ORDONANTA DE URGENTA Nr. 50 din 9 iunie 2005
privind infiintarea, organizarea si functionarea Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 509 din 15 iunie 2005
In vederea sustinerii masurilor de reformare a sistemului de pensii
prevazute in Programul de guvernare, respectiv masuri pentru asigurarea unei
cresteri a calitatii vietii pensionarilor mai apropiata de cea din perioada
activa prin introducerea si implementarea in cadrul sistemului de asigurari
sociale a unor noi componente, facultative si obligatorii, administrate privat,
care necesita functionarea unei autoritati de reglementare si supraveghere
prudentiala corespunzatoare, elemente care vizeaza interesul public si
constituie situatii de urgenta,
avand in vedere necesitatea existentei unui organism care pana la data de 1
iulie 2005, data pana la care s-a suspendat aplicarea Legii nr. 249/2004
privind pensiile ocupationale, cu modificarile ulterioare, sa elaboreze normele
de aplicare a acestei legi, precum si termenul de 15 mai 2005, convenit cu
Banca Mondiala prin Aid Memoire-ul din aprilie 2005, pentru adoptarea unui act
normativ de constituire a Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, a carei functionare va fi sustinuta in primii ani din imprumutul
Bancii Mondiale 4616 RO cu destinatia organizarii si dezvoltarii institutiei
pentru supravegherea si reglementarea sistemului pensiilor private,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza infiintarea, organizarea si
functionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.
(2) Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumita in
continuare Comisia, este autoritatea administrativa autonoma, cu personalitate
juridica, aflata sub controlul Parlamentului Romaniei, a carei autoritate se
exercita pe intreg teritoriul Romaniei si care functioneaza in conformitate cu
prevederile prezentei ordonante de urgenta.
(3) Comisia are sediul in municipiul Bucuresti.
(4) Comisia prezinta Parlamentului rapoarte anuale, precum si la
solicitarea acestuia.
Art. 2
In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai
jos au urmatoarele semnificatii:
a) sistemul de pensii private - ansamblu de reguli referitoare la schemele
de pensii private, activele fondurilor de pensii private si entitatile
implicate in domeniu, precum si participantii si beneficiarii la fondurile de
pensii private;
b) schema de pensii private - contract, acord, act fiduciar sau reguli care
stipuleaza in ce conditii se obtin drepturile la pensia privata;
c) activele fondurilor de pensii private - contributiile, investitiile si
rezultatele acestora.
CAP. 2
Organizarea si functionarea Comisiei
Art. 3
(1) Comisia este condusa de un consiliu format din 5 membri, dintre care
unul detine functia de presedinte si altul de vicepresedinte.
(2) Comisiile reunite pentru buget, finante si banci si cele de munca si
protectie sociala ale Senatului si Camerei Deputatilor supun spre aprobare
Parlamentului lista cu cei 5 candidati, nominalizand totodata candidatul pentru
functia de presedinte si pentru cea de vicepresedinte.
(3) Consiliul Economic si Social propune comisiilor prevazute la alin. (2)
doua candidaturi pentru membrii Consiliului Comisiei.
(4) Numirea presedintelui, a vicepresedintelui si a celorlalti membri ai
Consiliului Comisiei se face in sedinta comuna a celor doua Camere ale
Parlamentului, cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor.
Art. 4
Membrii Consiliului Comisiei trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie cetateni romani cu domiciliul in Romania, cu o buna reputatie si
pregatire profesionala si cu o experienta de cel putin 5 ani in activitatea
financiar-bancara de asigurari si reasigurari, investitii, juridica,
legislativa sau executiva din domeniul pensiilor;
b) sa aiba onorabilitatea necesara pentru a ocupa aceste functii;
c) sa nu fie membri ai vreunui partid politic pe perioada exercitarii
mandatului;
d) sa nu fie membri, atat ei, cat si membrii familiilor lor, in nici un
consiliu de administratie si nici actionari semnificativi ai societatilor
comerciale care au vreo legatura comerciala si/sau juridica cu persoanele
juridice, subiecte ale supravegherii Comisiei;
e) sa nu fi facut parte din conducerea unei societati comerciale, care, sub
orice forma, si-a incetat activitatea si nu si-a respectat obligatiile fata de
terti sau care a fost declarata in stare de faliment;
f) sa nu aiba mentiuni in cazierul judiciar si in cel fiscal;
g) sa nu fi fost condamnati penal printr-o hotarare judecatoreasca
definitiva.
Art. 5
Calitatea de membru al Consiliului Comisiei inceteaza in urmatoarele
situatii:
a) la expirarea termenului mandatului pentru care a fost numit;
b) prin demisie;
c) prin revocarea de catre Parlament, in conditiile in care savarsesc
abateri grave de la obligatiile ce le revin sau incalca prevederile art. 12
alin. (1) si (2);
d) la aparitia unei incompatibilitati sau a unui impediment dintre cele
prevazute la art. 4;
e) prin inlocuire, in cazul imposibilitatii definitive de exercitare a
mandatului, conform prevederilor art. 8 alin. (4) si (5);
f) pensionare.
Art. 6
Membrii Consiliului Comisiei au obligatia sa notifice de indata, in scris,
Parlamentului aparitia oricareia dintre situatiile de incompatibilitate
prevazute la art. 4; pana la decizia Parlamentului, membrul Consiliului
Comisiei este suspendat de drept.
Art. 7
Revocarea membrilor Consiliului Comisiei, in totalitate sau individual, se
face de autoritatea care i-a numit, pe baza procedurii prevazute la art. 3
alin. (2), in conditiile in care membrii acestuia savarsesc abateri grave de la
obligatiile ce le revin sau incalca prevederile art. 12 alin. (1) si (2).
Art. 8
(1) Durata mandatului de membru al Consiliului Comisiei este de 5 ani,
fiecare membru putand fi reinvestit o singura data, cu exceptia presedintelui
si a vicepresedintelui, ale caror mandate vor fi de 6 ani, respectiv de 5 ani.
(2) Primii membri ai Consiliului Comisiei vor fi numiti pentru mandate cu
durate diferite, astfel incat in fiecare an sa expire mandatul unuia dintre ei.
(3) Membrii ale caror mandate au expirat vor ramane in functie pana la
numirea succesorilor lor.
(4) In cazul imposibilitatii definitive de exercitare a mandatului de catre
unul dintre membri, comisiile parlamentare prevazute la art. 3 alin. (2) propun
persoana care urmeaza sa fie numita de Parlament pentru durata restanta a
mandatului.
(5) Se considera imposibilitate definitiva de exercitare a mandatului orice
imprejurare care creeaza o indisponibilitate cu o durata de 90 de zile
consecutive.
Art. 9
(1) Membrii Consiliului si directorul general al Comisiei trebuie sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa nu fie sot si nici ruda pana la gradul al treilea cu Presedintele
Romaniei, presedintii Camerelor Parlamentului, membrii Guvernului, guvernatorul
Bancii Nationale a Romaniei, presedintele Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor si presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;
b) sa nu fie membru in consiliul de administratie al unui administrator sau
depozitar;
c) sa nu fie actionar al unui administrator sau depozitar;
d) sa nu fie membru al unui partid politic;
e) sa nu aiba mentiuni in cazierul judiciar si in cel fiscal.
(2) Presedintele Consiliului Comisiei poate fi revocat numai pentru
urmatoarele motive:
a) abateri grave de la obligatiile care ii revin;
b) condamnare penala;
c) incalcarea prevederilor art. 12 alin. (1) si (2);
d) imposibilitatea definitiva de exercitare a mandatului.
Art. 10
(1) Structura organizatorica a Comisiei si atributiile conducerii si ale
personalului de executie se stabilesc prin hotarare a Consiliului Comisiei.
(2) Consiliul Comisiei aproba prin hotarare: organigrama, regulamentul de
organizare si functionare si regulamentul intern ale Comisiei.
(3) Activitatea curenta de conducere a Comisiei este asigurata de un
director general numit, in conditiile legii, prin hotarare a Consiliului
Comisiei, fiind subordonat direct Consiliului.
(4) In activitatea sa, directorul general emite decizii si reprezinta
Comisia in relatiile cu tertii.
Art. 11
Personalul de specialitate al Comisiei trebuie sa aiba o buna pregatire
profesionala si experienta in unul dintre urmatoarele domenii: economic,
financiar-contabil, al pensiilor, al asigurarilor, al investitiilor,
managementul afacerilor, stiinte actuariale sau juridice.
Art. 12
(1) Membrii Consiliului Comisiei, precum si personalul de specialitate al
Comisiei au urmatoarele obligatii:
a) sa nu accepte nici un fel de folos sau avantaj necuvenit, post ori
functie care sa fie incompatibila cu cea detinuta;
b) sa nu presteze servicii si sa nu detina actiuni la entitatile implicate
in sistemul de pensii private;
c) sa nu detina nici o functie politica in partide, organizatii politice
sau in institutii si autoritati publice si sa nu candideze pentru o astfel de
functie.
(2) Membrii Consiliului Comisiei, precum si personalul de specialitate al
Comisiei sunt obligati, pe intreaga durata a mandatului, respectiv a
contractului de munca, sa pastreze stricta confidentialitate a oricarei
informatii obtinute in cursul sau ca urmare a exercitarii functiei ori a
prerogativelor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta, precum si pe o
perioada de 2 ani de la data incetarii acestora.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) situatiile in care informatia
este divulgata in exercitiul unei functii sau prerogative in legatura cu
activitatea Comisiei, la solicitarea instantei judecatoresti sau daca exista o
hotarare judecatoreasca dispunand prezentarea unor asemenea informatii, in baza
acordurilor de cooperare cu organisme similare, cu autoritati publice sau cu
institutii din alte tari, ori in interesul participantilor si beneficiarilor.
Art. 13
(1) In cazul imposibilitatii temporare de exercitare a prerogativelor
presedintelui Consiliului Comisiei, acestea revin de drept vicepresedintelui.
(2) Daca atat presedintele, cat si vicepresedintele Consiliului Comisiei se
afla in imposibilitate temporara de exercitare a prerogativelor, acestea revin
decanului de varsta dintre ceilalti membri ai Comisiei.
Art. 14
(1) Consiliul Comisiei delibereaza valabil in prezenta a cel putin 3 dintre
membrii sai, incluzand presedintele sau, in absenta acestuia, vicepresedintele.
(2) Hotararile sunt adoptate cu votul majoritatii membrilor prezenti, iar
in caz de balotaj, votul presedintelui sau, in absenta acestuia, cel al
vicepresedintelui este decisiv.
(3) Hotararea adoptata este obligatorie pentru toti membrii Consiliului
Comisiei, membrii care au votat impotriva si cei absenti putandu-si consemna
opinia separata in procesul-verbal al sedintei respective.
Art. 15
(1) Membrii Consiliului Comisiei isi exercita mandatul potrivit legii. Ei
raspund pentru activitatea lor in mod solidar, cu exceptia situatiei in care au
fost absenti sau au votat impotriva unei hotarari si au consemnat opinia
separata in procesul-verbal.
(2) Presedintele Consiliului Comisiei poate convoca intrunirea Consiliului
ori de cate ori este necesar sau la solicitarea a cel putin trei membri ai
acestuia.
Art. 16
(1) Pentru indeplinirea atributiilor sale, Consiliul Comisiei adopta norme,
hotarari, decizii si avize, sub semnatura presedintelui Consiliului, dupa
deliberare in sedinte, tinute conform dispozitiilor art. 14.
(2) Normele adoptate de Comisie, in conformitate cu atributiile prevazute
in prezenta ordonanta de urgenta, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
CAP. 3
Bugetul Comisiei
Art. 17
(1) Veniturile bugetului Comisiei se constituie din:
a) taxe pentru autorizare si avizare;
b) taxe de functionare platite lunar;
c) venituri provenite din donatii, publicatii si din alte surse legale.
(2) Cheltuielile privind administrarea Comisiei sunt finantate din
veniturile constituite conform alin. (1).
(3) In situatia in care veniturile constituite conform alin. (1) nu sunt
suficiente, Comisia apeleaza la alte surse de finantare, potrivit legii, pe
baza aprobarii prin hotarare de catre Consiliul Comisiei.
(4) Timp de 18 luni de la data infiintarii Comisiei, cheltuielile cu
salariile si cheltuielile de functionare: chirii, utilitati, comunicatii,
consumabile etc., precum si cheltuielile cu dotarile de echipamente si
modernizarea facilitatilor necesare functionarii acesteia, serviciile de
consultanta si pregatirea personalului se asigura de la bugetul de stat prin
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, inclusiv din intrari de
credite externe.
Art. 18
(1) Pana la data de 31 mai a fiecarui an, Comisia supune spre aprobare
Parlamentului executia bugetului si raportul privind activitatea proprie pe
anul precedent.
(2) Excedentul bugetului Comisiei se reporteaza in anul urmator.
Art. 19
(1) Orice persoana interesata si care se considera vatamata intr-un drept
al sau de catre o persoana sau o entitate cu atributii in sistemul de pensii
private poate formula o sesizare catre Comisie.
(2) Comisia este obligata sa comunice, in termen de 30 de zile
calendaristice de la primirea sesizarii, un raspuns petentului.
(3) Acest raspuns poate fi contestat la instanta de contencios administrativ,
in termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare.
(4) Dupa epuizarea cailor administrative de atac, persoanele prevazute la
alin. (1) se pot adresa instantelor judecatoresti competente, potrivit legii.
Art. 20
Comisia are calitate procesuala activa si poate interveni in orice proces
impotriva administratorilor, depozitarilor, altor entitati sau persoane care se
afla intr-o relatie juridica cu acestia, fie in mod direct, fie in mod
indirect, atunci cand o astfel de actiune este necesara in scopul protejarii
intereselor participantilor si ale beneficiarilor.
CAP. 4
Atributiile Comisiei
Art. 21
Comisia reglementeaza, coordoneaza, supravegheaza si controleaza
activitatea sistemului de pensii private.
Art. 22
Activitatea Comisiei are drept scop protejarea intereselor participantilor
si ale beneficiarilor, prin asigurarea unei functionari eficiente a sistemului
de pensii private si informarea asupra acestuia.
Art. 23
Comisia are, in principal, urmatoarele atributii:
a) acordarea, suspendarea sau retragerea avizelor si autorizatiilor
fondurilor de pensii, administratorilor, depozitarilor si auditorilor
financiari;
b) supravegherea prudentiala si asigurarea unei bune functionari a
sistemului de pensii private;
c) controlul activitatii din sistemul de pensii private;
d) controlul relatiilor dintre administrator si alti administratori sau
societati comerciale, atunci cand administratorul transfera atributii acestora
din urma, care influenteaza situatia financiara a administratorului sau
prezinta o importanta semnificativa pentru realizarea unui control eficient;
e) controlul constituirii si virarii de catre angajator a contributiei la
fondurile de pensii private;
f) emiterea de norme privind sistemul de pensii private;
g) elaborarea si/sau avizarea proiectelor de acte normative care privesc
supravegherea pensiilor private ori care au implicatii asupra acestui domeniu,
inclusiv reglementarilor contabile specifice domeniului pensiilor private, si
avizarea actelor administrative individuale, daca au legatura cu sistemul de
pensii private;
h) verificarea organizarii, evidentierii si administrarii separate a
activelor si pasivelor fiecarui fond de pensii private de cele ale administratorului,
precum si de celelalte activitati ale acestuia;
i) verificarea existentei la fiecare administrator a unor proceduri
administrative si contabile clare, precum si a unui mecanism corespunzator de
control intern;
j) adoptarea oricaror masuri, inclusiv de natura administrativa sau
financiara impotriva administratorilor ori membrilor organelor de conducere ale
acestora in scopul prevenirii sau remedierii oricaror situatii care
prejudiciaza interesele participantilor si beneficiarilor la fondurile de
pensii private;
k) adoptarea de masuri privind restrangerea sau interzicerea dreptului
administratorilor de a dispune de propriile active, in cazurile prevazute de
lege;
l) atributii in ipoteza desfasurarii de activitati cu caracter transfrontalier
in domeniul pensiilor private;
m) aplicarea sanctiunilor prevazute de lege;
n) intocmirea si actualizarea Registrului fondurilor de pensii private;
o) desemnarea administratorului special, prin transferarea competentelor
organelor de conducere ale unui administrator catre un reprezentant special apt
sa exercite aceste competente, in vederea protejarii intereselor
participantilor si beneficiarilor la fondurile de pensii private;
p) aprobarea propriului buget de venituri si cheltuieli;
q) informarea si educarea populatiei cu privire la sistemul de pensii
private.
Art. 24
Comisia adopta, in principal, norme privind:
a) autorizarea, inregistrarea si functionarea fondurilor de pensii private
si a administratorilor;
b) investitiile fondurilor de pensii private;
c) participantii la fondurile de pensii private, contributiile, conturile
si plata drepturilor cuvenite;
d) procedura si conditiile de instituire si de revocare a masurii de
supraveghere speciala, precum si desemnarea consiliului de supraveghere
speciala si atributiile acestuia;
e) administrarea speciala;
f) lichidarea administratorilor fondurilor de pensii private;
g) provenienta capitalului varsat de catre fondatori;
h) fondul de rezerva;
i) activitatea de depozitare a activelor fondurilor de pensii private;
j) obligatiile de informare;
k) evidenta contabila distincta pentru perioadele contributive si de plata
a pensiilor private;
l) calculele actuariale;
m) procedura de efectuare a controlului;
n) procedura interna de solutionare a sesizarilor si contestatiilor;
o) alte aspecte ale reglementarii si supravegherii prudentiale a fondurilor
de pensii private.
Art. 25
(1) Comisia controleaza entitatile implicate in sistemul de pensii private,
cel putin o data pe an.
(2) Persoanele imputernicite de Consiliul Comisiei pentru efectuarea
controlului au dreptul:
a) sa obtina de la entitatile controlate, de la membrii organelor de
conducere ale acestora ori de la persoanele abilitate sa controleze aceste
entitati orice informatii privind activitatile lor si cele legate de activele
fondurilor de pensii private;
b) de acces la orice registre, documente, fisiere sau alte evidente privind
activele fondurilor de pensii private si activitatea entitatilor ori
persoanelor prevazute la lit. a);
c) sa obtina eliberarea de copii de pe orice registre, documente, fisiere
sau alte evidente privind activele fondurilor de pensii private si activitatea
entitatilor ori persoanelor prevazute la lit. a);
d) de acces si de a efectua verificari in sediile administratorilor,
angajatorilor depozitarilor si, dupa caz, ale altor entitati implicate in
administrarea pensiilor private, inclusiv ale altor societati comerciale sau administratori
carora le-au fost transferate atributii in domeniul pensiilor private.
(3) Persoana controlata poate contesta masurile sau sanctiunile aplicate in
baza raportului de control, in conditiile Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004.
Art. 26
(1) Comisia publica, in termen de 6 luni de la sfarsitul fiecarui an
calendaristic, intr-o brosura, un raport privind evolutia si functionarea
fondurilor de pensii private, performanta administratorilor si a entitatilor
implicate in acest domeniu, in anul precedent.
(2) Raportul cuprinde o analiza comparativa a activitatii tuturor
administratorilor si furnizorilor de pensii private, masuri adoptate de catre
Comisie pentru protejarea intereselor participantilor si beneficiarilor si
asigurarea bunei functionari a sistemului de pensii private, precum si alte
informatii de interes general.
(3) Raportul este redactat intr-o forma vizuala si intr-un limbaj
accesibil, toate datele fiind prezentate si sub forma de grafice.
(4) Comisia anunta in presa publicarea raportului.
(5) Raportul este pus la dispozitie publicului interesat si este publicat
pe web site de catre Comisie.
Art. 27
(1) In primii 5 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, Consiliul Comisiei poate colabora cu un consultant cu experienta
internationala in supravegherea si in administrarea fondurilor de pensii
private.
(2) Consiliul Comisiei stabileste conditiile si criteriile de selectare a
consultantului.
Art. 28
Comisia participa in calitate de membru sau reprezinta Romania la
asociatiile internationale ale autoritatilor de reglementare si supraveghere,
la conferintele si intalnirile internationale in sistemul de pensii private.
Art. 29
(1) In scopul intaririi stabilitatii si integritatii sistemului de pensii
private si a sistemului financiar, in general, Comisia colaboreaza cu alte
institutii si autoritati din tara si din strainatate, acestea cuprinzand, in
special, autoritatile de supraveghere si reglementare a pietelor financiare din
statele membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European,
precum si cu Comisia Europeana.
(2) Comisia poate incheia un protocol de colaborare cu autoritatile de
supraveghere si reglementare a pietelor financiare din Romania.
(3) Comisia incheie protocoale de colaborare cu institutiile de colectare
si evidenta a contributiilor de asigurari sociale in scopul accesului la
informatiile privind modul de constituire si virare a contributiilor de catre
angajatori.
(4) Colaborarea se realizeaza prin schimb de informatii, de experienta sau
in orice alt mod, potrivit legii si/sau acordurilor incheiate cu institutiile
si autoritatile prevazute la alin. (1), in scopul indeplinirii atributiilor lor
specifice si in conditii de reciprocitate si de asigurare a confidentialitatii
informatiilor astfel furnizate.
(5) Institutiile si autoritatile publice furnizeaza Comisiei informatiile
pe care le considera necesare sau care sunt solicitate de aceasta, in scopul
realizarii unei supravegheri eficiente si al indeplinirii obiectivelor
Comisiei.
CAP. 5
Salarizarea personalului si a membrilor Consiliului Comisiei
Art. 30
(1) Membrii Consiliului Comisiei primesc o indemnizatie pentru fiecare
sedinta la care sunt prezenti.
(2) Cuantumul indemnizatiei de sedinta reprezinta 25% din salariul lunar al
directorului general al Comisiei.
Art. 31
Salarizarea directorului general si a personalului de specialitate al
Comisiei este similara cu salarizarea pentru personalul din Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare si din Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si se
stabileste prin hotarare a Consiliului Comisiei.
CAP. 6
Contraventii si sanctiuni
Art. 32
Incalcarea, cu vinovatie, de catre personalul de specialitate al Comisiei,
a indatoririlor de serviciu atrage raspunderea disciplinara, contraventionala,
civila sau penala, dupa caz.
Art. 33
Membrii Consiliului si personalul de specialitate al Comisiei au obligatia
sa respecte intocmai regimul juridic al conflictului de interese si al
incompatibilitatilor stabilite conform prevederilor prezentei ordonante de
urgenta.
Art. 34
(1) Constituie contraventii nerespectarea prevederilor referitoare la:
a) notificarea situatiilor de incompatibilitate, conform art. 6;
b) asumarea obligatiilor prevazute la art. 12 alin. (1);
c) pastrarea confidentialitatii informatiilor, conform art. 12 alin. (2).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la
100 milioane la 500 milioane lei.
(3) Contraventiile se constata si amenzile se aplica prin procesul-verbal
incheiat de persoanele imputernicite prin decizie a presedintelui Consiliului
Comisiei, din cadrul personalului Comisiei.
Art. 35
Amenzile contraventionale se fac venituri la bugetul Comisiei.
Art. 36
Contraventiilor prevazute in art. 34 alin. (1) le sunt aplicabile
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 37
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta,
primul-ministru numeste, cu avizul Consiliului Economic si Social, directorul
general interimar, responsabil cu organizarea si dezvoltarea institutiei pentru
reglementarea si supravegherea sistemului de pensii private, pana la data la
care Consiliul va numi, conform legii, directorul general al Comisiei.
(2) Directorului general interimar se subordoneaza secretarului de stat din
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, presedinte al Casei
Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, si are autoritatea
necesara pentru gestionarea fondurilor provenite din imprumutul Bancii Mondiale
4616 RO cu destinatia organizarii si dezvoltarii institutiei pentru
supravegherea si reglementarea sistemului pensiilor private.
Art. 38
In termen de 15 zile calendaristice de la numirea tuturor celor 5 membri ai
Consiliului Comisiei de catre Parlament, presedintele convoaca primul Consiliu
al Comisiei.
Art. 39
In termenul prevazut la art. 38 Comisia isi stabileste structura
organizatorica, elaboreaza regulamentul de organizare si functionare si incepe
angajarea personalului de specialitate.
Art. 40
(1) La data infiintarii Comisiei, departamentul specializat in
supravegherea pensiilor ocupationale din cadrul Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor va fi preluat de Comisie.
(2) Sumele imprumutate de la fondul de garantare sunt rambursate de catre
Comisie dupa expirarea termenului prevazut la art. 17 alin. (4).
Art. 41
Prezenta ordonanta de urgenta transpune art. 13, 14 si art. 21 paragraful 1
si 2 din Directiva nr. 2003/41/CE privind activitatile si supravegherea
institutiilor pentru furnizarea de pensii ocupationale, publicata in Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. L235 din 23 septembrie 2003.
Art. 42
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cap. III
"Autorizarea schemelor facultative de pensii ocupationale", cap. VII
"Infiintarea si autorizarea fondurilor de pensii ocupationale", cap.
IX "Constituirea, autorizarea si functionarea administratorilor" si
cap. XIX "Dispozitii tranzitorii si finale" din Legea nr. 249/2004
privind pensiile ocupationale, precum si orice alte dispozitii contrare se
abroga.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Maria Muga,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Doina Elena Dascalu,
secretar de stat