ORDONANTA DE URGENTA Nr. 64 din 18 mai 1999
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
51/1998 privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 225 din 20 mai 1999
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele masuri
premergatoare privatizarii bancilor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 482 din 15 decembrie 1998, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Activele bancare supuse valorificarii, potrivit prezentei ordonante de
urgenta, cuprind:
a) creante neperformante;
b) bunuri mobile si imobile, intrate in patrimoniul bancilor ca urmare a
procedurilor de executare silita, si cele asupra carora au fost constituite, in
favoarea bancilor, garantii reale care nu au fost executate pana la data
preluarii in vederea valorificarii;
c) alte active stabilite prin hotarare a Comitetului de coordonare a
restructurarii, infiintat conform prezentei ordonante de urgenta;
d) active in curs de realizare.
(2) Primele active bancare neperformante care se preiau conform prezentei
ordonante de urgenta sunt cele existente in sold la 31 martie 1999 sau la data
prevazuta in actul normativ de restructurare a bancii ale carei active sunt
supuse valorificarii.
(3) Activele bancare supuse valorificarii vor fi identificate si selectate
de bancile la care statul este actionar majoritar, cu avizul Comitetului de
coordonare a restructurarii."
2. Literele b) si c) ale articolului 3 vor avea urmatorul cuprins:
"b) creante neperformante - credite si dobanzi aferente, creante
atasate acestora sau derivate din acestea, evidentiate in conturile de bilant,
asupra unor debitori, persoane fizice sau persoane juridice si care, conform
normelor Bancii Nationale a Romaniei si practicilor/uzantelor bancare
internationale, sunt clasificate in categoria <<indoielnic>> sau
<<pierdere>>, precum si elemente de activ evidentiate in conturi
extrabilantiere, conform normelor in vigoare;
c) valoare nominala - valoarea activelor supuse valorificarii, asa cum a
fost inregistrata in evidentele contabile ale bancii, conform legislatiei in
vigoare."
3. Dupa litera d) a articolului 3 se introduce litera e) cu urmatorul cuprins:
"e) valoare neta realizabila - valoarea activelor estimata pe baza
valorii nete actuale, tinand seama de valoarea de piata a acestora si de
costurile de administrare pana la data instrainarii acestora."
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) In scopul aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta se
infiinteaza Agentia de Valorificare a Activelor Bancare, denumita in continuare
agentie, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridica, in subordinea Guvernului si in coordonarea directa a
primului-ministru, avand sediul in municipiul Bucuresti.
(2) Organizarea si functionarea agentiei se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
(3) Agentia isi va inceta activitatea dupa 5 ani de la data intrarii in
vigoare a hotararii Guvernului privind organizarea si functionarea acesteia.
(4) Durata agentiei va putea fi prelungita o singura data, prin hotarare a
Guvernului, pentru motive temeinice, pentru o perioada de cel mult 2 ani."
5. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Agentia este condusa de un secretar de stat.
(2) Secretarul de stat al agentiei este numit prin decizie a
primului-ministru."
6. Dupa articolul 5 se introduc articolele 5^1 si 5^2, care vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 5^1
Secretarul de stat al agentiei are urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta agentia in raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu
organele de specialitate ale administratiei publice centrale, cu autoritatile
administratiei publice locale, cu alte institutii, cu persoanele juridice si
fizice, romane si straine, precum si in fata instantelor judecatoresti si
arbitrale;
b) dispune masuri pentru executarea dispozitiilor legale, precum si a altor
reglementari privind agentia;
c) numeste si elibereaza din functie, in conditiile legii, personalul
agentiei;
d) prezinta primului-ministru, pana la data de 30 iunie a anului urmator,
raportul anual de activitate a agentiei;
e) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 5^2
(1) Finantarea agentiei este asigurata prin alocatii de la bugetul de stat.
(2) Finantarea cheltuielilor de functionare si operare se asigura, in
completare, si din urmatoarele surse:
a) credite pe termen scurt, mediu sau lung, cu garantia statului,
contractate de agentie pe piata interna sau externa;
b) comisioane aferente serviciilor de consultanta prestate de agentie pe
baza de contract;
c) alte surse prevazute de lege.
(3) Sumele rezultate din valorificarea activelor bancare preluate de
agentie au ca destinatie restituirea creditelor contractate conform alin. (2)
lit. a) si plata dobanzilor, a comisioanelor aferente acestora, precum si
acoperirea cheltuielilor de administrare si valorificare a activelor bancare
preluate, iar diferenta se vireaza la bugetul de stat."
7. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Salarizarea personalului agentiei se face prin lege speciala."
8. Articolul 7 se abroga.
9. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) In vederea indeplinirii rolului sau, agentia are urmatoarele atributii
principale:
a) preia, cu plata, de la bancile la care statul este actionar majoritar
active bancare din categoriile prevazute la art. 2, in scopul valorificarii
lor. Preluarea se face la valoarea neta stabilita prin contract;
b) valorifica activele bancare prin:
- initierea si/sau finalizarea, dupa caz, a procedurilor de executare
silita;
- licitatii publice sau alte proceduri prevazute de lege;
- mecanisme si operatiuni legal reglementate, specifice pietei de capital.
(2) Agentia indeplineste orice alte atributii care ii revin prin acte
normative."
10. Dupa articolul 8 se introduce articolul 8^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 8^1
In vederea asigurarii conditiilor pentru valorificarea activelor bancare
preluate de agentie, aceasta poate proceda la:
a) negocierea creantelor si reesalonarea scadentelor;
b) reesalonarea scadentelor, cu actualizarea garantiilor;
c) conversia creantelor in actiuni;
d) orice alte masuri de natura sa faciliteze valorificarea optima a
creantelor."
11. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Cesiunea creantelor bancare neperformante este supusa dispozitiilor
art. 1.391 si urmatoarele din Codul civil referitoare la cesiunea de creanta si
are ca efect principal subrogarea agentiei in toate drepturile principale si
accesorii ale bancilor cedente.
(2) In cazul proceselor si al cererilor aflate pe rolul instantelor
judecatoresti sau arbitrale, indiferent daca este vorba de faza de judecata sau
de executare silita, agentia se subroga in toate drepturile si obligatiile
procesuale ale cedentului si dobandeste calitatea procesuala pe care acesta o avea
in momentul preluarii.
(3) Activele bancare supuse valorificarii, preluate de agentie, se
inregistreaza in evidenta contabila a acesteia la valoarea nominala.
(4) Notificarea debitorilor cedati se efectueaza de catre agentie, in forma
scrisa, in termen de 10 zile de la efectuarea cesiunii.
(5) Agentia are dreptul neingradit de a stabili modul si procedurile de
recuperare si de valorificare a activelor bancare preluate si de a pune in
aplicare aceste proceduri fara consultarea debitorului.
(6) Pe data preluarii de catre agentie a activelor bancare contractele de
credit ajunse la scadenta, incheiate intre banci si persoanele fizice sau
persoanele juridice debitoare, constituie de drept titlu executoriu, fara a fi
necesara investirea cu formula executorie.
(7) Pe data ajungerii la scadenta dispozitiile alin. (6) se aplica si
contractelor de credit care la data preluarii de catre agentie nu erau ajunse
la scadenta.
(8) Termenul de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a creantelor,
constatate prin acte care constituie titlu executoriu sau care, dupa caz, au
fost investite cu formula executorie, este de 7 ani. Acest termen nu se aplica
creantelor pentru care dreptul de a cere executarea silita s-a prescris deja.
(9) Debitorii pot contesta in justitie masurile dispuse de agentie in
conformitate cu prevederile alin. (5) si pot face contestatie la executare
numai cu depunerea unei cautiuni egale cu jumatate din valoarea activului
bancar supus valorificarii."
12. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
In vederea eficientizarii activitatii desfasurate, agentia poate incheia
contracte cu persoane fizice sau persoane juridice specializate, romane ori
straine, avand ca obiect urmatoarele activitati:
a) prestarea de servicii financiare de tip factoring;
b) darea in administrare a bunurilor imobile si/sau mobile, preluate de la
banci in vederea valorificarii si/sau vanzarii acestor bunuri catre terti;
c) intermedierea vanzarii sau vanzarea catre terti, pe baza de mandat, a
activelor bancare supuse valorificarii;
d) asistenta si/sau reprezentarea juridica pentru inceperea sau continuarea
procedurilor de executare silita, dupa caz;
e) servicii de consultanta de specialitate;
f) orice alte servicii necesare realizarii obiectului de activitate al
agentiei."
13. Articolul 11 se abroga.
14. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) In cazul bancilor care inregistreaza pierderi in evidenta contabila
intocmita potrivit normelor Bancii Nationale a Romaniei, preluarea activelor
supuse valorificarii conform art. 8^1 va fi precedata de avizarea de catre
Ministerul Finantelor si Fondul Proprietatii de Stat a programului de
restructurare intocmit de banca si de aprobarea acestuia de catre Consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei si de Comitetul de coordonare a
restructurarii.
(2) Aprobarea programului de restructurare sau respingerea acestuia va avea
loc intr-o perioada ce nu va putea excede perioadei de 30 de zile de la data
depunerii acestuia la Banca Nationala a Romaniei.
(3) Bancile supuse prezentei ordonante de urgenta vor suporta costurile
aferente restructurarii, potrivit deciziei Comitetului de coordonare a
restructurarii."
15. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Urmarirea activelor bancare supuse valorificarii se efectueaza de catre
agentie in nume propriu, direct sau prin intermediul unor firme de
specialitate, din tara ori din strainatate, care vor putea prelua de la agentie
active neperformante potrivit regulamentului de organizare si functionare a
acesteia.
(2) Firmele de specialitate vor fi selectate pe baza unor proceduri
publice, in conformitate cu regulamentul de organizare si functionare a
agentiei.
(3) Firmele de specialitate pot prelua activele bancare selectate, prin
incheierea de contracte de cesiune cu agentia, plata pretului facandu-se
integral la data incheierii contractului sau esalonat, pe parcursul recuperarii
creantelor, la o valoare negociabila, care va avea la baza valoarea neta
realizabila, estimata de agentie pentru fiecare dintre activele bancare
preluate."
16. Articolul 14 se abroga.
17. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Persoanele juridice si persoanele fizice rezidente sunt obligate sa
furnizeze, la cererea scrisa a agentiei, toate informatiile care pot facilita
recuperarea activelor bancare neperformante de la debitorii cedati acesteia.
(2) Prin derogare de la dispozitiile art. 37 alin. 1 din Legea bancara nr.
58/1998, bancile sunt obligate sa furnizeze, la cererea scrisa a agentiei,
toate informatiile referitoare la cuantumul disponibilitatilor banesti, precum
si al oricaror alte active detinute la aceste banci de debitorii cedati
agentiei.
(3) Informatiile obtinute in temeiul alin. (1) si (2) constituie secret
profesional pentru salariatii agentiei."
18. Articolul 16 se abroga.
19. Articolul 17 se abroga.
20. Articolul 18 se abroga.
21. Literele a) si b) ale alineatului (2) al articolului 19 vor avea
urmatorul cuprins:
"a) coordoneaza punerea in aplicare a programelor de restructurare
elaborate de banci, cu avizul Ministerului Finantelor si al Fondului
Proprietatii de Stat;
b) avizeaza selectarea si preluarea activelor bancare supuse valorificarii,
din punct de vedere al incadrarii in programul de restructurare a
bancilor."
22. Dupa capitolul IV se introduc capitolele IV^1 si IV^2, cu urmatorul
cuprins:
"CAP. 4^1
Incompatibilitati, conflicte de interese si secretul profesional
Art. 19^1
(1) Secretarul de stat si salariatii agentiei nu pot fi membri ai unui
partid politic si nu pot desfasura activitati politice in perioada in care sunt
angajati ai agentiei.
(2) Salariatilor agentiei li se interzice sa reprezinte, direct sau
indirect, vreun interes financiar, comercial sau de alta natura care i-ar pune
intr-o pozitie in care interesul lor personal ar intra in conflict cu
obligatiile si indatoririle lor fata de agentie.
(3) Salariatii agentiei si membrii Comitetului de coordonare a
restructurarii au obligatia de a pastra secretul profesional, fiind interzisa
folosirea sau dezvaluirea, in timpul activitatii si dupa o perioada de 5 ani de
la incetarea acesteia, de date sau fapte care, devenite publice, ar dauna
intereselor agentiei sau ale bancilor carora li se aplica dispozitiile
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 19^2
(1) Agentia nu poate incheia contracte de natura celor prevazute la art. 10
si nu poate instraina, direct sau indirect, prin persoane interpuse, bunuri
supuse valorificarii prin contracte cu:
a) debitorii cedati ori fidejusorii acestora;
b) fostii proprietari ai bunurilor intrate in patrimoniul agentiei ca
urmare a parcurgerii de catre aceasta ori de catre banca a unor proceduri de
executare silita sau de realizare a garantiilor reale;
c) sotul/sotia, rudele si afinii pana la gradul al patrulea inclusiv ale
persoanelor prevazute la lit. a) si b) sau, dupa caz, actionarii,
administratorii si directorii persoanelor juridice aflate in una dintre
situatiile prevazute la lit. a) si b);
d) succesorii in drepturi ai persoanelor prevazute la lit. a) si b);
e) membrii Comitetului de coordonare a restructurarii si salariatii
agentiei.
(2) Contractele incheiate cu incalcarea dispozitiilor alin. (1) sunt nule
de drept.
Art. 19^3
Persoanele prevazute la art. 19^2 lit. a) - d) sunt incompatibile cu
calitatea de salariat al agentiei.
CAP. 4^2
Sanctiuni
Art. 19^4
(1) Constituie contraventie la prevederile prezentei ordonante de urgenta,
daca, potrivit legii penale, nu constituie infractiune, urmatoarele fapte:
a) atribuirea unui activ bancar sau a unui pachet de active bancare unei
persoane, cunoscand ca aceasta face parte din una dintre categoriile prevazute
la art. 19^2 alin. (1);
b) atribuirea unui activ bancar sau a unui pachet de active bancare unei
persoane, in dauna alteia care a formulat o oferta mai avantajoasa, potrivit
criteriilor stabilite in oferta de vanzare;
c) nerespectarea termenelor stabilite de agentie in cererile adresate, in
scris, persoanelor prevazute la art. 15 alin. (1) si (2), pentru obtinerea de
informatii.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se sanctioneaza cu
amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, iar cele prevazute la alin. (1)
lit. c), cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
Art. 19^5
Contraventiile prevazute la art. 19^4 se constata de catre Departamentul de
Control al Guvernului, iar sanctiunile se aplica de catre Ministerul
Finantelor.
Art. 19^6
Contraventiilor prevazute la art. 19^4 li se aplica dispozitiile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
ulterioare, cu exceptia art. 25 si 26."
23. Articolul 20 se abroga.
24. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se aplica si in cazul
creantelor bancare neperformante, care sunt in curs de a fi preschimbate in
actiuni la societatile comerciale debitoare, si nu exclud utilizarea in
continuare a acestei metode de stingere a creantelor, chiar daca ea nu a fost
inca initiata."
Art. 2
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele masuri
premergatoare privatizarii bancilor, cu modificarile si completarile aduse prin
prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Guvernatorul
Bancii Nationale a Romaniei,
Mihai Bogza,
viceguvernator