ORDONANTA
URGENTA Nr. 64 din 27 iunie 2007
privind datoria publica
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 439 din 28 iunie 2007
Având în vedere:
- comisioanele de neutilizare plătite în prezent ca
urmare a netragerii la timp a sumelor aferente împrumuturilor contractate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate ordonatorilor principali
de credite;
- necesitatea asigurării finanţării deficitului
bugetului de stat în condiţii cât mai eficiente şi în condiţiile limitării
riscurilor aferente datoriei publice guvernamentale prin preluarea cât mai
rapidă a operaţiunilor de natura datoriei publice guvernamentale de către
Ministerul Economiei şi Finanţelor, atât pentru portofoliul existent, cât şi
pentru noile împrumuturi;
- complexitatea şi dimensiunea operaţiunilor şi
demersurilor necesar a fi realizate în vederea preluării începând cu anul 2008
a operaţiunilor specifice datoriei publice guvernamentale contractate înainte
de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă fie de către
ordonatorii de credite cu garanţia statului sau contractate de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate acestora, respectiv semnarea
protocoalelor de predare-primire cu ordonatorii principali de credite,
modificarea acordurilor de împrumut contractate direct sau garantate de stat,
precum şi a actelor normative de aprobare ori de ratificare a acestora, precum
şi sincronizarea acestora cu etapele şi calendarul procesului de elaborare a
proiectului bugetului de stat pentru anul 2008, pentru care termenul limită de
depunere la Guvern este 30 septembrie 2007,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Obiectul
Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul general
şi principiile administrării datoriei publice.
ARTICOLUL 2
Definiţii
In înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) autorizare bugetară
permanentă - autorizarea Guvernului de a asigura permanent surse în bugetul de stat aferente
plăţii ratelor de capital, dobânzilor, comisioanelor şi altor costuri aferente
datoriei publice guvernamentale, conform prevederilor legale în vigoare;
b) Comitetul
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări - organismul care avizează condiţiile financiare privind emiterea de
garanţii de stat, precum şi acordarea de subîmprumuturi sub forma unor
obligaţii de natura datoriei publice guvernamentale, ale cărui componenţă şi
competenţe se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
c) datorie publică - totalitatea obligaţiilor de natura datoriei publice guvernamentale
şi locale;
d) datorie publică
guvernamentală - totalitatea obligaţiilor statului
la un moment dat, provenind din finanţările rambursabile angajate pe baze
contractuale sau garantate de Guvern prin Ministerul Economiei şi Finanţelor,
conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
e) datorie publică locală - totalitatea obligaţiilor unităţilor administrativ-teritoriale, la
un moment dat, provenind din finanţările rambursabile angajate pe baze
contractuale sau garantate de către autorităţile administraţiei publice locale,
conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi ale Legii nr. 273/2006
privind finanţele publice locale, cu completările ulterioare;
f) fond de risc - fondul
constituit la Ministerul Economiei şi Finanţelor şi la nivelul unităţii
administrativ-teritoriale de către autorităţile administraţiei publice locale,
din comisioanele încasate de la subîmprumutaţi/garantaţi de Guvern, respectiv
de la garantaţii de către autorităţile administraţiei publice locale, precum şi
din alte surse prevăzute de lege;
g) garantat - persoana
juridică pentru care se prevede ca rambursarea finanţării garantate de stat să
se facă din veniturile proprii, fără a afecta bugetul de stat, sau, în cazul
garanţiilor acordate unităţilor administrativ-teritoriale, se prevede ca
rambursarea să se facă din bugetele locale, precum şi din veniturile
operatorilor economici şi ale serviciilor publice din subordinea unităţilor
administrativ-teritoriale care beneficiază de garanţiile acordate de către
acestea, pentru care se prevede ca rambursarea să se facă din surse proprii;
h) garanţie - angajamentul asumat în numele şi în contul statului de către
Guvern, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, sau de către unităţile
administrativ-teritoriale, prin autorităţile administraţiei publice locale, în
calitate de garant, de a plăti la scadenţă obligaţiile neonorate ale
garantatului, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă;
i) serviciul datoriei publice - totalitatea sumelor reprezentând rate de capital, dobânzi,
comisioane şi alte costuri aferente datoriei publice provenind din finanţările
rambursabile angajate pe baze contractuale sau garantate de către Guvern, prin
Ministerul Economiei şi Finanţelor, ori de către unităţile
administrativ-teritoriale, prin autorităţile administraţiei publice locale, pentru
o perioadă determinată;
j) subîmprumut - finanţare
rambursabilă angajată de stat prin Ministerul Economiei şi Finanţelor şi
transferată către subîmprumutat prin acordul de împrumut subsidiar;
k) subîmprumutat - persoană
juridică ce beneficiază de împrumuturi angajate de Ministerul Economiei şi
Finanţelor şi a căror rambursare se asigură exclusiv din veniturile proprii ale
acesteia, fără a afecta bugetul de stat, sau, în cazul unităţilor
administrativ-teritoriale, se prevede ca rambursarea să se facă din bugetele
locale.
CAPITOLUL II
Datoria publică guvernamentală
ARTICOLUL 3
Obiectivele şi strategia de administrare a datoriei publice guvernamentale
(1) In procesul de administrare
a datoriei publice guvernamentale, Ministerul Economiei şi Finanţelor are ca
obiectiv asigurarea necesităţilor de finanţare guvernamentală în condiţiile
minimizării costurilor pe termen lung şi limitării riscurilor implicate.
(2) Instrumentele utilizate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor în scopul atingerii obiectivelor privind
administrarea datoriei publice guvernamentale se stabilesc prin norme emise în
aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă. La definirea instrumentelor de
datorie se vor avea în vedere reglementările în materie ale instituţiilor
europene abilitate.
(3) In cazul operaţiunilor de
administrare a riscurilor aferente oligaţiilor de natura datoriei publice
guvernamentale, Ministerul Economiei şi Finanţelor poate încheia acorduri cu
instituţiile financiare, în vederea utilizării de instrumente specifice, care
pot prevedea compensarea bilatarelă a obligaţiilor rezultate între părţile
participante, astfel încât să rezulte periodic o singură obligaţie finală netă
a uneia dintre părţi, în conformitate cu legislaţia în materie în vigoare şi în
baza normelor emise în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Ministerul Economiei şi
Finanţelor elaborează, cu consultarea Băncii Naţionale a României, strategia pe
termen mediu privind administrarea datoriei publice guvernamentale, pe care o
înaintează spre aprobare Guvernului şi spre informare Parlamentului României;
strategia este revizuibilă anual sau ori de câte ori condiţiile de piaţă şi/sau
necesităţile de finanţare o impun.
(5) Veniturile, respectiv
cheltuielile rezultate în urma efectuării operaţiunilor de administrare a
datoriei publice guvernamentale, în conformitate cu prevederile alin. (1),
reprezintă venituri, respectiv cheltuieli ale bugetului
de stat sau ale bugetului Trezoreriei Statului.
ARTICOLUL 4
Contractarea datoriei publice guvernamentale
(1) Guvernul este autorizat să
angajeze în numele şi în contul statului obligaţii de natura datoriei publice
guvernamentale numai prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, în următoarele
scopuri:
a) finanţarea deficitului
bugetului de stat, finanţarea temporară a deficitelor din anii precedenţi ale
bugetului asigurărilor sociale de stat, până la alocarea de sume cu această
destinaţie, finanţarea deficitelor temporare ale bugetului de stat şi ale
bugetului asigurărilor sociale de stat din exerciţiul curent;
b) refinanţarea şi rambursarea
anticipată a datoriei publice guvernamentale;
c) menţinerea în permanenţă a
unui sold corespunzător în contul curent general al Trezoreriei Statului,
stabilit de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în conformitate cu criteriile
prevăzute în normele metodologice elaborate în conformitate cu art. 12 alin.
(1);
d) finanţarea pe bază de lege a
unor programe/proiecte sau a altor necesităţi prioritare pentru economia
românească.
(2) In cazul alin. (1) lit. d),
beneficiarii garanţiilor de stat, precum şi subîmprumutaţii se stabilesc,
pentru fiecare caz în parte,
prin lege, numai după obţinerea avizului din partea Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări.
(3) Autorităţile administraţiei
publice centrale nu pot fi beneficiari ai garanţiilor de stat sau ai
subîmprumuturilor acordate de către Ministerul Economiei şi Finanţelor.
(4) Pe parcursul unui an,
Ministerul Economiei şi Finanţelor contractează împrumuturi guvernamentale,
pentru scopurile precizate la alin. (1), independent de evoluţia
disponibilităţilor existente în contul curent general al Trezoreriei Statului
şi de evoluţia veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat în decursul
acelui an.
(5) Finanţările rambursabile
contractate de la organismele financiare internaţionale destinate finanţării
deficitului bugetului de stat se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(6) Modalitatea de aprobare a
operaţiunilor de contractare a datoriei publice guvernamentale se stabileşte
prin norme emise în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă.
ARTICOLUL 5
Rambursarea datoriei publice guvernamentale
(1) Rambursarea datoriei publice
guvernamentale reprezintă o obligaţie a statului necondiţionată şi irevocabilă
de plată a capitalului, dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente
finanţărilor rambursabile angajate sau garantate. Cheltuielile privind
serviciile prestate de agenţiile de rating pentru evaluarea riscului de ţară,
comisioanele, dobânzile, valoarea discontului şi alte cheltuieli legate de
angajarea finanţărilor rambursabile în numele şi contul statului vor fi plătite
din bugetul de stat.
(2) In vederea plăţii
serviciului datoriei publice guvernamentale, se acordă autorizare bugetară
permanentă pentru efectuarea acestor cheltuieli.
(3) Sursele de plată pentru
serviciul datoriei publice guvernamentale sunt, după caz, următoarele:
a) disponibilităţile contului
curent general al Trezoreriei Statului;
b) finanţările rambursabile
angajate în numele statului pentru refinanţarea datoriei publice
guvernamentale;
c) cheltuielile prevăzute cu
această destinaţie în bugetul de stat;
d) sumele încasate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor de la subîmprumutaţi, în baza acordurilor
încheiate cu aceştia, cu respectarea condiţiilor acordurilor prin care au fost
angajate finanţările rambursabile;
e) sumele prevăzute în bugetele
persoanelor juridice care au contractat finanţări rambursabile cu garanţia
statului;
f) fondul de risc constituit la
Ministerul Economiei şi Finanţelor pentru situaţiile în care
garantaţii/subîmprumutaţii nu îşi onorează obligaţiile prevăzute în acordurile
încheiate cu Ministerul Economiei şi Finanţelor;
g) alte surse, în condiţiile
legii.
(4) Banca Naţională a României,
în baza convenţiilor încheiate cu Ministerul Economiei şi Finanţelor, poate
acţiona ca agent al statului în rambursarea datoriei publice guvernamentale
contractate în altă monedă decât moneda naţională, precum şi în organizarea
licitaţiilor de titluri de stat pe piaţa internă.
(5) Pentru activităţile
derulate de către Banca Naţională a României, în conformitate cu alin. (4), în
calitate de agent al statului pentru rambursarea datoriei publice
guvernamentale şi pentru plasarea către terţi a emisiunilor de titluri de stat,
Ministerul Economiei şi Finanţelor este autorizat să plătească comisioane din bugetul de stat, al căror
cuantum este stabilit prin convenţie între cele două părţi.
ARTICOLUL 6
Fondul de risc pentru datoria publică guvernamentală
(1) Pentru acoperirea
riscurilor financiare care decurg din garanţiile de stat, precum şi din
subîmprumuturi se constituie fondul de risc.
(2) Nivelul comisionului la
fondul de risc datorat de unităţile administrativ-teritoriale se stabileşte la
un nivel inferior celui calculat în conformitate cu procedurile prevăzute în
normele metodologice emise în baza art. 12 alin. (1), prin ordin comun al
ministrului economiei şi finanţelor şi al ministrului internelor şi reformei
administrative, după consultarea prealabilă a Comitetului pentru finanţe
publice locale, înfiinţat în temeiul Legii nr. 273/2006 privind finanţele
publice locale, cu completările ulterioare.
(3) Sursele fondului de risc sunt:
a) sumele încasate sub formă de
comisioane de la subîmprumutaţi/garantaţi de stat;
b) sumele încasate de la
subîmprumutaţi/garantaţi de stat, reprezentând rate de capital, dobânzi,
comisioane şi alte costuri aferente finanţărilor rambursabile garantate sau
subîmprumutate de stat, plătite de Ministerul Economiei şi Finanţelor în numele
garantatului ori al subîmprumutatului;
c) dobânzi la disponibilităţile
aflate în contul fondului de risc;
d) majorări de întârziere, la
nivelul celor prevăzute pentru neplata în termen a obligaţiilor fiscale,
aplicate pentru neplata în termen de către subîmprumutaţi sau garantaţi de stat
a comisioanelor la fondul de risc şi, respectiv, a ratelor scadente, a
dobânzilor, a comisioanelor şi a altor costuri aferente finanţării
rambursabile;
e) sume recuperate conform legii;
f) fonduri alocate de la bugetul de stat în acest scop.
(4) Sumele aflate în fondul de
risc sunt destinate achitării obligaţiilor aferente garanţiilor de stat şi
subîmprumuturilor, în cazul în care subîmprumutaţii sau garantaţii de stat nu
dispun la scadenţă de resurse financiare proprii pentru achitarea obligaţiilor
de plată.
(5) Fondul de risc se
gestionează de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, în condiţiile legii,
prin contul curent general al Trezoreriei Statului, avându-se în vedere
siguranţa, lichiditatea şi rentabilitatea fondurilor.
(6) Disponibilităţile aflate în
fondul de risc la sfârşitul anului se regularizează cu bugetul de stat în
limita sumelor alocate din acest buget. Disponibilităţile rămase în fondul de
risc la sfârşitul anului după regularizarea cu bugetul de stat se reportează în
anul următor cu aceeaşi destinaţie.
ARTICOLUL 7
Recuperarea sumelor plătite de Ministerul Economiei şi Finanţelor în contul
subîmprumutaţilor sau garantaţilor de stat
(1) Sumele plătite la scadenţe de Ministerul Economiei
şi Finanţelor, în calitate de împrumutat sau garant, în contul
subîmprumutaţilor sau garantaţilor de stat ca urmare a lipsei
disponibilităţilor financiare ale acestora, reprezentând rate de capital,
dobânzi, comisioane şi alte costuri, comisioanele datorate şi neachitate la
fondul de risc de către aceştia, precum şi majorările de întârziere aferente
acestor categorii de debite se recuperează conform legislaţiei în vigoare
privind colectarea creanţelor fiscale de către organele fiscale în a căror rază
teritorială îşi au domiciliul fiscal subîmprumutaţii sau garantaţii de stat,
în baza înscrisurilor întocmite de direcţiile de
specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi
Finanţelor, prin care se individualizează sumele de recuperat şi care
constituie titluri executorii. In cazul în care instanţele judecătoreşti s-au
pronunţat asupra acestor sume, executarea silită se efectuează în temeiul
hotărârii judecătoreşti definitive şi irevocabile care, potrivit legii,
constituie titlu executoriu.
(2) Cu sumele recuperate în condiţiile prezentului
articol se reîntregeşte disponibilul fondului de risc pentru datoria publică
guvernamentală.
ARTICOLUL 8
Raportarea datoriei publice guvernamentale
Ministerul Economiei şi Finanţelor elaborează anual
raportul privind datoria publică guvernamentală şi îl transmite Guvernului spre
aprobare. Forma aprobată a raportului este transmisă spre informare
Parlamentului, dar nu mai târziu de data de 30 iulie a anului următor celui de
raportare.
CAPITOLUL III
Sancţiuni
ARTICOLUL 9
(1) Folosirea ori prezentarea
de documente sau date false, inexacte ori incomplete pentru primirea
aprobărilor sau garanţiilor necesare acordării finanţărilor rambursabile
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, care are ca rezultat obţinerea pe
nedrept a acestor fonduri, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 3 la 10 ani.
(2) Dacă fapta prevăzută la
alin. (1) a produs consecinţe deosebit de grave, pedeapsa este închisoarea de
la 5 la 15 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseşte.
ARTICOLUL 10
(1) Schimbarea, fără
respectarea prevederilor legale, a destinaţiei fondurilor provenite din
finanţările rambursabile contractate direct sau garantate de stat ori de
unităţile administrativ-teritoriale constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 6 luni la 5 ani.
(2) Dacă fapta prevăzută la
alin. (1) a produs consecinţe deosebit de grave, pedeapsa este închisoarea de
la 5 la 15 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseşte.
ARTICOLUL 11
(1) Nerespectarea obligaţiilor
de raportare de către beneficiarii de împrumuturi care constituie datorie
publică, conform normelor emise în acest scop în aplicarea prezentei ordonanţe
de urgenţă, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 la
15.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor
şi aplicarea amenzilor se fac de către organele fiscale împuternicite, în
condiţiile legii.
(3) Dispoziţiile alin. (1) şi
(2) se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ARTICOLUL 12
(1) La propunerea Ministerului Economiei şi Finanţelor
şi a Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, Guvernul
aprobă norme metodologice de aplicare, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
(2) Modalităţile de înregistrare şi raportare a
datoriei publice se stabilesc prin normele metodologice prevăzute la alin. (1).
ARTICOLUL 13
Pentru contractarea şi administrarea datoriei publice
locale se aplică prevederile Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice
locale, cu completările ulterioare.
ARTICOLUL 14
(1) Incepând cu anul 2008, în bugetele ordonatorilor
principali de credite ai bugetului de stat, bugetului
asigurărilor sociale de stat şi bugetului asigurărilor pentru şomaj nu se mai aprobă
credite bugetare destinate plăţii ratelor de capital, dobânzilor, comisioanelor
şi altor costuri aferente împrumuturilor interne şi externe contractate de
către ordonatorii de credite cu sau fără garanţia statului ori contractate de
către Ministerul Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate acestora.
(2) Fac excepţie de la
prevederile alin. (1) obligaţiile de natura datoriei publice contractate pentru
finanţarea temporară a deficitelor din anii precedenţi ale bugetului
asigurărilor sociale de stat.
(3) In aplicarea prevederilor
alin. (1), Ministerul Economiei şi Finanţelor asigură includerea în bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor - Acţiuni generale, a
fondurilor necesare efectuării plăţii serviciului datoriei publice aferente
împrumuturilor externe şi interne contractate de către ordonatorii de credite
cu garanţia statului sau contractate de către Ministerul Economiei şi
Finanţelor şi subîmprumutate acestora.
(4) Incepând cu anul 2008, nu
se mai includ în bugetele ordonatorilor principali de credite ai bugetului de
stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetului asigurărilor pentru
şomaj sume alocate din împrumuturi interne şi externe contractate de către
ordonatorii principali de credite cu garanţia statului sau contractate de către
Ministerul Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate acestora.
(5) Cheltuielile echivalente
valorii sumelor rămase de tras din împrumuturile prevăzute la alin. (4) vor fi
cuprinse în bugetele ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat,
bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetului asigurărilor pentru şomaj,
în cadrul sumelor alocate de la aceste bugete.
(6) Ministerul Economiei şi
Finanţelor va efectua tragerile din împrumuturile prevăzute la alin. (4) şi va
utiliza sumele respective pentru finanţarea deficitului bugetului de stat şi
pentru efectuarea plăţilor externe în contul datoriei publice guvernamentale.
(7) Obligaţiile financiare
rezultate din aplicarea prevederilor prezentului articol se preiau de către
Ministerul Economiei şi Finanţelor pe bază de protocol de predare-preluare
încheiat cu ordonatorii principali de credite ai bugetelor respective care au
astfel de obligaţii. Aceste protocoale se vor încheia până cel târziu la data
de 30 noiembrie 2007.
(8) Propunerile pentru
proiectul bugetului de stat pe anul 2008, în vederea aplicării prevederilor
prezentului articol, se vor face de către Ministerul Economiei şi Finanţelor în
colaborare cu ordonatorii principali de credite implicaţi în aplicarea acestor
prevederi.
(9) Până la data de 1 octombrie
2007, acordurile de împrumut contractate direct sau garantate de stat, precum
şi actele normative de aprobare sau ratificare a acestora se modifică în mod
corespunzător, în vederea aplicării prevederilor prezentului articol. In cazul
în care nu se obţine acordul finanţatorilor externi, se aplică prevederile din
acordurile de împrumut încheiate cu aceştia şi din actele normative de aprobare
sau ratificare a acordurilor încheiate până la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
ARTICOLUL 15
(1) Pe data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă Legea datoriei publice nr. 313/2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 29 iunie
2004, cu modificările ulterioare, precum şi prevederile art. 77 alin. (1) lit.
c) şi d), iar din alin. (2) - normele de trimitere la alin. (1) lit. c) şi d)
din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu completările
ulterioare.
(2) Pe data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe de urgenţă, norma de trimitere la art. 20 din Legea
datoriei publice nr. 313/2004 din cuprinsul art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 111/2006 privind finanţarea unor proiecte de
investiţii care necesită o perioadă mai lungă de un an până la finalizare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.031 din 27
decembrie 2006, se consideră trimitere la art. 3 din prezenta ordonanţă de
urgenţă.
(3) Procedurile de contractare
a datoriei publice, aflate în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, se vor definitiva pe baza prevederilor legale
în vigoare la data iniţierii acestora, cu respectarea
prevederilor art. 14.
(4) Derularea împrumuturilor
active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se va face
conform procedurilor stabilite prin legislaţia aplicabilă până la acea dată, cu
excepţia situaţiilor prevăzute la art. 14.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David