LEGE
Nr. 151 din 30 iulie 1999
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru
modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 370 din 3 august 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36 din 10 iulie 1997 pentru
modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 152 din 14 iulie 1997, cu urmatoarele
modificari si completari:
1. La articolul I, dupa punctul 1 se introduce punctul 1^1 cu urmatorul
cuprins:
"1^1. La articolul 5, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
(3) Statul promoveaza principiile educatiei permanente."
2. La articolul I punctul 2, articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Invatamantul obligatoriu este de 9 clase. Frecventarea obligatorie a
invatamantului de 9 clase, forma de zi, inceteaza la varsta de 17 ani."
3. La articolul I punctul 4, articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Invatamantul de toate gradele se desfasoara in limba romana. Acesta se
desfasoara, in conditiile prezentei legi, si in limbile minoritatilor
nationale, precum si in limbi de circulatie internationala.
(2) In fiecare localitate se organizeaza si functioneaza unitati, clase sau
formatii de studiu cu limba de predare romana si, dupa caz, cu predarea in
limbile minoritatilor nationale ori se asigura scolarizarea in limba materna in
cea mai apropiata localitate in care este posibil.
(3) Invatarea in scoala a limbii romane, ca limba oficiala de stat, este
obligatorie pentru toti cetatenii romani, indiferent de nationalitate.
Planurile de invatamant trebuie sa cuprinda numarul necesar de ore si,
totodata, se vor asigura conditiile care sa permita insusirea limbii oficiale
de stat.
(4) Atat in invatamantul de stat, cat si in cel particular documentele
scolare si universitare, oficiale, nominalizate prin ordinul ministrului
educatiei nationale, se intocmesc in limba romana. Celelalte inscrisuri scolare
si universitare pot fi redactate in limba de predare.
(5) Unitatile si institutiile de invatamant pot efectua si emite, la
cerere, traduceri oficiale ale documentelor si ale altor inscrisuri scolare si
universitare proprii."
4. La articolul I punctul 5, articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Planurile-cadru ale invatamantului primar, gimnazial, liceal si
profesional includ Religia ca disciplina scolara, parte a trunchiului comun.
Elevul, cu acordul parintilor sau al tutorelui legal instituit, alege pentru
studiu religia si confesiunea.
(2) La solicitarea scrisa a parintilor sau a tutorelui legal instituit,
elevul poate sa nu frecventeze orele de religie. In acest caz, situatia scolara
se incheie fara aceasta disciplina. In mod similar se procedeaza si pentru
elevul caruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat conditiile pentru
frecventarea orelor la aceasta disciplina.
(3) Cultele recunoscute oficial de stat pot solicita Ministerului Educatiei
Nationale organizarea unui invatamant teologic specific pregatirii personalului
de cult si activitatii social-misionare a cultelor, numai pentru absolventii
invatamantului gimnazial sau liceal, dupa caz, proportional cu ponderea
numerica a fiecarui cult in configuratia religioasa a tarii, potrivit
recensamantului oficial reactualizat. Infiintarea si functionarea acestui
invatamant se fac potrivit legii.
(4) Cultele recunoscute de stat au dreptul de a infiinta si administra
propriile unitati si institutii de invatamant particulare, conform legii.
(5) Curriculumul specific invatamantului preuniversitar teologic se
elaboreaza de catre cultul respectiv, se avizeaza de catre Secretariatul de
Stat pentru Culte si se aproba de catre Ministerul Educatiei Nationale.
Curriculumul invatamantului preuniversitar particular, organizat de culte,
altul decat cel teologic, se elaboreaza si se aproba conform legii. Pentru
invatamantul superior curriculumul se elaboreaza si se aproba potrivit
legii."
5. La articolul I, dupa punctul 5 se introduc punctele 5^1 si 5^2 cu
urmatorul cuprins:
"5^1. Alineatul (1) al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
Art. 10
(1) Reteaua unitatilor invatamantului de stat este organizata si aprobata
de catre Ministerul Educatiei Nationale, in colaborare si cu sprijinul
administratiei publice locale, in concordanta cu dinamica demografica si cu
necesitatile de formare profesionala, actuale si de perspectiva. Reteaua
institutiilor invatamantului de stat este organizata de catre Ministerul
Educatiei Nationale, conform legii.
5^2. Alineatul (3) al articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
(3) Ministerul Educatiei Nationale, consultand factorii interesati in
organizarea unor forme si tipuri specifice de invatamant, raspunde de
elaborarea curriculumului: planuri de invatamant, programe si manuale scolare
pentru invatamantul preuniversitar. In invatamantul superior curriculumul se
stabileste conform autonomiei universitare si standardelor nationale."
6. La articolul I punctul 6, articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) In sistemul national de invatamant, de stat si particular, pot fi
initiate si organizate alternative educationale, cu acordul Ministerului
Educatiei Nationale, conform legii.
(2) Evaluarea si acreditarea alternativelor educationale se fac de catre
Ministerul Educatiei Nationale, potrivit legii."
7. La articolul I punctul 7, alineatele (5), (8), (10), (11) si (13) ale
articolului 15 vor avea urmatorul cuprins:
"(5) Sistemul national de invatamant cuprinde:
a) invatamantul prescolar: grupa mica; grupa mijlocie; grupa mare,
pregatitoare pentru scoala;
b) invatamantul primar: clasele I - IV;
c) invatamantul secundar: invatamantul gimnazial, secundar inferior,
clasele V - IX; invatamantul liceal, secundar superior, clasele X - XII/XIII;
invatamantul profesional: anii I - II/III;
d) invatamantul postliceal;
e) invatamantul superior: invatamantul universitar si invatamantul
postuniversitar;
f) educatia permanenta.
............................................................................
(8) Formele de organizare a invatamantului sunt: invatamant de zi, seral,
cu frecventa redusa si invatamant la distanta.
............................................................................
(10) Invatamantul obligatoriu, care cuprinde invatamantul primar si
gimnazial, este invatamant de zi. In mod exceptional, invatamantul gimnazial se
poate organiza si ca invatamant seral, cu frecventa redusa sau la distanta,
pentru persoanele care au depasit, cu mai mult de 2 ani, varsta corespunzatoare
clasei.
(11) In sistemul de invatamant pot functiona unitati-pilot experimentale si
de aplicatie.
............................................................................
(13) In cadrul sistemului national de invatamant, sub coordonarea si
controlul Ministerului Educatiei Nationale, se pot infiinta si pot functiona,
conform legii, structuri de invatamant organizate prin cooperare intre unitati
si institutii din tara si din strainatate, pe baza unor acorduri
interguvernamentale."
8. La articolul I, dupa punctul 7 se introduc punctele 7^1 - 7^3 cu
urmatorul cuprins:
"7^1. Alineatul (1) al articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
Art. 16
(1) Sistemul national de invatamant are caracter deschis. In invatamantul
preuniversitar trecerea elevilor de la o unitate scolara la alta, de la un
profil la altul si de la o filiera la alta este posibila in conditiile
stabilite prin regulament al Ministerului Educatiei Nationale. In invatamantul
superior, caracterul deschis este asigurat prin Carta Universitara.
7^2. Alineatele (1) si (4) ale articolului 20 vor avea urmatorul cuprins:
Art. 20
(1) Invatamantul primar se organizeaza ca invatamant de zi si functioneaza,
de regula, cu program de dimineata, in cadrul scolilor cu clasele I - IV, I -
IX sau I - XII/XIII.
............................................................................
(4) Ministerul Educatiei Nationale poate aproba organizarea unor clase
constituite din copii care, din diferite motive, nu au absolvit pana la varsta
de 14 ani primele patru clase ale invatamantului obligatoriu.
7^3. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
Art. 21
Invatamantul gimnazial functioneaza in cadrul scolilor cu clasele I - IX, I
- XII/XIII sau XII/XIII, dupa caz."
9. La articolul I punctul 8, alineatul (1) al articolului 22 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Studiile gimnaziale se incheie cu sustinerea unui examen national de
capacitate, structurat pe baza unei metodologii elaborate de catre Ministerul
Educatiei Nationale si data publicitatii pana la data inceperii anului scolar,
la Limba si literatura romana, Matematica si la o proba din Istoria romanilor
sau Geografia Romaniei. Elevii apartinand minoritatilor nationale, care
frecventeaza cursurile gimnaziale in limba materna, sustin si o proba la limba
si literatura materna."
10. La articolul I, dupa punctul 8 se introduce punctul 8^1 cu urmatorul
cuprins:
"8^1. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
Art. 23
(1) Invatamantul liceal cuprinde clasele X - XII/XIII, invatamant de zi, si
clasele X - XIII/XIV, invatamant seral, cu frecventa redusa sau la distanta.
(2) Reteaua liceelor de stat este aprobata de catre Ministerul Educatiei
Nationale, la propunerea inspectoratelor scolare, cu consultarea altor factori
interesati, si ca rezultat al evaluarii institutionale realizate de catre
Comisia Nationala de Evaluare Institutionala. Reteaua se publica inaintea
examenului de capacitate; numarul de locuri si de clase se aproba anual, in
functie de cerintele locale si nationale.
(3) Invatamantul liceal seral, cu frecventa redusa si la distanta poate
functiona, in conditiile legii, in unitati de invatamant stabilite de
inspectoratele scolare."
11. La articolul I punctul 9, articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Invatamantul liceal functioneaza, de regula, cu urmatoarele filiere si
profiluri:
a) filiera teoretica cu profilurile umanist si real;
b) filiera tehnologica cu profilurile tehnic, servicii, exploatarea
resurselor naturale si protectia mediului;
c) filiera vocationala cu profilurile militar, teologic, sportiv, artistic
si pedagogic.
(2) Liceele se organizeaza cu unul sau mai multe profiluri. In cadrul
acestor profiluri se pot organiza, cu aprobarea Ministerului Educatiei
Nationale, clase cu specializari mai restranse si clase speciale pentru elevi
cu aptitudini si performante exceptionale.
(3) La liceele care, pe langa diploma de bacalaureat, elibereaza si
certificat de competente profesionale, durata studiilor poate fi de 4 ani si
este stabilita de catre Ministerul Educatiei Nationale.
(4) Ministerul Educatiei Nationale poate restructura profilurile si
specializarile in raport cu dinamica profesiilor si ocupatiilor de pe piata
fortei de munca."
12. La articolul I punctul 10, articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) Admiterea elevilor in invatamantul liceal se face pe baza criteriilor
stabilite prin metodologia elaborata de catre Ministerul Educatiei Nationale,
care se da publicitatii la inceputul anului scolar precedent admiterii.
(2) La admiterea in invatamantul liceal se pot inscrie absolventii
invatamantului gimnazial, cu certificat de capacitate.
(3) Inscrierea la admiterea in invatamantul liceal, cursuri de zi, se poate
face in primii 2 ani de la absolvirea gimnaziului, daca la data inceperii
anului scolar elevul nu a depasit varsta de 18 ani."
13. La articolul I punctul 11, articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Studiile liceale se incheie cu un examen national de bacalaureat,
diversificat in functie de filiera, profil, specializare si de optiunea
elevului.
(2) Examenul national de bacalaureat consta in sustinerea a doua,
respectiv, trei probe comune si a trei probe diferentiate, in functie de
filiera si de profil.
A. Probele comune sunt:
a) Limba si literatura romana, scris si oral;
b) una dintre limbile moderne de circulatie internationala studiate in
liceu;
c) limba materna, scris si oral, pentru elevii care au urmat studiile
liceale intr-o limba a minoritatilor nationale; limba si literatura intr-o
limba de circulatie internationala, pentru elevii care au urmat studiile
liceale cu limba de predare in limba de circulatie internationala respectiva.
B. Probele de examen, diferentiate in functie de filiera, profil, specializare
si de optiunea elevului, sunt:
Filiera teoretica
a) Profil umanist:
1. Istorie sau Geografie;
2. o proba la alegere din aria curriculara, corespunzator specializarii;
3. o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare,
alta decat cele sustinute anterior;
b) Profil real:
1. Matematica;
2. o proba la alegere din aria curriculara, corespunzator specializarii;
3. o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare,
alta decat cele sustinute anterior.
Filiera tehnologica
a) Matematica, pentru toate profilurile si specializarile;
b) o proba la alegere din aria curriculara "tehnologii", in
functie de specializarea aleasa de elev;
c) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare,
alta decat cele alese anterior.
Filiera vocationala
a) Istorie sau Geografie ori o disciplina socioumana, respectiv Matematica
sau Stiinte, in functie de profil;
b) o proba la alegere din ariile curriculare specifice profilului si
specializarii, ariile curriculare sunt stabilite de comun acord de catre
Ministerul Educatiei Nationale si ministerele interesate;
c) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare,
alta decat cele alese anterior.
(3) Pentru filierele tehnologica si vocationala studiile liceale se pot
incheia si cu un examen de certificare a competentelor profesionale, separat de
examenul de bacalaureat, in conditiile legii.
(4) Lista cuprinzand probele de examen, continutul programelor si modul de
desfasurare a bacalaureatului si a examenului de certificare a competentelor
profesionale se stabilesc prin metodologie, aprobata de catre Ministerul
Educatiei Nationale, si se dau publicitatii pana la data inceperii anului
scolar precedent examenului.
(5) La intocmirea listei cuprinzand probele de examen si la stabilirea
continutului programelor de bacalaureat pot fi consultate si institutiile de
invatamant superior.
(6) In cazul intreruperii studiilor se recunoaste fiecare an scolar
promovat. La cerere, se elibereaza un document de certificare a studiilor
efectuate."
14. La articolul I, punctul 12 se abroga.
15. La articolul I, dupa punctul 11 se introduc punctele 11^1 - 11^3 cu
urmatorul cuprins:
"11^1. Alineatele (2), (5) si (6) ale articolului 27 vor avea
urmatorul cuprins:
(2) In decursul unui an scolar se organizeaza doua sesiuni de bacalaureat.
Rezultatele examenului de bacalaureat sunt publice.
..............................................................................
(5) Candidatii proveniti din invatamantul de stat pot sustine examenul de
bacalaureat si examenul de certificare a competentelor profesionale, fara taxa,
de cel mult doua ori. Prezentarile ulterioare la aceste examene sunt
conditionate de achitarea unor taxe stabilite de catre Ministerul Educatiei
Nationale, potrivit legii.
(6) La fiecare prezentare candidatii sustin examenul de bacalaureat
integral.
11^2. Alineatul (1) al articolului 28 va avea urmatorul cuprins:
Art. 28
(1) In urma promovarii examenului de bacalaureat absolventului i se
elibereaza diploma de bacalaureat. Eliberarea certificatului de competente
profesionale nu este conditionata de promovarea examenului de bacalaureat.
11^3. Alineatul (3) al articolului 30 va avea urmatorul cuprins:
(3) Planurile-cadru de invatamant si programele scolare se elaboreaza si se
aproba de catre Ministerul Educatiei Nationale, cu consultarea factorilor
interesati, pe baza standardelor de pregatire profesionala si, dupa caz, a
standardelor ocupationale."
16. La articolul I, punctul 13 devine 12, iar alineatele (2) si (3) ale
articolului 31 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Durata studiilor in scolile profesionale este de 2 - 3 ani.
(3) Admiterea in scolile profesionale se face pe baza de probe stabilite de
unitatile de invatamant respective, cu consultarea factorilor interesati.
Continutul probelor de admitere se stabileste de unitatile de invatamant."
17. La articolul I, dupa punctul 12 se introduc punctele 12^1 - 12^3 cu
urmatorul cuprins:
"12^1. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
Art. 32
Scolile profesionale organizeaza, la cererea factorilor interesati, pe baza
de contract, cursuri de calificare si de conversie profesionala, cu respectarea
standardelor ocupationale.
12^2. Alineatele (1) - (3) ale articolului 33 vor avea urmatorul cuprins:
Art. 33
(1) La scolile de ucenici se pot in scrie absolventii de gimnaziu, cu sau
fara certificat de capacitate. Pregatirea prin scolile de ucenici vizeaza
insusirea unor deprinderi preponderent practice, conforme standardelor
ocupationale.
(2) Durata studiilor in scolile de ucenici este de 1 - 2 ani. Structura
anului scolar este adaptata specificului pregatirii in meserie.
(3) Scolile de ucenici functioneaza, de regula, in cadrul scolilor
profesionale sau al grupurilor scolare. La cererea factorilor interesati,
ucenicia se poate efectua si direct la locul de munca al intreprinzatorilor
privati, potrivit reglementarilor stabilite de catre Ministerul Educatiei
Nationale.
12^3. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
Art. 34
(1) Cursurile scolii profesionale se incheie cu examen de absolvire.
Pregatirea prin scolile de ucenici se incheie cu sustinerea unei probe practice
pentru certificarea pregatirii profesionale.
(2) Sistemul de certificare a pregatirii prin invatamantul profesional se
organizeaza in baza reglementarilor comune ale Ministerului Educatiei Nationale
si ale Ministerului Muncii si Protectiei Sociale."
18. La articolul I, punctul 14 devine punctul 13, iar articolul 36 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 36
(1) Elevii invatamantului profesional cu certificat de capacitate pot urma,
in paralel, studiile liceale la forma de invatamant seral, invatamant cu
frecventa redusa sau invatamant la distanta, in urma admiterii, in conditiile
prezentei legi.
(2) Absolventii scolilor profesionale pot urma studiile liceale, in urma
admiterii, in conditiile prezentei legi. Acestora li se poate recunoaste partial
pregatirea dobandita in scoala profesionala, conform metodologiei elaborate de
catre Ministerul Educatiei Nationale."
19. La articolul I, dupa punctul 13 se introduc punctele 13^1 - 13^8 cu
urmatorul cuprins:
"13^1. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
Art. 38
In invatamantul de arta si in invatamantul sportiv:
a) scolarizarea se realizeaza, de regula, incepand cu clasele primare;
b) probele de admitere cuprind testarea aptitudinilor specifice;
c) planurile-cadru de invatamant sunt adaptate profilului;
d) studiul disciplinelor de specialitate se realizeaza pe grupe sau
individual, potrivit criteriilor stabilite de catre Ministerul Educatiei
Nationale;
e) examenul de capacitate include si o proba practica, specifica domeniului
artistic sau sportiv studiat;
f) programele scolare pentru invatamantul liceal de arta si invatamantul
liceal sportiv respecta obiectivele stabilite pentru profilul respectiv.
13^2. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
Art. 39
Pentru fiecare profil al invatamantului de arta si al invatamantului
sportiv se elibereaza certificat de capacitate, respectiv diploma de
bacalaureat, care atesta specialitatea absolvita. Pentru anumite specializari
pot fi eliberate si certificate de competente profesionale.
13^3. La articolul 41 se introduce alineatul (3) cu urmatorul cuprins:
(3) Invatamantul special primar si gimnazial este obligatoriu si are
durata, dupa caz, de 9 sau 10 ani.
13^4. Alineatul (2) al articolului 42 va avea urmatorul cuprins:
(2) Invatamantul special este organizat ca invatamant de zi. In cazuri
deosebite acesta se poate organiza si sub alte forme.
13^5. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
Art. 44
Invatamantul special dispune de planuri de invatamant, programe scolare,
manuale si metodologii didactice alternative, elaborate in functie de tipul si
gradul handicapului si aprobate de catre Ministerul Educatiei Nationale.
13^6. Alineatul (3) al articolului 45 va avea urmatorul cuprins:
(3) Copiii cu cerinte educative speciale, care nu au putut fi reorientati
spre invatamantul de masa, inclusiv in clase speciale, continua procesul de
educatie in unitati ale invatamantului special primar, gimnazial, profesional,
liceal si postliceal, diferentiat dupa tipul si gradul handicapului.
13^7. Articolul 48 va avea urmatorul cuprins:
Art. 48
(1) Protectia copilului aflat in dificultate este realizata conform legii.
(2) Stabilirea continuturilor educative ale activitatilor specifice, a
metodologiilor didactice, formarea, pregatirea si perfectionarea personalului
responsabil cu instructia si educatia in cadrul centrelor de plasament si de
primire a copilului, din cadrul serviciilor publice specializate pentru
protectia copilului, sunt de competenta Ministerului Educatiei Nationale.
13^8. Alineatele (1) si (3) ale articolului 51 vor avea urmatorul cuprins:
Art. 51
(1) Invatamantul postliceal de stat se organizeaza de catre Ministerul
Educatiei Nationale, din proprie initiativa sau la cererea agentilor economici
si a altor institutii interesate.
............................................................................
(3) Scolarizarea in cadrul acestui tip de invatamant este finantata de
solicitanti, persoane fizice sau juridice, prin contract incheiat cu unitatea
de invatamant care asigura scolarizarea."
20. La articolul I, punctul 15 devine punctul 14, iar articolul 52 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 52
(1) Admiterea in invatamantul postliceal se face in conformitate cu
criteriile generale stabilite de catre Ministerul Educatiei Nationale, pe baza
unei metodologii elaborate de unitatea de invatamant, cu consultarea factorilor
interesati.
(2) Au dreptul sa se inscrie in invatamantul postliceal, in conditiile
alin. (1), absolventii de liceu, cu sau fara diploma de bacalaureat.
(3) Numarul de locuri pentru invatamantul postliceal de stat se stabileste
in conditiile art. 51 alin. (3), se aproba de inspectoratul scolar si se
comunica Ministerului Educatiei Nationale."
21. La articolul I, dupa punctul 14 se introduc punctele 14^1 si 14^2 cu
urmatorul cuprins:
"14^1. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
Art. 53
(1) Invatamantul postliceal se incheie cu examen de absolvire, reglementat
de catre Ministerul Educatiei Nationale prin metodologie specifica, elaborata
cu consultarea factorilor interesati.
(2) Promovarea examenului de absolvire da dreptul la obtinerea unui
certificat de competente profesionale.
(3) In cazul nepromovarii examenului de absolvire, acesta mai poate fi
sustinut, in oricare alta sesiune, cu acoperirea cheltuielilor de examinare de
catre absolventi.
14^2. Articolul 55 va avea urmatorul cuprins:
Art. 55
(1) Invatamantul superior se realizeaza prin institutii de invatamant:
universitati, institute, academii de studii si scoli de studii
postuniversitare.
(2) Misiunea institutiilor de invatamant superior este de invatamant si de
cercetare sau numai de invatamant."
22. La articolul I, punctul 16 devine punctul 15, iar articolul 56 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 56
(1) Infiintarea institutiilor de invatamant superior se face prin lege, in
baza procedurilor prevazute de Legea nr. 88/1993.
(2) Infiintarea si functionarea facultatilor, a colegiilor si
specializarilor universitare se fac potrivit legii.
(3) Infiintarea departamentelor universitare se aproba de catre senatele
universitare.
(4) Infiintarea departamentelor universitare pentru pregatirea personalului
didactic se aproba de catre Ministerul Educatiei Nationale, la propunerea
senatelor universitare."
23. La articolul I, dupa punctul 15 se introduce punctul 15^1 cu urmatorul
cuprins:
"15^1. Articolul 58 va avea urmatorul cuprins:
Art. 58
(1) Invatamantul universitar de stat este gratuit pentru cifra de
scolarizare aprobata anual de Guvern si cu taxa, conform legii.
(2) In invatamantul universitar de stat gratuit se percep taxe pentru:
depasirea duratei de scolarizare prevazute de lege, admiteri, inmatriculari,
reinmatriculari, repetarea examenelor si a altor forme de verificare, care
depasesc prevederile planurilor de invatamant. De asemenea, se pot percepe taxe
si pentru activitati neincluse in planul de invatamant, conform metodologiei
aprobate de senatul universitar.
(3) Cuantumul taxelor si scutirea de la plata acestora se stabilesc de
catre senatele universitare."
24. La articolul I, punctul 17 devine punctul 16, iar alineatele (1) - (3)
ale articolului 59 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 59
(1) Pot participa la admiterea in invatamantul universitar absolventii de
liceu cu diploma de bacalaureat. Organizarea admiterii este de competenta
fiecarei institutii de invatamant superior, pe baza criteriilor generale
stabilite de catre Ministerul Educatiei Nationale. Admiterea se poate organiza
in doua sesiuni.
(2) Absolventii de liceu cu diploma de bacalaureat, care au obtinut in unul
din ultimii doi ani de studii distinctii la olimpiade scolare internationale,
concursuri artistice sau sportive de nivel continental, mondial sau olimpic, au
dreptul de a se inscrie in invatamantul universitar fara sustinerea admiterii.
(3) Absolventii de liceu cu diploma de bacalaureat care au obtinut, in cel
putin unul din ultimii doi ani de studii, premii la olimpiade scolare,
concursuri artistice sau sportive, de nivel national sau pe grupe de tari, pot
fi admisi in invatamantul universitar, conform criteriilor generale stabilite
de catre Ministerul Educatiei Nationale si criteriilor specifice elaborate de senatele
universitare."
25. La articolul I, punctul 18 se abroga.
26. La articolul I, punctul 19 devine punctul 17, iar articolul 60 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 60
(1) Activitatea didactica se poate organiza in urmatoarele forme: de zi, seral,
cu frecventa redusa si la distanta. Formele de invatamant seral, cu frecventa
redusa si la distanta pot fi organizate de catre institutiile de invatamant
superior care au cursuri de zi.
(2) Durata studiilor in invatamantul universitar seral si in cel cu
frecventa redusa este mai mare cu un an decat cea prevazuta pentru invatamantul
de zi. Durata studiilor in invatamantul universitar la distanta se
reglementeaza prin hotarare a Guvernului.
(3) Diplomele si certificatele de studii eliberate de institutiile de
invatamant superior, in conditiile legii, pentru aceeasi specializare, sunt
echivalente, indiferent de forma de invatamant absolvita.
(4) Nomenclatorul specializarilor si al grupelor de specializari se
stabileste de catre Ministerul Educatiei Nationale impreuna cu Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale, cu consultarea Consiliului National de Evaluare
Academica si Acreditare, a institutiilor de invatamant superior si a altor
factori interesati.
(5) Absolventii cu diploma de licenta pot urma o a doua specializare, in
conditiile stabilite in Carta universitara.
(6) Absolventii cu diploma ai colegiilor universitare pot urma o a doua
specializare in cadrul invatamantului universitar de scurta durata, in
conditiile stabilite in Carta universitara."
27. La articolul I, dupa punctul 20, care devine punctul 18, se introduce
punctul 18^1 cu urmatorul cuprins:
"18^1. Alineatul (3) al articolului 63 va avea urmatorul cuprins:
(3) Absolventii care nu au promovat examenul mentionat la alin. (2)
primesc, la cerere, un certificat de studii universitare de scurta durata si o
copie de pe foaia matricola. Ei mai pot sustine examenul de absolvire in
oricare alta sesiune, cu acoperirea cheltuielilor de examinare stabilite de
senatul universitar."
28. La articolul I, punctul 21 devine punctul 19, iar articolul 65 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 65
(1) Absolventii cu diploma ai colegiilor universitare pot continua studiile
in invatamantul universitar de lunga durata, in cadrul profilului studiat
initial sau apropiat, in limita locurilor disponibile pentru anul universitar
curent, stabilite de senatul institutiei de invatamant superior primitoare.
Criteriile de admitere se stabilesc de institutiile de invatamant universitar
de lunga durata, conform Cartei universitare.
(2) Candidatii admisi vor sustine examene de diferenta stabilite de
consiliile facultatilor si vor fi inscrisi in anul de studiu corespunzator
examenelor recunoscute si celor promovate."
29. La articolul I, punctul 22 devine punctul 20, iar articolul 66 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 66
Invatamantul universitar de lunga durata se desfasoara in universitati,
institute si academii de studii, cu facultati si specializari autorizate sau
acreditate."
30. La articolul I, dupa punctul 20 se introduc punctele 20^1 si 20^2 cu
urmatorul cuprins:
"20^1. Alineatele (2), (4) si (6) ale articolului 67 vor avea
urmatorul cuprins:
(2) Studiile in invatamantul universitar de lunga durata se incheie cu
examen de licenta sau de diploma. Criteriile generale de organizare a
examenului de licenta si de diploma se stabilesc de catre Ministerul Educatiei
Nationale, iar continutul acestora si criteriile specifice, de catre senatele
universitare.
............................................................................
(4) Absolventii care nu au promovat examenul de licenta sau de diploma
primesc, la cerere, un certificat de studii universitare de lunga durata si
copie de pe foaia matricola. Ei mai pot sustine examenul de licenta sau de
diploma in oricare alta sesiune, cu acoperirea cheltuielilor de examinare
stabilite de senatul universitar. Institutiile de invatamant superior pot
organiza cursuri speciale, in conditiile art. 58, pentru absolventii proprii
ori din alte institutii de invatamant superior, in vederea pregatirii pentru
examenul de licenta, respectiv de diploma.
............................................................................
(6) Diplomele eliberate de institutiile de invatamant universitar de lunga
durata pana in anul 1999 inclusiv sunt echivalente cu diplomele obtinute in
urma promovarii examenului de licenta, respectiv, de diploma.
20^2. La articolul 67, dupa alineatul (5) se introduc alineatele (5^1) si
(5^2) cu urmatorul cuprins:
(5^1) Studiile in invatamantul universitar cu o durata mai mare de 4 ani se
incheie, dupa caz, cu examen de diploma.
(5^2) Absolventii care au promovat acest examen primesc titlul de diplomat
in specializarea urmata, in conformitate cu standardele internationale."
31. La articolul I, punctul 23 devine punctul 21, iar alineatele (1), (2)
si (5) ale articolului 68 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
(1) Studentii si absolventii care opteaza pentru profesiunea didactica au
obligatia sa absolve cursurile organizate de Departamentul pentru pregatirea
personalului didactic.
(2) Departamentele pentru pregatirea personalului didactic functioneaza in
institutiile de invatamant superior, pe baza de regulament, si au planuri de
invatamant distincte, aprobate de senatul universitatii.
.............................................................................
(5) Absolventii invatamantului universitar pot profesa in invatamant numai
daca au obtinut certificatul de absolvire mentionat la alin. (4) sau efectueaza
pregatirea prevazuta la alin. (1) in primii 3 ani de la angajare."
32. La articolul I, punctul 24 devine punctul 22, iar articolul 70 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 70
(1) Invatamantul postuniversitar asigura specializarea in domeniu sau
extinderea si perfectionarea pregatirii atestate prin diploma obtinuta la
finalizarea studiilor universitare.
(2) Invatamantul postuniversitar se organizeaza in institutii de invatamant
superior si in scoli de studii postuniversitare, acreditate in acest scop, si
se realizeaza prin: studii aprofundate de specialitate, masterat, studii
academice postuniversitare, doctorat, studii postuniversitare de specializare
si cursuri de perfectionare postuniversitare.
(3) Infiintarea structurilor de invatamant postuniversitar in cadrul
institutiilor de invatamant superior acreditate in acest scop se aproba de
catre Ministerul Educatiei Nationale, la propunerea senatelor
universitare."
33. La articolul I, dupa punctul 22 se introduce punctul 22^1 cu urmatorul
cuprins:
"22^1. Articolul 71 va avea urmatorul cuprins:
Art. 71
(1) Admiterea in invatamantul postuniversitar, cu exceptia doctoratului, se
face pe baza criteriilor generale aprobate de catre Ministerul Educatiei
Nationale si a criteriilor specifice aprobate de senatul institutiei de
invatamant superior.
(2) Admiterea, organizarea si desfasurarea doctoratului se reglementeaza
prin hotarare a Guvernului.
(3) Numarul locurilor pentru invatamantul postuniversitar se stabileste de:
a) Ministerul Educatiei Nationale, pentru cele finantate de la bugetul de
stat;
b) senatele universitare, pentru cele sustinute prin taxe sau prin alte
surse extrabugetare."
34. La articolul I, punctul 25 devine punctul 23, iar articolul 72 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 72
(1) Studiile aprofundate au durata de doua sau trei semestre si se fac in
domeniul de specializare a diplomei obtinute la finalizarea studiilor
universitare de lunga durata.
(2) Studiile aprofundate se incheie cu o disertatie. Absolventii primesc
diploma de studii aprofundate.
(3) Studentii inmatriculati la studii aprofundate de specialitate pe
locurile finantate de la bugetul de stat beneficiaza de gratuitatea studiilor,
precum si de burse in conformitate cu prevederile legii.
(4) Studiile de masterat au durata de 2 - 4 semestre si integreaza mai
multe domenii de specializare, avand rolul de a extinde competentele in aceste
domenii. Studiile de masterat pot fi urmate de absolventii cu diploma obtinuta
la finalizarea studiilor universitare de lunga durata, indiferent de profil sau
de specializare.
(5) Masteratul se organizeaza in cadrul institutelor de invatamant superior
sau in scoli de studii postuniversitare, infiintate ca institutii independente.
Studentii inmatriculati la masterat pe locurile finantate de la bugetul de stat
beneficiaza de gratuitatea studiilor, precum si de burse, in conformitate cu
prevederile legii.
(6) Masteratul se incheie cu sustinerea unei disertatii. Absolventii care
au promovat disertatia primesc diploma de master."
35. La articolul I, punctul 26 devine punctul 24, iar articolul 73 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 73
(1) Doctoratul este o forma superioara de invatamant si cercetare.
(2) Au dreptul sa participe la concursul de admitere la doctorat
absolventii cu diploma ai invatamantului universitar de lunga durata.
(3) Conducatorii de doctorat pot fi profesori universitari titulari,
asociati sau consultanti ori academicieni, avand titlul de doctor. Dreptul de a
conduce doctoratul este avizat nominal de Consiliul National de Atestare a
Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, la propunerea
institutiilor organizatoare, si este conferit prin ordin al ministrului
educatiei nationale.
(4) Doctoratul este organizat, cu si fara frecventa, in institutiile de
invatamant superior aprobate de catre Ministerul Educatiei Nationale, la
propunerea Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si
Certificatelor Universitare.
(5) Doctoratul se incheie cu o teza sustinuta public si evaluata de catre o
comisie de specialisti aprobata de senatul institutiei de invatamant superior
organizatoare. Comisia este alcatuita dintr-un presedinte, conducatorul de
doctorat si din trei referenti oficiali, specialisti cu activitate stiintifica
deosebita, cu titlu de doctor in domeniu, profesori universitari, conferentiari
universitari, academicieni, cercetatori stiintifici principali gradul I, din
tara sau din strainatate, dintre care cel putin 2 nu functioneaza in institutia
organizatoare a doctoratului. Pentru activitatea depusa referentii oficiali
sunt platiti potrivit normelor stabilite de catre Ministerul Educatiei
Nationale.
(6) Titlul stiintific de doctor se acorda de catre institutia organizatoare
si se confirma de catre Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor
si Certificatelor Universitare, la propunerea comisiilor de specialitate. Pe
baza ordinului ministrului educatiei nationale, institutia organizatoare
elibereaza diploma de doctor."
36. La articolul I, dupa punctul 24 se introduc punctele 24^1 - 24^3 cu
urmatorul cuprins:
"24^1. Articolul 74 va avea urmatorul cuprins:
Art. 74
(1) Scolile de studii academice postuniversitare, organizate ca institutii
independente, in tara sau strainatate, ofera programe de pregatire cu durata de
2 - 4 semestre, la forma de invatamant de zi sau cu frecventa redusa, in
vederea extinderii si perfectionarii pregatirii atestate prin diploma de studii
universitare de lunga durata.
(2) Studiile se finalizeaza cu sustinerea unei disertatii. Absolventii
primesc diploma de studii academice postuniversitare.
24^2. Articolul 75 va avea urmatorul cuprins:
Art. 75
(1) Studiile postuniversitare de specializare pot fi urmate de absolventii
cu diploma obtinuta la finalizarea studiilor de lunga durata. Durata studiilor,
curriculumul si modalitatea de finalizare se aproba de senatele universitare.
(2) Absolventilor li se elibereaza diploma de studii postuniversitare de
specializare.
24^3. Alineatele (1) si (3) ale articolului 76 vor avea urmatorul cuprins:
Art. 76
(1) Cursurile postuniversitare de perfectionare pot fi urmate de
absolventii cu diploma ai invatamantului universitar de scurta sau de lunga
durata. Durata cursurilor, programul de pregatire si modalitatea de finalizare
a studiilor se aproba de senatul universitar.
............................................................................
(3) Absolventii cursurilor postuniversitare de perfectionare primesc
certificat de absolvire."
37. La articolul I, punctul 27 devine punctul 25.
38. La articolul I, punctul 28 devine punctul 26, iar articolul 82 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 82
(1) Veniturile proprii ale institutiilor de invatamant superior, realizate
din contracte de cercetare stiintifica, de proiectare, de consultanta sau de
expertiza, precum si din contracte pentru alte servicii stiintifice sau
didactice, se evidentiaza in conturi distincte, la banci comerciale, in conditiile
legii. Aceste venituri se utilizeaza, cu acordul responsabilului de contract si
cu avizul rectorului, pentru dezvoltarea bazei materiale proprii de cercetare
si de activitati didactice, precum si pentru plata personalului care a executat
contractul. Baza materiala este constituita din obiecte ca: mijloace fixe,
obiecte de inventar si materiale de orice fel. Aceste obiecte pot fi cumparate
in timpul desfasurarii contractului sau dupa predarea lucrarii si dupa
incasarea banilor.
(2) Din veniturile prevazute la alin. (1) se mai pot finanta urmatoarele
categorii de cheltuieli: burse de cercetare si instruire, informare si
documentare, taxe pentru participarea ca membru in organisme, organizatii si
institutii de profil, organizarea si/sau participarea la manifestari
cultural-stiintifice interne si internationale, editarea de carte didactica si
de specialitate.
(3) Veniturile realizate si neutilizate la finele anului se reporteaza, cu
aceeasi destinatie, in anul urmator."
39. La articolul I, dupa punctul 26 se introduce punctul 26^1 cu urmatorul
cuprins:
"26^1. Articolul 86 va avea urmatorul cuprins:
Art. 86
Departamentul constituie o structura subordonata institutiei de invatamant
superior sau, dupa caz, facultatii, avand functii didactice, de cercetare
stiintifica, de proiectare si de productie. Organizarea si functionarea
departamentelor se stabilesc de catre senatele universitare."
40. La articolul I, punctul 29 devine punctul 27, iar articolul 88 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 88
(1) Institutiile de invatamant superior sau componentele acestora au
dreptul de a organiza si de a administra unitati si centre de cercetare, centre
pentru pregatirea resurselor umane, unitati de productie, respectiv, de
microproductie, loturi experimentale sau structuri institutionale, singure sau
in colaborare cu persoane juridice.
(2) Institutiile de invatamant superior au dreptul de a organiza, in
colaborare cu institutii similare din tara si din strainatate, programe de
invatamant universitar si postuniversitar, conform metodologiei stabilite de
catre Ministerul Educatiei Nationale."
41. La articolul I, dupa punctul 30, care devine punctul 28, se introduce
punctul 28^1 cu urmatorul cuprins:
"28^1. Alineatul (3) al articolului 92 va avea urmatorul cuprins:
(3) Autonomia universitara se realizeaza, in principal, prin:
a) stabilirea structurii interne a institutiei de invatamant superior,
conform legii;
b) programarea, organizarea, desfasurarea si perfectionarea procesului de
invatamant; stabilirea planurilor de invatamant si a programelor analitice in
acord cu strategiile si cu standardele nationale ale dezvoltarii invatamantului
superior; organizarea admiterii candidatilor la studii si definirea criteriilor
de evaluare a performantelor academice si profesionale ale studentilor;
c) proiectarea, organizarea si stabilirea formelor de invatamant
postuniversitar, confirmate prin acreditarea programelor de studiu; stabilirea,
impreuna cu Ministerul Educatiei Nationale si cu alte autoritati publice,
agenti economici, organizatii profesionale si patronale recunoscute la nivel
national, a domeniilor in care se utilizeaza diplomele si certificatele proprii
emise;
d) selectarea si promovarea personalului didactic ori ale celorlalte
categorii de personal angajat, precum si stabilirea criteriilor de apreciere a
activitatii didactice si stiintifice; acordarea titlurilor didactice,
stiintifice si onorifice, in conditiile legii;
e) organizarea cercetarii stiintifice si a documentarii; organizarea
activitatilor de editare si de tiparire; organizarea activitatilor
audiovizuale; stabilirea programelor de cooperare cu alte institutii de
invatamant superior si de cercetare, din tara si din strainatate;
f) eligibilitatea tuturor organismelor de conducere prin vot secret;
g) stabilirea necesitatii financiare si materiale; folosirea fondurilor si
gestionarea lor, cu respectarea prevederilor legale; gasirea si stabilirea
surselor suplimentare de venituri; organizarea si controlul serviciilor
economico-gospodaresti;
h) solutionarea problemelor sociale ale comunitatilor universitare;
acordarea burselor de studiu si de cercetare, inclusiv a celor provenite din
fonduri proprii;
i) organizarea de manifestari si activitati stiintifice, culturale si
sportive;
j) infiintarea de fundatii, conform legii; stabilirea si folosirea unor
insemne si simboluri proprii;
k) asigurarea ordinii si disciplinei in spatiul universitar."
42. La articolul I, punctul 31 devine punctul 29.
43. La articolul I, punctul 32 devine punctul 30, iar articolul 97 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 97
(1) Invatamantul militar este invatamant de stat, parte integranta a
sistemului national de invatamant, si cuprinde: invatamant liceal, invatamant
postliceal pentru formarea maistrilor militari si a subofiterilor, invatamant
universitar pentru formarea ofiterilor si a altor specialisti, invatamant
postuniversitar.
(2) Perfectionarea pregatirii cadrelor militare se realizeaza in institutii
de invatamant distincte.
(3) Prevederile referitoare la invatamantul militar preuniversitar se
aplica in mod corespunzator si pentru invatamantul preuniversitar din domeniul
transporturilor."
44. La articolul I, punctul 33 devine punctul 31, iar alineatul (2) al
articolului 106 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Standardele corespund fiecarui criteriu si indica nivelurile
minime obligatorii in procesul de evaluare. Aceste standarde sunt diferentiate
in functie de nivelul de invatamant si sunt stabilite de catre Comisia de
Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, care se infiinteaza si
functioneaza pe langa Ministerul Educatiei Nationale, in baza regulamentului
aprobat prin hotarare a Guvernului."
45. La articolul I, punctul 34 devine punctul 32, iar articolul 118 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 118
Persoanele apartinand minoritatilor nationale au dreptul sa studieze si sa
se instruiasca in limba materna, la toate nivelurile si formele de invatamant,
precum si la tipurile de invatamant pentru care exista o cerere suficienta, in
conditiile legii."
46. La articolul I, punctul 35 devine punctul 33, iar alineatele (1) si (2)
ale articolului 120 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 120
(1) Disciplina Limba romana se preda in invatamantul primar dupa programe
scolare si manuale elaborate in mod special pentru minoritatea respectiva. In
invatamantul gimnazial disciplina Limba si literatura romana se preda dupa
programe scolare identice cu cele pentru clasele cu predare in limba romana si
manuale specifice. In invatamantul liceal disciplina Limba si literatura romana
se preda dupa programe scolare si manuale identice cu cele pentru clasele cu
predare in limba romana.
(2) In invatamantul primar cu predare in limbile minoritatilor nationale
Istoria romanilor si Geografia Romaniei se predau in aceste limbi dupa programe
scolare si manuale identice cu cele pentru clasele cu predare in limba romana,
cu obligatia transcrierii si insusirii toponimiei si a numelor proprii
romanesti in limba romana. In invatamantul gimnazial si liceal Istoria
romanilor si Geografia Romaniei se predau in limba romana, dupa programe
scolare si manuale identice cu cele pentru clasele cu predarea in limba romana.
Examinarea la Istoria romanilor si Geografia Romaniei se face in limba de
predare a acestora."
47. La articolul I, punctul 36 devine punctul 34, iar articolul 122 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 122
In invatamantul de stat profesional, liceal si postliceal de specialitate
in care, la cerere si in conditiile legii, predarea se face in limba materna la
disciplinele de specialitate, este obligatorie insusirea terminologiei de
specialitate si in limba romana."
48. La articolul I, punctul 37 devine punctul 35, iar articolul 123 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 123
(1) In cadrul institutiilor de invatamant universitar de stat se pot
organiza, in conditiile legii, la cerere, grupe, sectii, colegii si facultati
cu predare in limbile minoritatilor nationale. In acest caz se va asigura
insusirea terminologiei de specialitate in limba romana. La cerere si prin lege
se pot infiinta institutii de invatamant superior multiculturale. Limbile de
predare in aceste institutii de invatamant superior se stabilesc in cadrul
legii de infiintare.
(2) Se recunoaste dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale de
a infiinta si administra propriile institutii de invatamant superior
particulare, conform legii.
(3) Se incurajeaza institutiile de invatamant superior cu structuri si
activitati multiculturale pentru promovarea convietuirii interetnice armonioase
si integrarii la nivel national si european.
(4) La toate formele de invatamant in limba romana sau in limbile
minoritatilor nationale se poate inscrie si pregati orice cetatean roman,
indiferent de limba sa materna si de limba in care a urmat studiile
anterioare."
49. La articolul I, punctul 38 devine punctul 36.
50. La articolul I, dupa punctul 36 se introduc punctele 36^1 si 36^2 cu
urmatorul cuprins:
"36^1. Articolul 127 va avea urmatorul cuprins:
Art. 127
(1) Continutul invatamantului preuniversitar este asigurat prin Curriculum
National. Curriculumul National este ansamblul coerent al planurilor-cadru de
invatamant, al programelor si al manualelor scolare din invatamantul
preuniversitar. Acest ansamblu cuprinde o componenta comuna pentru toate
scolile de acelasi tip si o alta componenta aflata la decizia scolii.
(2) Planurile-cadru de invatamant cuprind disciplinele obligatorii,
optionale si facultative, precum si numarul minim si maxim de ore aferent
fiecareia dintre acestea.
(3) Programele scolare stabilesc pentru fiecare disciplina din planul de
invatamant obiectivele instructiv-educative si formative ale disciplinei si
evidentiaza continuturile fundamentale de ordin teoretic, experimental si
aplicativ, oferind orientari metodologice generale pentru realizarea acestora.
36^2. Alineatele (1) si (3) ale articolului 128 vor avea urmatorul cuprins:
Art. 128
(1) Planurile-cadru de invatamant si programele scolare pentru invatamantul
preuniversitar se elaboreaza de comisiile nationale de specialitate, fiind
coordonate si avizate de Consiliul National pentru Curriculum si se aproba de
catre ministrul educatiei nationale.
...........................................................................
(3) In unitatile de invatamant preuniversitar se pot utiliza manuale
alternative. Cadrul didactic are dreptul de a recomanda elevilor un anumit
manual, pe baza criteriilor stabilite de catre Ministerul Educatiei
Nationale."
51. La articolul I, punctul 39 devine punctul 37, iar articolul 135 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 135
(1) Persoanele juridice sau fizice pot organiza, in cadrul sistemului de
formare continua, impreuna cu unitati sau institutii de invatamant ori separat,
cursuri de calificare, perfectionare si conversie profesionala a adultilor,
care ofera certificate de competenta profesionala recunoscute pe piata muncii.
(2) Persoanele juridice pot organiza cursurile prevazute la alin. (1) numai
daca au prevazut in statut aceste activitati si sunt autorizate de catre
Ministerul Educatiei Nationale si, dupa caz, de Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale sau de alte autoritati publice, in baza criteriilor de evaluare
stabilite prin regulament aprobat de cele doua ministere, cu respectarea
standardelor ocupationale, conform legii. Persoanele fizice pot organiza
asemenea activitati numai in conditiile autorizarii mentionate.
(3) Modul de certificare a competentelor profesionale in cadrul sistemului
de formare continua se stabileste de catre Ministerul Educatiei Nationale,
impreuna cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, in concordanta cu
standardele ocupationale, potrivit legii.
(4) Pe perioada in care urmeaza cursuri de perfectionare a pregatirii
profesionale personalul institutiilor publice are dreptul la salariu de baza si
la celelalte adaosuri la acesta. In cazul in care cursurile sunt organizate in
alta localitate decat cea de domiciliu, personalul institutiilor publice
participant la acestea beneficiaza si de drepturile cuvenite, potrivit
dispozitiilor legale, salariatilor institutiilor publice aflati in
delegare."
52. La articolul I, punctul 40 devine punctul 38, iar articolul 140 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 140
(1) Ministerul Educatiei Nationale se organizeaza si functioneaza potrivit
legii. Ministerul Educatiei Nationale, ca organ de specialitate, are
raspunderea elaborarii si aplicarii politicii educationale, in conformitate cu
art. 2 din prezenta lege. Ministerul Educatiei Nationale are drept de
initiativa si de executie in domeniul politicii financiare si a resurselor
umane din sfera educatiei si colaboreaza cu alte ministere implicate in
dezvoltarea invatamantului.
(2) Pentru exercitarea atributiilor sale Ministerul Educatiei Nationale
constituie structuri de experti si se sprijina pe organisme consultative, la
nivel national, alcatuite pe criterii de prestigiu profesional si moral:
Consiliul National pentru Reforma Invatamantului, Consiliul National de
Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, Consiliul
National de Finantare a Invatamantului Superior, Consiliul National al
Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior, Consiliul National al
Bibliotecilor, Consiliul National pentru Formare si Educatie Continua,
comisiile nationale de specialitate pe discipline si structurile manageriale
ale programelor de reforma. Componenta consiliilor si regulamentele lor de
functionare se aproba prin ordin al ministrului educatiei nationale. In
exercitarea atributiilor sale Ministerul Educatiei Nationale poate consulta,
dupa caz, societatile stiintifice nationale ale cadrelor didactice, federatiile
sindicale reprezentative la nivel de ramura, ca parteneri sociali, si
organizatiile studentesti si de elevi, recunoscute in plan national.
(3) Pentru confirmarea titlurilor, diplomelor si certificatelor
universitare, Ministerul Educatiei Nationale constituie Consiliul National de
Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare. Membrii
consiliului sunt profesori universitari, personalitati de prestigiu stiintific,
cultural si moral, recunoscute pe plan national sau international. Ei sunt
selectati pe baza propunerilor senatelor universitare. Consiliul functioneaza
potrivit unui regulament propriu, aprobat prin ordin al ministrului educatiei
nationale.
(4) Consiliul National al Rectorilor se constituie si functioneaza in baza
statutului propriu.
(5) In subordinea Ministerului Educatiei Nationale functioneaza:
a) Institutul de Stiinte ale Educatiei, ca institut de cercetare si
dezvoltare care activeaza in domeniul inovarii si reformei sistemului national
de invatamant;
b) Federatia Sportului Scolar si Universitar, ca unitate autonoma cu
personalitate juridica. Federatia Sportului Scolar si Universitar coordoneaza
activitatea sportiva a asociatiilor sportive scolare si universitare. Federatia
Sportului Scolar si Universitar se afiliaza la federatiile internationale ale
sportului scolar, respectiv, universitar. Cluburile sportive scolare si
universitare, infiintate conform prevederilor art. 40 alin. (1), au
personalitate juridica si se pot afilia la federatiile de specialitate.
Transferarea sportivilor din aceste cluburi se face in baza reglementarilor
federatiilor de specialitate, potrivit regimului de transferuri aplicat
celorlalte cluburi sportive."
53. La articolul I, punctul 41 se abroga.
54. La articolul I, punctul 42 devine punctul 39, iar articolul 141 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 141
Ministerul Educatiei Nationale elaboreaza, coordoneaza si aplica politica
nationala in domeniul educatiei. In acest scop exercita urmatoarele atributii:
a) coordoneaza si controleaza sistemul national de invatamant;
b) organizeaza reteaua invatamantului de stat si propune Guvernului cifrele
de scolarizare, pe baza studiilor de prognoza, cu consultarea unitatilor de
invatamant, a autoritatilor locale si a agentilor economici interesati;
c) aproba Curriculumul National si sistemul national de evaluare, asigura
si supravegheaza respectarea acestora;
d) coordoneaza activitatea de cercetare stiintifica din invatamant;
e) asigura cadrul pentru productia manualelor scolare; asigura finantarea
scolilor pentru achizitionarea de manuale, conform legii;
f) elaboreaza criteriile generale de admitere in invatamantul superior;
g) aproba infiintarea liceelor si a scolilor postliceale;
h) aproba, conform legii, regulamentele de organizare si functionare a
unitatilor subordonate, cu exceptia institutiilor de invatamant superior;
i) elaboreaza studii de diagnoza si prognoza in domeniul restructurarii si
modernizarii invatamantului si contribuie la perfectionarea cadrului
legislativ;
j) asigura cadrul pentru proiectarea, omologarea si productia mijloacelor
de invatamant;
k) asigura cadrul organizatoric pentru selectionarea si pregatirea adecvata
a elevilor cu aptitudini deosebite;
l) asigura scolarizarea specializata si asistenta psihopedagogica adecvata
a copiilor si a tinerilor cu deficiente fizice, senzoriale, mentale sau
asociate;
m) analizeaza modul in care se asigura protectia sociala in invatamant si
propune masuri corespunzatoare Guvernului si autoritatilor publice locale
abilitate;
n) coordoneaza activitatea bibliotecilor universitare din subordine;
o) raspunde de formarea si perfectionarea personalului didactic;
p) coordoneaza, potrivit legii, numirea, transferarea, eliberarea si
evidenta personalului didactic, de conducere, de indrumare si control si a
celui auxiliar din unitatile subordonante;
q) asigura repartizarea Fondului national al formarii profesionale, cu
consultarea factorilor interesati;
r) raspunde de evaluarea sistemului national de invatamant pe baza
standardelor nationale;
s) elaboreaza si aplica strategiile de reforma, pe termen mediu si lung,
ale invatamantului si educatiei;
t) elaboreaza impreuna cu alte ministere strategia colaborarii cu alte
state si cu organismele internationale specializate in domeniul invatamantului
si cercetarii stiintifice;
u) colaboreaza, pe baza de protocoale, cu statele in care traieste
populatie de nationalitate sau de origine romana, pentru promovarea si
desfasurarea invatamantului in limba materna;
v) elaboreaza norme specifice pentru constructiile scolare si pentru
dotarea acestora;
w) stabileste modalitatile de recunoastere si de echivalare a diplomelor, a
certificatelor si a titlurilor stiintifice, eliberate in strainatate, pe baza
unor norme interne, tinand seama si de intelegerile si conventiile
internationale;
x) stabileste, pentru invatamantul preuniversitar de stat, structura anului
scolar, sesiunile de examene, perioadele de desfasurare a concursurilor, precum
si vacantele scolare;
y) controleaza modul de respectare a normelor financiar-contabile, de
executie bugetara si de administrare a patrimoniului din sistemul national al
invatamantului de stat; incaseaza taxe, in lei si in valuta, pentru acoperirea
cheltuielilor ocazionate de vizarea si recunoasterea actelor de studii, conform
legii."
55. La articolul I, punctul 43 se abroga.
56. La articolul I, punctul 44 devine punctul 40, iar articolul 142 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 142
Inspectoratele scolare sunt organe descentralizate de specialitate,
subordonate Ministerului Educatiei Nationale, avand, in principal, urmatoarele
atributii:
a) urmaresc modul de organizare si de functionare a retelei de invatamant
preuniversitar, in conformitate cu politica educationala la nivel national;
b) asigura aplicarea legislatiei in organizarea, conducerea si desfasurarea
procesului de invatamant;
c) asigura calitatea invatamantului si respectarea standardelor nationale
prin inspectia scolara;
d) infiinteaza, cu avizul Ministerului Educatiei Nationale, unitati scolare
ale invatamantului de stat: gradinite, scoli primare; gimnazii, scoli
profesionale si de ucenici;
e) propun Ministerului Educatiei Nationale reteaua de scolarizare din raza
lor teritoriala, in conformitate cu politica educationala, a studiilor de
prognoza, dupa consultarea unitatilor de invatamant, a autoritatilor locale, a
agentilor economici si a partenerilor sociali interesati;
f) asigura, impreuna cu autoritatile administratiei publice locale,
scolarizarea elevilor pe durata invatamantului obligatoriu;
g) coordoneaza incadrarea unitatilor de invatamant cu personal didactic
necesar in conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic;
h) organizeaza si indruma activitatea de perfectionare a personalului
didactic, de cercetare stiintifica si alte actiuni complementare din
invatamantul preuniversitar;
i) coordoneaza utilizarea, dezvoltarea si protejarea bazei
didactico-materiale din unitatile de invatamant, impreuna cu autoritatile
publice locale;
j) coordoneaza organizarea admiterii si a examenelor de absolvire din
unitatile de invatamant, precum si a concursurilor scolare;
k) controleaza activitatile si serviciile de invatamant preuniversitar
organizate de agenti economici, fundatii, asociatii, culte si de alte persoane
juridice sau fizice, de pe raza lor teritoriala; constata eventualele incalcari
ale prevederilor legale si iau masurile prevazute de lege;
l) coordoneaza activitatea bibliotecilor din unitatile de invatamant
subordonate;
m) coordoneaza si controleaza activitatea Casei corpului didactic."
57. La articolul I, punctul 45 devine punctul 41, iar alineatele (1) si (4)
ale articolului 143 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 143
(1) Structura inspectoratelor scolare judetene si al municipiului Bucuresti
se stabileste prin ordin al ministrului educatiei nationale.
............................................................................
(4) Inspectoratul scolar are un consiliu de administratie si un consiliu
consultativ. Consiliul de administratie este format din 9 - 11 membri, din
care: inspectorul scolar general, inspectorii scolari generali adjuncti,
directorul Casei corpului didactic, directorul tehnic-administrativ,
contabilul-sef, consilierul juridic al inspectoratului scolar si alti membri.
Inspectorul scolar general este presedintele de drept al consiliului de
administratie. Consiliul consultativ este format din directori de unitati de
invatamant, din alte cadre didactice de prestigiu, inclusiv din invatamantul
superior, din reprezentanti ai parintilor, ai autoritatilor locale
administrative, ai comunitatilor religioase, ai agentilor economici, precum si
din alti parteneri sociali. Presedintele consiliului consultativ este ales,
prin vot secret, dintre membrii acestuia."
58. La articolul I, dupa punctul 41 se introduce punctul 41^1 cu urmatorul
cuprins:
"41^1. Articolul 144 va avea urmatorul cuprins:
Art. 144
(1) Inspectorul scolar general, inspectorii scolari generali adjuncti si
directorul Casei corpului didactic sunt numiti prin ordin al ministrului
educatiei nationale, pe baza criteriilor de competenta profesionala si
manageriala, conform legii.
(2) Inspectorii scolari se numesc de catre inspectorul scolar general, prin
concurs, pe baza criteriilor de competenta profesionala si manageriala, de
regula pe o perioada de 4 ani, conform legii."
59. La articolul I, punctul 46 devine punctul 42, alineatele (1), (6), (7)
si (9) ale articolului 145 vor avea o noua redactare, iar dupa alineatul (5) se
introduce alineatul (5^1) cu urmatorul cuprins:
"Art. 145
(1) Unitatile de invatamant preuniversitar sunt conduse de directori,
ajutati, dupa caz, de directori adjuncti. In activitatea de conducere
directorii se bazeaza pe consiliul profesoral, pe consiliul de administratie si
pe consiliul scolar. Aceste consilii functioneaza in temeiul unor regulamente
elaborate de catre Ministerul Educatiei Nationale, conform legii.
............................................................................
(5^1) In fiecare unitate de invatamant cu personalitate juridica sau pe
grupuri de unitati se constituie cate un consiliu scolar, care decide si
raspunde de realizarea politicii educationale la nivel local. Initiativele
locale respecta politica educationala elaborata la nivel national. Componenta
si atributiile consiliului scolar sunt stabilite prin regulament aprobat de
catre Ministerul Educatiei Nationale.
(6) Directorii si directorii adjuncti ai unitatilor din invatamantul
prescolar, primar, gimnazial si profesional, precum si directorii adjuncti din
invatamantul liceal si postliceal sunt numiti de inspectorul scolar general,
conform legii.
(7) Directorii unitatilor din invatamantul liceal si postliceal sunt numiti
prin ordin al ministrului educatiei nationale, la propunerea inspectorului
scolar general, conform legii.
............................................................................
(9) Numirea directorilor adjuncti ai unitatilor de invatamant mentionate la
alin. (6) si (7) se face ca urmare a sustinerii unui concurs, pe baza
criteriilor de competenta profesionala si manageriala, precum si a recomandarii
consiliului scolar, pe o perioada de 4 ani. Metodologia concursului se
stabileste de catre Ministerul Educatiei Nationale."
60. La articolul I, punctul 47 devine punctul 43.
61. La articolul I, punctul 48 devine punctul 44, iar alineatele (3) si (4)
ale articolului 148 vor avea urmatorul cuprins:
"(3) In sistemul national de invatamant si educatie notarea se face,
de regula, de la 10 la 1.
(4) Se recomanda aplicarea creditelor transferabile si recunoasterea lor
atat in cadrul aceleiasi institutii sau unitati de invatamant, cat si intre
institutii sau unitati de invatamant din tara si din strainatate."
62. La articolul I, dupa punctul 44 se introduce punctul 44^1 cu urmatorul
cuprins:
"44^1. La articolul 151 alineatul (2), dupa litera f) se introduce
litera f^1) cu urmatorul cuprins:
f^1) formatori."
63. La articolul I, punctul 49 devine punctul 45, iar alineatul (4) al
articolului 154 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Concursurile pentru ocuparea posturilor didactice din
invatamantul universitar si postuniversitar se aproba de catre consiliile
facultatilor, la propunerea comisiilor de concurs, si se valideaza de catre
senatele universitare. Titlurile didactice de conferentiar universitar si de
profesor universitar sunt confirmate de Consiliul National de Atestare a
Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, prin comisiile de
specialitate. Pe baza confirmarii, ministrul educatiei nationale emite ordin de
acordare a titlurilor de conferentiar universitar si de profesor
universitar."
64. La articolul I, dupa punctul 45 se introduce punctul 45^1 cu urmatorul
cuprins:
"45^1. Alineatul (1) al articolului 158 va avea urmatorul cuprins:
Art. 158
(1) In invatamantul preuniversitar formatiunile de studiu cuprind grupe,
clase sau ani de studiu, dupa cum urmeaza:
a) grupa cuprinde in medie 15 prescolari sau elevi, dar nu mai putin de 10
si nu mai mult de 20; prin exceptie, inspectoratul scolar poate aproba grupe
cuprinzand cel putin 7 prescolari sau elevi;
b) clasa din invatamantul primar are in medie 20 de elevi, dar nu mai putin
de 10 si nu mai mult de 25;
c) clasa din invatamantul gimnazial are in medie 25 de elevi, dar nu mai
putin de 10 si nu mai mult de 30;
d) clasa sau anul de studiu din invatamantul profesional, liceal si
postliceal are in medie 25 de elevi, dar nu mai putin de 15 si nu mai mult de
30."
65. La articolul I, punctul 50 devine punctul 46.
66. La articolul I, punctul 51 devine punctul 47, iar articolul 159 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 159
(1) Formarea continua a personalului didactic constituie un drept care se
realizeaza, in principal, prin perfectionare si conversie profesionala.
(2) In cadrul sistemului national de invatamant perfectionarea personalului
didactic din invatamantul preuniversitar se realizeaza, in principal, prin
formele prevazute de Statutul personalului didactic.
(3) Conversia profesionala in sistemul de invatamant vizeaza extinderea
pregatirii initiale in vederea obtinerii dreptului de a preda si alte
discipline sau de a ocupa alte posturi didactice."
67. La articolul I, punctul 52 devine punctul 48, iar articolul 160 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 160
(1) Ministerul Educatiei Nationale stabileste obiectivele si coordoneaza
formarea continua a personalului didactic din invatamantul preuniversitar,
evalueaza, acrediteaza si finanteaza programele de formare continua, inclusiv
de conversie profesionala, realizate in:
a) institutii de invatamant superior, prin facultati, departamente si
catedre, pentru perfectionarea pregatirii de specialitate;
b) institutii de invatamant superior, prin departamentele sau catedrele de
pregatire a personalului didactic, pentru perfectionarea pregatirii metodice si
psihopedagogice;
c) colegii pedagogice universitare si licee cu profil pedagogic, pentru
perfectionarea de specialitate, metodica si psihopedagogica a personalului
didactic din invatamantul prescolar si primar;
d) case ale corpului didactic, conform art. 162;
e) centre de perfectionare, organizate in unitati de invatamant, pentru
perfectionarea pregatirii de specialitate a personalului didactic cu studii
medii;
f) alte structuri abilitate in acest scop de catre Ministerul Educatiei
Nationale.
(2) Pentru organizarea activitatilor prevazute la alin. (1), institutiile
mentionate pot colabora cu institutii similare, precum si cu agenti economici,
conform reglementarilor legale."
68. La articolul I, punctul 53 devine punctul 49, iar articolul 161 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 161
(1) Programele de formare continua a personalului didactic se incheie prin
colocviu sau prin alte forme specifice de evaluare, potrivit legii.
(2) Institutiile de invatamant superior acreditate pot organiza si
desfasura programe de conversie profesionala, la nivel universitar si
postuniversitar, cu durata de cel putin un an si jumatate. Programele sunt
aprobate de catre Ministerul Educatiei Nationale si se finalizeaza cu examen de
absolvire. Promovarea examenului de absolvire confera dreptul la obtinerea unei
diplome si dreptul de a profesa in noua specializare. Aceste activitati se pot
organiza in formele de invatamant prevazute de lege."
69. La articolul I, punctul 54 devine punctul 50, iar articolul 162 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 162
(1) Casele corpului didactic sunt centre de documentare si de organizare a
activitatilor de formare continua si a activitatilor cu caracter stiintific,
metodic si cultural.
(2) Pentru realizarea activitatilor prevazute la alin. (1), Casa corpului
didactic asigura formatori calificati, acreditati de catre Ministerul Educatiei
Nationale, si finanteaza aceste programe. Formatorii colaboreaza cu
departamentele si catedrele de pregatire a personalului didactic din
institutiile de invatamant superior la activitatile de formare continua."
70. La articolul I, dupa punctul 50 se introduce punctul 50^1 cu urmatorul
cuprins:
"50^1. Alineatele (3) si (6) ale articolului 166 vor avea urmatorul
cuprins:
(3) Baza materiala aferenta procesului de instruire si de educatie,
mentionata la alin. (2) si realizata din fondurile statului sau din fondurile
institutiilor si intreprinderilor de stat, in perioada anterioara datei de 22
decembrie 1989, se reintegreaza, fara plata, in patrimoniul Ministerului
Educatiei Nationale, al institutiilor si unitatilor de invatamant si de
cercetare stiintifica din sistemul invatamantului de stat. Predarea-preluarea
se face pe baza de protocol. Justa despagubire se acorda, dupa caz, de catre
Guvern. In aceleasi conditii se reintegreaza fara plata si imobilele care,
conform art. 20 alin. (2) din Legea nr. 15/1990, au trecut in patrimoniul unor
societati comerciale, indiferent de statutul capitalului social al acestora.
Reintegrarea se face pe baza de protocol de predare-primire.
..............................................................................
(6) Inchirierea bunurilor, inclusiv a terenurilor, disponibile temporar,
aflate in patrimoniul institutiilor de invatamant superior de stat sau in
administrarea acestora, se poate face pe baza de contract incheiat in
conformitate cu prevederile legale, cu revizuire anuala. Bunurile, inclusiv
terenurile, aflate in administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de
stat, disponibile temporar, pot fi inchiriate pe baza de contract incheiat in
conformitate cu prevederile legale, cu revizuire anuala a acestuia, numai in
conformitate cu metodologia stabilita de catre Ministerul Educatiei Nationale.
Inchirierea bunurilor, inclusiv a terenurilor, in conditiile prevazute la
alineatele precedente, se face cu prioritate pentru activitati de
invatamant."
71. La articolul I, punctul 55 devine punctul 51, iar la articolul 166 se
introduc alineatele (7) - (10) cu urmatorul cuprins:
"(7) Detinatorii de bunuri prevazute la alin. (3) si (4) care urmeaza
sa fie reintegrate in patrimoniul Ministerului Educatiei Nationale, al
institutiilor si unitatilor de invatamant si cercetare stiintifica din sistemul
invatamantului de stat sunt obligati sa puna la dispozitie imputernicitilor
Ministerului Educatiei Nationale toate documentele care atesta proprietatea,
precum si documentele necesare inregistrarii in evidentele contabile.
(8) Ministerul Educatiei Nationale, prin imputernicitii sai, va actiona in
justitie persoanele juridice sau fizice care refuza semnarea protocoalelor si
predarea documentelor de proprietate. Aceste actiuni sunt scutite de taxa de
timbru.
(9) Inscrierea dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile apartinand
Ministerului Educatiei Nationale sau institutiilor si unitatilor de invatamant
si cercetare stiintifica din sistemul invatamantului de stat se face, dupa caz,
in registrul de inscriptiuni si transcriptiuni, in cartile funciare sau in
cartile de publicitate funciara, cu scutirea de plata taxelor prevazute de
lege.
(10) Actiunile in justitie formulate de Ministerul Educatiei Nationale si
de inspectoratele scolare pentru aplicarea prevederilor alin. (1) - (3) sunt
scutite de taxa de timbru."
72. La articolul I, punctul 56 devine punctul 52, iar articolul 167 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 167
(1) Ministerul Educatiei Nationale, prin inspectoratele scolare, asigura,
cu sprijinul material al consiliilor locale, administrarea si functionarea
tuturor unitatilor din invatamantul preuniversitar de stat.
(2) Finantarea cheltuielilor de functionare, intretinere si reparare a
unitatilor din invatamantul preuniversitar, precum si a bazei
didactico-materiale, cu exceptia celor cuprinse la alin. (4) si (5), este
asigurata prioritar de catre consiliile locale din bugetele locale, precum si
din resursele proprii ale respectivelor unitati. Decontarea cheltuielilor
alocate din bugetele locale se face de catre consiliile locale, in baza
documentatiei prezentate de catre unitatile scolare.
(3) Unitatile de invatamant special, cluburile, taberele, palatele copiilor
si casele corpului didactic se finanteaza din bugetul Ministerului Educatiei
Nationale.
(4) Ministerul Educatiei Nationale asigura de la bugetul de stat fondurile
necesare pentru salarizarea personalului didactic, didactic auxiliar si
administrativ din unitatile si din institutiile de invatamant preuniversitar,
pentru deplasari, precum si pentru cheltuieli de dotari cu obiecte de inventar
si carti.
(5) Ministerul Educatiei Nationale poate aloca de la buget fonduri pentru
finantarea cheltuielilor curente aferente unor activitati extrascolare, educatiei
copiilor cu deficiente, perfectionarii pregatirii profesionale a cadrelor
didactice si altor actiuni si activitati, in conditiile legii.
(6) In zonele defavorizate, precum si in situatii speciale stabilite prin
hotarare a Guvernului, se pot aloca fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Educatiei Nationale, pentru dezvoltarea si modernizarea bazei
materiale a invatamantului preuniversitar, precum si pentru alte cheltuieli.
(7) Creditele externe contractate de catre Ministerul Educatiei Nationale
cu aprobarea Guvernului, precum si dobanzile aferente acestora se ramburseaza
din bugetul de stat."
73. La articolul I, punctul 57 devine punctul 53, iar dupa articolul 167 se
introduce articolul 167^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 167^1
(1) In scopul intretinerii, dezvoltarii si modernizarii bazei materiale si
de practica in institutiile si unitatile de invatamant, cu ocazia aprobarii
bugetului de venituri si cheltuieli pentru unitatile subordonate, Ministerul
Educatiei Nationale constituie Fondul national al formarii profesionale, din
credite bugetare si din alte surse dobandite in conditiile legii.
(2) Fondul national al formarii profesionale se gestioneaza cu consultarea
Consiliului National pentru Formare si Educatie Continua, potrivit criteriilor
stabilite prin ordin al ministrului educatiei nationale."
74. La articolul I, dupa punctul 53 se introduc punctele 53^1 si 53^2 cu
urmatorul cuprins:
"53^1. Alineatele (3) si (4) ale articolului 169 vor avea urmatorul
cuprins:
(3) Institutiile si unitatile de invatamant pot beneficia si de alte surse
de venituri dobandite in conditiile legii: venituri proprii, subventii,
donatii, sponsorizari si taxe de la persoane juridice si fizice. Veniturile
obtinute din sursele mentionate se gestioneaza si se utilizeaza integral la
nivelul institutiilor si unitatilor respective, inclusiv pentru majorarea
fondului de salarii, fara varsaminte la bugetul de stat, la bugetele locale si
fara a afecta alocatiile bugetare.
(4) Fondurile alocate Ministerului Educatiei Nationale pentru invatamantul
preuniversitar se repartizeaza inspectoratelor scolare care le redistribuie
unitatilor de invatamant din teritoriu prin ordonatorii tertiari de credite
subordonati.
53^2. Dupa articolul 169 se introduce articolul 169^1 cu urmatorul cuprins:
Art. 169^1
(1) Institutiile de invatamant superior de stat functioneaza ca institutii
finantate din fondurile alocate, de la bugetul de stat si din alte surse,
potrivit legii.
(2) Veniturile acestor institutii se compun din sume alocate de la bugetul
Ministerului Educatiei Nationale, pe baza de contract, pentru finantarea de
baza si finantarea complementara, realizarea de obiective de investitii,
fonduri pentru burse si protectia sociala a studentilor, precum si din venituri
proprii, dobanzi, donatii, sponsorizari si taxe percepute in conditiile legii
de la persoane fizice si juridice, romane sau straine, si din alte surse.
Aceste venituri sunt utilizate de institutiile de invatamant superior, in
conditiile autonomiei universitare, in vederea realizarii obiectivelor care le
revin in cadrul politicii statului din domeniul invatamantului si cercetarii
stiintifice universitare.
(3) Finantarea de baza se asigura din bugetul de stat in functie de numarul
de studenti si doctoranzi admisi la studii fara taxa, de numarul de cursanti,
de nivelul si specificul instruirii teoretice si practice si de ceilalti
indicatori specifici activitatii de invatamant, in special de cei referitori la
calitatea prestatiei in invatamant.
(4) Finantarea de baza se realizeaza de catre Ministerul Educatiei
Nationale, pentru a se asigura desfasurarea in conditii normale a procesului de
invatamant, la nivel universitar si postuniversitar, conform standardelor
nationale.
(5) Finantarea complementara se asigura atat din sume de la bugetul de
stat, cat si din surse externe, respectiv imprumuturi si ajutoare externe.
(6) Finantarea complementara se realizeaza de catre Ministerul Educatiei
Nationale prin:
a) subventii pentru cazare si masa;
b) fonduri alocate pe baza de prioritati si norme specifice pentru dotari
si alte cheltuieli de investitii si reparatii capitale;
c) fonduri alocate pe baze competitionale pentru cercetarea stiintifica
universitara.
(7) Finantarea institutiilor de invatamant superior de stat se face pe baza
de contract incheiat intre Ministerul Educatiei Nationale si institutia de
invatamant superior respectiva, dupa cum urmeaza:
a) contract institutional pentru finantarea de baza, pentru fondul de burse
si protectie sociala a studentilor, precum si pentru finantarea de obiective de
investitii;
b) contract complementar pentru finantarea cercetarii stiintifice
universitare, a reparatiilor capitale, a dotarilor si a altor cheltuieli de
investitii, precum si subventii pentru cazare si masa. Sumele aferente
cercetarii stiintifice universitare, cuprinse in cadrul contractului
complementar, se esaloneaza, prin exceptie de la alte reglementari, in rate
stabilite prin grafice, anexe la contractele de cercetare respective.
(8) Criteriile prin care se stabileste finantarea institutiilor de
invatamant superior de stat din bugetul de stat se aproba de catre Ministerul
Educatiei Nationale, luand in considerare propunerile Consiliului National de
Finantare a Invatamantului Superior si, respectiv, ale Consiliului National al
Cercetarii Stiintifice Universitare. In baza criteriilor aprobate Consiliul
National de Finantare a Invatamantului Superior si Consiliul National al
Cercetarii Stiintifice Universitare propun Ministerului Educatiei Nationale
alocarea de fonduri corespunzatoare pentru finantarea institutiilor de
invatamant superior de stat. Consiliul National de Finantare a Invatamantului
Superior si Consiliul National al Cercetarii Stiintifice Universitare, ca
organisme consultative de specialitate, au personal propriu si sunt finantate
de la bugetul Ministerului Educatiei Nationale.
(9) Fondurile pentru burse si protectia sociala a studentilor se aloca in
functie de numarul de studenti si doctoranzi de la invatamantul de zi, fara
taxa de studii.
(10) Bugetele de venituri si cheltuieli ale institutiilor de invatamant
superior de stat se aproba de catre Ministerul Educatiei Nationale, dupa
adoptarea bugetului de stat, prin ordin al ministrului.
(11) Soldurile ramase la sfarsitul anului din executia bugetului prevazut
in contractul institutional, precum si soldurile aferente cercetarii
stiintifice universitare si veniturile extrabugetare raman la dispozitia
institutiilor de invatamant superior si se cuprind in bugetul de venituri si
cheltuieli al institutiei, fara varsaminte la bugetul de stat si fara afectarea
alocatiilor de la bugetul de stat pentru anul urmator.
(12) Indicatorii sintetici din executia bugetara a institutiilor de
invatamant superior se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
IV-a."
75. La articolul I, punctul 58 devine punctul 54, iar alineatele (1) - (4)
si (6) ale articolului 170 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 170
(1) Elevii si studentii de la cursurile de zi din invatamantul de stat pot
beneficia de burse de performanta, de merit, burse de studiu si burse de ajutor
social.
(2) Elevii si studentii pot beneficia de burse pe baza de contract incheiat
cu agenti economici ori cu alte persoane juridice sau fizice, precum si de
credite pentru studiu acordate de banci in conditiile legii.
(3) Bursele acordate elevilor din invatamantul preuniversitar se suporta
din bugetul de stat.
(4) Criteriile generale de acordare a burselor se stabilesc de catre
Ministerul Educatiei Nationale in colaborare cu Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale. Criteriile specifice de acordare a burselor de performanta, de merit,
de studiu si de ajutor social se stabilesc anual, in consiliile de administratie
ale inspectoratelor scolare si in senatele universitare, in limitele fondurilor
repartizate si in raport cu integralitatea efectuarii de catre elevi si
studenti a activitatilor scolare si universitare. Bursele de care beneficiaza
elevii si studentii sunt indexabile. Cuantumul minim al bursei studentilor
trebuie sa acopere cheltuielile de cazare si de masa.
..............................................................................
(6) Ministerul Educatiei Nationale acorda anual un numar de burse pentru
doctorat cu durata de 4 ani institutiilor care organizeaza aceasta forma de
invatamant. Bursele se obtin prin concurs, la nivelul institutiilor de
invatamant superior. Bursierii, pe perioada bursei, au drepturile si
obligatiile profesionale ale unui preparator universitar. Activitatea
respectiva constituie vechime in munca."
76. La articolul I, dupa punctul 54 se introduc punctele 54^1 si 54^2 cu
urmatorul cuprins:
"54^1. La articolul 174 se introduce alineatul (6) cu urmatorul
cuprins:
(6) Institutiile de invatamant superior au dreptul de a acorda, in afara
cifrei de scolarizare aprobate, cel putin un loc pentru studii gratuite
absolventilor cu diploma de bacalaureat primiti din centrele de plasament, in
conditiile stabilite de senatul universitar.
54^2. Alineatul (2) al articolului 178 va avea urmatorul cuprins:
(2) Parintele sau tutorele legal instituit este obligat sa ia masuri pentru
asigurarea frecventei scolare a elevului in invatamantul obligatoriu.
Nerespectarea acestei prevederi, din culpa parintelui sau a tutorelui instituit
legal, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda intre 500.000 lei
si 2.000.000 lei."
77. La articolul I, punctul 59 devine punctul 55.
78. La articolul I, punctul 60 devine punctul 56 cu urmatorul cuprins:
"56. Articolele 181, 182 si 184 se abroga."
79. La articolul I, dupa punctul 56 se introduce punctul 56^1 cu urmatorul
cuprins:
"56^1. Dupa articolul 184 se introduc articolele 184^1 - 184^6 cu
urmatorul cuprins:
Art. 184^1
Ministerul Educatiei Nationale poate infiinta organe de specialitate in
subordinea sa, potrivit legii.
Art. 184^2
Activitatea de cercetare stiintifica finantata de la bugetul de stat,
desfasurata de personalul didactic, este remunerata in raport cu salariul orar
corespunzator functiei didactice, daca in contract nu exista alte prevederi.
Art. 184^3
Depasirea duratei invatamantului universitar gratuit, corespunzator art. 62
si 67, se suporta de studenti, cu exceptia celor care au avizul comisiei
medicale si aprobarea senatului universitar, conform reglementarilor legale.
Art. 184^4
Statutul profesional al absolventilor de colegii universitare se stabileste
de catre Ministerul Educatiei Nationale impreuna cu Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale, in termen de 6 luni de la data publicarii prezentei legi in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 184^5
Carta universitara nu poate avea prevederi contrare legislatiei in vigoare.
Nerespectarea legilor in continutul Cartei universitare atrage nulitatea de
drept a actului respectiv.
Art. 184^6
Examenul de capacitate si examenul de bacalaureat se sustin conform
prevederilor prezentei legi, incepand cu prima sesiune organizata dupa intrarea
in vigoare a acesteia."
Art. 2
Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1996, cu modificarile si completarile
aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, dandu-se articolelor si alineatelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 1 iulie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si ale
art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ION DIACONESCU
PRESEDINTELE SENATUI
PETRE ROMAN