ORDONANTA
URGENTA Nr. 46 din 13 mai 2009
privind îmbunatatirea
procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 347 din 25 mai 2009
Luând în considerare situaţia economico-financiară
actuală în contextul manifestării crizei economice în execuţia veniturilor
bugetului general consolidat, este necesară, în primul rând, îmbunătăţirea
climatului de parteneriat între stat şi contribuabilii viabili şi de
bună-credinţă prin recunoaşterea creanţelor contribuabililor asupra bugetului
la data emiterii certificatului de atestare fiscală şi compensarea lor potrivit
solicitării contribuabilului în scopul evitării blocajelor financiare,
acumulării de arierate artificiale şi a situaţiilor litigioase nejustificate.
Pe de altă parte, administraţia fiscală trebuie să îşi
simplifice procedurile şi să aplice principii de eficienţă în colectarea
veniturilor bugetare, să limiteze posibilităţile de evaziune fiscală în
segmentul stabilirii obligaţiilor şi al colectării acestora, prin consolidarea
competenţelor şi creşterea vitezei de reacţie a organelor sale operative, prin
luarea de măsuri asigurătorii în faza incipientă a investigaţiilor şi
direcţionarea măsurilor de recuperare spre persoanele beneficiare ale
veniturilor nefiscalizate prin atragerea lor în răspundere solidară,
urmărindu-se de fapt corelarea tratamentului fiscal al administraţiei fiscale
cu comportamentul fiscal al contribuabilului faţă de stat.
In considerarea faptului că aceste elemente vizează
interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă a căror reglementare
nu poate fi amânată, cu impact direct asupra execuţiei bugetare a veniturilor,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Măsuri în domeniul procedurilor fiscale
Art. I. - Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 18, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Imputernicitul este obligat să depună la organul
fiscal actul de împuternicire, în formă scrisă, în original sau copie
legalizată. Revocarea împuternicirii operează faţă de organul fiscal de la data
depunerii actului de revocare."
2. La articolul 47, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Desfiinţarea totală sau parţială, potrivit legii,
a actelor administrative prin care s-au stabilit creanţe fiscale principale
atrage desfiinţarea totală sau parţială a actelor administrative prin care s-au
stabilit creanţe fiscale accesorii aferente creanţelor fiscale principale
anulate, chiar dacă acestea au devenit definitive în sistemul căilor
administrative de atac."
3. La articolul 78, alineatul (5) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(5) Contribuabilii persoane juridice sau orice alte entităţi
fără personalitate juridică sunt declaraţi inactivi şi le sunt aplicabile
prevederile art. 11 alin. (11)şi (12) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, dacă
îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
a) nu îşi îndeplinesc, pe parcursul unui semestru
calendaristic, nicio obligaţie declarativă prevăzută de lege;
b) se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale, prin
declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului
fiscal identificarea acestuia;
c) organele fiscale au constatat că nu funcţionează la
sediul social sau la domiciliul fiscal declarat."
4. La articolul 78, după alineatul (5) se introduce
un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), nu vor
fi declaraţi inactivi contribuabilii aflaţi în stare de insolvenţă sau
contribuabilii pentru care s-a pronunţat sau a fost adoptată o hotărâre de
dizolvare."
5. La articolul 81, alineatul (4) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(4) In caz de inactivitate temporară sau în cazul
obligaţiilor de declarare a unor venituri care, potrivit legii, sunt scutite la
plata impozitului pe venit, organul fiscal competent poate aproba, la cererea
contribuabilului, alte termene sau condiţii de depunere a declaraţiilor
fiscale, în funcţie de necesităţile administrării obligaţiilor fiscale. Asupra
termenelor şi condiţiilor va decide organul fiscal potrivit competenţelor
aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală."
6. La articolul 83, alineatele (1) şi (4) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(1) Declaraţia fiscală se depune la registratura
organului fiscal competent sau se comunică prin poştă cu confirmare de primire.
Declaraţia fiscală poate fi transmisă prin mijloace electronice sau prin
sisteme de transmitere la distanţă. In cazul impozitelor, taxelor şi al
contribuţiilor administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală,
procedura privind transmiterea declaraţiilor prin mijloace electronice sau prin
sisteme de transmitere la distanţă se stabileşte prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
........................................................................................................................................................................ .......................................
(4) Nedepunerea declaraţiei fiscale dă dreptul
organului fiscal să procedeze la stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor,
contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat.
Stabilirea din oficiu a obligaţiilor fiscale nu se poate face înainte de
împlinirea unui termen de 15 zile de la înştiinţarea contribuabilului privind
depăşirea termenului legal de depunere a declaraţiei fiscale. In cazul
contribuabililor care au obligaţia declarării bunurilor sau veniturilor
impozabile, stabilirea din oficiu a obligaţiei fiscale se face prin estimarea
bazei de impunere, potrivit art. 67. Pentru impozitele, taxele şi contribuţiile
administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, înştiinţarea pentru
nedepunerea declaraţiilor şi stabilirea din oficiu a obligaţiilor fiscale nu se
face în cazul contribuabililor inactivi, atât timp cât se găsesc în această
situaţie."
7. Articolul 112 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(1) Certificatul de atestare fiscală se emite de
organul fiscal competent la solicitarea contribuabililor. Certificatul se emite
şi din oficiu sau la solicitarea altor autorităţi publice, în cazurile şi în
condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare. Prevederile art. 11
se aplică în mod corespunzător.
(2) Certificatul de atestare fiscală se eliberează pe
baza datelor cuprinse în evidenţa pe plătitor a organului fiscal competent şi
cuprinde creanţele fiscale exigibile, existente în sold în ultima zi a lunii
anterioare depunerii cererii, denumită lună de referinţă, şi neachitate
până la data eliberării acestuia.
(3) In situaţia în care se emit certificate de atestare
fiscală în primele 5 zile lucrătoare ale lunii, acestea vor cuprinde creanţele
fiscale exigibile, existente în sold la sfârşitul lunii anterioare lunii de
referinţă şi neachitate până la data eliberării acestora.
(4) Certificatul de atestare fiscală se emite în termen
de 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii şi poate fi utilizat de
persoana interesată pe o perioadă de până la 30 de zile de la data eliberării.
In cazul persoanelor fizice, perioada în care poate fi utilizat este de până la
90 de zile de la data eliberării. Pe perioada de utilizare, certificatul poate
fi prezentat de contribuabil, în original sau în copie legalizată, oricărui
solicitant.
(5) In certificatul de atestare fiscală vor fi cuprinse
orice alte menţiuni cu privire la situaţia fiscală a contribuabilului,
prevăzute prin ordin al ministrului finanţelor publice."
8. La articolul 115, alineatele (3) şi (4) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Pentru debitorii care se află sub incidenţa Legii
nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările
ulterioare, ordinea de stingere este următoarea:
a) obligaţii fiscale cu termene de plată după data
deschiderii procedurii insolvenţei, în ordinea vechimii, cu excepţia celor
prevăzute în planul de reorganizare confirmat;
b) sume datorate în contul ratelor din programele de
plăţi ale obligaţiilor fiscale, cuprinse în planul de reorganizare judiciară
confirmat, precum şi obligaţiile accesorii datorate pe perioada reorganizării,
dacă în plan s-au prevăzut calcularea şi plata acestora;
c) obligaţii fiscale datorate şi neachitate cu termene
de plată anterioare datei la care s-a deschis procedura insolvenţei, în ordinea
vechimii, până la stingerea integrală a acestora, în situaţia contribuabililor
aflaţi în stare de faliment;
d) alte obligaţii fiscale în afara celor prevăzute la
lit. a)-c). (4) Organul fiscal competent va comunica debitorului modul în care
a fost efectuată stingerea datoriilor prevăzută la alin. (1), cu cel puţin 5
zile înainte de următorul termen de plată a obligaţiilor fiscale."
9. La articolul 115, alineatul (5) se abrogă.
10. După articolul 1221 se introduce un
nou articol, articolul 1222, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 1222
Majorări de întârziere în cazul contribuabililor
pentru care s-a pronunţat o hotărâre de dizolvare
(1) Pentru creanţele fiscale născute anterior sau
ulterior datei înregistrării hotărârii de dizolvare a contribuabilului la
registrul comerţului, începând cu această dată nu se mai datorează şi nu se
calculează majorări de întârziere.
(2) In cazul în care prin hotărâre judecătorească
irevocabilă a fost desfiinţat actul care a stat la baza înregistrării
dizolvării, se calculează majorări de întârziere între data înregistrării la
registrul comerţului a actelor de dizolvare şi data rămânerii irevocabile a
hotărârii de desfiinţare."
11. La articolul 164, după alineatul (4) se
introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) Suma reprezentând diferenţa de preţ
şi/sau cheltuielile prevăzute la alin. (1) şi (4) se stabilesc de organul de
executare, prin proces-verbal, care constituie titlu executoriu potrivit
prezentului cod. Contestarea procesului-verbal se face potrivit procedurii
prevăzute la titlul IX."
12. La articolul 176, alineatul (6) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(6) Creanţele fiscale datorate de debitori, persoane
juridice, radiaţi din registrele în care au fost înregistraţi potrivit legii se
scad din evidenţa analitică pe plătitor după radiere, indiferent dacă s-a atras
sau nu răspunderea altor persoane pentru plata obligaţiilor fiscale, în
condiţiile legii."
13. La articolul 219, litera b1) a
alineatului (1) şi litera h) a alineatului (2) se abrogă.
14. La articolul 221, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Sancţiunile contravenţionale prevăzute la art.
219-220 se aplică, după caz, persoanelor fizice sau persoanelor juridice, In
cazul asocierilor şi al altor entităţi fără personalitate juridică, sancţiunile
se aplică reprezentanţilor acestora."
15. La articolul 228, după alineatul (2) se
introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Pentru aplicarea Codului de procedură
fiscală, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală poate emite
ordine."
CAPITOLUL II
Repunerea în termen a înlesnirilor la plată care
şi-au pierdut valabilitatea ca urmare a efectelor crizei economice
Art. II. - (1)
Debitorii care au beneficiat de înlesniri la plata obligaţiilor fiscale
restante acordate în baza reglementărilor legale în materie beneficiază de
menţinerea înlesnirilor pentru sumele rămase de plată, cu toate efectele
prevăzute de lege, în situaţia în care sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele
condiţii:
a) până la data de 30 septembrie 2008 au respectat
termenele de plată şi condiţiile de menţinere a valabilităţii înlesnirilor la
plată acordate în baza prevederilor legale în materie;
b) depun la organul fiscal competent în a cărui
administrare fiscală se află, conform legii, până cel târziu 30 iunie 2009
inclusiv, o cerere prin care solicită menţinerea efectelor înlesnirilor la
plată, precum şi o cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală
pentru persoane juridice. In certificatele de atestare fiscală pentru persoane
juridice, organele fiscale emitente vor menţiona distinct atât sumele rămase de
plată din eşalonările la plată acordate în baza reglementărilor legale în
materie, cât şi celelalte obligaţii fiscale care nu au făcut obiectul acestor
înlesniri la plată, în cadrul bugetului pentru care a fost aprobată înlesnirea,
cu excepţia celor prevăzute la alin. (9);
c) până la data de 31 iulie 2009 inclusiv fac dovada
stingerii, prin orice modalitate prevăzută de lege, a sumelor restante cuprinse
în rate şi neachitate până la această dată, precum şi a altor obligaţii fiscale
decât cele care au făcut obiectul înlesnirilor la plată în cadrul bugetului
pentru care a fost aprobată înlesnirea la plată, cu termene de plată până la
data eliberării certificatului de atestare fiscală menţionate în acesta;
d) fac dovada constituirii garanţiei prevăzute la alin.
(7), după caz;
e) acordarea iniţială a înlesnirilor la plată s-a
realizat cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat.
(2) Pentru sumele restante şi care urmează să fie
plătite până la data de 31 iulie 2009, se datorează majorări de întârziere în
conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare. Acestea se comunică de către
organul fiscal competent până la data de 1 august 2009 şi se achită nu mai
târziu de data de 1 noiembrie 2009.
(3) Obligaţiile fiscale principale şi accesorii
constatate de către organele de inspecţie fiscală competente ale Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală ulterior emiterii certificatului de atestare
fiscală se achită în cel mult 90 de zile de la termenul scadent, dar nu mai
târziu de data de 25 decembrie a fiecărui an fiscal.
(4) Pentru debitorii care depun cererea prevăzută la
alin. (1), măsurile de executare silită se suspendă în perioada cuprinsă între
data depunerii şi data soluţionării cererii debitorului.
(5) Organul fiscal de administrare competent, conform
legii, va soluţiona cererea de menţinere a valabilităţii înlesnirii la plată
prevăzută la alin. (1) în termen de 45 de zile de la data înregistrării
acesteia. In situaţia în care este necesară completarea documentaţiei în
vederea punerii în aplicare a prezentului articol, termenul de 45 de zile se calculează
de la data depunerii întregii documentaţii.
(6) Organul fiscal de administrare competent conform
legii va comunica:
a) graficele de eşalonare refăcute pentru sumele rămase
de plată, fără a se depăşi termenul de finalizare a înlesnirii la plată aprobată
iniţial;
b) cuantumul sumelor scutite la plată ca urmare a
producerii efectelor înlesnirilor la plată acordate iniţial.
(7) In cazul în care garanţia constituită la începutul
acordării înlesnirii la plată s-a utilizat pentru stingerea creanţelor fiscale,
debitorul are obligaţia constituirii unei noi garanţii pentru sumele rămase de
plată, până la următorul termen de plată din noul grafic de eşalonare.
Garanţiile pot fi constituite prin consemnarea de mijloace băneşti la o unitate
a Trezoreriei Statului în a cărei rază teritorială se află domiciliul fiscal al
contribuabilului sau sub forma unei scrisori de garanţie bancară.
(8) Beneficiază de toate efectele juridice ale
înlesnirilor la plată debitorii care achită anticipat ratele din graficul de eşalonare,
dar nu au îndeplinit celelalte condiţii de menţinere a valabilităţii
înlesnirilor la plată, fără a mai fi necesară constituirea garanţiei prevăzute
la alin. (7), cu excepţia debitorilor pentru care contractul de
vânzare-cumpărare de acţiuni a fost desfiinţat din vina cumpărătorului.
(9) Debitorii care se încadrează în prevederile alin.
(1) nu datorează obligaţii fiscale accesorii aferente obligaţiilor fiscale care
au făcut obiectul scutirilor la plată, de la data nerespectării condiţiilor
legale de menţinere a valabilităţii înlesnirilor la plată şi până la data
soluţionării cererii, cu excepţia celor deja stinse de către debitori, care nu
se restituie şi nu se compensează.
(10) In cazul în care se constată că de la data
nerespectării condiţiilor de menţinere a valabilităţii înlesnirilor la plată
până la data soluţionării cererii s-au încasat sume reprezentând impozite,
taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat, inclusiv
obligaţii fiscale accesorii aferente, prin plată, compensare, executare silită
şi alte modalităţi prevăzute de reglementările legale în materie şi care sunt
cuprinse în suma care face obiectul eşalonării la plată, debitorii vor achita
ratele eşalonate până la concurenţa sumelor rămase de plată, iar în cazul în
care sunt cuprinse în suma care face obiectul scutirii la plată, acestea nu se
restituie şi nu se compensează.
(11) Prevederile alin. (1)-(10) se aplică în mod
corespunzător şi pentru debitorii care au beneficiat de înlesniri la plata
obligaţiilor reprezentând creanţe proprii ale instituţiilor publice implicate
în procesul de privatizare, precum şi creanţele fiscale sau de altă natură
preluate în vederea recuperării de către Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului.
(12) In cazul instituţiilor publice implicate în
procesul de privatizare care au acordat înlesniri la plata obligaţiilor
restante din cele prevăzute la alin. (11), sumele de plată vor fi stabilite
prin notificare a instituţiei publice.
CAPITOLUL III
Măsuri pentru diminuarea evaziunii fiscale
Art. III. - Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Gărzii Financiare,
publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 712 din 13 octombrie
2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatele (1) şi (3) se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Garda Financiară se organizează
ca instituţie publică de control, cu personalitate juridică, în subordinea
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală din cadrul Ministerului Finanţelor
Publice, finanţată de la bugetul de stat.
........................................................................................................................................................................ .......................................
(3) Garda Financiară exercită controlul operativ şi
inopinat privind prevenirea, descoperirea şi combaterea oricăror acte şi fapte
care au ca efect frauda şi evaziunea fiscală, precum şi alte fapte date prin
lege în competenţa sa."
2. La articolul 3, alineatele (3) şi (4) se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Garda Financiară este condusă de un comisar
general, înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii. Structura
organizatorică a Gărzii Financiare, numărul de posturi, normele generale şi
speciale de dotare, însemnele distinctive şi modelele de uniformă se stabilesc
prin hotărâre a Guvernului.
(4) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Gărzii
Financiare stabileşte relaţiile de coordonare, colaborare şi răspundere pentru
toate structurile Gărzii Financiare, competenţele şi atribuţiile personalului
care ocupă funcţii publice de conducere şi de execuţie, precum şi ale
personalului contractual. Regulamentul de organizare şi funcţionare se aprobă
de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la propunerea
comisarului general."
3. La articolul 4, alineatul (11) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(11) Garda Financiară poate, la solicitarea
procurorului, să efectueze constatări cu privire la faptele care constituie
încălcări ale dispoziţiilor şi obligaţiilor a căror respectare o controlează,
întocmind procese-verbale, prin care poate evalua prejudiciul cauzat aferent
operaţiunilor verificate, acte procedurale care pot constitui mijloace de
probă, potrivit legii."
4. La articolul 5, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Garda Financiară, în exercitarea
atribuţiilor proprii, încheie, ca urmare a controalelor executate, acte de
control pentru stabilirea stării de fapt fiscale, pentru constatarea şi
sancţionarea contravenţiilor, precum şi pentru constatarea împrejurărilor
privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală, sesizând, după caz, organele
de urmărire penală competente."
5. La articolul 6, alineatele (3) şi (7) se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Controlul tematic se execută de către comisarii
Gărzii Financiare în baza ordinelor date de către ministrul finanţelor publice,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau de către comisarul
general.
........................................................................................................................................................................ .......................................
(7) La constatarea unor împrejurări privind săvârşirea
unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul financiar-fiscal, organele
Gărzii Financiare întocmesc procese-verbale în baza cărora sesizează organele
de urmărire penală cu privire la faptele constatate."
6. După articolul 6 se introduce un nou articol,
articolul 61, cu următorul cuprins:
„Art. 61. - Procedura de aplicare, forma şi
conţinutul proceselor-verbale încheiate de Garda Financiară în aplicarea
prevederilor art. 6 alin. (7) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului."
7. La articolul 7, literele f)-h) se modifică şi vor
avea următorul cuprins:
,,f) să constate acte şi fapte care au avut ca efect
evaziunea şi frauda fiscală, să stabilească implicaţiile fiscale ale acestora
şi să dispună, în condiţiile Codului de procedură fiscală, luarea măsurilor
asigurătorii ori de câte ori există pericolul ca debitorul să se sustragă de la
urmărire sau să îşi ascundă ori să îşi risipească averea şi să sesizeze, după
caz, organele de urmărire penală;
g) să legitimeze şi să stabilească identitatea
administratorilor unităţilor controlate, precum şi a oricăror persoane
implicate în săvârşirea faptelor constatate şi să solicite acestora explicaţii
scrise, după caz;
h) să reţină documente, în condiţiile Codului de
procedură fiscală, să solicite copii certificate de pe documentele originale,
să preleveze probe, eşantioane, mostre etc. şi să solicite efectuarea
expertizelor tehnice necesare finalizării actului de control. Analiza şi
examinarea probelor, eşantioanelor şi mostrelor, precum şi expertizele tehnice
se fac în laboratoare de specialitate, cheltuielile privind efectuarea
acestora, inclusiv cele legate de depozitarea şi manipularea mărfurilor
confiscate fiind suportate din fondurile special alocate Gărzii Financiare prin
bugetul de venituri şi cheltuieli;".
8. La articolul 7, după litera n) se introduc două
noi litere, literele o) şi p), cu următorul cuprins:
,,o) să constituie şi să utilizeze baze de date necesare
pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor şi a altor fapte ilicite în
domeniul fiscal;
p) să efectueze, în exercitarea controlului operativ şi
inopinant, monitorizări şi verificări necesare prevenirii, descoperirii şi
combaterii faptelor de fraudă şi evaziune fiscală."
9. La articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Comisarii Gărzii Financiare sunt
permanent la dispoziţia serviciului, poartă uniformă cu însemne specifice şi
sunt dotaţi cu armament şi mijloace de autoapărare, stabilite prin hotărâre a
Guvernului, în condiţiile legii."
Art. IV. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Gărzii Financiare,
publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 712 din 13 octombrie
2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de
urgenţă, se va republica după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o
nouă numerotare.
Art. V. - Ordonanţa
Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie
2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) In cazierul fiscal se ţine evidenţa
persoanelor fizice şi juridice, precum şi a asociaţilor, acţionarilor şi
reprezentanţilor legali ai persoanelor juridice care au săvârşit fapte
sancţionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum şi cele care privesc
disciplina financiară, denumiţi în continuare contribuabili.
(2) In cazierul fiscal al persoanelor fizice şi
juridice se înscriu şi:
a) atragerea răspunderii solidare cu debitorul declarat
insolvabil sau insolvent, stabilită prin decizie a organului fiscal competent
rămasă definitivă în sistemul căilor administrative de atac sau prin hotărâre
judecătorească, după caz; b) inactivitatea fiscală, declarată potrivit legii.
(3) In cazul situaţiei prevăzute la alin. (2) lit. b),
inactivitatea fiscală se înscrie atât în cazierul fiscal al persoanei juridice
declarate inactivă, cât şi al reprezentanţilor legali ai acesteia.
(4) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului va
comunica, în format electronic, în termen de maximum 30 de zile de la
solicitare, lista reprezentanţilor legali ai persoanelor juridice care au fost
declarate inactive din punct de vedere fiscal."
2. La articolul 4, alineatul (1) va avea următorul
cuprins:
„Art. 4. - (1) In cazierul fiscal se înscriu date
privind sancţiunile aplicate contribuabililor pentru faptele prevăzute la art.
2 alin. (1), precum şi date din documentele prevăzute la art. 2 alin.
(2)."
3. La articolul 8, alineatul (3) va avea următorul
cuprins:
„(3) Judecătorul delegat, instanţele şi organele
competente nu dispun, respectiv nu autorizează operaţiunile prevăzute la alin.
(1), în cazul în care în cazierul fiscal există înscrise fapte de natură penală
şi/sau fapte prevăzute la art. 2 alin. (2)."
Art. VI. - Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 11, alineatul (12) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(12) De asemenea, nu sunt luate în
considerare de autorităţile fiscale tranzacţiile efectuate cu un contribuabil
declarat inactiv prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală. Procedura de declarare a contribuabililor inactivi va fi stabilită
prin ordin. Lista contribuabililor declaraţi inactivi se publică pe pagina de
internet a Ministerului Finanţelor Publice - portalul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală şi va fi adusă la cunoştinţa publică în conformitate cu
cerinţele prevăzute prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală."
2. La articolul 153, alineatul (8) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(8) Organele fiscale competente pot anula
înregistrarea unei persoane în scopuri de TVA, conform prezentului articol,
dacă, potrivit prevederilor prezentului titlu, persoana nu era obligată să
solicite înregistrarea sau nu avea dreptul să solicite înregistrarea în scopuri
de TVA, conform prezentului articol. De asemenea, organele fiscale competente
pot anula din oficiu înregistrarea unei persoane în scopuri de TVA, conform
prezentului articol, în cazul persoanelor impozabile care figurează în lista
contribuabililor declaraţi inactivi potrivit art. 11, precum şi a persoanelor
impozabile în inactivitate temporară, înscrisă în registrul comerţului,
potrivit legii. Procedura de scoatere din evidenţă este stabilită prin normele
procedurale în vigoare. După anularea înregistrării în scopuri de TVA,
persoanele impozabile pot solicita înregistrarea în scopuri de TVA numai dacă
încetează situaţia care a condus la scoaterea din evidenţă."
3. La articolul 1563, după alineatul (5)
se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
„(51) In aplicarea prevederilor alin. (5)
lit. b), organele fiscale competente în administrarea persoanelor prevăzute la
alin. (3), respectiv a persoanelor care nu sunt înregistrate şi care nu trebuie
să se înregistreze conform art. 153, indiferent dacă sunt sau nu sunt
înregistrate conform art. 1531, vor elibera, în scopul
înmatriculării mijlocului de transport nou, un certificat care să ateste plata
taxei, ale cărui model şi conţinut vor fi stabilite prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, In cazul achiziţiilor
intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt noi în sensul art. 1251
alin. (3), efectuate de persoanele prevăzute la alin. (3), în vederea
înmatriculării, organele fiscale competente vor elibera un certificat din care
să rezulte că nu se datorează taxa în România. Prin organe fiscale
competente se înţelege organele fiscale prevăzute la art. 33 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare."
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii
Art. VII. - Inscrierea
în cazierul fiscal a faptelor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. b) din
Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului
fiscal, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
persoanele juridice aflate în inactivitate fiscală la data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi pentru reprezentanţii legali ai
acestora, se realizează în termen de 60 de zile de la publicarea acesteia.
Art. VIII. -
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă intră în vigoare la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica