ORDONANTA
URGENTA Nr. 93 din 24 iunie 2008
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 484 din 30 iunie 2008
Având în vedere necesitatea accelerării procesului de
reformă a sistemului de sănătate pentru a oferi cetăţenilor servicii medicale
de calitate,
luând în considerare oportunitatea eliminării unor
disfuncţionalităţi apărute în practică prin aplicarea Legii nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de faptul că se impune crearea cadrului
legal pentru reorganizarea instituţională a Ministerului Sănătăţii Publice, în
vederea gestionării eficiente a resurselor umane şi financiare din domeniul
sănătăţii publice, şi pentru a surprinde îndeaproape şi cu promptitudine
nevoile reale de sănătate ale populaţiei din comunităţi,
având în vedere urgenţa privind crearea cadrului legal
pentru aplicarea Regulamentului CE nr. 1.901/2006 al Parlamentului European şi
al Consiliului privind medicamentele de uz pediatric, cu modificările şi
completările ulterioare, şi a Regulamentului CE nr. 1.394/2007 al Parlamentului
European şi al Consiliului privind medicamentele pentru terapie avansată, care
aduc modificări Directivei 2001/83/CE de instituire a unui cod comunitar,
luând în considerare faptul că reţeaua sanitară proprie
a Ministerului Transporturilor este singura reţea sanitară unde
managerii-medici nu pot desfăşura şi activitate medicală în spitalele care au
sub 400 de paturi,
apreciem că neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă
ar conduce la apariţia unor disfuncţionalităţi grave în derularea programelor
naţionale de sănătate, în acoperirea cu personal calificat a zonelor
defavorizate, în administrarea şi funcţionarea unităţilor sanitare din reţeaua
proprie a Ministerului Transporturilor care sunt dispersate pe mai multe judeţe
administrative ale ţării, alcătuind o reţea naţională a tuturor modurilor de
transport (feroviare, rutiere, aeriene, navale) şi care au o specificitate
deosebită în sensul asigurării strategice la nivel naţional a siguranţei
circulaţiei călătorilor şi bunurilor materiale, fapt care ar putea afecta
eficienţa activităţii de control specific pentru persoanele cu atribuţii în
siguranţa circulaţiei şi navigaţiei etc.
In temeiul art. 115 alin. (4)
din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 4
alineatul (1), litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) controlul în sănătate publică - exercitarea
activităţilor de control privind aplicarea prevederilor legale de sănătate
publică;".
2. La articolul 8,
litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) activitatea de control în sănătate publică;".
3. Articolul 11 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. -In sensul prezentei legi, prin autorităţi ale sistemului de sănătate publică se înţelege:
a) Ministerul Sănătăţii Publice, organ de specialitate
al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului;
b) alte instituţii care
desfăşoară activităţi în domeniul sănătăţii publice la nivel naţional,
regional, judeţean sau local."
4. Articolul 15 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - Instituţiile care desfăşoară activităţi în
domeniul sănătăţii publice la nivel naţional, regional, judeţean şi local, cu
personalitate juridică, aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea
Ministerului Sănătăţii Publice, se înfiinţează, reorganizează şi se
desfiinţează prin hotărâre a Guvernului."
5. Articolul 16 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Ministerul Sănătăţii Publice, ca
autoritate centrală în domeniul asistenţei de sănătate publică, are în
principal următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) stabileşte priorităţile naţionale de sănătate
publică, elaborează şi implementează programele naţionale de sănătate finanţate
de la bugetul de stat şi din venituri proprii ale Ministerului Sănătăţii
Publice, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate, prin instituţiile din subordine;
b) elaborează şi avizează reglementări în domeniul
sanitar;
c) evaluează periodic
indicatorii stării de sănătate a populaţiei, indicatorii programelor naţionale
de sănătate, precum şi indicatorii de performanţă ai managementului spitalelor
publice şi prezintă informări periodice Guvernului;
d) asigură activitatea de control în sănătate publică;
e) coordonează, implementează
şi monitorizează proiectele finanţate în cadrul fondurilor comunitare, precum
şi acorduri bilaterale, Pactul de stabilitate în domeniul sănătăţii şi alte
acorduri internaţionale în domeniul de competenţă;
f) coordonează din punct de
vedere ştiinţific şi metodologic, prin comisiile de specialitate ale
Ministerului Sănătăţii Publice, reţeaua de asistenţă medicală.
(2) Membrii comisiilor de
specialitate prevăzuţi la alin. (1) lit. f) beneficiază de o indemnizaţie
lunară de 10% din indemnizaţia secretarului de stat, care se acordă proporţional
cu numărul de participări efective la şedinţe. Cheltuielile de deplasare
ocazionate de participarea în comisiile de specialitate sunt suportate de
instituţiile publice în care persoanele sunt încadrate sau unde acestea
desfăşoară activitate prin integrare clinică. Cheltuielile de deplasare din
alte localităţi, ocazionate de participarea în comisia de specialitate de
medicină de familie, sunt suportate de Ministerul Sănătăţii Publice.
Regulamentul de organizare şi funcţionare şi atribuţiile comisiilor de specialitate
se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii publice."
6. Denumirea capitolului IV „Inspecţia sanitară de stat" din titlul I „Sănătatea publică" se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL IV
Controlul în sănătatea publică"
7. In tot cuprinsul legii expresia „inspecţie
sanitară de stat" se înlocuieşte cu sintagma „control în sănătatea
publică".
8. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 25. - (1) Activitatea de control în sănătatea
publică se organizează pe domenii specifice de activitate, coordonate de
instituţii cu atribuţii în domeniul controlului la nivel naţional şi regional,
conform competenţelor.
(2) Activitatea de control în sănătatea publică se
realizează pe următoarele domenii:
a) calitatea serviciilor de asistenţă medicală;
b) sănătate publică;
c) farmaceutic;
d) dispozitive medicale."
9. Articolul 26 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Activitatea de control în sănătatea
publică se exercită de către personalul de specialitate împuternicit de
instituţiile cu atribuţii în domeniul controlului în sănătatea publică, conform
normelor generale şi specifice
elaborate de către acestea şi aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii
publice.
(2) Pentru exercitarea
activităţii de control în sănătatea publică, personalul împuternicit are drept
de:
a) acces în orice tip de
unităţi, la documente, informaţii, conform competenţelor;
b) recoltare a produselor care pot constitui un risc
pentru sănătatea publică;
c) a constata şi a sancţiona
contravenţiile prevăzute de legislaţia din domeniul sănătăţii publice.
(3) In situaţii de risc pentru
sănătatea publică, personalul împuternicit poate interzice punerea în consum,
poate decide retragerea produselor, suspendarea temporară sau definitivă a
activităţilor, retragerea sau anularea autorizaţiei sanitare de funcţionare, a
avizului sanitar, a notificărilor pentru activităţi şi produse şi poate dispune
orice alte măsuri pe care situaţia le impune.
(4) In situaţii de risc epidemiologie, personalul
împuternicit poate dispune măsuri speciale pentru bolnavii, suspecţii şi
contacţii de boli transmisibile sau purtătorii de germeni patogeni, precum şi
alte măsuri de limitare a circulaţiei persoanelor.
(5) Concluziile activităţilor de control, abaterile de
la normele legale, recomandările şi termenele de remediere a deficienţelor,
precum şi alte măsuri legale aplicate se consemnează în procese-verbale de
constatare a condiţiilor igienico-sanitare, rapoarte de inspecţie şi
procese-verbale de constatare a contravenţiilor, dacă este cazul.
(6) In exercitarea activităţii,
personalul împuternicit asigură păstrarea confidenţialităţii datelor, cu
excepţia situaţiilor care constituie un risc pentru sănătatea publică, caz în
care comunicarea se va face prin reprezentantul legal."
10. La articolul 45,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 45. - (1) Programele
naţionale de sănătate reprezintă un ansamblu de acţiuni multianuale, organizate
în scopul evaluării, prevenirii, tratamentului şi controlului bolilor cu impact
major asupra stării de sănătate a populaţiei.
(2) Ministerul Sănătăţii Publice asigură elaborarea şi
coordonarea realizării programelor naţionale de sănătate, în acord cu
politicile şi strategiile naţionale de sănătate, precum şi finanţarea unor
programe de sănătate."
11. La articolul 48, alineatele (11) şi (12) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„(11) Se autorizează
Ministerul Economiei şi Finanţelor să introducă, la propunerea ordonatorilor
principali de credite, modificările corespunzătoare în structura bugetului de
stat, a bugetului Ministerului Sănătăţii Publice şi a bugetului activităţilor
finanţate integral din venituri proprii anexat la acesta şi în volumul şi
structura bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate,
aprobate pe anul 2008, fără afectarea deficitului bugetului de stat şi a deficitului bugetului general consolidat pe anul 2008.
(12) Se autorizează
ordonatorii principali de credite să introducă modificările corespunzătoare în
anexele la bugetul Ministerului Sănătăţii Publice şi la bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate aprobate pe anul 2008."
12. La articolul 48,
după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu
următorul cuprins:
„(5) Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele
medicale şi altele asemenea, eliberate prin farmaciile cu circuit deschis, care
se acordă bolnavilor, precum şi pacienţilor cuprinşi în cadrul programelor
naţionale de sănătate nominalizate prin hotărâre a Guvernului, se suportă la
nivelul preţului de decontare.
(6) Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele asemenea, utilizate în unităţile
sanitare cu paturi, pe perioada spitalizării pentru tratamentul specific al
bolnavilor, precum şi pentru pacienţii cuprinşi în programele naţionale de
sănătate nominalizate prin hotărâre a Guvernului se achiziţionează de către
acestea la un preţ care nu poate depăşi preţul de decontare aprobat prin ordin
al ministrului sănătăţii publice, în condiţiile legii."
13. Articolul 49 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 49. - (1) Programele
naţionale de sănătate se pot derula prin unităţi de specialitate, selectate pe
baza criteriilor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice, la
propunerea CNAS pentru furnizorii de servicii medicale, medicamente şi
dispozitive medicale aflaţi în relaţii contractuale cu CNAS şi cu avizul
consultativ al comisiilor de specialitate ale Ministerului Sănătăţii Publice
pentru alte instituţii şi organizaţii.
(2) In înţelesul prezentei legi, unităţile de
specialitate sunt: unităţi sanitare publice şi private, instituţii publice,
furnizori de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale autorizaţi
şi evaluaţi, aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate,
precum şi alte instituţii şi organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale.
(3) Unităţile de specialitate prevăzute la alin. (2)
pot angaja personal pentru derularea programelor naţionale de sănătate ca
acţiuni multianuale pe toată perioada de derulare a acestora."
14. La articolul 50,
litera d) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
,,d) propune Guvernului spre aprobare programele
naţionale de sănătate."
15. La articolul 54,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 54. - (1) Finanţarea programelor naţionale de
sănătate se realizează de la bugetul de stat, din veniturile proprii ale
Ministerului Sănătăţii Publice, bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate, din transferuri de la bugetul de stat şi din veniturile
proprii, prin bugetul Ministerului Sănătăţii Publice, către bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din alte surse,
inclusiv din donaţii şi sponsorizări, în condiţiile legii."
16. La articolul 54, alineatul (11) se abrogă.
17. La articolul 60, literele d) şi f) se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
,,d) medic de medicină
generală - titularul diplomei de medic, obţinută
anterior promoţiei 2005, care nu a urmat pregătirea într-o specialitate şi care
a dobândit drept de liberă practică în baza prevederilor anterioare prezentei
legi;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
f) cabinet de medicină de
familie - unitatea sanitară privată specializată
în furnizarea de servicii medicale în asistenţa medicală primară, organizată în
condiţiile legii. Prin excepţie, ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară
proprie îşi pot înfiinţa în structură cabinete de medicină de familie, ca
unităţi sanitare publice."
18. La articolul 60,
după litera I) se
introduce o nouă literă, litera m), cu următorul cuprins:
,,m) medic titular al
cabinetului de medicină de familie - medicul
deţinător al patrimoniului de afectaţiune profesională sau al unei părţi a
acestuia."
19. Articolul 69 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 69. - (1) Infiinţarea
unui nou cabinet de medicină de familie într-o localitate se realizează în conformitate cu prevederile
legale. Metodologia se stabileşte prin norme aprobate prin ordin al ministrului
sănătăţii publice.
(2) Contractarea şi decontarea serviciilor de medicină
de familie de către casele de asigurări de sănătate judeţene şi a municipiului
Bucureşti, Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice,
Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, precum şi Casa Asigurărilor de
Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului până la
reorganizarea acesteia, se face pentru medicii prevăzuţi la art. 60 lit. d)
aflaţi la data de 1 ianuarie 2007 în relaţie contractuală cu acestea, precum şi
pentru medicii specialişti de medicină de familie. De aceste prevederi
beneficiază şi medicii specialişti de medicină de familie, precum şi titularii
certificatului de drept câştigat de medic generalist, eliberat de un stat
membru, în cazul cărora s-au aplicat prevederile art. 388-390 sau care se află
în situaţia prevăzută la art. 397.
(3) Preluarea activităţii unui praxis existent de către
un alt medic de familie, în condiţiile încetării activităţii medicului titular,
se face prin transmiterea patrimoniului de afectaţiune profesională deţinut
către medicul care preia praxisul. Noul deţinător va aduce la cunoştinţă
autorităţilor de sănătate publică teritoriale, caselor de asigurări de sănătate, respectiv pacienţilor,
preluarea praxisului. Criteriile şi metodologia de preluare se stabilesc prin
norme aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice."
20. După articolul 69
se introduce un nou articol, articolul 691, cu următorul cuprins:
„Art. 691. - (1)
Autorităţile administraţiei publice locale pot acorda facilităţi si stimulente
aferente instalării unui medic, înfiinţării şi funcţionării cabinetului de
medicină de familie, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
(2) In baza dispoziţiilor alin. (1), autorităţile
administraţiei publice locale pot încheia cu reprezentantul legal al
cabinetului de medicină de familie un contract civil în care să se consemneze
drepturile şi obligaţiile părţilor."
21. După articolul 81
se introduce un nou articol, articolul 811, cu următorul cuprins:
„Art. 811. - (1) Din bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Sănătăţii Publice, se pot finanţa
cheltuieli pentru investiţii în infrastructură, în localităţile rurale, în
vederea construcţiei, reabilitării, dotării minime standard a spaţiilor
medicale şi nemedicale în care se desfăşoară activităţi de îngrijire medicală
primară, precum şi pentru desfăşurarea unor programe naţionale de sănătate.
(2) Ministerul Sănătăţii Publice alocă sumele prevăzute
la alin. (1) sub formă de transferuri prin autorităţile de sănătate publică
judeţene către autorităţile administraţiei publice locale."
22. La articolul 86,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Funcţiile de medic-şef UPU, medic-şef UPU - SMURD
sau medic şef CPU pot fi ocupate de medici cu o vechime de cel puţin 5 ani în
specialitate. Prin excepţie, în perioada 2008-2010 aceste funcţii pot fi
ocupate şi de medici cu o vechime de cel puţin 3 ani în specialitate."
23. La articolul 93,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Din bugetul
Ministerului Sănătăţii Publice, respectiv din fondurile alocate de la bugetul
de stat şi din veniturile proprii, se asigură serviciilor publice de ambulanţă
cheltuielile aferente medicamentelor şi materialelor sanitare necesare
intervenţiilor de urgenţă, precum şi cheltuielile aferente asigurării
mijloacelor de intervenţie operaţionale din dotare."
24. La articolul 93,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Unităţile şi compartimentele de primire a
urgenţelor din cadrul spitalelor cu structuri de urgenţă aprobate potrivit
dispoziţiilor legale sunt finanţate din bugetul de stat şi din veniturile
proprii ale Ministerului Sănătăţii Publice cu sumele aferente cheltuielilor de
personal, cheltuielilor cu medicamentele, reactivi şi materiale sanitare,
cheltuielilor ocazionate de investigaţiile paraclinice pentru cazurile
rezolvate în aceste structuri, fără a fi necesară internarea lor în unitatea
sanitară din care face parte respectivul UPU sau CPU şi cheltuielilor aferente
altor bunuri şi servicii pentru întreţinerea şi funcţionarea acestor
structuri."
25. La articolul 93,
după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (51) şi (52), cu următorul cuprins:
„(51) Pentru
unităţile de primire a urgenţelor care au în structură şi SMURD, pe lângă
sumele prevăzute la alin. (5) de la bugetul de stat şi din veniturile proprii
ale Ministerului Sănătăţii Publice se alocă şi sume pentru următoarele
cheltuieli:
a) cheltuieli de personal propriu unităţii de primire a
urgenţelor care participă la intervenţii SMURD;
b) cheltuieli cu medicamente şi materiale sanitare
pentru echipajele de terapie intensivă mobilă şi de prim ajutor calificat;
c) cheltuieli de transmisii date pentru echipajele de
terapie intensivă mobilă şi de prim ajutor calificat;
d) cheltuieli de întreţinere şi verificare a
echipamentelor medicale pentru echipajele de terapie intensivă mobilă şi de
prim ajutor calificat;
e) cheltuieli de asigurare a
mijloacelor de intervenţie necesare echipajelor de terapie intensivă mobilă şi
de prim ajutor calificat;
f) cheltuieli de funcţionare şi întreţinere a
mijloacelor de intervenţie a echipajelor de prim ajutor calificat care
funcţionează în sistemul SMURD, în structura serviciilor publice voluntare pentru
situaţii de urgenţă, cu excepţia cheltuielilor de personal paramedical care deserveşte aceste echipaje. Aceste
cheltuieli pot fi cofinanţate şi din bugetul local, în baza unor protocoale de
colaborare încheiate între spitalul în structura căruia se află respectiva
unitate de primire a urgenţelor care coordonează activitatea medicală din
cadrul SMURD, primăria sau consiliul judeţean implicat şi Inspectoratul pentru
Situaţii de Urgenţă din judeţul respectiv sau al municipiului Bucureşti;
g) cheltuieli cu medicamente şi materiale sanitare,
precum şi cheltuieli de întreţinere şi verificare a echipamentelor medicale
pentru autospecialele de intervenţie la accidente colective şi calamităţi,
acolo unde este cazul;
h) cheltuieli de funcţionare şi întreţinere ale
autospecialei/ autospecialelor utilizate în cadrul structurii de coordonare şi
intervenţie medicală regională a SMURD, dacă astfel de autospecială sau
autospeciale există în dotare.
(52) Detalierea
cheltuielilor prevăzute la alin. (51) şi modalităţile de decontare a acestora se stabilesc prin norme
aprobate prin ordin comun al ministrului sănătăţii publice şi al ministrului
internelor şi reformei administrative."
26. La articolul 136,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) Categoriile profesionale prevăzute la alin. (1)
lit. b) şi d) se încadrează cu contract individual de muncă pe întreaga
perioadă de derulare a programului, ca acţiune multianuală, la unităţile
sanitare desemnate, iar cheltuielile de personal se suportă în cadrul
programelor naţionale de sănătate."
27. La articolul 174, alineatul (31) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(31) Structura
organizatorică a unităţilor sanitare publice cu paturi din subordinea
Ministerului Sănătăţii Publice se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii
publice, la propunerea managerului sau la iniţiativa Ministerului Sănătăţii
Publice, cu respectarea prevederilor legale în vigoare."
28. La articolul 174,
după alineatul (31) se introduce un nou alineat, alineatul (32), cu următorul cuprins:
„(32) Structura organizatorică,
reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirilor unităţilor
sanitare din subordinea ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie
se stabilesc prin ordin al ministrului, respectiv prin decizie a conducătorului
instituţiei, cu avizul Ministerului Sănătăţii Publice."
29. La articolul 178,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(3) Managerul, persoană fizică sau juridică, încheie
contract de management cu Ministerul Sănătăţii Publice sau cu ministerele,
respectiv instituţiile cu reţea sanitară proprie, după caz, pe o perioadă de
maximum 3 ani. Contractul de management poate înceta înainte de termen, în urma
evaluării anuale efectuate pe baza criteriilor de performanţă stabilite prin
ordin al ministrului sănătăţii publice. La încetarea mandatului, contractul de
management poate fi prelungit pe o perioadă de 3 luni, maximum de două ori,
perioadă în care se organizează concursul de ocupare a postului. Ministrul
sănătăţii publice numeşte prin ordin un manager interimar până la ocuparea prin
concurs a postului de manager."
30. La articolul 180,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(5) Persoanele care îndeplinesc funcţia de manager la
spitalele şi celelalte unităţi sanitare care au sub 400 de paturi pot desfăşura
activitate medicală în instituţia respectivă."
31. La articolul 182,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul
cuprins:
„(2) Concursul pentru ocuparea posturilor vacante se
organizează la nivelul spitalului, iar repartizarea personalului pe locuri de
muncă este de competenţa managerului."
32. La articolul 183,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(5) Membrii comitetului director care au ocupat postul
prin concurs vor încheia cu managerul spitalului
public un contract de administrare pe o perioadă de maximum 3 ani, în cuprinsul
căruia sunt prevăzuţi atât indicatorii specifici de performanţă, cât şi normele
legale care reglementează drepturile şi obligaţiile părţilor. Contractul de
administrare poate fi prelungit la încetarea mandatului pe o perioadă de 3 luni, maximum de două ori, perioadă în
care se organizează concursul de ocupare a funcţiei. Contractul de administrare
poate înceta înainte de termen în cazul neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute
în acesta."
33. La articolul 183,
după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul
cuprins:
„(9) Dispoziţiile art. 180 alin. (1) lit. b)-d)
referitoare la incompatibilităţi şi ale art. 180 alin. (2) referitoare la
conflictul de interese se aplică şi persoanelor care ocupă funcţii specifice
comitetului director."
34. La articolul 1833, după litera b) se introduce o nouă literă, liteta b1), cu următorul cuprins:
,,b1) la revocarea
din funcţie a persoanelor care ocupă funcţii specifice comitetului director în
cazul nerealizării indicatorilor specifici de performanţă prevăzuţi în
contractul de administrare, timp de minimum un an, din motive imputabile
acestora, şi/sau în situaţia existenţei unei culpe grave ca urmare a
neîndeplinirii obligaţiilor acestora;".
35. La articolul 1833, după litera l) se introduce o nouă literă, litera m), cu următorul cuprins:
,,m) nerespectarea măsurilor dispuse de ministrul
sănătăţii publice în domeniul politicii de personal şi al structurii
organizatorice sau, după caz, a măsurilor dispuse de ministrul/conducătorul
instituţiei pentru spitalele din subordinea ministerelor şi instituţiilor cu
reţea sanitară proprie."
36. La articolul 184,
alineatele (4), (5), (6), (8), (9) şi (12) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„(4) La numirea în funcţie, şefii de secţie, de
laborator sau de serviciu medical vor încheia cu spitalul public, reprezentat
de managerul acestuia, un contract de administrare cu o durată de 3 ani, în
cuprinsul căruia sunt prevăzuţi indicatorii specifici de performanţă.
Contractul de administrare poate fi prelungit şi poate înceta înainte de
termen, în principal, în cazul neîndeplinirii indicatorilor specifici de
performanţă. Pe perioada existenţei contractului de administrare, eventualul
contract individual de muncă se suspendă. Conţinutul contractului şi
metodologia de încheiere a acestuia se vor stabili prin ordin al ministrului
sănătăţii publice. Dacă şeful de secţie, de laborator ori de serviciu medical
selectat prin concurs se află în stare de incompatibilitate sau conflict de
interese, acesta este obligat să le înlăture în termen de maximum 30 de zile,
sub sancţiunea rezilierii unilaterale a contractului de administrare.
(5) Calitatea de şef de secţie,
şef de laborator şi şef de serviciu medical este compatibilă cu funcţia de
cadru didactic universitar.
(6) In secţiile, laboratoarele sau serviciile medicale
clinice funcţia de şef de secţie, şef de laborator sau şef de serviciu medical
se ocupă de cadrul didactic cu gradul cel mai mare de predare, la recomandarea
senatului instituţiei de învăţământ medical superior în cauză, cu avizul
managerului spitalului şi cu aprobarea Ministerului Sănătăţii Publice.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(8) Pentru secţiile, laboratoarele şi serviciile
medicale clinice, în care nu există cadru didactic cu grad de predare, precum
şi pentru secţiile, laboratoarele şi serviciile medicale neclinice condiţiile
de participare la concurs vor fi stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii
publice, iar în cazul spitalelor aparţinând ministerelor sau instituţiilor cu
reţea sanitară proprie condiţiile de participare la concurs vor fi stabilite
prin ordin al ministrului, respectiv prin decizie a conducătorului instituţiei,
cu avizul Ministerului Sănătăţii Publice. In cazul în care la concurs nu se
prezintă niciun candidat în termenul legal, managerul spitalului public va
delega o altă persoană în funcţia de şef de secţie, şef de laborator sau şef de
serviciu medical, pe o perioadă de până la 6 luni, interval în care se vor
repeta procedurile prevăzute la alin. (1).
(9) Şeful de secţie, şeful de laborator şi şeful
serviciului medical vor face publice, prin declaraţie pe propria răspundere,
afişată pe site-ul spitalului şi al autorităţii de sănătate publică sau pe
site-ul Ministerului Sănătăţii Publice ori, după caz, al Ministerului
Transportului pentru unităţile sanitare subordonate acestuia, legăturile de
rudenie până la gradul al IV-lea inclusiv cu personalul angajat în secţia,
laboratorul sau serviciul medical pe care îl conduc.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(12) Dispoziţiile art. 180 alin. (1) lit. b), c) şi d)
referitoare la incompatibilităţi şi ale art. 180 alin. (2) referitoare la
conflictul de interese, sub sancţiunea rezilierii contractului de administrare,
se aplică şi şefilor de secţie, de laborator şi de serviciu medical din
spitalele publice."
37. La articolul 186,
alineatul (7) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(7) Dispoziţiile art. 180 alin. (2) referitoare la
conflictul de interese se aplică şi membrilor consiliului consultativ."
38. La articolul 190 alineatul (21), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) de la bugetul de stat pentru activităţile
prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b), prin bugetul Academiei Române;".
39. La articolul 200,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Pentru analiza şi
evaluarea spitalelor din reţelele sanitare ale ministerelor sau instituţiilor,
altele decât cele ale Ministerului Sănătăţii Publice, comisia prevăzută la
alin. (1) va fi constituită prin ordin al ministrului sau conducătorului
instituţiei care are în subordine spitalul.
(3) La propunerea comisiei prevăzute la alin. (1) şi
(2), managerul şi consiliile consultative sau comandantul/directorul general,
după caz, pot fi revocaţi prin ordin al ministrului sănătăţii publice sau, după
caz, prin ordin ori decizie a miniştrilor şi conducătorilor instituţiilor cu
reţele sanitare proprii."
40. La articolul 200,
alineatul (4) se abrogă.
41. La articolul 209,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Gestionarea fondului se face, în condiţiile legii, prin Casa Naţională de Asigurări de Sănătate,
denumită în continuare CNAS, prin casele de asigurări sociale de sănătate
judeţene şi a municipiului Bucureşti, prin Casa Asigurărilor de Sănătate a
Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti,
denumite în continuare case de asigurări. Gestionarea fondului se realizează şi
prin Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului până la reorganizarea acesteia."
42. La articolul 210
alineatul (1), litera k) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,k) preţul de decontare - preţul suportat din Fondul naţional unic de asigurări sociale de
sănătate pentru medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi
altele asemenea care se acordă bolnavilor în cadrul programelor naţionale de
sănătate. Lista acestora şi preţul de decontare se aprobă prin ordin al
ministrului sănătăţii publice;".
43. La articolul 213
alineatul (2), litera a) se abrogă.
44. La articolul 227,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Serviciile medicale de consultaţii şi diagnostic
ce pot fi furnizate la distanţă şi modalităţile de acordare se stabilesc prin
contractul-cadru."
45. La articolul 233, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(6) Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele
medicale şi altele asemenea, eliberate prin farmaciile cu circuit deschis, care
se acordă bolnavilor, precum şi pacienţilor cuprinşi în cadrul programelor
naţionale de sănătate nominalizate prin hotărâre a Guvernului, se suportă la
nivelul preţului de decontare."
46. La articolul 233,
după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul
cuprins:
„(7) Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele asemenea, utilizate în
unităţile sanitare cu paturi, pe perioada spitalizării pentru tratamentul
specific al bolnavilor, precum şi pentru pacienţii cuprinşi în programele
naţionale de sănătate nominalizate prin hotărâre a Guvernului, se
achiziţionează de către acestea la un preţ care nu poate depăşi preţul de
decontare aprobat prin ordin ai ministrului sănătăţii publice, în condiţiile
legii."
47. La articolul 244,
după alineatul (6) se introduce un nou alineat,
alineatul (61), cu următorul
cuprins:
„(61) Pentru
realizarea procesului de evaluare furnizorii de servicii medicale, de
dispozitive medicale şi medicamente au obligaţia plăţii unei taxe de evaluare
al cărei cuantum se aprobă prin metodologia prevăzută la alin. (6). Veniturile
obţinute în urma activităţii de evaluare se constituie venituri proprii la
fond."
48. La articolul 244,
alineatul (7) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(7) Finanţarea activităţii desfăşurate în vederea
evaluării se suportă din veniturile obţinute potrivit alin. (61)."
49. La articolul 246,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 246. - (1) Relaţiile dintre furnizorii de
servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale şi casele de asigurări
sunt de natură civilă, reprezintă acţiuni multianuale şi se stabilesc şi se
desfăşoară pe bază de contract. In situaţia în care este necesară modificarea
sau completarea clauzelor, acestea sunt negociate şi stipulate în acte adiţionale."
50. Articolul 247 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 247. - Furnizorii de servicii medicale,
medicamente şi dispozitivele
medicale încheie cu casele de asigurări contracte pe baza modelelor de
contracte prevăzute în normele metodologice de aplicare a contractului-cadru,
în cuprinsul cărora pot fi prevăzute şi alte clauze suplimentare, negociate, în
limita prevederilor legale în vigoare."
51. La articolul 249,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 249. - (1) Casele de asigurări încheie cu
furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale contracte
pentru furnizarea de servicii şi pentru plata acestora, urmărind realizarea
echilibrului financiar."
52. La articolul 252,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 252. - (1) Plata furnizorilor de servicii medicale
poate fi:
a) în asistenţa medicală primară şi de specialitate
ambulatorie, prin tarif pe persoana asigurată, tarif pe serviciu medical;
b) în asistenţa medicală din spitale şi alte unităţi
sanitare publice sau private, în afara celor
ambulatorii, prin tarif pe caz rezolvat, tarif pe zi de spitalizare, tarif pe
serviciu medical;
c) prin tarife pentru anumite servicii, stabilite prin
contractul-cadru;
d) prin preţ de referinţă prevăzut în lista
medicamentelor cu sau fără contribuţie personală;
e) prin preţ de decontare
pentru medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele
asemenea, care se asigură în cadrul programelor naţionale de sănătate din lista
aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii publice;
f) prin preţ de referinţă pentru unele servicii
medicale sau prin preţ de referinţă prevăzut în lista de materiale sanitare şi
de dispozitive medicale sau, după caz, prin sumă de închiriere pentru cele
acordate pentru o perioadă determinată;
g) prin buget global pentru serviciile publice de
ambulanţă."
53. La articolul 257
alineatul (2), literele e) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,e) veniturilor din pensiile care depăşesc limita
supusă impozitului pe venit;
f) veniturilor din cedarea
folosinţei bunurilor, veniturilor din dividende şi dobânzi, veniturilor din
drepturi de proprietate intelectuală realizate fn mod individual şi/sau într-o
formă de asociere şi altor venituri care se supun impozitului'pe venit numai în
cazul în care'nu realizează venituri de natura celor prevăzute la lit. a) - e),
alin. 21 şi art.
213 alin. (2) lit. h), dar nu mai puţin de un salariu de bază minim brut pe
ţară, lunar."
54. La articolul 257,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(3) In cazul persoanelor care
realizează în acelaşi timp venituri de natura celor prevăzute la alin. (2) lit.
a) - e), alin. (21)
şi la art. 213 alin. (2) lit. h), contribuţia se calculează asupra tuturor
acestor venituri."
55. La articolul 257,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (21), cu următorul
cuprins:
,,21) In situaţia în
care o persoană realizează venituri care sunt neimpozabile, contribuţia se
calculează asupra veniturilor realizate."
56. La articolul 257
alineatul (5), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) anual, pentru cele prevăzute la alin. (2) lit. c)
şi f)."
57. La articolul 257,
alineatul (7) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(7) Obligaţia virării contribuţiei de asigurări
sociale de sănătate revine persoanei juridice sau fizice care plăteşte
asiguraţilor veniturile prevăzute la alin. (2) lit. a), d) şi e), respectiv
asiguraţilor pentru veniturile prevăzute la alin. (2) lit. b), c) şi f)."
58. La articolul 260 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) de către angajator sau din fondul de asigurare
pentru accidente de muncă şi boli profesionale constituit în condiţiile legii,
pentru persoanele prevăzute la art. 213 alin. (2) lit. b);".
59. La articolul 266,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) CNAS are ca principal obiect de activitate
asigurarea funcţionării unitare şi coordonate a sistemului de asigurări sociale
de sănătate din România şi are în subordine casele de asigurări de sănătate
judeţene şi Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti, Casa
Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi
Autorităţii Judecătoreşti, precum şi Casa Asigurărilor de Sănătate a
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului până la
reorganizarea acesteia.
(3) CNAS funcţionează pe baza statutului propriu,
avizat de consiliul de administraţie şi aprobat prin hotărâre a Guvernului. Casele
de asigurări funcţionează pe baza statutului propriu, care respectă prevederile
statutului-cadru, aprobat de consiliul de administraţie al CNAS, iar în cazul
Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului şi cu avizul conform al Ministerului Transporturilor. Casa
Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi
Autorităţii Judecătoreşti îşi desfăşoară activitatea potrivit prevederilor
legale de organizare şi funcţionare ale caselor de asigurări judeţene din
cadrul sistemului de asigurări de sănătate, cu păstrarea specificului
activităţii."
60. La articolul 281
alineatul (1), după litera f) se introduc trei noi litere, literele g), h) şi
i), cu următorul cuprins:
,,g) solicită avizul ministrului sănătăţii publice
înaintea depunerii bugetului de venituri şi cheltuieli la Ministerul Economiei
şi Finanţelor pentru sumele transferate din bugetul Ministerului Sănătăţii
Publice în bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate;
h) raportează trimestrial şi anual ministrului
sănătăţii publice realizarea activităţilor desfăşurate de CNAS;
i) supune aprobării ministrului sănătăţii publice
reglementările propuse în cadrul politicilor din domeniul sanitar."
61. La articolul 288,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Directorul
general al Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului este numit pe bază de concurs organizat de Ministerul
Transporturilor în colaborare cu CNAS, prin ordin comun al ministrului
transporturilor şi al preşedintelui CNAS."
62. La articolul 288,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(4) Salarizarea şi celelalte drepturi ale directorului
general se stabilesc prin contractul de management. Salariul de bază se aprobă
de preşedintele CNAS şi se stabileşte între limite, după cum urmează:
a) limita minimă la nivelul
maxim al salariului pentru funcţia de consilier gr. I A din cadrul ministerelor şi al altor organe centrale de
specialitate, la care se adaugă indemnizaţia de conducere în cuantum de 55%
corespunzătoare funcţiei de director general;
b) limita maximă la nivelul
prevăzut de lege pentru funcţia de secretar general din ministere."
63. La articolul 305
alineatul (1), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul
cuprins:
,,a1) nedepunerea la
termen a declaraţiei prevăzute la art. 215 alin. (3);".
64. La articolul 306,
după litera b) se introduce o nouă literă, litera b1), cu următorul cuprins:
„b1)cea prevăzută la
lit. a1), cu amendă
de la 50 lei la 100 lei;".
65. La articolul 317,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins
„Art. 317. - (1) In termen de 12 luni Casa Asigurărilor
de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va
intra în proces de reorganizare în vederea privatizării.
(2) Până la data reorganizării, Casa Asigurărilor de
Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului îşi va
desfăşura activitatea potrivit prevederilor legale de organizare şi funcţionare
a acesteia, pe principiul de funcţionare a caselor de asigurări din cadrul
sistemului de asigurări de sănătate."
66. La articolul 317,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Ministerul
Transporturilor este reprezentantul statului în activitatea de privatizare a
Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului."
67. Articolul 362 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 362. - Veniturile
prevăzute la art. 361, gestionate de Ministerul Sănătăţii Publice, sunt folosite pentru investiţii în
infrastructură şi dotări în sistemul sanitar public, finanţarea programelor
naţionale de sănătate, pentru rezerva Ministerului Sănătăţii Publice, precum şi
pentru finanţarea acordării asistenţei medicale publice de urgenţă."'
68. La articolul 385,
alineatele (5), (6) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(5) In cazul unităţilor sanitare publice care
înregistrează deficit de personal medical, precum şi al unităţilor sanitare
publice aflate în zone defavorizate, medicii îşi pot continua activitatea peste
vârsta de pensionare prevăzută de lege, până la ocuparea posturilor prin
concurs, la propunerea unităţii sanitare publice, cu avizul anual al Colegiului
Medicilor din România, prin colegiile teritoriale judeţene, respectiv al
municipiului Bucureşti, şi cu aprobarea Ministerului Sănătăţii Publice,
respectiv a autorităţii de sănătate publică, în funcţie de subordonare."
(6) Medicii deţinuţi sau internaţi din motive politice,
aflaţi în situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea
unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura
instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în
străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi
completările ulterioare, pot fi menţinuţi, la cerere, în activitatea
profesională, pe baza certificatului anual de sănătate. Aceste prevederi se
aplică şi medicilor care, din motive politice, au fost obligaţi să îşi
întrerupă studiile o anumită perioadă, obţinându-şi licenţa cu întârziere, ori
celor care au fost împiedicaţi sa îşi reia activitatea profesională.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(8) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), medicii
titulari ai cabinetelor de medicină de familie din mediul rural, care îşi
desfăşoară activitatea în relaţie contractuală cu casele de asigurări'de
sănătate judeţene, îşi pot continua activitatea în aceleaşi condiţii, după
împlinirea vârstei de pensionare, la cerere, cu aviz anual'eliberat de
autoritatea de sănătate publică judeţeană şi de Colegiul Medicilor din România,
prin colegiile judeţene ale medicilor, pe baza certificatului de
sănătate."
69. La articolul 388,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Termenul
prevăzut la alin. (1) poate fi extins cu o lună în situaţiile în care
recunoaşterea profesională se face pe baza principiilor Regimului general de
recunoaştere a calificărilor profesionale. In acest caz se prelungeşte
corespunzător si perioada de valabilitate prevăzută la alin. (3)."
70. La articolul 484, alineatele (2)-(5) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„(2) In unităţile sanitare publice, medicii dentişti,
membri titulari şi membri corespondenţi ai Academiei Române şi ai Academiei de
Ştiinţe Medicale, profesorii universitari, cercetătorii ştiinţifici gradul I, doctorii în ştiinţe medicale, care
desfăşoară activităţi medico-dentare, pot continua, la cerere, activitatea până
la împlinirea vârstei de 70 de ani. Peste această vârstă medicii dentişti,
membri titulari şi membri corespondenţi ai Academiei de Ştiinţe Medicale, pot
fi menţinuţi în activitate conform dispoziţiilor art. 10 alin. (2) din Legea
nr. 264/2004 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Medicale,
cu modificările ulterioare. De acelaşi drept pot beneficia şi medicii dentişti,
membri titulari şi membri corespondenţi ai Academiei Române.
(3) Medicii dentişti prevăzuţi la alin. (1), la cerere,
se pot pensiona anticipat, la vârstele prevăzute în Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările şi completările ulterioare, dacă îndeplinesc condiţiile de stagiu
de cotizare prevăzute de lege pentru pensia anticipată sau pentru pensia
anticipată parţială.
(4) Medicii dentişti deţinuţi sau internaţi din motive
politice, aflaţi în situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2) din
Decretul-lege nr. 118/1990 republicat, cu modificările şi completările
ulterioare, pot fi menţinuţi, la cerere, în activitatea profesională, pe baza
certificatului anual de sănătate.
Aceste prevederi se aplică şi medicilor dentişti care, din motive politice, au
fost obligaţi să îşi întrerupă studiile o anumită perioadă, obţinându-şi
licenţa cu întârziere, ori celor care au fost împiedicaţi sa îşi reia
activitatea profesională.
(5) In cazul unităţilor sanitare publice care
înregistrează deficit de personal medico-dentar, precum şi al unităţilor
sanitare publice aflate în zone defavorizate, medicii dentişti îşi pot continua
activitatea peste vârsta de pensionare prevăzută de lege, până la ocuparea
posturilor prin concurs, la propunerea unităţii sanitare publice, cu avizul
anual al Colegiului Medicilor Dentişti din România şi cu aprobarea Ministerului
Sănătăţii Publice, respectiv a autorităţii de sănătate publică, în funcţie de
subordonare."
71. La articolul 484,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (31), cu următorul
cuprins:
„(31) Medicii
dentişti care au depăşit limita de vârstă prevăzută la alin. (1) pot profesa în
continuare în unităţi sanitare private. Desfăşurarea activităţii se face în
baza certificatului de membru şi a avizului anual al Colegiului Medicilor
Dentişti din România, eliberat pe baza certificatului de sănătate şi a
asigurării privind răspunderea civilă pentru greşeli în activitatea
profesională, încheiată pentru anul respectiv."
72. La articolul 485,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Termenul
prevăzut la alin. (1) poate fi extins cu o lună în situaţiile în care
recunoaşterea profesională se face pe baza principiilor Regimului general de
recunoaştere a calificărilor profesionale. In acest caz se prelungeşte
corespunzător si perioada de valabilitate prevăzută la alin. (3)."
73. La articolul 565,
alineatele (2) şi (3) ale se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) In unităţile sanitare publice, farmaciştii, membri
titulari şi membri corespondenţi ai Academiei Române şi ai Academiei de Ştiinţe
Medicale, profesorii universitari, cercetătorii ştiinţifici gradul I, doctorii în ştiinţe farmaceutice, care
desfăşoară activităţi farmaceutice, pot continua, la cerere, activitatea până
la împlinirea vârstei de 70 de ani. Peste această vârstă farmaciştii, membri
titulari şi membri corespondenţi ai Academiei de Ştiinţe Medicale, pot fi
menţinuţi în activitate conform dispoziţiilor art. 10 alin. (2) din Legea nr.
264/2004, cu modificările ulterioare. De acelaşi drept pot beneficia şi
farmaciştii, membri titulari şi membri corespondenţi ai Academiei Române.
(3) Farmaciştii prevăzuţi la alin. (1), la cerere, se
pot pensiona anticipat, la vârstele prevăzute în Legea nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, dacă îndeplinesc condiţiile de stagiu
de cotizare prevăzute de lege pentru pensia anticipată sau pentru pensia
anticipată parţială."
74. La articolul 565,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (31), cu următorul
cuprins:
„(31) Farmaciştii
care au depăşit limita de vârstă prevăzută la alin. (1) pot profesa în
continuare în unităţi sanitare private. Desfăşurarea activităţii se face în baza
certificatului de membru şi a avizului anual al Colegiului Farmaciştilor din
România, eliberat pe bâza certificatului de sănătate şi a asigurării de
răspundere civilă pentru greşeli în activitatea profesională, încheiată pentru
anul respectiv."
75. La articolul 565, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(4) In cazul unităţilor sanitare publice care
înregistrează deficit de farmacişti, precum şi al unităţilor sanitare publice
aflate în zone defavorizate, farmaciştii îşi pot continua activitatea peste
vârsta de pensionare prevăzută de lege, până la ocuparea posturilor prin
concurs, la propunerea unităţii sanitare publice, cu avizul Colegiului
Farmaciştilor din România şi cu aprobarea Ministerului Sănătăţii Publice, respectiv
a autorităţii de sănătate publică, în funcţie de subordonare."
76. La articolul 565,
după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul
cuprins:
„(6) Farmaciştii deţinuţi sau internaţi din motive
politice, aflaţi în situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2) din
Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările
ulterioare, pot fi menţinuţi, la cerere, în activitatea profesională pe baza
certificatului anual de sănătate. Aceste prevederi se aplică şi farmaciştilor
care, din motive politice, au fost obligaţi să îşi întrerupă studiile o anumită
perioadă, obţinându-şi
licenţa cu întârziere, ori celor care au fost împiedicaţi să îşi reia
activitatea profesională."
77. Articolul 566 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 566. - In farmaciile de
spital, farmacistul este autorizat să elibereze medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale şi
altele asemenea, atât pentru secţiile spitalului, cât şi pentru asigurarea
acestora, în ambulatoriu, în cadrul programelor naţionale de sănătate."
78. La articolul 569,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Termenul
prevăzut la alin. (1) poate fi extins cu o lună în situaţiile în care
recunoaşterea profesională se face pe baza principiilor Regimului general de
recunoaştere a calificărilor profesionale. In acest caz se prelungeşte
corespunzător şi perioada de valabilitate prevăzută la alin. (3)."
79. La articolul 661,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 661. - (1) Limitele maxime
ale despăgubirilor de asigurare se stabilesc de către CNAS, după consultarea
asociaţiilor profesionale din domeniul asigurărilor şi CMR, CFR, CMDR, OÂMMR şi
OBBC, cu avizul Ministerului Sănătăţii Publice."
80. La articolul 695,
punctele 16 şi 34 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„16. distribuţie angro a
medicamentelor- totalitatea activităţilor de
procurare, deţinere, livrare sau export de medicamente, cu excepţia activităţii
de eliberare a acestora către public (distribuţia en detail); asemenea
activităţi sunt efectuate de fabricanţi ori depozitele lor, importatori şi alţi
distribuitori angro sau de farmacişti ori alte persoane autorizate să furnizeze
medicamente către public în România;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
34. procedura centralizată - procedura de autorizare de punere pe piaţă prevăzută în
Regulamentul Consiliului şi Parlamentului European nr. 726/2004, care
stabileşte procedurile comunitare pentru autorizarea şi supravegherea
medicamentelor de uz uman şi veterinar şi care constituie Agenţia Europeană a
Medicamentelor, şi în Regulamentul (CE) nr. 1.394/2007 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 13 noiembrie 2007 privind medicamentele pentru
terapie avansată."
81. La articolul 695,
după punctul 35 se introduce un nou punct, punctul 36, cu următorul cuprins:
„36. medicament pentru
terapie avansată - un produs, astfel cum este
definit în art. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.394/2007."
82. La articolul 697
alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul
cuprins:
,,g) medicamentelor pentru terapie avansată, astfel cum
sunt definite în Regulamentul (CE) nr. 1.394/2007, care sunt preparate în mod
nesistematic, în conformitate cu standarde de calitate specifice şi care sunt
utilizate în România, în cadrul unui spital, sub responsabilitatea unui medic,
în scopul de a se conforma unei prescripţii medicale privind un medicament
adaptat special destinat unui anumit pacient."
83. La articolul 697,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul
cuprins:
„(2) Fabricarea medicamentelor prevăzute la alin. (1)
lit. g) este autorizată de Agenţia Naţională a Medicamentului. Aceasta se
asigură că cerinţele privind trasabilitatea şi farmacovigilenţa, precum şi
standardele de calitate specifice prevăzute la lit. g) sunt echivalente cu cele
prevăzute la nivel comunitar cu privire la medicamentele pentru terapie
avansată pentru care este necesară autorizarea în conformitate cu Regulamentul
(CE) nr. 726/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 martie
2004 de stabilire a procedurilor comunitare privind autorizarea şi
supravegherea medicamentelor de uz uman şi veterinar şi de instituire a unei
agenţii europene a medicamentului."
84. Articolul 756 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 756. -Agenţia Naţională a Medicamentului aplică
prevederile ghidurilor
publicate de Comisia Europeană referitoare la buna practică de fabricaţie
pentru medicamente, precum şi pentru substanţele active folosite ca materii
prime, privind forma şi conţinutul autorizaţiei prevăzute la art. 748 alin.
(1), ale rapoartelor prevăzute la art. 823 alin. (3), forma şi conţinutul
certificatului de bună practică de fabricaţie prevăzut la art. 823 alin.
(5)."
85. Denumirea
capitolului VII „Distribuţia angro a medicamentelor" al titlului XVII
„Medicamentul" se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL VII
Distribuţia medicamentelor"
86. Articolul 787 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 787. - (1) Cu respectarea prevederilor art. 700,
Agenţia Naţională a Medicamentului ia toate măsurile corespunzătoare pentru a
se asigura că numai medicamentele pentru care a fost acordată o autorizaţie de
punere pe piaţă conform prevederilor prezentului titlu
sunt distribuite pe teritoriul României.
(2) Cu respectarea prevederilor
art. 700, Agenţia Naţională a Medicamentului ia toate măsurile corespunzătoare
pentru a se asigura că numai medicamentele pentru care a fost acordată o
autorizaţie de punere pe piaţă conform prevederilor prezentului titlu şi prin
procedura centralizată sunt distribuite pe teritoriul României.
(3) Distribuţia angro şi
depozitarea medicamentelor, precum şi distribuţia en detail se efectuează numai
pentru medicamente care au autorizaţii de punere pe piaţă eliberate:
a) de Comisia Europeană, conform procedurii
centralizate; sau
b) de Agenţia Naţională a Medicamentului, conform
prevederilor prezentului titlu.
(4) Orice distribuitor angro care nu este deţinătorul
autorizaţiei de punere pe piaţă şi care introduce un medicament dintr-un stat
membru al Uniunii Europene trebuie să notifice intenţia sa deţinătorului
autorizaţiei de punere pe piaţă şi Agenţiei Naţionale a Medicamentului; pentru
medicamentele care nu au fost autorizate prin procedura centralizată,
notificarea Agenţiei Naţionale a Medicamentului se face fără a contraveni
procedurilor suplimentare prevăzute în legislaţia din România."
87. Articolul 788 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 788. - (1) Agenţia
Naţională a Medicamentului ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că distribuţia angro de
medicamente se face de către posesorii unei autorizaţii pentru desfăşurarea
activităţii de distribuitor angro de medicamente, în care se precizează sediul
pentru care este valabilă.
(2) Dacă persoanele autorizate
să elibereze medicamentele către populaţie pot, conform legislaţiei naţionale,
să se angajeze şi în distribuţie angro, aceste persoane trebuie să fie
autorizate conform alin. (1).
(3) Agenţia Naţională a
Medicamentului ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că distribuţia en
detail de medicamente se face de către posesorii unei autorizaţii pentru
desfăşurarea activităţii de distribuitor en detail de medicamente, în care se
precizează sediul pentru care este valabilă.
(4) Deţinerea unei autorizaţii
de fabricaţie include şi autorizarea pentru distribuţia angro a medicamentelor
acoperite de acea autorizaţie; deţinerea unei autorizaţii pentru desfăşurarea
activităţii de distribuţie angro de medicamente nu exceptează deţinătorul de la
obligaţia de a deţine o autorizaţie de fabricaţie şi de a se supune condiţiilor
stabilite în acest sens, chiar dacă activitatea de fabricaţie sau de import
este secundară.
(5) La cererea Comisiei Europene sau a unui stat membru al Uniunii Europene, Agenţia Naţională a
Medicamentului trebuie să furnizeze toate informaţiile adecvate privind
autorizaţiile individuale pe care Ie-a eliberat conform alin. (1).
(6) Verificările persoanelor autorizate pentru
desfăşurarea activităţii de distribuţie angro şi en detail de medicamente,
precum şi inspecţia spaţiilor lor se efectuează sub responsabilitatea Agenţiei
Naţionale a Medicamentului.
(7) Agenţia Naţională a
Medicamentului suspendă sau retrage autorizaţia prevăzută la alin. (1) dacă nu
mai sunt îndeplinite condiţiile de autorizare şi informează despre aceasta
statele membre ale Uniunii Europene şi Comisia Europeană.
(8) Agenţia Naţională a
Medicamentului suspendă sau retrage autorizaţia prevăzută la alin. (3) dacă nu
mai sunt îndeplinite condiţiile de autorizare.
(9) In cazul în care Agenţia Naţională a Medicamentului
consideră că deţinătorul unei autorizaţii acordate de un stat membru al Uniunii
Europene conform prevederilor art. 77 alin. (1) din Directiva 2001/83/CE nu mai
îndeplineşte condiţiile de autorizare, informează despre aceasta Comisia
Europeană şi statul membru implicat.
(10) Inspectorii din Agenţia Naţională a Medicamentului
pot preleva probe de la unităţile de distribuţie în vederea efectuării de
analize de laborator.
(11) Contravaloarea probelor prelevate şi costul
analizelor efectuate se suportă conform art. 823 alin. (1) lit. b)."
88. Articolul 789 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 789. - (1) Agenţia Naţională a Medicamentului se
asigură că timpul necesar
pentru desfăşurarea procedurii de examinare a cererilor pentru autorizarea de
distribuţie nu depăşeşte 90 de zile de la data primirii cererii de către
aceasta.
(2) In situaţia în care
documentaţia depusă de solicitant este incompletă, Agenţia Naţională a
Medicamentului cere solicitantului, dacă este necesar, să furnizeze toate
informaţiile privind condiţiile de autorizare."
(3) Dacă Agenţia Naţională a
Medicamentului constată că nu sunt furnizate toate informaţiile conform alin.
(2), perioada prevăzută la alin. (1) este suspendată până când datele cerute
vor fi furnizate."
89. La articolul 790,
literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) trebuie să aibă spaţii, instalaţii şi echipamente
potrivite şi adecvate pentru asigurarea preparării,' conservării şi distribuţiei
medicamentelor;
b) trebuie să aibă personal de specialitate, iar în
cazul unităţilor de distribuţie angro, şi o persoană responsabilă de calitatea
medicamentelor, îndeplinind condiţiile prevăzute în legislaţia din
România;".
90. La articolul 791,
literele c), d), f) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) în cazul distribuitorilor de medicamente angro, să
furnizeze medicamentele numai persoanelor care, la rândul lor, deţin o
autorizaţie de distribuţie angro sau sunt autorizate de Agenţia Naţională a
Medicamentului să furnizeze medicamente către populaţie în România;
d) să aibă un plan de urgenţă care să asigure
implementarea efectivă a oricărei retrageri de pe piaţă ordonată de Agenţia
Naţională a Medicamentului ori efectuată în cooperare cu fabricantul sau, după
caz, cu distribuitorul angro ori cu deţinătorul autorizaţiei de punere pe piaţă
pentru medicamentul în cauză;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
f) să ţină la dispoziţia Agenţiei Naţionale a
Medicamentului evidenţa prevăzută la lit. e), în scopul inspecţiilor, pentru o
perioadă de 5 ani;
g) să respecte principiile şi ghidurile de bună
practică de distribuţie de medicamente, precum şi regulile de bună practică
farmaceutică pentru medicamente, conform prevederilor art. 795."
91.La articolul 792,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 792. - (1) In ceea ce priveşte furnizarea de
medicamente către farmacişti şi persoanele autorizate să elibereze medicamente
către populaţie, Agenţia Naţională a Medicamentului nu trebuie să aplice unui
deţinător de autorizaţie de distribuţie angro acordată de alt stat membru al
Uniunii Europene nicio obligaţie, în special obligaţii de serviciu public, mai
restrictivă decât cele aplicate persoanelor autorizate să efectueze activităţi
echivalente în România.
(2) Deţinătorul unei autorizaţii de punere pe piaţă
pentru un medicament şi distribuitorii angro ai acelui medicament pus efectiv
pe piaţă în România asigură, în limitele responsabilităţilor lor, stocuri
adecvate şi continue din acel medicament către farmacii şi persoanele
autorizate să furnizeze medicamente, astfel încât nevoile pacienţilor din
România să fie acoperite."
92. La articolul 793,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) Agenţia Naţională a Medicamentului ia toate
măsurile necesare pentru a se asigura că persoanele autorizate să furnizeze
medicamente către populaţie pot furniza informaţiile necesare pentru
trasabilitatea căii de distribuţie a fiecărui medicament."
93. Articolul 794 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 794. - Prevederile prezentului capitol nu
împiedică aplicarea unor
cerinţe mai restrictive în legătură cu distribuţia de:
a) substanţe stupefiante şi psihotrope pe teritoriul
României;
b) medicamente derivate din sânge;
c) medicamente imunologice;
d) medicamente radiofarmaceutice."
94. Articolul 795 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 795. -Agenţia Naţională a
Medicamentului are obligaţia de a urmări aplicarea ghidurilor de bună practică
de distribuţie publicate de Comisia Europeană, precum şi a regulilor de bună
practică farmaceutică prevăzute de legislaţie."
95. Articolul 836 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 836. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte şi se sancţionează după
cum urmează:
a) cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, aplicată
fabricantului, şi cu închiderea unităţii, în cazul funcţionării unităţii de
producţie de medicamente fără autorizaţie de fabricaţie emisă de Agenţia
Naţională a Medicamentului; se sancţionează cu aceeaşi amendă distribuitorul şi
cu închiderea unităţii de distribuţie a medicamentelor care funcţionează fără
autorizaţie emisă de Agenţia Naţională a Medicamentului;
b) cu amendă de la 5.000 lei la
10.000 lei, în cazul nerespectării Regulilor de bună practică de laborator de
către laboratoarele care efectuează teste farmacotoxicologice în vederea
întocmirii documentaţiei de autorizare de punere pe piaţă a medicamentelor de
uz uman;
c) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, aplicată
fabricantului sau distribuitorului, după caz, pentru practicarea în cadrul
unităţii de producţie sau de distribuţie a medicamentelor a altor activităţi
decât a celor pentru care au fost autorizate, distribuţia de la fabricant sau
din depozitele de medicamente a medicamentelor către unităţi neautorizate de Agenţia
Naţională a Medicamentului în condiţiile legii, participarea persoanelor
necalificate la operaţiuni tehnice care necesită calificare de specialitate în
procesul de fabricaţie şi în cel de distribuţie, precum şi nerespectarea
prevederilor referitoare la inscripţionarea şi prospectul medicamentelor,
publicitatea medicamentelor, raportarea schimbărilor survenite în activitatea
de producţie sau de distribuţie, nerespectarea regulilor de bună practică în
activitatea de farmacovigilenţă desfăşurată de deţinătorul autorizaţiei de
punere pe piaţă;
d) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 iei, aplicată
fabricantului în cazul nerespectării condiţiilor de funcţionare a unităţii de
producţie de medicamente pentru care a fost autorizat sau în cazul
nerespectării Ghidului privind buna practică de fabricaţie;
e) cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, în cazul
fabricării şi distribuţiei medicamentelor fără documente care să ateste
provenienţa şi/sau calitatea acestora, în cazul nerespectării prevederilor
privind procedura de retragere a medicamentelor de către fabricanţi şi
distribuitori, precum şi în cazul deţinerii şi distribuirii medicamentelor cu
termen de valabilitate depăşit sau cu buletin de analiză necorespunzător;
f) cu amendă de la 5.000 lei la
10.000 lei, lipsa din unităţile de distribuţie a farmacistului-şef sau a
înlocuitorului acestuia pe perioada în care unitatea funcţionează, precum şi
împiedicarea exercitării activităţii de inspecţie;
g) cu amendă de la 10.000 lei
la 30.000 lei şi suspendarea autorizaţiei de funcţionare a unităţii de
distribuţie pe o durată de un an, în cazul repetării într-o perioadă de 3 luni
a uneia dintre contravenţiile constatate, prevăzute la lit. c) şi e);
h) cu amendă de la 5.000 lei la 20.000 lei şi
suspendarea autorizaţiei de funcţionare a unităţii de distribuţie, în cazul
nerespectării Ghidului de distribuţie angro şi a Regulilor de bună practică
farmaceutică, până la remedierea deficienţelor constatate;
i) cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei, în cazul în
care deţinătorul autorizaţiei de punere pe piaţă nu respectă condiţiile sau
restricţiile incluse în autorizaţia de punere pe piaţă care privesc eliberarea
sau utilizarea medicamentului, precum şi pe acelea referitoare la utilizarea în
condiţii de siguranţă şi eficacitate a medicamentului, nu raportează la Agenţia
Naţională a Medicamentului reacţiile adverse, nu transmite la Agenţia Naţională
a Medicamentului rapoartele periodice actualizate privind siguranţa
medicamentelor, modificările (variaţiile) la termenii autorizaţiilor de punere
pe piaţă, nu notifică Agenţia Naţională a Medicamentului privind data de
comercializare efectivă sau data la care medicamentul încetează să mai existe
pe piaţă, nu furnizează Ministerului Sănătăţii Publice sau, după caz, Agenţiei
Naţionale a Medicamentului date referitoare la volumul de vânzări şi volumul de
prescrieri ale medicamentului, în conformitate cu
prevederile prezentului titlu;
î) cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei, în cazul în
care laboratoarele independente/recunoscute de Agenţia Naţională a
Medicamentului nu respectă condiţiile în care a fost obţinută autorizaţia;
j) cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei, în cazul în
care importatorii nu îşi respectă angajamentul privind transmiterea la Agenţia
Naţională a Medicamentului a situaţiei exacte a fiecărui import, în
conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
k) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei nedepunerea
în termen de 6 luni de la finalizare a oricăror alte studii sponsorizate de
deţinătorul autorizaţiei de punere pe piaţă care implică utilizarea la
populaţia pediatrică a unui medicament acoperit de o autorizaţie de punere pe
piaţă, indiferent dacă au fost sau nu efectuate în conformitate cu un plan de
investigaţie pediatrică agreat.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către inspectorii din cadrul
Agenţiei Naţionale a Medicamentului."
96. Articolul 848 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 848. - Agenţia Naţională a Medicamentului se
asigură că există sisteme
adecvate de colectare a medicamentelor nefolosite sau expirate."
97. Articolul 851 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 851. - Ministerul Sănătăţii Publice stabileşte,
avizează şi aprobă, prin
ordin al ministrului sănătăţii publice, preţurile maximale ale medicamentelor
de uz uman cu autorizaţie de punere pe piaţă în România, cu excepţia
medicamentelor care se eliberează fără prescripţie medicală (OTC)."
98. Articolul 856 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 856. - La depunerea documentaţiei pentru
autorizarea de funcţionare,
unităţile de distribuţie plătesc în contul Agenţiei Naţionale a Medicamentului
tariful privind autorizaţia de funcţionare, aprobat prin ordin al ministrului
sănătăţii publice."
99. Articolul 858 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 858. - Cheltuielile necesare pentru efectuarea de
către salariaţii Agenţiei
Naţionale a Medicamentului a inspecţiilor în vederea acordării autorizaţiei de distribuţie sau a altor tipuri de inspecţie
sunt asigurate din bugetul propriu."
Art. II. - Termenul
prevăzut la art. 317 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, referitor la procesul de reorganizare în vederea
privatizării Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului începe să curgă de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. III. - (1)
Infiinţarea instituţiilor prevăzute la art. 11 lit. b) din Legea nr. 95/2006,
cu modificările şi completările ulterioare, cu atribuţii în domeniul asistenţei
medicale, programelor naţionale de sănătate, infrastructură în domeniul sanitar
şi control în sănătate publică se face prin reorganizarea Ministerului
Sănătăţii Publice, a autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, precum şi a institutelor şi centrelor de sănătate
publică.
(2) La data intrării în vigoare
a hotărârilor Guvernului prin care instituţiile prevăzute la alin. (1) încep să
funcţioneze, se abrogă art. 12, art. 13 alin. (1), art. 17 alin. (1) şi (2),
art. 18-23 şi art. 24 alin. (2).
(3) La aceeaşi dată la care instituţiile prevăzute la
alin. (1) încep să funcţioneze, sintagmele „autorităţi de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti" şi „autorităţi de sănătate publică
teritoriale" se înlocuiesc cu expresia „instituţii care desfăşoară
activităţi în domeniul sănătăţii publice care preiau atribuţiile
acestora".
(4) In tot cuprinsul titlului II „Programe naţionale de sănătate", sintagmele „Agenţia Naţională
de Programe" şi „Agenţia Naţională pentru Programe de Sănătate" se
înlocuiesc cu sintagma „structură cu atribuţii în elaborarea şi coordonarea
programelor naţionale de sănătate".
(5) Până la data prevăzută la alin. (2), la care
instituţiile prevăzute la alin. (1) încep să funcţioneze, atribuţiile
structurii prevăzute la alin. (4) sunt exercitate de Agenţia Naţională pentru
Programe de Sănătate, ca structură din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice cu
atribuţii în elaborarea şi coordonarea programelor naţionale de sănătate.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
p. Secretarul de stat al Departamentului pentru Afaceri
Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat