ORDONANTA
URGENTA Nr. 84 din 20 septembrie 2010
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 654 din 22 septembrie 2010
Având în vedere Strategia naţională pentru protecţia,
integrarea şi incluziunea socială a persoanelor cu handicap în perioada
2006-2013 „Şanse egale pentru persoanele cu handicap - către o societate fără
discriminări", aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2005,
luând în considerare faptul că, la data intrării în
vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2010 privind unele măsuri
de reorganizare a Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi a
activităţii instituţiilor aflate în subordinea, în coordonarea sau sub
autoritatea sa, a fost abrogată Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele
cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 239/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, care reglementa atât componenţa
comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap judeţene sau ale
sectoarelor municipiului Bucureşti, cât şi componenţa comisiei superioare de
evaluare a persoanelor adulte cu handicap,
având în vedere faptul că reglementările menţionate
vizează interesul public şi constituie o situaţie extraordinară deoarece, în
lipsa acestora, există riscul afectării majore a procesului de evaluare şi de
stabilire a drepturilor persoanelor cu handicap, sunt necesare modificarea şi completarea în regim de urgenţă a
actualului cadru legislativ reglementat de Legea nr. 448/2006 privind protecţia
şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 448/2006
privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1 din 3 ianuarie 2008, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Persoanele cu handicap sunt acele persoane cărora mediul social, neadaptat deficienţelor
lor fizice, senzoriale, psihice, mentale şi/sau asociate, le împiedică total
sau le limitează accesul cu şanse egale la viaţa societăţii, necesitând măsuri
de protecţie în sprijinul integrării şi incluziunii sociale."
2. La articolul 37,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Pe perioada concediului de odihnă al asistentului
personal, angajatorul are obligaţia de a asigura persoanei cu handicap grav un
înlocuitor al asistentului personal.
(3) In situaţia în care
angajatorul nu poate asigura un înlocuitor al asistentului personal, persoanei
cu handicap grav i se acordă indemnizaţia prevăzută la art. 43 alin. (1) sau
găzduirea într-un centru de tip respira."
3. La articolul 42,
după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul
cuprins:
„(7) In situaţia în care angajatorul nu poate asigura
angajarea asistentului personal, se acordă indemnizaţia prevăzută la alin. (4),
indiferent de opţiunea exprimată potrivit prevederilor alin. (1) şi (4)."
4. La articolul 44,
partea introductivă şi litera a) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 44. -Autorităţile administraţiei publice locale
prevăzute la art. 43 alin. (2) au obligaţia:
a) de a angaja şi salariza asistentul personal al
persoanei cu handicap grav, în condiţiile prezentei legi;".
5. Articolul 59 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 59. - Persoanele cu handicap au următoarele
obligaţii:
a) să se prezinte din oficiu
pentru evaluare/reevaluare la structurile competente în
domeniu;
b) să se prezinte din oficiu pentru reevaluare la
comisiile de evaluare pentru încadrarea în grad şi tip de handicap, cu cel
puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate al
certificatului de încadrare în grad şi tip de handicap;
c) să se prezinte pentru reevaluare, la solicitarea
structurilor competente în domeniu, indiferent de termenul de valabilitate al
certificatului de încadrare în grad şi tip de handicap;
d) să depună diligentele
necesare pentru a beneficia de drepturile prevăzute de lege;
e) să urmeze activităţile şi serviciile prevăzute în
planul de recuperare pentru copilul cu handicap, respectiv în planul individual
de servicii al adultului cu handicap;
f) să depună diligente pentru
încadrarea în muncă, în condiţiile legii, în raport cu pregătirea,
posibilităţile fizice şi psihice, pe baza recomandărilor comisiei cu competenţă
în domeniu;
g) să colaboreze cu asistenţii sociali şi echipele de
specialişti, în scopul recuperării, reabilitării, orientării profesionale şi
integrării sociale;
h) să aducă la cunoştinţa direcţiilor generale de
asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale
sectoarelor municipiului Bucureşti, în termen de 48 de ore de la luarea la
cunoştinţă, orice modificare cu privire la gradul de handicap, domiciliu sau
reşedinţă, starea materială şi alte situaţii de natură să modifice acordarea
drepturilor prevăzute de lege."
6. Articolul 85 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 85. - (1) Persoanele cu handicap beneficiază de drepturile prevăzute la art. 6 pe baza încadrării în
grad de handicap, în raport cu gradul de handicap.
(2) Incadrarea în grad şi tip
de handicap a copiilor cu handicap se face de comisia pentru protecţia
copilului.
(3) Incadrarea în grad şi tip
de handicap a adulţilor cu handicap se face de comisia de evaluare a
persoanelor adulte cu handicap, denumită în continuare comisie de evaluare.
(4) Comisia de evaluare este
organ de specialitate al consiliului judeţean, după caz, al consiliului local
al sectorului municipiului Bucureşti, cu activitate decizională în materia
încadrării persoanelor adulte în grad şi tip de handicap şi are următoarea
componenţă:
a) preşedinte - un medic de specialitate expertiză
medicală a capacităţii de muncă, medicină internă, medicină de familie sau un
medic de medicină generală, absolvent de cursuri de management în domeniul
sociomedical;
b) un medic de specialitate
expertiză medicală a capacităţii de muncă, medicină de familie sau un medic de
medicină generală, propus de direcţia de sănătate publică judeţeană, respectiv
a municipiului Bucureşti;
c) un reprezentant desemnat de organizaţiile
neguvernamentale care desfăşoară activităţi în beneficiul persoanelor cu
handicap;
d) un psiholog;
e) un asistent social.
(5) Componenţa nominală a
comisiei de evaluare se aprobă prin hotărâre de consiliul judeţean, după caz,
local al sectorului municipiului Bucureşti, cu avizul Ministerului Muncii,
Familiei şi Protecţiei Sociale.
(6) Preşedintele comisiei de
evaluare, fără a fi funcţionar public, face parte din structura de personal a
direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene,
respectiv a sectorului municipiului Bucureşti.
(7) Membrii comisiilor de evaluare, cu excepţia
preşedintelui, au dreptul la o indemnizaţie lunară echivalentă cu 1% din
indemnizaţia preşedintelui consiliului judeţean, respectiv a primarilor
sectoarelor municipiului Bucureşti. Plata indemnizaţiei se suportă din bugetele
consiliilor judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
(8) Preşedintele şi membrii comisiei de evaluare nu fac
parte din Serviciul de evaluare complexă.
(9) Activitatea de secretariat a comisiilor de evaluare
este asigurată de 3 persoane care fac parte din structura de personal a
direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului din subordinea
consiliilor judeţene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
(10) Criteriile
medicopsihosociale pe baza cărora se stabileşte încadrarea în grad şi tip de
handicap sunt aprobate prin ordin comun al ministrului muncii, familiei şi
protecţiei sociale şi al ministrului sănătăţii."
7. La articolul 87,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 87. - (1) Comisia de evaluare are următoarele
atribuţii principale:
a) stabileşte încadrarea în grad şi tip de handicap şi,
după caz, orientarea profesională a adultului cu handicap;
b) stabileşte măsurile de protecţie a adultului cu
handicap, în condiţiile legii;
c) reevaluează periodic sau la sesizarea direcţiilor
generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale
ale sectoarelor municipiului Bucureşti încadrarea în grad şi tip de handicap,
orientarea profesionala, precum şi celelalte măsuri de protecţie a adulţilor cu
handicap;
d) revocă sau înlocuieşte
măsura de protecţie stabilită, în condiţiile legii, dacă împrejurările care au
determinat stabilirea acesteia s-au modificat;
e) soluţionează cererile
privind eliberarea atestatului de asistent personal profesionist;
f) informează adultul cu handicap sau reprezentantul
legal al acestuia cu privire la măsurile de protecţie stabilite şi obligaţiile
ce le revin;
g) promovează drepturile
persoanelor cu handicap în toate activităţile pe care le întreprinde."
8. La articolul 87,
după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4)-(6), cu
următorul cuprins:
„(4) Incadrarea sau respingerea încadrării în grad şi
tip de handicap se atestă prin certificat emis de către comisiile de evaluare.
Eliberarea certificatului este scutită de taxa de timbru.
(5) Certificatele emise
potrivit prevederilor alin. (4) pot fi contestate de titularii acestora, în
termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare, la Comisia superioară de
evaluare a persoanelor adulte cu handicap, denumită în continuare Comisia superioară.
(6) Activitatea comisiilor de
evaluare este coordonată metodologic de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale."
9. Articolul 90 se
abrogă.
10. După articolul 90
se introduc cinci noi articole, articolele 901-905 ,cu următorul cuprins:
„Art. 901. - (1) In
structura Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale funcţionează
Comisia superioară, cu activitate decizională în soluţionarea contestaţiilor la
certificatele de încadrare în grad şi tip de handicap, emise de comisiile de
evaluare judeţene sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti. (2) Comisia
superioară are următoarea componenţă: a) preşedinte, medic de medicină generală
sau medic de specialitate expertiză medicală a capacităţii de muncă, absolvent
de cursuri de management în domeniul sociomedical;
b) un membru, medic de
specialitate expertiză medicală a capacităţii de muncă sau un medic de medicină
generală;
c) un membru cu pregătire în asistenţă socială;
d) un membru cu pregătire în psihologie;
e) un membru cu pregătire în domeniul juridic.
(3) Componenţa nominală a Comisiei superioare se aprobă
prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
(4) La şedinţele Comisiei
superioare participă, cu statut de observator, un reprezentant al Consiliului
Naţional al Dizabilităţii din România.
(5) In funcţie de numărul contestaţiilor, numărul
membrilor Comisiei superioare poate fi suplimentat, prin ordin al ministrului
muncii, familiei şi protecţiei sociale.
(6) Activitatea de secretariat a Comisiei superioare este asigurată de 3 persoane din structura de
personal a Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
Art. 902. - (1) Principalele
atribuţii ale Comisiei superioare sunt:
a) soluţionează contestaţiile, formulate în condiţiile
prevăzute la art. 87 alin. (5), la certificatele de încadrare în grad şi tip de
handicap, eliberate de comisiile de evaluare;
b) stabileşte prin decizie reevaluarea persoanelor
adulte cu handicap, ca urmare
a recomandărilor cuprinse în documentele întocmite în urma unor acţiuni de
control dispuse prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei
sociale sau în situaţia în care se sesizează din oficiu în cazul eliberării
unor certificate de încadrare în grad de handicap fără respectarea prevederilor
legale;
c) desemnează specialişti din
domeniul medicinei, din domeniul psihologiei şi din domeniul asistenţei
sociale, în vederea reevaluării, conform procedurii aprobate prin ordin comun
al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al ministrului
sănătăţii.
(2) In exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1),
Comisia superioară emite decizii după cum urmează:
a) de încadrare în grad de handicap în sensul
menţinerii sau modificării gradului şi tipului de handicap atestat prin
certificatul emis de către comisiile de evaluare;
b) de anulare a încadrării în grad şi tip de handicap
pentru persoanele adulte cu handicap supuse reevaluării.
(3) Modelul deciziilor
prevăzute la alin. (2) se aprobă prin regulamentul de organizare şi funcţionare
al Comisiei superioare.
(4) Deciziile emise de Comisia
superioară pot fi atacate potrivit Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, cererile adresate
instanţei fiind scutite de taxa judiciară de timbru.
(5) Pe baza deciziei de
reevaluare reglementate la alin. (1) lit. b), emisă în 5 zile de la raportare,
conducătorul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului
competente din punct de vedere teritorial suspenda, prin act administrativ,
dreptul la asistenţă socială sub formă de prestaţii sociale, până la încheierea
procesului de reevaluare.
Art. 903. - (1)
Comisia superioară are obligaţia de a îndeplini atribuţiile prevăzute la art.
902 alin. (1) şi
(2) în termen de 45 de zile lucrătoare de la data înregistrării contestaţiei
sau de la data emiterii deciziei privind reevaluarea persoanelor adulte cu
handicap.
(2) Procedura reevaluării persoanelor
cu handicap, ca urmare a recomandărilor cuprinse în documentele întocmite în
urma unor acţiuni de control dispuse prin ordin al ministrului muncii, familiei
şi protecţiei sociale sau în situaţia în care se sesizează din oficiu în cazul
eliberării unor certificate de încadrare în grad de handicap fără respectarea
prevederilor legale, se stabileşte prin ordin al ministrului muncii, familiei
şi protecţiei sociale.
(3) Procedura prevăzută la
alin. (2) se efectuează de o comisie de experţi din domeniul medicinei, din
domeniul psihologiei şi din domeniul asistenţei sociale în interiorul
termenului prevăzut la alin. (1), ia solicitarea Comisiei superioare, desemnaţi
prin tragere la sorţi din Lista naţională de specialişti.
(4) Lista naţională de specialişti
prevăzută la alin. (3) se aprobă prin ordin comun al ministrului muncii,
familiei şi protecţiei sociale şi al ministrului sănătăţii pe baza propunerii
Colegiului Medicilor din România, a Colegiului Psihologilor şi a Colegiului
Asistenţilor Sociali.
(5) Specialiştilor prevăzuţi la alin. (4) li se
asigură, din bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale,
cheltuieli de transport, diurnă şi cazare conform legii şi indemnizaţie zilnică
în cuantum de 150 lei, pentru întreaga perioadă în care se realizează
reevaluarea.
(6) Modalitatea de plată a
cheltuielilor în procesul de reevaluare se stabileşte prin ordin al ministrului
muncii, familiei şi protecţiei sociale.
Art. 904. - (1)
Comisia superioară desemnează, prin tragere la sorţi, din Lista naţională de
specialişti din domeniul medicinei, din domeniul psihologiei, din domeniul
asistenţei sociale câte un specialist sau un grup de specialişti, în funcţie de
numărul cazurilor, care va reevalua persoana/persoanele şi va întocmi un raport
de reevaluare.
(2) Specialiştii prevăzuţi la
alin. (1) au acces la toate documentele medicale şi sociale aferente cazului.
(3) Reevaluarea se va desfăşura
la sediul spitalului municipal/judeţean din unitatea administrativ-teritorială
în care are domiciliul persoana cu handicap, pe baza unui protocol încheiat
între Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale cu consiliul
judeţean/local al sectoarelor municipiului Bucureşti.
(4) Specialiştii prevăzuţi la alin. (1) întocmesc, în
termen de 5 zile, un raport de reevaluare a persoanei, pe care îl înaintează
Comisiei superioare.
(5) Fiecare parte interesată are dreptul să primească o
copie a raportului de reevaluare şi a documentelor care au stat la baza
acestuia.
Art. 905. - (1) Dacă
în urma reevaluării se menţine încadrarea în grad de handicap, Comisia
superioară dispune, prin decizie, încetarea suspendării dreptului la asistenţă
socială sub formă de prestaţii sociale. In această situaţie, persoana cu
handicap va primi drepturile aferente perioadei suspendării.
(2) Dacă în urma reevaluării nu
se menţine încadrarea în grad de handicap, Comisia superioară dispune, prin
decizie, anularea certificatului de încadrare în grad şi tip de handicap.
(3) Dacă în urma reevaluării se schimba încadrarea în
grad de handicap, Comisia superioară dispune, prin decizie, încadrarea în
gradul de handicap corespunzător.
(4) Punerea în executare a deciziilor prevăzute la alin. (1)-(3) se face de către direcţia generală
asistenţă socială şi protecţia copilului care a stabilit iniţial gradul şi tipul
de handicap şi dreptul la prestaţiile sociale."
11. Articolul 100 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 100. - (1) Următoarele fapte constituie contravenţii şi se
sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea dispoziţiilor art. 15 alin. (1), cu
amendă de la 6.000 lei la 12.000 lei;
b) nerespectarea dispoziţiilor
art. 18-20, art. 21 alin. (3) si (4), art. 22, art. 23 alin. (1) si(2), art.
24, 30 si 31, art. 33 alin. (1), art. 34 alin. (3), art. 51 alin. (4), art. 55
alin. (1), art. 61-64, art. 65 alin. (1), (2) si (5), art. 66-68, art. 69 alin.
(1), art. 70, 71 si art. 82, cu amendă de la 6.000 lei la 12.000 lei;
c) nerespectarea dispoziţiilor
art. 78, cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei;
d) nerespectarea standardelor
specifice de calitate, cu amendă de la 6.000 lei la 12.000 lei şi/sau
suspendarea ori retragerea avizului de funcţionare;
e) nerespectarea condiţiilor de
autorizare în timpul funcţionării ca unitate protejată autorizată, cu amendă de
la 20.000 lei la 25.000 lei şi retragerea autorizaţiei de funcţionare;
f) parcarea altor mijloace de transport pe locurile de
parcare adaptate, rezervate şi semnalizate prin semn internaţional pentru
persoane cu handicap, cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei şi ridicarea
mijlocului de transport de pe locul de parcare respectiv;
g) eliberarea de certificate de încadrare în grad de
handicap cu încălcarea criteriilor prevăzute la art. 85 alin. (10), cu amendă
de la 2.500 lei la 5.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor
şi aplicarea amenzilor contravenţionale prevăzute la alin. (1) lit. a), b, d),
e) şi g) se fac de către personalul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, împuternicit în acest sens prin ordin al ministrului muncii, familiei
şi protecţiei sociale.
(3) Constatarea contravenţiilor
şi aplicarea amenzilor contravenţionale prevăzute la alin. (1) lit. c) se fac
de către personalul Inspecţiei Muncii.
(4) Constatarea contravenţiei şi aplicarea amenzii
contravenţionale prevăzute la alin. (1) lit. f) se fac de către agenţii de
circulaţie sau de către personalul de control cu atribuţii în acest sens.
(5) Sumele obţinute din
aplicarea amenzilor se fac venit la bugetul de stat.
(6) Prevederile prezentei legi
referitoare la contravenţii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare."
Art. II. - Comisia
superioară va soluţiona contestaţiile rămase nesoluţionate până la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în termen de 3 luni de la
data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. III. - Comisia
superioară are dreptul de a reevalua dosarele rezultate în urma misiunilor de
control efectuate în temeiul ordinului ministrului muncii, familiei şi
protecţiei sociale, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă.
Art. IV. - (1) In termen
de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se
va aproba procedura de suspendare a dreptului de asistenţă socială sub formă de
prestaţii sociale, prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei
sociale.
(2) Regulamentul de organizare
şi funcţionare a Comisiei superioare se aprobă prin ordin al ministrului
muncii, familiei şi protecţiei sociale, în termen de 15 zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Ordinul comun al ministrului muncii, familiei şi
protecţiei sociale şi al ministrului sănătăţii prevăzut la art. 902 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se aprobă în termen de
15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Ioan Nelu Botiş
Ministrul administraţiei şi
internelor,
Vasile Blaga
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu