ORDONANTA DE URGENTA Nr. 26 din 13 martie 2002
privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 229 din 5 aprilie 2002
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
TITLUL I
Prevederi generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul legal privind infiintarea
si functionarea organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare, cu
institutiile si operatiunile specifice acestora, in vederea mobilizarii
economiilor banesti si orientarii acestora catre plasamente si investitii, pe
principiul diversificarii si administrarii prudente a riscului de portofoliu,
in conditii adecvate de protectie a investitorilor.
(2) Administrarea prezentei ordonante de urgenta si punerea ei in aplicare,
precum si supravegherea si controlul respectarii dispozitiilor sale sunt
incredintate Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, investita in acest scop
cu puteri de reglementare, decizie, autorizare, dispensa, interdictie,
interventie, ancheta si sanctionare disciplinara si administrativa.
Art. 2
(1) In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii, abrevierile si
expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. B.N.R. - Banca Nationala a Romaniei;
2. C.N.V.M. - Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
3. C.S.A. - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
4. control direct - detinerea de catre o persoana fizica sau juridica,
singura sau impreuna si in legatura cu terti, a mai mult de 10% din capitalul
social sau din drepturile de vot ce pot fi exercitate in adunarea generala a
unei societati comerciale;
5. control indirect - se realizeaza de actionarii sau asociatii care detin
mai mult de 10% din capitalul social ori din drepturile de vot ce pot fi
exercitate in adunarea generala a unei persoane juridice, precum si de
administratorii, conducerea executiva sau de alte persoane cu putere de decizie
in cadrul acesteia, singuri sau impreuna si in legatura cu terti, atunci cand
respectiva persoana juridica controleaza direct o societate comerciala;
6. depozitar - o banca autorizata de C.N.V.M. sa desfasoare activitati de
depozitare in sensul prezentei ordonante de urgenta;
7. fond de investitii - organism de plasament colectiv, fara personalitate
juridica, constituit printr-un contract de societate civila;
8. fond deschis de investitii (FDI) - un fond de investitii ale carui
unitati de fond fac obiectul unei emisiuni si rascumparari continue si a carui
infiintare este initiata de catre o societate de administrare a investitiilor;
9. investitie de portofoliu - dobandirea de valori mobiliare in scopul
obtinerii de beneficii din dividende, din dobanzi sau din diferenta favorabila
dintre pretul de cumparare si pretul de vanzare al valorilor mobiliare, fara ca
investitorul sa urmareasca implicarea directa in administrarea emitentului si
fara ca investitia totala sa depaseasca 10% din capitalul social al emitentului
sau din valoarea de emisiune, dupa caz;
10. grup financiar - doua sau mai multe persoane fizice ori juridice,
romane sau straine, care se afla in una dintre situatiile urmatoare:
- sunt direct sau indirect controlate de un tert;
- controleaza, singure sau impreuna, direct ori indirect, un tert;
- se controleaza direct sau indirect intre ele;
11. organisme de plasament colectiv - entitati organizate, cu sau fara personalitate
juridica, care fac apel public la economiile banesti ale populatiei in scopul
investirii acestora;
12. organisme de plasament colectiv in valori mobiliare - fonduri deschise
de investitii si societati de investitii care isi orienteaza resursele
mobilizate exclusiv catre investitia in valori mobiliare, in conditiile
prezentei ordonante de urgenta si ale reglementarilor C.N.V.M.;
13. societate de investitii (SI) - organism de plasament colectiv in valori
mobiliare, constituit ca societate comerciala pe actiuni, ale carei actiuni fac
obiectul unei emisiuni si rascumparari continue;
14. societati de administrare a investitiilor (SAI) - societati comerciale
care au ca unic obiect de activitate prestarea de servicii specifice privind
infiintarea, promovarea, organizarea si administrarea de organisme de plasament
colectiv, precum si a acelor activitati care le sunt permise in temeiul
prezentei ordonante de urgenta si al reglementarilor emise in aplicarea ei, pe
principiul diversificarii si al administrarii prudente a riscurilor de
portofoliu;
15. titluri de participare - inseamna, dupa caz, fie unitati de fond la
fondurile deschise de investitii, fie actiuni la societatile de investitii;
16. unitati de fond - titluri de participare la un fond de investitii, care
evidentiaza o detinere de capital in activele fondului si a caror achizitionare
reprezinta unica modalitate de investire intr-un fond de investitii;
17. U.E. - Uniunea Europeana.
(2) Termenii, abrevierile si expresiile folosite in prezenta ordonanta de
urgenta si care sunt definite in legislatia privind valorile mobiliare,
serviciile de investitii financiare si pietele reglementate sau in legislatia
privind pietele reglementate de marfuri si instrumente financiare derivate au
intelesul prevazut in acestea.
(3) Calificarea unei persoane, institutii, situatii, informatii, operatiuni
sau a unui act juridic ori instrument negociabil, cu privire la includerea in
sau excluderea din sfera termenilor si expresiilor cu semnificatia stabilita la
alin. (1) si (2), in vederea determinarii incidentei dispozitiilor prezentei
ordonante de urgenta, se face de catre C.N.V.M. din oficiu sau la cererea
partii interesate.
(4) In caz de litigiu actele individuale emise de C.N.V.M. cu privire la
calificarile prevazute la alin. (3) pot fi atacate cu recurs in fata Curtii de
Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
TITLUL II
Societatile de administrare a investitiilor
Art. 3
(1) Societatea de administrare a investitiilor (SAI) se constituie sub
forma unei societati pe actiuni, persoana juridica romana, in conformitate cu
dispozitiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu
modificarile ulterioare, si cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de
urgenta.
(2) Societatea de administrare a investitiilor poate emite un singur tip de
actiuni nominative, care se platesc in intregime in numerar la momentul
subscrierii.
(3) Capitalul minim subscris si varsat al unei societati de administrare a
investitiilor este stabilit prin reglementari emise de C.N.V.M.
(4) La constituire societatea de administrare a investitiilor va solicita
C.N.V.M. autorizatia prealabila de constituire, in temeiul careia se va putea
inmatricula la oficiul registrului comertului. In baza dovezii de inmatriculare
la oficiul registrului comertului societatea de administrare a investitiilor va
solicita C.N.V.M. autorizatia definitiva de functionare in temeiul careia isi
va desfasura activitatea de administrare de investitii.
(5) Conditiile care au stat la baza autorizatiilor de constituire si de
functionare emise de C.N.V.M. trebuie mentinute pe toata durata de existenta a
unei societati de administrare a investitiilor. Orice modificare a acestora
este supusa autorizarii C.N.V.M.
(6) Activitatea de administrare a investitiilor consta in principal in
activitati prin care:
a) se analizeaza valorile mobiliare si pietele financiare si se
selectioneaza portofolii de investitii pentru organismele de plasament colectiv
in valori mobiliare administrate;
b) se achizitioneaza valori mobiliare pe contul organismului de plasament
colectiv in valori mobiliare administrat, folosind resursele financiare atrase
de la detinatorii de titluri de participare;
c) se exercita drepturile ce decurg din detinerea de valori mobiliare in
contul organismului de plasament colectiv in valori mobiliare administrat;
d) se distribuie titluri de participare ale organismelor de plasament
colectiv in valori mobiliare administrate;
e) se publica valoarea activului net, valoarea unitara a activului net si
numarul de investitori, calculate de depozitar, in conformitate cu art. 21
alin. (1) lit. f) si art. 21 alin. (2);
f) alte activitati calificate ca atare si autorizate de C.N.V.M.
(7) Societatea de administrare a investitiilor nu poate delega unui tert
nici una dintre responsabilitatile sale, cu exceptia activitatilor de
distribuire a titlurilor de participare si a celor prevazute la art. 8 alin.
(2) si la art. 22 alin. (2) lit. c). Delegarea se face numai cu avizul C.N.V.M.
(8) Controlul intern al respectarii prevederilor legale de catre
societatile de administrare a investitiilor, precum si de catre societatile de
investitii administrate de consilii de administratie este efectuat de persoane
autorizate de C.N.V.M., in conditiile stabilite prin reglementarile emise de
aceasta.
Art. 4
(1) Societatile de administrare a investitiilor pot administra orice tip de
organism de plasament colectiv, precum si conturi individuale de investitii sau
de plasament ale persoanelor fizice ori juridice.
(2) C.N.V.M. va emite reglementari privind prevenirea conflictului de
interese si administrarea prudentiala in situatiile prevazute la alin. (1).
Art. 5
(1) O societate de administrare a investitiilor va fi autorizata de
C.N.V.M. daca indeplineste cumulativ cel putin urmatoarele conditii:
a) capitalul social subscris si varsat indeplineste conditiile stabilite
prin reglementarile C.N.V.M.;
b) administratorii si alte persoane fizice sau juridice cu functii de
conducere ori de control in societate indeplinesc conditiile de independenta,
integritate si experienta stabilite pentru aceste functii prin reglementarile
C.N.V.M.;
c) actionarii societatii respecta conditiile de independenta si integritate
stabilite pentru aceste categorii de persoane prin reglementarile C.N.V.M.;
d) relatiile de afiliere si implicare ale actionarilor societatii nu sunt
de natura sa prejudicieze supravegherea eficienta a activitatii acesteia.
Modificarile in structura actionariatului, care au ca rezultat obtinerea unei
cote de peste 5% din capitalul social, vor fi notificate catre C.N.V.M. in
maximum 24 de ore;
e) prezinta o descriere a structurii organizatorice impreuna cu actele
constitutive si cu reglementarile interne;
f) numele societatii contine fie sintagma "societate de administrare a
investitiilor", fie abrevierea "SAI".
(2) Autorizarea poate fi respinsa daca, desi sunt indeplinite conditiile
prevazute la alin. (1), se considera ca administrarea prudentiala nu poate fi
asigurata.
(3) C.N.V.M. va reglementa procedura de autorizare care va cuprinde si
cazurile in care autorizatia poate fi suspendata sau retrasa, precum si
modalitatea de autorizare a divizarii si fuziunii societatilor de administrare
a investitiilor.
Art. 6
(1) Societatile de administrare a investitiilor care au fost autorizate
sunt inscrise intr-un registru special tinut la C.N.V.M. Registrul are caracter
public.
(2) Societatile de administrare a investitiilor au obligatia sa inscrie
numarul de inregistrare in registrul prevazut la alin. (1) in toate actele,
documentele si corespondenta pe care le emit sau le initiaza.
Art. 7
(1) O societate comerciala nu poate fi in acelasi timp societate de
administrare a investitiilor si depozitar.
(2) Societatea de administrare a investitiilor si depozitarul trebuie sa
actioneze independent una fata de cealalta si exclusiv in interesul
detinatorilor de titluri de participare.
(3) Societatea de administrare a investitiilor are obligatia de a transmite
depozitarului toate informatiile privind operatiunile fondului, cel mai tarziu
pana la ora 24,00 a zilei urmatoare celei in care acestea au fost efectuate.
Art. 8
(1) Societatile de administrare a investitiilor trebuie:
a) sa opereze cu diligenta profesionala maxima, corectitudine si
transparenta in interesul exclusiv al detinatorilor de titluri de participare;
b) sa se organizeze astfel incat sa minimizeze riscul conflictului de
interese, inclusiv conflictele dintre diversele organisme de plasament colectiv
in valori mobiliare administrate;
c) sa adopte masuri de protectie a drepturilor detinatorilor de titluri de
participare;
d) sa respecte intocmai reglementarile prudentiale emise de C.N.V.M.
(2) Drepturile de vot ce decurg din actiunile detinute de organismul de
plasament colectiv in valori mobiliare la diversi emitenti vor fi exercitate de
catre societatea de administrare a investitiilor.
Art. 9
(1) O societate de administrare a investitiilor poate inceta administrarea
unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare in urmatoarele
situatii:
a) notificarea catre C.N.V.M. a deciziei de denuntare a contractului de
administrare cu minimum 90 de zile inainte ca aceasta sa produca efect;
b) retragerea de catre C.N.V.M. a autorizatiei de functionare.
(2) Societatea de administrare a investitiilor are obligatia sa publice
intr-un cotidian cu difuzare nationala si in Buletinul C.N.V.M. decizia de
denuntare a contractului de administrare sau de depozitare, in termen de 48 de
ore de la data notificarii catre C.N.V.M.
Art. 10
(1) Societatile de administrare a investitiilor nu pot efectua tranzactii
cu organismele de plasament colectiv in valori mobiliare pe care le
administreaza si nici intre acestea.
(2) Interdictia prevazuta la alin. (1) se aplica si in cazul operatiunilor
prevazute la art. 4 alin. (1).
Art. 11
Societatile de administrare a investitiilor vor putea contracta imprumuturi
numai cu respectarea reglementarilor prudentiale emise de C.N.V.M.
Art. 12
O societate de administrare a investitiilor, membrii consiliului de
administratie, ai conducerii executive sau detinatorii a mai mult de 5% din
capitalul social nu pot detine direct sau indirect, individual ori impreuna si
in legatura cu terti, mai mult de 5% din actiunile unei alte societati de
administrare a investitiilor.
Art. 13
(1) Societatilor de administrare a investitiilor le este interzis sa
incheie contract de intermediere de valori mobiliare cu societatile de servicii
de investitii financiare care au detineri mai mari de 5% din capitalul social
al respectivei societati de administrare a investitiilor.
(2) Interdictia prevazuta la alin. (1) se aplica si in situatiile in care
membrii consiliului de administratie, ai conducerii executive si detinatori a
mai mult de 5% din actiunile societatii de servicii de investitii financiare,
direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti, au
detineri mai mari de 5% din capitalul social al respectivei societati de
administrare a investitiilor.
Art. 14
(1) O societate de administrare a investitiilor nu poate detine mai mult de
5% din capitalul social al unui depozitar.
(2) Membrii consiliului de administratie, ai conducerii executive sau
detinatorii a mai mult de 5% din capitalul social al unei societati de
administrare a investitiilor nu pot detine direct sau indirect, individual ori
impreuna si in legatura cu terti, mai mult de 5% din capitalul social al unui
depozitar.
Art. 15
O societate de administrare a investitiilor nu poate detine actiuni ale
persoanelor juridice care sunt actionare ale respectivei societati de
administrare a investitiilor.
TITLUL III
Depozitarul
Art. 16
(1) Activele unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare
trebuie incredintate unui depozitar in vederea pastrarii lor in conditii de
siguranta. Pot face exceptie disponibilitatile in numerar si cele asimilate
acestora prin reglementarile B.N.R.
(2) Depozitarul trebuie:
a) sa se asigure ca desfasurarea activitatilor de emitere, vanzare,
rascumparare sau de anulare a titlurilor de participare, inclusiv evidenta
acestora, sunt conforme cu legislatia in vigoare si cu normele organismului de
plasament colectiv in valori mobiliare;
b) sa se asigure ca valoarea titlurilor de participare este calculata in
conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta si cu reglementarile
C.N.V.M.;
c) sa urmeze instructiunile societatii de administrare a investitiilor, cu
exceptia cazului in care acestea sunt contrare legislatiei in vigoare sau
normelor organismului de plasament colectiv in valori mobiliare;
d) sa se asigure ca in tranzactiile avand ca obiect activele organismului
de plasament colectiv in valori mobiliare orice suma este achitata in termenul
stabilit;
e) sa se asigure ca veniturile organismului de plasament colectiv in valori
mobiliare sunt administrate si calculate in conformitate cu legislatia in
vigoare si cu reglementarile C.N.V.M.
Art. 17
(1) Poate fi depozitar o banca, persoana juridica romana, infiintata in
conformitate cu dispozitiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata, cu modificarile ulterioare, si ale Legii bancare nr. 58/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare, si autorizata de C.N.V.M. in
conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta, daca prezinta
suficiente garantii profesionale, are un capital social adecvat pentru a
desfasura in bune conditii activitatea sa de depozitar si pentru a indeplini
angajamentele care decurg din aceasta functie.
(2) Bancile care indeplinesc conditiile stipulate la alin. (1) vor fi
inscrise intr-un registru special tinut la C.N.V.M. si care se publica in
Buletinul C.N.V.M.
Art. 18
In vederea obtinerii autorizatiei bancile trebuie sa prezinte C.N.V.M.
documente si evidente din care sa rezulte ca:
a) dispun de suficiente resurse financiare;
b) au o structura de conducere adecvata;
c) dispun de capacitatile profesionale necesare pentru desfasurarea
corespunzatoare a activitatilor de depozitare;
d) sunt astfel organizate incat sa minimizeze riscul conflictului de
interese, inclusiv conflictele dintre diversele organisme de plasament colectiv
in valori mobiliare pentru care indeplinesc functia de depozitar;
e) respecta reglementarile prudentiale ale B.N.R.
Art. 19
Conditiile care au stat la baza autorizatiei emise de C.N.V.M. trebuie
mentinute pe toata durata de existenta a depozitarului. Orice modificare a
acestora este supusa autorizarii C.N.V.M.
Art. 20
(1) Depozitarul raspunde fata de societatea de administrare a investitiilor
si fata de detinatorii de titluri de participare pentru orice pierdere suferita
de acestia ca urmare a neindeplinirii culpabile sau a indeplinirii
necorespunzatoare a obligatiilor sale.
(2) Un depozitar poate transfera unei terte persoane autorizate de
C.N.V.M., in calitate de subdepozitar, o parte din activele unui organism de
plasament colectiv in valori mobiliare, precum si functiile sale de depozitar
al acelor active:
a) la cererea expresa a societatii de administrare a investitiilor cu care
are contract de depozitare si cu avizul C.N.V.M., caz in care depozitarul este
exonerat de orice raspundere cu privire la activele transferate;
b) din proprie initiativa, cu avizul societatii de administrare a
investitiilor si al C.N.V.M., caz in care depozitarul si subdepozitarul vor
raspunde solidar pentru modul de indeplinire a functiilor de depozitar al
activelor transferate.
(3) Administratorii, directorii si auditorii depozitarului sunt obligati sa
comunice C.N.V.M. in termen de 24 de ore orice neregula descoperita de ei in
legatura cu administrarea fondurilor sau a societatilor de investitii.
Art. 21
(1) Depozitarii vor desfasura in mod obligatoriu cel putin urmatoarele
activitati:
a) custodia activelor financiare apartinand organismelor de plasament
colectiv in valori mobiliare;
b) pastrarea in siguranta a activelor financiare materializate apartinand
organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare;
c) evidenta activelor si a obligatiilor, precum si controlul detinerilor de
valori mobiliare si alte instrumente financiare si a tranzactiilor cu acestea;
d) evidenta cererilor de subscriere si de rascumparare de titluri de
participare si a operatiunilor efectuate;
e) evidenta numarului de investitori si a titlurilor de participare
detinute de acestia pe baza informatiilor transmise de distribuitori sau de
societatea de administrare a investitiilor;
f) calcularea si certificarea valorii activului net, a valorii unitare a
activului net, a numarului de investitori si transmiterea acestora catre
societatile de administrare a investitiilor si catre C.N.V.M., in termenele,
forma, conditiile si periodicitatea stabilite prin prezenta ordonanta de
urgenta si in reglementarile C.N.V.M. emise in aplicarea acesteia.
(2) Sunt interzise publicarea si folosirea sub orice forma a altor marimi
sau exprimari pentru valoarea activului net, valoarea unitara a activului net
si numarul de investitori, in afara celor calculate si certificate de
depozitar.
(3) Activele investitorilor trebuie evidentiate in conturi separate de cele
ale depozitarului, iar acesta, inainte de a elibera active, trebuie sa
analizeze tranzactiile efectuate de catre societatea de administrare a
investitiilor in contul organismului de plasament colectiv in valori mobiliare
administrat sau de catre societatea de investitii ale carei active le
depoziteaza si sa se asigure ca sunt conforme cu normele prudentiale prevazute
de prezenta ordonanta de urgenta si de reglementarile C.N.V.M.
Art. 22
(1) Depozitarii vor lua toate masurile pentru a se asigura ca preturile de
emisiune si de rascumparare sunt calculate in concordanta cu reglementarile
emise de C.N.V.M.
(2) Depozitarii pot desfasura pe baza contractelor incheiate cu societatile
de administrare a investitiilor urmatoarele activitati privind organismele de
plasament colectiv in valori mobiliare:
a) primirea fondurilor pentru subscrierile de titluri de participare la
fondurile deschise de investitii;
b) prelucrarea cererilor de rascumparare pentru titluri de participare la
fondurile deschise de investitii si efectuarea platilor corespunzatoare catre
detinatori pe baza instructiunilor transmise de societatea de administrare a
investitiilor;
c) plata dividendelor ce trebuie distribuite catre actionarii societatilor
de investitii;
d) colectarea dividendelor, dobanzilor si a altor fructe civile aferente
activelor depozitate;
e) decontarea tranzactiilor cu valori mobiliare in contul organismelor de
plasament colectiv in valori mobiliare, in conformitate cu instructiunile
primite de la societatea de administrare a investitiilor si cu reglementarile
specifice pietelor pe care se tranzactioneaza acestea.
(3) Activitatile prevazute la alin. (2) pot fi desfasurate numai pentru si
in legatura cu organismele de plasament colectiv in valori mobiliare pentru
care se realizeaza activitatea de depozitare.
Art. 23
(1) Un depozitar va inceta sa isi exercite functiile in urmatoarele
situatii:
a) notificarea catre C.N.V.M. a deciziei de denuntare a contractului de
depozitare de catre oricare dintre parti, cu minimum 90 de zile inainte ca
aceasta sa produca efect;
b) initierea procedurilor de supraveghere sau administrare speciala de
catre B.N.R. ori deschiderea procedurii falimentului;
c) retragerea autorizatiei de functionare de catre C.N.V.M. sau B.N.R.
(2) Depozitarul are obligatia sa publice intr-un cotidian de difuzare
nationala si in Buletinul C.N.V.M. decizia de denuntare a contractului de
administrare sau de depozitare, in termen de 48 de ore de la data notificarii
catre C.N.V.M.
Art. 24
Schimbarea depozitarului de catre societatea de administrare a
investitiilor este supusa aprobarii C.N.V.M.
Art. 25
(1) Un depozitar, membrii consiliului de administratie, ai conducerii
executive sau detinatorii a mai mult de 5% din capitalul sau social nu pot
detine, direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti,
actiuni la o societate de administrare a investitiilor pentru ale carei
organisme de plasament colectiv in valori mobiliare administrate desfasoara
activitati de depozitare.
(2) Un depozitar, membrii consiliului sau de administratie, ai conducerii
executive sau detinatorii a mai mult de 5% din capitalul sau social nu pot
detine, direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti,
mai mult de 5% din actiunile la o societate de investitii.
(3) Orice detinere de catre un depozitar a mai mult de 10% din actiunile
emise de un alt depozitar va fi notificata catre C.N.V.M. in termen de maximum
48 de ore.
(4) Un depozitar, membrii consiliului de administratie, ai conducerii
executive sau detinatorii a mai mult de 5% din capitalul sau social nu pot
detine, direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti,
titluri de participare la un organism de plasament colectiv in valori mobiliare
pentru care desfasoara activitati de depozitare.
TITLUL IV
Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 26
Organisme de plasament colectiv in valori mobiliare sunt fondurile deschise
de investitii si societatile de investitii care indeplinesc cumulativ
urmatoarele conditii:
a) au ca unic scop mobilizarea economiilor banesti printr-o oferta publica
continua de titluri de participare si investirea acestor resurse pe principiul
diversificarii riscului si administrarii prudentiale;
b) titlurile de participare sunt rascumparabile continuu din activele
respectivelor organisme, la cererea detinatorilor.
Art. 27
Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare sunt infiintate
conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta fie sub forma de fonduri
deschise de investitii, pe baza de contract de societate civila, fie sub forma
de societati de investitii, prin act constitutiv.
Art. 28
Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare nu se pot transforma
in alte tipuri de organisme de plasament colectiv.
Art. 29
Orice organism de plasament colectiv se poate transforma intr-un organism
de plasament colectiv in valori mobiliare, cu respectarea prevederilor
prezentei ordonante de urgenta si a reglementarilor C.N.V.M.
Art. 30
Prezenta ordonanta de urgenta se aplica si organismelor de plasament
colectiv in valori mobiliare situate intr-un alt stat, precum si titlurilor de
participare emise de respectivele organisme de plasament colectiv in valori
mobiliare, in cazul in care aceste titluri de participare sunt oferite public
pe teritoriul Romaniei.
Art. 31
Urmatoarele organisme de plasament colectiv in valori mobiliare nu fac
obiectul prezentei ordonante de urgenta: organismele de plasament colectiv in
valori mobiliare care colecteaza disponibilitati banesti fara a promova
vanzarea titlurilor de participare proprii pe teritoriul Romaniei sau care,
potrivit normelor fondului de investitii ori actelor constitutive ale
societatilor de investitii, dupa caz, pot vinde titluri de participare doar in
afara teritoriului Romaniei.
Art. 32
(1) Orice oferta publica prin care se face apel la economiile banesti ale
populatiei in scop de investire este supusa in prealabil autorizarii C.N.V.M.
(2) Constituirea societatii pe actiuni prin subscriptie publica este supusa
prevederilor Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 33
(1) Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare nu pot obtine
alte imprumuturi cu exceptia celor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta
si in reglementarile C.N.V.M. emise in aplicarea acesteia.
(2) Un organism de plasament colectiv in valori mobiliare poate sa
achizitioneze valuta prin mijloace de imprumut reciproc sustinute
(back-to-back).
(3) Un organism de plasament colectiv in valori mobiliare poate solicita
avizul C.N.V.M. pentru imprumuturi a caror valoare cumulata sa reprezinte
maximum 10% din valoarea activelor sale, cu conditia ca imprumutul sa nu fie pe
un termen mai mare de 30 de zile si sa se asigure respectarea reglementarilor
prudentiale emise de C.N.V.M.
(4) Nici un fel de speze sau comisioane nu pot fi percepute de catre
societatea de administrare a investitiilor in legatura cu sau ca urmare a unui
astfel de imprumut.
(5) Dispozitiile alin. (1) si (2) nu vor impiedica luarea unui angajament
de a efectua plati viitoare ca urmare a achizitionarii de valori mobiliare
platite partial.
(6) Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare nu pot acorda
imprumuturi societatilor de administrare a investitiilor care le administreaza.
Art. 34
(1) Un organism de plasament colectiv in valori mobiliare are obligatia sa
isi rascumpere titlurile de participare la cererea expresa a oricarui
detinator.
(2) Pretul de rascumparare trebuie platit in maximum 10 zile lucratoare de
la data primirii respectivei cereri. Cu ocazia rascumpararii se interzice
societatii de administrare a investitiilor sau societatii de investitii sa
perceapa alte speze, cu exceptia comisionului de rascumparare.
Art. 35
Societatile de investitii care se autoadministreaza si societatile de
administrare a investitiilor care administreaza organisme de plasament colectiv
in valori mobiliare nu pot acorda imprumuturi si nu pot actiona ca garant in
numele unui tert.
Art. 36
Societatile de investitii si societatile de administrare a investitiilor
care administreaza organisme de plasament colectiv in valori mobiliare nu pot efectua
vanzari in lipsa sau operatiuni in marja cu valori mobiliare.
Art. 37
(1) Sintagmele fond deschis de investitii, societate de investitii,
societate de administrare a investitiilor si depozitar sau abrevierile
echivalente vor fi folosite in mod corespunzator in denumirea societatilor
comerciale si a organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare,
reglementate de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Orice folosire neautorizata a unor denumiri incluzand, intre altele,
fond deschis de investitii, societate de investitii, societate de administrare
a investitiilor, depozitar, precum si a oricarei denumiri echivalente, analoage
sau similare ori a oricarei denumiri care in orice alta forma poate descrie
activitati supuse autorizarii in baza prezentei ordonante de urgenta este
interzisa si atrage aplicarea sanctiunilor prevazute in prezenta ordonanta de
urgenta.
Art. 38
Creditorii societatilor de administrare, ai depozitarilor, subdepozitarilor
sau ai detinatorilor de titluri de participare nu pot urmari in justitie
activele unui fond deschis de investitii.
Art. 39
Orice detinere care depaseste 10% din titlurile de participare ale unui
organism de plasament colectiv in valori mobiliare va fi facuta publica si
raportata C.N.V.M. de catre societatea de administrare a investitiilor si
depozitar, in termen de maximum 24 de ore de la confirmarea respectivei
detineri de catre depozitar.
CAP. 2
Autorizarea organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare
Art. 40
(1) Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare isi desfasoara
activitatea numai in baza autorizatiei C.N.V.M., in conformitate cu prezenta
ordonanta de urgenta si cu reglementarile emise in aplicarea ei.
(2) Un fond deschis de investitii va fi autorizat numai daca in prealabil
C.N.V.M. a autorizat societatea de administrare a investitiilor, prospectul de
emisiune si depozitarul.
(3) O societate de investitii va fi autorizata pe baza actelor constitutive
numai daca in prealabil C.N.V.M. a autorizat prospectul de emisiune si
depozitarul; daca societatea de investitii nu se autoadministreaza, va fi
considerata autorizata numai daca C.N.V.M. a autorizat si societatea de
administrare a investitiilor.
(4) In termen de 30 de zile de la data primirii tuturor documentelor
necesare C.N.V.M. va autoriza organismul de plasament colectiv in valori
mobiliare cu privire la initierea si derularea ofertei publice continue de
titluri de participare sau va transmite obiectiunile sale.
(5) Conditiile care au stat la baza autorizatiei emise de C.N.V.M. trebuie
mentinute pe toata durata de existenta a unui organism de plasament colectiv in
valori mobiliare. Orice modificare a acestora este supusa autorizarii C.N.V.M.
in termen de maximum 48 de ore.
(6) Orice schimbare a persoanelor cu functii de conducere ori de control
sau care determina politica de investitii a societatii de administrare a
investitiilor si/sau a societatii de investitii este supusa avizarii C.N.V.M.
Art. 41
O data cu decizia de autorizare a organismului de plasament colectiv in
valori mobiliare C.N.V.M. va emite autorizatia de administrare a respectivului
organism de plasament colectiv in valori mobiliare.
Art. 42
C.N.V.M. poate solicita motivat societatii de administrare a investitiilor
sa adopte modificari ale documentelor ce au stat la baza autorizarii unui
organism de plasament colectiv in valori mobiliare ori de cate ori astfel de
modificari sunt considerate necesare.
CAP. 3
Fondurile deschise de investitii
Art. 43
(1) Un fond deschis de investitii cuprinde totalitatea contributiilor
banesti atrase la acest fond printr-o oferta publica continua de unitati de
fond, a activelor achizitionate si a beneficiilor rezultate prin investirea
unor astfel de resurse sub forma unui portofoliu diversificat de valori
mobiliare.
(2) Societatea de administrare a investitiilor initiaza infiintarea unui
fond deschis de investitii care se constituie ca urmare a unei oferte publice
de vanzare de unitati de fond, autorizata de C.N.V.M., data la care fondul
deschis de investitii va fi autorizat provizoriu.
(3) Fondul deschis de investitii va fi autorizat definitiv de catre
C.N.V.M. in termen de un an de la data emiterii autorizatiei provizorii, cu
respectarea prevederilor art. 53 alin. (2).
Art. 44
C.N.V.M. va stabili prin reglementari criteriile pentru autorizarea unui
fond deschis de investitii. Acestea trebuie sa contina cel putin urmatoarele:
a) obiectul investitiei;
b) termenii si conditiile de participare la fond;
c) durata fondului;
d) evidentele, rapoartele asupra operatiunilor si raportarile periodice
care urmeaza sa fie intocmite si transmise C.N.V.M. de catre societatea de
administrare a investitiilor, depozitar, distribuitor si auditor, precum si,
dupa caz, conditiile si termenele de publicare a acestora;
e) conditiile in care societatea de administrare a investitiilor poate
inscrie unitatile de fond la cota unei piete reglementate.
Art. 45
(1) Fondurile deschise de investitii care au fost autorizate vor fi
evidentiate intr-un registru special tinut la C.N.V.M. Registrul de evidenta
are caracter public.
(2) Societatile de administrare a investitiilor au obligatia sa inscrie
numarul de inregistrare in registrul prevazut la alin. (1) in toate actele,
documentele si corespondenta pe care societatea de administrare a investitiilor
le emite sau le initiaza pe contul fondurilor deschise de investitii pe care le
administreaza.
Art. 46
(1) Prospectul de emisiune trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele:
a) numele si durata fondului deschis de investitii;
b) caracteristicile si operatiunile fondului deschis de investitii;
c) societatea de administrare;
d) depozitarul;
e) modalitatea de participare la fond, subscrierea si rascumpararea de
unitati de fond, precum si termenele si procedurile de emitere si anulare a
certificatelor;
f) persoanele responsabile cu analizarea oportunitatilor de investitie,
daca sunt altele decat administratorii societatii de administrare a
investitiilor, criteriile de echilibrare a portofoliului si strategia adoptata;
g) tipurile de active in care se va investi;
h) metodele de determinare a valorii activului net si a valorii unitare a
activului net;
i) limitele cheltuielilor fondului si ale societatii de administrare a
investitiilor;
j) nivelul sau metoda de determinare a comisionului datorat societatii de
administrare a investitiilor pentru serviciile de administrare;
k) modalitatea de a face publica valoarea la zi a unitatilor de fond;
l) cazurile si procedurile de reorganizare, dizolvare si lichidare a
fondului deschis de investitii;
m) orice alte norme interne ale fondului deschis de investitii.
(2) C.N.V.M. va emite reglementari cu privire la continutul minim si la
forma prospectului de emisiune.
Art. 47
(1) C.N.V.M. va emite reglementari privind continutul minim si forma
contractului de administrare care va fi parte integranta din normele fondului
deschis de investitii.
(2) Investitorii adera si se supun termenilor contractuali din actele
constitutive si din prospectul fondului deschis de investitii prin depunerea
semnaturii lor pe formularul de subscriere sau pe un alt formular prevazut
pentru o astfel de situatie. In cazul in care semnatura este data si pentru
cumparari ulterioare, administratorul are obligatia ca la fiecare schimbare a
elementelor semnificative ale prospectului de emisiune prevazute la art. 46
alin. (1) sa solicite investitorului semnarea unui nou formular privind
investitiile viitoare, in conformitate cu noile conditii de functionare a
fondului deschis de investitii.
Art. 48
(1) Vor fi emise unitati de fond de un singur tip, in forma nominativa,
materializate sau dematerializate, intr-o singura serie, care vor fi platite
integral la momentul subscrierii si vor conferi detinatorilor lor drepturi si
obligatii egale.
(2) Evidenta unitatilor de fond este tinuta prin inscrierea in registru,
pentru cele materializate, sau prin inscriere in cont, pentru cele
dematerializate.
(3) Participarea la un fond deschis de investitii este atestata, la cererea
detinatorului, printr-un certificat doveditor al detinerii de unitati de fond.
(4) Numarul unitatilor de fond este supus unor variatii permanente rezultand
atat din emisiunea continua si plasarea prin oferta publica de unitati de fond
suplimentare, cat si din exercitarea dreptului de rascumparare a unitatilor de
fond emise anterior si aflate in circulatie.
Art. 49
(1) Fondurile deschise de investitii nu vor emite alte instrumente
financiare in afara unitatilor de fond.
(2) Investitorii pot subscrie unitati de fond sau fractiuni de unitati de
fond.
(3) Orice detinator de unitati de fond are obligatia de a detine in
permanenta cel putin o unitate de fond.
(4) In cazul in care, ca urmare a unei cereri de rascumparare, investitorul
ar ramane cu mai putin de o unitate de fond, in mod obligatoriu, cu aceeasi
ocazie, va fi rascumparata si fractiunea reziduala.
(5) In cazul detinerii in comun a unei unitati de fond detinatorii vor
desemna un reprezentant care va exercita drepturile si obligatiile aferente
unitatii de fond in raporturile cu societatea de administrare a investitiilor.
(6) Nici un detinator de unitati de fond nu poate provoca partajarea
fondului deschis de investitii sau a unitatii de fond.
Art. 50
(1) Investitorii vor achizitiona unitatile de fond la pretul de emisiune.
Pretul de emisiune este calculat pe baza valorii activului net, valabila in
ziua cumpararii.
(2) Unitatile de fond vor fi rascumparate la cerere si la un pret
reflectand valoarea calculata de depozitar, cu respectarea reglementarilor
C.N.V.M.
(3) Pretul de rascumparare, egal cu valoarea calculata de depozitar pentru
ziua depunerii cererii de rascumparare, va fi platit in termen de 10 zile
lucratoare de la data primirii respectivei cereri.
(4) C.N.V.M. va emite reglementari privind modul de calcul si plata
preturilor de emisiune si de rascumparare.
(5) Valoarea activului net si valoarea unitara a activului net ale unui
fond deschis de investitii, calculate de catre depozitar in conformitate cu
prevederile art. 21 alin. (1) lit. f), se vor publica de catre societatea de
administrare a investitiilor zilnic, pentru fiecare zi lucratoare.
Art. 51
(1) Societatea de administrare a investitiilor, administratorii sau alte
persoane cu functii de conducere ori de control al acesteia, precum si
persoanele implicate cu acestea pot detine unitati de fond in fondurile
deschise de investitii pe care le administreaza.
(2) Orice detinere de unitati de fond care depaseste 10% din activele
fondului deschis de investitii va fi facuta publica si va fi raportata la
C.N.V.M. de catre societatea de administrare a investitiilor si depozitar in
termen de maximum 24 de ore de la confirmarea detinerii de catre depozitar.
Art. 52
(1) Societatea de administrare a investitiilor, precum si persoanele
mentionate la art. 51 alin. (1) sunt raspunzatoare pentru daunele provocate
fondurilor administrate si detinatorilor de unitati de fond daca au facut
operatiuni cu sau pentru fondurile deschise de investitii administrate
folosindu-se de informatii privilegiate, asa cum sunt acestea prevazute in
reglementarile C.N.V.M.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) C.N.V.M. este in drept sa dispuna
masuri conservatorii corespunzatoare si sa solicite instantei anularea
tranzactiilor frauduloase.
Art. 53
(1) Daca in termen de 90 de zile de la data autorizarii provizorii de catre
C.N.V.M. un fond deschis de investitii nu a ajuns la un numar de cel putin 100
de detinatori de unitati de fond sau daca valoarea totala a titlurilor de
participare subscrise nu a ajuns la volumul minim prevazut in reglementarile
C.N.V.M., autorizatia provizorie de infiintare a fondului deschis de investitii
va fi revocata si intreaga valoare la zi a unitatilor va fi rambursata
investitorilor in termen de 15 zile.
(2) Daca in termen de un an de la data autorizarii de catre C.N.V.M.
numarul detinatorilor de unitati de fond nu a ajuns la minimum 500 de
investitori sau daca valoarea totala a titlurilor de participare nu a ajuns la
volumul minim prevazut in reglementarile C.N.V.M., aceasta va retrage
autorizatia respectivului fond deschis de investitii.
(3) Conditiile care au stat la baza obtinerii autorizatiei definitive a
fondului deschis de investitii vor fi mentinute pe toata durata fondului. Orice
modificare a elementelor semnificative ale prospectului de emisiune si a celor
care au stat la baza autorizarii fondului deschis de investitii vor fi supuse
autorizarii C.N.V.M. in termen de maximum 48 de ore.
(4) Daca dupa ce un fond deschis de investitii a atins pragul de 500 de
investitori, numarul acestora scade si se mentine timp de 60 de zile lucratoare
consecutive sub 450, C.N.V.M. va retrage autorizatia respectivului fond deschis
de investitii.
(5) C.N.V.M. va retrage autorizatia unui fond deschis de investitii atunci
cand se indeplinesc in mod cumulat urmatoarele conditii:
a) timp de 20 de zile lucratoare consecutive valoarea unitara a activului
net scade continuu;
b) valoarea unitara a activului net scade in mod cumulat cu mai mult de 25%
in intervalul prevazut la lit. a).
(6) Numarul detinatorilor de unitati de fond si valoarea activelor nete
prevazute la alin. (1) si (2) se calculeaza si sunt certificate de depozitar.
CAP. 4
Societatile de investitii
Art. 54
(1) O societate de investitii se constituie sub forma unei societati pe
actiuni, persoana juridica romana, cu minimum 50 de actionari, in conformitate
cu dispozitiile privind constituirea societatilor pe actiuni prin subscriptie
publica, cuprinse in Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile
ulterioare, si cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(2) Societatile de investitii au ca obiect exclusiv de activitate plasarea
in valori mobiliare a resurselor financiare obtinute exclusiv prin emiterea si
vanzarea catre public a actiunilor lor in conformitate cu dispozitiile
prezentei ordonante de urgenta si cu reglementarile C.N.V.M.
Art. 55
(1) Capitalul social al unei societati de investitii se inregistreaza la
oficiul registrului comertului si, pe aceasta baza, la C.N.V.M. dupa cum
urmeaza:
a) la momentul inregistrarii societatii de investitii la oficiul
registrului comertului, pentru capitalul social subscris si varsat de actionari
in scopul constituirii acesteia;
b) in fiecare an, in termen de maximum 30 de zile de la adunarea generala
de aprobare a bilantului si contului de profit si pierdere, pentru emisiunile
de actiuni din timpul ultimului exercitiu financiar.
(2) C.N.V.M. va emite reglementari cu privire la conditiile ce trebuie
indeplinite si la procedura de autorizare a unei societati de investitii,
precum si la nivelul minim al capitalului social al acestora.
(3) Conditiile care au stat la baza autorizatiei emise de C.N.V.M. trebuie
mentinute pe toata durata de existenta a unei societati de investitii. Orice
modificare a acestora va fi supusa autorizarii C.N.V.M. in termen de 48 de ore.
(4) C.N.V.M. va tine un registru special de evidenta a societatilor de
investitii. Registrul de evidenta are caracter public.
(5) Societatile de investitii sunt obligate sa inscrie in toate actele,
documentele si corespondenta lor numarul de inregistrare in registrul special
prevazut la alin. (4).
Art. 56
(1) Capitalul societatilor de investitii va fi varsat integral in numerar
la momentul subscrierii si va fi format dintr-un singur tip de actiuni
nominative si dematerializate. Fiecare actiune a unei societati de investitii
confera detinatorilor drepturi si obligatii egale.
(2) Actiunile trebuie evidentiate in cont, conform reglementarilor C.N.V.M.
Ele vor fi negociabile si liber transferabile. Societatile de investitii vor
solicita in mod obligatoriu inscrierea actiunilor lor la cota unei piete
reglementate, in termen de 30 de zile lucratoare de la data obtinerii
autorizatiei de functionare.
(3) De la data inscrierii la cota unei piete reglementate societatea de
investitii nu se mai supune prevederilor art. 26 lit. b) si ale art. 34.
(4) C.N.V.M. va emite reglementari privind conditiile de inscriere a
actiunilor emise de societatile de investitii la cota unei piete reglementate.
(5) Majorarile de capital ale societatilor de investitii nu se pot realiza
decat prin emisiune de actiuni in conditiile prospectului autorizat de C.N.V.M.
sau ca efect al unor legi speciale.
(6) Prospectul de emisiune al societatilor de investitii trebuie sa
cuprinda cel putin urmatoarele:
a) numele si durata societatii de investitii;
b) caracteristicile si operatiunile societatii de investitii;
c) societatea de administrare a investitiilor, unde este cazul;
d) depozitarul;
e) modalitatea de subscriere si de rascumparare a actiunilor;
f) persoanele responsabile cu analizarea oportunitatilor de investitie,
daca sunt altele decat administratorii societatii de administrare a
investitiilor, criteriile de echilibrare a portofoliului si strategia adoptata;
g) tipurile de active in care se vor putea face plasamente;
h) cheltuielile societatii de administrare a investitiilor, unde este
cazul, si nivelul sau metoda de determinare a comisionului datorat acesteia
pentru serviciile de administrare;
i) cazurile si procedurile de dizolvare a societatii de investitii.
(7) C.N.V.M. va emite reglementari cu privire la continutul minim si la
forma prospectului de emisiune si ale contractului de administrare.
Art. 57
(1) O societate de investitii este administrata de un consiliu de
administratie sau, pe baza unui contract de administrare, de o societate de
administrare a investitiilor.
(2) Contractul de administrare prevazut la alin. (1) este supus avizarii
C.N.V.M.
Art. 58
(1) Orice detinere care depaseste 10% din capitalul social al unei
societati de investitii trebuie facuta publica si raportata C.N.V.M. de catre
societatea de investitii sau, dupa caz, de catre societatea de administrare a
investitiilor si de catre depozitar, in termen de 24 de ore.
(2) Societatilor de investitii le este interzis sa incheie un contract de
administrare cu o societate de administrare a investitiilor care are detineri
mai mari de 5% din capitalul social al respectivei societati de investitii.
(3) Interdictia prevazuta la alin. (2) se aplica si in cazul in care
membrii consiliului de administratie, ai conducerii executive sau detinatorii a
mai mult de 5% din actiunile societatii de administrare a investitiilor detin,
direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu terti, mai mult
de 5% din capitalul social al respectivei societati de investitii.
Art. 59
(1) Societatile de investitii ale caror active sunt investite prin
intermediul filialelor si in alte active decat cele prevazute in prezenta
ordonanta de urgenta nu pot solicita calificarea de catre C.N.V.M. ca organisme
de plasament colectiv in valori mobiliare si nu pot obtine autorizatia C.N.V.M.
(2) Societatile de investitii autorizate de C.N.V.M. nu pot infiinta
filiale decat daca acestea indeplinesc conditiile prevazute in prezenta
ordonanta de urgenta.
Art. 60
(1) Adunarile generale ale actionarilor se vor desfasura conform
prevederilor Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare, si cu
respectarea reglementarilor C.N.V.M. aplicabile.
(2) Pentru a doua convocare a adunarilor generale ale actionarilor, atat
ordinare, cat si extraordinare, cvorumul va fi indeplinit indiferent de numarul
actionarilor prezenti si reprezentati, iar hotararile vor fi adoptate cu votul
a trei patrimi din cvorumul de participare.
Art. 61
(1) Fiecare actiune da dreptul la un vot.
(2) Votul poate fi transmis si prin corespondenta, cu confirmare de
primire. In acest caz convocatorul adunarii generale va cuprinde textul
integral al rezolutiei propuse spre vot. Convocatorul trebuie publicat cu cel
putin 20 de zile inaintea adunarii generale, cel putin intr-un cotidian cu
difuzare nationala si in Buletinul C.N.V.M., si va cuprinde obligatoriu
valoarea capitalului social si numarul de actiuni aflat in circulatie. C.N.V.M.
va emite reglementari privind procedura de vot prin corespondenta.
(3) Actionarii care voteaza prin corespondenta sunt considerati prezenti
pentru hotararile la care isi exprima votul. Buletinele de vot remise prin corespondenta
si care au fost anulate pentru vicii de procedura stabilite prin reglementarile
C.N.V.M. sunt luate in calcul pentru stabilirea cvorumului necesar adunarii
generale.
(4) Votul poate fi exprimat si prin reprezentant, in baza unei procuri speciale
incheiate cu respectarea reglementarilor C.N.V.M. aplicabile.
CAP. 5
Politica de investitii a organismelor de plasament colectiv in valori
mobiliare
Art. 62
(1) Investitiile unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare se
efectueaza exclusiv in:
a) valori mobiliare, indiferent de moneda in care sunt denominate, inscrise
la cota unei burse de valori;
b) valori mobiliare, indiferent de moneda in care sunt denominate,
negociate pe o alta piata reglementata autorizata de C.N.V.M.;
c) valori mobiliare inscrise la cota unei burse straine sau tranzactionate
pe o piata reglementata straina care functioneaza regulat si este recunoscuta
si deschisa publicului, cu conditia ca alegerea bursei sau a pietei sa fi fost
aprobata de C.N.V.M.;
d) valori mobiliare nou-emise, indiferent de moneda in care sunt
denominate, cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii: termenii
emisiunii sa cuprinda un angajament ferm, conform caruia se va cere inscrierea
la cota oficiala a unei burse sau a altei piete reglementate care functioneaza
regulat si este recunoscuta si deschisa publicului, iar alegerea bursei sau a
pietei sa fi fost aprobata de C.N.V.M. si inscrierea la cota sa se realizeze in
cel mult 6 luni de la emisiune;
e) obligatiuni sau alte titluri de credit tranzactionabile, indiferent de
moneda in care sunt denominate, emise sau garantate de catre stat ori de
autoritati ale administratiei publice centrale sau locale, sub conditia
avizarii investitiei de catre C.N.V.M.;
f) obligatiuni sau alte titluri de credit tranzactionabile, indiferent de
moneda in care sunt denominate, emise sau garantate de un alt stat ori de o
institutie financiara internationala, sub conditia avizarii investitiei de
catre C.N.V.M.
(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) lit. d) obliga la lichidarea
plasamentului in respectivele valori mobiliare in termen de maximum 60 de zile.
Operatiunea trebuie urmarita, confirmata si notificata catre C.N.V.M. de catre
depozitar.
(3) C.N.V.M. va stabili prin regulament conditiile de lichiditate ce
trebuie indeplinite de valorile mobiliare cotate pe pietele reglementate ce pot
face obiectul investitiilor organismelor de plasament colectiv in valori
mobiliare.
Art. 63
(1) Cu titlu de exceptie, un organism de plasament colectiv in valori
mobiliare poate investi, in limitele si conditiile de mai jos:
a) 10% din activele sale in valori mobiliare, altele decat cele mentionate
la art. 62;
b) 10% din activele sale in titluri de credit, altele decat valorile
mobiliare; titlurile de credit respective trebuie sa fie transferabile,
lichide, si a caror valoare poate fi stabilita corespunzator reglementarilor
C.N.V.M.;
c) 20% din activele sale in instrumente financiare, altele decat valorile
mobiliare, precum si in active ale pietei monetare, altele decat cele precizate
la lit. d);
d) 20% din activele sale in depozite la banci, cu conditia ca plasamentele
la aceeasi banca sa nu depaseasca 10% din activele sale.
(2) Totalul investitiilor mentionate la alin. (1) lit. a) si b) nu poate
depasi 10% din activele unui organism de plasament colectiv in valori
mobiliare.
(3) Totalul investitiilor mentionate la alin. (1) lit. a), b) si c) nu
poate depasi 30% din activele unui organism de plasament colectiv in valori
mobiliare.
Art. 64
(1) C.N.V.M. poate autoriza un organism de plasament colectiv in valori
mobiliare sa foloseasca tehnici si instrumente aferente valorilor mobiliare in
conditiile si termenele stabilite, cu conditia ca tehnicile si instrumentele
respective sa fie folosite pentru o administrare eficienta si prudentiala a
portofoliului sau.
(2) C.N.V.M. poate autoriza un organism de plasament colectiv in valori
mobiliare sa foloseasca tehnici si instrumente menite sa asigure protectia
impotriva riscului valutar si a riscului de portofoliu in contextul
administrarii activelor si pasivelor lui.
Art. 65
(1) Un organism de plasament colectiv in valori mobiliare nu poate sa
investeasca mai mult de 5% din activele sale in valori mobiliare ale aceluiasi
emitent.
(2) C.N.V.M. poate aproba ridicarea limitei stabilite la alin. (1) la
maximum 10% . Detinerile cumulate de valori mobiliare ale unui organism de
plasament colectiv in valori mobiliare in capitalul social al societatilor
pentru care a obtinut aprobarea de a investi mai mult de 5% din active nu pot
depasi 40% din valoarea totala a activelor sale.
(3) C.N.V.M. poate aproba ridicarea limitei stabilite la alin. (1) la
maximum 35% pentru valorile mobiliare emise sau garantate de stat, autoritatile
administratiei publice centrale sau locale, de un alt stat ori de o institutie
financiara internationala.
(4) C.N.V.M. va stabili prin reglementari emise in aplicarea prezentei
ordonante de urgenta conditiile in care se aproba ridicarea limitei prevazute
la alin. (1).
Art. 66
(1) C.N.V.M. poate autoriza un organism de plasament colectiv in valori
mobiliare sa investeasca, cu respectarea principiului dispersiei riscului, pana
la 100% din activele acestuia in valori mobiliare emise sau garantate de statul
roman, de un alt stat ori de autoritati ale administratiei publice centrale sau
locale, romane ori straine.
(2) C.N.V.M. poate acorda o astfel de derogare doar daca dispersia riscului
se incadreaza in reglementarile prudentiale emise de C.N.V.M.
(3) Un astfel de organism de plasament colectiv in valori mobiliare trebuie
sa detina valori mobiliare de la cel putin 6 emisiuni diferite, dar valorile
mobiliare de la oricare dintre emisiuni nu pot reprezenta mai mult de 30% din
totalul activelor sale.
Art. 67
Un organism de plasament colectiv in valori mobiliare nu poate sa
achizitioneze, direct sau indirect, individual ori impreuna si in legatura cu
terti, titluri de participare la alte organisme de plasament colectiv.
Art. 68
Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare administrate de
aceeasi societate de administrare a investitiilor nu pot avea detineri care in
mod cumulat ar reprezenta mai mult de 10% din actiunile unui emitent, cu
exceptia situatiilor prevazute la art. 65 alin. (2).
Art. 69
(1) Organismul de plasament colectiv in valori mobiliare nu va fi tinut la
respectarea limitelor de detinere stabilite in cazul exercitarii drepturilor de
preferinta aferente valorilor mobiliare detinute.
(2) Daca limitele de detinere prevazute sunt depasite din motive
independente de controlul unui organism de plasament colectiv in valori
mobiliare sau ca rezultat al exercitarii drepturilor de preferinta, organismul
de plasament colectiv in valori mobiliare, respectiv societatea de administrare
a investitiilor, trebuie sa adopte in termen de maximum 60 de zile de la
confirmarea depozitarului masurile necesare incadrarii in limitele legale de
detinere.
CAP. 6
Reguli privind transparenta si publicitatea
SECTIUNEA 1
Reguli generale
Art. 70
Prin publicitatea unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare
se intelege difuzarea oricarei informatii, indiferent de forma in care se
realizeaza aceasta, in scopul informarii corecte si transparente a
investitorilor. C.N.V.M. va elabora reglementari privind continutul si
modalitatile de realizare a publicitatii.
Art. 71
Difuzarea oricarui material publicitar in legatura cu un organism de
plasament colectiv in valori mobiliare este permisa numai de catre persoane
autorizate si cu conditia ca respectivul organism de plasament colectiv in
valori mobiliare sa fi fost autorizat de catre C.N.V.M.
Art. 72
Orice material publicitar elaborat si distribuit pentru un organism de
plasament colectiv in valori mobiliare autorizat de C.N.V.M. va contine numai
informatiile stabilite prin reglementari emise de C.N.V.M.
Art. 73
In materialele publicitare sunt interzise:
a) estimari sau pronosticuri privitoare la realizarile viitoare ale
organismului de plasament colectiv in valori mobiliare;
b) comparatii cu performante ale oricaror alte organisme de plasament
colectiv in valori mobiliare;
c) utilizarea declaratiilor investitorilor anteriori, actuali sau potentiali.
Art. 74
Organismele de plasament colectiv in valori mobiliare, societatile de
administrare a investitiilor si depozitarul, precum si persoanele care au
atributii de administrare, executie sau control in cadrul acestora au obligatia
de a respecta regulile de transparenta stabilite de prezenta ordonanta de
urgenta si de regulamentele C.N.V.M.
SECTIUNEA a 2-a
Publicarea prospectului si a rapoartelor periodice
Art. 75
(1) Societatile de investitii care se autoadministreaza si societatile de
administrare a investitiilor, pentru fiecare organism de plasament colectiv in
valori mobiliare administrat, trebuie sa publice si sa raporteze in legatura cu
aceasta la C.N.V.M. urmatoarele:
a) prospectele de emisiune;
b) raportul anual;
c) raportul pentru primul semestru;
d) rapoartele pentru primul si al treilea trimestru;
e) rapoartele periodice privind valoarea activului net si valoarea unitara
a activului net.
(2) Rapoartele prevazute la alin. (1) trebuie publicate si transmise la
C.N.V.M. in termenele, forma si conditiile stabilite in prezenta ordonanta de
urgenta si in reglementarile C.N.V.M. emise in aplicarea acesteia.
Art. 76
Informatiile financiar-contabile si cele cu privire la operatiunile prevazute
in raportul anual trebuie sa fie auditate de catre una sau mai multe persoane
abilitate prin lege sa desfasoare astfel de activitati. Raportul auditorului
financiar, incluzand calificarile si comentariile aferente, va fi reprodus in
intregime in raportul anual.
Art. 77
(1) Aprobarea de catre C.N.V.M. a prospectului de emisiune al unui organism
de plasament colectiv in valori mobiliare nu implica in nici un fel aprobarea
sau evaluarea de catre C.N.V.M. a calitatii plasamentului in valori mobiliare
ce urmeaza sa fie oferite, ci evidentiaza respectarea de catre ofertant a
prevederilor prezentei ordonante de urgenta, inclusiv a celor privitoare la
obligatiile de transparenta.
(2) Orice prospect de emisiune va cuprinde in mod obligatoriu o referire
expresa cu privire la prevederile alin. (1).
(3) O data aprobat prospectul este publicat in conformitate cu
reglementarile C.N.V.M. si distribuit, la cerere, persoanelor fizice si
juridice carora li se adreseaza oferta. Orice subscriitor al titlurilor de
participare respective trebuie sa semneze o declaratie care confirma ca a
primit, a citit si si-a insusit prevederile prospectului.
Art. 78
Publicitatea care cuprinde o invitatie la cumpararea titlurilor de
participare ale unui organism de plasament colectiv in valori mobiliare trebuie
sa mentioneze modalitatea in care prospectul poate fi consultat si/sau
procurat.
TITLUL V
Supravegherea si controlul C.N.V.M.
Art. 79
(1) Supravegherea de catre C.N.V.M. a activitatilor reglementate de
prezenta ordonanta de urgenta are drept principal obiectiv asigurarea
transparentei, a unei conduceri adecvate si a unei administrari prudentiale a
organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare in scopul protectiei
investitorilor si al asigurarii stabilitatii, competitivitatii si a unei bune
functionari a sistemului financiar din Romania, in acord cu prevederile
legislatiei comunitare aplicabile in domeniu.
(2) C.N.V.M. isi va exercita puterea de supraveghere prin verificarea
modalitatii in care regulile stabilite de prezenta ordonanta de urgenta si
reglementarile C.N.V.M. emise in aplicarea acesteia sunt respectate de
persoanele si organismele autorizate si este indreptatita sa adopte masurile
necesare in cazul incalcarii acestora.
Art. 80
(1) In exercitarea atributiilor si prerogativelor cu care a fost investita
C.N.V.M. va putea:
a) sa convoace si sa audieze administratori, auditori, directori executivi
si orice alte persoane care au legatura cu activitatea organismelor de plasament
colectiv in valori mobiliare;
b) sa ceara convocarea sedintelor consiliilor de administratie sau a
adunarilor generale ale actionarilor si sa propuna puncte pe ordinea de zi a
acestora;
c) sa solicite instantelor de judecata sa dispuna convocarea sedintelor
consiliilor de administratie ori a adunarii generale a actionarilor in cazul in
care persoanele obligate prin lege nu s-au conformat prevederilor lit. b).
(2) Pentru apararea interesului public sau al investitorilor C.N.V.M. poate
decide suspendarea ori limitarea temporara a emisiunii si/sau rascumpararii
titlurilor de participare ale unui organism de plasament colectiv in valori
mobiliare.
(3) Actul de suspendare va specifica termenul suspendarii. Suspendarea se
poate prelungi si dupa expirarea termenului initial stabilit, in situatia in
care motivul de suspendare se mentine.
(4) In cazul in care durata totala a suspendarii depaseste un an, C.N.V.M.
va retrage autorizatia organismului de plasament colectiv in valori mobiliare.
Art. 81
(1) C.N.V.M. este abilitata sa solicite persoanelor autorizate in
conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta furnizarea de date
si informatii si transmiterea de documente si inregistrari in modalitatile si
termenele stabilite de C.N.V.M.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si auditorilor autorizati ai
societatilor de administrare a investitiilor. Auditorii au obligatia sa
informeze C.N.V.M. in termen de maximum 24 de ore in legatura cu orice acte sau
fapte descoperite in exercitarea atributiilor ce le revin, care ar fi de natura
sa constituie neregularitati in administrare sau incalcari ale prevederilor
legale ce guverneaza activitatea societatii de administrare a investitiilor,
inclusiv angajamente sau prestatii de natura sa prejudicieze ori sa creasca
riscul asupra organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare
administrate.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica si auditorilor depozitarilor, dar numai
in legatura cu activitatea acestora in calitate de depozitar.
Art. 82
(1) Sunt subiecte ale supravegherii consolidate de grup financiar
persoanele care fac parte cel putin din urmatoarele categorii:
a) sunt direct sau indirect controlate de o societate de administrare a
investitiilor ori de o societate de servicii de investitii financiare;
b) controleaza direct sau indirect o societate de administrare a
investitiilor ori o societate de servicii de investitii financiare;
c) sunt direct sau indirect controlate de aceeasi persoana care controleaza
direct ori indirect o societate de administrare a investitiilor sau o societate
de servicii de investitii financiare;
d) sunt societati comerciale la care una dintre persoanele precizate la
lit. a) - c) detine minimum 20% din capitalul social.
(2) C.N.V.M. va stabili prin reglementari conditiile de identificare a
persoanelor implicate si de definire si determinare a grupurilor financiare
relevante in scopul verificarii conditiilor prevazute la alin. (1) si pentru a
stabili subiectii supravegherii consolidate de grup financiar.
(3) Supravegherea consolidata de grup financiar se realizeaza de catre
C.N.V.M. impreuna cu B.N.R., C.S.A. ori cu orice alta institutie sau autoritate
publica, romana ori straina, care are atributii legale de supraveghere a institutiilor
financiare, dupa caz.
(4) Administratorii societatilor comerciale care apartin unui grup
financiar sunt obligati sa furnizeze toate datele si informatiile necesare
pentru stabilirea apartenentei la respectivul grup financiar si vor coopera
pentru aplicarea dispozitiilor privind supravegherea consolidata a grupului.
(5) Administratorii, directorii si orice persoana implicata, direct sau
indirect, in operatiuni sunt obligati sa notifice C.N.V.M., in termen de 48 de
ore, aparitia oricarei situatii de incompatibilitate.
Art. 83
In cazul in care C.N.V.M. este sesizata sau se autosesizeaza si constata ca
influenta unui actionar prejudiciaza administrarea prudentiala a unei societati
de administrare a investitiilor sau a unei societati de investitii ori
supravegherea eficace a activitatii acestora, aceasta poate adopta masura
suspendarii exercitarii dreptului de vot pentru o parte din actiunile acestuia,
dar nu pentru mai mult de 50% din totalul detinerii.
Art. 84
C.N.V.M. poate solicita societatii de administrare a investitiilor si
societatii de investitii, specificand si termenul pentru raspuns:
a) numele si datele de identificare ale actionarilor, precum si alte
informatii utile in legatura cu acestia;
b) in cazul in care actionar este o persoana juridica, numele si datele de
identificare ale actionarilor acesteia, precum si alte informatii utile in
legatura cu acestia, incluzand persoanele care controleaza aceasta entitate;
c) in cazul in care actionar este un fond deschis de investitii, numele si
datele de identificare ale societatii de administrare a investitiilor care il
administreaza.
Art. 85
(1) C.N.V.M. va emite norme care sa stabileasca modalitatea de inlocuire a
societatii de administrare a investitiilor sau a depozitarului.
(2) In cazul in care in legatura cu un depozitar reglementat de prezenta
ordonanta de urgenta se declanseaza procedurile de supraveghere sau
administrare speciala a B.N.R. ori procedura de faliment, C.N.V.M. poate
solicita administratorului desemnat de B.N.R., respectiv lichidatorului,
urmatoarele:
a) transferul si restrictionarea la registrul independent unde acestea sunt
inregistrate si, dupa caz, la registrele emitentilor ale valorilor mobiliare pe
care organismul de plasament colectiv in valori mobiliare administrat le
detine;
b) transferarea temporara a disponibilitatilor in numerar de la respectivul
depozitar in contul special al C.N.V.M. deschis la trezoreria statului in acest
scop.
(3) Regulile privind transferul activelor prevazute la art. 63 alin. (1)
vor fi stabilite prin reglementari ale C.N.V.M.
(4) In cazul in care o societate de administrare a investitiilor intra in
situatia de imposibilitate de a-si indeplini obligatiile fata de un organism de
plasament colectiv in valori mobiliare administrat, C.N.V.M. va desemna, cu
caracter temporar, un administrator care are ca atributii principale
urmatoarele:
a) administrarea temporara a organismului de plasament colectiv in valori
mobiliare;
b) transferul administrarii catre o alta societate de administrare a
investitiilor si publicarea acestei situatii.
(5) C.N.V.M. va putea declansa oricand o procedura de supraveghere a
administrarii unei societati de administrare a investitiilor, inainte de aplicarea
prevederilor alin. (3).
(6) C.N.V.M. va putea stabili prin reglementari proprii alte masuri pe care
o societate de administrare a investitiilor, un depozitar si un organism de
plasament colectiv in valori mobiliare trebuie sa le indeplineasca, respectiv
alte restrictii la care acestea vor trebui sa se supuna, in cazul aparitiei
unei situatii de criza.
TITLUL VI
Auditorii financiari
Art. 86
(1) Situatiile financiar-contabile si cele privind operatiunile oricarei
entitati supuse autorizarii, supravegherii si controlului C.N.V.M., conform
prevederilor prezentei ordonante de urgenta, vor fi elaborate in conformitate
cu cerintele specifice stabilite prin reglementarile C.N.V.M. si vor fi
verificate si certificate de auditori financiari autorizati de C.N.V.M.
(2) C.N.V.M. va tine un registru special cu persoanele autorizate sa
realizeze activitatea de audit pentru persoanele juridice care intra sub
incidenta prevederilor prezentei ordonante de urgenta. Registrul de evidenta
are caracter public.
(3) C.N.V.M. va emite reglementari cu privire la conditiile de autorizare
si de inregistrare a acestora in registrul prevazut la alin. (2).
(4) C.N.V.M. va supraveghea activitatea auditorilor inscrisi in registrul
prevazut la alin. (2), in scopul verificarii independentei si competentei lor
in domeniul reglementat de prezenta ordonanta de urgenta. In activitatea de
supraveghere C.N.V.M. poate:
a) sa solicite auditorului, periodic sau ocazional, comunicarea de date,
informatii, inregistrari si documente, specificand modalitatea de transmitere
si termenul limita;
b) sa solicite auditorului informatii detaliate si clarificari;
c) sa solicite aplicarea unor principii si metode de auditare specifice.
(5) Auditorii sunt obligati sa informeze C.N.V.M., in termen de doua zile
lucratoare, cu privire la modificarea oricareia dintre conditiile care au stat
la baza inregistrarii prevazute la alin. (2).
(6) C.N.V.M. poate radia auditorul din registrul special, daca:
a) neregulile descoperite sunt deosebit de grave ori sunt comise in mod
repetat;
b) una sau mai multe dintre conditiile de inregistrare in registrul special
nu mai sunt satisfacute si auditorul nu se incadreaza in ele in perioada
specificata prin reglementarile C.N.V.M.;
c) daca pentru o perioada de 3 ani consecutivi auditorul nu incheie nici un
contract de audit cu respectarea conditiilor legale.
(7) Radierea din registrul special va fi publicata in Buletinul C.N.V.M. si
va fi comunicata in termen de 15 zile calendaristice societatilor care au
contract de audit cu auditorul respectiv. Societatile sunt tinute sa convoace o
adunare generala extraordinara care sa hotarasca incheierea unui nou contract
de audit, cu respectarea dispozitiilor alin. (8).
(8) Cu ocazia adunarii generale a actionarilor pentru aprobarea bilantului
contabil si a contului de profit si pierdere acestia vor decide si in legatura
cu identitatea auditorului pentru noul an financiar, cuantumul remuneratiei
acestuia si vor aproba contractul de audit cu un auditor inregistrat in
registrul special. Contractul de audit cu un acelasi auditor se poate incheia
pentru o durata de maximum 3 ani consecutivi si nu poate fi reinnoit decat o
singura data.
(9) In scopul asigurarii independentei auditorului se interzice incheierea
contractului de audit cu un auditor care se afla in una dintre situatiile de
incompatibilitate stabilite prin regulament de C.N.V.M.
Art. 87
(1) C.N.V.M. impreuna cu Camera Auditorilor din Romania vor elabora norme privind
auditarea entitatilor mentionate la art. 86.
(2) Auditorii inregistrati in registrul special al C.N.V.M. vor verifica
cel putin urmatoarele:
a) daca pe durata anului financiar contabilitatea societatii de
administrare a investitiilor si/sau a societatii de investitii a fost tinuta
corect si operatiunile au fost evidentiate corect in contabilitate;
b) daca bilantul corespunde cu inregistrarile contabile si daca acestea
corespund prevederilor actelor constitutive si reglementarilor legale.
(3) Auditorii vor intocmi si vor prezenta in adunarea generala a
actionarilor societatii de investitii pentru aprobarea bilantului contabil si a
contului de profit si pierdere un raport anual de audit ce va contine atat
analiza conform prevederilor alin. (2), cat si opinia in legatura cu modul in
care bilantul corespunde prevederilor actelor constitutive si reglementarilor
specifice ce guverneaza intocmirea acestuia. In cazul in care opinia
auditorului este ca bilantul nu corespunde cerintelor de mai sus, acesta are
obligatia de a informa C.N.V.M. in termen de 24 de ore in legatura cu
incalcarile descoperite.
(4) Raportul prevazut la alin. (3) si contractul de audit prevazut la art.
86 alin. (8) trebuie remise C.N.V.M. in termen de 15 zile calendaristice de la
data tinerii adunarii generale.
(5) Auditorii raspund solidar cu administratorii societatii pentru
prejudiciile produse acesteia sau unor terti ca rezultat al neexecutarii
obligatiilor lor profesionale ori prin acte sau fapte ilicite.
TITLUL VII
Raspunderi si sanctiuni
Art. 88
Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta si a
reglementarilor adoptate in aplicarea acesteia se sanctioneaza administrativ,
contraventional sau penal, dupa caz.
Art. 89
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) desfasurarea neautorizata sau cu incalcarea termenilor prevazuti in
autorizare a oricaror activitati sau operatiuni pentru care prezenta ordonanta
de urgenta prevede obligativitatea autorizarii de catre C.N.V.M.;
b) nerespectarea prevederilor legale privind incompatibilitatile;
c) nerespectarea prevederilor privind limitele de detineri prevazute in
prezenta ordonanta de urgenta;
d) nerespectarea prevederilor cap. 5 din titlul IV;
e) nerespectarea normelor de publicitate si a obligatiilor de transparenta
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;
f) nerespectarea regulilor prudentiale prevazute la art. 62 - 69;
g) tinerea evidentelor de catre organismele de plasament colectiv in valori
mobiliare, respectiv de societatile de administrare a investitiilor, in alte
conditii decat cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta sau de normele
adoptate in aplicarea acesteia;
h) nerespectarea obligatiilor de certificare a situatiilor financiare sau
certificarea lor de persoane neautorizate;
i) nerespectarea de catre depozitar a obligatiilor ce ii revin potrivit
dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta;
j) nerespectarea obligatiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta
privind notificarea catre C.N.V.M. in termenele si conditiile specificate;
k) nerespectarea de catre auditorii financiari a prevederilor art. 86 alin.
(1), (5) si (9);
l) nerespectarea oricaror alte prevederi ale prezentei ordonante de urgenta
si ale regulamentelor C.N.V.M. emise in aplicarea acesteia privind conditiile
exercitarii unei activitati sau desfasurarii unei operatiuni.
(2) Autorizatia emisa de C.N.V.M. va fi anulata daca a fost obtinuta prin
furnizarea de informatii false, inexacte, incomplete sau care au indus in
eroare.
Art. 90
(1) Savarsirea vreuneia dintre contraventiile stabilite la art. 89 se
sanctioneaza cu:
a) amenda contraventionala;
b) urmatoarele sanctiuni contraventionale complementare:
1. suspendarea autorizatiei;
2. retragerea autorizatiei.
(2) Sanctiunile contraventionale prevazute la alin. (1) pot fi aplicate
cumulativ, dupa caz.
(3) Sanctiunile contraventionale prevazute la alin. (1) pot fi aplicate
cumulativ cu cele administrative.
(4) In cazul aplicarii sanctiunii retragerii autorizatiei persoana juridica
titulara, administratorii, directorii executivi si alte persoane cu functii de
decizie in cadrul acesteia, precum si persoanele fizice titulare de autorizatie
sunt lovite de interdictia de a desfasura direct sau indirect, individual ori
impreuna si in legatura cu terti, activitatile la care se refera autorizatia,
pe o durata de 3 ani incepand sa curga la data aplicarii sanctiunii.
(5) Prevederile alin. (4) se aplica in mod corespunzator si in cazul
anularii autorizatiei.
(6) La cererea expresa a persoanei in cauza C.N.V.M. poate reduce perioada
de interdictie prevazuta la alin. (4) cu luarea in considerare a
circumstantelor personale si reale, dar nu cu mai mult de 2 ani.
(7) In cazul sanctiunilor contraventionale cu amenda nu se aplica
prevederile art. 28 si 29 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor.
Art. 91
(1) Savarsirea contraventiilor prevazute la art. 89 se constata de catre persoanele
imputernicite in acest scop de C.N.V.M.
(2) C.N.V.M. poate delega persoanelor prevazute la alin. (1) numai puterea
de a aplica sanctiunea amenzii, in conditiile si limitele stabilite prin
reglementarile sale.
(3) La primirea actelor de constatare C.N.V.M. poate dispune extinderea
investigatiilor, luarea de masuri conservatorii si audierea persoanelor vizate,
respectiv sanctionarea faptelor controlate.
(4) Decizia de sanctionare isi produce efectele incepand cu data
notificarii sale persoanei sanctionate.
(5) Notificarea se face prin scrisoare recomandata, cu confirmare de
primire, sau prin publicare in Buletinul C.N.V.M.
Art. 92
(1) La individualizarea sanctiunii se va tine seama de circumstantele
personale si reale ale savarsirii faptei si de conduita faptuitorului.
(2) In cazul savarsirii repetate, in decurs de 3 ani, a uneia dintre
contraventiile prevazute la art. 89 sau in cazul savarsirii contraventiei de
catre o persoana condamnata pentru savarsirea, in decurs de 3 ani precedand
constatarea acesteia, a unei alte contraventii dintre cele prevazute la art.
89, cumulativ cu sanctiunea stabilita, alta decat amenda, se aplica si maximul
amenzii prevazute pentru ultima contraventie savarsita.
(3) In cazul constatarii savarsirii a doua sau mai multe contraventii ce
urmeaza sa fie sanctionate, sanctiunile prevazute pentru fiecare dintre ele se
aplica cumulativ.
(4) Pentru contraventiile savarsite in conditiile alin. (2) si (3)
aplicarea dispozitiilor alin. (1) se face numai cu privire la stabilirea
duratei interzicerii exercitarii activitatilor la care se refera autorizatia.
Art. 93
(1) Limitele amenzilor se stabilesc in functie de gravitatea faptei
savarsite, dupa cum urmeaza:
a) intre 0,5% si 5% din capitalul varsat pentru persoanele juridice;
b) intre 3.000.000 lei si 3.000.000.000 lei pentru persoanele fizice.
(2) Limitele minime si maxime ale amenzilor se actualizeaza prin hotarare a
Guvernului.
Art. 94
C.N.V.M. poate sanctiona cu avertisment scris sau publicat faptele
savarsite din culpa care nu au cauzat daune patrimoniale semnificative ori
prejudicii de alta natura persoanelor fizice sau juridice aflate sub incidenta
prezentei ordonante de urgenta ori protectiei investitorilor, daca asemenea
fapte nu sunt savarsite in conditiile art. 92 alin. (2) sau (3).
Art. 95
(1) In cazul sanctionarii persoanelor juridice C.N.V.M. poate aplica
sanctiuni pentru contraventia respectiva si persoanelor fizice carora, in
calitate de administratori, reprezentanti legali ori exercitand de jure sau de
facto functii de conducere ori exercitand cu titlu profesional activitati
reglementate de prezenta ordonanta de urgenta, le este imputabila respectiva
contraventie pentru ca, desi trebuia si puteau sa previna savarsirea ei, nu au
facut-o.
(2) Persoanele fizice prevazute la alin. (1) sunt tinute si la repararea
prejudiciilor patrimoniale cauzate prin fapta constituind contraventie. Daca
fapta este imputabila mai multor persoane, acestea sunt tinute solidar la
repararea prejudiciului cauzat.
Art. 96
Termenul de prescriptie pentru faptele incriminate la art. 89 este de 3
ani.
Art. 97
Savarsirea cu intentie a faptelor prevazute la art. 21 alin. (2), art. 37
alin. (2), art. 62 alin. (1) si (2), art. 65, 68 si la art. 89 alin. (1) lit.
a), care au produs prejudicii de natura patrimoniala si/sau nepatrimoniala,
directe sau indirecte, investitorilor ori unor terte persoane, si care au fost
de natura sa produca perturbatii majore in functionarea pietei de capital,
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani sau
cu amenda in limitele prevazute de legea penala si cu pedeapsa accesorie a
interdictiei de a desfasura activitati supuse autorizarii C.N.V.M. pentru o
perioada cuprinsa intre 3 si 5 ani.
Art. 98
Termenul de prescriptie pentru faptele prevazute la art. 97 este de 5 ani.
TITLUL VIII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 99
C.N.V.M. va adopta si va urmari aplicarea reglementarilor emise pentru
punerea in aplicare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 100
(1) Entitatile care desfasoara activitati in baza unor autorizatii emise
anterior de catre C.N.V.M. vor beneficia de o perioada de gratie de 12 luni de
la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pentru a se
incadra in conditiile prevazute de aceasta. La expirarea acestui termen
autorizatiile emise anterior isi pierd valabilitatea.
(2) Pana la adoptarea de catre C.N.V.M. a reglementarilor prevazute in
prezenta ordonanta de urgenta se aplica normele reglementare in vigoare.
Art. 101
(1) Pana la data integrarii Romaniei in U.E. societatile de administrare a
investitiilor si depozitarii autorizati de autoritati ale tarilor membre ale
U.E. vor fi asimilati cu cei autorizati de C.N.V.M., pe baza de reciprocitate.
(2) Dupa integrarea Romaniei in U.E. isi vor inceta aplicabilitatea
prevederile art. 63 alin. (1) lit. c) si alin. (3).
(3) Pana la data integrarii Romaniei in U.E. capitalul social al
societatilor de administrare a investitiilor si al societatilor de investitii,
precum si valoarea minima a activului net al fondurilor deschise de investitii
vor atinge nivelurile prevazute in directivele U.E. aplicabile.
Art. 102
Organismele de plasament colectiv, altele decat cele supuse dispozitiilor
prezentei ordonante de urgenta, precum si societatile de investitii financiare
infiintate conform prevederilor Legii nr. 133/1996 pentru transformarea
Fondurilor Proprietatii Private in societati de investitii financiare vor fi
reglementate prin acte normative speciale care vor fi adoptate in termen de 12
luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 103
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
Ordonanta Guvernului nr. 24/1993 privind reglementarea constituirii si
functionarii fondurilor deschise de investitii si a societatilor de investitii
ca institutii de intermediere financiara, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 210 din 30 august 1993, aprobata prin Legea nr.
83/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 14
octombrie 1994, precum si orice alte dispozitii contrare.
(2) Organismelor de plasament colectiv, altele decat cele supuse
dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, precum si societatilor de
investitii financiare, infiintate conform prevederilor Legii nr. 133/1996
pentru transformarea Fondurilor Proprietatii Private in societati de investitii
financiare, li se aplica in continuare prevederile Ordonantei Guvernului nr.
24/1993 privind reglementarea constituirii si functionarii fondurilor deschise
de investitii si a societatilor de investitii ca institutii de intermediere
financiara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din
30 august 1993, aprobata prin Legea nr. 83/1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994, pana la data intrarii in
vigoare a legii speciale prevazute la art. 102.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Presedintele Comisiei Nationale
a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Victoria Anghelache