ORDONANTA DE URGENTA Nr. 97 din 14 iulie 2005
privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor
romani
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 641 din 20 iulie 2005
Avand in vedere faptul ca realizarea reformei institutionale privind
administratia publica a impus reorganizarea activitatii structurilor de stare
civila si a structurilor de evidenta informatizata a persoanelor, prin a caror
fuziune s-au constituit noi structuri - serviciile publice comunitare de
evidenta a persoanelor - organizate la nivelul consiliilor locale ale
comunelor, oraselor si municipiilor, precum si la nivelul consiliilor judetene,
respectiv al municipiului Bucuresti,
tinand cont de aceste modificari structurale, de cele de ordin legislativ,
precum si de importanta deosebita pe care o au actele de identitate pentru
cetatenii romani, aspecte care impun cu necesitate adoptarea unui instrument
juridic ale carui coordonate principale sa fie: introducerea unor noi principii
in evidenta populatiei; dinamica miscarii populatiei, atat in tara, cat si
peste hotare; schimbarea criteriilor privind domiciliul, resedinta si punerea
in legalitate a cetatenilor romani, in interesul rezolvarii operative si
corecte a tuturor situatiilor existente; stabilirea unor noi termene de
valabilitate a actelor de identitate, care sa permita identificarea corecta a
cetatenilor, prevenind astfel tentativele de substituire a identitatii,
diminuarea birocratiei existente pana in prezent in relatiile autoritatilor cu
cetatenii,
luand in considerare situatia extraordinara a carei reglementare nu poate
fi amanata, determinata de implicatiile inexistentei unui cadru juridic
eficient, adaptat la realitatile societatii romanesti, si pentru respectarea
dreptului fiecarui cetatean de a-si stabili in mod neingradit locul de
domiciliu sau resedinta, care presupune adoptarea unor masuri urgente,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta constituie cadrul care reglementeaza
evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani,
prin care se asigura realizarea raporturilor juridice dintre persoanele fizice,
juridice si institutiile statului de drept.
Art. 2
(1) Evidenta cetatenilor romani reprezinta un sistem national de
inregistrare si actualizare a datelor cu caracter personal ale acestora,
necesar cunoasterii populatiei, miscarii acesteia si comunicarii de date, in
interesul cetatenilor, al statului si al institutiilor publice.
(2) Evidenta cetatenilor romani se tine dupa principiul locului de
domiciliu al acestora, de catre Ministerul Administratiei si Internelor, prin
Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor, impreuna cu serviciile
publice comunitare de evidenta a persoanelor, in Registrul permanent de
evidenta a populatiei din cadrul Sistemului national informatic de evidenta a
populatiei.
(3) Pentru cetatenii romani care au domiciliul in strainatate, evidenta
acestora se tine dupa principiul ultimului domiciliu avut in tara si dupa
resedinta declarata in Romania.
Art. 3
Sistemul national informatic de evidenta a populatiei, denumit in
continuare S.N.I.E.P., este administrat de Centrul National de Administrare a
Bazelor de Date privind Evidenta Persoanelor din cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor, denumit in continuare C.N.A.B.D.E.P., si
reprezinta ansamblul activitatilor desfasurate cu mijloace informatice pentru
tinerea evidentei persoanelor, producerea, eliberarea si evidenta documentelor
de stare civila, a cartilor de identitate, a cartilor de alegator si a altor
documente necesare persoanei in relatiile cu statul.
Art. 4
Registrul permanent de evidenta a populatiei, denumit in continuare
R.P.E.P., este componenta principala a S.N.I.E.P. si reprezinta ansamblul
datelor cu caracter personal ale cetatenilor romani, rezultate in urma
procesarii automate, intr-o conceptie unitara, in scopul cunoasterii numarului,
structurii si miscarii populatiei pe teritoriul tarii.
Art. 5
(1) Intocmirea, actualizarea, exploatarea si valorificarea datelor din
R.P.E.P. se fac de catre Ministerul Administratiei si Internelor, prin
Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor, si de catre serviciile
publice comunitare de evidenta a persoanelor.
(2) Administrarea bazelor de date integrate, precum si producerea cartilor de
identitate si a cartilor de alegator, in sistem informatizat, se realizeaza de
catre C.N.A.B.D.E.P.
(3) Continutul R.P.E.P. se aproba si se modifica prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor.
(4) R.P.E.P. functioneaza in sistem deschis, servind ca suport unic pentru
furnizarea de date, in conditiile legii, pentru toate sistemele informatice
care prelucreaza date nominale privind persoana fizica.
(5) Cetatenii romani sunt inregistrati in R.P.E.P. la nastere, pe baza
datelor de stare civila din actele de nastere.
Art. 6
(1) Codul numeric personal, denumit in continuare C.N.P., reprezinta un
numar semnificativ ce individualizeaza o persoana fizica si constituie singurul
identificator pentru toate sistemele informatice care prelucreaza date cu
caracter personal privind persoana fizica.
(2) Codurile numerice personale sunt generate si administrate prin mijloace
informatice de catre C.N.A.B.D.E.P., care emite si distribuie anual catre
serviciile publice comunitare judetene de evidenta a persoanelor, Serviciul
public comunitar de evidenta a persoanelor al municipiului Bucuresti si
Directia generala afaceri consulare din Ministerul Afacerilor Externe listele
continand codurile numerice personale precalculate pentru anul in curs.
(3) Fiecarei persoane fizice i se atribuie, incepand de la nastere, un
C.N.P. care se inscrie in actele si certificatele de stare civila si se preia
in celelalte acte cu caracter oficial, emise pe numele persoanei respective,
precum si in R.P.E.P.
(4) Atribuirea C.N.P. se face, in tara, de catre serviciile publice
comunitare de evidenta a persoanelor, iar in strainatate, de catre Ministerul
Afacerilor Externe, prin misiunile diplomatice si oficiile consulare ale
Romaniei, in baza listelor prevazute la alin. (2).
(5) Pentru situatii de exceptie, la solicitarea institutiilor publice
mentionate la alin. (2), C.N.A.B.D.E.P. genereaza coduri numerice personale
suplimentare, in vederea atribuirii persoanelor fizice, in conditiile prezentei
ordonante de urgenta.
(6) Gestionarea si verificarea atribuirii C.N.P. revin serviciilor publice
comunitare de evidenta a persoanelor sub coordonarea Inspectoratului National
pentru Evidenta Persoanelor.
CAP. 2
Organizarea, actualizarea, valorificarea si administrarea datelor din
R.P.E.P.
Art. 7
Activitatea de evidenta a persoanelor este organizata pe trei niveluri:
a) la nivel central, de catre Inspectoratul National pentru Evidenta
Persoanelor;
b) la nivel judetean si al municipiului Bucuresti, de catre serviciile
publice comunitare judetene de evidenta a persoanelor, respectiv al
municipiului Bucuresti;
c) la nivel local si al sectoarelor municipiului Bucuresti, de catre
serviciile publice comunitare locale de evidenta a persoanelor.
Art. 8
(1) Actualizarea datelor din R.P.E.P. se realizeaza de Inspectoratul
National pentru Evidenta Persoanelor si de serviciile publice comunitare de
evidenta a persoanelor, pe baza documentelor prezentate de persoana interesata
sau comunicate de autoritati, potrivit atributiilor ce le revin, in situatiile
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Autoritatile prevazute la alin. (1) sunt:
a) Ministerul Afacerilor Externe, pentru evenimentele de stare civila
intervenite in strainatate;
b) Ministerul Justitiei, pentru cei care dobandesc sau pierd cetatenia
romana;
c) instantele judecatoresti, pentru persoanele care au pierdut drepturile
electorale, pentru modificari intervenite ca urmare a divortului si pentru cei
supusi interdictiei de a parasi o localitate sau de a se afla intr-o
localitate, in temeiul hotararilor judecatoresti care au ramas definitive si
irevocabile;
d) Directia generala de pasapoarte, pentru cei care dobandesc sau detin
statutul de cetatean roman cu domiciliul in strainatate.
Art. 9
(1) Datele cu caracter personal ale persoanelor fizice sunt protejate de
legea speciala si nu pot fi prelucrate decat in conditiile prevazute de
aceasta.
(2) Beneficiarii datelor cu caracter personal, comunicate din R.P.E.P.,
sunt obligati sa utilizeze datele numai pentru destinatia stabilita si sa
asigure protectia acestora, in conditiile legii.
Art. 10
(1) Furnizarea datelor cu caracter personal din R.P.E.P., la cererea persoanelor
fizice si juridice, se face cu plata, in conditiile stabilite de lege.
(2) Comunicarea unor date din R.P.E.P. in cadrul unor actiuni de interes
public si achitarea taxelor corespunzatoare se fac pe baza de protocol incheiat
intre Ministerul Administratiei si Internelor, prin Inspectoratul National
pentru Evidenta Persoanelor, si beneficiar.
(3) Pentru actiuni de interes public care necesita comunicarea unui volum
mare de date cu caracter personal, in vederea indeplinirii unor obligatii
legale ce revin Ministerului Administratiei si Internelor, furnizarea datelor
din R.P.E.P. se face de catre C.N.A.B.D.E.P. si structurile sale teritoriale.
(4) Furnizarea datelor cu caracter personal prevazute la alin. (3) se face
in conditiile stabilite de lege, pe baza de protocol incheiat intre Ministerul
Administratiei si Internelor, prin C.N.A.B.D.E.P., si beneficiar.
(5) Protocoalele prevazute la alin. (2) si (4) contin in mod obligatoriu
destinatia datelor, volumul si structura acestora, suportul pe care se livreaza
si masurile de protectie si securitate a datelor prevazute de lege.
(6) Se excepteaza de la plata taxelor prevazute de lege verificarile in
R.P.E.P. sau, dupa caz, furnizarea unor date cu caracter personal, solicitate,
in scopul exercitarii atributiilor legale, de catre:
a) institutiile publice cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice,
securitatii nationale si justitiei;
b) institutiile publice cu atributii in domeniul realizarii creantelor
bugetare prin modalitatile de executare silita prevazute de lege;
c) casele de asigurari de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti,
Casa de Asigurari de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale
si Autoritatii Judecatoresti si Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
d) Ministerul Finantelor Publice si structurile subordonate acestuia, in
scopul urmaririi impozitului pe venit datorat de persoanele fizice;
e) institutiile cu atributii in domeniul protectiei drepturilor copilului
si al asistentei si ocrotirii sociale a batranilor;
f) alte persoane juridice, in conditiile prevazute de lege.
CAP. 3
Actele de identitate
Art. 11
(1) Actul de identitate este documentul care se elibereaza, in conditiile
prezentei ordonante de urgenta, cetateanului roman si cu care se face dovada
identitatii, a domiciliului si, dupa caz, a resedintei titularului acestuia.
Acest document se elibereaza incepand cu varsta de 14 ani.
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin act de identitate se
intelege cartea de identitate si cartea de identitate provizorie.
Art. 12
Dovada identitatii si a cetateniei romane in cazul minorului care nu a
implinit varsta de 14 ani se face cu certificatul de nastere al acestuia, iar
dovada domiciliului se face cu actul de identitate al parintelui la care
locuieste statornic sau cu actul de identitate al reprezentantului sau legal,
precum si cu documentele prevazute la art. 27.
Art. 13
(1) Actul de identitate se elibereaza de catre serviciul public comunitar
de evidenta a persoanelor de la locul de domiciliu sau resedinta a persoanei
fizice, pe baza cererii scrise a acesteia sau, in cazul persoanei fizice puse
sub interdictie, a reprezentantului sau legal.
(2) Minorul poate depune cererea pentru eliberarea actului de identitate,
personal ori insotit de unul dintre parinti sau, dupa caz, de reprezentantul
sau legal.
(3) Cererea pentru eliberarea actului de identitate reprezinta
formularul-tip pe care cetatenii romani il completeaza pentru obtinerea unui
act de identitate si care contine informatiile cu caracter personal stabilite
de lege pentru constituirea si actualizarea R.P.E.P.
(4) Cererea pentru eliberarea actului de identitate se semneaza in prezenta
lucratorului serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor si trebuie
sa fie insotita de documentele care fac, potrivit legii, dovada numelui de
familie si a prenumelui, a datei de nastere, a starii civile, a cetateniei
romane, a domiciliului si, dupa caz, a resedintei.
(5) In cazul pierderii, furtului, distrugerii sau al deteriorarii
documentelor prevazute la alin. (4), solicitantii vor prezenta un alt document
oficial pentru certificarea identitatii. In lipsa unui astfel de document este
necesara declaratia unei rude sau, in lipsa, a unei alte persoane care sa
certifice identitatea solicitantului. Declaratia trebuie sa fie autentificata
in conditiile Legii notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) In situatia cetatenilor romani care au domiciliul in Romania si se afla
temporar in strainatate, eliberarea cartii de identitate se poate face prin
intermediul altei persoane, pe baza de procura speciala, autentificata la
misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din tara respectiva.
(7) Termenul de solutionare a cererilor pentru eliberarea unui act de
identitate este de pana la 30 de zile, acesta putand fi prelungit cu cel mult
15 zile de catre seful serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor.
Art. 14
(1) In termen de 15 zile de la implinirea varstei de 14 ani, minorul are
obligatia sa solicite serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor
eliberarea actului de identitate, prezentand, dupa caz, documentele mentionate
la art. 13 alin. (3), (4) sau (5).
(2) Eliberarea primului act de identitate nu se poate face pe baza de
procura speciala.
Art. 15
(1) Minorilor care la implinirea varstei de 14 ani se gasesc internati, in
conditiile legii, in centre specializate aflate sub autoritatea serviciilor
publice de asistenta sociala li se elibereaza acte de identitate prin grija
acestor servicii de catre serviciile publice comunitare de evidenta a
persoanelor din raza teritoriala de competenta.
(2) In situatia in care parintii celor prevazuti la alin. (1) nu sunt
cunoscuti sau nu pot fi identificati, la rubrica "Domiciliu" se
inscrie adresa centrului respectiv.
Art. 16
(1) Cartea de identitate se elibereaza dupa cum urmeaza:
a) prima carte de identitate se elibereaza la implinirea varstei de 14 ani;
b) pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 14 - 18 ani, termenul de
valabilitate a cartii de identitate este de 4 ani;
c) pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 18 - 25 ani, termenul de
valabilitate a cartii de identitate este de 7 ani;
d) cartile de identitate eliberate dupa implinirea varstei de 25 de ani au
termen de valabilitate de 10 ani.
(2) Dupa implinirea varstei de 55 de ani, cartea de identitate se
elibereaza cu termen de valabilitate permanent.
Art. 17
(1) Orice modificari, adaugari sau mentiuni, altele decat cele prevazute de
lege, inscrise in actul de identitate sunt interzise si atrag nulitatea
acestuia.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), nulitatea se constata de catre
lucratorii de politie sau de catre lucratorii serviciilor publice comunitare de
evidenta a persoanelor, dupa caz.
(3) Politistul care constata una dintre situatiile prevazute la alin. (1)
este obligat sa retina actul de identitate respectiv si sa-l depuna la cel mai
apropiat serviciu public comunitar de evidenta a persoanelor.
Art. 18
(1) Serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor elibereaza o
noua carte de identitate in urmatoarele cazuri:
a) la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care
urmeaza a fi preschimbat;
b) daca s-a modificat numele sau prenumele titularului, prenumele
parintilor, data ori locul nasterii;
c) in cazul schimbarii domiciliului;
d) in cazul schimbarii denumirii sau a rangului localitatilor si strazilor,
al renumerotarii imobilelor sau rearondarii acestora, al infiintarii
localitatilor sau strazilor;
e) in cazul atribuirii unui nou C.N.P.;
f) in cazul deteriorarii actului de identitate;
g) in cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
h) la expirarea sau revocarea interdictiei titularului de a se afla in
anumite localitati;
i) cand fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia
titularului;
j) in cazul schimbarii sexului;
k) in cazul anularii;
l) pentru preschimbarea buletinelor de identitate.
(2) In termen de 15 zile de la producerea uneia dintre situatiile prevazute
la alin. (1) lit. b) - k), titularul sau reprezentantul legal al acestuia este
obligat sa solicite serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor
eliberarea unei noi carti de identitate, prezentand documentele prevazute la
art. 13 alin. (3), (4) sau (5).
(3) Cu cel putin 15 zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a
actului de identitate, titularul sau reprezentantul legal al acestuia are
obligatia sa solicite serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor
eliberarea unei noi carti de identitate, prezentand documentele prevazute la
art. 13 alin. (3), (4) sau (5).
Art. 19
(1) Cartea de identitate provizorie se elibereaza in urmatoarele cazuri:
a) cand persoana fizica nu poseda toate documentele necesare pentru
eliberarea cartii de identitate;
b) in cazul cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, care locuiesc
temporar in Romania.
(2) Pentru cartea de identitate provizorie, termenul de valabilitate se
stabileste de serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor, dar nu poate
depasi un an.
Art. 20
Pe actul de identitate se fac mentiuni numai de catre lucratorii
serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor, referitoare la
stabilirea resedintei, iar in baza comunicarii scrise a organelor abilitate, si
cu privire la interdictia de a se afla in anumite localitati sau de a parasi
localitatea de domiciliu.
Art. 21
(1) Actul de identitate al persoanei fizice retinute, arestate preventiv
sau care executa pedeapsa inchisorii se pastreaza de catre administratia
aresturilor ori a penitenciarelor si se restituie la punerea in libertate a
titularului acestuia.
(2) Actul de identitate al persoanei fizice internate in institutii de
reeducare si de protectie sociala se pastreaza pe durata internarii de catre administratia
acestor institutii.
Art. 22
(1) Titularii actelor de identitate, precum si autoritatile publice
prevazute la art. 21 sunt obligati sa ia masuri pentru a evita deteriorarea,
distrugerea, pierderea sau furtul acestora.
(2) Furtul actului de identitate trebuie reclamat de catre persoanele
fizice si autoritatile publice mentionate in alin. (1) la unitatea de politie
pe raza careia s-a produs, in termen de 24 de ore de la constatare, iar
pierderea sau distrugerea documentului, la serviciul public comunitar de
evidenta a persoanelor de la locul de domiciliu sau resedinta.
(3) Actele de identitate declarate pierdute, distruse sau furate sunt nule
de drept.
Art. 23
(1) Persoana care a gasit un act de identitate, indiferent cine este
titularul acestuia, este obligata sa il depuna, in cel mai scurt timp posibil,
la cea mai apropiata unitate de politie sau la cel mai apropiat serviciu public
comunitar de evidenta a persoanelor.
(2) Actul de identitate declarat pierdut sau furat, care a fost ulterior
gasit de titular, trebuie predat in termen de 48 de ore la serviciul public
comunitar de evidenta a persoanelor unde a fost declarat evenimentul.
Art. 24
(1) Actul de identitate al unei persoane fizice nu poate fi retinut in afara
cazurilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Este interzisa darea, primirea sau solicitarea actului de identitate
drept garantie pentru prestarea unor servicii, pentru incredintarea unor bunuri
si valori, pentru plata datoriilor sau in alte scopuri, de catre persoanele
neautorizate.
CAP. 4
Domiciliul si resedinta
Art. 25
(1) Domiciliul unei persoane fizice este la adresa unde ea isi are locuinta
statornica.
(2) Cetatenii romani au dreptul sa-si stabileasca sau sa-si schimbe, in mod
liber, domiciliul ori resedinta, cu exceptia cazurilor expres prevazute de
lege.
(3) Cetatenii romani nu pot avea in acelasi timp decat un singur domiciliu
si/sau o singura resedinta. In cazul in care acestia detin mai multe locuinte,
isi pot stabili domiciliul sau resedinta in oricare dintre ele.
Art. 26
(1) Domiciliul minorului este la parintii sai sau la acela dintre parinti
la care el locuieste statornic ori, dupa caz, la reprezentantul sau legal, in
cazul in care se afla sub tutela.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica si in cazul persoanei fizice puse sub
interdictie.
Art. 27
Dovada domiciliului se poate face cu unul dintre urmatoarele documente:
a) acte incheiate in conditiile de validitate prevazute de legislatia
romana in vigoare, privind titlul locativ;
b) declaratia scrisa de primire in spatiu a gazduitorului, insotita de
actul de proprietate al acestuia, pentru persoanele care solicita schimbarea
domiciliului la o alta persoana fizica;
c) declaratia pe propria raspundere a solicitantului, insotita de nota de
verificare a politistului de ordine publica, prin care se certifica existenta
unui imobil, faptul ca solicitantul locuieste efectiv la adresa declarata,
pentru persoana fizica ce nu poate prezenta documentele prevazute la lit. a) si
b); pentru minorii si persoanele fizice puse sub interdictie, declaratia se da
si se semneaza de catre parinti sau de catre reprezentantii lor legali;
d) documentul eliberat de primarii, din care sa rezulte ca solicitantul
figureaza inscris in Registrul agricol, pentru mediul rural.
Art. 28
Declaratia scrisa de primire in spatiu a gazduitorului poate fi data in
fata lucratorului din cadrul serviciului public comunitar de evidenta a
persoanelor, a notarului public ori a functionarului misiunii diplomatice sau
oficiului consular al Romaniei.
Art. 29
Resedinta este adresa la care persoana fizica locuieste temporar mai mult
de 15 zile, alta decat cea de domiciliu.
Art. 30
(1) Persoana care locuieste temporar, in mod neintrerupt, mai mult de 15
zile la o alta adresa decat cea de domiciliu este obligata sa solicite
serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor inscrierea in actul de
identitate a mentiunii de stabilire a resedintei.
(2) Mentiunea de stabilire a resedintei se acorda pentru perioada
solicitata, dar nu mai mare de un an, si are valabilitate pe timpul cat
persoana locuieste in mod efectiv la adresa declarata ca resedinta. La
expirarea acestui termen, persoana poate solicita inscrierea unei noi mentiuni
de stabilire a resedintei.
Art. 31
(1) Pentru inscrierea resedintei solicitantul va completa cererea pentru
stabilirea resedintei, pe care o va depune impreuna cu actul sau de identitate
si cu documentele prevazute la art. 27.
(2) Se excepteaza de la obligatia prevazuta la alin. (1):
a) persoana care locuieste la o alta adresa decat cea de domiciliu, in
interesul serviciului sau in scop turistic;
b) persoana internata intr-o unitate sanitara/medicala.
Art. 32
Mentiunea privind resedinta se completeaza pe un autocolant-tip care se
aplica pe versoul actului de identitate.
Art. 33
(1) Persoanelor fizice care nu poseda act de identitate si sunt internate
sau primite spre ingrijire ori gazduire in unitati de ocrotire si de protectie
sociala, in scoli de reeducare sau in alte institutii li se pot elibera acte de
identitate in care se inscrie domiciliul sau resedinta la adresa institutiei
respective.
(2) In situatia in care, din motive obiective, nu poate fi stabilita
identitatea persoanelor fizice prevazute la alin. (1), institutiile respective
sunt obligate sa anunte imediat unitatea de politie pe raza careia isi
desfasoara activitatea, care colaboreaza cu serviciul public comunitar de evidenta
a persoanelor in vederea stabilirii identitatii lor.
Art. 34
In cazul in care mentiunea din actul de identitate privind stabilirea
domiciliului sau a resedintei s-a efectuat in baza unui document care ulterior
a fost anulat, s-a constatat ca era nul, fals ori falsificat, aceasta mentiune
este nula de drept.
Art. 35
Persoana care gazduieste o alta persoana, in mod neintrerupt, pe o perioada
mai mare de 15 zile, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 31 alin. (2)
lit. a), are obligatia de a anunta politia sau serviciul public comunitar de
evidenta a persoanelor de la locul unde este situat imobilul.
Art. 36
(1) Evidenta locatarilor prin cartea de imobil se tine in urmatoarele
categorii de imobile care dispun de mai multe unitati locative, astfel cum
acestea sunt definite de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare:
a) destinate cazarii in comun;
b) care servesc total sau partial ca locuinta.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu sunt aplicabile locatarilor imobilelor
situate in incinta unitatilor militare, a sediilor misiunilor diplomatice si a
oficiilor consulare sau locuintelor destinate exclusiv personalului acestora,
precum si, dupa caz, membrilor familiilor si persoanelor aflate in ingrijirea
acestora.
Art. 37
(1) Organizarea activitatii de tinere a evidentei locatarilor prin cartea
de imobil revine Ministerului Administratiei si Internelor, prin unitatile de
politie.
(2) Cartea de imobil se intocmeste si se actualizeaza de catre persoana
anume desemnata, cu acordul acesteia, de catre proprietarul imobilului sau de
asociatia de proprietari; in cazul asociatiei de proprietari, responsabilul
cartii de imobil este, de regula, administratorul sau un membru al comitetului
executiv.
(3) Pastrarea, actualizarea si utilizarea datelor din cartea de imobil de
catre persoana desemnata in acest sens, conform alin. (2), se fac cu
respectarea dispozitiilor Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu
privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a
acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Responsabilul cartii de imobil are obligatia sa inscrie, pe baza
actului de identitate, persoanele care domiciliaza sau au resedinta in imobilul
respectiv si sa o prezinte, la cerere, politistilor sau lucratorilor
serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor.
(5) Cartea de imobil se intocmeste intr-un singur exemplar, care se
pastreaza la responsabilul cartii de imobil.
Art. 38
(1) Persoanele care isi schimba domiciliul sau isi stabilesc resedinta sunt
obligate sa ceara inscrierea in cartea de imobil la noua locuinta in termen de
15 zile de la mutare.
(2) Persoanele care locuiesc in imobil sunt obligate sa prezinte actul de
identitate responsabilului cartii de imobil, la solicitarea acestuia, pentru
actualizarea cartii de imobil.
Art. 39
La hoteluri si in alte locuri de cazare in comun, inscrierea in cartea de
imobil se face la sosire, prin grija proprietarului sau a administratorului
acestora, dupa caz.
Art. 40
(1) In cazul in care, in conditiile legii, se schimba denumirea unor
unitati administrativ-teritoriale sau se aproba reorganizarea ori trecerea in
alt rang a unei unitati administrativ-teritoriale, precum si in situatia in
care se schimba denumirea strazilor sau se renumeroteaza imobilele,
cheltuielile pentru schimbarea cartii de identitate si a celorlalte documente
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se suporta din bugetele unitatilor administrativ-teritoriale
respective.
(2) Pentru eliberarea actelor de identitate persoanelor retinute sau
arestate care nu poseda asemenea documente si care nu dispun de mijloace
financiare, precum si persoanelor cu handicap si celor fara venituri, seful
serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor poate acorda scutire de
la plata cheltuielilor de producere si eliberare a actelor de identitate.
(3) Se excepteaza de la plata cheltuielilor de producere si eliberare a
actelor de identitate persoanele care sunt victime ale calamitatilor naturale,
incendiilor sau ale altor dezastre si care declara pe propria raspundere, la
serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor in a carui raza
teritoriala domiciliaza ori isi au resedinta, faptul ca actul de identitate a
fost pierdut, distrus sau deteriorat ca urmare a producerii unei astfel de
situatii.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 41
Incalcarea dispozitiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta atrage,
dupa caz, raspunderea civila, materiala, disciplinara, contraventionala sau
penala a persoanelor vinovate.
Art. 42
Constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 14 alin. (1), art. 18 alin. (2) si (3),
art. 23 si art. 37 alin. (4), cu amenda de la 25 lei (RON) la 50 lei (RON);
b) nerespectarea dispozitiilor art. 24, 38 si 39, cu amenda de la 40 lei
(RON) la 80 lei (RON);
c) nerespectarea dispozitiilor art. 30 alin. (1) si art. 35, cu amenda de
la 75 lei (RON) la 150 lei (RON).
Art. 43
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 42 si aplicarea sanctiunilor
se fac de catre persoane imputernicite din cadrul serviciilor publice
comunitare de evidenta a persoanelor si de catre politisti.
Art. 44
Contraventiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta le sunt
aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 45
Evidenta manuala a cetatenilor romani constituita pentru perioada 15 iulie
1949 - 1 iulie 2000, pe baza de fise si registre, aflata in conservare la
Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor, se exploateaza si se
utilizeaza in continuare pentru furnizarea unor date, la solicitarea
persoanelor fizice si juridice, precum si a institutiilor interesate, in
conditiile legii.
Art. 46
(1) Formularele-tip utilizate de serviciile publice comunitare de evidenta
a persoanelor se completeaza olograf sau prin alte sisteme de tehnoredactare,
cu exceptia rubricii destinate semnaturii, care trebuie completata numai
olograf de catre solicitantul actului de identitate.
(2) In cazul in care semnarea cererii de catre solicitant nu este posibila,
se face mentiune despre aceasta in cerere de catre lucratorul serviciului
public comunitar de evidenta a persoanelor care primeste cererea.
Art. 47
Forma si continutul actelor de identitate, autocolantului privind
stabilirea resedintei si cartii de imobil se stabilesc prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor
si a C.N.A.B.D.E.P.
Art. 48
(1) In scopul asigurarii resurselor financiare pentru materialele necesare
producerii documentelor prevazute la art. 3, Ministerul Administratiei si
Internelor prevede sumele necesare, anual, in mod distinct, in bugetul de
venituri si cheltuieli al Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor.
(2) In scopul asigurarii resurselor financiare necesare achizitionarii
echipamentelor de calcul si programelor software licentiate, utilizate pentru
producerea cartilor de identitate si a cartilor de alegator, precum si pentru
incheierea si derularea contractelor de service la aceste echipamente,
Ministerul Administratiei si Internelor prevede sumele necesare, anual, in mod
distinct, in bugetul de venituri si cheltuieli al C.N.A.B.D.E.P.
(3) Dotarea C.N.A.B.D.E.P. si a Inspectoratului National pentru Evidenta
Persoanelor cu materialele necesare indeplinirii atributiilor legale se
realizeaza, prin grija Ministerului Administratiei si Internelor, din productia
interna si din import.
(4) Tehnica, echipamentele, aparatura, softul si materialele procurate din import
in scopul prevazut la alin. (1) sunt scutite de la plata taxelor vamale.
Art. 49
(1) C.N.A.B.D.E.P., prin intermediul structurilor sale teritoriale,
comunica directiilor judetene de statistica sau, dupa caz, Directiei regionale
de statistica a municipiului Bucuresti datele necesare pentru statistica
demografica, referitoare la persoanele fizice care isi schimba domiciliul ori
resedinta dintr-o unitate sau subunitate administrativ-teritoriala in alta.
(2) Schimbarile intervenite in denumirea unor unitati
administrativ-teritoriale, precum si situatiile de reorganizare sau de trecere
in alt rang a unei unitati administrativ-teritoriale sunt comunicate
C.N.A.B.D.E.P. de catre structura de specialitate din cadrul Institutului
National de Statistica.
(3) Schimbarile prevazute la alin. (1) si (2) se comunica in sistem
informatic, periodicitatea si circuitul lor fiind stabilite de Ministerul
Administratiei si Internelor de comun acord cu Institutul National de
Statistica.
(4) Infiintarea, desfiintarea sau schimbarea denumirii strazilor, facuta in
conditiile legii, este comunicata birourilor judetene de administrare a bazelor
de date privind evidenta persoanelor sau, dupa caz, Serviciului de administrare
a bazelor de date privind evidenta persoanelor Bucuresti, de catre consiliile
locale, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
(5) Datele prevazute la alin. (4) se comunica in scris, anexandu-se copia
hotararii prin care s-a infiintat, s-a desfiintat sau s-a schimbat denumirea
strazilor.
Art. 50
Ministerul Administratiei si Internelor elaboreaza, in termen de 60 de zile
de la publicarea prezentei ordonante de urgenta, norme metodologice de aplicare
unitara a prevederilor acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 51
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, Guvernul adopta, la propunerea Ministerului
Administratiei si Internelor, normele metodologice pentru comunicarea datelor,
care sa asigure actualizarea R.P.E.P.
Art. 52
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
Legea nr. 105/1996 privind evidenta populatiei si cartea de identitate,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 30 septembrie
1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu