ORDONANTA
URGENTA Nr. 90 din 29 septembrie 2010
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 674 din 4 octombrie 2010
Având în vedere nevoia stringentă de redresare
economică în condiţiile actualei crize economice mondiale, resimţite în mod
drastic şi la nivelul economiei naţionale,
ţinându-se cont de faptul că redresarea economiei
naţionale se poate realiza, printre altele, şi prin implementarea unor proiecte
de reorganizare a societăţilor comerciale, precum fuziunea sau divizarea, care
să fie de natură a eficientiza activitatea acestora şi a sprijini realizarea
obiectivelor de dezvoltare economică şi sustenabilitate funcţională,
având în vedere că procesele de reorganizare
corporativă, precum fuziunea sau divizarea, presupun parcurgerea unor etape
specifice, conform prevederilor în vigoare ale Legii nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, care reclamă respectarea unui calendar de timp apreciabil,
având în vedere că,
actualmente, durata operaţiunilor de reorganizare a societăţilor comerciale
prin fuziune internă şi transfrontalieră sau divizare este considerabilă,
întârzierile fiind generate, în special, de efectul suspensiv de drept al
opoziţiei,
dat fiind că o procedură
prelungită în timp limitează interesul investitorilor de a face uz de aceste
mecanisme importante de reorganizare a societăţilor comerciale, care în foarte
multe cazuri pot revitaliza nu numai societăţile implicate în fuziune sau
divizare, ci un întreg circuit comercial în care
acestea sunt angrenate,
luând în considerare gradul ridicat de încărcare a
instanţelor judecătoreşti, ce determină soluţionarea litigiilor aflate pe rolul
acestora, inclusiv a opoziţiilor introduse în cadrul proceselor de fuziune sau
divizare, într-un interval de timp mult prea mare faţă de cel optim, care ar fi
consonant cu principiul judecării cu celeritate a proceselor comerciale,
având în vedere strategia actuală a Guvernului României
de a iniţia măsuri legislative pentru accelerarea soluţionării proceselor,
pentru salvgardarea deciziilor economice de
reorganizare luate la nivelul societăţilor comerciale, cu respectarea în
acelaşi timp a dreptului la o protecţie adecvată a intereselor creditorilor
societăţilor comerciale supuse proceselor de fuziune
sau divizare,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează
interesul public general şi constituie situaţii extraordinare, cu impact asupra
economiei naţionale, a căror reglementare nu poate fi amânată,
date fiind consecinţele
negative ale neadoptării în regim de urgenţă a actului normativ, generate în
primul rând de inexistenţa unui mecanism eficient, rapid, care să sprijine în
mod real reorganizarea societăţilor comerciale în condiţiile actuale, în care
de promptitudinea soluţiilor aplicate depinde viabilitatea unui operator
economic,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 185 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 185. - (1) In condiţiile
prevăzute de Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, consiliul de
administraţie, respectiv directoratul, este obligat să depună la unităţile
teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, în format hârtie şi în format
electronic sau numai în formă electronică, având ataşată o semnătură
electronică extinsă, situaţiile financiare anuale, raportul lor, raportul
cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, după caz.
(2) Consiliul de administraţie, respectiv directoratul
societăţii-mamă, definită astfel de reglementările contabile aplicabile, este
obligat să depună la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice
copii ale situaţiilor financiare anuale consolidate, prevederile alin. (1)
urmând a fi aplicate în mod corespunzător.
(3) In vederea efectuării
publicităţii legale, Ministerul Finanţelor Publice transmite, electronic, la
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului copii de pe următoarele acte, în
formă electronică: situaţiile financiare anuale şi, după caz, situaţiile
financiare anuale consolidate, raportul şi, după caz, raportul consolidat al
consiliului de administraţie, respectiv al directoratului, raportul cenzorilor
sau raportul auditorilor financiari, precum şi indicatorii economico-financiari
necesari efectuării publicităţii legale. Publicitatea legală se realizează prin
menţionarea în registrul comerţului a depunerii situaţiilor financiare anuale,
însoţite de raportul consiliului de administraţie, respectiv al directoratului,
raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, precum şi prin
publicarea indicatorilor economico-financiari extraşi din acestea.
(4) Societăţile comerciale care au o cifră anuală de
afaceri de peste 10 milioane lei au obligaţia de a publica în Monitorul Oficial
al României, Partea a IV-a, un anunţ prin care se confirmă depunerea actelor
prevăzute la alin. (1).
(5) Pentru societăţile
comerciale a căror cifră anuală de afaceri nu depăşeşte 10 milioane lei,
anunţul prevăzut la alin. (4) va fi publicat, pentru acces gratuit, pe pagina
de internet a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
(6) Ministerul Finanţelor
Publice şi Oficiul Naţional al Registrului Comerţului vor încheia un protocol
de colaborare, în vederea transmiterii, în format electronic, a copiilor şi
informaţiilor prevăzute la alin. (3) şi (5)."
2. La articolul 2411, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
„(3) Dacă un creditor nu a obţinut realizarea creanţei
sale de la societatea căreia îi este repartizată creanţa prin divizare, toate
societăţile participante la divizare răspund pentru obligaţia în cauză, până la
concurenţa valorii activelor nete care le-au fost repartizate prin divizare, cu
excepţia societăţii căreia i-a fost repartizată obligaţia respectivă, care răspunde nelimitat."
3. La articolul 242,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului va
transmite Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în 3 zile de la depunerea proiectului de fuziune/divizare,
un anunţ cu privire la depunerea proiectului. Condiţiile de colaborare între
cele două instituţii pentru punerea în aplicare a prevederilor acestui alineat
vor fi stabilite prin protocol."
4. Articolul 243 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 243. - (1) Creditorii societăţilor care iau parte
la fuziune sau la divizare au dreptul la o protecţie adecvată a intereselor
lor. Orice astfel de creditor care deţine o creanţă certă, lichidă şi
anterioară datei publicării proiectului de fuziune sau de divizare, nescadentă
la data publicării şi care urmăreşte împiedicarea producerii unui prejudiciu
prin fuziune/divizare, poate face opoziţie în vederea garantării satisfacerii
creanţei sale, în condiţiile prezentului articol.
(2) Opoziţia se face în termen
de 30 de zile de la data publicării proiectului de fuziune sau de divizare în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. Ea se depune la oficiul
registrului comerţului, care, în termen de 3 zile de la data depunerii, o va
menţiona în registru şi o va înainta instanţei judecătoreşti competente.
Hotărârea pronunţată asupra opoziţiei este supusă numai recursului.
(3) Formularea unei opoziţii în temeiul alin. (1) nu
are ca efect suspendarea executării fuziunii sau divizării şi nu împiedică
realizarea fuziunii sau divizării.
(4) In cazul în care, din examinarea situaţiei
financiare şi operaţional-comerciale a societăţii debitoare/societăţii
succesoare în drepturile şi obligaţiile societăţii debitoare, rezultă că nu
este necesară acordarea de garanţii adecvate ori, după caz, de noi garanţii sau
societatea debitoare ori, după caz, societatea succesoare în drepturile şi
obligaţiile societăţii debitoare a făcut dovada plăţii datoriilor sau părţile
au încheiat un acord pentru plata datoriilor ori există deja garanţii sau
privilegii adecvate pentru satisfacerea creanţei, instanţa respinge opoziţia.
De asemenea, instanţa respinge opoziţia şi în cazul în care este refuzată de
către creditor constituirea, în termenul stabilit de instanţă prin încheiere, a
garanţiilor oferite potrivit alin. (5).
(5) Dacă societatea debitoare
sau, după caz, societatea succesoare în drepturile şi obligaţiile societăţii
debitoare a făcut în cursul procesului o ofertă pentru constituirea unor
garanţii sau privilegii apreciate de instanţă ca fiind necesare şi adecvate
pentru satisfacerea creanţei creditorului, instanţa va pronunţa o încheiere
prin care va acorda părţilor un termen pentru constituirea acelor garanţii.
Incheierea pronunţată de instanţă este supusă recursului odată cu fondul.
(6) Dacă societatea debitoare
sau, după caz, societatea succesoare în drepturile şi obligaţiile societăţii
debitoare nu oferă garanţii ori privilegii adecvate pentru satisfacerea
creanţei sau, chiar dacă oferă garanţii ori privilegii, nu le constituie, din
cauze ce îi sunt imputabile, în termenul stabilit de instanţă prin încheiere,
potrivit alin. (5), instanţa admite opoziţia şi obligă societatea debitoare
sau, după caz, societatea succesoare în drepturile şi obligaţiile societăţii
debitoare la plata creanţei de îndată ori într-un anumit termen stabilit în
funcţie de valoarea creanţei şi de pasivul societăţii debitoare sau, după caz,
al societăţii succesoare în drepturile şi obligaţiile societăţii debitoare.
Hotărârea de admitere a opoziţiei este executorie.
(7) Opoziţia formulată în temeiul prezentului articol
se judecă de urgenţă şi cu precădere.
(8) Creditorii societăţilor participante la divizare
sau fuziune care îndeplinesc condiţiile pentru a face opoziţie potrivit alin.
(1) pot formula o cerere de opoziţie în temeiul art. 61 alin. (1) împotriva
hotărârii organului statutar al societăţii privitoare la modificările actului constitutiv
numai dacă acestea privesc alte modificări decât cele care decurg din sau în
legătură cu procesul de divizare sau fuziune.
(9) Dispoziţiile prezentului articol nu se aplică
creanţelor de natura drepturilor salariale derivând din contractele individuale
de muncă sau contractele colective de muncă aplicabile, care îndeplinesc
condiţiile prevăzute la alin. (1), a căror protecţie se realizează potrivit
dispoziţiilor Legii nr. 67/2006 privind protecţia drepturilor salariaţilor în
cazul transferului întreprinderii, al unităţii sau al unor părţi ale acestora,
precum şi potrivit altor legi aplicabile."
5. La articolul 246,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 246. - (1) In cel mult 3 luni de la data
publicării proiectului de fuziune sau de divizare în Monitorul Oficial al
României, Partea a IV-a, conform prevederilor art. 242 alin. (2), adunarea
generală a fiecărei societăţi participante va hotărî asupra fuziunii sau
divizării, cu respectarea condiţiilor privind convocarea ei."
6. Articolul 2519 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2519. - Creditorii societăţilor comerciale - persoane juridice române sau societăţi
europene cu sediul în România - care iau parte la fuziune au dreptul la o
protecţie adecvată a intereselor lor. Orice astfel de creditor, care deţine o
creanţă certă, lichidă şi anterioară datei publicării proiectului de fuziune,
nescadentă la data publicării proiectului, şi care nu deţine deja garanţii sau
privilegii adecvate pentru satisfacerea creanţei sale, poate face opoziţie, cu
respectarea condiţiilor de procedură şi de fond şi cu efectele prevăzute la
art. 243."
7. La articolul 25111, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 25111. - (1)
In cel mult 3 luni de la data publicării proiectului comun de fuziune în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform dispoziţiilor art. 2516 alin. (2), adunarea generală a
fiecăreia dintre societăţi hotărăşte asupra proiectului comun de fuziune, în
condiţiile stabilite pentru modificarea actului constitutiv şi cu respectarea
condiţiilor privind convocarea ei."
Art. II. - Prevederile
art. I pct. 2-6 se aplică doar operaţiunilor de
fuziune şi divizare pentru care proiectul de fuziune, respectiv proiectul de
divizare va fi publicat după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă.
Art. III. - De la data de
1 ianuarie 2011, situaţiile financiare anuale şi
documentele anexate acestora, prevăzute la art. 185 din Legea nr. 31/1990
privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, modificată şi completată potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă,
se depun numai la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul justiţiei,
Alina Mihaela Bica,
secretar de stat
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Ion Ariton
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu