ORDONANTA DE URGENTA Nr. 258 din 7 decembrie 2000
pentru ratificarea Memorandumului de finantare si a Memorandumului de
intelegere pentru implementarea in Romania a Programului PHARE de cooperare
transfrontaliera 1996 Romania - Ungaria, semnate la Bucuresti la 7 mai 1997
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 661 din 15 decembrie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei, precum
si ale art. 4 si 5 din Legea nr. 4/1991 privind incheierea si ratificarea
tratatelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Se ratifica Memorandumul de finantare si Memorandumul de intelegere pentru
implementarea in Romania a Programului PHARE de cooperare transfrontaliera 1996
Romania - Ungaria, semnate la Bucuresti la 7 mai 1997, cu modificarile
ulterioare privind transferul responsabilitatii coordonarii programului
mentionat mai sus de la Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului catre Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala.
Art. 2
Cofinantarea reprezentand contributia financiara a Guvernului Romaniei la
realizarea Programului de cooperare transfrontaliera dintre Romania si Ungaria
- ZZ9624 se asigura de la bugetul de stat prin bugetele ministerelor implicate.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Dezvoltare Regionala,
Mihai David
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Petre Roman
MEMORANDUM DE FINANTARE*1)
*1) Traducere.
Comisia Comunitatii Europene, denumita in continuare Comisia, actionand
pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea,
pe de o parte, si Guvernul Romaniei, pe de alta parte, au convenit urmatoarele:
Masura la care se face referire in art. 1 de mai jos va fi executata si
finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor
prezentului memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ care va
reglementa implementarea masurii descrise la art. 1 de mai jos este stabilit de
Conditiile generale, anexa la Acordul-cadru incheiat intre Comisie si Guvernul
Romaniei si completat de termenii prezentului memorandum si de Dispozitiile
speciale anexate la acesta.
Art. 1
Natura si obiectul
Ca o componenta a programului sau de asistenta Comunitatea va contribui,
sub forma unui ajutor financiar nerambursabil, la finantarea urmatoarei masuri:
Numarul Programului: ZZ9624
Titlul: Cooperare transfrontaliera intre Romania si Ungaria
Durata: pana la 31 decembrie 1999*)
------------
*) Data limita de contractare: 31 decembrie 1999.
Data limita de efectuare a platilor: 31 decembrie 2000.
Art. 2
Angajamentul Comunitatii
Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim
de 5 milioane euro, denumita in continuare Finantare nerambursabila.
Finantarea nerambursabila are un termen de valabilitate dupa a carui
expirare fondurile ramase necheltuite se vor retrage. Comisia poate totusi, in
functie de imprejurari, sa fie de acord cu extinderea duratei de valabilitate a
Finantarii nerambursabile, in cazul in care o astfel de extindere este corespunzator
solicitata si justificata de Guvernul Romaniei.
In cazul prezentei masuri Finantarea nerambursabila expira la 31 decembrie
1999 (conform duratei de implementare a masurii, mentionata mai sus).
Art. 3
Adrese
Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si
titlul masurii, va fi adresata:
Pentru Comunitate:
Comisia Comunitatii Europene, DG-IA/B/4
Rue de la Loi, 200 (SC29 2/26)
B-1049 Bruxelles, Belgium
Adresa telegrafica: Comeur Bruxelles
Telex: 21877 Comeu B
Fax: 32/2/299.16.66
Pentru Guvernul Romaniei:
Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala
Str. Poterasi nr. 11, sectorul 4, Bucuresti, Romania
Tel: +40 1 335 3628;
fax: +40 1 336 1843
Art. 4
Numar de exemplare
Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare, in limba engleza.
Art. 5
Intrarea in vigoare
Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii lui de catre
ambele parti. Orice cheltuiala efectuata inaintea acestei date nu este
eligibila pentru Finantarea nerambursabila.
Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
Semnat la Bucuresti la 7 mai 1997.
Pentru Guvernul Romaniei,
Nicolae Noica,
ministrul lucrarilor publice si amenajarii teritoriului
Pentru Comunitate,
Karen Fogg,
seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania
Anexe: Anexa nr. 1 - Acordul-cadru (A si B)
Anexa nr. 2 - Dispozitii speciale (C).
NOTA:
Anexa nr. 1 (A si B) - (A) Acord-cadru (text standard) si Conditii generale
privind memorandumurile de finantare (text standard) si (B) Arbitraj (text
standard) este publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 441
din 3 septembrie 2000, pag. 7 - 11.
ANEXA 2 (C)
DISPOZITII SPECIALE
1. Obiective
1.1. Obiectivele generale ale Programului de cooperare transfrontaliera
dintre tarile din Europa Centrala si de Est sunt:
- promovarea bunei vecinatati si stabilitatii in regiunile de frontiera ale
tarilor din Europa Centrala si de Est, prin finantarea proiectelor care vor
aduce beneficii concrete regiunilor si comunitatilor aflate de ambele parti ale
granitei;
- promovarea cooperarii dintre regiunile si comunitatile situate de o parte
si de alta a frontierelor nationale, prin abordarea problemelor de interes
comun si prin dezvoltarea si implementarea proiectelor si strategiilor transfrontaliere
menite sa contribuie la dezvoltarea Comunitatii si la progresul economic al
regiunilor de granita;
- incurajarea tarilor central si est-europene sa actioneze in maniera
statelor membre si sa isi insuseasca metode de operare similare cu cele utilizate
in cazul fondurilor structurale.
1.2. Obiectivele specifice ale Programului de cooperare transfrontaliera
1996 Romania - Ungaria sunt:
- sprijinirea dezvoltarii economice si regionale;
- imbunatatirea retelelor de infrastructura pentru transport;
- reducerea riscurilor de deteriorare a mediului;
- imbunatatirea conditiilor pentru imigrantii ilegali in regiunile de
frontiera.
2. Descrierea Programului
Se vor realiza urmatoarele proiecte:
Prioritatea nr. 1 - Dezvoltarea economica
Proiect 1.1.: Cooperare transfrontaliera romano-ungara
Studiul regional 500.000 euro
Studiul regional va include colectarea si analizarea datelor, elaborarea
unui raport asupra situatiei prezente si a potentialului viitor de dezvoltare a
regiunii, vizite de studii si seminarii destinate promovarii rezultatelor
studiului. Obiectivul studiului este de a analiza situatia social-economica
regionala, conditiile de mediu si starea infrastructurii, precum si
identificarea acelor factori cu impact transfrontalier. Rezultatele studiului
vor trebui sa conduca la crearea cadrului institutional necesar in vederea
dezvoltarii regionale pe ambele parti ale granitei.
Prioritatea nr. 2 - Transport
Proiect 2.1: Modernizarea punctului de trecere a
frontierei Petea 2.500.000 euro
Punctul de trecere a frontierei Petea se afla pe granita romano-ungara,
avand o importanta atat regionala (pentru Romania si Ungaria), cat si
internationala. Proiectul are in vedere modernizarea birourilor punctului de
trecere a frontierei, in concordanta cu standardele europene, precum si
imbunatatirea drumului de acces spre acest punct, in vederea fluidizarii
traficului spre/dinspre Ungaria si restul Europei. Principalele elemente ale
proiectului includ: extinderea platformelor din zona de vamuire; imbunatatirea
echipamentului de semnalizare; asigurarea de echipamente si dotari necesare
pentru vama si politia de frontiera; largirea drumului de acces conform
standardelor europene; reabilitatea suprafetei drumului de acces, inclusiv
realizarea semnalizatoarelor rutiere si a marcajelor; asigurarea unui drenaj
adecvat al drumului; reamplasarea serviciilor aflate in apropierea drumului.
Prioritatea nr. 3 - Mediu
Proiect 3.1: Prevenirea inundatiilor
in bazinul Crisurilor 1.000.000 euro
Bazinul Crisurilor a fost afectat de numeroase inundatii ca urmare a
insuficientelor masuri de prevenire a inundatiilor si de monitorizare
hidrometeorologica. Cauzele acestei stari de fapt au fost: densitatea retelei
hidrometeorologice, coroborata cu uzura echipamentului tehnic de masurare a
cotelor apelor, insuficienta mijloacelor de comunicare si transmitere a datelor
si masuratorilor. Acest proiect prevede retehnologizarea retelei de transmitere
a informatiilor hidrometeorologice, in scopul crearii unui sistem informational
atotcuprinzator, care sa asigure gestionarea eficienta a resurselor de apa,
controlul calitatii apei si protectia impotriva inundatiilor. Noua retea
informationala va cuprinde: un numar de statii automate de masurare si
transmitere a datelor hidrometeorologice catre centrele de diseminare din
bazinul Crisurilor; infiintarea unei statii radar si echiparea ei cu un
calculator de procesare a datelor necesare pentru prognozarea precipitatiilor,
capabil sa asigure controlul permanent al regimului precipitatiilor.
Prioritatea nr. 4 - Justitie si afaceri interne
Proiect 4.1: Centrul de cazare a
imigrantilor ilegali 500.000 euro
Regiunea de granita romano-ungara se confrunta cu afluxul unui numar
considerabil de imigranti proveniti din Europa de Est, care folosesc Romania si
apoi Ungaria drept "coridoare" pentru a ajunge in Occident. In zona
de frontiera nu exista insa o infrastructura adecvata cazarii imigrantilor.
Proiectul isi propune sa asigure aceasta infrastructura si dotarile necesare
pentru imigrantii ilegali pana la repatrierea lor, respectiv construirea unei
cladiri care sa acopere urmatoarele functiuni: cazare, masa si asistenta
medicala pentru imigrantii ilegali.
Prioritatea nr. 5 - Managementul Programului
Proiect 5.1.: Managementul Programului 500.000 euro
Asigurarea sprijinului in managementul Programului, asistenta tehnica, mic
buget pentru cheltuieli curente necesare in vederea implementarii (publicitate,
echipamente de birou strict necesare, deplasari si activitati generale de
instruire), evaluare si audituri.
3. Buget estimat si durata
Contributia PHARE la acest Program va fi de 5 milioane euro; tabelul de mai
jos ilustreaza defalcarea costurilor. Programul expira la 31 decembrie 1999.
_________________________________________________________________________
1996 Titlul Proiectului PHARE (euro)
_________________________________________________________________________
1. Dezvoltarea economica
1.1. Studiul regional 500.000
2. Transport
2.1. Modernizarea punctului de trecere a frontierei Petea 2.500.000
3. Mediu
3.1. Prevenirea inundatiilor in bazinul Crisurilor 1.000.000
4. Justitie si afaceri interne
4.1. Centrul de cazare a imigrantilor ilegali 500.000
5. Managementul Programului
5.1. Managementul Programului 500.000
_________________________________________________________________________
TOTAL: 5.000.000
_________________________________________________________________________
Guvernul Romaniei va cofinanta Programul prin contributie separata.
4. Masuri de implementare
4.1. Generalitati
Programul va fi administrat in conformitate cu procedurile Sistemului de
implementare descentralizat PHARE (SID). Responsabilul autorizat al Programului
(RAP) va fi nominalizat de semnatarul memorandumului de finantare.
Noua unitate de management a Programului (UMP) care se va infiinta in
cadrul Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala (A.N.D.R.) va implementa
Programul.
UMP va administra fondurile destinate acestui Program in conformitate cu
Manualul SID si cu Manualul PHARE privind regulile de contractare si de
achizitii (CPR), avand in acest scop un sistem separat de contabilitate.
Un cont nou in euro, purtator de dobanda, va fi deschis pentru acest
Program pe numele A.N.D.R. si va fi gestionat de nou-infiintata unitate de
management a Programului din cadrul A.N.D.R. Toate fondurile din contul deschis
anterior de Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului la Banca
ABN AMRO din Bucuresti vor fi transferate in noul cont ce urmeaza sa fie
deschis de catre A.N.D.R. Contul va fi gestionat de UMP intr-o contabilitate
separata. Dobanzile incasate se vor raporta regulat Comunitatii Europene si pot
fi reinvestite in Program.
Platile in avans, altele decat cele mentionate la art. 3.3 din Conditiile
generale, se vor face in conformitate cu prevederile Manualului SID.
Se admite efectuarea unei plati preliminare in avans, in valoare de pana la
10% din suma totala alocata Programului, pentru acoperirea platilor necesare in
vederea derularii activitatilor din prima faza a Programului, pana la
efectuarea primei plati aferente unui program de lucru.
Toate contractele incheiate de UMP vor fi amendate prin specificarea
A.N.D.R. drept Autoritate de contractare.
4.2. Grupul mixt de lucru
Se va infiinta un grup mixt de lucru (GML) care va asigura coordonarea
generala intre cele doua guverne pe toata durata implementarii acestui Program.
GML va include, din partea Romaniei, reprezentanti ai UMP, ai Comisiei
interministeriale infiintate pentru acest Program in Romania si ai
autoritatilor locale. La intalnirile GML vor participa si reprezentanti
oficiali ai Comisiei Europene.
GML se va intruni alternativ, de o parte si de cealalta a frontierei.
Partea care lanseaza invitatia va organiza si va finanta intalnirea, GML din
tara gazda va asigura serviciile de secretariat (agenda de lucru,
procese-verbale).
GML poate decide ca pentru anumite proiecte sa infiinteze subgrupe tehnice
mixte de lucru.
5. Audit, monitorizare si evaluare
Contul bancar si operarea acestuia de catre UMP pot fi verificate, la
intervale regulate, de catre un auditor extern, angajat de Comisie si platit
din bugetul prezentului Program, fara prejudicierea responsabilitatilor
Comisiei si a Curtii de Audit a Comunitatii, dupa cum se mentioneaza in
Conditiile generale atasate la acordul-cadru, anexat la memorandumul de
finantare.
Serviciile Comisiei:
- vor monitoriza implementarea Programului, pe baza rapoartelor intocmite
la intervale regulate de catre UMP; si
- vor semna contracte cu consultanti independenti in vederea urmaririi
evolutiei Programului si componentelor acestuia si vor evalua rezultatele
Programului in totalitate, dupa finalizarea acestuia (evaluare ex-post) sau a
unor parti ale acestuia, pe etape de realizare.
Criteriile de monitorizare si evaluare au fost definite in Cadrul de
analiza logica a Programului si vor fi elaborate pentru fiecare proiect in
Planul strategic al Programului.
6. Conditii speciale
6.1. Autoritatile romane vor asigura personalul corespunzator, contributia
financiara si dotarile necesare in vederea implementarii Programului, precum si
cadrul legislativ si institutional adecvate.
6.2. Guvernul Romaniei isi asuma responsabilitatea de a continua din
propriile resurse proiectele care fac parte din acest Program si de a executa
activitatile pe care contractorii nu au reusit sa le finalizeze. Contributia
financiara a Uniunii Europene la acest program este limitata la o suma maxima
de 5 milioane euro. Aceasta contributie nu va acoperi nici o cheltuiala peste
limita amintita, finantari de proiecte suplimentare sau prelungiri peste data
expirarii a Programului, solicitate de autoritatile de implementare si/sau de
autoritatile de contractare.
6.3. Guvernul Romaniei se angajeaza sa asigure informarea celor care vor fi
cazati in Centrul pentru imigranti ilegali asupra drepturilor pe care le au,
instruirea in consecinta a personalului acestui centru si a politiei locale,
precum si accesul nelimitat al oficialilor UNHCR (Inaltul Comisariat ONU pentru
Refugiati) la acest centru. Se va revizui, impreuna cu UNHCR, legislatia
existenta referitoare la statutul azilantilor, in vederea armonizarii acesteia
cu standardele UE/NU. In acest sens Guvernul va trimite Parlamentului pana la
sfarsitul anului 1997 propunerile necesare de amendare a acestei legislatii.
6.4. Avand in vedere caracterul multisectorial al Programului, precum si
faptul ca este un Program bazat pe cofinantare, dispozitiile speciale, inclusiv
detaliile referitoare la implementare, vor fi convenite in comun de parti
printr-un memorandum de intelegere separat.
MEMORANDUM DE INTELEGERE
pentru implementarea in Romania a Programului PHARE de cooperare
transfrontaliera 1996 Romania - Ungaria
intre Guvernul Romaniei, reprezentat de Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, si Uniunea Europeana, reprezentata de Comisia
Europeana in Romania prin seful Delegatiei Comisiei Europene
Context si definitii
1. Scopul prezentului memorandum de intelegere este de a defini precis
metoda de implementare in Romania a Memorandumului de finantare pentru
Programul PHARE de cooperare transfrontaliera 1996 Romania - Ungaria, iar
termenii utilizati aici au acelasi inteles ca in memorandumul de finantare.
In eventualitatea unei omisiuni sau a unui dezacord intre textul memorandumului
de finantare si acest memorandum de intelegere, memorandumul de finantare are
prioritate.
Principii generale
2. S-a convenit sa se implementeze Programul in conformitate cu acest
memorandum de intelegere si cu memorandumul de finantare. In lipsa unor
dispozitii contrare procedura de implementare se conformeaza prevederilor
Manualului cuprinzand procedurile Sistemului de implementare descentralizat
PHARE (SID, in cele ce urmeaza) si din Manualul cuprinzand regulile de
contractare si de achizitii (CPR, in cele ce urmeaza) din cadrul Procedurilor
Sistemului de implementare descentralizat PHARE.
3. Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala este responsabila cu
intreaga coordonare a Programului PHARE de cooperare transfrontaliera.
4. Guvernul Romaniei a nominalizat Agentia Nationala pentru Dezvoltare
Regionala drept Autoritate de implementare. Responsabilitatile sale sunt:
- sa reprezinte "canalul" oficial pentru toate legaturile cu
Comisia Europeana si sa asigure pentru Programul de cooperare transfrontaliera:
coordonarea, procedurile standard de evidenta contabila a fondurilor,
raportarea si planificarea;
- sa constituie autoritatea care garanteaza ca derularea licitatiilor,
avizarea contractelor si platile sunt realizate conform cerintelor PHARE;
- sa organizeze receptiile provizorii si finale ale lucrarilor, impreuna cu
Comisia Europeana sau cu reprezentantii nominalizati de aceasta;
- sa plateasca facturile pentru contractele incheiate in cadrul prezentului
memorandum de intelegere;
- sa delege sau sa subdelege anumite responsabilitati institutiilor de
implementare.
Pentru implementarea acestui Program Agentia Nationala pentru Dezvoltare
Regionala va infiinta o unitate de management a Programului (UMP) corespunzatoare.
Autoritatile romane vor desemna personalul acestei unitati in concordanta cu
cerintele Programului. Echipamentele achizitionate pana in prezent in cadrul
Programului ZZ9624 pentru Unitatea de management a Programului vor fi
transferate de la Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
catre Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala.
Aranjamente institutionale pentru implementare
5. Pentru implementarea proiectelor Autoritatea de implementare va delega
institutiilor de implementare responsabilitatile privind gestionarea
implementarii tehnice pentru fiecare proiect, dupa cum s-a stabilit in
memorandumul de finantare.
Fiecare institutie de implementare delegata va fi responsabila direct fata
de Autoritatea de implementare pentru gestionarea aspectelor tehnice ale
respectivului proiect: pregatirea Planului strategic si a Programului de lucru
respective, a specificatiilor tehnice incluse in documentatia de licitatie, a
dosarelor de licitatie, evaluarea ofertelor impreuna cu Autoritatea de
implementare, pregatirea contractului, supervizarea lucrarilor etc., asociate
la activitatile din domeniul propriu de responsabilitate.
Fiecare institutie de implementare delegata raporteaza lunar Autoritatii de
implementare despre stadiul fiecarui proiect si trimestrial despre contributia
reprezentand cofinantarea, pe langa finantarea din fonduri PHARE. Formatele
acestor rapoarte vor fi pregatite de fiecare institutie de implementare
delegata si in final vor fi acceptate de Autoritatea de implementare impreuna
cu Comisia Europeana; rapoartele vor furniza suficiente detalii pentru a
permite evaluarea progresului facut si a activitatilor care mai trebuie
realizate.
Fiecare institutie delegata va desemna pentru fiecare proiect o persoana
oficiala de contact (si un adjunct al acesteia) care va reprezenta institutia
de implementare delegata in fata Autoritatii de implementare. Fiecare
institutie de implementare delegata va desemna, de asemenea, un sef de proiect
(eventual o echipa) care va lucra cu norma intreaga la implementarea
proiectului.
6. Asistenta tehnica va fi furnizata, daca este necesar, atat Autoritatii
de implementare, cat si institutiilor de implementare delegate, pentru a le
sprijini in managementul proiectelor si, daca este cazul, va fi finantata prin
intermediul fondului destinat managementului, astfel definit in cadrul alocarii
fondurilor Programului. Termenii de referinta pentru asistenta tehnica trebuie
aprobati de Comisia Europeana sau de cei nominalizati de catre reprezentantul
acesteia inainte de a selecta contractorul. Scopul asistentei tehnice acordate
institutiilor de implementare delegate va fi conform practicilor uzuale privind
proiectele cu sprijin financiar extern.
7. Ministerele de resort implicate vor fi informate permanent de
institutiile de implementare delegate despre stadiul fiecarui proiect. Cand un
astfel de minister desemneaza o persoana de contact, aceasta din urma va fi
invitata de Autoritatea de implementare la toate reuniunile privind proiectul,
inclusiv in Comitetul de evaluare. Ministerele de resort implicate pot sprijini
institutiile de implementare delegate din domeniul lor de responsabilitate,
sprijinul fiind binevenit in special la debutul proiectelor.
8. Ori de cate ori un proiect este cofinantat de Guvernul Romaniei, pentru
fiecare dintre componentele finantarii se vor incheia contracte distincte.
Guvernul Romaniei se angajeaza prin prezentul memorandum de intelegere sa
finanteze integral componenta pe care si-a asumat-o la semnarea contractelor
pentru proiecte.
9. Dupa incheierea lucrarilor Guvernul Romaniei se angajeaza sa asigure
functionalitatea deplina a investitiilor realizate conform obiectivelor lor, in
special sa asigure resursele bugetare, echipamentele, personalul si instituirea
practicilor eficiente de management operational, precum si armonizarea cu
documentele standard internationale. In acest scop pe parcursul implementarii
proiectului se poate acorda prin Program asistenta tehnica institutiilor de
implementare delegate.
10. Pentru fiecare proiect de executie de lucrari vor fi amplasate in situ
panouri, vizibile publicului larg, in limba romana si in una dintre limbile de
circulatie ale Comunitatii Europene, continand informatii referitoare la
descrierea lucrarilor, costul lor, precum si la faptul ca activitatile au fost
finantate cu sprijinul Uniunii Europene din fonduri PHARE.
11. Tabelul prevazut in anexa 1 indica pentru fiecare proiect prin
programele curente institutia delegata si ministerul de resort responsabil.
Lista cuprinzand persoanele oficiale de contact si sefii de proiect desemnati
va fi inaintata Autoritatii de implementare si Comisiei Europene, precum si
orice modificare care intervine pe parcursul implementarii fiecarui proiect.
Pentru fiecare program nou se va intocmi si se va accepta ca addendum la anexa
1 un tabel actualizat.
Licitare si contractare
Licitarea
12. Licitatiile privind contractele finantate de Comisia Europeana vor fi
publice si li se va face o publicitate corespunzatoare in Romania, in
conformitate cu cerintele licitatiilor publice din Romania, atat in limba
romana, cat si in una dintre limbile Comunitatii Europene. In cazul
contractelor estimate la minimum 300.000 euro, anuntarea licitatiilor se va
face in acelasi timp si in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Autoritatea de
implementare va cere Comisiei Europene publicarea acestui anunt cu cel putin 4
saptamani inainte de data publicarii efective.
Participarea va fi deschisa in mod egal tuturor persoanelor fizice sau
juridice din statele membre ale Uniunii Europene, precum si celor din tarile
partenere PHARE.
13. Documentatiile de licitatie vor fi prezentate in una dintre limbile
Comunitatii Europene si, optional, in limba romana si vor putea fi obtinute
exclusiv de la birourile Autoritatii de implementare. Pentru acoperirea
costurilor documentatiei de licitatie va putea fi solicitata o taxa.
14. Intervalul de timp permis in vederea depunerii ofertelor la licitatii
nu va fi mai mic de 6 saptamani de la data publicarii anuntului de licitatie.
15. Aprobarea desfasurarii licitatiei de catre Comisia Europeana, direct
sau prin intermediul unui reprezentant nominalizat, este necesara in functie de
valoarea contractului, asa cum este prevazut in Manualul CRP. Documentele de
licitatie pentru executie de lucrari sau pentru achizitii vor fi transmise la
Comisia Europeana impreuna cu criteriile de evaluare propuse si cu un tabel
prezentand defalcarea costurilor estimate (pe componente tehnice majore).
Evaluarea
16. Comitetele de evaluare a ofertelor vor fi stabilite de Autoritatea de
implementare, implicand toate partile interesate in vederea selectarii ofertei
castigatoare. Presedintele si componenta comitetelor de evaluare se vor stabili
cu acordul Comisiei Europene. Procedurile de evaluare a ofertelor vor respecta
reglementarile SID.
17. In vederea facilitarii activitatii comitetelor de evaluare si a
aprobarii rapoartelor de evaluare de catre Comisia Europeana, la deliberarile
comitetelor de evaluare pot participa expertii tehnici si/sau un reprezentant
oficial al Comisiei Europene.
Contractarea
18. Contractele, dupa avizarea lor de catre persoana oficiala de contact
(sau de adjunctul acesteia) din institutia de implementare delegata, vor fi
incheiate de Autoritatea de implementare cu castigatorul licitatiei, pe baza
specificatiilor cuprinse in documentele de licitatie si in oferta primita.
Contractul va fi redactat in una dintre limbile Comunitatii si, optional, in
limba romana.
19. In conformitate cu Manualul CRP, inaintea semnarii contractele
incheiate in cadrul prezentului Program vor fi avizate de Comisia Europeana sau
de reprezentantii sai desemnati.
Raportare
20. Autoritatea de implementare va raporta informatiile financiare prin
sistemul de raportare financiar PHARE (PHACSY/PERSEUS). Comisia Europeana poate
solicita periodic din partea Autoritatii de implementare rapoarte de sinteza
intr-un format prestabilit.
Supervizarea, inspectia lucrarilor, receptia provizorie si finala
21. Institutiile de implementare delegate si Autoritatea de implementare
vor superviza implementarea lucrarilor aflate in responsabilitatea lor si vor
organiza receptia provizorie si finala, in conformitate cu clauzele
contractuale. Institutiile de implementare delegate sunt responsabile (eventual
impreuna cu un specialist angajat in acest scop) sa certifice conformitatea
calitatii si cantitatii lucrarilor sau a echipamentelor procurate de la
furnizor cu clauzele contractuale. Toate facturile legate de proiect sunt
certificate de persoana oficiala de contact (sau de adjunctul acesteia) din
institutia de implementare delegata, inainte de a fi platite de Autoritatea de
implementare.
In cazul contractelor FIDIC inginerul va fi numit (eventual finantat din
Program) inainte de incheierea contractelor.
22. Receptiile provizorii si finale trebuie avizate fie direct de Comisia
Europeana, fie de un expert independent nominalizat de aceasta.
Reglementari financiare
23. Reglementarile financiare generale sunt definite de memorandumul de
finantare, in special in ceea ce priveste deschiderea contului bancar, plata
preliminara in avans si urmatoarele plati in avans.
Diferite documente*1) sunt necesare Comisiei pentru a putea face plati in
avans, conform urmatoarelor liste de verificare:
Plata preliminara in avans va fi facuta pe baza:
- semnarii memorandumului de finantare;
- semnarii memorandumului de intelegere;
- primirii unei cereri oficiale, care indica Responsabilul autorizat al
Programului (RAP) si detaliile privind contul bancar al Programului, incluzand
specimenele de semnatura ale persoanelor autorizate sa opereze contul;
- unei justificari a avansului, incluzand contractele si platile ce se
intentioneaza a fi facute din plata preliminara in avans, in conformitate cu
prevederile Manualului SID.
Platile urmatoare in avans se fac pe baza unei cereri si:
- a unui plan strategic actualizat, a unui program de lucru si a unui
raport de monitorizare si evaluare;
- a unui extras de cont bancar ce dovedeste toate platile facute deja,
dobanda acumulata si disponibilul in cont;
- a copiilor de pe contractele semnate anterior.
Platile din contul Autoritatii de implementare se vor face pe baza
facturilor referitoare la contractele semnate de aceasta autoritate sau pe baza
graficelor de plati inaintate spre aprobare de catre institutiile de
implementare delegate.
------------
*1) Autoritatea de implementare va folosi formate PHARE standard, dupa caz,
conform SID, incluzand planurile strategice si programele de lucru.
Audit si monitorizare
24. Operatiunile finantate prin acest Program vor face obiectul unor
inspectii ale serviciilor specializate ale Comisiei si ale Curtii de Audit,
dupa cum se specifica in memorandumul de finantare.
In completare, dupa terminarea implementarii Programului se va putea
realiza o evaluare in comun sau separat de catre Comisie sau/si de catre
autoritatile romane, evaluare ce va fi finantata din fondurile Programului.
Auditul si monitorizarea vor fi finantate din Program.
Clauze finale
25. Anexa 1 reprezinta parte integranta a memorandumului de intelegere.
26. Prezentul memorandum de intelegere este exhaustiv. Orice amendamente
sau modificari trebuie confirmate de catre semnatari in scris.
Modalitatile practice de implementare a prezentului memorandum de
intelegere vor fi decise impreuna de catre A.N.D.R. si Comisia Europeana.
Toate modificarile datorate transferului coordonarii Programului vor fi
realizate in conformitate cu documentele relevante referitoare la implementarea
Programului.
27. Comunicarile oficiale privind prezentul memorandum de intelegere vor fi
transmise prin Delegatia Comisiei Europene in Romania.
Semnat la Bucuresti la 7 mai 1997.
Din partea Guvernului Romaniei,
Nicolae Noica,
ministrul lucrarilor publice si amenajarii teritoriului
Din partea Comisiei Europene,
Karen Fogg,
seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania
ANEXA 1
PROIECTE. DATE PRIVIND IMPLEMENTAREA
_______________________________________________________________________________
Proiectul Unitatea responsabila Ministerul de resort
_______________________________________________________________________________
1. Dezvoltare economica
1.1. Studiul regional Institutul de Cercetare Ministerul Lucrarilor
si Proiectare Publice si Amenajarii
"Urbanproiect" Teritoriului -
Directia
generala de urbanism si
amenajarea teritoriului
2. Transport
2.1. a) Modernizarea Administratia Nationala Ministerul
punctului de trecere a a Drumurilor din Romania Transporturilor -
frontierei Petea: - Directia de programe Directia generala de
drum de legatura cu finantare externa infrastructura
2.1. b) Modernizarea Ministerul Finantelor Ministerul Finantelor -
punctului de trecere a - Directia Generala a Directia Generala a
frontierei Petea: Vamilor - Serviciul Vamilor - Serviciul
punct vamal investitii investitii
3. Mediu
3.1. Prevenirea Regia Autonoma Ministerul Apelor,
inundatiilor in bazinul "Apele Romane" Padurilor si
Protectiei
Crisurilor Mediului
4. Justitie si afaceri
interne
4.1. Centru de cazare a Ministerul de Interne - Ministerul de Interne -
imigrantilor ilegali Directia generala pentru Directia generala pentru
Arad strategie, integrare strategie, integrare
europeana si relatii europeana si relatii
publice publice
5. Managementul Agentia Nationala pentru Agentia Nationala pentru
Programului Dezvoltare Regionala Dezvoltare Regionala
UMP - cooperare UMP - cooperare
transfrontaliera transfrontaliera
_______________________________________________________________________________