E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A modificat:
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 52 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 56 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 59 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 60 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 62 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 65 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 66 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 68 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 70 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 72 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 73 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 81 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 82 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 88 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 90 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 95 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 97 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 106 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 118 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 120 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 122 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 123 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 124 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 135 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 140 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 141 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 142 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 143 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 145 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 147 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 148 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 154 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 159 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 160 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 161 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 162 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 166 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 167 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 170 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 180 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 abrogă articolul 182 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 5 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 6 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 7 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 8 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 9 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 14 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 15 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 22 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 24 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 25 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 26 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 31 din actul Legea 84 1995
Articolul 1 din actul OUG 36 1997 modifica articolul 36 din actul Legea 84 1995
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA DE URGENTA Nr

ORDONANTA DE URGENTA   Nr. 36 din 10 iulie 1997

pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 152 din 14 iulie 1997


SmartCity3


    In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,

    Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:

    Art. 1
    Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1996, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
    1. Alineatul (2) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
    "(2) Statul promoveaza principiile invatamantului democratic si garanteaza dreptul la educatie diferentiata, pe baza pluralismului educational, in beneficiul individului si al intregii societati."
    2. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 6
    Invatamantul general obligatoriu este de 8 clase. Frecventarea obligatorie a invatamantului de 8 clase, forma de zi, inceteaza la varsta de 16 ani."
    3. Alineatul (4) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
    "(4) Invatamantul poate fi finantat si direct de catre agenti economici, precum si de alte persoane fizice sau juridice."
    4. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 8
    (1) Invatamantul de toate gradele se desfasoara in limba romana. Acesta se desfasoara, in conditiile prezentei legi, si in limbile minoritatilor nationale, precum si in limbi de circulatie internationala.
    (2) In fiecare localitate se organizeaza si functioneaza unitati, clase sau formatii de studiu cu limba de predare romana si, dupa caz, cu predarea in limbile minoritatilor nationale, ori se asigura scolarizarea in limba materna in alte localitati.
    (3) Studiul in scoala al limbii romane, ca limba oficiala de stat, este obligatoriu pentru toti cetatenii romani, indiferent de nationalitate. Planurile de invatamant trebuie sa cuprinda numarul necesar de ore - si, totodata, se vor asigura conditiile - care sa permita insusirea limbii oficiale de stat.
    (4) Atat in invatamantul de stat, cat si in cel particular, documentele scolare, nominalizate prin ordinul ministrului invatamantului, se intocmesc in limba romana. Celelalte documente scolare pot fi redactate in limba de predare. Unitatile si institutiile de invatamant pot efectua traduceri ale documentelor scolare proprii."
    5. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 9
    (1) Planurile invatamantului primar, gimnazial, liceal si profesional includ religia ca disciplina scolara.
    Elevul, cu acordul parintelui sau al tutorelui legal instituit, alege pentru studiu religia si confesiunea.
    (2) Cultele recunoscute oficial de catre stat pot solicita Ministerului Invatamantului organizarea unui invatamant specific, corespunzator necesitatilor de pregatire a personalului de cult, precum si infiintarea si functionarea unor structuri de invatamant laic, in sistemul national de invatamant, sub coordonarea si controlul Ministerului Invatamantului. Sustinerea materiala a acestor structuri se asigura de catre cultul respectiv si partial de catre stat, potrivit unor norme aprobate de Guvern. Cultele recunoscute oficial de catre stat raspund de elaborarea planurilor de invatamant si a programelor analitice, care se aproba de Secretariatul de Stat pentru Culte si de Ministerul Invatamantului."
    6. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 14
    Alternativele educationale pot fi organizate in sistemul national de invatamant, de stat si particular, pe baza evaluarii si validarii lor de catre Ministerul Invatamantului, conform legii."
    7. Articolul 15 se completeaza cu alineatul (13), care va avea urmatorul cuprins:
    "(13) In cadrul sistemului national de invatamant, sub coordonarea si controlul Ministerului Invatamantului, pot functiona structuri de invatamant organizate prin cooperare intre institutii din tara si institutii din strainatate, pe baza unor acorduri interguvernamentale."
    8. Alineatul (1) al articolului 22 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 22
    (1) Studiile gimnaziale se incheie cu sustinerea unui examen national de capacitate, structurat pe baza unei metodologii elaborate de catre Ministerul Invatamantului, la Limba si literatura romana, Matematica si la o proba de cultura generala, cuprinzand subiecte din discipline studiate. Elevii apartinand minoritatilor nationale, care frecventeaza cursurile gimnaziale in limba materna, sustin si o proba la limba si literatura materna."
    9. Alineatul (3) al articolului 24 va avea urmatorul cuprins:
    "(3) La liceele de specialitate la care, pe langa diploma de bacalaureat, se elibereaza si atestat profesional, durata studiilor poate fi si de 5 ani si se stabileste de catre Ministerul Invatamantului."
    10. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 25
    (1) Admiterea elevilor in invatamantul liceal se face pe baza unei metodologii elaborate de catre Ministerul Invatamantului, care se da publicitatii cu cel putin 6 luni inaintea admiterii.
    (2) La admiterea in invatamantul liceal se pot inscrie absolventi de gimnaziu cu certificat de capacitate.
    (3) Inscrierea la admiterea in invatamantul liceal de zi se poate face in primii 2 ani de la absolvirea gimnaziului, daca la data inceperii anului scolar elevul nu a depasit varsta de 17 ani."
    11. Alineatele (1) si (3) ale articolului 26 vor avea urmatorul cuprins:
    "(1) Studiile liceale se incheie cu examen national de bacalaureat, diversificat in functie de profilul liceului, de profilul clasei si de optiunea elevului. Examenul national de bacalaureat consta in sustinerea urmatoarelor probe:
    a) Limba si literatura romana - scris si oral;
    b) Limba si literatura materna - scris si oral, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;
    c) Matematica - scris; pentru profilurile teoretic-umanist, teologic, de arta si sportiv se poate alege, in locul Matematicii, o disciplina socioumana - scris;
    d) Istoria romanilor - oral;
    e) una dintre limbile straine de circulatie internationala studiate in liceu - oral;
    f) o proba la alegere dintre: Fizica, Chimie, Biologie, Geografia Romaniei - oral;
    g) o disciplina de profil, alta decat cea din probele sustinute anterior - scris."
    "(3) Lista disciplinelor socioumane si de profil, nenominalizate la alin. (1) lit. c) si g), continutul programelor si modul de desfasurare a bacalaureatului - real, umanist si de profil -, se stabilesc de catre Ministerul Invatamantului si se dau publicitatii pana la data inceperii anului scolar."
    12. Articolul 26 se completeaza cu alineatul (4), care va avea urmatorul cuprins:
    "(4) In cazul intreruperii studiilor, se recunoaste fiecare an scolar promovat dupa invatamantul obligatoriu."
    13. Alineatul (3) al articolului 31 va avea urmatorul cuprins:
    "(3) Admiterea in scolile profesionale se face pe baza de probe stabilite de unitatile de invatamant respective, cu consultarea factorilor interesati. Continutul probelor de admitere se stabileste de unitatile de invatamant."
    14. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 36
    (1) Elevii invatamantului profesional cu certificat de capacitate pot urma, in paralel, studiile liceale la forma de invatamant seral, in urma admiterii, in conditiile prezentei legi.
    (2) Absolventii invatamantului profesional cu certificat de capacitate pot urma studiile liceale in conditiile recunoasterii pregatirii dobandite, conform metodologiei elaborate de catre Ministerul Invatamantului."
    15. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins
    "Art. 52
    (1) Admiterea in invatamantul postliceal se face in conformitate cu criteriile generale stabilite de catre Ministerul Invatamantului, pe baza unei metodologii elaborate de unitatea de invatamant, cu consultarea factorilor interesati.
    (2) Au dreptul sa se inscrie in invatamantul postliceal, in conditiile alin. (1), absolventii de liceu, cu sau fara diploma de bacalaureat. La admiterea in scolile sanitare postliceale se pot inscrie numai absolventii de liceu cu diploma de bacalaureat.
    (3) Numarul de locuri pentru invatamantul postliceal de stat se stabileste de catre Ministerul Invatamantului, in colaborare cu initiatorii."
    16. Articolul 56 se completeaza cu alineatele (2), (3), (4) si (5), care vor avea urmatorul cuprins:
    "(2) Infiintarea si functionarea facultatilor se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Invatamantului, cu avizul Consiliului National de Evaluare Academica si Acreditare.
    (3) Infiintarea si functionarea colegiilor universitare si a sectiilor de specialitate se aproba de catre Ministerul Invatamantului, cu avizul Consiliului National de Evaluare Academica si Acreditare.
    (4) Infiintarea departamentelor - universitare - pentru pregatirea personalului didactic se aproba de catre Ministerul Invatamantului, la propunerea senatelor universitare.
    (5) Infiintarea structurilor invatamantului postuniversitar se face conform alin. (4)."
    17. Alineatele (1) si (2) ale articolului 59 vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 59
    (1) Pot participa la admiterea in invatamantul universitar absolventii de liceu cu diploma de bacalaureat. Organizarea admiterii este de competenta fiecarei institutii de invatamant superior, pe baza criteriilor generale stabilite de catre Ministerul Invatamantului.
    (2) Absolventii de liceu, care au obtinut in cel putin unul dintre ultimii 2 ani de studii distinctii la olimpiade scolare, concursuri artistice sau sportive, de nivel national si international, au prioritate la inscrierea in invatamantul universitar, la acele facultati sau sectii de specializare corespunzator disciplinelor la care au fost distinsi, conform criteriilor generale stabilite de Ministerul Invatamantului si criteriilor specifice elaborate de senatele universitare."
    18. Alineatele (1), (3) si (5) ale articolului 60 vor avea urmatorul cuprins:
    "(1) Activitatea didactica se poate organiza in urmatoarele forme: de zi, seral si fara frecventa."
    "(3) Diplomele si certificatele de absolvire eliberate de institutiile de invatamant superior pentru specializarile acreditate sunt echivalente, indiferent de forma de invatamant absolvita."
    "(5) Absolventii cu diploma de licenta pot urma o a doua specializare, in conditiile stabilite in Carta universitara."
    19. Articolul 60 se completeaza cu alineatele (3^1) si (6), care vor avea urmatorul cuprins:
    "(3^1) Nomenclatorul specializarilor si al grupelor de specializari se stabileste de catre Ministerul Invatamantului, impreuna cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, la propunerea factorilor interesati."
    "(6) Absolventii cu diploma ai colegiilor universitare pot urma o a doua specializare in cadrul invatamantului universitar de scurta durata, in conditiile stabilite in Carta universitara."
    20. Alineatul (2) al articolului 62 se abroga.
    21. Alineatul (2) al articolului 65 va avea urmatorul cuprins:
    "(2) Candidatii admisi vor sustine examenele de diferenta stabilite de consiliile facultatilor si vor fi inscrisi in anul de studiu corespunzator examenelor recunoscute si celor promovate."
    22. Alineatul (2) al articolului 66 se abroga.
    23. Alineatul (2) al articolului 68 va avea urmatorul cuprins:
    "(2) Departamentul functioneaza in institutiile de invatamant superior, pe baza de regulament, si are planuri de invatamant distincte, care cuprind discipline de pregatire teoretica si practica in domeniile pedagogiei, psihologiei si metodicii de specialitate. In realizarea activitatii proprii, departamentul este sprijinit de facultatile de profil."
    24. Alineatul (2) al articolului 70 va avea urmatorul cuprins:
    "(2) Invatamantul postuniversitar se organizeaza in institutii de invatamant superior si in scoli de studii postuniversitare si se realizeaza prin: studii aprofundate, doctorat, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare si cursuri de perfectionare postuniversitare."
    25. Alineatul (4) al articolului 72 va avea urmatorul cuprins:
    "(4) Studiile aprofundate se incheie cu o disertatie. Absolventii primesc diploma de studii aprofundate."
    26. Alineatele (6) si (7) ale articolului 73 vor avea urmatorul cuprins:
    "(6) Doctoratul se incheie cu o teza. Aceasta este avizata de catedra sau, dupa caz, de colectivul de cercetare. Teza este sustinuta public si evaluata de o comisie de specialisti, propusa de organul de conducere al institutiei organizatoare, avizata de Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare si aprobata de ministrul invatamantului. Comisia este alcatuita dintr-un presedinte, conducatorul de doctorat, si din trei referenti oficiali, specialisti cu activitate stiintifica deosebita, cu titlu de doctor in domeniu, dintre care cel putin doi nu functioneaza in institutia organizatoare a doctoratului. Pentru activitatea depusa, referentii oficiali vor fi retribuiti potrivit normelor stabilite de Ministerul Invatamantului.
    (7) Titlul stiintific de doctor se acorda de catre conducerea institutiei organizatoare si se confirma de catre Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, prin comisiile de specialitate. Pe baza ordinului ministrului invatamantului se elibereaza diploma de doctor de catre institutia acreditata."
    27. La articolul 81, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
    "(2^1) In cazul contractelor de finantare sau de granturi, incheiate intre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, pe de o parte, si unitatile mentionate la art. 80 alin. (1), (2) si (7), pe de alta parte, rezultatele cercetarilor apartin executantilor."
    28. Articolul 82 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 82
    (1) Veniturile proprii ale institutiilor de invatamant superior, realizate din contracte de cercetare stiintifica, de proiectare, de consultanta sau de expertiza, precum si din contracte pentru alte servicii stiintifice sau didactice, se evidentiaza distinct de contul bugetar. Aceste venituri se utilizeaza, cu acordul responsabilului de contract si cu avizul rectorului, pentru dezvoltarea bazei materiale proprii de cercetare si de activitati didactice, precum si pentru remunerarea personalului care a executat contractul.
    Baza materiala este constituita din obiecte ca: mijloace fixe, obiecte de inventar, materiale de orice fel. Aceste obiecte pot fi cumparate in timpul desfasurarii contractului sau dupa predarea lucrarii si dupa incasarea banilor.
    (2) Din veniturile prevazute la alin. (1) se mai pot finanta urmatoarele categorii de cheltuieli: burse de cercetare si instruire, informare si documentare, taxe pentru participarea ca membru in organisme, organizatii si institutii de profil, organizarea si/sau participarea la manifestari cultural-stiintifice interne si internationale, editarea de carte didactica si de specialitate.
    (3) Veniturile realizate si neutilizate la finele anului se reporteaza, cu aceeasi destinatie, in anul urmator."
    29. Articolul 88 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 88
    Institutiile de invatamant superior sau componentele acestora au dreptul de a organiza si de a administra unitati si centre de cercetare, centre pentru pregatirea resurselor umane, unitati de microproductie, loturi experimentale sau structuri institutionale, singure sau in colaborare cu persoane juridice."
    30. Articolul 90 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 90
    (1) Comunitatea universitara este constituita din personal didactic, personal didactic auxiliar, personal de cercetare stiintifica, de proiectare, precum si din cei care studiaza in institutia respectiva.
    (2) Comunitatea universitara foloseste in activitatea sa personal administrativ."
    31. Articolul 95 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 95
    Spatiul universitar este inviolabil. Accesul in spatiul universitar este permis numai in conditiile stabilite prin lege sau prin Carta universitara."
    32. Articolul 97 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 97
    Invatamantul militar este invatamant de stat, parte integranta a sistemului national de invatamant, si cuprinde: invatamant liceal; invatamant postliceal pentru formarea maistrilor militari si a subofiterilor; invatamant universitar pentru formarea ofiterilor si a altor specialisti; invatamant postuniversitar.
    Perfectionarea pregatirii cadrelor militare se realizeaza in institutii de invatamant distincte."
    33. Alineatul (2) al articolului 106 va avea urmatorul cuprins:
    "(2) Standardele corespund fiecarui criteriu si indica nivelurile minime obligatorii in procesul de evaluare. Aceste standarde sunt diferentiate in functie de nivelul de invatamant si sunt stabilite de Comisia de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, care se infiinteaza si functioneaza pe langa Ministerul Invatamantului, in baza regulamentului aprobat prin hotarare a Guvernului."
    34. Articolul 118 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 118
    Persoanele apartinand minoritatilor nationale au dreptul sa studieze si sa se instruiasca in limba materna, la toate tipurile, nivelurile si formele de invatamant, in conditiile prezentei legi."
    35. Alineatele (1) si (2) ale articolului 120 vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 120
    (1) Disciplina Limba si literatura romana se preda in invatamantul primar si gimnazial dupa programe de invatamant si manuale scolare elaborate in mod special pentru minoritatea respectiva. In invatamantul liceal, disciplina Limba si literatura romana se preda dupa programe de invatamant si manuale scolare identice cu cele pentru clasele cu predare in limba romana.
    (2) In invatamantul primar, disciplinele Istoria romanilor si Geografia Romaniei se predau in limba materna, dupa programe si manuale identice cu cele pentru clasele cu predarea in limba romana. In invatamantul gimnazial si liceal aceste discipline se pot preda, la cerere, si in limba materna, dupa programe si manuale identice cu cele pentru clasele cu predarea in limba romana, cu obligatia transcrierii si insusirii toponimiei si a numelor proprii romanesti in limba romana."
    36. Articolul 122 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 122
    In invatamantul de stat profesional, liceal si postliceal de specialitate predarea se poate face in limba materna, la cerere, in conditiile legii, cu obligatia insusirii terminologiei de specialitate in limba romana."
    37. Articolul 123 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 123
    (1) In invatamantul universitar de stat se pot organiza, in conditiile legii, la cerere, grupe, sectii, colegii, facultati si institutii de invatamant cu predarea in limba materna. In acest caz, se va asigura insusirea terminologiei de specialitate in limba romana.
    (2) Se incurajeaza institutiile de invatamant superior cu structuri si activitati multiculturale pentru promovarea convietuirii interetnice armonioase si integrarii la nivel national si european.
    (3) Se incurajeaza, la cerere, pregatirea de specialisti romani in limbile minoritatilor nationale."
    38. Articolul 124 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 124
    In invatamantul de toate gradele si nivelurile, probele de admitere si probele examenelor de absolvire pot fi sustinute in limba in care au fost studiate disciplinele respective, in conditiile legii."
    39. Articolul 135 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 135
    (1) Ministerele, regiile autonome, societatile comerciale, alte persoane juridice pot organiza, impreuna cu unitati de invatamant sau separat, cursuri de pregatire si perfectionare profesionala a adultilor, pentru salariatii proprii.
    (2) Persoanele juridice prevazute la alin. (1), precum si asociatiile si fundatiile pot organiza cursuri de calificare si pentru alte persoane decat salariatii proprii, daca au prevazut in statut aceasta activitate si daca sunt autorizate de Ministerul Invatamantului si de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
    (3) Modul de autorizare si de acordare de certificate de calificare profesionala recunoscute de stat se face prin regulament elaborat de Ministerul Invatamantului si Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
    (4) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale organizeaza, in colaborare cu unitatile prevazute la alin. (1) si (2), cursuri de calificare si perfectionare profesionala pentru someri, in vederea reintegrarii lor in munca.
    (5) Pe perioada in care urmeaza cursuri de perfectionare a pregatirii profesionale, personalul institutiilor publice are dreptul la salariu de baza si la celelalte adaosuri la acesta. In cazul in care cursurile sunt organizate in alta localitate decat cea de domiciliu, functionarul public participant la acestea beneficiaza si de drepturile cuvenite, potrivit dispozitiilor legale, salariatilor institutiilor publice aflati in delegare."
    40. Alineatele (1) si (2) ale articolului 140 vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 140
    (1) Ministerul Invatamantului se organizeaza si functioneaza potrivit legii. Ministerul Invatamantului, ca organ de specialitate, are raspunderea elaborarii si aplicarii politicii educationale, in conformitate cu art. 2 din prezenta lege. Ministerul Invatamantului are drept de initiativa si executie in domeniul politicii financiare si a resurselor umane din sfera educatiei si colaboreaza cu alte ministere implicate in dezvoltarea invatamantului.
    (2) Pentru exercitarea atributiilor sale, Ministerul Invatamantului constituie structuri de experti si se sprijina pe organisme consultative, la nivel national, alcatuite pe criterii de prestigiu profesional si moral: Consiliul National pentru Reforma Invatamantului, Consiliul National al Rectorilor, Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, Consiliul National de Finantare a Invatamantului Superior, Consiliul National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior, Consiliul National al Bibliotecilor, Consiliul National pentru Formare si Educatie Continua, comisiile nationale de specialitate pe discipline si structurile manageriale ale programelor de reforma. Componenta consiliilor si regulamentele lor de functionare se aproba prin ordin al ministrului invatamantului. Ministerul Invatamantului consulta, dupa caz, societatile stiintifice nationale ale cadrelor didactice, organizatiile studentesti recunoscute in plan national, precum si federatii sindicale reprezentative la nivel de ramura, ca parteneri sociali."
    41. Alineatul (3) al articolului 140 se abroga.
    42. Literele f), g), h), t), w), y) si z) ale articolului 141 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "f) elaboreaza criteriile generale de admitere in invatamantul superior;"
    "g) aproba infiintarea liceelor, a scolilor postliceale si a colegiilor;"
    "h) aproba, conform legii, regulamentele de organizare si functionare a unitatilor subordonate, precum si Carta universitara a institutiilor de invatamant superior;"
    "t) elaboreaza si infaptuieste, impreuna cu alte ministere, programe vizand integrarea sistemului de invatamant romanesc in structurile europene si dezvoltarea colaborarii cu alte organisme internationale in domeniul invatamantului si al cercetarii stiintifice universitare;"
    "w) efectueaza recunoasterea si echivalarea diplomelor, a certificatelor si a titlurilor stiintifice, eliberate in strainatate, pe baza unor norme interne, tinand seama si de intelegerile si conventiile internationale; participa la recunoasterea, la nivel national, a calificarilor profesionale, impreuna cu reprezentantii Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, ai asociatiilor profesionale, ai patronatului si ai sindicatelor;"
    "y) dezvolta si controleaza sistemul de evaluare a pregatirii elevilor si studentilor; elaboreaza standardele sistemului de invatamant si controleaza aplicarea acestora;"
    "z) controleaza modul de respectare a normelor financiar-contabile, de executie bugetara si de administrare a patrimoniului din sistemul national al invatamantului de stat; incaseaza taxe, in lei si in valuta, pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de vizarea si recunoasterea actelor de studii."
    43. Articolul 141 se completeaza, dupa litera p), cu litera q), care va avea urmatorul cuprins:
    "q) asigura repartizarea Fondului national al formarii profesionale, cu consultarea factorilor interesati;"
    44. Literele d) si f) ale articolului 142 vor avea urmatorul cuprins:
    "d) propun Ministerului Invatamantului reteaua de scolarizare din raza lor teritoriala, dupa consultarea autoritatilor locale, a agentilor economici si a partenerilor sociali interesati;"
    "f) coordoneaza incadrarea unitatilor de invatamant cu personalul didactic necesar, in conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic;"
    45. Alineatele (1) si (4) ale articolului 143 vor avea urmatorul cuprins:
    "(1) Structura inspectoratelor scolare se stabileste prin ordin al ministrului invatamantului."
    "(4) Inspectoratul scolar are un consiliu de administratie si un consiliu consultativ. Consiliul de administratie este format din inspectorul scolar general, inspectorii scolari generali adjuncti, inspectori, directorul Casei corpului didactic, contabilul-sef si consilierul juridic al inspectoratului scolar. La sedintele consiliului de administratie poate participa, fara drept de vot, cate un delegat al federatiilor sindicale reprezentative la nivel national, conform legii. Inspectorul scolar general este presedintele de drept al consiliului de administratie. Consiliul consultativ este format din directori de unitati de invatamant, alte cadre didactice de prestigiu si reprezentanti al parintilor, ai autoritatilor locale administrative, ai comunitatilor religioase, ai agentilor economici si alti parteneri sociali. Presedintele consiliului consultativ este ales, prin vot secret, dintre membrii acestuia."
    46. Alineatul (9) al articolului 145 va avea urmatorul cuprins:
    "(9) Numirea directorilor si a directorilor adjuncti ai unitatilor de invatamant mentionate la alin. (6) si (7) se face ca urmare a sustinerii unui concurs, pe baza criteriilor de competenta profesionala, pe o perioada de 4 ani. Metodologia concursului se stabileste de catre Ministerul Invatamantului."
    47. Articolul 147 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 147
    (1) Conducerea operativa a institutiei de invatamant superior este asigurata de catre biroul senatului, alcatuit conform Statutului personalului didactic si Cartei universitare.
    (2) Presedintele biroului senatului este rectorul."
    48. Alineatul (3) al articolului 148 va avea urmatorul cuprins:
    "(3) In sistemul national de invatamant si educatie notarea se face, de regula, de la 10 la 1. Se recomanda aplicarea sistemului de credite transferabile in cadrul aceleiasi institutii de invatamant, intre institutii de invatamant din tara si intre institutii de invatamant din tara si din strainatate."
    49. Alineatul (4) al articolului 154 va avea urmatorul cuprins:
    "(4) Concursurile pentru ocuparea posturilor didactice din invatamantul universitar si postuniversitar se aproba de catre consiliile facultatilor, la propunerea comisiilor de concurs, prin vot secret, si se valideaza de catre senatele universitare, folosind aceeasi procedura. Titlurile didactice de conferentiar universitar si de profesor universitar sunt confirmate de Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, prin comisiile de specialitate. Pe baza confirmarii, ministrul invatamantului emite ordin de acordare a titlurilor de conferentiar universitar si de profesor universitar."
    50. Denumirea capitolului II al titlului V va fi urmatoarea:
    "Formarea continua a personalului didactic"
    51. Articolul 159 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 159
    (1) Formarea continua a personalului didactic se realizeaza prin cursuri de perfectionare si cursuri de conversie profesionala.
    (2) In cadrul sistemului national de invatamant, formarea continua a personalului didactic din invatamantul preuniversitar constituie un drept care se realizeaza, in principal, prin:
    a) activitati de perfectionare metodica si psihopedagogica la nivelul catedrelor sau al colectivelor de specialitate din unitatile de invatamant;
    b) conferinte, seminarii, dezbateri sau alte forme specifice de perfectionare la nivel interscolar, judetean, national sau international. Aceste actiuni pot fi organizate si in colaborare cu societati stiintifice ale cadrelor didactice;
    c) cursuri de perfectionare a pregatirii de specialitate, a pregatirii metodice si psihopedagogice sau pentru obtinerea definitivarii in invatamant, ori a gradelor didactice, in conformitate cu prevederile legii;
    d) cursuri de conversie profesionala pentru extinderea pregatirii initiale, in vederea obtinerii dreptului de a preda si alte discipline."
    52. Articolul 160 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 160
    (1) Ministerul Invatamantului elaboreaza obiectivele si metodologia formarii continue a personalului didactic din invatamantul preuniversitar, evalueaza, acrediteaza si finanteaza programele de formare continua, inclusiv de conversie profesionala, realizate in:
    a) institutii de invatamant superior, prin facultati, departamente si catedre, pentru perfectionarea pregatirii de specialitate;
    b) institutii de invatamant superior, prin departamentele sau catedrele de pregatire a personalului didactic, pentru perfectionarea pregatirii metodice si psihopedagogice;
    c) colegii pedagogice si licee pedagogice, pentru perfectionarea de specialitate, metodica si psihopedagogica a personalului didactic din invatamantul prescolar si primar;
    d) case ale corpului didactic, conform art. 162;
    e) centre de perfectionare, organizate in unitati de invatamant, pentru perfectionarea pregatirii de specialitate a personalului didactic cu studii medii;
    f) alte structuri abilitate in acest scop de catre Ministerul Invatamantului.
    (2) Pentru organizarea activitatilor prevazute la alin. (1) institutiile mentionate se pot asocia cu institutii similare, precum si cu agenti economici din tara si din strainatate, conform reglementarilor legale."
    53. Articolul 161 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 161
    (1) Programele de formare continua si conversie profesionala a personalului didactic se incheie prin colocviu sau prin alte forme specifice de evaluare.
    (2) Activitatile de conversie profesionala de nivel universitar sau postuniversitar - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare - cu durata de cel putin un an si jumatate, aprobate de Ministerul Invatamantului in acest scop, se incheie cu examen de absolvire. Promovarea examenului de absolvire confera dreptul la obtinerea unei diplome si dreptul de a profesa in noua specializare. Aceste activitati se pot organiza in formele zi, seral, fara frecventa si invatamant la distanta."
    54. Articolul 162 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 162
    (1) Casele corpului didactic sunt centre de documentare si de organizare a activitatilor de perfectionare, de conversie profesionala, precum si a activitatilor cu caracter stiintific, metodic si cultural.
    (2) Pentru realizarea activitatilor prevazute la alin. (1), Casa corpului didactic invita formatori calificati, acreditati de Ministerul Invatamantului, si asigura finantarea acestor programe. Formatorii ajuta departamentele si catedrele de pregatire a personalului didactic din institutiile de invatamant superior la perfectionare si conversie profesionala."
    55. Dupa articolul 166 se introduce articolul 166^1, care va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 166^1
    Actiunile in justitie formulate de Ministerul Invatamantului si de inspectoratele scolare pentru aplicarea prevederilor art. 166 alin. (1), (2) si (3) sunt scutite de taxa de timbru."
    56. Alineatul (2) al articolului 167 va avea urmatorul cuprins:
    "(2) Finantarea cheltuielilor de intretinere si reparare a unitatilor din invatamantul preuniversitar, precum si a bazei didactico-materiale, este asigurata de catre consiliile locale din sume alocate de la bugetul de stat si din bugetele locale, precum si din resursele proprii ale respectivelor unitati."
    57. Dupa articolul 167 se introduce articolul 167^1, care va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 167^1
    (1) In scopul intretinerii, dezvoltarii si modernizarii bazei materiale si de practica in institutiile si unitatile de invatamant, cu ocazia aprobarii bugetului de venituri si cheltuieli pentru unitatile subordonate, Ministerul Invatamantului poate constitui Fondul national al formarii profesionale, din credite bugetare si din alte surse dobandite in conditiile legii.
    (2) Fondul national al formarii profesionale se gestioneaza cu consultarea Consiliului pentru Formare si Educatie Continua, potrivit criteriilor stabilite prin ordin al ministrului invatamantului."
    58. Alineatul (6) al articolului 170 va avea urmatorul cuprins:
    "(6) Ministerul Invatamantului acorda anual burse de doctorat cu durata de 4 ani institutiilor care organizeaza aceasta forma de invatamant. Bursele se obtin prin concurs organizat la nivelul institutiilor de invatamant superior."
    59. Articolul 180 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 180
    Asupra dreptului copilului minor de a urma invatamantul obligatoriu in limba romana sau in limba unei minoritati nationale hotaraste parintele sau tutorele legal instituit."
    60. Articolul 182 se abroga.
    Art. 2
    In cuprinsul Legii invatamantului si in toate celelalte acte normative se vor face urmatoarele modificari de denumiri:
    a) denumirea "Ministerul Invatamantului" se inlocuieste cu denumirea "Ministerul Educatiei Nationale";
    b) denumirea "preparator" se inlocuieste cu cea de "preparator universitar";
    c) denumirea de "colegiu" din sistemul invatamantului superior se inlocuieste cu cea de "colegiu universitar".
    Art. 3
    Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1996, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, dandu-se articolelor si alineatelor o noua numerotare.

                       PRIM-MINISTRU
                      VICTOR CIORBEA

                             Contrasemneaza:
                             Ministrul invatamantului,
                             Virgil Petrescu

                             Ministru de stat,
                             ministrul finantelor,
                             Mircea Ciumara



SmartCity5

COMENTARII la OUG 36/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la OUG 36 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu