ORDONANTA DE URGENTA Nr. 36 din 10 iulie 1997
pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 14 iulie 1997
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1996, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (2) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Statul promoveaza principiile invatamantului democratic si
garanteaza dreptul la educatie diferentiata, pe baza pluralismului educational,
in beneficiul individului si al intregii societati."
2. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Invatamantul general obligatoriu este de 8 clase. Frecventarea obligatorie
a invatamantului de 8 clase, forma de zi, inceteaza la varsta de 16 ani."
3. Alineatul (4) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Invatamantul poate fi finantat si direct de catre agenti
economici, precum si de alte persoane fizice sau juridice."
4. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Invatamantul de toate gradele se desfasoara in limba romana. Acesta se
desfasoara, in conditiile prezentei legi, si in limbile minoritatilor
nationale, precum si in limbi de circulatie internationala.
(2) In fiecare localitate se organizeaza si functioneaza unitati, clase sau
formatii de studiu cu limba de predare romana si, dupa caz, cu predarea in
limbile minoritatilor nationale, ori se asigura scolarizarea in limba materna
in alte localitati.
(3) Studiul in scoala al limbii romane, ca limba oficiala de stat, este
obligatoriu pentru toti cetatenii romani, indiferent de nationalitate.
Planurile de invatamant trebuie sa cuprinda numarul necesar de ore - si,
totodata, se vor asigura conditiile - care sa permita insusirea limbii oficiale
de stat.
(4) Atat in invatamantul de stat, cat si in cel particular, documentele
scolare, nominalizate prin ordinul ministrului invatamantului, se intocmesc in
limba romana. Celelalte documente scolare pot fi redactate in limba de predare.
Unitatile si institutiile de invatamant pot efectua traduceri ale documentelor
scolare proprii."
5. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Planurile invatamantului primar, gimnazial, liceal si profesional
includ religia ca disciplina scolara.
Elevul, cu acordul parintelui sau al tutorelui legal instituit, alege
pentru studiu religia si confesiunea.
(2) Cultele recunoscute oficial de catre stat pot solicita Ministerului
Invatamantului organizarea unui invatamant specific, corespunzator necesitatilor
de pregatire a personalului de cult, precum si infiintarea si functionarea unor
structuri de invatamant laic, in sistemul national de invatamant, sub
coordonarea si controlul Ministerului Invatamantului. Sustinerea materiala a
acestor structuri se asigura de catre cultul respectiv si partial de catre
stat, potrivit unor norme aprobate de Guvern. Cultele recunoscute oficial de
catre stat raspund de elaborarea planurilor de invatamant si a programelor
analitice, care se aproba de Secretariatul de Stat pentru Culte si de
Ministerul Invatamantului."
6. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Alternativele educationale pot fi organizate in sistemul national de
invatamant, de stat si particular, pe baza evaluarii si validarii lor de catre
Ministerul Invatamantului, conform legii."
7. Articolul 15 se completeaza cu alineatul (13), care va avea urmatorul
cuprins:
"(13) In cadrul sistemului national de invatamant, sub coordonarea si
controlul Ministerului Invatamantului, pot functiona structuri de invatamant
organizate prin cooperare intre institutii din tara si institutii din
strainatate, pe baza unor acorduri interguvernamentale."
8. Alineatul (1) al articolului 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Studiile gimnaziale se incheie cu sustinerea unui examen national de
capacitate, structurat pe baza unei metodologii elaborate de catre Ministerul
Invatamantului, la Limba si literatura romana, Matematica si la o proba de
cultura generala, cuprinzand subiecte din discipline studiate. Elevii
apartinand minoritatilor nationale, care frecventeaza cursurile gimnaziale in
limba materna, sustin si o proba la limba si literatura materna."
9. Alineatul (3) al articolului 24 va avea urmatorul cuprins:
"(3) La liceele de specialitate la care, pe langa diploma de
bacalaureat, se elibereaza si atestat profesional, durata studiilor poate fi si
de 5 ani si se stabileste de catre Ministerul Invatamantului."
10. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) Admiterea elevilor in invatamantul liceal se face pe baza unei
metodologii elaborate de catre Ministerul Invatamantului, care se da
publicitatii cu cel putin 6 luni inaintea admiterii.
(2) La admiterea in invatamantul liceal se pot inscrie absolventi de
gimnaziu cu certificat de capacitate.
(3) Inscrierea la admiterea in invatamantul liceal de zi se poate face in
primii 2 ani de la absolvirea gimnaziului, daca la data inceperii anului scolar
elevul nu a depasit varsta de 17 ani."
11. Alineatele (1) si (3) ale articolului 26 vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Studiile liceale se incheie cu examen national de bacalaureat,
diversificat in functie de profilul liceului, de profilul clasei si de optiunea
elevului. Examenul national de bacalaureat consta in sustinerea urmatoarelor
probe:
a) Limba si literatura romana - scris si oral;
b) Limba si literatura materna - scris si oral, pentru elevii care au urmat
studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;
c) Matematica - scris; pentru profilurile teoretic-umanist, teologic, de
arta si sportiv se poate alege, in locul Matematicii, o disciplina socioumana -
scris;
d) Istoria romanilor - oral;
e) una dintre limbile straine de circulatie internationala studiate in
liceu - oral;
f) o proba la alegere dintre: Fizica, Chimie, Biologie, Geografia Romaniei
- oral;
g) o disciplina de profil, alta decat cea din probele sustinute anterior -
scris."
"(3) Lista disciplinelor socioumane si de profil, nenominalizate la
alin. (1) lit. c) si g), continutul programelor si modul de desfasurare a
bacalaureatului - real, umanist si de profil -, se stabilesc de catre
Ministerul Invatamantului si se dau publicitatii pana la data inceperii anului
scolar."
12. Articolul 26 se completeaza cu alineatul (4), care va avea urmatorul
cuprins:
"(4) In cazul intreruperii studiilor, se recunoaste fiecare an scolar
promovat dupa invatamantul obligatoriu."
13. Alineatul (3) al articolului 31 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Admiterea in scolile profesionale se face pe baza de probe
stabilite de unitatile de invatamant respective, cu consultarea factorilor
interesati. Continutul probelor de admitere se stabileste de unitatile de
invatamant."
14. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
(1) Elevii invatamantului profesional cu certificat de capacitate pot urma,
in paralel, studiile liceale la forma de invatamant seral, in urma admiterii,
in conditiile prezentei legi.
(2) Absolventii invatamantului profesional cu certificat de capacitate pot
urma studiile liceale in conditiile recunoasterii pregatirii dobandite, conform
metodologiei elaborate de catre Ministerul Invatamantului."
15. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins
"Art. 52
(1) Admiterea in invatamantul postliceal se face in conformitate cu
criteriile generale stabilite de catre Ministerul Invatamantului, pe baza unei
metodologii elaborate de unitatea de invatamant, cu consultarea factorilor
interesati.
(2) Au dreptul sa se inscrie in invatamantul postliceal, in conditiile
alin. (1), absolventii de liceu, cu sau fara diploma de bacalaureat. La
admiterea in scolile sanitare postliceale se pot inscrie numai absolventii de
liceu cu diploma de bacalaureat.
(3) Numarul de locuri pentru invatamantul postliceal de stat se stabileste
de catre Ministerul Invatamantului, in colaborare cu initiatorii."
16. Articolul 56 se completeaza cu alineatele (2), (3), (4) si (5), care
vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Infiintarea si functionarea facultatilor se aproba prin hotarare
a Guvernului, la propunerea Ministerului Invatamantului, cu avizul Consiliului
National de Evaluare Academica si Acreditare.
(3) Infiintarea si functionarea colegiilor universitare si a sectiilor de
specialitate se aproba de catre Ministerul Invatamantului, cu avizul
Consiliului National de Evaluare Academica si Acreditare.
(4) Infiintarea departamentelor - universitare - pentru pregatirea
personalului didactic se aproba de catre Ministerul Invatamantului, la
propunerea senatelor universitare.
(5) Infiintarea structurilor invatamantului postuniversitar se face conform
alin. (4)."
17. Alineatele (1) si (2) ale articolului 59 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 59
(1) Pot participa la admiterea in invatamantul universitar absolventii de
liceu cu diploma de bacalaureat. Organizarea admiterii este de competenta
fiecarei institutii de invatamant superior, pe baza criteriilor generale
stabilite de catre Ministerul Invatamantului.
(2) Absolventii de liceu, care au obtinut in cel putin unul dintre ultimii
2 ani de studii distinctii la olimpiade scolare, concursuri artistice sau
sportive, de nivel national si international, au prioritate la inscrierea in
invatamantul universitar, la acele facultati sau sectii de specializare
corespunzator disciplinelor la care au fost distinsi, conform criteriilor
generale stabilite de Ministerul Invatamantului si criteriilor specifice
elaborate de senatele universitare."
18. Alineatele (1), (3) si (5) ale articolului 60 vor avea urmatorul
cuprins:
"(1) Activitatea didactica se poate organiza in urmatoarele forme: de
zi, seral si fara frecventa."
"(3) Diplomele si certificatele de absolvire eliberate de institutiile
de invatamant superior pentru specializarile acreditate sunt echivalente,
indiferent de forma de invatamant absolvita."
"(5) Absolventii cu diploma de licenta pot urma o a doua specializare,
in conditiile stabilite in Carta universitara."
19. Articolul 60 se completeaza cu alineatele (3^1) si (6), care vor avea urmatorul
cuprins:
"(3^1) Nomenclatorul specializarilor si al grupelor de specializari se
stabileste de catre Ministerul Invatamantului, impreuna cu Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale, la propunerea factorilor interesati."
"(6) Absolventii cu diploma ai colegiilor universitare pot urma o a
doua specializare in cadrul invatamantului universitar de scurta durata, in
conditiile stabilite in Carta universitara."
20. Alineatul (2) al articolului 62 se abroga.
21. Alineatul (2) al articolului 65 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Candidatii admisi vor sustine examenele de diferenta stabilite de
consiliile facultatilor si vor fi inscrisi in anul de studiu corespunzator
examenelor recunoscute si celor promovate."
22. Alineatul (2) al articolului 66 se abroga.
23. Alineatul (2) al articolului 68 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Departamentul functioneaza in institutiile de invatamant
superior, pe baza de regulament, si are planuri de invatamant distincte, care
cuprind discipline de pregatire teoretica si practica in domeniile pedagogiei,
psihologiei si metodicii de specialitate. In realizarea activitatii proprii,
departamentul este sprijinit de facultatile de profil."
24. Alineatul (2) al articolului 70 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Invatamantul postuniversitar se organizeaza in institutii de
invatamant superior si in scoli de studii postuniversitare si se realizeaza
prin: studii aprofundate, doctorat, studii academice postuniversitare, studii
postuniversitare de specializare si cursuri de perfectionare
postuniversitare."
25. Alineatul (4) al articolului 72 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Studiile aprofundate se incheie cu o disertatie. Absolventii
primesc diploma de studii aprofundate."
26. Alineatele (6) si (7) ale articolului 73 vor avea urmatorul cuprins:
"(6) Doctoratul se incheie cu o teza. Aceasta este avizata de catedra
sau, dupa caz, de colectivul de cercetare. Teza este sustinuta public si
evaluata de o comisie de specialisti, propusa de organul de conducere al
institutiei organizatoare, avizata de Consiliul National de Atestare a
Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare si aprobata de ministrul
invatamantului. Comisia este alcatuita dintr-un presedinte, conducatorul de
doctorat, si din trei referenti oficiali, specialisti cu activitate stiintifica
deosebita, cu titlu de doctor in domeniu, dintre care cel putin doi nu
functioneaza in institutia organizatoare a doctoratului. Pentru activitatea
depusa, referentii oficiali vor fi retribuiti potrivit normelor stabilite de
Ministerul Invatamantului.
(7) Titlul stiintific de doctor se acorda de catre conducerea institutiei
organizatoare si se confirma de catre Consiliul National de Atestare a
Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, prin comisiile de
specialitate. Pe baza ordinului ministrului invatamantului se elibereaza
diploma de doctor de catre institutia acreditata."
27. La articolul 81, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1), cu
urmatorul cuprins:
"(2^1) In cazul contractelor de finantare sau de granturi, incheiate
intre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, pe de o parte, si unitatile
mentionate la art. 80 alin. (1), (2) si (7), pe de alta parte, rezultatele
cercetarilor apartin executantilor."
28. Articolul 82 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 82
(1) Veniturile proprii ale institutiilor de invatamant superior, realizate
din contracte de cercetare stiintifica, de proiectare, de consultanta sau de
expertiza, precum si din contracte pentru alte servicii stiintifice sau
didactice, se evidentiaza distinct de contul bugetar. Aceste venituri se
utilizeaza, cu acordul responsabilului de contract si cu avizul rectorului,
pentru dezvoltarea bazei materiale proprii de cercetare si de activitati
didactice, precum si pentru remunerarea personalului care a executat
contractul.
Baza materiala este constituita din obiecte ca: mijloace fixe, obiecte de
inventar, materiale de orice fel. Aceste obiecte pot fi cumparate in timpul
desfasurarii contractului sau dupa predarea lucrarii si dupa incasarea banilor.
(2) Din veniturile prevazute la alin. (1) se mai pot finanta urmatoarele
categorii de cheltuieli: burse de cercetare si instruire, informare si
documentare, taxe pentru participarea ca membru in organisme, organizatii si
institutii de profil, organizarea si/sau participarea la manifestari
cultural-stiintifice interne si internationale, editarea de carte didactica si
de specialitate.
(3) Veniturile realizate si neutilizate la finele anului se reporteaza, cu
aceeasi destinatie, in anul urmator."
29. Articolul 88 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 88
Institutiile de invatamant superior sau componentele acestora au dreptul de
a organiza si de a administra unitati si centre de cercetare, centre pentru pregatirea
resurselor umane, unitati de microproductie, loturi experimentale sau structuri
institutionale, singure sau in colaborare cu persoane juridice."
30. Articolul 90 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 90
(1) Comunitatea universitara este constituita din personal didactic,
personal didactic auxiliar, personal de cercetare stiintifica, de proiectare,
precum si din cei care studiaza in institutia respectiva.
(2) Comunitatea universitara foloseste in activitatea sa personal
administrativ."
31. Articolul 95 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 95
Spatiul universitar este inviolabil. Accesul in spatiul universitar este
permis numai in conditiile stabilite prin lege sau prin Carta
universitara."
32. Articolul 97 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 97
Invatamantul militar este invatamant de stat, parte integranta a sistemului
national de invatamant, si cuprinde: invatamant liceal; invatamant postliceal
pentru formarea maistrilor militari si a subofiterilor; invatamant universitar
pentru formarea ofiterilor si a altor specialisti; invatamant postuniversitar.
Perfectionarea pregatirii cadrelor militare se realizeaza in institutii de
invatamant distincte."
33. Alineatul (2) al articolului 106 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Standardele corespund fiecarui criteriu si indica nivelurile
minime obligatorii in procesul de evaluare. Aceste standarde sunt diferentiate
in functie de nivelul de invatamant si sunt stabilite de Comisia de Evaluare si
Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, care se infiinteaza si functioneaza
pe langa Ministerul Invatamantului, in baza regulamentului aprobat prin
hotarare a Guvernului."
34. Articolul 118 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 118
Persoanele apartinand minoritatilor nationale au dreptul sa studieze si sa
se instruiasca in limba materna, la toate tipurile, nivelurile si formele de
invatamant, in conditiile prezentei legi."
35. Alineatele (1) si (2) ale articolului 120 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 120
(1) Disciplina Limba si literatura romana se preda in invatamantul primar
si gimnazial dupa programe de invatamant si manuale scolare elaborate in mod
special pentru minoritatea respectiva. In invatamantul liceal, disciplina Limba
si literatura romana se preda dupa programe de invatamant si manuale scolare
identice cu cele pentru clasele cu predare in limba romana.
(2) In invatamantul primar, disciplinele Istoria romanilor si Geografia
Romaniei se predau in limba materna, dupa programe si manuale identice cu cele
pentru clasele cu predarea in limba romana. In invatamantul gimnazial si liceal
aceste discipline se pot preda, la cerere, si in limba materna, dupa programe
si manuale identice cu cele pentru clasele cu predarea in limba romana, cu
obligatia transcrierii si insusirii toponimiei si a numelor proprii romanesti
in limba romana."
36. Articolul 122 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 122
In invatamantul de stat profesional, liceal si postliceal de specialitate
predarea se poate face in limba materna, la cerere, in conditiile legii, cu
obligatia insusirii terminologiei de specialitate in limba romana."
37. Articolul 123 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 123
(1) In invatamantul universitar de stat se pot organiza, in conditiile
legii, la cerere, grupe, sectii, colegii, facultati si institutii de invatamant
cu predarea in limba materna. In acest caz, se va asigura insusirea
terminologiei de specialitate in limba romana.
(2) Se incurajeaza institutiile de invatamant superior cu structuri si activitati
multiculturale pentru promovarea convietuirii interetnice armonioase si
integrarii la nivel national si european.
(3) Se incurajeaza, la cerere, pregatirea de specialisti romani in limbile
minoritatilor nationale."
38. Articolul 124 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 124
In invatamantul de toate gradele si nivelurile, probele de admitere si
probele examenelor de absolvire pot fi sustinute in limba in care au fost
studiate disciplinele respective, in conditiile legii."
39. Articolul 135 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 135
(1) Ministerele, regiile autonome, societatile comerciale, alte persoane
juridice pot organiza, impreuna cu unitati de invatamant sau separat, cursuri
de pregatire si perfectionare profesionala a adultilor, pentru salariatii
proprii.
(2) Persoanele juridice prevazute la alin. (1), precum si asociatiile si
fundatiile pot organiza cursuri de calificare si pentru alte persoane decat
salariatii proprii, daca au prevazut in statut aceasta activitate si daca sunt
autorizate de Ministerul Invatamantului si de Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale.
(3) Modul de autorizare si de acordare de certificate de calificare
profesionala recunoscute de stat se face prin regulament elaborat de Ministerul
Invatamantului si Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
(4) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale organizeaza, in colaborare cu
unitatile prevazute la alin. (1) si (2), cursuri de calificare si perfectionare
profesionala pentru someri, in vederea reintegrarii lor in munca.
(5) Pe perioada in care urmeaza cursuri de perfectionare a pregatirii
profesionale, personalul institutiilor publice are dreptul la salariu de baza
si la celelalte adaosuri la acesta. In cazul in care cursurile sunt organizate
in alta localitate decat cea de domiciliu, functionarul public participant la
acestea beneficiaza si de drepturile cuvenite, potrivit dispozitiilor legale,
salariatilor institutiilor publice aflati in delegare."
40. Alineatele (1) si (2) ale articolului 140 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 140
(1) Ministerul Invatamantului se organizeaza si functioneaza potrivit
legii. Ministerul Invatamantului, ca organ de specialitate, are raspunderea
elaborarii si aplicarii politicii educationale, in conformitate cu art. 2 din
prezenta lege. Ministerul Invatamantului are drept de initiativa si executie in
domeniul politicii financiare si a resurselor umane din sfera educatiei si
colaboreaza cu alte ministere implicate in dezvoltarea invatamantului.
(2) Pentru exercitarea atributiilor sale, Ministerul Invatamantului
constituie structuri de experti si se sprijina pe organisme consultative, la
nivel national, alcatuite pe criterii de prestigiu profesional si moral:
Consiliul National pentru Reforma Invatamantului, Consiliul National al
Rectorilor, Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si
Certificatelor Universitare, Consiliul National de Finantare a Invatamantului
Superior, Consiliul National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul
Superior, Consiliul National al Bibliotecilor, Consiliul National pentru
Formare si Educatie Continua, comisiile nationale de specialitate pe discipline
si structurile manageriale ale programelor de reforma. Componenta consiliilor
si regulamentele lor de functionare se aproba prin ordin al ministrului
invatamantului. Ministerul Invatamantului consulta, dupa caz, societatile
stiintifice nationale ale cadrelor didactice, organizatiile studentesti
recunoscute in plan national, precum si federatii sindicale reprezentative la
nivel de ramura, ca parteneri sociali."
41. Alineatul (3) al articolului 140 se abroga.
42. Literele f), g), h), t), w), y) si z) ale articolului 141 se modifica
si vor avea urmatorul cuprins:
"f) elaboreaza criteriile generale de admitere in invatamantul
superior;"
"g) aproba infiintarea liceelor, a scolilor postliceale si a
colegiilor;"
"h) aproba, conform legii, regulamentele de organizare si functionare
a unitatilor subordonate, precum si Carta universitara a institutiilor de
invatamant superior;"
"t) elaboreaza si infaptuieste, impreuna cu alte ministere, programe
vizand integrarea sistemului de invatamant romanesc in structurile europene si
dezvoltarea colaborarii cu alte organisme internationale in domeniul
invatamantului si al cercetarii stiintifice universitare;"
"w) efectueaza recunoasterea si echivalarea diplomelor, a
certificatelor si a titlurilor stiintifice, eliberate in strainatate, pe baza
unor norme interne, tinand seama si de intelegerile si conventiile
internationale; participa la recunoasterea, la nivel national, a calificarilor
profesionale, impreuna cu reprezentantii Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale, ai asociatiilor profesionale, ai patronatului si ai
sindicatelor;"
"y) dezvolta si controleaza sistemul de evaluare a pregatirii elevilor
si studentilor; elaboreaza standardele sistemului de invatamant si controleaza
aplicarea acestora;"
"z) controleaza modul de respectare a normelor financiar-contabile, de
executie bugetara si de administrare a patrimoniului din sistemul national al
invatamantului de stat; incaseaza taxe, in lei si in valuta, pentru acoperirea
cheltuielilor ocazionate de vizarea si recunoasterea actelor de studii."
43. Articolul 141 se completeaza, dupa litera p), cu litera q), care va
avea urmatorul cuprins:
"q) asigura repartizarea Fondului national al formarii profesionale,
cu consultarea factorilor interesati;"
44. Literele d) si f) ale articolului 142 vor avea urmatorul cuprins:
"d) propun Ministerului Invatamantului reteaua de scolarizare din raza
lor teritoriala, dupa consultarea autoritatilor locale, a agentilor economici
si a partenerilor sociali interesati;"
"f) coordoneaza incadrarea unitatilor de invatamant cu personalul
didactic necesar, in conformitate cu prevederile Statutului personalului
didactic;"
45. Alineatele (1) si (4) ale articolului 143 vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Structura inspectoratelor scolare se stabileste prin ordin al
ministrului invatamantului."
"(4) Inspectoratul scolar are un consiliu de administratie si un
consiliu consultativ. Consiliul de administratie este format din inspectorul
scolar general, inspectorii scolari generali adjuncti, inspectori, directorul
Casei corpului didactic, contabilul-sef si consilierul juridic al
inspectoratului scolar. La sedintele consiliului de administratie poate
participa, fara drept de vot, cate un delegat al federatiilor sindicale
reprezentative la nivel national, conform legii. Inspectorul scolar general
este presedintele de drept al consiliului de administratie. Consiliul
consultativ este format din directori de unitati de invatamant, alte cadre
didactice de prestigiu si reprezentanti al parintilor, ai autoritatilor locale
administrative, ai comunitatilor religioase, ai agentilor economici si alti
parteneri sociali. Presedintele consiliului consultativ este ales, prin vot
secret, dintre membrii acestuia."
46. Alineatul (9) al articolului 145 va avea urmatorul cuprins:
"(9) Numirea directorilor si a directorilor adjuncti ai unitatilor de
invatamant mentionate la alin. (6) si (7) se face ca urmare a sustinerii unui
concurs, pe baza criteriilor de competenta profesionala, pe o perioada de 4
ani. Metodologia concursului se stabileste de catre Ministerul
Invatamantului."
47. Articolul 147 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 147
(1) Conducerea operativa a institutiei de invatamant superior este
asigurata de catre biroul senatului, alcatuit conform Statutului personalului
didactic si Cartei universitare.
(2) Presedintele biroului senatului este rectorul."
48. Alineatul (3) al articolului 148 va avea urmatorul cuprins:
"(3) In sistemul national de invatamant si educatie notarea se face,
de regula, de la 10 la 1. Se recomanda aplicarea sistemului de credite
transferabile in cadrul aceleiasi institutii de invatamant, intre institutii de
invatamant din tara si intre institutii de invatamant din tara si din
strainatate."
49. Alineatul (4) al articolului 154 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Concursurile pentru ocuparea posturilor didactice din
invatamantul universitar si postuniversitar se aproba de catre consiliile
facultatilor, la propunerea comisiilor de concurs, prin vot secret, si se
valideaza de catre senatele universitare, folosind aceeasi procedura. Titlurile
didactice de conferentiar universitar si de profesor universitar sunt
confirmate de Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si
Certificatelor Universitare, prin comisiile de specialitate. Pe baza
confirmarii, ministrul invatamantului emite ordin de acordare a titlurilor de
conferentiar universitar si de profesor universitar."
50. Denumirea capitolului II al titlului V va fi urmatoarea:
"Formarea continua a personalului didactic"
51. Articolul 159 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 159
(1) Formarea continua a personalului didactic se realizeaza prin cursuri de
perfectionare si cursuri de conversie profesionala.
(2) In cadrul sistemului national de invatamant, formarea continua a
personalului didactic din invatamantul preuniversitar constituie un drept care
se realizeaza, in principal, prin:
a) activitati de perfectionare metodica si psihopedagogica la nivelul
catedrelor sau al colectivelor de specialitate din unitatile de invatamant;
b) conferinte, seminarii, dezbateri sau alte forme specifice de
perfectionare la nivel interscolar, judetean, national sau international.
Aceste actiuni pot fi organizate si in colaborare cu societati stiintifice ale
cadrelor didactice;
c) cursuri de perfectionare a pregatirii de specialitate, a pregatirii
metodice si psihopedagogice sau pentru obtinerea definitivarii in invatamant,
ori a gradelor didactice, in conformitate cu prevederile legii;
d) cursuri de conversie profesionala pentru extinderea pregatirii initiale,
in vederea obtinerii dreptului de a preda si alte discipline."
52. Articolul 160 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 160
(1) Ministerul Invatamantului elaboreaza obiectivele si metodologia
formarii continue a personalului didactic din invatamantul preuniversitar,
evalueaza, acrediteaza si finanteaza programele de formare continua, inclusiv
de conversie profesionala, realizate in:
a) institutii de invatamant superior, prin facultati, departamente si
catedre, pentru perfectionarea pregatirii de specialitate;
b) institutii de invatamant superior, prin departamentele sau catedrele de
pregatire a personalului didactic, pentru perfectionarea pregatirii metodice si
psihopedagogice;
c) colegii pedagogice si licee pedagogice, pentru perfectionarea de specialitate,
metodica si psihopedagogica a personalului didactic din invatamantul prescolar
si primar;
d) case ale corpului didactic, conform art. 162;
e) centre de perfectionare, organizate in unitati de invatamant, pentru
perfectionarea pregatirii de specialitate a personalului didactic cu studii
medii;
f) alte structuri abilitate in acest scop de catre Ministerul
Invatamantului.
(2) Pentru organizarea activitatilor prevazute la alin. (1) institutiile
mentionate se pot asocia cu institutii similare, precum si cu agenti economici
din tara si din strainatate, conform reglementarilor legale."
53. Articolul 161 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 161
(1) Programele de formare continua si conversie profesionala a personalului
didactic se incheie prin colocviu sau prin alte forme specifice de evaluare.
(2) Activitatile de conversie profesionala de nivel universitar sau
postuniversitar - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii
postuniversitare de specializare - cu durata de cel putin un an si jumatate,
aprobate de Ministerul Invatamantului in acest scop, se incheie cu examen de
absolvire. Promovarea examenului de absolvire confera dreptul la obtinerea unei
diplome si dreptul de a profesa in noua specializare. Aceste activitati se pot
organiza in formele zi, seral, fara frecventa si invatamant la distanta."
54. Articolul 162 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 162
(1) Casele corpului didactic sunt centre de documentare si de organizare a
activitatilor de perfectionare, de conversie profesionala, precum si a
activitatilor cu caracter stiintific, metodic si cultural.
(2) Pentru realizarea activitatilor prevazute la alin. (1), Casa corpului
didactic invita formatori calificati, acreditati de Ministerul Invatamantului,
si asigura finantarea acestor programe. Formatorii ajuta departamentele si
catedrele de pregatire a personalului didactic din institutiile de invatamant
superior la perfectionare si conversie profesionala."
55. Dupa articolul 166 se introduce articolul 166^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 166^1
Actiunile in justitie formulate de Ministerul Invatamantului si de
inspectoratele scolare pentru aplicarea prevederilor art. 166 alin. (1), (2) si
(3) sunt scutite de taxa de timbru."
56. Alineatul (2) al articolului 167 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Finantarea cheltuielilor de intretinere si reparare a unitatilor
din invatamantul preuniversitar, precum si a bazei didactico-materiale, este
asigurata de catre consiliile locale din sume alocate de la bugetul de stat si
din bugetele locale, precum si din resursele proprii ale respectivelor
unitati."
57. Dupa articolul 167 se introduce articolul 167^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 167^1
(1) In scopul intretinerii, dezvoltarii si modernizarii bazei materiale si
de practica in institutiile si unitatile de invatamant, cu ocazia aprobarii
bugetului de venituri si cheltuieli pentru unitatile subordonate, Ministerul
Invatamantului poate constitui Fondul national al formarii profesionale, din
credite bugetare si din alte surse dobandite in conditiile legii.
(2) Fondul national al formarii profesionale se gestioneaza cu consultarea
Consiliului pentru Formare si Educatie Continua, potrivit criteriilor stabilite
prin ordin al ministrului invatamantului."
58. Alineatul (6) al articolului 170 va avea urmatorul cuprins:
"(6) Ministerul Invatamantului acorda anual burse de doctorat cu
durata de 4 ani institutiilor care organizeaza aceasta forma de invatamant.
Bursele se obtin prin concurs organizat la nivelul institutiilor de invatamant
superior."
59. Articolul 180 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 180
Asupra dreptului copilului minor de a urma invatamantul obligatoriu in
limba romana sau in limba unei minoritati nationale hotaraste parintele sau
tutorele legal instituit."
60. Articolul 182 se abroga.
Art. 2
In cuprinsul Legii invatamantului si in toate celelalte acte normative se
vor face urmatoarele modificari de denumiri:
a) denumirea "Ministerul Invatamantului" se inlocuieste cu
denumirea "Ministerul Educatiei Nationale";
b) denumirea "preparator" se inlocuieste cu cea de
"preparator universitar";
c) denumirea de "colegiu" din sistemul invatamantului superior se
inlocuieste cu cea de "colegiu universitar".
Art. 3
Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1996, cu modificarile si completarile
aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial
al Romaniei, dandu-se articolelor si alineatelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul invatamantului,
Virgil Petrescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara