere, in conditiile legii.
(2) Autoritatea publica centrala pentru lucrari publice, transporturi si
locuinta poate administra zonele libere, in conditiile legii.
(3) Autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie si paduri
poate concesiona terenurile proprietate publica si privata a statului si fondul
forestier proprietate publica a statului, aflate in administrarea sa, situate
in zona costiera, in conditiile legii.
(4) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) si (2) bunurile apartinand
domeniului public, aflate in porturi delimitate in conformitate cu legislatia in
vigoare.
(5) Acordarea concesiunilor se va putea face numai in cazul in care nu sunt
afectate interesele apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale
sau drepturile existente. Acordarea concesiunilor pentru interesul apararii
nationale, protectiei tarmului sau pentru alte cazuri bine justificate care
afecteaza terti se va face prin plata unei juste despagubiri in conditiile
legii.
(6) Concesionarul plajelor utilizate in scop turistic si al zonelor de
imbaiere se poate asocia cu agenti economici avand ca profil de activitate
agrementul sau alimentatia publica, pentru desfasurarea unor activitati
sezoniere pe plaja sau in zona de imbaiere, cu acordul concedentului zonelor
costiere si cu avizul autoritatii publice centrale pentru turism. Acesti agenti
economici pot ocupa zona costiera proprietate publica cu instalatii demontabile
care:
a) necesita fundatii punctuale si nu depasesc nivelul solului;
b) sunt constituite din prefabricate, module si nu necesita turnarea de
betoane sau de materiale de constructie similare;
c) sunt asamblate si dezasamblate in mod secvential, fara a necesita
demolari.
(7) Valabilitatea actului tehnico-juridic emis pentru astfel de instalatii
nu va putea depasi un an. Dupa expirarea acestui termen detinatorul actului
tehnico-juridic are dreptul si obligatia de a solicita un nou act
tehnico-juridic. In cazul in care cererea sa este respinsa motivat sau nu
depune cerere, detinatorul are obligatia de a demonta instalatiile in termenul
prevazut in actul respectiv si de a reface caracteristica arealului.
(8) Cand utilizarea zonei costiere aflate in proprietate publica poate
afecta sanatatea populatiei sau proprietatea privata, concedentul are dreptul
sa ceara utilizatorilor garantii financiare, in scopul prevenirii aspectelor
negative si al acordarii de compensatii banesti in beneficiul celor afectati.
Modul de stabilire a cuantumului garantiilor financiare va fi stabilit prin
hotarare a Guvernului.
(9) Cei indreptatiti prin autorizare/concesionare sa desfasoare activitati
in zona costiera proprietate publica sunt obligati sa informeze concedentul
asupra oricarui incident ce poate afecta in sens negativ proprietatea publica.
(10) In cazul furtunilor, prabusirii falezelor, altor dezastre naturale sau
al altor situatii de forta majora, autoritatile administratiei publice locale
si concesionarul vor lua masurile necesare pentru evitarea prejudiciilor, fara
a se considera o incalcare a drepturilor proprietatii publice.
Art. 14
(1) Agentii economici care desfasoara activitati sezoniere pe plaja vor
putea functiona numai dupa obtinerea actelor tehnico-juridice prevazute de
lege, iar in cazul agentilor economici de turism, dupa obtinerea clasificarii
acestora potrivit prevederilor legale.
(2) Constructiile pentru asigurarea serviciilor de plaja vor fi dispuse, de
regula, in afara limitelor plajei. Acolo unde acest lucru nu este posibil,
ocuparea plajei cu instalatii de orice fel, inclusiv cele privind serviciile
sezoniere, nu va putea depasi o patrime din latimea plajei in sectiunea de
amplasare, iar acestea vor fi distribuite in mod rational.
(3) Pe plaja se vor autoriza numai constructiile prevazute in normele emise
de autoritatea publica centrala pentru turism.
(4) Agentii economici care desfasoara activitati de pescuit marin vor fi
autorizati sa desfasoare activitati specifice pe plaja de autoritatea publica
centrala pentru agricultura, alimentatie si paduri, cu avizul autoritatii
publice centrale pentru protectia mediului si gospodarirea apelor.
Art. 15
(1) Accesul pietonilor si al vehiculelor speciale pentru persoane cu
handicap va fi asigurat pe o fasie de circa 6 m latime. Aceasta fasie va fi in
permanenta libera de orice fel de constructie sau instalatie.
(2) Latimea fasiei de acces poate fi extinsa pana la 20 m in cazul
necesitatii asigurarii protectiei utilizatorilor ei.
(3) Fasia de acces poate fi ocupata temporar, in cazuri de exceptie, pentru
lucrari in legatura cu zona costiera proprietate publica. In acest caz se va
stabili o alta cale de acces.
(4) Accesul la mare al persoanelor fizice va fi asigurat prin teritoriul
adiacent zonei costiere proprietate publica pe o lungime si o latime
corespunzatoare vocatiei zonei si gradului sau de utilizare pentru turism,
sporturi nautice, pescuit sportiv.
(5) Lucrarile si instalatiile care impiedica accesul la mare fara a oferi
solutii alternative garantate si viabile sunt interzise.
Art. 16
(1) In scopul conservarii conditiilor ambientale si valorii patrimoniale si
peisagistice din zonele situate in apropierea tarmului, se delimiteaza pe toata
lungimea litoralului o fasie de teren lata de 100 - 300 m masurati de la linia
cea mai inaintata a marii, in functie de latimea zonei costiere, in care sunt
interzise orice fel de constructii definitive. Aceasta interdictie se aplica,
de asemenea, constructiilor provizorii sau transportabile, cu exceptia celor
pescaresti, precum si caravanelor sau structurilor de primire turistice cu
functiuni de cazare.
(2) Constructiile indispensabile securitatii sau serviciilor publice pot
face exceptie de la prevederile alin. (1), in baza unui studiu de impact.
Realizarea de constructii noi pe fasia de teren delimitata conform prevederilor
alin. (1) se va face numai cu avizul prealabil al autoritatii publice centrale
pentru turism, al autoritatii publice centrale pentru lucrari publice,
transporturi si locuinta si al autoritatii publice centrale pentru protectia
mediului si gospodarirea apelor.
(3) Responsabilitatile, criteriile si modul de delimitare a fasiei
stabilite in alin. (1) se vor reglementa prin hotarare a Guvernului, la
propunerea autoritatii publice centrale pentru lucrari publice, transporturi si
locuinta si al autoritatii publice centrale pentru protectia mediului si
gospodarirea apelor.
Art. 17
(1) In planurile de amenajare a teritoriului se vor prevedea cai de acces,
locuri de parcare, cu luarea in considerare a arealelor special protejate.
(2) Terenul necesar pentru realizarea lucrarilor prevazute la alin. (1),
daca nu apartine proprietatii publice a statului, va fi declarat de interes
public in scopul exproprierii pentru cauza de utilitate publica sau impunerii
dreptului de acces.
(3) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa marcheze in
planurile de amenajare a teritoriului si de urbanism suprafata neconstruibila
de pe coasta marii.
(4) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) terenurile aflate in
administrarea Ministerului Apararii Nationale si a Ministerului de Interne.
SECTIUNEA a 2-a
Regimul activitatilor agricole
Art. 18
Autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie si paduri,
precum si autoritatile administratiei publice locale vor promova dezvoltarea in
zona costiera numai a activitatilor agricole care respecta normele de protectie
a mediului.
Art. 19
Apele subterane pot fi utilizate pentru irigatii prin picurare, in
conditiile legii. Limita dinspre uscat a zonei costiere este cumpana apelor
bazinului hidrografic al litoralului, cod cadastral XV.
Art. 20
(1) Pe suprafetele de teren din zona costiera este permisa utilizarea
ingrasamintelor naturale sau a tratamentelor fitosanitare, cu respectarea
urmatoarelor conditii:
a) aplicarea ingrasamintelor pe un teren acoperit de zapada este interzisa;
b) dejectiile lichide se vor aplica numai prin injectare directa sau cu un
alt echipament eficient;
c) gunoiul de grajd se va incorpora in sol dupa aplicare.
(2) Gunoiul de grajd si dejectiile lichide vor fi stocate in incinte
corespunzatoare, impermeabilizate.
Art. 21
(1) In zona costiera, de-a lungul cursurilor de apa sau al Marii Negre,
pentru a se evita spalarea nutrientilor, se instituie zone de protectie
necultivate, potrivit legii.
(2) In zonele de protectie necultivate se pot planta numai arbori, arbusti,
gazon si flori.
(3) In zonele supuse eroziunii este obligatorie infiintarea de perdele de
protectie din arbori sau arbusti, in functie de conditiile locale.
SECTIUNEA a 3-a
Activitatile militare
Art. 22
(1) In timp de pace activitatile militare desfasurate in zona costiera se
supun reglementarilor civile privind protectia mediului, unitatile militare
respective avand responsabilitatea eventualelor poluari si a altor pagube pe care
le pot cauza aceste activitati mediului.
(2) Ministerul Apararii Nationale are urmatoarele responsabilitati:
a) sa asigure reconstructia ecologica necesara in cazul dezafectarii de
baze, unitati si/sau poligoane militare sau inchiderii acestora;
b) sa depoziteze reziduurile provenite din activitati militare in mediul
costier in astfel de conditii incat sa nu afecteze mediul;
c) sa reduca la minimum efectele negative asupra naturii sau zonelor de
importanta pentru specii in pericol sau rare, in cazul manevrelor si
exercitiilor militare desfasurate in zonele si habitatele protejate, in
parcurile naturale terestre sau maritime;
d) sa elaboreze instructiuni/recomandari pentru exploatarea obiectivelor
militare in astfel de conditii incat sa reduca la minimum pagubele aduse
mediului.
(3) Durata, amploarea si perioada din an in care se vor desfasura manevre
si exercitii militare in zonele si habitatele protejate, in parcurile naturale
terestre sau maritime vor fi stabilite impreuna cu autoritatea publica centrala
pentru protectia mediului si gospodarirea apelor.
(4) Prevederile alin. (1) si (3) se aplica si formatiunilor militare
straine ce sunt temporar dislocate in zona costiera romana.
SECTIUNEA a 4-a
Producerea de energie electrica si exploatarea resurselor naturale
Art. 23
(1) Constructia si punerea in functiune de instalatii de producere a
energiei electrice se vor face numai in conditiile legii, cu utilizarea
tehnologiilor nepoluante sau a celor care respecta normele legale de emisie a
oxizilor de azot (NOx), oxizilor de sulf (SO2), bioxidului de carbon (CO2) si a
metanului (CH4).
(2) Cercetarea si exploatarea zacamintelor de gaze naturale si de petrol
din zonele marine se vor face in conditiile legii si numai dupa evaluarea
impactului asupra mediului.
(3) In scopul mentinerii integritatii zonei de coasta si al protectiei
calitatii apei marine, sunt interzise extragerea de nisip, pietris si roci din
zona costiera sau zona-tampon.
(4) Sapaturile si prospectiunile submarine in scopuri miniere sau
arheologice, care au ca efect extragerea de nisip sau pietris din zona
costiera, se pot face numai pe baza unui act tehnico-juridic acordat in
prealabil in baza studiului de impact asupra mediului.
SECTIUNEA a 5-a
Activitati de pescuit si acvacultura marina
Art. 24
(1) Pescuitul comercial in mediul marin se efectueaza numai in conditiile
legii.
(2) Autorizatiile pentru pescuitul in scop comercial se elibereaza de
autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie si paduri, in
conditiile legii.
(3) Metodele de pescuit care deterioreaza sau degradeaza ecosistemul
costier si marin sunt interzise.
Art. 25
(1) Activitatile de acvacultura marina se pot desfasura numai in zone limitate
si cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) obtinerea unei autorizatii eliberate de autoritatea publica centrala
pentru agricultura, alimentatie si paduri, in conditiile legii;
b) autorizarea activitatilor de acvacultura marina in baza reglementarilor
de protectie a mediului si a celor sanitar-veterinare;
c) evitarea degradarii calitatii apei marine si a biodiversitatii.
(2) Unitatile de acvacultura se amplaseaza in mod obligatoriu la o distanta
corespunzatoare de alte habitate sensibile, de zonele de agrement si de
pescuit. Instalatiile logistice, de tratament si de ambalare se vor amplasa pe
sol, pe cat posibil in zonele industriale existente.
(3) Pentru inlaturarea riscurilor epidemiilor agentii economici cu
activitati de acvacultura marina au obligatia de a intocmi un plan de urgenta
specific pentru fiecare zona, pentru a limita consecintele evadarii pestilor
din zona crescatoriei si ale introducerii de specii straine, exotice.
(4) Planul de urgenta prevazut la alin. (3) va fi vizat de autoritatea
publica centrala pentru agricultura, alimentatie si paduri.
(5) Utilizarea produselor chimice toxice in unitatile de acvacultura marina
este interzisa.
(6) Introducerea de specii exotice se va face numai cu avizul autoritatii
publice centrale pentru protectia mediului si gospodarirea apelor.
SECTIUNEA a 6-a
Activitatile silvice
Art. 26
(1) Vegetatia forestiera din zona costiera se gospodareste in conformitate
cu reglementarile emise de autoritatea publica centrala care raspunde de
silvicultura.
(2) Padurea din zona costiera va fi incadrata in grupa I functionala -
paduri cu functii speciale de protectie. Autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului si gospodarirea apelor si autoritatea publica centrala care
raspunde de silvicultura vor stabili de comun acord padurile din zona costiera.
(3) Zonele de vegetatie forestiera din zona costiera vor fi cuprinse in
planurile de urbanism si vor fi protejate printr-un regim restrictiv al
amplasarii constructiilor.
(4) Detinatorii cu orice titluri de paduri in zona costiera sunt obligati
sa le gospodareasca conform functiilor atribuite si normelor regimului silvic.
(5) Utilizarea pesticidelor si a ingrasamintelor pe baza de azotati in
padurile din zona costiera este interzisa.
(6) Desecarea zonelor umede cuprinse in zona costiera, pentru infiintarea
de plantatii forestiere, este interzisa.
SECTIUNEA a 7-a
Activitatile industriale
Art. 27
(1) Promovarea de noi investitii industriale in zona costiera va fi
limitata pe cat posibil si se va face in conditii stricte, impuse in scopul
asigurarii protectiei mediului, reducerii riscului, conservarii habitatului
costier si mentinerii zonelor umede.
(2) Stabilirea investitiilor industriale care vor fi dezvoltate in zona
industriala se va face prin planurile de gospodarire integrata a zonei
costiere, avizate de Comitetul national al zonei costiere.
(3) Emiterea de acte tehnico-juridice pentru depozitarea pe zona uscata sau
in mediul acvatic din zona costiera a substantelor si materialelor periculoase
prevazute in anexa nr. 2 este interzisa.
(4) Autoritatile pentru protectia mediului vor analiza, in termen de un an
de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, actele
tehnico-juridice existente si vor stabili masurile necesare conform legii.
SECTIUNEA a 8-a
Activitatile de turism
Art. 28
(1) Pentru localitatile riverane Marii Negre planurile de amenajare a
teritoriului si de urbanism, precum si activitatile de turism se avizeaza de
autoritatea publica centrala pentru turism.
(2) Actele tehnico-juridice pentru construirea de structuri de primire
turistice cu functiuni de cazare, ansambluri de locuinte, case si alte
folosinte utilizatoare de apa se emit numai daca se prevede conectarea lor la o
retea de canalizare existenta, dotata cu statie de epurare avand o capacitate
corespunzatoare.
(3) Utilizarea in zona costiera a materialelor de constructii neecologice
si a adezivilor toxici este interzisa.
(4) Arhitectura noilor constructii din zona costiera trebuie sa se
incadreze in arhitectura locala si sa nu afecteze peisajul.
(5) Instalatiile edilitare din zona costiera se vor proiecta si se vor
realiza astfel incat sa nu afecteze deplasarea sedimentelor, geomorfologia
terenului, linia tarmului sau calitatea apelor.
Art. 29
Camparea se va face numai in structuri de primire turistice cu functiuni de
cazare clasificate.
Art. 30
Actele tehnico-juridice pentru construirea de terenuri de sport, inclusiv
de golf, vor fi emise numai in conditiile in care nu se afecteaza vegetatia
naturala, speciile salbatice si relieful.
Art. 31
(1) Zonele de navigatie pentru barci cu motor si jet-skiuri vor fi strict
delimitate si amenajate in zone unde nu este afectat habitatul marin si
securitatea turistilor. Aceste zone vor fi identificate in mod corespunzator in
planurile de gospodarire integrata a zonei costiere.
(2) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor impreuna cu autoritatea publica centrala pentru lucrari publice,
transporturi si locuinta si cu autoritatea publica centrala pentru turism vor
elabora regulamente speciale privind utilizarea diverselor constructii de pe
plaja specifice navigatiei si a barcilor cu motor. Aceste regulamente vor fi
aprobate prin ordin comun al conducatorilor celor 3 autoritati.
Art. 32
Porturile destinate navigatiei de agrement si activitatile conexe trebuie
sa se realizeze astfel incat sa se integreze in mediul natural si sa se asigure
reconstructia elementelor specifice zonei litorale.
Art. 33
Utilizarea zonelor umede ca zone de ancorare se poate face numai cu avizul
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului si gospodarirea apelor si
cu plata unei redevente stabilite prin hotarare a Guvernului, in termen de 60
de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la
propunerea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului si
gospodarirea apelor.
Art. 34
Sezonul turistic pe litoralul romanesc al Marii Negre incepe la data de 1
mai si se incheie la data de 30 septembrie a fiecarui an.
SECTIUNEA a 9-a
Activitatile de transport
Art. 35
(1) Autorizarea de construire de noi sosele in banda literala - de 100 -
300 m - paralela cu linia tarmului sau in zonele protejate este interzisa.
(2) Circulatia si stationarea in afara spatiilor special amenajate a
vehiculelor cu motor, inclusiv a motocicletelor si a motoretelor, pe dune si
plaje si in zona habitatelor sensibile este interzisa.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) autovehiculele pentru
aprovizionare si interventie.
Art. 36
Realizarea sau amenajarea de noi constructii si instalatii portuare de
agrement se va face numai daca cele deja existente nu mai pot fi utilizate si
numai in zone deja degradate, clasificate ca atare si care nu mai pot face
obiectul unei reconstructii.
SECTIUNEA a 10-a
Gospodarirea apelor
Art. 37
(1) Detinatorii cu orice titlu ai retelelor de distributie a apei potabile
sunt obligati sa ia toate masurile pentru reducerea pierderilor in retelele de
distributie si la beneficiari.
(2) Sistemele de canalizare, statiile de epurare si modalitatile de
evacuare a apelor uzate, existente sau propuse a se construi, vor avea la baza
tehnologii care sa asigure o epurare corespunzatoare a acestor ape.
(3) Orice fel de deversare in apele litorale a apelor neepurate sau a
apelor uzate care prin epurare nu ajung la calitatea ceruta in conformitate cu
standardele si normativele in vigoare este interzisa.
(4) Autoritatile administratiei publice locale sunt obligate sa
construiasca sau sa extinda sisteme de canalizare si statii de epurare sau alte
variante ecologice locale in toate localitatile zonei costiere, pentru a stopa
impurificarea apelor subterane si a apei marii.
Art. 38
Exploatarea apelor subterane si a zonelor de interfata dintre apele dulci
si cele sarate se face in baza instructiunilor elaborate de autoritatea publica
centrala pentru gospodarirea apelor si protectia mediului, aprobate prin
hotarare a Guvernului.
SECTIUNEA a 11-a
Gestionarea deseurilor
Art. 39
(1) Autoritatile administratiei publice locale si agentii economici din
cuprinsul zonei costiere au obligatia colectarii selective si a tratarii
deseurilor si substantelor periculoase in vederea reciclarii sau neutralizarii
acestora in instalatii corespunzatoare, potrivit legii.
(2) Deversarea, depozitarea sau aruncarea deseurilor in mare poate fi
autorizata numai in conditiile prevazute de lege.
CAP. 3
Interdictii si restrictii
Art. 40
In zonele delimitate in planurile de amenajare a teritoriului ca zone de
risc natural la alunecari de teren, inundatii si eroziuni datorate marii sau
cursurilor de apa, se interzice executarea de orice fel de constructii, cu
exceptia celor pentru protejarea zonei in scopul indepartarii riscului natural.
Art. 41
Pentru protectia zonei costiere, a habitatelor specifice, a zonelor umede,
mlastinilor sarate si siturilor arheologice, prin planurile de gospodarire a
zonei costiere se pot impune masuri si restrictii in folosirea terenurilor,
indiferent de forma de proprietate, in conditiile legii.
Art. 42
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor va elabora reglementari generale si specifice in scopul protectiei si
utilizarii durabile a zonei costiere proprietate publica. Aceste reglementari
vor viza in principal urmatoarele aspecte:
a) incadrarea partii de uscat in diferite tipuri de utilizare;
b) executarea proiectelor privind protectia, utilizarea, imbunatatirea
facilitatilor si conservarea zonei costiere;
c) stabilirea prioritatilor pentru a indeplini cerintele de utilizare,
existente si viitoare, in special privind serviciile de plaja si depozitarea
deseurilor solide;
d) localizarea pe proprietatea publica a infrastructurii si instalatiilor,
inclusiv a celor referitoare la eliminarea deseurilor solide si a deversarilor
de ape uzate;
e) acordul pentru concesiuni.
Art. 43
(1) In scopul mentinerii integritatii zonei costiere si protectiei
calitatii apei marii, se interzic:
a) autorizarea executarii oricaror lucrari pe zona costiera, care afecteaza
sau duc la modificarea ecosistemului acesteia;
b) extragerea de nisip, pietris si roci din zona costiera sau zona-tampon;
c) evacuarile in mare, din surse situate pe uscat, la bordul navelor,
aeronavelor, platformelor si instalatiilor marine, a substantelor si
materialelor prevazute in anexa nr. 2, care duc la depasirea indicatorilor
prevazuti in standardele pentru apa de mare, precum si a deseurilor, in mod
special a celor petroliere.
(2) Se excepteaza de la prevederile alin. (1) lit. c) evacuarea in mare a
pamanturilor dragate, daca acestea contin urme ale substantelor prevazute in
anexa nr. 2 sub limitele de concentratie maxima admisa.
(3) Prevederile alin. (1) lit. c) nu se aplica in cazul descarcarilor de la
bordul navelor, aeronavelor sau al platformei maritime, daca acestea sunt
amenintate de distrugere completa ori pierdere totala sau in orice alta
situatie cand exista pericol pentru viata umana.
(4) Lucrarile de redistribuire a nisipului acumulat in unele portiuni,
indiferent de cauze, se vor aproba pe baza unor studii de specialitate,
elaborate de institutii abilitate.
(5) Fac exceptie lucrarile de dragaj pentru asigurarea si mentinerea
adancimilor de navigatie si de operare in porturi, cai si canale navigabile.
Art. 44
(1) In scopul prevenirii, reducerii si controlului poluarii mediului marin
al Marii Negre din surse de pe uscat, evacuarile in mediul marin ale compusilor
organo-halogenati sunt interzise.
(2) Evacuarea in mare a substantelor si materialelor prevazute in anexa nr.
2 se va face in baza actelor tehnico-juridice eliberate conform prevederilor
legale si avand in vedere factorii prevazuti in anexa nr. 3.
(3) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor va elabora normative privind obiectivele de referinta in efluenti ale
substantelor si materialelor prevazute in anexa nr. 2, care se vor aproba prin
hotarare a Guvernului.
Art. 45
(1) Evacuarea in mediul marin a apei uzate epurate se va putea face numai
in baza actelor tehnico-juridice emise pentru protectia calitatii apei de mare
si in conditiile stabilite prin studii de specialitate.
(2) Autoritatile administratiei publice locale, in colaborare cu directiile
de sanatate publica judetene si cele de gospodarire a apelor, vor lua masuri pentru
reamplasarea punctelor existente de evacuare a apelor uzate la distante
suficient de mari fata de zonele de imbaiere si la izobate corespunzatoare,
astfel incat prin procesele de dilutie, dispersie-difuzie si degradare sa se
asigure respectarea normelor de calitate impuse pentru apa de mare.
(3) Pentru evitarea poluarii apelor subterane, realizarea caselor de
vacanta in zona costiera este permisa numai daca acestea sunt prevazute cu fose
septice sau cu instalatii individuale de epurare ori sunt conectate la un
sistem de canalizare.
Art. 46
(1) Guvernul, prin autoritatea publica centrala pentru protectia mediului
si gospodarirea apelor, se va preocupa de refacerea zonelor afectate de
eroziune sau inundatii si de amenajarea plajelor in locuri in care acestea nu
au existat anterior.
(2) Proprietarii cu orice titlu ai terenurilor amenintate de invazia marii
ca urmare a unor cauze naturale/artificiale pot sa construiasca lucrari de
aparare, dupa obtinerea actelor tehnico-juridice prevazute de lege, in
conditiile in care aceste lucrari nu produc efecte negative asupra zonelor
limitrofe.
Art. 47
(1) Exploatarea apelor subterane se va realiza in baza actelor
tehnico-juridice eliberate conform legislatiei in vigoare.
(2) Pentru prevenirea intruziunii apei marii, supraexploatarea apelor
subterane este interzisa.
Art. 48
(1) In vederea mentinerii starii naturale a tarmului marii, indiguirile,
excavarile sau desecarile sunt permise numai in situatiile reclamate de
apararea militara, protectia impotriva valurilor sau de realizarea de lucrari
de importanta deosebita, pentru interesul general.
(2) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor, impreuna cu administratia publica locala, va lua masuri pentru
incadrarea in zone vulnerabile a partilor din zona costiera supuse eroziunii.
In aceste zone critice este permisa numai constructia de lucrari de aparare.
(3) Executarea de constructii de orice alt tip, amenajari de recreere,
drumuri, precum si parcarea autovehiculelor sunt interzise.
Art. 49
Desfasurarea de activitati sau servicii publice care sunt dependente de
mare ori necesita o apropiere imediata de mare poate avea prioritate fata de
alte activitati. Aceste activitati sau servicii publice pot beneficia de
derogari individuale, prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului,
si de la masurile de interdictie, daca sunt justificate printr-un important
interes public si pe baza studiului de impact asupra mediului.
Art. 50
Transportul pe mare al deseurilor radioactive si al combustibilului nuclear
uzat este permis numai cu respectarea prevederilor continute in acorduri si
conventii internationale la care Romania este parte.
CAP. 4
Gospodarirea integrata a zonei costiere
Art. 51
In zona costiera autoritatile administratiei publice locale si
concesionarul falezei si plajei marii sunt obligati sa ia masurile ce se impun
pentru conservarea:
a) vietii salbatice;
b) structurilor geologice si geomorfologice de interes special;
c) constructiilor, siturilor si obiectivelor de interes arheologic,
arhitectural si istoric;
d) zonelor umede.
SECTIUNEA 1
Parcuri si rezervatii din zona costiera
Art. 52
(1) In scopul asigurarii protectiei durabile a zonei costiere, a
diversitatii biologice si peisagistice, a productivitatii speciilor si a
habitatului marin si terestru se instituie rezervatii sau parcuri costiere ori
marine, in conditiile legii.
(2) Studiile de impact al lucrarilor prevazute in interiorul perimetrului
parcului sau rezervatiei ori la exteriorul acestora, care sunt susceptibile de
a afecta direct sau indirect obiectivele protejate prin actele care au
instituit parcul sau rezervatia, vor fi elaborate cu consultarea obligatorie a
administratiei parcului sau rezervatiei.
SECTIUNEA a 2-a
Protectia zonelor umede
Art. 53
(1) Zonele umede, declarate arii protejate, nu pot face obiectul vreunei
schimbari de destinatie care se intreprinde pentru imbunatatirea calitatii
mediului.
(2) Zonele umede care prezinta interes deosebit din punct de vedere al
mediului vor face obiectul incadrarii in rezervatii naturale, pe baza unui
studiu de specialitate, la propunerea autoritatii publice centrale pentru
protectia mediului si gospodarirea apelor, cu avizul Academiei Romane.
(3) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor va lua masuri pentru incadrarea dunelor in zone vulnerabile sau
rezervatii naturale, dupa caz.
(4) In functie de situatia locala, autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului si gospodarirea apelor impreuna cu administratia locala vor
lua masuri de interzicere a accesului in anumite zone si vor intreprinde
actiuni specifice de stabilizare a solului prin metode biologice si de
mentinere a vegetatiei forestiere si erbacee.
SECTIUNEA a 3-a
Supraveghere si control
Art. 54
(1) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor va organiza sistemul de control integrat si supraveghere a mediului
zonei costiere.
(2) Datele si informatiile obtinute se constituie in Fondul national de
date privind mediul zonei costiere, gestionat de autoritatea publica centrala
pentru protectia mediului si gospodarirea apelor.
(3) Modul de organizare si tinere la zi a fondului de date prevazut la
alin. (2) se realizeaza in baza unei metodologii elaborate de autoritatea
publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea apelor.
Art. 55
Concesionarul plajei va organiza si va asigura serviciul de salubrizare a
plajei si a celorlalte instalatii corespunzatoare.
SECTIUNEA a 4-a
Planul de gospodarire integrata a zonei costiere
Art. 56
(1) In baza principiilor enuntate la art. 5, pentru protectia zonei
costiere si aplicarea strategiei de dezvoltare a acesteia, autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului si gospodarirea apelor, in colaborare cu
administratia publica locala, autoritatea publica centrala pentru lucrari
publice, transporturi si locuinta, autoritatea publica centrala pentru turism,
autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie si paduri si cu
Statul Major al Fortelor Navale, vor elabora planul de gospodarire integrata a
zonei costiere, care va stabili:
a) orientarile de amenajare a teritoriului si de dezvoltare a diverselor
activitati economice si a infrastructurii, astfel cum sunt prevazute in
planurile de amenajare a teritoriului si de urbanism;
b) prioritatile si obiectivele in acord cu potentialul de suportabilitate a
mediului din zona costiera;
c) strategia de protectie impotriva degradarii prin eroziune marina si de
reabilitare ambientala a zonei de coasta;
d) zonele protejate din punct de vedere al protectiei mediului;
e) zonele necesare pentru securitatea zonei costiere.
(2) Planul de gospodarire integrata a zonei costiere, prevazut la alin.
(1), se va detalia prin planuri locale, elaborate de autoritatile publice
teritoriale pentru protectia mediului si gospodarirea apelor, in colaborare cu
administratia publica locala. Planurile locale de gospodarire integrata a
zonelor costiere pun in aplicare si precizeaza orientarile planificarii
integrate, determina destinatia diverselor zone omogene de utilizare si
gestiune a spatiului, conform principiilor prevazute la art. 5, delimiteaza
aceste zone si regleaza modul de utilizare a zonelor naturale.
(3) Pe baza planului de gospodarire integrata a zonei costiere vor fi
reactualizate planurile de amenajare a teritoriului si de urbanism. Programele
si deciziile administrative pentru zona costiera trebuie sa fie in concordanta
cu prevederile planurilor aprobate.
(4) La elaborarea documentatiilor tehnice pentru investitiile ce urmeaza a
fi promovate in zona costiera se va tine seama de prevederile planului de
gospodarire integrata a zonei costiere.
(5) Planul de gospodarire integrata a zonei costiere se aproba prin
hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii publice centrale pentru
protectia mediului si gospodarirea apelor, iar planurile locale, prin ordin al
conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului si
gospodarirea apelor, la propunerea autoritatilor locale pentru protectia
mediului.
(6) Activitatile social-economice, protectia mediului si amenajarea
teritoriului se vor realiza in stricta corelare cu prevederile planurilor
mentionate la alin. (1) si (2).
Art. 57
Planul de gospodarire integrata a zonei costiere va cuprinde un capitol
special referitor la tratamentul deseurilor solide, cu mentionarea masurilor necesare
gestionarii deseurilor abandonate, in special a celor din plastic.
Art. 58
(1) Pentru situatii de urgenta, in vederea combaterii poluarii mediului
marin cu petrol si alte substante nocive, autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului si gospodarirea apelor, in colaborare cu autoritatea publica
centrala pentru lucrari publice, transporturi si locuinta, va elabora Planul
national de interventie in caz de poluare marina cu hidrocarburi, care se
aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Planul mentionat la alin. (1) va prevedea:
a) infiintarea unui centru de transmitere si primire a rapoartelor privind
incidentele ce au avut sau ar putea avea ca rezultat o deversare de petrol sau
alte substante nocive;
b) modalitatile de coordonare a actiunilor de interventie;
c) locurile de depozitare a produselor retur pentru a nu perturba mediul.
(3) Cheltuielile de finantare a centrului prevazut la alin. (2) lit. a) vor
fi suportate de la bugetul de stat, avand in vedere caracterul de serviciu
public al interventiei in caz de poluare marina cu hidrocarburi.
Art. 59
(1) Evaluarea impactului este obligatorie pentru orice lucrare nou-propusa
in zona costiera, precum si pentru cele existente, in vederea determinarii
tuturor efectelor posibile asupra mediului si stabilirii masurilor ce se impun.
(2) Bilanturile de mediu pentru lucrarile existente se vor efectua cu
ocazia reinnoirii autorizatiilor de mediu, in conditiile legii.
(3) Planul de gospodarire integrata a zonei costiere va avea la baza
analize privind efectul cumulativ asupra mediului al amenajarilor din zona
costiera.
SECTIUNEA a 5-a
Planuri de amenajare a teritoriului si de urbanism
Art. 60
(1) La elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism se
va tine seama de resursele de apa, de habitatul costier si marin, de
posibilitatile reale de reciclare si depozitare a deseurilor, de protectia
zonelor vulnerabile si de protectia falezelor impotriva eroziunii. In planurile
de amenajare a teritoriului si de urbanism se prevad caile de acces in zona
costiera, de preferinta pietonale sau pentru biciclete.
(2) Autorizatiile de constructie se vor acorda numai pentru exteriorul
benzii litorale (de 100 - 300 m), care va fi stabilita in functie de
geomorfologia terenului.
(3) Amplasarea oricaror constructii pe terenuri acoperite de dune, terenuri
mlastinoase, grote, faleze, terenuri cu paduri cu functii speciale de
protectie, a altor habitate naturale in apropierea monumentelor culturale sau
acolo unde afecteaza securitatea mediului este interzisa.
CAP. 5
Mecanisme financiare si economice pentru gestiunea zonelor costiere
Art. 61
(1) Finantarea investitiilor privind lucrarile declarate de utilitate
publica, necesare pentru protectia zonei costiere impotriva eroziunii datorate
valurilor si pentru refacerea/protectia zonelor umede, se asigura astfel:
a) din bugetul de stat;
b) din credite interne si/sau externe sau prin lansarea de obligatiuni
garantate de Guvern;
c) din Fondul pentru mediu constituit potrivit legii;
d) din alte surse: fonduri nerambursabile, donatii, sponsorizari si altele
asemenea.
(2) Finantarea sistemului de control integrat si de supraveghere a mediului
zonei costiere, prevazut la art. 54 alin. (1), se va realiza din Fondul pentru
mediu, constituit conform legii.
(3) In scopul urmaririi evolutiei in timp a modului de dezvoltare a zonei
costiere, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si
gospodarirea apelor, prin institutele specializate aflate in coordonarea sa, va
efectua cercetari si studii ce vor fi finantate de la bugetul de stat. Pe baza
acestora, anual, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si
gospodarirea apelor va prezenta un raport asupra starii zonelor costiere si
asupra masurilor ce se impun.
CAP. 6
Atributii si raspunderi
SECTIUNEA 1
Atributii si raspunderi ale autoritatilor pentru protectia mediului
Art. 62
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor are urmatoarele atributii si raspunderi:
a) elaboreaza, impreuna cu institutiile prevazute la art. 56, si promoveaza
strategia nationala pentru gospodarirea integrata a zonei costiere si planurile
de actiune pentru aplicarea acesteia;
b) initiaza crearea cadrului institutional-administrativ pentru parcurile
si rezervatiile din zona costiera;
c) aproba planuri de actiune in scopul limitarii emisiilor poluante emanate
de surse difuze;
d) coordoneaza si controleaza activitatea de gospodarire integrata a zonei
costiere.
Art. 63
Autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului si autoritatile
locale pentru gospodarirea apelor au urmatoarele atributii:
a) organizeaza sistemul de supraveghere integrata a mediului zonei
costiere;
b) elaboreaza planuri locale de actiune pentru gospodarirea integrata a
zonei costiere si urmareste aplicarea acestora.
Art. 64
Prin grija autoritatii centrale pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor se va elabora un inventar la nivel national cuprinzand informatii
privind elementele din patrimoniul natural al ecosistemelor de coasta, din
patrimoniul cultural si arheologic, precum si lista centrelor nationale si
locale de informatii asupra zonei costiere si a mediului.
Art. 65
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor va organiza, prin autoritatile publice teritoriale pentru protectia
mediului, actiuni de informare si educatie asupra gospodaririi integrate a
zonelor costiere. Fondurile necesare pentru aceste actiuni vor fi asigurate
anual prin bugetul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului si
gospodarirea apelor, precum si din sponsorizari.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile si raspunderile organelor administratiei publice locale
Art. 66
In domeniul de aplicare a prezentei ordonante de urgenta administratia
publica locala are urmatoarele atributii si raspunderi:
a) asigura inscrierea in planurile de urbanism si de amenajare a
teritoriului a zonelor vulnerabile si a celorlalte zone mentionate in prezenta
ordonanta de urgenta;
b) asigura intretinerea falezei pe sectorul amenajat.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile altor autoritati ale administratiei publice centrale
Art. 67
(1) Ministerul Apararii Nationale va elabora normele de protectie a
mediului pentru activitatile militare desfasurate in zonele costiere, avizate
de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor.
(2) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor, in colaborare cu autoritatea publica centrala pentru sanatate, va
elabora normele si regulile de igiena si sanatate privind gestiunea deseurilor
provenite ca urmare a navigatiei de agrement. Autoritatea publica centrala
pentru sanatate va elabora normele de calitate a apelor din zonele amenajate
pentru imbaiere si normele de igiena pentru incadrarea plajelor, in scopul
protectiei sanatatii publicului. Aceste norme vor fi avizate de autoritatea
publica centrala pentru turism.
(3) Autoritatea publica centrala pentru lucrari publice, transporturi si
locuinta va asigura elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului si de
urbanism, cu includerea prescriptiilor de gestiune a zonei costiere in
regulamentele aferente.
(4) Autoritatea publica centrala pentru lucrari publice, transporturi si
locuinta va stabili nominal si pe portiuni apele navigabile si traseele
vapoarelor, astfel incat sa se evite orice risc inutil si sa se protejeze
ecosistemul zonei costiere.
(5) Autoritatea publica centrala pentru turism va elabora sisteme de norme
privind autorizarea, clasificarea, avizarea si controlul activitatilor de
turism in zona costiera.
(6) Autoritatea publica centrala pentru turism impreuna cu autoritatea
publica centrala pentru sanatate vor stabili coduri pentru notarea zonelor de
imbaiere, in scopul informarii consumatorilor de servicii turistice asupra
calitatii acestora.
(7) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor, impreuna cu autoritatea publica centrala pentru lucrari publice,
transporturi si locuinta, autoritatea publica centrala pentru sanatate si cu
autoritatea publica centrala pentru turism, va elabora coduri de buna conduita
pentru activitatile de recreere in zonele costiere.
(8) Autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie si paduri
va elabora un cod de conduita pentru un pescuit responsabil.
(9) Normele prevazute la alin. (2) vor fi aprobate prin hotarare a
Guvernului.
SECTIUNEA a 4-a
Comitetul national al zonei costiere
Art. 68
(1) In scopul asigurarii gospodaririi integrate a zonei costiere, pe langa
autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea apelor
se organizeaza Comitetul national al zonei costiere, denumit in continuare
Comitet.
(2) Comitetul prevazut la alin. (1) este format din urmatorii membri:
a) doi reprezentanti ai autoritatii publice centrale pentru protectia
mediului si gospodarirea apelor;
b) cate un reprezentant al autoritatilor publice teritoriale pentru
protectia mediului din judetele pe teritoriul carora se afla zona costiera;
c) un reprezentant al Directiei Apelor Dobrogea - Litoral;
d) un reprezentant al Academiei Romane;
e) doi reprezentanti ai autoritatii publice centrale pentru transporturi,
dintre care unul al Inspectoratului Navigatiei Civile;
f) un reprezentant al autoritatii publice centrale pentru lucrari publice;
g) un reprezentant al autoritatii publice centrale pentru industrie;
h) doi reprezentanti ai autoritatii publice centrale pentru sanatate;
i) cate un reprezentant al consiliilor judetene Constanta si Tulcea;
j) un reprezentant al autoritatii publice centrale pentru cercetare;
k) un reprezentant al autoritatii publice centrale pentru turism;
l) un reprezentant al autoritatii publice centrale pentru cultura;
m) doi reprezentanti ai Ministerului Apararii Nationale, dintre care un
reprezentant al Statului Major al Fortelor Navale;
n) doi reprezentanti ai Ministerului de Interne, dintre care un
reprezentant al Politiei de Frontiera Romane;
o) doi reprezentati ai autoritatii publice centrale pentru agricultura,
alimentatie si paduri - din domeniul pescuitului si, respectiv, al
silviculturii, precum si cate un reprezentant al autoritatii publice
teritoriale pentru regim silvic si cinegetic din judetele pe teritoriul carora
se afla zona costiera;
p) prefectii judetelor pe teritoriul carora se afla zona costiera;
r) primarii localitatilor amplasate de-a lungul tarmului Marii Negre;
s) doi reprezentanti desemnati de organizatiile neguvernamentale, cu sediul
in judetele aferente zonei costiere, care au ca obiect de activitate protectia
mediului;
t) un reprezentant al Administratiei Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii";
u) trei reprezentanti desemnati de organizatiile neguvernamentale cu sediul
in judetele aferente zonei costiere, care au ca obiect de activitate
agricultura, pescuitul si acvacultura;
v) presedintele Comitetului de bazin Dobrogea-Litoral, infiintat conform
legii;
x) un reprezentant al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Marina
"Grigore Antipa" Constanta.
(3) Secretariatul tehnic permanent al Comitetului se asigura de catre
autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea apelor
prin Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore
Antipa" Constanta.
(4) Comitetul are ca responsabilitati:
a) avizarea planurilor de gospodarire integrata a zonelor costiere si a
planurilor de urbanism locale si zonale;
b) avizarea studiilor de impact pentru activitatile cu impact semnificativ
ce urmeaza a se desfasura in zona costiera, precum si a bilanturilor de mediu
ale lucrarilor existente;
c) avizarea proiectelor de creare de parcuri si rezervatii naturale.
(5) Pentru indeplinirea mandatului sau Comitetul are acces la informatiile
si resursele oricarei institutii publice, potrivit legii.
(6) Regulamentul de organizare si functionare a Comitetului se aproba prin
hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii publice centrale pentru
protectia mediului si gospodarirea apelor.
CAP. 7
Participarea publicului la luarea deciziilor si accesul la informatie
Art. 69
(1) Pentru protectia zonei costiere, precum si pentru asigurarea liberului
acces, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor si autoritatile administratiei publice locale pot lua masuri care
afecteaza interesele utilizatorilor, riveranilor sau publicului, numai dupa
consultarea acestora, cu exceptia unor situatii de forta majora, cum ar fi
furtunile, inundatiile sau altele asemenea.
(2) In vederea realizarii consultarii prevazute la alin. (1), autoritatea
publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea apelor si, dupa caz,
autoritatile administratiei publice locale si autoritatile teritoriale pentru
protectia mediului vor informa publicul cu privire la masurile propuse, cu cel
putin 30 de zile inainte de punerea lor in aplicare.
(3) Masurile propuse, precum si orice documentatie de fundamentare a
acestora vor fi puse la dispozitie publicului de catre autoritatile prevazute
la alin. (2), la cererea acestuia.
(4) Comentariile, observatiile sau propunerile scrise asupra masurilor
propuse se vor transmite celui care a facut informarea, in termen de cel mult
30 de zile de la data publicarii acesteia.
(5) In cazul propunerii unei masuri speciale, importante sau controversate,
emitentul informarii va organiza o dezbatere publica a acesteia, in cel mult 45
de zile de la publicare.
Art. 70
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor va elabora si va aproba, prin ordin al conducatorului acesteia,
metodologia privind accesul publicului la Fondul national de date privind
mediul zonei costiere.
Art. 71
(1) Detinatorii de informatii referitoare la mediul zonei costiere pot
refuza o solicitare de furnizare a unor informatii daca:
a) nu detin informatiile solicitate;
b) cererea este vizibil nerezolvabila sau formulata intr-o maniera prea
generala;
c) cererea se refera la informatii cuprinse in rapoarte in curs de
elaborare;
d) priveste sistemul de comunicatii intern al acestor informatii, luandu-se
in considerare interesul public in cazul unei asemenea dezvaluiri.
(2) Se poate refuza motivat si furnizarea de informatii privind mediul
zonei costiere, in cazul in care dezvaluirea acestora ar afecta in mod negativ:
a) confidentialitatea procedurii de elaborare a unui act tehnico-juridic ce
tine de siguranta nationala sau securitatea publica;
b) relatiile internationale, siguranta nationala sau securitatea publica;
c) desfasurarea unor actiuni in curs de urmarire penala sau de judecata;
d) confidentialitatea industriala si comerciala. Prin aceasta se inteleg
situatiile in care se dezvaluie si se folosesc secrete de comert, intr-o
maniera contrara practicilor comerciale loiale.
Art. 72
Dupa ce a fost luata o decizie referitoare la zona costiera, aceasta va fi
adusa la cunostinta publicului prin intermediul mass-media. In termen de 30 de
zile de la data publicarii acesteia orice persoana fizica sau juridica
interesata poate contesta decizia printr-o actiune in contencios administrativ.
In cazul contestarii unui proiect referitor la zona costiera, procedurile
speciale de mediere, arbitraj sau conciliere, elaborate de autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului si gospodarirea apelor, pot fi aplicate
inainte de luarea deciziei finale.
CAP. 8
Controlul activitatii de gospodarire integrata a zonei costiere
Art. 73
(1) Activitatea de gospodarire integrata a zonei costiere si respectarea
prevederilor prezentei ordonante de urgenta sunt supuse controlului de
specialitate.
(2) In scopul indeplinirii atributiilor de control personalul imputernicit
cu drept de control potrivit prevederilor legale specifice, dupa declinarea
identitatii si calitatii, are dreptul:
a) de acces la ape, in zonele din lungul apelor, precum si in orice alt
loc, unitate sau instalatie, indiferent de detinatorul sau proprietarul
acestora, pentru a face constatari privind respectarea reglementarilor si
aplicarea masurilor de gospodarire integrata a zonelor costiere;
b) de a controla lucrarile, constructiile, instalatiile sau activitatile
care au legatura cu mediul zonelor costiere si de a verifica daca acestea sunt
realizate si exploatate in conformitate cu prevederile legale specifice si cu
respectarea actelor tehnico-juridice, dupa caz;
c) de a verifica instalatiile de masurare a debitelor, de a recolta probe
de apa, aer, sol, flora si fauna si de a examina, in conditiile legii, orice
date sau documente necesare controlului;
d) de a constata faptele care constituie contraventii sau infractiuni in
domeniul de aplicare a prezentei ordonante de urgenta si de a incheia
documentele, potrivit legii.
(3) Imputernicitii autoritatii publice centrale pentru protectia mediului
si gospodarirea apelor isi vor exercita atributiile de control in incinta
unitatilor militare, numai cu aprobarea ministerelor care coordoneaza unitatile
respective si in prezenta responsabilului militar cu activitatea de protectie a
mediului. Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si
gospodarirea apelor va intocmi lista personalului imputernicit sa efectueze
activitati de control in incinta unitatilor militare, care va fi transmisa spre
avizare Ministerului de Interne si Ministerului Apararii Nationale.
(4) Pe caile navigabile, pe mare si in porturi atributiile de cercetare, constatare,
control si sanctionare privind respectarea reglementarilor, in domeniul de
aplicare al prezentei ordonante de urgenta revin personalului imputernicit de
autoritatea publica centrala pentru lucrari publice, transporturi si locuinta,
personalului imputernicit de autoritatea publica centrala pentru protectia
mediului si gospodarirea apelor si personalului anume desemnat din Politia de
Frontiera Romana.
(5) Controlul utilizarii turistice a plajei litoralului Marii Negre revine
imputernicitilor autoritatii publice centrale pentru turism.
(6) In fondul forestier si in vegetatia forestiera supusa regimului silvic
din zona costiera, controlul, constatarea si sanctionarea in domeniul de
aplicare a prezentei ordonante de urgenta revin personalului imputernicit de
autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura si personalului
imputernicit de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si
gospodarirea apelor.
Art. 74
Autoritatile administratiei publice centrale si locale sunt obligate sa
asigure sprijinul imputernicitilor cu efectuarea actiunilor de control in
domeniul de aplicare a prezentei ordonante de urgenta si sa asigure in
perioadele critice, cum ar fi ape mari, inundatii sau fenomene meteorologice
periculoase, sprijinul pentru efectuarea continua a observatiilor,
masuratorilor si transmiterea informatiilor.
Art. 75
(1) Autoritatile teritoriale pentru protectia mediului din zona costiera
vor prezenta autoritatii publice centrale pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor, rapoarte periodice asupra starii mediului, cu evaluarea impactului
asupra mediului al proiectelor avizate.
(2) Pe baza rapoartelor prevazute la alin. (1), autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului si gospodarirea apelor poate decide
revizuirea actului tehnico-juridic initial, acordat unei lucrari sau
activitati, sau alte masuri potrivit legii.
CAP. 9
Contraventii si infractiuni
Art. 76
Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta atrage raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 77
Urmatoarele fapte constituie contraventii in domeniul gospodaririi
integrate a zonei costiere si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
1. cu amenda de la 50.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru persoane
juridice si de la 8.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoane fizice:
a) executarea de lucrari si activitati fara respectarea actelor
tehnico-juridice prevazute de lege, precum si a clauzelor si restrictiilor din
contractul de concesiune;
b) redistribuirea nisipului acumulat fara documentatia de specialitate;
c) desfasurarea de activitati sezoniere in zona plajelor si a zonelor de
imbaiere fara autorizatie sau cu nerespectarea clauzelor acesteia;
d) neintretinerea corespunzatoare a plajelor, malurilor, falezelor de catre
cei carora li s-a recunoscut un drept de folosinta in zona sau de catre
detinatorii de lucrari;
e) nerespectarea de catre persoanele fizice/juridice a regimului impus in
zonele de protectie;
f) nerespectarea de catre concesionarii terenurilor si a activitatilor din
zona costiera a obligatiilor legale ce le revin privind intretinerea si
repararea instalatiilor proprii pentru a nu afecta ecosistemul din zona;
g) folosirea, transportul, manipularea de reziduuri sau de substante
chimice fara asigurarea conditiilor de evitare a poluarii directe sau indirecte
a zonelor costiere sau a zonelor de protectie;
h) depozitarea pe faleze, plaje, maluri, diguri si in zonele de protectie a
acestora a materialelor si deseurilor de orice fel;
i) nerespectarea de catre persoanele fizice sau juridice a reglementarilor
legale in vigoare in cazul poluarii apelor nationale navigabile de catre nave
sau instalatii plutitoare, sub orice pavilion;
j) inexistenta la utilizatorii proprietatii publice in zona costiera,
potential poluatori, a planurilor proprii de prevenire a poluarilor accidentale
sau neaplicarea acestora;
k) neluarea de masuri operative de catre persoana fizica sau juridica care
a produs poluarea accidentala, pentru inlaturarea cauzelor si efectelor
acesteia;
l) instalarea de conducte, cabluri, linii aeriene in zona costiera si
zona-tampon fara actele tehnico-juridice necesare sau cu nerespectarea
prevederilor acestora;
m) efectuarea de sapaturi pe maluri, faleze si plaje fara avizul de
gospodarire a apelor;
n) refuzul persoanelor fizice si juridice de a prezenta acordurile de
concesiune, actele tehnico-juridice sau orice alte documente necesare pentru
efectuarea controlului, inclusiv de a participa la controlul efectuat de
reprezentantii organelor de specialitate;
o) refuzul de a permite personalului cu atributii de serviciu si celui cu
drept de control accesul in zona, pe terenurile si incintele utilizatorilor
spatiilor din zona costiera proprietate publica sau ale detinatorilor de
lucrari, precum si in orice alt loc unde este necesar, pentru a efectua
constatari, a monta aparatura si a intretine aparatura de masura si control, a
preleva probe sau a interveni in aplicarea prevederilor legii;
p) realizarea de case de vacanta fara executia de fose septice sau sisteme
individuale de epurare ori fara conectarea la un sistem de canalizare;
r) acordarea de acte tehnico-juridice pentru construirea de noi structuri
de primire turistice cu functiuni de cazare, locuinte si altele asemenea, fara
racordarea acestora la o retea de canalizare existenta, dotata cu statie de
epurare de capacitate corespunzatoare;
2. cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoane
juridice si de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoane fizice:
a) ocuparea proprietatii publice din zona costiera fara contractul de
concesiune;
b) executarea in zona costiera a lucrarilor care nu respecta prevederile din
planurile de gospodarire a zonelor costiere si restrictiile prevazute in
acestea sau a unor lucrari care pot prezenta pericol pentru public;
c) deversarea de ape uzate si de reziduuri de orice fel, precum si
depozitarea materialelor in zona costiera, fara respectarea prevederilor legale
in domeniu;
d) neanuntarea unitatilor administratiei publice locale, a autoritatilor
teritoriale pentru protectia mediului si a celor pentru gospodarirea apelor cu
privire la producerea unei poluari accidentale, de catre cei care au produs-o;
e) proiectarea instalatiilor edilitare si a altor lucrari in zona costiera,
a caror realizare conduce la afectarea deplasarii sedimentelor, geomorfologiei
liniei tarmului sau calitatii apelor;
f) intretinerea necorespunzatoare a lucrarilor de protectie a malurilor,
plajelor, falezelor si a celor de prevenire si combatere a actiunii distructive
a apelor;
g) acordarea de acte tehnico-juridice pentru construirea de terenuri de
golf, cu afectarea vegetatiei naturale, a speciilor salbatice si a reliefului;
3. cu amenda de la 10.000.000 lei la 25.000.000 lei pentru persoane
juridice si de la 2.000.000 lei la 4.000.000 lei pentru persoane fizice:
a) obturarea sau blocarea, sub orice forma, a accesului in zona costiera si
in zonele protejate;
b) circulatia sau stationarea vehiculelor pe plaje, diguri si faleze, cu
exceptia locurilor anume destinate in acest scop sau pentru interventii
operative;
c) camparea in structuri de primire turistice cu functiuni de cazare ce nu
au fost clasificate;
d) autorizarea efectuarii oricaror lucrari fara a fi indeplinite conditiile
pentru prevenirea poluarii plajelor, falezelor, apelor marii sau a zonei de
protectie ori retragerea nejustificata a actului tehnico-juridic;
e) neaducerea la indeplinire, la termenele stabilite, a masurilor dispuse
anterior, precum si a solicitarilor legale ale autoritatii publice centrale
pentru protectia mediului si gospodarirea apelor, ale autoritatilor teritoriale
pentru protectia mediului, ale autoritatilor publice locale si ale
concesionarului domeniului public;
f) inexistenta instalatiilor de stocare, epurare si a racordurilor de
evacuare in instalatii de mal sau plutitoare a apelor impurificate, de pe nave
sau instalatii plutitoare, sub orice pavilion;
g) supraexploatarea apelor subterane si utilizarea apelor de mare adancime
pentru irigatii;
h) aplicarea pesticidelor din avion;
i) aplicarea ingrasamintelor pe teren inghetat, saraturat sau acoperit cu
zapada;
j) utilizarea, pentru aplicarea dejectiilor lichide culturilor in crestere,
a altor metode decat injectarea directa;
k) neincorporarea balegarului in sol dupa aplicare;
l) amplasarea zonelor de navigatie pentru barci cu motor in zone in care
perturba activitatea turistica;
m) amplasarea zonelor de navigatie pentru barci cu sau fara motor,
jet-skiuri si pentru hidrobiciclete in zone unde este afectat mediul marin.
Art. 78
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 77
se fac de catre:
a) inspectorii din cadrul autoritatii publice centrale pentru protectia
mediului si gospodarirea apelor, precum si de salariatii imputerniciti ai
acestora;
b) personalul administratiei publice locale imputernicit de autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului si gospodarirea apelor;
c) inspectorii din cadrul autoritatilor teritoriale pentru protectia
mediului;
d) alte persoane imputernicite de autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului si gospodarirea apelor nominalizate de catre concesionarul
domeniului public al apelor si de catre conducatorii unitatilor de gospodarire
comunala;
e) inspectorii pe probleme de mediu din Inspectoratul Ministerului Apararii
Nationale si Statul Major al Fortelor Navale;
f) inspectorii din cadrul autoritatii publice centrale pentru agricultura,
alimentatie si paduri, precum si inspectorii din cadrul structurilor de control
al regimului silvic si cinegetic, centrale si locale;
g) inspectorii din cadrul institutiilor teritoriale aflate in subordinea
autoritatii publice centrale pentru agricultura, alimentatie si paduri;
h) personalul anume desemnat din cadrul Politiei Romane si al Politiei de
Frontiera Romane;
i) personalul de specialitate al autoritatii publice centrale pentru
turism.
Art. 79
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata si modificata prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 80
Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la un an la 5 ani
urmatoarele fapte:
a) evacuarea, aruncarea sau injectarea in zona costiera si zona de
protectie sau in apele marii teritoriale a apelor uzate, deseurilor,
reziduurilor sau produselor de orice fel, care contin substante in stare
solida, lichida sau gazoasa, bacterii ori microbi in cantitati sau concentratii
care pot schimba caracteristicile zonei, facand-o astfel daunatoare pentru sanatatea
persoanelor, viata animalelor si mediul inconjurator ori pentru fondul
piscicol;
b) poluarea in orice mod a zonei costiere proprietate publica, daca are un
caracter sistematic si produce daune utilizarii publice a marii si tarmului.
Art. 81
Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani
sau cu amenda de la 80.000.000 lei la 100.000.000 lei urmatoarele fapte:
a) exploatarea de agregate minerale in zona costiera si in zonele de
protectie;
b) taierea ori distrugerea arborilor, arbustilor, tufelor si a culturilor
perene din zona costiera;
c) continuarea activitatilor dupa incetarea drepturilor obtinute in baza
prezentei ordonante de urgenta;
d) utilizarea produselor chimice toxice in exploatarile piscicole situate
in zona costiera;
e) introducerea in unitatile de acvacultura de specii exotice, fara avizul
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului si gospodarirea apelor;
f) utilizarea metodelor de pescuit care deterioreaza sau degradeaza
ecosistemul costier si marin;
g) utilizarea pesticidelor si ingrasamintelor pe baza de azotati pentru
ingrijirea padurilor din zona costiera;
h) desecarea zonelor umede din zona costiera pentru infiintarea de
plantatii;
i) acordarea de acte tehnico-juridice pentru depozitarea, evacuarea sau
introducerea in mediul din zona costiera a substantelor prevazute in anexa nr.
2;
j) utilizarea in zona costiera a materialelor de constructii neecologice,
precum si a adezivilor toxici;
k) accesul tuturor tipurilor de autovehicule, cu exceptia celor pentru
aprovizionare si intretinere, in zona dunelor, plajelor si a habitatelor
vulnerabile;
l) constructia si ocuparea de terenuri in zonele delimitate in planurile de
amenajare a teritoriului ca zone cu risc natural de inundatii si eroziuni;
m) transportul pe mare al materialelor si al deseurilor radioactive, fara
obtinerea actelor de insotire, conform legii.
Art. 82
Infractiunile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se constata de
catre organele abilitate, precum si de catre personalul prevazut la art. 78,
care inainteaza actul de constatare la organul competent de cercetare penala.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 83
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si gospodarirea
apelor, autoritatea publica centrala pentru lucrari publice, transporturi si
locuinta, autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie si
paduri si autoritatea publica centrala pentru turism sunt in drept sa emita norme,
normative si ordine cu caracter obligatoriu in domeniul de aplicare a prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 84
In termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta autoritatile publice centrale implicate vor elabora reglementarile
specifice prevazute in aceasta, cu exceptia celor pentru care au fost stabilite
alte termene in cuprinsul ordonantei de urgenta.
Art. 85
Zonele costiere care sunt calificate in mod expres ca fiind de interes
pentru securitatea si apararea nationala, precum si zonele portuare se supun
atat prevederilor prezentei ordonante de urgenta, cat si legislatiei specifice.
Art. 86
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 87
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la 60 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
DEFINITIILE
termenilor folositi in cuprinsul ordonantei de urgenta
1. Ape interioare - ape situate intre linia de baza a marii teritoriale si
tarm.
2. Ape costiere - apele situate in partea dinspre uscat a unei linii al
carei fiecare punct este la o distanta de 1 mila marina, in partea dinspre
mare, de la cel mai apropiat punct al liniei de baza de la care se masoara
intinderea apelor teritoriale, cu extindere, unde este posibil, pana la limita
exterioara a apelor tranzitorii.
3. Ape tranzitorii - ape de suprafata situate in vecinatatea gurilor de
varsare ale raurilor, care sunt partial saline, ca rezultat al apropierii de
apele costiere, dar care sunt puternic influentate de cursurile de apa dulce.
4. Bioacumulare - procesul prin care un produs este preluat de catre un organism
viu, atat in apa, cat si prin hrana.
5. Cod de buna conduita - principii directoare sau norme pentru
desfasurarea unor activitati cu impact asupra mediului astfel incat sa se
reduca la minimum riscul de poluare.
6. Eroziuni ale zonei costiere - mutarea, in detrimentul uscatului, a
liniei de coasta.
7. Gospodarirea integrata - amenajarea si utilizarea durabila a zonei
costiere luand in considerare dezvoltarea economica si sociala in stransa
interdependenta cu marea, in vederea mentinerii, pentru generatiile prezente si
viitoare, a echilibrului biologic si ecologic fragil al zonei de coasta si a
peisajului.
8. Habitat - locul sau tipul de loc in care un organism sau o populatie
exista in mod natural.
9. Scufundare:
a) orice deversare deliberata de deseuri sau alte materiale de pe nave,
aeronave sau alte lucrari plasate pe mare;
b) orice sabordare pe ape a unor nave, aeronave, platforme sau alte
lucrari.
Termenul de scufundare nu vizeaza:
a) evacuarea de deseuri sau alte materiale care rezulta in mod direct sau
indirect din exploatarea normala a navelor, aeronavelor, platformelor si a
altor lucrari plasate pe mare, precum si a echipamentului acestora, cu exceptia
deseurilor sau altor materiale transportate de mare sau transbordate pe nave
sau aeronave, platforme sau alte lucrari plasate pe mare care sunt folosite in
scopul deversarii unor asemenea materiale sau derivate din tratarea unor
asemenea deseuri sau altor materiale la bordul acestor nave, aeronave,
platforme sau lucrari;
b) orice depozitare de materiale pentru un alt scop decat simpla lor
eliminare, cu conditia ca aceasta depozitare sa nu fie contrara scopurilor
acestei legi.
10. Incident - un eveniment care implica evacuarea efectiva sau probabila
in mare a unei substante nocive sau efluenti continand o astfel de substanta.
11. Instalatii plutitoare - constructiile plutitoare care in mod normal nu
sunt destinate deplasarii sau efectuarii lucrarilor speciale pe caile
navigabile, cum ar fi docuri, debarcadere, pontoane, hangare pentru nave si
altele asemenea.
12. Nava - mijlocul de navigatie utilizat pentru realizarea activitatii de
transport si a altor Servicii pe apa. Acest termen include navele maritime,
fluviale si alte nave de navigatie interioara, inclusiv ambarcatiunile mici,
precum si echipamente plutitoare, cum ar fi drage, elevatoare, macarale
plutitoare si altele asemenea, cu sau fara propulsie.
13. Mediu:
a) resursele naturale abiotice si biotice cum sunt aerul, apele subterane
si de suprafata, solul, clima, fauna si flora si habitatul acestora;
b) bunurile care fac parte, din mediul construit si din patrimoniul
cultural;
c) aspectele caracteristice ale peisajului;
d) calitatea vietii si a mediului de viata, in masura in care au sau pot
avea influenta asupra bunastarii si sanatatii omului;
e) interactiunea factorilor de la lit. a) - d).
14. Act tehnico-juridic - act prevazut in legislatia specifica domeniilor
protectiei mediului si gospodaririi apelor care reglementeaza amplasamentele
provizorii pe plaja, emisiile/deversarile.
15. Persistenta - procesul care nu este supus descompunerii, degradarii,
transferarii, volatilizarii, hidrolizei sau fotolizei.
16. Poluarea apei - orice alterare fizica, chimica, biologica sau
bacteriologica a apei, peste o limita admisibila stabilita, inclusiv depasirea
nivelului natural de radioactivitate produsa direct sau indirect de activitati
umane, care o fac improprie pentru o folosire normala in scopurile in care
aceasta folosire era posibila inainte de a interveni alterarea.
17. Poluarea mediului marin - introducerea de catre om, direct sau
indirect, de substante sau energie in mediul marin, inclusiv in estuare, care
are sau poate avea ca rezultate efecte daunatoare cum sunt vatamarea resurselor
vii si a ecosistemului acvatic, pericole pentru sanatatea omului, obstacole
pentru activitatile pe mare, inclusiv pescuitul si alte folosinte legitime ale
marii, degradarea calitatii de folosinta a apei marii si deteriorarea conditiilor
de agrement.
18. Public - una sau mai multe persoane fizice sau juridice, sau
asociatiile acestora, recunoscute legal.
19. Substante periculoase - substantele sau grupurile de substante care
sunt toxice, persistente si supuse bioacumularii sau alte substante sau grupuri
de substante care conduc la un nivel echivalent ridicat de interes.
20. Substante prioritare - substante care prezinta un risc important direct
asupra mediului acvatic sau indirect, prin acesta, pe baza riscului asupra
mediului acvatic sau prin intermediul acestuia.
21. Zona costiera - spatiul geografic situat la contactul marii cu uscatul,
incluzand apele de coasta de suprafata si subterane si terenurile adiacente,
inclusiv apele de suprafata si subterane aferente acestora, puternic
interconditionate si in imediata apropiere a liniei tarmului, insule si lacuri
sarate, zone umede in contact cu marea, plaja si faleza.
22. Zone umede - intinderi de balti, mlastini, turbarii, de ape naturale
sau artificiale, permanente sau temporare, unde apa este statatoare sau
curgatoare, dulce, salmastra sau sarata.
23. Zone degradate - terenuri afectate de eroziuni, soluri poluate sau zone
care si-au pierdut insusirile naturale.
24. Habitate sensibile - zone in care viata plantelor sau a animalelor sau
a habitatelor lor sunt fie rare sau foarte valoroase.
25. Supraexploatarea apelor subterane - extragerea din subteran a unor
cantitati de apa care depasesc rata medie anuala, pe termen lung, de
realimentare a acviferului respectiv.
26. Ape subterane de mare adancime - ape subterane cantonate in acviferul
Jurasic superior - Cretacic inferior al Dobrogei de Sus.
ANEXA 2
SUBSTANTE SI MATERIALE
prioritare/periculoase pentru mediul marin
Urmatoarele substante sau grupuri de substante sau materiale nu sunt
trecute in ordinea prioritatii, fiind selectate, in principal, pe baza
toxicitatii lor si a caracteristicilor de persistenta si bioacumulare:
1. alaclor
2. antracen
3. atrazin
4. benzen
5. difenileteri bromurati
6. cadmiu si compusi
7. cloralcani C10 - C13
8. clorfenvinfos
9. clorpirifos
10. 1,2-dicloretan
11. diclormetan
12. 2-etilhexil-diftalat
13. diuron
14. endosulfan (alfa)
15. hexaclorbenzen
16. hexaclorbutadiena
17. hexaclorcictohexan (gama)
18. isoproturon
19. plumb si compusi
20. mercur si compusi
21. naftalina
22. nichel si compusi
23. nonil-fenoli
(4-para-nonil-fenol)
24. octil-fenoli
(para-tert-octilfenol)
25. pentaclorbenzen
26. pentaclorfenol
27. hidrocarburi poliaromatice:
- benz-a-piren
- benz-b-fluorantren
- benz-g,h,i-perilen
- benz-k-fluorantren
- fluorantren
- indeno-1,2,3-cd-piren
28. simazin
29. compusi tributilstanici:
- cation tributilstaniu
30. triclorbenzeni:
- 1,2 4-triclorbenzen
31. triclormetan (cloroform)
32. trifluralin
33. DDT (pp-DDT)
34. PCB-uri (28, 52, 101, 118, 138, 153, 180)
35. drinuri:
- aldrin
- dieldrin
- endrin
- isodrin
36. substante radioactive
37. cianuri
38. fluoruri
39. microorganisme si bacterii patogene
40. descarcari termice
41. metale si compusi ai acestora:
- zinc
- cupru
- nichel
- crom
- seleniu
- arseniu
- antimoniu
- molibden
- titan
- staniu
- bariu
- beriliu
- bor
- uraniu
- vanadiu
- cobalt
- taliu
- telur
42. titei brut si hidrocarburi petroliere
43. namoluri de la statii de epurare
44. materiale sintetice care pot flota, se pot scufunda sau pot ramane in
suspensie
45. substante active din detergenti (surfactanti)
46. substante de conditionare (aditivi)
ANEXA 3
FACTORI
de care se va tine seama la eliberarea actelor tehnico-juridice pentru
evacuarea din surse de pe uscat a deseurilor/apelor uzate care contin substante
si materiale apartinand categoriilor incluse in anexa nr. 2
1. Caracteristicile si compozitia deseurilor:
a) tipul si marimea sursei de deseuri - de exemplu, proces industrial;
b) tipul deseului - origine, compozitie medie;
c) starea deseului - solida, lichida, namol, noroi;
d) cantitatea totala - volum descarcat ex. pe an;
e) modul de evacuare - continuu, intermitent, sezonier, variabil;
f) concentratiile, avandu-se in vedere majoritatea constituentilor,
substantelor prevazute in anexa nr. 2 si ale altor substante periculoase;
g) proprietatile fizice, chimice si biochimice ale deseurilor.
2. Caracteristicile constituentilor deseurilor referitoare la caracterul periculos
al acestora:
a) persistenta fizica, chimica, biochimica in mediul marin;
b) toxicitatea si alte efecte periculoase;
c) acumularea in materiale biologice si in sedimente;
d) transformari biochimice producatoare de compusi periculosi;
e) efecte negative asupra continutului si bilantului oxigenului;
f) susceptibilitatea la schimbari fizice, chimice si biochimice si
interactiunea in mediul marin cu alti constituenti ai apei de mare, care pot
produce efecte biologice periculoase sau alte efecte asupra oricaror utilizari
prezentate la pct. 5.
3. Caracteristicile locului de evacuare si ale mediului marin receptor:
a) caracteristicile hidrografice, meteorologice, geologice si topografice
ale zonei costiere;
b) locul si tipul evacuarii (gura de scurgere, canal, evacuare) si relatia
acestuia cu celelalte zone - zone de agrement, locuri de depunere a icrelor,
pepiniere, zone de pescuit, crescatorii de scoici - si alte evacuari;
c) dilutia initiala realizata la punctul de evacuare in mediul marin
receptor;
d) caracteristicile dispersiei, cum sunt: efectul curentilor, mareelor si
vantului, transportul orizontal si amestecarea verticala;
e) caracteristicile apelor receptoare referitoare la conditiile fizice,
chimice, biologice si ecologice in zona de evacuare;
f) capacitatea mediului marin receptor de a primi deseurile evacuate fara
efecte nedorite.
4. Posibilitatile tehnologiilor de reducere a deseurilor
Metodele de reducere a deseurilor si a evacuarii atat a efluentilor
industriali, cat si a celor orasenesti trebuie selectate avandu-se in vedere
posibilitatea de obtinere si fezabilitatea unor:
a) procese de epurare alternative;
b) metode de reciclare, reutilizare sau eliminare;
c) metode alternative de dispunere pe camp;
d) tehnologii curate - putin poluante.
5. Potentialul de deteriorare a ecosistemului marin si a utilizarilor apei
de mare:
a) efectele activitatii antropice prin impactul poluarii asupra
organismelor marine si a apelor pentru imbaiere, precum si efectul estetic;
evacuarile de deseuri continand substantele prevazute in anexa nr. 2 vor fi
urmarite prin sistemul de supraveghere si control al autoritatii publice
centrale pentru protectia mediului si gospodarirea apelor;
b) efectele asupra ecosistemelor marine, in mod deosebit asupra resurselor
vii, speciilor in primejdie si habitatelor vulnerabile;
c) efectele asupra altor utilizari legitime ale marii.