ORDONANTA
URGENTA Nr. 51 din 21 aprilie 2008
privind ajutorul public
judiciar in materie civila
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 327 din 25 aprilie 2008
Având în vedere că, potrivit calendarului de adoptare a
actelor normative de transpunere a directivelor comunitare în vigoare, România
avea obligaţia transpunerii Directivei Consiliului Uniunii Europene 2003/8/CE
privind îmbunătăţirea accesului la justiţie în cazul litigiilor
transfrontaliere, prin stabilirea de reguli minimale comune referitoare la
asistenţa judiciară acordată în cadrul acestor categorii de cauze,
ţinând cont că directiva a cărei transpunere trebuie
asigurată prevede standarde minime pentru ca sistemul de asistenţă judiciară să
fie considerat ca asigurând un acces efectiv la justiţie cetăţenilor statelor
membre ale Uniunii Europene, iar preluarea acestor standarde în plan legislativ
presupune crearea unor condiţii cel puţin identice în plan intern, pentru a nu
conduce la apariţia unor discriminări între proprii cetăţeni şi cetăţenii
celorlalte state membre ori persoane care au domiciliul ori reşedinţa obişnuită
pe teritoriul unui stat membru şi care ar solicita asistenţă judiciară în faţa
instanţelor sau a altor autorităţi cu atribuţii jurisdicţionale române,
având în vedere că accesul la justiţie - expresie a
principiilor democratice într-un stat de drept şi a supremaţiei legii - trebuie
să fie efectiv, iar costurile unei proceduri judiciare nu trebuie să constituie
o piedică în încercarea de a apela la justiţie pentru realizarea sau apărarea
unui drept, justificând, în anumite situaţii şi condiţii, susţinerea din partea
statului, din resurse financiare publice,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. -Ajutorul public judiciar reprezintă acea formă de asistenţă acordată de stat care are ca
scop asigurarea dreptului la un proces echitabil şi garantarea accesului egal
la actul de justiţie, pentru realizarea unor drepturi sau interese legitime pe
cale judiciară, inclusiv pentru executarea silită a hotărârilor judecătoreşti
sau a altor titluri executorii.
Art. 2. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă este
aplicabilă în toate cazurile în care se solicită ajutor public judiciar în faţa
instanţelor judecătoreşti sau a altor autorităţi cu atribuţii jurisdicţionale
române de către orice persoană fizică având domiciliul sau reşedinţa obişnuită
în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene.
(2) Pentru a determina dacă solicitantul are
domiciliul pe teritoriul României se aplică legea română. In cazul în care
solicitantul nu are domiciliul pe teritoriul României, pentru a se stabili dacă
acesta are domiciliul pe teritoriul unui alt stat membru se aplică legea
statului membru în cauză.
(3) Stabilirea domiciliului
sau a reşedinţei obişnuite se determină în funcţie de data depunerii cererii de
ajutor public judiciar.
Art. 3. - Ajutorul public judiciar prevăzut de prezenta
ordonanţă de urgenţă se acordă în cauze civile, comerciale, administrative, de
muncă şi asigurări sociale, precum şi în alte cauze, cu excepţia celor penale.
Art. 4. - Poate solicita acordarea ajutorului public
judiciar, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, orice persoană fizică,
în situaţia în care nu poate face faţă cheltuielilor unui proces sau celor pe
care le implică obţinerea unor consultaţii juridice în vederea apărării unui
drept sau interes legitim în justiţie, fără a pune în pericol întreţinerea sa
ori a familiei sale.
Art. 5. - (1) In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin familie se înţelege soţul/soţia, copiii sau alţi descendenţi în linie
dreaptă în vârstă de până la 18 ani aflaţi în întreţinerea solicitantului,
precum şi copiii sau alţi descendenţi în linie dreaptă în vârstă de peste 18
ani, dar nu mai mult de 26 de ani, dacă se află în continuarea studiilor şi în
întreţinerea solicitantului.
(2) In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, se
consideră membru al familiei şi persoana care are domiciliul ori reşedinţa comună şi gospodăreşte împreună cu
solicitantul, copiii sau alţi descendenţi în linie dreaptă ai acesteia în
vârstă de până la 18 ani aflaţi în întreţinerea solicitantului, precum şi copiii
sau alţi descendenţi în linie dreaptă în vârstă de peste 18 ani, dar nu mai
mult de 26 de ani, dacă se află în continuarea studiilor şi în întreţinerea
solicitantului.
CAPITOLUL II
Formele ajutorului public judiciar şi condiţiile de
acordare
Art. 6. - Ajutorul public judiciar se poate acorda în
următoarele forme:
a) plata onorariului pentru asigurarea reprezentării, asistenţei juridice şi, după caz, a apărării,
printr-un avocat numit sau ales, pentru realizarea sau ocrotirea unui drept ori
interes legitim în justiţie sau pentru prevenirea unui litigiu, denumită în
continuare asistenţă prin avocat;
b) plata expertului,
traducătorului sau interpretului folosit în cursul procesului, cu încuviinţarea
instanţei sau a autorităţii cu atribuţii jurisdicţionale, dacă această plată
incumbă, potrivit legii, celui ce solicită ajutorul public judiciar;
c) plata onorariului
executorului judecătoresc;
d) scutiri, reduceri, eşalonări sau amânări de la plata
taxelor judiciare prevăzute de lege, inclusiv a celor datorate în faza de
executare silită.
Art. 7. -Ajutorul public judiciar se poate acorda,
cumulat, în oricare dintre formele prevăzute la art.
6, fără a putea depăşi, în cursul unei perioade de un an, suma maximă
echivalentă cu 12 salarii minime brute pe ţară la nivelul anului în care a fost
formulată cererea de acordare.
Art. 8. - (1) Beneficiază de ajutor public judiciar în
formele prevăzute la art. 6 persoanele al căror venit mediu net lunar pe membru
de familie, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează
sub nivelul de 500 lei. In acest caz, sumele care constituie ajutor public
judiciar se avansează în întregime de către stat.
(2) Dacă venitul mediu net lunar pe membru de familie,
în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează sub nivelul de
800 lei, sumele de bani care constituie ajutor public judiciar se avansează de
către stat în proporţie de 50%.
(3) Ajutorul public judiciar se poate acorda şi în alte
situaţii, proporţional cu nevoile solicitantului, în cazul în care costurile certe sau estimate ale procesului sunt de
natură să îi limiteze accesul efectiv la justiţie, inclusiv din cauza
diferenţelor de cost al vieţii dintre statul membru în care acesta îşi are
domiciliul sau reşedinţa obişnuită şi cel din România.
Art. 9. - La stabilirea venitului se iau în calcul
orice venituri periodice, precum salarii, indemnizaţii, onorarii, rente,
chirii, profit din activităţi comerciale sau dintr-o activitate independentă şi
altele asemenea, precum şi sumele datorate în mod periodic, cum ar fi chiriile
şi obligaţiile de întreţinere.
Art. 10. - Dreptul la ajutor public judiciar se stinge prin moartea părţii sau prin îmbunătăţirea stării sale materiale
până la un nivel care să îi permită să facă faţă costurilor procesului.
CAPITOLUL III
Competenţa şi procedura de acordare a ajutorului public judiciar
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii comune
Art. 11. - (1) Cererea de acordare a ajutorului public judiciar se adresează instanţei competente
pentru soluţionarea cauzei în care se solicită ajutorul; în cazul ajutorului
public judiciar solicitat pentru punerea în executare a unei hotărâri, cererea
este de competenţa instanţei de executare.
(2) In cazul în care instanţa competentă nu se poate
stabili potrivit alin. (1), competentă este judecătoria în a cărei
circumscripţie teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa solicitantul.
(3) Dacă ajutorul public judiciar este solicitat
într-un proces în curs, cererea sau, după caz, cererile de acordare a
ajutorului public judiciar se soluţionează, dacă legea nu prevede altfel, de
completul învestit cu soluţionarea cererii principale.
Art. 12. - (1) Ajutorul public judiciar
se acordă oricând în cursul judecăţii, de la data formulării cererii de către
persoana interesată, şi se menţine pe tot parcursul etapei procesuale în care a
fost solicitat.
(2) Cererea pentru acordarea ajutorului public judiciar
este scutită de taxă de timbru.
Art. 13. - (1) Ajutorul public judiciar pentru
exercitarea unei căi de atac se poate acorda în urma unei noi cereri.
(2) Cererea pentru acordarea ajutorului public
judiciar în vederea exercitării unei căi de atac se adresează instanţei a cărei
hotărâre se atacă şi se soluţionează de urgenţă, de un alt complet decât cel
care a soluţionat cauza pe fond. In cazul în care cererea de acordare a
ajutorului public judiciar este admisă, durata necesară soluţionării acesteia
se adaugă termenului pentru exercitarea căii de atac.
(3) Cererea pentru acordarea ajutorului public
judiciar formulată ulterior introducerii căii de atac se adresează instanţei
competente să soluţioneze acea cale de atac.
Art. 14. - (1) Cererea pentru acordarea ajutorului public judiciar se formulează în scris şi va cuprinde menţiuni privind
obiectul şi natura procesului pentru care se solicită ajutorul public judiciar,
identitatea, codul numeric personal, domiciliul şi starea materială a
solicitantului şi a familiei sale, ataşându-se înscrisuri doveditoare ale
veniturilor acestuia şi ale familiei sale, precum şi dovezi cu privire la
obligaţiile de întreţinere sau de plată. Cererea va fi însoţită şi de o
declaraţie pe propria răspundere a solicitantului în sensul de a preciza dacă
în cursul ultimelor 12 luni a mai beneficiat de ajutor public judiciar, în ce
formă, pentru ce cauză, precum şi cuantumul acestui ajutor.
(2) La primirea cererii pentru acordarea ajutorului
public judiciar solicitantului i se va pune în vedere faptul că, în cazul
pierderii procesului, cheltuielile de judecată ale celeilalte părţi vor fi în
sarcina sa, precum şi posibilitatea restituirii sumelor
primite cu titlu de ajutor public judiciar în cazul
prevăzut la art. 17 alin. (2).
(3) Instanţa poate solicita orice lămuriri şi dovezi
părţilor sau informaţii scrise autorităţilor competente.
Art. 15. - (1) Asupra cererii de ajutor public judiciar
instanţa se pronunţă, fără citarea părţilor, prin încheiere motivată dată în
camera de consiliu.
(2) Impotriva încheierii prin
care se respinge cererea de acordare a ajutorului public judiciar cel interesat
poate face cerere de reexaminare, în termen de 5 zile de la data comunicării
încheierii.
(3) Cererea de reexaminare se soluţionează în camera
de consiliu de un alt complet, instanţa pronunţându-se prin încheiere
irevocabilă.
Art. 16. - (1) Ajutorul public judiciar poate fi
refuzat când este solicitat abuziv, când costul său estimat este
disproporţionat faţă de valoarea obiectului cauzei, precum şi atunci când
acordarea ajutorului public judiciar nu se solicită pentru apărarea unui
interes legitim ori se solicită pentru o acţiune care contravine ordinii
publice sau celei constituţionale.
(2) Dacă cererea pentru a cărei soluţionare se solicită
ajutor public judiciar face parte din categoria celor care pot fi supuse
medierii sau altor proceduri alternative de soluţionare, cererea de ajutor public
judiciar poate fi respinsă, dacă se dovedeşte că solicitantul ajutorului public
judiciar a refuzat anterior începerii procesului să urmeze o asemenea
procedură.
(3) Ajutorul public judiciar poate fi refuzat atunci
când solicitantul pretinde despăgubiri pentru atingeri aduse imaginii, onoarei
sau reputaţiei sale, în condiţiile în care acesta nu a suferit vreun prejudiciu
material, precum şi în cazul în care cererea decurge din activitatea comercială
sau dintr-o activitate independentă desfăşurată de solicitant.
Art. 17. - (1) Orice persoană interesată va putea
sesiza oricând instanţa care a încuviinţat ajutorul public judiciar, prezentând
dovezi cu privire la situaţia reală a celui căruia i s-a încuviinţat cererea;
ajutorul public judiciar nu se suspendă în cursul noilor cercetări.
(2) Dacă instanţa constată că cererea de ajutor public
judiciar a fost făcută cu rea-credinţă, prin ascunderea adevărului, va obliga,
prin încheiere, pe cel care a beneficiat nejustificat de ajutor public judiciar
la restituirea cu titlu de despăgubire a sumelor de care a fost scutit, precum
şi la o amendă în cuantum de până la 5 ori suma pentru care a obţinut nejustificat scutirea.
(3) Impotriva încheierii se poate face numai cerere de
reexaminare, putându-se solicita motivat să se revină asupra despăgubirii sau a
amenzii ori să se dispună reducerea acestora. Cererea se face în termen de 5
zile de la data comunicării încheierii şi se soluţionează de un alt complet,
prin încheiere irevocabilă.
Art. 18. - Cheltuielile pentru care partea a beneficiat
de scutiri sau reduceri prin încuviinţarea ajutorului public judiciar vor fi
puse în sarcina celeilalte părţi, dacă aceasta a căzut în pretenţiile sale.
Partea căzută în pretenţii va fi obligată la plata către stat a acestor sume.
Art. 19. - (1) Dacă partea care a beneficiat de ajutor
public judiciar cade în pretenţii, cheltuielile procesuale avansate de către
stat rămân în sarcina acestuia.
(2) Instanţa poate dispune însă, odată cu soluţionarea
cauzei, obligarea părţii care a beneficiat de ajutor public judiciar la
restituirea, în tot sau în parte, a cheltuielilor avansate de către stat, dacă
prin comportamentul nediligent avut în timpul procesului a cauzat pierderea
procesului ori dacă prin hotărâre judecătorească s-a constatat că acţiunea a
fost exercitată abuziv.
Art. 20. - In cazul în care persoana care îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 8 alin. (1) sau (2) face dovada că, anterior
începerii procesului, a parcurs procedura de mediere a
litigiului, beneficiază şi de restituirea sumei
plătite mediatorului cu titlu de onorariu. De acelaşi drept beneficiază şi
persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 8 alin. (1) sau (2),
dacă solicită medierea după începerea procesului, dar înainte de prima zi de
înfăţişare. Suma la a cărei restituire partea are dreptul se stabileşte de
instanţă, prin încheiere pronunţată potrivit art. 15.
Art. 21. - (1) Dispozitivul
încheierii cuprinzând obligaţia de plată a sumelor prevăzute la art. 17 alin.
(2) şi art. 18 constituie titlu executoriu.
(2) In cazul în care titlul executoriu este temei
pentru executarea unei creanţe bugetare, acesta va fi comunicat din oficiu
organelor competente.
Art. 22. - (1) Fondurile necesare acoperirii
cheltuielilor pentru acordarea ajutorului public judiciar de către stat în
condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, denumit în continuare fondul pentru ajutor public judiciar, se
constituie din sumele prevăzute la art. 25 alin. (1)
şi art. 26 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Fondul pentru ajutor public judiciar se cuprinde
distinct în bugetul de venituri şi cheltuieli al Ministerului Justiţiei.
(3) Sumele reprezentând onorariile avocatului,
expertului, traducătorului, interpretului sau executorului judecătoresc se
plătesc acestora, în cont bancar/virament sau în numerar, prin compartimentele
economice ale tribunalelor.
SECŢIUNEA a 2-a
Asistenţa prin avocat
Art. 23. -Ajutorul public judiciar sub forma asistenţei
prin avocat se acordă conform prevederilor cuprinse în Legea nr. 51/1995 pentru
organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, referitoare la asistenţa judiciară sau asistenţa
judiciară gratuită.
SECŢIUNEA a 3-a
Ajutorul public judiciar sub forma plăţii
onorariului expertului, traducătorului sau interpretului
Art. 24. - (1) In cazul încuviinţării cererii de ajutor
public judiciar, sub forma plăţii onorariului expertului, traducătorului sau
interpretului, prin încheierea de încuviinţare a asistenţei se stabileşte şi
onorariul provizoriu cuvenit acestora.
(2) După prestarea serviciului pentru care s-a plătit
onorariul provizoriu, instanţa va stabili onorariul definitiv.
Art. 25. - Incheierea pronunţată de instanţă cu privire
la onorariul provizoriu şi, după caz, la sumele ce reprezintă diferenţă între
onorariul provizoriu şi cel definitiv constituie titlu
executoriu.
SECŢIUNEA a 4-a
Ajutorul public judiciar sub forma plăţii onorariului
executorului judecătoresc
Art. 26. - (1) In cazul încuviinţării cererii de ajutor
public judiciar sub forma plăţii onorariului executorului judecătoresc, prin
încheierea de încuviinţare a asistenţei se stabileşte şi onorariul provizoriu
cuvenit executorului judecătoresc, în funcţie de complexitatea dosarului la
acea dată.
(2) Cererea împreună cu încheierea de încuviinţare se
trimit, de îndată, camerei teritoriale a executorilor judecătoreşti din
circumscripţia teritorială a acelei instanţe.
(3) Colegiul director al camerei teritoriale a
executorilor judecătoreşti are obligaţia de a desemna, în termen de 3 zile, un
executor judecătoresc, căruia îi transmite, odată cu înştiinţarea desemnării,
încheierea prevăzută la alin. (1). Preşedintele are obligaţia de a comunica şi
beneficiarului ajutorului public judiciar numele executorului judecătoresc
desemnat. Beneficiarul ajutorului
public judiciar poate solicita el însuşi desemnarea unui anumit executor
judecătoresc, competent din punct de vedere teritorial.
Art. 27. - (1) După îndeplinirea atribuţiilor pe care
legea şi statutul le prevăd în sarcina executorului judecătoresc, instanţa va
stabili, la cererea executorului judecătoresc, onorariul definitiv, în funcţie
de complexitatea cauzei şi de volumul activităţii desfăşurate, în limitele
onorariilor minimale şi maximale stabilite potrivit legii.
(2) Incheierea pronunţată de instanţă cu privire la
onorariul provizoriu şi, după caz, la sumele ce reprezintă diferenţa dintre
onorariul provizoriu şi cel definitiv constituie titlu executoriu, fără
îndeplinirea vreunei alte condiţii sau formalităţi.
Art. 28. - (1) Executorul judecătoresc desemnat
potrivit art. 26 alin. (3) să acorde ajutorul public judiciar nu poate refuza
această sarcină profesională decât în caz de conflict de interese sau pentru
alte motive justificate.
(2) Refuzul nejustificat de a prelua cazul sau de a
continua executarea constituie abatere disciplinară, în condiţiile legii.
Art. 29. - Refuzul nejustificat al beneficiarului sau
renunţarea unilaterală şi nejustificată a acestuia la executarea începută de
executorul desemnat duce la încetarea ajutorului public sub forma plăţii
onorariului executorului judecătoresc.
Art. 30. - (1) Executorul judecătoresc este dator să
depună toate diligentele pentru ducerea la îndeplinire a executării în cauza în
care a fost desemnat, să manifeste conştiinciozitate şi probitate profesională,
să îndeplinească cu celeritate demersurile prevăzute de lege, cu respectarea
drepturilor părţilor, a obligaţiilor sale profesionale şi a normelor
procedurale.
(2) Executorului judecătoresc care acordă ajutor public
judiciar îi este interzis să solicite sau să primească alte sume de bani sau
alte foloase de la partea asistată.
Art. 31. - (1) Impotriva modului de îndeplinire a obligaţiilor
profesionale de către executorul judecătoresc desemnat partea asistată poate
face plângere la instanţa care a încuviinţat ajutorul public judiciar. In cazul
în care plângerea este găsită întemeiată, instanţa sesizează colegiul director
al camerei teritoriale a executorilor judecătoreşti în vederea înlocuirii
executorului.
(2) Odată cu înlocuirea executorului judecătoresc,
organele de conducere ale camerei teritoriale a executorilor judecătoreşti vor
lua măsuri de verificare a activităţii executorului înlocuit şi, dacă este
cazul, de sancţionare, potrivit legii.
Art. 32. - (1) In cazul în care beneficiarul asistenţei
judiciare renunţă la continuarea executării silite, executorul judecătoresc are
obligaţia de a înştiinţa camera teritorială a executorilor judecătoreşti,
precum şi instanţa care a încuviinţat ajutorul public judiciar.
(2) In acest caz, precum şi în orice altă situaţie în
care executorul desemnat nu finalizează executarea silită, instanţa stabileşte
onorariul proporţional cu actele de executare efectuate, chiar sub nivelul
minim stabilit potrivit art. 27 alin. (1).
SECŢIUNEA a 5-a
Ajutorul public judiciar sub forma facilităţilor
la plata taxelor judiciare
Art. 33. - In cazul încuviinţării cererii de acordare a
facilităţilor la plata taxelor judiciare, prin încheiere se vor stabili fie
scutirea de plată, fie, după caz, cota de reducere, termenele de plată şi
cuantumul ratelor.
Art. 34. - (1) In cazul în care
taxele judiciare datorate sunt mai mari decât dublul venitului net lunar pe
familie al solicitantului din luna anterioară formulării cererii de ajutor
public judiciar, eşalonarea plăţii se va face astfel încât rata lunară datorată
să nu depăşească jumătate din venitul net pe familie, dacă instanţa nu
apreciază necesar a se acorda o altă formă de ajutor, mai favorabilă.
(2) Eşalonarea plăţii taxelor judiciare se poate face
în cel mult 48 de rate lunare.
CAPITOLUL IV
Asistenţa extrajudiciară
Art. 35. - (1) Asistenţa prin avocat poate fi şi
extrajudiciară şi constă în acordarea de consultaţii, formularea de cereri,
petiţii, sesizări, iniţierea altor asemenea demersuri legale, precum şi în
reprezentarea în faţa unor autorităţi sau instituţii publice, altele decât cele
judiciare sau cu atribuţii jurisdictionale, în vederea realizării unor drepturi
sau interese legitime. Asistenţa extrajudiciară trebuie să conducă la
furnizarea unor informaţii clare şi accesibile solicitantului, în conformitate
cu prevederile legale în vigoare referitoare la instituţiile competente, şi, dacă
este posibil, la condiţiile, termenele şi procedurile prevăzute de lege pentru
recunoaşterea, acordarea sau realizarea dreptului ori interesului pretins de
solicitant.
(2) Asistenţa extrajudiciară se
acordă conform prevederilor Legii nr. 51/1995, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 36. - Avocatul care a acordat asistenţă
extrajudiciară nu poate acorda asistenţă judiciară aceleiaşi persoane, pentru
valorificarea ori apărarea aceluiaşi drept sau interes, în cazul în care
beneficiarul asistenţei extrajudiciare formulează cerere de chemare în judecată
pentru valorificarea ori apărarea acelui drept sau interes.
Art. 37. - Modul de plată şi nivelul remuneraţiei
avocaţilor pentru serviciile de asistenţă extrajudiciară se stabilesc prin
protocol încheiat între Ministerul Justiţiei şi Uniunea Naţională a Barourilor
din România.
CAPITOLUL V
Organizarea, coordonarea şi controlul activităţii de acordare a ajutorului public
judiciar
Art. 38. - (1) Coordonarea şi controlul activităţii de
acordare a ajutorului public judiciar se fac de Ministerul Justiţiei.
(2) Finanţarea activităţii de acordare a ajutorului
public judiciar se face de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Justiţiei. Sumele necesare ajutorului public judiciar se stabilesc anual prin
legea bugetului de stat.
(3) Principalele atribuţii ale Ministerului Justiţiei
în domeniul coordonării şi controlului activităţii de acordarea a ajutorului
public judiciar sunt:
a) exercită controlul şi asigură coordonarea, sub
aspect funcţional şi organizatoric, în ceea ce priveşte modul în care se acordă
ajutorul public judiciar;
b) ia măsuri pentru informarea publicului cu privire la
sistemul de ajutor public judiciar;
c) stabileşte, prin protocol sau prin ordin, potrivit
legii, onorariile minimale şi maximale pentru acordarea asistenţei de către
avocat şi, respectiv, pentru executorul judecătoresc;
d) evaluează necesităţile bugetare pentru acordarea
asistenţei judiciare şi propune bugetul, pentru a fi inclus, separat, în
bugetul Ministerului Justiţiei;
e) centralizează datele şi informaţiile referitoare la
acordarea ajutorului public judiciar;
f) întocmeşte criteriile statistice pentru evidenţa
datelor şi informaţiilor privind acordarea ajutorului public judiciar.
Art. 39. - (1) Datele şi informaţiile referitoare la
acordarea ajutorului public judiciar se centralizează, se administrează şi se
actualizează de Ministerul Justiţiei.
(2) In vederea întocmirii şi actualizării evidenţei,
instanţele judecătoreşti şi Uniunea Naţională a Barourilor din România transmit
Ministerului Justiţiei, trimestrial, situaţii privind cererile de acordare a
ajutorului public judiciar şi, respectiv, a asistenţei extrajudiciare,
cuprinzând date referitoare la încuviinţarea şi respingerea cererilor,
înlocuirea avocaţilor, a executorilor judecătoreşti, precum şi orice alte informaţii solicitate de
Ministerul Justiţiei în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce îi revin potrivit
prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 40. - (1) Ministerul Justiţiei poate face verificări,
din oficiu sau la sesizarea oricărei persoane interesate, cu privire la
realitatea situaţiei materiale a celui care a beneficiat de asistenţă
extrajudiciară. Verificările pot fi făcute oricând, timp de 2 ani de la data
acordării acesteia.
(2) In cazul în care constată că beneficiarul
ajutorului public judiciar sau al asistenţei extrajudiciare a prezentat date
false sau a ascuns date în legătură cu situaţia sa materială, Ministerul
Justiţiei va sesiza organele fiscale competente, în vederea obligării acestuia
la restituirea sumelor de care a beneficiat în mod nejustificat.
CAPITOLUL VI
Reguli speciale privind acordarea ajutorului public judiciar cetăţenilor statelor membre
ale Uniunii Europene
sau altor persoane care au domiciliul ori reşedinţa obişnuită pe teritoriul unui stat
membru şi formularea unei
cereri de asistenţă judiciară către un alt stat membru al Uniunii Europene
Art. 41. - (1) Cererea de acordare a ajutorului public judiciar, formulată de cetăţeni ai unui stat membru al Uniunii
Europene sau de persoane care au domiciliul sau reşedinţa obişnuită în unul
dintre aceste state, altul decât România, se depune însoţită de documente
justificative:
a) fie prin intermediul autorităţii
centrale a statului membru de domiciliu sau de reşedinţă al solicitantului;
b) fie prin intermediul autorităţii centrale române;
c) fie direct la instanţa română competentă potrivit
art. 11. (2) Cererea, precum şi înscrisurile doveditoare se depun traduse în limba română.
Art. 42. - Când cererea este depusă prin intermediul
autorităţii centrale române, aceasta are obligaţia transmiterii către instanţa
competentă.
Art. 43. - (1) In situaţiile reglementate de prezenta
secţiune, în cazul în care, la data formulării cererii de ajutor public judiciar, nu se poate determina instanţa
competentă potrivit art. 11, cererea se soluţionează de Tribunalul Bucureşti.
(2) Asistenţa extrajudiciară se asigură, în situaţia
prevăzută la alin. (1), de Baroul Bucureşti.
Art. 44. - Ajutorul public judiciar încuviinţat
potrivit prezentului capitol include, în afara formelor prevăzute la art. 6,
următoarele:
a) cheltuielile pentru traducerea înscrisurilor depuse
de beneficiar şi care au fost solicitate de instanţă sau de autoritatea cu
atribuţii jurisdictionale în vederea soluţionării cauzei;
b) asigurarea unui interpret în procedurile în faţa
instanţei/autorităţii cu atribuţii jurisdictionale;
c) cheltuielile deplasării în România, pe care
beneficiarul asistenţei sau o altă persoană trebuie să o facă la cererea
instanţei ori a autorităţii cu atribuţii jurisdictionale ori în cazul în care
legea prevede prezenţa obligatorie a uneia dintre aceste persoane.
Art. 45. - (1) Cetăţenii români, precum şi cetăţenii
străini şi apatrizii, cu domiciliul sau reşedinţa obişnuită pe teritoriul
României, beneficiază de consultanţă juridică gratuită din partea autorităţii
centrale române, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, în vederea
obţinerii asistenţei juridice în cauze de competenţa instanţelor unui alt stat
membru al Uniunii Europene sau pentru executarea unei hotărâri pe teritoriul
unui alt stat membru al Uniunii Europene, în condiţiile prevăzute de legea
acelui stat. Autoritatea centrală română asistă solicitantul, asigurându-se ca
cererea, completată conform anexei care face parte integrantă din prezenta
ordonanţă de urgenţă, să fie însoţită
de toate documentele conexe pretinse de autoritatea competentă a statului
solicitat.
(2) Autoritatea centrală română asigură traducerea
cererii şi a documentelor conexe necesare. Traducerea se face:
a) fie în limba oficială a statului membru solicitat;
b) fie în una dintre limbile acelui stat ce corespunde
uneia dintre limbile instituţiilor Comunităţii;
c) fie în una dintre limbile acceptate
de statul membru solicitat, potrivit Directivei (CE) nr. 8/2003 de îmbunătăţire
a accesului la justiţie în litigiile transfrontaliere prin stabilirea unor
norme minime comune privind asistenţa judiciară acordată în astfel de litigii.
(3) Autoritatea centrală
română, în termen de 15 zile de la data primirii cererii şi a documentelor
conexe, traduse conform alin. (2), le transmite autorităţii de primire
competente a acelui stat membru.
Art. 46. - (1) Autoritatea centrală română poate refuza
transmiterea unei cereri de asistenţă juridică într-un alt stat membru dacă o
astfel de cerere este vădit neîntemeiată sau excedează domeniului de aplicare
al Directivei (CE) nr. 8/2003.
(2) In cazul în care cererea de asistenţă juridică
formulată şi transmisă potrivit art. 45 este respinsă de autoritatea competentă
a statului membru solicitat, autoritatea centrală română va cere solicitantului
restituirea cheltuielilor de traducere.
Art. 47. - Cererile şi documentele conexe, transmise
sau primite în conformitate cu prevederile prezentului capitol, sunt scutite de
formalitatea legalizării sau de orice altă formalitate echivalentă.
Art. 48. - Se desemnează Ministerul Justiţiei ca
autoritate centrală română în materia acordării ajutorului public judiciar, în
sensul Directivei (CE) nr. 8/2003.
Art. 49. - Cererile pentru acordarea ajutorului public
judiciar, formulate conform prezentului capitol, se întocmesc potrivit
formularului de cerere prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 50. - (1) Se împuterniceşte Ministerul Justiţiei
ca, pentru aducerea la îndeplinire, în calitate de autoritate centrală, a unor
obligaţii rezultate din prezenta ordonanţă de urgenţă sau asumate în cadrul
cooperării judiciare internaţionale, prin instrumentele internaţionale la care
România este parte, să încheie, potrivit legii, convenţii de colaborare cu:
a) avocaţi, pentru furnizarea serviciilor de
consultanţă în materia obţinerii ajutorului public judiciar sau a asistenţei
judiciare;
b) executori judecătoreşti;
c) traducători şi interpreţi.
(2) Pentru îndeplinirea altor atribuţii care îi revin
din aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Justiţiei poate
încheia protocoale cu Uniunea Naţională a Barourilor din România, cu Uniunea
Naţională a Executorilor Judecătoreşti, cu organele reprezentative ale altor
profesii ori cu alte instituţii sau autorităţi.
Art. 51. - Alineatul (1) al articolului 26 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Sumele provenind din taxele judiciare de
timbru, amenzile judiciare, impozitele încasate din
onorariile avocaţilor, ale notarilor publici şi ale executorilor judecătoreşti
constituie venituri la bugetul de stat şi se cuprind distinct în bugetul de
venituri şi cheltuieli al Ministerului Justiţiei şi vor fi folosite pentru
finanţarea sistemului de ajutor public judiciar."
Art. 52. - Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 53. - La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă art. 74-81 din Codul de procedură civilă, republicat,
cu modificările şi completările ulterioare, alin. (1) al art. 21 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificările şi completările
ulterioare, şi art. 295 alin. (11) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 54. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune
Directiva Consiliului 2003/8/CE de îmbunătăţire a accesului la justiţie în
litigiile transfrontaliere prin stabilirea unor norme minime comune privind
asistenţa judiciară acordată în astfel de litigii, publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene L nr. 26 din 31 ianuarie 2003.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă care
transpun prevederile Directivei (CE) nr. 8/2003 prevalează asupra dispoziţiilor
conţinute în acordurile bilaterale şi multilaterale încheiate de statele
membre, inclusiv:
a) Acordul european privind transmiterea cererilor de
asistenţă judiciară, semnat la Strasbourg la 27 ianuarie 1977, modificat prin
Protocolul adiţional la Acordul european privind transmiterea cererilor de
asistentă judiciară, semnat la Moscova în 2001;
b) Convenţia privind facilitarea accesului
internaţional la justiţie, încheiată la Haga la 25 octombrie 1980.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Liviu Radu,
secretar de stat
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXA
FORMULAR
pentru cererea de asistenţă judiciară în alt stat
membru al Uniunii Europene
Instrucţiuni:
1. Inainte de completarea formularului cererii, vă
rugăm să citiţi cu atenţie aceste instrucţiuni.
2. Persoana care completează cererea trebuie să ofere
toate informaţiile solicitate în acest formular.
3. Orice informaţie imprecisă, inadecvată sau
incompletă poate întârzia procedura soluţionării cererii dumneavoastră.
4. Includerea unor informaţii false sau incomplete în
cerere poate avea consecinţe legale, iar cererea pentru asistenţă judiciară
poate fi respinsă, putând fi atrasă, de asemenea, răspunderea penală.
5. Vă rugăm sa ataşaţi toate documentele doveditoare.
6. Vă rugăm să luaţi la cunoştinţă că această cerere nu
are efect asupra termenului de introducere a unei acţiuni în justiţie.
7. Vă rugăm să dataţi şi să semnaţi cererea.
A1. Datele personale ale solicitantului
Numele şi
prenumele................................................................
Data şi locul
naşterii..................................................................
CNP........................................................................................
Adresa (domiciliul sau
reşedinţa)...............................................
Tel/fax/e-mail............................................................................
A2. Dacă este cazul, datele
personale ale reprezentantului legal (părinte, tutore, curator etc.) (se completează în cazul în care solicitantul este reprezentat
legal)
Numele şi
prenumele.................................................................
Data şi locul
naşterii...................................................................
CNP.........................................................................................
Adresa
.....................................................................................
Tel/fax/e-mail.............................................................................
A3. Dacă este cazul, datele
personale ale avocatului solicitantului (se
completează în cazul în care solicitantul are deja un avocat)
Numele şi
prenumele.................................................................
Adresa
.....................................................................................
Tel/fax/e-mail.............................................................................
B. Informaţii privitoare la
litigiul pentru care se solicită asistenţa judiciară
Vă rugăm ataşaţi copii ale tuturor documentelor
doveditoare.
B1. Natura litigiului (divorţ, litigiu de muncă etc.)
B2. Valoarea litigiului, dacă aceasta poate fi
exprimată în bani, precum şi moneda în care este exprimată valoarea litigiului
B3. Descrierea situaţiei pentru a cărei soluţionare se
solicită ajutor public judiciar (incluzând instanţa competentă, termenul,
probatoriul etc.)
C. Detalii privind procedura
Vă rugăm ataşaţi copii ale tuturor documentelor
doveditoare.
Vă rugăm specificaţi relaţiile acestora cu
dumneavoastră
C1. Calitatea în care sunteţi sau urmează să fiţi în
proces (reclamant sau pârât)
Descrieţi obiectul pretenţiei supuse
judecăţii.................................................................................................................................................................
Numele şi datele de contact ale părţii adverse..............................................................................................................................................................
C2. Dacă este cazul, motive speciale pentru
soluţionarea de urgenţă a cererii
C3. Vă rugăm specificaţi ce cheltuieli ar trebui sa
acopere (se bifează):
|_| a) asistenţă avocaţială;
|_| b) plata expertului;'
|_| c) plata traducătorului
sau a interpretului folosit în cursul procesului;
|_| d) plata onorariului
executorului judecătoresc;
|_| e) scutiri, reduceri,
eşalonări sau amânări la plata taxelor judiciare şi/sau a cauţiunilor prevăzute
de lege, inclusiv a taxelor şi cauţiunilor datorate în faza de executare
silită.
C4. Vă rugăm specificaţi dacă ajutorul public judiciar
este solicitat pentru a obţine:
|_| Asistenţă avocaţială în
cadrul procedurilor extrajudiciare
|_| Asistenţă avocaţială
înainte de începerea procesului
|_| Asistenţă avocaţială
(consultanţă şi/sau reprezentare) în cadrul procedurilor în curs de desfăşurare.
In acest caz, specificaţi:
- numărul de înregistrare
- termenele de judecată
- instanţa
- adresa instanţei
|_| Asistenţă avocaţială în
cadrul procedurilor de introducere a unei căi de atac împotriva unei hotărâri
judecătoreşti. In acest caz, specificaţi:
- instanţa
- data hotărârii
- motivul solicitării asistenţei
- calea de atac împotriva hotărârii
|_| Asistenţă avocaţială în
cadrul procedurii de executare silită. In acest caz, specificaţi:
- instanţa
- data pronunţării hotărârii sau a emiterii altui titlu
executoriu.
C6. Specificaţi dacă aveţi orice formă de asigurare sau
alte drepturi şi facilităţi
care ar putea acoperi cheltuielile de judecată în tot sau în parte.
In acest caz oferiţi
detalii:........................................................................................................................................................................ ...................
D. Situaţia
familială
Cu câte persoane locuiţi?
Numele şi prenumele
|
Relaţia cu solicitantul
|
Data naşterii (în cazul minorilor)
|
Se află această persoană în
întreţinerea solicitantului?
|
Se află solicitantul în
întreţinerea acestei persoane?
|
|
|
|
|_|
|
|_|
|
|
|
|
|_|
|
|_|
|
Aveţi în întreţinere o altă persoană care nu locuieşte
cu dumneavoastră?
Numele şi prenumele
|
Relaţia cu solicitantul
|
Data naşterii (în cazul minorilor)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sunteţi în întreţinerea unei persoane care nu locuieşte
cu dumneavoastră?
Numele şi prenumele
|
Relaţia cu solicitantul
|
|
|
|
|
|
|
E. Informaţii financiare
Vă rugăm oferiţi toate informaţiile despre
dumneavoastră, partenerul de viaţă sau soţul dumneavoastră, orice persoană pe
care o aveţi în întreţinere sau, după caz, în a cărei întreţinere sunteţi.
Dacă primiţi alte contribuţii financiare faţă de cele
ale persoanei în a cărei întreţinere sunteţi şi care nu locuieşte cu
dumneavoastră, specificaţi-le în cadrul punctului E.1 „Alte venituri".
Dacă oferiţi asistenţă financiară altei persoane decât
aceleia care se află în întreţinerea dumneavoastră şi locuieşte cu
dumneavoastră, vă rugăm specificaţi acest lucru în cadrul punctului E.3 „Alte
cheltuieli".
Vă rugăm ataşaţi toate documentele doveditoare ale
situaţiilor descrise mai sus.
Vă rugăm specificaţi moneda în care exprimaţi valorile
pecuniare din tabel, dacă acestea sunt exprimate în altă monedă decât leu.
E.1. Detalii despre venitul lunar
|
I. Solicitantul
|
II. Soţul
sau partenerul de viaţă
|
III. Persoane aflate în întreţinere
|
IV. Persoane
care îl au în întreţinere
pe solicitant
|
Salarii, indemnizaţii:
|
|
|
|
|
Profit din afaceri:
|
|
|
|
|
Pensii:
|
|
|
|
|
Venituri:
|
|
|
|
|
Beneficii din partea statului:
|
1. alocaţii:
|
|
|
|
|
2. ajutor de şomaj şi asigurări sociale:
|
|
|
|
|
Venituri provenite din drepturile asupra unor bunuri mobile sau
imobile:
|
|
|
|
|
Alte venituri:
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
E.2. Valoarea proprietăţilor
|
I. Solicitant
|
II. Soţul
sau partenerul de viaţă
|
III.Persoane aflate în întreţinere
|
IV Persoane
care îl au în întreţinere
pe solicitant
|
Imobilul în care locuiţi:
|
|
|
|
|
Alt imobil:
|
|
|
|
|
Terenuri:
|
|
|
|
|
Economii:
|
|
|
|
|
Acţiuni:
|
|
|
|
|
Vehicule cu motor:
|
|
|
|
|
Alte bunuri:
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
E.3. Cheltuieli lunare
|
I. Solicitant
|
II. Soţul
sau partenerul de viaţă
|
III.Persoane aflate în întreţinere
|
IV Persoane
care
îl au în întreţinere
pe solicitant
|
Impozite:
|
|
|
|
|
Contribuţii la asigurările sociale:
|
|
|
|
|
Taxe locale:
|
|
|
|
|
Cheltuieli ipotecare:
|
|
|
|
|
Chirii şi costuri pentru întreţinere:
|
|
|
|
|
Cheltuieli pentru educaţie:
|
|
|
|
|
Cheltuieli pentru întreţinerea copiilor:
|
|
|
|
|
Rate:
|
|
|
|
|
Restituirea de împrumuturi:
|
|
|
|
|
Obligaţii legale de întreţinere faţă de alte persoane:
|
|
|
|
|
Alte cheltuieli:
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
Declar pe propria răspundere că informaţiile oferite
sunt adevărate şi complete şi îmi asum obligaţia de a declara de îndată
autorităţii competente să soluţioneze cererea orice schimbări survenite în
situaţia mea financiară.
Locul întocmirii................................
Data................................................
Semnătura........................................